Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Vymyslel nejslavnější motor. A přežil ho o tři dny

Je to ikona mezi motory. Říká se mu Busso a stejně dobře jezdí, jako se na něj dívá. Každý pravověrný alfista by ho chtěl mít pod kapotou i jako umělecké dílo v obýváku. Přesně před deseti lety se naplnil osud nejslavnějšího italského šestiválce i konstruktéra, jehož jméno nese.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J24i78ř71í 13B29o23č47e95k 6299884325676

njn... škoda že je pístový spalovací motor tak omezen nutnými ztrátami, snížit tak tření na 10 procent a umožnit mu co nejlépe nasávat vzduch to by bylo něco. Získaný výkon navíc by se dal využít k úspornější jízdě nebo by prostě motor mohl být o mnoho menší. Znám takový ale nikdo jej nechce vyrábět. Potřeba stavět ekonomiky států na prodeji phm je prostě stále silná.

0/0
8.1.2016 17:23

J83i42ř67í 73S17c23h44w44a77c10h 8138744928676

to je zase zase nějaká konspirační teorie nebo nový vynález perpetua mobile?;-)

0/0
10.1.2016 22:21

H58o93n25z13a 61Š74k31o69p92e33k 7207257549495

No mám 156 SW 2.4 JTDm. Najeto čtvrt mega. Až na Bose audio v plný palbě. Měla už tenkrát regulaci sklonu světel vůči vozovce. Musím se o ni víc starat než o cokoli koncernového či japonského. Zejména vstřiky jsou choulostivé. Po 30tkm kontrola. Poděkujeme "řepkovému" oleji, který se do nafty musí přidávat. Olej 10W-40 měním po 10tkm s fitrem. A není zásadního problému.

Neměnil bych ale za nic. Za to svezeni mi to stojí. Za krásnej interiér, exteriér, nízkej posaz, rychlý, reaktivní, komunikativní a strmý řízení, za jadrnej zvuk charakterního pětiválce -mimochodem, kdo jezdí starší naftu, podle zvuku by nepoznal, vyjma studeného startu, že je to nafta- průměrka 6,5l a za výkonný světla. Nikde nic nevrže, je tichá a robustní. Hodně alfistu tě pozdraví, většinou až na majitele 159, která tak povedená nebyla, ovsem designově - perla silnic! Kteří jiní majitelé jakékoli značky se mezi ssebou zdraví?? Ale krátkej sedák, málo místa na nohy, nepřesný ukazatele, průměrný vnitřní prostor, ceny některých nd nehorázné, nepřístupné pro servis a slabší brzdy. Není dokonalá, není levná a není pro každýho...bohužel mnoho co jich jezdí, jsou ve špatném stavu...

A za 3 měsíce ji přibude bráška - 147GTA s výše popisovaným motorem.

Ještě se pozastavím - Clarkson tenkrát prohlásil, že nezná krásněji znějící motor než právě Busso. A ještě tu někdo zmiňoval ty malé zapalovací svíčky z Twin Sparků - tak ty pocházejí od Piaggia, takže žádné zvláštní řešení se nepoužilo.

+1/0
7.1.2016 2:37

J51i71ř70í 89S47c15h50w51a71c10h 8968804268726

tleskám za normální příspěvek. Jen doplním, majitelé Civiců se taky zdraví ;-). Na druhou stranu, aby se zdravili (soustavně) majitelé Octavií je poněkud nereálné.

0/0
10.1.2016 22:19

P80a23v75e95l 20Ř61a64p53e79k 7262366569465

Spalovací motor, bez ohledu na vnější provedení, byl zastaralý už v době svého vzniku. Na rozdíl od parního stroje není spalovací motor schopen vyvíjet sílu od nulových otáček a nelze jej snadno reverzovat. Je to smradlavá špinavá klepající se obludnost, do které se rok co rok leje kýbl oleje a která lidem naprosto zatemnila mozek.

