Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Toyota už vidí konec benzinových aut. Věří vodíku, elektromobilům ne

Japonská automobilka Toyota plánuje, že do roku 2050 nebude prodávat skoro žádná běžná benzinová vozidla. Drtivou část odbytu by měly tvořit hybridní vozy a auta na palivové články. Vyplývá to ze sdělení automobilky, která představila nové cíle ochrany životního prostředí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M53a53r19t92i91n 65K26l65u20v47á88n47e71k 9652178953573

Ropa vz vodík alebo elektro. Lenže sa stále bavíme o PALIVE ktoré sa ťaží zo zeme (obsahuje energiu ktorú tak získavame) oproti médiu ktoré tú energiu len prenáša.

Na výrobu vodíka z vody potrebujete energiu. Pri rope ťažíme tú energiu zo zeme. Teraz ju musíme dodať inak. Z uhoľných elektrární? Alebo jaderných?

Tak v ČR sa spotrebuje asi 8 mil ton ropy. Keby to bolo všetko na automobilovú dopravu, tak sa to rovná výrobe 5 blokov Temelína. Ale to je predsa tiež fuj, že?

Takže keď sa bavíme o vodíku, tak musíme rovno povedať odkiaľ vezmeme tú ENERGIU.

+2/−1
15.10.2015 7:31

P94a26v54e33l 89F58a24r89a 9977957384351

Ale to jádro není fuj, vždyť i ti Japonci po velkém průšvihu s Fukušimou se od toho neodvrací. To jenom Němci díky pomateným ekologickým politikům to chtějí zavrhnout! Ale ono je to za nějaký čas jistě přejde, nejsou jako malé Rakousko, které se sice stále chlubí zelenou elektřinou, ale jak se jim hodí šťáva z Temelína! ;-)

+2/0
15.10.2015 12:24

M25a43r46t94i56n 16K77l49u77v63á84n95e20k 9982188343753

Premňa fuj nieje keďže som tam pracoval a dačo o tom viem. Na rozdiel od ekologistov ktorí často nemajú informácie, ale vieru. Lenže sú to práve oni ktorí sú nadšení z absolútne čistého vodíkového pohonu. A vodíku sú predsa plné moria....

+1/0
15.10.2015 13:36

L35u45d69v26í51k 27G34a98j73d63o54š22í63k 2665493824282

JENŽE

Největší problém elektřiny je, že jí nedokážeme efektivně skladovat, což u vodíku jde docela snadno. Takže logika říká, že elektřinu přeměníme na vodík, který je k pohonu aut daleko vhodnější.

Získávat energii z ropy je dlouhodobě neudržitelné a nahradit ropu musí elektřina, která má tu obrovskou výhodu, že jí lze vyrábět X různými způsoby a zdroje elektřiny tak diverzifikovat.

0/0
15.10.2015 15:15

J25a89n 81V69e32s87e53l21ý 5604833262461

Li-ion baterie. Jednoduché zařízení, účinnost uložení, 85-95%, rozběhnutá průmyslová velkoprodukce, stabilní pokles ceny a zvyšování kvality, vybudovaná infrastruktura rozvodu elektřiny.

Vodík. Potřeba mnoha zařízení (elektrolyzér, speciální kompresor, chladič na -250°C,speciální čerpací zařízení, palivový článek), účinnost (u optimistů) uchování energie 40%, problémy s úniky vodíku z nádrží a vodíkovou korozí, chybějící infrastruktura čerpadel.

0/0
16.10.2015 9:02

P97e24t32r 78M29i81c53h21a11l 2260694821492

S vodíkem je pořád problém při skladování a transportu, navíc jeho výroba je energeticky docela náročná.

Hybridy jsou podle mě slepá ulička, pořád je nutný spalovací motor.

Elektromobily asi mají budoucnost, ale pořád se potýkáme s příliš vysokou cenou, nízkou kapacitou a životností akumulátorů. Ale předpokládám, že za 10 - 20 let bude situace už poněkud jiná. A do té doby budeme holt muset jezdit dál na benzín a naftu.

0/0
14.10.2015 23:21

L44u52d21v98í94k 44G68a15j38d39o85š46í32k 2245833844982

Vodík se blbě skladuje a transportuje, jenže u elektřiny to jde ještě daleko hůře.

