Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bouráky pro pány kluky. Kultovní liazky a tatrovky se vyrábějí u Semil

U Semil je schovaná jedna speciální automobilka. Vyrábí auta pro pány kluky. Vyrábí unikátní hračky, které jsou tak náročné na přesnost výroby, že ji nechtějí kopírovat ani Číňané. Produkce značky Montisystem ctí postupy jako v opravdické automobilce. Jde tu o setiny milimetru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J96a85n 48H12e50n52d92r32y67c90h 9847691510119

Mám je u rodičů na půdě.Moje dětství, Miluji Liaz Dakar.

+1/0
15.9.2015 20:09

J33a37n 22D13l88o28u37h25ý 7214249130919

Mam doma: liaz turbo kamion, unimog, autobus Setra, ambulanci, kamion space shuttle a pak mam Skoda Favorit ( to je ale asi konkurence - klik-klak? ) nejvic sejri ze ani abrex nevyrabi / nevyrabel skoda modely ve verzi kombi :-( mno a ja ziju celou dobu v domneni ze MS uz neexistujou, tak to jdu zkoupit hrackarstvi, 70 modelu to neni tolik abych mel kompetni sbirku!

0/0
11.9.2015 7:57

P30e87t61r 87F44r55i11č 2809876140145

Favorit "klik-klak" vyrábělo družstvo Směr a pokud si to dobře pamatuju, tak to byla licence.

Jinak Montisystem má svůj e-shop, ale nehledejte ho pod www.montisystem.cz - to je forum fanoušků, nýbrž pod značkou Vista - http://www.shopvista.cz/NextCategory/cs-CZ/P49/montisystem - kromě e-shopu to jsou stránky celé firmy

0/0
11.9.2015 8:16


P57e11t60r 20F71r24a59n37c 9237461898738

Krasne, moc jsem si pral Tatru a Liazku. Bohuzel Magnet nedodal. Tim to pro me skoncilo.

0/0
10.9.2015 19:48

M97i11l60a20n 40M73u81s73i34l 4973571322145

Výroba na setiny milimetru, ale kapota u Western Staru nikdy doklapnout nešla.:-)

+6/0
10.9.2015 18:23

P70e79t55r 38M68a70r22š28o32u64n 5115388186646

třeba to byla už ta milionta z "vyšlochtané" formy ;-)

0/0
13.9.2015 21:42

J11a61n 85R88a54m40b24o62u85s82e45k 4705165155407

...všechny z fotek mám :-D už asi 20 let :-D

+2/0
10.9.2015 18:04

J79a58n 52R38a15m11b44o13u98s54e75k 4765545755467

...sorry, neviděl jsem celou galerii .... :-D

0/0
10.9.2015 18:05

P58e81t32r 19F80r22i47č 2199136900895

Když tyto hračky začaly vyrábět tehdejší Kovozávody Semily (před rokem ´89), byl to docela hit. Malá auta mne minula (pro mne jako pro modeláře to bylo příliš hračkoidní), ale když se začaly objevovat náklaďáky, neodolal jsem taky. Jako první jsem měl LIAZku cisternu (tehdy dárek pro malého syna), pak byla chvíli pauza a pak se objevily první návěsy - cisterna Benzina, valník s plachtou a kontejnerový návěs. Z těch se stal teprve nesehnatelný hit. Ale to už bylo po r. ´89 a ceny začaly stoupat - cena se pohybovala už okolo 195,-Kč za model (tahač s návěsem). Pak po čase přišel přepravník aut a pak první modely Western Star se stejnými návěsy jako měl LIAZ. Výrazným osvěžením byl WS  jako vyprošťovací auto a návěsový podvalník.

První model (tu solo cisternu) jsem ještě sestavil podle výrobce, pak už jsem nechtěl mít hračku, ale model, takže přišly úpravy - nástřiky barvami, úpravy karoserií atd. Některé kusy syn při hře zničil, některé mi zůstaly ve sbírce dodnes.

Ve svém živlu jsme byl ohledně těchto "hraček" 2x - poprvé v roce 1999, když sem se dostal přímo do výroby v Semilech (tehdy už Vista Semily) a přímo tam kupoval některé modely, podruhé pak v roce 2014, kdy se na jedné z výstav papírových minimodelů ve Dvoře Králové prezentovali i sběratelé a úpravci právě Montisystemu (tuším, že to byl klub někde od Plzně). Tak krásně přepracované a upravené původně Montisystemy jsem ještě nikdy neviděl. Mám z toho fotky - asi z toho výhledově udělám blog, třeba to bude někoho zajímat.

+4/0
10.9.2015 17:21

R18e92n72é 92C97v63r17k87a51l 9156589986126

Koukněte na www.liaz.cz/forum/   sekce Modely - Montisystem. Budete koukat, to Vám garantuji - a nebudete jedinýR^8-o

0/0
11.9.2015 8:21

L63u66k57á86š 43B78a63j68g85a49r 3333634478962

První, co se ztrácelo, byla zrcátka. A pak samolepky, které i dnes jediné nepatří k tomu top. Ale hračka je to skvělá :)

+2/0
10.9.2015 17:14

J27a41r49o49s46l24a91v 50S39i15r56o22k68y 7660333404104

joj, to byl hit jako dneska ajfon, mozna jeste vetsi, supr ze to jeste zije.

