Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Silák od Tatry bude tahat obří potrubí

Kopřivnická automobilka Tatra na začátku září vyrobila další unikátní vozidlo pro německého zákazníka. Modifikované provedení řady Tatra Force bude uvnitř výrobního závodu převážet až 18 metrů dlouhé trubky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P19e86t57r 80L19a71n37d37a 1759920295354

Zase další moravská zrůda. Kabinu demontovali z nějakého armádního speciálu z minulého tisíciletí a blatníky zakamuflovali "okrasným" plechem.

Už by mohli přestat montovat to co vyhrabou z kopřiv, nebo na to alespoň nemontovat nápis TATRA, takhle jim to moc kazí jméno.

0/0
19.9.2015 10:36

V16á19c70l40a56v 41S30v18o32b72o48d84a 5476468629

Ta kabina vypadá jako bedna na brambory.

+1/0
13.9.2015 22:28

V27l47a53s33t68i60m36i72l 76T61e66n54c56e38r 4350390137920

To neva. Na ženevském autosalonu se to vystavovat nebude.

+1/0
14.9.2015 11:20

O77t14a 80B68a46r88t19o17s 5448467117634

Mohl by jim v Kopřivnici už někdo konečně napovědět, jak má dnes vypadat bouda pro šoféra u stroje této kategorie? Viz např.:

---

http://www.vertikal.net/typo3temp/pics/0_838ced17c3.jpg

---

Ono to není jenom z venku jaksi hezčí, ono to má i o poznání úplně jinde ergonomii, což je dost podstatný u takto drahých strojů. Stačí trochu horší výhled, trochu horší ovládání nějaké banální maličkosti a spousta pozornosti strojníka jde jinam, než by mělo jít - a každý malér s takovýmto strojem má obvykle děsivý závěrečný účet. No a samozřejmě, stále platí: hezká věc se lépe prodává - to je nesmrtelné pravidlo,.

+4/−1
13.9.2015 15:42

O84l41g34a 34S89v73o57b54o75d12o46v58á 1444677787

Co je na tý kabině špatně? Je hranatá, obyčejná, účelná a pro tatru charakteristická. Vzhledem k tomu, o jakej speciál se jedná, se mi ta kabina i vzhledově líbí. K tý tatře se zkrátka hodí.

+8/−1
13.9.2015 19:36

M78i62c62h75a43l 23F54i43n53s84t23e66r83l85e 7789510283388

A v čem je pro Tatru tak charakteristická8-o - mohla byste mi to jako designérovi, který se Tatrou zabývá několik let, objasnit ??!! Děkuji předem.

0/−1
14.9.2015 16:49
Foto

M39i60c12h68a25l 14N11a48j38m44a32n 7379783316870

Oni v Tatře nejsou zas tak blbí. Ale všechno je otázka peněz. Tatra má nyní jedinou svoji použitelnou kabinu ,která prošla všemi zkouškami nutnými pro homologaci. Je to právě tato kabina, která byla primárně vyvíjena pro vojenské účely. Druhou kabinu, kterou používá pro civilní řadu, nakupuje od firmy DAF.

A vyvíjet vlastní kabinu při produkci 1000 vozidel ročně je ekonomický nesmyl.

+8/0
13.9.2015 21:10

V54á50c38l64a82v 47S87v50o27b78o89d46a 5886448879

Někdy v polovině sedmdesátých let,jsem v podniku,kde jsem tehdy pracoval,vídával pravidelně vozidlo na převoz dlouhých materiálů,které ho tam vozilo. Nevím.co to bylo za značku,ale kabina se líbila podstatně víc,než tady ta Tatra. Hrany byly zaoblené,takže dojem byl lepší. Myslím,že i u těchto typů vozidel záleží na designu.

+2/−2
13.9.2015 22:37

O90n25d67ř16e25j 39Č49a28p59k92a 6591391223154

Liebherr tu budku využije na všech mobilních jeřábech, odhadoval bych stovky kusů ročně... Tatra má na civilní auta kabiny od DAFu, tahle hranatá věc je pro vojáky, hasiče a na takovéhle speciály. Vojáci potřebují rovné plochy kvůli pancéřování, hasičská verze sice ne, ale vypadá s tím docela dobře. Speciálů se za rok postaví pár, rozpočítat mezi ně náklady na vývoj a homologaci nové pěkné designové kabiny, tak se zákazník, až uvidí cenu, pos...

