Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Laurin a Klement se potkali před 120 lety. Vymysleli moderní motocykl

Blížily se Vánoce roku 1895 a Václav Laurin a Václav Klement založili 17. prosince společnou firmu. Začali stavět kola, pokračovali motocykly revoluční koncepce, aby se nakonec dostali k výrobě solidních automobilů. Z firmy Laurin & Klement se stala automobilka Škoda, v současnosti jeden z výrobců osobních aut s nejdelší historií.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M18i23r44o49s76l58a63v 39S76t66e96i71n83e61r 6948904233595

Celá ta historie je jenom částí historie českého průmyslu na přelomu tisíciletí. Zejména na severu Čech vznikaly tucty nových firem na základě nových technologických postupů.

Můj strýček Josef Steiner, když se vrátil z války v r. 1918, si přivedl z Polska manželku, dceru tamějšího průmyslníka z Otwocku a tchán mu pomohl založit továrnu na drátěnky do postelí. Ta stála v Chomutově, v Mlýnském údolí a energii na pohon strojů, které stáčely spirálová péra dodávala vodní turbina, přes transmise a řemeny po celé fabrice. Takže první ekologická továrna s obnovitelnou energií v Čechách. Dráty dodávala chomutovská firma Mannesmann, výrobky byly patentovány a prodávány na celém světě, ty drátěnky se prodávaly i v Argentině.

Konec přišel s Hitlerem. Strýček uprchl s rodinou na podzim 1938 do Kolína k sestře, tam byla celá rodina 1942 deportována a zavražděna v Treblince.

Z té fabriky zbyla jenom brána, jinak jenom sutiny, na pozemku je dnes sportovní hala.

+3/0
17.12.2015 18:45

V80á10c19l32a12v 53K34o73h98l25í29č33e38k 1267200

Bohužel nebylo dopřáno více než dvacet let svobodného rozvoje.

0/0
17.12.2015 19:18

J16i89ř36í 67E33r53b16e69n 1493434346857

Pardon, opravdu nemeli ani parni stroj a na celou fabriku jim stacila jedina turbina o vykonu odhadem do 15 kW? To se mi nejak nezda...

0/0
18.12.2015 10:47
Foto

M33i84r81o92s78l59a97v 53S13t95e84i21n89e24r 6128594483205

Ano, skutečně žádnou páru neměli. Na stáčení těch dfrátů, per a řezání úhelníků 30x30 to stačilo, rámy se svařovaly jistě autogenem.

0/0
18.12.2015 21:29

T52o37m80á60š 77Z71e67m32a88n 3165748404685

Takže u zrodu Škodovky stál Cimrman (psáno Zimmermann)? ;-D

0/−1
17.12.2015 17:21

M76i67r10o88s27l31a50v 73Š39i72m16k19o 7145253762185

S tou revolučností bych byl opatrný. Motocyly tehdy stavělo více nadšenců a docela by lidé byly překvapeni, kolik jich bylo. A všichni začínali tak, že montovali motory do jízdních kol, která různě upravovali. Fakt je, že v zemích Koruny české byli první, nikoliv však v rámci R-U. O automobilech ani nemluvě. V roce 1905 byly v R-U již tři výrobci: Austro Daimler, která byly evropského formátu, Steyr a malovýrobce Puch.

+2/0
17.12.2015 11:21

R50a56d31e39k 89F95o15l71p17r19e35c55h70t

No právě, všichni začínali tak, že montovali motory do jízdních kol, to říkáte přesně. Kdo v R-U, nebo v celé Evropě, vyráběl sériově před rokem 1900 podobně vyspělé motocykly? (Třeba někdo ano, jen to neznám.)

Automobily, to je něco jiného, ostatně automobil byl vynalezen dříve než motocykl, což je nakonec i logické.

Jedna malá zajímavost: motocykly L&K dokonce vyráběli v licenci Němci. Ani nechtějte vědět kteří. Ano, byli to Seidel&Neumann.

+1/0
17.12.2015 15:48

J91i77ř72í 36K94o43c32u23r22e41k 6265694785978

https://de.wikipedia.org/wiki/Hildebrand_und_Wolfm%C3%BCller

Die Hildebrand & Wolfmüller von 1894 war das erste serienmäßig produzierte Motorrad der Welt.

Snad netřeba překládat.

0/0
17.12.2015 17:24

J18i53ř67í 66E52r54b79e64n 1283194396987

To sice ano, ale kvalitou, cenou i jizdnimi vlastnostmi za L&K vzdy pokulhavali. Slavie byly ve sve dobe v ramci Evropy spickou, v naproste vetsine soutezi a zavodu vitezily.

0/0
18.12.2015 10:51

M79i61r37o81s17l95a93v 13Š47i93m43k81o 7195803542945

No, Německo nebylo v počtu výrobců jedničkou. Tou byla Francie ! Mám někde knihu o historii automobilismu a těch značek, o kterých člověk nikdy neslyšel, bylo hafo. A o legendárních soubojích Vondřicha a Tomana s francouzkými jezdci se píše dodnes. Fakt je, že ty moto L&K byly jedinými závodními stroji z našeho území, které byly v tehdejší době na absolutní špičce.

0/0
17.12.2015 17:35

Š37t24ě14p69á21n 97D96a27n48ě52k 5815106897362

Nikdy nevíte, co může udělat naštvaný zákazník!

+1/0
17.12.2015 10:55

J59i62ř96í 95K63o69l85í39n34e30k 8740757603230

Velmi dobrý článek, děkuji za něj! R^

+2/0
17.12.2015 9:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.