Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Díky Britům se stal legendou. Volkswagen Brouk slaví 70 let

Krátce po prvních poválečných Vánocích v roce 1945 sjela z výrobní linky první vozidla Volkswagen Typ 1, po nichž nakonec následovalo více než 21 milionů brouků. Do konce roku 1945 však vzniklo pouhých 55 vozidel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D34e28n34i33s 27W34i71t65z62k33u 3893861659477

autor koukal minulej tejden na TG a dneska sem hodí článek, dost ubohé

+1/0
28.12.2015 22:36

K58a29r51e34l 46T69r26o73n52n31e22r 2666174640774

Historie rodu Hirstů zaznamenaná od roku 1884 je fascinující

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/publications/2013/11/ivan_hirst.bin.html/binarystorageitem/file/VWAG_HN_4_Ivan-Hirst-eng_2013_10_18.pdf

+2/0
28.12.2015 19:48

V49l54a12d24i73m48í13r 10S90t21r19u86s70k98a 4559334623164

Hmm, má to jeden háček a to KDF Käfer s výrobním číslem 806 a originál štítkem s rokem výroby 1938, který jsem vlastnil před 27 lety. Zakoupil jsem ho od starého pána od Benešova spolu s hromadou ND na Brouky a hlavně Kaďoury, což je v podstatě téměř stejné, protože v raných fázích výroby byla stejná platform a motory, pouze se lišila karoserie. Bohužel jeho renovace přesahovala moje tehdejší možnosti a tak jsem ho dobře prodal a zakoupil Kaďoura v mnohem lepším stavu. Brouk se vyráběl krátce i před válkou, za což vděčil VW za program Kraft durch Freude, který nasypal říšské marky do rozjezdu montážní linky (za příslibu levných lidových vozidel pro dělnickou třídu), na které se pak vyráběly především vozidla pro armádu. Během války bylo ještě vyrobeno několik tisíc Brouků vesměs ve štábním a velitelském provedení, několik set jich bylo i v provedení 4x4 hlavně pro Deutsche Afrikakorps, nicméně je možné je spatřit i na fotografiích z ústupu německé branné moci na konci války v roce 1945. Pravdou je, že britský ředitel se zasadil o znovurozjetí montáže po válce. Jen by si autor měl sjednotit počty vyrobených vozů v úvodu článku a pod fotografií. Já sám i můj bratr jsme si prošli serií Brouků od předválečných přes léta 50tá, 60tá až po "Mexiko" a musím konstatovat, že "Brouci" byly svojí jednoduchostí a spolehlivostí nejlepší vozidla hlavně pro dospívající mládež, která se na nich vyučila a položila tím základy pro své další směřování. Bravo Dr. Ferdinandu Porschemu, rodáku z Vratislavic!

0/0
28.12.2015 19:12


J95i52ř47í 23E93r82b49e91n 1603754136207

Drobnost: Porscheho&Komendův VW Brouk hodně kopíroval Ledwinkovu Tatru V570 svým technickým řešením a Matoušovu Škodu 932 svým designem.

0/0
28.12.2015 19:38

V87l23a78d86i71m90í98r 55S28t59r22u36s82k55a 4739964963594

No, to já jim neupírám, jen jsem reagoval na článek, který vyznívá tak, že výrobu Brouků v podstatě rozjel britský správce Wolfsburku, na druhou stranu je nutno přiznat, že Vámi jmenovaní konstruktéři nedotáhli projekty do finální výroby, za což starej Ferda vděčil hlavně NSDAP, která na dělnickou třídu nedala dopustit. Dlužno podotknout, že těm střadatelům, kteří se dožili poválečných let byly skutečně vozidla na podkladě kupónů koncem let 40tých předány. Inu Němci.

0/0
28.12.2015 19:52

J39i35ř60í 28E74r80b87e37n 1963794616927

No, on to ten správce opravdu rozjel. Mohl to taky nechat vše rozebrat a pokračovat v politice přeměny Německa na zemědělskou zemi, což tehdy mnozí politici chtěli.

+1/0
28.12.2015 20:01

V79l81a85d75i46m89í24r 96S96t28r62u80s55k65a 4469854773154

Já jsem chtěl hlavně zdůraznit, že Brouk neslaví 70 let ale 77 let. Dlužno přiznat, že Hirchovi vděčí za "Born again"

0/0
28.12.2015 21:06

J98i15ř93í 58E86r28b67e96n 1203204276317

Jo tak to jo. R^

0/0
29.12.2015 14:49

D79e60n43i12s 72H87u30m60l 4682465235246

Doufejme, ze se tu docteme i o pribezich tovaren Auto Union a BMW pod sovetskou vojenskou spravou. Par set kilometru vedle a docela slusny kontrast.

0/0
28.12.2015 18:35

L72a78d71i18s44l11a58v 90K28v61a87s85n33i97č57k77a 1923137853785

Nebojte, místní soudruzi Vám to ochotně vysvětlí. Víte, že takový Golf je vlastně převlečený Trabant (jakého svět nikdy neviděl) ? V jednom televizním dokumentu o Trabantech to tvrdí člověk z tehdejší firmy a důkazem přímo v rukou - malé autíčko s tvary hatchbacku a tajemnými řečmi o plánech, které se ztratily.

