Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Vymyslel nejslavnější motor. A přežil ho o tři dny

Je to ikona mezi motory. Říká se mu Busso a stejně dobře jezdí, jako se na něj dívá. Každý pravověrný alfista by ho chtěl mít pod kapotou i jako umělecké dílo v obýváku. Přesně před deseti lety se naplnil osud nejslavnějšího italského šestiválce i konstruktéra, jehož jméno nese.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J55i62ř59í 84B14o38č26e29k 6309824965276

njn... škoda že je pístový spalovací motor tak omezen nutnými ztrátami, snížit tak tření na 10 procent a umožnit mu co nejlépe nasávat vzduch to by bylo něco. Získaný výkon navíc by se dal využít k úspornější jízdě nebo by prostě motor mohl být o mnoho menší. Znám takový ale nikdo jej nechce vyrábět. Potřeba stavět ekonomiky států na prodeji phm je prostě stále silná.

0/0
8.1.2016 17:23

J22i85ř68í 33S79c49h59w50a86c51h 8518154108456

to je zase zase nějaká konspirační teorie nebo nový vynález perpetua mobile?;-)

0/0
10.1.2016 22:21

H33o68n77z31a 79Š55k61o31p64e73k 7227727209865

No mám 156 SW 2.4 JTDm. Najeto čtvrt mega. Až na Bose audio v plný palbě. Měla už tenkrát regulaci sklonu světel vůči vozovce. Musím se o ni víc starat než o cokoli koncernového či japonského. Zejména vstřiky jsou choulostivé. Po 30tkm kontrola. Poděkujeme "řepkovému" oleji, který se do nafty musí přidávat. Olej 10W-40 měním po 10tkm s fitrem. A není zásadního problému.

Neměnil bych ale za nic. Za to svezeni mi to stojí. Za krásnej interiér, exteriér, nízkej posaz, rychlý, reaktivní, komunikativní a strmý řízení, za jadrnej zvuk charakterního pětiválce -mimochodem, kdo jezdí starší naftu, podle zvuku by nepoznal, vyjma studeného startu, že je to nafta- průměrka 6,5l a za výkonný světla. Nikde nic nevrže, je tichá a robustní. Hodně alfistu tě pozdraví, většinou až na majitele 159, která tak povedená nebyla, ovsem designově - perla silnic! Kteří jiní majitelé jakékoli značky se mezi ssebou zdraví?? Ale krátkej sedák, málo místa na nohy, nepřesný ukazatele, průměrný vnitřní prostor, ceny některých nd nehorázné, nepřístupné pro servis a slabší brzdy. Není dokonalá, není levná a není pro každýho...bohužel mnoho co jich jezdí, jsou ve špatném stavu...

A za 3 měsíce ji přibude bráška - 147GTA s výše popisovaným motorem.

Ještě se pozastavím - Clarkson tenkrát prohlásil, že nezná krásněji znějící motor než právě Busso. A ještě tu někdo zmiňoval ty malé zapalovací svíčky z Twin Sparků - tak ty pocházejí od Piaggia, takže žádné zvláštní řešení se nepoužilo.

+1/0
7.1.2016 2:37

J49i49ř24í 68S13c18h91w37a36c37h 8318204888176

tleskám za normální příspěvek. Jen doplním, majitelé Civiců se taky zdraví ;-). Na druhou stranu, aby se zdravili (soustavně) majitelé Octavií je poněkud nereálné.

0/0
10.1.2016 22:19

P69a14v75e18l 43Ř98a37p79e95k 7602146749465

Spalovací motor, bez ohledu na vnější provedení, byl zastaralý už v době svého vzniku. Na rozdíl od parního stroje není spalovací motor schopen vyvíjet sílu od nulových otáček a nelze jej snadno reverzovat. Je to smradlavá špinavá klepající se obludnost, do které se rok co rok leje kýbl oleje a která lidem naprosto zatemnila mozek.

