Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na sraz historických autobusů přijela unikátní souprava i kloubák

V sobotu se v Kolíně konal 14. ročník přehlídky historických autobusů a užitkových vozů. Na akci Zlatý bažant dorazily desítky exemplářů, některé se poté vydaly i do Nymburka. K vidění byly i unikáty, například kloubová Škoda 706 RTO-K či souprava tahače Škoda 706 RTTN a návěsu Karosa NO 80.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K71a81r56e19l 41P47a94n21c68e82r 7911830518794

S RTO jsem delal D, pujcili jsme si autobus od svetskejch a ten policajt mel malem mrtvici kdyz nas videl, ale dali sme to.

0/0
15.9.2015 12:47

J12a34r90o96s13l71a13v 14K29a16d37l76e70c 5161839522511

Krásná doba, nechápu, jak jsme v tom mohli žít...:-);-)

0/0
19.8.2015 12:32

P94e33t40r 62D64o50h56n35a14l65e80k 5798384821412

Ty nízko posazené blinkry u městských verzí RTO byly lépe viditelné v městském provozu z blízko stojících nebo jedoucích osobních aut.

0/0
19.8.2015 11:10

P83e52t20r 29D46o65h74n89a49l66e62k 5498814641752

Ty nízko posazené blinkry u městských RTO jsou v městském provozu lépe viditelné z blízko jedoucích nebo stojících osobních aut.

0/0
19.8.2015 11:08

D87a37v26i40d 95P59e20c27a 1475834431706

Ten RT bus má nádherně okurkový kukuč!

+1/0
18.8.2015 17:12

M98a15r31t34i89n 32D94y91b28a95l64a 1151847305433

to je normální pro idnes informovat o akcích s křížkem po funuse:-)

+5/0
18.8.2015 16:29

T89o94m11á10š 73K70r37a77i53n63a 7964860804728

Jak již pravili předřečníci: "Prostě nádhera!" Jenže...škoda, že mohu vidět jen ty fotky, vědět o tom dopředu... Stačilo by malé upozornění, PR článeček, reklamička, pozvánka na akci...

RO pamatuji jen z dětství, ještě i se sedadly podél oken. RTO, to už byla jiná káva. Sice, když zapřáhl vlek a v autobuse i vleku bylo tak nacpáno, že omdlivší dívka upadla na podlahu až ve výstupní zastávce, rychlost jízdy do kopce nebyla z nejvyšších (předcházeli nás i chodci). Zato z kopce to někteří řidiči rozhulákali tak, že tachometr pozbyl významu a vlek, přes jeho obdivuhodně dobré jízdní vlastnosti, skákal na oji půl metru vlevo, půl metru vpravo. Maje rád svůj život, raději jsem volil cestu v autobusu, nejraději za řidičem.

A seč Š11 byly již moderní stroje s podstatně větším komfortem, které jsem téměř zbožňoval, na tom RTO něco bylo. A propos, RTO Lux mělo tak pohodné polohovatelné sedačky, že dodnes jsem v autobuse neseděl v pohodlnějších!

+6/0
18.8.2015 13:25

M34i72r44o12s93l75a84v 28Š42i71m26k86o 7715563912725

Krása. Téměř ve všech jsem se i vozil. Nicméně v autobusové "ereně" to bylo utrpení. Do kopce se jí moc nechtělo a v zimě v ní byla fakt zima :-)

+1/0
18.8.2015 11:17

A20d55o75l26f 30Ř32í45h83a 7688105702376

Jo jo RTO knedlík je prostě nej. A ta nová studie taky nevypadá špatně http://www.novinky.cz/auto/353708-studie-legendarniho-autobusu-skoda-706-rto-pro-21-stoleti.html

+1/0
18.8.2015 9:39

P77ř70e91m45y24s29l 92L32u29k12á90š 2535572710611

nejkrásnější je kloubové RTO a pak ten tahač :-)

