Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na sraz historických autobusů přijela unikátní souprava i kloubák

V sobotu se v Kolíně konal 14. ročník přehlídky historických autobusů a užitkových vozů. Na akci Zlatý bažant dorazily desítky exemplářů, některé se poté vydaly i do Nymburka. K vidění byly i unikáty, například kloubová Škoda 706 RTO-K či souprava tahače Škoda 706 RTTN a návěsu Karosa NO 80.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K32a61r36e23l 55P54a26n40c23e10r 7111160978714

S RTO jsem delal D, pujcili jsme si autobus od svetskejch a ten policajt mel malem mrtvici kdyz nas videl, ale dali sme to.

0/0
15.9.2015 12:47

J86a83r65o63s60l49a55v 11K76a47d18l42e79c 5591929622761

Krásná doba, nechápu, jak jsme v tom mohli žít...:-);-)

0/0
19.8.2015 12:32

P69e68t28r 56D49o33h35n32a86l70e12k 5628754581512

Ty nízko posazené blinkry u městských verzí RTO byly lépe viditelné v městském provozu z blízko stojících nebo jedoucích osobních aut.

0/0
19.8.2015 11:10

P61e64t48r 19D30o27h95n67a53l31e83k 5878154221732

Ty nízko posazené blinkry u městských RTO jsou v městském provozu lépe viditelné z blízko jedoucích nebo stojících osobních aut.

0/0
19.8.2015 11:08

D65a47v59i32d 41P47e79c24a 1465604401406

Ten RT bus má nádherně okurkový kukuč!

+1/0
18.8.2015 17:12

M73a78r53t47i11n 88D65y80b25a21l82a 1421597725103

to je normální pro idnes informovat o akcích s křížkem po funuse:-)

+5/0
18.8.2015 16:29

T74o35m65á44š 29K20r22a14i64n13a 7524270144818

Jak již pravili předřečníci: "Prostě nádhera!" Jenže...škoda, že mohu vidět jen ty fotky, vědět o tom dopředu... Stačilo by malé upozornění, PR článeček, reklamička, pozvánka na akci...

RO pamatuji jen z dětství, ještě i se sedadly podél oken. RTO, to už byla jiná káva. Sice, když zapřáhl vlek a v autobuse i vleku bylo tak nacpáno, že omdlivší dívka upadla na podlahu až ve výstupní zastávce, rychlost jízdy do kopce nebyla z nejvyšších (předcházeli nás i chodci). Zato z kopce to někteří řidiči rozhulákali tak, že tachometr pozbyl významu a vlek, přes jeho obdivuhodně dobré jízdní vlastnosti, skákal na oji půl metru vlevo, půl metru vpravo. Maje rád svůj život, raději jsem volil cestu v autobusu, nejraději za řidičem.

A seč Š11 byly již moderní stroje s podstatně větším komfortem, které jsem téměř zbožňoval, na tom RTO něco bylo. A propos, RTO Lux mělo tak pohodné polohovatelné sedačky, že dodnes jsem v autobuse neseděl v pohodlnějších!

+6/0
18.8.2015 13:25

M49i11r57o89s85l32a88v 98Š82i82m98k49o 7415573542635

Krása. Téměř ve všech jsem se i vozil. Nicméně v autobusové "ereně" to bylo utrpení. Do kopce se jí moc nechtělo a v zimě v ní byla fakt zima :-)

+1/0
18.8.2015 11:17

A26d72o67l47f 15Ř87í80h26a 7208305602736

Jo jo RTO knedlík je prostě nej. A ta nová studie taky nevypadá špatně http://www.novinky.cz/auto/353708-studie-legendarniho-autobusu-skoda-706-rto-pro-21-stoleti.html

+1/0
18.8.2015 9:39

P87ř44e57m70y60s97l 74L19u35k52á72š 2495202740511

nejkrásnější je kloubové RTO a pak ten tahač :-)

