Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Před 80 lety představil Hitler lidový vůz. Jméno mu vymysleli v USA

Volkswagen, tedy lidový vůz, měl ve 30. letech minulého století splnit sen mnoha Němců o vlastnictví pohodlného a dostupného dopravního prostředku. Revolučně pojatý automobil, jehož konstruktér Ferdinand Porsche se nepokrytě inspiroval u československé Tatry, se veřejnosti poprvé představil před 80 lety.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V18i24l70é64m 65P18ř42í72h76o34d28a 2944199743977

Přímým konkurentem byla Škoda Henlein. Maskovací design je dodáván ve dvou provedení – letní a zimní. Jistě vás potěší pevná a neprůstřelná skla. Plyn z výfuku je zaveden přímo na komoru řidiče. Tento systém se již v praxi osvědčil. Rádio je aktivní, a s touto anténou má dvanácterátkrát více pamětí. Najdeme zde alternativní pohon na plyn. Motor je řízen počítadlem. K základní výbavě patří velký výběr palubních zbraní. K nadstandartnímu výbavení patří houfnice neunzig milimetr. Novinkou jsou dost těžké kulomety pod přednímy reflektory. Pro případ tragické nehody je vůz vybaven přímím spalováním. A 365 dalších zlepšení. Nová kulatá Škoda Henlein. Škoda že ji nemáte, ale nevěšte hlavu, Škoda je umřít.;-)

+1/0
17.2.2016 11:31

P48e76t22r 10H11a94n57a 1794970779

Něco tak pokrouceného a šikovně přizpůsobeného svým potřebám výkladu historie co tady dokáže prezentovat Viliam jsem už dlouho nečetl. Alespoň to člověka udržuje v pohotovosti nevěřit ověřit si podstrčená fakta a souvislosti. Toť můj názor, zvedlo mě to ze židle, ale pouštět se do nekonečných a zcela zbytečných debat a přesvědčování se nehodlám.

0/0
17.2.2016 10:48

V67i23l88i16a84m 71N65o38v28a72k 7874137300949

chapu lidi,jako jste vy. Poznacila vas doba a propaganda. Mate ve vsem jasno a tak to taky po valce chteli a udrzuji vas v tom dodnes. Tohle je muj posledni prispevek a proto vam jenom poradim ze bez pravdy se nepohnete ani o krok. Je to jako ve vede. Kdyz budete nakladat se spatnymi fakty tak dostanete spatneho vysledku

0/0
18.2.2016 8:37


L78a28ď67a 52M15a23y81e71r 7472791770547

Dobře si to přečtěte obdivovatelé fauvé, Porscheho a potažmo Škodovky. Je to automobilka která vznikla na přání masového vraha!!!! Nic víc nic míň!!!! A vy co tady prezentujete jak v tom či v tom detajlu liší od Tatry, tak vám zděluji jde o koncepci!!! Což potvrdil i soud!!! Fašisticky konstrukter Porsche ukradl v Kopřivnici celou koncepci a postavil na ní mimo jiné i slavnou 911. Do doby než se spřáhl s Adou něl se svými bizadnostma minimalní úspěchy.

+1/0
17.2.2016 10:23

M70i38c52h38a40l 12F70i63n69s60t61e73r97l65e 7159160123898

Klasické téma ...: Amadeus - Salieri, kdy se tentokrát ten druhý na výsluní dostal až za pomoci někoho třetího a jeho Třetí říše. Nejedná se tedy až tak o génia (opravdu přehnané hodnocení), jako spíš o schopného konstruktéra, který dostal šanci, mimo jiné, i díky (mírně řečeno) schopnosti patolízalsky leštit ty správné kliky...!!! Uveďme konečně věci na správnou míru...

0/0
17.2.2016 22:47

P35a81v48e92l 36R22i90e37d83l 4294597101709

Chytnout to nějaký nějaký slušný designér, třeba ten Tesla se mi líbí, místo čmoudu dát baterku a ostatek nechat tak jak je, na nic nesahat. Byl by to trhák?

