Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poutejte se. Po prudkém brzdění se váha těla znásobí na několik tun

Bezpečnostní pásy se do aut instalují od padesátých let dvacátého století a od té doby zachránily přes milion životů. BESIP kampaní "Děláš to taky!" upozorňuje, že stále hodně lidí na pás v autě zapomíná nebo špatně poutá děti. Nepřipoutaní řidiči přitom umírají při nehodě 14krát častěji než řidiči s pásem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z38d65e16n61ě75k 22T60r29u40t10n59o61v14s82k45ý 7983643526880

Někdo kdysi prý řekl, že pokud nějaka věc zachrání aspoň jeden život, má smysl. Narážím na nedávnou nehodu, kdy řidička přežila jen proto, že nebyla připoutaná. To když ji auto převálcoval traktor. Stačila přelezt na sedadlo spolujezdce. Kdyby byla připoutaná, byla by mrtvá...

0/−2
19.10.2015 15:40

A44l96e54n29a 10P10e94t63r10u 4132305180431

Za poslední měsíc airbagy zachránily život, nebo přinejmenším zabránily zranění u 4 mých kamarádů. Všechna tři auta jsou totálka, kdyby byli nepřipoutaní, odnesli by si mnohem víc, než jen pár modřin a leknutí.

+1/0
5.11.2015 13:21

A96l49e70n17a 31P57e89t28r70u 4832965800521

teda airbagy, samozřejmě pásy

+1/0
5.11.2015 14:26

P92e16t98r 72H86e56j63h70a15l 4561824468157

Trocha fyziky a skutečné znalosti by neškodila.

Snad by chtělo říci toto součinitel tření na suchém asfaltu je cca 0,7 na suchém betonu 0,9

znamená to že každý Newton tíhy (hmotnost * gravitační zrychlení) se změní na brzdnou sílu.

Z hlediska fyziky dojde k vektorovému složení sil pro které můžeme použít Pythagorovu větu. To by znamenalo, že výsledná síla na lidský organismus při prudkém brzdění je cca 1,22-1,35 násobkem běžné tíhy jeho těla.

Extrémní zbrzdění citované ve článku je vlastně dopravní nehodou.

+1/0
29.9.2015 8:24

L60a80d57i59s25l20a91v 26B64a64l21o38u76n 7171624691735

Stačilo napsat poslední větu. Ostatní tak nějak moc nesouvisí, a když tak okrajově

0/−2
29.9.2015 10:19

M23a57r47t57i16n 87H64o37u26b72a 6533711909928

Člověk o hmotnosti 90 kilogramů tak zvýší svoji hmotnost až na 5,4 tuny.

Zdroj: http://auto.idnes.cz/bezpecnostni-pas-0e5-/automoto.aspx?c=A150919_230457_automoto_taj

to je usmevne. Jsme vsak presvedcen, ze hotmost se nezmeni a zusatne porad 90kg.

+2/0
22.9.2015 15:02

L87a69d26i95s18l69a20v 67B86a88l35o38u50n 7861434191495

Trochu nešťasné srovnání, ale málokdo si ještě ze školy pamatuje moment hybnosti. Srovnání použité v článku každý, opakuji, každý trochu inteligentní čtenář pochopí.

0/0
29.9.2015 7:38

J11a10n 41S42v35o97b57o53d91a 6924324982461

fakt jo? A co to pro me teda znamena, kdyz se mi ta hmotnost znasobi???

0/0
29.9.2015 8:23

L48a53d72i70s33l67a60v 20B53a98l62o54u69n 7581314771475

Že se rozplácneš na větší placku.

0/0
29.9.2015 10:18

M76i92r16e32k 51G70a59j59e61r 5701676519250

Jeste jednou: "Člověk o hmotnosti 90 kilogramů tak zvýší svoji hmotnost až na 5,4 tuny."

Myslim, ze autorka tohoto textu nemela ve skole rada fyziku, tak radeji sla studovat zurnalistiku. Doporucuji ale i po tom se vyhybat jakemukoliv psani, kde se vyskytuji fyzikalni pojmy. 

Hmotnost se opravdu nezmeni!

+7/0
21.9.2015 20:46

J76i86ř68í 49S50c80h65w78a63c74h 8588384578106

přesně tak, volně zaměňuje hmotnost a tíhu (váhu). Kdo s tím má podobný problém doporučuji zhlédnout toto: 

https://khanovaskola.cz/video/3/215/774-rozdil-mezi-hmotnosti-a-vahou

a ještě navíc ty nesmysly s obrovským přetížením při brždění.....

+2/0
21.9.2015 21:10

M77i87r64o49s36l75a54v 26B39u92d24a 9952822227212

"...stále jsou tací, kteří riskují nejen pokutu a ztrátu bodů"

Body se neztrácejí ale připisují!

+5/0
21.9.2015 17:28

M70i96r91o67s37l32a75v 85B30u18d49a 9222672237272

Po prudkém brzdění se váha těla znásobí na několik tun

Při prudkém zbrzdění z rychlosti 50 kilometrů v hodině se hmotnost jeho těla zvýší až šedesátkrát. Člověk o hmotnosti 90 kilogramů tak zvýší svoji hmotnost až na 5,4 tuny.