+4/0
18.8.2015 9:30

H82o44n79z78a 64D59v11o85ř79á59k 1654755613295

Přívěs za RTOčko jsem v provozu zažil už jenom na chmelu - v JZD ho tahali za traktorem a vozili tím babky z/na pole a říkali se tomu "babosed";-) ... vzhledem k technickému stavu jsme se my študáci divili, že do toho ty babky vůbec sednou;-D

+1/0
18.8.2015 9:09

P40e78t65r 71N24ě21m48e34č38e87k 1422824442383

Autobusy jsou to krásné, ale již v době vzniku zastaralé. Pro srovnání, firma Mercedes-Benz v roce 1964 přišla s typem 0302, což je úplně jiná písnička.

https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz-Bus#/media/File:Mercedes-O302-Reisebus-k%C3%BCrzere-Version.jpg

0/0
18.8.2015 8:47

T73o10m27á36š 40K46r97a81i39n50a 7954240864578

RTOčko mělo premiéru na strojírenské výstavě v Brně v r.1956, to spíše odpovídá předchůdci O302, Mercedesu O321. V ´64 se už vyráběl Š11 a ten byl velmi podobný +/- stejně starému O317.

0/0
18.8.2015 16:49

S77t21a94n31i23s88l93a72v 16T76o94m63k13a 2578154904468

to byli nejlepsi autobusy vubec v evrope co vyrabelo vysoke myto.rto[>-][>-]

+2/−2
17.8.2015 22:29

J80i24ř71í 22E79r41b39e45n 1243314586487

Skromný dotaz: jak jste na takovou hloupost přišel? Víte vůbec, co v té době produkovali Daimler, Kässböhrer nebo Saviem?

Nejlepší autobus by byla obratná Š 11 s prostornou samonosnou karosérií, kdyby neměla dvouleté zpoždění v přípravě výroby a kdyby se mohla vyrábět v pořádných sériích a hromadně exportovat, a ne že se v prvních pěti letech smolila pomalu na koleně v desítkách kusů ročně, dokud ve Vysokém Mýtě konečně nepostavili novou výrobní halu...

+6/0
18.8.2015 8:45

P24e75t10r 33N89ě55m26e92č20e68k 1542434102923

Pane Tomko, myslíte to vážně?

https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz-Bus#/media/File:Mercedes-O302-Reisebus-k%C3%BCrzere-Version.jpg

0/0
18.8.2015 8:48

V50ě40r75a 43P49r75a48g14a24č98o24v45á 1975793648857

...srdíčko mi - zaplesalo - měli jsme a máme - šikovné ručičky...:-)

+8/−1
17.8.2015 22:10

A97l67b44e33r91t 10K94á39m22e12n 9884978359211

Na fotke č. 15 je zozadu odfotený tzv. Bruselák, ktorý podľa popisu k fotke mal mať presklenenú strechu nad šoférom. Ten istý autobus ale z preddu je aj na foto č. 45 a 46, ale akosi tú presklenenú strechu nad šoférom nevidím. Asi navštívim očného.

0/0
17.8.2015 21:55

R69a37d22e85k 89F97o68l80p80r82e10c19h61t

To samozřejmě není Bruselák, popisek je mu sice věnován, ale autor tam nepíše, že je to ten autobus na fotce. A že to není Bruselák poznáte na první pohled i takhle zezadu, v zadní části interiéru měl oddělený bufet (a kdo ví co ještě), měl jiná zadní světla a tipuji, že neměl tažné zařízení. Spíš bych byl opatrný s informací o plánovaném nasazení na (taky plánovanou) linku Praha - Moskva, pro kterýžto účel se připravoval jiný luxusní erťák.

0/0
17.8.2015 23:47

M11a18r54t56i46n 37P34e70t85r98z75i11l49e45k 5465304474865

skoda ze tam neprivezli tez obytny prives,myslim ,ze se mu rikalo Rotel,mel rozsunovaci strany,luzka,kuchynku,toaletu.jeden myslim jeste v roce 1991 stal v Karose.

