Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Test brzdění motorových vozidel. Motorka je horší než auto s karavanem

Zatímco většina motoristů sází při výběru svého vozidla na výkon, z hlediska bezpečnosti je daleko důležitější údaj o celkové brzdné dráze. Její délka přitom může zachránit peněženku i lidský život. ÚAMK otestoval několik váhových kategorií vozidel a výsledky asi nejvíc překvapí motorkáře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A63l40e54š 84B44e50n19e45š 3136975252237

Srovnání motorky je v tomto testu dost neobjektivní. To by to museli srovnávat s podobným autem - něco vyššího do terénu na hrubších gumách. Jo a ty gumy u motorky při čekání na začátek srovnávacího testu byly tutově studený. Taková běžná motopneu potřebuje ke správnýmu fungování několik km jízdy, aby se ohřála na správnou pracovní teplotu. Taky kdyby do testu vzali nějakou šestistovkovýho supersporta např Yamahu R6, tak by byl výsledek značně jinej - stačí se podívat na testy brzd u takovejch motorek.

0/0
13.11.2015 22:54

J94i72ř64í 61S97c19h71w40a51c19h 8518394928266

nehledej v tom boj o mistra světa,, je to jakési orientační srovnání ve smyslu: ....měřením rozpadu radioaktivního uhlíku v organické nečistotě na podrážkách Cimrmanových bot. Touto komplikovanou a velice nákladnou metodou zjistil, že – pokud Cimrman vůbec v těchto botách do Liptákova přišel – se tak stalo na podzim roku 1906 plus minus 200 let. ;-)

0/0
13.11.2015 23:46

T30o95m43á16š 11Z65e77m78a46n 3485168894465

To "celková hmotnost" je "nejvyšší přípustná hmotnost" v techničáku?

0/0
12.11.2015 20:17

J98i75ř23í 24S36c63h36w61a46c88h 8288954988276

v podstatě ano, vozidla v testu měla být vytížena nákladem do maxima nosnosti.

0/0
12.11.2015 21:27

J89a97n 53F88r24i91d27r30i22c11h 6965958589453

Ten DAF docela výkon. Jestli měl naloženo max, nějakejch 20-22 tun nákladu ak zastavit 40 metrech R^

0/0
12.11.2015 18:30

P26e36t25r 55S18t72e71h63l37í94k 1240751659644

Jeden z důvodů proč nechápu ty kaskadéry co na dálnicích hází myšky před rozjeté kamiony, které si udržují patřičný rozestup...

+1/0
12.11.2015 17:56

J82a17r25o19s12l48a86v 80P91o59l90á96k 9289770638227

"Řidiči si neuvědomují, že se zvyšující rychlostí se prodlužuje brzdná dráha"

No tak určitě. Co řidič to deb.l, kterej v podstatě nemyslí vůbec. Ještě že vás máme a testujete pro nás kde co. 

To by člověk nevěřil, co všechno se dá za prachy poplatníků vyvádět.Rv

Co bude testováno příště? Že tříleté dítě řídí hůř než učitel autoškoly?

+3/−1
12.11.2015 14:41

J26i39ř14í 89S44c20h73w71a87c36h 8548364698576

no tak když vidim jak se třeba na dálnici v levým pruhu "rychlíci" ve 130 lepí jeden na druhýho jak "teplí bratři" tak má pravdu předsedo.....neuvědomují....

+3/0
12.11.2015 21:31

J73i48ř35í 61K46o15c84u86r93e20k 6585454435658

Proč motorka brzdí hůř? Má vysoko těžiště*. Tím pádem vzniká klopný moment na přední kolo. A má kratší rozvor, což klopný moment zvyšuje. Setrvačná síla totiž nepůsobí na vozovce ale v těžišti.

