Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Toyota už vidí konec benzinových aut. Věří vodíku, elektromobilům ne

Japonská automobilka Toyota plánuje, že do roku 2050 nebude prodávat skoro žádná běžná benzinová vozidla. Drtivou část odbytu by měly tvořit hybridní vozy a auta na palivové články. Vyplývá to ze sdělení automobilky, která představila nové cíle ochrany životního prostředí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M57a84r65t36i25n 17K44l26u50v30á82n64e12k 9792808153533

Ropa vz vodík alebo elektro. Lenže sa stále bavíme o PALIVE ktoré sa ťaží zo zeme (obsahuje energiu ktorú tak získavame) oproti médiu ktoré tú energiu len prenáša.

Na výrobu vodíka z vody potrebujete energiu. Pri rope ťažíme tú energiu zo zeme. Teraz ju musíme dodať inak. Z uhoľných elektrární? Alebo jaderných?

Tak v ČR sa spotrebuje asi 8 mil ton ropy. Keby to bolo všetko na automobilovú dopravu, tak sa to rovná výrobe 5 blokov Temelína. Ale to je predsa tiež fuj, že?

Takže keď sa bavíme o vodíku, tak musíme rovno povedať odkiaľ vezmeme tú ENERGIU.

+2/−1
15.10.2015 7:31

P34a51v70e42l 44F69a60r60a 9587347254501

Ale to jádro není fuj, vždyť i ti Japonci po velkém průšvihu s Fukušimou se od toho neodvrací. To jenom Němci díky pomateným ekologickým politikům to chtějí zavrhnout! Ale ono je to za nějaký čas jistě přejde, nejsou jako malé Rakousko, které se sice stále chlubí zelenou elektřinou, ale jak se jim hodí šťáva z Temelína! ;-)

+2/0
15.10.2015 12:24

M57a49r90t68i25n 45K15l15u58v86á28n78e54k 9962708483813

Premňa fuj nieje keďže som tam pracoval a dačo o tom viem. Na rozdiel od ekologistov ktorí často nemajú informácie, ale vieru. Lenže sú to práve oni ktorí sú nadšení z absolútne čistého vodíkového pohonu. A vodíku sú predsa plné moria....

+1/0
15.10.2015 13:36


L20u52d98v17í31k 30G37a97j17d23o25š15í75k 2665813284742

JENŽE

Největší problém elektřiny je, že jí nedokážeme efektivně skladovat, což u vodíku jde docela snadno. Takže logika říká, že elektřinu přeměníme na vodík, který je k pohonu aut daleko vhodnější.

Získávat energii z ropy je dlouhodobě neudržitelné a nahradit ropu musí elektřina, která má tu obrovskou výhodu, že jí lze vyrábět X různými způsoby a zdroje elektřiny tak diverzifikovat.

0/0
15.10.2015 15:15

J91a80n 90V94e86s44e75l98ý 5944473322911

Li-ion baterie. Jednoduché zařízení, účinnost uložení, 85-95%, rozběhnutá průmyslová velkoprodukce, stabilní pokles ceny a zvyšování kvality, vybudovaná infrastruktura rozvodu elektřiny.

Vodík. Potřeba mnoha zařízení (elektrolyzér, speciální kompresor, chladič na -250°C,speciální čerpací zařízení, palivový článek), účinnost (u optimistů) uchování energie 40%, problémy s úniky vodíku z nádrží a vodíkovou korozí, chybějící infrastruktura čerpadel.

0/0
16.10.2015 9:02

P86e46t98r 22M77i48c81h25a42l 2360284621692

S vodíkem je pořád problém při skladování a transportu, navíc jeho výroba je energeticky docela náročná.

Hybridy jsou podle mě slepá ulička, pořád je nutný spalovací motor.

Elektromobily asi mají budoucnost, ale pořád se potýkáme s příliš vysokou cenou, nízkou kapacitou a životností akumulátorů. Ale předpokládám, že za 10 - 20 let bude situace už poněkud jiná. A do té doby budeme holt muset jezdit dál na benzín a naftu.

0/0
14.10.2015 23:21

L17u32d89v10í81k 30G46a59j79d14o89š56í86k 2335183334172

Vodík se blbě skladuje a transportuje, jenže u elektřiny to jde ještě daleko hůře.

