Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Toyota už vidí konec benzinových aut. Věří vodíku, elektromobilům ne

Japonská automobilka Toyota plánuje, že do roku 2050 nebude prodávat skoro žádná běžná benzinová vozidla. Drtivou část odbytu by měly tvořit hybridní vozy a auta na palivové články. Vyplývá to ze sdělení automobilky, která představila nové cíle ochrany životního prostředí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M96a72r95t21i72n 25K97l11u55v87á67n54e59k 9972378343873

Ropa vz vodík alebo elektro. Lenže sa stále bavíme o PALIVE ktoré sa ťaží zo zeme (obsahuje energiu ktorú tak získavame) oproti médiu ktoré tú energiu len prenáša.

Na výrobu vodíka z vody potrebujete energiu. Pri rope ťažíme tú energiu zo zeme. Teraz ju musíme dodať inak. Z uhoľných elektrární? Alebo jaderných?

Tak v ČR sa spotrebuje asi 8 mil ton ropy. Keby to bolo všetko na automobilovú dopravu, tak sa to rovná výrobe 5 blokov Temelína. Ale to je predsa tiež fuj, že?

Takže keď sa bavíme o vodíku, tak musíme rovno povedať odkiaľ vezmeme tú ENERGIU.

+2/−1
15.10.2015 7:31

P43a75v73e96l 92F60a56r72a 9207877734301

Ale to jádro není fuj, vždyť i ti Japonci po velkém průšvihu s Fukušimou se od toho neodvrací. To jenom Němci díky pomateným ekologickým politikům to chtějí zavrhnout! Ale ono je to za nějaký čas jistě přejde, nejsou jako malé Rakousko, které se sice stále chlubí zelenou elektřinou, ale jak se jim hodí šťáva z Temelína! ;-)

+2/0
15.10.2015 12:24

M52a67r30t21i23n 59K82l38u70v58á66n14e96k 9362268143933

Premňa fuj nieje keďže som tam pracoval a dačo o tom viem. Na rozdiel od ekologistov ktorí často nemajú informácie, ale vieru. Lenže sú to práve oni ktorí sú nadšení z absolútne čistého vodíkového pohonu. A vodíku sú predsa plné moria....

+1/0
15.10.2015 13:36

L37u13d30v39í82k 69G97a38j13d32o74š12í59k 2255513874232

JENŽE

Největší problém elektřiny je, že jí nedokážeme efektivně skladovat, což u vodíku jde docela snadno. Takže logika říká, že elektřinu přeměníme na vodík, který je k pohonu aut daleko vhodnější.

Získávat energii z ropy je dlouhodobě neudržitelné a nahradit ropu musí elektřina, která má tu obrovskou výhodu, že jí lze vyrábět X různými způsoby a zdroje elektřiny tak diverzifikovat.

0/0
15.10.2015 15:15

J81a66n 25V86e38s86e24l73ý 5154143142251

Li-ion baterie. Jednoduché zařízení, účinnost uložení, 85-95%, rozběhnutá průmyslová velkoprodukce, stabilní pokles ceny a zvyšování kvality, vybudovaná infrastruktura rozvodu elektřiny.

Vodík. Potřeba mnoha zařízení (elektrolyzér, speciální kompresor, chladič na -250°C,speciální čerpací zařízení, palivový článek), účinnost (u optimistů) uchování energie 40%, problémy s úniky vodíku z nádrží a vodíkovou korozí, chybějící infrastruktura čerpadel.

0/0
16.10.2015 9:02

P39e88t62r 29M56i15c92h46a27l 2320374461502

S vodíkem je pořád problém při skladování a transportu, navíc jeho výroba je energeticky docela náročná.

Hybridy jsou podle mě slepá ulička, pořád je nutný spalovací motor.

Elektromobily asi mají budoucnost, ale pořád se potýkáme s příliš vysokou cenou, nízkou kapacitou a životností akumulátorů. Ale předpokládám, že za 10 - 20 let bude situace už poněkud jiná. A do té doby budeme holt muset jezdit dál na benzín a naftu.

0/0
14.10.2015 23:21

L31u78d15v95í55k 17G87a54j48d13o32š37í22k 2255903524672

Vodík se blbě skladuje a transportuje, jenže u elektřiny to jde ještě daleko hůře.