0/0
5.1.2016 22:05

P24e49t44r 62M91i68c94h92a16l 2380224371862

Jasně. A parní stroj voní, neklepe se, je čistý a mazat nepotřebuje. :-D

+3/0
5.1.2016 23:18

P27a16v32e25l 15Ř80a58p57e87k 7782566249145

To netvrdím. Tedy až na to klepání se. V parním stroji působí síla kontinuálně, nikoli "výbuchem", proto má parní stroj na rozdíl od hnusného zastaralého spalovacího motoru klidnější chod.

0/0
6.1.2016 11:36

P91e84t96r 90M54i63c89h68a36l 2120364461142

Síla působí kontinuálně? Skoč si někam do technického muzea a nech si tam vysvětlit, jak parní stroj pracuje.

+2/0
7.1.2016 0:38

J21a31k78u73b 84M63a68t33ě43j57ů 5315642201555

clovece, videl jste nekdy v zivote parni stroj? vite kolik je potreba oleje na jeho mazani? a to vubec nemluvim o jeho ucinnosti... OMG

+3/0
6.1.2016 0:07

J97i87ř35í 69E86r48b87e75n 1193954256827

Zajímavý článek, ale praštila mě do oka jedna věc:

"Model Alfetta uvedený v roce 1970 měl sice převratnou koncepci transaxle, ale ta v začátku trpěla řadou konstrukčních nedostatků." - převratná konstrukce možná u Alfy, ale pro takovou Škodu Popular to byla normální věc už v roce 1932 ;-)

0/0
4.1.2016 21:22
Foto

T58o46m28á90š 14D94v78o10ř68á36k 7785236937921

Ano tu dobu si pamatuji.

To byla doba kdy motory u aut měly hezký zvuk, když se tomu šláplo na krk, tak byl vír v nádrži, odspodu to hezky táhlo, z výfuku se kouřilo, i driftovat se dalo, elektronika nevotravovalaR^

A dneska - samej jezdící přetechnizovanej šunt se zvukem jako vysavač...

+1/0
4.1.2016 14:35

J55a80r57o36s75l36a43v 17D91r79o10z42d 6493979260447

I dneska se daji koupit auta pro radost, mozna vic, nez kdy driv. Ale musi se v tom clovek orientovat, protoze tech "vysavacu" je na trhu samozrejme mnohem vic.

0/0
10.1.2016 10:40

D22á82š58a 11D14o31s15t52á53l35o85v20á 1859713180212

Alfisti žádné srazy pořádat nemusí, scházejí se totiž všichni v servisu.

+5/−4
3.1.2016 23:54
Foto

M75a92r92t17i27n 82K29o87u49b50e54k 3479897718556

Ha ha, humor. Teď ještě ten o středečním kusu, kdyby to náhodou nesedělo, nebo že mechnik je můj nejlepší kámoš.

+3/0
4.1.2016 10:04

J79a83r34o23s95l64a91v 88D33r74o15z82d 6493509330317

Pak to chce jeste napsat "alfou tam, vlakem zpatky" a pak ten hlod o tom, ze auta od "F" nebrat. Nakonec jeste pridat jeden lascivni o autech s kosoctvercem na kapote a bude tu to panoptikum lidske hlouposti kompletni.

0/0
10.1.2016 10:43

M29a70r87t65i55n 15M19i26k39o62l69á61š63e76k 7670620813

Tak. Zase jsem si přečetl na idnes nějaké motoristické moudro o Alfě Romeo, tentokrát 156, a musím říci, že mě to už vážně vytočilo

Ze zkušenosti vím, že údržba Alfy není o nic dražší nežli údržba například Seatu Leon, Ibizy nebo Octavie. Péče není “maniakální”, pokud tedy manici nemění olej každých 20.000 km nebo dva roky, ano, svíčky je třeba měnit, ano, olej je třeba kontrolovat, ale to je třeba u všech benzínových motorů. Problém je s rozvody, u kterých A-R zkrátila interval výměny jen na 60.000 km. A to pomlčím o tom, že “vášnivá Italka” je ve skutečnosti nudná Němka od Stuttgartu, protože většina komponent pochází odtud, včetně těch rozvodů a jejich špatně navržených vodících lišt.

