Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První SUV od Tesly má křídla. Na elektřinu ujede přes 400 kilometrů

Nabídka kalifornské Tesly se rozrostla o model kategorie SUV. Čistě elektrický vůz má nezaměnitelný vzhled s unikátně řešenými dveřmi. Dojezd vystačí i na dlouhé cesty, zrychlení je raketové.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P83e69t86r 81K25r78á40l86í13k 9269429811395

mě to přijde spíše jako tesla model S kombi než suv

+2/0
2.10.2015 15:24

P45e36t59r 96N67e68h37a53s57i62l 4752745234314

No skoro jo, taky je to postavené na stejném podvozku.

+1/0
2.10.2015 16:01

P64e71t25r 47N22a14j46d27e26k 7307526863341

Už pro ten pocit, že pak nemusím podporovat rozmazlené arabské šejky, bych to auto chtěl.

+9/−1
2.10.2015 12:53

J65a38n 87K56o22t36a56s 9759510252296

Kdyby šlo jen o tu rozmazlenost, bylo by mi to šum a fuk... Problém je, že petrodolary ze Saudské Arábie podporují celosvětově šíření nejradikálnějšího wahhábistického islámu. Z toho vychází a čerpají sílu skoro všechna teroristická hnutí.

Když byla Saudská Arábie kritizována, že nepřijímá žádné uprchlíky ze Sýrie. Přišla nabídka na pomoc Německu - a to, že Saudská Arábie je připravena zafinancovat 200 wahhábistických mešit v Německu. Nevím jak vy, ale já si pomoc představuju jinak. Přechod na elektromobilitu nabízí naději na změnu. Čím méně petrodolarů v arabských zemích, tím menší riziko terorismu (i v Evropě).

0/0
2.10.2015 15:03

T14o36m71á26š 36H17o20l17i11č 5578744241878

Bez ropy, by ani tá Tesla nešla vyrobiť. Ropa sa i bez výroby benzínu a nafty bude ťažiť ďalej.

0/0
2.10.2015 17:46

J78a29n 77V92e28s19e38l53ý 5804443702251

To sice jo, ale už to nebude strategická surovina, pomocí které lze držet za "kulky" celé velké a bohaté ekonomiky.

0/0
4.10.2015 13:31

M68a16r62t47i65n 54R23o56h95á43č 6859426296907

Chudoba na blízkém východě by tu uprchlickou krizi jen zhoršila.

0/0
2.10.2015 22:54

J19a20r45o84s76l89a23v 10P77o92l58e63n57s41k85y 5746324919

To je bohuzel ale asi jedine plus pro vetsinu spotrebitelu.

0/0
6.10.2015 0:25

P10e11t67r 11N56a68j45d12e61k 7677916443431

Už pro ten pocit, že pak nemusím podporovat rozmazlené arabské šejky, bych to auto chtěl.

0/0
2.10.2015 12:09

J45a72n 37V10e28s18e94l66ý 5804113682371

Drahý a milovaný tavárišči Putine, moc děkujeme za to, jak jste nám posílali minulé roky tu ropu, ale už ji nepotřebujeme, takže uzavíráme ropovod. Zároveň zavíráme penězovod, který od nás vedl k vám. :-)))

Krásný sen.

+4/0
2.10.2015 12:21

J69a88n 11V96o80p69i30č20k92a 8413282332184

Elektromobil ma smysl v zemich kde je cista energie: Norsko, mozna Rakousko. V zemich kde je mix z ruznych zdroju s velkych zastoupenim "vetru" jako Dansko, Nemecko s primhourenim obou oci (tzn. celkove emise srovnatelne s benzinem), v zemich kde se pali uhli ve velkem (napr. Cina) je elektromobil suverenne nejhorsi mozne reseni. Zaver: dokud nebude cista energie vsude, nema to smysl cpat vsude ;-)

kdo ma pristup doporucuji napr. Hawkins et al (2013), Journal of Industrial Ecology 17, 53-64

+2/0
2.10.2015 11:58

R62a75d48e73k 37H55o18d42a59ň 9226907301413

Rakousko sice produkuje "čistou energii", ale dvě třetiny své spotřeby musí krýt z dovozu.

+1/−1
2.10.2015 12:02

J67a66n 37V34o28p98i97č72k86a 8793442152804

ja se nehadam, klidne mi to tam oprav ;-)

0/0
2.10.2015 12:02

P96e70t34r 50N13a53j14d91e64k 7417566923531

To nic nemění na faktu, že když si zajedu dobít auto na větrná pole k Vídni,  kde jsou gratis nabíjecí stanice, tak ta energie je 100% ekologická.

