Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První SUV od Tesly má křídla. Na elektřinu ujede přes 400 kilometrů

Nabídka kalifornské Tesly se rozrostla o model kategorie SUV. Čistě elektrický vůz má nezaměnitelný vzhled s unikátně řešenými dveřmi. Dojezd vystačí i na dlouhé cesty, zrychlení je raketové.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P53e36t34r 66K53r23á87l36í76k 9889499781375

mě to přijde spíše jako tesla model S kombi než suv

+2/0
2.10.2015 15:24

P80e92t75r 75N32e56h54a38s82i74l 4232385944954

No skoro jo, taky je to postavené na stejném podvozku.

+1/0
2.10.2015 16:01

P38e66t78r 66N55a98j57d32e92k 7817526613511

Už pro ten pocit, že pak nemusím podporovat rozmazlené arabské šejky, bych to auto chtěl.

+9/−1
2.10.2015 12:53

J89a51n 61K71o56t53a29s 9919840812526

Kdyby šlo jen o tu rozmazlenost, bylo by mi to šum a fuk... Problém je, že petrodolary ze Saudské Arábie podporují celosvětově šíření nejradikálnějšího wahhábistického islámu. Z toho vychází a čerpají sílu skoro všechna teroristická hnutí.

Když byla Saudská Arábie kritizována, že nepřijímá žádné uprchlíky ze Sýrie. Přišla nabídka na pomoc Německu - a to, že Saudská Arábie je připravena zafinancovat 200 wahhábistických mešit v Německu. Nevím jak vy, ale já si pomoc představuju jinak. Přechod na elektromobilitu nabízí naději na změnu. Čím méně petrodolarů v arabských zemích, tím menší riziko terorismu (i v Evropě).

0/0
2.10.2015 15:03

T94o93m74á28š 24H41o38l38i86č 5438314791778

Bez ropy, by ani tá Tesla nešla vyrobiť. Ropa sa i bez výroby benzínu a nafty bude ťažiť ďalej.

0/0
2.10.2015 17:46

J41a26n 84V54e37s40e33l85ý 5794933812801

To sice jo, ale už to nebude strategická surovina, pomocí které lze držet za "kulky" celé velké a bohaté ekonomiky.

0/0
4.10.2015 13:31

M39a55r31t53i23n 53R43o72h14á48č 6419666296927

Chudoba na blízkém východě by tu uprchlickou krizi jen zhoršila.

0/0
2.10.2015 22:54

J16a48r31o81s73l58a34v 76P27o28l22e94n15s14k86y 5696234649

To je bohuzel ale asi jedine plus pro vetsinu spotrebitelu.

0/0
6.10.2015 0:25

P29e96t70r 28N83a94j23d38e81k 7477206213331

Už pro ten pocit, že pak nemusím podporovat rozmazlené arabské šejky, bych to auto chtěl.

0/0
2.10.2015 12:09

J77a16n 16V58e59s37e55l27ý 5644623262591

Drahý a milovaný tavárišči Putine, moc děkujeme za to, jak jste nám posílali minulé roky tu ropu, ale už ji nepotřebujeme, takže uzavíráme ropovod. Zároveň zavíráme penězovod, který od nás vedl k vám. :-)))

Krásný sen.

+4/0
2.10.2015 12:21

J25a48n 36V82o30p18i83č51k70a 8483442972924

Elektromobil ma smysl v zemich kde je cista energie: Norsko, mozna Rakousko. V zemich kde je mix z ruznych zdroju s velkych zastoupenim "vetru" jako Dansko, Nemecko s primhourenim obou oci (tzn. celkove emise srovnatelne s benzinem), v zemich kde se pali uhli ve velkem (napr. Cina) je elektromobil suverenne nejhorsi mozne reseni. Zaver: dokud nebude cista energie vsude, nema to smysl cpat vsude ;-)

kdo ma pristup doporucuji napr. Hawkins et al (2013), Journal of Industrial Ecology 17, 53-64

+2/0
2.10.2015 11:58

R19a48d43e63k 46H11o97d21a21ň 9626457771583

Rakousko sice produkuje "čistou energii", ale dvě třetiny své spotřeby musí krýt z dovozu.

+1/−1
2.10.2015 12:02

J68a14n 59V47o69p81i31č90k11a 8743152542404

ja se nehadam, klidne mi to tam oprav ;-)

0/0
2.10.2015 12:02

P76e70t76r 34N84a95j67d25e94k 7897536293531

To nic nemění na faktu, že když si zajedu dobít auto na větrná pole k Vídni,  kde jsou gratis nabíjecí stanice, tak ta energie je 100% ekologická.