0/0
17.8.2015 21:50

P50a78v12e39l 85K32u22r88f66ü26r26s86t 3618333815489

dodnes netuším, jak na těch starých strojcích nastavoval řidič cenu:-) jinak, neměl jsem sice model RTO, ale zato jsem měl model Š 11 na dálkové ovládání, heč! :-)

0/0
17.8.2015 21:48

R92o31b67e55r51t 69H11o50m82o38l46k84a 4503628320602

Za hodně starých časů měli řidiči svou průvodčí, ta fasovala lístky v několika nominálních hodnotách a z těch skládala jízdné. Procvaknutím kleštičkama, potom přišly "kafemlynky" setright a tam se cena nastavovala mezikružím. To už ale vesměs nebyly průvodčí, ale dělali to řidiči. A potom už přišly počítačové záležitosti, jehličkové tiskárny, termograf a pod.

0/0
18.8.2015 10:05

T43o95m59á40š 59H70a31a31s 7441577702181

Jo, Š 11 na dálku jsem měl taky. Hračka, které jsem si opravdu velmi cenil. Byl skvělej.

0/0
18.8.2015 19:08

P53e98t47e51r 28M10o51l25n62á91r 8445794762609

V tých RTO lístky ešte predával sprievodca ,matne si na to spomínam raz som sa viezol aj v tej vlečke a bola tam zima ,bolo to niekedy v roku 1978 mal som vtedy  7 rokou  :-)

0/0
17.8.2015 21:22

P56a57v85e36l 47J14e92ř65á53b65e72k 7501882314987

V přívěsu ve školních spojích zásadně jezdili mazáci.

Zima či vedro - byl o něj velký zájem.

Nezřídka na takové spoje do přívěsu býval přizván druhý "štiplístek". jinak jezdil jeden a přebíhal při zastávkách z busu do vleku a zpět.

Další mazácká místa byla v RTO a to zadní "pětka: či "čtyřky" za koly.

Chudáci průvodčí, co ti si s omladinou užili.

+3/0
18.8.2015 0:04

J45i20r93k98a 92T96r83á90v93n65i49č20e17k 6964516609

RTO to byla nádhera,...asi nejhezčí autobus ze všech, jezdil pomalu, v létě v tom bylo strašné horko, ale stejné to byla paráda. V zadu na té pětce to na hrbolech krásně házelo, ..do školy jsem chodil do 4 km vzdálené vesnice a cestou zpět jsme měli jeden větší  hrbol při vjezdu na most a když jel řidič co měl rád srandu, tak to na ten hrbol ještě rozjel, to byl pak skok jako hrom.....

+12/0
17.8.2015 20:26

M79a63r97i24á73n 44B17e19d66n24á86r54i80k 9781771210308

Jo jo, já je pamatuji ještě jako hodně malý kluk. To jich jezdilo jen pár. Pamatuji, že to byly 4 tam a 4 zpět za celý den a 1 dálkový za týden ;-D. Já v něm vždy blil. No jo, ale uvítal bych jejich návrat, jako retro busy  na některých linkách po Praze by byly fajn. ;-)

+1/0
17.8.2015 20:46

M25i26l80a50n 80M83u62s71i65l 4913701962935

A pokud se nepletu, tak se v té době lépe vstávalo..

0/0
18.8.2015 12:53

P84e67t12r 14P92o86s89p16í34š10i12l 4848424776196

Jako malý kluk si pamatuji, že občas u nás jezdilo RTO s vlekem, teď na fotografii jsem si ten vlek připomněl. Většinou mi nikdo nechtěl věřit, že jezdily autobusy se samostatným dvouosým vlekem.

+3/0
17.8.2015 20:10

J38i19ř25í 87N38e89u90m80e69i20s98t79e44r 2512175523461

Tzv. babosed ;-D

0/0
17.8.2015 20:46

R21a72d38e29k 52F75o84l90p30r23e89c25h77t

Ještě dlouho po vyřazení s ČSAD ty vleky používali někteří jednotní rolníci a státní statkáři k dopravě pracovníků na pole, kdy je tahaly za traktory.

+2/0
17.8.2015 23:53

P65a48v15e52l 43C55h76l82u68b13n93a 7867416938937

Jedním slovem: nádhera!

