Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Na sraz historických autobusů přijela unikátní souprava i kloubák

V sobotu se v Kolíně konal 14. ročník přehlídky historických autobusů a užitkových vozů. Na akci Zlatý bažant dorazily desítky exemplářů, některé se poté vydaly i do Nymburka. K vidění byly i unikáty, například kloubová Škoda 706 RTO-K či souprava tahače Škoda 706 RTTN a návěsu Karosa NO 80.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K62a98r96e92l 14P38a15n36c53e73r 7271890838574

S RTO jsem delal D, pujcili jsme si autobus od svetskejch a ten policajt mel malem mrtvici kdyz nas videl, ale dali sme to.

15.9.2015 12:47

J45a73r20o22s70l95a41v 77K10a58d65l78e65c 5321689292601

Krásná doba, nechápu, jak jsme v tom mohli žít...:-);-)

19.8.2015 12:32

P33e23t30r 65D78o67h58n42a57l48e11k 5498744481402

Ty nízko posazené blinkry u městských verzí RTO byly lépe viditelné v městském provozu z blízko stojících nebo jedoucích osobních aut.

19.8.2015 11:10


P31e24t65r 83D80o22h90n13a64l24e13k 5788484561862

Ty nízko posazené blinkry u městských RTO jsou v městském provozu lépe viditelné z blízko jedoucích nebo stojících osobních aut.

19.8.2015 11:08

D50a57v70i33d 34P54e29c51a 1665164611796

Ten RT bus má nádherně okurkový kukuč!

18.8.2015 17:12

M23a56r40t38i34n 20D35y56b50a65l84a 1481477415193

to je normální pro idnes informovat o akcích s křížkem po funuse:-)

18.8.2015 16:29

T64o50m75á88š 19K84r69a96i52n77a 7514240844128

Jak již pravili předřečníci: "Prostě nádhera!" Jenže...škoda, že mohu vidět jen ty fotky, vědět o tom dopředu... Stačilo by malé upozornění, PR článeček, reklamička, pozvánka na akci...

RO pamatuji jen z dětství, ještě i se sedadly podél oken. RTO, to už byla jiná káva. Sice, když zapřáhl vlek a v autobuse i vleku bylo tak nacpáno, že omdlivší dívka upadla na podlahu až ve výstupní zastávce, rychlost jízdy do kopce nebyla z nejvyšších (předcházeli nás i chodci). Zato z kopce to někteří řidiči rozhulákali tak, že tachometr pozbyl významu a vlek, přes jeho obdivuhodně dobré jízdní vlastnosti, skákal na oji půl metru vlevo, půl metru vpravo. Maje rád svůj život, raději jsem volil cestu v autobusu, nejraději za řidičem.

A seč Š11 byly již moderní stroje s podstatně větším komfortem, které jsem téměř zbožňoval, na tom RTO něco bylo. A propos, RTO Lux mělo tak pohodné polohovatelné sedačky, že dodnes jsem v autobuse neseděl v pohodlnějších!

18.8.2015 13:25

M71i98r77o28s42l77a56v 34Š85i77m67k23o 7105453842725

Krása. Téměř ve všech jsem se i vozil. Nicméně v autobusové "ereně" to bylo utrpení. Do kopce se jí moc nechtělo a v zimě v ní byla fakt zima :-)

18.8.2015 11:17

A32d84o91l45f 63Ř11í89h26a 7528935522586

Jo jo RTO knedlík je prostě nej. A ta nová studie taky nevypadá špatně http://www.novinky.cz/auto/353708-studie-legendarniho-autobusu-skoda-706-rto-pro-21-stoleti.html

18.8.2015 9:39

P87ř59e82m95y49s54l 78L65u16k29á14š 2625622400631

nejkrásnější je kloubové RTO a pak ten tahač :-)

