Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Test brzdění motorových vozidel. Motorka je horší než auto s karavanem

Zatímco většina motoristů sází při výběru svého vozidla na výkon, z hlediska bezpečnosti je daleko důležitější údaj o celkové brzdné dráze. Její délka přitom může zachránit peněženku i lidský život. ÚAMK otestoval několik váhových kategorií vozidel a výsledky asi nejvíc překvapí motorkáře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A66l71e70š 71B24e88n79e62š 3206605662437

Srovnání motorky je v tomto testu dost neobjektivní. To by to museli srovnávat s podobným autem - něco vyššího do terénu na hrubších gumách. Jo a ty gumy u motorky při čekání na začátek srovnávacího testu byly tutově studený. Taková běžná motopneu potřebuje ke správnýmu fungování několik km jízdy, aby se ohřála na správnou pracovní teplotu. Taky kdyby do testu vzali nějakou šestistovkovýho supersporta např Yamahu R6, tak by byl výsledek značně jinej - stačí se podívat na testy brzd u takovejch motorek.

0/0
13.11.2015 22:54

J75i61ř84í 63S49c16h95w15a16c54h 8358354728616

nehledej v tom boj o mistra světa,, je to jakési orientační srovnání ve smyslu: ....měřením rozpadu radioaktivního uhlíku v organické nečistotě na podrážkách Cimrmanových bot. Touto komplikovanou a velice nákladnou metodou zjistil, že – pokud Cimrman vůbec v těchto botách do Liptákova přišel – se tak stalo na podzim roku 1906 plus minus 200 let. ;-)

0/0
13.11.2015 23:46

T83o93m80á97š 94Z23e87m65a64n 3495548124825

To "celková hmotnost" je "nejvyšší přípustná hmotnost" v techničáku?

0/0
12.11.2015 20:17

J72i94ř44í 62S14c16h66w80a47c66h 8178904788846

v podstatě ano, vozidla v testu měla být vytížena nákladem do maxima nosnosti.

0/0
12.11.2015 21:27

J68a12n 22F45r44i97d61r15i85c81h 6225648539553

Ten DAF docela výkon. Jestli měl naloženo max, nějakejch 20-22 tun nákladu ak zastavit 40 metrech R^

0/0
12.11.2015 18:30

P19e95t45r 19S47t33e33h19l70í90k 1310291169804

Jeden z důvodů proč nechápu ty kaskadéry co na dálnicích hází myšky před rozjeté kamiony, které si udržují patřičný rozestup...

+1/0
12.11.2015 17:56

J46a36r72o16s26l37a28v 62P52o13l20á13k 9309660198627

"Řidiči si neuvědomují, že se zvyšující rychlostí se prodlužuje brzdná dráha"

No tak určitě. Co řidič to deb.l, kterej v podstatě nemyslí vůbec. Ještě že vás máme a testujete pro nás kde co. 

To by člověk nevěřil, co všechno se dá za prachy poplatníků vyvádět.Rv

Co bude testováno příště? Že tříleté dítě řídí hůř než učitel autoškoly?

+3/−1
12.11.2015 14:41

J50i48ř62í 21S70c50h31w97a52c54h 8618584408306

no tak když vidim jak se třeba na dálnici v levým pruhu "rychlíci" ve 130 lepí jeden na druhýho jak "teplí bratři" tak má pravdu předsedo.....neuvědomují....

+3/0
12.11.2015 21:31

J24i25ř91í 80K68o58c18u15r48e25k 6365554525418

Proč motorka brzdí hůř? Má vysoko těžiště*. Tím pádem vzniká klopný moment na přední kolo. A má kratší rozvor, což klopný moment zvyšuje. Setrvačná síla totiž nepůsobí na vozovce ale v těžišti.

