Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Škola smyku s automatem: auto samo vymáčkne spojku

Vymáčkněte spojku! První pravidlo pro zvládnutí smyku slyšel každý řidič mnohokrát. Ovšem pokud máte v autě automatickou převodovku, musíte si poradit jinak. Dostat se bezpečně ze smyku s automatem ovšem jednodušší než s manuální převodovkou. Ale i zde platí pravidla, která je třeba dodržet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V35l81a42s77t80i64m25i10l 15W92a35i39c 8290963147367

Čekal jsem, že se něco nového dozvím (druhá zima s automatem), ale článek hovoří o jakýchsi "moderních" automatech, které zjevně fungují jinak než můj pět let starý šestistupňový tříspojkový Aisin-Warner, který rozhodně při puštění plynu spojku nerozepíná (i když ve smyku jsem to nezkoušel, třeba mu to "řekne" ESP).

+1/0
10.12.2015 10:20

P71e14t82r 17M67i66c29h63a52l 2240984351822

Jezdím s manuálem a brzdím z kopce motorem. Plachtící automat bych nechtěl, člověk pak v klesáních zbytečně dře brzdy. Zažil jsem to kdysi v Jeepu Cherokee a nelíbilo se mi to. Stejně tak smyk na přední kola na sněhu. Tehdy naštěstí stačilo polechtat brzdu a auto se srovnalo. Ale když jsem přečetl v diskusi, jak se chovají moderní automaty, tak bych se toho nebál.

0/0
8.12.2015 18:31
Foto

L24e35n45k50a 38H43a51l15á65m18k65o69v21á 4400692566238

Ridim ctyrkolku s automatem (Forester), ale protoze bydlime v horach, kde je vetsinu casu v zime snih, nebo led, nebo oboje, naucila jsem jedno...radeji pojedu prilis pomalu nez prilis rychle. I tak se obcas zadarilo, hlavne kdyz jsem mela spatne gumy. Kdyz mi jak pisou ustreli zadek, pustim plyn uplne a jen se snazim to srovnat, az citim, ze sem se zase "chytla", jemne zase slapnu na plyn...snad to delam dobre, ze vsech prusvihu sem se zatim dostala...

+1/0
8.12.2015 17:59


P83e24t13r 47M14i54c78h77a45l 2670624771352

Chce to hlavně lehkou nohu na plynu a opatrnou práci s volantem.

0/0
8.12.2015 18:32

M65a65r88i26n 90V67e88l88č90e63v 5614318157948

S Foresterem (2012, diesel, manuál) jsem prožil 3 zimy. Do zasněžených nebo dokonce zledovatělých zatáček se s ním musí dost opatrně, protože s může rozkývat na všechny strany a těžko se to vyrovnává. Na vyjetí kluzkých kopců, nebo projetí hlubšího sněhu je to nejlepší auto co můžete mít, ale na sněhové rally to tedy není

0/0
9.12.2015 18:33

M26a47r56e35k 58J17a38n40e83č31k45a 1197796663711

Ani u AT převodovek nejde paušalizovat. Třeba moje Subaru z kopce nebrzdí, protože nemá tendenci podřazovat, chová se jakoby jelo na neutrál. Passat od kolegy z kopce zase podřazuje, čili brzdí motorem, což mě vůbec nevyhovuje a nechtěl bych to.

+1/0
8.12.2015 14:49

L91a74d88i36s40l52a98v 80M93i49k11a 1661349914604

Záleží jak je ten automat starý, dneska jsou ty vlastnosti de -facto stejné, většinou začne motorem brzdit po klepnutí na brzdu, nebo s nastaveným zapnutým tempomatem třeba z kopce.

0/0
8.12.2015 17:52

V51l25a98s58t61i40m88i41l 13W70a95i34c 8800663807817

To může být i stavem té převodovky (oleje). První projev moc ojetého oleje u některých automatů je právě neochota podřazovat a brzdit motorem.

0/0
10.12.2015 10:23

M87a32r26t97i87n 71Z93a74c52h 5264660622852

primární problém u nás je že 90% majitelů automatů s nima neumí jezdit, protože v autoškole jim to nikdo neřekne a v manuálech považují za samozřejmost, že klient ví, co nemá dělat. Takže v česku provozovaná a následně prodávaná auta, mají kolikrát ve 100 tisících automat na repas.

