Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Auta bez řidiče připravena ke startu, ale lidé ani zákony je nechtějí

Moderní auta jsou čím dál chytřejší a mají stále více systémů, které pomáhají předcházet nehodám nebo zmírňovat jejich následky. Vývoj směřuje k autům, která budou jezdit zcela sama. Zbavit majitele možnosti svůj vůz řídit však není cíl tohoto vývoje. Jde především o záchranu lidských životů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P20a29v40e49l 82Š77e70d26l61b78a43u65e81r 7718661482705

Vůbec nerozumím ani elektronice, ani nevím nic o výdrži různých materiálů, jen tak pocitově bych se bál jet v něčem takovém, pokud by to bylo starší. Jak funkčnost systému ovlivní neustálé změny teplot a vlhkosti v autech, sůl, vibrace...? Jak drahá by byla údržba a jak dlouhá životnost s garancí bezchybného fungování? Pro lidi znalé je to možná legrační otázka. Třeba je to fakt dobré. Letadla taky fungují dlouho.

0/0
10.12.2015 5:55

L71u92d89v25í37k 50G15a92j95d10o34š98í73k 2435263544782

Problém aut bez řidiče není v technologiích, ale spíš sociologický.

Auto řízené počítačem může stoprocentně bezchybně fungovat pouze v jasně a přesně definovaném prostředí bez chyb a náhod. Takové prostředí ovšem vylučuje přítomnost člověka. Při hustotě a koncepci silniční infrastruktury je zcela nepřijatelné a nemožné, aby byl tento prostor člověku znepřístupněn.

Není možné omezovat život člověka v zájmu "vyššího cíle" z tak malicherného důvodu jako je chybování přinášející pár mrtvých.

0/−2
8.12.2015 11:37

J82a47n 98D35l68o57u73h59ý 7364479290339

Dokud lidstvo nevyrobi prvni nedeterministicky vypocetni system, pak to nikdy nebude spolehlive na 100%. Svet kolem nas je nedeterministicky a pouzivat na deterministicke vypocetni systemy znamena pouze minimalizovat chybovost, ktera ale nikdy nebude 0! Staci si nacist zaklady o UI a principech vypocetnich systemu Z oboru ICT.

+1/−2
8.12.2015 10:30

J30a76n 28B50e72n48h54á55k 6934903892431

Mrazi me z glorifikovani vseobecne automatizace. Mit moznost vypnout na prazske magistrale je fajn, ale meho kamarada se pokusil zabit uplne novy S-Klasse napechovany vsemi temi elektronickymi zhovadilostmi. Ta bezmoc, kdyz se auto riti z mostu a vy, profesionalni ridic, nejste schopen s tim nic delat!! Radsi bych, aby to byla ma chyba, kterou priste opakovat nebudu. Jakmile pocitac udela chybu jednou, je jiste, ze se chyba bude opakovat casteji a casteji. Elektronika je dobry sluha, ale moc zly pan. Takze asistenty klidne, at nejsem tak zpatecnicky, ale VSE musi jit PLNE vypnout jednoduchym stiskem tlacitka. Zadna automatizace nebo slozite prohledavani menu v palubnim pocitaci.

+1/−1
8.12.2015 9:37

L89u81d69v91í61k 14G98a48j36d91o82š11í70k 2945133454262

Máte pravdu.

V tomto se stačí podívat na leteckou dopravu, kde je to již v daleko pokročilejším stádiu.

Samozřejmě díky tomu, že po obloze nechodí chodci, je silně omezeno odkud a kam letadla cestují a solí se neskutečné prostředky do údržby a infrastruktury.

I tak v pilotních kabinách sedí dokonale vyškolená, odpovědná a inteligentní obsluha, protože pro bezpečnost je stále klíčové, aby člověk stroje kontroloval.

Jak každý ví, někdy ani tohle všechno nestačí.

+1/0
8.12.2015 11:48

J64a11n 12K85a68š75p32a15r 9581113940717

"Složitý autonomní systém totiž občas vypoví službu"

Tato věta mi bohatě stačí, děkuji. Rv

+3/−1
8.12.2015 7:24

J97a83n 91D56l65o45u86h86ý 7804969310479

Tohle se realne prosadi pouze ve meste v kolonach a na dalnici. Nedokazu si predstavit ze kdokoliv ( at je sebevic inovativni ) se posadi na predni sedadlo a necha se autonomne povozit po okreskach pri hustem desti a teplote okolo nuly :-D cestovni rychlosti.

