Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bouráky pro pány kluky. Kultovní liazky a tatrovky se vyrábějí u Semil

U Semil je schovaná jedna speciální automobilka. Vyrábí auta pro pány kluky. Vyrábí unikátní hračky, které jsou tak náročné na přesnost výroby, že ji nechtějí kopírovat ani Číňané. Produkce značky Montisystem ctí postupy jako v opravdické automobilce. Jde tu o setiny milimetru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J96a23n 24H24e37n94d73r83y84c16h 9317801100509

Mám je u rodičů na půdě.Moje dětství, Miluji Liaz Dakar.

+1/0
15.9.2015 20:09

J18a56n 49D28l53o93u23h12ý 7954419790339

Mam doma: liaz turbo kamion, unimog, autobus Setra, ambulanci, kamion space shuttle a pak mam Skoda Favorit ( to je ale asi konkurence - klik-klak? ) nejvic sejri ze ani abrex nevyrabi / nevyrabel skoda modely ve verzi kombi :-( mno a ja ziju celou dobu v domneni ze MS uz neexistujou, tak to jdu zkoupit hrackarstvi, 70 modelu to neni tolik abych mel kompetni sbirku!

0/0
11.9.2015 7:57

P80e46t43r 76F39r94i45č 2609346120755

Favorit "klik-klak" vyrábělo družstvo Směr a pokud si to dobře pamatuju, tak to byla licence.

Jinak Montisystem má svůj e-shop, ale nehledejte ho pod www.montisystem.cz - to je forum fanoušků, nýbrž pod značkou Vista - http://www.shopvista.cz/NextCategory/cs-CZ/P49/montisystem - kromě e-shopu to jsou stránky celé firmy

0/0
11.9.2015 8:16

P44e16t81r 39F50r98a25n69c 9637311498278

Krasne, moc jsem si pral Tatru a Liazku. Bohuzel Magnet nedodal. Tim to pro me skoncilo.

0/0
10.9.2015 19:48

M77i37l64a94n 93M26u68s28i49l 4403511882515

Výroba na setiny milimetru, ale kapota u Western Staru nikdy doklapnout nešla.:-)

+6/0
10.9.2015 18:23

P12e83t64r 23M33a60r32š63o62u35n 5255578616436

třeba to byla už ta milionta z "vyšlochtané" formy ;-)

0/0
13.9.2015 21:42

J78a24n 93R45a55m51b51o97u25s15e91k 4695265275307

...všechny z fotek mám :-D už asi 20 let :-D

+2/0
10.9.2015 18:04

J45a92n 16R65a68m85b77o74u52s85e92k 4845315825217

...sorry, neviděl jsem celou galerii .... :-D

0/0
10.9.2015 18:05

P94e76t53r 84F27r39i97č 2379666330385

Když tyto hračky začaly vyrábět tehdejší Kovozávody Semily (před rokem ´89), byl to docela hit. Malá auta mne minula (pro mne jako pro modeláře to bylo příliš hračkoidní), ale když se začaly objevovat náklaďáky, neodolal jsem taky. Jako první jsem měl LIAZku cisternu (tehdy dárek pro malého syna), pak byla chvíli pauza a pak se objevily první návěsy - cisterna Benzina, valník s plachtou a kontejnerový návěs. Z těch se stal teprve nesehnatelný hit. Ale to už bylo po r. ´89 a ceny začaly stoupat - cena se pohybovala už okolo 195,-Kč za model (tahač s návěsem). Pak po čase přišel přepravník aut a pak první modely Western Star se stejnými návěsy jako měl LIAZ. Výrazným osvěžením byl WS  jako vyprošťovací auto a návěsový podvalník.

První model (tu solo cisternu) jsem ještě sestavil podle výrobce, pak už jsem nechtěl mít hračku, ale model, takže přišly úpravy - nástřiky barvami, úpravy karoserií atd. Některé kusy syn při hře zničil, některé mi zůstaly ve sbírce dodnes.

Ve svém živlu jsme byl ohledně těchto "hraček" 2x - poprvé v roce 1999, když sem se dostal přímo do výroby v Semilech (tehdy už Vista Semily) a přímo tam kupoval některé modely, podruhé pak v roce 2014, kdy se na jedné z výstav papírových minimodelů ve Dvoře Králové prezentovali i sběratelé a úpravci právě Montisystemu (tuším, že to byl klub někde od Plzně). Tak krásně přepracované a upravené původně Montisystemy jsem ještě nikdy neviděl. Mám z toho fotky - asi z toho výhledově udělám blog, třeba to bude někoho zajímat.

+4/0
10.9.2015 17:21

R77e33n41é 58C69v35r16k16a10l 9916469426676

Koukněte na www.liaz.cz/forum/   sekce Modely - Montisystem. Budete koukat, to Vám garantuji - a nebudete jedinýR^8-o

0/0
11.9.2015 8:21

L96u32k72á52š 47B39a45j58g38a97r 3863714338332

První, co se ztrácelo, byla zrcátka. A pak samolepky, které i dnes jediné nepatří k tomu top. Ale hračka je to skvělá :)

+2/0
10.9.2015 17:14

J21a63r76o16s38l90a25v 10S83i88r30o12k81y 7890543394354

joj, to byl hit jako dneska ajfon, mozna jeste vetsi, supr ze to jeste zije.

