Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bouráky pro pány kluky. Kultovní liazky a tatrovky se vyrábějí u Semil

U Semil je schovaná jedna speciální automobilka. Vyrábí auta pro pány kluky. Vyrábí unikátní hračky, které jsou tak náročné na přesnost výroby, že ji nechtějí kopírovat ani Číňané. Produkce značky Montisystem ctí postupy jako v opravdické automobilce. Jde tu o setiny milimetru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J39a75n 60H39e72n32d27r76y75c73h 9147331870379

Mám je u rodičů na půdě.Moje dětství, Miluji Liaz Dakar.

+1/0
15.9.2015 20:09

J91a22n 33D31l89o87u36h84ý 7954369150469

Mam doma: liaz turbo kamion, unimog, autobus Setra, ambulanci, kamion space shuttle a pak mam Skoda Favorit ( to je ale asi konkurence - klik-klak? ) nejvic sejri ze ani abrex nevyrabi / nevyrabel skoda modely ve verzi kombi :-( mno a ja ziju celou dobu v domneni ze MS uz neexistujou, tak to jdu zkoupit hrackarstvi, 70 modelu to neni tolik abych mel kompetni sbirku!

0/0
11.9.2015 7:57

P97e55t43r 41F52r79i10č 2379906750885

Favorit "klik-klak" vyrábělo družstvo Směr a pokud si to dobře pamatuju, tak to byla licence.

Jinak Montisystem má svůj e-shop, ale nehledejte ho pod www.montisystem.cz - to je forum fanoušků, nýbrž pod značkou Vista - http://www.shopvista.cz/NextCategory/cs-CZ/P49/montisystem - kromě e-shopu to jsou stránky celé firmy

0/0
11.9.2015 8:16

P46e91t88r 39F35r77a30n30c 9717101968128

Krasne, moc jsem si pral Tatru a Liazku. Bohuzel Magnet nedodal. Tim to pro me skoncilo.

0/0
10.9.2015 19:48

M12i27l10a57n 87M68u53s78i34l 4333351332705

Výroba na setiny milimetru, ale kapota u Western Staru nikdy doklapnout nešla.:-)

+6/0
10.9.2015 18:23

P42e44t30r 34M33a60r45š25o32u85n 5395118586106

třeba to byla už ta milionta z "vyšlochtané" formy ;-)

0/0
13.9.2015 21:42

J16a75n 16R42a46m11b53o41u23s52e31k 4215685465967

...všechny z fotek mám :-D už asi 20 let :-D

+2/0
10.9.2015 18:04

J64a22n 65R64a67m91b43o98u94s48e48k 4605865785417

...sorry, neviděl jsem celou galerii .... :-D

0/0
10.9.2015 18:05

P70e56t39r 67F46r13i28č 2909886320275

Když tyto hračky začaly vyrábět tehdejší Kovozávody Semily (před rokem ´89), byl to docela hit. Malá auta mne minula (pro mne jako pro modeláře to bylo příliš hračkoidní), ale když se začaly objevovat náklaďáky, neodolal jsem taky. Jako první jsem měl LIAZku cisternu (tehdy dárek pro malého syna), pak byla chvíli pauza a pak se objevily první návěsy - cisterna Benzina, valník s plachtou a kontejnerový návěs. Z těch se stal teprve nesehnatelný hit. Ale to už bylo po r. ´89 a ceny začaly stoupat - cena se pohybovala už okolo 195,-Kč za model (tahač s návěsem). Pak po čase přišel přepravník aut a pak první modely Western Star se stejnými návěsy jako měl LIAZ. Výrazným osvěžením byl WS  jako vyprošťovací auto a návěsový podvalník.

První model (tu solo cisternu) jsem ještě sestavil podle výrobce, pak už jsem nechtěl mít hračku, ale model, takže přišly úpravy - nástřiky barvami, úpravy karoserií atd. Některé kusy syn při hře zničil, některé mi zůstaly ve sbírce dodnes.

Ve svém živlu jsme byl ohledně těchto "hraček" 2x - poprvé v roce 1999, když sem se dostal přímo do výroby v Semilech (tehdy už Vista Semily) a přímo tam kupoval některé modely, podruhé pak v roce 2014, kdy se na jedné z výstav papírových minimodelů ve Dvoře Králové prezentovali i sběratelé a úpravci právě Montisystemu (tuším, že to byl klub někde od Plzně). Tak krásně přepracované a upravené původně Montisystemy jsem ještě nikdy neviděl. Mám z toho fotky - asi z toho výhledově udělám blog, třeba to bude někoho zajímat.

+4/0
10.9.2015 17:21

R11e30n77é 12C21v91r98k28a67l 9726729456896

Koukněte na www.liaz.cz/forum/   sekce Modely - Montisystem. Budete koukat, to Vám garantuji - a nebudete jedinýR^8-o

0/0
11.9.2015 8:21

L18u72k75á20š 93B96a49j66g61a81r 3813734808102

První, co se ztrácelo, byla zrcátka. A pak samolepky, které i dnes jediné nepatří k tomu top. Ale hračka je to skvělá :)

+2/0
10.9.2015 17:14

J98a92r45o31s76l42a50v 90S22i31r92o36k56y 7610673204674

joj, to byl hit jako dneska ajfon, mozna jeste vetsi, supr ze to jeste zije.

