Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kauza VW: o svůj diesel se nebojte, o jejich budoucnost ano

Tak obskurně vyhlížející kauzu autoprůmysl nepamatuje. Nikdo nic neví. A to málo, co ví, nechce říct. Vlády dělají ramena, že si teď na Volkswagen vyšlápnou. A zdá se, že problém rozviřují hlavně ti, kdo věci nejmíň rozumí. Odpovídáme na nejčastější dotazy, které se „dieselgate“ týkají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z98d97e50n13ě47k 58N68e13r21u14d 7828596383965

S tím zlevněním benzinu to bude problém. Jestliže diesely zmizí z osobních aut, tak rafineriím se bude hromadit nafta (výhodné pro ně je vyrobit v určitém poměru benzin a naftu) tím pádem přebytečnou naftu budou muset "krakovat" = nákup technologie = podstatné zdražení benzínu.

0/0
30.9.2015 20:21

L31a49ď79a 81M92a19y10e37r 7152671630337

Autorovi článku jsem napsal tento dopis a chci aby byl otevřený , protože mám dojem že to není fér přístup a že autor kope za VW.

Dobrý den,

Neodpustím si poznámku, k vašemu článku "O svůj diesel se nebojte" . Začínáte poznámku že o tom mluví lidé kteří tomu nerozumí a přitom napišete klamavý článek. Víto proč je VW obviněn? Protože podváděl s hodnotami NOx což jsou oxidy dusíku, které vznikaji při určitých podmínkách ve válci. V daných motorech s daným SW i když pojedete čtyřicítkou budou vznikat cca 40krat větší než povoluje norma!  Pouze změnou poměru při hoření ve válci jde tomu předejít, ale což má za následek vyšší spotřebu a nižší výkon. Takže změnou SW jde sjednat nápravu akorát v tom nikdo nebude chtit jezdit. A řešení? Auta s tímto motorem získaly homologaci podvodem (Jako někteří studenti v Plzni) a měla by jím být odňata, což by znamenalo okamžitý zákaz provozu těchto aut na silnicích. A zákaznici by náhradu škody měli uplatňovat u výrobce. To je jediné čisté řešení. Jak by to vyřešil výrobce je na něm či výměnou motoru nebo SW a požádal by o novou homologaci těchto aut! S pozdravem Zelina

0/0
29.9.2015 22:59

S59l96a41v66o38m10í34r 40Š39t27ě28p49á83n 1168424542714

EU by konečně po stovká nesmyslných nařízení měla udělat něco opravdu rozumného a nařídit např. nižší zdanění benzinu nejméně o 50% oproti naftě, aby urychlila konec dieslů v osobních a dodávkových autech.....

+4/0
29.9.2015 9:31

M39i89l29o98š 22S73e33t59í38k 3689719194700

docela by mě zajímalo, o kolik by klesla cena benzinu na pumpách, kdyby došlo ke snížení daní na benzinu o těch 50%. Možná bychom to skoro nepozali ;-)

0/0
29.9.2015 13:40
Foto

P91a82v48e24l 98M70a71r54e74š 8825350977675

Ale poznali, tank Ono dnes má naftu za 27, nebít vysoké daně na naftu, mají ji za dvacet

+1/0
29.9.2015 15:03

F14i31l40i97p 86T75ř55e65b75a 6763440338476

Prostě, jak píše pan Dvořák, není to průšvih Volkswagenu, není to průšvih dieselu, je to průšvih Bruselu.

+3/−2
29.9.2015 8:48

M33a17r16t98i40n 61T30e67s34a45ř 2119693173703

A jak tímto průšvihem Bruselu zdůvodníte skandál v USA? Jakože americké úřady důsledně opisovaly od Bruselu? To se mi nechce nějak věřit.

+1/0
29.9.2015 9:18

M81a27r63t17i93n 11T53e69s12a29ř 2409813953633

Nebo že Brusel "nezařídil", aby evropské automobilky nefixlovaly?

0/0
29.9.2015 9:18

Z15b26y15š13e89k 60N47o63v47o74t51n72ý 4765103782857

náhoda?

http://www.auto.cz/tesla-otevrela-tovarnu-nizozemskem-tilburgu-89329

0/0
29.9.2015 8:28

P39a37v79e14l 72O47b22d69r49ž32á93l63e15k 6866684588652

Nemyslím, že by se evropský řidič byl ochotný vrátit do doby, kdy auto stálo jako 1-2 roční platy.