0/−1
2.10.2015 12:07

M50a63r23t46i89n 66V78e69j70m24o68l48a 1563431333868

To není. Protože ty stožáry, generátory, atd. se také museli nějak vyrobit. Někde se muselo vytěžit uhlí na zpracování železa, někde se musela vytěžit měď, někdo musel do polí k elektrárnám dotáhnout kabely a vytvořit další (zbytečnou) infrastrukturu. A využití tohoto všeho je třeba jen 7% času (oproti uhelné nebo jaderné elektrárně) kde je využití zdrojů přes 90%. Dale mají tyto zdroje i menší účinnost jako takovou.Tyto náklady se promítají do ceny vyrobené elektřiny (elektřina z větrníků je drahá) a musí být dotována. Hádejte odkud? No přece z prodeje levné elektrické energie vyrobené v uhelných / jaderných elektráren.

Navíc výroba takovýchto neefektivních zdrojů váže cenné lidské zdroje, které chybí v jiných oblastech průmyslu.

+1/−2
2.10.2015 12:15

P64e17t65r 91N68a76j22d24e52k 7467506863141

Nevím kde jste přišel na těch 7%, ale ty větrníky se točí skoro pořád, náklady na 1kWh nedokážu posoudit, nicméně nechce se mi věřit,  že po 50 letech provozu by ta energie byla dražší než z uhlí.

+1/−1
2.10.2015 12:25

M48a60r18t82i55n 44V41e33j31m14o43l39a 1703381233438

V ČR je "koeficient využitelnosti" což je doba "kdy se větrníky točí" asi 11% - 13% (v přímořských oblastech je to asi 25%) ovšem více než 80% tohoto času dodává elektrárna méně než 20% své kapacity. Čili roční poměr mezi "instalovaným výkonem" a dodanou energií. Je tragicky zoufalých 0,3 %

Více zde: 

http://oze.tzb-info.cz/vetrna-energie/11077-rocni-vyuziti-vykonu-vetrnych-elektraren-v-ceske-republice

+1/−1
2.10.2015 12:49

J10a96n 41V59e59s13e31l76ý 5174393972261

Člověče, vyjste další "mistr světa", co ani nečte vlastní odkazy. Máte tam jasně napsáno, že průměrný český koeficient využití větrných elektráren je přes 20% (staré mají 10%, nové přes 30%) a dále poroste ( jaké se asi budou stavět?). Dobré lokality na mořských pobřežích už dnes dosahují hodnot přes 50% někdy i kolem 60%. Plánovaná offshore větrná farma v Dánsku očekává koeficient využití okolo 67%.

+1/0
2.10.2015 15:29

P72e58t84r 28N28e60h86a68s34i17l 4332215284534

Noi sorry, ale to samé musíte tedy brát v úvahu i pro uhelnou el.

Kde jste vzal využití u uhel. el. 90%? Samotná uhelka má účinnost jen cca 40%, tak 90 to nemůže být ani zdaleka. Navíc když započítáte to co jste počítal pro větrnou elektrárnu, tj. generátor, věže, doparvu uhlí, těžbu uhlí, upravnu uhlí, samotné budovy komíny, ty cihly na komíny také někdo musel vyrobit, někdo je musel vypálit v pecích, někdo musel vyrobit železo do betonu do základů té elektrárny, atd. 

Sorry, ale započítávat do využití težbu uhlí na zpracování železa ze kterého je vyroben ten výrobek to už je opravdu hodně velký hardcore.

Do jaké úrovně to chcete počítat? to můžete dojít až po účinnost uložení energie v močále pro tvorbu toho uhlí !

Buď budeme brát poze jednu úroveň tj. provoz daného výrobku, nebo maximálně je podle mě možné jít do druhé úrovně tj. jeho výrobu.

Počítat další úrovně tj. výrobu zdrojových surovin, dopravu surovin, či výrobu pro výrobu surovin surovin je už naprostá úchylka.

0/0
2.10.2015 13:12

R35a45d37e78k 35H75o24d82a91ň 9866467651373

Pokud začnete řešit materiálové náklady na základy budovy, nevyhnutelně skončíte u toho, že pro stejný instalovaný výkon to musí větrné elektrárny prohrávat minimálně o řád. Ukotvení pro 80 metrů vysoké stožáry bývá kolem 16x16x2 metry, a je to na jednu turbínu.

Argumentace účinností je poněkud mimo mísu, příspěvek zjevně psal o nominálním výkonu, a skutečně vyrobeném výkonu za časovou jednotku, nikoli efektivitu samotného procesu.

