Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pro bezpečnost aut byl přelomový rok 2000. Malá jsou pevná jako velká

V roce 2014 zemřelo na českých silnicích 689 lidí, z toho 12 ve škodovkách mladších pěti let. To je dobrá vizitka moderních aut. Právě jejich bezpečnost je nejvíce odlišuje od starších vozů. Expert na bezpečnost automobilů Škody vysvětluje proč.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J81o10z31e83f 63K52o87s19t36e20l64a59n29s98k20ý 8765522759736

"Rychlosti se nesčítají, ale sčítají se hybnosti, tedy energie.“ To je ešte horšie ako keby sa sčítali rýchlosti. Pretože energia pohybujúceho sa telesa rastie s druhou mocninou jeho rýchlosti. Inak povedané, auto jazdiace 120-kou má oproti rovnakému autu jazdiacemu 40-kou trojnásobnú rýchlosť, ale deväťnásobnú energiu.

0/0
16.2.2016 20:09

M73i16r67o68s39l12a73v 83S78v57o29b11o95d28a 3141854602806

ale kdyz budete scitat energie dvou vozu jedoucich 100 tak to bude jako dvojnasobek energie vozu jedouciho 100 a nebude to energie vozu jedouciho 200, ktera je samozrejme vyrazne vetsi nez dvojnasobek energie vozu o polovicni rychlosti

+1/0
16.2.2016 20:18

J26i97ř86í 15R76a39m96e62š 8436574470922

o k tomu dodam auto rok devadesat osm jsem mel ceni naraz ve stoctyriceti do svahu sedesat stupnu a otocilo me to na strechu. auto ohnute ze vsech stran vomlaceny jak podvozek kde byla vyvracena dve kola plastovy naraznik v chladici zadek pokroucenej stecha az k ridici ale vsechny dvere sly otvirat a me nic nebylo. ono jde taky o to co se koupi ze.

0/0
16.2.2016 19:17


Foto

I57v45a66n 62K65o85p23t40a 5917812891687

Nebo jak se naboura.

+2/0
16.2.2016 20:31

P18a60t16r18i67k 40S25v22o58b94o36d76a 3869671386385

Děkuji, po dlouhé době článek, který mi něco dal....

0/0
16.2.2016 19:11

P71e75t67r 25H45o85r10á82k 1439433629274

A co ta záhadná věta "nesčítá se rychlost, sčítá se hybnost"? To znamená, že je síla nárazu dvakrát horší při střetu dvou protijedoucích aut než při nárazu do zdi, jenom místo rychlosti tam dáme hybnost? Nebo je síla nárazu při čelním střetu dvou aut stejná jako do zdi? Četl jsem tady diskusi, ze které vyšlo, že se to nesčítá, že je to jako do zdi. Ale pán tady zase záhadně sčítá hybnost. Tak nevím, o co jde, mám pocit, že zůstali na půl cesty k objasnění věci.

+1/0
16.2.2016 14:36

J72i29ř88í 44S18c27h95w26a32c87h 8938134428346

rychlosti se opravdu nesčítají.

....hybnosti se sčítají ale hybnost protijedoucího auta má opačné znaménko, takže pokud je protijedoucí auto stejně těžké, tak je to jako naraz do zdi. pokud je těžší tak část hybnosti předá tomu lehčímu a to se po nárazu začne pohybovat vzad, je v něm větší přetížení....

+5/0
16.2.2016 14:55

P43e61t19r 89M75a96r56e84č67e25k 1233731339328

.. čili trefit v protisměru hmotnější automobil jedoucí stejnou nebo vyšší rychlostí je ještě horší než se potkat se zdí . :-)

+1/0
16.2.2016 19:06

A59n32d74r34e76j 96M49a39s16a90r68y68k 9710223156830

tolik obkecavana reklama :) skoda snad plati za pocet slov v clanku? :D

+2/−2
16.2.2016 12:47

T81o64m82á20š 51K48u73c53h66a64ř 3707861618731

No jo, ale taky jsou o 300 kg těžší. :-/ A když se k tomu přidá litrový tříhrnek, tak ty chudáky přejde chuť předjíždět, takže bych spíš řekl, že za menším počtem mrtvých bude downsizing. ;-D

Zmenšete motory ještě víc, ať lidi ta auta musí tlačit a neumře na silnici ani kuře. ;-)

+1/0
16.2.2016 12:36

J31i43ř93í 73S65c10h23w69a35c44h 8848144548276

meleš nesmysly, o dynamice auta nerozhoduje objem nebo počet válců ale jen výkon motoru a ten rozhodně neklesá....

