Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Škola smyku s automatem: auto samo vymáčkne spojku

Vymáčkněte spojku! První pravidlo pro zvládnutí smyku slyšel každý řidič mnohokrát. Ovšem pokud máte v autě automatickou převodovku, musíte si poradit jinak. Dostat se bezpečně ze smyku s automatem ovšem jednodušší než s manuální převodovkou. Ale i zde platí pravidla, která je třeba dodržet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V33l82a30s74t46i31m21i77l 88W98a68i78c 8900243187877

Čekal jsem, že se něco nového dozvím (druhá zima s automatem), ale článek hovoří o jakýchsi "moderních" automatech, které zjevně fungují jinak než můj pět let starý šestistupňový tříspojkový Aisin-Warner, který rozhodně při puštění plynu spojku nerozepíná (i když ve smyku jsem to nezkoušel, třeba mu to "řekne" ESP).

+1/0
10.12.2015 10:20

P43e32t65r 15M35i62c18h13a89l 2410814881162

Jezdím s manuálem a brzdím z kopce motorem. Plachtící automat bych nechtěl, člověk pak v klesáních zbytečně dře brzdy. Zažil jsem to kdysi v Jeepu Cherokee a nelíbilo se mi to. Stejně tak smyk na přední kola na sněhu. Tehdy naštěstí stačilo polechtat brzdu a auto se srovnalo. Ale když jsem přečetl v diskusi, jak se chovají moderní automaty, tak bych se toho nebál.

0/0
8.12.2015 18:31
Foto

L16e22n18k54a 67H66a23l52á51m53k15o32v36á 4230742176418

Ridim ctyrkolku s automatem (Forester), ale protoze bydlime v horach, kde je vetsinu casu v zime snih, nebo led, nebo oboje, naucila jsem jedno...radeji pojedu prilis pomalu nez prilis rychle. I tak se obcas zadarilo, hlavne kdyz jsem mela spatne gumy. Kdyz mi jak pisou ustreli zadek, pustim plyn uplne a jen se snazim to srovnat, az citim, ze sem se zase "chytla", jemne zase slapnu na plyn...snad to delam dobre, ze vsech prusvihu sem se zatim dostala...

+1/0
8.12.2015 17:59

P60e80t43r 89M28i22c15h22a74l 2700744261842

Chce to hlavně lehkou nohu na plynu a opatrnou práci s volantem.

0/0
8.12.2015 18:32

M15a49r32i71n 81V85e60l33č33e57v 5944458917778

S Foresterem (2012, diesel, manuál) jsem prožil 3 zimy. Do zasněžených nebo dokonce zledovatělých zatáček se s ním musí dost opatrně, protože s může rozkývat na všechny strany a těžko se to vyrovnává. Na vyjetí kluzkých kopců, nebo projetí hlubšího sněhu je to nejlepší auto co můžete mít, ale na sněhové rally to tedy není

0/0
9.12.2015 18:33

M60a82r97e48k 43J95a57n80e10č54k26a 1877106123421

Ani u AT převodovek nejde paušalizovat. Třeba moje Subaru z kopce nebrzdí, protože nemá tendenci podřazovat, chová se jakoby jelo na neutrál. Passat od kolegy z kopce zase podřazuje, čili brzdí motorem, což mě vůbec nevyhovuje a nechtěl bych to.

+1/0
8.12.2015 14:49

L91a95d48i35s66l48a65v 10M64i40k88a 1561189374334

Záleží jak je ten automat starý, dneska jsou ty vlastnosti de -facto stejné, většinou začne motorem brzdit po klepnutí na brzdu, nebo s nastaveným zapnutým tempomatem třeba z kopce.

0/0
8.12.2015 17:52

V48l54a36s43t54i39m76i31l 40W30a36i33c 8490763557937

To může být i stavem té převodovky (oleje). První projev moc ojetého oleje u některých automatů je právě neochota podřazovat a brzdit motorem.

0/0
10.12.2015 10:23

M84a58r89t40i60n 56Z19a35c38h 5934820432172

primární problém u nás je že 90% majitelů automatů s nima neumí jezdit, protože v autoškole jim to nikdo neřekne a v manuálech považují za samozřejmost, že klient ví, co nemá dělat. Takže v česku provozovaná a následně prodávaná auta, mají kolikrát ve 100 tisících automat na repas.

