Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Test brzdění motorových vozidel. Motorka je horší než auto s karavanem

Zatímco většina motoristů sází při výběru svého vozidla na výkon, z hlediska bezpečnosti je daleko důležitější údaj o celkové brzdné dráze. Její délka přitom může zachránit peněženku i lidský život. ÚAMK otestoval několik váhových kategorií vozidel a výsledky asi nejvíc překvapí motorkáře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A76l38e98š 34B22e63n84e38š 3716235452137

Srovnání motorky je v tomto testu dost neobjektivní. To by to museli srovnávat s podobným autem - něco vyššího do terénu na hrubších gumách. Jo a ty gumy u motorky při čekání na začátek srovnávacího testu byly tutově studený. Taková běžná motopneu potřebuje ke správnýmu fungování několik km jízdy, aby se ohřála na správnou pracovní teplotu. Taky kdyby do testu vzali nějakou šestistovkovýho supersporta např Yamahu R6, tak by byl výsledek značně jinej - stačí se podívat na testy brzd u takovejch motorek.

0/0
13.11.2015 22:54

J45i89ř30í 47S18c47h95w30a42c43h 8868834568766

nehledej v tom boj o mistra světa,, je to jakési orientační srovnání ve smyslu: ....měřením rozpadu radioaktivního uhlíku v organické nečistotě na podrážkách Cimrmanových bot. Touto komplikovanou a velice nákladnou metodou zjistil, že – pokud Cimrman vůbec v těchto botách do Liptákova přišel – se tak stalo na podzim roku 1906 plus minus 200 let. ;-)

0/0
13.11.2015 23:46

T28o50m47á61š 64Z88e80m61a17n 3105748124285

To "celková hmotnost" je "nejvyšší přípustná hmotnost" v techničáku?

0/0
12.11.2015 20:17


J46i84ř11í 54S93c94h31w64a16c96h 8208404748436

v podstatě ano, vozidla v testu měla být vytížena nákladem do maxima nosnosti.

0/0
12.11.2015 21:27

J96a53n 43F51r25i76d45r44i44c90h 6205578569323

Ten DAF docela výkon. Jestli měl naloženo max, nějakejch 20-22 tun nákladu ak zastavit 40 metrech R^

0/0
12.11.2015 18:30

P83e82t30r 72S15t28e59h44l40í87k 1920871359214

Jeden z důvodů proč nechápu ty kaskadéry co na dálnicích hází myšky před rozjeté kamiony, které si udržují patřičný rozestup...

+1/0
12.11.2015 17:56

J22a53r37o30s89l54a82v 18P73o58l59á35k 9829110508207

"Řidiči si neuvědomují, že se zvyšující rychlostí se prodlužuje brzdná dráha"

No tak určitě. Co řidič to deb.l, kterej v podstatě nemyslí vůbec. Ještě že vás máme a testujete pro nás kde co. 

To by člověk nevěřil, co všechno se dá za prachy poplatníků vyvádět.Rv

Co bude testováno příště? Že tříleté dítě řídí hůř než učitel autoškoly?

+3/−1
12.11.2015 14:41

J43i45ř48í 97S80c32h76w47a35c55h 8838614228546

no tak když vidim jak se třeba na dálnici v levým pruhu "rychlíci" ve 130 lepí jeden na druhýho jak "teplí bratři" tak má pravdu předsedo.....neuvědomují....

+3/0
12.11.2015 21:31

J58i37ř51í 33K31o89c63u88r67e11k 6485744185708

Proč motorka brzdí hůř? Má vysoko těžiště*. Tím pádem vzniká klopný moment na přední kolo. A má kratší rozvor, což klopný moment zvyšuje. Setrvačná síla totiž nepůsobí na vozovce ale v těžišti.

