- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Vůbec nerozumím ani elektronice, ani nevím nic o výdrži různých materiálů, jen tak pocitově bych se bál jet v něčem takovém, pokud by to bylo starší. Jak funkčnost systému ovlivní neustálé změny teplot a vlhkosti v autech, sůl, vibrace...? Jak drahá by byla údržba a jak dlouhá životnost s garancí bezchybného fungování? Pro lidi znalé je to možná legrační otázka. Třeba je to fakt dobré. Letadla taky fungují dlouho.
Problém aut bez řidiče není v technologiích, ale spíš sociologický.
Auto řízené počítačem může stoprocentně bezchybně fungovat pouze v jasně a přesně definovaném prostředí bez chyb a náhod. Takové prostředí ovšem vylučuje přítomnost člověka. Při hustotě a koncepci silniční infrastruktury je zcela nepřijatelné a nemožné, aby byl tento prostor člověku znepřístupněn.
Není možné omezovat život člověka v zájmu "vyššího cíle" z tak malicherného důvodu jako je chybování přinášející pár mrtvých.
Dokud lidstvo nevyrobi prvni nedeterministicky vypocetni system, pak to nikdy nebude spolehlive na 100%. Svet kolem nas je nedeterministicky a pouzivat na deterministicke vypocetni systemy znamena pouze minimalizovat chybovost, ktera ale nikdy nebude 0! Staci si nacist zaklady o UI a principech vypocetnich systemu Z oboru ICT.
Mrazi me z glorifikovani vseobecne automatizace. Mit moznost vypnout na prazske magistrale je fajn, ale meho kamarada se pokusil zabit uplne novy S-Klasse napechovany vsemi temi elektronickymi zhovadilostmi. Ta bezmoc, kdyz se auto riti z mostu a vy, profesionalni ridic, nejste schopen s tim nic delat!! Radsi bych, aby to byla ma chyba, kterou priste opakovat nebudu. Jakmile pocitac udela chybu jednou, je jiste, ze se chyba bude opakovat casteji a casteji. Elektronika je dobry sluha, ale moc zly pan. Takze asistenty klidne, at nejsem tak zpatecnicky, ale VSE musi jit PLNE vypnout jednoduchym stiskem tlacitka. Zadna automatizace nebo slozite prohledavani menu v palubnim pocitaci.
Máte pravdu.
V tomto se stačí podívat na leteckou dopravu, kde je to již v daleko pokročilejším stádiu.
Samozřejmě díky tomu, že po obloze nechodí chodci, je silně omezeno odkud a kam letadla cestují a solí se neskutečné prostředky do údržby a infrastruktury.
I tak v pilotních kabinách sedí dokonale vyškolená, odpovědná a inteligentní obsluha, protože pro bezpečnost je stále klíčové, aby člověk stroje kontroloval.
Jak každý ví, někdy ani tohle všechno nestačí.
"Složitý autonomní systém totiž občas vypoví službu"
Tato věta mi bohatě stačí, děkuji.
Tohle se realne prosadi pouze ve meste v kolonach a na dalnici. Nedokazu si predstavit ze kdokoliv ( at je sebevic inovativni ) se posadi na predni sedadlo a necha se autonomne povozit po okreskach pri hustem desti a teplote okolo nuly :-D cestovni rychlosti.
Víc než milion kilometrů bez nehod má už teď Google auto, je vysoce pravděpodobné, že už v blízké budoucnosti bude automobilový autopilot nejen pohodlnější, ale i výrazně bezpečnější než lidský řidič ...
"Vývoj směřuje k autům, která budou jezdit zcela sama." - U nákladních aut bych tomu věřil. Ale proč by osobní auto mělo jezdit samo bez lidí? A lidi budou jezdit na kolách. Spíše mělo být méně Bleskově napsáno, že budou jezdit bez zásahu řidiče, jen zadáních cíle cesty a potvrzením navržené trasy. Ještě by měly být další volby jako třeba "co nejrychleji", "pohodově", "s minimalizací odbočování vlevo" (kvůli bezpečnosti), "s minimalizací spotřeby benzínu" (na naftu se snad už jezdit nebude), apod.
Natankuji plnou zadám mu do navigace cíl a až tam dojede se vrátí, ať se pěkně projede .
Svobodu autům
Já osobně bych chtěl samořídící auto. Už takhle mám automat a většinu cest jezdím se zapnutým tempomatem; kdybych na to měl prachy, tak si koupím asistent jízdy v pruhu a adaptivní tempomat.
Akorát bych za jízdy rád spal, což nebude patrně možné ani v utopické budoucnosti.
To jsem zvědavej jak bude vypadat až někdo hekne takovýhle vozítko.
Ono bude stačit, když někdo před takové auto hodí krabici od televize v okamžiku, kdy v protisměru pojede Tatra.
Stejně tam VŽDY bude muset být řidič, který bude zodpovědný za bezpečnost. Stačí chyba jednoho senzoru a na malér je zaděláno.