Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Silák od Tatry bude tahat obří potrubí

Kopřivnická automobilka Tatra na začátku září vyrobila další unikátní vozidlo pro německého zákazníka. Modifikované provedení řady Tatra Force bude uvnitř výrobního závodu převážet až 18 metrů dlouhé trubky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P84e95t34r 31L97a29n49d93a 1289570365464

Zase další moravská zrůda. Kabinu demontovali z nějakého armádního speciálu z minulého tisíciletí a blatníky zakamuflovali "okrasným" plechem.

Už by mohli přestat montovat to co vyhrabou z kopřiv, nebo na to alespoň nemontovat nápis TATRA, takhle jim to moc kazí jméno.

0/0
19.9.2015 10:36

V63á56c87l23a45v 85S13v57o15b71o94d29a 5946398159

Ta kabina vypadá jako bedna na brambory.

+1/0
13.9.2015 22:28

V44l36a60s49t52i43m91i27l 26T16e11n85c30e68r 4260980697670

To neva. Na ženevském autosalonu se to vystavovat nebude.

+1/0
14.9.2015 11:20

O64t44a 27B68a95r74t73o71s 5428237107154

Mohl by jim v Kopřivnici už někdo konečně napovědět, jak má dnes vypadat bouda pro šoféra u stroje této kategorie? Viz např.:

---

http://www.vertikal.net/typo3temp/pics/0_838ced17c3.jpg

---

Ono to není jenom z venku jaksi hezčí, ono to má i o poznání úplně jinde ergonomii, což je dost podstatný u takto drahých strojů. Stačí trochu horší výhled, trochu horší ovládání nějaké banální maličkosti a spousta pozornosti strojníka jde jinam, než by mělo jít - a každý malér s takovýmto strojem má obvykle děsivý závěrečný účet. No a samozřejmě, stále platí: hezká věc se lépe prodává - to je nesmrtelné pravidlo,.

+4/−1
13.9.2015 15:42

O35l68g24a 52S58v91o96b86o93d29o63v70á 1964397847

Co je na tý kabině špatně? Je hranatá, obyčejná, účelná a pro tatru charakteristická. Vzhledem k tomu, o jakej speciál se jedná, se mi ta kabina i vzhledově líbí. K tý tatře se zkrátka hodí.

+8/−1
13.9.2015 19:36

M26i37c45h54a95l 58F36i73n69s77t74e39r84l74e 7809110783268

A v čem je pro Tatru tak charakteristická8-o - mohla byste mi to jako designérovi, který se Tatrou zabývá několik let, objasnit ??!! Děkuji předem.

0/−1
14.9.2015 16:49
Foto

M20i79c41h71a76l 20N34a12j82m73a45n 7799553716650

Oni v Tatře nejsou zas tak blbí. Ale všechno je otázka peněz. Tatra má nyní jedinou svoji použitelnou kabinu ,která prošla všemi zkouškami nutnými pro homologaci. Je to právě tato kabina, která byla primárně vyvíjena pro vojenské účely. Druhou kabinu, kterou používá pro civilní řadu, nakupuje od firmy DAF.

A vyvíjet vlastní kabinu při produkci 1000 vozidel ročně je ekonomický nesmyl.

+8/0
13.9.2015 21:10

V89á57c44l95a67v 14S56v98o94b53o74d82a 5616218219

Někdy v polovině sedmdesátých let,jsem v podniku,kde jsem tehdy pracoval,vídával pravidelně vozidlo na převoz dlouhých materiálů,které ho tam vozilo. Nevím.co to bylo za značku,ale kabina se líbila podstatně víc,než tady ta Tatra. Hrany byly zaoblené,takže dojem byl lepší. Myslím,že i u těchto typů vozidel záleží na designu.

+2/−2
13.9.2015 22:37

O23n27d83ř54e85j 59Č52a54p59k35a 6301931753614

Liebherr tu budku využije na všech mobilních jeřábech, odhadoval bych stovky kusů ročně... Tatra má na civilní auta kabiny od DAFu, tahle hranatá věc je pro vojáky, hasiče a na takovéhle speciály. Vojáci potřebují rovné plochy kvůli pancéřování, hasičská verze sice ne, ale vypadá s tím docela dobře. Speciálů se za rok postaví pár, rozpočítat mezi ně náklady na vývoj a homologaci nové pěkné designové kabiny, tak se zákazník, až uvidí cenu, pos...