+7/0
10.9.2015 15:21

M97i21c49h59a73l 37D18a95d90e81k 8603482478

Ty auta už jsem skoro zapomněl! Pěkné osvěžení paměti, tenhle čláenk :-)

+3/0
10.9.2015 15:13
Foto

K94a37r39e90l 98H34r32u50š94k12a 2491271608537

Krásná vzpomínka :-)

Jenom dotaz: vyrábí se ještě ona série s kovovou kastlí? (Jako byl kdysi tuším Favorit a osobní Tatra...)

0/0
10.9.2015 14:38

P27e66t50r 87F97r50i24č 2839626410505

Kovové modely - Favorit a Tatra 613 v několika verzích byla jen omezená serie a dávno (přesný rok ukončení si nepamatuju, ale tuším, že to jako mnoho jiného nepřežilo rok´89) už se nevyrábí.

+1/0
10.9.2015 17:03

O35n64d37ř35e84j 60L88i51š73k35a 3640962644616

Dělejte dobový český autobusy, prosííím. Díky!;-)

0/0
10.9.2015 14:04

J42i87ř27í 12E19r98b41e23n 1823904396507

K tomu nedojde. Nezaplatilo by se to. Kolik třeba Karos Š 11 by se prodalo? Dvacet, třicet tisíc? Rozpočtěte si náklady na formy za dejme tomu pět milionů - přes 160 Kč na jednu sadu vychází jen ta investice. Plus provoz a režie, taková sada by stála hodně přes 300 Kč...

V Německu je osmdesátimilionový trh a i přesto takový Revell hodně přemýšlí, zda ten který model vyvine - a to má výhodu, že německá auta zná půlka světa. Zato Beneš&Lát má "hračkový" trh pomalu o dva řády menší, ale náklady na vývoj úplně stejné. Proto taky vyvíjí ty Scanie, Western Stary a Mercedesy: protože tyto hračky bezproblémově prodá ve velkých sériích na Západě.

0/0
10.9.2015 20:56

M93a62r96t33i21n 74K97u50ř73í68t93k25a 6207516598745

Taky jsem jich pár měl. Dokonce jsem ze zbylých dvou plastových pneumatik (byly navíc u Dakarské Liazky) a ze dřeva vyrobil pomocný podvozek, abych mohl tahat návěs za traktorem.

0/0
10.9.2015 13:49

T85o27m61á69š 84H35a64a62s 7951807532411

No, je fakt, že liazka, závodní rencek a hnědá dodávka od montisystemu jsou (kromě pár angličáků) jediné hračky, které po mě syn skutečně podědil a má je mezi "aktivními". Tzn. že těm autů musí být u už minimálně 25 let a cca. deset let v ostrém provozu. A zrcátka nám chybí myslím jen dvě. Smekám.R^

0/0
10.9.2015 13:26

T18o22m81á45š 95H44a65a35s 7531507232891

Jo, a ještě jsem miloval kamión liaz, modrá bouda, žlutý přívěz, věčně něčím narvaný.. Kde ten skončil netuším. Tak asi má letos ježura vybráno. :-)

0/0
10.9.2015 13:29

J97a23n 87K72o92n12v90a66l48i66n36k64a 5380681641685

Po mně a po bráchovi jich je na půdě pořádná krabice. Je to geniální výrobek. R^

0/0
10.9.2015 13:24

S97t44a36n39i30s65l42a60v 86M58a28r75e84š 3338310441137

každé váno jsem dostal jeden model, hned ho sestavil a ostatní dárky byly pasé

0/0
10.9.2015 13:22
Foto

H71o70n71z46a 90M68a93r89e85k 3919516843269

Tyhle mám doma a pečlivě je opatruju! [>-]

+3/0
10.9.2015 13:05

R17i36c78h96a37r18d 23T83r68e42f80i37l 4851445829250

Jo,jo. Dakarské speciály jsou skoro "rodinným stříbrem" sbírky.:-)

+1/0
10.9.2015 14:42

J81ú25l44i91u60s 65Č97e92r31ň17a75n42s49k44ý 8725903740707

Krásné vzpomínky na dětství V...v 90. letech jsem si je kupoval v jednom modelářském stánku ve FM (mimochodem, pořád je v provozu!) a vždycky jsem se těšil doslova "jako malý kluk". Tehdy stály 60 Kč (kupoval jsem jenom ty menší modely). Mám jich asi 6 nebo 7, jsou v krabici a čekají na mého syna, až povyroste :-) Jsem rád, že je pořád vyrábějí, protože je budeme pak skládat spolu R^

+3/0
10.9.2015 13:01

J91a95n 87A95l22e31x29e13j 38Z90a19t14y33k21o 7733131762162

Je jen velká škoda, že ty dakarské speciály nedělali přesně, tak jak vypadali (za okupace KSČ chápu), ale v nynější době už technologie výroby pokročili. Jinak za mlada jsem sbíral jako urvaný.