Ceny náhradních dílů a spotřebního materiálu táhnou nahoru následující faktory:

– “Alfa přirážka”, tedy navýšení ceny kupované součástky výměnou za samolepku s hadem a křížem, zatímco stejná součástka pro Fiat nebo Mercedes stojí o třetinu méně. Týká se zejména aftermarket produkce.

– skutečnost, že řada 147/156 nebyla vystavěna na žádné “koncernové” platformě a přitom je auto plné různých originálních řešení, které si vyžádaly investice do podobně inovativních specializovaných výrobních zařízení, forem a montážních linek. “Platformních” dílů je pomálu. Tím pádem se fixní náklady spojené s výrobou těch neplatformních rozpustily do menšího počtu kusů. To se týká například menších zapalovacích svíček.

– vozidlo není jednoduché a výroba některých zejména motorových dílů byla technologicky a materiálově náročná. Podobně je na tom například BMW. Desetiny a setiny milimetru rozhodují o tom, zda něco bude těsnit, jak to bude fungovat jak se to bude opotřebovávat a zda to vůbec půjde namontovat. Zemědělské vůle praktikované na koncernových nebo korejských vozidlech zde nejsou uplatněny, takže není možné úspěšně do auta zamontovat součástky, který svařil nějaký Turek nebo Polák ve sklepě.

http://dfens-cz.com/alfa-romeo-difficultly-clever-edition/

+5/−2
3.1.2016 13:40

J79i15ř36í 61S57c22h56w82a14c68h 8418224108786

no tak tím posledním odstavcem ze sebe udělal naprostýho hlupáka.....

+7/−1
3.1.2016 14:08

P47e25t29r 34M75i12c15h98a74l 2730174831422

Kdybych měl takhle skákat kolem auta, nedělám nic jiného. Jako koníčka to ale chápu, odměnou je svezení.

0/0
4.1.2016 11:49

P93e39t34r 56D17o52h10n69a44l 6962699715589

Tohle je článek o Alfě 156? Aha! Já to teda přečetl a je poprvé zmíněná asi tak tři odstavce před koncem ve dvou větách a pouze ve verzi GTA.

0/0
4.1.2016 15:00

M40i82l50o45š 77J14i38r83á31k 3450449514913

Ano, ano, je to tak, když jsem svého času pracoval v autobazaru, měli jsme tam Alfu 156 GTA a auto, hlavně teda ten motor byl opravdu vyjímečný, ten nádherný zvuk, který vás pobízel, stačilo ho i jen nastartovat, položit ruce na volant a poslouchat jak krásně vrní a sem tam lehce drcnout do plynu a ten zátah :) Krásný časy

+1/0
3.1.2016 13:39

R59a76d79e39k 61S53c72h79ö62n 2526783215335

Svezl jsem se s ní a musím jen souhlasit;-) Byla to pecka. Jen mě překvapilo, jak rychle jsem byl v omezovači:-) a bez jakékoliv známky vadnutí:-) Ten motor jel a zněl tak, že si to člověk ani neuvědomovalR^

+1/0
3.1.2016 13:53
Foto

R69a98d19o12m28í58r 62Š26r70á32m57e39k 4958120556584

Jo, měl jsem ho v autě. Jedinečný motor. Když jsem byl líný, tedy spíše díky velmi tuhé spojce kterou jsem už někdy nedokázal sešlápnout, tak jsem nemusel téměř řadit a na trojku zvládl běžný městský režim.:-D Táhl neuvěřitelně odspodu a nemělo to konec. Je fakt že jsem byl neustále v omezovači. Hezká vzpomínka na nejlepší véčkový třílitr, co jsem kdy zažil.

0/0
3.1.2016 12:42
Foto

M71a93r89t15i25n 91K33o88u15b44e25k 3979787778396

Taky ho mám ve 166, a zatimco v tom městě se opravdu dá využít ta pružnost a skoro neřadit a snad by mi ve městě sednul víc automat, na okresce je to jiná, kdo ten motor slyšel vytočenej nad 4000, tak ví. Jsem druhej majitel, motor zná jenom Selenii a v servisu mi nedávno řekli, že nikdy neviděli tak čistej motor. Snad si s nim ještě pár let užiju, těch pár litrů benzínu navíc za to stojí.

