Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Škola smyku s automatem: auto samo vymáčkne spojku

Vymáčkněte spojku! První pravidlo pro zvládnutí smyku slyšel každý řidič mnohokrát. Ovšem pokud máte v autě automatickou převodovku, musíte si poradit jinak. Dostat se bezpečně ze smyku s automatem ovšem jednodušší než s manuální převodovkou. Ale i zde platí pravidla, která je třeba dodržet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V65l43a50s70t88i25m12i56l 33W31a57i72c 8390563287117

Čekal jsem, že se něco nového dozvím (druhá zima s automatem), ale článek hovoří o jakýchsi "moderních" automatech, které zjevně fungují jinak než můj pět let starý šestistupňový tříspojkový Aisin-Warner, který rozhodně při puštění plynu spojku nerozepíná (i když ve smyku jsem to nezkoušel, třeba mu to "řekne" ESP).

+1/0
10.12.2015 10:20

P75e20t25r 79M91i47c39h42a32l 2220604551962

Jezdím s manuálem a brzdím z kopce motorem. Plachtící automat bych nechtěl, člověk pak v klesáních zbytečně dře brzdy. Zažil jsem to kdysi v Jeepu Cherokee a nelíbilo se mi to. Stejně tak smyk na přední kola na sněhu. Tehdy naštěstí stačilo polechtat brzdu a auto se srovnalo. Ale když jsem přečetl v diskusi, jak se chovají moderní automaty, tak bych se toho nebál.

0/0
8.12.2015 18:31
Foto

L36e32n83k42a 35H63a60l93á82m60k12o80v89á 4870812276648

Ridim ctyrkolku s automatem (Forester), ale protoze bydlime v horach, kde je vetsinu casu v zime snih, nebo led, nebo oboje, naucila jsem jedno...radeji pojedu prilis pomalu nez prilis rychle. I tak se obcas zadarilo, hlavne kdyz jsem mela spatne gumy. Kdyz mi jak pisou ustreli zadek, pustim plyn uplne a jen se snazim to srovnat, az citim, ze sem se zase "chytla", jemne zase slapnu na plyn...snad to delam dobre, ze vsech prusvihu sem se zatim dostala...

+1/0
8.12.2015 17:59


P87e94t21r 35M62i20c88h45a36l 2350114271582

Chce to hlavně lehkou nohu na plynu a opatrnou práci s volantem.

0/0
8.12.2015 18:32

M37a68r15i30n 11V46e24l47č74e95v 5334278247178

S Foresterem (2012, diesel, manuál) jsem prožil 3 zimy. Do zasněžených nebo dokonce zledovatělých zatáček se s ním musí dost opatrně, protože s může rozkývat na všechny strany a těžko se to vyrovnává. Na vyjetí kluzkých kopců, nebo projetí hlubšího sněhu je to nejlepší auto co můžete mít, ale na sněhové rally to tedy není

0/0
9.12.2015 18:33

M43a89r13e65k 22J76a43n26e48č30k43a 1257436483161

Ani u AT převodovek nejde paušalizovat. Třeba moje Subaru z kopce nebrzdí, protože nemá tendenci podřazovat, chová se jakoby jelo na neutrál. Passat od kolegy z kopce zase podřazuje, čili brzdí motorem, což mě vůbec nevyhovuje a nechtěl bych to.

+1/0
8.12.2015 14:49

L10a61d42i45s55l91a95v 59M88i50k66a 1781889914714

Záleží jak je ten automat starý, dneska jsou ty vlastnosti de -facto stejné, většinou začne motorem brzdit po klepnutí na brzdu, nebo s nastaveným zapnutým tempomatem třeba z kopce.

0/0
8.12.2015 17:52

V93l20a55s75t97i41m70i23l 34W83a42i87c 8480703157677

To může být i stavem té převodovky (oleje). První projev moc ojetého oleje u některých automatů je právě neochota podřazovat a brzdit motorem.

0/0
10.12.2015 10:23

M97a18r47t23i62n 86Z70a32c20h 5834110612972

primární problém u nás je že 90% majitelů automatů s nima neumí jezdit, protože v autoškole jim to nikdo neřekne a v manuálech považují za samozřejmost, že klient ví, co nemá dělat. Takže v česku provozovaná a následně prodávaná auta, mají kolikrát ve 100 tisících automat na repas.

