Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První Zetor vyjel před 70 lety. Byl to výrobní rekordman i exportní hit

První typ traktorů Zetor dobyl svět a díky své spolehlivosti sklízel úspěchy i na západních trzích. Byl dokonce nejvíce vyráběným typem brněnských traktorů a ještě dnes se některé dochované kusy zapojují do tvrdé práce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J70a79k63u75b 75Ž77á92d20n90ý 7219631520664

Kacko ma znamej a na tech vysokejch kolech to po silnici docela leti... Az z toho jde strach :-)

0/0
18.11.2015 9:43

O48n51d11ř31e84j 71Š88r50á84m47e30k 3243970891279

Nádherný stroj.

+1/0
15.11.2015 19:41

J69a44r85o92s77l10a25v 67K59a90d12l89e62c 5161449202291

R^R^R^

0/0
15.11.2015 12:49

J53o33s29e68f 49M44i43k37e36l 2818810386772

Huš ktn ktn ktn ktn...... pl......pl....pl pl pl pl ...... Můj kamarád jako malý kluk ten start uměl perfektně napodobit.

+1/0
15.11.2015 0:26

Š38t54ě63p94á30n 72V51a29n65ě73k 3693519847637

Parádní design....R^

+1/0
14.11.2015 23:33

I35v80a85n 60M32a40r85e13k 6784458932

Pamatuji u nás v tehdejším JZD  "Zetor 50" , který byl rudé barvy s nějakými čínskými nápisy , zřejmě to byl kus z nějakého zrušeného exportu do Číny 8-o

+1/0
14.11.2015 21:39
Foto

M49i75l46o57š 44Z71i88k85m76u61n34d 7605179519480

Zetor 25K mám a je to úžasný stroj. Zatím pracuje při senosečích, někdy do lesa a také jízdy pro radost. Byl to původně vrak, ale po střední opravě slouží a dělá radost. Bohužel v okolí vidím pracující vraky Z25 stojící celé roky volně venku. Velkou skupinu příznivců mají v Norsku. Na YouTube jsou krásná videa Z 25.

Myslím, že to je dobře odvedený kus práce na tehdejší podmínky.

+4/0
14.11.2015 21:19

Š89t55ě12p14á62n 93V78a92n57ě73k 3103119957767

Za kolik se to dá od někoho, komu to stojí venku,  koupit? :)

+1/0
14.11.2015 23:32

L55u96b67o59š 26P83l77a11č52e29k 1257348794944

Také mám 25k,kabina,hydraulika,bohužel jen prikryty , stojící roky venku, vse fukcni, do 5 min schopen výjezdu, původní stav.me ten "vrak" tak jak je připadá krasnej

0/0
26.12.2015 23:05

F76r58a28n60t98i24š88e47k 23F32o43u89s 5850808666643

Jako děti jsme mu říkali tuk tak ,pro ten charakteristický zvuk motoru .Výkon motoru byl bída ! Jezdily nám okolo domu každý den, bylo to trochu do kopce a to byl problém ! Neutáhl víc nákladu než dobrý pár koní !

0/−6
14.11.2015 19:57

I85g97n88á84c 79M83r77k63v49i91č32k15a 2778102609435

Tak vzhledem k tomu, že výkon motoru byl určitě víc jak pár koní a i přes různé ztráty v převodovce a přenosu síly na zem  to byly (asi?)  třeba desítky koní,  tak si troufám tvrdit, že plácáte...

+8/−1
14.11.2015 21:06

P78a54v22e62l 95N51o81v44á77k 7401186309463

Samozřejmě že placa. On sice do kopce zpomalí vypadat že to nedá ale jede pořad

+5/−1
14.11.2015 21:29

F92r49a87n24t71i62š60e47k 81F16o91u77s 5430818456743

Nebudete tomu věřit,ale je to tak! Když za něho zapřáhl řidič 3t vlek, který nebyl ani plný ,tak se v tom kopci zastavil ! Přijel kočí se dvěma valachy a vytáhl ho .Netvrdím že lehce ,ale dokázaly to !