Navíc skladování elektřiny narazí na strop v podobě nedostatku kovů na výrobu akumulátorů. Ten se projevuje už teď a to jezdí na elektřinu sotva 2 % aut.

Z toho plyne, že dnešní příliš vysoká cena akumulátorů bude v budoucnu ještě daleko vyšší.

+1/0
15.10.2015 15:24

J36a82n 15V15e30s75e25l92ý 5974273982121

A ještě ohledně energie: Co je jednodušší a efektivnější: Nabít baterku - vybít baterku nebo elektrolýza-stlačení-zchlazení na -2xx stupňů-přelití-elektrochemická reakce na palivovém článku-nabití vyrovnávací baterie-vybití baterie.

0/0
14.10.2015 22:55

J41a65n 61V38e34s78e21l84ý 5984223272841

Zatím je situace taková, že elektromobilů se za posledních 5 let prodalo milion. Aut na vodík asi stovka.

Tesla aktuálně rozjela druhou výrobní linku a jen oni teď mají výrobní kapacitu na 100 000 aut. Nissan má vyšší, VW má vyšší, atd. Toyota má prý už 170 zájemců na Mirai.

0/0
14.10.2015 22:52

V42á16c41l19a64v 90Z25e72l91i35n10k45a 2562640863552

Nějaký manažer se zasnil a to je asi tak vše. Člověk se solidním technickým vzděláním by byl s podobnými prohlášeními hodně opatrný. O vodíku se jako o palivu budoucnosti mluví už nějakou tu dekádu a skutek zatím utek. A není se co divit. Vodík je sice v řadě věcí úžasný plyn, ale co úžasné není je jeho obrovská ochota vytvářet se vzduchem zápalnou či výbušnou směs ve velmi širokém pásmu koncentrací. Prostě to s tím plynem se současnými technologiemi dost dobře neumíme.

S ne zrovna optimistickým názorem na elektromobily celkem souhlas. I ta tolik opěvovaná Tesla je zatím spíš zajímavý marketing než reálná cesta do budoucnosti. Musel by se stát zázrak na poli baterek a ten zatím nějak není na skladě.

+3/0
14.10.2015 22:15

V74í17t 83O12ž46a56n47a 1488378285614

zázrak není potřeba, stačí snížit cenu např. jako u mobilních telefonů

+1/0
14.10.2015 22:17

J53a95n 48V18e23s64e30l72ý 5234433152371

Tesla S je nejprodávanější vůz svojí kategorie. Válcuje všechny ty Mercedesy S klasse, BMW 7 a jim podobné.

Zázrak na poli baterek je nárůst kapacity o 7% a pokles ceny o 15% každý rok.

0/0
14.10.2015 23:00

T17o12m36á20š 16S65o26u80k69u91p 4653195910380

Tesla konkuruje S-klasse maximalně hmotností a cenou. Třídově je spíš mezi C a E.

0/0
14.10.2015 23:34

V25á47c84l68a92v 81Z46e38l70i75n52k26a 2852790363902

Jenže 7% roční nárůst kapacity není zázrak, ale zoufalství. Aby nemusely být v autech půltunové baterie a zároveň jsme se nemuseli bát si v zimě zatopit, tak potřebujete jít s kapacitou nahoru tak o řád nebo alespoň o půl. A pokles ceny se dříve či později začne zpomalovat až se skoro úplně zastaví, jako tomu bylo u celé řady jiných výrobků, které se začaly chrlit v obřích sériích.

+1/0
15.10.2015 9:04

J72a22n 68V78e76s98e20l46ý 5404823202461

Ale houby. To jak, že bych měl městské vozítko Peugeot iON s dojezdem 1000 km na jedno nabití? Nebo velký pohodlný sedan Tesla S s dojezdem 4000 km na jedno nabití? Na co?

Ano pokles ceny začne zpomalovat. Mezí je cena vstupních surovin, tedy 50-70 USD/kWh. 5-10x míň než je aktuální cena. Ale to je vše za předpokladu, že se nepřijde s jiných chemismem. Povedou se dobré NaS baterie a cena půjde ještě níž, sodíku i síry se k dispozici neomezené množství.

0/0
15.10.2015 13:36

M91a61t40ú38š 26E84l49i81a87š 3540506334905

Veď tu nikto nehovorí o výbušných zmesiach. Naštudujte si prosím o čom je vodíkový pohon.

