Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kauza VW: o svůj diesel se nebojte, o jejich budoucnost ano

Tak obskurně vyhlížející kauzu autoprůmysl nepamatuje. Nikdo nic neví. A to málo, co ví, nechce říct. Vlády dělají ramena, že si teď na Volkswagen vyšlápnou. A zdá se, že problém rozviřují hlavně ti, kdo věci nejmíň rozumí. Odpovídáme na nejčastější dotazy, které se „dieselgate“ týkají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z76d19e23n72ě87k 73N22e40r80u91d 7308626143635

S tím zlevněním benzinu to bude problém. Jestliže diesely zmizí z osobních aut, tak rafineriím se bude hromadit nafta (výhodné pro ně je vyrobit v určitém poměru benzin a naftu) tím pádem přebytečnou naftu budou muset "krakovat" = nákup technologie = podstatné zdražení benzínu.

0/0
30.9.2015 20:21

L25a66ď92a 97M44a64y54e97r 7912951260547

Autorovi článku jsem napsal tento dopis a chci aby byl otevřený , protože mám dojem že to není fér přístup a že autor kope za VW.

Dobrý den,

Neodpustím si poznámku, k vašemu článku "O svůj diesel se nebojte" . Začínáte poznámku že o tom mluví lidé kteří tomu nerozumí a přitom napišete klamavý článek. Víto proč je VW obviněn? Protože podváděl s hodnotami NOx což jsou oxidy dusíku, které vznikaji při určitých podmínkách ve válci. V daných motorech s daným SW i když pojedete čtyřicítkou budou vznikat cca 40krat větší než povoluje norma!  Pouze změnou poměru při hoření ve válci jde tomu předejít, ale což má za následek vyšší spotřebu a nižší výkon. Takže změnou SW jde sjednat nápravu akorát v tom nikdo nebude chtit jezdit. A řešení? Auta s tímto motorem získaly homologaci podvodem (Jako někteří studenti v Plzni) a měla by jím být odňata, což by znamenalo okamžitý zákaz provozu těchto aut na silnicích. A zákaznici by náhradu škody měli uplatňovat u výrobce. To je jediné čisté řešení. Jak by to vyřešil výrobce je na něm či výměnou motoru nebo SW a požádal by o novou homologaci těchto aut! S pozdravem Zelina

0/0
29.9.2015 22:59

S39l62a59v98o23m78í39r 87Š79t98ě75p75á34n 1838634912604

EU by konečně po stovká nesmyslných nařízení měla udělat něco opravdu rozumného a nařídit např. nižší zdanění benzinu nejméně o 50% oproti naftě, aby urychlila konec dieslů v osobních a dodávkových autech.....

+4/0
29.9.2015 9:31

M80i30l94o68š 86S33e41t18í73k 3429549684730

docela by mě zajímalo, o kolik by klesla cena benzinu na pumpách, kdyby došlo ke snížení daní na benzinu o těch 50%. Možná bychom to skoro nepozali ;-)

0/0
29.9.2015 13:40
Foto

P95a76v94e85l 51M38a69r62e90š 8835120607925

Ale poznali, tank Ono dnes má naftu za 27, nebít vysoké daně na naftu, mají ji za dvacet

+1/0
29.9.2015 15:03

F26i89l27i73p 60T11ř61e47b20a 6753310858516

Prostě, jak píše pan Dvořák, není to průšvih Volkswagenu, není to průšvih dieselu, je to průšvih Bruselu.

+3/−2
29.9.2015 8:48

M39a28r89t48i46n 84T29e15s12a98ř 2799483423343

A jak tímto průšvihem Bruselu zdůvodníte skandál v USA? Jakože americké úřady důsledně opisovaly od Bruselu? To se mi nechce nějak věřit.

+1/0
29.9.2015 9:18

M32a96r89t45i92n 17T92e16s50a90ř 2109813533163

Nebo že Brusel "nezařídil", aby evropské automobilky nefixlovaly?

0/0
29.9.2015 9:18

Z36b85y11š73e98k 98N98o50v71o51t47n27ý 4415873232907

náhoda?

http://www.auto.cz/tesla-otevrela-tovarnu-nizozemskem-tilburgu-89329

0/0
29.9.2015 8:28

P75a38v49e30l 39O38b77d57r32ž76á97l48e64k 6416224778262

Nemyslím, že by se evropský řidič byl ochotný vrátit do doby, kdy auto stálo jako 1-2 roční platy.