Navíc skladování elektřiny narazí na strop v podobě nedostatku kovů na výrobu akumulátorů. Ten se projevuje už teď a to jezdí na elektřinu sotva 2 % aut.

Z toho plyne, že dnešní příliš vysoká cena akumulátorů bude v budoucnu ještě daleko vyšší.

+1/0
15.10.2015 15:24

J95a91n 33V98e17s45e23l96ý 5954943812291

A ještě ohledně energie: Co je jednodušší a efektivnější: Nabít baterku - vybít baterku nebo elektrolýza-stlačení-zchlazení na -2xx stupňů-přelití-elektrochemická reakce na palivovém článku-nabití vyrovnávací baterie-vybití baterie.

0/0
14.10.2015 22:55

J45a48n 91V58e91s46e98l52ý 5354983182681

Zatím je situace taková, že elektromobilů se za posledních 5 let prodalo milion. Aut na vodík asi stovka.

Tesla aktuálně rozjela druhou výrobní linku a jen oni teď mají výrobní kapacitu na 100 000 aut. Nissan má vyšší, VW má vyšší, atd. Toyota má prý už 170 zájemců na Mirai.

0/0
14.10.2015 22:52

V32á10c17l80a52v 82Z65e33l12i40n84k78a 2532310973792

Nějaký manažer se zasnil a to je asi tak vše. Člověk se solidním technickým vzděláním by byl s podobnými prohlášeními hodně opatrný. O vodíku se jako o palivu budoucnosti mluví už nějakou tu dekádu a skutek zatím utek. A není se co divit. Vodík je sice v řadě věcí úžasný plyn, ale co úžasné není je jeho obrovská ochota vytvářet se vzduchem zápalnou či výbušnou směs ve velmi širokém pásmu koncentrací. Prostě to s tím plynem se současnými technologiemi dost dobře neumíme.

S ne zrovna optimistickým názorem na elektromobily celkem souhlas. I ta tolik opěvovaná Tesla je zatím spíš zajímavý marketing než reálná cesta do budoucnosti. Musel by se stát zázrak na poli baterek a ten zatím nějak není na skladě.

+3/0
14.10.2015 22:15

V97í59t 42O20ž91a58n66a 1838868875294

zázrak není potřeba, stačí snížit cenu např. jako u mobilních telefonů

+1/0
14.10.2015 22:17

J65a98n 16V67e53s65e34l89ý 5474223232881

Tesla S je nejprodávanější vůz svojí kategorie. Válcuje všechny ty Mercedesy S klasse, BMW 7 a jim podobné.

Zázrak na poli baterek je nárůst kapacity o 7% a pokles ceny o 15% každý rok.

0/0
14.10.2015 23:00

T25o52m97á62š 21S46o61u73k22u91p 4773535550100

Tesla konkuruje S-klasse maximalně hmotností a cenou. Třídově je spíš mezi C a E.

0/0
14.10.2015 23:34

V57á36c22l17a57v 24Z68e95l77i14n45k41a 2772200103642

Jenže 7% roční nárůst kapacity není zázrak, ale zoufalství. Aby nemusely být v autech půltunové baterie a zároveň jsme se nemuseli bát si v zimě zatopit, tak potřebujete jít s kapacitou nahoru tak o řád nebo alespoň o půl. A pokles ceny se dříve či později začne zpomalovat až se skoro úplně zastaví, jako tomu bylo u celé řady jiných výrobků, které se začaly chrlit v obřích sériích.

+1/0
15.10.2015 9:04

J72a88n 59V47e29s30e76l16ý 5674303742511

Ale houby. To jak, že bych měl městské vozítko Peugeot iON s dojezdem 1000 km na jedno nabití? Nebo velký pohodlný sedan Tesla S s dojezdem 4000 km na jedno nabití? Na co?

Ano pokles ceny začne zpomalovat. Mezí je cena vstupních surovin, tedy 50-70 USD/kWh. 5-10x míň než je aktuální cena. Ale to je vše za předpokladu, že se nepřijde s jiných chemismem. Povedou se dobré NaS baterie a cena půjde ještě níž, sodíku i síry se k dispozici neomezené množství.

0/0
15.10.2015 13:36

M67a91t85ú24š 89E98l20i33a42š 3200986154405

Veď tu nikto nehovorí o výbušných zmesiach. Naštudujte si prosím o čom je vodíkový pohon.

