Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Poutejte se. Po prudkém brzdění se váha těla znásobí na několik tun

Bezpečnostní pásy se do aut instalují od padesátých let dvacátého století a od té doby zachránily přes milion životů. BESIP kampaní "Děláš to taky!" upozorňuje, že stále hodně lidí na pás v autě zapomíná nebo špatně poutá děti. Nepřipoutaní řidiči přitom umírají při nehodě 14krát častěji než řidiči s pásem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z69d68e81n37ě26k 67T28r44u67t61n80o45v69s62k41ý 7393153696740

Někdo kdysi prý řekl, že pokud nějaka věc zachrání aspoň jeden život, má smysl. Narážím na nedávnou nehodu, kdy řidička přežila jen proto, že nebyla připoutaná. To když ji auto převálcoval traktor. Stačila přelezt na sedadlo spolujezdce. Kdyby byla připoutaná, byla by mrtvá...

0/−2
19.10.2015 15:40

A10l31e32n20a 32P39e95t29r61u 4842365950671

Za poslední měsíc airbagy zachránily život, nebo přinejmenším zabránily zranění u 4 mých kamarádů. Všechna tři auta jsou totálka, kdyby byli nepřipoutaní, odnesli by si mnohem víc, než jen pár modřin a leknutí.

+1/0
5.11.2015 13:21

A47l13e36n92a 32P37e50t64r32u 4482265660771

teda airbagy, samozřejmě pásy

+1/0
5.11.2015 14:26


P90e43t68r 21H92e92j92h77a61l 4651944688597

Trocha fyziky a skutečné znalosti by neškodila.

Snad by chtělo říci toto součinitel tření na suchém asfaltu je cca 0,7 na suchém betonu 0,9

znamená to že každý Newton tíhy (hmotnost * gravitační zrychlení) se změní na brzdnou sílu.

Z hlediska fyziky dojde k vektorovému složení sil pro které můžeme použít Pythagorovu větu. To by znamenalo, že výsledná síla na lidský organismus při prudkém brzdění je cca 1,22-1,35 násobkem běžné tíhy jeho těla.

Extrémní zbrzdění citované ve článku je vlastně dopravní nehodou.

+1/0
29.9.2015 8:24

L14a15d44i88s47l47a10v 94B18a72l94o93u35n 7781764511715

Stačilo napsat poslední větu. Ostatní tak nějak moc nesouvisí, a když tak okrajově

0/−2
29.9.2015 10:19

M79a66r86t83i22n 39H51o70u50b67a 6843731539198

Člověk o hmotnosti 90 kilogramů tak zvýší svoji hmotnost až na 5,4 tuny.

Zdroj: http://auto.idnes.cz/bezpecnostni-pas-0e5-/automoto.aspx?c=A150919_230457_automoto_taj

to je usmevne. Jsme vsak presvedcen, ze hotmost se nezmeni a zusatne porad 90kg.

+2/0
22.9.2015 15:02

L57a40d66i41s81l15a28v 43B80a77l39o53u43n 7721124291965

Trochu nešťasné srovnání, ale málokdo si ještě ze školy pamatuje moment hybnosti. Srovnání použité v článku každý, opakuji, každý trochu inteligentní čtenář pochopí.

0/0
29.9.2015 7:38

J98a52n 81S88v53o95b79o46d27a 6604754172941

fakt jo? A co to pro me teda znamena, kdyz se mi ta hmotnost znasobi???

0/0
29.9.2015 8:23

L39a53d50i87s30l49a26v 31B45a84l39o97u61n 7681504401615

Že se rozplácneš na větší placku.

0/0
29.9.2015 10:18

M22i26r17e93k 82G53a55j20e15r 5571766879840

Jeste jednou: "Člověk o hmotnosti 90 kilogramů tak zvýší svoji hmotnost až na 5,4 tuny."

Myslim, ze autorka tohoto textu nemela ve skole rada fyziku, tak radeji sla studovat zurnalistiku. Doporucuji ale i po tom se vyhybat jakemukoliv psani, kde se vyskytuji fyzikalni pojmy. 

Hmotnost se opravdu nezmeni!

+7/0
21.9.2015 20:46

J35i80ř25í 30S11c31h57w14a28c60h 8418764598356

přesně tak, volně zaměňuje hmotnost a tíhu (váhu). Kdo s tím má podobný problém doporučuji zhlédnout toto: 

https://khanovaskola.cz/video/3/215/774-rozdil-mezi-hmotnosti-a-vahou

a ještě navíc ty nesmysly s obrovským přetížením při brždění.....

+2/0
21.9.2015 21:10

M60i53r68o66s80l84a58v 20B44u55d82a 9222462567152

"...stále jsou tací, kteří riskují nejen pokutu a ztrátu bodů"

Body se neztrácejí ale připisují!

+5/0
21.9.2015 17:28

M75i92r15o25s86l17a51v 22B36u87d34a 9202602897682

Po prudkém brzdění se váha těla znásobí na několik tun

Při prudkém zbrzdění z rychlosti 50 kilometrů v hodině se hmotnost jeho těla zvýší až šedesátkrát. Člověk o hmotnosti 90 kilogramů tak zvýší svoji hmotnost až na 5,4 tuny.