+2/0
2.10.2015 13:31

P40e30t20r 66N82e85h55a15s13i53l 4562705464304

to sice máte pravdu, že základy pro VE jsou nejsou malé, ale nic proti tomu co se musí dělat všechno okolo uhelné elektrárny. Základy jsou sice v poměru na výkon menší, ale zase tam máte jiné věci, které u VE neřešíte vůbec. Postavit uhelku je přeci o dost náročnější než vrtuly, jak administrativně, tak náročné na pozemky, a vubec. Ale hlavní je přeci to že to vypouští jedy do ovzduší. Takže aby se tomu trochu zamezilo zase potřebujete hodně dobré filtry, ty taky nejsou zadarmo. 

Ale proč vubec něco pálit? Když tu existuji technologie, kde se nic z toho dělat nemusí? Proč vypouštět jedy do vzducu, který všichni dýcháme? A pak se divíme, že naše děti mají alergie na všechno, že umíráme na rakovinu.

Nechápu, proč ci sami ničíme prostředí okolo sebe, když to jde udělat jinak.

0/0
2.10.2015 15:35

M89a32r80t53i15n 23V31e34j94m10o92l55a 1153381353918

Rozumím. O tom se s Vámi nepřu. Všechny tyto "předchozí" náklady se jednoduše promítají do ceny vyrobené elektřiny. A tak je to správné. Vyplývá z toho, že vyrábět energii z věru je za současné situace (až na výjimky) nesmyslné (musí být dotováno z jiných (fosilních nebo jaderných zdrojů). 

Ano účinnost turbíny atd. je jen asi kolem 30%, ale "ELEKTRÁRNA" jako celek funguje (respektive může) 90% času fungovat na svůj "projektovaný výkon"  Nemusíte ji stavět na výkon 100x vyšší než kolik skutečně reálně potřebujete.

0/0
2.10.2015 13:41

M56a86r96t49i30n 85M47a60i27k17s74n96a64r 3984163878132

Nikdo nebrání majitelům aut používat vlastní solární panely pro nabíjení doma :) zbytek už není taková tragédie, vzhledem k tomu, kolik energie schramstne ropný průmysl.

+2/0
2.10.2015 12:06

J94a69n 76V78o65p22i70č37k47a 8743152372564

R^

0/0
2.10.2015 12:09

R93a98d27e16k 13H35o83d98a69ň 9716247151563

Pokud to auto nabíjíte přes den doma, tak jste nejspíš nikam nejel, ne? To poněkud popírá smysl pořízení auta.

+1/0
2.10.2015 12:10

J50a24n 25V45o91p14i32č77k36a 8723222312284

Napr v DK to funguje na nasledujicim principu. Co vyribim na baraku solarem, poslu to site (hodiny meri kolik) a z te site si to pak muzu zadarmo vycucnout. Pokud je tam prebytek vyroby, tak to ode me odkoupi ... jak je to v CR netusim

+1/0
2.10.2015 12:16

R49a31d44e92k 38H53o60d10a10ň 9716707791103

Jenže to je pak přesně ten problém který popisuji níže, tedy situace kdy sice do sítě dodáváte "ekologickou" energii, jenže odebíráte už "špinavou". V horším případě dodáváte "ekologickou" a někde jinde se pálí uhlí v odpojené elektrárně protože ji nejde redukovat v řádech sekund ale v minutách.

0/0
2.10.2015 12:20

J46a25n 87V88o23p35i63č50k76a 8773322242954

Vsak ja ti neoponuji, mozna proto prisla Tesla nedavno s tou jejich "zdi" - aby se odbouralo to posilani tam-zpet. Samozrejme, ta "zed" taky neni idealni, ale jelikoz ti doma tezko udelas vodik nebo precerpavaci elektrarnu, tak to holt musis zalohovat jinak ...

+1/0
2.10.2015 12:29

J78a63n 43V71o79p77i84č67k41a 8553542182714

Jeste dodam, ze kdybych mel penize na Teslu S, tak si koupim 6-val atmosferu benzin a jeste mi zbyde na bublifuk ...

+1/−1
2.10.2015 12:31

R24a43d84e70k 24H77o29d14a25ň 9196527711323

Kdybych měl peníze na Teslu S, koupím si raději elektroskůtr který mi do města zatím stačí, a zbytek peněz použiji na něco praktičtějšího. Jakkoli je to auto pěkné a zajímavé, pro lidi s mým nájezdem je to absolutní pitomost. Proti elektrovozidlům nic nemám, ostatně pár let jsem na nich pracoval, ale vadí mi ta bezbřehá glorifikace ignorující zcela realitu (jak je to naprosto čisté a podobné pitomosti).