18.8.2015 9:30

H96o30n94z84a 33D22v78o55ř66á31k 1494475703185

Přívěs za RTOčko jsem v provozu zažil už jenom na chmelu - v JZD ho tahali za traktorem a vozili tím babky z/na pole a říkali se tomu "babosed";-) ... vzhledem k technickému stavu jsme se my študáci divili, že do toho ty babky vůbec sednou;-D

18.8.2015 9:09

P60e75t48r 35N96ě46m36e94č71e73k 1542664282653

Autobusy jsou to krásné, ale již v době vzniku zastaralé. Pro srovnání, firma Mercedes-Benz v roce 1964 přišla s typem 0302, což je úplně jiná písnička.

https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz-Bus#/media/File:Mercedes-O302-Reisebus-k%C3%BCrzere-Version.jpg

18.8.2015 8:47

T13o79m38á81š 33K46r92a95i56n19a 7284460184148

RTOčko mělo premiéru na strojírenské výstavě v Brně v r.1956, to spíše odpovídá předchůdci O302, Mercedesu O321. V ´64 se už vyráběl Š11 a ten byl velmi podobný +/- stejně starému O317.

18.8.2015 16:49

S25t73a98n17i17s56l55a53v 65T37o65m92k37a 2118574314398

to byli nejlepsi autobusy vubec v evrope co vyrabelo vysoke myto.rto[>-][>-]

17.8.2015 22:29

J65i92ř23í 51E85r91b66e23n 1343254636287

Skromný dotaz: jak jste na takovou hloupost přišel? Víte vůbec, co v té době produkovali Daimler, Kässböhrer nebo Saviem?

Nejlepší autobus by byla obratná Š 11 s prostornou samonosnou karosérií, kdyby neměla dvouleté zpoždění v přípravě výroby a kdyby se mohla vyrábět v pořádných sériích a hromadně exportovat, a ne že se v prvních pěti letech smolila pomalu na koleně v desítkách kusů ročně, dokud ve Vysokém Mýtě konečně nepostavili novou výrobní halu...

18.8.2015 8:45

P38e16t59r 37N32ě78m97e73č46e59k 1712204582233

Pane Tomko, myslíte to vážně?

https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz-Bus#/media/File:Mercedes-O302-Reisebus-k%C3%BCrzere-Version.jpg

18.8.2015 8:48
Foto

V71ě90r50a 82P25r34a25g91a58č53o16v41á 1695493268417

...srdíčko mi - zaplesalo - měli jsme a máme - šikovné ručičky...:-)

17.8.2015 22:10

A52l75b40e28r33t 85K78á21m73e13n 9684888779861

Na fotke č. 15 je zozadu odfotený tzv. Bruselák, ktorý podľa popisu k fotke mal mať presklenenú strechu nad šoférom. Ten istý autobus ale z preddu je aj na foto č. 45 a 46, ale akosi tú presklenenú strechu nad šoférom nevidím. Asi navštívim očného.

17.8.2015 21:55

R55a32d91e68k 66F89o90l20p67r16e74c42h78t

To samozřejmě není Bruselák, popisek je mu sice věnován, ale autor tam nepíše, že je to ten autobus na fotce. A že to není Bruselák poznáte na první pohled i takhle zezadu, v zadní části interiéru měl oddělený bufet (a kdo ví co ještě), měl jiná zadní světla a tipuji, že neměl tažné zařízení. Spíš bych byl opatrný s informací o plánovaném nasazení na (taky plánovanou) linku Praha - Moskva, pro kterýžto účel se připravoval jiný luxusní erťák.

17.8.2015 23:47

M77a98r33t44i81n 42P25e49t39r89z83i68l85e22k 5395194224655

skoda ze tam neprivezli tez obytny prives,myslim ,ze se mu rikalo Rotel,mel rozsunovaci strany,luzka,kuchynku,toaletu.jeden myslim jeste v roce 1991 stal v Karose.