Proč auto brzdí líp? Aerodynamický přítlak, který zvyšuje svislé zatížení pneumatiky, aniž by zvyšoval hmotnost a tím kinetickou energii vozidla. A brzdná síla závisí na síle kolmé k povrchu a součiniteli tření**. Zbytek jen a pouze o vyvážení kompent vozidla (jaké pneu atd.) Styčná plocha pak znamená jen možnosti využití maxima v případě nestejného povrchu po délce brzdné dráhy. Štěrčíček a podobné "radosti". A kvalitní brzdy pak znamenají že dokáží absorbovat kinetickou energii vozidla aniž by se vyhřály. (Škoda 120 toto nesplňuje pro dlouhé prudké kopce)

*) U kamionu to platí taky. Záleží, jak je ložený, jestli plechy na dvou metrech polysterenu nebo ten polystyren naložil na plechy.

**) Do žigula se dával pytel cementu do kurfu ne proto, že těžší auto líp drží, ale aby se zplešil poměr hmotnosti nesené hnanou nápravou vůči hmotnosti nesené nehnanou nápravou.

+4/0
12.11.2015 14:30

J63a20n 53K92o10h24o77u84t 8707744307720

My vozili v žigulu kolečko cihel, vyskládný pěkně na rovno na dno a na nich litinový plát, aby to bylo hezky rovný. Přesto se muselo na sněhu hodně opatrně.

0/0
12.11.2015 22:07

M43a52r31e74k 93J60a20n43e85č52k71a 1657406573361

Ono ta brzdná dráha nebude ani tak o vozidle jako takovém, ale o kvalitním pneu a schopnostech řidiče v případě nutnosti umět pořádně dupnout na brzdový pedál. Asistenti vozidla jsou již podružné záležitosti.

0/0
12.11.2015 13:49

M38a45r93e41k 98J76a17n18e76č81k60a 1357556793881

Samozřejmě mám na mysli osobní vozidla, ne motorky.

0/0
12.11.2015 13:51

P76a60v41e73l 71M41i65k28u25l96a 6358983786207

Tak mne napadá, je dobře, že do testu nedali třeba Jawu 350/634-638 s přední bubnovou brzdou. Z testu by pak vzešlo, že motorka nebrzdí! Ten dvouklíč je skutečně radost používat. Sice ho lze naladit tak, že se dá zastavit na předním kole, ale je pak třeba brzdu každou chvilku rozebrat, vyčistit a znovu seřídit. Jinak je to jako u Velorexu - nebrzdí - jen zpomaluje... :-)

+1/0
12.11.2015 11:40

T48o86m62á52š 86M49a48r75t42í30n94e35k 2445548915429

Ne, motorka není statisticky významně horší než auto s karavanem. Minimálně to, že řidiči obou vozidel nebrzdili ve stejném místě vozovky, se promítá do spousty faktorů ovlivňujících brzdnou dráhu. Rozdíl 10 cm (+/- až 10 cm zaokrouhlovací chyba od obou vozidel) v brzdné dráze neznamená, že můžu napsat "Motorka je horší než auto s karavanem."

Ale ona ta novinařina jde pak líp, když se dělají bulvární nadpisy. Rv

Upozorňuju, že nejsem motorkář a k motorkám mám spíš averzi.

+1/0
12.11.2015 11:12

V35á63c63l96a74v 21S33v65o85b94o72d26a 3771439720760

samozřejmě je to orientační, ono také každé auto brzdí jinak

0/0
12.11.2015 12:20

K37a96r38e93l 97H82o67r39á49k 2118279203773

Zase propagandastický článek plný účelelově překroucených polopravd. U menších vozidel je rozdíl v brzdné dráze v toleranci chyby měření, u kamionu vstupuje do hry technický stav brzd, je otázkou jestli mu všechna kola brzdí na maximum, z praxe víme, že to tak nebývá. Také druh pneumatik má vliv. Je velmi náročné udělat objektivní test brzdných drah. 