0/0
15.9.2015 17:52

J37i89n32d13ř73i94c27h 46Š14k21o21p63e79k 4465271120365

konečně v Tatře zase normální motor

+2/−1
13.9.2015 11:29

R71a89d70i60m 28P95o11l84á15š46e12k 9836703469199

Ten použitý tatrovácký motor je docela zajímavá okolnost.

Tatrovácké motory plní emisní evropské normy do požadavků EURO5. Nyní už ale v Evropě platí pro náklaďáky emisní norma EURO6.

Znamená to, že buďto popisovaný stroj je určen jen pro vnitřní použití fabriky a legálně nemůže na německé silnice.

Anebo tatrováci využili toho, že auto nevyuživá plnou rychlost a tím plný výkon běžné tatrovky a nějakým způsobem přece jen ten motor upravili, aby plnil normu EURO6.

Anebo prostě byl zákazník jen rozumný, dieselové motory upravené na normu EURO6 mají sice příslušně nízké exhalace oxidů dusíku a dalších látek, ale na druhé straně jejich výfukové plyny oproti motorům s normou EURO5 obsahují větší množství drobných mikročásteček uhlíku, které jsou taky poměrně dost zdravotně závadné.

+1/0
13.9.2015 14:42

P79a46v66e63l 51K78o87c25i92a75n 1222720426327

Píšou tam, že bude jezdit uvnitř areálu fabriky. Nejspíš ani rozměry by nodovolily provoz venku. Ostatně i na fotce je vidět, že nemá SPZ.

0/0
13.9.2015 16:48

J78i16n36d57ř98i58c13h 14Š11k19o93p30e28k 4675581240615

"Modifikované provedení řady Tatra Force bude uvnitř výrobního závodu převážet až 18 metrů dlouhé trubky"

0/0
14.9.2015 9:22

M43i73l12a82n 42M78u63s59i56l 4823741772835

Euro 5 je do teď běžné i u sériových vozidel.. např. Kamaz 5490

0/0
14.9.2015 14:01

Z15d32e68n61ě35k 40H75r35u70b87ý 5165758451576

Tatrovákům tleskám. Ale podobně jako u srpnového speciálu musím povzdechnout nad tou kabinou vystříženou z abíčka. Tady navíc bylo nutné celkem nevzhledně zakrýt prostor pro pro první kolo a světlomety asi musely výše z nárazníku pod okna... Pokud Tatra podobné zakázky má, tak by asi nebylo od věci se na tohle taky zaměřit. Jde o celkovou image, řada zákazníků si pak může položit otázku, když je nedotažená věc X, nemůže být nedotažená taky věc Y, která je pro nás opravdu důležitá?

+6/−7
13.9.2015 9:18

D69a31n60i30e66l 78K24r78o97n40e49r 7464364716977

tyhle prumyslove vozy si na design negraji...ta kabina byla vyvinuta s ohledem na ochranu posadky v pripade padu tezkych predmetu na kabinu. Klasicka kabina Tatry 815 nebo ta z DAFu vypadaji lip, ale tuhle homologaci nemaji.

+10/−1
13.9.2015 10:43

R51a74d37i36m 26P14o70l61á66š41e28k 9486363719859

Speciální tvar kabiny znamená spoustu nových jednoúčelových  lisovacích a svařovacích přípravků plus k tomu i často jednoúčelové svařovací automaty nebo přímo svařovací linky. To je investice v řádech minimálně stovek miliónů. Na pár speciálních kabin se to rozhodně nevyplatí.

+2/0
13.9.2015 10:46

D94a16n96i31e93l 37K95r62o18n97e69r 7364344386217

Ten jednoduchy tvar je i kvuli moznosti pridani pancerovani.

+3/0
13.9.2015 10:53

J88i13n13d37ř29i22c77h 49Š28k52o98p69e92k 4885471400875

u speciálů se jaksi na desing, parádičky a plastíky nehraje.

U těchto aut rozhoduje mnoho jiných věcí, mezi kterými není origiálně tvarovaný aerodynamický A sloupek

+5/−1
13.9.2015 11:36

P16e21t44r 42P48a15l77e69č55e21k 3290375564772

Jestli je na tom něco nedotaženého tak to rozhodně není design, ten je - vzhledem k tomu o jaký typ vozu se jedná - naprosto vyhovující. Možná to není "krásné", ale 1) průmyslové speciály si na krásu nehrají, to je u nich to poslední 2) to je stejně věc individuálního vkusu, někdo může spatřovat krásu v účelnosti. Mně se například tento a podobný design líbí. Ve strohé účelnosti je daleko víc síly, elegance a sebevědomí než v navoněných kudrlinkách (když už je to tedy pro vás tak důležité).