Proč auto brzdí líp? Aerodynamický přítlak, který zvyšuje svislé zatížení pneumatiky, aniž by zvyšoval hmotnost a tím kinetickou energii vozidla. A brzdná síla závisí na síle kolmé k povrchu a součiniteli tření**. Zbytek jen a pouze o vyvážení kompent vozidla (jaké pneu atd.) Styčná plocha pak znamená jen možnosti využití maxima v případě nestejného povrchu po délce brzdné dráhy. Štěrčíček a podobné "radosti". A kvalitní brzdy pak znamenají že dokáží absorbovat kinetickou energii vozidla aniž by se vyhřály. (Škoda 120 toto nesplňuje pro dlouhé prudké kopce)

*) U kamionu to platí taky. Záleží, jak je ložený, jestli plechy na dvou metrech polysterenu nebo ten polystyren naložil na plechy.

**) Do žigula se dával pytel cementu do kurfu ne proto, že těžší auto líp drží, ale aby se zplešil poměr hmotnosti nesené hnanou nápravou vůči hmotnosti nesené nehnanou nápravou.

+4/0
12.11.2015 14:30

J98a44n 13K66o10h18o50u81t 8657934197940

My vozili v žigulu kolečko cihel, vyskládný pěkně na rovno na dno a na nich litinový plát, aby to bylo hezky rovný. Přesto se muselo na sněhu hodně opatrně.

0/0
12.11.2015 22:07

M73a63r70e75k 68J32a32n87e93č20k48a 1977596533441

Ono ta brzdná dráha nebude ani tak o vozidle jako takovém, ale o kvalitním pneu a schopnostech řidiče v případě nutnosti umět pořádně dupnout na brzdový pedál. Asistenti vozidla jsou již podružné záležitosti.

0/0
12.11.2015 13:49

M10a46r83e24k 96J88a98n18e51č94k58a 1327786423581

Samozřejmě mám na mysli osobní vozidla, ne motorky.

0/0
12.11.2015 13:51

P96a70v72e53l 43M51i76k48u67l33a 6308533146337

Tak mne napadá, je dobře, že do testu nedali třeba Jawu 350/634-638 s přední bubnovou brzdou. Z testu by pak vzešlo, že motorka nebrzdí! Ten dvouklíč je skutečně radost používat. Sice ho lze naladit tak, že se dá zastavit na předním kole, ale je pak třeba brzdu každou chvilku rozebrat, vyčistit a znovu seřídit. Jinak je to jako u Velorexu - nebrzdí - jen zpomaluje... :-)

+1/0
12.11.2015 11:40

T67o49m64á15š 81M28a20r94t97í25n74e54k 2295808205109

Ne, motorka není statisticky významně horší než auto s karavanem. Minimálně to, že řidiči obou vozidel nebrzdili ve stejném místě vozovky, se promítá do spousty faktorů ovlivňujících brzdnou dráhu. Rozdíl 10 cm (+/- až 10 cm zaokrouhlovací chyba od obou vozidel) v brzdné dráze neznamená, že můžu napsat "Motorka je horší než auto s karavanem."

Ale ona ta novinařina jde pak líp, když se dělají bulvární nadpisy. Rv

Upozorňuju, že nejsem motorkář a k motorkám mám spíš averzi.

+1/0
12.11.2015 11:12

V52á55c44l22a76v 34S16v19o92b32o97d26a 3901759450930

samozřejmě je to orientační, ono také každé auto brzdí jinak

0/0
12.11.2015 12:20

K83a85r36e18l 66H72o59r39á86k 2758749383683

Zase propagandastický článek plný účelelově překroucených polopravd. U menších vozidel je rozdíl v brzdné dráze v toleranci chyby měření, u kamionu vstupuje do hry technický stav brzd, je otázkou jestli mu všechna kola brzdí na maximum, z praxe víme, že to tak nebývá. Také druh pneumatik má vliv. Je velmi náročné udělat objektivní test brzdných drah. 