+2/−2
8.12.2015 7:16

O37t93a 26J78e77l44í19n39e39k 8891868560305

Víc než milion kilometrů bez nehod má už teď Google auto, je vysoce pravděpodobné, že už v blízké budoucnosti bude automobilový autopilot nejen pohodlnější, ale i výrazně bezpečnější než lidský řidič ...

+3/−1
8.12.2015 7:41

R71i47c38h87a78r32d 59T62r68e54f12i68l 4181255809480

Jen jestli strejda Gůglík nekecá. To tvrdí on. A že by neměl žádnou kolizní situaci to se mi nechce věřit.

0/0
8.12.2015 9:35

J93a28n 43B13e67n29h13á71k 6734283282591

Mel. Mnoho (tusim 11?). Ale oficialne to nebyla jeho chyba.

0/0
8.12.2015 9:41

J94a70n 20D32l50o57u66h18ý 7964339790539

Milej oto, na to staci jednoducha odpoved: kde najezdilo ten milion? Ve snehu, desti a mrazu na okreskach 3. Tridy? To ani v americkem googlu nevedi co to je! Ty auta jezdi californii pokud vim, cili pocasi znacka ideal. Vite staci treba poslat to google auto na okresce kam se sotva vejdou dve osobni auta, proti kamionu. Jedine co to auto na 99% udela, ze zastavi a v lepsim pripade neprojede ani auto, ani kamion. V horsim pripade kamion nedobrzdi ( 15 tun ) a zavadi z boku o auto! Problem vsech techto systemu je v tom, ze jsou deterministicke, ale situace v realnem svete nejsou. Aby to opravdu fungovalo, musel by existovat funkcni nedeterministicky vypocetni system a ten lidstvo stale nema. Pouze jenom teorie na papire jiz cca 60 let ;-)

0/0
8.12.2015 10:26

L24u68d62v87í84k 96G43a45j19d48o72š60í30k 2125143284352

V neposlední řadě pak Google taktně neuvádí, že se o to auto permanentně stará tým mechaniků jak ve stáji Formule 1, aby všechna technika fungovala přesně jak má.

+1/0
8.12.2015 11:52

D25u15š14a41n 12D73i82t90r46i66c66h 3238406963699

Také se tvrdilo že stroj člověka neporazí v šachu a ejhle. Vůbec tomu nerozumíte, zaprvé není potřeba nedeterministický sw, v klidu by stačili neuronky ty se dokáží chovat více nedeterministicky než který kolik člověk, ale hlavně řízení auta je v každém okamžiku deterministické, jenom člověk nedokáže vyhodnotit tolik podnětů a tak řídí nedeterministicky, což mi nepřijde jako dobrý nápad.;-)

0/0
19.12.2015 19:27

M47i89r88e97k 65G24a86j75e83r 5821506559970

"Vývoj směřuje k autům, která budou jezdit zcela sama." - U nákladních aut bych tomu věřil. Ale proč by osobní auto mělo jezdit samo bez lidí? A lidi budou jezdit na kolách. Spíše mělo být méně Bleskově napsáno, že budou jezdit bez zásahu řidiče, jen zadáních cíle cesty a potvrzením navržené trasy. Ještě by měly být další volby jako třeba "co nejrychleji", "pohodově", "s minimalizací odbočování vlevo" (kvůli bezpečnosti), "s minimalizací spotřeby benzínu" (na naftu se snad už jezdit nebude), apod.

0/0
7.12.2015 23:28

P59e12t48r 53B48o82ž81e27k 1743212213942

Natankuji plnou zadám mu do navigace cíl a až tam dojede se vrátí, ať se pěkně projede .

Svobodu autům  ;-D

+3/0
8.12.2015 8:26

D78a95n47i40e75l 31T77o51m12e22k 8399235158616

Já osobně bych chtěl samořídící auto. Už takhle mám automat a většinu cest jezdím se zapnutým tempomatem; kdybych na to měl prachy, tak si koupím asistent jízdy v pruhu a adaptivní tempomat.

Akorát bych za jízdy rád spal, což nebude patrně možné ani v utopické budoucnosti.

+5/−1
7.12.2015 22:56

F20r38a39n30t58i60š27e84k 41Š43í27m23a 7747571257528

To jsem zvědavej jak bude vypadat až někdo hekne takovýhle vozítko.

0/0
7.12.2015 22:39

P71e77t76r 13M85i28c48h45a17l 2610714131942

Ono bude stačit, když někdo před takové auto hodí krabici od televize v okamžiku, kdy v protisměru pojede Tatra.

0/−1
7.12.2015 23:27

M46i71r34e48k 85G71a52j87e54r 5621596779930

Věřím tomu, že to zvládne lépe než většina řidičů. Mnoho smrťáků bylo i jen kvůli drobné zvěři jako jsou zajíci.

