Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Roboautům chybí buňky pro řízení, dohánějí to pílí a disciplínou

Schopnost improvizace, řešení aktuálních nestandardních situací na silnici, rozumná míra riskování, tím vším budou ještě dlouho živí řidiči překonávat stroje. V Kalifornii mají přesný přehled, jak jde jízda bez řidiče prototypům, které mají svolení jezdit po tamních silnicích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T31o71m34á88š 11Z92e63m42a19n 3295878174135

Připomíná mi to anegdotu z německé okupace - čestí zaměstnanci dráhy sabotovali tak že dopuntíku dodržovali zákony a nařízení - všechna pravidla a předpisy - to stačilo na naprostou paralizaci drah. Nevím jestli má ta historka reálný zklad, ale něco mi říká že tomu bude podobně i v automobilové dopravě.

Pravidla jsou už tak přísná a rozsáhlá, že doprava nekolabuje jen díky jejich porušování. A to roboti zatím neumí.

0/0
26.1.2016 22:40

T12o20m92á49š 70Z69e24m55a81n 3295648844105

anekdotu..

0/0
26.1.2016 22:43

J24a22k75u51b 73H58e81g44e17n58b43a41r68t 9435474889214

To snad existuje i dnes: https://de.wikipedia.org/wiki/Dienst_nach_Vorschrift

0/0
27.1.2016 1:10


Ř64e70h90o11ř 89V38l23a86s10á89k 2784324171266

Jo, "rozumná míra riskování". Jeden z důvodů, proč se my, pro které není automobil vášní, celkem těšíme na masivní nástup roboautomobilů. Fakt bych radši, kdyby ostatní řidiči kolem mne místo "rozumného riskování" jezdili raději zkrátka rozumně, bez riskování.

+2/−3
26.1.2016 20:41

T52o68m46á17š 62Z28e95m53a46n 3425538304755

Posledně jste se přiznal, že ročně najedete 2000 km. A to na 10 km naučené trasy.

Váš názor na dopravu budiž úměrný vašim zkušenostem.

+2/−1
26.1.2016 22:45

A84l90e37š 38Z55e21l43i40n52k29a 1394322206

Roboauto bude mít jistě méně "ťukanců", ale zase bude selhávat tam, kde to dokáže vyhodnotit člověk, někdy selže technicky a někdy Vás obětuje pro menší celkovou škodu.

0/−2
26.1.2016 20:35

D80a54v38i35d 35C24h25o74d10ú80r 2588468733468

Ale i ta drzost by šla to auto naučit. Autor nemá vůbec ponětí o čem píše. Problém je v tom že řidič s tou drzostí do toho jde že může ťuknout. A to by asi veřejnost nesnesla

+2/0
26.1.2016 20:27

M56a83r92t21i24n 97V50á93v61r14a 2180373939

Zavedení autonomních aut povede k takovému posílení ekonomiky, že si to ještě nedokážeme představit.

Zkušenosti, které teď v USA získávají, jsme mohli získávat taky. Místo toho jen trapně přihlížíme, jak nám utíkají v oboru, ve kterém jsme s nimi klidně mohli držet krok.

Je mi z toho smutno. Stačilo pár legislativních změn a mohlo se testovat i tady. Místo toho jen čumíme, jak jsme zase pozadu.

+4/−2
26.1.2016 20:11
Foto

P87e32t94r 85P67r33o81c80h48á30z56k65a 3112236392464

Můžete mi to prosím vysvětlit?Jaký vliv na ekonomiku bude mít autonomní auto? O držení kroku s vyspělou zemí jako je USA si myslím své.Máme sice dobré vědce, ale náš průmysl a vývoj komponentů by na to nejspíš nestačil.Legislativa by to také nevyřešila.Nemáme prostory jako jsou v USA.Máme daleko větší hustotu obyvatel, horší a užší silnice a méně vyježděné řidiče.Představa jak se v našem provozu pohybuje autonomní auto je dost děsivá.Nejspíš by po pár kilometrech skončilo jako vrak.Také nevím, která naše pojišťovna by ho pojistila a byla ochotná převzít hrazení případných škod.

