Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Díky Britům se stal legendou. Volkswagen Brouk slaví 70 let

Krátce po prvních poválečných Vánocích v roce 1945 sjela z výrobní linky první vozidla Volkswagen Typ 1, po nichž nakonec následovalo více než 21 milionů brouků. Do konce roku 1945 však vzniklo pouhých 55 vozidel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D44e43n53i97s 12W91i19t41z90k97u 3463601669767

autor koukal minulej tejden na TG a dneska sem hodí článek, dost ubohé

+1/0
28.12.2015 22:36

K46a60r37e55l 53T57r70o71n26n19e28r 2656954600144

Historie rodu Hirstů zaznamenaná od roku 1884 je fascinující

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/publications/2013/11/ivan_hirst.bin.html/binarystorageitem/file/VWAG_HN_4_Ivan-Hirst-eng_2013_10_18.pdf

+2/0
28.12.2015 19:48

V23l38a14d98i24m27í72r 71S77t41r70u66s51k42a 4219554873464

Hmm, má to jeden háček a to KDF Käfer s výrobním číslem 806 a originál štítkem s rokem výroby 1938, který jsem vlastnil před 27 lety. Zakoupil jsem ho od starého pána od Benešova spolu s hromadou ND na Brouky a hlavně Kaďoury, což je v podstatě téměř stejné, protože v raných fázích výroby byla stejná platform a motory, pouze se lišila karoserie. Bohužel jeho renovace přesahovala moje tehdejší možnosti a tak jsem ho dobře prodal a zakoupil Kaďoura v mnohem lepším stavu. Brouk se vyráběl krátce i před válkou, za což vděčil VW za program Kraft durch Freude, který nasypal říšské marky do rozjezdu montážní linky (za příslibu levných lidových vozidel pro dělnickou třídu), na které se pak vyráběly především vozidla pro armádu. Během války bylo ještě vyrobeno několik tisíc Brouků vesměs ve štábním a velitelském provedení, několik set jich bylo i v provedení 4x4 hlavně pro Deutsche Afrikakorps, nicméně je možné je spatřit i na fotografiích z ústupu německé branné moci na konci války v roce 1945. Pravdou je, že britský ředitel se zasadil o znovurozjetí montáže po válce. Jen by si autor měl sjednotit počty vyrobených vozů v úvodu článku a pod fotografií. Já sám i můj bratr jsme si prošli serií Brouků od předválečných přes léta 50tá, 60tá až po "Mexiko" a musím konstatovat, že "Brouci" byly svojí jednoduchostí a spolehlivostí nejlepší vozidla hlavně pro dospívající mládež, která se na nich vyučila a položila tím základy pro své další směřování. Bravo Dr. Ferdinandu Porschemu, rodáku z Vratislavic!

0/0
28.12.2015 19:12

J34i42ř23í 55E13r85b41e45n 1723274446787

Drobnost: Porscheho&Komendův VW Brouk hodně kopíroval Ledwinkovu Tatru V570 svým technickým řešením a Matoušovu Škodu 932 svým designem.

0/0
28.12.2015 19:38

V46l95a57d36i76m68í41r 61S51t59r73u87s58k23a 4819904283384

No, to já jim neupírám, jen jsem reagoval na článek, který vyznívá tak, že výrobu Brouků v podstatě rozjel britský správce Wolfsburku, na druhou stranu je nutno přiznat, že Vámi jmenovaní konstruktéři nedotáhli projekty do finální výroby, za což starej Ferda vděčil hlavně NSDAP, která na dělnickou třídu nedala dopustit. Dlužno podotknout, že těm střadatelům, kteří se dožili poválečných let byly skutečně vozidla na podkladě kupónů koncem let 40tých předány. Inu Němci.

0/0
28.12.2015 19:52

J14i62ř39í 28E70r28b90e67n 1353284666787

No, on to ten správce opravdu rozjel. Mohl to taky nechat vše rozebrat a pokračovat v politice přeměny Německa na zemědělskou zemi, což tehdy mnozí politici chtěli.

+1/0
28.12.2015 20:01

V54l54a37d98i93m73í19r 25S65t52r24u36s93k74a 4679344953884

Já jsem chtěl hlavně zdůraznit, že Brouk neslaví 70 let ale 77 let. Dlužno přiznat, že Hirchovi vděčí za "Born again"

0/0
28.12.2015 21:06

J13i50ř26í 43E23r80b48e28n 1343394456187

Jo tak to jo. R^

0/0
29.12.2015 14:49

D43e22n93i72s 14H29u60m59l 4292185815136

Doufejme, ze se tu docteme i o pribezich tovaren Auto Union a BMW pod sovetskou vojenskou spravou. Par set kilometru vedle a docela slusny kontrast.

0/0
28.12.2015 18:35

L72a60d48i13s33l95a59v 66K70v45a25s26n62i20č40k55a 1603757483795

Nebojte, místní soudruzi Vám to ochotně vysvětlí. Víte, že takový Golf je vlastně převlečený Trabant (jakého svět nikdy neviděl) ? V jednom televizním dokumentu o Trabantech to tvrdí člověk z tehdejší firmy a důkazem přímo v rukou - malé autíčko s tvary hatchbacku a tajemnými řečmi o plánech, které se ztratily.