0/0
15.9.2015 17:52

J15i19n61d84ř86i61c97h 33Š10k89o72p55e22k 4245281960345

konečně v Tatře zase normální motor

+2/−1
13.9.2015 11:29

R21a12d49i98m 44P46o63l63á81š39e21k 9876463339539

Ten použitý tatrovácký motor je docela zajímavá okolnost.

Tatrovácké motory plní emisní evropské normy do požadavků EURO5. Nyní už ale v Evropě platí pro náklaďáky emisní norma EURO6.

Znamená to, že buďto popisovaný stroj je určen jen pro vnitřní použití fabriky a legálně nemůže na německé silnice.

Anebo tatrováci využili toho, že auto nevyuživá plnou rychlost a tím plný výkon běžné tatrovky a nějakým způsobem přece jen ten motor upravili, aby plnil normu EURO6.

Anebo prostě byl zákazník jen rozumný, dieselové motory upravené na normu EURO6 mají sice příslušně nízké exhalace oxidů dusíku a dalších látek, ale na druhé straně jejich výfukové plyny oproti motorům s normou EURO5 obsahují větší množství drobných mikročásteček uhlíku, které jsou taky poměrně dost zdravotně závadné.

+1/0
13.9.2015 14:42

P37a21v15e72l 83K36o37c58i11a38n 1272430166357

Píšou tam, že bude jezdit uvnitř areálu fabriky. Nejspíš ani rozměry by nodovolily provoz venku. Ostatně i na fotce je vidět, že nemá SPZ.

0/0
13.9.2015 16:48

J65i92n15d45ř74i62c14h 11Š12k65o19p27e48k 4335971260935

"Modifikované provedení řady Tatra Force bude uvnitř výrobního závodu převážet až 18 metrů dlouhé trubky"

0/0
14.9.2015 9:22

M88i11l36a32n 68M85u17s91i60l 4363751212505

Euro 5 je do teď běžné i u sériových vozidel.. např. Kamaz 5490

0/0
14.9.2015 14:01

Z42d17e45n29ě74k 14H54r93u40b86ý 5775748161146

Tatrovákům tleskám. Ale podobně jako u srpnového speciálu musím povzdechnout nad tou kabinou vystříženou z abíčka. Tady navíc bylo nutné celkem nevzhledně zakrýt prostor pro pro první kolo a světlomety asi musely výše z nárazníku pod okna... Pokud Tatra podobné zakázky má, tak by asi nebylo od věci se na tohle taky zaměřit. Jde o celkovou image, řada zákazníků si pak může položit otázku, když je nedotažená věc X, nemůže být nedotažená taky věc Y, která je pro nás opravdu důležitá?

+6/−7
13.9.2015 9:18

D69a28n27i20e19l 77K40r11o49n26e33r 7384704466597

tyhle prumyslove vozy si na design negraji...ta kabina byla vyvinuta s ohledem na ochranu posadky v pripade padu tezkych predmetu na kabinu. Klasicka kabina Tatry 815 nebo ta z DAFu vypadaji lip, ale tuhle homologaci nemaji.

+10/−1
13.9.2015 10:43

R67a70d52i74m 36P53o68l83á41š86e77k 9506893439169

Speciální tvar kabiny znamená spoustu nových jednoúčelových  lisovacích a svařovacích přípravků plus k tomu i často jednoúčelové svařovací automaty nebo přímo svařovací linky. To je investice v řádech minimálně stovek miliónů. Na pár speciálních kabin se to rozhodně nevyplatí.

+2/0
13.9.2015 10:46

D94a45n89i20e10l 86K89r17o58n11e40r 7644754446797

Ten jednoduchy tvar je i kvuli moznosti pridani pancerovani.

+3/0
13.9.2015 10:53

J58i79n26d33ř93i36c20h 13Š63k39o43p74e57k 4355771890615

u speciálů se jaksi na desing, parádičky a plastíky nehraje.

U těchto aut rozhoduje mnoho jiných věcí, mezi kterými není origiálně tvarovaný aerodynamický A sloupek

+5/−1
13.9.2015 11:36

P60e58t82r 26P43a34l55e48č67e82k 3610665774512

Jestli je na tom něco nedotaženého tak to rozhodně není design, ten je - vzhledem k tomu o jaký typ vozu se jedná - naprosto vyhovující. Možná to není "krásné", ale 1) průmyslové speciály si na krásu nehrají, to je u nich to poslední 2) to je stejně věc individuálního vkusu, někdo může spatřovat krásu v účelnosti. Mně se například tento a podobný design líbí. Ve strohé účelnosti je daleko víc síly, elegance a sebevědomí než v navoněných kudrlinkách (když už je to tedy pro vás tak důležité).

