Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Auta bez řidiče připravena ke startu, ale lidé ani zákony je nechtějí

Moderní auta jsou čím dál chytřejší a mají stále více systémů, které pomáhají předcházet nehodám nebo zmírňovat jejich následky. Vývoj směřuje k autům, která budou jezdit zcela sama. Zbavit majitele možnosti svůj vůz řídit však není cíl tohoto vývoje. Jde především o záchranu lidských životů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P33a37v86e30l 69Š82e48d62l66b71a44u41e54r 7838121402705

Vůbec nerozumím ani elektronice, ani nevím nic o výdrži různých materiálů, jen tak pocitově bych se bál jet v něčem takovém, pokud by to bylo starší. Jak funkčnost systému ovlivní neustálé změny teplot a vlhkosti v autech, sůl, vibrace...? Jak drahá by byla údržba a jak dlouhá životnost s garancí bezchybného fungování? Pro lidi znalé je to možná legrační otázka. Třeba je to fakt dobré. Letadla taky fungují dlouho.

10.12.2015 5:55

L24u44d39v20í15k 97G43a91j53d38o85š71í16k 2635523844562

Problém aut bez řidiče není v technologiích, ale spíš sociologický.

Auto řízené počítačem může stoprocentně bezchybně fungovat pouze v jasně a přesně definovaném prostředí bez chyb a náhod. Takové prostředí ovšem vylučuje přítomnost člověka. Při hustotě a koncepci silniční infrastruktury je zcela nepřijatelné a nemožné, aby byl tento prostor člověku znepřístupněn.

Není možné omezovat život člověka v zájmu "vyššího cíle" z tak malicherného důvodu jako je chybování přinášející pár mrtvých.

8.12.2015 11:37

J37a83n 11D27l87o36u25h28ý 7844429540689

Dokud lidstvo nevyrobi prvni nedeterministicky vypocetni system, pak to nikdy nebude spolehlive na 100%. Svet kolem nas je nedeterministicky a pouzivat na deterministicke vypocetni systemy znamena pouze minimalizovat chybovost, ktera ale nikdy nebude 0! Staci si nacist zaklady o UI a principech vypocetnich systemu Z oboru ICT.

8.12.2015 10:30


J46a79n 81B51e37n81h77á92k 6134273382521

Mrazi me z glorifikovani vseobecne automatizace. Mit moznost vypnout na prazske magistrale je fajn, ale meho kamarada se pokusil zabit uplne novy S-Klasse napechovany vsemi temi elektronickymi zhovadilostmi. Ta bezmoc, kdyz se auto riti z mostu a vy, profesionalni ridic, nejste schopen s tim nic delat!! Radsi bych, aby to byla ma chyba, kterou priste opakovat nebudu. Jakmile pocitac udela chybu jednou, je jiste, ze se chyba bude opakovat casteji a casteji. Elektronika je dobry sluha, ale moc zly pan. Takze asistenty klidne, at nejsem tak zpatecnicky, ale VSE musi jit PLNE vypnout jednoduchym stiskem tlacitka. Zadna automatizace nebo slozite prohledavani menu v palubnim pocitaci.

8.12.2015 9:37

L38u26d53v61í90k 60G18a91j55d96o55š28í38k 2525363174242

Máte pravdu.

V tomto se stačí podívat na leteckou dopravu, kde je to již v daleko pokročilejším stádiu.

Samozřejmě díky tomu, že po obloze nechodí chodci, je silně omezeno odkud a kam letadla cestují a solí se neskutečné prostředky do údržby a infrastruktury.

I tak v pilotních kabinách sedí dokonale vyškolená, odpovědná a inteligentní obsluha, protože pro bezpečnost je stále klíčové, aby člověk stroje kontroloval.

Jak každý ví, někdy ani tohle všechno nestačí.

8.12.2015 11:48

J91a30n 65K87a32š16p58a14r 9301773810737

"Složitý autonomní systém totiž občas vypoví službu"

Tato věta mi bohatě stačí, děkuji. Rv

8.12.2015 7:24

J91a53n 20D54l57o88u70h82ý 7624379340349

Tohle se realne prosadi pouze ve meste v kolonach a na dalnici. Nedokazu si predstavit ze kdokoliv ( at je sebevic inovativni ) se posadi na predni sedadlo a necha se autonomne povozit po okreskach pri hustem desti a teplote okolo nuly :-D cestovni rychlosti.

