Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bojoval za automobilky a říká: Emisní limity tvoří lidé, co jim nerozumí

Ivan Hodač byl do konce roku 2013 po dvanáct let generálním tajemníkem Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).To on stál v čele sdružení automobilek v době, kdy vznikala současná přísná emisní legislativa. Její vznik popsal v rozhovoru pro iDNES.cz a magazín INDEX LN.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J66a65n 90D76l90o43u95h70ý 7964309340109

Ze tech V3S nebo Skoda Favorit ci jeste starsi Skoda 120 v cesku denne jezdi!! Tim se u me zaradil mezi zbytek tech blbu, kteri maji svuj nerealny svetR^ Panovi bych chtel rici, ze jedno z mych aut ma benzinovy motor plnici Euro III a dalkovou spotrebu 5.5l/100km a jelikoz spotreba souvisi s emisemi, pak je jasne ze tento vice jak 10 let stary motor plni prisnejsi normy nez je to blbe Euro IIIR^ a nepotrebuje k tomu nejaky turbo, naftu, filtr pevnych castic a podobny nesmyslyR^

+1/0
4.11.2015 12:35

M20a20r95e82k 16H21r21u25b87y 6757612541298

Nejvetsi pohromou jsou prave eurourady a zpusob jejich fungovani. Z toho proste nemuze vzniknout nic dobreho, a napachaji vice skod nez vsechny emise dohromady :-/EURv

+3/0
3.11.2015 16:32

M27a16r75t21i82n 44K59l66u55v17á87n28e74k 9282318533223

Hmm. tak hlavne že sa za obrtovských nákladov šetrí na nesprávnom mieste? Čo kontejnerové lode a tankery?

+2/0
2.11.2015 18:24

M18a71r42t49i81n 45K57l14u23v95á57n75e47k 9902138453573

http://www.hybrid.cz/clanky/lodni-nakladni-doprava-vetsi-nebezpeci-nez-miliony-aut

0/0
2.11.2015 18:26

F73r37a30n59t23i84š74e42k 64N12o17v63á40k 6921885706741

Kdyby se alespoň 9/10 toho zboží nevozilo naprosto zbytečně..

+1/0
2.11.2015 19:21

V66á89c22l79a44v 70Z28e16l68i47n11k90a 2172260833822

Nic. Pokud ovšem nehodláte věřit hoaxům jako je v odkazu pana Kluvánka. Ale to už je na každém, zda použije svůj rozum anebo bude papouškovat bláboly aktivistů.

0/0
2.11.2015 22:29

M27a53r93t33i62n 93K85l67u16v27á42n49e49k 9822138673143

Vážený pán Zelinka.

Skúste svoj výrok podporiť nejakým ARGUMENTOM. Inak ste vypustili hoax vy.

http://auto.idnes.cz/patnact-nejvetsich-lodi-znecisti-zivotni-prostredi-vice-nez-vsechna-auta-sveta-gdn-/automoto.aspx?c=A090426_191128_automoto_vok

http://www1.cenia.cz/www/node/391

http://ec.europa.eu/ceskarepublika/press/press_releases/13_622_cs.htm

Kde sú Vaše zdroje?

+1/0
3.11.2015 6:18

T71o33m23á33š 76V39a65l11d52e53r 7473720519

Vezmeme to jinak. Kupujete zboží z Číny a dalšího světa. Kolik emisí vypustí jiná doprava s stejným množstvím nákladu co jedna nákladní kontejnerová loď. Jak by se přepravovaly třeba Mazdy z Japonska do Evropy? Nebudeme kupovat co se nám líbí, ale to co zbyde v Evropě. VW, PSA, Fiat, Ford, Renault, Opel. Díky pravě tyto nechci a na M-B, BMW a Volvo nemám. Nehledě, že třeba tovární kombinace CNG a LPG tady člověk vůbec nekoupil ani na objednávku u autorizovaného prodejce, kromě vyjimek Fiat a Opel. Motory se dělají s přímým vstřikováním, ovšem bez filtru pevných částic (u benzínu) a tím si ještě více zhoršujeme prostředí. Takže logika věci je v háji. Raději si zvyšujeme v Evropě NOx zvláště u dieselů, abychom se ve městech více dusili.

0/0
8.11.2015 12:26

M56a85r33t80i22n 49K94l46u22v71á14n54e73k 9272388773663

To máte setsakra pravdu.

Ale k tomu patrí i to zasahovať tam kde to má najvyšší efekt. A nie vždy je to práve tam kde média, politici a ekologisti tvrdia.

