Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pouští a pralesem. Příběh malé tatrovky, která dobyla Afriku

Tatra 12 byl první československý a zároveň vůbec první automobil s dvouválcovým motorem, který přejel černý kontinent. Stalo se tak v roce 1931. Seznamte se prostřednictvím následujících řádků a dobových fotografií s nesmrtelným vozem i s jeho posádkou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

T60o40m59a27s 22T67o30m86a62s 1769246328192

Tak a příště neco o F.A.Elstnerovi a jeho rodině - Saharou a pralesem umím asi celou nazpaměť - nejoblíbenější kniha mého mládí

+1/0
21.2.2016 19:26

R62a74d86e70k 85R72a29i46d72a 5617932699

Skvělý článek, nechcete ještě napsat o cestě F.A. Elstnera s vozem Aero Minor? :)

+3/0
21.2.2016 11:53
Foto

T71o17m43a20s 16T13o44m45a21s 1879586628522

ted to zrovna píšu taky !!!

0/0
21.2.2016 19:27


T83o23m19á51š 39P27a54č78e46s 2428122467827

A tu střílnu tam měli k čemu?

0/−2
20.2.2016 20:41

A50l19b21e13r13t 73K26á24m72e66n 9494548449961

Používali ju pri love novplisov.

Dlhé, čierne stvorenie s bielymi zubami, čo kričalo "novplís" vždy, keď na neho namierili kver.

0/0
21.2.2016 19:29

J23a54n 31F83r18ý37d41l 1314708402635

Děkuji za pěkný článek. Co jsou prosím vás ty "figury" na plánku rozmístění věci v autě? Na co sloužily?

+1/0
20.2.2016 18:38

J47i73ř46í 67S70c35h48w81a46c93h 8868634848146

to je asi prostor pro "hlavy" domorodců, které sochař vytvářel, modeloval, nikoliv sekal ;-)

V článku je o tom zmínka.

+1/−1
20.2.2016 19:16

P72e51t30r 81P97o33u27r 9974650925565

Zajímavá cesta, ani jsem o ní nevěděl. Jen mi není jasné, jak se mohl cestovatel v roce 1931 plavit po Asuánské přehradě, když se začala stavět až koncem 60 tých let (Přehrada vytváří pomocí vody z největší řeky Egypta Nilu - Násirovo jezero. Tato přehradní nádrž je svou plochou o celkové velikosti asi 6 000 km2 třetí největší vodní plochou světa.

Přehrada byla stavěna od roku 1960 do 1971.

0/0
20.2.2016 18:08

J48a53r28o28s45l40a54v 23P50o53r78t 7689707529185

Byla v letech 60-70 zvětšena .

0/0
20.2.2016 18:38

J18a65n 93P49r67i83c32h98y22s46t48a73l 8651538363

Kdepak. To jsou dve ruzne prehrady.

Prvni Asuanskou prehradu postavili Britove v letech 1892-1902. Hraz byla pote jeste dvakrat zvysena. Po jezere teto prehrady se plavili v roce 1931.

Vami zminena prehrada z let 1960-70 je tzv. Asuanska vysoka hraz a lezi 6 km na jih (proti proudu) od te prvni.

Puvodni hraz stare prehrady dodnes stoji a pouziva se jako vyrovnavaci stupen pro hydroelektrarny Aswan I a Aswan II, i kdyz vyska jeji hladiny byla snizena.

https://en.wikipedia.org/wiki/Aswan_Low_Dam

+3/0
20.2.2016 19:00

J70a32r40o69s56l74a90v 95P92o25r61t 7979217289475

Jo zlatá koloniální doba - domorodci se nevraždili , bylo podstatně bezpečněji . Z Egypta jeli přes území jednoho státu až do jižní Afriky prostě to šlo absolvovat . Dneska zkuste vlastnit penzion v Káhiře ;-D

+4/0
20.2.2016 11:53

R36a57d53i79m 98P25o33l62á83š63e19k 9836463809479

Není ani tak pravda, že Afrika byla tehdy bezpečnější.

Jak Foit cestou kreslil hlavy domorodců, upřeně se na díval a osvětloval silným světly a snad i z lékárny výpravy trochu léčil nemocné černochy a konkurovat tak místním šamanům, rozšířil někdo o něm zvěst, že černochy hypnotizuje, potom je zabíjí a pojídá. Tyto zvěsti šířily i tehdejší oficiální místní africké noviny. Přidalo tomu údaje i to, že ve své výbavě měl masové konzervy určené pro cestovatele po Africe, na kterých byl obrázek černocha, takže podle černochů jím usmrcení černoši byli vyváženi pryž z Afriky, tam naloženi do konzerv a ty konzervy byly zpátky dováženy jako běžné masové konzervy.

V mnoha afrických městech se tak Foit musel před africkou veřejností skrývat, dokonce i musel utéct před davem černochů, který ho chtěl lynčovat.

0/0
20.2.2016 11:48

R29a22d80e67k 75F33o81l49p82r76e18c11h29t

A nepletete si ty hrozby lynčování s poválečným působením pana Foita v Africe, kdy byl skutečně domorodci obviňován z kanibalismu a jen taktak si s manželkou zachránili životy? Na tom, že cestování Afrikou bylo kdysi o poznání bezpečnější než dnes, se shodlo více aktérů. Nakonec ve stejném duchu se vyjádřil i Miroslav Zikmund porovnávaje tehdejší vlastní zážitky s dnešními zprávami.

+2/0
20.2.2016 13:02

R88a91d53i38m 62P35o43l44á85š63e85k 9736743889869

Tak to asi ano. V tom případě o tom víte víc než já.