+2/−1
13.9.2015 11:45

M38i28c64h51a97l 90F19i27n82s10t19e79r17l46e 7579560413108

To jsou jen kecy... I konkurenční firmy vyrábějící tzv. "army cabin" jsou v detailech a designu dál. Kromě podvozků koncepčně zděděných po předcích nemá Tatra za posledních 30 let NIC(!!!) nového. Tato kabina je "pouze z nouze" a z hlediska bohaté historie fabriky je to ostuda. Doufám, že s tím něco udělají..., jinak ať se daří.

+1/−5
13.9.2015 12:11

J74i61n73d23ř83i30c74h 63Š82k97o48p86e51k 4305111710645

když se podíváš např. na armádní vozy (což jsou svým způsobem taky speciály), tak snad chceš tvrdit, že u jiných výrobců jsou kabiny nějak extra vrcholem desingnu ?

+2/0
13.9.2015 12:34

D32a29n17i22e48l 63K68r48o65n42e42r 7254754416317

a ktery? Tenhle? http://www.armyrecognition.com/images/stories/news/2011/january/IVECO_Defence_Vehicles_military_truck_range_for_the_French_armed_forces_Italy_Italian_Defense_Industry_001.jpg nebo tenhle http://usatftw.files.wordpress.com/2013/08/81913_fastfive.jpg?w=1000 nebo tenhle http://my.lpg-apps.org/uploads/sub_sector/pictures/1432736672_Mining%20industry%20trucks.jpg nebo tenhle http://www.army-technology.com/contractor_images/21445/images/200593/large/kerax.jpg nebo tenhle http://forum.valka.cz/files/golan_-_obr.1_115.jpg nebo tenhle https://www.youtube.com/watch?v=FEWQVmfaCXA

+1/0
13.9.2015 12:47

P34e14t35r 77P76a75l53e50č67e76k 3260555444832

jo jo, to je všechno designově podle něj o 30 let dál.:-P

0/0
13.9.2015 12:52

Z61d31e37n85ě44k 85H91r19u79b67ý 5495358591256

Ano, Tatra tam dala kabinu z armádních/hasičských vozidel. Ale hasičský speciál může vypadat i takhle:

http://storage.pozary.cz/2011/06/uz4df4c1dead324/obr4df4c2d25c955/1200x900.jpg

A kromě toho, že to dobře vypadá, tak z toho musí být podstatně lepší výhled, což si myslím, že u takového šesti či osminápravového kolosu není zanedbatelné. Podívejte se na to prosklení až do předních rohů vozidla.

0/0
13.9.2015 13:42

D81a19n30i49e82l 71K54r30o94n96e46r 7864554536627

Tak jednak se mi ten vuz nelibi, ale hlavne urcite na rozdil od kabiny Tatry nesplnuje ROPS/FOPS. Ta tatra je urcena proste pro armadni specialy, ktere jsou vybaveny pancerovanim, pro ktere je takovy tvar idealni a take stavebni/tezebni stroje. Kazdopadne jsou to stroje, ktere nejsou vystaveny oku verejnosti na rozdil treba od silnicnich tahacu. Jiste, lepsi design udelat lze, ale nikdo ho nezaplati, protoze zakaznik, ktery takove vozidlo kupuje, nic takoveho nepozaduje. A samozrejme je to kusova vyroba. Jinak jak uz tady nekdo psal o zastaralosti, tak za 10, 20 nebo 30 let budou tyhle stroje vypadat priblizne stejne, protoze zde se design z estetickeho hlediska nijak nevyviji, zde se design podle predpisu a novych bezpecnostnich ci technologickych poznatku.

+6/0
13.9.2015 15:19

P70e79t85r 51P92a31l58e79č93e48k 3550865484222

Jo, kecáte, dobře jste svůj příspěvek uvedl. ;-D Tyhle věci se jistě výrobce od výrobce liší, ale design není důležité kritérium nikde u výrobků této kategorie.

0/0
13.9.2015 12:50

M25i96c18h35a27l 90F52i94n17s35t93e11r89l75e 7169890473498

Kdyby šlo o malou začínající firmu, tak budiž, ale mluvíme tu o druhé nejstarší automobilce ( trefnější by snad bylo "montovně speciálních podvozků") na světě proslulou mimo jiné i unikátním designem svých výrobků. Když si na té fotce odmyslím podvozek, tak mi z toho zbude drezína - opravdu smutné. Nejde tak ani o tuto konkrétní Tatru, jako o fakt, že fabrika momentálně krom podvozku nemá nic nového - původního. A to již 30 let od vyjetí 815ky !!!

