Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Roboautům chybí buňky pro řízení, dohánějí to pílí a disciplínou

Schopnost improvizace, řešení aktuálních nestandardních situací na silnici, rozumná míra riskování, tím vším budou ještě dlouho živí řidiči překonávat stroje. V Kalifornii mají přesný přehled, jak jde jízda bez řidiče prototypům, které mají svolení jezdit po tamních silnicích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T41o39m36á81š 83Z62e73m36a33n 3225528934615

Připomíná mi to anegdotu z německé okupace - čestí zaměstnanci dráhy sabotovali tak že dopuntíku dodržovali zákony a nařízení - všechna pravidla a předpisy - to stačilo na naprostou paralizaci drah. Nevím jestli má ta historka reálný zklad, ale něco mi říká že tomu bude podobně i v automobilové dopravě.

Pravidla jsou už tak přísná a rozsáhlá, že doprava nekolabuje jen díky jejich porušování. A to roboti zatím neumí.

0/0
26.1.2016 22:40

T29o45m28á53š 80Z85e17m87a14n 3725438704165

anekdotu..

0/0
26.1.2016 22:43

J62a25k77u30b 34H69e96g71e12n25b96a74r73t 9755294119484

To snad existuje i dnes: https://de.wikipedia.org/wiki/Dienst_nach_Vorschrift

0/0
27.1.2016 1:10

Ř57e60h63o88ř 32V46l11a60s77á56k 2234644371666

Jo, "rozumná míra riskování". Jeden z důvodů, proč se my, pro které není automobil vášní, celkem těšíme na masivní nástup roboautomobilů. Fakt bych radši, kdyby ostatní řidiči kolem mne místo "rozumného riskování" jezdili raději zkrátka rozumně, bez riskování.

+2/−3
26.1.2016 20:41

T92o21m77á10š 58Z58e13m87a81n 3955898264305

Posledně jste se přiznal, že ročně najedete 2000 km. A to na 10 km naučené trasy.

Váš názor na dopravu budiž úměrný vašim zkušenostem.

+2/−1
26.1.2016 22:45

A30l78e16š 19Z87e85l65i24n82k16a 1264402776

Roboauto bude mít jistě méně "ťukanců", ale zase bude selhávat tam, kde to dokáže vyhodnotit člověk, někdy selže technicky a někdy Vás obětuje pro menší celkovou škodu.

0/−2
26.1.2016 20:35

D76a68v55i23d 82C17h74o58d14ú63r 2948758693528

Ale i ta drzost by šla to auto naučit. Autor nemá vůbec ponětí o čem píše. Problém je v tom že řidič s tou drzostí do toho jde že může ťuknout. A to by asi veřejnost nesnesla

+2/0
26.1.2016 20:27

M44a68r78t66i97n 15V26á79v81r70a 2470353779

Zavedení autonomních aut povede k takovému posílení ekonomiky, že si to ještě nedokážeme představit.

Zkušenosti, které teď v USA získávají, jsme mohli získávat taky. Místo toho jen trapně přihlížíme, jak nám utíkají v oboru, ve kterém jsme s nimi klidně mohli držet krok.

Je mi z toho smutno. Stačilo pár legislativních změn a mohlo se testovat i tady. Místo toho jen čumíme, jak jsme zase pozadu.

+4/−2
26.1.2016 20:11
Foto

P70e51t20r 14P60r68o80c80h43á41z68k23a 3812506702264

Můžete mi to prosím vysvětlit?Jaký vliv na ekonomiku bude mít autonomní auto? O držení kroku s vyspělou zemí jako je USA si myslím své.Máme sice dobré vědce, ale náš průmysl a vývoj komponentů by na to nejspíš nestačil.Legislativa by to také nevyřešila.Nemáme prostory jako jsou v USA.Máme daleko větší hustotu obyvatel, horší a užší silnice a méně vyježděné řidiče.Představa jak se v našem provozu pohybuje autonomní auto je dost děsivá.Nejspíš by po pár kilometrech skončilo jako vrak.Také nevím, která naše pojišťovna by ho pojistila a byla ochotná převzít hrazení případných škod.