Můj názor je, že vůbec nezáleží na délce brzdné dtáhy (pokud se vejde do normou stanovených mezí), ale na tom, kdy řidič začne brzdit. A vo vo vo tom to je.

0/0
12.11.2015 11:09

J46a96k21u35b 82F71e70i44f81a45r 7379639956669

Ony jsou i velké rozdíly v brždění mezi osobáky. To bohužel spousta blbců, co se lepí někomu na zadek ale předjet nedokáží nikdy nepochopí.

+2/0
12.11.2015 9:58

R91o75m32a96n 98V56a28v96ř47í25č97e44k 7516955338564

tak koukám, že pánové na idnes zase objevili ameriku.

+2/−2
12.11.2015 9:16

L73u92k22á87š 49K96e61l90l94e71r 6129423543605

Oni Ameriku neobjevili, a v každém lepším médiu se opakují věci na které lidé rádi zapomínají. Na školení řidičů se také každý rok dozvíte věci, které byste měl znát z vyhlášky. Princip je stejný.

+4/0
12.11.2015 10:19

J11a40r12o26s74l63a27v 13P28o63l59á48k 9589940378487

Tak to by se měli zaměřit na ty věci, které ostatní média opomíjejí a jsou stejně nebezpečné. Je jich dost.

0/0
12.11.2015 14:46

K30a74t20e35ř70i43n50a 18V27ý93b24o40r12n36á 6540859519

U motorek je největší problém v tom, že brzdný účinek mezi předkem a zadkem rozděluje řidič manuálně. Což v situaci, kdy si polovina jezdců myslí, že brzdit zadní brzdou je zbytečné a drtivá většina se (celkem oprávněně) bojí smyku předního kola, vede k tomu, že motocykl brzdí opravdu o dost hůře, než automobil. Fyzikální úvahy o hmotnostech jsou mimo. Těžší auto má zase větší přítlak a s tím související "grip".

+1/0
12.11.2015 9:12

M85a24r66t41i35n 30D69o39k70t74o58r 5379108487656

jak jsem níže napsal, zadní brzda je již u mnoha motorek spřažená s přední.

0/0
12.11.2015 9:26

K62a56t50e37ř31i29n89a 66V89ý93b98o80r48n85á 6100909189

To jistě. U mnohem většího množství tomu tak ale není.

+2/0
12.11.2015 14:21

M73a95r72c79e69l 16H93e54r50b94o10l67t 6902796261555

Nevím, ale můj učitel (několikanásobný MČR v cross a Enduro) mi vždycky říkal, že jak šlápnu na zadní jinde než na semtamfóru, tak mi rozbije čuňu. ;-) Asi dám radši na něj, než na fyziku ;-)

0/0
12.11.2015 10:26

P57e77t55r 84M26i63c31h95a57l 2760474361482

Spousta lidí si myslí, že se na ně fyzikální zákony nevztahují. Ale poprvé vidím někoho, kdo se tím navíc veřejně chlubí. :-D

+3/0
12.11.2015 10:29

K30a53t69e83ř50i62n13a 74V85ý91b49o56r82n80á 6340889979

To je co píši. I v článku se může každý dočíst, že brzdný účinek předního kola činí 70% a zadního 30%. Tihle borci to ale ignorují a brzdí pouze přední, jako by ta brzda vzadu byla jen na okrasu a dosahují právě těch 70-ti procent brzdného efektu. A adekvátně tím prodlužují brzdnou dráhu. Ale ono je to kombinované s tím, že na tom neumí projíždět zatáčky, takže místo aby v zatáčkách akcelerovali, tak tam brzdí a na to se zadní brzda opravdu nehodí, protože motorka se při podobném brzdění má tendenci postavit z náklonu... A v autoškole je to neučí. Takže nám jen u pangejtů přibývají pomníčky  :-/

+2/0
12.11.2015 11:01

K97a23r81e34l 90H17o54r15á90k 2208749763323

Znám borce co brzdí jen zadní, přední bubnovou má povolenou.