8.12.2015 7:16

O62t22a 49J33e63l22í84n55e70k 8781208960725

Víc než milion kilometrů bez nehod má už teď Google auto, je vysoce pravděpodobné, že už v blízké budoucnosti bude automobilový autopilot nejen pohodlnější, ale i výrazně bezpečnější než lidský řidič ...

8.12.2015 7:41

R64i15c20h94a57r69d 82T36r27e63f52i45l 4721805639640

Jen jestli strejda Gůglík nekecá. To tvrdí on. A že by neměl žádnou kolizní situaci to se mi nechce věřit.

8.12.2015 9:35

J34a60n 63B95e41n35h20á65k 6344503172911

Mel. Mnoho (tusim 11?). Ale oficialne to nebyla jeho chyba.

8.12.2015 9:41

J36a13n 22D42l22o81u92h82ý 7604869150669

Milej oto, na to staci jednoducha odpoved: kde najezdilo ten milion? Ve snehu, desti a mrazu na okreskach 3. Tridy? To ani v americkem googlu nevedi co to je! Ty auta jezdi californii pokud vim, cili pocasi znacka ideal. Vite staci treba poslat to google auto na okresce kam se sotva vejdou dve osobni auta, proti kamionu. Jedine co to auto na 99% udela, ze zastavi a v lepsim pripade neprojede ani auto, ani kamion. V horsim pripade kamion nedobrzdi ( 15 tun ) a zavadi z boku o auto! Problem vsech techto systemu je v tom, ze jsou deterministicke, ale situace v realnem svete nejsou. Aby to opravdu fungovalo, musel by existovat funkcni nedeterministicky vypocetni system a ten lidstvo stale nema. Pouze jenom teorie na papire jiz cca 60 let ;-)

8.12.2015 10:26

L51u96d44v58í95k 86G89a41j31d89o45š28í56k 2115413384942

V neposlední řadě pak Google taktně neuvádí, že se o to auto permanentně stará tým mechaniků jak ve stáji Formule 1, aby všechna technika fungovala přesně jak má.

8.12.2015 11:52

D53u70š17a62n 89D98i24t50r20i32c90h 3868796133479

Také se tvrdilo že stroj člověka neporazí v šachu a ejhle. Vůbec tomu nerozumíte, zaprvé není potřeba nedeterministický sw, v klidu by stačili neuronky ty se dokáží chovat více nedeterministicky než který kolik člověk, ale hlavně řízení auta je v každém okamžiku deterministické, jenom člověk nedokáže vyhodnotit tolik podnětů a tak řídí nedeterministicky, což mi nepřijde jako dobrý nápad.;-)

19.12.2015 19:27

M55i95r53e43k 89G60a69j46e59r 5741706459670

"Vývoj směřuje k autům, která budou jezdit zcela sama." - U nákladních aut bych tomu věřil. Ale proč by osobní auto mělo jezdit samo bez lidí? A lidi budou jezdit na kolách. Spíše mělo být méně Bleskově napsáno, že budou jezdit bez zásahu řidiče, jen zadáních cíle cesty a potvrzením navržené trasy. Ještě by měly být další volby jako třeba "co nejrychleji", "pohodově", "s minimalizací odbočování vlevo" (kvůli bezpečnosti), "s minimalizací spotřeby benzínu" (na naftu se snad už jezdit nebude), apod.

7.12.2015 23:28

P93e85t21r 50B63o86ž17e26k 1963132613962

Natankuji plnou zadám mu do navigace cíl a až tam dojede se vrátí, ať se pěkně projede .

Svobodu autům  ;-D

8.12.2015 8:26

D30a17n85i63e98l 53T50o85m97e71k 8599565968486

Já osobně bych chtěl samořídící auto. Už takhle mám automat a většinu cest jezdím se zapnutým tempomatem; kdybych na to měl prachy, tak si koupím asistent jízdy v pruhu a adaptivní tempomat.

Akorát bych za jízdy rád spal, což nebude patrně možné ani v utopické budoucnosti.

7.12.2015 22:56

F43r83a33n56t87i28š63e56k 56Š34í21m49a 7337911957308

To jsem zvědavej jak bude vypadat až někdo hekne takovýhle vozítko.

7.12.2015 22:39

P60e52t58r 30M57i89c76h24a67l 2630604771892

Ono bude stačit, když někdo před takové auto hodí krabici od televize v okamžiku, kdy v protisměru pojede Tatra.