0/−1
2.10.2015 12:35

J45a52n 94V34o35p65i39č94k80a 8793322252134

njn, ja vozim 3 deti a zenu ... skutr by asi nestacil ;-D

0/0
2.10.2015 12:37

V38i33l54é37m 53P72ř54í37h63o48d71a 2564739173157

Stačil. Byl jsem v Indii...;-)

0/0
2.10.2015 12:49

J53a16n 40V96o29p84i52č59k12a 8123602732384

ale moje rodina je jina vyskova/vahova kategorie ;-D

0/0
2.10.2015 13:23

P48e98t39r 55N46e69h50a75s40i69l 4812875324604

Mě také vadí když se o elektroatu řekně, že je ekologický, protože eko není nic, žádné auto.

Ale rozhodně má elektromobil množstív výhod o proto spalovákům, kvůli kterým by se měl podporovat. Třeba skoro žádné vibrace, nebo velmi malá hlučnost jsou výhody, které se na peníze nedají přepočítat, ale přitom to jsou výhody, které poznáte až když to auto pužíváte.

Skoro žádné vibrace vám pomůžou od únavy po dlouhém sezení v autě, malý hluk to samé, navíc se da i ve větší rychlosti v autě poslouchat radio nebo mluvit aniž by musel člověk zvyšovat hlas. (ted mě určitě někdo zkritizuje, že přeci auta mají tak dobrou izolaci od hluku motorů, že to jde i u spalováků, ale tyhle lidi ještě v elektroautě nejeli, protože to ticho je úplně o něčem jiném než to odizolované spalovací auto). 

Dále i hluk okolo silnic pro lidi kteří bydli u hlavních tahů by to byla záchrana a ušetřilo by se spousta peněz na protihlukových stěnách, nebo by nemusela být snížená rychlost na 50 na magistrále!

Už jen tyhle výhody jsou podle mě to co by se mělo podporovat, ne že je něco eko...

0/0
2.10.2015 13:21

R88a78d87e29k 80H58o97d96a61ň 9946797641103

Pro lidi u hlavních tahů je podstatné především snížení hluku z kamionů, a z těch elektromobil uděláte jen velmi obtížně (sice máte dané povinné zastávky takže by šlo dobíjet na odpočívadlech, jenže na ten akumulátorový blok by kamion musel ujet minimálně 6-8 hodin aby byla rezerva). 

50ka na magistrále je jednoznačně pitomost, a rozhodně "nemusela být zavedena". Žádné srovnatelné měření před a po pokud vím provedeno nebylo, ve skutečnosti se vycházelo z matematických modelů a ne ze skutečných měření za srovnatelných podmínek. I lidé z univerzit tvrdí, že ten rozdíl je (možná) někde na úrovni 1-2 dB což je člověkem neregistrovatelný rozdíl. Daleko víc by pomohl např. protihlukový povrch vozovky.

+1/0
2.10.2015 13:46

P36e72t80r 98N14e73h25a80s27i78l 4302805424464

1-2 dB je dost velký rozdíl. Myslel jsem si, že už to snad každý ví, že měření hluku dB není lineární ale logaritmické. 

Když někde snížíte hluk o 3 dB tak je to snížení na polovinu. Takže 1-2 dB je snížení hluku na cca 1/4 a to už je dost poznat. Rozhodně to není člověkem neregistrovaný rozdíl.

0/0
2.10.2015 16:05

R32a65d82e79k 18H49o95d32a77ň 9536147621213

Měření v dB je měření akustického výkonu, ale váš sluch nefunguje logaritmicky. Nedokážete říct, že lednička je například 1 000 000krát tišší než pračka co pere, nebo 1 000 000 000krát tišší než pračka co odstřeďuje. 

Dle hygieniků jste schopen uchem zaregistrovat rozdíl až od 3 dB, viz např. http://praha.idnes.cz/padesatka-na-prazske-strakonicke-ulici-d9g-/praha-zpravy.aspx?c=A121002_1835794_praha-zpravy_sfo

+1/0
2.10.2015 18:18

J42a68n 43V38e29s73e87l51ý 5704663542111

Dík za článek, výsledek je jasný. Elektromobily z toho vyšly dost dobře, pokud se počítalo z "průměrnou evropskou elektřinou". Negativní efekty elektromobility dost úzce souvisí s podílem uhelné elektřiny na energetickoém mixu. Ten je ovšem v EU, USA a dalších zemích ve fázi kolapsu.