Proč auto brzdí líp? Aerodynamický přítlak, který zvyšuje svislé zatížení pneumatiky, aniž by zvyšoval hmotnost a tím kinetickou energii vozidla. A brzdná síla závisí na síle kolmé k povrchu a součiniteli tření**. Zbytek jen a pouze o vyvážení kompent vozidla (jaké pneu atd.) Styčná plocha pak znamená jen možnosti využití maxima v případě nestejného povrchu po délce brzdné dráhy. Štěrčíček a podobné "radosti". A kvalitní brzdy pak znamenají že dokáží absorbovat kinetickou energii vozidla aniž by se vyhřály. (Škoda 120 toto nesplňuje pro dlouhé prudké kopce)

*) U kamionu to platí taky. Záleží, jak je ložený, jestli plechy na dvou metrech polysterenu nebo ten polystyren naložil na plechy.

**) Do žigula se dával pytel cementu do kurfu ne proto, že těžší auto líp drží, ale aby se zplešil poměr hmotnosti nesené hnanou nápravou vůči hmotnosti nesené nehnanou nápravou.

+4/0
12.11.2015 14:30

J29a53n 56K48o36h40o89u76t 8897944447700

My vozili v žigulu kolečko cihel, vyskládný pěkně na rovno na dno a na nich litinový plát, aby to bylo hezky rovný. Přesto se muselo na sněhu hodně opatrně.

0/0
12.11.2015 22:07

M30a94r29e10k 32J83a58n79e59č56k53a 1777476593151

Ono ta brzdná dráha nebude ani tak o vozidle jako takovém, ale o kvalitním pneu a schopnostech řidiče v případě nutnosti umět pořádně dupnout na brzdový pedál. Asistenti vozidla jsou již podružné záležitosti.

0/0
12.11.2015 13:49

M24a15r34e54k 19J36a67n92e10č11k87a 1247926413231

Samozřejmě mám na mysli osobní vozidla, ne motorky.

0/0
12.11.2015 13:51

P73a93v33e39l 27M78i88k70u89l95a 6868763436727

Tak mne napadá, je dobře, že do testu nedali třeba Jawu 350/634-638 s přední bubnovou brzdou. Z testu by pak vzešlo, že motorka nebrzdí! Ten dvouklíč je skutečně radost používat. Sice ho lze naladit tak, že se dá zastavit na předním kole, ale je pak třeba brzdu každou chvilku rozebrat, vyčistit a znovu seřídit. Jinak je to jako u Velorexu - nebrzdí - jen zpomaluje... :-)

+1/0
12.11.2015 11:40

T98o78m11á76š 34M75a71r64t49í34n44e62k 2125288975449

Ne, motorka není statisticky významně horší než auto s karavanem. Minimálně to, že řidiči obou vozidel nebrzdili ve stejném místě vozovky, se promítá do spousty faktorů ovlivňujících brzdnou dráhu. Rozdíl 10 cm (+/- až 10 cm zaokrouhlovací chyba od obou vozidel) v brzdné dráze neznamená, že můžu napsat "Motorka je horší než auto s karavanem."

Ale ona ta novinařina jde pak líp, když se dělají bulvární nadpisy. Rv

Upozorňuju, že nejsem motorkář a k motorkám mám spíš averzi.

+1/0
12.11.2015 11:12

V68á65c48l46a82v 59S53v17o41b36o34d43a 3431589320580

samozřejmě je to orientační, ono také každé auto brzdí jinak

0/0
12.11.2015 12:20

K33a29r10e32l 85H47o67r65á51k 2188549983943

Zase propagandastický článek plný účelelově překroucených polopravd. U menších vozidel je rozdíl v brzdné dráze v toleranci chyby měření, u kamionu vstupuje do hry technický stav brzd, je otázkou jestli mu všechna kola brzdí na maximum, z praxe víme, že to tak nebývá. Také druh pneumatik má vliv. Je velmi náročné udělat objektivní test brzdných drah. 