7.12.2015 23:27

M98i50r95e66k 97G14a86j34e98r 5561956189480

Věřím tomu, že to zvládne lépe než většina řidičů. Mnoho smrťáků bylo i jen kvůli drobné zvěři jako jsou zajíci.

7.12.2015 23:30

M72i37c16h75a59l 12N94o92v32á39k 7110109717684

Tak právě tohle zvládne program mnohem lépe než profesionální řidič díky téměř nulovému zpoždění reakce.Rv

8.12.2015 7:06

J90a17n 67B98e90n46h62á32k 6514543582441

loading situation... ... ...

8.12.2015 9:18

P38e86t35r 61M94i61c22h18a26l 2490174901142

Stejně tam VŽDY bude muset být řidič, který bude zodpovědný za bezpečnost. Stačí chyba jednoho senzoru a na malér je zaděláno.

7.12.2015 22:21

J81a95n 76K20r93p65e35c 5456943274402

stejne mi to prijde neuveritelne. nikdo to nechce. plytvaji se nehorazne prostredky - financi i lidske zdroje na reseni naprosto marginalniho problemu lidstva. nikam dal nas takove badani nad utopistickou ultrabezpecnosti neprivede. setri se par gramu na kazdem vozidle aby melo nizsi emise, ale pak se to narve zbytecnou elektronikou. navic se setri takovym stylem, jak nam to predvadi npr. skodovka. misto zadni viceprvkove napravy tuha, misto kotoucovych brzd bubnove. cili vylet zpatky do praveku. to nikdo za ohrozeni osadky vozu nepovazuje, a pritom schopnost auta ucinne brzdit a udrzet se na vozovce mi prijde jako pomerne zakladni predpoklad bezpecnosti. prijde mi to dulezitejsi nez sdeleni vozidla osadce, ze venku prsi na zaklade vyhodnoceni udaju z nekolika senzoru - coz pri pohledu na okno slite destem asi nikomu nedojde, , nebo ze hrozi namraza, kdyz si predtim ridic (?) malem rozbil hubu pri prichodu k autu a omrzly mu prsty pri skrabani okna....

7.12.2015 21:47

M56i14c70h84a50l 84N61o27v24á72k 7180669707444

Bosch a jeho povinné prosazení prvně ABS, airbagu, dále ESP. Takže píšete nesmysly...Rv

8.12.2015 7:08

P18e92t90r 18B30o47ž56e50k 1333742643552

Občas by se to hodilo.

8.12.2015 8:28

T39o76m86á53š 12Z15e56m89a37n 3495648154255

p.s. je tu tendence nadávat na lidské řidiče, ale vzpomeňte si, kdo píše ty samořídicí programy.. a jaké máte zkušenosti s IT oddělením..

7.12.2015 21:45

T49o83m16á55š 79Z64e79m62a40n 3425248664735

"Tesla Autopilot tried to kill me!" je docelapoučné video - technika se sice rychlejší než člověk, ale...

A co když budou nějaklé pouliční nepokoje a já protě budu muset pustit stěrače a pár útočníků přejet?

Jinak myšlenka že by to řídilo za mě je lákavá. Nicméně mám obavy jaké bude reálné provedení a jaké k tomu příjdou zákony.

7.12.2015 21:41

K61a56r25e26l 90N53e88d94o18p68i77l 7798686839204

Zena za volantem, auto bez ridice. To vi kazdy.

7.12.2015 21:31

J54a48n 32K15r22p68e45c 5136243964572

tak toto tvrzeni je samozrejme naprosta blbost: V roce 2013 zemřelo v důsledku nehody motorového vozidla na celém světě 1,4 milionu lidí. Dopravní nehody jsou nejčastější příčinou úmrtí u dětí a mladých lidí ve věku 10 až 19 let." pokud se nejedna o naprostou demagogii, tak spise jen o jakesi data vytrzena z kontextu a jeste hodne zmanipulovana. tedy pokud se do toho rovnou nepocita jako obet dopravni nehody kdyz vas nekdo zastreli kulometem primontovanym na korbe toyoty...

7.12.2015 21:21

P76a12v35e88l 17D96r18o54t23á40r 7813424319834

V Evropě denně 70 mrtvých a 280 zmrzačených při dopravních nehodách. 25.000 mrtvých ročně, 100.000 ochrnutých, 200.000 těžce zraněných a cca milion lehce zraněných.

Oproti Východní Asii je to tu super, ale pořád je to 70 mrtvých denně. Když onehdá teroristi zabili 130 lidí, tak jsme z toho byli všichni dost perplex, a přitom to naši plechoví miláčci dělají každé dva dny...

