Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Bouráky pro pány kluky. Kultovní liazky a tatrovky se vyrábějí u Semil

U Semil je schovaná jedna speciální automobilka. Vyrábí auta pro pány kluky. Vyrábí unikátní hračky, které jsou tak náročné na přesnost výroby, že ji nechtějí kopírovat ani Číňané. Produkce značky Montisystem ctí postupy jako v opravdické automobilce. Jde tu o setiny milimetru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J36a26n 39H71e63n57d35r53y15c91h 9987291360279

Mám je u rodičů na půdě.Moje dětství, Miluji Liaz Dakar.

+1/0
15.9.2015 20:09

J48a44n 88D92l33o71u93h10ý 7974659360539

Mam doma: liaz turbo kamion, unimog, autobus Setra, ambulanci, kamion space shuttle a pak mam Skoda Favorit ( to je ale asi konkurence - klik-klak? ) nejvic sejri ze ani abrex nevyrabi / nevyrabel skoda modely ve verzi kombi :-( mno a ja ziju celou dobu v domneni ze MS uz neexistujou, tak to jdu zkoupit hrackarstvi, 70 modelu to neni tolik abych mel kompetni sbirku!

0/0
11.9.2015 7:57

P29e41t45r 67F32r89i71č 2679176150695

Favorit "klik-klak" vyrábělo družstvo Směr a pokud si to dobře pamatuju, tak to byla licence.

Jinak Montisystem má svůj e-shop, ale nehledejte ho pod www.montisystem.cz - to je forum fanoušků, nýbrž pod značkou Vista - http://www.shopvista.cz/NextCategory/cs-CZ/P49/montisystem - kromě e-shopu to jsou stránky celé firmy

0/0
11.9.2015 8:16


P12e73t35r 88F84r11a23n65c 9627571328118

Krasne, moc jsem si pral Tatru a Liazku. Bohuzel Magnet nedodal. Tim to pro me skoncilo.

0/0
10.9.2015 19:48

M75i67l68a54n 38M26u35s27i73l 4453201372925

Výroba na setiny milimetru, ale kapota u Western Staru nikdy doklapnout nešla.:-)

+6/0
10.9.2015 18:23

P18e46t69r 18M56a68r20š42o74u86n 5295968826196

třeba to byla už ta milionta z "vyšlochtané" formy ;-)

0/0
13.9.2015 21:42

J98a84n 10R73a94m96b40o68u10s63e44k 4435515805877

...všechny z fotek mám :-D už asi 20 let :-D

+2/0
10.9.2015 18:04

J94a66n 63R96a94m75b64o53u56s15e88k 4225685105807

...sorry, neviděl jsem celou galerii .... :-D

0/0
10.9.2015 18:05

P48e57t55r 17F36r42i72č 2719246400625

Když tyto hračky začaly vyrábět tehdejší Kovozávody Semily (před rokem ´89), byl to docela hit. Malá auta mne minula (pro mne jako pro modeláře to bylo příliš hračkoidní), ale když se začaly objevovat náklaďáky, neodolal jsem taky. Jako první jsem měl LIAZku cisternu (tehdy dárek pro malého syna), pak byla chvíli pauza a pak se objevily první návěsy - cisterna Benzina, valník s plachtou a kontejnerový návěs. Z těch se stal teprve nesehnatelný hit. Ale to už bylo po r. ´89 a ceny začaly stoupat - cena se pohybovala už okolo 195,-Kč za model (tahač s návěsem). Pak po čase přišel přepravník aut a pak první modely Western Star se stejnými návěsy jako měl LIAZ. Výrazným osvěžením byl WS  jako vyprošťovací auto a návěsový podvalník.

První model (tu solo cisternu) jsem ještě sestavil podle výrobce, pak už jsem nechtěl mít hračku, ale model, takže přišly úpravy - nástřiky barvami, úpravy karoserií atd. Některé kusy syn při hře zničil, některé mi zůstaly ve sbírce dodnes.

Ve svém živlu jsme byl ohledně těchto "hraček" 2x - poprvé v roce 1999, když sem se dostal přímo do výroby v Semilech (tehdy už Vista Semily) a přímo tam kupoval některé modely, podruhé pak v roce 2014, kdy se na jedné z výstav papírových minimodelů ve Dvoře Králové prezentovali i sběratelé a úpravci právě Montisystemu (tuším, že to byl klub někde od Plzně). Tak krásně přepracované a upravené původně Montisystemy jsem ještě nikdy neviděl. Mám z toho fotky - asi z toho výhledově udělám blog, třeba to bude někoho zajímat.

+4/0
10.9.2015 17:21

R49e46n15é 72C23v27r38k53a79l 9306649106866

Koukněte na www.liaz.cz/forum/   sekce Modely - Montisystem. Budete koukat, to Vám garantuji - a nebudete jedinýR^8-o

0/0
11.9.2015 8:21

L42u44k41á52š 67B16a84j71g68a28r 3243864868432

První, co se ztrácelo, byla zrcátka. A pak samolepky, které i dnes jediné nepatří k tomu top. Ale hračka je to skvělá :)

+2/0
10.9.2015 17:14

J55a31r93o48s65l42a36v 27S47i83r90o71k82y 7240303604824

joj, to byl hit jako dneska ajfon, mozna jeste vetsi, supr ze to jeste zije.

