Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První Zetor vyjel před 70 lety. Byl to výrobní rekordman i exportní hit

První typ traktorů Zetor dobyl svět a díky své spolehlivosti sklízel úspěchy i na západních trzích. Byl dokonce nejvíce vyráběným typem brněnských traktorů a ještě dnes se některé dochované kusy zapojují do tvrdé práce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J53a11k83u46b 70Ž89á18d33n42ý 7959511780274

Kacko ma znamej a na tech vysokejch kolech to po silnici docela leti... Az z toho jde strach :-)

0/0
18.11.2015 9:43

O48n78d65ř70e85j 89Š93r54á96m44e11k 3633740221399

Nádherný stroj.

+1/0
15.11.2015 19:41

J19a86r11o71s97l83a92v 38K21a58d17l94e34c 5201239862161

R^R^R^

0/0
15.11.2015 12:49

J55o79s39e56f 25M42i51k36e98l 2258410716732

Huš ktn ktn ktn ktn...... pl......pl....pl pl pl pl ...... Můj kamarád jako malý kluk ten start uměl perfektně napodobit.

+1/0
15.11.2015 0:26

Š59t69ě28p19á48n 49V67a39n30ě20k 3523539547577

Parádní design....R^

+1/0
14.11.2015 23:33

I83v48a73n 67M86a84r30e32k 6844408922

Pamatuji u nás v tehdejším JZD  "Zetor 50" , který byl rudé barvy s nějakými čínskými nápisy , zřejmě to byl kus z nějakého zrušeného exportu do Číny 8-o

+1/0
14.11.2015 21:39
Foto

M55i39l96o48š 24Z73i28k72m19u49n64d 7145109699430

Zetor 25K mám a je to úžasný stroj. Zatím pracuje při senosečích, někdy do lesa a také jízdy pro radost. Byl to původně vrak, ale po střední opravě slouží a dělá radost. Bohužel v okolí vidím pracující vraky Z25 stojící celé roky volně venku. Velkou skupinu příznivců mají v Norsku. Na YouTube jsou krásná videa Z 25.

Myslím, že to je dobře odvedený kus práce na tehdejší podmínky.

+4/0
14.11.2015 21:19

Š60t97ě81p55á18n 50V74a63n51ě77k 3913569407797

Za kolik se to dá od někoho, komu to stojí venku,  koupit? :)

+1/0
14.11.2015 23:32

L13u40b31o69š 34P74l48a66č21e70k 1877498534874

Také mám 25k,kabina,hydraulika,bohužel jen prikryty , stojící roky venku, vse fukcni, do 5 min schopen výjezdu, původní stav.me ten "vrak" tak jak je připadá krasnej

0/0
26.12.2015 23:05

F64r32a49n91t22i78š44e55k 68F43o62u11s 5970978266453

Jako děti jsme mu říkali tuk tak ,pro ten charakteristický zvuk motoru .Výkon motoru byl bída ! Jezdily nám okolo domu každý den, bylo to trochu do kopce a to byl problém ! Neutáhl víc nákladu než dobrý pár koní !

0/−6
14.11.2015 19:57

I83g52n57á47c 43M10r97k92v39i81č93k16a 2208272329675

Tak vzhledem k tomu, že výkon motoru byl určitě víc jak pár koní a i přes různé ztráty v převodovce a přenosu síly na zem  to byly (asi?)  třeba desítky koní,  tak si troufám tvrdit, že plácáte...

+8/−1
14.11.2015 21:06

P57a62v84e16l 32N33o23v77á78k 7141416149343

Samozřejmě že placa. On sice do kopce zpomalí vypadat že to nedá ale jede pořad

+5/−1
14.11.2015 21:29

F50r32a90n28t76i69š89e55k 24F15o69u26s 5390748886203

Nebudete tomu věřit,ale je to tak! Když za něho zapřáhl řidič 3t vlek, který nebyl ani plný ,tak se v tom kopci zastavil ! Přijel kočí se dvěma valachy a vytáhl ho .Netvrdím že lehce ,ale dokázaly to !

