Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

První SUV od Tesly má křídla. Na elektřinu ujede přes 400 kilometrů

Nabídka kalifornské Tesly se rozrostla o model kategorie SUV. Čistě elektrický vůz má nezaměnitelný vzhled s unikátně řešenými dveřmi. Dojezd vystačí i na dlouhé cesty, zrychlení je raketové.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P49e76t78r 43K13r56á49l44í34k 9799799221175

mě to přijde spíše jako tesla model S kombi než suv

+2/0
2.10.2015 15:24

P30e91t95r 13N81e46h13a32s62i43l 4312165644694

No skoro jo, taky je to postavené na stejném podvozku.

+1/0
2.10.2015 16:01

P14e24t36r 97N98a22j56d36e64k 7117836263401

Už pro ten pocit, že pak nemusím podporovat rozmazlené arabské šejky, bych to auto chtěl.

+9/−1
2.10.2015 12:53


J55a78n 42K72o87t87a69s 9739320192116

Kdyby šlo jen o tu rozmazlenost, bylo by mi to šum a fuk... Problém je, že petrodolary ze Saudské Arábie podporují celosvětově šíření nejradikálnějšího wahhábistického islámu. Z toho vychází a čerpají sílu skoro všechna teroristická hnutí.

Když byla Saudská Arábie kritizována, že nepřijímá žádné uprchlíky ze Sýrie. Přišla nabídka na pomoc Německu - a to, že Saudská Arábie je připravena zafinancovat 200 wahhábistických mešit v Německu. Nevím jak vy, ale já si pomoc představuju jinak. Přechod na elektromobilitu nabízí naději na změnu. Čím méně petrodolarů v arabských zemích, tím menší riziko terorismu (i v Evropě).

0/0
2.10.2015 15:03

T18o81m93á38š 58H22o52l23i61č 5408494171828

Bez ropy, by ani tá Tesla nešla vyrobiť. Ropa sa i bez výroby benzínu a nafty bude ťažiť ďalej.

0/0
2.10.2015 17:46

J39a11n 65V41e10s77e70l18ý 5914343792721

To sice jo, ale už to nebude strategická surovina, pomocí které lze držet za "kulky" celé velké a bohaté ekonomiky.

0/0
4.10.2015 13:31

M57a27r32t72i86n 79R11o86h39á69č 6719546176937

Chudoba na blízkém východě by tu uprchlickou krizi jen zhoršila.

0/0
2.10.2015 22:54

J33a28r83o83s83l19a97v 48P61o20l17e98n33s75k58y 5146164949

To je bohuzel ale asi jedine plus pro vetsinu spotrebitelu.

0/0
6.10.2015 0:25

P54e75t66r 26N10a25j13d98e42k 7497386783651

Už pro ten pocit, že pak nemusím podporovat rozmazlené arabské šejky, bych to auto chtěl.

0/0
2.10.2015 12:09

J97a11n 22V59e32s91e77l78ý 5174793192181

Drahý a milovaný tavárišči Putine, moc děkujeme za to, jak jste nám posílali minulé roky tu ropu, ale už ji nepotřebujeme, takže uzavíráme ropovod. Zároveň zavíráme penězovod, který od nás vedl k vám. :-)))

Krásný sen.

+4/0
2.10.2015 12:21

J28a79n 62V56o83p82i36č79k43a 8233512432754

Elektromobil ma smysl v zemich kde je cista energie: Norsko, mozna Rakousko. V zemich kde je mix z ruznych zdroju s velkych zastoupenim "vetru" jako Dansko, Nemecko s primhourenim obou oci (tzn. celkove emise srovnatelne s benzinem), v zemich kde se pali uhli ve velkem (napr. Cina) je elektromobil suverenne nejhorsi mozne reseni. Zaver: dokud nebude cista energie vsude, nema to smysl cpat vsude ;-)

kdo ma pristup doporucuji napr. Hawkins et al (2013), Journal of Industrial Ecology 17, 53-64

+2/0
2.10.2015 11:58

R58a56d57e86k 34H22o55d43a17ň 9456497371943

Rakousko sice produkuje "čistou energii", ale dvě třetiny své spotřeby musí krýt z dovozu.

+1/−1
2.10.2015 12:02

J96a28n 61V95o69p96i82č61k27a 8663722162224

ja se nehadam, klidne mi to tam oprav ;-)

0/0
2.10.2015 12:02

P95e93t44r 65N29a68j24d83e28k 7287166933191

To nic nemění na faktu, že když si zajedu dobít auto na větrná pole k Vídni,  kde jsou gratis nabíjecí stanice, tak ta energie je 100% ekologická.