0/0
29.9.2015 14:18

Z96d16e48n42ě35k 81J34o47n97á75k 5755153928591

Ale auto stojí 1-2 roční platy. Kolik vyděláváte?

0/0
29.9.2015 14:37

Z54d73e63n76ě77k 85J64o70n45á30k 5505753728731

Aha, "evropský" řidič... jasně, omlouvám se :)

0/0
29.9.2015 14:37

R13o82m84a28n 20K96r92a40t85o84c50h55v25í82l 6406617126524

Kouknul jsem na americké stránky VW a nikde tam nevidím naftového golfa....

0/0
29.9.2015 8:15

F39i26l53i73p 10M63a44t91u61s36k70a 6281908581197

Kéž by. Rozdíl mezi evropským přikloněním se k naftě a americkou oblibou benzínu poznáte, když jdete po ulicích New Yorku plných aut, co jsou tichá a nesmrdí.

+1/0
29.9.2015 4:49
Foto

P60a43v25e89l 56M93a94r66e24š 8865780367315

Takže zrušíme naftová auta.A s tou naftou, které bude po výrobě benzinu přebývat ohromné množství, udeme dělat co? Nacpeme ji zpátky do vrtu?

Jinak Američané nikdy naftu v autech moc nepožívali,i trucky jezdí u nich převážně na benzín .Dva až pět stojanů u benzínky, to je totiž pro průměrného Američana příliš komplikované :-)

+1/−2
28.9.2015 18:21
Foto

V70o81j39t82ě27c97h 46P55a29v39l81í30k 5834271444658

Z nafty se dá vyrábět hydrogenačním krakováním docela snadno LPG. ;-)

Ale s tím rušením aut na naftu bych ještě počkal.

Benzínové motory zatím výrazný problém s NOx nemají. Ale budou mít. Jediný způsob, jak snížit spotřebu je zvýšení účinnosti motoru jakožto tepelného stroje. A to lze docílit především zvýšením rozdílu teplot chladné a horké části stroje. Chladná část - okolí - víc ochladit  nejde. Takže zvýšením teploty spalin. A to přesně downsizované turbomotory dělají. A s vyšší teplotoru spalin roste podíl NOx. A tak za pár let budou muset mít systém na likvidaci NOx i benzíňáky.

+3/0
28.9.2015 19:09

J46i63n48d25ř71i54c57h 43Š59k39o85p31e37k 4235301780955

náklaďákům nafta zůstane, stejně tak jako pro zemědělství. O spotřebu bych se nebál

+2/0
28.9.2015 19:29
Foto

P86a10v92e22l 62M41a13r42e68š 8725760597105

Náklaďák má pod kapotou ten samý fuj dieselový motor jako osobák.

Celosvětově je naklaďáků , lokomototiv a pracovních strojů so méně než osobaku má naftu, ale zase spottebu-tudíž množství emisí - mají mnohem vyšší.Navíc u trchti strojů se emise tak důkladně neřeší, většina náklaďáků maqmpgpry starší generace a obměna je pomalá, mají delší životní cyklus

0/0
28.9.2015 21:15
Foto

V53o29j84t44ě83c16h 42P24a20v71l49í12k 5954891534608

Euro 6 platí pro nákladní vozy již od roku 2013. Pro osobní vstupuje v platnost až v 2016. Tím se kompenzuje delší doba obnovy vozového parku.

Navíc je řízení systému potlačení emisí je u nákladních vozů snazší, protože většinu času tráví nikoli popojížděním po městech, ale s konstantním výkonem na dlouhých tratích v téměř optimálním provozním režimu.

Na zbytek příspěvku Vám neodpovím, protože ač se mi podařilo zdekódovat slovo 'maqmpgpry', tak u 'trchti' jsem se zasekl.

+2/0
28.9.2015 22:34
Foto

P92a70v96e65l 69M81a67r98e78š 8835320447815

pardon, psal jsem z mobilu z WP , Cortana to trošku přehnala s tou umělou inteligencí :-). Ta poslední věta měla znít "....většina náklaďáků má motory starší generace a obměna je pomalá, mají delší životní cyklus"

No s tím nepopojížděním po městech... Co ty desítky zásobovacích náklaďáků, vozů technických služeb, autobusů ( MHD menších měst, to je sbírka starých šrotů, moderní nízkoemisní autobusy na CNG má Brno, Praha (?)  a možná po pár kusech velká krajská města  )

0/0
28.9.2015 23:30
Foto

V12o81j80t82ě58c84h 66P45a92v38l24í46k 5814761374538

Ano, lehké nákladní vozy a autobusy jsou problém. Praha zatím bohužel CNG autobusů má jen jednotky kusů a to samé platí pro dieselové autobusy s EURO 5. Ta malá města na tom jsou mnohdy lépe. Ale časem se i tyhle vozové parky obmění za EURO 6.