+1/−5
14.11.2015 21:59

P85a92v82e36l 40N76o84v30á46k 7401516479323

Nebudu :) protože mám doma už druhého a sám neverim tomu co dokáže utáhnout :)

+3/−1
14.11.2015 22:16

J96o21s19e78f 25H68á91j47e91k 6148560169372

...ono to bylo možná rukama... to řazení bylo bez synchronů a málokdo to dal v kopci... :-P

+2/0
16.11.2015 20:30

F82r72a74n30t38i50š86e47k 11F29o21u66s 5930978836673

Bylo to někdy začátkem 60.let ,jako kluci jsme to viděli,vždy když vidím tu 25 ,tak si na to vzpomenu . Asi ten traktorysta včas nepřeřadil. Chtělo to meziplyn,pak už to nerozjel .

+1/0
16.11.2015 21:50

T31o65m60á20š 40T54a23t32í33č35e28k 5810812120298

Největší klasika. V očích staréch poctivéch Čechoslováků stojí po boku šestsettrojky a vejtřasky. Neodmyslitelný to kus. :-)

+7/0
14.11.2015 19:21

R18a15d11i36m 97P82o44l21á40š80e38k 9976373509579

Ty poslední typy s budkami jsem ještě zažil jako středoškolák na brigádách na místním JZD i později jako vysokoškolák brigádník na chmelu ještě v 80 letech minulého století. Jinak typický zvuk motoru těchto prvních Zetorů je jeden ze zvuků mého  dětství.

Mám ale takový pocit, že ty budky se začaly dodatečně dávat i na ty starší zetory, které původně budky neměly. Jednak částečně kvůli konfortu při nepřiznivém počasí, ale hlavně zřejmě kvůli bezpečnosti při převrácení, kostra traktorové budky byla totiž obvykle svařena z příslušně silných trubek a kvalitně uchycená na traktor, takže při převrácení zvládala zachytit hmotnost traktoru a uchránit lidi uvnitř před rozmačkáním.

+8/0
14.11.2015 8:56

J58i18ř80í 16Č46e89r33n81ý 6128643890918

Budky na 25, 35, a 50kách při převrácení nechránily, ty rámy ze silných trubek byly dodělávány dodatečně.

+6/0
14.11.2015 12:55

L27u18m41í80r 45V74i30t37h32a 2817677136382

35 nebyly. Myslíte asi 3011 a 4011, tedy UŘ I

0/−3
14.11.2015 13:16

V32l38a19d62a 80S46i42m26o86n45i93k 3109793473395

Ne, myslí Zetor 35 .. čtyřválec podobný Z 50 Super, ale se suchou skříní a pětistupňnovou převodovkou .

http://www.veteranforum.cz/document.php?document=documents/2009/1011062753.jpg

+5/0
14.11.2015 15:59

J26i87n91d93ř27i46c69h 89Š12k57o55p40e34k 4225341300975

existuje zetor 3511, což je první modernizace (pětková) zetoru 3011 a existoval i zetor super 35

0/0
14.11.2015 17:05

J27o34s10e56f 17V94o66s70i89c21k79y 4783257916533

Tech modernizaci bylo moc. Nektere traktory nemely ani nahonovou hridel -540ot./min. a nektere nemely ani uzaverku diferencialu. Byly takove, ktere nemely ani hydrauliku, napr. moderni Zetor Super 35 - 50 .

0/0
14.11.2015 18:49

V79l13a90d61a 90S65i54m82o90n13i96k 3379593473255

Z 35 a Z 50 jsou dva svébytné traktory, nikoliv že by jeden byl variantou druhého

+2/0
14.11.2015 21:04

J90i85n87d85ř14i23c76h 48Š14k18o22p78e34k 4925881860205

samozřejmě, že 35xx byly.