0/−1
2.10.2015 12:07

M75a67r68t78i44n 18V56e40j23m83o51l38a 1543311173198

To není. Protože ty stožáry, generátory, atd. se také museli nějak vyrobit. Někde se muselo vytěžit uhlí na zpracování železa, někde se musela vytěžit měď, někdo musel do polí k elektrárnám dotáhnout kabely a vytvořit další (zbytečnou) infrastrukturu. A využití tohoto všeho je třeba jen 7% času (oproti uhelné nebo jaderné elektrárně) kde je využití zdrojů přes 90%. Dale mají tyto zdroje i menší účinnost jako takovou.Tyto náklady se promítají do ceny vyrobené elektřiny (elektřina z větrníků je drahá) a musí být dotována. Hádejte odkud? No přece z prodeje levné elektrické energie vyrobené v uhelných / jaderných elektráren.

Navíc výroba takovýchto neefektivních zdrojů váže cenné lidské zdroje, které chybí v jiných oblastech průmyslu.

+1/−2
2.10.2015 12:15

P53e17t16r 63N44a14j90d32e40k 7757626323201

Nevím kde jste přišel na těch 7%, ale ty větrníky se točí skoro pořád, náklady na 1kWh nedokážu posoudit, nicméně nechce se mi věřit,  že po 50 letech provozu by ta energie byla dražší než z uhlí.

+1/−1
2.10.2015 12:25

M62a19r71t22i32n 94V32e45j36m14o84l11a 1983321953528

V ČR je "koeficient využitelnosti" což je doba "kdy se větrníky točí" asi 11% - 13% (v přímořských oblastech je to asi 25%) ovšem více než 80% tohoto času dodává elektrárna méně než 20% své kapacity. Čili roční poměr mezi "instalovaným výkonem" a dodanou energií. Je tragicky zoufalých 0,3 %

Více zde: 

http://oze.tzb-info.cz/vetrna-energie/11077-rocni-vyuziti-vykonu-vetrnych-elektraren-v-ceske-republice

+1/−1
2.10.2015 12:49

J12a83n 17V56e32s36e80l59ý 5904603522411

Člověče, vyjste další "mistr světa", co ani nečte vlastní odkazy. Máte tam jasně napsáno, že průměrný český koeficient využití větrných elektráren je přes 20% (staré mají 10%, nové přes 30%) a dále poroste ( jaké se asi budou stavět?). Dobré lokality na mořských pobřežích už dnes dosahují hodnot přes 50% někdy i kolem 60%. Plánovaná offshore větrná farma v Dánsku očekává koeficient využití okolo 67%.

+1/0
2.10.2015 15:29

P64e90t92r 95N46e33h42a27s31i75l 4132885724604

Noi sorry, ale to samé musíte tedy brát v úvahu i pro uhelnou el.

Kde jste vzal využití u uhel. el. 90%? Samotná uhelka má účinnost jen cca 40%, tak 90 to nemůže být ani zdaleka. Navíc když započítáte to co jste počítal pro větrnou elektrárnu, tj. generátor, věže, doparvu uhlí, těžbu uhlí, upravnu uhlí, samotné budovy komíny, ty cihly na komíny také někdo musel vyrobit, někdo je musel vypálit v pecích, někdo musel vyrobit železo do betonu do základů té elektrárny, atd. 

Sorry, ale započítávat do využití težbu uhlí na zpracování železa ze kterého je vyroben ten výrobek to už je opravdu hodně velký hardcore.

Do jaké úrovně to chcete počítat? to můžete dojít až po účinnost uložení energie v močále pro tvorbu toho uhlí !

Buď budeme brát poze jednu úroveň tj. provoz daného výrobku, nebo maximálně je podle mě možné jít do druhé úrovně tj. jeho výrobu.

Počítat další úrovně tj. výrobu zdrojových surovin, dopravu surovin, či výrobu pro výrobu surovin surovin je už naprostá úchylka.

0/0
2.10.2015 13:12

R87a84d36e79k 28H83o70d92a42ň 9246677711563

Pokud začnete řešit materiálové náklady na základy budovy, nevyhnutelně skončíte u toho, že pro stejný instalovaný výkon to musí větrné elektrárny prohrávat minimálně o řád. Ukotvení pro 80 metrů vysoké stožáry bývá kolem 16x16x2 metry, a je to na jednu turbínu.

Argumentace účinností je poněkud mimo mísu, příspěvek zjevně psal o nominálním výkonu, a skutečně vyrobeném výkonu za časovou jednotku, nikoli efektivitu samotného procesu.