0/0
29.9.2015 14:18

Z66d62e18n39ě96k 79J55o33n28á78k 5875643318341

Ale auto stojí 1-2 roční platy. Kolik vyděláváte?

0/0
29.9.2015 14:37

Z53d89e25n89ě13k 12J90o89n66á13k 5445623668661

Aha, "evropský" řidič... jasně, omlouvám se :)

0/0
29.9.2015 14:37

R83o57m60a16n 91K16r19a46t70o56c41h57v33í79l 6546687336144

Kouknul jsem na americké stránky VW a nikde tam nevidím naftového golfa....

0/0
29.9.2015 8:15

F28i96l49i73p 89M96a65t56u73s76k95a 6141938431227

Kéž by. Rozdíl mezi evropským přikloněním se k naftě a americkou oblibou benzínu poznáte, když jdete po ulicích New Yorku plných aut, co jsou tichá a nesmrdí.

+1/0
29.9.2015 4:49
Foto

P87a49v69e28l 80M72a24r24e16š 8285680577545

Takže zrušíme naftová auta.A s tou naftou, které bude po výrobě benzinu přebývat ohromné množství, udeme dělat co? Nacpeme ji zpátky do vrtu?

Jinak Američané nikdy naftu v autech moc nepožívali,i trucky jezdí u nich převážně na benzín .Dva až pět stojanů u benzínky, to je totiž pro průměrného Američana příliš komplikované :-)

+1/−2
28.9.2015 18:21
Foto

V77o20j44t96ě79c40h 44P68a27v19l67í63k 5504451424428

Z nafty se dá vyrábět hydrogenačním krakováním docela snadno LPG. ;-)

Ale s tím rušením aut na naftu bych ještě počkal.

Benzínové motory zatím výrazný problém s NOx nemají. Ale budou mít. Jediný způsob, jak snížit spotřebu je zvýšení účinnosti motoru jakožto tepelného stroje. A to lze docílit především zvýšením rozdílu teplot chladné a horké části stroje. Chladná část - okolí - víc ochladit  nejde. Takže zvýšením teploty spalin. A to přesně downsizované turbomotory dělají. A s vyšší teplotoru spalin roste podíl NOx. A tak za pár let budou muset mít systém na likvidaci NOx i benzíňáky.

+3/0
28.9.2015 19:09

J50i66n61d97ř45i45c40h 83Š50k51o41p14e82k 4425541310485

náklaďákům nafta zůstane, stejně tak jako pro zemědělství. O spotřebu bych se nebál

+2/0
28.9.2015 19:29
Foto

P20a77v62e41l 97M34a63r98e52š 8705390127635

Náklaďák má pod kapotou ten samý fuj dieselový motor jako osobák.

Celosvětově je naklaďáků , lokomototiv a pracovních strojů so méně než osobaku má naftu, ale zase spottebu-tudíž množství emisí - mají mnohem vyšší.Navíc u trchti strojů se emise tak důkladně neřeší, většina náklaďáků maqmpgpry starší generace a obměna je pomalá, mají delší životní cyklus

0/0
28.9.2015 21:15
Foto

V40o36j81t81ě65c61h 16P59a19v41l79í59k 5564371974408

Euro 6 platí pro nákladní vozy již od roku 2013. Pro osobní vstupuje v platnost až v 2016. Tím se kompenzuje delší doba obnovy vozového parku.

Navíc je řízení systému potlačení emisí je u nákladních vozů snazší, protože většinu času tráví nikoli popojížděním po městech, ale s konstantním výkonem na dlouhých tratích v téměř optimálním provozním režimu.

Na zbytek příspěvku Vám neodpovím, protože ač se mi podařilo zdekódovat slovo 'maqmpgpry', tak u 'trchti' jsem se zasekl.

+2/0
28.9.2015 22:34
Foto

P85a83v64e46l 24M40a66r78e10š 8515410977975

pardon, psal jsem z mobilu z WP , Cortana to trošku přehnala s tou umělou inteligencí :-). Ta poslední věta měla znít "....většina náklaďáků má motory starší generace a obměna je pomalá, mají delší životní cyklus"

No s tím nepopojížděním po městech... Co ty desítky zásobovacích náklaďáků, vozů technických služeb, autobusů ( MHD menších měst, to je sbírka starých šrotů, moderní nízkoemisní autobusy na CNG má Brno, Praha (?)  a možná po pár kusech velká krajská města  )

0/0
28.9.2015 23:30
Foto

V91o74j11t81ě85c21h 15P31a10v75l92í24k 5884101464828

Ano, lehké nákladní vozy a autobusy jsou problém. Praha zatím bohužel CNG autobusů má jen jednotky kusů a to samé platí pro dieselové autobusy s EURO 5. Ta malá města na tom jsou mnohdy lépe. Ale časem se i tyhle vozové parky obmění za EURO 6.