Můj názor je, že vůbec nezáleží na délce brzdné dtáhy (pokud se vejde do normou stanovených mezí), ale na tom, kdy řidič začne brzdit. A vo vo vo tom to je.

0/0
12.11.2015 11:09

J56a67k56u33b 76F97e68i21f86a43r 7439549226589

Ony jsou i velké rozdíly v brždění mezi osobáky. To bohužel spousta blbců, co se lepí někomu na zadek ale předjet nedokáží nikdy nepochopí.

+2/0
12.11.2015 9:58

R30o93m13a31n 78V79a70v42ř54í12č42e78k 7946145358104

tak koukám, že pánové na idnes zase objevili ameriku.

+2/−2
12.11.2015 9:16

L59u76k49á96š 75K39e68l67l97e47r 6359723983915

Oni Ameriku neobjevili, a v každém lepším médiu se opakují věci na které lidé rádi zapomínají. Na školení řidičů se také každý rok dozvíte věci, které byste měl znát z vyhlášky. Princip je stejný.

+4/0
12.11.2015 10:19

J73a21r60o10s19l92a72v 52P58o88l35á23k 9229540898977

Tak to by se měli zaměřit na ty věci, které ostatní média opomíjejí a jsou stejně nebezpečné. Je jich dost.

0/0
12.11.2015 14:46

K12a64t85e85ř82i66n15a 25V82ý89b34o45r33n41á 6540979439

U motorek je největší problém v tom, že brzdný účinek mezi předkem a zadkem rozděluje řidič manuálně. Což v situaci, kdy si polovina jezdců myslí, že brzdit zadní brzdou je zbytečné a drtivá většina se (celkem oprávněně) bojí smyku předního kola, vede k tomu, že motocykl brzdí opravdu o dost hůře, než automobil. Fyzikální úvahy o hmotnostech jsou mimo. Těžší auto má zase větší přítlak a s tím související "grip".

+1/0
12.11.2015 9:12

M61a37r30t28i93n 94D41o37k17t28o60r 5719618267236

jak jsem níže napsal, zadní brzda je již u mnoha motorek spřažená s přední.

0/0
12.11.2015 9:26

K76a10t44e69ř85i22n18a 16V16ý45b27o28r67n36á 6290269439

To jistě. U mnohem většího množství tomu tak ale není.

+2/0
12.11.2015 14:21

M36a79r60c26e69l 78H17e68r53b58o75l48t 6532526301735

Nevím, ale můj učitel (několikanásobný MČR v cross a Enduro) mi vždycky říkal, že jak šlápnu na zadní jinde než na semtamfóru, tak mi rozbije čuňu. ;-) Asi dám radši na něj, než na fyziku ;-)

0/0
12.11.2015 10:26

P21e68t32r 95M83i21c30h52a30l 2240814761762

Spousta lidí si myslí, že se na ně fyzikální zákony nevztahují. Ale poprvé vidím někoho, kdo se tím navíc veřejně chlubí. :-D

+3/0
12.11.2015 10:29

K73a10t86e11ř26i44n81a 65V95ý17b30o37r11n42á 6630429679

To je co píši. I v článku se může každý dočíst, že brzdný účinek předního kola činí 70% a zadního 30%. Tihle borci to ale ignorují a brzdí pouze přední, jako by ta brzda vzadu byla jen na okrasu a dosahují právě těch 70-ti procent brzdného efektu. A adekvátně tím prodlužují brzdnou dráhu. Ale ono je to kombinované s tím, že na tom neumí projíždět zatáčky, takže místo aby v zatáčkách akcelerovali, tak tam brzdí a na to se zadní brzda opravdu nehodí, protože motorka se při podobném brzdění má tendenci postavit z náklonu... A v autoškole je to neučí. Takže nám jen u pangejtů přibývají pomníčky  :-/

+2/0
12.11.2015 11:01

K62a91r96e54l 56H67o95r29á59k 2258589173943

Znám borce co brzdí jen zadní, přední bubnovou má povolenou.