0/−1
2.10.2015 12:07

M55a60r94t19i75n 20V75e49j12m63o82l67a 1233291343458

To není. Protože ty stožáry, generátory, atd. se také museli nějak vyrobit. Někde se muselo vytěžit uhlí na zpracování železa, někde se musela vytěžit měď, někdo musel do polí k elektrárnám dotáhnout kabely a vytvořit další (zbytečnou) infrastrukturu. A využití tohoto všeho je třeba jen 7% času (oproti uhelné nebo jaderné elektrárně) kde je využití zdrojů přes 90%. Dale mají tyto zdroje i menší účinnost jako takovou.Tyto náklady se promítají do ceny vyrobené elektřiny (elektřina z větrníků je drahá) a musí být dotována. Hádejte odkud? No přece z prodeje levné elektrické energie vyrobené v uhelných / jaderných elektráren.

Navíc výroba takovýchto neefektivních zdrojů váže cenné lidské zdroje, které chybí v jiných oblastech průmyslu.

+1/−2
2.10.2015 12:15

P75e94t14r 67N56a57j46d18e19k 7197466253491

Nevím kde jste přišel na těch 7%, ale ty větrníky se točí skoro pořád, náklady na 1kWh nedokážu posoudit, nicméně nechce se mi věřit,  že po 50 letech provozu by ta energie byla dražší než z uhlí.

+1/−1
2.10.2015 12:25

M12a34r79t41i74n 53V47e77j76m14o33l38a 1403931173518

V ČR je "koeficient využitelnosti" což je doba "kdy se větrníky točí" asi 11% - 13% (v přímořských oblastech je to asi 25%) ovšem více než 80% tohoto času dodává elektrárna méně než 20% své kapacity. Čili roční poměr mezi "instalovaným výkonem" a dodanou energií. Je tragicky zoufalých 0,3 %

Více zde: 

http://oze.tzb-info.cz/vetrna-energie/11077-rocni-vyuziti-vykonu-vetrnych-elektraren-v-ceske-republice

+1/−1
2.10.2015 12:49

J81a89n 34V78e55s87e46l52ý 5354963962231

Člověče, vyjste další "mistr světa", co ani nečte vlastní odkazy. Máte tam jasně napsáno, že průměrný český koeficient využití větrných elektráren je přes 20% (staré mají 10%, nové přes 30%) a dále poroste ( jaké se asi budou stavět?). Dobré lokality na mořských pobřežích už dnes dosahují hodnot přes 50% někdy i kolem 60%. Plánovaná offshore větrná farma v Dánsku očekává koeficient využití okolo 67%.

+1/0
2.10.2015 15:29

P85e10t66r 73N59e10h10a38s12i35l 4482755854664

Noi sorry, ale to samé musíte tedy brát v úvahu i pro uhelnou el.

Kde jste vzal využití u uhel. el. 90%? Samotná uhelka má účinnost jen cca 40%, tak 90 to nemůže být ani zdaleka. Navíc když započítáte to co jste počítal pro větrnou elektrárnu, tj. generátor, věže, doparvu uhlí, těžbu uhlí, upravnu uhlí, samotné budovy komíny, ty cihly na komíny také někdo musel vyrobit, někdo je musel vypálit v pecích, někdo musel vyrobit železo do betonu do základů té elektrárny, atd. 

Sorry, ale započítávat do využití težbu uhlí na zpracování železa ze kterého je vyroben ten výrobek to už je opravdu hodně velký hardcore.

Do jaké úrovně to chcete počítat? to můžete dojít až po účinnost uložení energie v močále pro tvorbu toho uhlí !

Buď budeme brát poze jednu úroveň tj. provoz daného výrobku, nebo maximálně je podle mě možné jít do druhé úrovně tj. jeho výrobu.

Počítat další úrovně tj. výrobu zdrojových surovin, dopravu surovin, či výrobu pro výrobu surovin surovin je už naprostá úchylka.

0/0
2.10.2015 13:12

R98a90d79e38k 25H63o39d66a36ň 9296227461923

Pokud začnete řešit materiálové náklady na základy budovy, nevyhnutelně skončíte u toho, že pro stejný instalovaný výkon to musí větrné elektrárny prohrávat minimálně o řád. Ukotvení pro 80 metrů vysoké stožáry bývá kolem 16x16x2 metry, a je to na jednu turbínu.

Argumentace účinností je poněkud mimo mísu, příspěvek zjevně psal o nominálním výkonu, a skutečně vyrobeném výkonu za časovou jednotku, nikoli efektivitu samotného procesu.