0/0
15.10.2015 15:06

T10o82m12á84š 16Z10e29m94a12n 3905228804655

Někdo fandí baterkám, někdo vodíku, mně se nejvíce líbí myšlenka recyklace CO2 ze vzduchu na ropu.

+1/0
14.10.2015 22:06

J50a19n 17V90e40s50e55l48ý 5304353462531

Ono to vypukne, ale nejdříve by to mělo vytlačit ropu a zemní plyn z výroby plastů.

0/0
14.10.2015 23:01
Foto

M54i63r30o11s54l49a56v 48S47t23e89i75n33e64r 6458684503475

Já zase vidím budoucnost u CNG- podmínkou je, dost čerpadel. Tam je totiž už zavedená technologie a perspektiva na desítky let.

Mezitím se mohou akumulátory vyvíjet dále, jakmile budou ekonomicky výhodnější, změní se poměr sám od sebe.

Účinnost solárek roste a nabíjení akumulátorů není časově nějak vázáno. Ale je to ještě o desetiletí předčasné, pouštět se do elektropohonu. Hybrid je jenom hra, nemůže být nikdy ekonomicky výhodný.

0/0
14.10.2015 21:50

J95a83n 32V77e27s53e82l32ý 5124183732881

Není hybrid jako hybrid. Ty přesložité kombinace od Toyoty nemají budoucnost. Kombinace elektropohonu na kratší trasy (třeba 50 km) a benzínového/naftového/CNG/LPG/E85 motoru jako dobíjecího agregátu na delší štreky efektivně snižuje spotřebu těch paliv o 90-95%.

0/0
14.10.2015 23:05

S53t44a80n58i69s56l74a40v 81M88e66l40i19c11h70a93r 8115635276902

To jsem zvědavej, jak budou potom teroristi z IS budovat tam u nich na poušti mezi ropnými poli vodíkový hospodářství.

0/0
14.10.2015 21:42

R12a61d83e98k 56H70o40d51a82ň 9116667341463

Plán "snížení emisí z automobilu" přejitím na vodíkový (či elektrický pohon) je sice moc pěkný, ale jaksi to neřeší základní fakt - že sice emise nejdou z vozidla, ale z místa kde je vyráběn - tedy v zásadě podobný problém jako u elektromobilu. Průmyslová cesta, tedy spalování zemního plynu, je sice relativně ekonomicky únosná, ale emise nejsou nic moc, a závislosti na fosilních palivech nás to také nezbavuje. A získávání vodíku elektrolýzou je v zásadě opět jen přesun emisí jinam - sice se vyrobí čistě vodík, ale je potřeba někde získat tu elektřinu.

0/0
14.10.2015 21:29

A39n48d11r31e88j 82O85l98e92k72s64a 3125431207861

Emise že stabilních zdrojů jsou mnohem snáze a efektivněji redukovatelné.

0/0
14.10.2015 21:46

R44a80d60e18k 16H20o71d62a41ň 9296737691103

To beze sporu. Nicméně to pořád neřeší základní problém, a to je fakt že se stále řeší emise z osobních automobilů. Jenže peklo z měst dělají především 20 let staré náklaďáky a autobusy (včetně MHD). U vodíku je proti elektřině alespoň výhoda v tom, že nemusí tahat metráky akumulátorů.

0/0
14.10.2015 21:59

J13a98n 39V15e65s73e84l64ý 5404543102411

MHD půjde celkem rychle do elektriky. Pro naftové motory není nic horšího než ujet 10-20 km a během toho 20-30x zastavit a rozjet se. Elektromotor s rekuperací energie je na tohle super. A bus se stihne nabít během šoférovy povinné pauzy na konečné.

Takových busů už jezdí tisíce a čeští výrobci už je dělají taky.

+1/0
14.10.2015 23:10

R37a17d26e61k 89H35o90d68a96ň 9416957651843

Pokud vím tak třeba u Akumota (elektroskůtr) si spousta lidí stěžovala, že i při ježdění po městě je efektivita rekuperace tak nízká, že jsou to vyhozené peníze (nabízí se s i bez).

0/0
15.10.2015 7:18

J72a37n 33V38e38s67e57l63ý 5214383922681

Super logika, levné šmejdské čínské skútry měli blbou rekuperaci, proto to v autobusech nebude fungovat.

