Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

První Zetor vyjel před 70 lety. Byl to výrobní rekordman i exportní hit

První typ traktorů Zetor dobyl svět a díky své spolehlivosti sklízel úspěchy i na západních trzích. Byl dokonce nejvíce vyráběným typem brněnských traktorů a ještě dnes se některé dochované kusy zapojují do tvrdé práce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J55a71k25u85b 39Ž73á75d30n72ý 7149141310314

Kacko ma znamej a na tech vysokejch kolech to po silnici docela leti... Az z toho jde strach :-)

0/0
18.11.2015 9:43

O64n15d38ř85e72j 13Š25r39á25m28e31k 3963190571639

Nádherný stroj.

+1/0
15.11.2015 19:41

J30a96r53o22s63l49a70v 87K98a49d29l90e76c 5181919982131

R^R^R^

0/0
15.11.2015 12:49


J50o23s71e65f 57M65i36k98e60l 2988390416102

Huš ktn ktn ktn ktn...... pl......pl....pl pl pl pl ...... Můj kamarád jako malý kluk ten start uměl perfektně napodobit.

+1/0
15.11.2015 0:26

Š67t18ě75p66á71n 19V82a16n76ě19k 3103649677977

Parádní design....R^

+1/0
14.11.2015 23:33

I72v62a95n 48M47a19r38e97k 6164168492

Pamatuji u nás v tehdejším JZD  "Zetor 50" , který byl rudé barvy s nějakými čínskými nápisy , zřejmě to byl kus z nějakého zrušeného exportu do Číny 8-o

+1/0
14.11.2015 21:39
Foto

M58i41l95o55š 37Z49i19k87m69u17n29d 7325689419350

Zetor 25K mám a je to úžasný stroj. Zatím pracuje při senosečích, někdy do lesa a také jízdy pro radost. Byl to původně vrak, ale po střední opravě slouží a dělá radost. Bohužel v okolí vidím pracující vraky Z25 stojící celé roky volně venku. Velkou skupinu příznivců mají v Norsku. Na YouTube jsou krásná videa Z 25.

Myslím, že to je dobře odvedený kus práce na tehdejší podmínky.

+4/0
14.11.2015 21:19

Š36t92ě67p17á93n 55V57a10n68ě11k 3873469427927

Za kolik se to dá od někoho, komu to stojí venku,  koupit? :)

+1/0
14.11.2015 23:32

L61u57b79o77š 59P65l69a33č74e80k 1627718244574

Také mám 25k,kabina,hydraulika,bohužel jen prikryty , stojící roky venku, vse fukcni, do 5 min schopen výjezdu, původní stav.me ten "vrak" tak jak je připadá krasnej

0/0
26.12.2015 23:05

F76r26a78n77t12i70š22e47k 42F64o84u47s 5540678486313

Jako děti jsme mu říkali tuk tak ,pro ten charakteristický zvuk motoru .Výkon motoru byl bída ! Jezdily nám okolo domu každý den, bylo to trochu do kopce a to byl problém ! Neutáhl víc nákladu než dobrý pár koní !

0/−6
14.11.2015 19:57

I51g36n24á67c 73M88r63k74v70i33č43k41a 2238922849855

Tak vzhledem k tomu, že výkon motoru byl určitě víc jak pár koní a i přes různé ztráty v převodovce a přenosu síly na zem  to byly (asi?)  třeba desítky koní,  tak si troufám tvrdit, že plácáte...

+8/−1
14.11.2015 21:06

P20a90v84e90l 65N75o81v79á76k 7161476279373

Samozřejmě že placa. On sice do kopce zpomalí vypadat že to nedá ale jede pořad

+5/−1
14.11.2015 21:29

F68r88a42n18t14i75š35e67k 74F39o19u51s 5890238366103

Nebudete tomu věřit,ale je to tak! Když za něho zapřáhl řidič 3t vlek, který nebyl ani plný ,tak se v tom kopci zastavil ! Přijel kočí se dvěma valachy a vytáhl ho .Netvrdím že lehce ,ale dokázaly to !