Navíc skladování elektřiny narazí na strop v podobě nedostatku kovů na výrobu akumulátorů. Ten se projevuje už teď a to jezdí na elektřinu sotva 2 % aut.

Z toho plyne, že dnešní příliš vysoká cena akumulátorů bude v budoucnu ještě daleko vyšší.

+1/0
15.10.2015 15:24

J15a29n 19V75e93s43e72l68ý 5514653332221

A ještě ohledně energie: Co je jednodušší a efektivnější: Nabít baterku - vybít baterku nebo elektrolýza-stlačení-zchlazení na -2xx stupňů-přelití-elektrochemická reakce na palivovém článku-nabití vyrovnávací baterie-vybití baterie.

0/0
14.10.2015 22:55

J45a74n 55V39e57s32e92l18ý 5514543552851

Zatím je situace taková, že elektromobilů se za posledních 5 let prodalo milion. Aut na vodík asi stovka.

Tesla aktuálně rozjela druhou výrobní linku a jen oni teď mají výrobní kapacitu na 100 000 aut. Nissan má vyšší, VW má vyšší, atd. Toyota má prý už 170 zájemců na Mirai.

0/0
14.10.2015 22:52

V59á60c91l18a93v 43Z82e47l91i90n50k74a 2482760743102

Nějaký manažer se zasnil a to je asi tak vše. Člověk se solidním technickým vzděláním by byl s podobnými prohlášeními hodně opatrný. O vodíku se jako o palivu budoucnosti mluví už nějakou tu dekádu a skutek zatím utek. A není se co divit. Vodík je sice v řadě věcí úžasný plyn, ale co úžasné není je jeho obrovská ochota vytvářet se vzduchem zápalnou či výbušnou směs ve velmi širokém pásmu koncentrací. Prostě to s tím plynem se současnými technologiemi dost dobře neumíme.

S ne zrovna optimistickým názorem na elektromobily celkem souhlas. I ta tolik opěvovaná Tesla je zatím spíš zajímavý marketing než reálná cesta do budoucnosti. Musel by se stát zázrak na poli baterek a ten zatím nějak není na skladě.

+3/0
14.10.2015 22:15

V55í74t 81O98ž93a59n97a 1818628535234

zázrak není potřeba, stačí snížit cenu např. jako u mobilních telefonů

+1/0
14.10.2015 22:17

J71a39n 39V22e55s67e26l66ý 5104983882301

Tesla S je nejprodávanější vůz svojí kategorie. Válcuje všechny ty Mercedesy S klasse, BMW 7 a jim podobné.

Zázrak na poli baterek je nárůst kapacity o 7% a pokles ceny o 15% každý rok.

0/0
14.10.2015 23:00

T67o73m82á47š 95S96o79u38k12u56p 4203185570940

Tesla konkuruje S-klasse maximalně hmotností a cenou. Třídově je spíš mezi C a E.

0/0
14.10.2015 23:34

V57á14c96l17a77v 46Z64e14l69i91n33k74a 2822730483862

Jenže 7% roční nárůst kapacity není zázrak, ale zoufalství. Aby nemusely být v autech půltunové baterie a zároveň jsme se nemuseli bát si v zimě zatopit, tak potřebujete jít s kapacitou nahoru tak o řád nebo alespoň o půl. A pokles ceny se dříve či později začne zpomalovat až se skoro úplně zastaví, jako tomu bylo u celé řady jiných výrobků, které se začaly chrlit v obřích sériích.

+1/0
15.10.2015 9:04

J54a41n 80V91e43s12e95l78ý 5694783152421

Ale houby. To jak, že bych měl městské vozítko Peugeot iON s dojezdem 1000 km na jedno nabití? Nebo velký pohodlný sedan Tesla S s dojezdem 4000 km na jedno nabití? Na co?

Ano pokles ceny začne zpomalovat. Mezí je cena vstupních surovin, tedy 50-70 USD/kWh. 5-10x míň než je aktuální cena. Ale to je vše za předpokladu, že se nepřijde s jiných chemismem. Povedou se dobré NaS baterie a cena půjde ještě níž, sodíku i síry se k dispozici neomezené množství.

0/0
15.10.2015 13:36

M15a23t43ú81š 17E57l60i47a30š 3450946294375

Veď tu nikto nehovorí o výbušných zmesiach. Naštudujte si prosím o čom je vodíkový pohon.