+2/−1
7.12.2015 23:30

M64i13c22h62a55l 30N36o59v50á61k 7450129757914

Tak právě tohle zvládne program mnohem lépe než profesionální řidič díky téměř nulovému zpoždění reakce.Rv

+2/−1
8.12.2015 7:06

J88a92n 23B96e88n24h88á94k 6714913742881

loading situation... ... ...

0/0
8.12.2015 9:18

P84e71t63r 27M24i27c34h91a62l 2440334541152

Stejně tam VŽDY bude muset být řidič, který bude zodpovědný za bezpečnost. Stačí chyba jednoho senzoru a na malér je zaděláno.

+3/−2
7.12.2015 22:21

J51a76n 44K94r19p88e45c 5196793634942

stejne mi to prijde neuveritelne. nikdo to nechce. plytvaji se nehorazne prostredky - financi i lidske zdroje na reseni naprosto marginalniho problemu lidstva. nikam dal nas takove badani nad utopistickou ultrabezpecnosti neprivede. setri se par gramu na kazdem vozidle aby melo nizsi emise, ale pak se to narve zbytecnou elektronikou. navic se setri takovym stylem, jak nam to predvadi npr. skodovka. misto zadni viceprvkove napravy tuha, misto kotoucovych brzd bubnove. cili vylet zpatky do praveku. to nikdo za ohrozeni osadky vozu nepovazuje, a pritom schopnost auta ucinne brzdit a udrzet se na vozovce mi prijde jako pomerne zakladni predpoklad bezpecnosti. prijde mi to dulezitejsi nez sdeleni vozidla osadce, ze venku prsi na zaklade vyhodnoceni udaju z nekolika senzoru - coz pri pohledu na okno slite destem asi nikomu nedojde, , nebo ze hrozi namraza, kdyz si predtim ridic (?) malem rozbil hubu pri prichodu k autu a omrzly mu prsty pri skrabani okna....

+3/−4
7.12.2015 21:47

M41i65c70h63a14l 69N41o29v86á65k 7440639957334

Bosch a jeho povinné prosazení prvně ABS, airbagu, dále ESP. Takže píšete nesmysly...Rv

+1/−1
8.12.2015 7:08

P46e28t76r 83B38o53ž69e68k 1903462463542

Občas by se to hodilo.

0/0
8.12.2015 8:28

T98o61m13á38š 78Z15e18m68a85n 3585558704865

p.s. je tu tendence nadávat na lidské řidiče, ale vzpomeňte si, kdo píše ty samořídicí programy.. a jaké máte zkušenosti s IT oddělením..

+4/−2
7.12.2015 21:45

T92o13m13á66š 48Z17e23m47a71n 3725698684355

"Tesla Autopilot tried to kill me!" je docelapoučné video - technika se sice rychlejší než člověk, ale...

A co když budou nějaklé pouliční nepokoje a já protě budu muset pustit stěrače a pár útočníků přejet?

Jinak myšlenka že by to řídilo za mě je lákavá. Nicméně mám obavy jaké bude reálné provedení a jaké k tomu příjdou zákony.

0/0
7.12.2015 21:41

K51a19r34e71l 73N33e26d59o69p78i25l 7578866399554

Zena za volantem, auto bez ridice. To vi kazdy.

+3/−1
7.12.2015 21:31

J37a47n 86K71r15p95e44c 5506653114512

tak toto tvrzeni je samozrejme naprosta blbost: V roce 2013 zemřelo v důsledku nehody motorového vozidla na celém světě 1,4 milionu lidí. Dopravní nehody jsou nejčastější příčinou úmrtí u dětí a mladých lidí ve věku 10 až 19 let." pokud se nejedna o naprostou demagogii, tak spise jen o jakesi data vytrzena z kontextu a jeste hodne zmanipulovana. tedy pokud se do toho rovnou nepocita jako obet dopravni nehody kdyz vas nekdo zastreli kulometem primontovanym na korbe toyoty...

0/0
7.12.2015 21:21

P39a33v16e37l 88D42r68o52t62á97r 7433234849314

V Evropě denně 70 mrtvých a 280 zmrzačených při dopravních nehodách. 25.000 mrtvých ročně, 100.000 ochrnutých, 200.000 těžce zraněných a cca milion lehce zraněných.

Oproti Východní Asii je to tu super, ale pořád je to 70 mrtvých denně. Když onehdá teroristi zabili 130 lidí, tak jsme z toho byli všichni dost perplex, a přitom to naši plechoví miláčci dělají každé dva dny...

