Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Autofotka týdne: Vymyslel nejslavnější motor. A přežil ho o tři dny

Je to ikona mezi motory. Říká se mu Busso a stejně dobře jezdí, jako se na něj dívá. Každý pravověrný alfista by ho chtěl mít pod kapotou i jako umělecké dílo v obýváku. Přesně před deseti lety se naplnil osud nejslavnějšího italského šestiválce i konstruktéra, jehož jméno nese.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J61i47ř97í 22B25o40č83e89k 6389724715286

njn... škoda že je pístový spalovací motor tak omezen nutnými ztrátami, snížit tak tření na 10 procent a umožnit mu co nejlépe nasávat vzduch to by bylo něco. Získaný výkon navíc by se dal využít k úspornější jízdě nebo by prostě motor mohl být o mnoho menší. Znám takový ale nikdo jej nechce vyrábět. Potřeba stavět ekonomiky států na prodeji phm je prostě stále silná.

0/0
8.1.2016 17:23

J61i49ř80í 67S35c80h52w66a28c66h 8168734538166

to je zase zase nějaká konspirační teorie nebo nový vynález perpetua mobile?;-)

0/0
10.1.2016 22:21

H60o43n86z27a 13Š23k17o29p87e28k 7637427819195

No mám 156 SW 2.4 JTDm. Najeto čtvrt mega. Až na Bose audio v plný palbě. Měla už tenkrát regulaci sklonu světel vůči vozovce. Musím se o ni víc starat než o cokoli koncernového či japonského. Zejména vstřiky jsou choulostivé. Po 30tkm kontrola. Poděkujeme "řepkovému" oleji, který se do nafty musí přidávat. Olej 10W-40 měním po 10tkm s fitrem. A není zásadního problému.

Neměnil bych ale za nic. Za to svezeni mi to stojí. Za krásnej interiér, exteriér, nízkej posaz, rychlý, reaktivní, komunikativní a strmý řízení, za jadrnej zvuk charakterního pětiválce -mimochodem, kdo jezdí starší naftu, podle zvuku by nepoznal, vyjma studeného startu, že je to nafta- průměrka 6,5l a za výkonný světla. Nikde nic nevrže, je tichá a robustní. Hodně alfistu tě pozdraví, většinou až na majitele 159, která tak povedená nebyla, ovsem designově - perla silnic! Kteří jiní majitelé jakékoli značky se mezi ssebou zdraví?? Ale krátkej sedák, málo místa na nohy, nepřesný ukazatele, průměrný vnitřní prostor, ceny některých nd nehorázné, nepřístupné pro servis a slabší brzdy. Není dokonalá, není levná a není pro každýho...bohužel mnoho co jich jezdí, jsou ve špatném stavu...

A za 3 měsíce ji přibude bráška - 147GTA s výše popisovaným motorem.

Ještě se pozastavím - Clarkson tenkrát prohlásil, že nezná krásněji znějící motor než právě Busso. A ještě tu někdo zmiňoval ty malé zapalovací svíčky z Twin Sparků - tak ty pocházejí od Piaggia, takže žádné zvláštní řešení se nepoužilo.

+1/0
7.1.2016 2:37


J39i79ř31í 40S29c60h66w39a53c11h 8848634818596

tleskám za normální příspěvek. Jen doplním, majitelé Civiců se taky zdraví ;-). Na druhou stranu, aby se zdravili (soustavně) majitelé Octavií je poněkud nereálné.

0/0
10.1.2016 22:19

P11a94v40e34l 67Ř19a78p50e13k 7202686579215

Spalovací motor, bez ohledu na vnější provedení, byl zastaralý už v době svého vzniku. Na rozdíl od parního stroje není spalovací motor schopen vyvíjet sílu od nulových otáček a nelze jej snadno reverzovat. Je to smradlavá špinavá klepající se obludnost, do které se rok co rok leje kýbl oleje a která lidem naprosto zatemnila mozek.