0/0
5.1.2016 22:05

P65e33t47r 68M15i36c86h39a10l 2120124901412

Jasně. A parní stroj voní, neklepe se, je čistý a mazat nepotřebuje. :-D

+3/0
5.1.2016 23:18

P42a24v76e50l 94Ř52a34p50e41k 7562136179955

To netvrdím. Tedy až na to klepání se. V parním stroji působí síla kontinuálně, nikoli "výbuchem", proto má parní stroj na rozdíl od hnusného zastaralého spalovacího motoru klidnější chod.

0/0
6.1.2016 11:36

P12e53t50r 21M43i72c52h14a27l 2890694131822

Síla působí kontinuálně? Skoč si někam do technického muzea a nech si tam vysvětlit, jak parní stroj pracuje.

+2/0
7.1.2016 0:38

J51a82k79u82b 73M75a16t40ě18j95ů 5475802831635

clovece, videl jste nekdy v zivote parni stroj? vite kolik je potreba oleje na jeho mazani? a to vubec nemluvim o jeho ucinnosti... OMG

+3/0
6.1.2016 0:07

J78i93ř40í 82E15r21b12e29n 1893374556617

Zajímavý článek, ale praštila mě do oka jedna věc:

"Model Alfetta uvedený v roce 1970 měl sice převratnou koncepci transaxle, ale ta v začátku trpěla řadou konstrukčních nedostatků." - převratná konstrukce možná u Alfy, ale pro takovou Škodu Popular to byla normální věc už v roce 1932 ;-)

0/0
4.1.2016 21:22
Foto

T89o56m67á89š 20D59v59o34ř48á50k 7985576767301

Ano tu dobu si pamatuji.

To byla doba kdy motory u aut měly hezký zvuk, když se tomu šláplo na krk, tak byl vír v nádrži, odspodu to hezky táhlo, z výfuku se kouřilo, i driftovat se dalo, elektronika nevotravovalaR^

A dneska - samej jezdící přetechnizovanej šunt se zvukem jako vysavač...

+1/0
4.1.2016 14:35

J42a30r95o22s42l25a94v 90D67r50o47z94d 6383309770397

I dneska se daji koupit auta pro radost, mozna vic, nez kdy driv. Ale musi se v tom clovek orientovat, protoze tech "vysavacu" je na trhu samozrejme mnohem vic.

0/0
10.1.2016 10:40

D80á59š91a 46D29o54s49t60á37l57o70v33á 1139543550882

Alfisti žádné srazy pořádat nemusí, scházejí se totiž všichni v servisu.

+5/−4
3.1.2016 23:54
Foto

M82a57r44t80i85n 69K41o43u29b74e60k 3769317698226

Ha ha, humor. Teď ještě ten o středečním kusu, kdyby to náhodou nesedělo, nebo že mechnik je můj nejlepší kámoš.

+3/0
4.1.2016 10:04

J63a95r28o72s69l75a26v 37D95r10o50z71d 6803869470307

Pak to chce jeste napsat "alfou tam, vlakem zpatky" a pak ten hlod o tom, ze auta od "F" nebrat. Nakonec jeste pridat jeden lascivni o autech s kosoctvercem na kapote a bude tu to panoptikum lidske hlouposti kompletni.

0/0
10.1.2016 10:43

M43a46r92t49i48n 46M29i94k10o73l32á14š85e35k 7740980603

Tak. Zase jsem si přečetl na idnes nějaké motoristické moudro o Alfě Romeo, tentokrát 156, a musím říci, že mě to už vážně vytočilo

Ze zkušenosti vím, že údržba Alfy není o nic dražší nežli údržba například Seatu Leon, Ibizy nebo Octavie. Péče není “maniakální”, pokud tedy manici nemění olej každých 20.000 km nebo dva roky, ano, svíčky je třeba měnit, ano, olej je třeba kontrolovat, ale to je třeba u všech benzínových motorů. Problém je s rozvody, u kterých A-R zkrátila interval výměny jen na 60.000 km. A to pomlčím o tom, že “vášnivá Italka” je ve skutečnosti nudná Němka od Stuttgartu, protože většina komponent pochází odtud, včetně těch rozvodů a jejich špatně navržených vodících lišt.