Zdroj: http://auto.idnes.cz/bezpecnostni-pas-0e5-/automoto.aspx?c=A150919_230457_automoto_taj

Tady se někdo zbláznil ale já to rozhodně nejsem!!8-o

0/0
21.9.2015 16:50

M13i74r31o22s78l60a78v 96B32u29d28a 9532952667192

...tady si někdo plete brzdění a náraz tak si to laskavě opravte!

+1/0
21.9.2015 17:22

P65e75t74r91a 81M14a36l10á 7651308451665

pojem zbrzdění se tady dá pochopit jako náraz

0/0
21.9.2015 17:30

M60i25r68o57s70l84a33v 94B91u52d42a 9802822637232

To rozhodně nedá. Vy xx krát za den brzdíte nebo narážíte?;-D Nechtěl bych být několikrát za den vystaven přetížení 60 G!

Autorka to prostě popletla.

0/0
21.9.2015 17:36

M54i46r89o84s31l92a82v 90B67u11d93a 9242922217922

...v nadpisu je brzdění.

0/0
21.9.2015 17:40

M27i85r78o93s58l60a65v 67B13u83d47a 9952332417802

Jak by asi vypadal komentář k nehodě kde by bylo napsáno..."při prudkém zbrzdění o strom";-D

Když už tedy, tak zpomalení...opak ke zrychlení, decelerace - akcelerace .

0/0
21.9.2015 17:46

L81a48d48i33s52l46a51v 74B97a76l75o92u75n 7741784271325

Víte co je to mv2 ? A umíte si to představit?

0/0
29.9.2015 7:42

P10e77t59r 31B86r65o76ž 8442594876384

Poutat se - ano. Ale slova o zvyšující se hmotnosti platí až pokud se rychlost blíží rychlosti světla a to opravdu v autě není. Autor chtěl patrně napsat, že síla, kterou tělo působí na okolí, odpovídá tělu (tělesu) o hmotnosti několika tun - ale i o tom bych velmi pochyboval...  možná při opravdu prodkém nárazu, kde je extrémní zpomalení, ale rozhodně ne při prodkém brzdění. (středoškolská fyzika)

+10/0
21.9.2015 16:14

M28i63r88o97s52l71a76v 61B43u21d71a 9532932427412

Formule 1. umí cca. 3 géčka, v běžném autě se k tomu ani nepřiblížíme .

To jsou panečku důvěryhodné informace tady8-o

+2/0
21.9.2015 16:52

J51a82n 61N87o91v20á18k 6720265167197

Tahle doporučení stejně pomalu ztrácí smysl. V nových autech se připoutat musíte, bo jinak ohluchnete z toho pištění upozorňující vás na nepřipoutání (co já vím, tak už je to ve všech autech takových osm let zpět, tedy aspoň od té doby na mě má auta řvou: připoutej se) a v těch starších se zabijete ať jste připoutaný a nebo ne. Když to do vás čelně napálí nějaký idiot s modernějším vozem, tak jste na kaši a nepomůže vám ani svatej. :-(

+1/0
21.9.2015 16:08

Z79b14y88n26ě45k 86Č68e17j25k20a 5486568381853

vezmeš pás, připneš, pak teprve sedneš a jedeš. Strašně složitý.

0/−1
21.9.2015 16:45

M75a35r55t54i47n 44K47ř59í43ž 9703432120187

S nutností poutání souhlasím, ale titulek je úplně špatně. Váha těla (tedy hmotnost) se nemění při pohybu, stání nebo zrychlení či zpomalení (pokud se nepohybujete v rychlostech, při kterých se mohou uplatňovat relativistické efekty). Rostou působící síly - lineárně s hmotností a kvadraticky s rychlostí.

+11/0
21.9.2015 15:07

K15a75r39e70l 78V89a79c54h70u52t 9623162829373

...  přínos fyzikální olympiády? ... ;-)R^

0/0
21.9.2015 15:14

J58a55n 72K44o66n51v49a44l80i32n95k89a 5600631411695

Spolujezdec ano. Dítě stoprocentně! Ale když se nepřipoutám sám, tak snad nikoho druhého neohrožuji ne? Možná při velmi prudkém nárazu z pravé strany vozu, kdy by pak moje tělo mohlo narazit do spolujezdcova.

0/−1
21.9.2015 14:19

P50e66t12r 25G34r15e17s15l 7713266676173

Když se nepřipoutáte a budete mít nehodu v konečném rychlostním součtu vyšší jak 60 km/h, budeme mít víc práce Vás zachránit. Budete delší dobu ležet na ARO, budete mít delší dobu rekonvalescence, spotřebujete více "péče" a více léků... Možná by v tu chvíli potřeboval pomoc někdo někde jinde. Neohrožujete, ale nepoutat se je i trochu sobecké, nepočítám fakt, že Vaše auto může začít hořet a Vy budete pěkně v bezvědomí se válet na přístrojové desce, než abyste to své dítě odpoutal. Myslete jinak! :-(

+14/0
21.9.2015 14:31

M85i55c10h83a94l 80D40a75d15e22k 8873392728

Jsem pro poutání a sám se i poutám, ale zrovna v případě hoření vozu bych teda připoutaný být nechtěl :-)

0/−1
21.9.2015 15:28

M47i34r88e35k 96G66a83j64e20r 5881306469420

Pokud zacne horet po narazu, tak pasy jsou velkou vyhodou.

+1/0
21.9.2015 20:50

A69d55a39m 47K38ř59i45v77s27k23ý 1253194440603

Co když vyletíte ven a trefíte svědka nehody?

+1/0
22.9.2015 2:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.