+2/0
26.1.2016 20:27

Ř24e20h43o27ř 42V30l55a13s48á28k 2344614951866

Kdyby byli zákonodárci rychlejší, mohli sem nalákat vývoj. V šířce silnic ani hustotě obyvatel problém nehledejte, vývojáři by se výzev nebáli, naopak! Akorát by tomu musela přát legislativa.

0/−2
26.1.2016 20:43
Foto

P83e74t57r 38P14r16o92c58h43á16z88k70a 3112376192534

Nalákat vývojáře není o legislativě, ale o penězích.Tolik kolik jim nabídnou tam u nás nikdy nedostanou.Pokud by někdo opravdu chtěl na těchto systémech zde pracovat tak bude i bez legislativy.Spousta věcí se nejdříve řeší v teoretické rovině.Vývoj software a komponentů a pak teprve přijde výroba a zkoušky na silnici.Nehledě na to, že spousta s toho, co je použito ve finálním vozidle se dá využít v normálních autech, nebo v jiném oboru.

0/0
26.1.2016 21:19

P25a63v54e62l 66B60e13r17a44n 9495957160

Jj, minimálně kolik profesionálních řidičů bude výhledově bez práce... :-/

0/0
28.1.2016 10:11

V64í42t 43K28o84u56b56a 6926640534468

Když vím jak často se mi kousne počítač, nebo telefon, tak do tohohle zařízení bych sebe ani svoji rodinu neposadil ani za zlaté prase. Možná na kolejích se dá věřit automatickému metru, ale na silnici? Děkuj nechci. A kdyby to snad chtěl někdo nařizovat, pak tu máme kola.

+3/−3
26.1.2016 12:12

V64í32t 65B75r37z38o71b29o28h93a94t12ý 7700172433291

To je tedy fundovaný názor :-D Podívejte se na hustotu letového provozu, třeba nad Evropou a pak si představte, že letový provoz z velké části také řídí počítače, přičemž drtivou většinu leteckých neštěstí má na vině lidský faktor. Srovnání s Vaším osobním počítačem, či telefon, na kterém máte nainstalovanou (a spuštěnou) hromadu aplikací (o kterých většina uživatelů těchto zařízení nemá ani přehled) se opravdu nedá srovnávat s uzavřeným počítačovým systémem autonomního systému.

0/0
27.1.2016 21:19

P33a71v50e92l 63F20o86l92t11á71n 4690852544

"rozumná míra riskování" – není to tak trochu protimluv?

Kdyby mi autor s "potřebnou dávku sebevědomí a „drzosti“" vyjel z vedlejší pod kola, tak by mě pěkně nas•al.

"navázat oční kontakt" – kolik lidí už na něj doplatilo? Druhý řidič na vás kouká a jede a jede a...

"za žádnou nehodu nemohlo robotické auto" a "nikdo při jejich nehodách nezemřel" – opravdu souvztažnost hodná génia

Nepsal náhodou stejný autor ten tolik "objektivní" článek o Tesle?

0/−6
26.1.2016 11:26

J79o26s88e71f 26V89a39l11a 9830753783723

ad 1. vjet na hlavni lze tak, ze a-neomezim vozidla jedouci po hlavni silnici b-omezim vozidla jedouci po hlavni silnici bez toho, aby musela NAHLE zmenit smer nebo rychlost jizdy (to neznamena, ze auta na hlavni nemusela zmenit rychlost nebo smer, ale ne NAHLE). Obe varianty jsou podle vyhlasky pripustne a podle pravidel.

2. jsou siuace, kdy se bez ocniho kontaku neobejdete. Treba kdyby se teoreticky v jednom okamziku na klasicke X krizovatce bez vyznacene prednosti v jizde potkala 4 auta z ruznych smeru

+4/0
26.1.2016 19:45

P30e76t22r 69M40a72l21i51š36k33a 6311245591813

To mini auto od Googlu bych bral na dojížděni do práce. Samozřejmě s volantem a pedály, brzdy předpokládám že má pokud nebrzdí jenom motorem.