+1/0
16.2.2016 14:12

M31a17r35e43k 79M82a43l57ý 1902228791210

O dynamice auta nerozhoduje jenom výkon motoru, ale výkon motoru na jednotku hmotnosti auta.

+2/0
16.2.2016 16:11

J58i31ř67í 22S36c61h76w42a69c34h 8738964568156

tak samozřejmě, ale tiše předpokládám, že dnešní auto s no-downsizing motorem by jaksi nebylo lehčí, při cca stejném výkonu obou variant motorů, to dává stejný poměr výkon/hmotnost....nezávisle na objemu a počtu válců

0/0
16.2.2016 16:30

T70o21m38á48š 35K47u92c55h31a59ř 3397361178771

Neklesá? Takže pokud platí, že o dynamice rozhoduje poměr výkonu a hmotnosti, tak nejprodávanější auta/motorizace své doby kolem "přelomového" roku 2000 :

Favorit 1.3 43kw/840kg = 0,511 kW/kg

Felicia 1,3 40kW/950kg = 0,421 kW/kg

Fabia 1.0 MPI 37kW/1040kg = 0,355 kW/kg

Fabia 1.2 HTP 40kW/1060kg = 0,377 kW/kg

Po roce 2002

Fabia 1.2 HTP 47kW/1060kg = 0,443 kW/kg

Fabia 2 HTP 51kW/1125kg = 0,408 kW/kg (jsem dobrák, napsal jsem vám tu výkonnější verzi, přestože běžnější je 47 kW ;-))

Fabia III 44/kW1055 kg = 0,417 kW/kg

Dobrý, co? Čím dál větší trhače asfaltu. ;-) Tadá..Podle vaší teorie dynamiky s přehledem vyhrál Favorit z roku 1990.. ;-D;-D;-D

0/0
16.2.2016 19:41

J39i72ř52í 81S93c54h50w91a12c23h 8178324368226

a ty tam vidíš pokles výkonu? Já tedy ne!

To že auta jsou dnes o něco těžší jsem nikde nepopíral. Ale rozhodně nejsou těžší o tři metráky.

1. Takže ano trvám si na svém výkon neklesá!

2. Srovnej si Favorita s Fabií 66/77/81 kW a Favorit by opravdu nevyhrál....

3. srovnáváš hmotnosti podle různých norem a toho Favorita tam máš bez řidiče. Správně by tam mělo být 920 kg ;-)

4. teoreticky dnes vyráběný "favorit 3.generace" by vážil úplně totéž co dnešní Fabia

0/0
16.2.2016 20:37

J56a95n 42B37u86d74a22ř 1312291525868

Seš si jistej těmi výpočty? 0,511 kW/kg, to by Fávo mělo výrazně lepší poměr i než takové Ferrari LaFerrari. ;-D

+1/0
16.2.2016 20:51

T41o27m13á98š 17K81u10c53h98a12ř 3967811918131

Janě chybí mi tam nula. Šlo mi o to ukázat

1. Že poměr teoretického maximálního výkonu ke hmotnsti o skutečné využitelné dynamice vozu vypovídá velmi málo. Klasické "Nejezdí se na výkon, ale na krouťák." prostě platí.

2. Výkony nejprodávanějších motorů lidových Škodovek zdaleka nerostou tak, jak by odpovídalo zvýšené hmotnosti novějších vozů a už vůbec nerostou tak, jak by se dalo čekávat vzhledem k vývoji 30 let.

0/0
16.2.2016 21:52

J11i63ř78í 19S25c40h12w20a79c97h 8348274118486

tak od toho růstu výkonu vzhledem k hmotnosti a vývoji za 30 let. jsou ve Fabii snad další motorizace....Favoritu se o motoru, který by ho dostal na stovku v čase pod 10 sekund se mohlo maximálně zdát....