+1/0
8.12.2015 12:32

J42a86n 50K54o54n19v87a48l44i16n45k85a 5370581131675

Tak jsem asi v těch 10%. Automat mám necelé dva roky a jezdím s ním přesně tak, abych mu neublížil. Do té doby samé auto s klackem (už bych se jen těžko vracel). 

Pravda je, že se v autoškole nikdo nedozví, jak moc automatu vadí prudké rozjezdy, pokusy o protočení kol, vyřazování za jízdy na N a následné zařazení D i samotné užívání manuální sekvence. Právě poslední zmíněné umí některým převodovkám znatelně zkrátit životnost. Je dobré se i naučit "řadit" plynem. Zdaleka neplatí, že automat je převodovka pro pitomce. Ano, pitomec s ní má lehčí práci než s manuální, ale neznalost se mu primárně vymstí na spotřebě a sekundárně na životnosti převodovky.

0/0
8.12.2015 13:23

M53a35r54e30k 52J58a41n75e39č83k33a 1877446913961

Tohle bych dal jako povinné čtení všem majitelům AT převodovek  http://www.offroad.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=347

0/0
8.12.2015 14:52

P78e71t79r 46M42i86c43h38a82l 2650324901712

Zajímavý článek, ale řekl bych, že hlavně pro ameriky. Evropské DSG se přece jen chovají trochu jinak. Co pro mě ale byla novinka, tak overdrive. Náš starý služební Cherokee to neměl. Byla tam řada PRND321 a rychlostí měl celkem pět - i proto nechápu v článku několikrát zmiňovanou jízdu na trojku.

0/0
8.12.2015 18:59

J60a84n 13K83o13n78v84a38l79i19n48k10a 5200211691305

Ona totiž starší americká auta měla povětšinou třístupňové automaty. Funkce Overdrive byla něco jako dálniční rychloběh. Modernější automaty klasické konstrukce - rozuměj planetová převodovka s hydroměničem, mají uzávěrku tzv. Lock up clutch, který uzamkne převod mezi motorem a převodovkou na posledním rychlostním stupni tak, že při zrychlování nedochází k prokluzu. Auto se pak chová, jako by mělo manuální převodovku se zařazeným nejvyšším stupněm. Zamykání převodu se děje zpravidla mezi 80 a 100 Km v hodině v závislosti na akceleraci a celkovém stylu jízdy. Jinými slovy - když jedu klidně a ne do kopce, převodovka dá pětku krátce po dosažení 80ky a buď současně, nebo krátce na to převod zamkne. To se může projevit lehkým poklesem otáček, který neznalému může evokovat přítomnost dalšího rychlostního stupně... Něco úplně jiného jsou dvouspojkové automaty (třeba DSG, které zmiňuješ). Ty pracují zcela odlišně. 

Zajímavá instruktážní videa:

Klasická AT převodovka:

https://www.youtube.com/watch?v=Y1zbE21Pzl0

Hydroměnič klasické AT převodovky:

https://www.youtube.com/watch?v=eL_c9egNbTQ

DSG převodovka:

https://www.youtube.com/watch?v=mj1Vk7SE-TI

0/0
9.12.2015 14:36

P30e53t56r 46M37i72c15h89a25l 2250334241512

OK, to chápu a něco málo o tom vím. Já jsem hlavně nepochopil, proč sem pan Janečka postoval ten článek o historických amerických automatech, kterých u nás jezdí pět a půl.

0/0
9.12.2015 22:49

J87a97n 60K86o80n90v35a98l30i19n58k62a 5270691331795

S tím, mám taky malinko problém. Možná tím chtěl naznačit, že ne všichni s automatem umí a tenhle článek mu zrovna přišel pod ruku.

0/0
10.12.2015 6:27

J35a31n 27D22l18o39u19h85ý 7634979540939

Kdyz date treba v 70 az 100km/h ve felicii,fabii s benzinakem, tak vam chcipne motor protoze odstrediva sila :-D sami si to zkuste nekde na letisti. Je ale potreba opravdu smyk ve vysoke rychlosti. Na LPG je to v pohode :-D

0/−1
8.12.2015 11:17

J87a68n 78K63o43n50v81a57l61i28n29k84a 5700101211935

Jízda s takovými auty v takové rychlosti a ještě smykem mi přijde jako šílenství. A pokud je takový vůz ještě "vybavený" LPG, tak potěš Pánbůh.