+4/0
18.8.2015 9:30

H39o82n86z98a 79D84v79o52ř51á21k 1634525123375

Přívěs za RTOčko jsem v provozu zažil už jenom na chmelu - v JZD ho tahali za traktorem a vozili tím babky z/na pole a říkali se tomu "babosed";-) ... vzhledem k technickému stavu jsme se my študáci divili, že do toho ty babky vůbec sednou;-D

+1/0
18.8.2015 9:09

P60e43t93r 14N57ě50m71e78č80e71k 1522634682523

Autobusy jsou to krásné, ale již v době vzniku zastaralé. Pro srovnání, firma Mercedes-Benz v roce 1964 přišla s typem 0302, což je úplně jiná písnička.

https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz-Bus#/media/File:Mercedes-O302-Reisebus-k%C3%BCrzere-Version.jpg

0/0
18.8.2015 8:47

T17o64m31á68š 58K69r16a10i80n11a 7894510964278

RTOčko mělo premiéru na strojírenské výstavě v Brně v r.1956, to spíše odpovídá předchůdci O302, Mercedesu O321. V ´64 se už vyráběl Š11 a ten byl velmi podobný +/- stejně starému O317.

0/0
18.8.2015 16:49

S50t34a59n75i89s94l68a68v 95T48o10m31k88a 2598124254558

to byli nejlepsi autobusy vubec v evrope co vyrabelo vysoke myto.rto[>-][>-]

+2/−2
17.8.2015 22:29

J26i26ř37í 44E86r88b94e93n 1423314596627

Skromný dotaz: jak jste na takovou hloupost přišel? Víte vůbec, co v té době produkovali Daimler, Kässböhrer nebo Saviem?

Nejlepší autobus by byla obratná Š 11 s prostornou samonosnou karosérií, kdyby neměla dvouleté zpoždění v přípravě výroby a kdyby se mohla vyrábět v pořádných sériích a hromadně exportovat, a ne že se v prvních pěti letech smolila pomalu na koleně v desítkách kusů ročně, dokud ve Vysokém Mýtě konečně nepostavili novou výrobní halu...

+6/0
18.8.2015 8:45

P92e23t15r 52N54ě38m56e21č75e72k 1732824482673

Pane Tomko, myslíte to vážně?

https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz-Bus#/media/File:Mercedes-O302-Reisebus-k%C3%BCrzere-Version.jpg

0/0
18.8.2015 8:48
Foto

V81ě68r36a 79P55r96a65g54a73č35o69v81á 1625443648817

...srdíčko mi - zaplesalo - měli jsme a máme - šikovné ručičky...:-)

+8/−1
17.8.2015 22:10

A73l18b16e13r35t 93K77á44m30e55n 9134798539511

Na fotke č. 15 je zozadu odfotený tzv. Bruselák, ktorý podľa popisu k fotke mal mať presklenenú strechu nad šoférom. Ten istý autobus ale z preddu je aj na foto č. 45 a 46, ale akosi tú presklenenú strechu nad šoférom nevidím. Asi navštívim očného.

0/0
17.8.2015 21:55

R53a95d29e16k 36F66o61l74p62r95e47c49h79t

To samozřejmě není Bruselák, popisek je mu sice věnován, ale autor tam nepíše, že je to ten autobus na fotce. A že to není Bruselák poznáte na první pohled i takhle zezadu, v zadní části interiéru měl oddělený bufet (a kdo ví co ještě), měl jiná zadní světla a tipuji, že neměl tažné zařízení. Spíš bych byl opatrný s informací o plánovaném nasazení na (taky plánovanou) linku Praha - Moskva, pro kterýžto účel se připravoval jiný luxusní erťák.

0/0
17.8.2015 23:47

M82a71r74t21i56n 92P24e98t74r42z63i56l73e58k 5455344514625

skoda ze tam neprivezli tez obytny prives,myslim ,ze se mu rikalo Rotel,mel rozsunovaci strany,luzka,kuchynku,toaletu.jeden myslim jeste v roce 1991 stal v Karose.