+1/−5
14.11.2015 21:59

P95a24v17e54l 43N38o52v12á21k 7511336119463

Nebudu :) protože mám doma už druhého a sám neverim tomu co dokáže utáhnout :)

+3/−1
14.11.2015 22:16

J12o45s16e47f 54H28á55j39e65k 6898840879802

...ono to bylo možná rukama... to řazení bylo bez synchronů a málokdo to dal v kopci... :-P

+2/0
16.11.2015 20:30

F28r16a40n55t14i73š48e61k 41F64o21u16s 5380488166583

Bylo to někdy začátkem 60.let ,jako kluci jsme to viděli,vždy když vidím tu 25 ,tak si na to vzpomenu . Asi ten traktorysta včas nepřeřadil. Chtělo to meziplyn,pak už to nerozjel .

+1/0
16.11.2015 21:50

T71o69m50á18š 24T79a68t89í42č36e44k 5890562500848

Největší klasika. V očích staréch poctivéch Čechoslováků stojí po boku šestsettrojky a vejtřasky. Neodmyslitelný to kus. :-)

+7/0
14.11.2015 19:21

R51a63d57i50m 71P82o15l20á76š96e72k 9636823749829

Ty poslední typy s budkami jsem ještě zažil jako středoškolák na brigádách na místním JZD i později jako vysokoškolák brigádník na chmelu ještě v 80 letech minulého století. Jinak typický zvuk motoru těchto prvních Zetorů je jeden ze zvuků mého  dětství.

Mám ale takový pocit, že ty budky se začaly dodatečně dávat i na ty starší zetory, které původně budky neměly. Jednak částečně kvůli konfortu při nepřiznivém počasí, ale hlavně zřejmě kvůli bezpečnosti při převrácení, kostra traktorové budky byla totiž obvykle svařena z příslušně silných trubek a kvalitně uchycená na traktor, takže při převrácení zvládala zachytit hmotnost traktoru a uchránit lidi uvnitř před rozmačkáním.

+8/0
14.11.2015 8:56

J43i22ř26í 89Č58e40r23n28ý 6398193910608

Budky na 25, 35, a 50kách při převrácení nechránily, ty rámy ze silných trubek byly dodělávány dodatečně.

+6/0
14.11.2015 12:55

L86u23m41í21r 27V50i18t69h31a 2867837576182

35 nebyly. Myslíte asi 3011 a 4011, tedy UŘ I

0/−3
14.11.2015 13:16

V98l85a45d96a 46S82i95m36o58n61i61k 3569443343935

Ne, myslí Zetor 35 .. čtyřválec podobný Z 50 Super, ale se suchou skříní a pětistupňnovou převodovkou .

http://www.veteranforum.cz/document.php?document=documents/2009/1011062753.jpg

+5/0
14.11.2015 15:59

J91i33n44d31ř41i73c22h 59Š89k82o41p51e65k 4345731720895

existuje zetor 3511, což je první modernizace (pětková) zetoru 3011 a existoval i zetor super 35

0/0
14.11.2015 17:05

J38o15s11e32f 23V41o93s21i54c76k90y 4863817586643

Tech modernizaci bylo moc. Nektere traktory nemely ani nahonovou hridel -540ot./min. a nektere nemely ani uzaverku diferencialu. Byly takove, ktere nemely ani hydrauliku, napr. moderni Zetor Super 35 - 50 .

0/0
14.11.2015 18:49

V92l73a44d36a 94S60i22m85o66n22i32k 3479563983635

Z 35 a Z 50 jsou dva svébytné traktory, nikoliv že by jeden byl variantou druhého

+2/0
14.11.2015 21:04

J83i92n37d86ř82i53c95h 87Š90k10o30p89e47k 4615671810975

samozřejmě, že 35xx byly.

