Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Autofotka týdne: Silák od Tatry bude tahat obří potrubí

Kopřivnická automobilka Tatra na začátku září vyrobila další unikátní vozidlo pro německého zákazníka. Modifikované provedení řady Tatra Force bude uvnitř výrobního závodu převážet až 18 metrů dlouhé trubky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P95e19t64r 28L34a75n43d28a 1889960965704

Zase další moravská zrůda. Kabinu demontovali z nějakého armádního speciálu z minulého tisíciletí a blatníky zakamuflovali "okrasným" plechem.

Už by mohli přestat montovat to co vyhrabou z kopřiv, nebo na to alespoň nemontovat nápis TATRA, takhle jim to moc kazí jméno.

0/0
19.9.2015 10:36

V23á78c20l66a78v 98S54v11o51b85o88d86a 5386958639

Ta kabina vypadá jako bedna na brambory.

+1/0
13.9.2015 22:28

V90l40a23s61t70i56m20i57l 85T73e71n65c35e26r 4680180417250

To neva. Na ženevském autosalonu se to vystavovat nebude.

+1/0
14.9.2015 11:20


O37t30a 85B52a84r28t78o73s 5918417107194

Mohl by jim v Kopřivnici už někdo konečně napovědět, jak má dnes vypadat bouda pro šoféra u stroje této kategorie? Viz např.:

---

http://www.vertikal.net/typo3temp/pics/0_838ced17c3.jpg

---

Ono to není jenom z venku jaksi hezčí, ono to má i o poznání úplně jinde ergonomii, což je dost podstatný u takto drahých strojů. Stačí trochu horší výhled, trochu horší ovládání nějaké banální maličkosti a spousta pozornosti strojníka jde jinam, než by mělo jít - a každý malér s takovýmto strojem má obvykle děsivý závěrečný účet. No a samozřejmě, stále platí: hezká věc se lépe prodává - to je nesmrtelné pravidlo,.

+4/−1
13.9.2015 15:42

O68l73g95a 17S44v39o24b67o20d65o68v62á 1804157377

Co je na tý kabině špatně? Je hranatá, obyčejná, účelná a pro tatru charakteristická. Vzhledem k tomu, o jakej speciál se jedná, se mi ta kabina i vzhledově líbí. K tý tatře se zkrátka hodí.

+8/−1
13.9.2015 19:36

M80i55c22h68a43l 15F47i54n93s82t96e64r77l56e 7759150963698

A v čem je pro Tatru tak charakteristická8-o - mohla byste mi to jako designérovi, který se Tatrou zabývá několik let, objasnit ??!! Děkuji předem.

0/−1
14.9.2015 16:49
Foto

M27i80c39h92a72l 14N70a61j32m71a79n 7899893976660

Oni v Tatře nejsou zas tak blbí. Ale všechno je otázka peněz. Tatra má nyní jedinou svoji použitelnou kabinu ,která prošla všemi zkouškami nutnými pro homologaci. Je to právě tato kabina, která byla primárně vyvíjena pro vojenské účely. Druhou kabinu, kterou používá pro civilní řadu, nakupuje od firmy DAF.

A vyvíjet vlastní kabinu při produkci 1000 vozidel ročně je ekonomický nesmyl.

+8/0
13.9.2015 21:10

V25á28c63l55a14v 61S12v96o83b30o84d23a 5116898159

Někdy v polovině sedmdesátých let,jsem v podniku,kde jsem tehdy pracoval,vídával pravidelně vozidlo na převoz dlouhých materiálů,které ho tam vozilo. Nevím.co to bylo za značku,ale kabina se líbila podstatně víc,než tady ta Tatra. Hrany byly zaoblené,takže dojem byl lepší. Myslím,že i u těchto typů vozidel záleží na designu.

+2/−2
13.9.2015 22:37

O14n10d40ř27e57j 53Č86a87p82k18a 6971811813754

Liebherr tu budku využije na všech mobilních jeřábech, odhadoval bych stovky kusů ročně... Tatra má na civilní auta kabiny od DAFu, tahle hranatá věc je pro vojáky, hasiče a na takovéhle speciály. Vojáci potřebují rovné plochy kvůli pancéřování, hasičská verze sice ne, ale vypadá s tím docela dobře. Speciálů se za rok postaví pár, rozpočítat mezi ně náklady na vývoj a homologaci nové pěkné designové kabiny, tak se zákazník, až uvidí cenu, pos...

