Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Roboautům chybí buňky pro řízení, dohánějí to pílí a disciplínou

Schopnost improvizace, řešení aktuálních nestandardních situací na silnici, rozumná míra riskování, tím vším budou ještě dlouho živí řidiči překonávat stroje. V Kalifornii mají přesný přehled, jak jde jízda bez řidiče prototypům, které mají svolení jezdit po tamních silnicích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T40o19m40á67š 26Z79e98m85a33n 3685148364145

Připomíná mi to anegdotu z německé okupace - čestí zaměstnanci dráhy sabotovali tak že dopuntíku dodržovali zákony a nařízení - všechna pravidla a předpisy - to stačilo na naprostou paralizaci drah. Nevím jestli má ta historka reálný zklad, ale něco mi říká že tomu bude podobně i v automobilové dopravě.

Pravidla jsou už tak přísná a rozsáhlá, že doprava nekolabuje jen díky jejich porušování. A to roboti zatím neumí.

0/0
26.1.2016 22:40

T52o94m85á94š 32Z54e93m71a37n 3165718604605

anekdotu..

0/0
26.1.2016 22:43

J37a72k81u87b 98H72e72g11e31n70b82a75r80t 9775684209534

To snad existuje i dnes: https://de.wikipedia.org/wiki/Dienst_nach_Vorschrift

0/0
27.1.2016 1:10

Ř83e85h29o37ř 78V39l47a93s54á33k 2694454471126

Jo, "rozumná míra riskování". Jeden z důvodů, proč se my, pro které není automobil vášní, celkem těšíme na masivní nástup roboautomobilů. Fakt bych radši, kdyby ostatní řidiči kolem mne místo "rozumného riskování" jezdili raději zkrátka rozumně, bez riskování.

+2/−3
26.1.2016 20:41

T60o53m28á47š 57Z59e85m26a37n 3415788934635

Posledně jste se přiznal, že ročně najedete 2000 km. A to na 10 km naučené trasy.

Váš názor na dopravu budiž úměrný vašim zkušenostem.

+2/−1
26.1.2016 22:45

A34l48e77š 23Z92e68l95i28n49k75a 1514532546

Roboauto bude mít jistě méně "ťukanců", ale zase bude selhávat tam, kde to dokáže vyhodnotit člověk, někdy selže technicky a někdy Vás obětuje pro menší celkovou škodu.

0/−2
26.1.2016 20:35

D18a69v34i77d 55C97h10o47d38ú77r 2268258903158

Ale i ta drzost by šla to auto naučit. Autor nemá vůbec ponětí o čem píše. Problém je v tom že řidič s tou drzostí do toho jde že může ťuknout. A to by asi veřejnost nesnesla

+2/0
26.1.2016 20:27

M62a33r98t12i10n 47V59á53v40r30a 2840913329

Zavedení autonomních aut povede k takovému posílení ekonomiky, že si to ještě nedokážeme představit.

Zkušenosti, které teď v USA získávají, jsme mohli získávat taky. Místo toho jen trapně přihlížíme, jak nám utíkají v oboru, ve kterém jsme s nimi klidně mohli držet krok.

Je mi z toho smutno. Stačilo pár legislativních změn a mohlo se testovat i tady. Místo toho jen čumíme, jak jsme zase pozadu.

+4/−2
26.1.2016 20:11
Foto

P53e43t64r 35P78r71o16c16h41á18z67k16a 3102476652334

Můžete mi to prosím vysvětlit?Jaký vliv na ekonomiku bude mít autonomní auto? O držení kroku s vyspělou zemí jako je USA si myslím své.Máme sice dobré vědce, ale náš průmysl a vývoj komponentů by na to nejspíš nestačil.Legislativa by to také nevyřešila.Nemáme prostory jako jsou v USA.Máme daleko větší hustotu obyvatel, horší a užší silnice a méně vyježděné řidiče.Představa jak se v našem provozu pohybuje autonomní auto je dost děsivá.Nejspíš by po pár kilometrech skončilo jako vrak.Také nevím, která naše pojišťovna by ho pojistila a byla ochotná převzít hrazení případných škod.

