Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Laurin a Klement se potkali před 120 lety. Vymysleli moderní motocykl

Blížily se Vánoce roku 1895 a Václav Laurin a Václav Klement založili 17. prosince společnou firmu. Začali stavět kola, pokračovali motocykly revoluční koncepce, aby se nakonec dostali k výrobě solidních automobilů. Z firmy Laurin & Klement se stala automobilka Škoda, v současnosti jeden z výrobců osobních aut s nejdelší historií.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M26i84r62o76s65l70a90v 54S92t52e13i44n12e78r 6488294633265

Celá ta historie je jenom částí historie českého průmyslu na přelomu tisíciletí. Zejména na severu Čech vznikaly tucty nových firem na základě nových technologických postupů.

Můj strýček Josef Steiner, když se vrátil z války v r. 1918, si přivedl z Polska manželku, dceru tamějšího průmyslníka z Otwocku a tchán mu pomohl založit továrnu na drátěnky do postelí. Ta stála v Chomutově, v Mlýnském údolí a energii na pohon strojů, které stáčely spirálová péra dodávala vodní turbina, přes transmise a řemeny po celé fabrice. Takže první ekologická továrna s obnovitelnou energií v Čechách. Dráty dodávala chomutovská firma Mannesmann, výrobky byly patentovány a prodávány na celém světě, ty drátěnky se prodávaly i v Argentině.

Konec přišel s Hitlerem. Strýček uprchl s rodinou na podzim 1938 do Kolína k sestře, tam byla celá rodina 1942 deportována a zavražděna v Treblince.

Z té fabriky zbyla jenom brána, jinak jenom sutiny, na pozemku je dnes sportovní hala.

+3/0
17.12.2015 18:45

V28á52c14l98a69v 11K68o70h82l34í67č70e92k 1267610

Bohužel nebylo dopřáno více než dvacet let svobodného rozvoje.

0/0
17.12.2015 19:18

J20i55ř50í 31E57r52b67e65n 1413774106107

Pardon, opravdu nemeli ani parni stroj a na celou fabriku jim stacila jedina turbina o vykonu odhadem do 15 kW? To se mi nejak nezda...

0/0
18.12.2015 10:47
Foto

M45i86r58o89s51l82a13v 26S36t74e96i42n58e76r 6948684323825

Ano, skutečně žádnou páru neměli. Na stáčení těch dfrátů, per a řezání úhelníků 30x30 to stačilo, rámy se svařovaly jistě autogenem.

0/0
18.12.2015 21:29

T20o27m45á72š 19Z61e85m19a17n 3755968944605

Takže u zrodu Škodovky stál Cimrman (psáno Zimmermann)? ;-D

0/−1
17.12.2015 17:21

M41i14r68o90s69l81a87v 79Š22i12m73k77o 7165393232555

S tou revolučností bych byl opatrný. Motocyly tehdy stavělo více nadšenců a docela by lidé byly překvapeni, kolik jich bylo. A všichni začínali tak, že montovali motory do jízdních kol, která různě upravovali. Fakt je, že v zemích Koruny české byli první, nikoliv však v rámci R-U. O automobilech ani nemluvě. V roce 1905 byly v R-U již tři výrobci: Austro Daimler, která byly evropského formátu, Steyr a malovýrobce Puch.

+2/0
17.12.2015 11:21

R59a20d18e87k 45F18o77l27p35r68e22c27h42t

No právě, všichni začínali tak, že montovali motory do jízdních kol, to říkáte přesně. Kdo v R-U, nebo v celé Evropě, vyráběl sériově před rokem 1900 podobně vyspělé motocykly? (Třeba někdo ano, jen to neznám.)

Automobily, to je něco jiného, ostatně automobil byl vynalezen dříve než motocykl, což je nakonec i logické.

Jedna malá zajímavost: motocykly L&K dokonce vyráběli v licenci Němci. Ani nechtějte vědět kteří. Ano, byli to Seidel&Neumann.

+1/0
17.12.2015 15:48

J31i27ř17í 29K98o98c46u97r45e90k 6105414225388

https://de.wikipedia.org/wiki/Hildebrand_und_Wolfm%C3%BCller

Die Hildebrand & Wolfmüller von 1894 war das erste serienmäßig produzierte Motorrad der Welt.

Snad netřeba překládat.

0/0
17.12.2015 17:24

J39i64ř59í 17E87r17b12e77n 1613514446507

To sice ano, ale kvalitou, cenou i jizdnimi vlastnostmi za L&K vzdy pokulhavali. Slavie byly ve sve dobe v ramci Evropy spickou, v naproste vetsine soutezi a zavodu vitezily.

0/0
18.12.2015 10:51

M32i25r32o81s91l64a62v 21Š10i83m41k56o 7885313932555

No, Německo nebylo v počtu výrobců jedničkou. Tou byla Francie ! Mám někde knihu o historii automobilismu a těch značek, o kterých člověk nikdy neslyšel, bylo hafo. A o legendárních soubojích Vondřicha a Tomana s francouzkými jezdci se píše dodnes. Fakt je, že ty moto L&K byly jedinými závodními stroji z našeho území, které byly v tehdejší době na absolutní špičce.

0/0
17.12.2015 17:35

Š60t72ě20p52á54n 18D46a14n95ě39k 5565676357422

Nikdy nevíte, co může udělat naštvaný zákazník!

+1/0
17.12.2015 10:55

J20i14ř50í 46K56o11l56í22n75e76k 8580307723750

Velmi dobrý článek, děkuji za něj! R^

+2/0
17.12.2015 9:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.