Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Bojoval za automobilky a říká: Emisní limity tvoří lidé, co jim nerozumí

Ivan Hodač byl do konce roku 2013 po dvanáct let generálním tajemníkem Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).To on stál v čele sdružení automobilek v době, kdy vznikala současná přísná emisní legislativa. Její vznik popsal v rozhovoru pro iDNES.cz a magazín INDEX LN.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J49a17n 27D54l88o68u61h29ý 7234269540929

Ze tech V3S nebo Skoda Favorit ci jeste starsi Skoda 120 v cesku denne jezdi!! Tim se u me zaradil mezi zbytek tech blbu, kteri maji svuj nerealny svetR^ Panovi bych chtel rici, ze jedno z mych aut ma benzinovy motor plnici Euro III a dalkovou spotrebu 5.5l/100km a jelikoz spotreba souvisi s emisemi, pak je jasne ze tento vice jak 10 let stary motor plni prisnejsi normy nez je to blbe Euro IIIR^ a nepotrebuje k tomu nejaky turbo, naftu, filtr pevnych castic a podobny nesmyslyR^

4.11.2015 12:35

M92a87r46e17k 64H24r23u26b59y 6557982821888

Nejvetsi pohromou jsou prave eurourady a zpusob jejich fungovani. Z toho proste nemuze vzniknout nic dobreho, a napachaji vice skod nez vsechny emise dohromady :-/EURv

3.11.2015 16:32

M33a63r29t47i91n 90K90l29u89v74á60n58e77k 9242408923683

Hmm. tak hlavne že sa za obrtovských nákladov šetrí na nesprávnom mieste? Čo kontejnerové lode a tankery?

2.11.2015 18:24


M83a85r55t56i73n 14K73l68u90v86á56n35e10k 9322578713543

http://www.hybrid.cz/clanky/lodni-nakladni-doprava-vetsi-nebezpeci-nez-miliony-aut

2.11.2015 18:26

F16r78a38n64t93i77š61e11k 12N68o56v41á14k 6641455116291

Kdyby se alespoň 9/10 toho zboží nevozilo naprosto zbytečně..

2.11.2015 19:21

V61á39c98l13a76v 16Z54e43l27i31n98k41a 2422490593362

Nic. Pokud ovšem nehodláte věřit hoaxům jako je v odkazu pana Kluvánka. Ale to už je na každém, zda použije svůj rozum anebo bude papouškovat bláboly aktivistů.

2.11.2015 22:29

M30a52r84t85i89n 55K30l61u78v22á12n71e10k 9442548513703

Vážený pán Zelinka.

Skúste svoj výrok podporiť nejakým ARGUMENTOM. Inak ste vypustili hoax vy.

http://auto.idnes.cz/patnact-nejvetsich-lodi-znecisti-zivotni-prostredi-vice-nez-vsechna-auta-sveta-gdn-/automoto.aspx?c=A090426_191128_automoto_vok

http://www1.cenia.cz/www/node/391

http://ec.europa.eu/ceskarepublika/press/press_releases/13_622_cs.htm

Kde sú Vaše zdroje?

3.11.2015 6:18

T63o30m37á19š 25V17a75l60d57e48r 7443430789

Vezmeme to jinak. Kupujete zboží z Číny a dalšího světa. Kolik emisí vypustí jiná doprava s stejným množstvím nákladu co jedna nákladní kontejnerová loď. Jak by se přepravovaly třeba Mazdy z Japonska do Evropy? Nebudeme kupovat co se nám líbí, ale to co zbyde v Evropě. VW, PSA, Fiat, Ford, Renault, Opel. Díky pravě tyto nechci a na M-B, BMW a Volvo nemám. Nehledě, že třeba tovární kombinace CNG a LPG tady člověk vůbec nekoupil ani na objednávku u autorizovaného prodejce, kromě vyjimek Fiat a Opel. Motory se dělají s přímým vstřikováním, ovšem bez filtru pevných částic (u benzínu) a tím si ještě více zhoršujeme prostředí. Takže logika věci je v háji. Raději si zvyšujeme v Evropě NOx zvláště u dieselů, abychom se ve městech více dusili.

8.11.2015 12:26

M12a36r23t91i53n 37K25l58u44v74á49n52e81k 9252378413403

To máte setsakra pravdu.

Ale k tomu patrí i to zasahovať tam kde to má najvyšší efekt. A nie vždy je to práve tam kde média, politici a ekologisti tvrdia.