0/0
12.11.2015 11:12

P92a68v67e15l 29M51i39k83u50l27a 6228793716847

Tak třeba na Jawě 350/634-638 je přední bubnová brzda spíš vhodná jako parkovací. ;-)

+1/0
12.11.2015 11:25

Š16t38ě43p82á96n 16B58u78r33i53a24n 3393453251785

https://www.youtube.com/watch?v=BZaeBbpyz-s

0/0
12.11.2015 18:52

K58a52t38e97ř63i98n80a 87V77ý61b82o58r24n56á 6950689549

Jj, tak to znám. Ten pán, co tvrdí v čase 3:27 cituji: "Motorka zastaví mnohem rychleji než auto" a doporučuje brzdit jen jedním kolem, asi nemá tu ruku v sádře náhodou. Ostatně v čase 7:30 to tam zase naopak popírají, což o celkové úrovni videa vypovídá celkem dost. Tak tyhle věci hlavně neposlouchejte a vyzkoušejte si to někde mimo veřejnou komunikaci sami.

0/0
12.11.2015 21:19

K28a32m47i75l 56C36h76r69a73m23o44s24t89a 7880158247159

motorka překvapivě horší než auto? Hm, že by to bylo tím že má jen dvě kola ?

0/−1
12.11.2015 9:09

K91a73r83e80l 18H84o34r49á65k 2308249563433

Tím to fakt nebude ;-D

+1/0
12.11.2015 11:15

M31i37c83h69a20l 23F76r12ý11d25a 1602389883842

Poslední větu tesat do kamene...

0/0
12.11.2015 9:03

J45a73r86o71s76l44a18v 64P31o84l72á20k 9469220358907

Myslíte tuto:"Proto se za všech okolností vyplatí u řízení přemýšlet a předvídat a mít situaci vždy bezpečně pod kontrolou.

Tak tady to zrovna vyznívá, jako že řidič může ale nemusí. Soudím podle toho VYPLATÍ. Já si myslím, že je to spíš základní povinnost při řízení vozidla. Kdo nepředvídá a nepřemýšlí, nemá na silnici co dělat.

0/0
12.11.2015 14:52
Foto

S16t62a22n39i91s16l39a30v 77Z91w46i13a90s 5576331523289

souhlas. u motorky je to jine. jak je krasne videt na videu, nakloni se dopredu a je konec. ma jedine kolo, zadni nema smysl resit, kdyz by nebrzdilo, nebo byl vysledet horsi, kdyz by dostala smyk. ke vsemu jak tu nekdo uvadi. dostat smyk na predku, nebo letet pres riditka asi nic prijemneho. proto čezety byli zadkem niz, nez predkem. uz jen vahou spadle, ale aby i mohlo byt ucinne zadni kolo. osobak? kategorie sama o sobe jina. 2 kola jsou lepsi, nez jedno. a mit za sebou brzdeny prives (karavan) tak taha auto, ktere bude ucine i na zadnich brzdach. a kamion, ktery muze mit 40 tun, otoci se tahac v protismeru, je asi dost neprijemny pocit a naves do tlaci, ale sam ridic nevidi, co se pred nim, za nim deje, kdyz se mu otoci kabina. ono srovnavat i samotne auta v brzdeni je nesmysl. kazde auto, kamion, motorka maji uspusobene k vykonu, vaze a dalsich vecech. srovnejte 1 200 ccm a 50 ccm motorku. :-D

0/0
12.11.2015 8:41

M98a88r75t78i57n 46D22o34k66t15o98r 5959108757636

Dnes mají moderní velké motorky brzdy dual, takže určeným poměrem přední/zadní brzdí pořád i když zadní třeba minimálně, ale zas motorky mají přilnavější gumy jejichž adheze je závislá na teplotě pneumatiky a pneumatiky se zahřívají i při normální jízdě více než na autě.