0/0
5.1.2016 22:05

P42e61t61r 13M91i98c43h36a47l 2440754531912

Jasně. A parní stroj voní, neklepe se, je čistý a mazat nepotřebuje. :-D

+3/0
5.1.2016 23:18

P48a31v88e85l 42Ř49a41p56e27k 7912866389735

To netvrdím. Tedy až na to klepání se. V parním stroji působí síla kontinuálně, nikoli "výbuchem", proto má parní stroj na rozdíl od hnusného zastaralého spalovacího motoru klidnější chod.

0/0
6.1.2016 11:36

P72e39t87r 75M21i70c71h49a34l 2760904961912

Síla působí kontinuálně? Skoč si někam do technického muzea a nech si tam vysvětlit, jak parní stroj pracuje.

+2/0
7.1.2016 0:38

J63a47k33u62b 60M63a79t75ě69j57ů 5615272761295

clovece, videl jste nekdy v zivote parni stroj? vite kolik je potreba oleje na jeho mazani? a to vubec nemluvim o jeho ucinnosti... OMG

+3/0
6.1.2016 0:07

J26i63ř24í 68E74r73b28e36n 1143474706337

Zajímavý článek, ale praštila mě do oka jedna věc:

"Model Alfetta uvedený v roce 1970 měl sice převratnou koncepci transaxle, ale ta v začátku trpěla řadou konstrukčních nedostatků." - převratná konstrukce možná u Alfy, ale pro takovou Škodu Popular to byla normální věc už v roce 1932 ;-)

0/0
4.1.2016 21:22
Foto

T15o81m52á24š 53D96v87o50ř85á92k 7335636417331

Ano tu dobu si pamatuji.

To byla doba kdy motory u aut měly hezký zvuk, když se tomu šláplo na krk, tak byl vír v nádrži, odspodu to hezky táhlo, z výfuku se kouřilo, i driftovat se dalo, elektronika nevotravovalaR^

A dneska - samej jezdící přetechnizovanej šunt se zvukem jako vysavač...

+1/0
4.1.2016 14:35

J58a97r12o80s35l58a43v 50D55r84o19z18d 6262323732375

I dneska se daji koupit auta pro radost, mozna vic, nez kdy driv. Ale musi se v tom clovek orientovat, protoze tech "vysavacu" je na trhu samozrejme mnohem vic.

0/0
10.1.2016 10:40

D42á84š91a 36D58o97s32t55á13l64o39v36á 1439323400592

Alfisti žádné srazy pořádat nemusí, scházejí se totiž všichni v servisu.

+5/−4
3.1.2016 23:54
Foto

M36a50r25t30i34n 32K22o22u88b63e36k 3669147458796

Ha ha, humor. Teď ještě ten o středečním kusu, kdyby to náhodou nesedělo, nebo že mechnik je můj nejlepší kámoš.

+3/0
4.1.2016 10:04

J65a76r57o60s47l71a14v 74D59r74o55z77d 6702283162175

Pak to chce jeste napsat "alfou tam, vlakem zpatky" a pak ten hlod o tom, ze auta od "F" nebrat. Nakonec jeste pridat jeden lascivni o autech s kosoctvercem na kapote a bude tu to panoptikum lidske hlouposti kompletni.

0/0
10.1.2016 10:43

M32a54r59t80i75n 16M53i12k19o72l78á46š93e71k 7650510673

Tak. Zase jsem si přečetl na idnes nějaké motoristické moudro o Alfě Romeo, tentokrát 156, a musím říci, že mě to už vážně vytočilo

Ze zkušenosti vím, že údržba Alfy není o nic dražší nežli údržba například Seatu Leon, Ibizy nebo Octavie. Péče není “maniakální”, pokud tedy manici nemění olej každých 20.000 km nebo dva roky, ano, svíčky je třeba měnit, ano, olej je třeba kontrolovat, ale to je třeba u všech benzínových motorů. Problém je s rozvody, u kterých A-R zkrátila interval výměny jen na 60.000 km. A to pomlčím o tom, že “vášnivá Italka” je ve skutečnosti nudná Němka od Stuttgartu, protože většina komponent pochází odtud, včetně těch rozvodů a jejich špatně navržených vodících lišt.

