Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pouští a pralesem. Příběh malé tatrovky, která dobyla Afriku

Tatra 12 byl první československý a zároveň vůbec první automobil s dvouválcovým motorem, který přejel černý kontinent. Stalo se tak v roce 1931. Seznamte se prostřednictvím následujících řádků a dobových fotografií s nesmrtelným vozem i s jeho posádkou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

T90o35m70a20s 91T14o49m67a29s 1569696508832

Tak a příště neco o F.A.Elstnerovi a jeho rodině - Saharou a pralesem umím asi celou nazpaměť - nejoblíbenější kniha mého mládí

+1/0
21.2.2016 19:26

R69a15d31e22k 66R66a31i39d83a 5537912859

Skvělý článek, nechcete ještě napsat o cestě F.A. Elstnera s vozem Aero Minor? :)

+3/0
21.2.2016 11:53
Foto

T10o32m44a17s 42T63o32m30a46s 1919736388552

ted to zrovna píšu taky !!!

0/0
21.2.2016 19:27


T60o34m31á43š 64P41a35č49e88s 2328202587307

A tu střílnu tam měli k čemu?

0/−2
20.2.2016 20:41

A67l89b18e61r51t 26K27á16m14e27n 9334218249151

Používali ju pri love novplisov.

Dlhé, čierne stvorenie s bielymi zubami, čo kričalo "novplís" vždy, keď na neho namierili kver.

0/0
21.2.2016 19:29

J28a63n 74F77r41ý91d66l 1154418982945

Děkuji za pěkný článek. Co jsou prosím vás ty "figury" na plánku rozmístění věci v autě? Na co sloužily?

+1/0
20.2.2016 18:38

J28i21ř66í 45S20c98h34w57a22c95h 8428224838496

to je asi prostor pro "hlavy" domorodců, které sochař vytvářel, modeloval, nikoliv sekal ;-)

V článku je o tom zmínka.

+1/−1
20.2.2016 19:16

P56e20t49r 56P16o96u32r 9504350165855

Zajímavá cesta, ani jsem o ní nevěděl. Jen mi není jasné, jak se mohl cestovatel v roce 1931 plavit po Asuánské přehradě, když se začala stavět až koncem 60 tých let (Přehrada vytváří pomocí vody z největší řeky Egypta Nilu - Násirovo jezero. Tato přehradní nádrž je svou plochou o celkové velikosti asi 6 000 km2 třetí největší vodní plochou světa.

Přehrada byla stavěna od roku 1960 do 1971.

0/0
20.2.2016 18:08

J24a53r77o65s62l61a57v 18P65o33r15t 7609697939275

Byla v letech 60-70 zvětšena .

0/0
20.2.2016 18:38

J98a62n 12P19r85i50c89h37y83s80t27a58l 8351118723

Kdepak. To jsou dve ruzne prehrady.

Prvni Asuanskou prehradu postavili Britove v letech 1892-1902. Hraz byla pote jeste dvakrat zvysena. Po jezere teto prehrady se plavili v roce 1931.

Vami zminena prehrada z let 1960-70 je tzv. Asuanska vysoka hraz a lezi 6 km na jih (proti proudu) od te prvni.

Puvodni hraz stare prehrady dodnes stoji a pouziva se jako vyrovnavaci stupen pro hydroelektrarny Aswan I a Aswan II, i kdyz vyska jeji hladiny byla snizena.

https://en.wikipedia.org/wiki/Aswan_Low_Dam

+3/0
20.2.2016 19:00

J76a84r59o59s95l55a55v 91P58o43r83t 7149287269515

Jo zlatá koloniální doba - domorodci se nevraždili , bylo podstatně bezpečněji . Z Egypta jeli přes území jednoho státu až do jižní Afriky prostě to šlo absolvovat . Dneska zkuste vlastnit penzion v Káhiře ;-D

+4/0
20.2.2016 11:53

R59a78d62i87m 97P68o48l26á30š45e33k 9256933839449

Není ani tak pravda, že Afrika byla tehdy bezpečnější.

Jak Foit cestou kreslil hlavy domorodců, upřeně se na díval a osvětloval silným světly a snad i z lékárny výpravy trochu léčil nemocné černochy a konkurovat tak místním šamanům, rozšířil někdo o něm zvěst, že černochy hypnotizuje, potom je zabíjí a pojídá. Tyto zvěsti šířily i tehdejší oficiální místní africké noviny. Přidalo tomu údaje i to, že ve své výbavě měl masové konzervy určené pro cestovatele po Africe, na kterých byl obrázek černocha, takže podle černochů jím usmrcení černoši byli vyváženi pryž z Afriky, tam naloženi do konzerv a ty konzervy byly zpátky dováženy jako běžné masové konzervy.

V mnoha afrických městech se tak Foit musel před africkou veřejností skrývat, dokonce i musel utéct před davem černochů, který ho chtěl lynčovat.

0/0
20.2.2016 11:48

R12a31d16e91k 55F29o10l20p97r71e53c70h52t

A nepletete si ty hrozby lynčování s poválečným působením pana Foita v Africe, kdy byl skutečně domorodci obviňován z kanibalismu a jen taktak si s manželkou zachránili životy? Na tom, že cestování Afrikou bylo kdysi o poznání bezpečnější než dnes, se shodlo více aktérů. Nakonec ve stejném duchu se vyjádřil i Miroslav Zikmund porovnávaje tehdejší vlastní zážitky s dnešními zprávami.

+2/0
20.2.2016 13:02

R75a11d46i70m 21P41o31l47á95š46e13k 9146383689389

Tak to asi ano. V tom případě o tom víte víc než já.