0/0
17.8.2015 21:50

P73a30v82e26l 85K43u38r38f25ü94r97s55t 3198643845249

dodnes netuším, jak na těch starých strojcích nastavoval řidič cenu:-) jinak, neměl jsem sice model RTO, ale zato jsem měl model Š 11 na dálkové ovládání, heč! :-)

0/0
17.8.2015 21:48

R93o71b55e43r55t 86H38o52m78o62l64k58a 4613178260492

Za hodně starých časů měli řidiči svou průvodčí, ta fasovala lístky v několika nominálních hodnotách a z těch skládala jízdné. Procvaknutím kleštičkama, potom přišly "kafemlynky" setright a tam se cena nastavovala mezikružím. To už ale vesměs nebyly průvodčí, ale dělali to řidiči. A potom už přišly počítačové záležitosti, jehličkové tiskárny, termograf a pod.

0/0
18.8.2015 10:05

T20o43m73á29š 96H66a85a40s 7821277762291

Jo, Š 11 na dálku jsem měl taky. Hračka, které jsem si opravdu velmi cenil. Byl skvělej.

0/0
18.8.2015 19:08

P10e28t32e97r 71M59o63l72n78á17r 8165864912399

V tých RTO lístky ešte predával sprievodca ,matne si na to spomínam raz som sa viezol aj v tej vlečke a bola tam zima ,bolo to niekedy v roku 1978 mal som vtedy  7 rokou  :-)

0/0
17.8.2015 21:22

P47a32v78e78l 75J17e78ř58á44b75e90k 7641262374857

V přívěsu ve školních spojích zásadně jezdili mazáci.

Zima či vedro - byl o něj velký zájem.

Nezřídka na takové spoje do přívěsu býval přizván druhý "štiplístek". jinak jezdil jeden a přebíhal při zastávkách z busu do vleku a zpět.

Další mazácká místa byla v RTO a to zadní "pětka: či "čtyřky" za koly.

Chudáci průvodčí, co ti si s omladinou užili.

+3/0
18.8.2015 0:04

J24i60r38k19a 19T51r59á40v65n86i12č52e53k 6704126379

RTO to byla nádhera,...asi nejhezčí autobus ze všech, jezdil pomalu, v létě v tom bylo strašné horko, ale stejné to byla paráda. V zadu na té pětce to na hrbolech krásně házelo, ..do školy jsem chodil do 4 km vzdálené vesnice a cestou zpět jsme měli jeden větší  hrbol při vjezdu na most a když jel řidič co měl rád srandu, tak to na ten hrbol ještě rozjel, to byl pak skok jako hrom.....

+12/0
17.8.2015 20:26

M86a37r66i29á62n 61B13e50d68n49á51r82i56k 9171161420368

Jo jo, já je pamatuji ještě jako hodně malý kluk. To jich jezdilo jen pár. Pamatuji, že to byly 4 tam a 4 zpět za celý den a 1 dálkový za týden ;-D. Já v něm vždy blil. No jo, ale uvítal bych jejich návrat, jako retro busy  na některých linkách po Praze by byly fajn. ;-)

+1/0
17.8.2015 20:46

M85i63l55a77n 76M82u87s86i91l 4223901732645

A pokud se nepletu, tak se v té době lépe vstávalo..

0/0
18.8.2015 12:53

P35e86t41r 48P14o37s59p18í32š61i57l 4868494686106

Jako malý kluk si pamatuji, že občas u nás jezdilo RTO s vlekem, teď na fotografii jsem si ten vlek připomněl. Většinou mi nikdo nechtěl věřit, že jezdily autobusy se samostatným dvouosým vlekem.

+3/0
17.8.2015 20:10

J76i82ř58í 80N68e26u66m16e56i58s19t54e77r 2412705493211

Tzv. babosed ;-D

0/0
17.8.2015 20:46

R75a14d24e63k 50F18o12l77p81r27e62c11h97t

Ještě dlouho po vyřazení s ČSAD ty vleky používali někteří jednotní rolníci a státní statkáři k dopravě pracovníků na pole, kdy je tahaly za traktory.

+2/0
17.8.2015 23:53

P89a36v23e86l 20C18h62l20u15b47n67a 7807846888947

Jedním slovem: nádhera!