0/0
8.11.2015 12:51

P85e43t42r 85O44t92r69u59b50a 6246378322195

No tak na zelene vlne se opravdu nema co dalsiho vymyslet, ale da se vymyslet, aby ty zelene vlny fungovaly v ramci mesta co nejvice.

Dale bych zavedl povinnost, ze kazdy novy semafor muzi mit odpocet do zelene s vyhledem na 100% zavedeni treba do roku 2020.

0/0
2.11.2015 18:04

M50a47r93e63k 69H56r26u68b69y 6637722661588

Ono by stacilo, aby se na te zelene vlne alespon zacalo pracovat. V Praze neni vyjimkou, ze nenavazuji ani 2 semafory za sebou, natoz pak delsi rada :-/

0/0
3.11.2015 16:30

F60r19a77n13t21i37š32e85k 67N13o39v64á21k 6911625316711

Jasně, taková "vejtřeska" je pro dnešní automobilky noční můrou, tu je třeba zakázat. Jezdí už padesát let a s trochou rozumné údržby pojezdí dalších 50, nemá se na ní co rozbít, projede všude a odveze cokoliv. Zato dnešní "euro6" je za 7-8 let kaput a musíte koupit nový.

+1/0
2.11.2015 17:33

R35u67d24o13l31f 65P59e19k56á80r61e97k 9262791699283

Jestli si ti ekopati taky uvědomují, že povinné přidávání bio (chacha) složky do nafty situaci ještě zhoršuje...RvEURv

+1/0
2.11.2015 17:11

J84o41s60e80f 46M12i10k98i33n 5813434645984

Uvědomují a už to i řekli. Bohužel se to nemůže stopnout tak rychle, jelikož si na tom spoustu podnikatelů a firem založilo živnost a investovalo do technologii (včetně Agrofertu)

0/0
4.11.2015 7:44

L57u63k62á46š 96V38a15ň52u55r39a 1535284933643

Kdyby existovala legislativa, ktera by umoznila dostat slevu na nove auto, když se zbavim stareho, tak by to bylo prinosem. Ale dnes jen musim ta peevod stareho auta zaplatit ekodan a tak si lidi radeji stara auta nechavaji. Navic jsou nova auta poruchovejsi.vsam mam jedno auto stare 8 let a druhe 13 let. Ale jsou to auta spolehliva a tak nevidim duvod se jich zbavovat. Nahradu za ne jen tezko sezenu.

+1/0
2.11.2015 16:49

V55á69c87l51a33v 68Š46o35b60r 5113502357320

Problém je v tom že pořízením nového auta naděláte zhruba stejné škody jako by jste o dalších 5 let jezdil se starým.

Marginální efekt na emisích je zcela potlačen plýtváním a škodami způsobenými těžbou, zpracováním a dopravou všech materiálů z horoucích pekel po celé planetě.

Naopak stát by se měl aktivně snažit udržet provozuschopná vozidla na silnicích co nejdéle je to možné aby se omezila "spotřeba" nových aut.

+6/0
2.11.2015 17:22

F67r25a78n48t31i93š19e97k 27N98o60v28á51k 6641755396121

Stát na ekologickou stopu naprosto kašle. Pro něj je přínosem zaměstnanost a výroba.

+1/0
2.11.2015 17:42

J17a61r51o47m53í38r 44K40r20á94l 4620329124609

Nejvíc ekologické auto je to, které se nemusí vyrobit.  Takže se chováte ekologicky, na rozdíl od těch pojašenců.

0/0
2.11.2015 17:23

M95a71r15e46k 36M76a89l31ý 1342838651370

Taky mám auto z roku 2005 a né a né odejít do věčných lovišť :-) Pořád funguje až na drobnosti spolehlivě, má už skoro čtvrt milionu.

0/0
3.11.2015 8:39

M70i37c32h80a14l 69F95i58n93s88t82e84r23l86e 7439180203988

Děkuji za tento článek, který mi jen potvrdil to, co tvrdím již delší dobu. Tudíž, že za současným uměle nafouknutým skandálem VW stojí iniciativní úředník - neboli slovy klasika "dej blbci funkci a vymyslí lejstro". Pokud už chceme mluvit o opravdové snaze o snížení emisí, zaměřme se především na největšího znečišťovatele, jímž je doprava nákladní a ne na toho, kdo se na celkovém znečištění podílí jen v řádu procent - tedy dopravu osobní. Mimochodem největší znečišťovatelem ve městech obvykle není doprava, ale především uživatelé kotlů na pevná paliva a samozřejmě průmyslová výroba.

