Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poutejte se. Po prudkém brzdění se váha těla znásobí na několik tun

Bezpečnostní pásy se do aut instalují od padesátých let dvacátého století a od té doby zachránily přes milion životů. BESIP kampaní "Děláš to taky!" upozorňuje, že stále hodně lidí na pás v autě zapomíná nebo špatně poutá děti. Nepřipoutaní řidiči přitom umírají při nehodě 14krát častěji než řidiči s pásem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z43d59e23n39ě56k 18T31r37u97t49n37o82v38s45k71ý 7303673826420

Někdo kdysi prý řekl, že pokud nějaka věc zachrání aspoň jeden život, má smysl. Narážím na nedávnou nehodu, kdy řidička přežila jen proto, že nebyla připoutaná. To když ji auto převálcoval traktor. Stačila přelezt na sedadlo spolujezdce. Kdyby byla připoutaná, byla by mrtvá...

0/−2
19.10.2015 15:40

A76l68e86n31a 49P62e21t13r71u 4582515950631

Za poslední měsíc airbagy zachránily život, nebo přinejmenším zabránily zranění u 4 mých kamarádů. Všechna tři auta jsou totálka, kdyby byli nepřipoutaní, odnesli by si mnohem víc, než jen pár modřin a leknutí.

+1/0
5.11.2015 13:21

A91l49e28n51a 10P23e24t36r61u 4812715680191

teda airbagy, samozřejmě pásy

+1/0
5.11.2015 14:26

P62e75t86r 86H29e78j51h78a95l 4171554378727

Trocha fyziky a skutečné znalosti by neškodila.

Snad by chtělo říci toto součinitel tření na suchém asfaltu je cca 0,7 na suchém betonu 0,9

znamená to že každý Newton tíhy (hmotnost * gravitační zrychlení) se změní na brzdnou sílu.

Z hlediska fyziky dojde k vektorovému složení sil pro které můžeme použít Pythagorovu větu. To by znamenalo, že výsledná síla na lidský organismus při prudkém brzdění je cca 1,22-1,35 násobkem běžné tíhy jeho těla.

Extrémní zbrzdění citované ve článku je vlastně dopravní nehodou.

+1/0
29.9.2015 8:24

L76a44d14i58s77l55a53v 73B89a87l27o30u29n 7541674151255

Stačilo napsat poslední větu. Ostatní tak nějak moc nesouvisí, a když tak okrajově

0/−2
29.9.2015 10:19

M86a25r61t39i98n 45H25o83u39b72a 6533841959428

Člověk o hmotnosti 90 kilogramů tak zvýší svoji hmotnost až na 5,4 tuny.

Zdroj: http://auto.idnes.cz/bezpecnostni-pas-0e5-/automoto.aspx?c=A150919_230457_automoto_taj

to je usmevne. Jsme vsak presvedcen, ze hotmost se nezmeni a zusatne porad 90kg.

+2/0
22.9.2015 15:02

L71a23d36i45s79l31a12v 13B26a25l45o72u86n 7691664981335

Trochu nešťasné srovnání, ale málokdo si ještě ze školy pamatuje moment hybnosti. Srovnání použité v článku každý, opakuji, každý trochu inteligentní čtenář pochopí.

0/0
29.9.2015 7:38

J82a72n 79S29v40o75b43o77d97a 6884744482821

fakt jo? A co to pro me teda znamena, kdyz se mi ta hmotnost znasobi???

0/0
29.9.2015 8:23

L10a88d92i55s54l17a91v 18B87a83l23o82u98n 7461934351585

Že se rozplácneš na větší placku.

0/0
29.9.2015 10:18

M55i27r39e48k 70G21a25j22e41r 5471926679800

Jeste jednou: "Člověk o hmotnosti 90 kilogramů tak zvýší svoji hmotnost až na 5,4 tuny."

Myslim, ze autorka tohoto textu nemela ve skole rada fyziku, tak radeji sla studovat zurnalistiku. Doporucuji ale i po tom se vyhybat jakemukoliv psani, kde se vyskytuji fyzikalni pojmy. 

Hmotnost se opravdu nezmeni!

+7/0
21.9.2015 20:46

J42i36ř64í 42S25c55h78w41a24c58h 8178254938876

přesně tak, volně zaměňuje hmotnost a tíhu (váhu). Kdo s tím má podobný problém doporučuji zhlédnout toto: 

https://khanovaskola.cz/video/3/215/774-rozdil-mezi-hmotnosti-a-vahou

a ještě navíc ty nesmysly s obrovským přetížením při brždění.....

+2/0
21.9.2015 21:10

M66i46r40o38s48l51a49v 42B56u18d43a 9382762777432

"...stále jsou tací, kteří riskují nejen pokutu a ztrátu bodů"

Body se neztrácejí ale připisují!

+5/0
21.9.2015 17:28

M23i69r97o50s17l50a85v 28B65u31d47a 9552272417672

Po prudkém brzdění se váha těla znásobí na několik tun

Při prudkém zbrzdění z rychlosti 50 kilometrů v hodině se hmotnost jeho těla zvýší až šedesátkrát. Člověk o hmotnosti 90 kilogramů tak zvýší svoji hmotnost až na 5,4 tuny.