+7/0
10.9.2015 15:21

M29i55c24h64a60l 74D34a37d31e31k 8523492398

Ty auta už jsem skoro zapomněl! Pěkné osvěžení paměti, tenhle čláenk :-)

+3/0
10.9.2015 15:13
Foto

K59a65r82e70l 19H65r18u62š86k70a 2251281808867

Krásná vzpomínka :-)

Jenom dotaz: vyrábí se ještě ona série s kovovou kastlí? (Jako byl kdysi tuším Favorit a osobní Tatra...)

0/0
10.9.2015 14:38

P84e95t24r 73F91r28i42č 2839986460785

Kovové modely - Favorit a Tatra 613 v několika verzích byla jen omezená serie a dávno (přesný rok ukončení si nepamatuju, ale tuším, že to jako mnoho jiného nepřežilo rok´89) už se nevyrábí.

+1/0
10.9.2015 17:03

O67n42d29ř69e43j 27L57i42š24k73a 3180382904926

Dělejte dobový český autobusy, prosííím. Díky!;-)

0/0
10.9.2015 14:04

J53i92ř11í 26E38r15b89e20n 1193154476447

K tomu nedojde. Nezaplatilo by se to. Kolik třeba Karos Š 11 by se prodalo? Dvacet, třicet tisíc? Rozpočtěte si náklady na formy za dejme tomu pět milionů - přes 160 Kč na jednu sadu vychází jen ta investice. Plus provoz a režie, taková sada by stála hodně přes 300 Kč...

V Německu je osmdesátimilionový trh a i přesto takový Revell hodně přemýšlí, zda ten který model vyvine - a to má výhodu, že německá auta zná půlka světa. Zato Beneš&Lát má "hračkový" trh pomalu o dva řády menší, ale náklady na vývoj úplně stejné. Proto taky vyvíjí ty Scanie, Western Stary a Mercedesy: protože tyto hračky bezproblémově prodá ve velkých sériích na Západě.

0/0
10.9.2015 20:56

M39a61r84t67i19n 25K11u86ř57í75t73k10a 6647716278635

Taky jsem jich pár měl. Dokonce jsem ze zbylých dvou plastových pneumatik (byly navíc u Dakarské Liazky) a ze dřeva vyrobil pomocný podvozek, abych mohl tahat návěs za traktorem.

0/0
10.9.2015 13:49

T40o21m87á84š 81H98a74a48s 7821817172731

No, je fakt, že liazka, závodní rencek a hnědá dodávka od montisystemu jsou (kromě pár angličáků) jediné hračky, které po mě syn skutečně podědil a má je mezi "aktivními". Tzn. že těm autů musí být u už minimálně 25 let a cca. deset let v ostrém provozu. A zrcátka nám chybí myslím jen dvě. Smekám.R^

0/0
10.9.2015 13:26

T96o56m33á23š 31H97a86a95s 7571567642911

Jo, a ještě jsem miloval kamión liaz, modrá bouda, žlutý přívěz, věčně něčím narvaný.. Kde ten skončil netuším. Tak asi má letos ježura vybráno. :-)

0/0
10.9.2015 13:29

J36a14n 44K76o28n10v61a65l87i35n78k96a 5270611611405

Po mně a po bráchovi jich je na půdě pořádná krabice. Je to geniální výrobek. R^

0/0
10.9.2015 13:24

S85t45a83n36i18s37l88a10v 52M60a77r65e84š 3318160831557

každé váno jsem dostal jeden model, hned ho sestavil a ostatní dárky byly pasé

0/0
10.9.2015 13:22
Foto

H94o57n77z63a 97M30a81r30e51k 3849706763359

Tyhle mám doma a pečlivě je opatruju! [>-]

+3/0
10.9.2015 13:05

R95i68c45h55a19r21d 71T37r83e98f25i44l 4341675319940

Jo,jo. Dakarské speciály jsou skoro "rodinným stříbrem" sbírky.:-)

+1/0
10.9.2015 14:42

J79ú66l29i94u51s 31Č13e83r76ň87a25n12s16k65ý 8515273330267

Krásné vzpomínky na dětství V...v 90. letech jsem si je kupoval v jednom modelářském stánku ve FM (mimochodem, pořád je v provozu!) a vždycky jsem se těšil doslova "jako malý kluk". Tehdy stály 60 Kč (kupoval jsem jenom ty menší modely). Mám jich asi 6 nebo 7, jsou v krabici a čekají na mého syna, až povyroste :-) Jsem rád, že je pořád vyrábějí, protože je budeme pak skládat spolu R^

+3/0
10.9.2015 13:01

J64a19n 30A38l22e93x22e28j 21Z58a62t29y72k62o 7593341702282

Je jen velká škoda, že ty dakarské speciály nedělali přesně, tak jak vypadali (za okupace KSČ chápu), ale v nynější době už technologie výroby pokročili. Jinak za mlada jsem sbíral jako urvaný.