17.8.2015 21:50

P35a24v70e96l 82K49u11r82f36ü49r42s18t 3338523895169

dodnes netuším, jak na těch starých strojcích nastavoval řidič cenu:-) jinak, neměl jsem sice model RTO, ale zato jsem měl model Š 11 na dálkové ovládání, heč! :-)

17.8.2015 21:48

R11o21b49e67r85t 56H61o46m26o42l18k98a 4793768610112

Za hodně starých časů měli řidiči svou průvodčí, ta fasovala lístky v několika nominálních hodnotách a z těch skládala jízdné. Procvaknutím kleštičkama, potom přišly "kafemlynky" setright a tam se cena nastavovala mezikružím. To už ale vesměs nebyly průvodčí, ale dělali to řidiči. A potom už přišly počítačové záležitosti, jehličkové tiskárny, termograf a pod.

18.8.2015 10:05

T55o50m49á28š 17H79a25a83s 7421977162751

Jo, Š 11 na dálku jsem měl taky. Hračka, které jsem si opravdu velmi cenil. Byl skvělej.

18.8.2015 19:08

P17e30t65e40r 78M78o20l27n68á53r 8785784612349

V tých RTO lístky ešte predával sprievodca ,matne si na to spomínam raz som sa viezol aj v tej vlečke a bola tam zima ,bolo to niekedy v roku 1978 mal som vtedy  7 rokou  :-)

17.8.2015 21:22

P80a50v40e12l 12J58e87ř40á62b82e13k 7701982314957

V přívěsu ve školních spojích zásadně jezdili mazáci.

Zima či vedro - byl o něj velký zájem.

Nezřídka na takové spoje do přívěsu býval přizván druhý "štiplístek". jinak jezdil jeden a přebíhal při zastávkách z busu do vleku a zpět.

Další mazácká místa byla v RTO a to zadní "pětka: či "čtyřky" za koly.

Chudáci průvodčí, co ti si s omladinou užili.

18.8.2015 0:04

J65i34r87k50a 85T39r94á75v77n30i11č66e43k 6414116719

RTO to byla nádhera,...asi nejhezčí autobus ze všech, jezdil pomalu, v létě v tom bylo strašné horko, ale stejné to byla paráda. V zadu na té pětce to na hrbolech krásně házelo, ..do školy jsem chodil do 4 km vzdálené vesnice a cestou zpět jsme měli jeden větší  hrbol při vjezdu na most a když jel řidič co měl rád srandu, tak to na ten hrbol ještě rozjel, to byl pak skok jako hrom.....

17.8.2015 20:26

M69a65r82i97á74n 52B40e95d56n86á75r66i81k 9361171790888

Jo jo, já je pamatuji ještě jako hodně malý kluk. To jich jezdilo jen pár. Pamatuji, že to byly 4 tam a 4 zpět za celý den a 1 dálkový za týden ;-D. Já v něm vždy blil. No jo, ale uvítal bych jejich návrat, jako retro busy  na některých linkách po Praze by byly fajn. ;-)

17.8.2015 20:46

M31i13l28a90n 38M75u93s85i73l 4623811112915

A pokud se nepletu, tak se v té době lépe vstávalo..

18.8.2015 12:53

P53e98t61r 21P43o15s25p32í30š22i93l 4908924976626

Jako malý kluk si pamatuji, že občas u nás jezdilo RTO s vlekem, teď na fotografii jsem si ten vlek připomněl. Většinou mi nikdo nechtěl věřit, že jezdily autobusy se samostatným dvouosým vlekem.

17.8.2015 20:10

J12i63ř65í 10N89e34u98m45e76i41s57t79e21r 2682795253411

Tzv. babosed ;-D

17.8.2015 20:46

R69a78d40e12k 24F37o21l29p32r46e95c38h65t

Ještě dlouho po vyřazení s ČSAD ty vleky používali někteří jednotní rolníci a státní statkáři k dopravě pracovníků na pole, kdy je tahaly za traktory.

17.8.2015 23:53

P85a31v33e57l 20C65h20l21u48b57n80a 7947226568627

Jedním slovem: nádhera!