+7/0
10.9.2015 15:21

M56i67c73h91a11l 30D13a18d55e90k 8793282898

Ty auta už jsem skoro zapomněl! Pěkné osvěžení paměti, tenhle čláenk :-)

+3/0
10.9.2015 15:13
Foto

K84a35r82e82l 97H57r35u25š43k54a 2161261928687

Krásná vzpomínka :-)

Jenom dotaz: vyrábí se ještě ona série s kovovou kastlí? (Jako byl kdysi tuším Favorit a osobní Tatra...)

0/0
10.9.2015 14:38

P75e44t11r 56F47r66i41č 2409286690625

Kovové modely - Favorit a Tatra 613 v několika verzích byla jen omezená serie a dávno (přesný rok ukončení si nepamatuju, ale tuším, že to jako mnoho jiného nepřežilo rok´89) už se nevyrábí.

+1/0
10.9.2015 17:03

O53n11d89ř40e20j 51L55i98š57k97a 3640872984256

Dělejte dobový český autobusy, prosííím. Díky!;-)

0/0
10.9.2015 14:04

J72i35ř66í 23E23r67b74e17n 1603374736547

K tomu nedojde. Nezaplatilo by se to. Kolik třeba Karos Š 11 by se prodalo? Dvacet, třicet tisíc? Rozpočtěte si náklady na formy za dejme tomu pět milionů - přes 160 Kč na jednu sadu vychází jen ta investice. Plus provoz a režie, taková sada by stála hodně přes 300 Kč...

V Německu je osmdesátimilionový trh a i přesto takový Revell hodně přemýšlí, zda ten který model vyvine - a to má výhodu, že německá auta zná půlka světa. Zato Beneš&Lát má "hračkový" trh pomalu o dva řády menší, ale náklady na vývoj úplně stejné. Proto taky vyvíjí ty Scanie, Western Stary a Mercedesy: protože tyto hračky bezproblémově prodá ve velkých sériích na Západě.

0/0
10.9.2015 20:56

M43a41r60t58i54n 16K23u30ř53í55t44k84a 6337126598265

Taky jsem jich pár měl. Dokonce jsem ze zbylých dvou plastových pneumatik (byly navíc u Dakarské Liazky) a ze dřeva vyrobil pomocný podvozek, abych mohl tahat návěs za traktorem.

0/0
10.9.2015 13:49

T45o70m20á55š 11H41a74a41s 7731267152111

No, je fakt, že liazka, závodní rencek a hnědá dodávka od montisystemu jsou (kromě pár angličáků) jediné hračky, které po mě syn skutečně podědil a má je mezi "aktivními". Tzn. že těm autů musí být u už minimálně 25 let a cca. deset let v ostrém provozu. A zrcátka nám chybí myslím jen dvě. Smekám.R^

0/0
10.9.2015 13:26

T86o46m50á62š 66H64a17a24s 7481977522571

Jo, a ještě jsem miloval kamión liaz, modrá bouda, žlutý přívěz, věčně něčím narvaný.. Kde ten skončil netuším. Tak asi má letos ježura vybráno. :-)

0/0
10.9.2015 13:29

J74a78n 70K27o89n81v88a20l18i57n71k89a 5260271521125

Po mně a po bráchovi jich je na půdě pořádná krabice. Je to geniální výrobek. R^

0/0
10.9.2015 13:24

S66t28a84n37i11s21l43a17v 14M80a27r67e94š 3458770461277

každé váno jsem dostal jeden model, hned ho sestavil a ostatní dárky byly pasé

0/0
10.9.2015 13:22
Foto

H61o79n32z69a 57M50a90r36e93k 3929386733609

Tyhle mám doma a pečlivě je opatruju! [>-]

+3/0
10.9.2015 13:05

R46i48c21h15a57r29d 23T24r56e63f44i62l 4221195639310

Jo,jo. Dakarské speciály jsou skoro "rodinným stříbrem" sbírky.:-)

+1/0
10.9.2015 14:42

J25ú72l79i34u71s 63Č47e30r41ň18a76n92s10k17ý 8285153430537

Krásné vzpomínky na dětství V...v 90. letech jsem si je kupoval v jednom modelářském stánku ve FM (mimochodem, pořád je v provozu!) a vždycky jsem se těšil doslova "jako malý kluk". Tehdy stály 60 Kč (kupoval jsem jenom ty menší modely). Mám jich asi 6 nebo 7, jsou v krabici a čekají na mého syna, až povyroste :-) Jsem rád, že je pořád vyrábějí, protože je budeme pak skládat spolu R^

+3/0
10.9.2015 13:01

J78a55n 88A86l58e33x12e15j 26Z86a17t44y41k37o 7153771292582

Je jen velká škoda, že ty dakarské speciály nedělali přesně, tak jak vypadali (za okupace KSČ chápu), ale v nynější době už technologie výroby pokročili. Jinak za mlada jsem sbíral jako urvaný.