+1/−1
8.12.2015 13:25

P92e28t67r 49M35i63c93h97a21l 2160224781212

Nejrychlejší auta (po Aviích) na našich silnicích, hlavně takhle v táhlých stoupáních. :-)

+1/0
8.12.2015 19:02

J96i87ř36í 95K47o40c50u55r25e22k 6455214705608

No vidíte. A v roce 1992 se s tím jezdilo i 130, nejen 70. To víte, ne každý mohl mít tehdy ixpětku.

0/0
9.12.2015 23:04

J16a45n 55K22o96n45v25a66l95i57n28k39a 5930691661575

Řada X u bmw v té době vůbec neexistovala, takže ji nemohl mít nikdo. A to, že se feldou jezdilo 130 v roce 92, neznamená, že i dnes vyhovuje požadavkům na bezpečnost.

0/0
10.12.2015 6:26

P31a70v69e60l 73R91e32z47n39i58c64e78k 3805824554782

hned prvni veta celeho clanku: "Vymacknete spojku"... co je to za paskvil? spojka se nemacka, na spojku se slape.. takze bud seslapnete anebo vyslapnete spojku (spojkovy pedal). Autor by mohl umet trochu lepe cesky...

0/−2
8.12.2015 10:43

P74a57v57e51l 98R19e75z63n53i11c39e17k 3655524694822

no jo.. minusovat umi kazdej.. ale komentovat.. to ne

0/0
9.12.2015 10:14

J97i93n51d75ř60i96c67h 82Š96k26o62p41e66k 4445831490785

vždy se doporučovalo využívat brzdného účinku motoru, ať již při jízdě z kopce s naloženým autem nebo při zhoršených podmínkách. Koukám, že tuto praktickou věc dotáhli konstruktéři automatů do dokonalosti - motorem již nejde brzdit :-)

+1/−1
8.12.2015 10:43

J53a81n 45D28l67o47u54h17ý 7254599430849

Ja se ani nedivim, brzdeni motorem likviduje loziska v prevodovce a zvetsuje vule na hnaci hrideli. Neni to pak levna oprava a nutnost opravy prichazi okolo 180 000km. Sam jsem to musel resit!

0/0
8.12.2015 11:15

I66v94a69n 74Z66y83k38á16n 9940813169746

Buď jde o konstrukční chybu vašeho kusu nebo je problém v nohách. Jsem s převodovkou hračička, který brzdění obstarává flexibilně podle zvoleného převodového stupně bržděním motorem, klasické brzdy používám významně minoritně. Plný rozsah využívaných převodových stupňů. S převodovkou jsem nalítal 339tis. a stále v provozu.

+2/0
8.12.2015 11:54

J60a35n 45D77l19o28u69h60ý 7604639830179

Zalezi na materialu pouzdra lozisek. Moje prevodovka byla take ve 180 v provozu, jen clovek nesmel zacit brzdit motorem. To se pak ozyvaly zvuky, jak kdybych se tam srotovaly hrebiky :-D obecne starsi auta tento problem nemaji, tam se loziska jeste vyrabela "poctive" bez nesmyslneho setreni vahy na mistech, kde to nedava smysl...

0/0
8.12.2015 22:56

J51i25ř59í 49S43c59h10w63a82c26h 8128564878736

v případě že převodovka používá kola se šikmým ozubením, tak na hřídel působí axiální síly a to při brzdění motorem v opačném směru než při jeho záběru. Konstrukce by s tím měla počítat, tj ložiska, ve kterých jsou hřídele převodovky uloženy musí zachytit axiální sílu v obou směrech a musí být na tuto sílu dostatečně nadimenzované. Samozřejmě by správná převodovka měla být nadimenzovaná na tyto "opačné síly" tak, aby ji brzdění motorem neničilo (tyto síly jsou samozřejmě o dost menší než ty co vznikají při vlastním záběru motoru) . V tvém případě konstruktér převodovky tyto opačné síly asi "podcenil"

0/0
8.12.2015 23:21

J81a15n 76D53l96o46u17h84ý 7924329690449

To jestli je prevodovka dimenzovana spravne se pozna u kazdeho auta okolo 100 000 km. Staci se zaposlouchat pri prudke akceleraci nebo prudkem brzdenim motorem ;-) Bohuzel vetsina aut s benzinakem do 1.4 po roce 2000 presla na "plastove" reseni...