0/0
29.9.2015 0:18

Z19d66e50n59ě81k 75J12o79n93á40k 5715603858651

Dieselové motory se dají přestavět na LPG nebo CNG. V Havířově takto jezdí MHD už od poloviny devadesátých let - i staré karosy. Takže trocha dotací by se o to mohla postarat.

0/0
29.9.2015 14:41

L10u83k96á41š 17K89m67e28n46t 5149867244980

Ropa je velmi důležitá chemická surovina. Možná se budete divit, ale dá se využít i na jiné produkty než benzín pro auta, naftu pro náklaďáky a mazut pro lodě. 

Vzhledem k čistotě ovzduší, čím méně nafty bude vyráběno a páleno, tím lépe. Všude ve světě to pochopili, jenom tady v Evropě měla nafta nesmyslnou protekci a tak jsme jediná oblast s tak masivním výskytem dieselů mezi osobními auty.

+2/−1
28.9.2015 19:50
Foto

P41a81v28e86l 15M40a55r68e26š 8805840107365

Ale já psal o NAFTĚ.Což jak víme je odpad ze krakování ropy. ( Takže paradoxně ježdění na naftu je využití odpadu za zpracování výchozí suroviny).

Tudíž pokud teoreticky zakážete dieselmotory, co budete dělat s tou naftou?

0/−1
28.9.2015 21:08
Foto

V78o11j88t27ě23c15h 59P37a37v40l48í50k 5684461854908

Jste si jistý tím krakováním? Nafta je jednou z frakcí destilace. A dokud je o ni takový zájem jako dnes, tak se o odpadu mluvit nedá. Zůstává totiž jedním z hlavních důvodů, proč se ropa těží.

+2/0
28.9.2015 22:37

M29a46r72t67i75n 69K96o74v52á66ř 2301400959836

http://geologie.vsb.cz/loziska/suroviny/vyuziti_ropy.html

0/0
28.9.2015 23:22

R12a22d41e80k 21J65a39h29n 8906807635715

A tak nějak je to se vším. S emisními povolenkami, imigrací, zahnutými banány, dotacemi na řepky, soláry, globálním oteplením atd atd. Někdo (úřady)  se snaží malovat si realitu a skutečnost na rúžovo. A když se pak ukáže pravda, tak se všichni diví.

+13/0
28.9.2015 17:28

M14a51r79t46i46n 92R68u77z96i44c21k42a 1592198146237

Hybridizace, baterie.... narahnete nad silnicema draty a na auta trolejbusove vidle a bude to...

+4/−1
28.9.2015 17:19
Foto

V73o55j83t29ě40c53h 37P36a19v86l35í29k 5604101544908

Modernější systém jsou kontakty ve vozovce, ale ... ANO.

+1/0
28.9.2015 20:12
Foto

P13a13v65e54l 94M16a29r36e70š 8285850677105

Pěkná hračka, globálně neuskutečnitelné.Musel byste kompletně předělat statisíce kilometrů silnic

+1/0
28.9.2015 21:18
Foto

V98o30j12t61ě26c54h 44P95a44v41l59í23k 5524371584678

V ČR je 775 km dálnic. Náklady na dodatečné vybavení trolejí nejsou nijak strašné - vyfrézují se žlábky, vloží se trolej včetně napájecího vedení a spínací elektroniky. Vychází to na desítky tisíc na jeden metr. Celkové náklady pro ČR by byly v řádu desítek miliard Kč, tedy něco jako Blanka. Na to by ČR peníze měla. Stejně tak ostatní vyspělé země na své sítě. Neuskutečnitelné je to jen proto, že nafta a benzín prozatím slouží dobře a že nikdo neschválí projekt za desítky miliard, když na to nejsou auta, která by to využila.

+1/−1
28.9.2015 21:53

L49u26d95v88í30k 38G56a52j58d27o67š36í56k 2585223664692

Trochu jste zapomněl, že auta v ČR nejezdí jen po D1, ale naopak většina z nich má více než 90 % provozu mimo dálnice.

Celá silniční síť ČR má bezmála 60 000 km...