8.11.2015 12:51

P55e31t64r 86O90t78r94u16b91a 6436698782245

No tak na zelene vlne se opravdu nema co dalsiho vymyslet, ale da se vymyslet, aby ty zelene vlny fungovaly v ramci mesta co nejvice.

Dale bych zavedl povinnost, ze kazdy novy semafor muzi mit odpocet do zelene s vyhledem na 100% zavedeni treba do roku 2020.

2.11.2015 18:04

M94a72r22e43k 77H32r68u72b30y 6617962421488

Ono by stacilo, aby se na te zelene vlne alespon zacalo pracovat. V Praze neni vyjimkou, ze nenavazuji ani 2 semafory za sebou, natoz pak delsi rada :-/

3.11.2015 16:30

F71r92a43n74t63i92š44e29k 17N13o87v57á47k 6491325236581

Jasně, taková "vejtřeska" je pro dnešní automobilky noční můrou, tu je třeba zakázat. Jezdí už padesát let a s trochou rozumné údržby pojezdí dalších 50, nemá se na ní co rozbít, projede všude a odveze cokoliv. Zato dnešní "euro6" je za 7-8 let kaput a musíte koupit nový.

2.11.2015 17:33

R31u32d24o73l95f 35P57e19k13á93r62e18k 9852581439343

Jestli si ti ekopati taky uvědomují, že povinné přidávání bio (chacha) složky do nafty situaci ještě zhoršuje...RvEURv

2.11.2015 17:11

J92o45s56e43f 97M98i93k24i30n 5603524155394

Uvědomují a už to i řekli. Bohužel se to nemůže stopnout tak rychle, jelikož si na tom spoustu podnikatelů a firem založilo živnost a investovalo do technologii (včetně Agrofertu)

4.11.2015 7:44

L89u73k31á32š 97V48a48ň21u25r56a 1285474493163

Kdyby existovala legislativa, ktera by umoznila dostat slevu na nove auto, když se zbavim stareho, tak by to bylo prinosem. Ale dnes jen musim ta peevod stareho auta zaplatit ekodan a tak si lidi radeji stara auta nechavaji. Navic jsou nova auta poruchovejsi.vsam mam jedno auto stare 8 let a druhe 13 let. Ale jsou to auta spolehliva a tak nevidim duvod se jich zbavovat. Nahradu za ne jen tezko sezenu.

2.11.2015 16:49

V83á41c35l53a94v 11Š97o13b24r 5393762127860

Problém je v tom že pořízením nového auta naděláte zhruba stejné škody jako by jste o dalších 5 let jezdil se starým.

Marginální efekt na emisích je zcela potlačen plýtváním a škodami způsobenými těžbou, zpracováním a dopravou všech materiálů z horoucích pekel po celé planetě.

Naopak stát by se měl aktivně snažit udržet provozuschopná vozidla na silnicích co nejdéle je to možné aby se omezila "spotřeba" nových aut.

2.11.2015 17:22

F34r24a79n80t15i96š66e97k 63N72o43v64á35k 6441855536341

Stát na ekologickou stopu naprosto kašle. Pro něj je přínosem zaměstnanost a výroba.

2.11.2015 17:42

J40a86r79o61m54í18r 46K28r26á60l 4440889754279

Nejvíc ekologické auto je to, které se nemusí vyrobit.  Takže se chováte ekologicky, na rozdíl od těch pojašenců.

2.11.2015 17:23

M18a68r70e45k 33M90a42l48ý 1662448191260

Taky mám auto z roku 2005 a né a né odejít do věčných lovišť :-) Pořád funguje až na drobnosti spolehlivě, má už skoro čtvrt milionu.

3.11.2015 8:39

M42i71c80h60a46l 72F67i37n84s52t70e10r53l62e 7359710673778

Děkuji za tento článek, který mi jen potvrdil to, co tvrdím již delší dobu. Tudíž, že za současným uměle nafouknutým skandálem VW stojí iniciativní úředník - neboli slovy klasika "dej blbci funkci a vymyslí lejstro". Pokud už chceme mluvit o opravdové snaze o snížení emisí, zaměřme se především na největšího znečišťovatele, jímž je doprava nákladní a ne na toho, kdo se na celkovém znečištění podílí jen v řádu procent - tedy dopravu osobní. Mimochodem největší znečišťovatelem ve městech obvykle není doprava, ale především uživatelé kotlů na pevná paliva a samozřejmě průmyslová výroba.