+7/0
10.9.2015 15:21

M77i47c55h56a59l 15D69a59d43e90k 8783172968

Ty auta už jsem skoro zapomněl! Pěkné osvěžení paměti, tenhle čláenk :-)

+3/0
10.9.2015 15:13
Foto

K35a52r69e42l 69H72r42u94š23k69a 2241581918367

Krásná vzpomínka :-)

Jenom dotaz: vyrábí se ještě ona série s kovovou kastlí? (Jako byl kdysi tuším Favorit a osobní Tatra...)

0/0
10.9.2015 14:38

P93e19t40r 58F85r14i74č 2759186560275

Kovové modely - Favorit a Tatra 613 v několika verzích byla jen omezená serie a dávno (přesný rok ukončení si nepamatuju, ale tuším, že to jako mnoho jiného nepřežilo rok´89) už se nevyrábí.

+1/0
10.9.2015 17:03

O81n71d60ř15e53j 11L94i97š12k98a 3750722554226

Dělejte dobový český autobusy, prosííím. Díky!;-)

0/0
10.9.2015 14:04

J16i82ř78í 28E41r85b96e25n 1243894516457

K tomu nedojde. Nezaplatilo by se to. Kolik třeba Karos Š 11 by se prodalo? Dvacet, třicet tisíc? Rozpočtěte si náklady na formy za dejme tomu pět milionů - přes 160 Kč na jednu sadu vychází jen ta investice. Plus provoz a režie, taková sada by stála hodně přes 300 Kč...

V Německu je osmdesátimilionový trh a i přesto takový Revell hodně přemýšlí, zda ten který model vyvine - a to má výhodu, že německá auta zná půlka světa. Zato Beneš&Lát má "hračkový" trh pomalu o dva řády menší, ale náklady na vývoj úplně stejné. Proto taky vyvíjí ty Scanie, Western Stary a Mercedesy: protože tyto hračky bezproblémově prodá ve velkých sériích na Západě.

0/0
10.9.2015 20:56

M65a35r47t64i64n 78K36u46ř55í13t28k46a 6317426298485

Taky jsem jich pár měl. Dokonce jsem ze zbylých dvou plastových pneumatik (byly navíc u Dakarské Liazky) a ze dřeva vyrobil pomocný podvozek, abych mohl tahat návěs za traktorem.

0/0
10.9.2015 13:49

T60o77m18á14š 65H81a77a57s 7561927452941

No, je fakt, že liazka, závodní rencek a hnědá dodávka od montisystemu jsou (kromě pár angličáků) jediné hračky, které po mě syn skutečně podědil a má je mezi "aktivními". Tzn. že těm autů musí být u už minimálně 25 let a cca. deset let v ostrém provozu. A zrcátka nám chybí myslím jen dvě. Smekám.R^

0/0
10.9.2015 13:26

T21o38m69á65š 16H50a12a28s 7351567862681

Jo, a ještě jsem miloval kamión liaz, modrá bouda, žlutý přívěz, věčně něčím narvaný.. Kde ten skončil netuším. Tak asi má letos ježura vybráno. :-)

0/0
10.9.2015 13:29

J88a76n 92K74o96n80v12a27l94i55n78k57a 5640131801105

Po mně a po bráchovi jich je na půdě pořádná krabice. Je to geniální výrobek. R^

0/0
10.9.2015 13:24

S56t21a28n19i74s18l98a34v 70M97a96r69e63š 3218430941947

každé váno jsem dostal jeden model, hned ho sestavil a ostatní dárky byly pasé

0/0
10.9.2015 13:22
Foto

H40o56n18z88a 41M61a45r64e74k 3399156863679

Tyhle mám doma a pečlivě je opatruju! [>-]

+3/0
10.9.2015 13:05

R46i80c93h24a58r46d 79T92r93e91f94i90l 4571125349330

Jo,jo. Dakarské speciály jsou skoro "rodinným stříbrem" sbírky.:-)

+1/0
10.9.2015 14:42

J68ú40l51i97u57s 17Č91e61r90ň80a12n28s83k13ý 8205113640177

Krásné vzpomínky na dětství V...v 90. letech jsem si je kupoval v jednom modelářském stánku ve FM (mimochodem, pořád je v provozu!) a vždycky jsem se těšil doslova "jako malý kluk". Tehdy stály 60 Kč (kupoval jsem jenom ty menší modely). Mám jich asi 6 nebo 7, jsou v krabici a čekají na mého syna, až povyroste :-) Jsem rád, že je pořád vyrábějí, protože je budeme pak skládat spolu R^

+3/0
10.9.2015 13:01

J85a63n 74A67l80e86x85e16j 97Z93a72t33y65k32o 7403761172922

Je jen velká škoda, že ty dakarské speciály nedělali přesně, tak jak vypadali (za okupace KSČ chápu), ale v nynější době už technologie výroby pokročili. Jinak za mlada jsem sbíral jako urvaný.