+2/0
28.9.2015 22:29
Foto

V36o19j65t33ě66c44h 55P20a93v68l71í15k 5404521774698

Omlouvám se za opomenutí důležité části systému:

Silnice první třídy a nižších tříd, stejně jako ulice měst by se samozřejmě trolejí nevybavovaly. Zde by vůz jel na baterie s dojezdem řekněme 200km. Ty by se nabíjely na parkovištích (automaticky, stejným trakčním systémem), nebo právě při jízdě na dálnici.

Výsledek by byl takový, že by se musely přestavět jen dálnice a parkoviště, a pak by bylo možno přejet třeba celou Evropu na jeden zátah a přesto dojet kamkoli aniž by auto vyšlo kvůli bateriím extrémně drahé.

+1/0
28.9.2015 22:44
Foto

P68a30v11e88l 78M79a69r73e58š 8125970857185

To máme dálnice.Zlomek silniční sítě v ČR, náklady desítky miliard....

Co ten zbytek silnic?

Základní výhodou automobilu je nezávislost a mobilita.Tu zachováte pouze pokud energii pro pohon budete vyrábět přímo v autě.

Opravdu jako jediné reálné technické řešení vidím buď vodíkový palivový článek nebo fúzní mikroreaktor

..To druhé je zatím mimo naše možnosti ....

0/0
28.9.2015 22:38
Foto

V49o84j28t92ě53c26h 27P92a43v81l81í50k 5774351694838

Viz má odpověď výše. Na zbytek silnic vystačí baterie. S dojezdem 200km na baterie se vždy dostanete na dálnici nebo parkoviště dříve, než Vám dojdou.

Palivové články jsou nadějné, i když prozatím nemají dostatečnou životnost, nečistoty v palivu je rychle ničí.

Jedna hodně zajímavá technologie je baterie s kapalnými elektrodami. Vybitou baterii 'vylejete' na čerpací stanici a nalijete si nabitou. Navíc takovéto články mají poměrně vysokou energetickou hustotu, blíží se palivovým.

S fúzním mikroreaktorem jsme už hodně blízko sci-fi, když ani masivní velké reaktory ještě neumíme. :-)

0/0
28.9.2015 22:49

T47o28m74á89š 65V86e37s21e76l90ý 5555498900749

už ani ne za měsíc budou fúzní mikroreaktory běžně na trhu ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=3HYoq6vIVXc

0/0
29.9.2015 13:06

A64d45r68i11a54n 82B53e22r86a35n 4594764355483

Zrušte už ty diesly. Hlučné, nevýkonné, ekonomická výhoda je dávno minulostí. Dost už. Vážně.

+4/−11
28.9.2015 17:05

V28á47c10l54a98v 89H21r83á33d95e52k 6612560175251

Ty jsi odbornik...

+1/0
28.9.2015 17:06
Foto

P62a69v77e11l 68M27a46r81e75š 8795850397345

Moderní turbo diesel je nejefektivnější motor s vnitřním spalováním jaký jsme doposud vyvinuli.Benzín jeho účinnosti zdaleka nedosahuje.

Navíc dnešní turbovenziny jsou z emisního hlediska také celkem velký malér, mnohdy horší než dobře seřízený diesel

+3/0
28.9.2015 18:25

J41a48n 39P87o61k88o91r38n90ý 1113499110623

No, jo, ale říkej tohle Lojzovi z hospody. ;-D

+1/0
28.9.2015 19:25

J79i21n72d58ř92i35c46h 96Š33k65o81p74e65k 4315801650335

hele odborníku, jak můžeš tvrdit o dieselu, že je nevýkonný a ekonomicky nevýhodný, když dokáže z jednoho litru získat více energie než benzinový motor

+3/0
28.9.2015 19:30

M73a23r59t85i52n 83K66a63r98á67s24e85k 9708673378108

No co do vykonnosti, mne se s dieselem jezdi mnohem "prijemneji" nez s benzinem i kdyz je papirove slabsi (a nejsem sam).

Co do ekonomicke uspory zakezi na znacce - u vw si priplatite ta diesel i 60 tisic a rozdil ve spotrebe je litr az litr a pul coz neni nic moc, ake treba u francouzu je priplatek nizsi a rozdil ve spotrebe vyssi a vyplati se to kludne za dva roky provozu (50 tkm). Naklady na seriv jsou dneska stejne

+1/0
28.9.2015 23:31
Foto

P16a46v34e19l 27M86a60r92e37š 8175820567235

U mého Fordu je ten rozdíl přes dva litry. Reálně podle  dlouhodobé spotřeby jezdím s 1574 ccm za 5,8 litru převážně krátké jízdy po Brně a blízkém okolí . A to neuvažuju, že v benzínu bych musel volit vyšší kubaturu na dosažení stejného výkonu.