Ceny náhradních dílů a spotřebního materiálu táhnou nahoru následující faktory:

– “Alfa přirážka”, tedy navýšení ceny kupované součástky výměnou za samolepku s hadem a křížem, zatímco stejná součástka pro Fiat nebo Mercedes stojí o třetinu méně. Týká se zejména aftermarket produkce.

– skutečnost, že řada 147/156 nebyla vystavěna na žádné “koncernové” platformě a přitom je auto plné různých originálních řešení, které si vyžádaly investice do podobně inovativních specializovaných výrobních zařízení, forem a montážních linek. “Platformních” dílů je pomálu. Tím pádem se fixní náklady spojené s výrobou těch neplatformních rozpustily do menšího počtu kusů. To se týká například menších zapalovacích svíček.

– vozidlo není jednoduché a výroba některých zejména motorových dílů byla technologicky a materiálově náročná. Podobně je na tom například BMW. Desetiny a setiny milimetru rozhodují o tom, zda něco bude těsnit, jak to bude fungovat jak se to bude opotřebovávat a zda to vůbec půjde namontovat. Zemědělské vůle praktikované na koncernových nebo korejských vozidlech zde nejsou uplatněny, takže není možné úspěšně do auta zamontovat součástky, který svařil nějaký Turek nebo Polák ve sklepě.

http://dfens-cz.com/alfa-romeo-difficultly-clever-edition/

+5/−2
3.1.2016 13:40

J84i72ř59í 84S70c92h87w32a75c65h 8548774548506

no tak tím posledním odstavcem ze sebe udělal naprostýho hlupáka.....

+7/−1
3.1.2016 14:08

P92e82t55r 13M22i54c63h14a58l 2330554501742

Kdybych měl takhle skákat kolem auta, nedělám nic jiného. Jako koníčka to ale chápu, odměnou je svezení.

0/0
4.1.2016 11:49

P92e67t79r 87D19o14h20n84a55l 6552329605619

Tohle je článek o Alfě 156? Aha! Já to teda přečetl a je poprvé zmíněná asi tak tři odstavce před koncem ve dvou větách a pouze ve verzi GTA.

0/0
4.1.2016 15:00

M70i58l98o49š 97J34i64r31á84k 3630479674523

Ano, ano, je to tak, když jsem svého času pracoval v autobazaru, měli jsme tam Alfu 156 GTA a auto, hlavně teda ten motor byl opravdu vyjímečný, ten nádherný zvuk, který vás pobízel, stačilo ho i jen nastartovat, položit ruce na volant a poslouchat jak krásně vrní a sem tam lehce drcnout do plynu a ten zátah :) Krásný časy

+1/0
3.1.2016 13:39

R96a13d80e23k 36S38c30h27ö94n 2646953775455

Svezl jsem se s ní a musím jen souhlasit;-) Byla to pecka. Jen mě překvapilo, jak rychle jsem byl v omezovači:-) a bez jakékoliv známky vadnutí:-) Ten motor jel a zněl tak, že si to člověk ani neuvědomovalR^

+1/0
3.1.2016 13:53
Foto

R73a44d64o47m36í33r 51Š60r82á15m14e19k 4348300856524

Jo, měl jsem ho v autě. Jedinečný motor. Když jsem byl líný, tedy spíše díky velmi tuhé spojce kterou jsem už někdy nedokázal sešlápnout, tak jsem nemusel téměř řadit a na trojku zvládl běžný městský režim.:-D Táhl neuvěřitelně odspodu a nemělo to konec. Je fakt že jsem byl neustále v omezovači. Hezká vzpomínka na nejlepší véčkový třílitr, co jsem kdy zažil.

0/0
3.1.2016 12:42
Foto

M17a13r42t29i65n 16K16o14u41b29e92k 3409437758936

Taky ho mám ve 166, a zatimco v tom městě se opravdu dá využít ta pružnost a skoro neřadit a snad by mi ve městě sednul víc automat, na okresce je to jiná, kdo ten motor slyšel vytočenej nad 4000, tak ví. Jsem druhej majitel, motor zná jenom Selenii a v servisu mi nedávno řekli, že nikdy neviděli tak čistej motor. Snad si s nim ještě pár let užiju, těch pár litrů benzínu navíc za to stojí.