+1/−5
14.11.2015 21:59

P88a14v10e51l 91N61o68v57á56k 7461596709473

Nebudu :) protože mám doma už druhého a sám neverim tomu co dokáže utáhnout :)

+3/−1
14.11.2015 22:16

J84o92s21e56f 37H52á94j74e51k 6798830809192

...ono to bylo možná rukama... to řazení bylo bez synchronů a málokdo to dal v kopci... :-P

+2/0
16.11.2015 20:30

F84r33a19n60t56i34š91e65k 49F16o58u23s 5370278966793

Bylo to někdy začátkem 60.let ,jako kluci jsme to viděli,vždy když vidím tu 25 ,tak si na to vzpomenu . Asi ten traktorysta včas nepřeřadil. Chtělo to meziplyn,pak už to nerozjel .

+1/0
16.11.2015 21:50

T48o55m28á87š 17T14a91t33í57č77e66k 5980562920388

Největší klasika. V očích staréch poctivéch Čechoslováků stojí po boku šestsettrojky a vejtřasky. Neodmyslitelný to kus. :-)

+7/0
14.11.2015 19:21

R57a70d17i80m 58P72o33l37á98š23e23k 9926363719499

Ty poslední typy s budkami jsem ještě zažil jako středoškolák na brigádách na místním JZD i později jako vysokoškolák brigádník na chmelu ještě v 80 letech minulého století. Jinak typický zvuk motoru těchto prvních Zetorů je jeden ze zvuků mého  dětství.

Mám ale takový pocit, že ty budky se začaly dodatečně dávat i na ty starší zetory, které původně budky neměly. Jednak částečně kvůli konfortu při nepřiznivém počasí, ale hlavně zřejmě kvůli bezpečnosti při převrácení, kostra traktorové budky byla totiž obvykle svařena z příslušně silných trubek a kvalitně uchycená na traktor, takže při převrácení zvládala zachytit hmotnost traktoru a uchránit lidi uvnitř před rozmačkáním.

+8/0
14.11.2015 8:56

J77i39ř67í 57Č54e98r45n34ý 6908953250148

Budky na 25, 35, a 50kách při převrácení nechránily, ty rámy ze silných trubek byly dodělávány dodatečně.

+6/0
14.11.2015 12:55

L68u32m75í23r 98V49i58t64h83a 2787557886982

35 nebyly. Myslíte asi 3011 a 4011, tedy UŘ I

0/−3
14.11.2015 13:16

V89l82a94d60a 18S90i77m40o30n16i26k 3319273353805

Ne, myslí Zetor 35 .. čtyřválec podobný Z 50 Super, ale se suchou skříní a pětistupňnovou převodovkou .

http://www.veteranforum.cz/document.php?document=documents/2009/1011062753.jpg

+5/0
14.11.2015 15:59

J13i71n71d55ř67i75c17h 33Š40k89o46p78e37k 4315901220545

existuje zetor 3511, což je první modernizace (pětková) zetoru 3011 a existoval i zetor super 35

0/0
14.11.2015 17:05

J87o11s64e98f 55V50o94s44i17c23k89y 4913547176813

Tech modernizaci bylo moc. Nektere traktory nemely ani nahonovou hridel -540ot./min. a nektere nemely ani uzaverku diferencialu. Byly takove, ktere nemely ani hydrauliku, napr. moderni Zetor Super 35 - 50 .

0/0
14.11.2015 18:49

V28l41a39d13a 75S82i27m53o31n17i87k 3379773103415

Z 35 a Z 50 jsou dva svébytné traktory, nikoliv že by jeden byl variantou druhého

+2/0
14.11.2015 21:04

J60i92n83d35ř19i71c47h 79Š47k72o25p14e71k 4415981190495

samozřejmě, že 35xx byly.