+1/−2
10.9.2015 12:40

J48i87ř81í 11E90r73b48e51n 1293244486447

Další škoda je v tom, že ta "okupační" KSČ do vás nenatloukla češtinu a shodu přísudku s podmětem ;-)

+3/0
10.9.2015 20:57

P39a29v68e73l 84V75a35j84n31e10r 4680582304427

To ještě existuje?! Wow, to jsem nevěděl. Ty byly boží! Jako malej jsem je miloval. :-)

+2/0
10.9.2015 12:16

P34a72v45e65l 94V38a97j56n93e64r 4610762644257

Tak jsem na jedno eshopu našel jejich sortiment. Ty nový / moderní mě neberou, zato mám ale dost velký cukání objednat tatrovku či liazku dakar. ;-D

0/0
10.9.2015 12:30

J48i16ř14í 87E65r80b57e86n 1753664526397

www.vista.cz

0/0
10.9.2015 20:58

P52e44t36r 47G28r33i79v57a49l74s16k63ý 6282204469823

Mám doma snad všechny (už v krabici ve sklepě). Strašně jsem se těšil na narozeniny, svátky, Vánoce, protože mne vždy minimálně jeden čekal. Ani si nedokážu představit, kolik za to rodiče museli tehdy zaplatit (když dnes vidím ty ceny), zvláště když se u nás obracela každá koruna.

+8/0
10.9.2015 11:44

J35i13ř22í 17E20r19b45e24n 1953804916497

Jestli si dobře pamatuju, návěsová LIAZka stála asi 75 Kčs a obyčejná asi 52 Kčs. Někde na půdě bych možná našel originální krabice z 80. let s vytištěnou MOC.

První návěsová Líza byla v roce 1987 s návěsovým valníkem (typ 08.1), v roce 1988 byl kontejnerový návěs (08.2) a v roce 1989 cisterna Benzina (08.3), v roce 1990 přepravník automobilů a ten byl pěkně zprzněný - hodně jsem se natrápil se skalpelem a pilníčkem, aby ty díly do sebe zapadly, a samolepky taky skoro nedržely. V roce 1991/92 aktualizovali cisterny a kromě červenobílé Benziny se vyráběl i modrobílý Aral, žlutočervený Shell a bílozelené BP.

0/0
10.9.2015 21:09

M84i46c96h77a23l 65Z85e62m29a55n 2453389964

Forma vazi 500 az 400kg? To je trochu zvlastne napsane, tak kolik to vlastne je? A skutecne jsou ty masivni kusy zeleza vyrobene s presnosti na "zlomky tisicin milimetru"? Mozna nejaky znalec techto vyrobnich postupu muze potvrdit nebo uvest na pravou miru?

Firme preju at se jim dari, jen me mrzi, ze kdyz je to vsechno vyrabene s takovou atomovou presnosti, tak jak je mozne, ze na kazdem druhem modelu jsou videt dosti vyrazne nepresnosti - odstepky plastu na rafcich kol apod.? To je vec, ktera me odrazuje, vim jak dokonale dokazou delat modely napriklad plastikovi modelari, kteri na to maji jen rucni naradicka a zadne zlomky tisicin... Nebo je tohle videt vzdycky jen na tech starych modelech, ktere se jeste delaly jinym procesem?

0/0
10.9.2015 11:05

T17o75m72á10š 50P68o55l44d74a 6614713540443

Formy na plast jsou opravdu takhle tezke. Stlacuji je k sobe (forma ma vetsinou 2-3 casti) lisem se silou 160 tun. Ja pracoval v gumarine a nektere formy na gumo-kovove vyrobky vazily i pres 2 tuny

+1/0
10.9.2015 13:19
Foto

P28a42v97e21l 51M47a41r40e71š 8125770377495

Opravdu.Dělal jsem technologa v lisovně plastů, ty formy i má nejmenší výlisky maji několik metráků a sami o sobě jsou z několika (desítek) kusů.Presnost je u velkých výlisků ve stovkách u menších v etisicinach milimetrů

+1/0
10.9.2015 14:11

J62a33n 82W62i78e67s83n20e13r 1433722244556

Já sbíral landrovery, tuším že někde na půde jich bude pěkná sbírka

+3/0
10.9.2015 10:59
Foto

M21i45c14h20a84l 35N32a77j46m53a64n 7179143966950

Úžasné hračky, před revolucí i pár let po ní to bylo nedostatkové zboží. Asi dvacet kousků mám ještě doma v krabici, asi je budu muset rozbalit a pokochat se.

+3/0
10.9.2015 10:16

V65á44c72l94a71v 10K15a31r60a21s 1817131706341

Pro první, pro Dakar, se muselo do Tuzexu ...

0/0
11.9.2015 7:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.