0/0
28.12.2015 19:04

J95i82ř29í 22E63r72b96e57n 1543914626907

Nejsem sice soudruh, ale těch náhod je tam až moc:

- Volkswagen měl hodně přibrzděný vývoj v 60. letech, protože musel zaplatit vysoké kompenzace československému národnímu podniku Tatra za to, že Porscheho VW Brouk až moc kopíruje Ledwinkovu Tatru V570 (a je jen škoda, že se k žalobě nepřipojily i AZNP s poukazem na svou Škodu 932, od které Erwin Komenda okopíroval i design auta). Jeho automobily koncem 60. let hodně ztrácely krok s konkurencí a srovnaly se jen díky převzetí techniky od NSU a Audi

- Trabant 603 byl vyvinut v letech 1968-69, ale na základě příkazu průmyslového tajemníka SED Güntera Mittaga musely být prototypy sešrotovány a veškerá vývojová dokumentace z AW Zwickau zmizela.

- konstrukční provedení i design Trabantu 603 se až příliš podobá prvním prototypům VW Polo z roku 1973 - před tím, než jejich design vzal do ruky Giugiaro

- rozhodně to netvrdí jen jediný člověk z AWZ, je jich tam víc. Mnoho podrobností k tomuto projektu najdete například v knize Jana Tučka "zapomenuté prototypy Škoda", protože vývoj probíhal částečně v kooperaci s československými AZNP a ČZM - ostatně i škodovka měla mít kategorii miniautomobilů pod obchodními názvy Škoda 900 a 1100, ale zůstaly jen na papíře, místo nich se vyvíjel nižší střední model 740 a pak spolu s NDR typová řada 760.

+5/0
28.12.2015 19:37

L78a46d24i48s95l87a74v 19K68v40a60s97n54i26č49k89a 1713827743425

Nesmíte věřit všemu, co jste si někde přečetl a někdo říkal. Myslíte si, že pár miliónů marek zaplacených někam do Tatry (taky jsem to četl a zapřemýšlel, co se za ně pořídilo, když to prý byly tak velké peníze) zabrzdí firmu se stamilionovými, možná už i miliardovými, obraty ? Realita je taková, že většinu z toho co vypisujete svět neviděl, natožpak zákazníci. Tak jaký to mělo smysl a jakou mělo úspěšnost takové hospodaření ? Já vím, za všechno mohou imperialisti a záškodníci, co třeba kradou plány a nikdo si přitom oficiálně nestěžuje, že mu něco chybí.

+2/−1
28.12.2015 20:17

J89i58ř59í 54E71r13b10e46n 1363984956167

Jinak receno Vy jste jediny vykladac pravdy, na rozdil od lidi studujicich puvodni podklady v archivech...

0/0
29.12.2015 14:52

J85i82ř18í 81E14r38b76e20n 1653314306667

Auto Union byl koncern DKW+Horch+NSU+Wanderer, všechny továrny byly za války angloamerickým bombardováním dost poničeny a část zbylého strojního vybavení si odvezla Červená armáda jako reparace, zbytek se postupně zesumíroval tak, aby ve Cvikově mohli začít znovu dělat DKW a vedle toho Sachsenringy a IFU, v Saské Kamenici už výroba obnovena nebyla, jestli se nepletu.

V roce 1949 byla v Ingolstadtu z bývalé pobočky Horchu založena "nová Auto Union", strojním vybavením masivně dotovaná z Marshallova plánu, která vyráběla modernizované DKW a pak taky Mercedesy - Daimler totiž tu nAU vlastnil a až v roce 1964 ji prodal Volkswagenu, který se jakoby vrátil ke značce Horch, ale pod obchodním názvem Audi ("audi" latinsky = "horch" německy = "slyš" česky), protože značku Horch jim Daimler neprodal.

NSU zůstalo celé v západní okupační zóně a stal se z něj nejvějtší výrobce motocyků v SRN, dokud ho koncem 60. let nepohltil Volkswagen - pokroková technická řešení NSU totiž byla dost drahá a podnik byl v dost slušné ztrátě. Sloučením nAU a NSU provedl Volkswagen dost zajímavou finanční operaci a rodiny Piëchů a Hahnů by možná mohla vyprávět, jak se získávají peníze ze ztrátových podniků ;-)

0/0
28.12.2015 19:59

V46l32a17d84i70m26í29r 63S43t31r33u88s45k43a 4139154673924

Společnost Auto Union AG byla založena (z finančních důvodů) 29. června 1932 (zpětně k 1. listopadu 1931) spojením firem Audi, DKW, Horch a Wanderer během hospodářské krize. Firma NSU byla koupena VW až v roce 1969, kdy byla sloučena s automobilkou Auto Union. Jelikož firma v roce 1966 na trh znovu uvedla značku Audi, spojila všechny tři společnosti v Ingolstadtu pod hlavičkou Audi NSU Auto-Union A.G., ze které se postupem času stalo právě dnešní Audi. Potud anály technické. A o největším poválečném výrobci motocyklů bychom se mohli přít

0/0
28.12.2015 20:46

J33i98ř58í 20E62r16b63e11n 1693144596357

Diky za zpresneni R^

0/0
29.12.2015 14:53

V58l67a37d91i17m48í95r 25S74t20r78u41s71k63a 4589284453704

A v Saské Kamenici byla obnovena produkce nejprve vozidel Framo, později Barkas, která trvala až do roku 1991.

0/0
28.12.2015 21:19

J31i69ř55í 25E14r18b72e64n 1603534356637

Ano, mel jsem na mysli osobni auta, ne dodavkova.

0/0
29.12.2015 14:50





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.