0/0
15.10.2015 15:06

T77o41m59á66š 89Z78e46m54a78n 3285528504225

Někdo fandí baterkám, někdo vodíku, mně se nejvíce líbí myšlenka recyklace CO2 ze vzduchu na ropu.

+1/0
14.10.2015 22:06

J61a25n 37V48e37s19e70l98ý 5464193452241

Ono to vypukne, ale nejdříve by to mělo vytlačit ropu a zemní plyn z výroby plastů.

0/0
14.10.2015 23:01
Foto

M10i11r39o53s13l28a70v 44S87t97e67i59n78e50r 1145735918223

Já zase vidím budoucnost u CNG- podmínkou je, dost čerpadel. Tam je totiž už zavedená technologie a perspektiva na desítky let.

Mezitím se mohou akumulátory vyvíjet dále, jakmile budou ekonomicky výhodnější, změní se poměr sám od sebe.

Účinnost solárek roste a nabíjení akumulátorů není časově nějak vázáno. Ale je to ještě o desetiletí předčasné, pouštět se do elektropohonu. Hybrid je jenom hra, nemůže být nikdy ekonomicky výhodný.

0/0
14.10.2015 21:50

J42a86n 87V13e32s34e54l48ý 5264403612901

Není hybrid jako hybrid. Ty přesložité kombinace od Toyoty nemají budoucnost. Kombinace elektropohonu na kratší trasy (třeba 50 km) a benzínového/naftového/CNG/LPG/E85 motoru jako dobíjecího agregátu na delší štreky efektivně snižuje spotřebu těch paliv o 90-95%.

0/0
14.10.2015 23:05

S40t31a24n52i89s77l16a10v 74M98e81l15i34c62h57a76r 8695865156962

To jsem zvědavej, jak budou potom teroristi z IS budovat tam u nich na poušti mezi ropnými poli vodíkový hospodářství.

0/0
14.10.2015 21:42

R17a33d75e57k 35H95o77d15a98ň 9636127391823

Plán "snížení emisí z automobilu" přejitím na vodíkový (či elektrický pohon) je sice moc pěkný, ale jaksi to neřeší základní fakt - že sice emise nejdou z vozidla, ale z místa kde je vyráběn - tedy v zásadě podobný problém jako u elektromobilu. Průmyslová cesta, tedy spalování zemního plynu, je sice relativně ekonomicky únosná, ale emise nejsou nic moc, a závislosti na fosilních palivech nás to také nezbavuje. A získávání vodíku elektrolýzou je v zásadě opět jen přesun emisí jinam - sice se vyrobí čistě vodík, ale je potřeba někde získat tu elektřinu.

0/0
14.10.2015 21:29

A95n67d45r45e35j 60O35l67e91k46s43a 3155811787681

Emise že stabilních zdrojů jsou mnohem snáze a efektivněji redukovatelné.

0/0
14.10.2015 21:46

R76a77d78e39k 35H64o83d16a55ň 9666267921983

To beze sporu. Nicméně to pořád neřeší základní problém, a to je fakt že se stále řeší emise z osobních automobilů. Jenže peklo z měst dělají především 20 let staré náklaďáky a autobusy (včetně MHD). U vodíku je proti elektřině alespoň výhoda v tom, že nemusí tahat metráky akumulátorů.

0/0
14.10.2015 21:59

J10a11n 21V96e51s32e38l94ý 5214403432351

MHD půjde celkem rychle do elektriky. Pro naftové motory není nic horšího než ujet 10-20 km a během toho 20-30x zastavit a rozjet se. Elektromotor s rekuperací energie je na tohle super. A bus se stihne nabít během šoférovy povinné pauzy na konečné.

Takových busů už jezdí tisíce a čeští výrobci už je dělají taky.

+1/0
14.10.2015 23:10

R78a38d25e86k 42H51o53d27a19ň 9386307841723

Pokud vím tak třeba u Akumota (elektroskůtr) si spousta lidí stěžovala, že i při ježdění po městě je efektivita rekuperace tak nízká, že jsou to vyhozené peníze (nabízí se s i bez).

0/0
15.10.2015 7:18

J14a27n 21V60e89s78e19l66ý 5364663892351

Super logika, levné šmejdské čínské skútry měli blbou rekuperaci, proto to v autobusech nebude fungovat.