+2/−1
13.9.2015 11:45

M45i32c54h51a24l 44F97i52n72s27t66e77r77l94e 7679120733698

To jsou jen kecy... I konkurenční firmy vyrábějící tzv. "army cabin" jsou v detailech a designu dál. Kromě podvozků koncepčně zděděných po předcích nemá Tatra za posledních 30 let NIC(!!!) nového. Tato kabina je "pouze z nouze" a z hlediska bohaté historie fabriky je to ostuda. Doufám, že s tím něco udělají..., jinak ať se daří.

+1/−5
13.9.2015 12:11

J67i81n29d22ř92i78c50h 97Š34k67o72p11e58k 4215711740625

když se podíváš např. na armádní vozy (což jsou svým způsobem taky speciály), tak snad chceš tvrdit, že u jiných výrobců jsou kabiny nějak extra vrcholem desingnu ?

+2/0
13.9.2015 12:34

D46a48n46i33e94l 88K63r48o27n75e69r 7364824126537

a ktery? Tenhle? http://www.armyrecognition.com/images/stories/news/2011/january/IVECO_Defence_Vehicles_military_truck_range_for_the_French_armed_forces_Italy_Italian_Defense_Industry_001.jpg nebo tenhle http://usatftw.files.wordpress.com/2013/08/81913_fastfive.jpg?w=1000 nebo tenhle http://my.lpg-apps.org/uploads/sub_sector/pictures/1432736672_Mining%20industry%20trucks.jpg nebo tenhle http://www.army-technology.com/contractor_images/21445/images/200593/large/kerax.jpg nebo tenhle http://forum.valka.cz/files/golan_-_obr.1_115.jpg nebo tenhle https://www.youtube.com/watch?v=FEWQVmfaCXA

+1/0
13.9.2015 12:47

P47e58t69r 73P57a32l39e75č10e26k 3190405784712

jo jo, to je všechno designově podle něj o 30 let dál.:-P

0/0
13.9.2015 12:52

Z67d54e16n12ě41k 30H62r36u46b71ý 5915658731746

Ano, Tatra tam dala kabinu z armádních/hasičských vozidel. Ale hasičský speciál může vypadat i takhle:

http://storage.pozary.cz/2011/06/uz4df4c1dead324/obr4df4c2d25c955/1200x900.jpg

A kromě toho, že to dobře vypadá, tak z toho musí být podstatně lepší výhled, což si myslím, že u takového šesti či osminápravového kolosu není zanedbatelné. Podívejte se na to prosklení až do předních rohů vozidla.

0/0
13.9.2015 13:42

D12a79n70i51e64l 29K62r98o51n96e27r 7394174726467

Tak jednak se mi ten vuz nelibi, ale hlavne urcite na rozdil od kabiny Tatry nesplnuje ROPS/FOPS. Ta tatra je urcena proste pro armadni specialy, ktere jsou vybaveny pancerovanim, pro ktere je takovy tvar idealni a take stavebni/tezebni stroje. Kazdopadne jsou to stroje, ktere nejsou vystaveny oku verejnosti na rozdil treba od silnicnich tahacu. Jiste, lepsi design udelat lze, ale nikdo ho nezaplati, protoze zakaznik, ktery takove vozidlo kupuje, nic takoveho nepozaduje. A samozrejme je to kusova vyroba. Jinak jak uz tady nekdo psal o zastaralosti, tak za 10, 20 nebo 30 let budou tyhle stroje vypadat priblizne stejne, protoze zde se design z estetickeho hlediska nijak nevyviji, zde se design podle predpisu a novych bezpecnostnich ci technologickych poznatku.

+6/0
13.9.2015 15:19

P17e85t58r 83P75a58l31e63č33e51k 3800895214222

Jo, kecáte, dobře jste svůj příspěvek uvedl. ;-D Tyhle věci se jistě výrobce od výrobce liší, ale design není důležité kritérium nikde u výrobků této kategorie.

0/0
13.9.2015 12:50

M96i80c91h58a63l 72F29i54n67s74t59e19r68l13e 7189840113238

Kdyby šlo o malou začínající firmu, tak budiž, ale mluvíme tu o druhé nejstarší automobilce ( trefnější by snad bylo "montovně speciálních podvozků") na světě proslulou mimo jiné i unikátním designem svých výrobků. Když si na té fotce odmyslím podvozek, tak mi z toho zbude drezína - opravdu smutné. Nejde tak ani o tuto konkrétní Tatru, jako o fakt, že fabrika momentálně krom podvozku nemá nic nového - původního. A to již 30 let od vyjetí 815ky !!!