+1/0
8.12.2015 12:32

J57a49n 14K47o33n79v29a20l30i14n41k13a 5420841651445

Tak jsem asi v těch 10%. Automat mám necelé dva roky a jezdím s ním přesně tak, abych mu neublížil. Do té doby samé auto s klackem (už bych se jen těžko vracel). 

Pravda je, že se v autoškole nikdo nedozví, jak moc automatu vadí prudké rozjezdy, pokusy o protočení kol, vyřazování za jízdy na N a následné zařazení D i samotné užívání manuální sekvence. Právě poslední zmíněné umí některým převodovkám znatelně zkrátit životnost. Je dobré se i naučit "řadit" plynem. Zdaleka neplatí, že automat je převodovka pro pitomce. Ano, pitomec s ní má lehčí práci než s manuální, ale neznalost se mu primárně vymstí na spotřebě a sekundárně na životnosti převodovky.

0/0
8.12.2015 13:23

M27a28r23e22k 66J23a44n18e93č71k78a 1307346163441

Tohle bych dal jako povinné čtení všem majitelům AT převodovek  http://www.offroad.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=347

0/0
8.12.2015 14:52

P72e36t55r 55M30i91c86h56a86l 2610704661272

Zajímavý článek, ale řekl bych, že hlavně pro ameriky. Evropské DSG se přece jen chovají trochu jinak. Co pro mě ale byla novinka, tak overdrive. Náš starý služební Cherokee to neměl. Byla tam řada PRND321 a rychlostí měl celkem pět - i proto nechápu v článku několikrát zmiňovanou jízdu na trojku.

0/0
8.12.2015 18:59

J83a94n 54K85o38n40v34a97l52i49n28k43a 5140941531615

Ona totiž starší americká auta měla povětšinou třístupňové automaty. Funkce Overdrive byla něco jako dálniční rychloběh. Modernější automaty klasické konstrukce - rozuměj planetová převodovka s hydroměničem, mají uzávěrku tzv. Lock up clutch, který uzamkne převod mezi motorem a převodovkou na posledním rychlostním stupni tak, že při zrychlování nedochází k prokluzu. Auto se pak chová, jako by mělo manuální převodovku se zařazeným nejvyšším stupněm. Zamykání převodu se děje zpravidla mezi 80 a 100 Km v hodině v závislosti na akceleraci a celkovém stylu jízdy. Jinými slovy - když jedu klidně a ne do kopce, převodovka dá pětku krátce po dosažení 80ky a buď současně, nebo krátce na to převod zamkne. To se může projevit lehkým poklesem otáček, který neznalému může evokovat přítomnost dalšího rychlostního stupně... Něco úplně jiného jsou dvouspojkové automaty (třeba DSG, které zmiňuješ). Ty pracují zcela odlišně. 

Zajímavá instruktážní videa:

Klasická AT převodovka:

https://www.youtube.com/watch?v=Y1zbE21Pzl0

Hydroměnič klasické AT převodovky:

https://www.youtube.com/watch?v=eL_c9egNbTQ

DSG převodovka:

https://www.youtube.com/watch?v=mj1Vk7SE-TI

0/0
9.12.2015 14:36

P10e97t85r 24M68i67c76h86a39l 2440514401702

OK, to chápu a něco málo o tom vím. Já jsem hlavně nepochopil, proč sem pan Janečka postoval ten článek o historických amerických automatech, kterých u nás jezdí pět a půl.

0/0
9.12.2015 22:49

J36a60n 94K55o26n33v97a26l91i91n93k80a 5460291851365

S tím, mám taky malinko problém. Možná tím chtěl naznačit, že ne všichni s automatem umí a tenhle článek mu zrovna přišel pod ruku.

0/0
10.12.2015 6:27

J21a26n 95D42l94o85u62h84ý 7524589250289

Kdyz date treba v 70 az 100km/h ve felicii,fabii s benzinakem, tak vam chcipne motor protoze odstrediva sila :-D sami si to zkuste nekde na letisti. Je ale potreba opravdu smyk ve vysoke rychlosti. Na LPG je to v pohode :-D

0/−1
8.12.2015 11:17

J66a56n 92K87o93n37v26a87l32i86n87k71a 5540441181165

Jízda s takovými auty v takové rychlosti a ještě smykem mi přijde jako šílenství. A pokud je takový vůz ještě "vybavený" LPG, tak potěš Pánbůh.