+3/0
7.12.2015 22:24
Foto

J54a37r33o33m86í18r 61H77l66u20b34e84k 2976630394161

Já bych se nějakému stroji nesvěřil. Nikdo, absolutně nikdo  a nikde nezaručí, že neudělá fatální chybu, jelikož život nelze, zatím, naprogramovat. A to je dobře, protože adaptabilní a improvizační schopnosti lidského mozku, tedy nad IQ 80, jsou a ještě dlouho budou, pro stroje nedosažitelné. Až dosažitelné budou, nebudou již stroje potřebovat lidi a jednoduše se jich zbaví..

+3/−4
7.12.2015 20:46

M68i67c70h31a93l 92N52o42v89á82k 7880439757564

Co třeba letadlo, co třeba moderní zahraniční rychlovlak? Aha to neznáte. To že tam sedí jakýsi člobrda, který figuruje spíš jako postavička na tom nic nemění, že dopravní prostředek je v plném systému řízené automatiky.

+2/−1
8.12.2015 7:10

P92a34v12e49l 59Š68ť21a26s77t92n89ý 6614658944138

Tak to asi ani neřídíte, ne? Nebo  si myslíte, že točení volantem a šlapání na plyn a brzdu je pořád bez jakéhokoli "zásahu" stroje?

+1/0
8.12.2015 7:44

J13i44ř15í 23Š56e39j74n52o62h37a 4612833894423

Přinejmenším pro právníky  by to byla  dobrá věc. Protoře pak se budou  po skuponových nehodách do nekonečna soudit  různí výrobci automobilů se servismany, řidiči a údržbou silnic.

Dnes je to poměrně jednoduché, protože skoro za vše  odpovídají jen řidiči.

A občas nastane i ideální situace, že  řidič -bourač sám zahyne :-(

+2/0
7.12.2015 20:45

D14a29n28i12e20l 27T98o81m57e13k 8709945518896

Proč by měly být dopravní nehody najednou dobré pro právníky, když dneska nejsou? Povinné pojištění je vynález, který má své dobré důvody v dopravě a už nějakou dobu funguje.

+1/0
7.12.2015 22:57

W76a41l42t36e57r 39D85i47v83i29š 6287262272802

Osobně řídím rád, mám naježděno přes půl milionu km, přesto bych autonomní uato měl velmi rád. Ono totiž mé nadšení řídit rozhodně není v zácpách, při dlouhých dálničních přesunech, při často opakovaných stereotypních přesunech... To ale bohužel tvoří naprostou většinu mých cest. Jen málokdy mám opravdou příležitost si řízení užít, vyrazit bez cíle, případně sice s cílem, ale bez časového limitu. Když už to nastane, vyrazím po menších silnicích, užívám si řízení, užívám si novou cestu. Jenže ty zmíněné zácpy...

Mít auto, které budu mít možnost přehodit do automatického módu, abych se na chvíli stal jen cestujícím, který nemusí tupě zírat 200 km na kufr auta před sebou (nebo hlídat, kdy se o pár metrů pohne kolona), tak jsem opravdu nadšen. Obrovsky by mi to rozvázalo ruce, cestování by bylo mnohem pohodlnější, ale i bezpečnější, přeci jen ta pozornost s časem klesá a i když nemám za poslední půlmilion km nehodu, spousta lidí to štěstí neměla, protože potkala unaveného, nepozorného řidiče.

Vlak nebo autobus není vždy řešení. Ve městě sice jezdím především v MHD, ale taky to nejde úplně vždy. Občas potřebuju něco odvézt, potřebuju mít uato v práci, protože vím, že pojedu domů až kolem půlnoci apod. Zkrátka sebelepší hromadná doprava všechny situace nepokryje. Automatické, resp. částečně automatické auto je v tomhle obrovský skok dopředu. Už aby ta auta tady byla.

+11/0
7.12.2015 20:33

F48e22r97d83i30n82a73n73d 70S58l54a77v13í30k 1865112522609

s tím naprosto souhlasím. Auto, které bych v koloně zapnul na autopilota a mohl bych se věnovat nějaké jiné činosti nebo prostě jen nechal odpočinout ruce a nohy. To by bylo fajn. Na dálnici bych to asi neriskoval, tam by hrozilo, že bych usnul, kdybych neřídil. Ale kdyby to bylo opravdu spolehlivé tak proč ne.