+1/0
3.1.2016 13:36

M70a33r53t43i39n 73B28e27n84e88š 4743881535310

156 GTA byl muj sen. Bohuzel nad tehdejsi moznosti. Vlastnil jsem 156 2.0 TS, 155 koni a bylo nejhravejsi auto jake jsem mel. Motor krasne tocil, krasne znel, parada.. Bohuzel po 80 000 jsem byl vice v servisu, nez na silnici. Byla to z casti moje vina, protoze jsem byl mlady a reknu to, i blby a daval jsem motoru pomerne dost zabrat.. Verim ze ted by me Alfa slouzila nepomerne dele. Je to uz 16 let, alena Alfu stale rad vzpominam

0/0
3.1.2016 12:18

D10á64š51a 27D30o89s58t88á16l18o77v74á 1299963820432

Nesloužila, stále jde o nepříliš spolehlive vozy a přibývající věk tomu nepřida.

0/0
3.1.2016 23:51

M63a47r92t91i86n 15H52a68r25t83i52g 9769154262506

U Busso motorů (12V) bývají problémy s vačkami. Taky by bylo přesnější uvádět, že na každý válec připadal jeden stupěň karburátoru. Motor měl tři dvoustupňové karbece, ne že jich měl šest.

Jinak ale rozhodně palec nahoru za takový článek. R^

+4/0
3.1.2016 11:58

O13n78d66ř15e79j 73M80a57r86e79k 9812270447659

Nejsem si jist, jestli to necpali do Opla ale pokud ano, byl to dost malér, jednoho jsem měl.

0/0
3.1.2016 10:44

V63o54j31t43ě50c34h 36H94o61r44s93k22ý 7827117461472

Necpali. Naopak začli cpát ecotecy pod kapoty alf, a to byla tragédie :-)

+3/0
3.1.2016 11:09

P81e82t89r 67D73o95h61n91a13l 6692829895159

Naopak. Potom co přestali dělat tento motor, tak začali cpát do alfy motor z opla (resp. hybrid postavený na GM koncernovém Holdenu). A to byl malér :-D

Jestli měla finanční krize nějaký pozitivní efekt, tak že se FIAT vymanil z područí GM.

+6/0
3.1.2016 11:48

M21a14r87e17k 12J61a39n31e42č63k90a 1237176273321

Máte recht. Můj sen byla vždy nádherná alfa 159 a i dnes bych si ji pořídil, jako víkendovku, nebýt bohužel toho, že měla benzínové motory JTS právě od GM, které jsou neskutečně poruchové a jelikož nejsem příznivec nafty, tak raději nic. Sice byla i slabší ještě poctivá konstrukce benzín verze 1.8, ale ta zase byla výkonově nic moc.

+1/0
3.1.2016 13:45

R20a66d90i78m 20S49v97o97b36o76d90a 9673919396402

kilowattu, ohmu, amperu, pascalu...

+1/0
3.1.2016 8:55

L80u50k45á89š 49Z40u16m14r 7794490177253

Jakou spojitost má počet ventilů na válec s tím, že je motor podčtvercový?

+9/0
3.1.2016 8:06

K48a29t98e53ř66i77n39a 80V45ý78b14o78r65n23á 6150609409

Vztah mezi průměrem a průřezem.

0/0
3.1.2016 8:13

K20a92t46e91ř12i82n49a 76V27ý76b90o14r62n20á 6380139339

Problém je v tom, že vysokootáčkový motor potřebuje hodně vzduchu a produkuje spoustu spalin. Potřebuje tedy dostatečný průřez sacího i výfukového potrubí a samozřejmě i ventilů. Aby se vedle sebe vešly do motorové hlavy, tak je třeba zvětšit vrtání (její průměr) na úkor zdvihu. Tento problém řeší čtyřventilová technika.