2.11.2015 16:20

L49u46k28á83š 67V46a27ň75u25r17a 1115494543413

Nejvetsim znecistovatelem je doprava namorni.

2.11.2015 16:50

A94d20a97m 29K85ř54i79v83s51k12ý 1583794830283

Námořní nákladní, ne námořní osobní.

2.11.2015 17:51

P74e32t46r 78S22t93e75j41s76k95a52l 3969918104556

"Už při prvních jednáních s komisí a europarlamentem jsme přitom upozorňovali, že je tato regulace trochu protichůdná. Z technického hlediska vlastně když snižujete emise CO2, tak zároveň u vznětovýchmotorůrostou emise oxidů dusíku (NOx)."

Evidentne sli automobilky nejlehci cestou pro snizovani CO2 = vyrobou turbonaft, az nastal problem s NOx, tak EU schvalila limity pro NOx. Automobilky to nedokazou vyresit, protoze se furt toci kolem turbodieselu. 

Pritom pouzitim benzinu se da eliminovat NOx a naslene se bude resit snizovani spotreby benzinoveho motoru = snizovani CO2. Na to jsou technologie jako snizovani hmotnosti, aerodynamika, uzsi pneu, lehci rafky, preplnovani a downsizing (maly objem pri nizke zatezi), vypinani valcu, hybrid, atd.

Proc je to tak narocne pochopit? Sef ACEA Sergio M. prehlasil, ze radeji nez elektromobily bude prodavat turbonafty. Tak at si to panove od automobilek nejdriv srovnaji v hlave a potom to jednoduse vyresi.EU

2.11.2015 16:15

L91u22k76á50š 31V55a22ň66u25r73a 1485914943653

Turbodiesel ma vyssi ucinnost jak benzin nebo turbobenzin. Resenim je plynova turbina s elektrickym geberatorem v hybridu.

2.11.2015 16:52

P44e41t64r 86S46t91e95j42s77k12a74l 3289108434666

Ucinnost ma vyssi ale elektromotor(-mobil) jeste vyssi, ale jak pisu, nafta ma problem s NOx a PM - chuda smes.

3.11.2015 9:33

J52a88n 11M82a90z51ů56r66e66k 2178764528755

je komický jaký boj tu je proti osobním autům, které přitom mají minimální podíl na vypouštění škodlivin....asi stejný jako plivnout do táboráku. Toto je jen další ukázka zbytečnosti komise a toho že ekologické lobby si tu dělá co chce.

2.11.2015 15:11

M33a22r96t30i36n 49K80a39r18á64s36e22k 9188103258438

No a podle vas ve mestech je obcas ten dusivy vzdych zpusoben cim jinym nez automobily? A proc se koncentruje obzlvaste kolem hlavnich silnicnich tahu?

2.11.2015 15:53

P71e29t80r 93S65t80e16j95s12k92a82l 3529898174306

Prestete si o problemech ve mestech bez tezkeho prumyslu, jako napriklad Brno, kde je obrovska koncentrace prachu a NOx a doted "nikdo" nevedel z ceho to je.

2.11.2015 16:17

P78a84v29e89l 12C77h62l30a79p16e26c 5708596920277

Jak přemýšlí ekolog a úředník EU. Abychom byli in a eco bio. nařídíme na poli za domem pěstovat řepku, je to super, členové UVKSEU jako náš neagent z toho mají snový dotační business, celé to umožní dovážet brambory z Egypta. a tak vybereme další prachy na spotřební dani z PHM a na mýtném. Kupodivu nám stoupne spotřeba primárních paliv a tak začneme tlačit na automobilky, ty musí začít optimalizovat a tak se úžasný vůz značky Škoda skládá z dílů vyráběných na třech kontinentech a náklady na přepravu jsou 4x vyšší než bylo u auta před 25 lety. Nicméně to opět generuje zisky z PHM a mýta.pro stát a soudruhy z EU.

Podobně bychom mohli probrat další užasné nápady soudruhů jako je zákaz žárovek, zákaz Hg teploměrů nebo FV na polích ,ale kdo by se chtěl rozčilovat.

2.11.2015 14:35

J95o53s69e50f 28V73a85l73a 9880343523983

pokud to ovsem bude kun s katalyzatorem, aby vysoce jedovaty metan neunikal do ovzdusi. Nebo staci pridavne spalovani metanu rovnou u vystupu bez nutnosti katalyzatoru. jinak do mesta nesmi

2.11.2015 14:34

M65a87r60t68i63n 38V21á24v66r16a 2480163149

Všechno se svede na ekology a přitom skutečnost je průzračná.