0/0
20.2.2016 16:50

S23t71a39n61i17s23l40a61v 96K36r69e32j58c68a64r 6267536963944

Krásný článek o Československé minulosti, a Československém podnikání. Ano nebyla pouze úspěšná Moravská Tatra a Česká Aero. Jež dobyly předválečnou Afriku. Tatra 12, Aero 550 a 600.Byly pravými Československými výrobky jež se osvědčily na dálkových trasách. A nebyli to pouze automobilky ale i karosárny jež vytvářely automobilové speciální úpravy sériových vozidel. Je škoda, že jsme se k této tradici po roce 1990 nikým nevrátily. Propagujeme sice už neexistující ndráckou firmu Trabant, ale nemáme nikoho, kdo by následoval H+Z nebo F.A. E. s Českými výrobky.

0/0
20.2.2016 10:51

R29a98d61i14m 61P62o96l15á84š12e87k 9266593709959

Po roce 1990 se už k tomu vrátit nešlo. Těch víc než 40 let by se muselo dohnat najednou kompletně novým vývojem. A to třeba pro jedno auto vyráběné sériově v běžném počtu roku 1990 vyžadovalo nějakou miliardu investic na vývoj a další miliardu Kč na výrobní linky takové automobilky.

+1/0
20.2.2016 16:56

J35i42ř91í 63S39c44h48w48a44c50h 8198714778416

ač se dnes tvrdí, že dnešní příčinou dnešního neklidu v Africe je "vývoz demokracie" (z USA a EU) tak pravý důvod je mnohem hlubší.. Byl to už vývoz socialismu.... samozřejmě s náležitou podporou ve vojenské oblasti. A černoch nebo arab, když dostane samopal do ruky, už nikdy pracovat nebude, protože pokud mu něco nedají, tak si to prostě vezme.

+18/−1
20.2.2016 1:29

J30i58ř16í 43N28e19u24m20e34i98s53t26e34r 2762935483521

Já si vždycky vzpomenu na scénku z Bohové musí být šílení, kde ten internacionálně bratrský Kubánec při přestřelce huláká na toho černocha Přišel jsem tě osvobodit od útlaku, ty černá hubo....

+13/−1
20.2.2016 7:03

R71a87d72i38m 83P61o42l65á15š79e59k 9276633519909

Myslím, že to není úplně pravda.

Například jsem četl knihu John Brom Africká Odyssea, to byl cestovatel a částečně dobrodruh českého původu, který procestoval Afriku někfy v 50 letech minulého století, kdy tam socialismus ještě nevyváželi. A podle něho byla nestabilita Afriky daná masovou pověrčivostí Afričanů, kterou tehdejší kolonialismus prakticky vůbec neřešil či řešil jen na povrchu a zběžně.

A přečtěte si knihy Alberta Schweitzera o nemocnici v Lambarene, to je nějak období tuším 1890 až 1925 a tam Schweitzer píše o černoších úplně stejně. Západní vymoženosti sice přijímají, ale svých pověr, podle kterých žijí, se ani v nejmenším nevzdávají. A jejich život určují výhradně ty pověry, ne západní vymoženosti.

A je to vidět i dnes, třeba jak někteří černoši přistoupili k ebole, kterou se snažili léčit pomočí domorodých šamanů a jak zlynčovali ty zdravotníky, kteří je měli očkovat.

0/0
20.2.2016 12:00

P28e73t64r 53M80a82r40š61o80u24n 5175918206226

R^ neznal jsem, supr článek

A kam na toto chodíte? ;-D:

- Baum byl doktorem přes pavouky. Ne snad, že by je léčil, ;-D

- nemohla aspirovat na účast v žádné concours d’elegance, ale to rozzuřeného pštrosa (když mu přejedete vejce) v hloubi Afriky stejně nezajímá ;-D

- zpestřit snad jen racci chechtaví a boj české učitelky se žralokem, ;-D

- Jejich syn Ludvík počmáral Foitovi auto ;-D (nebýt pohledu do fotek, tak to zní zajímavě ;-D)

- v cestě nevhodně ležícím kamenem ;-D

R^R^R^R^R^

+12/0
20.2.2016 0:53

J19i70ř53í 95E96r47b83e15n 1123454966727

Pan Folprecht měl v sobě zjevně hodně dobrou večeři, taky jsem se bavil ;-DR^

+1/0
20.2.2016 9:10

T77o23m39á64š 92Z70e57m61a97n 3605228504665

Kromě zajímavé cesty a výdrže našich tehdejších produktů až automobilismus byl ještě vp lenkách mne nejvíce zaujaly dvě věci:?

a) Koloniální bezpečná Afrika

b) Člověk si tehdy mohl na cestu vzít zbraň a cestu učinit ještě bezpečnější aniž by mu do toho kecaly úřady. Podobné to bylo ještě za Hanzelky a Zikmunda, kteří si s sebou vezli pistole. Který turista si dnes může cestovat po světě se zbraní? Kolik lidí dnes dostane hysterický záchvat jen kyž uslyší slovo zbraň..

+11/−1
20.2.2016 0:44

T69o40m36á91š 24Z75e69m32a52n 3945188154305

až = ač a další překlepy, omlouvám se.

0/0
20.2.2016 0:45

J66a14r17o22s70l28a56v 17P15l27a31c26h31e46t43k57a 7246576586129

Jo, to byly casy kdyz jeste nemel kazdy druhy african kalasnikov.

+2/−1
20.2.2016 0:39

J38i37ř16í 57E23r87b69e36n 1503344276307

A hlavně těch Afričanů bylo čtyřikrát méně, bez euroamerického civilizačního přínosu v podobě DDT, penicilínu, pitné vody a rabovacího intenzivního zemědělství...

0/−1
20.2.2016 9:12

T58o71m14a53s 54A84p89l 4936936583640

..panečku, to byly aspoň časy...

+1/0
20.2.2016 0:26





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.