7.12.2015 22:24
Foto

J67a65r36o21m74í25r 35H19l40u59b47e28k 2816180574111

Já bych se nějakému stroji nesvěřil. Nikdo, absolutně nikdo  a nikde nezaručí, že neudělá fatální chybu, jelikož život nelze, zatím, naprogramovat. A to je dobře, protože adaptabilní a improvizační schopnosti lidského mozku, tedy nad IQ 80, jsou a ještě dlouho budou, pro stroje nedosažitelné. Až dosažitelné budou, nebudou již stroje potřebovat lidi a jednoduše se jich zbaví..

7.12.2015 20:46

M42i65c27h69a59l 86N61o28v90á60k 7410799257534

Co třeba letadlo, co třeba moderní zahraniční rychlovlak? Aha to neznáte. To že tam sedí jakýsi člobrda, který figuruje spíš jako postavička na tom nic nemění, že dopravní prostředek je v plném systému řízené automatiky.

8.12.2015 7:10

P56a59v32e67l 22Š81ť38a82s17t44n35ý 6904578284978

Tak to asi ani neřídíte, ne? Nebo  si myslíte, že točení volantem a šlapání na plyn a brzdu je pořád bez jakéhokoli "zásahu" stroje?

8.12.2015 7:44

J86i47ř35í 30Š45e27j14n20o42h24a 4602673394443

Přinejmenším pro právníky  by to byla  dobrá věc. Protoře pak se budou  po skuponových nehodách do nekonečna soudit  různí výrobci automobilů se servismany, řidiči a údržbou silnic.

Dnes je to poměrně jednoduché, protože skoro za vše  odpovídají jen řidiči.

A občas nastane i ideální situace, že  řidič -bourač sám zahyne :-(

7.12.2015 20:45

D56a10n68i66e80l 79T38o26m77e13k 8579505518546

Proč by měly být dopravní nehody najednou dobré pro právníky, když dneska nejsou? Povinné pojištění je vynález, který má své dobré důvody v dopravě a už nějakou dobu funguje.

7.12.2015 22:57

W45a82l35t16e64r 74D52i70v67i41š 6667722682292

Osobně řídím rád, mám naježděno přes půl milionu km, přesto bych autonomní uato měl velmi rád. Ono totiž mé nadšení řídit rozhodně není v zácpách, při dlouhých dálničních přesunech, při často opakovaných stereotypních přesunech... To ale bohužel tvoří naprostou většinu mých cest. Jen málokdy mám opravdou příležitost si řízení užít, vyrazit bez cíle, případně sice s cílem, ale bez časového limitu. Když už to nastane, vyrazím po menších silnicích, užívám si řízení, užívám si novou cestu. Jenže ty zmíněné zácpy...

Mít auto, které budu mít možnost přehodit do automatického módu, abych se na chvíli stal jen cestujícím, který nemusí tupě zírat 200 km na kufr auta před sebou (nebo hlídat, kdy se o pár metrů pohne kolona), tak jsem opravdu nadšen. Obrovsky by mi to rozvázalo ruce, cestování by bylo mnohem pohodlnější, ale i bezpečnější, přeci jen ta pozornost s časem klesá a i když nemám za poslední půlmilion km nehodu, spousta lidí to štěstí neměla, protože potkala unaveného, nepozorného řidiče.

Vlak nebo autobus není vždy řešení. Ve městě sice jezdím především v MHD, ale taky to nejde úplně vždy. Občas potřebuju něco odvézt, potřebuju mít uato v práci, protože vím, že pojedu domů až kolem půlnoci apod. Zkrátka sebelepší hromadná doprava všechny situace nepokryje. Automatické, resp. částečně automatické auto je v tomhle obrovský skok dopředu. Už aby ta auta tady byla.

7.12.2015 20:33

F74e85r44d84i41n28a30n34d 16S50l48a64v45í91k 1655972832149

s tím naprosto souhlasím. Auto, které bych v koloně zapnul na autopilota a mohl bych se věnovat nějaké jiné činosti nebo prostě jen nechal odpočinout ruce a nohy. To by bylo fajn. Na dálnici bych to asi neriskoval, tam by hrozilo, že bych usnul, kdybych neřídil. Ale kdyby to bylo opravdu spolehlivé tak proč ne.