Přitom na té tehchnologii nic není, tramvaje to umí už 40 let.

0/0
15.10.2015 13:38

J46i63ř59í 50S73c64h46w44a13c55h 8368684298226

tak třeba solární panel připojený na elektrolýzu je čistý zdroj bez emisí a vyrobený vodík plní vlastně funkci baterie, jen je potřeba technicky dořešit problémy okolo jeho skladování....

+1/−1
14.10.2015 21:48

M24a72r75t89i70n 79K35l33u47v15á26n43e30k 9612348673523

Mňa by hlavne zaujímalo odkiaľ sa ten vodík berie.

Kopú ho niekde v bani? Alebo ho pumpujú dakde zo slnka?

0/0
14.10.2015 21:19

T70o34m60á95š 87S92o76u44k72u83p 4493685570900

Sloučenina vodíku pokrývá 71% povrchu planety. Máme ho dost.

0/−1
14.10.2015 22:59

M52a41r77t63i45n 90K46l95u20v10á22n25e54k 9332398443833

Ja som sa pýtal na vodík. Pretože tá zlúčenina vody je odpadný produkt spalovania vodíku v tom aute.

Z tej zlúčeniny sa vodík dá vyrobiť. Lenže na to potrebujete zas tú...ehm...energiu. A sme zas na začiatku....Pri rope ťažíme tú energiu zo zeme. Teraz ju misíme dodať inak. Z jaderných elektrární?

Tak v ČR sa spotrebuje asi 8 mil ton ropy. Keby to bolo všetko na automobilovú dopravu, tak sa to rovná výrobe 5 blokov Temelína. Ale to je predsa tiež fuj, že?

0/0
15.10.2015 7:26

T20o44m13á64š 43S68o26u35k78u98p 4543965940840

Vodík se ale nebude používat jako zdroj energie, pouze jako nosič. Energie se (v idelálním případě) vyrobí z obnovitelných zdrojů (solární, větrné, vodní) a energie se uloží právě do vodíku kde bude čekat až bude potřeba.

0/0
15.10.2015 9:34

M64a88r23t72i12n 52K96l87u76v15á74n23e60k 9832718483523

Je pravda že výroba vodíku v nespoľahlivých nepredvídateľných obnoviteľných zdrojoch riešenie je. Dokonca i s ohľadom na to že tak nebudú zaťažovať elektrickú distribučnú sústavu. Neviem aký je inštalovaný výkon týchto zdrojov v ČR, ale predpokladám, že by nestačil na potreby.

K tomu príde problém so stláčaním alebo skvapalňovaním H2. Na to je potreba ďalšia nezanedbateľná energia ktorá vyjde nazmar. Plus celkom vysoké straty H2 únikmi z nádrží, rozvodov a podobne. Plus Nebezpečnosť. A spaľovanie vodíku mimo v tepelných strojoch produje tiež emisie....

Takže s vodíkom to nieje až tak ružové a optimistické, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Tak by ma zaujímala vízia Toyoty ako sa s tým celý systém vysporiada. Zatiaľ sa vodík väčšinou vyrába z ropy resp zemného plynu.

Inak pekný článok je na http://casopis.vesmir.cz/clanek/vodik-palivem-budoucnosti

0/0
15.10.2015 10:38

T15o38m98á39š 34S53o35u18k72u60p 4373655900900

Ale i přes domnělé energetické ztráty při manipulaci s vodíkem, pořád je to energie "zadarmo." A spalování vodíku sice produkuje emise, ale pouze vodní páru a zanedbatelné množství oxidů dusíku (při spalování s atmosférickým vzduchem).

0/0
15.10.2015 10:48

M97a25r24t56i36n 40K59l37u91v85á31n66e96k 9882308173423

PRosím? ZADARMO? To nemyslíte vážne !!!!!

A s emisiami si prečítajte ten článok čo som poslal odkaz

0/0
15.10.2015 11:04

T63o40m56á49š 68S94o55u40k44u87p 4633395900690

Jsou tam uvozovky, takže brát s rezervou. No a časopis Vesmír? To je pavědecký plátek, který není vhodné brát moc vážně. Nehledě na to, že je článek mizerně ozdrojovaný a 15 let starý.

0/0
15.10.2015 11:10

M32a84r23t76i97n 45K36l45u17v91á77n46e23k 9182668553453

Tak dodajte lepšie, presnejšie a aktuálnejšie informácie. Sú tam veci nad ktorými je minimálne potreba zauvažovať. 