0/0
15.9.2015 17:52

J74i13n91d97ř96i62c37h 21Š58k92o18p25e83k 4545721860895

konečně v Tatře zase normální motor

+2/−1
13.9.2015 11:29

R27a66d79i59m 72P50o23l37á40š80e47k 9166793309309

Ten použitý tatrovácký motor je docela zajímavá okolnost.

Tatrovácké motory plní emisní evropské normy do požadavků EURO5. Nyní už ale v Evropě platí pro náklaďáky emisní norma EURO6.

Znamená to, že buďto popisovaný stroj je určen jen pro vnitřní použití fabriky a legálně nemůže na německé silnice.

Anebo tatrováci využili toho, že auto nevyuživá plnou rychlost a tím plný výkon běžné tatrovky a nějakým způsobem přece jen ten motor upravili, aby plnil normu EURO6.

Anebo prostě byl zákazník jen rozumný, dieselové motory upravené na normu EURO6 mají sice příslušně nízké exhalace oxidů dusíku a dalších látek, ale na druhé straně jejich výfukové plyny oproti motorům s normou EURO5 obsahují větší množství drobných mikročásteček uhlíku, které jsou taky poměrně dost zdravotně závadné.

+1/0
13.9.2015 14:42

P36a76v91e50l 46K19o42c68i42a25n 1952270386207

Píšou tam, že bude jezdit uvnitř areálu fabriky. Nejspíš ani rozměry by nodovolily provoz venku. Ostatně i na fotce je vidět, že nemá SPZ.

0/0
13.9.2015 16:48

J40i21n86d37ř93i62c45h 55Š92k74o65p43e49k 4735381220625

"Modifikované provedení řady Tatra Force bude uvnitř výrobního závodu převážet až 18 metrů dlouhé trubky"

0/0
14.9.2015 9:22

M17i53l94a25n 84M30u76s69i65l 4223231722745

Euro 5 je do teď běžné i u sériových vozidel.. např. Kamaz 5490

0/0
14.9.2015 14:01

Z67d28e11n79ě61k 39H59r81u47b15ý 5955688121516

Tatrovákům tleskám. Ale podobně jako u srpnového speciálu musím povzdechnout nad tou kabinou vystříženou z abíčka. Tady navíc bylo nutné celkem nevzhledně zakrýt prostor pro pro první kolo a světlomety asi musely výše z nárazníku pod okna... Pokud Tatra podobné zakázky má, tak by asi nebylo od věci se na tohle taky zaměřit. Jde o celkovou image, řada zákazníků si pak může položit otázku, když je nedotažená věc X, nemůže být nedotažená taky věc Y, která je pro nás opravdu důležitá?

+6/−7
13.9.2015 9:18

D65a49n40i39e80l 55K90r19o67n38e50r 7314824286177

tyhle prumyslove vozy si na design negraji...ta kabina byla vyvinuta s ohledem na ochranu posadky v pripade padu tezkych predmetu na kabinu. Klasicka kabina Tatry 815 nebo ta z DAFu vypadaji lip, ale tuhle homologaci nemaji.

+10/−1
13.9.2015 10:43

R98a61d80i69m 47P97o56l81á77š14e92k 9516773569429

Speciální tvar kabiny znamená spoustu nových jednoúčelových  lisovacích a svařovacích přípravků plus k tomu i často jednoúčelové svařovací automaty nebo přímo svařovací linky. To je investice v řádech minimálně stovek miliónů. Na pár speciálních kabin se to rozhodně nevyplatí.

+2/0
13.9.2015 10:46

D27a87n70i98e16l 47K50r24o19n64e73r 7854834446347

Ten jednoduchy tvar je i kvuli moznosti pridani pancerovani.

+3/0
13.9.2015 10:53

J43i53n31d66ř77i84c79h 91Š41k34o72p23e14k 4735851720745

u speciálů se jaksi na desing, parádičky a plastíky nehraje.

U těchto aut rozhoduje mnoho jiných věcí, mezi kterými není origiálně tvarovaný aerodynamický A sloupek

+5/−1
13.9.2015 11:36

P49e19t88r 59P70a69l16e60č21e66k 3590825334692

Jestli je na tom něco nedotaženého tak to rozhodně není design, ten je - vzhledem k tomu o jaký typ vozu se jedná - naprosto vyhovující. Možná to není "krásné", ale 1) průmyslové speciály si na krásu nehrají, to je u nich to poslední 2) to je stejně věc individuálního vkusu, někdo může spatřovat krásu v účelnosti. Mně se například tento a podobný design líbí. Ve strohé účelnosti je daleko víc síly, elegance a sebevědomí než v navoněných kudrlinkách (když už je to tedy pro vás tak důležité).

