Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kauza VW: o svůj diesel se nebojte, o jejich budoucnost ano

Tak obskurně vyhlížející kauzu autoprůmysl nepamatuje. Nikdo nic neví. A to málo, co ví, nechce říct. Vlády dělají ramena, že si teď na Volkswagen vyšlápnou. A zdá se, že problém rozviřují hlavně ti, kdo věci nejmíň rozumí. Odpovídáme na nejčastější dotazy, které se „dieselgate“ týkají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z77d69e13n70ě53k 36N40e48r87u81d 7358276533925

S tím zlevněním benzinu to bude problém. Jestliže diesely zmizí z osobních aut, tak rafineriím se bude hromadit nafta (výhodné pro ně je vyrobit v určitém poměru benzin a naftu) tím pádem přebytečnou naftu budou muset "krakovat" = nákup technologie = podstatné zdražení benzínu.

0/0
30.9.2015 20:21

L90a88ď38a 30M98a76y90e47r 7102521170317

Autorovi článku jsem napsal tento dopis a chci aby byl otevřený , protože mám dojem že to není fér přístup a že autor kope za VW.

Dobrý den,

Neodpustím si poznámku, k vašemu článku "O svůj diesel se nebojte" . Začínáte poznámku že o tom mluví lidé kteří tomu nerozumí a přitom napišete klamavý článek. Víto proč je VW obviněn? Protože podváděl s hodnotami NOx což jsou oxidy dusíku, které vznikaji při určitých podmínkách ve válci. V daných motorech s daným SW i když pojedete čtyřicítkou budou vznikat cca 40krat větší než povoluje norma!  Pouze změnou poměru při hoření ve válci jde tomu předejít, ale což má za následek vyšší spotřebu a nižší výkon. Takže změnou SW jde sjednat nápravu akorát v tom nikdo nebude chtit jezdit. A řešení? Auta s tímto motorem získaly homologaci podvodem (Jako někteří studenti v Plzni) a měla by jím být odňata, což by znamenalo okamžitý zákaz provozu těchto aut na silnicích. A zákaznici by náhradu škody měli uplatňovat u výrobce. To je jediné čisté řešení. Jak by to vyřešil výrobce je na něm či výměnou motoru nebo SW a požádal by o novou homologaci těchto aut! S pozdravem Zelina

0/0
29.9.2015 22:59

S56l29a93v74o62m89í13r 33Š54t84ě38p44á20n 1598644952314

EU by konečně po stovká nesmyslných nařízení měla udělat něco opravdu rozumného a nařídit např. nižší zdanění benzinu nejméně o 50% oproti naftě, aby urychlila konec dieslů v osobních a dodávkových autech.....

+4/0
29.9.2015 9:31

M63i57l23o13š 76S53e39t68í31k 3379659544850

docela by mě zajímalo, o kolik by klesla cena benzinu na pumpách, kdyby došlo ke snížení daní na benzinu o těch 50%. Možná bychom to skoro nepozali ;-)

0/0
29.9.2015 13:40

P32a13v28e45l 14M83a29r92e16š 8715360497685

Ale poznali, tank Ono dnes má naftu za 27, nebít vysoké daně na naftu, mají ji za dvacet

+1/0
29.9.2015 15:03

F46i14l10i84p 88T27ř36e50b78a 6873580188536

Prostě, jak píše pan Dvořák, není to průšvih Volkswagenu, není to průšvih dieselu, je to průšvih Bruselu.

+3/−2
29.9.2015 8:48

M51a50r44t93i68n 74T67e10s97a15ř 2409903233593

A jak tímto průšvihem Bruselu zdůvodníte skandál v USA? Jakože americké úřady důsledně opisovaly od Bruselu? To se mi nechce nějak věřit.

+1/0
29.9.2015 9:18

M22a11r70t51i50n 75T36e84s92a64ř 2319513763373

Nebo že Brusel "nezařídil", aby evropské automobilky nefixlovaly?

0/0
29.9.2015 9:18

Z59b81y34š40e86k 95N39o77v52o70t77n67ý 4735103462157

náhoda?

http://www.auto.cz/tesla-otevrela-tovarnu-nizozemskem-tilburgu-89329

0/0
29.9.2015 8:28

P93a53v96e13l 75O38b76d26r16ž66á76l24e64k 6516384468332

Nemyslím, že by se evropský řidič byl ochotný vrátit do doby, kdy auto stálo jako 1-2 roční platy.