+1/−2
10.9.2015 12:40

J33i92ř52í 87E44r23b31e63n 1543834126467

Další škoda je v tom, že ta "okupační" KSČ do vás nenatloukla češtinu a shodu přísudku s podmětem ;-)

+3/0
10.9.2015 20:57

P88a69v67e88l 71V82a34j20n32e59r 4450652364897

To ještě existuje?! Wow, to jsem nevěděl. Ty byly boží! Jako malej jsem je miloval. :-)

+2/0
10.9.2015 12:16

P43a17v76e91l 26V29a95j33n47e88r 4480142764877

Tak jsem na jedno eshopu našel jejich sortiment. Ty nový / moderní mě neberou, zato mám ale dost velký cukání objednat tatrovku či liazku dakar. ;-D

0/0
10.9.2015 12:30

J61i82ř91í 22E82r41b71e42n 1553584386167

www.vista.cz

0/0
10.9.2015 20:58

P83e63t15r 88G78r31i33v89a38l29s27k64ý 6232434579273

Mám doma snad všechny (už v krabici ve sklepě). Strašně jsem se těšil na narozeniny, svátky, Vánoce, protože mne vždy minimálně jeden čekal. Ani si nedokážu představit, kolik za to rodiče museli tehdy zaplatit (když dnes vidím ty ceny), zvláště když se u nás obracela každá koruna.

+8/0
10.9.2015 11:44

J86i42ř77í 48E32r87b54e95n 1693124586587

Jestli si dobře pamatuju, návěsová LIAZka stála asi 75 Kčs a obyčejná asi 52 Kčs. Někde na půdě bych možná našel originální krabice z 80. let s vytištěnou MOC.

První návěsová Líza byla v roce 1987 s návěsovým valníkem (typ 08.1), v roce 1988 byl kontejnerový návěs (08.2) a v roce 1989 cisterna Benzina (08.3), v roce 1990 přepravník automobilů a ten byl pěkně zprzněný - hodně jsem se natrápil se skalpelem a pilníčkem, aby ty díly do sebe zapadly, a samolepky taky skoro nedržely. V roce 1991/92 aktualizovali cisterny a kromě červenobílé Benziny se vyráběl i modrobílý Aral, žlutočervený Shell a bílozelené BP.

0/0
10.9.2015 21:09

M96i27c86h80a67l 77Z39e57m29a70n 2103859314

Forma vazi 500 az 400kg? To je trochu zvlastne napsane, tak kolik to vlastne je? A skutecne jsou ty masivni kusy zeleza vyrobene s presnosti na "zlomky tisicin milimetru"? Mozna nejaky znalec techto vyrobnich postupu muze potvrdit nebo uvest na pravou miru?

Firme preju at se jim dari, jen me mrzi, ze kdyz je to vsechno vyrabene s takovou atomovou presnosti, tak jak je mozne, ze na kazdem druhem modelu jsou videt dosti vyrazne nepresnosti - odstepky plastu na rafcich kol apod.? To je vec, ktera me odrazuje, vim jak dokonale dokazou delat modely napriklad plastikovi modelari, kteri na to maji jen rucni naradicka a zadne zlomky tisicin... Nebo je tohle videt vzdycky jen na tech starych modelech, ktere se jeste delaly jinym procesem?

0/0
10.9.2015 11:05

T83o74m78á50š 30P79o36l81d42a 6364713940333

Formy na plast jsou opravdu takhle tezke. Stlacuji je k sobe (forma ma vetsinou 2-3 casti) lisem se silou 160 tun. Ja pracoval v gumarine a nektere formy na gumo-kovove vyrobky vazily i pres 2 tuny

+1/0
10.9.2015 13:19
Foto

P26a14v42e80l 98M49a11r16e34š 8255840687465

Opravdu.Dělal jsem technologa v lisovně plastů, ty formy i má nejmenší výlisky maji několik metráků a sami o sobě jsou z několika (desítek) kusů.Presnost je u velkých výlisků ve stovkách u menších v etisicinach milimetrů

+1/0
10.9.2015 14:11

J35a11n 79W77i64e54s32n52e62r 1853952474716

Já sbíral landrovery, tuším že někde na půde jich bude pěkná sbírka

+3/0
10.9.2015 10:59
Foto

M84i70c76h39a48l 56N32a47j17m38a70n 7979863356170

Úžasné hračky, před revolucí i pár let po ní to bylo nedostatkové zboží. Asi dvacet kousků mám ještě doma v krabici, asi je budu muset rozbalit a pokochat se.

+3/0
10.9.2015 10:16

V79á63c94l51a67v 86K53a63r86a18s 1197661626521

Pro první, pro Dakar, se muselo do Tuzexu ...

0/0
11.9.2015 7:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.