0/0
26.1.2016 11:25

P53e45t71r 74M64i67c84h74a48l 2760154391532

Tak bublina konečně splaskla. Autonomní auta nejsou schopna autonomního provozu a nikdy nebudou. Jako výpomoc řidiči při dlouhých cestách budou ale určitě přínosem. Asi jako když jedu někam na delší cestu s manželkou a ona mě vystřídá, abych netáhl 800, 1000 km sám. Byť žena není nijak excelentní řidič a musím sledovat provoz a trochu ji "hlídat", stačí mi to, abych si trochu odpočinul a po hodině až dvou můžu zase v klidu řídit dál.

0/−7
26.1.2016 10:08

M26i13l27a48n 94K70l30o43u42č74e33k 9694987589446

Osobně si tipuji, že v budoucnu bude zcela zakázáno aby lidé na silnicích řídili vlastnoručně, tím se vyřeší ten problém s lidským faktorem a zvýší se významně bezpečnost a plynulost provozu.

+7/−1
26.1.2016 11:08
Foto

P27e55t94r 73P22r44o45c93h39á18z21k20a 3862546382444

Jaký to pak bude mít smysl?Pokud zavedeme auta bez řidiče, tedy s nějakou verzí autopilota má vůbec ještě smysl takový vůz pro běžnou rodinu?Není pak lepší používat jen mikrobusy či jiná vozidla pro více osob?Zvedla by se s tím ekonomika provozu a bylo i víc místa na silnici a méně emisí.Auto není jen prostředek pro přemístění s bodu A do bodu B. Člověk se cítí svobodným pokud rozhoduje sám.Beru zásah v krizové situaci kdy systém pomůže, nebo zabrání nehodě.Tak jak to dělá ABS, ESP,ASR a podobně.Rozhodnutí o tom jak jet bych nechal na řidiči člověku.

+1/0
26.1.2016 20:23

V63í11t 29B93r48z19o83b35o52h38a47t20ý 7690472153651

Smysl to bude mít především ten, že se zvýší bezpečnost. A opravdu si nemyslím, že automatizovaná doprava bude mít za následek nástup hromadné dopravy - osobně si ani nedokážu představit jak by fungovalo, kdyby se rodina rozhodla jet v neděli k babičce nebo ještě hůř zajet do obchodu vyzvednout větší nákup neřku-li nábytek. Další smysl hledejte v tom, že přepravovat se budou tímto systémem mít možnost i osoby, které využít automobilu nemohou, počínaje lidem s vadou, která brání mít ŘP, konče lidmi společensky unavenými.

Jistě najde se spousta situací, kdy je lepší manuální řízení a dlouhou dobu nejspíš auta tuto funkcionalitu mít budou, nicméně názor, že v budoucnu autonomní řízení automobilu převálcuje manuální řízení je oprávněný.

Ale nemusíte se bát, že v brzké době o možnost řízení přijdete, vlády totiž tak nějak začali s pokutami vybranými v dopravě počítat natolik, že se jich nebudou hodlat vzdát, tudíž pokusám zavádět v tomto oboru automatizaci bude nejspíš ještě dlouhou dobu ve velké míře bráněno.

0/0
27.1.2016 21:30
Foto

P19e50t57r 91P80r40o27c19h79á18z87k39a 3832606422884

Je omezená kapacita silnic, kapacita parkovacích míst a to vše bude mít vliv na snížení počtu soukromých aut.Počítám, že není daleko doba kdy si auto bude moc dovolit jen někdo.Už teď kolikrát je člověk rychleji na kole nebo pěšky než autem.Problém nevyřeší ani auta na elektriku. Přesto že se propagují bezplatné dobíjecí stanice, časem i tato služba bude za peníze a kapacita stanic nebude zase tak velká aby zvládla nápor.Spočítejte si dobu nabíjení, nabíjecí proud a porovnejte to s kapacitou klasické benzínové, nebo plynové stanice. Ve městech budou nejspíš převládat sdílená auta aby vůbec mohla jezdit musí i jejich počet být omezený. U autonomních aut mě docela zajímá, jak bude řešen problém s vozy policistů, záchranářů a podobně.A jak bude autonomní auto chráněnmo před různou úpravou aby jeho autonomnost byla omezena.A že se tací kteří to zkusí najdou o tom nepochybuji.