0/0
29.9.2015 14:18

Z90d71e47n33ě16k 60J36o62n81á32k 5275803728181

Ale auto stojí 1-2 roční platy. Kolik vyděláváte?

0/0
29.9.2015 14:37

Z62d83e56n58ě37k 96J78o33n83á52k 5565233798391

Aha, "evropský" řidič... jasně, omlouvám se :)

0/0
29.9.2015 14:37

R62o63m86a28n 48K30r50a19t73o67c69h47v46í76l 6226567546984

Kouknul jsem na americké stránky VW a nikde tam nevidím naftového golfa....

0/0
29.9.2015 8:15

F35i93l68i61p 79M93a79t19u35s21k48a 6631808581467

Kéž by. Rozdíl mezi evropským přikloněním se k naftě a americkou oblibou benzínu poznáte, když jdete po ulicích New Yorku plných aut, co jsou tichá a nesmrdí.

+1/0
29.9.2015 4:49

P55a33v29e68l 39M61a33r86e21š 8735820907675

Takže zrušíme naftová auta.A s tou naftou, které bude po výrobě benzinu přebývat ohromné množství, udeme dělat co? Nacpeme ji zpátky do vrtu?

Jinak Američané nikdy naftu v autech moc nepožívali,i trucky jezdí u nich převážně na benzín .Dva až pět stojanů u benzínky, to je totiž pro průměrného Američana příliš komplikované :-)

+1/−2
28.9.2015 18:21
Foto

V59o42j56t70ě95c12h 24P54a44v92l11í17k 5334671204258

Z nafty se dá vyrábět hydrogenačním krakováním docela snadno LPG. ;-)

Ale s tím rušením aut na naftu bych ještě počkal.

Benzínové motory zatím výrazný problém s NOx nemají. Ale budou mít. Jediný způsob, jak snížit spotřebu je zvýšení účinnosti motoru jakožto tepelného stroje. A to lze docílit především zvýšením rozdílu teplot chladné a horké části stroje. Chladná část - okolí - víc ochladit  nejde. Takže zvýšením teploty spalin. A to přesně downsizované turbomotory dělají. A s vyšší teplotoru spalin roste podíl NOx. A tak za pár let budou muset mít systém na likvidaci NOx i benzíňáky.

+3/0
28.9.2015 19:09

J97i35n13d87ř88i98c30h 88Š37k84o68p72e69k 4805491150215

náklaďákům nafta zůstane, stejně tak jako pro zemědělství. O spotřebu bych se nebál

+2/0
28.9.2015 19:29

P88a51v74e78l 90M92a84r55e32š 8115870357675

Náklaďák má pod kapotou ten samý fuj dieselový motor jako osobák.

Celosvětově je naklaďáků , lokomototiv a pracovních strojů so méně než osobaku má naftu, ale zase spottebu-tudíž množství emisí - mají mnohem vyšší.Navíc u trchti strojů se emise tak důkladně neřeší, většina náklaďáků maqmpgpry starší generace a obměna je pomalá, mají delší životní cyklus

0/0
28.9.2015 21:15
Foto

V32o37j64t76ě95c75h 57P86a78v69l43í36k 5804681274558

Euro 6 platí pro nákladní vozy již od roku 2013. Pro osobní vstupuje v platnost až v 2016. Tím se kompenzuje delší doba obnovy vozového parku.

Navíc je řízení systému potlačení emisí je u nákladních vozů snazší, protože většinu času tráví nikoli popojížděním po městech, ale s konstantním výkonem na dlouhých tratích v téměř optimálním provozním režimu.

Na zbytek příspěvku Vám neodpovím, protože ač se mi podařilo zdekódovat slovo 'maqmpgpry', tak u 'trchti' jsem se zasekl.

+2/0
28.9.2015 22:34

P80a73v22e60l 11M22a78r67e49š 8295430207135

pardon, psal jsem z mobilu z WP , Cortana to trošku přehnala s tou umělou inteligencí :-). Ta poslední věta měla znít "....většina náklaďáků má motory starší generace a obměna je pomalá, mají delší životní cyklus"

No s tím nepopojížděním po městech... Co ty desítky zásobovacích náklaďáků, vozů technických služeb, autobusů ( MHD menších měst, to je sbírka starých šrotů, moderní nízkoemisní autobusy na CNG má Brno, Praha (?)  a možná po pár kusech velká krajská města  )

0/0
28.9.2015 23:30
Foto

V42o75j28t10ě11c27h 45P45a15v14l53í39k 5634111724158

Ano, lehké nákladní vozy a autobusy jsou problém. Praha zatím bohužel CNG autobusů má jen jednotky kusů a to samé platí pro dieselové autobusy s EURO 5. Ta malá města na tom jsou mnohdy lépe. Ale časem se i tyhle vozové parky obmění za EURO 6.