0/0
29.9.2015 0:18

Z80d50e95n64ě68k 65J85o74n64á49k 5985683138811

Dieselové motory se dají přestavět na LPG nebo CNG. V Havířově takto jezdí MHD už od poloviny devadesátých let - i staré karosy. Takže trocha dotací by se o to mohla postarat.

0/0
29.9.2015 14:41

L24u29k18á60š 27K66m78e77n70t 5269927184850

Ropa je velmi důležitá chemická surovina. Možná se budete divit, ale dá se využít i na jiné produkty než benzín pro auta, naftu pro náklaďáky a mazut pro lodě. 

Vzhledem k čistotě ovzduší, čím méně nafty bude vyráběno a páleno, tím lépe. Všude ve světě to pochopili, jenom tady v Evropě měla nafta nesmyslnou protekci a tak jsme jediná oblast s tak masivním výskytem dieselů mezi osobními auty.

+2/−1
28.9.2015 19:50
Foto

P17a70v31e35l 39M30a94r29e11š 8445420397355

Ale já psal o NAFTĚ.Což jak víme je odpad ze krakování ropy. ( Takže paradoxně ježdění na naftu je využití odpadu za zpracování výchozí suroviny).

Tudíž pokud teoreticky zakážete dieselmotory, co budete dělat s tou naftou?

0/−1
28.9.2015 21:08
Foto

V87o35j27t46ě21c45h 28P28a61v72l15í37k 5824791144138

Jste si jistý tím krakováním? Nafta je jednou z frakcí destilace. A dokud je o ni takový zájem jako dnes, tak se o odpadu mluvit nedá. Zůstává totiž jedním z hlavních důvodů, proč se ropa těží.

+2/0
28.9.2015 22:37

M78a79r70t60i79n 78K13o42v23á69ř 2481170619226

http://geologie.vsb.cz/loziska/suroviny/vyuziti_ropy.html

0/0
28.9.2015 23:22

R83a75d30e90k 77J52a59h34n 8146577885675

A tak nějak je to se vším. S emisními povolenkami, imigrací, zahnutými banány, dotacemi na řepky, soláry, globálním oteplením atd atd. Někdo (úřady)  se snaží malovat si realitu a skutečnost na rúžovo. A když se pak ukáže pravda, tak se všichni diví.

+13/0
28.9.2015 17:28

M54a97r26t96i55n 50R90u25z31i64c70k78a 1552188316837

Hybridizace, baterie.... narahnete nad silnicema draty a na auta trolejbusove vidle a bude to...

+4/−1
28.9.2015 17:19
Foto

V32o51j95t21ě65c49h 87P39a16v91l11í60k 5524541754238

Modernější systém jsou kontakty ve vozovce, ale ... ANO.

+1/0
28.9.2015 20:12
Foto

P70a21v34e15l 26M25a23r97e26š 8465900297145

Pěkná hračka, globálně neuskutečnitelné.Musel byste kompletně předělat statisíce kilometrů silnic

+1/0
28.9.2015 21:18
Foto

V51o44j68t31ě75c11h 62P60a77v12l15í19k 5854891634488

V ČR je 775 km dálnic. Náklady na dodatečné vybavení trolejí nejsou nijak strašné - vyfrézují se žlábky, vloží se trolej včetně napájecího vedení a spínací elektroniky. Vychází to na desítky tisíc na jeden metr. Celkové náklady pro ČR by byly v řádu desítek miliard Kč, tedy něco jako Blanka. Na to by ČR peníze měla. Stejně tak ostatní vyspělé země na své sítě. Neuskutečnitelné je to jen proto, že nafta a benzín prozatím slouží dobře a že nikdo neschválí projekt za desítky miliard, když na to nejsou auta, která by to využila.

+1/−1
28.9.2015 21:53

L40u72d76v88í57k 17G44a83j26d66o17š37í97k 2945293584682

Trochu jste zapomněl, že auta v ČR nejezdí jen po D1, ale naopak většina z nich má více než 90 % provozu mimo dálnice.

Celá silniční síť ČR má bezmála 60 000 km...