+8/0
3.1.2016 8:23

J58a78n 37H32o33r89s61k57ý 2936110467665

Paní, nemáte večer čas? Ukážu vám svoji sbírku motýlů!:-)

+10/0
3.1.2016 10:04

K33a36t34e54ř72i69n56a 69V33ý46b45o58r76n49á 6100479769

To nezní špatně. V motýlech se, narozdíl od motorů, vůbec nevyznám. Bohužel hlídám děti...;-(

+6/0
3.1.2016 10:25

K82a68t74e75ř42i63n36a 33V18ý85b13o83r43n17á 6810139209

BTW: Horský... Znám jednoho soudního znalce v oboru tohoto jména. Byl někde od Kolína...;-)

0/0
3.1.2016 10:45

J92a50n 66P58a88v50e81l42k98a 3217431784551

Ale jeho hry jsou pěkně vypečené.

+1/0
3.1.2016 11:05

J83i88t24k80a 21K42u71l89h90á71n97k30o64v82á 7527851891394

Tak to byl Josef... http://www.evidenceznalcu.cz/znalec/josef-horsky-13065220

0/0
4.1.2016 0:58

K63a54t65e56ř58i80n27a 92V27ý91b42o42r52n91á 6540629129

Jj. Díky. ;-)

0/0
4.1.2016 1:25

M24i69r62o95s48l40a29v 12Š78i68m37k34o 7665383562195

Měl jsem Hyundai coupé 2,0. Byl to nadčtvercový čtyřventil a točil povolených 6 800 1/min. Dal i více. Podčtvercové motory mají však své výhody, popsala jste to níže.

0/0
3.1.2016 10:11

K81a79t33e88ř36i39n42a 62V27ý24b78o57r57n29á 6150759119

Pokud to byl čtyřventil, tak mohl být vysokootáčkový a zároveň i nadčtvercový. Myslím, že jsem to vysvětlila dost jasně.

0/0
3.1.2016 10:18

J79i38ř25í 36N43e24u24m45e53i79s21t88e68r 2592635853321

A jak by teprve točil, kdyby byl podctvercovy. A co vy si vlastně představujete pod takovym pojmem vysokootackovy?

0/0
3.1.2016 10:37

K70a22t31e72ř74i83n36a 98V78ý34b61o71r53n58á 6630619329

Celá problematika se točí spíše kolem rychlosti proudění plynů. Ať už při sání nebo výfuku. Nechte to koňovi. Ten má evidentně větší hlavu...

0/0
3.1.2016 10:42

J86i98ř40í 81N47e64u18m53e82i58s30t72e57r 2632255713351

Ne. Točí se kolem střední pistove rychlosti. Ale už se tim netrapte.

+1/0
3.1.2016 10:46

K58a91t54e38ř14i54n88a 37V64ý88b62o72r10n30á 6570379469

To je nesmysl.

0/−1
3.1.2016 10:53

J72i63ř54í 49N32e56u22m29e91i34s15t35e30r 2692455103271

Díky. Nějak se vám zkracují argumenty. Dobře, budeme dělat, že se to nestalo. Ale s tim prouděním plynů to bylo dobrý...:)

0/0
3.1.2016 10:59

K10a70t17e92ř81i54n51a 54V82ý74b55o79r81n38á 6710459209

Bavíme se o konstrukci motorů a rozvodů. Tam je zásobení válce vzduchem primární, Střední hodnota rychlosti pístů je omezena výdrží olejového filmu na stěnách válce. Ale to už jsem tady psla. a nebaví mě to pořád dokolečka opakovat.

+2/0
3.1.2016 11:14

J89i61ř26í 85N35e45u42m18e21i29s82t12e43r 2292265723811

To opakujete pořád jen nějaké základy, které jste si přečetla. Rozdíl u stejného objemu a tudíž se stejnou potřebou sání u pod a nad čtverce zjevně vysvětlit neumíte.

0/0
3.1.2016 11:22

K30a86t30e52ř89i18n13a 94V48ý80b65o49r20n95á 6430889199

Nedělám nic jiného, než že to vám podobným vysvětluji. Myslím, že i ti méně nadaní pochopili, že na více vzduchu potřebuji větší ventil a ten potřebuje větší místo. Co na tom nechápete už opravdu netuším....

+6/0
3.1.2016 11:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.