+1/0
12.11.2015 9:00

J75a20n 19S96v25e59t92l39i44k 8657939849969

Dal jsem plus, i když to není pravda. Chybí tam slovo "některé". Třeba brambora má Dual, taky třeba antihop, ale některá moderní Suzuki nemá (resp. nepamatuji se, že by měla). I tohle je o ceně.

0/−1
12.11.2015 10:38

P15a73v73e60l 29H91a47l33b59i21c57h 6269102146359

Podle autora platí, že "Menší váha se rovná kratší brzdné dráze." To je opravdová ptákovina. Menší váha = menší kinetická energie, která roste s kvadrátem rychlosti. A to je přesně ta energie, kterou musí brzdný systém vozidlu odebrat, aby zastavilo.

A to, jak rychle je tato energie odebírána (tedy jak moc vozidlo brzdí) nezávisí na hmotnosti, ale proměnlivém součiniteli tření (stav a kvalita pneumatik, vozovky, případné nerovnosti a nečistoty na vozovce), u těch nerovností pak na stavu tlumičů, dále to závisí na brzdných vlastnostech brzd jako takových (je rozdíl mezi kotoučem a bubnem). Dále to závisí na rozložení brzdné síly (ať už nastaveným, či ručně řízeným u motorek). Svou roli také sehrají povětrnostní podmínky a tak dále, prostě je toho hodně.

Původní výrok tedy není pravdivý - je nezávislý (řečeno pojmy matematické logiky).

+3/−3
12.11.2015 8:32

P11e40t33r 77H26o81š36e80k 6489363376674

Taky mi to přišlo jako blbost, nicméně jeden faktor existuje. Na motcyklu je za dobrých povětrnostních podmínek hlavní omezení v tom, že má tendenci se stavět na přední kolo, a maximálního zpomalení dosáhne, pokud má přední kolo 100% zatížení. Myslím, že lze předpokládat, že většina aerodynamického odporu je u motocyklu nad těžištěm, a proto vyšší aerodynamický odpor ve vyšší rychlostí motocykl sklápí zpět na zadní kolo a je možné více brzdit. Nicméně myslím, že tento faktor není příliš podstatný (hlavně v rámci povolené rychlosti) a v principu s Vámi souhlasím.

0/0
12.11.2015 9:31

P15a58v40e23l 63H60a24l28b92i41c47h 6769172376399

Tyto faktory jsem schoval do věty "a tak dále", protože je jasné, že tato problematika je velice komplexní. Ono stačí si představit případ, kdy motorka má špatné brzdy - za stejných podmínek zastaví dál než auto a tedy pro autorovo tvrzení existuje protipříklad. :-)

Jinak nejsem si úplně jist, co myslíte tím 100% zatížením předního kola?

0/0
12.11.2015 9:41

J25a97n 61S79v25e54t67l37i14k 8417259689249

100% zatížením předního kola Petr myslel, že brzdí tak, že se mu motka staví na předek (zadek se asfaltu jen dotýká). Ne každá to ale dovolí (elektronika, kontrola trakce ...). A také si nemyslím, že v tomhle stavu je nejkratší brzdná dráha. Já při nouzovém brždění brzdím oběma brzdama naplno a o zbytek se stará ABS, v provozu jsem zatím (naštěstí) nemusel, alespoň takhle nás to v motoškole učili a takhle jsem to trénovali.

0/0
12.11.2015 10:46

P78a92v34e34l 91H33a41l74b28i97c92h 6659842846419

Taky si nejsem úplně jist tím, že to je nejrychlejší způsob, jak zastavit (nepočítejme pevné či pohyblivé překážky). Nicméně ačkoliv mám na mašinu papíry, žádnou nemám a nejezdím, takže toto tvrzení nemohu nijak prokázat ani vyvrátit.