Ceny náhradních dílů a spotřebního materiálu táhnou nahoru následující faktory:

– “Alfa přirážka”, tedy navýšení ceny kupované součástky výměnou za samolepku s hadem a křížem, zatímco stejná součástka pro Fiat nebo Mercedes stojí o třetinu méně. Týká se zejména aftermarket produkce.

– skutečnost, že řada 147/156 nebyla vystavěna na žádné “koncernové” platformě a přitom je auto plné různých originálních řešení, které si vyžádaly investice do podobně inovativních specializovaných výrobních zařízení, forem a montážních linek. “Platformních” dílů je pomálu. Tím pádem se fixní náklady spojené s výrobou těch neplatformních rozpustily do menšího počtu kusů. To se týká například menších zapalovacích svíček.

– vozidlo není jednoduché a výroba některých zejména motorových dílů byla technologicky a materiálově náročná. Podobně je na tom například BMW. Desetiny a setiny milimetru rozhodují o tom, zda něco bude těsnit, jak to bude fungovat jak se to bude opotřebovávat a zda to vůbec půjde namontovat. Zemědělské vůle praktikované na koncernových nebo korejských vozidlech zde nejsou uplatněny, takže není možné úspěšně do auta zamontovat součástky, který svařil nějaký Turek nebo Polák ve sklepě.

http://dfens-cz.com/alfa-romeo-difficultly-clever-edition/

+5/−2
3.1.2016 13:40

J36i10ř21í 49S57c36h26w23a80c27h 8538884688896

no tak tím posledním odstavcem ze sebe udělal naprostýho hlupáka.....

+7/−1
3.1.2016 14:08

P70e47t86r 23M56i86c33h29a23l 2560804521742

Kdybych měl takhle skákat kolem auta, nedělám nic jiného. Jako koníčka to ale chápu, odměnou je svezení.

0/0
4.1.2016 11:49

P75e52t14r 91D24o25h96n80a36l 6212299315969

Tohle je článek o Alfě 156? Aha! Já to teda přečetl a je poprvé zmíněná asi tak tři odstavce před koncem ve dvou větách a pouze ve verzi GTA.

0/0
4.1.2016 15:00

M44i22l32o33š 47J76i55r84á63k 3230259864863

Ano, ano, je to tak, když jsem svého času pracoval v autobazaru, měli jsme tam Alfu 156 GTA a auto, hlavně teda ten motor byl opravdu vyjímečný, ten nádherný zvuk, který vás pobízel, stačilo ho i jen nastartovat, položit ruce na volant a poslouchat jak krásně vrní a sem tam lehce drcnout do plynu a ten zátah :) Krásný časy

+1/0
3.1.2016 13:39

R85a13d48e76k 91S35c11h55ö72n 2486153745485

Svezl jsem se s ní a musím jen souhlasit;-) Byla to pecka. Jen mě překvapilo, jak rychle jsem byl v omezovači:-) a bez jakékoliv známky vadnutí:-) Ten motor jel a zněl tak, že si to člověk ani neuvědomovalR^

+1/0
3.1.2016 13:53
Foto

R96a53d73o72m65í60r 12Š36r64á36m84e10k 4348570156964

Jo, měl jsem ho v autě. Jedinečný motor. Když jsem byl líný, tedy spíše díky velmi tuhé spojce kterou jsem už někdy nedokázal sešlápnout, tak jsem nemusel téměř řadit a na trojku zvládl běžný městský režim.:-D Táhl neuvěřitelně odspodu a nemělo to konec. Je fakt že jsem byl neustále v omezovači. Hezká vzpomínka na nejlepší véčkový třílitr, co jsem kdy zažil.

0/0
3.1.2016 12:42
Foto

M29a66r50t77i98n 38K20o94u32b71e51k 3399707428666

Taky ho mám ve 166, a zatimco v tom městě se opravdu dá využít ta pružnost a skoro neřadit a snad by mi ve městě sednul víc automat, na okresce je to jiná, kdo ten motor slyšel vytočenej nad 4000, tak ví. Jsem druhej majitel, motor zná jenom Selenii a v servisu mi nedávno řekli, že nikdy neviděli tak čistej motor. Snad si s nim ještě pár let užiju, těch pár litrů benzínu navíc za to stojí.