+2/0
2.11.2015 16:20

L56u75k24á47š 63V55a46ň27u48r62a 1225844373663

Nejvetsim znecistovatelem je doprava namorni.

0/0
2.11.2015 16:50

A80d25a66m 17K17ř39i90v91s35k53ý 1663174870293

Námořní nákladní, ne námořní osobní.

0/0
2.11.2015 17:51

P33e49t42r 81S20t34e36j88s23k33a72l 3769438854306

"Už při prvních jednáních s komisí a europarlamentem jsme přitom upozorňovali, že je tato regulace trochu protichůdná. Z technického hlediska vlastně když snižujete emise CO2, tak zároveň u vznětovýchmotorůrostou emise oxidů dusíku (NOx)."

Evidentne sli automobilky nejlehci cestou pro snizovani CO2 = vyrobou turbonaft, az nastal problem s NOx, tak EU schvalila limity pro NOx. Automobilky to nedokazou vyresit, protoze se furt toci kolem turbodieselu. 

Pritom pouzitim benzinu se da eliminovat NOx a naslene se bude resit snizovani spotreby benzinoveho motoru = snizovani CO2. Na to jsou technologie jako snizovani hmotnosti, aerodynamika, uzsi pneu, lehci rafky, preplnovani a downsizing (maly objem pri nizke zatezi), vypinani valcu, hybrid, atd.

Proc je to tak narocne pochopit? Sef ACEA Sergio M. prehlasil, ze radeji nez elektromobily bude prodavat turbonafty. Tak at si to panove od automobilek nejdriv srovnaji v hlave a potom to jednoduse vyresi.EU

0/0
2.11.2015 16:15

L43u46k18á61š 25V14a96ň29u35r10a 1805184643503

Turbodiesel ma vyssi ucinnost jak benzin nebo turbobenzin. Resenim je plynova turbina s elektrickym geberatorem v hybridu.

0/0
2.11.2015 16:52

P70e79t56r 66S27t93e98j29s39k74a12l 3409908124426

Ucinnost ma vyssi ale elektromotor(-mobil) jeste vyssi, ale jak pisu, nafta ma problem s NOx a PM - chuda smes.

0/0
3.11.2015 9:33

J44a40n 94M14a70z90ů17r57e55k 2728244358295

je komický jaký boj tu je proti osobním autům, které přitom mají minimální podíl na vypouštění škodlivin....asi stejný jako plivnout do táboráku. Toto je jen další ukázka zbytečnosti komise a toho že ekologické lobby si tu dělá co chce.

+3/−1
2.11.2015 15:11

M16a81r39t26i71n 48K51a52r25á19s26e91k 9318233168438

No a podle vas ve mestech je obcas ten dusivy vzdych zpusoben cim jinym nez automobily? A proc se koncentruje obzlvaste kolem hlavnich silnicnich tahu?

0/0
2.11.2015 15:53

P58e84t22r 94S86t90e68j84s13k92a59l 3629328114936

Prestete si o problemech ve mestech bez tezkeho prumyslu, jako napriklad Brno, kde je obrovska koncentrace prachu a NOx a doted "nikdo" nevedel z ceho to je.

+1/0
2.11.2015 16:17

P12a67v78e23l 57C45h84l67a52p59e88c 5298306780217

Jak přemýšlí ekolog a úředník EU. Abychom byli in a eco bio. nařídíme na poli za domem pěstovat řepku, je to super, členové UVKSEU jako náš neagent z toho mají snový dotační business, celé to umožní dovážet brambory z Egypta. a tak vybereme další prachy na spotřební dani z PHM a na mýtném. Kupodivu nám stoupne spotřeba primárních paliv a tak začneme tlačit na automobilky, ty musí začít optimalizovat a tak se úžasný vůz značky Škoda skládá z dílů vyráběných na třech kontinentech a náklady na přepravu jsou 4x vyšší než bylo u auta před 25 lety. Nicméně to opět generuje zisky z PHM a mýta.pro stát a soudruhy z EU.

Podobně bychom mohli probrat další užasné nápady soudruhů jako je zákaz žárovek, zákaz Hg teploměrů nebo FV na polích ,ale kdo by se chtěl rozčilovat.

+7/−1
2.11.2015 14:35

J49o76s11e24f 95V86a12l40a 9420253223533

pokud to ovsem bude kun s katalyzatorem, aby vysoce jedovaty metan neunikal do ovzdusi. Nebo staci pridavne spalovani metanu rovnou u vystupu bez nutnosti katalyzatoru. jinak do mesta nesmi

0/0
2.11.2015 14:34

M22a77r88t88i30n 23V25á24v34r51a 2100573979

Všechno se svede na ekology a přitom skutečnost je průzračná.