Zdroj: http://auto.idnes.cz/bezpecnostni-pas-0e5-/automoto.aspx?c=A150919_230457_automoto_taj

Tady se někdo zbláznil ale já to rozhodně nejsem!!8-o

0/0
21.9.2015 16:50

M31i33r75o33s58l75a10v 18B53u25d40a 9102782557982

...tady si někdo plete brzdění a náraz tak si to laskavě opravte!

+1/0
21.9.2015 17:22

P85e78t11r97a 10M88a18l73á 7861478801285

pojem zbrzdění se tady dá pochopit jako náraz

0/0
21.9.2015 17:30

M74i17r11o94s32l10a88v 85B20u62d53a 9282662237612

To rozhodně nedá. Vy xx krát za den brzdíte nebo narážíte?;-D Nechtěl bych být několikrát za den vystaven přetížení 60 G!

Autorka to prostě popletla.

0/0
21.9.2015 17:36

M53i35r75o50s16l71a66v 45B68u54d29a 9412772237582

...v nadpisu je brzdění.

0/0
21.9.2015 17:40

M87i85r77o57s34l10a52v 29B18u98d89a 9682872327342

Jak by asi vypadal komentář k nehodě kde by bylo napsáno..."při prudkém zbrzdění o strom";-D

Když už tedy, tak zpomalení...opak ke zrychlení, decelerace - akcelerace .

0/0
21.9.2015 17:46

L81a40d86i37s64l48a20v 95B73a55l18o71u41n 7501134681205

Víte co je to mv2 ? A umíte si to představit?

0/0
29.9.2015 7:42

P72e60t73r 67B50r19o87ž 8602114156664

Poutat se - ano. Ale slova o zvyšující se hmotnosti platí až pokud se rychlost blíží rychlosti světla a to opravdu v autě není. Autor chtěl patrně napsat, že síla, kterou tělo působí na okolí, odpovídá tělu (tělesu) o hmotnosti několika tun - ale i o tom bych velmi pochyboval...  možná při opravdu prodkém nárazu, kde je extrémní zpomalení, ale rozhodně ne při prodkém brzdění. (středoškolská fyzika)

+10/0
21.9.2015 16:14

M51i25r12o77s22l43a71v 87B53u50d58a 9202762887132

Formule 1. umí cca. 3 géčka, v běžném autě se k tomu ani nepřiblížíme .

To jsou panečku důvěryhodné informace tady8-o

+2/0
21.9.2015 16:52

J11a26n 37N20o78v15á40k 6780955367577

Tahle doporučení stejně pomalu ztrácí smysl. V nových autech se připoutat musíte, bo jinak ohluchnete z toho pištění upozorňující vás na nepřipoutání (co já vím, tak už je to ve všech autech takových osm let zpět, tedy aspoň od té doby na mě má auta řvou: připoutej se) a v těch starších se zabijete ať jste připoutaný a nebo ne. Když to do vás čelně napálí nějaký idiot s modernějším vozem, tak jste na kaši a nepomůže vám ani svatej. :-(

+1/0
21.9.2015 16:08

Z66b40y30n97ě76k 62Č43e53j54k57a 5536408581973

vezmeš pás, připneš, pak teprve sedneš a jedeš. Strašně složitý.

0/−1
21.9.2015 16:45

M77a24r24t69i24n 50K95ř77í47ž 9183712320897

S nutností poutání souhlasím, ale titulek je úplně špatně. Váha těla (tedy hmotnost) se nemění při pohybu, stání nebo zrychlení či zpomalení (pokud se nepohybujete v rychlostech, při kterých se mohou uplatňovat relativistické efekty). Rostou působící síly - lineárně s hmotností a kvadraticky s rychlostí.

+11/0
21.9.2015 15:07

K36a61r20e46l 16V50a64c76h40u67t 9553732949753

...  přínos fyzikální olympiády? ... ;-)R^

0/0
21.9.2015 15:14

J33a44n 54K57o84n78v22a10l89i25n19k80a 5840601871925

Spolujezdec ano. Dítě stoprocentně! Ale když se nepřipoutám sám, tak snad nikoho druhého neohrožuji ne? Možná při velmi prudkém nárazu z pravé strany vozu, kdy by pak moje tělo mohlo narazit do spolujezdcova.

0/−1
21.9.2015 14:19

P21e36t53r 72G17r90e43s21l 7463886936303

Když se nepřipoutáte a budete mít nehodu v konečném rychlostním součtu vyšší jak 60 km/h, budeme mít víc práce Vás zachránit. Budete delší dobu ležet na ARO, budete mít delší dobu rekonvalescence, spotřebujete více "péče" a více léků... Možná by v tu chvíli potřeboval pomoc někdo někde jinde. Neohrožujete, ale nepoutat se je i trochu sobecké, nepočítám fakt, že Vaše auto může začít hořet a Vy budete pěkně v bezvědomí se válet na přístrojové desce, než abyste to své dítě odpoutal. Myslete jinak! :-(

+14/0
21.9.2015 14:31

M46i55c68h95a29l 74D71a43d91e59k 8853532768

Jsem pro poutání a sám se i poutám, ale zrovna v případě hoření vozu bych teda připoutaný být nechtěl :-)

0/−1
21.9.2015 15:28

M35i71r94e36k 35G64a13j88e47r 5551296299310

Pokud zacne horet po narazu, tak pasy jsou velkou vyhodou.

+1/0
21.9.2015 20:50

A68d42a10m 42K20ř95i83v91s63k43ý 1563224610203

Co když vyletíte ven a trefíte svědka nehody?

+1/0
22.9.2015 2:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.