Přitom na té tehchnologii nic není, tramvaje to umí už 40 let.

0/0
15.10.2015 13:38

J64i71ř37í 54S22c59h26w29a63c16h 8778434558246

tak třeba solární panel připojený na elektrolýzu je čistý zdroj bez emisí a vyrobený vodík plní vlastně funkci baterie, jen je potřeba technicky dořešit problémy okolo jeho skladování....

+1/−1
14.10.2015 21:48

M66a82r44t18i43n 12K97l18u98v87á21n36e17k 9252708723783

Mňa by hlavne zaujímalo odkiaľ sa ten vodík berie.

Kopú ho niekde v bani? Alebo ho pumpujú dakde zo slnka?

0/0
14.10.2015 21:19

T52o14m33á96š 65S35o95u68k86u82p 4163685530720

Sloučenina vodíku pokrývá 71% povrchu planety. Máme ho dost.

0/−1
14.10.2015 22:59

M26a59r93t22i43n 95K37l93u84v34á62n73e29k 9542348483883

Ja som sa pýtal na vodík. Pretože tá zlúčenina vody je odpadný produkt spalovania vodíku v tom aute.

Z tej zlúčeniny sa vodík dá vyrobiť. Lenže na to potrebujete zas tú...ehm...energiu. A sme zas na začiatku....Pri rope ťažíme tú energiu zo zeme. Teraz ju misíme dodať inak. Z jaderných elektrární?

Tak v ČR sa spotrebuje asi 8 mil ton ropy. Keby to bolo všetko na automobilovú dopravu, tak sa to rovná výrobe 5 blokov Temelína. Ale to je predsa tiež fuj, že?

0/0
15.10.2015 7:26

T21o48m45á15š 64S12o19u43k85u77p 4823475430210

Vodík se ale nebude používat jako zdroj energie, pouze jako nosič. Energie se (v idelálním případě) vyrobí z obnovitelných zdrojů (solární, větrné, vodní) a energie se uloží právě do vodíku kde bude čekat až bude potřeba.

0/0
15.10.2015 9:34

M35a92r29t66i62n 90K64l75u60v45á56n76e39k 9222408723323

Je pravda že výroba vodíku v nespoľahlivých nepredvídateľných obnoviteľných zdrojoch riešenie je. Dokonca i s ohľadom na to že tak nebudú zaťažovať elektrickú distribučnú sústavu. Neviem aký je inštalovaný výkon týchto zdrojov v ČR, ale predpokladám, že by nestačil na potreby.

K tomu príde problém so stláčaním alebo skvapalňovaním H2. Na to je potreba ďalšia nezanedbateľná energia ktorá vyjde nazmar. Plus celkom vysoké straty H2 únikmi z nádrží, rozvodov a podobne. Plus Nebezpečnosť. A spaľovanie vodíku mimo v tepelných strojoch produje tiež emisie....

Takže s vodíkom to nieje až tak ružové a optimistické, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Tak by ma zaujímala vízia Toyoty ako sa s tým celý systém vysporiada. Zatiaľ sa vodík väčšinou vyrába z ropy resp zemného plynu.

Inak pekný článok je na http://casopis.vesmir.cz/clanek/vodik-palivem-budoucnosti

0/0
15.10.2015 10:38

T49o41m58á67š 78S42o34u79k54u39p 4193335610500

Ale i přes domnělé energetické ztráty při manipulaci s vodíkem, pořád je to energie "zadarmo." A spalování vodíku sice produkuje emise, ale pouze vodní páru a zanedbatelné množství oxidů dusíku (při spalování s atmosférickým vzduchem).

0/0
15.10.2015 10:48

M25a12r86t28i62n 93K61l15u80v35á29n82e68k 9532288553423

PRosím? ZADARMO? To nemyslíte vážne !!!!!

A s emisiami si prečítajte ten článok čo som poslal odkaz

0/0
15.10.2015 11:04

T14o73m46á19š 24S93o78u75k34u49p 4343385210200

Jsou tam uvozovky, takže brát s rezervou. No a časopis Vesmír? To je pavědecký plátek, který není vhodné brát moc vážně. Nehledě na to, že je článek mizerně ozdrojovaný a 15 let starý.

0/0
15.10.2015 11:10

M46a50r21t93i35n 23K19l53u53v69á54n79e53k 9862528223513

Tak dodajte lepšie, presnejšie a aktuálnejšie informácie. Sú tam veci nad ktorými je minimálne potreba zauvažovať. 