+1/0
8.12.2015 12:32

J54a48n 49K53o75n16v70a61l65i56n12k25a 5730171151395

Tak jsem asi v těch 10%. Automat mám necelé dva roky a jezdím s ním přesně tak, abych mu neublížil. Do té doby samé auto s klackem (už bych se jen těžko vracel). 

Pravda je, že se v autoškole nikdo nedozví, jak moc automatu vadí prudké rozjezdy, pokusy o protočení kol, vyřazování za jízdy na N a následné zařazení D i samotné užívání manuální sekvence. Právě poslední zmíněné umí některým převodovkám znatelně zkrátit životnost. Je dobré se i naučit "řadit" plynem. Zdaleka neplatí, že automat je převodovka pro pitomce. Ano, pitomec s ní má lehčí práci než s manuální, ale neznalost se mu primárně vymstí na spotřebě a sekundárně na životnosti převodovky.

0/0
8.12.2015 13:23

M25a26r32e19k 46J13a97n27e95č72k91a 1447106153601

Tohle bych dal jako povinné čtení všem majitelům AT převodovek  http://www.offroad.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=347

0/0
8.12.2015 14:52

P56e43t23r 85M80i85c79h72a70l 2830414291112

Zajímavý článek, ale řekl bych, že hlavně pro ameriky. Evropské DSG se přece jen chovají trochu jinak. Co pro mě ale byla novinka, tak overdrive. Náš starý služební Cherokee to neměl. Byla tam řada PRND321 a rychlostí měl celkem pět - i proto nechápu v článku několikrát zmiňovanou jízdu na trojku.

0/0
8.12.2015 18:59

J87a25n 85K48o14n94v23a77l59i33n70k50a 5500321561135

Ona totiž starší americká auta měla povětšinou třístupňové automaty. Funkce Overdrive byla něco jako dálniční rychloběh. Modernější automaty klasické konstrukce - rozuměj planetová převodovka s hydroměničem, mají uzávěrku tzv. Lock up clutch, který uzamkne převod mezi motorem a převodovkou na posledním rychlostním stupni tak, že při zrychlování nedochází k prokluzu. Auto se pak chová, jako by mělo manuální převodovku se zařazeným nejvyšším stupněm. Zamykání převodu se děje zpravidla mezi 80 a 100 Km v hodině v závislosti na akceleraci a celkovém stylu jízdy. Jinými slovy - když jedu klidně a ne do kopce, převodovka dá pětku krátce po dosažení 80ky a buď současně, nebo krátce na to převod zamkne. To se může projevit lehkým poklesem otáček, který neznalému může evokovat přítomnost dalšího rychlostního stupně... Něco úplně jiného jsou dvouspojkové automaty (třeba DSG, které zmiňuješ). Ty pracují zcela odlišně. 

Zajímavá instruktážní videa:

Klasická AT převodovka:

https://www.youtube.com/watch?v=Y1zbE21Pzl0

Hydroměnič klasické AT převodovky:

https://www.youtube.com/watch?v=eL_c9egNbTQ

DSG převodovka:

https://www.youtube.com/watch?v=mj1Vk7SE-TI

0/0
9.12.2015 14:36

P23e36t60r 60M94i55c81h59a30l 2330534451522

OK, to chápu a něco málo o tom vím. Já jsem hlavně nepochopil, proč sem pan Janečka postoval ten článek o historických amerických automatech, kterých u nás jezdí pět a půl.

0/0
9.12.2015 22:49

J61a35n 14K83o95n39v80a85l52i39n15k91a 5810951191525

S tím, mám taky malinko problém. Možná tím chtěl naznačit, že ne všichni s automatem umí a tenhle článek mu zrovna přišel pod ruku.

0/0
10.12.2015 6:27

J44a40n 63D32l69o56u56h80ý 7674159410439

Kdyz date treba v 70 az 100km/h ve felicii,fabii s benzinakem, tak vam chcipne motor protoze odstrediva sila :-D sami si to zkuste nekde na letisti. Je ale potreba opravdu smyk ve vysoke rychlosti. Na LPG je to v pohode :-D

0/−1
8.12.2015 11:17

J35a28n 80K50o76n34v97a97l65i66n53k91a 5750261691955

Jízda s takovými auty v takové rychlosti a ještě smykem mi přijde jako šílenství. A pokud je takový vůz ještě "vybavený" LPG, tak potěš Pánbůh.