0/0
29.9.2015 0:18

Z45d64e21n25ě38k 76J30o24n22á16k 5315253858181

Dieselové motory se dají přestavět na LPG nebo CNG. V Havířově takto jezdí MHD už od poloviny devadesátých let - i staré karosy. Takže trocha dotací by se o to mohla postarat.

0/0
29.9.2015 14:41

L55u56k23á76š 74K37m66e17n80t 5669987194450

Ropa je velmi důležitá chemická surovina. Možná se budete divit, ale dá se využít i na jiné produkty než benzín pro auta, naftu pro náklaďáky a mazut pro lodě. 

Vzhledem k čistotě ovzduší, čím méně nafty bude vyráběno a páleno, tím lépe. Všude ve světě to pochopili, jenom tady v Evropě měla nafta nesmyslnou protekci a tak jsme jediná oblast s tak masivním výskytem dieselů mezi osobními auty.

+2/−1
28.9.2015 19:50

P68a18v17e70l 57M76a94r44e83š 8775980867145

Ale já psal o NAFTĚ.Což jak víme je odpad ze krakování ropy. ( Takže paradoxně ježdění na naftu je využití odpadu za zpracování výchozí suroviny).

Tudíž pokud teoreticky zakážete dieselmotory, co budete dělat s tou naftou?

0/−1
28.9.2015 21:08
Foto

V98o97j85t87ě21c23h 29P28a94v96l82í50k 5344961764778

Jste si jistý tím krakováním? Nafta je jednou z frakcí destilace. A dokud je o ni takový zájem jako dnes, tak se o odpadu mluvit nedá. Zůstává totiž jedním z hlavních důvodů, proč se ropa těží.

+2/0
28.9.2015 22:37

M57a39r58t38i66n 83K54o14v98á59ř 2671180229216

http://geologie.vsb.cz/loziska/suroviny/vyuziti_ropy.html

0/0
28.9.2015 23:22

R72a45d76e87k 32J67a19h94n 8776877945265

A tak nějak je to se vším. S emisními povolenkami, imigrací, zahnutými banány, dotacemi na řepky, soláry, globálním oteplením atd atd. Někdo (úřady)  se snaží malovat si realitu a skutečnost na rúžovo. A když se pak ukáže pravda, tak se všichni diví.

+13/0
28.9.2015 17:28

M49a22r19t87i17n 51R96u66z15i30c68k38a 1742418236407

Hybridizace, baterie.... narahnete nad silnicema draty a na auta trolejbusove vidle a bude to...

+4/−1
28.9.2015 17:19
Foto

V83o22j63t61ě20c81h 85P20a14v57l19í53k 5204471444798

Modernější systém jsou kontakty ve vozovce, ale ... ANO.

+1/0
28.9.2015 20:12

P50a71v67e15l 90M88a70r60e65š 8245540667245

Pěkná hračka, globálně neuskutečnitelné.Musel byste kompletně předělat statisíce kilometrů silnic

+1/0
28.9.2015 21:18
Foto

V17o58j57t36ě94c63h 93P75a41v63l39í39k 5324771124938

V ČR je 775 km dálnic. Náklady na dodatečné vybavení trolejí nejsou nijak strašné - vyfrézují se žlábky, vloží se trolej včetně napájecího vedení a spínací elektroniky. Vychází to na desítky tisíc na jeden metr. Celkové náklady pro ČR by byly v řádu desítek miliard Kč, tedy něco jako Blanka. Na to by ČR peníze měla. Stejně tak ostatní vyspělé země na své sítě. Neuskutečnitelné je to jen proto, že nafta a benzín prozatím slouží dobře a že nikdo neschválí projekt za desítky miliard, když na to nejsou auta, která by to využila.

+1/−1
28.9.2015 21:53

L87u22d94v81í34k 57G34a69j55d35o91š32í91k 2115533664412

Trochu jste zapomněl, že auta v ČR nejezdí jen po D1, ale naopak většina z nich má více než 90 % provozu mimo dálnice.

Celá silniční síť ČR má bezmála 60 000 km...