A že by 1.0MPI byla nejprodávanější motorizace o tom pochybuji.

0/0
16.2.2016 22:05

J42i64ř18í 52S10c94h61w36a47c91h 8938404178776

a přitom jsou "downsizing" a mají menší obsah než 1.3 ;-)

0/0
16.2.2016 22:09

J36a20n 59B24u49d34a84ř 1202431215138

Že výkon neroste vyšším tempem není vinou automobilky, ale zákazníků, kteří si za vyšší výkon nejsou ochotní připlatit a spokojí se s nižším. Takových dvojkových Fabií potkáš za den hrozně moc, ale na verzi RS se 132 kW narazíš jen výjimečně.

0/0
16.2.2016 22:19

T21o83m30á47š 14K73u89c79h60a21ř 3437931538801

O reálné dynamice auta právěže vůbec nerozhoduje nějaké číslo papírového výkonu, který je maximální u těchto motorů kolem 5500 ot/min, protože kdybyste tyto otáčky využíval, přijdete o sluch o nervy a motor bude po 50 000 km na šrot. O reílné dynamice auta v provozu rozhoduje průběh točivého momentu ve využívaných otáčkách 1800..3500 ot/ min a tam prostě z atmosférického litru nevyždímete nic. Hodnoty kolem 100Nm ani snad nelze nazývat kroutícím momentem. :-P

0/0
16.2.2016 19:06

J96i50ř74í 25R85a25m83e32š 8336824690482

mam auto a mel jsem auta s kterymi se da jezdit i tech pet a půl tis otacek a půl mega km neni probl to se musi vedet taky co koupit kdyz jsem tyto auta hnal na tyto otacky po dalnici dve az tri hodiny. Slabsi se drzelo kolem sto osmdesati a silnejsi kolem dvousettriceti.

0/0
16.2.2016 19:21

J20i76ř76í 62S31c31h95w49a87c20h 8408874438286

tak 1.0MPI je snad z hlediska toho čemu se dnes říká downsizing naprosto nepodstatná až okrajová záležitost.

A litrový tříhrnek 1.0 TSI má 200Nm už od nějakých 1800 ot, takže něco jak dvoulitrová atmosféra :-P

0/0
16.2.2016 19:36

J14i59ř56í 66S92c25h15w42a51c82h 8208944568956

jen ta dvoulitrová atmosféra ten krouťák má až někde v okolí 4000 ot ;-)

0/0
16.2.2016 19:40

L28u88d60v46í76k 65G63a22j13d96o88š22í97k 2145923864192

Takže se nám článek snaží podsunout, že malá auta jsou stejně bezpečná jako velká? To by pak ale v článku nesmělo být:

"...Při nárazu do stejné bariéry tedy ochrání člověka v autě stejně dobře malé auto jako velké. Rozdíl je ovšem už v případě střetu malého auta s velkým..."

Rozdíl je totiž právě v tom přetížení (zpomalení) které je u malého auta při střetu s velým podstatně větší. A jak je dobře uvedeno - fyziku obelhat nejde.

+3/0
16.2.2016 12:04
Foto

I85v81a66n 21K34o75p65t89a 5547422761347

Mate pravdu. Ale jde o to ze u obou zůstává zachovan prostor pro posádku víceméně netknutý.

0/0
16.2.2016 18:42
Foto

J93i52ř36í 73D98v30o98ř59á93k 5215769640908

To je zase článek vysoké úrovně . Nebo reklama na škodovku ?

0/−5
16.2.2016 10:09

J56i58ř77í 79S27c10h49w64a72c33h 8238894848936

to je jen červený hadr pro club-škoda-haters ;-D

+3/0
16.2.2016 14:20

M22a93r55t32i32n 85P86o18s54p62í47š97i83l 8935361256747

a tohle mi má jako říci co?

v roce 2005 zemřelo na českých cestách 1 127 lidí, z toho ve škodovkách roku výroby 2000-2005 nepřežilo nehodu 42 osob.

Kde je celková tabulka podle značek a stáří?