0/0
15.10.2015 15:06

T44o98m98á72š 56Z20e35m95a30n 3645758154615

Někdo fandí baterkám, někdo vodíku, mně se nejvíce líbí myšlenka recyklace CO2 ze vzduchu na ropu.

+1/0
14.10.2015 22:06

J26a86n 35V90e73s72e32l30ý 5324623432721

Ono to vypukne, ale nejdříve by to mělo vytlačit ropu a zemní plyn z výroby plastů.

0/0
14.10.2015 23:01
Foto

M36i61r38o53s67l26a96v 81S91t70e55i85n53e72r 6578504663985

Já zase vidím budoucnost u CNG- podmínkou je, dost čerpadel. Tam je totiž už zavedená technologie a perspektiva na desítky let.

Mezitím se mohou akumulátory vyvíjet dále, jakmile budou ekonomicky výhodnější, změní se poměr sám od sebe.

Účinnost solárek roste a nabíjení akumulátorů není časově nějak vázáno. Ale je to ještě o desetiletí předčasné, pouštět se do elektropohonu. Hybrid je jenom hra, nemůže být nikdy ekonomicky výhodný.

0/0
14.10.2015 21:50

J61a27n 93V81e66s85e74l97ý 5244713662921

Není hybrid jako hybrid. Ty přesložité kombinace od Toyoty nemají budoucnost. Kombinace elektropohonu na kratší trasy (třeba 50 km) a benzínového/naftového/CNG/LPG/E85 motoru jako dobíjecího agregátu na delší štreky efektivně snižuje spotřebu těch paliv o 90-95%.

0/0
14.10.2015 23:05

S70t71a46n44i13s51l18a98v 48M71e15l59i75c72h24a76r 8495175736702

To jsem zvědavej, jak budou potom teroristi z IS budovat tam u nich na poušti mezi ropnými poli vodíkový hospodářství.

0/0
14.10.2015 21:42

R38a79d75e85k 61H63o23d81a11ň 9336357191553

Plán "snížení emisí z automobilu" přejitím na vodíkový (či elektrický pohon) je sice moc pěkný, ale jaksi to neřeší základní fakt - že sice emise nejdou z vozidla, ale z místa kde je vyráběn - tedy v zásadě podobný problém jako u elektromobilu. Průmyslová cesta, tedy spalování zemního plynu, je sice relativně ekonomicky únosná, ale emise nejsou nic moc, a závislosti na fosilních palivech nás to také nezbavuje. A získávání vodíku elektrolýzou je v zásadě opět jen přesun emisí jinam - sice se vyrobí čistě vodík, ale je potřeba někde získat tu elektřinu.

0/0
14.10.2015 21:29

A36n51d43r44e73j 19O78l60e49k85s53a 3785141277781

Emise že stabilních zdrojů jsou mnohem snáze a efektivněji redukovatelné.

0/0
14.10.2015 21:46

R10a37d20e42k 85H26o83d20a81ň 9306307491843

To beze sporu. Nicméně to pořád neřeší základní problém, a to je fakt že se stále řeší emise z osobních automobilů. Jenže peklo z měst dělají především 20 let staré náklaďáky a autobusy (včetně MHD). U vodíku je proti elektřině alespoň výhoda v tom, že nemusí tahat metráky akumulátorů.

0/0
14.10.2015 21:59

J72a38n 26V78e17s41e37l50ý 5674703562331

MHD půjde celkem rychle do elektriky. Pro naftové motory není nic horšího než ujet 10-20 km a během toho 20-30x zastavit a rozjet se. Elektromotor s rekuperací energie je na tohle super. A bus se stihne nabít během šoférovy povinné pauzy na konečné.

Takových busů už jezdí tisíce a čeští výrobci už je dělají taky.

+1/0
14.10.2015 23:10

R83a58d59e75k 58H17o60d36a12ň 9486257161513

Pokud vím tak třeba u Akumota (elektroskůtr) si spousta lidí stěžovala, že i při ježdění po městě je efektivita rekuperace tak nízká, že jsou to vyhozené peníze (nabízí se s i bez).

0/0
15.10.2015 7:18

J72a15n 31V93e59s10e80l61ý 5814413542261

Super logika, levné šmejdské čínské skútry měli blbou rekuperaci, proto to v autobusech nebude fungovat.