+2/0
28.9.2015 22:29
Foto

V52o88j49t59ě95c83h 52P79a85v73l39í13k 5754601664928

Omlouvám se za opomenutí důležité části systému:

Silnice první třídy a nižších tříd, stejně jako ulice měst by se samozřejmě trolejí nevybavovaly. Zde by vůz jel na baterie s dojezdem řekněme 200km. Ty by se nabíjely na parkovištích (automaticky, stejným trakčním systémem), nebo právě při jízdě na dálnici.

Výsledek by byl takový, že by se musely přestavět jen dálnice a parkoviště, a pak by bylo možno přejet třeba celou Evropu na jeden zátah a přesto dojet kamkoli aniž by auto vyšlo kvůli bateriím extrémně drahé.

+1/0
28.9.2015 22:44

P57a70v36e41l 71M42a82r11e32š 8665480387115

To máme dálnice.Zlomek silniční sítě v ČR, náklady desítky miliard....

Co ten zbytek silnic?

Základní výhodou automobilu je nezávislost a mobilita.Tu zachováte pouze pokud energii pro pohon budete vyrábět přímo v autě.

Opravdu jako jediné reálné technické řešení vidím buď vodíkový palivový článek nebo fúzní mikroreaktor

..To druhé je zatím mimo naše možnosti ....

0/0
28.9.2015 22:38
Foto

V53o49j62t84ě72c90h 35P23a54v38l25í21k 5394541714608

Viz má odpověď výše. Na zbytek silnic vystačí baterie. S dojezdem 200km na baterie se vždy dostanete na dálnici nebo parkoviště dříve, než Vám dojdou.

Palivové články jsou nadějné, i když prozatím nemají dostatečnou životnost, nečistoty v palivu je rychle ničí.

Jedna hodně zajímavá technologie je baterie s kapalnými elektrodami. Vybitou baterii 'vylejete' na čerpací stanici a nalijete si nabitou. Navíc takovéto články mají poměrně vysokou energetickou hustotu, blíží se palivovým.

S fúzním mikroreaktorem jsme už hodně blízko sci-fi, když ani masivní velké reaktory ještě neumíme. :-)

0/0
28.9.2015 22:49

T39o52m59á41š 65V98e52s82e40l98ý 5805568660589

už ani ne za měsíc budou fúzní mikroreaktory běžně na trhu ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=3HYoq6vIVXc

0/0
29.9.2015 13:06

A73d26r13i50a83n 30B89e49r90a87n 4744664445263

Zrušte už ty diesly. Hlučné, nevýkonné, ekonomická výhoda je dávno minulostí. Dost už. Vážně.

+4/−11
28.9.2015 17:05

V97á25c60l13a37v 38H71r36á95d78e69k 6872500205111

Ty jsi odbornik...

+1/0
28.9.2015 17:06

P41a90v53e65l 87M78a51r93e35š 8145860397495

Moderní turbo diesel je nejefektivnější motor s vnitřním spalováním jaký jsme doposud vyvinuli.Benzín jeho účinnosti zdaleka nedosahuje.

Navíc dnešní turbovenziny jsou z emisního hlediska také celkem velký malér, mnohdy horší než dobře seřízený diesel

+3/0
28.9.2015 18:25

J12a68n 52P89o41k17o65r42n83ý 1303539380293

No, jo, ale říkej tohle Lojzovi z hospody. ;-D

+1/0
28.9.2015 19:25

J11i89n17d71ř24i41c48h 39Š88k56o82p23e77k 4375281720655

hele odborníku, jak můžeš tvrdit o dieselu, že je nevýkonný a ekonomicky nevýhodný, když dokáže z jednoho litru získat více energie než benzinový motor

+3/0
28.9.2015 19:30

M76a33r51t41i86n 93K20a27r96á19s12e44k 9988173338228

No co do vykonnosti, mne se s dieselem jezdi mnohem "prijemneji" nez s benzinem i kdyz je papirove slabsi (a nejsem sam).

Co do ekonomicke uspory zakezi na znacce - u vw si priplatite ta diesel i 60 tisic a rozdil ve spotrebe je litr az litr a pul coz neni nic moc, ake treba u francouzu je priplatek nizsi a rozdil ve spotrebe vyssi a vyplati se to kludne za dva roky provozu (50 tkm). Naklady na seriv jsou dneska stejne

+1/0
28.9.2015 23:31

P59a59v49e13l 28M41a72r97e10š 8725780957165

U mého Fordu je ten rozdíl přes dva litry. Reálně podle  dlouhodobé spotřeby jezdím s 1574 ccm za 5,8 litru převážně krátké jízdy po Brně a blízkém okolí . A to neuvažuju, že v benzínu bych musel volit vyšší kubaturu na dosažení stejného výkonu.