+1/0
3.1.2016 13:36

M59a83r42t12i17n 87B19e49n51e30š 4353831765820

156 GTA byl muj sen. Bohuzel nad tehdejsi moznosti. Vlastnil jsem 156 2.0 TS, 155 koni a bylo nejhravejsi auto jake jsem mel. Motor krasne tocil, krasne znel, parada.. Bohuzel po 80 000 jsem byl vice v servisu, nez na silnici. Byla to z casti moje vina, protoze jsem byl mlady a reknu to, i blby a daval jsem motoru pomerne dost zabrat.. Verim ze ted by me Alfa slouzila nepomerne dele. Je to uz 16 let, alena Alfu stale rad vzpominam

0/0
3.1.2016 12:18

D50á17š34a 76D96o67s51t85á17l97o28v54á 1459613700372

Nesloužila, stále jde o nepříliš spolehlive vozy a přibývající věk tomu nepřida.

0/0
3.1.2016 23:51

M39a83r35t64i51n 43H73a73r71t93i22g 9789404382566

U Busso motorů (12V) bývají problémy s vačkami. Taky by bylo přesnější uvádět, že na každý válec připadal jeden stupěň karburátoru. Motor měl tři dvoustupňové karbece, ne že jich měl šest.

Jinak ale rozhodně palec nahoru za takový článek. R^

+4/0
3.1.2016 11:58

O17n83d20ř55e88j 11M31a46r65e68k 9912420567949

Nejsem si jist, jestli to necpali do Opla ale pokud ano, byl to dost malér, jednoho jsem měl.

0/0
3.1.2016 10:44

V18o68j64t13ě89c58h 97H54o91r57s85k65ý 7907127331942

Necpali. Naopak začli cpát ecotecy pod kapoty alf, a to byla tragédie :-)

+3/0
3.1.2016 11:09

P57e72t37r 66D89o96h37n76a60l 6802509825139

Naopak. Potom co přestali dělat tento motor, tak začali cpát do alfy motor z opla (resp. hybrid postavený na GM koncernovém Holdenu). A to byl malér :-D

Jestli měla finanční krize nějaký pozitivní efekt, tak že se FIAT vymanil z područí GM.

+6/0
3.1.2016 11:48

M28a85r73e81k 40J25a97n13e20č75k34a 1667586853651

Máte recht. Můj sen byla vždy nádherná alfa 159 a i dnes bych si ji pořídil, jako víkendovku, nebýt bohužel toho, že měla benzínové motory JTS právě od GM, které jsou neskutečně poruchové a jelikož nejsem příznivec nafty, tak raději nic. Sice byla i slabší ještě poctivá konstrukce benzín verze 1.8, ale ta zase byla výkonově nic moc.

+1/0
3.1.2016 13:45

R63a40d25i65m 54S62v45o95b84o82d66a 9513779666752

kilowattu, ohmu, amperu, pascalu...

+1/0
3.1.2016 8:55

L22u97k26á13š 18Z53u66m78r 7264290917783

Jakou spojitost má počet ventilů na válec s tím, že je motor podčtvercový?

+9/0
3.1.2016 8:06

K58a68t27e89ř65i40n78a 90V93ý27b19o67r47n72á 6320379849

Vztah mezi průměrem a průřezem.

0/0
3.1.2016 8:13

K55a42t41e61ř41i19n58a 53V60ý68b61o54r86n57á 6850379429

Problém je v tom, že vysokootáčkový motor potřebuje hodně vzduchu a produkuje spoustu spalin. Potřebuje tedy dostatečný průřez sacího i výfukového potrubí a samozřejmě i ventilů. Aby se vedle sebe vešly do motorové hlavy, tak je třeba zvětšit vrtání (její průměr) na úkor zdvihu. Tento problém řeší čtyřventilová technika.