Za milionem regulací stojí samy automobilky, kterým se výroba poruchových, v garáži neopravitelných aut s obrovským množstvím zranitelných dílů a nízkou životností sakramentsky hodí.

Vždy se ptejte CUI BONO a nepotřebujete žádné lživé články. Navíc kvůli nesmyslným regulacím si nelze přivézt auto z USA nebo Číny a tak automobilky snadno dosahují ochrany trhu pro vyšší ceny.

+1/−9
2.11.2015 14:07

S72t27a69n44i96s70l47a16v 90C53h81y61t18r14a 3164103367469

Zajímavý názor. Takže podle vás si automobilka sama na sebe úmyslně uplete bič, aby vyrobila dražší a následně i díky ceně hůře prodejné auto? To jste trochu mimo, nemyslíte? Pro automobilku je nejlepší reklama, když bude auto spolehlivé. A spolehlivé auto musí být pochopitelně jednoduché.

A pro vaší informaci, z USA si auto můžete přivézt. Já s tím alespoň doposud problém neměl. Je to složitější přihlásit, ale nic, co by se oficiálně nedalo praktikovat.

+9/0
2.11.2015 14:13

M97i45c90h71a88l 63P70a68v15l15á64t 9863963764529

Na ekology nikdo nic nehaze. Pachateli tehle zverstev jsou ekologiste, jinak oznacovani jako "ekofasiste", pripadne "zelene mozky". Proste blbci, kteri se za ucelem snizeni produkce neskodne plynu nestiti niceho.

+5/0
2.11.2015 14:32

V25r32a69t42i95s45l53a73v 47C30h34a16r36v22á19t 4181242962153

Zdravé je také jezdit na vozu taženém koňmo.

0/0
2.11.2015 14:01

V11a22c16l10a37v 15M72e37d65e41k 5511142555145

doporučuju zkusit to koňmo, třeba v 17:00 po magistrále

0/0
2.11.2015 14:03

J18i91ř81í 46G66a40b11r54i70e53l 8512640564437

Ekologické je nejezdit autem, ale chodit pěšky. A i zdravé.;-D;-D

+1/0
2.11.2015 13:44

J56a95n 96V50e89s91e75l40ý 5184313422361

Miliony keců, aby se nemuselo dělat nic jinak. Přitom řešení jsou minimálně od Lovinsova Hypecaru (2000) známá a automobilky už je v omezeném měřítku aplikují. Musí:

- odlehčit konstrukci (méně mrtvé váhy, menší spotřeba)

- dělat auta opravdu aerodynamická

- dělat auta s nižším valivým odporem

- oddělit spalovací motory od trakce a trakci udělat elektrickou

- přidat na prvních pár km baterku

Co je na tom tak strašně těžkého pro průmysl s obratem v bilionech EUR/rok?

+5/−13
2.11.2015 13:19

P32a17v87e41l 94C26h77l11a27p29e36c 5718566650147

Jasně budeme odlehčovat konstrukci, tak tam vedle spalovacího motoru narveme elektromotor  a protože to bude stále málo těžké tak přidáme pár metráků baterek ;-D

+15/−2
2.11.2015 13:25

J55a50n 62V58e72s58e39l80ý 5684443112231

Udělají se první tři opatření a najednou bude potřeba mnohem menší baterka (5 kWh = 25 kg baterek, prvních 50km na elektriku), menší motor na pohon, menší spalovák, menší brzdy, ...

BMW i3 (1200 kg) vpohodě utáhne range extender - spalovací motor z motorky.

+1/0
2.11.2015 13:32

A63d38a77m 82K59ř13i40v18s92k66ý 1393574340853

Ano, ale taky je i3 malé, škaredé a stojí milion.

+5/−1
2.11.2015 13:45

P54a25v36e68l 35C92h34l87a29p88e55c 5718686770927

Uvedl jste I3, auto  má 18.8kWh baterku o váze 230kg čili vaše 5kWh baterka nemá 25kg ale 61kg.

To stejné BMW i3 ujede teoreticky na 230kg baterku celých úžasných 130km, tzn. na vašich 5kWh neujedete 50km, ale celých 34km a to pokud si nepustíte rádio , bude jarních +18C , protože v -20 na těch 5kWh dojedete leda tak na dohled od garáže, pokud  dříve v danem zázraku neumrznete. Ano i3 je typické auto snů, ujede celých 100km, váží 1,2tuny a normální člověk se do něj skoro nevejde i když jede sám , ;-D

+10/−1
2.11.2015 13:49

V36a28c95l93a13v 24M72e49d46e76k 5671262575205

když ono je tak hrozně IN tu utopii podporovat, a ignorovat realitu. 