+1/0
3.1.2016 13:36

M13a71r61t59i30n 66B46e36n24e25š 4913241965750

156 GTA byl muj sen. Bohuzel nad tehdejsi moznosti. Vlastnil jsem 156 2.0 TS, 155 koni a bylo nejhravejsi auto jake jsem mel. Motor krasne tocil, krasne znel, parada.. Bohuzel po 80 000 jsem byl vice v servisu, nez na silnici. Byla to z casti moje vina, protoze jsem byl mlady a reknu to, i blby a daval jsem motoru pomerne dost zabrat.. Verim ze ted by me Alfa slouzila nepomerne dele. Je to uz 16 let, alena Alfu stale rad vzpominam

0/0
3.1.2016 12:18

D14á11š18a 44D74o86s60t62á57l79o66v37á 1609163170392

Nesloužila, stále jde o nepříliš spolehlive vozy a přibývající věk tomu nepřida.

0/0
3.1.2016 23:51

M21a27r17t21i11n 46H72a70r64t85i69g 9759284132726

U Busso motorů (12V) bývají problémy s vačkami. Taky by bylo přesnější uvádět, že na každý válec připadal jeden stupěň karburátoru. Motor měl tři dvoustupňové karbece, ne že jich měl šest.

Jinak ale rozhodně palec nahoru za takový článek. R^

+4/0
3.1.2016 11:58

O91n19d38ř36e27j 84M95a67r87e42k 9492230817919

Nejsem si jist, jestli to necpali do Opla ale pokud ano, byl to dost malér, jednoho jsem měl.

0/0
3.1.2016 10:44

V92o15j40t29ě83c14h 74H16o85r73s67k38ý 7467787881272

Necpali. Naopak začli cpát ecotecy pod kapoty alf, a to byla tragédie :-)

+3/0
3.1.2016 11:09

P83e44t54r 16D74o27h31n78a88l 6542259585289

Naopak. Potom co přestali dělat tento motor, tak začali cpát do alfy motor z opla (resp. hybrid postavený na GM koncernovém Holdenu). A to byl malér :-D

Jestli měla finanční krize nějaký pozitivní efekt, tak že se FIAT vymanil z područí GM.

+6/0
3.1.2016 11:48

M61a32r89e77k 71J79a38n56e43č98k97a 1847336633681

Máte recht. Můj sen byla vždy nádherná alfa 159 a i dnes bych si ji pořídil, jako víkendovku, nebýt bohužel toho, že měla benzínové motory JTS právě od GM, které jsou neskutečně poruchové a jelikož nejsem příznivec nafty, tak raději nic. Sice byla i slabší ještě poctivá konstrukce benzín verze 1.8, ale ta zase byla výkonově nic moc.

+1/0
3.1.2016 13:45

R87a47d26i78m 70S58v14o68b74o27d74a 9833619396382

kilowattu, ohmu, amperu, pascalu...

+1/0
3.1.2016 8:55

L88u25k87á17š 21Z44u47m68r 7164180877373

Jakou spojitost má počet ventilů na válec s tím, že je motor podčtvercový?

+9/0
3.1.2016 8:06

K11a55t18e88ř93i66n19a 10V16ý97b79o57r29n57á 6630259609

Vztah mezi průměrem a průřezem.

0/0
3.1.2016 8:13

K96a94t76e26ř14i19n82a 96V26ý51b34o50r78n20á 6690819309

Problém je v tom, že vysokootáčkový motor potřebuje hodně vzduchu a produkuje spoustu spalin. Potřebuje tedy dostatečný průřez sacího i výfukového potrubí a samozřejmě i ventilů. Aby se vedle sebe vešly do motorové hlavy, tak je třeba zvětšit vrtání (její průměr) na úkor zdvihu. Tento problém řeší čtyřventilová technika.