+2/−1
13.9.2015 11:45

M88i64c33h47a94l 39F74i42n34s45t49e33r90l98e 7459740543748

To jsou jen kecy... I konkurenční firmy vyrábějící tzv. "army cabin" jsou v detailech a designu dál. Kromě podvozků koncepčně zděděných po předcích nemá Tatra za posledních 30 let NIC(!!!) nového. Tato kabina je "pouze z nouze" a z hlediska bohaté historie fabriky je to ostuda. Doufám, že s tím něco udělají..., jinak ať se daří.

+1/−5
13.9.2015 12:11

J74i79n34d23ř87i26c84h 84Š85k51o63p40e93k 4725351740265

když se podíváš např. na armádní vozy (což jsou svým způsobem taky speciály), tak snad chceš tvrdit, že u jiných výrobců jsou kabiny nějak extra vrcholem desingnu ?

+2/0
13.9.2015 12:34

D36a91n34i34e32l 87K14r87o23n41e82r 7974154286847

a ktery? Tenhle? http://www.armyrecognition.com/images/stories/news/2011/january/IVECO_Defence_Vehicles_military_truck_range_for_the_French_armed_forces_Italy_Italian_Defense_Industry_001.jpg nebo tenhle http://usatftw.files.wordpress.com/2013/08/81913_fastfive.jpg?w=1000 nebo tenhle http://my.lpg-apps.org/uploads/sub_sector/pictures/1432736672_Mining%20industry%20trucks.jpg nebo tenhle http://www.army-technology.com/contractor_images/21445/images/200593/large/kerax.jpg nebo tenhle http://forum.valka.cz/files/golan_-_obr.1_115.jpg nebo tenhle https://www.youtube.com/watch?v=FEWQVmfaCXA

+1/0
13.9.2015 12:47

P36e44t74r 23P60a88l13e20č40e88k 3510795904112

jo jo, to je všechno designově podle něj o 30 let dál.:-P

0/0
13.9.2015 12:52

Z73d84e12n86ě79k 33H77r18u82b15ý 5805638881906

Ano, Tatra tam dala kabinu z armádních/hasičských vozidel. Ale hasičský speciál může vypadat i takhle:

http://storage.pozary.cz/2011/06/uz4df4c1dead324/obr4df4c2d25c955/1200x900.jpg

A kromě toho, že to dobře vypadá, tak z toho musí být podstatně lepší výhled, což si myslím, že u takového šesti či osminápravového kolosu není zanedbatelné. Podívejte se na to prosklení až do předních rohů vozidla.

0/0
13.9.2015 13:42

D92a56n34i88e13l 17K13r35o67n48e81r 7254624896117

Tak jednak se mi ten vuz nelibi, ale hlavne urcite na rozdil od kabiny Tatry nesplnuje ROPS/FOPS. Ta tatra je urcena proste pro armadni specialy, ktere jsou vybaveny pancerovanim, pro ktere je takovy tvar idealni a take stavebni/tezebni stroje. Kazdopadne jsou to stroje, ktere nejsou vystaveny oku verejnosti na rozdil treba od silnicnich tahacu. Jiste, lepsi design udelat lze, ale nikdo ho nezaplati, protoze zakaznik, ktery takove vozidlo kupuje, nic takoveho nepozaduje. A samozrejme je to kusova vyroba. Jinak jak uz tady nekdo psal o zastaralosti, tak za 10, 20 nebo 30 let budou tyhle stroje vypadat priblizne stejne, protoze zde se design z estetickeho hlediska nijak nevyviji, zde se design podle predpisu a novych bezpecnostnich ci technologickych poznatku.

+6/0
13.9.2015 15:19

P89e21t72r 18P79a41l31e16č46e98k 3360215104102

Jo, kecáte, dobře jste svůj příspěvek uvedl. ;-D Tyhle věci se jistě výrobce od výrobce liší, ale design není důležité kritérium nikde u výrobků této kategorie.

0/0
13.9.2015 12:50

M17i36c77h49a94l 97F79i75n96s20t68e11r89l27e 7729870303368

Kdyby šlo o malou začínající firmu, tak budiž, ale mluvíme tu o druhé nejstarší automobilce ( trefnější by snad bylo "montovně speciálních podvozků") na světě proslulou mimo jiné i unikátním designem svých výrobků. Když si na té fotce odmyslím podvozek, tak mi z toho zbude drezína - opravdu smutné. Nejde tak ani o tuto konkrétní Tatru, jako o fakt, že fabrika momentálně krom podvozku nemá nic nového - původního. A to již 30 let od vyjetí 815ky !!!