+2/0
26.1.2016 20:27

Ř42e59h92o81ř 65V84l55a37s38á66k 2604664551866

Kdyby byli zákonodárci rychlejší, mohli sem nalákat vývoj. V šířce silnic ani hustotě obyvatel problém nehledejte, vývojáři by se výzev nebáli, naopak! Akorát by tomu musela přát legislativa.

0/−2
26.1.2016 20:43
Foto

P40e73t20r 17P46r16o91c35h50á87z78k40a 3742126542894

Nalákat vývojáře není o legislativě, ale o penězích.Tolik kolik jim nabídnou tam u nás nikdy nedostanou.Pokud by někdo opravdu chtěl na těchto systémech zde pracovat tak bude i bez legislativy.Spousta věcí se nejdříve řeší v teoretické rovině.Vývoj software a komponentů a pak teprve přijde výroba a zkoušky na silnici.Nehledě na to, že spousta s toho, co je použito ve finálním vozidle se dá využít v normálních autech, nebo v jiném oboru.

0/0
26.1.2016 21:19

P67a42v49e80l 31B66e74r76a10n 9155667200

Jj, minimálně kolik profesionálních řidičů bude výhledově bez práce... :-/

0/0
28.1.2016 10:11

V39í40t 93K25o30u80b73a 6686340364128

Když vím jak často se mi kousne počítač, nebo telefon, tak do tohohle zařízení bych sebe ani svoji rodinu neposadil ani za zlaté prase. Možná na kolejích se dá věřit automatickému metru, ale na silnici? Děkuj nechci. A kdyby to snad chtěl někdo nařizovat, pak tu máme kola.

+3/−3
26.1.2016 12:12

V31í98t 36B66r66z41o77b16o24h62a36t22ý 7700982233471

To je tedy fundovaný názor :-D Podívejte se na hustotu letového provozu, třeba nad Evropou a pak si představte, že letový provoz z velké části také řídí počítače, přičemž drtivou většinu leteckých neštěstí má na vině lidský faktor. Srovnání s Vaším osobním počítačem, či telefon, na kterém máte nainstalovanou (a spuštěnou) hromadu aplikací (o kterých většina uživatelů těchto zařízení nemá ani přehled) se opravdu nedá srovnávat s uzavřeným počítačovým systémem autonomního systému.

0/0
27.1.2016 21:19

P59a52v52e41l 68F15o86l68t40á57n 4470462584

"rozumná míra riskování" – není to tak trochu protimluv?

Kdyby mi autor s "potřebnou dávku sebevědomí a „drzosti“" vyjel z vedlejší pod kola, tak by mě pěkně nas•al.

"navázat oční kontakt" – kolik lidí už na něj doplatilo? Druhý řidič na vás kouká a jede a jede a...

"za žádnou nehodu nemohlo robotické auto" a "nikdo při jejich nehodách nezemřel" – opravdu souvztažnost hodná génia

Nepsal náhodou stejný autor ten tolik "objektivní" článek o Tesle?

0/−6
26.1.2016 11:26

J81o72s25e97f 18V22a77l10a 9660483203423

ad 1. vjet na hlavni lze tak, ze a-neomezim vozidla jedouci po hlavni silnici b-omezim vozidla jedouci po hlavni silnici bez toho, aby musela NAHLE zmenit smer nebo rychlost jizdy (to neznamena, ze auta na hlavni nemusela zmenit rychlost nebo smer, ale ne NAHLE). Obe varianty jsou podle vyhlasky pripustne a podle pravidel.

2. jsou siuace, kdy se bez ocniho kontaku neobejdete. Treba kdyby se teoreticky v jednom okamziku na klasicke X krizovatce bez vyznacene prednosti v jizde potkala 4 auta z ruznych smeru

+4/0
26.1.2016 19:45

P73e87t13r 24M76a67l12i58š81k60a 6311735831583

To mini auto od Googlu bych bral na dojížděni do práce. Samozřejmě s volantem a pedály, brzdy předpokládám že má pokud nebrzdí jenom motorem.