+8/0
3.1.2016 8:23

J52a27n 35H23o48r60s22k35ý 2966310137985

Paní, nemáte večer čas? Ukážu vám svoji sbírku motýlů!:-)

+10/0
3.1.2016 10:04

K93a49t16e93ř56i88n43a 45V46ý26b17o85r80n16á 6860279329

To nezní špatně. V motýlech se, narozdíl od motorů, vůbec nevyznám. Bohužel hlídám děti...;-(

+6/0
3.1.2016 10:25

K41a71t31e20ř60i44n88a 83V67ý30b28o91r10n28á 6820619329

BTW: Horský... Znám jednoho soudního znalce v oboru tohoto jména. Byl někde od Kolína...;-)

0/0
3.1.2016 10:45

J56a68n 67P15a80v62e39l48k97a 3177801184151

Ale jeho hry jsou pěkně vypečené.

+1/0
3.1.2016 11:05

J61i78t16k48a 78K98u70l37h71á39n54k58o66v14á 7757251271344

Tak to byl Josef... http://www.evidenceznalcu.cz/znalec/josef-horsky-13065220

0/0
4.1.2016 0:58

K17a67t97e54ř64i70n62a 73V66ý50b56o31r95n89á 6760859219

Jj. Díky. ;-)

0/0
4.1.2016 1:25

M22i39r31o22s44l81a32v 84Š41i95m74k35o 7145713442325

Měl jsem Hyundai coupé 2,0. Byl to nadčtvercový čtyřventil a točil povolených 6 800 1/min. Dal i více. Podčtvercové motory mají však své výhody, popsala jste to níže.

0/0
3.1.2016 10:11

K90a62t83e97ř93i80n60a 83V17ý45b96o70r30n82á 6330629759

Pokud to byl čtyřventil, tak mohl být vysokootáčkový a zároveň i nadčtvercový. Myslím, že jsem to vysvětlila dost jasně.

0/0
3.1.2016 10:18

J36i88ř14í 15N93e85u54m63e71i41s85t30e76r 2902255513581

A jak by teprve točil, kdyby byl podctvercovy. A co vy si vlastně představujete pod takovym pojmem vysokootackovy?

0/0
3.1.2016 10:37

K60a67t84e33ř36i23n45a 49V60ý60b73o86r86n70á 6740909129

Celá problematika se točí spíše kolem rychlosti proudění plynů. Ať už při sání nebo výfuku. Nechte to koňovi. Ten má evidentně větší hlavu...

0/0
3.1.2016 10:42

J50i94ř17í 42N86e57u89m22e48i26s87t51e31r 2242305783151

Ne. Točí se kolem střední pistove rychlosti. Ale už se tim netrapte.

+1/0
3.1.2016 10:46

K40a73t11e18ř51i65n76a 90V58ý45b93o13r96n53á 6970599119

To je nesmysl.

0/−1
3.1.2016 10:53

J10i22ř11í 62N53e34u96m74e46i11s95t33e72r 2182525713661

Díky. Nějak se vám zkracují argumenty. Dobře, budeme dělat, že se to nestalo. Ale s tim prouděním plynů to bylo dobrý...:)

0/0
3.1.2016 10:59

K91a69t60e37ř48i86n64a 76V20ý66b40o76r54n23á 6890969339

Bavíme se o konstrukci motorů a rozvodů. Tam je zásobení válce vzduchem primární, Střední hodnota rychlosti pístů je omezena výdrží olejového filmu na stěnách válce. Ale to už jsem tady psla. a nebaví mě to pořád dokolečka opakovat.

+2/0
3.1.2016 11:14

J64i28ř77í 91N39e20u57m82e53i89s39t88e61r 2222305943541

To opakujete pořád jen nějaké základy, které jste si přečetla. Rozdíl u stejného objemu a tudíž se stejnou potřebou sání u pod a nad čtverce zjevně vysvětlit neumíte.

0/0
3.1.2016 11:22

K81a41t67e41ř48i84n61a 75V87ý56b86o18r15n34á 6500199819

Nedělám nic jiného, než že to vám podobným vysvětluji. Myslím, že i ti méně nadaní pochopili, že na více vzduchu potřebuji větší ventil a ten potřebuje větší místo. Co na tom nechápete už opravdu netuším....

+6/0
3.1.2016 11:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.