+1/0
13.9.2015 13:36

R15a62d36i15m 77P55o72l72á88š87e71k 9696873339989

A co byste tak nového chtěl od fabriky, která posledních 20 let byla v podstatě ztrátová a přežila jen díky tomu, že postupně rozprodávala a zbavovala se jednotlivých výrobních hal a dalších nemovitostí. A  nyní v podstatě sídlí jen ve dvou budovách. Ve správní budově sedí vedení, konstruktéři a další "bílé " límečky a v jedné montážní hale vyrábí auta.

+1/0
13.9.2015 15:28

J43i56ř83í 30E88r47b27e44n 1793374906447

Aha. Takže vývoj motorů až po OnAir Euro 5 - nic? Kapotová T 163 Jamal - nic? Řady Armax a Force - nic? Pérování KingFrame - nic?

Ono ten vývoj a design musí někdo zaplatit. A ten "někdo" to musí rozpočítat do vyrobených kusů. A ono se to úplně jinak rozpočítává do roční výroby 7000 krasavic T148 + 2000 bručounů T813, jinak do výhradní výroby 15000 vykulených krabicoidů T815 ročně, a úplně jinak do výroby pouhých 850 vozů Jamal, TerrNo, 815-7 a 810 dohromady!!!

0/0
14.9.2015 21:19

M66i36c56h89a27l 42F64i48n97s17t62e70r13l57e 7719270783158

Opakuji..."kromě podvozku" a dejme tomu vylepšování původního vzduchem chlazeného motoru.

T 163 Jamal má pořád základ v 815-ce, vojenské verze jakbysmet, řada TerrNo je facelift a 810-ka je snad převzatý projekt (se domnívám).

Za kompletní PŮVODNÍ novinku lze tedy považovat pouze komplex všech hlavních částí nákladního vozu = podvozku, pohonného ústrojí včetně převodovky a taky kabiny, zkonstruovaných a vyráběných v dané firmě. A takto komplexně se naposledy Tatra prezentovala před 30ti lety vypuštěním T815-ky. 

Tatru za to nekritizuji, jen doufám, že jednou, až na tom bude opravdu dobře, bude schopna investice do vyprojektování a designu nové, původní kabiny - vzhledem ke své bohaté minulosti by si to určitě zasluhovala.

0/0
14.9.2015 21:52

T28o62m33á22š 66H75r71u42b62ý 6292255255187

A co teprve ropné plošiny v Severním moři. Ty by také mohly být designovější, že?

+4/0
13.9.2015 12:39

P69e97t27r 80P37a31l60e24č79e70k 3900445934572

Jistě, to nevíte že těžaři si koupí tu nejkrásnější?

+2/0
13.9.2015 12:53

J76i66ř27í 44K69o71c61u57r85e25k 6145134435338

O tom, jestli to Tatra vyrobí a prodá rozhoduje někdo jiný. Řekl bych že se mu říká zákazník. Vy jím evidentně nejste. A docela se divím, že se rozčilujete nad tím, že někdo třetí si pořídil něco, co se Vám nelíbí. Krom fotky tady to vozidlo nejspíš vídat nebudete.

+3/0
13.9.2015 15:07

M50a69r31t85i78n 90B47e62n42e58š 4543451515830

Je vidět že Tatra stále umíR^. Přejme ji hlavně velký odbyt na sériovou produkci

+6/0
13.9.2015 8:27

R67o47b53e51r75t 41S76v83o85b61o96d79a 6473971456685

850 vozů? To je málo nebo moc? Nějak se mi to číslo nezdá.

0/0
13.9.2015 6:56

V94á21c27l57a80v 56P29o30u22s18t78k84a 3290641112

V jakém smyslu nezdá?

0/0
13.9.2015 8:19

M20a27r26t16i11n 57B65e58n91e56š 4193911465980

Jestli hodně nebo málo, těžko říct. Je to skoro o stovku víc než předcházející rok. Letos to má být cca 900 ks. Produkce se jim za posledních pár let zvedá. V tomto segmentu díky páteřovému rámu moc konkurenčních výrobků není, tak se snad Tatra stabilizuje a vydržíR^

+1/0
13.9.2015 8:41

R27a93d66i24m 43P23o85l49á39š66e20k 9666963319549

Podstatný není počet vozů ale po odečtení nákladů realizovaný zisk.

+1/0
13.9.2015 10:48
Foto

P28a67v15e11l 42M41a78r37t80i29n61e93k 9635615971873

Specialy v poho. A co seriova produkce? Jen tak rypu, specialy jeste zadnou stabilni automobilu neuzivily.