Byla to první modernizace UŔ1

0/0
14.11.2015 17:01

V95l58a92d10a 40S10i38m63o43n54i87k 3469563283705

To máte sice pravdu, ale Zetor 35 Super byl předchůdce UŘ I

+1/0
14.11.2015 21:06

J73i96n76d36ř12i88c31h 77Š20k30o48p47e14k 4605911940285

předchůdcem byl do té míry, že se vyráběl před UŘ 1. Ale UŘ určitě ze suprů nevycházela, byla to naprosto jiná koncepce, naopak prototyp následnovníka Z 50 Super - Z 56 měl naopak z UŘ některé věci převzaté.

0/−1
15.11.2015 9:42

V60l64a64d57a 13S15i90m91o95n86i54k 3889613433125

Čtěte v mém příspěvku něco, co tam není. Pokud tedy píšu Z 35, nemyslím Z 3511. Cenim si Vašich znalostí, ale nemyslím si, že bychom byli v rozporu.

0/0
15.11.2015 11:46

L62u73m70í75r 86V69i15t71h93a 2687717326302

Kabiny a ochranné rámy jsou dvě různé věci. Ochranné rámy se na pětadvácy už moc nedávaly, bylo to nařízení ze sedmdesátých let a družstva a st. statky tehdy už moc pětadvacítek neměly. Spíš Supry padesátky a traktory UŘ I, tedy zetory 30 a 40. Na ty všechny se rámy dodatečně montovaly. "UŘ dvojky" už měly kabinu konstruovanou jako bezpečnostní s rámem integrovaným do konstrukce kabiny. A těch pár soukromníčků a záhumenkářů, kteří je měli, na něčem takvém nebazírovali. Ještě tak boudu, aby na ně nepršelo, ale rám už moc ne.

Jinak ten zvuk vznětového pomaluběžného čtyřtaktního dvouválce, měkkej, takovej líně se rozbíhající a měnící se postupně ve spokojené pufání, to bylo něco! Měl ho starej Krátoška, předělal si k němu koňskej plošiňák, co měl čtyři nafukovací kola s gumama snad ještě od Bati, úplně holejma, až na jednu, která hrdě nesla hřebínek protektoru s klikatým vzorkem od spartaka, a tahal na něm slámu v balících... To je dávno :-)

+3/0
14.11.2015 13:15

V79l88a25d39a 93S95i51m37o67n16i19k 3499733303215

Ten nezaměnitelný úžasný zvuk mne probral k pátrání na výstavě veteránů ve Švédsku před pár lety. Bylo tam několik set  krásných strojů a jedna jediná Z 25A -stačí zavřít oči  a jít po zvuku.

+1/0
14.11.2015 16:03

J96i34n90d64ř40i85c14h 11Š96k27o34p51e72k 4935591850195

bezpečnostní kabinu měli už i traktory ÚŘ 1  - je to logické, ÚŘ 1 končila Z 7745

0/0
14.11.2015 17:05

L45u28m69í75r 16V64i73t32h49a 2167217466122

Měl jsem na mysli 30, 40 a modifikace

0/0
14.11.2015 19:25

J69i76n30d40ř50i81c71h 46Š40k64o49p12e21k 4375951770275

aha, ttj.

Reagoval jsem jen proto, že UŘ začíná 20xx a končí 77xx.

Nejprve byly ochranné rámy extra, pak se někde kolem modelu 47xx integrovaly do kabiny

0/0
15.11.2015 9:44

P84r93o22u59z63a 64Z84d91e36n57ě83k 4986652636643

Tak to už je delší historie (z mého hlediska) Já si vybavuju Zetory UŘI,II řady 7011-7745 a 8011-16145, kdy nemálo z nich slouží dodnes. V 80.letech byla v JZD sem tam ještě mladší 3011 agregována s UNHZ 500/750 nebo staršími 5611. Klapání 25ky, pásových DT54/75 nebo Stalinců znám jen z dobových filmů.