0/0
9.12.2015 23:39

J87i55n97d81ř30i81c87h 28Š59k17o44p93e56k 4935271320575

to by mě zajímalo, z jakého důvodu údajně likviduje ložiska. Dle této logiky by musela ložiska odcházet i když je auto pohybováno motorem. Protože převodovce bude jedno, zda síla jde od motoru na kola nebo od kol k motoru

+1/0
8.12.2015 13:20

J58a78n 57D14l37o22u91h16ý 7634269760319

Prevodovce to jedno neni. Staci se podivat na tvar a smer zubu zavodni a normalni prevodovky. Opotrebenim lozisek trpi vsechny manualy majic loziska s plastovym pouzdrem. Pri tahu i brzdeni pusobi na lozisko sila kolmo k otaceni a to je ta sila, ktera lozisko vykvedla. Pri brzdeni je tato sila diky smerum zubu vetsi. Cili nemate pravdu. Vysvetleni najdete napriklad i v poradu Wheeler Dealer.

0/0
8.12.2015 22:46

M57a91r89t14i55n 14S12t80e61h43l24í37k 1374650461200

U většiny modernějších automatů se dá brzdit motorem, po "ťuknutí" do pedálu brzdy auto podřadilo a brzdilo motorem. Po mírném sešlápnutí plynu a uvolnění zase opět přešlo na plachtění :-)

0/0
8.12.2015 12:04

P30e59t78r 23D58v36o24r74a65k 3161740627909

Nevím, o kterém automatu v článku autor píše, ale v hyundai santa fe takhle automat rozhodně nefunguje (minimálně né vždy) a nefunguje takhle ani v jiném autě včetně těch s dsg převodovkou. Tzv. "plachtění" je dost vyjímečná featurka a mají jí snad jen nějaké audi.

O brzdný účinek motoru u auta s automatem se tak opravdu bát nemusíte ;-)

0/0
8.12.2015 12:48

L28a14d15i65s69l66a27v 40M48i51k91a 1461709244434

Bylo mi 16, vyjížděl jsem tátovi jako vždy z garáže na ulici, bylo asi 3-4cm sněhu, rozjel jsem se po dvoře, zatočil a jel rovně na sousedův plot, samozřejmě jsem zašlápl brzdu, opřel se o plot, dostal pár pohlavků, řečeno mi bylo že tohle může udělat jen blb a od té doby jsem to neudělal, je to už 30 let.Nejvíce mě štvalo že asi dva měsíce jsem nemohl vyjíždět, vždycky když jsem chtěl, bylo mi řečeno, že umím H, tak že si vyjede sám ))

+3/0
8.12.2015 10:22

P50e29t47r 90D12v70o56ř83á12k 9274947432260

Auta s moderními automaty po puštění plynového pedálu nebrzdí motorem. Jakmile pustíte plyn, auto se chová, jako byste zároveň sešlápli spojku,“

Zdroj:http://auto.idnes.cz/skola-smyku-s-automatem-0s9-/automoto.aspx?c=A151204_111846_automoto_hig

----------

To by mě zajímalo, co je na tom pravdy. Bych se bál sjíždět táhlé klesání.

+1/−1
8.12.2015 10:14

J33o97s79e51f 21V61a57l37a 9580673693483

staci se podivat na otackomer.......

0/0
8.12.2015 21:11

V16l71a78s66t41i52m43i91l 72W55a28i25c 8720903437437

Nic, aspoň v mém případě tedy :-)

0/0
10.12.2015 10:27

J11a86n 69K35o49n92v41a68l10i80n83k22a 5850841811585

Mno, to, že automat vyřadí úplně, se mi moc nepozdává. Nevím, jak u jiných aut, ale moje převodovka umí pochopit, kdy se má vyřadit a kdy se brzdí motorem. 

Ještě k těm smykům - ono záleží, o jakou situaci jde. Může krásně klouznout předek i u auta se zadním náhonem a těžkým motorem (moje zkušenost). Pak se to hrne dost podobně jako předokolka. U smyku, kde to jde zadkem napřed je hlavní práce s plynem a volantem. Víc plynu - víc kloužu, míň plynu - zakousne se (někdy). Hlavní je nezmatkovat a nezačít šíleně brzdit, to ve většině případů nic nezachrání. 

Ještě k těm čtyřkolkám - mají jisté riziko psychologické. Někteří méně zkušení řidiči věří, že je náhon 4x4 vždy zachrání a jezdí méně opatrně. Fyzika platí i pro ně a přehnaný nájezd do zatáčky je vyndá úplně stejně jako předo nebo zadokolku. Často jezdím v zimě do českých hor a dost často vídám v příkopě hozená SUV nebo Octávky 4x4. Nejde v tomhle případě o techniku, ale o ruce a hlavně mozek řidiče.