0/0
12.11.2015 11:12

P54a96v40e91l 79M57i88k46u36l18a 6478173246617

Tak třeba na Jawě 350/634-638 je přední bubnová brzda spíš vhodná jako parkovací. ;-)

+1/0
12.11.2015 11:25

Š11t68ě82p78á66n 20B61u60r89i78a31n 3273423891805

https://www.youtube.com/watch?v=BZaeBbpyz-s

0/0
12.11.2015 18:52

K66a29t33e57ř10i61n33a 96V18ý62b16o52r31n35á 6830589469

Jj, tak to znám. Ten pán, co tvrdí v čase 3:27 cituji: "Motorka zastaví mnohem rychleji než auto" a doporučuje brzdit jen jedním kolem, asi nemá tu ruku v sádře náhodou. Ostatně v čase 7:30 to tam zase naopak popírají, což o celkové úrovni videa vypovídá celkem dost. Tak tyhle věci hlavně neposlouchejte a vyzkoušejte si to někde mimo veřejnou komunikaci sami.

0/0
12.11.2015 21:19

K41a16m94i60l 76C45h91r96a42m93o16s60t69a 7620248977649

motorka překvapivě horší než auto? Hm, že by to bylo tím že má jen dvě kola ?

0/−1
12.11.2015 9:09

K69a88r24e58l 23H10o77r70á73k 2268599663403

Tím to fakt nebude ;-D

+1/0
12.11.2015 11:15

M35i16c29h84a84l 36F94r30ý88d82a 1402609673672

Poslední větu tesat do kamene...

0/0
12.11.2015 9:03

J26a46r48o98s90l54a66v 64P93o44l87á28k 9169270898127

Myslíte tuto:"Proto se za všech okolností vyplatí u řízení přemýšlet a předvídat a mít situaci vždy bezpečně pod kontrolou.

Tak tady to zrovna vyznívá, jako že řidič může ale nemusí. Soudím podle toho VYPLATÍ. Já si myslím, že je to spíš základní povinnost při řízení vozidla. Kdo nepředvídá a nepřemýšlí, nemá na silnici co dělat.

0/0
12.11.2015 14:52
Foto

S29t41a39n12i67s10l40a84v 77Z86w12i44a79s 5156821963559

souhlas. u motorky je to jine. jak je krasne videt na videu, nakloni se dopredu a je konec. ma jedine kolo, zadni nema smysl resit, kdyz by nebrzdilo, nebo byl vysledet horsi, kdyz by dostala smyk. ke vsemu jak tu nekdo uvadi. dostat smyk na predku, nebo letet pres riditka asi nic prijemneho. proto čezety byli zadkem niz, nez predkem. uz jen vahou spadle, ale aby i mohlo byt ucinne zadni kolo. osobak? kategorie sama o sobe jina. 2 kola jsou lepsi, nez jedno. a mit za sebou brzdeny prives (karavan) tak taha auto, ktere bude ucine i na zadnich brzdach. a kamion, ktery muze mit 40 tun, otoci se tahac v protismeru, je asi dost neprijemny pocit a naves do tlaci, ale sam ridic nevidi, co se pred nim, za nim deje, kdyz se mu otoci kabina. ono srovnavat i samotne auta v brzdeni je nesmysl. kazde auto, kamion, motorka maji uspusobene k vykonu, vaze a dalsich vecech. srovnejte 1 200 ccm a 50 ccm motorku. :-D

0/0
12.11.2015 8:41

M41a60r33t35i26n 67D21o73k69t21o84r 5959658307776

Dnes mají moderní velké motorky brzdy dual, takže určeným poměrem přední/zadní brzdí pořád i když zadní třeba minimálně, ale zas motorky mají přilnavější gumy jejichž adheze je závislá na teplotě pneumatiky a pneumatiky se zahřívají i při normální jízdě více než na autě.