Můj názor je, že vůbec nezáleží na délce brzdné dtáhy (pokud se vejde do normou stanovených mezí), ale na tom, kdy řidič začne brzdit. A vo vo vo tom to je.

0/0
12.11.2015 11:09

J63a75k69u71b 55F36e30i38f95a89r 7499349936449

Ony jsou i velké rozdíly v brždění mezi osobáky. To bohužel spousta blbců, co se lepí někomu na zadek ale předjet nedokáží nikdy nepochopí.

+2/0
12.11.2015 9:58

R97o50m37a31n 89V11a84v39ř81í28č74e57k 7316965828944

tak koukám, že pánové na idnes zase objevili ameriku.

+2/−2
12.11.2015 9:16

L73u15k54á21š 76K59e63l70l87e32r 6129293363395

Oni Ameriku neobjevili, a v každém lepším médiu se opakují věci na které lidé rádi zapomínají. Na školení řidičů se také každý rok dozvíte věci, které byste měl znát z vyhlášky. Princip je stejný.

+4/0
12.11.2015 10:19

J59a97r91o12s69l24a23v 86P63o96l19á34k 9929510968977

Tak to by se měli zaměřit na ty věci, které ostatní média opomíjejí a jsou stejně nebezpečné. Je jich dost.

0/0
12.11.2015 14:46

K15a33t55e11ř25i44n78a 81V67ý47b86o65r42n67á 6980659129

U motorek je největší problém v tom, že brzdný účinek mezi předkem a zadkem rozděluje řidič manuálně. Což v situaci, kdy si polovina jezdců myslí, že brzdit zadní brzdou je zbytečné a drtivá většina se (celkem oprávněně) bojí smyku předního kola, vede k tomu, že motocykl brzdí opravdu o dost hůře, než automobil. Fyzikální úvahy o hmotnostech jsou mimo. Těžší auto má zase větší přítlak a s tím související "grip".

+1/0
12.11.2015 9:12

M76a64r28t37i67n 80D86o50k56t11o51r 5669218737896

jak jsem níže napsal, zadní brzda je již u mnoha motorek spřažená s přední.

0/0
12.11.2015 9:26

K27a78t72e35ř24i25n28a 20V44ý32b37o57r53n95á 6970539329

To jistě. U mnohem většího množství tomu tak ale není.

+2/0
12.11.2015 14:21

M50a83r29c42e85l 95H86e29r37b92o31l79t 6252806741905

Nevím, ale můj učitel (několikanásobný MČR v cross a Enduro) mi vždycky říkal, že jak šlápnu na zadní jinde než na semtamfóru, tak mi rozbije čuňu. ;-) Asi dám radši na něj, než na fyziku ;-)

0/0
12.11.2015 10:26

P52e49t30r 91M75i37c51h58a54l 2830144401332

Spousta lidí si myslí, že se na ně fyzikální zákony nevztahují. Ale poprvé vidím někoho, kdo se tím navíc veřejně chlubí. :-D

+3/0
12.11.2015 10:29

K43a53t58e57ř28i25n37a 54V56ý41b82o84r16n86á 6310959399

To je co píši. I v článku se může každý dočíst, že brzdný účinek předního kola činí 70% a zadního 30%. Tihle borci to ale ignorují a brzdí pouze přední, jako by ta brzda vzadu byla jen na okrasu a dosahují právě těch 70-ti procent brzdného efektu. A adekvátně tím prodlužují brzdnou dráhu. Ale ono je to kombinované s tím, že na tom neumí projíždět zatáčky, takže místo aby v zatáčkách akcelerovali, tak tam brzdí a na to se zadní brzda opravdu nehodí, protože motorka se při podobném brzdění má tendenci postavit z náklonu... A v autoškole je to neučí. Takže nám jen u pangejtů přibývají pomníčky  :-/

+2/0
12.11.2015 11:01

K28a50r62e66l 10H55o77r60á56k 2238419693873

Znám borce co brzdí jen zadní, přední bubnovou má povolenou.