+2/0
8.12.2015 9:50

P97e84t40r 91P88a52c58k83a 4139709705151

Tak nevím jak to s tou automatickou převodovkou. Podle mne mé Volvo XC60 po uvolnění pedálu plynu motorem brzdí a postupně si zařazuje nižší rychlosti aby brzdný efekt zůstal.

+10/0
8.12.2015 8:59

J82a17r59o76s28l55a50v 87P42o29l55á73k 9129780858567

Naše XC 90 se chová stejně.

+1/0
8.12.2015 9:05

J40o57s16e89f 95P29i40b42i98l 2532904514

Stejně u mé A4.

+1/0
8.12.2015 9:30

P13e66t64r 78G86r58e60s50l 7133656656453

Ano, ale ne při smyku a aktivním ESP. Zkuste si někdy při smyku na sněhu, když Vám bude blikat jak o život ESP přidat plyn, nebude reagovat nebo reagovat omezeně do té doby (např. 0,5 až 1 sekunda) než ESP vyhodnotí, že je automobil stabilizován... To platí pro automatickou spojku nebo brzdy.

0/0
8.12.2015 9:54

J96a49k38u52b 20F37e23i12f94a28r 7359959796739

i Octávka se 7st DSG.

0/0
8.12.2015 10:08

L85a52d73i59s32l36a13v 46M31i76k50a 1681259514374

Volvo jsem nikdy neměl, ale mě brzdí motorem auto jek když tam mám tempomat a začne to třeba z kopce o 10 km/h překračovat nastavenou rychlost, tak si začne podřazovat a stáhne to na nastavenou rychlost. Mám MB

0/0
8.12.2015 10:12

T82o90m73á22š 19Š50t67r76i29g14n85e50r 9951337770691

7st. DSG u Tiguana po pusteni plynu radi neutral, rychlost radi az ked sa aspon trochu stlaci brzda a az vtedy zacina brzdit motorom. Clovek si na to rychlo zvykne

+1/0
8.12.2015 10:34

J84a14k10u16b 85F89e79i38f62a97r 7749729866839

tzn. že když sundáte nohu z plynu jde motor na volnoběžné otáčky? Já měl taky 7st DSG ale tam se chovalo jinak.

0/0
8.12.2015 16:59

J94a85r84o29s13l54a23v 86J38i16r18á32k 4699720804403

protoze u dsg (nevim, zda u vsech, ale u meho 7dsg v tiguanu) si totu chovani v menu muzete nastavit, zda ma pri sundani nohy z plynu dojit k vyrazeni nebo ma zustat zarazena rcyhlost, takze se brzdi motorem ... mam nastavene vyrazeni, pokud chci zacit brzdit z kopce motorem, staci lehce tuknout na brzdu ... naopak, pokud se nekdy dsg rozhodne, ze nevyradi a brzdi motorem, staci lehce tuknout na plyn a je vyrazeno

zaver: abavam se, ze co automat, to jine chovani, takze clanek popisuje vlastnosti jen male casti z nich :-D

0/0
8.12.2015 19:42

E79d68a 61D91r45á67b18e64k 7479122613217

nojo, dát kontra... a na tom suchým kusu to pak zabrzdit aby to nešlo do hodin ;-D

0/0
8.12.2015 8:54

J23a43r77o79s92l34a28v 11L31e91b77e63d81a 3556979917820

"Volantem dejte „kontra“ na opačnou stranu, než se auto otáčí."

Jen _mírně_, dovolil bych si podotknout... I z popisu řady nehod v této rubrice bych odhadl, že spousta lidí to v panice přežene a skončí protismykem mimo svůj pruh.

http://www.autoweb.cz/jak-byt-lepsim-ridicem-kapitola-9-pretacivost/

0/0
8.12.2015 8:43

J26a27n 97J97e81ž38e23k 3791505257855

> lidově řečeno jede auto po tečně ven ze zatáčky.

Jo, jo, lidová řeč se tečnami a dalšími výrazy z geometrie jen hemží ;-)

+13/−2
8.12.2015 6:41

O31t47m26a51r 43B98r53a60n35c25u97z50s71k59ý 5487113152794

Terminologie ze základní školy ;)

0/0
9.12.2015 15:24





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.