0/0
26.1.2016 11:25

P89e40t30r 79M97i10c30h67a77l 2130534491542

Tak bublina konečně splaskla. Autonomní auta nejsou schopna autonomního provozu a nikdy nebudou. Jako výpomoc řidiči při dlouhých cestách budou ale určitě přínosem. Asi jako když jedu někam na delší cestu s manželkou a ona mě vystřídá, abych netáhl 800, 1000 km sám. Byť žena není nijak excelentní řidič a musím sledovat provoz a trochu ji "hlídat", stačí mi to, abych si trochu odpočinul a po hodině až dvou můžu zase v klidu řídit dál.

0/−7
26.1.2016 10:08

M11i14l34a80n 52K85l91o58u71č23e79k 9374427709776

Osobně si tipuji, že v budoucnu bude zcela zakázáno aby lidé na silnicích řídili vlastnoručně, tím se vyřeší ten problém s lidským faktorem a zvýší se významně bezpečnost a plynulost provozu.

+7/−1
26.1.2016 11:08
Foto

P56e32t89r 63P75r43o38c29h19á36z28k40a 3442736672454

Jaký to pak bude mít smysl?Pokud zavedeme auta bez řidiče, tedy s nějakou verzí autopilota má vůbec ještě smysl takový vůz pro běžnou rodinu?Není pak lepší používat jen mikrobusy či jiná vozidla pro více osob?Zvedla by se s tím ekonomika provozu a bylo i víc místa na silnici a méně emisí.Auto není jen prostředek pro přemístění s bodu A do bodu B. Člověk se cítí svobodným pokud rozhoduje sám.Beru zásah v krizové situaci kdy systém pomůže, nebo zabrání nehodě.Tak jak to dělá ABS, ESP,ASR a podobně.Rozhodnutí o tom jak jet bych nechal na řidiči člověku.

+1/0
26.1.2016 20:23

V46í72t 23B62r14z80o55b95o92h41a72t96ý 7800572663271

Smysl to bude mít především ten, že se zvýší bezpečnost. A opravdu si nemyslím, že automatizovaná doprava bude mít za následek nástup hromadné dopravy - osobně si ani nedokážu představit jak by fungovalo, kdyby se rodina rozhodla jet v neděli k babičce nebo ještě hůř zajet do obchodu vyzvednout větší nákup neřku-li nábytek. Další smysl hledejte v tom, že přepravovat se budou tímto systémem mít možnost i osoby, které využít automobilu nemohou, počínaje lidem s vadou, která brání mít ŘP, konče lidmi společensky unavenými.

Jistě najde se spousta situací, kdy je lepší manuální řízení a dlouhou dobu nejspíš auta tuto funkcionalitu mít budou, nicméně názor, že v budoucnu autonomní řízení automobilu převálcuje manuální řízení je oprávněný.

Ale nemusíte se bát, že v brzké době o možnost řízení přijdete, vlády totiž tak nějak začali s pokutami vybranými v dopravě počítat natolik, že se jich nebudou hodlat vzdát, tudíž pokusám zavádět v tomto oboru automatizaci bude nejspíš ještě dlouhou dobu ve velké míře bráněno.

0/0
27.1.2016 21:30
Foto

P71e86t96r 98P56r30o58c90h34á70z95k61a 3422586732284

Je omezená kapacita silnic, kapacita parkovacích míst a to vše bude mít vliv na snížení počtu soukromých aut.Počítám, že není daleko doba kdy si auto bude moc dovolit jen někdo.Už teď kolikrát je člověk rychleji na kole nebo pěšky než autem.Problém nevyřeší ani auta na elektriku. Přesto že se propagují bezplatné dobíjecí stanice, časem i tato služba bude za peníze a kapacita stanic nebude zase tak velká aby zvládla nápor.Spočítejte si dobu nabíjení, nabíjecí proud a porovnejte to s kapacitou klasické benzínové, nebo plynové stanice. Ve městech budou nejspíš převládat sdílená auta aby vůbec mohla jezdit musí i jejich počet být omezený. U autonomních aut mě docela zajímá, jak bude řešen problém s vozy policistů, záchranářů a podobně.A jak bude autonomní auto chráněnmo před různou úpravou aby jeho autonomnost byla omezena.A že se tací kteří to zkusí najdou o tom nepochybuji.