+1/−1
8.12.2015 13:25

P91e42t32r 48M89i60c27h28a55l 2960754501962

Nejrychlejší auta (po Aviích) na našich silnicích, hlavně takhle v táhlých stoupáních. :-)

+1/0
8.12.2015 19:02

J20i13ř67í 18K79o59c44u97r15e85k 6195134975138

No vidíte. A v roce 1992 se s tím jezdilo i 130, nejen 70. To víte, ne každý mohl mít tehdy ixpětku.

0/0
9.12.2015 23:04

J34a37n 34K86o59n76v56a92l19i35n76k37a 5160391741415

Řada X u bmw v té době vůbec neexistovala, takže ji nemohl mít nikdo. A to, že se feldou jezdilo 130 v roce 92, neznamená, že i dnes vyhovuje požadavkům na bezpečnost.

0/0
10.12.2015 6:26

P96a60v75e89l 22R83e30z62n74i84c72e17k 3855564234442

hned prvni veta celeho clanku: "Vymacknete spojku"... co je to za paskvil? spojka se nemacka, na spojku se slape.. takze bud seslapnete anebo vyslapnete spojku (spojkovy pedal). Autor by mohl umet trochu lepe cesky...

0/−2
8.12.2015 10:43

P91a57v92e90l 31R19e25z72n50i27c92e41k 3405514524152

no jo.. minusovat umi kazdej.. ale komentovat.. to ne

0/0
9.12.2015 10:14

J33i73n88d57ř36i17c89h 49Š16k70o22p74e14k 4495171620225

vždy se doporučovalo využívat brzdného účinku motoru, ať již při jízdě z kopce s naloženým autem nebo při zhoršených podmínkách. Koukám, že tuto praktickou věc dotáhli konstruktéři automatů do dokonalosti - motorem již nejde brzdit :-)

+1/−1
8.12.2015 10:43

J41a45n 58D46l83o19u86h45ý 7134499940899

Ja se ani nedivim, brzdeni motorem likviduje loziska v prevodovce a zvetsuje vule na hnaci hrideli. Neni to pak levna oprava a nutnost opravy prichazi okolo 180 000km. Sam jsem to musel resit!

0/0
8.12.2015 11:15

I87v32a33n 41Z67y83k21á67n 9650183839666

Buď jde o konstrukční chybu vašeho kusu nebo je problém v nohách. Jsem s převodovkou hračička, který brzdění obstarává flexibilně podle zvoleného převodového stupně bržděním motorem, klasické brzdy používám významně minoritně. Plný rozsah využívaných převodových stupňů. S převodovkou jsem nalítal 339tis. a stále v provozu.

+2/0
8.12.2015 11:54

J52a83n 60D96l50o68u11h19ý 7404299970159

Zalezi na materialu pouzdra lozisek. Moje prevodovka byla take ve 180 v provozu, jen clovek nesmel zacit brzdit motorem. To se pak ozyvaly zvuky, jak kdybych se tam srotovaly hrebiky :-D obecne starsi auta tento problem nemaji, tam se loziska jeste vyrabela "poctive" bez nesmyslneho setreni vahy na mistech, kde to nedava smysl...

0/0
8.12.2015 22:56

J93i67ř48í 63S11c21h33w67a94c58h 8288484878426

v případě že převodovka používá kola se šikmým ozubením, tak na hřídel působí axiální síly a to při brzdění motorem v opačném směru než při jeho záběru. Konstrukce by s tím měla počítat, tj ložiska, ve kterých jsou hřídele převodovky uloženy musí zachytit axiální sílu v obou směrech a musí být na tuto sílu dostatečně nadimenzované. Samozřejmě by správná převodovka měla být nadimenzovaná na tyto "opačné síly" tak, aby ji brzdění motorem neničilo (tyto síly jsou samozřejmě o dost menší než ty co vznikají při vlastním záběru motoru) . V tvém případě konstruktér převodovky tyto opačné síly asi "podcenil"

0/0
8.12.2015 23:21

J45a64n 94D93l56o33u61h91ý 7924109580899

To jestli je prevodovka dimenzovana spravne se pozna u kazdeho auta okolo 100 000 km. Staci se zaposlouchat pri prudke akceleraci nebo prudkem brzdenim motorem ;-) Bohuzel vetsina aut s benzinakem do 1.4 po roce 2000 presla na "plastove" reseni...