Nostalgie a vzpomínky na mládí. R^

+13/0
17.8.2015 20:06

P82e81t75r 61S22o45v20a 9456548456359

pred akci tady o ni ani zbla,dnes reportaz.idnes.cz,nejkristalovejsi z nejvybrousenejsich kristalu...

+20/0
17.8.2015 19:56

J74i56ř12í 85K97o13c14u57r67e81k 6405904315628

Hezké kousky a k tomu moc hezké kousky. Při pohledu na dodávky od Aerovky si člověk říká proč licenční Renault Saviem neboli Avia.

+7/0
17.8.2015 19:47

M86a10r70t66i55n 82K64u29ř17í94t10k51a 6117886628795

Pro zajímavost: Řada Š existovala i v kloubovém provedení, ovšem bylo vyrobeno jen pár kusů ověřovací série, označení ŠM16,5. Jezdily 4 v Brně, něco bylo v Pardubicích. K vlastní sériové výrobě nedošlo, protože RVHP dalo přednost kloubovému Ikarusu 280. Nezachoval se žádný. Fandové v Košicích nyní staví repliku.

+4/0
17.8.2015 19:19

J90i68ř50í 83T43i15n18t28ě48r64a 6750379303220

Vážený  pane  Kuřítko, 

pokud  si  vzpomínám,  tak  pár  kousků  ŠM16,5  jezdilo  v  sedmdesátých  letech  v  Nitře.  :-)

0/0
17.8.2015 20:35
Foto

M52i89c53h98a34l 44N48a78j98m62a69n 7559493176850

Přesně v Nitře jezdily 2 ks těchto autobusů.

0/0
18.8.2015 7:45

J56i11ř25í 94T87i90n71t49ě46r28a 6800919523270

Pane  Najmane, 

vzpomínám  si,  že  jsem  v  Nitře  viděl  pohromadě  více  ŠM16,5  než  dva  kusy.  Slovenské  internetové stránky  mluví  o  pěti  vozidlech a  uvádějí  jejich SPZ. 

 

Odkaz 

http://evidencia-dopravcov.eu/zoznam?trakce=autobus&vyrobce=Karosa&iddopravce=46&ntyp=%C5%A0M+16%2C5 

http://imhd.zoznam.sk/nr/popis-typu-vozidla/207/Karosa-SM-16-5.html

0/0
18.8.2015 10:17
Foto

M90i17c37h97a93l 51N19a96j12m64a27n 7409223686870

16 vyrobených vozů bylo rozděleno takto: provozy MHD v Brně (4 vozy), v Nitře a Pardubicích (po 2 vozech) a v Táboře a Ústí nad Labem (po jednom voze). Zbytek obdržely podniky ČSAD, které vozy ŠM 16,5 provozovaly na svých linkách (ČSAD Brno – 4 vozy, ČSAD Bratislava – 2 vozy). Poslední autobus ŠM 16,5 dojezdil v Pardubicích v roce 1984, paradoxně se jednalo o „nespolehlivý“ prototyp z roku 1966.

0/0
19.8.2015 17:47

J23i87ř65í 10T42i91n62t59ě41r42a 6310799503170

Vážený  pane  Najmane, 

vaše  tvrzení  je  v  rozporu s  informací  IMHD.SK, cituji:  "Prvé  4  autobusy  boli  dodané  začiatkom roku  1969,  piaty  bol  do  Nitry  presunutý v  roku  1970.  Vypravované  boli  prevažne  na  linky  do  Krškán."  :-( 

 

Co  kdyby jste  si  to  zkusil  s  nimi  tuto  záležitost  vyříkat? Stačí,  když  své  stanovisko  napíšete  přímo  na imhd@imhd.sk 

 

Zdroj 

http://imhd.zoznam.sk/nr/popis-typu-vozidla/207/index.html

0/0
19.8.2015 23:33
Foto

M79i52c51h95a60l 18N55a42j56m54a64n 7759583986600

Počinu autorů ihmd.sk fandím, mají takto zmapované celé slovensko, ale bohužel jdou cestou kvantity na úkor kvality zveřejňují dost neověřených informací.

 viz. pasáže, že na opravy autobusů IKARUS 280 byly použito zadní čelo právě z ŠM 16,5 a také motor s převodovkou - to je více jak úsměvné.