Nostalgie a vzpomínky na mládí. R^

17.8.2015 20:06

P31e77t87r 24S49o11v16a 9366398896869

pred akci tady o ni ani zbla,dnes reportaz.idnes.cz,nejkristalovejsi z nejvybrousenejsich kristalu...

17.8.2015 19:56

J36i54ř80í 66K86o13c17u21r54e35k 6555634585238

Hezké kousky a k tomu moc hezké kousky. Při pohledu na dodávky od Aerovky si člověk říká proč licenční Renault Saviem neboli Avia.

17.8.2015 19:47

M14a29r31t30i59n 17K12u79ř57í96t54k57a 6807876638785

Pro zajímavost: Řada Š existovala i v kloubovém provedení, ovšem bylo vyrobeno jen pár kusů ověřovací série, označení ŠM16,5. Jezdily 4 v Brně, něco bylo v Pardubicích. K vlastní sériové výrobě nedošlo, protože RVHP dalo přednost kloubovému Ikarusu 280. Nezachoval se žádný. Fandové v Košicích nyní staví repliku.

17.8.2015 19:19

J94i92ř66í 33T38i64n40t81ě69r76a 6870119113360

Vážený  pane  Kuřítko, 

pokud  si  vzpomínám,  tak  pár  kousků  ŠM16,5  jezdilo  v  sedmdesátých  letech  v  Nitře.  :-)

17.8.2015 20:35
Foto

M74i23c39h11a44l 81N84a15j79m82a83n 7569963826220

Přesně v Nitře jezdily 2 ks těchto autobusů.

18.8.2015 7:45

J39i32ř28í 57T75i40n62t95ě34r83a 6490879483590

Pane  Najmane, 

vzpomínám  si,  že  jsem  v  Nitře  viděl  pohromadě  více  ŠM16,5  než  dva  kusy.  Slovenské  internetové stránky  mluví  o  pěti  vozidlech a  uvádějí  jejich SPZ. 

 

Odkaz 

http://evidencia-dopravcov.eu/zoznam?trakce=autobus&vyrobce=Karosa&iddopravce=46&ntyp=%C5%A0M+16%2C5 

http://imhd.zoznam.sk/nr/popis-typu-vozidla/207/Karosa-SM-16-5.html

18.8.2015 10:17
Foto

M81i28c11h77a30l 32N40a27j79m53a81n 7929893226830

16 vyrobených vozů bylo rozděleno takto: provozy MHD v Brně (4 vozy), v Nitře a Pardubicích (po 2 vozech) a v Táboře a Ústí nad Labem (po jednom voze). Zbytek obdržely podniky ČSAD, které vozy ŠM 16,5 provozovaly na svých linkách (ČSAD Brno – 4 vozy, ČSAD Bratislava – 2 vozy). Poslední autobus ŠM 16,5 dojezdil v Pardubicích v roce 1984, paradoxně se jednalo o „nespolehlivý“ prototyp z roku 1966.

19.8.2015 17:47

J48i81ř67í 57T69i40n54t69ě52r35a 6950219273150

Vážený  pane  Najmane, 

vaše  tvrzení  je  v  rozporu s  informací  IMHD.SK, cituji:  "Prvé  4  autobusy  boli  dodané  začiatkom roku  1969,  piaty  bol  do  Nitry  presunutý v  roku  1970.  Vypravované  boli  prevažne  na  linky  do  Krškán."  :-( 

 

Co  kdyby jste  si  to  zkusil  s  nimi  tuto  záležitost  vyříkat? Stačí,  když  své  stanovisko  napíšete  přímo  na imhd@imhd.sk 

 

Zdroj 

http://imhd.zoznam.sk/nr/popis-typu-vozidla/207/index.html

19.8.2015 23:33
Foto

M26i94c92h45a54l 97N63a82j78m75a59n 7809213516740

Počinu autorů ihmd.sk fandím, mají takto zmapované celé slovensko, ale bohužel jdou cestou kvantity na úkor kvality zveřejňují dost neověřených informací.

 viz. pasáže, že na opravy autobusů IKARUS 280 byly použito zadní čelo právě z ŠM 16,5 a také motor s převodovkou - to je více jak úsměvné.