+8/0
3.1.2016 8:23

J13a22n 66H37o80r26s51k39ý 2326890447405

Paní, nemáte večer čas? Ukážu vám svoji sbírku motýlů!:-)

+10/0
3.1.2016 10:04

K86a63t80e32ř17i19n23a 20V20ý95b45o35r91n77á 6240849599

To nezní špatně. V motýlech se, narozdíl od motorů, vůbec nevyznám. Bohužel hlídám děti...;-(

+6/0
3.1.2016 10:25

K36a87t20e74ř98i54n50a 58V32ý26b78o35r86n81á 6290479669

BTW: Horský... Znám jednoho soudního znalce v oboru tohoto jména. Byl někde od Kolína...;-)

0/0
3.1.2016 10:45

J39a87n 53P27a70v10e56l70k20a 3167761404451

Ale jeho hry jsou pěkně vypečené.

+1/0
3.1.2016 11:05

J12i11t65k78a 94K11u34l64h87á19n39k72o84v91á 7437841331234

Tak to byl Josef... http://www.evidenceznalcu.cz/znalec/josef-horsky-13065220

0/0
4.1.2016 0:58

K25a86t35e47ř36i41n41a 65V86ý63b13o87r47n73á 6270859239

Jj. Díky. ;-)

0/0
4.1.2016 1:25

M76i68r17o85s28l22a11v 51Š77i23m54k85o 7175223842855

Měl jsem Hyundai coupé 2,0. Byl to nadčtvercový čtyřventil a točil povolených 6 800 1/min. Dal i více. Podčtvercové motory mají však své výhody, popsala jste to níže.

0/0
3.1.2016 10:11

K91a60t53e20ř64i74n33a 46V39ý23b70o61r98n71á 6650549979

Pokud to byl čtyřventil, tak mohl být vysokootáčkový a zároveň i nadčtvercový. Myslím, že jsem to vysvětlila dost jasně.

0/0
3.1.2016 10:18

J78i66ř26í 25N37e96u74m33e95i57s28t86e78r 2792505273121

A jak by teprve točil, kdyby byl podctvercovy. A co vy si vlastně představujete pod takovym pojmem vysokootackovy?

0/0
3.1.2016 10:37

K22a73t75e58ř12i44n70a 55V14ý50b49o52r16n57á 6980869389

Celá problematika se točí spíše kolem rychlosti proudění plynů. Ať už při sání nebo výfuku. Nechte to koňovi. Ten má evidentně větší hlavu...

0/0
3.1.2016 10:42

J55i68ř70í 64N62e77u85m67e26i15s59t59e43r 2302435953261

Ne. Točí se kolem střední pistove rychlosti. Ale už se tim netrapte.

+1/0
3.1.2016 10:46

K12a78t97e60ř65i67n36a 42V14ý70b24o16r87n50á 6860759199

To je nesmysl.

0/−1
3.1.2016 10:53

J51i33ř36í 49N49e45u55m66e59i61s51t78e40r 2632865163781

Díky. Nějak se vám zkracují argumenty. Dobře, budeme dělat, že se to nestalo. Ale s tim prouděním plynů to bylo dobrý...:)

0/0
3.1.2016 10:59

K18a70t74e58ř71i78n72a 45V79ý95b54o84r24n37á 6110559229

Bavíme se o konstrukci motorů a rozvodů. Tam je zásobení válce vzduchem primární, Střední hodnota rychlosti pístů je omezena výdrží olejového filmu na stěnách válce. Ale to už jsem tady psla. a nebaví mě to pořád dokolečka opakovat.

+2/0
3.1.2016 11:14

J37i63ř48í 22N96e36u33m41e95i46s15t67e94r 2632675673821

To opakujete pořád jen nějaké základy, které jste si přečetla. Rozdíl u stejného objemu a tudíž se stejnou potřebou sání u pod a nad čtverce zjevně vysvětlit neumíte.

0/0
3.1.2016 11:22

K66a27t77e12ř59i19n79a 38V46ý77b92o75r75n55á 6890349639

Nedělám nic jiného, než že to vám podobným vysvětluji. Myslím, že i ti méně nadaní pochopili, že na více vzduchu potřebuji větší ventil a ten potřebuje větší místo. Co na tom nechápete už opravdu netuším....

+6/0
3.1.2016 11:45





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.