Ani nemluvě o tom, co celý ten ekobussines přehlíží : 

- kde do těch elektromobilů brát elektřinu

- kde do těch elektromobilů bát baterie, když známé zásoby lithia na planetě by dostačovaly maximálně na jednotky procent počtu vyráběných automobilů

+2/−1
2.11.2015 14:02

M88o20j15m34í85r 13M23o53t98y19č17k88a 3752195874370

Výroba kvalitních baterií > ničení země těžbou kovů vzácných zemin > ekologicky problematická výroba baterií > ekologicky problematická likvidace baterií  a k tomu si přidejte třeba i mrtvou váhu baterie pokud jezdíte dále než těch 50 km (nebo nemáte kde dobít) kterou musíte vozit.

Dále - aerodynamická auta - odpor jakéhokoliv vozu je primárně dán čtvercem rychlosti pohybu a jeho čelní plochy (zde jakýkoli sklon či obliny nehrají roli). Podle toho je lepší jezdit pomalu, než se snažit o superaerodynamiku.

+2/−2
2.11.2015 13:51

J86a44n 61V25e66s47e42l62ý 5304713812751

Před časem jsem se díval na složení dvou hlavních typů baterií používaných v autech, našel jsem lithium, nikl, mangan, kobalt, fosfor, uhlík, křemík a železo. Nic z toho není kov vzácných zemin, většina produkce jmenovaných prvků se používá na něco jiného a všechny jsou vpohodě recyklovatelné.

P.S.: Nechochopil jste mě, baterie je na kratší cesty na delších štrekách ji dobíjí spalovací motor v optimálních otáčkách. Viz. Chevy Volt.

+3/−1
2.11.2015 14:00

P89a91v66e76l 75C76h39l77a49p47e82c 5738786810287

To jste se ovšem díval špatně, NiMH baterie bez lanthanu, ceru, neodymu a praseodymu nevyrobíte.

Jen tak mimochodem na planetě není dost Lithia, aby jste mohl byt jen v Evropě převést osobní automobilovou dopravu na autíčka na tužkové baterky. Tolik realita. Stejně tak byste v EU musel postavit druhou paralelní elektrorozvodnou sít a mnoho desítek nových elektráren, no a na to pro změnu až není ani měď ano peníze o tom, že není palivo do těch elektráren nemluvě.

+2/−4
2.11.2015 14:10

P86a86v23e48l 62C60h18l88a33p63e41c 5538506770527

Mínusáku nestyd se a prozraď co  v mém příspěvku není pravda?

+1/−1
2.11.2015 14:39

J13a24n 30V47e63s17e51l39ý 5224973782191

NiMH baterie už používá jen Toyota v Priusech. A to jen v těch s hybridním pohonem. Plug-in hybridy už mají Li-ion jako všichni ostatní.

0/0
2.11.2015 19:29

V87á49c61l86a45v 83P29o54l75á16k 1335282240800

Omylem jsem klepl na mínus, chtěl jsem plus.

0/0
2.11.2015 20:52

M12a43r23e43k 33M88a10l96ý 1432678531410

Ano, hybridy dělá i Toyota a Lexus. Jenomže buď je to dražší než konkurence ve třídě (Toyota) a nebo je to ve třídě, kde na tom tak nezáleží a zákazník to zaplatí (Lexus GS, RX, LS - luxusní a drahé i jako čistě spalovací auto).

Přiznám se, že docela přemýšlím o ojetém Lexusu RX, zdá se to jako dobrý vůz, pokud člověk jezdí i po městě. Právě to popojíždění a případně výkonové špičky pěkně pokryje elektromotor a baterky se pak v klidu nabijí, když se jede ustáleně třeba po okresce.

+1/0
2.11.2015 14:24

V27á20c44l56a11v 49Z83e50l30i49n71k75a 2952680303322

Sorry, ale tady děláte dost zásadní chybu. Zapomínáte na součinitele odporu všeobecně známého pod označením c(x). Ten vyjadřuje závislost odoru prostředí na tvaru tělesa a tam jsou právě ty sklony a obliny. A proto se dnes všechna auta dělají do tvaru, který automobiláři s oblibou říkají "vomydlený mejdlo". Užitná hodnota sice dostává nafrak, protože se například do kufru nevejdete s věcí, která se do mírně hranatějšího tvaru ještě vešla, ale hlavně, že se podaří trochu něco srazit na odporu.

+3/0
2.11.2015 14:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.