0/0
28.1.2016 16:53

V13í39t 68B68r78z63o95b17o71h69a31t82ý 7950352343901

Pokud potřebuju přestěhovat skříň tak můžu být pěšky stokrát rychlejší, ale zkrátka ji nepřestěhuju.

O autech na elektřinu jsem vůbec nepsal (mimochodem rychlonabíječky těchto aut dokážou nabít v řádu desítek minut a ještě rychlejší "dotankování" se dá zajistit výměnným systémem-ale prosím o tomto se už nebavme), psal jsem o autonomních systémech. V původním příspěvku jasně zmiňuji, že se najde spousta situací, kdy je manuální řízení lepší a z tohoto hlediska možnost přepnutí do manuálního řízení bude ještě dlouho zachována - mnoho lidí by ale v určitých situacích možnost autonomního systému využila. Jde to samozřejmě řešit i u záchraných a bezpečnostních složek - kličkování ve městě neřku-li pronásledování dokáže daleko lépe zvládnout počítač než člověk.

Zbytek Vašeho příspěvku je jen taková ryze subjektivní úvaha, která je založena čistě na Vaší fantazii - zde nemá cenu diskutovat vůbec, doprava se bude ubírat tím směrem, jaký bude lidem nejvíce vyhovovat a jaký bude zároveň ekonomicky výhodný. Brát Vám Váš názor v tomto ohledu rozhodně nechci, nicméně to že v budoucnu vymizí individuální doprava je dosti nereálné.

0/0
28.1.2016 21:33
Foto

P13e55t10r 46P96r46o63c33h82á20z23k39a 3312536512904

Souhlasím s tím, že nějaký autonomní systém bude v budoucnu v každém autě.Moc nevěřím systému scela autonomnímu.Respektive moc brzy.Nesouhlasím s tím, že například kličkování zvládne lépe počítač.Kdepak, nedokáže zatím porazit člověka a na spoustě testovacích okruzích se to už prokázalo.Nedovede tak rychle reagovat a hlavně rychle vyhodnocovat různé, často protichůdné informace.Dokázal by to, pokud by se pohybovalo autonomní auto mezi jen autonomními auty.Pak by to šlo a celkem bez potíží, potlačil li by se lidský faktor jako například chodci.To jak bude doprava vypadat v budoucnu není má vize, je to trend, ke kterému vše směřuje a spousta odborníků tohle prognózuje.Já se toho určitě nedožiji, stejně jako plně autonomních systémů a jsem rád.

0/0
1.2.2016 20:11

K95a58m16i40l 78S46c85h54w53a49g29e21r 3193446225546

To ani nee, spíš je to možné naopak - jedno auto bude pro spoustu lidí (tzv. car sharing). To už ostatně existuje i dnes, byť jenom v testovacích režimech.

0/0
28.1.2016 11:50
Foto

P82e95t36r 38P59r94o90c66h75á45z84k68a 3502656852274

Ano, to je jedna s možností.

0/0
28.1.2016 16:54

P28e39t85r 46M28i93c22h66a68l 2550924561262

Jakub Melzoch 65552 , Josef Schmidt 53732 , Ondřej Staroch 50324 , Řehoř Vlasák 24416 , Pavel Foltán 4024

..............

Pět zjevných neřidičů. ;-D

0/0
28.1.2016 2:19

K51a23m48i96l 67S55c34h27w22a41g10e67r 3493636435606

Autonomní auta samozřejmě schopná jsou - problém jsou neukáznění řidiči ohrožující ostatní. Typicky v ČR absence bezpečných rozestupů - v Rakousku byste dávno dostali pokutu, ale u nás si kdejaký pitomec najede na dálnici při předjíždění pár metrů za mně klidně ve 130!! Kdy je bezpečný rozestup min. 72m!! Takže se moc těším až tyhle ho..da přestanou ohrožovat moji rodinu.