+2/0
2.10.2015 13:31

P87e44t31r 59N37e27h56a16s92i66l 4162625454764

to sice máte pravdu, že základy pro VE jsou nejsou malé, ale nic proti tomu co se musí dělat všechno okolo uhelné elektrárny. Základy jsou sice v poměru na výkon menší, ale zase tam máte jiné věci, které u VE neřešíte vůbec. Postavit uhelku je přeci o dost náročnější než vrtuly, jak administrativně, tak náročné na pozemky, a vubec. Ale hlavní je přeci to že to vypouští jedy do ovzduší. Takže aby se tomu trochu zamezilo zase potřebujete hodně dobré filtry, ty taky nejsou zadarmo. 

Ale proč vubec něco pálit? Když tu existuji technologie, kde se nic z toho dělat nemusí? Proč vypouštět jedy do vzducu, který všichni dýcháme? A pak se divíme, že naše děti mají alergie na všechno, že umíráme na rakovinu.

Nechápu, proč ci sami ničíme prostředí okolo sebe, když to jde udělat jinak.

0/0
2.10.2015 15:35

M55a64r52t83i75n 24V10e13j34m88o50l92a 1673211873388

Rozumím. O tom se s Vámi nepřu. Všechny tyto "předchozí" náklady se jednoduše promítají do ceny vyrobené elektřiny. A tak je to správné. Vyplývá z toho, že vyrábět energii z věru je za současné situace (až na výjimky) nesmyslné (musí být dotováno z jiných (fosilních nebo jaderných zdrojů). 

Ano účinnost turbíny atd. je jen asi kolem 30%, ale "ELEKTRÁRNA" jako celek funguje (respektive může) 90% času fungovat na svůj "projektovaný výkon"  Nemusíte ji stavět na výkon 100x vyšší než kolik skutečně reálně potřebujete.

0/0
2.10.2015 13:41

M53a73r49t96i69n 35M46a75i23k97s62n81a22r 3114923268842

Nikdo nebrání majitelům aut používat vlastní solární panely pro nabíjení doma :) zbytek už není taková tragédie, vzhledem k tomu, kolik energie schramstne ropný průmysl.

+2/0
2.10.2015 12:06

J72a85n 68V73o58p95i64č89k94a 8983532572884

R^

0/0
2.10.2015 12:09

R86a63d29e63k 30H80o24d55a24ň 9506767331883

Pokud to auto nabíjíte přes den doma, tak jste nejspíš nikam nejel, ne? To poněkud popírá smysl pořízení auta.

+1/0
2.10.2015 12:10

J82a43n 96V49o94p77i84č17k73a 8353922272334

Napr v DK to funguje na nasledujicim principu. Co vyribim na baraku solarem, poslu to site (hodiny meri kolik) a z te site si to pak muzu zadarmo vycucnout. Pokud je tam prebytek vyroby, tak to ode me odkoupi ... jak je to v CR netusim

+1/0
2.10.2015 12:16

R16a65d24e36k 14H31o85d17a69ň 9226347971153

Jenže to je pak přesně ten problém který popisuji níže, tedy situace kdy sice do sítě dodáváte "ekologickou" energii, jenže odebíráte už "špinavou". V horším případě dodáváte "ekologickou" a někde jinde se pálí uhlí v odpojené elektrárně protože ji nejde redukovat v řádech sekund ale v minutách.

0/0
2.10.2015 12:20

J54a66n 64V46o50p26i62č38k58a 8253292562214

Vsak ja ti neoponuji, mozna proto prisla Tesla nedavno s tou jejich "zdi" - aby se odbouralo to posilani tam-zpet. Samozrejme, ta "zed" taky neni idealni, ale jelikoz ti doma tezko udelas vodik nebo precerpavaci elektrarnu, tak to holt musis zalohovat jinak ...

+1/0
2.10.2015 12:29

J68a34n 48V54o53p17i25č28k26a 8123632522274

Jeste dodam, ze kdybych mel penize na Teslu S, tak si koupim 6-val atmosferu benzin a jeste mi zbyde na bublifuk ...

+1/−1
2.10.2015 12:31

R86a45d71e13k 67H61o37d63a38ň 9496617101313

Kdybych měl peníze na Teslu S, koupím si raději elektroskůtr který mi do města zatím stačí, a zbytek peněz použiji na něco praktičtějšího. Jakkoli je to auto pěkné a zajímavé, pro lidi s mým nájezdem je to absolutní pitomost. Proti elektrovozidlům nic nemám, ostatně pár let jsem na nich pracoval, ale vadí mi ta bezbřehá glorifikace ignorující zcela realitu (jak je to naprosto čisté a podobné pitomosti).