Přitom na té tehchnologii nic není, tramvaje to umí už 40 let.

0/0
15.10.2015 13:38

J37i45ř55í 32S76c52h61w82a19c66h 8758584558276

tak třeba solární panel připojený na elektrolýzu je čistý zdroj bez emisí a vyrobený vodík plní vlastně funkci baterie, jen je potřeba technicky dořešit problémy okolo jeho skladování....

+1/−1
14.10.2015 21:48

M81a33r78t30i38n 53K72l85u46v77á49n86e18k 9732918393423

Mňa by hlavne zaujímalo odkiaľ sa ten vodík berie.

Kopú ho niekde v bani? Alebo ho pumpujú dakde zo slnka?

0/0
14.10.2015 21:19

T57o83m22á28š 60S78o63u90k74u70p 4753255270390

Sloučenina vodíku pokrývá 71% povrchu planety. Máme ho dost.

0/−1
14.10.2015 22:59

M55a86r36t84i46n 76K95l69u44v10á65n46e32k 9932438803663

Ja som sa pýtal na vodík. Pretože tá zlúčenina vody je odpadný produkt spalovania vodíku v tom aute.

Z tej zlúčeniny sa vodík dá vyrobiť. Lenže na to potrebujete zas tú...ehm...energiu. A sme zas na začiatku....Pri rope ťažíme tú energiu zo zeme. Teraz ju misíme dodať inak. Z jaderných elektrární?

Tak v ČR sa spotrebuje asi 8 mil ton ropy. Keby to bolo všetko na automobilovú dopravu, tak sa to rovná výrobe 5 blokov Temelína. Ale to je predsa tiež fuj, že?

0/0
15.10.2015 7:26

T23o45m90á47š 89S34o26u97k96u62p 4743985530200

Vodík se ale nebude používat jako zdroj energie, pouze jako nosič. Energie se (v idelálním případě) vyrobí z obnovitelných zdrojů (solární, větrné, vodní) a energie se uloží právě do vodíku kde bude čekat až bude potřeba.

0/0
15.10.2015 9:34

M89a55r71t21i80n 73K23l33u54v46á79n28e42k 9372918513263

Je pravda že výroba vodíku v nespoľahlivých nepredvídateľných obnoviteľných zdrojoch riešenie je. Dokonca i s ohľadom na to že tak nebudú zaťažovať elektrickú distribučnú sústavu. Neviem aký je inštalovaný výkon týchto zdrojov v ČR, ale predpokladám, že by nestačil na potreby.

K tomu príde problém so stláčaním alebo skvapalňovaním H2. Na to je potreba ďalšia nezanedbateľná energia ktorá vyjde nazmar. Plus celkom vysoké straty H2 únikmi z nádrží, rozvodov a podobne. Plus Nebezpečnosť. A spaľovanie vodíku mimo v tepelných strojoch produje tiež emisie....

Takže s vodíkom to nieje až tak ružové a optimistické, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Tak by ma zaujímala vízia Toyoty ako sa s tým celý systém vysporiada. Zatiaľ sa vodík väčšinou vyrába z ropy resp zemného plynu.

Inak pekný článok je na http://casopis.vesmir.cz/clanek/vodik-palivem-budoucnosti

0/0
15.10.2015 10:38

T86o40m29á14š 66S44o73u39k73u95p 4413385350780

Ale i přes domnělé energetické ztráty při manipulaci s vodíkem, pořád je to energie "zadarmo." A spalování vodíku sice produkuje emise, ale pouze vodní páru a zanedbatelné množství oxidů dusíku (při spalování s atmosférickým vzduchem).

0/0
15.10.2015 10:48

M31a93r28t15i95n 77K69l71u26v43á89n24e93k 9912198233273

PRosím? ZADARMO? To nemyslíte vážne !!!!!

A s emisiami si prečítajte ten článok čo som poslal odkaz

0/0
15.10.2015 11:04

T39o53m95á17š 12S81o49u70k22u50p 4373215300510

Jsou tam uvozovky, takže brát s rezervou. No a časopis Vesmír? To je pavědecký plátek, který není vhodné brát moc vážně. Nehledě na to, že je článek mizerně ozdrojovaný a 15 let starý.