Tie Vaše ma teda moc nepresvedčili. Ak sa Vám tie info nepáčia, tak ich môžte uviesŤ na pravú mieru. Aj bez ozdrojovania.

0/0
15.10.2015 11:37
Foto

J20a10r20o63s90l57a76v 77V91o72j34t82ě27c37k64ý 4553968184716

Konečně něco rozumného. Rozhodně nemám zájem mít doma auto, které každých 500km musím 8h nabíjet. Baterky jsou slepá ulička, lépe vypadají kondenzátory, ale neumíme je zatím udělat dost malé s dostatečnou kapacitou. Za mě jednoznačně vodík, když dojde, tak ho doplním jako teď naftu a jedu dál. R^ asi mé další auto bude Toyota

+6/−3
14.10.2015 19:33

P32a13v16e60l 17R89i63e92d65l 4544487981329

Vy asi moc nesledujete trendy v emobilismu, že? A nebo dokonce záměrně lžete?

+2/−1
14.10.2015 20:00
Foto

J47a96r21o85s10l19a35v 85V30o45j57t44ě27c79k28ý 4863378524876

Nemyslím si, proč?

0/0
14.10.2015 20:03

P40a54v14e78l 86R96i14e13d83l 4674227841369

Časy dobíjení (Tesla):

Tesla Supercharger: 0 - 80% 40minut, to jest 30 minut => 320km

3 fázová zásuvka 32A: 0 - 95% 4 hodiny, 1 hodina => 110km

Zkušenosti praktika:

http://www.hybrid.cz/tesla-model-s-zkusenosti-po-26000km-cast-prvni

http://www.hybrid.cz/tesla-model-s-zkusenosti-po-26-000-km-2

0/0
14.10.2015 20:47

P28a85v83e94l 89R67i43e20d17l 4614967261849

A hele, ještě další zkušenosti, tentokrát již po 75000:

http://www.hybrid.cz/zkusenosti-tesla-model-s-po-dvou-letech-75-000-km

0/0
14.10.2015 20:49
Foto

J24a58r54o46s22l46a66v 20V55o43j16t51ě17c17k22ý 4223308824466

Připadá vám při cestě třeba do Mnichova v Německu například z Hradce Králové po 300km stát na pumpě 40 minut? Mě teda ne

0/0
14.10.2015 20:51

P77a45v59e90l 61R41i12e42d62l 4304957441959

No, pokud jezdíte často takové štreky, tak emobil pro vás není... Nicméně jste původně hovořil o 8 hodinách :-)

+1/0
14.10.2015 20:53

P26a88v79e28l 88R35i22e75d71l 4884607741379

Tak jsem se na tu cestu koukl. Nejdelší varianta má 500 km, což je 'na dřeň', takže cestou musíte někde 'dotankovat' tak 100 km, což je necelých 10 minut, akorát na wurst a wc. No a pokud nejedete 'na otočku', tak to v Mnichově 'dolejete' do plna. :-)

+1/0
14.10.2015 21:12

K60a82r25e36l 13H94o49r76á43k 2488459223943

Každý normální člověk jede do Mnichova v Německu vlakem. Tam se převlíkne do pyžama a u první pumpy si začne čistit zuby.

+3/0
14.10.2015 21:46

M55i60r14o63s77l92a22v 20S17l21á89m32a 1411123935215

Jojo, kdepak jsou časy Š+G ;-( …

+1/0
15.10.2015 9:57

P64a69v86e11l 11R66i74e80d78l 4154697401119

Myslíš tím v 17:58 ?

Protože ten v 17:53 mi naštěstí ujel... ;-D

0/0
15.10.2015 10:36

A76n22d46r79e52j 22O27l30e21k83s95a 3965431477721

Mě teda jo. Aspoň hoďku. Teda pokud nejste řidič-robot.

+1/0
14.10.2015 21:47

J18a24r23o71s18l74a48v 37P80o52r17t 7539587479885

To má hlavu a patu baterky jsou slepá ulička , tolik kovů aby polovina dnešních aut jezdila na elektřinu na Zemi prostě není -lithium atd . Vodík se nehromadí , je to nejlehčí prvek .

+11/−3
14.10.2015 18:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.