0/0
12.11.2015 11:12

P11a90v56e95l 92M48i72k32u96l64a 6468453956187

Tak třeba na Jawě 350/634-638 je přední bubnová brzda spíš vhodná jako parkovací. ;-)

+1/0
12.11.2015 11:25

Š47t17ě68p50á29n 62B25u65r62i77a66n 3433973801955

https://www.youtube.com/watch?v=BZaeBbpyz-s

0/0
12.11.2015 18:52

K71a12t94e83ř68i39n90a 38V20ý92b81o32r16n31á 6840259309

Jj, tak to znám. Ten pán, co tvrdí v čase 3:27 cituji: "Motorka zastaví mnohem rychleji než auto" a doporučuje brzdit jen jedním kolem, asi nemá tu ruku v sádře náhodou. Ostatně v čase 7:30 to tam zase naopak popírají, což o celkové úrovni videa vypovídá celkem dost. Tak tyhle věci hlavně neposlouchejte a vyzkoušejte si to někde mimo veřejnou komunikaci sami.

0/0
12.11.2015 21:19

K13a47m40i53l 86C72h21r17a71m44o37s78t38a 9592501909353

motorka překvapivě horší než auto? Hm, že by to bylo tím že má jen dvě kola ?

0/−1
12.11.2015 9:09

K77a55r77e58l 56H47o39r18á44k 2768619463393

Tím to fakt nebude ;-D

+1/0
12.11.2015 11:15

M94i32c73h68a75l 68F83r74ý38d25a 1732769633102

Poslední větu tesat do kamene...

0/0
12.11.2015 9:03

J76a23r15o97s37l48a54v 87P77o62l90á65k 9769540238197

Myslíte tuto:"Proto se za všech okolností vyplatí u řízení přemýšlet a předvídat a mít situaci vždy bezpečně pod kontrolou.

Tak tady to zrovna vyznívá, jako že řidič může ale nemusí. Soudím podle toho VYPLATÍ. Já si myslím, že je to spíš základní povinnost při řízení vozidla. Kdo nepředvídá a nepřemýšlí, nemá na silnici co dělat.

0/0
12.11.2015 14:52
Foto

S10t41a93n13i42s87l22a50v 89Z96w54i97a16s 5836441843919

souhlas. u motorky je to jine. jak je krasne videt na videu, nakloni se dopredu a je konec. ma jedine kolo, zadni nema smysl resit, kdyz by nebrzdilo, nebo byl vysledet horsi, kdyz by dostala smyk. ke vsemu jak tu nekdo uvadi. dostat smyk na predku, nebo letet pres riditka asi nic prijemneho. proto čezety byli zadkem niz, nez predkem. uz jen vahou spadle, ale aby i mohlo byt ucinne zadni kolo. osobak? kategorie sama o sobe jina. 2 kola jsou lepsi, nez jedno. a mit za sebou brzdeny prives (karavan) tak taha auto, ktere bude ucine i na zadnich brzdach. a kamion, ktery muze mit 40 tun, otoci se tahac v protismeru, je asi dost neprijemny pocit a naves do tlaci, ale sam ridic nevidi, co se pred nim, za nim deje, kdyz se mu otoci kabina. ono srovnavat i samotne auta v brzdeni je nesmysl. kazde auto, kamion, motorka maji uspusobene k vykonu, vaze a dalsich vecech. srovnejte 1 200 ccm a 50 ccm motorku. :-D

0/0
12.11.2015 8:41

M67a78r36t60i14n 37D24o66k97t84o15r 5959208577836

Dnes mají moderní velké motorky brzdy dual, takže určeným poměrem přední/zadní brzdí pořád i když zadní třeba minimálně, ale zas motorky mají přilnavější gumy jejichž adheze je závislá na teplotě pneumatiky a pneumatiky se zahřívají i při normální jízdě více než na autě.