+2/0
7.12.2015 20:41

M86i84c74h31a94l 34H36r59u56b66o45š 4970827922985

Cielova skupina, ak existuje, nech jazdi busom, alebo vlakom, tam soferovat nemusia... ;-D

+4/−9
7.12.2015 18:13

W27a43l45t15e85r 73D67i26v13i69š 6827802782362

Víte, já řídím rád, ale rozhodně ne v zácpách, při dlouhých dálničních přesunech, při často opakovaných stereotypních přesunech... To ale bohužel tvoří naprostou většinu mých cest. Jen málokdy mám opravdou příležitost si řízení užít, vyrazit bez cíle, případně sice s cílem, ale bez časového limitu. Když už to nastane, vyrazím po menších silnicích, užívám si řízení, užívám si novou cestu. Jenže ty zmíněné zácpy...

Mít auto, které budu mít možnost přehodit do automatického módu, abych se na chvíli stal jen cestujícím, který nemusí tupě zírat 200 km na kufr auta před sebou (nebo hlídat, kdy se o pár metrů pohne kolona), tak jsem opravdu nadšen. Obrovsky by mi to rozvázalo ruce, cestování by bylo mnohem pohodlnější, ale i bezpečnější, přeci jen ta pozornost s časem klesá a i když nemám za poslední půlmilion km nehodu, spousta lidí to štěstí neměla, protože potkala unaveného, nepozorného řidiče.

Vlak nebo autobus není vždy řešení. Ve městě sice jezdím především v MHD, ale taky to nejde úplně vždy. Občas potřebuju něco odvézt, potřebuju mít uato v práci, protože vím, že pojedu domů až kolem půlnoci apod. Zkrátka sebelepší hromadná doprava všechny situace nepokryje. Automatické, resp. částečně automatické auto je v tomhle obrovský skok dopředu. Už aby ta auta tady byla.

+3/0
7.12.2015 20:29

J64a60n 81F76r67o39l42í16k 6276260735574

Dalším levelem bude auto bez cestujících. Jen tam zavazí a zvyšují spotřebu.;-D

+5/−1
7.12.2015 17:49

P70a36v16e37l 71Ř75e61h78á84k 6868503949651

Ja se na to tesim, v patek vecer vyrazit, pred spanim si dat tri pivka, zalehnout a rano se probudit naprosto cerstvej 1000km daleko na vysnenym mistecku, tam si uzit vikend a v nedeli vecer vyrazit zpet a rano cerstvej a odpocatej do prace. To by se vikendy konecne daly normalne vyuzivat bez brutalnich spankovejch deficitu.

+11/−1
7.12.2015 17:28

F86e29r68d70i60n21a52n57d 33S90l15a62v31í24k 1635662212259

letadlo?

+2/0
7.12.2015 20:42

P28a41t38r13i40k 19K74o97u16b29a 3102512770195

Tyhle kramy dejte tem drzitelum ridicaku co se na silnici motaji jak spiny v kyblu a ja jako ridic tohle nikdy nechci Rv!!

+1/−11
7.12.2015 17:13

K85r20y80š19t72o44f 65L15a30n98í46k 1459100745505

Mozna, az vam spina sestreli nekoho blizkeho, budete mluvit jinak.

+3/−1
7.12.2015 17:20

P60e96t22r 72P71a32l63e37č82e87k 3590945624152

proč by měl? Přečtěte si pořádně co napsal.

+2/−1
7.12.2015 17:38

J33a57k81u23b 95Š75a20f43a53n93d75a 7585237201381

Že by se kdysi stejně vyjadřovali jezdci na koních?

+2/0
7.12.2015 19:51

P65e93t18r 10P56a54l31e87č77e15k 3860325824962

Nedivím se tomu že o to není zájem. Nechci to. Řízení mně baví.

+3/−5
7.12.2015 17:01

J30i22ř48í 13J10u95ř51i64c32a 2148983391

To jo, to skoro každého. Ale stavit se po sichte na dvě je taky lákavé.

+2/0
7.12.2015 17:58

J27a53k27u95b 22Š19a52f97a27n92d50a 7945157591121

Mě taky. Ale jak kde. Takové 4-8 hodin monotóní jízdy po dálnici... Tam bych to raději přenechal počítači.

+2/0
7.12.2015 19:53

M68a13r17t19i53n 36V45á32v80r36a 2550233249

Už aby to bylo. Sobě jako řidiči docela věřím, ale nevěřím ostatním. Můžete být super řidič snů, ale když narazíte na idiota, neuděláte nic. Může vás zabít, ani nevíte jak. Proto chci mít ve svém autě počítač a v těch okolních povinně taky. Už aby byla automaticky řízená auta povinná aspoň na dálnicích.

+7/−6
7.12.2015 16:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.