+2/0
28.9.2015 22:29
Foto

V35o64j57t41ě39c76h 52P22a61v92l19í29k 5944401344598

Omlouvám se za opomenutí důležité části systému:

Silnice první třídy a nižších tříd, stejně jako ulice měst by se samozřejmě trolejí nevybavovaly. Zde by vůz jel na baterie s dojezdem řekněme 200km. Ty by se nabíjely na parkovištích (automaticky, stejným trakčním systémem), nebo právě při jízdě na dálnici.

Výsledek by byl takový, že by se musely přestavět jen dálnice a parkoviště, a pak by bylo možno přejet třeba celou Evropu na jeden zátah a přesto dojet kamkoli aniž by auto vyšlo kvůli bateriím extrémně drahé.

+1/0
28.9.2015 22:44
Foto

P58a84v72e23l 39M56a43r10e84š 8145190937345

To máme dálnice.Zlomek silniční sítě v ČR, náklady desítky miliard....

Co ten zbytek silnic?

Základní výhodou automobilu je nezávislost a mobilita.Tu zachováte pouze pokud energii pro pohon budete vyrábět přímo v autě.

Opravdu jako jediné reálné technické řešení vidím buď vodíkový palivový článek nebo fúzní mikroreaktor

..To druhé je zatím mimo naše možnosti ....

0/0
28.9.2015 22:38
Foto

V62o82j81t56ě50c60h 35P16a16v10l95í34k 5754951244348

Viz má odpověď výše. Na zbytek silnic vystačí baterie. S dojezdem 200km na baterie se vždy dostanete na dálnici nebo parkoviště dříve, než Vám dojdou.

Palivové články jsou nadějné, i když prozatím nemají dostatečnou životnost, nečistoty v palivu je rychle ničí.

Jedna hodně zajímavá technologie je baterie s kapalnými elektrodami. Vybitou baterii 'vylejete' na čerpací stanici a nalijete si nabitou. Navíc takovéto články mají poměrně vysokou energetickou hustotu, blíží se palivovým.

S fúzním mikroreaktorem jsme už hodně blízko sci-fi, když ani masivní velké reaktory ještě neumíme. :-)

0/0
28.9.2015 22:49

T64o30m35á81š 77V48e19s55e44l38ý 5785318560569

už ani ne za měsíc budou fúzní mikroreaktory běžně na trhu ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=3HYoq6vIVXc

0/0
29.9.2015 13:06

A34d66r57i87a97n 20B36e71r54a79n 4984534515833

Zrušte už ty diesly. Hlučné, nevýkonné, ekonomická výhoda je dávno minulostí. Dost už. Vážně.

+4/−11
28.9.2015 17:05

V76á88c63l60a28v 75H29r82á82d22e55k 6242730365211

Ty jsi odbornik...

+1/0
28.9.2015 17:06
Foto

P22a81v13e58l 59M75a38r76e87š 8965140967915

Moderní turbo diesel je nejefektivnější motor s vnitřním spalováním jaký jsme doposud vyvinuli.Benzín jeho účinnosti zdaleka nedosahuje.

Navíc dnešní turbovenziny jsou z emisního hlediska také celkem velký malér, mnohdy horší než dobře seřízený diesel

+3/0
28.9.2015 18:25

J75a55n 82P34o95k34o77r55n73ý 1283129800373

No, jo, ale říkej tohle Lojzovi z hospody. ;-D

+1/0
28.9.2015 19:25

J50i82n44d41ř83i46c10h 59Š42k97o94p93e91k 4185481220755

hele odborníku, jak můžeš tvrdit o dieselu, že je nevýkonný a ekonomicky nevýhodný, když dokáže z jednoho litru získat více energie než benzinový motor

+3/0
28.9.2015 19:30

M62a24r77t36i17n 37K39a31r27á48s58e65k 9478633118768

No co do vykonnosti, mne se s dieselem jezdi mnohem "prijemneji" nez s benzinem i kdyz je papirove slabsi (a nejsem sam).

Co do ekonomicke uspory zakezi na znacce - u vw si priplatite ta diesel i 60 tisic a rozdil ve spotrebe je litr az litr a pul coz neni nic moc, ake treba u francouzu je priplatek nizsi a rozdil ve spotrebe vyssi a vyplati se to kludne za dva roky provozu (50 tkm). Naklady na seriv jsou dneska stejne

+1/0
28.9.2015 23:31
Foto

P32a34v54e41l 55M23a67r96e41š 8435570867395

U mého Fordu je ten rozdíl přes dva litry. Reálně podle  dlouhodobé spotřeby jezdím s 1574 ccm za 5,8 litru převážně krátké jízdy po Brně a blízkém okolí . A to neuvažuju, že v benzínu bych musel volit vyšší kubaturu na dosažení stejného výkonu.