+1/0
12.11.2015 9:00

J10a13n 70S96v66e56t56l31i48k 8917219849129

Dal jsem plus, i když to není pravda. Chybí tam slovo "některé". Třeba brambora má Dual, taky třeba antihop, ale některá moderní Suzuki nemá (resp. nepamatuji se, že by měla). I tohle je o ceně.

0/−1
12.11.2015 10:38

P91a81v20e68l 59H30a21l46b59i18c75h 6519572526169

Podle autora platí, že "Menší váha se rovná kratší brzdné dráze." To je opravdová ptákovina. Menší váha = menší kinetická energie, která roste s kvadrátem rychlosti. A to je přesně ta energie, kterou musí brzdný systém vozidlu odebrat, aby zastavilo.

A to, jak rychle je tato energie odebírána (tedy jak moc vozidlo brzdí) nezávisí na hmotnosti, ale proměnlivém součiniteli tření (stav a kvalita pneumatik, vozovky, případné nerovnosti a nečistoty na vozovce), u těch nerovností pak na stavu tlumičů, dále to závisí na brzdných vlastnostech brzd jako takových (je rozdíl mezi kotoučem a bubnem). Dále to závisí na rozložení brzdné síly (ať už nastaveným, či ručně řízeným u motorek). Svou roli také sehrají povětrnostní podmínky a tak dále, prostě je toho hodně.

Původní výrok tedy není pravdivý - je nezávislý (řečeno pojmy matematické logiky).

+3/−3
12.11.2015 8:32

P53e89t67r 58H30o86š33e38k 6669813516344

Taky mi to přišlo jako blbost, nicméně jeden faktor existuje. Na motcyklu je za dobrých povětrnostních podmínek hlavní omezení v tom, že má tendenci se stavět na přední kolo, a maximálního zpomalení dosáhne, pokud má přední kolo 100% zatížení. Myslím, že lze předpokládat, že většina aerodynamického odporu je u motocyklu nad těžištěm, a proto vyšší aerodynamický odpor ve vyšší rychlostí motocykl sklápí zpět na zadní kolo a je možné více brzdit. Nicméně myslím, že tento faktor není příliš podstatný (hlavně v rámci povolené rychlosti) a v principu s Vámi souhlasím.

0/0
12.11.2015 9:31

P80a86v70e13l 84H78a46l32b70i49c62h 6189392896809

Tyto faktory jsem schoval do věty "a tak dále", protože je jasné, že tato problematika je velice komplexní. Ono stačí si představit případ, kdy motorka má špatné brzdy - za stejných podmínek zastaví dál než auto a tedy pro autorovo tvrzení existuje protipříklad. :-)

Jinak nejsem si úplně jist, co myslíte tím 100% zatížením předního kola?

0/0
12.11.2015 9:41

J82a53n 39S69v52e69t71l67i55k 8907589559639

100% zatížením předního kola Petr myslel, že brzdí tak, že se mu motka staví na předek (zadek se asfaltu jen dotýká). Ne každá to ale dovolí (elektronika, kontrola trakce ...). A také si nemyslím, že v tomhle stavu je nejkratší brzdná dráha. Já při nouzovém brždění brzdím oběma brzdama naplno a o zbytek se stará ABS, v provozu jsem zatím (naštěstí) nemusel, alespoň takhle nás to v motoškole učili a takhle jsem to trénovali.

0/0
12.11.2015 10:46

P37a59v29e39l 16H49a83l36b21i97c64h 6199282246219

Taky si nejsem úplně jist tím, že to je nejrychlejší způsob, jak zastavit (nepočítejme pevné či pohyblivé překážky). Nicméně ačkoliv mám na mašinu papíry, žádnou nemám a nejezdím, takže toto tvrzení nemohu nijak prokázat ani vyvrátit.