A relativně nízkoobrátkový naftový turbodiesel má pro mně osobně příjemnější charakteristiky než benzín, a větší sílu při rozjezdech. A samozřejmě charakteristický majestátní hluboký zvuk klasického přeplňovaného dieselu má něco do sebe :-). Nepřipadám si jako když sedím na  rozzuřené zahradní sekačce ;-D;-D

+2/0
28.9.2015 23:55

P95a67v21e72l 66R37e36z50n75i37c37e15k 3935934674312

rozzurene zahradni sekacky jsou montovany jed do dnesnich downsizovanych funitek 1.0 a 1.2 HTP a podobne veci. Jejich zivotnost je stejne navic miziva pokud s tim bude clovek jezdit dlouhe cesty po dalnici - neni to na to staveno.

Klidne me tu ukamenujte, ale nedam dopustit na atmosfericke benziny...

maly pocet kurvitek, vyborna spolehlivost, postupne gradujici narust vykonu i tociveho momentu, nizka hlucnost atd...

diesel - chrochta, je hlucny, ma spoustu kurvitek, je zbytecne tezkej. Bez turba ma opravdu nedostatek vykonu, sice ma kroutak, ale ne vykon a brzo uvadne...

0/0
29.9.2015 14:25
Foto

P54a73v59e83l 56M56a15r86e62š 8655580457115

jenže sežeňte dnes poctivý šestiválec třílitr ;-(.

U benzinu jste rád, že vám dali do motoru čtyři válce, tříhrnky se už začínají objevovat i u nafty...

Že je diesel hlučný mně netrápí, já sedím vevnitř, tam to není slyšet;-D. je to ještě staré poctivé fordovské TDdi, bez modních kurvítek. Sice tomu lítají z vejfuku brikety a za mnou jedoucí pumpička si musí večer umejt nohy solvinou;-D, ale jezdím za 5.5 a to mám těžkou čapu a úsporně zrovna nejezdím

0/0
29.9.2015 15:02
Foto

D19a50v12i98d 13H22o14m40o11l59a 4392182969133

Nevýkonné? Jak jste na to přišel? Já si do své dieslové Zafiry, podotýkám že jakkoli obsazené sednu dejme tomu v Praze a do Brna po D1 jsem schopen jet konstantní rychlostí, bez ohledu na to, zda zrovna stoupám do kopců u Želivky nebo jsem kdekoli jinde. To s autem na benzín nedosáhnu. Také jsou situace, kdy potřebujete někoho předjet, využít síly motoru, a vzhledem k tomu, že mám možnost srovnání díky služebním autům na benzín se slabšími motory vím, jaký je to rozdíl a o kolik je to bezpečnější, když vím, že na sešlápnutí plynu auto ihned zareaguje. Tím samozřejmě nechci říct, že patřičně dimenzovaná benzinová auta sílu a akceleraci nemají, ale ten nafťák ji má vždy a všude...

Pokud jde o ekonomiku...nepociťuji, že bych za provoz vydal víc peněz, než ti z mých známých, co mají benzinové motory.

+1/0
29.9.2015 8:26

V32á92c91l71a25v 54H83r12á48d46e82k 6632250615491

Myslim ze do mesice predlozi VW vysledky mereni jonych znacek a asi se budem divit.

0/0
28.9.2015 17:04

O73n83d26ř91e35j 95Š53t90ě67p28á97n57e66k 5529240298759

Proc divit? Spise se divime, ze to schytava jen VW ;) Delaji to ale vsichni, proto treba soused z Nosovic mlci ;)

+7/0
28.9.2015 18:18

P58e53t81r93a 69V93l43a90c26h17o12v65á 3255487968528

Takže jestli to dobře chápu,dotyčná vozidla fakticky nesplňují určitou normu ECO? A jak to tedy bude s tzv. ekopoplatkem při převodu auta?8-o

0/0
28.9.2015 16:37
Foto

V89o37j74t22ě26c70h 16P78a11v33l53í27k 5954261584338

To uvidíme až naše státní správa vytáhne hlavu z písku a začne zkoumat, k čemu dospěly ostatní země.

0/0
28.9.2015 19:11





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.