+1/−1
8.12.2015 13:25

P54e67t23r 59M71i17c84h91a89l 2220814141772

Nejrychlejší auta (po Aviích) na našich silnicích, hlavně takhle v táhlých stoupáních. :-)

+1/0
8.12.2015 19:02

J33i25ř89í 97K47o59c34u58r63e24k 6575974205868

No vidíte. A v roce 1992 se s tím jezdilo i 130, nejen 70. To víte, ne každý mohl mít tehdy ixpětku.

0/0
9.12.2015 23:04

J77a85n 70K56o53n86v60a35l98i91n80k70a 5280421881605

Řada X u bmw v té době vůbec neexistovala, takže ji nemohl mít nikdo. A to, že se feldou jezdilo 130 v roce 92, neznamená, že i dnes vyhovuje požadavkům na bezpečnost.

0/0
10.12.2015 6:26

P64a51v92e30l 41R50e63z93n37i65c45e46k 3895534644612

hned prvni veta celeho clanku: "Vymacknete spojku"... co je to za paskvil? spojka se nemacka, na spojku se slape.. takze bud seslapnete anebo vyslapnete spojku (spojkovy pedal). Autor by mohl umet trochu lepe cesky...

0/−2
8.12.2015 10:43

P60a30v17e15l 28R65e38z27n26i96c25e96k 3265764414912

no jo.. minusovat umi kazdej.. ale komentovat.. to ne

0/0
9.12.2015 10:14

J69i13n59d15ř14i89c54h 36Š32k75o28p86e50k 4235451550365

vždy se doporučovalo využívat brzdného účinku motoru, ať již při jízdě z kopce s naloženým autem nebo při zhoršených podmínkách. Koukám, že tuto praktickou věc dotáhli konstruktéři automatů do dokonalosti - motorem již nejde brzdit :-)

+1/−1
8.12.2015 10:43

J29a19n 97D34l82o41u97h23ý 7754139440359

Ja se ani nedivim, brzdeni motorem likviduje loziska v prevodovce a zvetsuje vule na hnaci hrideli. Neni to pak levna oprava a nutnost opravy prichazi okolo 180 000km. Sam jsem to musel resit!

0/0
8.12.2015 11:15

I65v77a60n 34Z53y76k86á93n 9590573709756

Buď jde o konstrukční chybu vašeho kusu nebo je problém v nohách. Jsem s převodovkou hračička, který brzdění obstarává flexibilně podle zvoleného převodového stupně bržděním motorem, klasické brzdy používám významně minoritně. Plný rozsah využívaných převodových stupňů. S převodovkou jsem nalítal 339tis. a stále v provozu.

+2/0
8.12.2015 11:54

J80a81n 51D46l51o75u12h61ý 7694699950669

Zalezi na materialu pouzdra lozisek. Moje prevodovka byla take ve 180 v provozu, jen clovek nesmel zacit brzdit motorem. To se pak ozyvaly zvuky, jak kdybych se tam srotovaly hrebiky :-D obecne starsi auta tento problem nemaji, tam se loziska jeste vyrabela "poctive" bez nesmyslneho setreni vahy na mistech, kde to nedava smysl...

0/0
8.12.2015 22:56

J43i66ř85í 70S60c91h37w85a19c10h 8668974678616

v případě že převodovka používá kola se šikmým ozubením, tak na hřídel působí axiální síly a to při brzdění motorem v opačném směru než při jeho záběru. Konstrukce by s tím měla počítat, tj ložiska, ve kterých jsou hřídele převodovky uloženy musí zachytit axiální sílu v obou směrech a musí být na tuto sílu dostatečně nadimenzované. Samozřejmě by správná převodovka měla být nadimenzovaná na tyto "opačné síly" tak, aby ji brzdění motorem neničilo (tyto síly jsou samozřejmě o dost menší než ty co vznikají při vlastním záběru motoru) . V tvém případě konstruktér převodovky tyto opačné síly asi "podcenil"

0/0
8.12.2015 23:21

J96a46n 57D60l76o71u48h32ý 7524119880609

To jestli je prevodovka dimenzovana spravne se pozna u kazdeho auta okolo 100 000 km. Staci se zaposlouchat pri prudke akceleraci nebo prudkem brzdenim motorem ;-) Bohuzel vetsina aut s benzinakem do 1.4 po roce 2000 presla na "plastove" reseni...