Nostalgie a vzpomínky na mládí. R^

+13/0
17.8.2015 20:06

P16e54t64r 27S57o65v72a 9696488896859

pred akci tady o ni ani zbla,dnes reportaz.idnes.cz,nejkristalovejsi z nejvybrousenejsich kristalu...

+20/0
17.8.2015 19:56

J42i39ř95í 17K75o10c64u91r53e60k 6745904185608

Hezké kousky a k tomu moc hezké kousky. Při pohledu na dodávky od Aerovky si člověk říká proč licenční Renault Saviem neboli Avia.

+7/0
17.8.2015 19:47

M75a63r52t68i44n 41K20u81ř90í83t74k58a 6727676228915

Pro zajímavost: Řada Š existovala i v kloubovém provedení, ovšem bylo vyrobeno jen pár kusů ověřovací série, označení ŠM16,5. Jezdily 4 v Brně, něco bylo v Pardubicích. K vlastní sériové výrobě nedošlo, protože RVHP dalo přednost kloubovému Ikarusu 280. Nezachoval se žádný. Fandové v Košicích nyní staví repliku.

+4/0
17.8.2015 19:19

J77i65ř62í 57T23i46n85t60ě37r92a 6320499503430

Vážený  pane  Kuřítko, 

pokud  si  vzpomínám,  tak  pár  kousků  ŠM16,5  jezdilo  v  sedmdesátých  letech  v  Nitře.  :-)

0/0
17.8.2015 20:35
Foto

M41i63c55h65a81l 11N30a10j13m58a74n 7609473216410

Přesně v Nitře jezdily 2 ks těchto autobusů.

0/0
18.8.2015 7:45

J27i37ř95í 79T61i81n18t38ě60r47a 6380779903410

Pane  Najmane, 

vzpomínám  si,  že  jsem  v  Nitře  viděl  pohromadě  více  ŠM16,5  než  dva  kusy.  Slovenské  internetové stránky  mluví  o  pěti  vozidlech a  uvádějí  jejich SPZ. 

 

Odkaz 

http://evidencia-dopravcov.eu/zoznam?trakce=autobus&vyrobce=Karosa&iddopravce=46&ntyp=%C5%A0M+16%2C5 

http://imhd.zoznam.sk/nr/popis-typu-vozidla/207/Karosa-SM-16-5.html

0/0
18.8.2015 10:17
Foto

M51i19c70h41a57l 52N21a12j17m85a20n 7719773616130

16 vyrobených vozů bylo rozděleno takto: provozy MHD v Brně (4 vozy), v Nitře a Pardubicích (po 2 vozech) a v Táboře a Ústí nad Labem (po jednom voze). Zbytek obdržely podniky ČSAD, které vozy ŠM 16,5 provozovaly na svých linkách (ČSAD Brno – 4 vozy, ČSAD Bratislava – 2 vozy). Poslední autobus ŠM 16,5 dojezdil v Pardubicích v roce 1984, paradoxně se jednalo o „nespolehlivý“ prototyp z roku 1966.

0/0
19.8.2015 17:47

J81i61ř98í 73T28i19n65t35ě68r87a 6600339343940

Vážený  pane  Najmane, 

vaše  tvrzení  je  v  rozporu s  informací  IMHD.SK, cituji:  "Prvé  4  autobusy  boli  dodané  začiatkom roku  1969,  piaty  bol  do  Nitry  presunutý v  roku  1970.  Vypravované  boli  prevažne  na  linky  do  Krškán."  :-( 

 

Co  kdyby jste  si  to  zkusil  s  nimi  tuto  záležitost  vyříkat? Stačí,  když  své  stanovisko  napíšete  přímo  na imhd@imhd.sk 

 

Zdroj 

http://imhd.zoznam.sk/nr/popis-typu-vozidla/207/index.html

0/0
19.8.2015 23:33
Foto

M27i52c33h39a68l 61N49a14j29m89a68n 7309243296200

Počinu autorů ihmd.sk fandím, mají takto zmapované celé slovensko, ale bohužel jdou cestou kvantity na úkor kvality zveřejňují dost neověřených informací.

 viz. pasáže, že na opravy autobusů IKARUS 280 byly použito zadní čelo právě z ŠM 16,5 a také motor s převodovkou - to je více jak úsměvné.