+7/0
16.2.2016 9:24

R14o11m29a76n 27B87í20l36ý 5410375695307

Asi tím Škoda chtěla říct, že dříve nebyla taková konkurence, tak umírali lidé hlavně v jejich autech. Kdežto dnes je tu Dacia ;-D

0/0
16.2.2016 12:11

J29i22ř83í 24S35c85h65w47a88c53h 8788134478136

a to je tak těžký pochopit, že to jsou čísla, co si škodovka zjišťuje pro sebe jako podklad pro další vývoj? Takže ji ostatní značky nezajímají.....

+2/0
16.2.2016 14:16

J25a42n 29D26l54o37u56h57ý 8196870643260

a co velikost deformačních zón?8-o

+1/0
16.2.2016 8:32

J94i15ř45í 94E89r58b27e86n 1343494626827

Jakmile máš vepředu tuhý nedeformovatelný agregát, tak tě nezajímá velikost zóny, ale její chování.

Z tohoto hlediska totiž byla velmi bezpečná Tatra 613 s dva metry dlouhým měkkým předkem...

+1/0
16.2.2016 9:21

R57o17m70a77n 84Š59e32s25t39á23k 5724779173253

Kromě toho, Tatra 613 je auto, které využívá deformační zóny jiných vozidel. :-P

+3/0
16.2.2016 10:10

J81i41ř73í 70E13r95b58e19n 1903594116937

To si pleteš s Tatrou 813 ;-) ta má deformační zóny v pneumatikách ;-D

+4/0
16.2.2016 17:30

P63e29t85r 60Č78e74r78n45i68c47k65ý 6785727580

Reklama na Škodovku a její bezpečnost?

Ale něco Vám řeknu...pokud za volantem sedí "jitrnice", je úplně jedno, jaké máte auto...kdysi dávno například v nejmenovaném motoristickém pořadu poslali Ford Focus do takové pěkné zdi...ve dvoustech za hodinu...na to by se každý český "ŠuMACHR" měl podívat...

+1/0
16.2.2016 7:22

J64a49r86o80s42l67a86v 74L76e84b23e63d46a 3666339487250

https://www.youtube.com/watch?v=LmRkPyuet_o

+2/0
16.2.2016 8:32

T21o75m90á95š 13Z39e77m44a96n 3975708554445

Zato v "předpisové" 90 je to napohodu..

0/0
16.2.2016 18:42

P74e93t96r 53Č40e19r31n20i27c42k16ý 6875527100

No, mě to neříkejte... :-D

0/0
16.2.2016 18:51

J46i24ř38í 21Z21ý30k31a 9549123811620

docela by mě zajímalo, proč se Škoda zabývá pouze ochranou posádky na předních sedadlech? Proč nepoužívá vysokopevnostních/borových ocelí i na ochranu posádky na zadních sedadlech. Chápu, že pravděpodobnost silného nárazu zezadu je menší, ale až Vám tam zařvou děti, tak na nějakou statistiku nebudete mít vůbec chuť. A dokonce vám bude i jedno, že jste to sami přežili.

Docela by mě i zajímalo, jak by dopadla ta Oktávka při nárazu na "kůl" do oblasti těsně před zadním kolem. Hezké by to asi nebylo. Že to není v EuroNCAP? Reálné nehody se také neodehrávají podle předepsaného scénáře.

Ale R^ za to, jaký pokrok Škoda udělala od dob papíráků jako byla Š120, Favorit nebo i Felicia.

+10/0
16.2.2016 0:26

O61n19d18r46e44j 68S26i28d42o19n 6284656911362

Bezpecnost na zadnich sedadlech je problem hlavne u sedmimistnych vozu, casto se pasazeri temer dotykaji hlavou zadniho skla. Slysel jsem velmi prilehavy vyraz "Sophiina volba" pri vyberu, ktere ze svych deti posadite do treti rady...

Jinak s narazem zezadu se pri vyvoji jiste pocita, co si lide casto neuvedomuji, je nebezpecnost hmotnych zavazadel nebo vetsich psu. Takovy notebook odlozeny na zadni plato umi veci.

+8/0
16.2.2016 2:46

J24i26ř15í 92E43r83b17e59n 1383414296687

Škodovka udělala úplně stejný pokrok, jako udělal VW od dob papíráků typu Golf, Polo nebo Scirocco.

Nebo jako Renault od dob R11 a R18.

Nebo jako Peugeot od dob 205, 305 a 504.