0/0
9.12.2015 23:39

J70i10n11d81ř64i94c80h 93Š90k85o89p25e42k 4675291830655

to by mě zajímalo, z jakého důvodu údajně likviduje ložiska. Dle této logiky by musela ložiska odcházet i když je auto pohybováno motorem. Protože převodovce bude jedno, zda síla jde od motoru na kola nebo od kol k motoru

+1/0
8.12.2015 13:20

J79a24n 53D78l88o78u65h13ý 7184929340279

Prevodovce to jedno neni. Staci se podivat na tvar a smer zubu zavodni a normalni prevodovky. Opotrebenim lozisek trpi vsechny manualy majic loziska s plastovym pouzdrem. Pri tahu i brzdeni pusobi na lozisko sila kolmo k otaceni a to je ta sila, ktera lozisko vykvedla. Pri brzdeni je tato sila diky smerum zubu vetsi. Cili nemate pravdu. Vysvetleni najdete napriklad i v poradu Wheeler Dealer.

0/0
8.12.2015 22:46

M21a23r84t80i98n 30S37t84e36h45l71í27k 1724700211550

U většiny modernějších automatů se dá brzdit motorem, po "ťuknutí" do pedálu brzdy auto podřadilo a brzdilo motorem. Po mírném sešlápnutí plynu a uvolnění zase opět přešlo na plachtění :-)

0/0
8.12.2015 12:04

P42e28t18r 51D64v65o72r85a45k 3811810317449

Nevím, o kterém automatu v článku autor píše, ale v hyundai santa fe takhle automat rozhodně nefunguje (minimálně né vždy) a nefunguje takhle ani v jiném autě včetně těch s dsg převodovkou. Tzv. "plachtění" je dost vyjímečná featurka a mají jí snad jen nějaké audi.

O brzdný účinek motoru u auta s automatem se tak opravdu bát nemusíte ;-)

0/0
8.12.2015 12:48

L78a56d11i56s75l79a71v 14M44i42k47a 1911979384444

Bylo mi 16, vyjížděl jsem tátovi jako vždy z garáže na ulici, bylo asi 3-4cm sněhu, rozjel jsem se po dvoře, zatočil a jel rovně na sousedův plot, samozřejmě jsem zašlápl brzdu, opřel se o plot, dostal pár pohlavků, řečeno mi bylo že tohle může udělat jen blb a od té doby jsem to neudělal, je to už 30 let.Nejvíce mě štvalo že asi dva měsíce jsem nemohl vyjíždět, vždycky když jsem chtěl, bylo mi řečeno, že umím H, tak že si vyjede sám ))

+3/0
8.12.2015 10:22

P52e35t15r 28D67v19o70ř89á83k 9814627542500

Auta s moderními automaty po puštění plynového pedálu nebrzdí motorem. Jakmile pustíte plyn, auto se chová, jako byste zároveň sešlápli spojku,“

Zdroj:http://auto.idnes.cz/skola-smyku-s-automatem-0s9-/automoto.aspx?c=A151204_111846_automoto_hig

----------

To by mě zajímalo, co je na tom pravdy. Bych se bál sjíždět táhlé klesání.

+1/−1
8.12.2015 10:14

J98o44s27e47f 16V50a57l87a 9690703963903

staci se podivat na otackomer.......

0/0
8.12.2015 21:11

V48l51a97s84t70i59m65i37l 37W42a20i75c 8630623347177

Nic, aspoň v mém případě tedy :-)

0/0
10.12.2015 10:27

J65a26n 74K22o35n31v15a98l25i98n85k57a 5790551811645

Mno, to, že automat vyřadí úplně, se mi moc nepozdává. Nevím, jak u jiných aut, ale moje převodovka umí pochopit, kdy se má vyřadit a kdy se brzdí motorem. 

Ještě k těm smykům - ono záleží, o jakou situaci jde. Může krásně klouznout předek i u auta se zadním náhonem a těžkým motorem (moje zkušenost). Pak se to hrne dost podobně jako předokolka. U smyku, kde to jde zadkem napřed je hlavní práce s plynem a volantem. Víc plynu - víc kloužu, míň plynu - zakousne se (někdy). Hlavní je nezmatkovat a nezačít šíleně brzdit, to ve většině případů nic nezachrání. 

Ještě k těm čtyřkolkám - mají jisté riziko psychologické. Někteří méně zkušení řidiči věří, že je náhon 4x4 vždy zachrání a jezdí méně opatrně. Fyzika platí i pro ně a přehnaný nájezd do zatáčky je vyndá úplně stejně jako předo nebo zadokolku. Často jezdím v zimě do českých hor a dost často vídám v příkopě hozená SUV nebo Octávky 4x4. Nejde v tomhle případě o techniku, ale o ruce a hlavně mozek řidiče.