Teoreticky v Nitře mohlo jezdit více autobusů ŠM 16,5. Informace o 2 ks dodaných do Bratislavi končí v roce 1971 - možná proto, že byly předány do Nitry. 

Zároveň, je málo informací o druhém autobuse dodaném do Pardubic, údajně byl odstaven a sloužil pouze jako záložní stroj, ale je teoreticky možné, že došlo také k jeho přesunu do Nitry.

Ostatní ŠM 16,5 dosloužily poklidně v těch podnicích kam byly dodány- tam informace jsou dostupné.

Například u ŠM 16,5 v Táboře se kolem roku 1978 při opravě motoru a převodovky laborovalo s možností osadit autobus klasickou mechanickou převodovkou....

20.8.2015 7:25

J75i81ř49í 50T22i84n12t80ě40r78a 6290369583570

Pane  Najmane, 

díky  za  obsáhlou  odpověď.

20.8.2015 10:32

J51i33ř21í 23E22r63b57e87n 1563454236297

RVHP s tím nemělo nic společného, Karosa by klidně mohla stavět kloubáky, ale neměla kapacitu. I ty ŠM 16,5 se stavěly na koleně v Orličanu Choceň, protože ve vysokomýtské Karose by se jednak jako celek nevešly na montáž a výpravnu, jednak Karosa nestíhala vyrábět ani sériové městské a dálkové autobusy ŠM a ŠD. Ostatně i s nejpotřebnějšími linkovými autobusy ŠL začali až v roce 1970, když byla dokončená nová výrobní hala.

Ze stejného důvodu sešlo i z unifikované řady trolejbusů Škoda T11. Zejména kapacitní důvody, ne ideologické. A svou roli hrál i přístup DP hl.m. Prahy, který by byl potenciálně největším odběratelem, ale ŠM 16,5 si odmítal nakontrahovat...

18.8.2015 8:54

M65a13r91t96i87n 29U13l94e76h52l56a 4701144298

Skoda RTO, nadherna klasika R^R^R^ Rad bych se znovu svezl [>-]R^

17.8.2015 19:04

P23e24t62r 66M35a71r15š35á36l51e48k 9665972874269

Krásný kousky. RTO už pamatuju, když končily. Jako malej capart, jsem chtěl vždycky sedět na to sedadle vedle řidiče.

17.8.2015 19:00

P87a35v14e36l 91C29h98l88u42b90n10a 7327626798977

To byl i můj sen.

Ale dostupnější a také zajímavé bylo místo vzadu na "pětce". Tam to krásně házelo a při přejezdu vršku "zhupu" dolů byl žaludek až v krku;-)

17.8.2015 20:08

P76a49v18e91l 49Š43e34d89l20b51a23u40e75r 7498571302305

Jo, vzadu paráda. Mně se hodně líbily ty velké hodiny na deklu od motoru a ten zvuk, když to jelo, hlavně při rozjíždění. Připomínalo mi to řev draka. Taky si vzpomínám, jak mi po držení se kovového madla na sedadle smrděly ruce tím kovem. A líbilo se mi i přední kolo, bylo prostě krásné. RTO byl úžasný.

18.8.2015 0:14

H24o77n88z27a 51D43v22o10ř24á34k 1294745343485

Plus za ty hodiny na motoru. Taky jsem se nemohl jako prcek vynadívat ;-D, ale jinak se mi v autobusech dělalo špatně...

18.8.2015 9:05

M51a54r37t73i97n 58K16o47n81e62c45n93y 7846777873329

Nadhera....co dokazou sikovne ruce. Skoda, ze jsem se nemohl zucastnit. Obdivuji techniku.

17.8.2015 18:38

P48e83t69r 78B18a84r90t80ů35n15ě95k 9901354189159

Bože, to je krása;-D

17.8.2015 17:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.