Nebo jako Fiat od dob Pandy, Una a Regaty.

Nebo... a tak dál.

+6/−1
16.2.2016 9:19

J86i58ř35í 22Z29ý91k25a 9909773101220

já si myslím, že západní automobilky měly lépe vyřešenou bezpečnost svých vozů v 90. letech jak Škoda až na přelomu století.

Trojkový Golf (1991) nebo Fková Astra(1991) na tom byly lépe jak Felicie(94) a Škodovka s těmito auty srovnala krok až s Fábií (99).

+5/0
16.2.2016 10:09

R72o81m72a89n 68B20í89l27ý 5580455845967

přesně tak

0/0
16.2.2016 12:09

J13i25ř60í 68E96r54b11e79n 1763264756817

To nepopírám. Golf i Astra totiž byly úplně nové konstrukce, kdežto Felicie byla jen do kulata prekabátěný Favorit - tj. auto s karosérií vyvinutou v roce 1985...

0/0
16.2.2016 17:32
Foto

I66v92a29n 88K36o49p11t57a 5247142411217

Zadní dveře mají stejne vysokopevnostni vyztuhy jako přední. Stejne tak prahy. I pro posádku vzadu je tedy pouzita vysokooevnostni ocel. Zavazna deformace ksroserie při nárazu zezadu by se nemela dotknout nádrže, obvykle pod zadními sedackami. A bocni naraz do sloupu se neprovadi ani v oblasti A sloupku.

+1/0
16.2.2016 18:34

J69i93ř47í 49Z48ý23k70a 9329113601310

ale není, podívejte se na celý bok komplexně. Vysokopevnostní ocelí je vyztužen pouze A a B sloupek a hrana střechy mezi nimi. Práh, hrana střechy nad B a C sloupkem a C sloupek je již z horších druhů ocelí.

U opravdu bezpečných aut je trend udělat celý bok z vysokopevnostní oceli.

A co se týče nárazu zezadu - vzpomeňte si na tu nehodu fracka, co ukradl tátovi Audi a když jej policajti naháněli, tak jako zátaras použili auta ostatních řidičů. Mrkněte se, jak ta Octavia dopadla, kam až je "nahrnutá". Přesně tam, kde začíná lepší druh oceli.

Co se týče nárazu kůlu v oblasti A sloupku, tak tam by to auto mělo dopadnout nejlépe. Je tam nejenom motorová stěna, ale obvykle i výztuha ukrytá pod palubní deskou. Zpevňuje to částečně i rám motoru (pokud tam je) a rozpěra mezi tlumiči (pokud je). V podstatě jde o nejpevnější místo auta.

0/0
16.2.2016 19:22
Foto

I96v68a33n 27K45o75p29t45a 5567152901327

Octavia 3 ma pouze asi 30% skeletu z normální hlubokotažně oceli. Jinak prakticky cely prostor posádky je z různých vysokopevnostnich oceli. Tak trochu jsem na svařovně dost často takže vidím. Používá se. Pevnostní ocel 220-700MPa, specielni vysokopevnostni ocel 700-1000MPa a vysokopevnostni formovana z tepla 1000-1200Mpa. Na skeletu je z normálního plechu defakto jen Radhausy a podlaha kufru. Stejne karoserie stavi většina automobilek.

0/0
16.2.2016 20:52

J75i90ř10í 90Z18ý44k37a 9829983821490

mrkněte třeba na tuto nehodu ifaster.cz/jak-dopadne-fabie-2015-kdyz-se-potka-se-superbem/

V té době ganz neue Fabia, těžko to byla svařenka ze dvou kusů. Tady je vidět, jak není dobré mít bok poslepovaný z několika druhů ocelí. Kdyby byl ten bok vylisován z jednoho materiálu, tak by to tak hrozně nedopadlo.

0/0
16.2.2016 19:39
Foto

I97v13a16n 61K41o62p54t52a 5807162701317

On z jednoho kusu je + vyztuhy. Na fotkách je evidentní ze Superb najel někam k B sloupku. To proste neudrží skelet pohromadě u žádného auta. Leda ze by byl odlitej z masivní oceli. Ale ta váha.

0/0
16.2.2016 22:14





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.