A relativně nízkoobrátkový naftový turbodiesel má pro mně osobně příjemnější charakteristiky než benzín, a větší sílu při rozjezdech. A samozřejmě charakteristický majestátní hluboký zvuk klasického přeplňovaného dieselu má něco do sebe :-). Nepřipadám si jako když sedím na  rozzuřené zahradní sekačce ;-D;-D

+2/0
28.9.2015 23:55

P28a39v38e24l 20R63e75z14n76i69c13e22k 3605964444392

rozzurene zahradni sekacky jsou montovany jed do dnesnich downsizovanych funitek 1.0 a 1.2 HTP a podobne veci. Jejich zivotnost je stejne navic miziva pokud s tim bude clovek jezdit dlouhe cesty po dalnici - neni to na to staveno.

Klidne me tu ukamenujte, ale nedam dopustit na atmosfericke benziny...

maly pocet kurvitek, vyborna spolehlivost, postupne gradujici narust vykonu i tociveho momentu, nizka hlucnost atd...

diesel - chrochta, je hlucny, ma spoustu kurvitek, je zbytecne tezkej. Bez turba ma opravdu nedostatek vykonu, sice ma kroutak, ale ne vykon a brzo uvadne...

0/0
29.9.2015 14:25

P36a53v56e75l 88M65a77r67e32š 8615580907785

jenže sežeňte dnes poctivý šestiválec třílitr ;-(.

U benzinu jste rád, že vám dali do motoru čtyři válce, tříhrnky se už začínají objevovat i u nafty...

Že je diesel hlučný mně netrápí, já sedím vevnitř, tam to není slyšet;-D. je to ještě staré poctivé fordovské TDdi, bez modních kurvítek. Sice tomu lítají z vejfuku brikety a za mnou jedoucí pumpička si musí večer umejt nohy solvinou;-D, ale jezdím za 5.5 a to mám těžkou čapu a úsporně zrovna nejezdím

0/0
29.9.2015 15:02
Foto

D43a85v30i40d 30H90o89m72o16l84a 4952692469543

Nevýkonné? Jak jste na to přišel? Já si do své dieslové Zafiry, podotýkám že jakkoli obsazené sednu dejme tomu v Praze a do Brna po D1 jsem schopen jet konstantní rychlostí, bez ohledu na to, zda zrovna stoupám do kopců u Želivky nebo jsem kdekoli jinde. To s autem na benzín nedosáhnu. Také jsou situace, kdy potřebujete někoho předjet, využít síly motoru, a vzhledem k tomu, že mám možnost srovnání díky služebním autům na benzín se slabšími motory vím, jaký je to rozdíl a o kolik je to bezpečnější, když vím, že na sešlápnutí plynu auto ihned zareaguje. Tím samozřejmě nechci říct, že patřičně dimenzovaná benzinová auta sílu a akceleraci nemají, ale ten nafťák ji má vždy a všude...

Pokud jde o ekonomiku...nepociťuji, že bych za provoz vydal víc peněz, než ti z mých známých, co mají benzinové motory.

+1/0
29.9.2015 8:26

V81á79c10l15a80v 75H62r69á45d35e48k 6392380735591

Myslim ze do mesice predlozi VW vysledky mereni jonych znacek a asi se budem divit.

0/0
28.9.2015 17:04

O26n23d97ř36e26j 91Š30t75ě53p48á63n46e71k 5799290288339

Proc divit? Spise se divime, ze to schytava jen VW ;) Delaji to ale vsichni, proto treba soused z Nosovic mlci ;)

+7/0
28.9.2015 18:18

P53e82t23r59a 98V19l31a81c87h75o59v19á 3545367698448

Takže jestli to dobře chápu,dotyčná vozidla fakticky nesplňují určitou normu ECO? A jak to tedy bude s tzv. ekopoplatkem při převodu auta?8-o

0/0
28.9.2015 16:37
Foto

V49o73j12t94ě55c11h 17P25a93v91l86í64k 5894431714608

To uvidíme až naše státní správa vytáhne hlavu z písku a začne zkoumat, k čemu dospěly ostatní země.

0/0
28.9.2015 19:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.