Byla to první modernizace UŔ1

0/0
14.11.2015 17:01

V97l90a71d54a 13S58i82m51o21n27i46k 3559333433175

To máte sice pravdu, ale Zetor 35 Super byl předchůdce UŘ I

+1/0
14.11.2015 21:06

J17i39n22d58ř40i61c32h 56Š19k68o90p33e37k 4205121480595

předchůdcem byl do té míry, že se vyráběl před UŘ 1. Ale UŘ určitě ze suprů nevycházela, byla to naprosto jiná koncepce, naopak prototyp následnovníka Z 50 Super - Z 56 měl naopak z UŘ některé věci převzaté.

0/−1
15.11.2015 9:42

V74l87a27d37a 12S49i88m47o80n76i36k 3309353613115

Čtěte v mém příspěvku něco, co tam není. Pokud tedy píšu Z 35, nemyslím Z 3511. Cenim si Vašich znalostí, ale nemyslím si, že bychom byli v rozporu.

0/0
15.11.2015 11:46

L26u90m69í64r 33V68i96t90h66a 2397487976932

Kabiny a ochranné rámy jsou dvě různé věci. Ochranné rámy se na pětadvácy už moc nedávaly, bylo to nařízení ze sedmdesátých let a družstva a st. statky tehdy už moc pětadvacítek neměly. Spíš Supry padesátky a traktory UŘ I, tedy zetory 30 a 40. Na ty všechny se rámy dodatečně montovaly. "UŘ dvojky" už měly kabinu konstruovanou jako bezpečnostní s rámem integrovaným do konstrukce kabiny. A těch pár soukromníčků a záhumenkářů, kteří je měli, na něčem takvém nebazírovali. Ještě tak boudu, aby na ně nepršelo, ale rám už moc ne.

Jinak ten zvuk vznětového pomaluběžného čtyřtaktního dvouválce, měkkej, takovej líně se rozbíhající a měnící se postupně ve spokojené pufání, to bylo něco! Měl ho starej Krátoška, předělal si k němu koňskej plošiňák, co měl čtyři nafukovací kola s gumama snad ještě od Bati, úplně holejma, až na jednu, která hrdě nesla hřebínek protektoru s klikatým vzorkem od spartaka, a tahal na něm slámu v balících... To je dávno :-)

+3/0
14.11.2015 13:15

V88l90a28d82a 16S44i16m73o67n28i88k 3129193193515

Ten nezaměnitelný úžasný zvuk mne probral k pátrání na výstavě veteránů ve Švédsku před pár lety. Bylo tam několik set  krásných strojů a jedna jediná Z 25A -stačí zavřít oči  a jít po zvuku.

+1/0
14.11.2015 16:03

J23i51n79d81ř48i64c70h 36Š93k20o78p93e51k 4285291460445

bezpečnostní kabinu měli už i traktory ÚŘ 1  - je to logické, ÚŘ 1 končila Z 7745

0/0
14.11.2015 17:05

L19u49m49í85r 86V44i12t52h54a 2667207276112

Měl jsem na mysli 30, 40 a modifikace

0/0
14.11.2015 19:25

J45i44n66d86ř81i25c26h 96Š28k21o50p35e56k 4565221330375

aha, ttj.

Reagoval jsem jen proto, že UŘ začíná 20xx a končí 77xx.

Nejprve byly ochranné rámy extra, pak se někde kolem modelu 47xx integrovaly do kabiny

0/0
15.11.2015 9:44

P78r26o10u68z64a 74Z98d12e72n64ě91k 4476452226263

Tak to už je delší historie (z mého hlediska) Já si vybavuju Zetory UŘI,II řady 7011-7745 a 8011-16145, kdy nemálo z nich slouží dodnes. V 80.letech byla v JZD sem tam ještě mladší 3011 agregována s UNHZ 500/750 nebo staršími 5611. Klapání 25ky, pásových DT54/75 nebo Stalinců znám jen z dobových filmů.