+2/0
2.10.2015 13:31

P23e87t37r 15N76e55h34a90s75i46l 4592775404934

to sice máte pravdu, že základy pro VE jsou nejsou malé, ale nic proti tomu co se musí dělat všechno okolo uhelné elektrárny. Základy jsou sice v poměru na výkon menší, ale zase tam máte jiné věci, které u VE neřešíte vůbec. Postavit uhelku je přeci o dost náročnější než vrtuly, jak administrativně, tak náročné na pozemky, a vubec. Ale hlavní je přeci to že to vypouští jedy do ovzduší. Takže aby se tomu trochu zamezilo zase potřebujete hodně dobré filtry, ty taky nejsou zadarmo. 

Ale proč vubec něco pálit? Když tu existuji technologie, kde se nic z toho dělat nemusí? Proč vypouštět jedy do vzducu, který všichni dýcháme? A pak se divíme, že naše děti mají alergie na všechno, že umíráme na rakovinu.

Nechápu, proč ci sami ničíme prostředí okolo sebe, když to jde udělat jinak.

0/0
2.10.2015 15:35

M77a48r55t50i58n 92V87e88j54m71o96l80a 1433821293728

Rozumím. O tom se s Vámi nepřu. Všechny tyto "předchozí" náklady se jednoduše promítají do ceny vyrobené elektřiny. A tak je to správné. Vyplývá z toho, že vyrábět energii z věru je za současné situace (až na výjimky) nesmyslné (musí být dotováno z jiných (fosilních nebo jaderných zdrojů). 

Ano účinnost turbíny atd. je jen asi kolem 30%, ale "ELEKTRÁRNA" jako celek funguje (respektive může) 90% času fungovat na svůj "projektovaný výkon"  Nemusíte ji stavět na výkon 100x vyšší než kolik skutečně reálně potřebujete.

0/0
2.10.2015 13:41

M47a61r23t17i86n 49M73a30i70k29s61n75a32r 3534293598842

Nikdo nebrání majitelům aut používat vlastní solární panely pro nabíjení doma :) zbytek už není taková tragédie, vzhledem k tomu, kolik energie schramstne ropný průmysl.

+2/0
2.10.2015 12:06

J68a60n 27V79o77p62i52č14k33a 8433652182944

R^

0/0
2.10.2015 12:09

R22a50d70e13k 98H97o63d32a17ň 9376747351793

Pokud to auto nabíjíte přes den doma, tak jste nejspíš nikam nejel, ne? To poněkud popírá smysl pořízení auta.

+1/0
2.10.2015 12:10

J38a41n 22V66o10p51i46č95k73a 8313112922684

Napr v DK to funguje na nasledujicim principu. Co vyribim na baraku solarem, poslu to site (hodiny meri kolik) a z te site si to pak muzu zadarmo vycucnout. Pokud je tam prebytek vyroby, tak to ode me odkoupi ... jak je to v CR netusim

+1/0
2.10.2015 12:16

R97a70d13e62k 16H18o21d74a17ň 9206157291533

Jenže to je pak přesně ten problém který popisuji níže, tedy situace kdy sice do sítě dodáváte "ekologickou" energii, jenže odebíráte už "špinavou". V horším případě dodáváte "ekologickou" a někde jinde se pálí uhlí v odpojené elektrárně protože ji nejde redukovat v řádech sekund ale v minutách.

0/0
2.10.2015 12:20

J31a94n 61V61o32p52i54č97k34a 8213902662424

Vsak ja ti neoponuji, mozna proto prisla Tesla nedavno s tou jejich "zdi" - aby se odbouralo to posilani tam-zpet. Samozrejme, ta "zed" taky neni idealni, ale jelikoz ti doma tezko udelas vodik nebo precerpavaci elektrarnu, tak to holt musis zalohovat jinak ...

+1/0
2.10.2015 12:29

J23a70n 97V47o28p68i19č40k10a 8923292532314

Jeste dodam, ze kdybych mel penize na Teslu S, tak si koupim 6-val atmosferu benzin a jeste mi zbyde na bublifuk ...

+1/−1
2.10.2015 12:31

R65a23d14e30k 30H16o46d56a30ň 9516447221983

Kdybych měl peníze na Teslu S, koupím si raději elektroskůtr který mi do města zatím stačí, a zbytek peněz použiji na něco praktičtějšího. Jakkoli je to auto pěkné a zajímavé, pro lidi s mým nájezdem je to absolutní pitomost. Proti elektrovozidlům nic nemám, ostatně pár let jsem na nich pracoval, ale vadí mi ta bezbřehá glorifikace ignorující zcela realitu (jak je to naprosto čisté a podobné pitomosti).