+1/0
12.11.2015 9:00

J39a86n 63S97v31e64t98l26i16k 8627319139529

Dal jsem plus, i když to není pravda. Chybí tam slovo "některé". Třeba brambora má Dual, taky třeba antihop, ale některá moderní Suzuki nemá (resp. nepamatuji se, že by měla). I tohle je o ceně.

0/−1
12.11.2015 10:38

P31a84v87e61l 89H72a73l65b65i76c12h 6729272386979

Podle autora platí, že "Menší váha se rovná kratší brzdné dráze." To je opravdová ptákovina. Menší váha = menší kinetická energie, která roste s kvadrátem rychlosti. A to je přesně ta energie, kterou musí brzdný systém vozidlu odebrat, aby zastavilo.

A to, jak rychle je tato energie odebírána (tedy jak moc vozidlo brzdí) nezávisí na hmotnosti, ale proměnlivém součiniteli tření (stav a kvalita pneumatik, vozovky, případné nerovnosti a nečistoty na vozovce), u těch nerovností pak na stavu tlumičů, dále to závisí na brzdných vlastnostech brzd jako takových (je rozdíl mezi kotoučem a bubnem). Dále to závisí na rozložení brzdné síly (ať už nastaveným, či ručně řízeným u motorek). Svou roli také sehrají povětrnostní podmínky a tak dále, prostě je toho hodně.

Původní výrok tedy není pravdivý - je nezávislý (řečeno pojmy matematické logiky).

+3/−3
12.11.2015 8:32

P88e54t87r 21H66o33š14e92k 6519833746894

Taky mi to přišlo jako blbost, nicméně jeden faktor existuje. Na motcyklu je za dobrých povětrnostních podmínek hlavní omezení v tom, že má tendenci se stavět na přední kolo, a maximálního zpomalení dosáhne, pokud má přední kolo 100% zatížení. Myslím, že lze předpokládat, že většina aerodynamického odporu je u motocyklu nad těžištěm, a proto vyšší aerodynamický odpor ve vyšší rychlostí motocykl sklápí zpět na zadní kolo a je možné více brzdit. Nicméně myslím, že tento faktor není příliš podstatný (hlavně v rámci povolené rychlosti) a v principu s Vámi souhlasím.

0/0
12.11.2015 9:31

P42a44v27e71l 93H63a68l51b84i32c33h 6169922566219

Tyto faktory jsem schoval do věty "a tak dále", protože je jasné, že tato problematika je velice komplexní. Ono stačí si představit případ, kdy motorka má špatné brzdy - za stejných podmínek zastaví dál než auto a tedy pro autorovo tvrzení existuje protipříklad. :-)

Jinak nejsem si úplně jist, co myslíte tím 100% zatížením předního kola?

0/0
12.11.2015 9:41

J73a19n 60S35v14e35t10l36i60k 8747209469289

100% zatížením předního kola Petr myslel, že brzdí tak, že se mu motka staví na předek (zadek se asfaltu jen dotýká). Ne každá to ale dovolí (elektronika, kontrola trakce ...). A také si nemyslím, že v tomhle stavu je nejkratší brzdná dráha. Já při nouzovém brždění brzdím oběma brzdama naplno a o zbytek se stará ABS, v provozu jsem zatím (naštěstí) nemusel, alespoň takhle nás to v motoškole učili a takhle jsem to trénovali.

0/0
12.11.2015 10:46

P27a90v45e76l 24H81a40l31b47i14c18h 6189582866239

Taky si nejsem úplně jist tím, že to je nejrychlejší způsob, jak zastavit (nepočítejme pevné či pohyblivé překážky). Nicméně ačkoliv mám na mašinu papíry, žádnou nemám a nejezdím, takže toto tvrzení nemohu nijak prokázat ani vyvrátit.