0/0
28.1.2016 11:58

D26a14n86i62e12l 92T79o57m75e36k 8889835688686

Vypadá to, že autonomní auta nebude možno rozumně kombinovat s lidským řidičem. Takže nakonec buď se zavede nějakým způsobem oddělený provoz pro autonomní auta, nebo se výsledky výzkumu použijí aspoň jako asistenční systémy pro auta s řidičem.

0/0
26.1.2016 9:57

J14a12k43u49b 33N31o45v71á81k 8190603100152

Anebo se zakáže ruční řízení a bude možné jen na uzavřeném okruhu.

+1/0
26.1.2016 11:11

P97e85t78r 77M39a77r15š52o51u15n 5925248586436

Pravda je, že být ten provoz celý autonomní, tak třeba zminované vyjetí z vedlejší problém nebude. Automat si mezi sebou prostě nechá větší mezeru pro bezpečné najetí ostatních z vedlejší při velkém provozu, který bude jakožto pc od ostatních účastníků provozu znát... takže ty problémy způsobuje opravdu spíše kombinace i díky té "míře rizika", což jsou i menší rozestupy mezi auty u živých řidičů. A přiznám se, že ani já bych kolikrát neuspěl v hodnocení zda jsem dodržel bezpečnou vzdálenost, už jen z principu lidského řidiče, který tu vzdálenost dohaduje. PC si ji přesně vypočítá... atd. atd..

V továrnách také jezdí spoustu automatů, a křížení i jízda vedlejší/hlavní je vyřešena. Protože se mezi sebou "domluví" ty stroje (a byl tu tuším i někde článek o skladu Amazonu)

0/0
26.1.2016 14:33
Foto

P90e30t41r 66P50r57o53c36h96á33z10k40a 3212256532314

Pak je nesmysl aby auto vlastnil každý.Stačí vlastně jen hromadná doprava.Bude se pohybovat konstantní rychlostí a pokud obsáhne všechna místa a nebudou li jí překážet jiné vozy jezdící často zbytečně bude možná i rychlejší.Naštěstí se takové doby nejspíš nedožiji.Bude sice bezpečná, ekonomická, ale zatraceně nudná.

+1/0
26.1.2016 20:32

J77a12k11u87b 80N70o96v57á59k 8150623260622

Jo to si dovedu představit. Buď budu vědět dopředu, tak zadám požadavek na konkrétní čas nebo místo anebo se rozhodnu a vyšlu signál a počkám na něco, co mě s ostatníma nabere s optimální trasou nebo jen mírným vychýlením pro ostatní a pro příslušný počet cestujících. Platit by se pak mohlo za km nebo paušálně. Vlastně takové lepší a inteligentnější taxi a bus v jednom.

+2/0
27.1.2016 9:54
Foto

P96e50t34r 74P87r54o50c50h52á19z51k60a 3712876552764

Nejspíš to tak jednou bude, ale mě osobně by se to nelíbilo.

0/0
27.1.2016 18:18

J98o66s89e97f 29B37i90e23l70i61k 6292336828167

Spousta žen to má stejně. Taky jim chybí proˇřízení buňky a tak to dohánějí pílí a přehnanou discíplínou. Jen si nemyslim, že lepší řidič je ten, který v místě s devadesátkou jede sedmdesát jen proto, že Huml říkal, že to je bezpečnější.

Nic proti ženám. Jsou činnosti, kde si poradí lépe než chlap.

+4/−4
26.1.2016 7:35

M45i93l37a72n 98K82l74o65u33č70e13k 9804347919586

Mezi ně patří i bezpečnost provozu, ženy v přepočtu na ujeté km způsobují méně nehod a méně umrtí.

+3/−2
26.1.2016 11:06

A36l19e82š 50Z79e60l47i72n27k42a 1694582216

bez zohledněného nájezdu km ano ;-)

+2/0
26.1.2016 20:25

T13o35m34á27š 66Z45e73m56a33n 3885728124425

V těchto statistikách není nájezd nikdy zohledněn.

0/0
26.1.2016 22:43

P43a29v94e48l 12F98o63l43t51á46n 4810132554

Třeba takové těhotenství a následný porod.

0/0
26.1.2016 11:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.