Zdroj: http://auto.idnes.cz/bezpecnostni-pas-0e5-/automoto.aspx?c=A150919_230457_automoto_taj

Tady se někdo zbláznil ale já to rozhodně nejsem!!8-o

0/0
21.9.2015 16:50

M56i92r93o69s81l71a96v 31B41u75d70a 9592562757342

...tady si někdo plete brzdění a náraz tak si to laskavě opravte!

+1/0
21.9.2015 17:22

P53e97t52r67a 91M77a66l70á 7291778111125

pojem zbrzdění se tady dá pochopit jako náraz

0/0
21.9.2015 17:30

M43i41r85o63s86l12a21v 46B30u12d22a 9402482737752

To rozhodně nedá. Vy xx krát za den brzdíte nebo narážíte?;-D Nechtěl bych být několikrát za den vystaven přetížení 60 G!

Autorka to prostě popletla.

0/0
21.9.2015 17:36

M59i91r66o71s28l20a94v 63B50u68d98a 9302492887322

...v nadpisu je brzdění.

0/0
21.9.2015 17:40

M73i91r79o69s62l89a55v 22B83u57d44a 9382142517852

Jak by asi vypadal komentář k nehodě kde by bylo napsáno..."při prudkém zbrzdění o strom";-D

Když už tedy, tak zpomalení...opak ke zrychlení, decelerace - akcelerace .

0/0
21.9.2015 17:46

L22a28d28i12s17l78a62v 15B81a91l47o76u44n 7931864811715

Víte co je to mv2 ? A umíte si to představit?

0/0
29.9.2015 7:42

P56e97t37r 30B59r78o21ž 8852144786814

Poutat se - ano. Ale slova o zvyšující se hmotnosti platí až pokud se rychlost blíží rychlosti světla a to opravdu v autě není. Autor chtěl patrně napsat, že síla, kterou tělo působí na okolí, odpovídá tělu (tělesu) o hmotnosti několika tun - ale i o tom bych velmi pochyboval...  možná při opravdu prodkém nárazu, kde je extrémní zpomalení, ale rozhodně ne při prodkém brzdění. (středoškolská fyzika)

+10/0
21.9.2015 16:14

M24i82r80o90s22l64a56v 80B12u47d81a 9522202867962

Formule 1. umí cca. 3 géčka, v běžném autě se k tomu ani nepřiblížíme .

To jsou panečku důvěryhodné informace tady8-o

+2/0
21.9.2015 16:52

J76a24n 22N20o27v96á74k 6720815157237

Tahle doporučení stejně pomalu ztrácí smysl. V nových autech se připoutat musíte, bo jinak ohluchnete z toho pištění upozorňující vás na nepřipoutání (co já vím, tak už je to ve všech autech takových osm let zpět, tedy aspoň od té doby na mě má auta řvou: připoutej se) a v těch starších se zabijete ať jste připoutaný a nebo ne. Když to do vás čelně napálí nějaký idiot s modernějším vozem, tak jste na kaši a nepomůže vám ani svatej. :-(

+1/0
21.9.2015 16:08

Z64b61y48n16ě26k 13Č98e79j89k97a 5216568631793

vezmeš pás, připneš, pak teprve sedneš a jedeš. Strašně složitý.

0/−1
21.9.2015 16:45

M15a79r34t74i54n 27K42ř62í12ž 9963722920607

S nutností poutání souhlasím, ale titulek je úplně špatně. Váha těla (tedy hmotnost) se nemění při pohybu, stání nebo zrychlení či zpomalení (pokud se nepohybujete v rychlostech, při kterých se mohou uplatňovat relativistické efekty). Rostou působící síly - lineárně s hmotností a kvadraticky s rychlostí.

+11/0
21.9.2015 15:07

K84a49r20e97l 85V98a98c93h41u94t 9313772539393

...  přínos fyzikální olympiády? ... ;-)R^

0/0
21.9.2015 15:14

J95a97n 65K67o58n40v79a90l94i48n17k59a 5950311971465

Spolujezdec ano. Dítě stoprocentně! Ale když se nepřipoutám sám, tak snad nikoho druhého neohrožuji ne? Možná při velmi prudkém nárazu z pravé strany vozu, kdy by pak moje tělo mohlo narazit do spolujezdcova.

0/−1
21.9.2015 14:19

P19e52t19r 47G94r50e87s22l 7693636796523

Když se nepřipoutáte a budete mít nehodu v konečném rychlostním součtu vyšší jak 60 km/h, budeme mít víc práce Vás zachránit. Budete delší dobu ležet na ARO, budete mít delší dobu rekonvalescence, spotřebujete více "péče" a více léků... Možná by v tu chvíli potřeboval pomoc někdo někde jinde. Neohrožujete, ale nepoutat se je i trochu sobecké, nepočítám fakt, že Vaše auto může začít hořet a Vy budete pěkně v bezvědomí se válet na přístrojové desce, než abyste to své dítě odpoutal. Myslete jinak! :-(

+14/0
21.9.2015 14:31

M73i84c13h95a11l 86D46a63d45e39k 8243622808

Jsem pro poutání a sám se i poutám, ale zrovna v případě hoření vozu bych teda připoutaný být nechtěl :-)

0/−1
21.9.2015 15:28

M92i53r71e90k 35G13a76j94e93r 5841776689150

Pokud zacne horet po narazu, tak pasy jsou velkou vyhodou.

+1/0
21.9.2015 20:50

A44d55a20m 52K96ř93i59v36s27k20ý 1453204570193

Co když vyletíte ven a trefíte svědka nehody?

+1/0
22.9.2015 2:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.