0/0
20.2.2016 16:50

S60t27a73n35i26s36l36a39v 27K66r71e18j79c75a46r 6627856673934

Krásný článek o Československé minulosti, a Československém podnikání. Ano nebyla pouze úspěšná Moravská Tatra a Česká Aero. Jež dobyly předválečnou Afriku. Tatra 12, Aero 550 a 600.Byly pravými Československými výrobky jež se osvědčily na dálkových trasách. A nebyli to pouze automobilky ale i karosárny jež vytvářely automobilové speciální úpravy sériových vozidel. Je škoda, že jsme se k této tradici po roce 1990 nikým nevrátily. Propagujeme sice už neexistující ndráckou firmu Trabant, ale nemáme nikoho, kdo by následoval H+Z nebo F.A. E. s Českými výrobky.

0/0
20.2.2016 10:51

R53a94d83i35m 87P83o55l19á14š24e96k 9386623779659

Po roce 1990 se už k tomu vrátit nešlo. Těch víc než 40 let by se muselo dohnat najednou kompletně novým vývojem. A to třeba pro jedno auto vyráběné sériově v běžném počtu roku 1990 vyžadovalo nějakou miliardu investic na vývoj a další miliardu Kč na výrobní linky takové automobilky.

+1/0
20.2.2016 16:56

J70i72ř12í 60S42c83h51w59a77c44h 8958904918406

ač se dnes tvrdí, že dnešní příčinou dnešního neklidu v Africe je "vývoz demokracie" (z USA a EU) tak pravý důvod je mnohem hlubší.. Byl to už vývoz socialismu.... samozřejmě s náležitou podporou ve vojenské oblasti. A černoch nebo arab, když dostane samopal do ruky, už nikdy pracovat nebude, protože pokud mu něco nedají, tak si to prostě vezme.

+18/−1
20.2.2016 1:29

J56i28ř76í 91N85e51u70m26e32i25s29t38e18r 2402245143681

Já si vždycky vzpomenu na scénku z Bohové musí být šílení, kde ten internacionálně bratrský Kubánec při přestřelce huláká na toho černocha Přišel jsem tě osvobodit od útlaku, ty černá hubo....

+13/−1
20.2.2016 7:03

R92a80d63i32m 80P92o33l91á13š41e94k 9416683279159

Myslím, že to není úplně pravda.

Například jsem četl knihu John Brom Africká Odyssea, to byl cestovatel a částečně dobrodruh českého původu, který procestoval Afriku někfy v 50 letech minulého století, kdy tam socialismus ještě nevyváželi. A podle něho byla nestabilita Afriky daná masovou pověrčivostí Afričanů, kterou tehdejší kolonialismus prakticky vůbec neřešil či řešil jen na povrchu a zběžně.

A přečtěte si knihy Alberta Schweitzera o nemocnici v Lambarene, to je nějak období tuším 1890 až 1925 a tam Schweitzer píše o černoších úplně stejně. Západní vymoženosti sice přijímají, ale svých pověr, podle kterých žijí, se ani v nejmenším nevzdávají. A jejich život určují výhradně ty pověry, ne západní vymoženosti.

A je to vidět i dnes, třeba jak někteří černoši přistoupili k ebole, kterou se snažili léčit pomočí domorodých šamanů a jak zlynčovali ty zdravotníky, kteří je měli očkovat.

0/0
20.2.2016 12:00

P45e32t31r 46M93a84r82š62o42u54n 5495868406146

R^ neznal jsem, supr článek

A kam na toto chodíte? ;-D:

- Baum byl doktorem přes pavouky. Ne snad, že by je léčil, ;-D

- nemohla aspirovat na účast v žádné concours d’elegance, ale to rozzuřeného pštrosa (když mu přejedete vejce) v hloubi Afriky stejně nezajímá ;-D

- zpestřit snad jen racci chechtaví a boj české učitelky se žralokem, ;-D

- Jejich syn Ludvík počmáral Foitovi auto ;-D (nebýt pohledu do fotek, tak to zní zajímavě ;-D)

- v cestě nevhodně ležícím kamenem ;-D

R^R^R^R^R^

+12/0
20.2.2016 0:53

J74i21ř45í 73E74r12b20e37n 1173754356537

Pan Folprecht měl v sobě zjevně hodně dobrou večeři, taky jsem se bavil ;-DR^

+1/0
20.2.2016 9:10

T98o81m20á74š 84Z63e96m24a91n 3855198764195

Kromě zajímavé cesty a výdrže našich tehdejších produktů až automobilismus byl ještě vp lenkách mne nejvíce zaujaly dvě věci:?

a) Koloniální bezpečná Afrika

b) Člověk si tehdy mohl na cestu vzít zbraň a cestu učinit ještě bezpečnější aniž by mu do toho kecaly úřady. Podobné to bylo ještě za Hanzelky a Zikmunda, kteří si s sebou vezli pistole. Který turista si dnes může cestovat po světě se zbraní? Kolik lidí dnes dostane hysterický záchvat jen kyž uslyší slovo zbraň..

+11/−1
20.2.2016 0:44

T29o59m67á92š 25Z93e17m24a55n 3215508854105

až = ač a další překlepy, omlouvám se.

0/0
20.2.2016 0:45

J52a67r68o85s88l25a21v 88P12l67a63c90h91e92t17k39a 7446296606209

Jo, to byly casy kdyz jeste nemel kazdy druhy african kalasnikov.

+2/−1
20.2.2016 0:39

J53i89ř24í 27E69r81b29e83n 1703634656687

A hlavně těch Afričanů bylo čtyřikrát méně, bez euroamerického civilizačního přínosu v podobě DDT, penicilínu, pitné vody a rabovacího intenzivního zemědělství...

0/−1
20.2.2016 9:12

T61o18m54a26s 75A75p48l 4276916133120

..panečku, to byly aspoň časy...

+1/0
20.2.2016 0:26





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.