+1/0
13.9.2015 13:36

R89a89d38i85m 43P81o96l26á80š26e47k 9106823399509

A co byste tak nového chtěl od fabriky, která posledních 20 let byla v podstatě ztrátová a přežila jen díky tomu, že postupně rozprodávala a zbavovala se jednotlivých výrobních hal a dalších nemovitostí. A  nyní v podstatě sídlí jen ve dvou budovách. Ve správní budově sedí vedení, konstruktéři a další "bílé " límečky a v jedné montážní hale vyrábí auta.

+1/0
13.9.2015 15:28

J86i54ř25í 35E80r52b98e26n 1623284826347

Aha. Takže vývoj motorů až po OnAir Euro 5 - nic? Kapotová T 163 Jamal - nic? Řady Armax a Force - nic? Pérování KingFrame - nic?

Ono ten vývoj a design musí někdo zaplatit. A ten "někdo" to musí rozpočítat do vyrobených kusů. A ono se to úplně jinak rozpočítává do roční výroby 7000 krasavic T148 + 2000 bručounů T813, jinak do výhradní výroby 15000 vykulených krabicoidů T815 ročně, a úplně jinak do výroby pouhých 850 vozů Jamal, TerrNo, 815-7 a 810 dohromady!!!

0/0
14.9.2015 21:19

M66i89c28h54a48l 49F67i98n31s82t21e47r20l61e 7479910133168

Opakuji..."kromě podvozku" a dejme tomu vylepšování původního vzduchem chlazeného motoru.

T 163 Jamal má pořád základ v 815-ce, vojenské verze jakbysmet, řada TerrNo je facelift a 810-ka je snad převzatý projekt (se domnívám).

Za kompletní PŮVODNÍ novinku lze tedy považovat pouze komplex všech hlavních částí nákladního vozu = podvozku, pohonného ústrojí včetně převodovky a taky kabiny, zkonstruovaných a vyráběných v dané firmě. A takto komplexně se naposledy Tatra prezentovala před 30ti lety vypuštěním T815-ky. 

Tatru za to nekritizuji, jen doufám, že jednou, až na tom bude opravdu dobře, bude schopna investice do vyprojektování a designu nové, původní kabiny - vzhledem ke své bohaté minulosti by si to určitě zasluhovala.

0/0
14.9.2015 21:52

T67o91m29á67š 81H58r91u59b30ý 6702895725757

A co teprve ropné plošiny v Severním moři. Ty by také mohly být designovější, že?

+4/0
13.9.2015 12:39

P67e60t57r 39P35a62l70e97č59e25k 3390295134422

Jistě, to nevíte že těžaři si koupí tu nejkrásnější?

+2/0
13.9.2015 12:53

J77i25ř29í 14K17o22c55u60r89e14k 6985184695618

O tom, jestli to Tatra vyrobí a prodá rozhoduje někdo jiný. Řekl bych že se mu říká zákazník. Vy jím evidentně nejste. A docela se divím, že se rozčilujete nad tím, že někdo třetí si pořídil něco, co se Vám nelíbí. Krom fotky tady to vozidlo nejspíš vídat nebudete.

+3/0
13.9.2015 15:07

M88a29r96t19i57n 16B53e85n62e31š 4213391415180

Je vidět že Tatra stále umíR^. Přejme ji hlavně velký odbyt na sériovou produkci

+6/0
13.9.2015 8:27

R17o75b89e47r77t 25S24v44o11b65o82d60a 6303171696525

850 vozů? To je málo nebo moc? Nějak se mi to číslo nezdá.

0/0
13.9.2015 6:56

V40á27c92l18a19v 39P28o30u71s96t88k90a 3610961922

V jakém smyslu nezdá?

0/0
13.9.2015 8:19

M77a79r47t52i24n 23B60e40n53e47š 4533281405350

Jestli hodně nebo málo, těžko říct. Je to skoro o stovku víc než předcházející rok. Letos to má být cca 900 ks. Produkce se jim za posledních pár let zvedá. V tomto segmentu díky páteřovému rámu moc konkurenčních výrobků není, tak se snad Tatra stabilizuje a vydržíR^

+1/0
13.9.2015 8:41

R96a85d46i25m 19P90o93l45á33š97e77k 9576683759799

Podstatný není počet vozů ale po odečtení nákladů realizovaný zisk.

+1/0
13.9.2015 10:48
Foto

P35a32v81e13l 72M15a79r81t63i55n39e78k 9865485701643

Specialy v poho. A co seriova produkce? Jen tak rypu, specialy jeste zadnou stabilni automobilu neuzivily.