0/0
13.9.2015 0:52

P98a20v38e74l 19M60e90d61e50k 1660952411755

Odpověď naznačená v článku: za minulý rok prodali celkem 850 vozidel.

+2/0
13.9.2015 1:13

M75a44r46t97i61n 69N12o89v33á40k 6973847619871

ano. jenže těch 850 bylo SERIOVYCH.. nikoliv speciálů. A jedna "vlaštovka jaro nedělá" - nebo jak je to přísloví.

0/0
13.9.2015 2:53

R86a62d93i33m 55P75o15l21á78š96e21k 9256533589549

Tatrovka dnes nedělá žádné sériové vozy. Všechno to jsou v podstatě speciály, akorát vyrobené opakovanou výrobou.

0/0
13.9.2015 10:50

J20a79k90u21b 40Ř49í52h84a 4585269622461

Někde, snad ještě na škole, jsem viděl prezentaci, kde se mluvilo o slavné "sériovosti" výrobků. V podstatě z toho vyplynulo, že vše, co nazvou 815 vychází ze základu, ale zároveň snad není díl, který by neměl více variant. Z toho vyplynulo, že ze základního modelu jde postavit minimálně několik desítek (možná i stovek) speciálních upravených vozidel podle přání zákazníka. A nemluvím o změnách má/nemá klimatizaci, rádio, CD měnič. A zároveň, že toho zákazníci využívají. Tzn spíš než sériovou výrobu bych to nazval kusovou výrobou s využítím standardizovaných součástí.

0/0
13.9.2015 16:18

R28a95d29i14m 43P21o75l38á72š63e14k 9126173299109

Nejedná se ani tak o to, co ze základního modelu lze postavit.

Jedná se o styl práce, kdy prakticky každá zakázka prochází firemní konstrukcí a přání zákazníka jsou průběžně promítány do změn konstrukční dokumentace auta. A následně potom do TPV ( technické přípravy výroby) , kde jsou ty změny konstrukční dokumentace okamžitě promítány do výrobní dokumentace, aby se mohl nakoupit materiál a rozjet výroba.

Nebo aspoň zakázka může okamžitě procházet, pokud zákazník výslovně neprohlásí, že chce model z nějaké předchozí zakázky.

Na rozdíl od sériové výroby, kdy je konstrukce výrobku v podstatě uzavřena a hotová a zákazník si jen vybírá z dopředu připravených variant třeba auta , na jejichž výrobu je příslušná výrobní linka už dopředu připravena. Přání zákazníka v takovém případě tedy mění jen výrobní dokumentaci - množství nakoupeného materiálu nutného k výrobě zakázky případně technologická opatření - na lince dopředu připravené úpravy technologie pro výrobu zvolené varianty výrobku.

0/0
14.9.2015 6:43

J39i35ř29í 63E57r85b46e73n 1853864146697

No, tak i Škoda Octavia může mít více než stovku různých kombinací motorů, náprav, převodovek, elektronických hejblátek, ... A všechny mají společnou jen karosérii, a to ještě ne úplně, protože tam můžou být různá střešní okna ;-)

Ale při produkci 400.000 aut od jednoho typu ročně je ta opakovatelnost "skládačky" mnohem pravděpodobnější než při 850 vozech za celou automobilku dohromady...

0/0
14.9.2015 21:24
Foto

M76i55r23o50s47l96a59v 51Z74a59p11l91e21t19a47l 3777805168373

To je jen takový blaf, ve skutečnosti si nakonec v 95% vybereš nějaký "paket" kdy dostaneš zadarmo i to co bys nechtěl protože samostaně bys to přeplatil třikrát a do popelníčku můžeš strkat propisky :-)  A k nejslabšímu a nejmenšímu motoru ti Laurin a Klement verzi ani nenabídnou, těch verzí se dělá pár a vesměs jsou ty auta velmi podobná.

0/0
15.9.2015 19:22

P17e38t41r 33M84a29r90š43á81l69e19k 9825392574339

Jenomže budoucnost Tatry je především ve stavbě speciálů.

+2/0
13.9.2015 10:49

O71n67d95ř17e89j 60Č69a32p50k87a 6591681623654

Pokud se nepletu, tak na Phoenixy je pořadník minimálně na půl roku.

0/0
13.9.2015 11:58

J74i36n36d18ř16i96c42h 69Š27k81o27p62e77k 4675171910895

jenže Phoenix je skládačka, tam dlouhá čekačka může být důsledkem delších dodacích lhůt kabin, motorů atd.

0/0
13.9.2015 12:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.