Byla to první modernizace UŔ1

0/0
14.11.2015 17:01

V95l63a74d79a 39S43i27m10o88n74i61k 3419263183775

To máte sice pravdu, ale Zetor 35 Super byl předchůdce UŘ I

+1/0
14.11.2015 21:06

J83i84n97d12ř39i21c83h 40Š10k77o96p71e14k 4545571280265

předchůdcem byl do té míry, že se vyráběl před UŘ 1. Ale UŘ určitě ze suprů nevycházela, byla to naprosto jiná koncepce, naopak prototyp následnovníka Z 50 Super - Z 56 měl naopak z UŘ některé věci převzaté.

0/−1
15.11.2015 9:42

V33l67a93d42a 46S35i26m34o55n69i94k 3449913633155

Čtěte v mém příspěvku něco, co tam není. Pokud tedy píšu Z 35, nemyslím Z 3511. Cenim si Vašich znalostí, ale nemyslím si, že bychom byli v rozporu.

0/0
15.11.2015 11:46

L15u82m67í49r 62V88i19t23h33a 2597307316202

Kabiny a ochranné rámy jsou dvě různé věci. Ochranné rámy se na pětadvácy už moc nedávaly, bylo to nařízení ze sedmdesátých let a družstva a st. statky tehdy už moc pětadvacítek neměly. Spíš Supry padesátky a traktory UŘ I, tedy zetory 30 a 40. Na ty všechny se rámy dodatečně montovaly. "UŘ dvojky" už měly kabinu konstruovanou jako bezpečnostní s rámem integrovaným do konstrukce kabiny. A těch pár soukromníčků a záhumenkářů, kteří je měli, na něčem takvém nebazírovali. Ještě tak boudu, aby na ně nepršelo, ale rám už moc ne.

Jinak ten zvuk vznětového pomaluběžného čtyřtaktního dvouválce, měkkej, takovej líně se rozbíhající a měnící se postupně ve spokojené pufání, to bylo něco! Měl ho starej Krátoška, předělal si k němu koňskej plošiňák, co měl čtyři nafukovací kola s gumama snad ještě od Bati, úplně holejma, až na jednu, která hrdě nesla hřebínek protektoru s klikatým vzorkem od spartaka, a tahal na něm slámu v balících... To je dávno :-)

+3/0
14.11.2015 13:15

V92l42a94d41a 24S16i10m83o32n24i89k 3639203753155

Ten nezaměnitelný úžasný zvuk mne probral k pátrání na výstavě veteránů ve Švédsku před pár lety. Bylo tam několik set  krásných strojů a jedna jediná Z 25A -stačí zavřít oči  a jít po zvuku.

+1/0
14.11.2015 16:03

J78i56n42d38ř44i82c93h 40Š34k67o94p12e56k 4765491140395

bezpečnostní kabinu měli už i traktory ÚŘ 1  - je to logické, ÚŘ 1 končila Z 7745

0/0
14.11.2015 17:05

L83u19m48í68r 20V22i77t73h51a 2937167626692

Měl jsem na mysli 30, 40 a modifikace

0/0
14.11.2015 19:25

J15i55n80d77ř49i64c88h 95Š51k31o90p85e28k 4905201750255

aha, ttj.

Reagoval jsem jen proto, že UŘ začíná 20xx a končí 77xx.

Nejprve byly ochranné rámy extra, pak se někde kolem modelu 47xx integrovaly do kabiny

0/0
15.11.2015 9:44

P73r82o54u78z50a 41Z12d62e83n49ě79k 4676382366233

Tak to už je delší historie (z mého hlediska) Já si vybavuju Zetory UŘI,II řady 7011-7745 a 8011-16145, kdy nemálo z nich slouží dodnes. V 80.letech byla v JZD sem tam ještě mladší 3011 agregována s UNHZ 500/750 nebo staršími 5611. Klapání 25ky, pásových DT54/75 nebo Stalinců znám jen z dobových filmů.