0/0
14.11.2015 13:20

J94i85n80d31ř81i94c72h 28Š44k36o72p81e38k 4215661620615

nechceš tímhle "V 80.letech byla v JZD sem tam ještě mladší 3011 agregována s UNHZ 500/750 nebo staršími 5611" říci, že 3011 je mladší než 5611 ?

0/0
14.11.2015 18:36

P93r52o37u93z61a 18Z56d27e66n75ě65k 4886452886563

Nechci. Navíc, když má někdo přehled o zmiňovaných modelech, tak mu dojde že to je přehozené.

+1/0
15.11.2015 10:48

J64i82n47d56ř42i20c96h 94Š12k97o48p40e28k 4375211200965

jedna věc je mít přehled a druhá vědět, že je to jen přehozené, že si dotyčný nemyslí opravdu to, co píše.

Projeď celou diskuzi a zjistíš, že lidi tvrdí i nesmysly

0/0
16.11.2015 11:15

J46i27ř46í 14S69c21h66w90a29c22h 8348774168526

tak vida, dvouválec fungující 70 let a místní "odborníci" mají problém s životností nových tříválců, o které ví velký kulový....:-P

+6/−7
14.11.2015 0:34

P77e46t37r 92M81i55c83h24a15l 2600414391972

A mají ty litrové tříválce výkon 12,5 koně? Proč srovnáváš nesrovnatelné?

+13/−1
14.11.2015 1:56

F58r19a18n86t47i47š54e78k 47N51o39v28á78k 6771445746281

To nemá smysl, oni nechápou rozdíl. Že se nesmírně zvýšil výkon z obrovsky zmenšeného objemu, což přináší mnohonásobně vyšší tlaky, vyšší teplotu, větší zátěž na veškeré pohybující se díly, vyšší nároky na mazání a jakost oleje atd. A že výsledkem je snížení životnosti.

+4/0
14.11.2015 8:34

R77a82d76i30m 41P87o50l89á82š27e24k 9906423319979

On je i ten zvuk úplně jiný.

0/0
14.11.2015 8:57

J19a79n 37J92e69ž13e26k 3901675157335

To porovnání tlaků u benzínové "haťapky" a tohoto dieselu bys možná mohl trochu rozvést...

0/0
14.11.2015 16:26

P67e88t50r 52M36i15c46h70a84l 2230604251802

Haťapka má turbo?

0/0
14.11.2015 17:07

J88a75n 98J96e56ž70e61k 3321595957965

Kdo mluvil o turbu? Výrok zněl: "Že se nesmírně zvýšil výkon z obrovsky zmenšeného objemu, což přináší mnohonásobně vyšší tlaky...".

0/0
14.11.2015 17:30

P79e67t64r 47M34i18c78h60a39l 2720814261322

Předpokládal jsem, že v souvislosti s vyššími tlaky píše o turbomotoru.

0/0
15.11.2015 1:41

J93a75n 71J63e37ž84e36k 3331655757775

No, ono to tvrzení kulhá, i když budu brát v úvahu zážehový turbomotor. Prostě není pravda, že má "mnohonásobně vyšší tlaky" než diesel z traktoru.

0/0
15.11.2015 8:35

P87e23t49r 90M70i57c62h15a65l 2890564391342

Já jsem o tlacích nepsal, jen jsem rozporoval tu haťapku. A navíc zdaleka nešlo jen o tlaky.

0/0
15.11.2015 14:23

P77a16v47e87l 52C45h30l59a13p26e79c 5338766850607

25 respektive skoro 26 koni mimo jiné i to označení zetor 25 odkazuje na výkon motoru

0/0
14.11.2015 12:42

P94e67t22r 52M44i97c71h56a29l 2650214471122

25 koní ze dvou litrů. Nemám pocit, že foukaný tříválec je dvoulitr. :-)

0/0
14.11.2015 17:06

P34a63v27e37l 84C25h34l13a16p30e85c 5778326410677

Tak o tom ani potom, reagoval jsme čistě na 12,5koně.

0/0
14.11.2015 17:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.