+2/0
26.1.2016 20:27

Ř11e49h45o75ř 53V14l22a85s52á51k 2504534701196

Kdyby byli zákonodárci rychlejší, mohli sem nalákat vývoj. V šířce silnic ani hustotě obyvatel problém nehledejte, vývojáři by se výzev nebáli, naopak! Akorát by tomu musela přát legislativa.

0/−2
26.1.2016 20:43
Foto

P80e47t35r 22P17r24o83c44h61á89z22k43a 3562276672934

Nalákat vývojáře není o legislativě, ale o penězích.Tolik kolik jim nabídnou tam u nás nikdy nedostanou.Pokud by někdo opravdu chtěl na těchto systémech zde pracovat tak bude i bez legislativy.Spousta věcí se nejdříve řeší v teoretické rovině.Vývoj software a komponentů a pak teprve přijde výroba a zkoušky na silnici.Nehledě na to, že spousta s toho, co je použito ve finálním vozidle se dá využít v normálních autech, nebo v jiném oboru.

0/0
26.1.2016 21:19

P42a40v59e16l 73B95e82r51a86n 9765897600

Jj, minimálně kolik profesionálních řidičů bude výhledově bez práce... :-/

0/0
28.1.2016 10:11

V22í91t 29K64o64u87b47a 6586350624218

Když vím jak často se mi kousne počítač, nebo telefon, tak do tohohle zařízení bych sebe ani svoji rodinu neposadil ani za zlaté prase. Možná na kolejích se dá věřit automatickému metru, ale na silnici? Děkuj nechci. A kdyby to snad chtěl někdo nařizovat, pak tu máme kola.

+3/−3
26.1.2016 12:12

V53í25t 85B64r11z24o63b90o77h39a34t82ý 7560202393581

To je tedy fundovaný názor :-D Podívejte se na hustotu letového provozu, třeba nad Evropou a pak si představte, že letový provoz z velké části také řídí počítače, přičemž drtivou většinu leteckých neštěstí má na vině lidský faktor. Srovnání s Vaším osobním počítačem, či telefon, na kterém máte nainstalovanou (a spuštěnou) hromadu aplikací (o kterých většina uživatelů těchto zařízení nemá ani přehled) se opravdu nedá srovnávat s uzavřeným počítačovým systémem autonomního systému.

0/0
27.1.2016 21:19

P74a73v38e38l 65F37o17l53t10á76n 4300242914

"rozumná míra riskování" – není to tak trochu protimluv?

Kdyby mi autor s "potřebnou dávku sebevědomí a „drzosti“" vyjel z vedlejší pod kola, tak by mě pěkně nas•al.

"navázat oční kontakt" – kolik lidí už na něj doplatilo? Druhý řidič na vás kouká a jede a jede a...

"za žádnou nehodu nemohlo robotické auto" a "nikdo při jejich nehodách nezemřel" – opravdu souvztažnost hodná génia

Nepsal náhodou stejný autor ten tolik "objektivní" článek o Tesle?

0/−6
26.1.2016 11:26

J61o78s56e83f 15V96a93l30a 9790963863853

ad 1. vjet na hlavni lze tak, ze a-neomezim vozidla jedouci po hlavni silnici b-omezim vozidla jedouci po hlavni silnici bez toho, aby musela NAHLE zmenit smer nebo rychlost jizdy (to neznamena, ze auta na hlavni nemusela zmenit rychlost nebo smer, ale ne NAHLE). Obe varianty jsou podle vyhlasky pripustne a podle pravidel.

2. jsou siuace, kdy se bez ocniho kontaku neobejdete. Treba kdyby se teoreticky v jednom okamziku na klasicke X krizovatce bez vyznacene prednosti v jizde potkala 4 auta z ruznych smeru

+4/0
26.1.2016 19:45

P62e36t68r 43M61a93l80i17š76k17a 6981595871823

To mini auto od Googlu bych bral na dojížděni do práce. Samozřejmě s volantem a pedály, brzdy předpokládám že má pokud nebrzdí jenom motorem.