0/0
9.12.2015 23:39

J94i44n47d84ř58i68c33h 27Š47k98o44p56e66k 4535841250705

to by mě zajímalo, z jakého důvodu údajně likviduje ložiska. Dle této logiky by musela ložiska odcházet i když je auto pohybováno motorem. Protože převodovce bude jedno, zda síla jde od motoru na kola nebo od kol k motoru

+1/0
8.12.2015 13:20

J93a64n 22D18l18o32u45h24ý 7454729740539

Prevodovce to jedno neni. Staci se podivat na tvar a smer zubu zavodni a normalni prevodovky. Opotrebenim lozisek trpi vsechny manualy majic loziska s plastovym pouzdrem. Pri tahu i brzdeni pusobi na lozisko sila kolmo k otaceni a to je ta sila, ktera lozisko vykvedla. Pri brzdeni je tato sila diky smerum zubu vetsi. Cili nemate pravdu. Vysvetleni najdete napriklad i v poradu Wheeler Dealer.

0/0
8.12.2015 22:46

M11a73r48t15i20n 26S88t29e19h98l58í24k 1694930451290

U většiny modernějších automatů se dá brzdit motorem, po "ťuknutí" do pedálu brzdy auto podřadilo a brzdilo motorem. Po mírném sešlápnutí plynu a uvolnění zase opět přešlo na plachtění :-)

0/0
8.12.2015 12:04

P47e37t12r 48D45v30o98r44a46k 3801850217129

Nevím, o kterém automatu v článku autor píše, ale v hyundai santa fe takhle automat rozhodně nefunguje (minimálně né vždy) a nefunguje takhle ani v jiném autě včetně těch s dsg převodovkou. Tzv. "plachtění" je dost vyjímečná featurka a mají jí snad jen nějaké audi.

O brzdný účinek motoru u auta s automatem se tak opravdu bát nemusíte ;-)

0/0
8.12.2015 12:48

L70a22d95i58s73l45a35v 95M51i55k36a 1941949604934

Bylo mi 16, vyjížděl jsem tátovi jako vždy z garáže na ulici, bylo asi 3-4cm sněhu, rozjel jsem se po dvoře, zatočil a jel rovně na sousedův plot, samozřejmě jsem zašlápl brzdu, opřel se o plot, dostal pár pohlavků, řečeno mi bylo že tohle může udělat jen blb a od té doby jsem to neudělal, je to už 30 let.Nejvíce mě štvalo že asi dva měsíce jsem nemohl vyjíždět, vždycky když jsem chtěl, bylo mi řečeno, že umím H, tak že si vyjede sám ))

+3/0
8.12.2015 10:22

P96e47t23r 86D25v75o18ř69á36k 9174807742140

Auta s moderními automaty po puštění plynového pedálu nebrzdí motorem. Jakmile pustíte plyn, auto se chová, jako byste zároveň sešlápli spojku,“

Zdroj:http://auto.idnes.cz/skola-smyku-s-automatem-0s9-/automoto.aspx?c=A151204_111846_automoto_hig

----------

To by mě zajímalo, co je na tom pravdy. Bych se bál sjíždět táhlé klesání.

+1/−1
8.12.2015 10:14

J68o38s39e76f 27V48a85l62a 9650953573203

staci se podivat na otackomer.......

0/0
8.12.2015 21:11

V33l95a81s74t52i49m68i15l 37W48a42i71c 8340853937147

Nic, aspoň v mém případě tedy :-)

0/0
10.12.2015 10:27

J36a31n 66K64o59n90v81a26l96i28n77k22a 5170531401515

Mno, to, že automat vyřadí úplně, se mi moc nepozdává. Nevím, jak u jiných aut, ale moje převodovka umí pochopit, kdy se má vyřadit a kdy se brzdí motorem. 

Ještě k těm smykům - ono záleží, o jakou situaci jde. Může krásně klouznout předek i u auta se zadním náhonem a těžkým motorem (moje zkušenost). Pak se to hrne dost podobně jako předokolka. U smyku, kde to jde zadkem napřed je hlavní práce s plynem a volantem. Víc plynu - víc kloužu, míň plynu - zakousne se (někdy). Hlavní je nezmatkovat a nezačít šíleně brzdit, to ve většině případů nic nezachrání. 

Ještě k těm čtyřkolkám - mají jisté riziko psychologické. Někteří méně zkušení řidiči věří, že je náhon 4x4 vždy zachrání a jezdí méně opatrně. Fyzika platí i pro ně a přehnaný nájezd do zatáčky je vyndá úplně stejně jako předo nebo zadokolku. Často jezdím v zimě do českých hor a dost často vídám v příkopě hozená SUV nebo Octávky 4x4. Nejde v tomhle případě o techniku, ale o ruce a hlavně mozek řidiče.