0/−1
2.10.2015 12:35

J55a13n 93V45o54p39i89č58k41a 8713912792454

njn, ja vozim 3 deti a zenu ... skutr by asi nestacil ;-D

0/0
2.10.2015 12:37

V25i28l60é25m 37P87ř39í80h68o89d11a 2124859963137

Stačil. Byl jsem v Indii...;-)

0/0
2.10.2015 12:49

J46a80n 41V50o55p17i37č28k27a 8923542842614

ale moje rodina je jina vyskova/vahova kategorie ;-D

0/0
2.10.2015 13:23

P65e86t95r 32N82e22h67a90s49i59l 4802825864144

Mě také vadí když se o elektroatu řekně, že je ekologický, protože eko není nic, žádné auto.

Ale rozhodně má elektromobil množstív výhod o proto spalovákům, kvůli kterým by se měl podporovat. Třeba skoro žádné vibrace, nebo velmi malá hlučnost jsou výhody, které se na peníze nedají přepočítat, ale přitom to jsou výhody, které poznáte až když to auto pužíváte.

Skoro žádné vibrace vám pomůžou od únavy po dlouhém sezení v autě, malý hluk to samé, navíc se da i ve větší rychlosti v autě poslouchat radio nebo mluvit aniž by musel člověk zvyšovat hlas. (ted mě určitě někdo zkritizuje, že přeci auta mají tak dobrou izolaci od hluku motorů, že to jde i u spalováků, ale tyhle lidi ještě v elektroautě nejeli, protože to ticho je úplně o něčem jiném než to odizolované spalovací auto). 

Dále i hluk okolo silnic pro lidi kteří bydli u hlavních tahů by to byla záchrana a ušetřilo by se spousta peněz na protihlukových stěnách, nebo by nemusela být snížená rychlost na 50 na magistrále!

Už jen tyhle výhody jsou podle mě to co by se mělo podporovat, ne že je něco eko...

0/0
2.10.2015 13:21

R19a30d89e43k 23H78o10d16a75ň 9576447551873

Pro lidi u hlavních tahů je podstatné především snížení hluku z kamionů, a z těch elektromobil uděláte jen velmi obtížně (sice máte dané povinné zastávky takže by šlo dobíjet na odpočívadlech, jenže na ten akumulátorový blok by kamion musel ujet minimálně 6-8 hodin aby byla rezerva). 

50ka na magistrále je jednoznačně pitomost, a rozhodně "nemusela být zavedena". Žádné srovnatelné měření před a po pokud vím provedeno nebylo, ve skutečnosti se vycházelo z matematických modelů a ne ze skutečných měření za srovnatelných podmínek. I lidé z univerzit tvrdí, že ten rozdíl je (možná) někde na úrovni 1-2 dB což je člověkem neregistrovatelný rozdíl. Daleko víc by pomohl např. protihlukový povrch vozovky.

+1/0
2.10.2015 13:46

P93e37t74r 29N92e13h74a15s36i88l 4362665284694

1-2 dB je dost velký rozdíl. Myslel jsem si, že už to snad každý ví, že měření hluku dB není lineární ale logaritmické. 

Když někde snížíte hluk o 3 dB tak je to snížení na polovinu. Takže 1-2 dB je snížení hluku na cca 1/4 a to už je dost poznat. Rozhodně to není člověkem neregistrovaný rozdíl.

0/0
2.10.2015 16:05

R87a67d37e18k 58H11o32d77a80ň 9616727201543

Měření v dB je měření akustického výkonu, ale váš sluch nefunguje logaritmicky. Nedokážete říct, že lednička je například 1 000 000krát tišší než pračka co pere, nebo 1 000 000 000krát tišší než pračka co odstřeďuje. 

Dle hygieniků jste schopen uchem zaregistrovat rozdíl až od 3 dB, viz např. http://praha.idnes.cz/padesatka-na-prazske-strakonicke-ulici-d9g-/praha-zpravy.aspx?c=A121002_1835794_praha-zpravy_sfo

+1/0
2.10.2015 18:18

J47a87n 36V33e72s63e73l39ý 5864793212981

Dík za článek, výsledek je jasný. Elektromobily z toho vyšly dost dobře, pokud se počítalo z "průměrnou evropskou elektřinou". Negativní efekty elektromobility dost úzce souvisí s podílem uhelné elektřiny na energetickoém mixu. Ten je ovšem v EU, USA a dalších zemích ve fázi kolapsu.