0/0
26.1.2016 11:25

P24e59t57r 57M56i23c85h70a63l 2470714141102

Tak bublina konečně splaskla. Autonomní auta nejsou schopna autonomního provozu a nikdy nebudou. Jako výpomoc řidiči při dlouhých cestách budou ale určitě přínosem. Asi jako když jedu někam na delší cestu s manželkou a ona mě vystřídá, abych netáhl 800, 1000 km sám. Byť žena není nijak excelentní řidič a musím sledovat provoz a trochu ji "hlídat", stačí mi to, abych si trochu odpočinul a po hodině až dvou můžu zase v klidu řídit dál.

0/−7
26.1.2016 10:08

M36i34l61a80n 53K58l41o78u51č54e27k 9414427679306

Osobně si tipuji, že v budoucnu bude zcela zakázáno aby lidé na silnicích řídili vlastnoručně, tím se vyřeší ten problém s lidským faktorem a zvýší se významně bezpečnost a plynulost provozu.

+7/−1
26.1.2016 11:08
Foto

P21e54t11r 48P84r54o18c21h15á30z48k38a 3382486492974

Jaký to pak bude mít smysl?Pokud zavedeme auta bez řidiče, tedy s nějakou verzí autopilota má vůbec ještě smysl takový vůz pro běžnou rodinu?Není pak lepší používat jen mikrobusy či jiná vozidla pro více osob?Zvedla by se s tím ekonomika provozu a bylo i víc místa na silnici a méně emisí.Auto není jen prostředek pro přemístění s bodu A do bodu B. Člověk se cítí svobodným pokud rozhoduje sám.Beru zásah v krizové situaci kdy systém pomůže, nebo zabrání nehodě.Tak jak to dělá ABS, ESP,ASR a podobně.Rozhodnutí o tom jak jet bych nechal na řidiči člověku.

+1/0
26.1.2016 20:23

V79í24t 31B75r17z50o81b46o78h43a33t81ý 7800162133381

Smysl to bude mít především ten, že se zvýší bezpečnost. A opravdu si nemyslím, že automatizovaná doprava bude mít za následek nástup hromadné dopravy - osobně si ani nedokážu představit jak by fungovalo, kdyby se rodina rozhodla jet v neděli k babičce nebo ještě hůř zajet do obchodu vyzvednout větší nákup neřku-li nábytek. Další smysl hledejte v tom, že přepravovat se budou tímto systémem mít možnost i osoby, které využít automobilu nemohou, počínaje lidem s vadou, která brání mít ŘP, konče lidmi společensky unavenými.

Jistě najde se spousta situací, kdy je lepší manuální řízení a dlouhou dobu nejspíš auta tuto funkcionalitu mít budou, nicméně názor, že v budoucnu autonomní řízení automobilu převálcuje manuální řízení je oprávněný.

Ale nemusíte se bát, že v brzké době o možnost řízení přijdete, vlády totiž tak nějak začali s pokutami vybranými v dopravě počítat natolik, že se jich nebudou hodlat vzdát, tudíž pokusám zavádět v tomto oboru automatizaci bude nejspíš ještě dlouhou dobu ve velké míře bráněno.

0/0
27.1.2016 21:30
Foto

P81e52t13r 43P36r27o12c60h50á79z53k68a 3472376912494

Je omezená kapacita silnic, kapacita parkovacích míst a to vše bude mít vliv na snížení počtu soukromých aut.Počítám, že není daleko doba kdy si auto bude moc dovolit jen někdo.Už teď kolikrát je člověk rychleji na kole nebo pěšky než autem.Problém nevyřeší ani auta na elektriku. Přesto že se propagují bezplatné dobíjecí stanice, časem i tato služba bude za peníze a kapacita stanic nebude zase tak velká aby zvládla nápor.Spočítejte si dobu nabíjení, nabíjecí proud a porovnejte to s kapacitou klasické benzínové, nebo plynové stanice. Ve městech budou nejspíš převládat sdílená auta aby vůbec mohla jezdit musí i jejich počet být omezený. U autonomních aut mě docela zajímá, jak bude řešen problém s vozy policistů, záchranářů a podobně.A jak bude autonomní auto chráněnmo před různou úpravou aby jeho autonomnost byla omezena.A že se tací kteří to zkusí najdou o tom nepochybuji.

