Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Díky Britům se stal legendou. Volkswagen Brouk slaví 70 let

Krátce po prvních poválečných Vánocích v roce 1945 sjela z výrobní linky první vozidla Volkswagen Typ 1, po nichž nakonec následovalo více než 21 milionů brouků. Do konce roku 1945 však vzniklo pouhých 55 vozidel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D57e74n63i52s 78W73i16t97z50k31u 3543821479137

autor koukal minulej tejden na TG a dneska sem hodí článek, dost ubohé

+1/0
28.12.2015 22:36

K75a96r96e81l 17T81r53o45n10n73e52r 2746524910674

Historie rodu Hirstů zaznamenaná od roku 1884 je fascinující

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/publications/2013/11/ivan_hirst.bin.html/binarystorageitem/file/VWAG_HN_4_Ivan-Hirst-eng_2013_10_18.pdf

+2/0
28.12.2015 19:48

V17l87a65d17i91m78í95r 92S24t84r34u96s39k35a 4759484763724

Hmm, má to jeden háček a to KDF Käfer s výrobním číslem 806 a originál štítkem s rokem výroby 1938, který jsem vlastnil před 27 lety. Zakoupil jsem ho od starého pána od Benešova spolu s hromadou ND na Brouky a hlavně Kaďoury, což je v podstatě téměř stejné, protože v raných fázích výroby byla stejná platform a motory, pouze se lišila karoserie. Bohužel jeho renovace přesahovala moje tehdejší možnosti a tak jsem ho dobře prodal a zakoupil Kaďoura v mnohem lepším stavu. Brouk se vyráběl krátce i před válkou, za což vděčil VW za program Kraft durch Freude, který nasypal říšské marky do rozjezdu montážní linky (za příslibu levných lidových vozidel pro dělnickou třídu), na které se pak vyráběly především vozidla pro armádu. Během války bylo ještě vyrobeno několik tisíc Brouků vesměs ve štábním a velitelském provedení, několik set jich bylo i v provedení 4x4 hlavně pro Deutsche Afrikakorps, nicméně je možné je spatřit i na fotografiích z ústupu německé branné moci na konci války v roce 1945. Pravdou je, že britský ředitel se zasadil o znovurozjetí montáže po válce. Jen by si autor měl sjednotit počty vyrobených vozů v úvodu článku a pod fotografií. Já sám i můj bratr jsme si prošli serií Brouků od předválečných přes léta 50tá, 60tá až po "Mexiko" a musím konstatovat, že "Brouci" byly svojí jednoduchostí a spolehlivostí nejlepší vozidla hlavně pro dospívající mládež, která se na nich vyučila a položila tím základy pro své další směřování. Bravo Dr. Ferdinandu Porschemu, rodáku z Vratislavic!

0/0
28.12.2015 19:12

J29i58ř16í 89E14r78b30e10n 1223734886987

Drobnost: Porscheho&Komendův VW Brouk hodně kopíroval Ledwinkovu Tatru V570 svým technickým řešením a Matoušovu Škodu 932 svým designem.

0/0
28.12.2015 19:38

V13l30a23d40i43m42í88r 75S54t33r78u13s81k96a 4829834243194

No, to já jim neupírám, jen jsem reagoval na článek, který vyznívá tak, že výrobu Brouků v podstatě rozjel britský správce Wolfsburku, na druhou stranu je nutno přiznat, že Vámi jmenovaní konstruktéři nedotáhli projekty do finální výroby, za což starej Ferda vděčil hlavně NSDAP, která na dělnickou třídu nedala dopustit. Dlužno podotknout, že těm střadatelům, kteří se dožili poválečných let byly skutečně vozidla na podkladě kupónů koncem let 40tých předány. Inu Němci.

0/0
28.12.2015 19:52

J33i34ř75í 11E33r43b61e26n 1823864866907

No, on to ten správce opravdu rozjel. Mohl to taky nechat vše rozebrat a pokračovat v politice přeměny Německa na zemědělskou zemi, což tehdy mnozí politici chtěli.

+1/0
28.12.2015 20:01

V66l31a14d24i80m13í82r 98S90t43r59u10s27k95a 4789124183174

Já jsem chtěl hlavně zdůraznit, že Brouk neslaví 70 let ale 77 let. Dlužno přiznat, že Hirchovi vděčí za "Born again"

0/0
28.12.2015 21:06

J94i45ř85í 12E50r63b33e12n 1963794776267

Jo tak to jo. R^

0/0
29.12.2015 14:49

D11e87n62i66s 56H98u66m26l 4792105245276

Doufejme, ze se tu docteme i o pribezich tovaren Auto Union a BMW pod sovetskou vojenskou spravou. Par set kilometru vedle a docela slusny kontrast.

0/0
28.12.2015 18:35

L89a74d74i83s37l63a58v 18K74v91a51s15n63i80č50k90a 1783157133305

Nebojte, místní soudruzi Vám to ochotně vysvětlí. Víte, že takový Golf je vlastně převlečený Trabant (jakého svět nikdy neviděl) ? V jednom televizním dokumentu o Trabantech to tvrdí člověk z tehdejší firmy a důkazem přímo v rukou - malé autíčko s tvary hatchbacku a tajemnými řečmi o plánech, které se ztratily.