Teoreticky v Nitře mohlo jezdit více autobusů ŠM 16,5. Informace o 2 ks dodaných do Bratislavi končí v roce 1971 - možná proto, že byly předány do Nitry. 

Zároveň, je málo informací o druhém autobuse dodaném do Pardubic, údajně byl odstaven a sloužil pouze jako záložní stroj, ale je teoreticky možné, že došlo také k jeho přesunu do Nitry.

Ostatní ŠM 16,5 dosloužily poklidně v těch podnicích kam byly dodány- tam informace jsou dostupné.

Například u ŠM 16,5 v Táboře se kolem roku 1978 při opravě motoru a převodovky laborovalo s možností osadit autobus klasickou mechanickou převodovkou....

0/0
20.8.2015 7:25

J77i56ř77í 12T60i32n40t25ě91r19a 6340379563940

Pane  Najmane, 

díky  za  obsáhlou  odpověď.

0/0
20.8.2015 10:32

J64i72ř71í 68E89r32b21e74n 1433604606427

RVHP s tím nemělo nic společného, Karosa by klidně mohla stavět kloubáky, ale neměla kapacitu. I ty ŠM 16,5 se stavěly na koleně v Orličanu Choceň, protože ve vysokomýtské Karose by se jednak jako celek nevešly na montáž a výpravnu, jednak Karosa nestíhala vyrábět ani sériové městské a dálkové autobusy ŠM a ŠD. Ostatně i s nejpotřebnějšími linkovými autobusy ŠL začali až v roce 1970, když byla dokončená nová výrobní hala.

Ze stejného důvodu sešlo i z unifikované řady trolejbusů Škoda T11. Zejména kapacitní důvody, ne ideologické. A svou roli hrál i přístup DP hl.m. Prahy, který by byl potenciálně největším odběratelem, ale ŠM 16,5 si odmítal nakontrahovat...

0/0
18.8.2015 8:54

M80a40r21t45i65n 42U63l98e63h85l53a 4771884838

Skoda RTO, nadherna klasika R^R^R^ Rad bych se znovu svezl [>-]R^

+15/0
17.8.2015 19:04

P49e37t59r 86M35a79r97š46á90l81e92k 9175682754489

Krásný kousky. RTO už pamatuju, když končily. Jako malej capart, jsem chtěl vždycky sedět na to sedadle vedle řidiče.

+13/0
17.8.2015 19:00

P12a22v26e50l 28C51h98l13u55b52n91a 7737566408787

To byl i můj sen.

Ale dostupnější a také zajímavé bylo místo vzadu na "pětce". Tam to krásně házelo a při přejezdu vršku "zhupu" dolů byl žaludek až v krku;-)

+3/0
17.8.2015 20:08

P29a93v78e16l 81Š82e24d56l34b80a43u43e49r 7398511582735

Jo, vzadu paráda. Mně se hodně líbily ty velké hodiny na deklu od motoru a ten zvuk, když to jelo, hlavně při rozjíždění. Připomínalo mi to řev draka. Taky si vzpomínám, jak mi po držení se kovového madla na sedadle smrděly ruce tím kovem. A líbilo se mi i přední kolo, bylo prostě krásné. RTO byl úžasný.

+3/0
18.8.2015 0:14

H86o59n60z72a 36D36v70o41ř50á34k 1134435433155

Plus za ty hodiny na motoru. Taky jsem se nemohl jako prcek vynadívat ;-D, ale jinak se mi v autobusech dělalo špatně...

+1/0
18.8.2015 9:05

M51a16r22t62i97n 38K61o93n65e87c64n91y 7696847173599

Nadhera....co dokazou sikovne ruce. Skoda, ze jsem se nemohl zucastnit. Obdivuji techniku.

+9/0
17.8.2015 18:38

P73e14t93r 27B86a95r78t15ů91n67ě18k 9731414589209

Bože, to je krása;-D

+14/0
17.8.2015 17:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.