0/0
15.10.2015 11:10

M49a20r37t47i35n 95K25l97u85v38á49n65e34k 9412318223123

Tak dodajte lepšie, presnejšie a aktuálnejšie informácie. Sú tam veci nad ktorými je minimálne potreba zauvažovať. 

Tie Vaše ma teda moc nepresvedčili. Ak sa Vám tie info nepáčia, tak ich môžte uviesŤ na pravú mieru. Aj bez ozdrojovania.

0/0
15.10.2015 11:37

J96a69r31o32s73l39a90v 33V33o93j58t97ě24c35k16ý 4693528614896

Konečně něco rozumného. Rozhodně nemám zájem mít doma auto, které každých 500km musím 8h nabíjet. Baterky jsou slepá ulička, lépe vypadají kondenzátory, ale neumíme je zatím udělat dost malé s dostatečnou kapacitou. Za mě jednoznačně vodík, když dojde, tak ho doplním jako teď naftu a jedu dál. R^ asi mé další auto bude Toyota

+6/−3
14.10.2015 19:33

P96a60v97e27l 80R64i16e26d50l 4394637911809

Vy asi moc nesledujete trendy v emobilismu, že? A nebo dokonce záměrně lžete?

+2/−1
14.10.2015 20:00

J59a10r77o44s43l62a41v 78V54o97j25t77ě51c45k32ý 4833398894256

Nemyslím si, proč?

0/0
14.10.2015 20:03

P39a22v24e93l 48R18i85e58d11l 4634217261929

Časy dobíjení (Tesla):

Tesla Supercharger: 0 - 80% 40minut, to jest 30 minut => 320km

3 fázová zásuvka 32A: 0 - 95% 4 hodiny, 1 hodina => 110km

Zkušenosti praktika:

http://www.hybrid.cz/tesla-model-s-zkusenosti-po-26000km-cast-prvni

http://www.hybrid.cz/tesla-model-s-zkusenosti-po-26-000-km-2

0/0
14.10.2015 20:47

P98a57v50e12l 38R92i67e92d80l 4204157251929

A hele, ještě další zkušenosti, tentokrát již po 75000:

http://www.hybrid.cz/zkusenosti-tesla-model-s-po-dvou-letech-75-000-km

0/0
14.10.2015 20:49

J60a16r23o14s24l56a17v 15V33o34j22t66ě56c68k53ý 4403758674876

Připadá vám při cestě třeba do Mnichova v Německu například z Hradce Králové po 300km stát na pumpě 40 minut? Mě teda ne

0/0
14.10.2015 20:51

P51a26v15e58l 78R20i13e81d54l 4444247281629

No, pokud jezdíte často takové štreky, tak emobil pro vás není... Nicméně jste původně hovořil o 8 hodinách :-)

+1/0
14.10.2015 20:53

P86a34v14e70l 11R92i57e86d91l 4804417101819

Tak jsem se na tu cestu koukl. Nejdelší varianta má 500 km, což je 'na dřeň', takže cestou musíte někde 'dotankovat' tak 100 km, což je necelých 10 minut, akorát na wurst a wc. No a pokud nejedete 'na otočku', tak to v Mnichově 'dolejete' do plna. :-)

+1/0
14.10.2015 21:12

K57a96r27e98l 15H39o92r10á65k 2248509133413

Každý normální člověk jede do Mnichova v Německu vlakem. Tam se převlíkne do pyžama a u první pumpy si začne čistit zuby.

+3/0
14.10.2015 21:46

M58i79r42o87s52l46a98v 17S94l55á75m94a 1521833865555

Jojo, kdepak jsou časy Š+G ;-( …

+1/0
15.10.2015 9:57

P50a44v56e60l 61R20i97e51d61l 4444577141229

Myslíš tím v 17:58 ?

Protože ten v 17:53 mi naštěstí ujel... ;-D

0/0
15.10.2015 10:36

A83n92d54r90e67j 14O15l50e91k72s45a 3545161617541

Mě teda jo. Aspoň hoďku. Teda pokud nejste řidič-robot.

+1/0
14.10.2015 21:47

J43a22r58o87s57l52a15v 62P39o15r88t 7969457839835

To má hlavu a patu baterky jsou slepá ulička , tolik kovů aby polovina dnešních aut jezdila na elektřinu na Zemi prostě není -lithium atd . Vodík se nehromadí , je to nejlehčí prvek .

+11/−3
14.10.2015 18:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.