+1/−2
10.9.2015 12:40

J92i64ř50í 38E84r74b30e42n 1803434336687

Další škoda je v tom, že ta "okupační" KSČ do vás nenatloukla češtinu a shodu přísudku s podmětem ;-)

+3/0
10.9.2015 20:57

P88a61v25e92l 89V28a93j28n31e69r 4400622684127

To ještě existuje?! Wow, to jsem nevěděl. Ty byly boží! Jako malej jsem je miloval. :-)

+2/0
10.9.2015 12:16

P12a52v31e75l 40V95a83j81n15e10r 4630212224747

Tak jsem na jedno eshopu našel jejich sortiment. Ty nový / moderní mě neberou, zato mám ale dost velký cukání objednat tatrovku či liazku dakar. ;-D

0/0
10.9.2015 12:30

J79i50ř85í 79E68r11b57e88n 1393304546197

www.vista.cz

0/0
10.9.2015 20:58

P57e83t32r 33G87r68i82v62a28l88s59k67ý 6912724149783

Mám doma snad všechny (už v krabici ve sklepě). Strašně jsem se těšil na narozeniny, svátky, Vánoce, protože mne vždy minimálně jeden čekal. Ani si nedokážu představit, kolik za to rodiče museli tehdy zaplatit (když dnes vidím ty ceny), zvláště když se u nás obracela každá koruna.

+8/0
10.9.2015 11:44

J36i17ř81í 53E51r29b54e81n 1103104636227

Jestli si dobře pamatuju, návěsová LIAZka stála asi 75 Kčs a obyčejná asi 52 Kčs. Někde na půdě bych možná našel originální krabice z 80. let s vytištěnou MOC.

První návěsová Líza byla v roce 1987 s návěsovým valníkem (typ 08.1), v roce 1988 byl kontejnerový návěs (08.2) a v roce 1989 cisterna Benzina (08.3), v roce 1990 přepravník automobilů a ten byl pěkně zprzněný - hodně jsem se natrápil se skalpelem a pilníčkem, aby ty díly do sebe zapadly, a samolepky taky skoro nedržely. V roce 1991/92 aktualizovali cisterny a kromě červenobílé Benziny se vyráběl i modrobílý Aral, žlutočervený Shell a bílozelené BP.

0/0
10.9.2015 21:09

M22i10c30h31a47l 10Z58e80m21a93n 2373589564

Forma vazi 500 az 400kg? To je trochu zvlastne napsane, tak kolik to vlastne je? A skutecne jsou ty masivni kusy zeleza vyrobene s presnosti na "zlomky tisicin milimetru"? Mozna nejaky znalec techto vyrobnich postupu muze potvrdit nebo uvest na pravou miru?

Firme preju at se jim dari, jen me mrzi, ze kdyz je to vsechno vyrabene s takovou atomovou presnosti, tak jak je mozne, ze na kazdem druhem modelu jsou videt dosti vyrazne nepresnosti - odstepky plastu na rafcich kol apod.? To je vec, ktera me odrazuje, vim jak dokonale dokazou delat modely napriklad plastikovi modelari, kteri na to maji jen rucni naradicka a zadne zlomky tisicin... Nebo je tohle videt vzdycky jen na tech starych modelech, ktere se jeste delaly jinym procesem?

0/0
10.9.2015 11:05

T89o89m28á86š 95P95o77l78d46a 6934473370143

Formy na plast jsou opravdu takhle tezke. Stlacuji je k sobe (forma ma vetsinou 2-3 casti) lisem se silou 160 tun. Ja pracoval v gumarine a nektere formy na gumo-kovove vyrobky vazily i pres 2 tuny

+1/0
10.9.2015 13:19

P42a12v78e15l 68M81a98r16e76š 8585460707355

Opravdu.Dělal jsem technologa v lisovně plastů, ty formy i má nejmenší výlisky maji několik metráků a sami o sobě jsou z několika (desítek) kusů.Presnost je u velkých výlisků ve stovkách u menších v etisicinach milimetrů

+1/0
10.9.2015 14:11

J14a30n 38W80i41e78s32n96e60r 1383362944136

Já sbíral landrovery, tuším že někde na půde jich bude pěkná sbírka

+3/0
10.9.2015 10:59
Foto

M13i85c42h75a16l 81N92a43j66m56a12n 7169353556590

Úžasné hračky, před revolucí i pár let po ní to bylo nedostatkové zboží. Asi dvacet kousků mám ještě doma v krabici, asi je budu muset rozbalit a pokochat se.

+3/0
10.9.2015 10:16

V49á23c41l80a25v 70K91a57r50a64s 1617671146161

Pro první, pro Dakar, se muselo do Tuzexu ...

0/0
11.9.2015 7:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.