0/0
12.11.2015 11:02

P68e91t56r 69H87o51š20e81k 6869553226234

I když jedízm, tak rozhodně ne dost dobře na to, abych to mohl testovat prakticky (a nechci se zase vyválet). Z fyzikálního hlediska je to ale zřejmé - orientace výslednice tíhové a setrvačné síly závisí na velikosti té setrvačné síly a ta odpovídá zrychlení podle 2. Newtonova zákona. Na kterém kole vznikla brzdá síla není podstatné (na rovině). V situaci 100% zatížení předního kola je výslednice orientována nejvíce vpřed, jak je možné, aby byl motocykl ještě oběma koly na silnici, tedy zpomalení je maximální možné a zároveň zadní kolo má nulovou přilnavost.

0/0
12.11.2015 11:30

P47e30t36r 81H47o91š98e49k 6109163236844

Ano, přesně tak jsem to myslel. V tomto stavu je brzdná dráha opravdu nejkratší, ale z praktického hlediska je to obtížně proveditelné s dostačenou spolehlivostí a bezpečností, proto to automatika takhle daleko nepouští. Tady pak závisí na konkrétním nastavení ABS (většinou závisejícím na kategorii motocyklu), jak blízko Vás k tomu nechá přiblížit.

0/0
12.11.2015 11:06

M83a95r64t95i98n 67V24o39c69e35l 7684220834551

Takže kamión s 5 nápravami má větší tření než ostatní vozidla a tudíž menší brzdnou dráhu8-o. Moc jsem to Vaše vysvětlení nepobral, každopádně při zachování ostatních parametrů hmotnost vozidla výrazně brzdnou dráhu ovlivňuje.!

0/0
12.11.2015 9:41

P80a72v67e20l 47H77a79l20b93i53c91h 6269552736849

Pletete si tu několik pojmů. Ano, kamion s5 nápravami má větší tření, ale zapomněl jste na rovnici hybnosti, což je 1/2 * m * v^2. Kamion má tedy při stejné rychlosti násobně větší hybnou energii (40t kamion oproti 2t autu je pořád 20x více)

Je vidět, že jste to moc nepobral, protože já jsem vyvracel autorovo tvrzení, že brzdná dráha závisí pouze na hmotnosti. Pokud by napsal, že za stejných podmínek, větší hmotnost = delší brzdná dráha, bylo by to v pořádku, ale on tvrdí, že brzdná dráha obecně závisí pouze na hmotnosti, což je nesmysl.

0/0
12.11.2015 11:12

M45a41r62t77i71n 85V90o85c24e81l 7284410814531

Tak fyziku možná máte v malíku (ale možná jen hajzl na chodbě - nedokážu posoudit), ale zase Vám to chybí v jiných oblastech života.

0/0
13.11.2015 15:10

P21e61t24r 96M91i20c36h81a88l 2670444151732

Autor nepsal vědecké pojednání, ale novinový článek. A v obecné rovině má pravdu v tom, že čim vyšší hmotnost, tím delší brzdná dráha.

0/0
12.11.2015 10:39

P12a21v14e82l 22H50a53l33b92i15c43h 6229692886859

Autor nepíše pravdivě a to je podstatné. Je jedno, že se jedná o "pouze" novinový článek - naopak. Vědecké pojednání bude číst člověk s kritickým myšlením, tento web navštěvují i lidé bez těchto návyků, kteří pak slepě věří kdejaké blbosti.

  A jak jsem poukázal ve svém příspěvku, obecně neplatí vyšší hmotnost = delší brzdná dráha. Pokud tohle nechápete, je mi vás líto.

0/−1
12.11.2015 10:58

P53e37t29r 46M96i66c81h90a76l 2280624621582

Jasně. A proto spousta řidičů kamionů věří technomýtu o tom, že díky větší ploše a vzduchovým brzdám mají kratší brzdnou dráhu než osobní auto. Už jsem pár jejich obětí z těch osobáků vystříhával.

0/0
12.11.2015 13:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.