7.12.2015 20:41

M62i67c63h26a17l 13H87r88u45b58o47š 4310977722445

Cielova skupina, ak existuje, nech jazdi busom, alebo vlakom, tam soferovat nemusia... ;-D

7.12.2015 18:13

W31a44l30t66e53r 23D78i19v25i38š 6247772482272

Víte, já řídím rád, ale rozhodně ne v zácpách, při dlouhých dálničních přesunech, při často opakovaných stereotypních přesunech... To ale bohužel tvoří naprostou většinu mých cest. Jen málokdy mám opravdou příležitost si řízení užít, vyrazit bez cíle, případně sice s cílem, ale bez časového limitu. Když už to nastane, vyrazím po menších silnicích, užívám si řízení, užívám si novou cestu. Jenže ty zmíněné zácpy...

Mít auto, které budu mít možnost přehodit do automatického módu, abych se na chvíli stal jen cestujícím, který nemusí tupě zírat 200 km na kufr auta před sebou (nebo hlídat, kdy se o pár metrů pohne kolona), tak jsem opravdu nadšen. Obrovsky by mi to rozvázalo ruce, cestování by bylo mnohem pohodlnější, ale i bezpečnější, přeci jen ta pozornost s časem klesá a i když nemám za poslední půlmilion km nehodu, spousta lidí to štěstí neměla, protože potkala unaveného, nepozorného řidiče.

Vlak nebo autobus není vždy řešení. Ve městě sice jezdím především v MHD, ale taky to nejde úplně vždy. Občas potřebuju něco odvézt, potřebuju mít uato v práci, protože vím, že pojedu domů až kolem půlnoci apod. Zkrátka sebelepší hromadná doprava všechny situace nepokryje. Automatické, resp. částečně automatické auto je v tomhle obrovský skok dopředu. Už aby ta auta tady byla.

7.12.2015 20:29

J11a33n 15F79r44o54l92í90k 6576780405954

Dalším levelem bude auto bez cestujících. Jen tam zavazí a zvyšují spotřebu.;-D

7.12.2015 17:49

P52a82v71e85l 84Ř52e75h30á23k 6578453409391

Ja se na to tesim, v patek vecer vyrazit, pred spanim si dat tri pivka, zalehnout a rano se probudit naprosto cerstvej 1000km daleko na vysnenym mistecku, tam si uzit vikend a v nedeli vecer vyrazit zpet a rano cerstvej a odpocatej do prace. To by se vikendy konecne daly normalne vyuzivat bez brutalnich spankovejch deficitu.

7.12.2015 17:28

F90e82r58d48i87n92a35n49d 71S44l34a42v51í63k 1285502402859

letadlo?

7.12.2015 20:42

P69a95t46r38i53k 70K11o28u13b53a 3872732490525

Tyhle kramy dejte tem drzitelum ridicaku co se na silnici motaji jak spiny v kyblu a ja jako ridic tohle nikdy nechci Rv!!

7.12.2015 17:13

K43r52y69š84t14o56f 80L47a46n53í43k 1889570785825

Mozna, az vam spina sestreli nekoho blizkeho, budete mluvit jinak.

7.12.2015 17:20

P71e92t14r 81P30a86l21e20č44e31k 3330315674892

proč by měl? Přečtěte si pořádně co napsal.

7.12.2015 17:38

J45a67k11u20b 57Š16a87f25a65n31d10a 7885577981831

Že by se kdysi stejně vyjadřovali jezdci na koních?

7.12.2015 19:51

P19e81t53r 48P30a81l93e69č66e32k 3820325414352

Nedivím se tomu že o to není zájem. Nechci to. Řízení mně baví.

7.12.2015 17:01

J62i80ř35í 23J57u10ř85i41c77a 2108713931

To jo, to skoro každého. Ale stavit se po sichte na dvě je taky lákavé.

7.12.2015 17:58

J55a37k81u81b 40Š39a22f35a34n49d78a 7815467181511

Mě taky. Ale jak kde. Takové 4-8 hodin monotóní jízdy po dálnici... Tam bych to raději přenechal počítači.

7.12.2015 19:53

M96a44r87t73i83n 55V89á13v50r74a 2750103979

Už aby to bylo. Sobě jako řidiči docela věřím, ale nevěřím ostatním. Můžete být super řidič snů, ale když narazíte na idiota, neuděláte nic. Může vás zabít, ani nevíte jak. Proto chci mít ve svém autě počítač a v těch okolních povinně taky. Už aby byla automaticky řízená auta povinná aspoň na dálnicích.

7.12.2015 16:45





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.