0/−1
2.10.2015 12:35

J58a47n 70V72o58p21i94č73k93a 8503752692904

njn, ja vozim 3 deti a zenu ... skutr by asi nestacil ;-D

0/0
2.10.2015 12:37

V45i19l23é30m 11P42ř17í11h85o40d93a 2134899843307

Stačil. Byl jsem v Indii...;-)

0/0
2.10.2015 12:49

J85a92n 28V63o34p29i20č71k68a 8363432172574

ale moje rodina je jina vyskova/vahova kategorie ;-D

0/0
2.10.2015 13:23

P56e71t72r 37N60e38h70a36s42i98l 4492125144964

Mě také vadí když se o elektroatu řekně, že je ekologický, protože eko není nic, žádné auto.

Ale rozhodně má elektromobil množstív výhod o proto spalovákům, kvůli kterým by se měl podporovat. Třeba skoro žádné vibrace, nebo velmi malá hlučnost jsou výhody, které se na peníze nedají přepočítat, ale přitom to jsou výhody, které poznáte až když to auto pužíváte.

Skoro žádné vibrace vám pomůžou od únavy po dlouhém sezení v autě, malý hluk to samé, navíc se da i ve větší rychlosti v autě poslouchat radio nebo mluvit aniž by musel člověk zvyšovat hlas. (ted mě určitě někdo zkritizuje, že přeci auta mají tak dobrou izolaci od hluku motorů, že to jde i u spalováků, ale tyhle lidi ještě v elektroautě nejeli, protože to ticho je úplně o něčem jiném než to odizolované spalovací auto). 

Dále i hluk okolo silnic pro lidi kteří bydli u hlavních tahů by to byla záchrana a ušetřilo by se spousta peněz na protihlukových stěnách, nebo by nemusela být snížená rychlost na 50 na magistrále!

Už jen tyhle výhody jsou podle mě to co by se mělo podporovat, ne že je něco eko...

0/0
2.10.2015 13:21

R71a17d76e69k 68H36o74d87a10ň 9316227441713

Pro lidi u hlavních tahů je podstatné především snížení hluku z kamionů, a z těch elektromobil uděláte jen velmi obtížně (sice máte dané povinné zastávky takže by šlo dobíjet na odpočívadlech, jenže na ten akumulátorový blok by kamion musel ujet minimálně 6-8 hodin aby byla rezerva). 

50ka na magistrále je jednoznačně pitomost, a rozhodně "nemusela být zavedena". Žádné srovnatelné měření před a po pokud vím provedeno nebylo, ve skutečnosti se vycházelo z matematických modelů a ne ze skutečných měření za srovnatelných podmínek. I lidé z univerzit tvrdí, že ten rozdíl je (možná) někde na úrovni 1-2 dB což je člověkem neregistrovatelný rozdíl. Daleko víc by pomohl např. protihlukový povrch vozovky.

+1/0
2.10.2015 13:46

P35e47t53r 93N66e34h58a54s24i67l 4652515614234

1-2 dB je dost velký rozdíl. Myslel jsem si, že už to snad každý ví, že měření hluku dB není lineární ale logaritmické. 

Když někde snížíte hluk o 3 dB tak je to snížení na polovinu. Takže 1-2 dB je snížení hluku na cca 1/4 a to už je dost poznat. Rozhodně to není člověkem neregistrovaný rozdíl.

0/0
2.10.2015 16:05

R92a53d92e77k 61H29o32d47a63ň 9916667741803

Měření v dB je měření akustického výkonu, ale váš sluch nefunguje logaritmicky. Nedokážete říct, že lednička je například 1 000 000krát tišší než pračka co pere, nebo 1 000 000 000krát tišší než pračka co odstřeďuje. 

Dle hygieniků jste schopen uchem zaregistrovat rozdíl až od 3 dB, viz např. http://praha.idnes.cz/padesatka-na-prazske-strakonicke-ulici-d9g-/praha-zpravy.aspx?c=A121002_1835794_praha-zpravy_sfo

+1/0
2.10.2015 18:18

J82a68n 70V51e25s25e66l44ý 5884873152821

Dík za článek, výsledek je jasný. Elektromobily z toho vyšly dost dobře, pokud se počítalo z "průměrnou evropskou elektřinou". Negativní efekty elektromobility dost úzce souvisí s podílem uhelné elektřiny na energetickoém mixu. Ten je ovšem v EU, USA a dalších zemích ve fázi kolapsu.