0/0
28.1.2016 16:53

V37í48t 21B91r95z96o63b92o28h19a17t78ý 7500952553221

Pokud potřebuju přestěhovat skříň tak můžu být pěšky stokrát rychlejší, ale zkrátka ji nepřestěhuju.

O autech na elektřinu jsem vůbec nepsal (mimochodem rychlonabíječky těchto aut dokážou nabít v řádu desítek minut a ještě rychlejší "dotankování" se dá zajistit výměnným systémem-ale prosím o tomto se už nebavme), psal jsem o autonomních systémech. V původním příspěvku jasně zmiňuji, že se najde spousta situací, kdy je manuální řízení lepší a z tohoto hlediska možnost přepnutí do manuálního řízení bude ještě dlouho zachována - mnoho lidí by ale v určitých situacích možnost autonomního systému využila. Jde to samozřejmě řešit i u záchraných a bezpečnostních složek - kličkování ve městě neřku-li pronásledování dokáže daleko lépe zvládnout počítač než člověk.

Zbytek Vašeho příspěvku je jen taková ryze subjektivní úvaha, která je založena čistě na Vaší fantazii - zde nemá cenu diskutovat vůbec, doprava se bude ubírat tím směrem, jaký bude lidem nejvíce vyhovovat a jaký bude zároveň ekonomicky výhodný. Brát Vám Váš názor v tomto ohledu rozhodně nechci, nicméně to že v budoucnu vymizí individuální doprava je dosti nereálné.

0/0
28.1.2016 21:33
Foto

P55e69t72r 26P11r80o48c46h26á91z13k22a 3552846102404

Souhlasím s tím, že nějaký autonomní systém bude v budoucnu v každém autě.Moc nevěřím systému scela autonomnímu.Respektive moc brzy.Nesouhlasím s tím, že například kličkování zvládne lépe počítač.Kdepak, nedokáže zatím porazit člověka a na spoustě testovacích okruzích se to už prokázalo.Nedovede tak rychle reagovat a hlavně rychle vyhodnocovat různé, často protichůdné informace.Dokázal by to, pokud by se pohybovalo autonomní auto mezi jen autonomními auty.Pak by to šlo a celkem bez potíží, potlačil li by se lidský faktor jako například chodci.To jak bude doprava vypadat v budoucnu není má vize, je to trend, ke kterému vše směřuje a spousta odborníků tohle prognózuje.Já se toho určitě nedožiji, stejně jako plně autonomních systémů a jsem rád.

0/0
1.2.2016 20:11

K98a24m32i61l 30S27c16h79w90a98g45e63r 3123496825546

To ani nee, spíš je to možné naopak - jedno auto bude pro spoustu lidí (tzv. car sharing). To už ostatně existuje i dnes, byť jenom v testovacích režimech.

0/0
28.1.2016 11:50
Foto

P29e98t16r 29P13r14o54c20h47á40z52k58a 3802706882154

Ano, to je jedna s možností.

0/0
28.1.2016 16:54

P20e96t41r 89M92i48c55h20a30l 2880484111622

Jakub Melzoch 65552 , Josef Schmidt 53732 , Ondřej Staroch 50324 , Řehoř Vlasák 24416 , Pavel Foltán 4024

..............

Pět zjevných neřidičů. ;-D

0/0
28.1.2016 2:19

K89a63m39i11l 65S10c34h78w21a27g16e19r 3783756375416

Autonomní auta samozřejmě schopná jsou - problém jsou neukáznění řidiči ohrožující ostatní. Typicky v ČR absence bezpečných rozestupů - v Rakousku byste dávno dostali pokutu, ale u nás si kdejaký pitomec najede na dálnici při předjíždění pár metrů za mně klidně ve 130!! Kdy je bezpečný rozestup min. 72m!! Takže se moc těším až tyhle ho..da přestanou ohrožovat moji rodinu.