+1/−2
10.9.2015 12:40

J51i81ř83í 73E64r61b78e30n 1953694316277

Další škoda je v tom, že ta "okupační" KSČ do vás nenatloukla češtinu a shodu přísudku s podmětem ;-)

+3/0
10.9.2015 20:57

P56a96v21e18l 12V22a74j50n53e34r 4810322194547

To ještě existuje?! Wow, to jsem nevěděl. Ty byly boží! Jako malej jsem je miloval. :-)

+2/0
10.9.2015 12:16

P31a56v25e62l 51V80a93j33n75e50r 4420892534687

Tak jsem na jedno eshopu našel jejich sortiment. Ty nový / moderní mě neberou, zato mám ale dost velký cukání objednat tatrovku či liazku dakar. ;-D

0/0
10.9.2015 12:30

J59i90ř96í 52E96r92b12e64n 1183644596477

www.vista.cz

0/0
10.9.2015 20:58

P59e29t73r 27G98r60i63v20a39l31s15k43ý 6272494339333

Mám doma snad všechny (už v krabici ve sklepě). Strašně jsem se těšil na narozeniny, svátky, Vánoce, protože mne vždy minimálně jeden čekal. Ani si nedokážu představit, kolik za to rodiče museli tehdy zaplatit (když dnes vidím ty ceny), zvláště když se u nás obracela každá koruna.

+8/0
10.9.2015 11:44

J31i69ř75í 21E68r15b90e62n 1363394356257

Jestli si dobře pamatuju, návěsová LIAZka stála asi 75 Kčs a obyčejná asi 52 Kčs. Někde na půdě bych možná našel originální krabice z 80. let s vytištěnou MOC.

První návěsová Líza byla v roce 1987 s návěsovým valníkem (typ 08.1), v roce 1988 byl kontejnerový návěs (08.2) a v roce 1989 cisterna Benzina (08.3), v roce 1990 přepravník automobilů a ten byl pěkně zprzněný - hodně jsem se natrápil se skalpelem a pilníčkem, aby ty díly do sebe zapadly, a samolepky taky skoro nedržely. V roce 1991/92 aktualizovali cisterny a kromě červenobílé Benziny se vyráběl i modrobílý Aral, žlutočervený Shell a bílozelené BP.

0/0
10.9.2015 21:09

M51i65c48h59a12l 14Z30e73m58a57n 2513809364

Forma vazi 500 az 400kg? To je trochu zvlastne napsane, tak kolik to vlastne je? A skutecne jsou ty masivni kusy zeleza vyrobene s presnosti na "zlomky tisicin milimetru"? Mozna nejaky znalec techto vyrobnich postupu muze potvrdit nebo uvest na pravou miru?

Firme preju at se jim dari, jen me mrzi, ze kdyz je to vsechno vyrabene s takovou atomovou presnosti, tak jak je mozne, ze na kazdem druhem modelu jsou videt dosti vyrazne nepresnosti - odstepky plastu na rafcich kol apod.? To je vec, ktera me odrazuje, vim jak dokonale dokazou delat modely napriklad plastikovi modelari, kteri na to maji jen rucni naradicka a zadne zlomky tisicin... Nebo je tohle videt vzdycky jen na tech starych modelech, ktere se jeste delaly jinym procesem?

0/0
10.9.2015 11:05

T42o38m37á85š 63P34o56l69d78a 6434483880473

Formy na plast jsou opravdu takhle tezke. Stlacuji je k sobe (forma ma vetsinou 2-3 casti) lisem se silou 160 tun. Ja pracoval v gumarine a nektere formy na gumo-kovove vyrobky vazily i pres 2 tuny

+1/0
10.9.2015 13:19
Foto

P77a54v38e21l 89M69a35r47e67š 8735810547405

Opravdu.Dělal jsem technologa v lisovně plastů, ty formy i má nejmenší výlisky maji několik metráků a sami o sobě jsou z několika (desítek) kusů.Presnost je u velkých výlisků ve stovkách u menších v etisicinach milimetrů

+1/0
10.9.2015 14:11

J23a29n 58W73i72e28s93n84e36r 1763622754726

Já sbíral landrovery, tuším že někde na půde jich bude pěkná sbírka

+3/0
10.9.2015 10:59
Foto

M14i77c54h72a31l 10N69a64j35m75a45n 7479673806550

Úžasné hračky, před revolucí i pár let po ní to bylo nedostatkové zboží. Asi dvacet kousků mám ještě doma v krabici, asi je budu muset rozbalit a pokochat se.

+3/0
10.9.2015 10:16

V87á73c64l54a40v 32K21a37r21a14s 1707291936621

Pro první, pro Dakar, se muselo do Tuzexu ...

0/0
11.9.2015 7:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.