Článku bych vytknul, že efekty počítá z emisí a je sakra rozdíl, jestli se znečištění produkuje lidem přímo pod nosem nebo z 200 m komínů "tam někde". A dále je třeba říct, že výsledky srovnání byly asi dost ovlivněny básnickým talentem automobilek ohledně emisí ze spalovacích motorů.

+1/0
2.10.2015 12:40

J77a55n 52V57o49p20i27č16k22a 8813442162524

Jasna vec, ale to same plati i o udavane spotrebe napr. Tesly ... klidne ti poslu studie dojezdu pokud si clovek pusti klimu, nebo nedejboze jezdi nekde, kde je zima....

0/−1
2.10.2015 13:25

S59v24a49t86o82p61l37u91k 52S75i84l52n25ý 4502366939778

Pošlete, jsem fakt zvědavý ;-)

0/0
3.10.2015 10:59

A13n64t87o94n83í73n 78P88o24l81i48c67k67ý 9100342631977

Mluvte si o zdrojích, co chcete. To podstatné je: z 0 na 100 3,8s za ještě přijatelnou cenu :-)

0/0
2.10.2015 22:53

Z64d11e27n56ě15k 36W77o90l34f 9781660157335

Tesla S se mi líbí víc. Ale i tak mají smůlu, můj favorit je BMW i8, takže až vyhraju eurojackpot, tak si půjdu pro něj ;-D

+1/0
2.10.2015 11:57

Z68d90e22n43ě77k 78S28v56o75b49o69d97a 4686784876337

Fandím elektromobilům R^, škoda jen, že na něj nemám ;-(

+2/0
2.10.2015 11:40

P83e75t60r 87M27i85c34h76a30l 2970384201142

Moc hezké. Jen pořád problém s těmi baterkami. Dokud se tohle nevyřeší, tak nepředpokládám masové rozšíření elektromobilů.

+2/−2
2.10.2015 11:37

J58a94n 22V83e89s23e57l55ý 5344313542451

Jaký problém? Uživatelé nic nepíšou. Třeba: http://www.roznovan.cz/~kubis/models.php

+1/0
2.10.2015 12:09

V50i87l60é57m 58P46ř56í89h66o50d13a 2164269163817

V dojezdu již vcelku problém není, akorát by to chtělo pořádnou síť rychlonabíjecích stanic. Tesla dává na baterku garanci 8 let. Výměna je samozřejmě pálka, ale kdo má na Teslu, má i na výměnu. Navíc kvůli snížení ceny baterek staví Tesla ve spolupráci s Panasonicem v USA Gigafactory - http://www.teslamotors.com/gigafactory

+2/0
2.10.2015 12:54

J65a45n 23V79e50s17e52l27ý 5544573232771

Asi stejná šleha, jako když se mění motor i s turbem.

0/0
2.10.2015 12:59

P65e39t76r 59M53i15c51h75a97l 2730284701602

O dojezdu jsem nepsal, byť nějakých 500 km není nic extra. Ale o životnosti baterií, jejich ceně a postupné ztrátě kapacity. Ve výsledku je tu vždycky auto plus mínus za milion a to není málo.

0/0
2.10.2015 13:21

P80e30t46r 18N90e15h67a83s40i90l 4192205504144

No 500 km max, ma kdejaky normální auto na benzín, takže to opravdu není nic extra.

Elektroauto za milión? Tesla u nás stojí minimálně 2,5 mil, ale to je luxusní auto pro bohatý, stejně jako mercedes GLX, CLX a kdo vi jakou zkratku to má.

Normální elektroauto jako Nissan Leaf, stoji 750, dá se sehnat za 660,- tis. 

Kia Soul stoji okolo 800,-, miniauto do města Paegot iON se dá sehnat za 480,- tis. Kč.

Takže na to, že elektromobily jsou stále ještě malosériová výroba už ceny klesají.

Počkejte 1-2 roky, to vyjdou firmy s dalšími generacemi elektromobilů s dojezdy okolo 250km. 

Věštím tak, že za cca 2 roky se rozjede seriová výroba tak, že ceny půjdou dolů k normální cenové hladině i pro socky jako jsem já. 

Za cca 2 roky vyjde nová generace Nissan Leafu, Kia Soul, VW eGolf, eUP, BMW i3, Mercedes Renault Zoe, atd. 

Prostě už se to blíží.

0/0
2.10.2015 13:29

J37a97n 69V16o10p45i67č89k59a 8893892592114

Ja vestim, ze "za cca 2 roky se NErozjede seriová výroba tak, že ceny půjdou dolů k normální cenové hladině i pro socky jako jsem" (taky) ja.

0/0
2.10.2015 13:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.