A relativně nízkoobrátkový naftový turbodiesel má pro mně osobně příjemnější charakteristiky než benzín, a větší sílu při rozjezdech. A samozřejmě charakteristický majestátní hluboký zvuk klasického přeplňovaného dieselu má něco do sebe :-). Nepřipadám si jako když sedím na  rozzuřené zahradní sekačce ;-D;-D

+2/0
28.9.2015 23:55

P14a25v39e42l 97R64e86z13n10i43c55e15k 3205654964502

rozzurene zahradni sekacky jsou montovany jed do dnesnich downsizovanych funitek 1.0 a 1.2 HTP a podobne veci. Jejich zivotnost je stejne navic miziva pokud s tim bude clovek jezdit dlouhe cesty po dalnici - neni to na to staveno.

Klidne me tu ukamenujte, ale nedam dopustit na atmosfericke benziny...

maly pocet kurvitek, vyborna spolehlivost, postupne gradujici narust vykonu i tociveho momentu, nizka hlucnost atd...

diesel - chrochta, je hlucny, ma spoustu kurvitek, je zbytecne tezkej. Bez turba ma opravdu nedostatek vykonu, sice ma kroutak, ale ne vykon a brzo uvadne...

0/0
29.9.2015 14:25
Foto

P93a93v44e93l 27M69a83r92e80š 8295490567805

jenže sežeňte dnes poctivý šestiválec třílitr ;-(.

U benzinu jste rád, že vám dali do motoru čtyři válce, tříhrnky se už začínají objevovat i u nafty...

Že je diesel hlučný mně netrápí, já sedím vevnitř, tam to není slyšet;-D. je to ještě staré poctivé fordovské TDdi, bez modních kurvítek. Sice tomu lítají z vejfuku brikety a za mnou jedoucí pumpička si musí večer umejt nohy solvinou;-D, ale jezdím za 5.5 a to mám těžkou čapu a úsporně zrovna nejezdím

0/0
29.9.2015 15:02
Foto

D93a73v79i51d 90H23o33m29o32l48a 4972232739313

Nevýkonné? Jak jste na to přišel? Já si do své dieslové Zafiry, podotýkám že jakkoli obsazené sednu dejme tomu v Praze a do Brna po D1 jsem schopen jet konstantní rychlostí, bez ohledu na to, zda zrovna stoupám do kopců u Želivky nebo jsem kdekoli jinde. To s autem na benzín nedosáhnu. Také jsou situace, kdy potřebujete někoho předjet, využít síly motoru, a vzhledem k tomu, že mám možnost srovnání díky služebním autům na benzín se slabšími motory vím, jaký je to rozdíl a o kolik je to bezpečnější, když vím, že na sešlápnutí plynu auto ihned zareaguje. Tím samozřejmě nechci říct, že patřičně dimenzovaná benzinová auta sílu a akceleraci nemají, ale ten nafťák ji má vždy a všude...

Pokud jde o ekonomiku...nepociťuji, že bych za provoz vydal víc peněz, než ti z mých známých, co mají benzinové motory.

+1/0
29.9.2015 8:26

V89á97c35l44a56v 69H55r47á48d23e92k 6212430405451

Myslim ze do mesice predlozi VW vysledky mereni jonych znacek a asi se budem divit.

0/0
28.9.2015 17:04

O61n77d24ř40e32j 15Š69t75ě63p28á52n72e31k 5709540458799

Proc divit? Spise se divime, ze to schytava jen VW ;) Delaji to ale vsichni, proto treba soused z Nosovic mlci ;)

+7/0
28.9.2015 18:18

P53e47t92r93a 54V84l92a85c34h56o34v66á 3585787798918

Takže jestli to dobře chápu,dotyčná vozidla fakticky nesplňují určitou normu ECO? A jak to tedy bude s tzv. ekopoplatkem při převodu auta?8-o

0/0
28.9.2015 16:37
Foto

V82o70j70t82ě81c51h 26P30a32v70l26í13k 5964331764928

To uvidíme až naše státní správa vytáhne hlavu z písku a začne zkoumat, k čemu dospěly ostatní země.

0/0
28.9.2015 19:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.