Za milionem regulací stojí samy automobilky, kterým se výroba poruchových, v garáži neopravitelných aut s obrovským množstvím zranitelných dílů a nízkou životností sakramentsky hodí.

Vždy se ptejte CUI BONO a nepotřebujete žádné lživé články. Navíc kvůli nesmyslným regulacím si nelze přivézt auto z USA nebo Číny a tak automobilky snadno dosahují ochrany trhu pro vyšší ceny.

2.11.2015 14:07

S65t74a78n82i13s38l52a44v 46C20h51y54t29r43a 3814753647689

Zajímavý názor. Takže podle vás si automobilka sama na sebe úmyslně uplete bič, aby vyrobila dražší a následně i díky ceně hůře prodejné auto? To jste trochu mimo, nemyslíte? Pro automobilku je nejlepší reklama, když bude auto spolehlivé. A spolehlivé auto musí být pochopitelně jednoduché.

A pro vaší informaci, z USA si auto můžete přivézt. Já s tím alespoň doposud problém neměl. Je to složitější přihlásit, ale nic, co by se oficiálně nedalo praktikovat.

2.11.2015 14:13

M51i34c16h94a87l 89P75a23v59l37á10t 9133813864639

Na ekology nikdo nic nehaze. Pachateli tehle zverstev jsou ekologiste, jinak oznacovani jako "ekofasiste", pripadne "zelene mozky". Proste blbci, kteri se za ucelem snizeni produkce neskodne plynu nestiti niceho.

2.11.2015 14:32

V11r21a69t29i98s19l50a48v 70C22h53a23r58v22á82t 4911792832393

Zdravé je také jezdit na vozu taženém koňmo.

2.11.2015 14:01

V83a47c62l41a68v 83M93e22d61e39k 5841192195475

doporučuju zkusit to koňmo, třeba v 17:00 po magistrále

2.11.2015 14:03

J72i42ř79í 80G64a94b48r51i24e65l 8552270774327

Ekologické je nejezdit autem, ale chodit pěšky. A i zdravé.;-D;-D

2.11.2015 13:44

J98a11n 24V26e20s11e13l33ý 5274733172871

Miliony keců, aby se nemuselo dělat nic jinak. Přitom řešení jsou minimálně od Lovinsova Hypecaru (2000) známá a automobilky už je v omezeném měřítku aplikují. Musí:

- odlehčit konstrukci (méně mrtvé váhy, menší spotřeba)

- dělat auta opravdu aerodynamická

- dělat auta s nižším valivým odporem

- oddělit spalovací motory od trakce a trakci udělat elektrickou

- přidat na prvních pár km baterku

Co je na tom tak strašně těžkého pro průmysl s obratem v bilionech EUR/rok?

2.11.2015 13:19

P40a34v55e35l 18C81h67l14a48p73e20c 5598986120747

Jasně budeme odlehčovat konstrukci, tak tam vedle spalovacího motoru narveme elektromotor  a protože to bude stále málo těžké tak přidáme pár metráků baterek ;-D

2.11.2015 13:25

J87a97n 20V27e13s38e76l44ý 5384403832941

Udělají se první tři opatření a najednou bude potřeba mnohem menší baterka (5 kWh = 25 kg baterek, prvních 50km na elektriku), menší motor na pohon, menší spalovák, menší brzdy, ...

BMW i3 (1200 kg) vpohodě utáhne range extender - spalovací motor z motorky.

2.11.2015 13:32

A92d37a70m 38K56ř63i90v87s60k21ý 1883194290183

Ano, ale taky je i3 malé, škaredé a stojí milion.

2.11.2015 13:45

P94a63v94e61l 50C15h60l11a10p57e38c 5748956690377

Uvedl jste I3, auto  má 18.8kWh baterku o váze 230kg čili vaše 5kWh baterka nemá 25kg ale 61kg.

To stejné BMW i3 ujede teoreticky na 230kg baterku celých úžasných 130km, tzn. na vašich 5kWh neujedete 50km, ale celých 34km a to pokud si nepustíte rádio , bude jarních +18C , protože v -20 na těch 5kWh dojedete leda tak na dohled od garáže, pokud  dříve v danem zázraku neumrznete. Ano i3 je typické auto snů, ujede celých 100km, váží 1,2tuny a normální člověk se do něj skoro nevejde i když jede sám , ;-D

2.11.2015 13:49

V95a77c90l78a51v 83M19e55d46e49k 5301522485835

když ono je tak hrozně IN tu utopii podporovat, a ignorovat realitu. 