0/0
14.11.2015 13:20

J92i76n58d16ř60i42c64h 29Š91k51o31p74e46k 4195551940425

nechceš tímhle "V 80.letech byla v JZD sem tam ještě mladší 3011 agregována s UNHZ 500/750 nebo staršími 5611" říci, že 3011 je mladší než 5611 ?

0/0
14.11.2015 18:36

P42r82o47u83z45a 74Z11d22e81n22ě53k 4416352736143

Nechci. Navíc, když má někdo přehled o zmiňovaných modelech, tak mu dojde že to je přehozené.

+1/0
15.11.2015 10:48

J22i40n86d38ř40i59c30h 19Š48k36o10p54e17k 4595501890555

jedna věc je mít přehled a druhá vědět, že je to jen přehozené, že si dotyčný nemyslí opravdu to, co píše.

Projeď celou diskuzi a zjistíš, že lidi tvrdí i nesmysly

0/0
16.11.2015 11:15

J37i89ř26í 83S36c10h55w91a23c41h 8598294818166

tak vida, dvouválec fungující 70 let a místní "odborníci" mají problém s životností nových tříválců, o které ví velký kulový....:-P

+6/−7
14.11.2015 0:34

P20e94t10r 42M96i25c18h13a12l 2330264741962

A mají ty litrové tříválce výkon 12,5 koně? Proč srovnáváš nesrovnatelné?

+13/−1
14.11.2015 1:56

F47r10a67n73t62i12š50e79k 46N23o94v56á60k 6381845666171

To nemá smysl, oni nechápou rozdíl. Že se nesmírně zvýšil výkon z obrovsky zmenšeného objemu, což přináší mnohonásobně vyšší tlaky, vyšší teplotu, větší zátěž na veškeré pohybující se díly, vyšší nároky na mazání a jakost oleje atd. A že výsledkem je snížení životnosti.

+4/0
14.11.2015 8:34

R76a88d17i27m 47P67o49l55á89š23e40k 9746183799339

On je i ten zvuk úplně jiný.

0/0
14.11.2015 8:57

J76a38n 27J25e93ž58e60k 3171535467685

To porovnání tlaků u benzínové "haťapky" a tohoto dieselu bys možná mohl trochu rozvést...

0/0
14.11.2015 16:26

P25e63t28r 11M68i57c73h27a65l 2190964181392

Haťapka má turbo?

0/0
14.11.2015 17:07

J81a29n 15J22e56ž60e66k 3161475867755

Kdo mluvil o turbu? Výrok zněl: "Že se nesmírně zvýšil výkon z obrovsky zmenšeného objemu, což přináší mnohonásobně vyšší tlaky...".

0/0
14.11.2015 17:30

P36e61t55r 49M90i82c39h55a19l 2930314801402

Předpokládal jsem, že v souvislosti s vyššími tlaky píše o turbomotoru.

0/0
15.11.2015 1:41

J35a93n 38J16e59ž16e16k 3211295307175

No, ono to tvrzení kulhá, i když budu brát v úvahu zážehový turbomotor. Prostě není pravda, že má "mnohonásobně vyšší tlaky" než diesel z traktoru.

0/0
15.11.2015 8:35

P63e75t40r 11M40i89c17h57a57l 2790244911312

Já jsem o tlacích nepsal, jen jsem rozporoval tu haťapku. A navíc zdaleka nešlo jen o tlaky.

0/0
15.11.2015 14:23

P22a70v25e27l 23C77h82l71a35p83e41c 5258356720767

25 respektive skoro 26 koni mimo jiné i to označení zetor 25 odkazuje na výkon motoru

0/0
14.11.2015 12:42

P41e36t69r 30M50i36c29h82a28l 2630244181632

25 koní ze dvou litrů. Nemám pocit, že foukaný tříválec je dvoulitr. :-)

0/0
14.11.2015 17:06

P41a73v81e77l 23C24h23l38a93p44e94c 5118166390807

Tak o tom ani potom, reagoval jsme čistě na 12,5koně.

0/0
14.11.2015 17:35





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.