0/0
28.1.2016 16:53

V22í15t 76B43r62z52o97b44o46h60a66t48ý 7740732863321

Pokud potřebuju přestěhovat skříň tak můžu být pěšky stokrát rychlejší, ale zkrátka ji nepřestěhuju.

O autech na elektřinu jsem vůbec nepsal (mimochodem rychlonabíječky těchto aut dokážou nabít v řádu desítek minut a ještě rychlejší "dotankování" se dá zajistit výměnným systémem-ale prosím o tomto se už nebavme), psal jsem o autonomních systémech. V původním příspěvku jasně zmiňuji, že se najde spousta situací, kdy je manuální řízení lepší a z tohoto hlediska možnost přepnutí do manuálního řízení bude ještě dlouho zachována - mnoho lidí by ale v určitých situacích možnost autonomního systému využila. Jde to samozřejmě řešit i u záchraných a bezpečnostních složek - kličkování ve městě neřku-li pronásledování dokáže daleko lépe zvládnout počítač než člověk.

Zbytek Vašeho příspěvku je jen taková ryze subjektivní úvaha, která je založena čistě na Vaší fantazii - zde nemá cenu diskutovat vůbec, doprava se bude ubírat tím směrem, jaký bude lidem nejvíce vyhovovat a jaký bude zároveň ekonomicky výhodný. Brát Vám Váš názor v tomto ohledu rozhodně nechci, nicméně to že v budoucnu vymizí individuální doprava je dosti nereálné.

0/0
28.1.2016 21:33
Foto

P48e42t35r 10P66r95o94c46h87á13z73k55a 3102116922194

Souhlasím s tím, že nějaký autonomní systém bude v budoucnu v každém autě.Moc nevěřím systému scela autonomnímu.Respektive moc brzy.Nesouhlasím s tím, že například kličkování zvládne lépe počítač.Kdepak, nedokáže zatím porazit člověka a na spoustě testovacích okruzích se to už prokázalo.Nedovede tak rychle reagovat a hlavně rychle vyhodnocovat různé, často protichůdné informace.Dokázal by to, pokud by se pohybovalo autonomní auto mezi jen autonomními auty.Pak by to šlo a celkem bez potíží, potlačil li by se lidský faktor jako například chodci.To jak bude doprava vypadat v budoucnu není má vize, je to trend, ke kterému vše směřuje a spousta odborníků tohle prognózuje.Já se toho určitě nedožiji, stejně jako plně autonomních systémů a jsem rád.

0/0
1.2.2016 20:11

K94a94m88i41l 92S96c60h48w89a59g44e90r 3793516925126

To ani nee, spíš je to možné naopak - jedno auto bude pro spoustu lidí (tzv. car sharing). To už ostatně existuje i dnes, byť jenom v testovacích režimech.

0/0
28.1.2016 11:50
Foto

P15e78t81r 24P88r59o24c22h48á79z47k25a 3642936692904

Ano, to je jedna s možností.

0/0
28.1.2016 16:54

P59e65t55r 64M77i90c42h17a49l 2370484281162

Jakub Melzoch 65552 , Josef Schmidt 53732 , Ondřej Staroch 50324 , Řehoř Vlasák 24416 , Pavel Foltán 4024

..............

Pět zjevných neřidičů. ;-D

0/0
28.1.2016 2:19

K44a11m95i32l 32S61c96h95w23a37g80e16r 3393266795586

Autonomní auta samozřejmě schopná jsou - problém jsou neukáznění řidiči ohrožující ostatní. Typicky v ČR absence bezpečných rozestupů - v Rakousku byste dávno dostali pokutu, ale u nás si kdejaký pitomec najede na dálnici při předjíždění pár metrů za mně klidně ve 130!! Kdy je bezpečný rozestup min. 72m!! Takže se moc těším až tyhle ho..da přestanou ohrožovat moji rodinu.