0/0
28.12.2015 19:04

J78i56ř18í 11E42r31b69e48n 1723464696947

Nejsem sice soudruh, ale těch náhod je tam až moc:

- Volkswagen měl hodně přibrzděný vývoj v 60. letech, protože musel zaplatit vysoké kompenzace československému národnímu podniku Tatra za to, že Porscheho VW Brouk až moc kopíruje Ledwinkovu Tatru V570 (a je jen škoda, že se k žalobě nepřipojily i AZNP s poukazem na svou Škodu 932, od které Erwin Komenda okopíroval i design auta). Jeho automobily koncem 60. let hodně ztrácely krok s konkurencí a srovnaly se jen díky převzetí techniky od NSU a Audi

- Trabant 603 byl vyvinut v letech 1968-69, ale na základě příkazu průmyslového tajemníka SED Güntera Mittaga musely být prototypy sešrotovány a veškerá vývojová dokumentace z AW Zwickau zmizela.

- konstrukční provedení i design Trabantu 603 se až příliš podobá prvním prototypům VW Polo z roku 1973 - před tím, než jejich design vzal do ruky Giugiaro

- rozhodně to netvrdí jen jediný člověk z AWZ, je jich tam víc. Mnoho podrobností k tomuto projektu najdete například v knize Jana Tučka "zapomenuté prototypy Škoda", protože vývoj probíhal částečně v kooperaci s československými AZNP a ČZM - ostatně i škodovka měla mít kategorii miniautomobilů pod obchodními názvy Škoda 900 a 1100, ale zůstaly jen na papíře, místo nich se vyvíjel nižší střední model 740 a pak spolu s NDR typová řada 760.

+5/0
28.12.2015 19:37

L68a22d70i61s42l45a93v 37K78v78a46s96n96i77č19k92a 1873157973525

Nesmíte věřit všemu, co jste si někde přečetl a někdo říkal. Myslíte si, že pár miliónů marek zaplacených někam do Tatry (taky jsem to četl a zapřemýšlel, co se za ně pořídilo, když to prý byly tak velké peníze) zabrzdí firmu se stamilionovými, možná už i miliardovými, obraty ? Realita je taková, že většinu z toho co vypisujete svět neviděl, natožpak zákazníci. Tak jaký to mělo smysl a jakou mělo úspěšnost takové hospodaření ? Já vím, za všechno mohou imperialisti a záškodníci, co třeba kradou plány a nikdo si přitom oficiálně nestěžuje, že mu něco chybí.

+2/−1
28.12.2015 20:17

J68i12ř34í 26E52r46b69e12n 1363214936347

Jinak receno Vy jste jediny vykladac pravdy, na rozdil od lidi studujicich puvodni podklady v archivech...

0/0
29.12.2015 14:52

J74i30ř56í 50E49r78b22e25n 1803204106107

Auto Union byl koncern DKW+Horch+NSU+Wanderer, všechny továrny byly za války angloamerickým bombardováním dost poničeny a část zbylého strojního vybavení si odvezla Červená armáda jako reparace, zbytek se postupně zesumíroval tak, aby ve Cvikově mohli začít znovu dělat DKW a vedle toho Sachsenringy a IFU, v Saské Kamenici už výroba obnovena nebyla, jestli se nepletu.

V roce 1949 byla v Ingolstadtu z bývalé pobočky Horchu založena "nová Auto Union", strojním vybavením masivně dotovaná z Marshallova plánu, která vyráběla modernizované DKW a pak taky Mercedesy - Daimler totiž tu nAU vlastnil a až v roce 1964 ji prodal Volkswagenu, který se jakoby vrátil ke značce Horch, ale pod obchodním názvem Audi ("audi" latinsky = "horch" německy = "slyš" česky), protože značku Horch jim Daimler neprodal.

NSU zůstalo celé v západní okupační zóně a stal se z něj nejvějtší výrobce motocyků v SRN, dokud ho koncem 60. let nepohltil Volkswagen - pokroková technická řešení NSU totiž byla dost drahá a podnik byl v dost slušné ztrátě. Sloučením nAU a NSU provedl Volkswagen dost zajímavou finanční operaci a rodiny Piëchů a Hahnů by možná mohla vyprávět, jak se získávají peníze ze ztrátových podniků ;-)

0/0
28.12.2015 19:59

V19l20a13d64i22m75í59r 66S47t26r35u66s87k53a 4199944743914

Společnost Auto Union AG byla založena (z finančních důvodů) 29. června 1932 (zpětně k 1. listopadu 1931) spojením firem Audi, DKW, Horch a Wanderer během hospodářské krize. Firma NSU byla koupena VW až v roce 1969, kdy byla sloučena s automobilkou Auto Union. Jelikož firma v roce 1966 na trh znovu uvedla značku Audi, spojila všechny tři společnosti v Ingolstadtu pod hlavičkou Audi NSU Auto-Union A.G., ze které se postupem času stalo právě dnešní Audi. Potud anály technické. A o největším poválečném výrobci motocyklů bychom se mohli přít

0/0
28.12.2015 20:46

J11i66ř84í 22E32r76b30e67n 1523184916827

Diky za zpresneni R^

0/0
29.12.2015 14:53

V70l57a11d33i16m41í42r 15S89t59r60u36s85k57a 4939894623944

A v Saské Kamenici byla obnovena produkce nejprve vozidel Framo, později Barkas, která trvala až do roku 1991.

0/0
28.12.2015 21:19

J68i26ř49í 88E19r43b25e95n 1873364436537

Ano, mel jsem na mysli osobni auta, ne dodavkova.

0/0
29.12.2015 14:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.