Tie Vaše ma teda moc nepresvedčili. Ak sa Vám tie info nepáčia, tak ich môžte uviesŤ na pravú mieru. Aj bez ozdrojovania.

0/0
15.10.2015 11:37
Foto

J87a64r28o73s34l44a51v 38V29o68j26t90ě52c95k96ý 4103268974806

Konečně něco rozumného. Rozhodně nemám zájem mít doma auto, které každých 500km musím 8h nabíjet. Baterky jsou slepá ulička, lépe vypadají kondenzátory, ale neumíme je zatím udělat dost malé s dostatečnou kapacitou. Za mě jednoznačně vodík, když dojde, tak ho doplním jako teď naftu a jedu dál. R^ asi mé další auto bude Toyota

+6/−3
14.10.2015 19:33

P83a22v31e71l 16R27i32e63d70l 4324817461739

Vy asi moc nesledujete trendy v emobilismu, že? A nebo dokonce záměrně lžete?

+2/−1
14.10.2015 20:00
Foto

J87a51r75o73s72l94a96v 50V71o47j78t76ě19c53k64ý 4953798454956

Nemyslím si, proč?

0/0
14.10.2015 20:03

P19a84v71e33l 65R91i22e55d12l 4794797161469

Časy dobíjení (Tesla):

Tesla Supercharger: 0 - 80% 40minut, to jest 30 minut => 320km

3 fázová zásuvka 32A: 0 - 95% 4 hodiny, 1 hodina => 110km

Zkušenosti praktika:

http://www.hybrid.cz/tesla-model-s-zkusenosti-po-26000km-cast-prvni

http://www.hybrid.cz/tesla-model-s-zkusenosti-po-26-000-km-2

0/0
14.10.2015 20:47

P31a52v12e11l 29R32i36e30d11l 4404227741529

A hele, ještě další zkušenosti, tentokrát již po 75000:

http://www.hybrid.cz/zkusenosti-tesla-model-s-po-dvou-letech-75-000-km

0/0
14.10.2015 20:49
Foto

J94a95r73o67s67l90a85v 85V37o87j26t28ě19c80k60ý 4493948694906

Připadá vám při cestě třeba do Mnichova v Německu například z Hradce Králové po 300km stát na pumpě 40 minut? Mě teda ne

0/0
14.10.2015 20:51

P40a42v54e66l 51R63i75e56d19l 4744177531599

No, pokud jezdíte často takové štreky, tak emobil pro vás není... Nicméně jste původně hovořil o 8 hodinách :-)

+1/0
14.10.2015 20:53

P23a96v25e81l 43R22i88e30d59l 4934637851819

Tak jsem se na tu cestu koukl. Nejdelší varianta má 500 km, což je 'na dřeň', takže cestou musíte někde 'dotankovat' tak 100 km, což je necelých 10 minut, akorát na wurst a wc. No a pokud nejedete 'na otočku', tak to v Mnichově 'dolejete' do plna. :-)

+1/0
14.10.2015 21:12

K20a51r75e80l 16H69o30r43á19k 2508399313143

Každý normální člověk jede do Mnichova v Německu vlakem. Tam se převlíkne do pyžama a u první pumpy si začne čistit zuby.

+3/0
14.10.2015 21:46

M90i44r76o20s29l44a65v 69S95l83á44m66a 1601573125205

Jojo, kdepak jsou časy Š+G ;-( …

+1/0
15.10.2015 9:57

P81a59v12e64l 80R65i15e42d92l 4114827381249

Myslíš tím v 17:58 ?

Protože ten v 17:53 mi naštěstí ujel... ;-D

0/0
15.10.2015 10:36

A13n56d85r59e39j 30O53l53e48k74s29a 3295221237661

Mě teda jo. Aspoň hoďku. Teda pokud nejste řidič-robot.

+1/0
14.10.2015 21:47

J40a24r54o22s28l32a37v 89P36o65r32t 7359387439265

To má hlavu a patu baterky jsou slepá ulička , tolik kovů aby polovina dnešních aut jezdila na elektřinu na Zemi prostě není -lithium atd . Vodík se nehromadí , je to nejlehčí prvek .

+11/−3
14.10.2015 18:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.