0/0
28.12.2015 19:04

J74i82ř57í 22E63r38b32e12n 1503904246447

Nejsem sice soudruh, ale těch náhod je tam až moc:

- Volkswagen měl hodně přibrzděný vývoj v 60. letech, protože musel zaplatit vysoké kompenzace československému národnímu podniku Tatra za to, že Porscheho VW Brouk až moc kopíruje Ledwinkovu Tatru V570 (a je jen škoda, že se k žalobě nepřipojily i AZNP s poukazem na svou Škodu 932, od které Erwin Komenda okopíroval i design auta). Jeho automobily koncem 60. let hodně ztrácely krok s konkurencí a srovnaly se jen díky převzetí techniky od NSU a Audi

- Trabant 603 byl vyvinut v letech 1968-69, ale na základě příkazu průmyslového tajemníka SED Güntera Mittaga musely být prototypy sešrotovány a veškerá vývojová dokumentace z AW Zwickau zmizela.

- konstrukční provedení i design Trabantu 603 se až příliš podobá prvním prototypům VW Polo z roku 1973 - před tím, než jejich design vzal do ruky Giugiaro

- rozhodně to netvrdí jen jediný člověk z AWZ, je jich tam víc. Mnoho podrobností k tomuto projektu najdete například v knize Jana Tučka "zapomenuté prototypy Škoda", protože vývoj probíhal částečně v kooperaci s československými AZNP a ČZM - ostatně i škodovka měla mít kategorii miniautomobilů pod obchodními názvy Škoda 900 a 1100, ale zůstaly jen na papíře, místo nich se vyvíjel nižší střední model 740 a pak spolu s NDR typová řada 760.

+5/0
28.12.2015 19:37

L70a83d59i87s58l27a69v 25K29v17a83s19n46i57č12k74a 1583757463735

Nesmíte věřit všemu, co jste si někde přečetl a někdo říkal. Myslíte si, že pár miliónů marek zaplacených někam do Tatry (taky jsem to četl a zapřemýšlel, co se za ně pořídilo, když to prý byly tak velké peníze) zabrzdí firmu se stamilionovými, možná už i miliardovými, obraty ? Realita je taková, že většinu z toho co vypisujete svět neviděl, natožpak zákazníci. Tak jaký to mělo smysl a jakou mělo úspěšnost takové hospodaření ? Já vím, za všechno mohou imperialisti a záškodníci, co třeba kradou plány a nikdo si přitom oficiálně nestěžuje, že mu něco chybí.

+2/−1
28.12.2015 20:17

J96i93ř52í 17E26r62b29e97n 1413554676837

Jinak receno Vy jste jediny vykladac pravdy, na rozdil od lidi studujicich puvodni podklady v archivech...

0/0
29.12.2015 14:52

J76i16ř43í 79E31r61b42e60n 1443864106667

Auto Union byl koncern DKW+Horch+NSU+Wanderer, všechny továrny byly za války angloamerickým bombardováním dost poničeny a část zbylého strojního vybavení si odvezla Červená armáda jako reparace, zbytek se postupně zesumíroval tak, aby ve Cvikově mohli začít znovu dělat DKW a vedle toho Sachsenringy a IFU, v Saské Kamenici už výroba obnovena nebyla, jestli se nepletu.

V roce 1949 byla v Ingolstadtu z bývalé pobočky Horchu založena "nová Auto Union", strojním vybavením masivně dotovaná z Marshallova plánu, která vyráběla modernizované DKW a pak taky Mercedesy - Daimler totiž tu nAU vlastnil a až v roce 1964 ji prodal Volkswagenu, který se jakoby vrátil ke značce Horch, ale pod obchodním názvem Audi ("audi" latinsky = "horch" německy = "slyš" česky), protože značku Horch jim Daimler neprodal.

NSU zůstalo celé v západní okupační zóně a stal se z něj nejvějtší výrobce motocyků v SRN, dokud ho koncem 60. let nepohltil Volkswagen - pokroková technická řešení NSU totiž byla dost drahá a podnik byl v dost slušné ztrátě. Sloučením nAU a NSU provedl Volkswagen dost zajímavou finanční operaci a rodiny Piëchů a Hahnů by možná mohla vyprávět, jak se získávají peníze ze ztrátových podniků ;-)

0/0
28.12.2015 19:59

V97l47a74d15i36m56í53r 73S53t50r46u76s41k52a 4719944973714

Společnost Auto Union AG byla založena (z finančních důvodů) 29. června 1932 (zpětně k 1. listopadu 1931) spojením firem Audi, DKW, Horch a Wanderer během hospodářské krize. Firma NSU byla koupena VW až v roce 1969, kdy byla sloučena s automobilkou Auto Union. Jelikož firma v roce 1966 na trh znovu uvedla značku Audi, spojila všechny tři společnosti v Ingolstadtu pod hlavičkou Audi NSU Auto-Union A.G., ze které se postupem času stalo právě dnešní Audi. Potud anály technické. A o největším poválečném výrobci motocyklů bychom se mohli přít

0/0
28.12.2015 20:46

J83i72ř49í 10E42r40b24e32n 1533964436857

Diky za zpresneni R^

0/0
29.12.2015 14:53

V38l20a92d84i18m77í87r 23S71t84r12u92s39k35a 4699654473784

A v Saské Kamenici byla obnovena produkce nejprve vozidel Framo, později Barkas, která trvala až do roku 1991.

0/0
28.12.2015 21:19

J89i46ř61í 72E13r37b27e96n 1153444906147

Ano, mel jsem na mysli osobni auta, ne dodavkova.

0/0
29.12.2015 14:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.