Článku bych vytknul, že efekty počítá z emisí a je sakra rozdíl, jestli se znečištění produkuje lidem přímo pod nosem nebo z 200 m komínů "tam někde". A dále je třeba říct, že výsledky srovnání byly asi dost ovlivněny básnickým talentem automobilek ohledně emisí ze spalovacích motorů.

+1/0
2.10.2015 12:40

J70a53n 39V18o46p50i95č25k74a 8283882222974

Jasna vec, ale to same plati i o udavane spotrebe napr. Tesly ... klidne ti poslu studie dojezdu pokud si clovek pusti klimu, nebo nedejboze jezdi nekde, kde je zima....

0/−1
2.10.2015 13:25

S56v86a56t32o20p68l65u44k 39S85i60l52n90ý 4782196749918

Pošlete, jsem fakt zvědavý ;-)

0/0
3.10.2015 10:59

A31n93t39o49n98í13n 55P36o61l77i84c73k98ý 9440222561817

Mluvte si o zdrojích, co chcete. To podstatné je: z 0 na 100 3,8s za ještě přijatelnou cenu :-)

0/0
2.10.2015 22:53

Z96d63e28n84ě35k 37W67o49l27f 9621590977705

Tesla S se mi líbí víc. Ale i tak mají smůlu, můj favorit je BMW i8, takže až vyhraju eurojackpot, tak si půjdu pro něj ;-D

+1/0
2.10.2015 11:57

Z58d74e30n44ě77k 88S18v52o30b34o77d46a 4456694316327

Fandím elektromobilům R^, škoda jen, že na něj nemám ;-(

+2/0
2.10.2015 11:40

P82e14t63r 88M71i93c83h47a33l 2810764761882

Moc hezké. Jen pořád problém s těmi baterkami. Dokud se tohle nevyřeší, tak nepředpokládám masové rozšíření elektromobilů.

+2/−2
2.10.2015 11:37

J11a41n 96V60e40s43e17l84ý 5894903912311

Jaký problém? Uživatelé nic nepíšou. Třeba: http://www.roznovan.cz/~kubis/models.php

+1/0
2.10.2015 12:09

V13i59l27é58m 62P13ř54í63h84o37d90a 2654249333347

V dojezdu již vcelku problém není, akorát by to chtělo pořádnou síť rychlonabíjecích stanic. Tesla dává na baterku garanci 8 let. Výměna je samozřejmě pálka, ale kdo má na Teslu, má i na výměnu. Navíc kvůli snížení ceny baterek staví Tesla ve spolupráci s Panasonicem v USA Gigafactory - http://www.teslamotors.com/gigafactory

+2/0
2.10.2015 12:54

J92a53n 67V87e86s76e55l68ý 5934443392591

Asi stejná šleha, jako když se mění motor i s turbem.

0/0
2.10.2015 12:59

P78e39t39r 61M10i14c70h22a40l 2800924691952

O dojezdu jsem nepsal, byť nějakých 500 km není nic extra. Ale o životnosti baterií, jejich ceně a postupné ztrátě kapacity. Ve výsledku je tu vždycky auto plus mínus za milion a to není málo.

0/0
2.10.2015 13:21

P48e85t33r 86N18e71h67a85s74i28l 4972235454334

No 500 km max, ma kdejaky normální auto na benzín, takže to opravdu není nic extra.

Elektroauto za milión? Tesla u nás stojí minimálně 2,5 mil, ale to je luxusní auto pro bohatý, stejně jako mercedes GLX, CLX a kdo vi jakou zkratku to má.

Normální elektroauto jako Nissan Leaf, stoji 750, dá se sehnat za 660,- tis. 

Kia Soul stoji okolo 800,-, miniauto do města Paegot iON se dá sehnat za 480,- tis. Kč.

Takže na to, že elektromobily jsou stále ještě malosériová výroba už ceny klesají.

Počkejte 1-2 roky, to vyjdou firmy s dalšími generacemi elektromobilů s dojezdy okolo 250km. 

Věštím tak, že za cca 2 roky se rozjede seriová výroba tak, že ceny půjdou dolů k normální cenové hladině i pro socky jako jsem já. 

Za cca 2 roky vyjde nová generace Nissan Leafu, Kia Soul, VW eGolf, eUP, BMW i3, Mercedes Renault Zoe, atd. 

Prostě už se to blíží.

0/0
2.10.2015 13:29

J36a68n 30V67o79p32i72č91k62a 8803652772354

Ja vestim, ze "za cca 2 roky se NErozjede seriová výroba tak, že ceny půjdou dolů k normální cenové hladině i pro socky jako jsem" (taky) ja.

0/0
2.10.2015 13:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.