0/0
12.11.2015 11:02

P71e97t73r 12H84o63š28e41k 6399263576834

I když jedízm, tak rozhodně ne dost dobře na to, abych to mohl testovat prakticky (a nechci se zase vyválet). Z fyzikálního hlediska je to ale zřejmé - orientace výslednice tíhové a setrvačné síly závisí na velikosti té setrvačné síly a ta odpovídá zrychlení podle 2. Newtonova zákona. Na kterém kole vznikla brzdá síla není podstatné (na rovině). V situaci 100% zatížení předního kola je výslednice orientována nejvíce vpřed, jak je možné, aby byl motocykl ještě oběma koly na silnici, tedy zpomalení je maximální možné a zároveň zadní kolo má nulovou přilnavost.

0/0
12.11.2015 11:30

P51e92t70r 22H36o46š74e64k 6239343616334

Ano, přesně tak jsem to myslel. V tomto stavu je brzdná dráha opravdu nejkratší, ale z praktického hlediska je to obtížně proveditelné s dostačenou spolehlivostí a bezpečností, proto to automatika takhle daleko nepouští. Tady pak závisí na konkrétním nastavení ABS (většinou závisejícím na kategorii motocyklu), jak blízko Vás k tomu nechá přiblížit.

0/0
12.11.2015 11:06

M64a94r79t95i16n 34V23o28c86e29l 7234390624951

Takže kamión s 5 nápravami má větší tření než ostatní vozidla a tudíž menší brzdnou dráhu8-o. Moc jsem to Vaše vysvětlení nepobral, každopádně při zachování ostatních parametrů hmotnost vozidla výrazně brzdnou dráhu ovlivňuje.!

0/0
12.11.2015 9:41

P59a77v42e55l 59H75a47l67b13i31c46h 6639562516289

Pletete si tu několik pojmů. Ano, kamion s5 nápravami má větší tření, ale zapomněl jste na rovnici hybnosti, což je 1/2 * m * v^2. Kamion má tedy při stejné rychlosti násobně větší hybnou energii (40t kamion oproti 2t autu je pořád 20x více)

Je vidět, že jste to moc nepobral, protože já jsem vyvracel autorovo tvrzení, že brzdná dráha závisí pouze na hmotnosti. Pokud by napsal, že za stejných podmínek, větší hmotnost = delší brzdná dráha, bylo by to v pořádku, ale on tvrdí, že brzdná dráha obecně závisí pouze na hmotnosti, což je nesmysl.

0/0
12.11.2015 11:12

M65a40r27t68i52n 44V41o71c55e20l 7264320794411

Tak fyziku možná máte v malíku (ale možná jen hajzl na chodbě - nedokážu posoudit), ale zase Vám to chybí v jiných oblastech života.

0/0
13.11.2015 15:10

P59e39t98r 88M33i63c55h28a76l 2150294411382

Autor nepsal vědecké pojednání, ale novinový článek. A v obecné rovině má pravdu v tom, že čim vyšší hmotnost, tím delší brzdná dráha.

0/0
12.11.2015 10:39

P13a13v75e64l 39H77a93l73b31i78c77h 6429952286159

Autor nepíše pravdivě a to je podstatné. Je jedno, že se jedná o "pouze" novinový článek - naopak. Vědecké pojednání bude číst člověk s kritickým myšlením, tento web navštěvují i lidé bez těchto návyků, kteří pak slepě věří kdejaké blbosti.

  A jak jsem poukázal ve svém příspěvku, obecně neplatí vyšší hmotnost = delší brzdná dráha. Pokud tohle nechápete, je mi vás líto.

0/−1
12.11.2015 10:58

P86e45t43r 53M67i35c52h90a47l 2730334871712

Jasně. A proto spousta řidičů kamionů věří technomýtu o tom, že díky větší ploše a vzduchovým brzdám mají kratší brzdnou dráhu než osobní auto. Už jsem pár jejich obětí z těch osobáků vystříhával.

0/0
12.11.2015 13:02





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.