+2/0
8.12.2015 9:50

P65e75t91r 78P36a93c82k66a 4219699755291

Tak nevím jak to s tou automatickou převodovkou. Podle mne mé Volvo XC60 po uvolnění pedálu plynu motorem brzdí a postupně si zařazuje nižší rychlosti aby brzdný efekt zůstal.

+10/0
8.12.2015 8:59

J94a66r52o40s53l81a36v 43P38o91l59á41k 9239640778347

Naše XC 90 se chová stejně.

+1/0
8.12.2015 9:05

J71o56s96e83f 18P90i16b57i93l 2252774414

Stejně u mé A4.

+1/0
8.12.2015 9:30

P47e10t53r 89G25r62e30s39l 7743466676353

Ano, ale ne při smyku a aktivním ESP. Zkuste si někdy při smyku na sněhu, když Vám bude blikat jak o život ESP přidat plyn, nebude reagovat nebo reagovat omezeně do té doby (např. 0,5 až 1 sekunda) než ESP vyhodnotí, že je automobil stabilizován... To platí pro automatickou spojku nebo brzdy.

0/0
8.12.2015 9:54

J27a95k23u72b 25F59e64i70f25a58r 7939639716909

i Octávka se 7st DSG.

0/0
8.12.2015 10:08

L21a14d60i93s46l38a13v 93M94i37k48a 1681269604434

Volvo jsem nikdy neměl, ale mě brzdí motorem auto jek když tam mám tempomat a začne to třeba z kopce o 10 km/h překračovat nastavenou rychlost, tak si začne podřazovat a stáhne to na nastavenou rychlost. Mám MB

0/0
8.12.2015 10:12

T48o58m34á88š 70Š66t21r76i43g41n44e59r 9161267870151

7st. DSG u Tiguana po pusteni plynu radi neutral, rychlost radi az ked sa aspon trochu stlaci brzda a az vtedy zacina brzdit motorom. Clovek si na to rychlo zvykne

+1/0
8.12.2015 10:34

J34a51k26u78b 79F10e39i32f32a11r 7849339566429

tzn. že když sundáte nohu z plynu jde motor na volnoběžné otáčky? Já měl taky 7st DSG ale tam se chovalo jinak.

0/0
8.12.2015 16:59

J13a37r76o10s69l74a10v 33J10i37r26á61k 4119770964773

protoze u dsg (nevim, zda u vsech, ale u meho 7dsg v tiguanu) si totu chovani v menu muzete nastavit, zda ma pri sundani nohy z plynu dojit k vyrazeni nebo ma zustat zarazena rcyhlost, takze se brzdi motorem ... mam nastavene vyrazeni, pokud chci zacit brzdit z kopce motorem, staci lehce tuknout na brzdu ... naopak, pokud se nekdy dsg rozhodne, ze nevyradi a brzdi motorem, staci lehce tuknout na plyn a je vyrazeno

zaver: abavam se, ze co automat, to jine chovani, takze clanek popisuje vlastnosti jen male casti z nich :-D

0/0
8.12.2015 19:42

E17d32a 58D50r91á19b27e69k 7779342583487

nojo, dát kontra... a na tom suchým kusu to pak zabrzdit aby to nešlo do hodin ;-D

0/0
8.12.2015 8:54

J44a20r91o19s84l11a55v 77L49e87b45e25d27a 3106509877610

"Volantem dejte „kontra“ na opačnou stranu, než se auto otáčí."

Jen _mírně_, dovolil bych si podotknout... I z popisu řady nehod v této rubrice bych odhadl, že spousta lidí to v panice přežene a skončí protismykem mimo svůj pruh.

http://www.autoweb.cz/jak-byt-lepsim-ridicem-kapitola-9-pretacivost/

0/0
8.12.2015 8:43

J28a97n 61J34e54ž92e62k 3741155507935

> lidově řečeno jede auto po tečně ven ze zatáčky.

Jo, jo, lidová řeč se tečnami a dalšími výrazy z geometrie jen hemží ;-)

+13/−2
8.12.2015 6:41

O20t17m32a45r 25B60r88a89n44c17u75z10s31k28ý 5387283852434

Terminologie ze základní školy ;)

0/0
9.12.2015 15:24





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.