+1/0
13.9.2015 13:36

R98a10d34i14m 60P34o28l52á13š79e90k 9346673769259

A co byste tak nového chtěl od fabriky, která posledních 20 let byla v podstatě ztrátová a přežila jen díky tomu, že postupně rozprodávala a zbavovala se jednotlivých výrobních hal a dalších nemovitostí. A  nyní v podstatě sídlí jen ve dvou budovách. Ve správní budově sedí vedení, konstruktéři a další "bílé " límečky a v jedné montážní hale vyrábí auta.

+1/0
13.9.2015 15:28

J16i54ř63í 32E30r93b22e92n 1413814316617

Aha. Takže vývoj motorů až po OnAir Euro 5 - nic? Kapotová T 163 Jamal - nic? Řady Armax a Force - nic? Pérování KingFrame - nic?

Ono ten vývoj a design musí někdo zaplatit. A ten "někdo" to musí rozpočítat do vyrobených kusů. A ono se to úplně jinak rozpočítává do roční výroby 7000 krasavic T148 + 2000 bručounů T813, jinak do výhradní výroby 15000 vykulených krabicoidů T815 ročně, a úplně jinak do výroby pouhých 850 vozů Jamal, TerrNo, 815-7 a 810 dohromady!!!

0/0
14.9.2015 21:19

M14i55c80h63a33l 78F72i72n64s82t12e75r53l31e 7529930983838

Opakuji..."kromě podvozku" a dejme tomu vylepšování původního vzduchem chlazeného motoru.

T 163 Jamal má pořád základ v 815-ce, vojenské verze jakbysmet, řada TerrNo je facelift a 810-ka je snad převzatý projekt (se domnívám).

Za kompletní PŮVODNÍ novinku lze tedy považovat pouze komplex všech hlavních částí nákladního vozu = podvozku, pohonného ústrojí včetně převodovky a taky kabiny, zkonstruovaných a vyráběných v dané firmě. A takto komplexně se naposledy Tatra prezentovala před 30ti lety vypuštěním T815-ky. 

Tatru za to nekritizuji, jen doufám, že jednou, až na tom bude opravdu dobře, bude schopna investice do vyprojektování a designu nové, původní kabiny - vzhledem ke své bohaté minulosti by si to určitě zasluhovala.

0/0
14.9.2015 21:52

T91o84m82á71š 19H65r10u42b85ý 6162925325387

A co teprve ropné plošiny v Severním moři. Ty by také mohly být designovější, že?

+4/0
13.9.2015 12:39

P71e23t95r 32P26a67l54e93č14e60k 3320525864782

Jistě, to nevíte že těžaři si koupí tu nejkrásnější?

+2/0
13.9.2015 12:53

J27i92ř56í 19K78o69c29u71r18e53k 6665784405858

O tom, jestli to Tatra vyrobí a prodá rozhoduje někdo jiný. Řekl bych že se mu říká zákazník. Vy jím evidentně nejste. A docela se divím, že se rozčilujete nad tím, že někdo třetí si pořídil něco, co se Vám nelíbí. Krom fotky tady to vozidlo nejspíš vídat nebudete.

+3/0
13.9.2015 15:07

M26a27r57t86i34n 60B29e31n86e11š 4893681235450

Je vidět že Tatra stále umíR^. Přejme ji hlavně velký odbyt na sériovou produkci

+6/0
13.9.2015 8:27

R91o31b81e93r21t 87S32v79o76b49o27d44a 6543661866785

850 vozů? To je málo nebo moc? Nějak se mi to číslo nezdá.

0/0
13.9.2015 6:56

V68á68c18l63a63v 84P84o33u42s28t10k65a 3740541102

V jakém smyslu nezdá?

0/0
13.9.2015 8:19

M20a31r94t29i61n 93B39e23n36e75š 4803681725520

Jestli hodně nebo málo, těžko říct. Je to skoro o stovku víc než předcházející rok. Letos to má být cca 900 ks. Produkce se jim za posledních pár let zvedá. V tomto segmentu díky páteřovému rámu moc konkurenčních výrobků není, tak se snad Tatra stabilizuje a vydržíR^

+1/0
13.9.2015 8:41

R36a18d32i93m 24P91o27l41á54š78e81k 9916263109929

Podstatný není počet vozů ale po odečtení nákladů realizovaný zisk.

+1/0
13.9.2015 10:48
Foto

P20a58v74e57l 94M34a59r61t32i59n60e93k 9875635711253

Specialy v poho. A co seriova produkce? Jen tak rypu, specialy jeste zadnou stabilni automobilu neuzivily.