0/0
13.9.2015 0:52

P86a93v73e20l 52M75e52d16e98k 1410562481735

Odpověď naznačená v článku: za minulý rok prodali celkem 850 vozidel.

+2/0
13.9.2015 1:13

M65a53r84t59i28n 24N71o24v67á30k 6263137819691

ano. jenže těch 850 bylo SERIOVYCH.. nikoliv speciálů. A jedna "vlaštovka jaro nedělá" - nebo jak je to přísloví.

0/0
13.9.2015 2:53

R79a22d16i96m 61P42o65l69á74š11e68k 9816563389969

Tatrovka dnes nedělá žádné sériové vozy. Všechno to jsou v podstatě speciály, akorát vyrobené opakovanou výrobou.

0/0
13.9.2015 10:50

J73a73k32u43b 88Ř88í84h92a 4365299552921

Někde, snad ještě na škole, jsem viděl prezentaci, kde se mluvilo o slavné "sériovosti" výrobků. V podstatě z toho vyplynulo, že vše, co nazvou 815 vychází ze základu, ale zároveň snad není díl, který by neměl více variant. Z toho vyplynulo, že ze základního modelu jde postavit minimálně několik desítek (možná i stovek) speciálních upravených vozidel podle přání zákazníka. A nemluvím o změnách má/nemá klimatizaci, rádio, CD měnič. A zároveň, že toho zákazníci využívají. Tzn spíš než sériovou výrobu bych to nazval kusovou výrobou s využítím standardizovaných součástí.

0/0
13.9.2015 16:18

R95a29d73i56m 17P70o15l72á92š91e43k 9946163189949

Nejedná se ani tak o to, co ze základního modelu lze postavit.

Jedná se o styl práce, kdy prakticky každá zakázka prochází firemní konstrukcí a přání zákazníka jsou průběžně promítány do změn konstrukční dokumentace auta. A následně potom do TPV ( technické přípravy výroby) , kde jsou ty změny konstrukční dokumentace okamžitě promítány do výrobní dokumentace, aby se mohl nakoupit materiál a rozjet výroba.

Nebo aspoň zakázka může okamžitě procházet, pokud zákazník výslovně neprohlásí, že chce model z nějaké předchozí zakázky.

Na rozdíl od sériové výroby, kdy je konstrukce výrobku v podstatě uzavřena a hotová a zákazník si jen vybírá z dopředu připravených variant třeba auta , na jejichž výrobu je příslušná výrobní linka už dopředu připravena. Přání zákazníka v takovém případě tedy mění jen výrobní dokumentaci - množství nakoupeného materiálu nutného k výrobě zakázky případně technologická opatření - na lince dopředu připravené úpravy technologie pro výrobu zvolené varianty výrobku.

0/0
14.9.2015 6:43

J78i82ř89í 45E67r43b26e93n 1563934696917

No, tak i Škoda Octavia může mít více než stovku různých kombinací motorů, náprav, převodovek, elektronických hejblátek, ... A všechny mají společnou jen karosérii, a to ještě ne úplně, protože tam můžou být různá střešní okna ;-)

Ale při produkci 400.000 aut od jednoho typu ročně je ta opakovatelnost "skládačky" mnohem pravděpodobnější než při 850 vozech za celou automobilku dohromady...

0/0
14.9.2015 21:24
Foto

M79i93r28o79s76l15a49v 68Z50a10p54l61e21t50a64l 3137805398373

To je jen takový blaf, ve skutečnosti si nakonec v 95% vybereš nějaký "paket" kdy dostaneš zadarmo i to co bys nechtěl protože samostaně bys to přeplatil třikrát a do popelníčku můžeš strkat propisky :-)  A k nejslabšímu a nejmenšímu motoru ti Laurin a Klement verzi ani nenabídnou, těch verzí se dělá pár a vesměs jsou ty auta velmi podobná.

0/0
15.9.2015 19:22

P36e80t92r 15M20a45r83š87á58l78e35k 9275622474789

Jenomže budoucnost Tatry je především ve stavbě speciálů.

+2/0
13.9.2015 10:49

O35n77d74ř22e65j 88Č65a48p54k77a 6381381343264

Pokud se nepletu, tak na Phoenixy je pořadník minimálně na půl roku.

0/0
13.9.2015 11:58

J77i23n22d26ř65i42c20h 85Š88k18o43p92e27k 4895881250825

jenže Phoenix je skládačka, tam dlouhá čekačka může být důsledkem delších dodacích lhůt kabin, motorů atd.

0/0
13.9.2015 12:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.