Ani nemluvě o tom, co celý ten ekobussines přehlíží : 

- kde do těch elektromobilů brát elektřinu

- kde do těch elektromobilů bát baterie, když známé zásoby lithia na planetě by dostačovaly maximálně na jednotky procent počtu vyráběných automobilů

2.11.2015 14:02

M10o46j97m37í92r 18M68o48t74y45č31k53a 3862755694380

Výroba kvalitních baterií > ničení země těžbou kovů vzácných zemin > ekologicky problematická výroba baterií > ekologicky problematická likvidace baterií  a k tomu si přidejte třeba i mrtvou váhu baterie pokud jezdíte dále než těch 50 km (nebo nemáte kde dobít) kterou musíte vozit.

Dále - aerodynamická auta - odpor jakéhokoliv vozu je primárně dán čtvercem rychlosti pohybu a jeho čelní plochy (zde jakýkoli sklon či obliny nehrají roli). Podle toho je lepší jezdit pomalu, než se snažit o superaerodynamiku.

2.11.2015 13:51

J98a34n 25V90e89s83e91l40ý 5384383532791

Před časem jsem se díval na složení dvou hlavních typů baterií používaných v autech, našel jsem lithium, nikl, mangan, kobalt, fosfor, uhlík, křemík a železo. Nic z toho není kov vzácných zemin, většina produkce jmenovaných prvků se používá na něco jiného a všechny jsou vpohodě recyklovatelné.

P.S.: Nechochopil jste mě, baterie je na kratší cesty na delších štrekách ji dobíjí spalovací motor v optimálních otáčkách. Viz. Chevy Volt.

2.11.2015 14:00

P85a15v14e65l 40C58h60l72a37p38e97c 5428436870197

To jste se ovšem díval špatně, NiMH baterie bez lanthanu, ceru, neodymu a praseodymu nevyrobíte.

Jen tak mimochodem na planetě není dost Lithia, aby jste mohl byt jen v Evropě převést osobní automobilovou dopravu na autíčka na tužkové baterky. Tolik realita. Stejně tak byste v EU musel postavit druhou paralelní elektrorozvodnou sít a mnoho desítek nových elektráren, no a na to pro změnu až není ani měď ano peníze o tom, že není palivo do těch elektráren nemluvě.

2.11.2015 14:10

P51a14v15e61l 64C68h69l79a90p52e24c 5688196550247

Mínusáku nestyd se a prozraď co  v mém příspěvku není pravda?

2.11.2015 14:39

J44a62n 78V39e93s93e59l25ý 5494303452201

NiMH baterie už používá jen Toyota v Priusech. A to jen v těch s hybridním pohonem. Plug-in hybridy už mají Li-ion jako všichni ostatní.

2.11.2015 19:29

V76á35c96l85a91v 57P49o14l30á85k 1345482270300

Omylem jsem klepl na mínus, chtěl jsem plus.

2.11.2015 20:52

M46a43r85e48k 16M46a14l28ý 1812838961800

Ano, hybridy dělá i Toyota a Lexus. Jenomže buď je to dražší než konkurence ve třídě (Toyota) a nebo je to ve třídě, kde na tom tak nezáleží a zákazník to zaplatí (Lexus GS, RX, LS - luxusní a drahé i jako čistě spalovací auto).

Přiznám se, že docela přemýšlím o ojetém Lexusu RX, zdá se to jako dobrý vůz, pokud člověk jezdí i po městě. Právě to popojíždění a případně výkonové špičky pěkně pokryje elektromotor a baterky se pak v klidu nabijí, když se jede ustáleně třeba po okresce.

2.11.2015 14:24

V18á79c56l20a55v 45Z24e47l33i68n23k26a 2272810263972

Sorry, ale tady děláte dost zásadní chybu. Zapomínáte na součinitele odporu všeobecně známého pod označením c(x). Ten vyjadřuje závislost odoru prostředí na tvaru tělesa a tam jsou právě ty sklony a obliny. A proto se dnes všechna auta dělají do tvaru, který automobiláři s oblibou říkají "vomydlený mejdlo". Užitná hodnota sice dostává nafrak, protože se například do kufru nevejdete s věcí, která se do mírně hranatějšího tvaru ještě vešla, ale hlavně, že se podaří trochu něco srazit na odporu.

2.11.2015 14:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.