0/0
12.11.2015 11:02

P65e31t81r 27H20o22š40e82k 6909583706634

I když jedízm, tak rozhodně ne dost dobře na to, abych to mohl testovat prakticky (a nechci se zase vyválet). Z fyzikálního hlediska je to ale zřejmé - orientace výslednice tíhové a setrvačné síly závisí na velikosti té setrvačné síly a ta odpovídá zrychlení podle 2. Newtonova zákona. Na kterém kole vznikla brzdá síla není podstatné (na rovině). V situaci 100% zatížení předního kola je výslednice orientována nejvíce vpřed, jak je možné, aby byl motocykl ještě oběma koly na silnici, tedy zpomalení je maximální možné a zároveň zadní kolo má nulovou přilnavost.

0/0
12.11.2015 11:30

P41e17t66r 96H83o27š49e34k 6929853556904

Ano, přesně tak jsem to myslel. V tomto stavu je brzdná dráha opravdu nejkratší, ale z praktického hlediska je to obtížně proveditelné s dostačenou spolehlivostí a bezpečností, proto to automatika takhle daleko nepouští. Tady pak závisí na konkrétním nastavení ABS (většinou závisejícím na kategorii motocyklu), jak blízko Vás k tomu nechá přiblížit.

0/0
12.11.2015 11:06

M21a25r88t35i15n 52V26o54c48e86l 7694380924911

Takže kamión s 5 nápravami má větší tření než ostatní vozidla a tudíž menší brzdnou dráhu8-o. Moc jsem to Vaše vysvětlení nepobral, každopádně při zachování ostatních parametrů hmotnost vozidla výrazně brzdnou dráhu ovlivňuje.!

0/0
12.11.2015 9:41

P36a16v86e17l 54H28a52l27b97i24c80h 6179332906189

Pletete si tu několik pojmů. Ano, kamion s5 nápravami má větší tření, ale zapomněl jste na rovnici hybnosti, což je 1/2 * m * v^2. Kamion má tedy při stejné rychlosti násobně větší hybnou energii (40t kamion oproti 2t autu je pořád 20x více)

Je vidět, že jste to moc nepobral, protože já jsem vyvracel autorovo tvrzení, že brzdná dráha závisí pouze na hmotnosti. Pokud by napsal, že za stejných podmínek, větší hmotnost = delší brzdná dráha, bylo by to v pořádku, ale on tvrdí, že brzdná dráha obecně závisí pouze na hmotnosti, což je nesmysl.

0/0
12.11.2015 11:12

M61a29r79t74i89n 16V93o32c14e77l 7484420264241

Tak fyziku možná máte v malíku (ale možná jen hajzl na chodbě - nedokážu posoudit), ale zase Vám to chybí v jiných oblastech života.

0/0
13.11.2015 15:10

P54e46t37r 14M90i90c43h47a84l 2410374471932

Autor nepsal vědecké pojednání, ale novinový článek. A v obecné rovině má pravdu v tom, že čim vyšší hmotnost, tím delší brzdná dráha.

0/0
12.11.2015 10:39

P27a74v53e97l 28H34a46l86b66i89c62h 6129852426829

Autor nepíše pravdivě a to je podstatné. Je jedno, že se jedná o "pouze" novinový článek - naopak. Vědecké pojednání bude číst člověk s kritickým myšlením, tento web navštěvují i lidé bez těchto návyků, kteří pak slepě věří kdejaké blbosti.

  A jak jsem poukázal ve svém příspěvku, obecně neplatí vyšší hmotnost = delší brzdná dráha. Pokud tohle nechápete, je mi vás líto.

0/−1
12.11.2015 10:58

P81e39t15r 84M36i12c52h76a53l 2130414981732

Jasně. A proto spousta řidičů kamionů věří technomýtu o tom, že díky větší ploše a vzduchovým brzdám mají kratší brzdnou dráhu než osobní auto. Už jsem pár jejich obětí z těch osobáků vystříhával.

0/0
12.11.2015 13:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.