0/0
28.1.2016 11:58

D79a10n73i93e49l 31T88o90m37e56k 8499105908806

Vypadá to, že autonomní auta nebude možno rozumně kombinovat s lidským řidičem. Takže nakonec buď se zavede nějakým způsobem oddělený provoz pro autonomní auta, nebo se výsledky výzkumu použijí aspoň jako asistenční systémy pro auta s řidičem.

0/0
26.1.2016 9:57

J80a19k85u73b 30N73o12v23á68k 8700463380622

Anebo se zakáže ruční řízení a bude možné jen na uzavřeném okruhu.

+1/0
26.1.2016 11:11

P68e41t37r 96M83a13r89š68o78u67n 5275418506606

Pravda je, že být ten provoz celý autonomní, tak třeba zminované vyjetí z vedlejší problém nebude. Automat si mezi sebou prostě nechá větší mezeru pro bezpečné najetí ostatních z vedlejší při velkém provozu, který bude jakožto pc od ostatních účastníků provozu znát... takže ty problémy způsobuje opravdu spíše kombinace i díky té "míře rizika", což jsou i menší rozestupy mezi auty u živých řidičů. A přiznám se, že ani já bych kolikrát neuspěl v hodnocení zda jsem dodržel bezpečnou vzdálenost, už jen z principu lidského řidiče, který tu vzdálenost dohaduje. PC si ji přesně vypočítá... atd. atd..

V továrnách také jezdí spoustu automatů, a křížení i jízda vedlejší/hlavní je vyřešena. Protože se mezi sebou "domluví" ty stroje (a byl tu tuším i někde článek o skladu Amazonu)

0/0
26.1.2016 14:33
Foto

P73e43t41r 33P50r56o23c45h98á34z30k40a 3162386162964

Pak je nesmysl aby auto vlastnil každý.Stačí vlastně jen hromadná doprava.Bude se pohybovat konstantní rychlostí a pokud obsáhne všechna místa a nebudou li jí překážet jiné vozy jezdící často zbytečně bude možná i rychlejší.Naštěstí se takové doby nejspíš nedožiji.Bude sice bezpečná, ekonomická, ale zatraceně nudná.

+1/0
26.1.2016 20:32

J59a35k78u83b 60N38o68v25á21k 8120163770902

Jo to si dovedu představit. Buď budu vědět dopředu, tak zadám požadavek na konkrétní čas nebo místo anebo se rozhodnu a vyšlu signál a počkám na něco, co mě s ostatníma nabere s optimální trasou nebo jen mírným vychýlením pro ostatní a pro příslušný počet cestujících. Platit by se pak mohlo za km nebo paušálně. Vlastně takové lepší a inteligentnější taxi a bus v jednom.

+2/0
27.1.2016 9:54
Foto

P50e17t15r 12P42r61o61c93h37á15z14k21a 3222276902974

Nejspíš to tak jednou bude, ale mě osobně by se to nelíbilo.

0/0
27.1.2016 18:18

J59o81s59e61f 50B61i30e80l24i81k 6892816138647

Spousta žen to má stejně. Taky jim chybí proˇřízení buňky a tak to dohánějí pílí a přehnanou discíplínou. Jen si nemyslim, že lepší řidič je ten, který v místě s devadesátkou jede sedmdesát jen proto, že Huml říkal, že to je bezpečnější.

Nic proti ženám. Jsou činnosti, kde si poradí lépe než chlap.

+4/−4
26.1.2016 7:35

M35i44l20a39n 30K43l79o32u11č35e72k 9444967419506

Mezi ně patří i bezpečnost provozu, ženy v přepočtu na ujeté km způsobují méně nehod a méně umrtí.

+3/−2
26.1.2016 11:06

A78l55e26š 55Z96e30l13i56n94k40a 1874662526

bez zohledněného nájezdu km ano ;-)

+2/0
26.1.2016 20:25

T80o61m47á79š 13Z54e12m49a85n 3775178614775

V těchto statistikách není nájezd nikdy zohledněn.

0/0
26.1.2016 22:43

P25a12v37e60l 24F88o85l82t82á41n 4210362854

Třeba takové těhotenství a následný porod.

0/0
26.1.2016 11:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.