+2/0
8.12.2015 9:50

P18e36t28r 67P72a15c23k31a 4969269225651

Tak nevím jak to s tou automatickou převodovkou. Podle mne mé Volvo XC60 po uvolnění pedálu plynu motorem brzdí a postupně si zařazuje nižší rychlosti aby brzdný efekt zůstal.

+10/0
8.12.2015 8:59

J34a51r83o52s25l49a32v 52P94o83l64á27k 9459970698707

Naše XC 90 se chová stejně.

+1/0
8.12.2015 9:05

J73o18s57e81f 60P54i67b36i44l 2662444604

Stejně u mé A4.

+1/0
8.12.2015 9:30

P13e52t25r 18G18r48e73s72l 7253426426403

Ano, ale ne při smyku a aktivním ESP. Zkuste si někdy při smyku na sněhu, když Vám bude blikat jak o život ESP přidat plyn, nebude reagovat nebo reagovat omezeně do té doby (např. 0,5 až 1 sekunda) než ESP vyhodnotí, že je automobil stabilizován... To platí pro automatickou spojku nebo brzdy.

0/0
8.12.2015 9:54

J33a38k68u33b 70F11e31i73f44a52r 7579879686409

i Octávka se 7st DSG.

0/0
8.12.2015 10:08

L15a79d83i56s17l58a14v 70M49i52k68a 1561199964334

Volvo jsem nikdy neměl, ale mě brzdí motorem auto jek když tam mám tempomat a začne to třeba z kopce o 10 km/h překračovat nastavenou rychlost, tak si začne podřazovat a stáhne to na nastavenou rychlost. Mám MB

0/0
8.12.2015 10:12

T55o40m75á26š 57Š31t84r44i64g43n44e70r 9251607940361

7st. DSG u Tiguana po pusteni plynu radi neutral, rychlost radi az ked sa aspon trochu stlaci brzda a az vtedy zacina brzdit motorom. Clovek si na to rychlo zvykne

+1/0
8.12.2015 10:34

J49a76k43u93b 88F67e34i82f35a62r 7889269636249

tzn. že když sundáte nohu z plynu jde motor na volnoběžné otáčky? Já měl taky 7st DSG ale tam se chovalo jinak.

0/0
8.12.2015 16:59

J91a34r49o47s96l26a22v 51J82i82r93á49k 4909730234433

protoze u dsg (nevim, zda u vsech, ale u meho 7dsg v tiguanu) si totu chovani v menu muzete nastavit, zda ma pri sundani nohy z plynu dojit k vyrazeni nebo ma zustat zarazena rcyhlost, takze se brzdi motorem ... mam nastavene vyrazeni, pokud chci zacit brzdit z kopce motorem, staci lehce tuknout na brzdu ... naopak, pokud se nekdy dsg rozhodne, ze nevyradi a brzdi motorem, staci lehce tuknout na plyn a je vyrazeno

zaver: abavam se, ze co automat, to jine chovani, takze clanek popisuje vlastnosti jen male casti z nich :-D

0/0
8.12.2015 19:42

E54d88a 56D41r16á41b63e39k 7179862163917

nojo, dát kontra... a na tom suchým kusu to pak zabrzdit aby to nešlo do hodin ;-D

0/0
8.12.2015 8:54

J90a93r42o68s79l50a51v 20L30e76b62e78d23a 3976939597100

"Volantem dejte „kontra“ na opačnou stranu, než se auto otáčí."

Jen _mírně_, dovolil bych si podotknout... I z popisu řady nehod v této rubrice bych odhadl, že spousta lidí to v panice přežene a skončí protismykem mimo svůj pruh.

http://www.autoweb.cz/jak-byt-lepsim-ridicem-kapitola-9-pretacivost/

0/0
8.12.2015 8:43

J49a75n 59J69e90ž18e10k 3681325177595

> lidově řečeno jede auto po tečně ven ze zatáčky.

Jo, jo, lidová řeč se tečnami a dalšími výrazy z geometrie jen hemží ;-)

+13/−2
8.12.2015 6:41

O70t20m40a19r 19B30r59a87n50c34u68z50s32k13ý 5237763352774

Terminologie ze základní školy ;)

0/0
9.12.2015 15:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.