0/0
14.11.2015 13:20

J61i84n13d15ř15i14c54h 58Š28k21o91p98e72k 4535451390335

nechceš tímhle "V 80.letech byla v JZD sem tam ještě mladší 3011 agregována s UNHZ 500/750 nebo staršími 5611" říci, že 3011 je mladší než 5611 ?

0/0
14.11.2015 18:36

P93r10o62u14z98a 85Z64d75e23n49ě22k 4506362216483

Nechci. Navíc, když má někdo přehled o zmiňovaných modelech, tak mu dojde že to je přehozené.

+1/0
15.11.2015 10:48

J25i84n80d72ř42i90c63h 32Š74k19o11p42e21k 4185171620315

jedna věc je mít přehled a druhá vědět, že je to jen přehozené, že si dotyčný nemyslí opravdu to, co píše.

Projeď celou diskuzi a zjistíš, že lidi tvrdí i nesmysly

0/0
16.11.2015 11:15

J45i80ř80í 72S60c10h22w71a61c78h 8938654388726

tak vida, dvouválec fungující 70 let a místní "odborníci" mají problém s životností nových tříválců, o které ví velký kulový....:-P

+6/−7
14.11.2015 0:34

P46e48t59r 17M18i30c70h29a31l 2610874531952

A mají ty litrové tříválce výkon 12,5 koně? Proč srovnáváš nesrovnatelné?

+13/−1
14.11.2015 1:56

F45r63a29n94t41i76š61e50k 24N48o86v46á90k 6251435696531

To nemá smysl, oni nechápou rozdíl. Že se nesmírně zvýšil výkon z obrovsky zmenšeného objemu, což přináší mnohonásobně vyšší tlaky, vyšší teplotu, větší zátěž na veškeré pohybující se díly, vyšší nároky na mazání a jakost oleje atd. A že výsledkem je snížení životnosti.

+4/0
14.11.2015 8:34

R25a72d66i11m 79P70o91l85á55š73e76k 9486443279529

On je i ten zvuk úplně jiný.

0/0
14.11.2015 8:57

J64a68n 45J20e21ž63e54k 3781915817315

To porovnání tlaků u benzínové "haťapky" a tohoto dieselu bys možná mohl trochu rozvést...

0/0
14.11.2015 16:26

P14e88t63r 91M56i14c27h50a89l 2950664501712

Haťapka má turbo?

0/0
14.11.2015 17:07

J86a80n 60J24e33ž95e80k 3781375757825

Kdo mluvil o turbu? Výrok zněl: "Že se nesmírně zvýšil výkon z obrovsky zmenšeného objemu, což přináší mnohonásobně vyšší tlaky...".

0/0
14.11.2015 17:30

P45e46t51r 87M31i21c83h13a18l 2330664731452

Předpokládal jsem, že v souvislosti s vyššími tlaky píše o turbomotoru.

0/0
15.11.2015 1:41

J64a76n 19J96e71ž39e71k 3141545227245

No, ono to tvrzení kulhá, i když budu brát v úvahu zážehový turbomotor. Prostě není pravda, že má "mnohonásobně vyšší tlaky" než diesel z traktoru.

0/0
15.11.2015 8:35

P39e84t26r 12M19i45c84h61a11l 2410804721112

Já jsem o tlacích nepsal, jen jsem rozporoval tu haťapku. A navíc zdaleka nešlo jen o tlaky.

0/0
15.11.2015 14:23

P19a27v33e31l 31C84h93l76a82p87e83c 5608906360667

25 respektive skoro 26 koni mimo jiné i to označení zetor 25 odkazuje na výkon motoru

0/0
14.11.2015 12:42

P23e45t96r 28M43i42c51h46a58l 2810704361592

25 koní ze dvou litrů. Nemám pocit, že foukaný tříválec je dvoulitr. :-)

0/0
14.11.2015 17:06

P64a64v27e41l 55C86h21l76a62p88e25c 5698606320127

Tak o tom ani potom, reagoval jsme čistě na 12,5koně.

0/0
14.11.2015 17:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.