Článku bych vytknul, že efekty počítá z emisí a je sakra rozdíl, jestli se znečištění produkuje lidem přímo pod nosem nebo z 200 m komínů "tam někde". A dále je třeba říct, že výsledky srovnání byly asi dost ovlivněny básnickým talentem automobilek ohledně emisí ze spalovacích motorů.

+1/0
2.10.2015 12:40

J82a41n 63V75o94p18i21č47k47a 8493842532654

Jasna vec, ale to same plati i o udavane spotrebe napr. Tesly ... klidne ti poslu studie dojezdu pokud si clovek pusti klimu, nebo nedejboze jezdi nekde, kde je zima....

0/−1
2.10.2015 13:25

S30v78a88t33o94p48l97u95k 24S46i29l21n72ý 4972136819678

Pošlete, jsem fakt zvědavý ;-)

0/0
3.10.2015 10:59

A32n54t29o76n88í50n 71P85o49l10i36c66k81ý 9820542521437

Mluvte si o zdrojích, co chcete. To podstatné je: z 0 na 100 3,8s za ještě přijatelnou cenu :-)

0/0
2.10.2015 22:53

Z55d77e69n25ě44k 96W15o39l83f 9521940187565

Tesla S se mi líbí víc. Ale i tak mají smůlu, můj favorit je BMW i8, takže až vyhraju eurojackpot, tak si půjdu pro něj ;-D

+1/0
2.10.2015 11:57

Z53d13e59n49ě45k 56S21v11o70b27o41d26a 4546174106267

Fandím elektromobilům R^, škoda jen, že na něj nemám ;-(

+2/0
2.10.2015 11:40

P25e11t77r 83M29i56c26h92a28l 2550514951742

Moc hezké. Jen pořád problém s těmi baterkami. Dokud se tohle nevyřeší, tak nepředpokládám masové rozšíření elektromobilů.

+2/−2
2.10.2015 11:37

J70a55n 82V45e45s34e21l87ý 5884483512751

Jaký problém? Uživatelé nic nepíšou. Třeba: http://www.roznovan.cz/~kubis/models.php

+1/0
2.10.2015 12:09

V16i12l87é74m 88P36ř32í12h59o31d44a 2664499243987

V dojezdu již vcelku problém není, akorát by to chtělo pořádnou síť rychlonabíjecích stanic. Tesla dává na baterku garanci 8 let. Výměna je samozřejmě pálka, ale kdo má na Teslu, má i na výměnu. Navíc kvůli snížení ceny baterek staví Tesla ve spolupráci s Panasonicem v USA Gigafactory - http://www.teslamotors.com/gigafactory

+2/0
2.10.2015 12:54

J44a45n 41V52e24s73e51l29ý 5744143772761

Asi stejná šleha, jako když se mění motor i s turbem.

0/0
2.10.2015 12:59

P88e64t65r 54M53i19c21h14a35l 2670804901872

O dojezdu jsem nepsal, byť nějakých 500 km není nic extra. Ale o životnosti baterií, jejich ceně a postupné ztrátě kapacity. Ve výsledku je tu vždycky auto plus mínus za milion a to není málo.

0/0
2.10.2015 13:21

P98e70t91r 81N94e22h56a81s45i90l 4412335264354

No 500 km max, ma kdejaky normální auto na benzín, takže to opravdu není nic extra.

Elektroauto za milión? Tesla u nás stojí minimálně 2,5 mil, ale to je luxusní auto pro bohatý, stejně jako mercedes GLX, CLX a kdo vi jakou zkratku to má.

Normální elektroauto jako Nissan Leaf, stoji 750, dá se sehnat za 660,- tis. 

Kia Soul stoji okolo 800,-, miniauto do města Paegot iON se dá sehnat za 480,- tis. Kč.

Takže na to, že elektromobily jsou stále ještě malosériová výroba už ceny klesají.

Počkejte 1-2 roky, to vyjdou firmy s dalšími generacemi elektromobilů s dojezdy okolo 250km. 

Věštím tak, že za cca 2 roky se rozjede seriová výroba tak, že ceny půjdou dolů k normální cenové hladině i pro socky jako jsem já. 

Za cca 2 roky vyjde nová generace Nissan Leafu, Kia Soul, VW eGolf, eUP, BMW i3, Mercedes Renault Zoe, atd. 

Prostě už se to blíží.

0/0
2.10.2015 13:29

J76a87n 21V39o16p25i68č31k33a 8983362562924

Ja vestim, ze "za cca 2 roky se NErozjede seriová výroba tak, že ceny půjdou dolů k normální cenové hladině i pro socky jako jsem" (taky) ja.

0/0
2.10.2015 13:37





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.