0/0
13.9.2015 0:52

P61a48v48e21l 16M66e35d91e44k 1500972531215

Odpověď naznačená v článku: za minulý rok prodali celkem 850 vozidel.

+2/0
13.9.2015 1:13

M68a62r31t23i70n 92N84o92v40á14k 6823187829461

ano. jenže těch 850 bylo SERIOVYCH.. nikoliv speciálů. A jedna "vlaštovka jaro nedělá" - nebo jak je to přísloví.

0/0
13.9.2015 2:53

R89a55d44i56m 40P27o87l72á43š52e23k 9286163809469

Tatrovka dnes nedělá žádné sériové vozy. Všechno to jsou v podstatě speciály, akorát vyrobené opakovanou výrobou.

0/0
13.9.2015 10:50

J84a73k53u22b 53Ř92í11h53a 4295129152891

Někde, snad ještě na škole, jsem viděl prezentaci, kde se mluvilo o slavné "sériovosti" výrobků. V podstatě z toho vyplynulo, že vše, co nazvou 815 vychází ze základu, ale zároveň snad není díl, který by neměl více variant. Z toho vyplynulo, že ze základního modelu jde postavit minimálně několik desítek (možná i stovek) speciálních upravených vozidel podle přání zákazníka. A nemluvím o změnách má/nemá klimatizaci, rádio, CD měnič. A zároveň, že toho zákazníci využívají. Tzn spíš než sériovou výrobu bych to nazval kusovou výrobou s využítím standardizovaných součástí.

0/0
13.9.2015 16:18

R21a45d20i81m 76P38o66l26á62š46e14k 9546523519979

Nejedná se ani tak o to, co ze základního modelu lze postavit.

Jedná se o styl práce, kdy prakticky každá zakázka prochází firemní konstrukcí a přání zákazníka jsou průběžně promítány do změn konstrukční dokumentace auta. A následně potom do TPV ( technické přípravy výroby) , kde jsou ty změny konstrukční dokumentace okamžitě promítány do výrobní dokumentace, aby se mohl nakoupit materiál a rozjet výroba.

Nebo aspoň zakázka může okamžitě procházet, pokud zákazník výslovně neprohlásí, že chce model z nějaké předchozí zakázky.

Na rozdíl od sériové výroby, kdy je konstrukce výrobku v podstatě uzavřena a hotová a zákazník si jen vybírá z dopředu připravených variant třeba auta , na jejichž výrobu je příslušná výrobní linka už dopředu připravena. Přání zákazníka v takovém případě tedy mění jen výrobní dokumentaci - množství nakoupeného materiálu nutného k výrobě zakázky případně technologická opatření - na lince dopředu připravené úpravy technologie pro výrobu zvolené varianty výrobku.

0/0
14.9.2015 6:43

J82i75ř37í 30E95r84b13e13n 1403584256947

No, tak i Škoda Octavia může mít více než stovku různých kombinací motorů, náprav, převodovek, elektronických hejblátek, ... A všechny mají společnou jen karosérii, a to ještě ne úplně, protože tam můžou být různá střešní okna ;-)

Ale při produkci 400.000 aut od jednoho typu ročně je ta opakovatelnost "skládačky" mnohem pravděpodobnější než při 850 vozech za celou automobilku dohromady...

0/0
14.9.2015 21:24
Foto

M37i39r38o38s33l28a25v 35Z74a74p22l85e22t97a49l 3547735628153

To je jen takový blaf, ve skutečnosti si nakonec v 95% vybereš nějaký "paket" kdy dostaneš zadarmo i to co bys nechtěl protože samostaně bys to přeplatil třikrát a do popelníčku můžeš strkat propisky :-)  A k nejslabšímu a nejmenšímu motoru ti Laurin a Klement verzi ani nenabídnou, těch verzí se dělá pár a vesměs jsou ty auta velmi podobná.

0/0
15.9.2015 19:22

P46e93t24r 26M12a15r66š40á43l61e18k 9645302774389

Jenomže budoucnost Tatry je především ve stavbě speciálů.

+2/0
13.9.2015 10:49

O15n94d57ř30e76j 98Č76a60p10k73a 6471331743344

Pokud se nepletu, tak na Phoenixy je pořadník minimálně na půl roku.

0/0
13.9.2015 11:58

J43i13n20d57ř96i37c68h 42Š24k51o63p80e90k 4155531330655

jenže Phoenix je skládačka, tam dlouhá čekačka může být důsledkem delších dodacích lhůt kabin, motorů atd.

0/0
13.9.2015 12:35





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.