0/0
28.1.2016 11:58

D28a73n73i95e85l 60T74o19m12e74k 8389195648986

Vypadá to, že autonomní auta nebude možno rozumně kombinovat s lidským řidičem. Takže nakonec buď se zavede nějakým způsobem oddělený provoz pro autonomní auta, nebo se výsledky výzkumu použijí aspoň jako asistenční systémy pro auta s řidičem.

0/0
26.1.2016 9:57

J10a27k50u14b 57N28o80v35á75k 8610663780852

Anebo se zakáže ruční řízení a bude možné jen na uzavřeném okruhu.

+1/0
26.1.2016 11:11

P27e29t71r 86M38a75r43š92o57u30n 5365878936766

Pravda je, že být ten provoz celý autonomní, tak třeba zminované vyjetí z vedlejší problém nebude. Automat si mezi sebou prostě nechá větší mezeru pro bezpečné najetí ostatních z vedlejší při velkém provozu, který bude jakožto pc od ostatních účastníků provozu znát... takže ty problémy způsobuje opravdu spíše kombinace i díky té "míře rizika", což jsou i menší rozestupy mezi auty u živých řidičů. A přiznám se, že ani já bych kolikrát neuspěl v hodnocení zda jsem dodržel bezpečnou vzdálenost, už jen z principu lidského řidiče, který tu vzdálenost dohaduje. PC si ji přesně vypočítá... atd. atd..

V továrnách také jezdí spoustu automatů, a křížení i jízda vedlejší/hlavní je vyřešena. Protože se mezi sebou "domluví" ty stroje (a byl tu tuším i někde článek o skladu Amazonu)

0/0
26.1.2016 14:33
Foto

P78e35t55r 97P58r49o12c62h17á19z61k34a 3322826102914

Pak je nesmysl aby auto vlastnil každý.Stačí vlastně jen hromadná doprava.Bude se pohybovat konstantní rychlostí a pokud obsáhne všechna místa a nebudou li jí překážet jiné vozy jezdící často zbytečně bude možná i rychlejší.Naštěstí se takové doby nejspíš nedožiji.Bude sice bezpečná, ekonomická, ale zatraceně nudná.

+1/0
26.1.2016 20:32

J48a29k34u93b 95N33o83v54á66k 8310353330652

Jo to si dovedu představit. Buď budu vědět dopředu, tak zadám požadavek na konkrétní čas nebo místo anebo se rozhodnu a vyšlu signál a počkám na něco, co mě s ostatníma nabere s optimální trasou nebo jen mírným vychýlením pro ostatní a pro příslušný počet cestujících. Platit by se pak mohlo za km nebo paušálně. Vlastně takové lepší a inteligentnější taxi a bus v jednom.

+2/0
27.1.2016 9:54
Foto

P33e92t82r 30P39r86o57c96h36á20z79k36a 3762276192794

Nejspíš to tak jednou bude, ale mě osobně by se to nelíbilo.

0/0
27.1.2016 18:18

J29o23s19e69f 73B30i44e49l73i52k 6832386328237

Spousta žen to má stejně. Taky jim chybí proˇřízení buňky a tak to dohánějí pílí a přehnanou discíplínou. Jen si nemyslim, že lepší řidič je ten, který v místě s devadesátkou jede sedmdesát jen proto, že Huml říkal, že to je bezpečnější.

Nic proti ženám. Jsou činnosti, kde si poradí lépe než chlap.

+4/−4
26.1.2016 7:35

M14i82l79a36n 82K52l38o41u49č61e69k 9154907329976

Mezi ně patří i bezpečnost provozu, ženy v přepočtu na ujeté km způsobují méně nehod a méně umrtí.

+3/−2
26.1.2016 11:06

A82l25e96š 17Z36e56l51i16n19k56a 1634282626

bez zohledněného nájezdu km ano ;-)

+2/0
26.1.2016 20:25

T85o89m22á14š 22Z96e87m66a31n 3925478824955

V těchto statistikách není nájezd nikdy zohledněn.

0/0
26.1.2016 22:43

P75a84v76e30l 22F59o38l57t50á54n 4100222344

Třeba takové těhotenství a následný porod.

0/0
26.1.2016 11:14





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.