Teoreticky v Nitře mohlo jezdit více autobusů ŠM 16,5. Informace o 2 ks dodaných do Bratislavi končí v roce 1971 - možná proto, že byly předány do Nitry. 

Zároveň, je málo informací o druhém autobuse dodaném do Pardubic, údajně byl odstaven a sloužil pouze jako záložní stroj, ale je teoreticky možné, že došlo také k jeho přesunu do Nitry.

Ostatní ŠM 16,5 dosloužily poklidně v těch podnicích kam byly dodány- tam informace jsou dostupné.

Například u ŠM 16,5 v Táboře se kolem roku 1978 při opravě motoru a převodovky laborovalo s možností osadit autobus klasickou mechanickou převodovkou....

0/0
20.8.2015 7:25

J68i89ř14í 55T34i78n85t38ě13r71a 6310859823110

Pane  Najmane, 

díky  za  obsáhlou  odpověď.

0/0
20.8.2015 10:32

J52i95ř28í 86E17r88b42e86n 1413184106637

RVHP s tím nemělo nic společného, Karosa by klidně mohla stavět kloubáky, ale neměla kapacitu. I ty ŠM 16,5 se stavěly na koleně v Orličanu Choceň, protože ve vysokomýtské Karose by se jednak jako celek nevešly na montáž a výpravnu, jednak Karosa nestíhala vyrábět ani sériové městské a dálkové autobusy ŠM a ŠD. Ostatně i s nejpotřebnějšími linkovými autobusy ŠL začali až v roce 1970, když byla dokončená nová výrobní hala.

Ze stejného důvodu sešlo i z unifikované řady trolejbusů Škoda T11. Zejména kapacitní důvody, ne ideologické. A svou roli hrál i přístup DP hl.m. Prahy, který by byl potenciálně největším odběratelem, ale ŠM 16,5 si odmítal nakontrahovat...

0/0
18.8.2015 8:54

M76a41r19t15i97n 93U45l25e10h97l56a 4761984258

Skoda RTO, nadherna klasika R^R^R^ Rad bych se znovu svezl [>-]R^

+15/0
17.8.2015 19:04

P41e23t29r 66M47a75r65š13á76l92e49k 9425172404769

Krásný kousky. RTO už pamatuju, když končily. Jako malej capart, jsem chtěl vždycky sedět na to sedadle vedle řidiče.

+13/0
17.8.2015 19:00

P81a57v94e55l 70C11h53l29u97b72n37a 7497666118537

To byl i můj sen.

Ale dostupnější a také zajímavé bylo místo vzadu na "pětce". Tam to krásně házelo a při přejezdu vršku "zhupu" dolů byl žaludek až v krku;-)

+3/0
17.8.2015 20:08

P48a51v87e90l 56Š28e66d74l69b34a97u73e64r 7258641642865

Jo, vzadu paráda. Mně se hodně líbily ty velké hodiny na deklu od motoru a ten zvuk, když to jelo, hlavně při rozjíždění. Připomínalo mi to řev draka. Taky si vzpomínám, jak mi po držení se kovového madla na sedadle smrděly ruce tím kovem. A líbilo se mi i přední kolo, bylo prostě krásné. RTO byl úžasný.

+3/0
18.8.2015 0:14

H14o48n28z50a 61D31v38o23ř87á93k 1314925203355

Plus za ty hodiny na motoru. Taky jsem se nemohl jako prcek vynadívat ;-D, ale jinak se mi v autobusech dělalo špatně...

+1/0
18.8.2015 9:05

M97a11r32t53i97n 54K25o82n57e24c82n34y 7316727373879

Nadhera....co dokazou sikovne ruce. Skoda, ze jsem se nemohl zucastnit. Obdivuji techniku.

+9/0
17.8.2015 18:38

P14e42t18r 49B45a28r82t13ů86n30ě58k 9761684349449

Bože, to je krása;-D

+14/0
17.8.2015 17:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.