0/0
16.2.2016 20:54

M83i91c12h98a27l 57F50i27n27s74t76e65r48l25e 7969880443628

Autoři článku jsou nepoučitelní - inspirací Porschemu nebyl typ T 97, ale prototyp lidové Tatry V 750,který vznikl řádově několik let před "Broukem". ;-)

+6/0
15.2.2016 20:14

M30i97c49h24a72l 48F67i47n27s56t90e18r43l50e 7779320763548

Opravuji ..., prototyp lidové Tatry V 570...

+2/0
15.2.2016 20:30

P47a65t43r31i19k 86Š35e63b90e52s18t93a 4263592276795

nic proti, ale je to zcela jiný vůz... https://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_V_570#/media/File:V570_initial_design.jpg

0/0
16.2.2016 13:25

Z43d12e81n48ě39k 81K11a77f42k76a 5788582377592

Ta ale vypadá spíš jako kachna než brouk. Zato V 750 je na první pohled z první půlky v podstatě identická.

0/0
17.2.2016 10:10

J19i56ř17í 63E47r65b39e52n 1533114586397

A designérsky to je z velké části okopčená Škoda 932 z roku 1932.

Erwin Komenda tomu jen zakulatil zadek...

0/0
16.2.2016 9:23

M26i57c60h90a91l 10F65i34n55s61t72e58r73l14e 7629600823798

Pletete se..., Wikov 35"Kapka" (1931), Tatra V570 (1932), Jawa (1933) - všechny inspirované vědeckými teoriemi na poli aerodynamiky autora P. Jaraye.

Vámi zmiňovaný prototyp "932" sice existoval, nicméně se nejednalo o aerodynamický automobil, byť koncepce vzduchem chlazeného motoru tu byla. Aerodynamická verze Škody začíná až prototypem "935", prezentovaná až v roce 1935, tedy tři roky po prezentaci prototypu Tatra V 570. Každopádně na rozdíl od Škody Tatra ve světových statistikách figuruje nekompromisně jako první sériový výrobce aerodynamických vozů na světě..., stejně jako druhá nejstarší automobilka na světě !!!;-)

0/0
16.2.2016 22:04

J15i34ř85í 57E75r39b45e88n 1103174336367

Škoda 932 a VW Brouk si jsou podobné až moc na to, aby to byla jen náhoda. Wikov ani Tartu do toho netahejte, to je jiný design..

0/0
18.2.2016 19:24

M47i44c81h98a38l 56F76i83n46s61t10e75r68l27e 7559510393908

Nechci posuzovat měřítko podobnosti - to bývá často založeno jen na subjektivním vnímání každého jedince. To, že spousta projektů dané doby byla ovlivněna propracovanou teorií P. Jaraye v oblasti aerodynamiky je informačně daleko výživnější a podstatnější fakt, než jakýkoliv laický subjektivní pocit...!!!

0/0
18.2.2016 22:15

K14u66r92t 79P95l94a78t43t76i54g 4664168525885

Brouk bylo auyo ktere neprozradilo jak je majitel bohaty ci chudy!!

+1/0
15.2.2016 18:40

V93i20l72i71a50m 49N77o24v25a10k 7804757760189

Velice nekompetentni clanek. Z clanku temer vyplyva, ze vlastne Porsche (ve sve podstate cesky rodak ) udelal kopii Ledwinkova auta z ceske fabriky Tatra. Tak tedy po poradku: Ferdinand Porsche se narodil sice ve Vratislavicich nad Nisou ale to bylo v te dobe rakouske mesto s uplne nemecko-rakouskym obyvatelstvem. To tam chybi. Ledwinka byl dalsi Rakusan z Klosterneuburgu a nepracoval v tovarne Tatra v Koprivnici ale v Nesseldorfer Wagenbau z cehoz po vzniku CSR udelali zavod Tatra Koprivnice. Ledwinka mel tu smulu ze nestihl ze sve nove "vlasti" odjet nacas a tak ho jeho "rodaci" zavreli za "kolaboraci s nacismem". Po propusteni odmitl pracovat v Tatre a v CSR vubec a pracoval v Rakousku.

+10/−2
15.2.2016 18:33

L72u38m77í44r 22V41i89t76h83a 2187537776412

Ledwinka byl šěfkonstruktér vozů Tatra, nikoliv Nesseldorfer Wagenbau. Byl to Sudeťák jak vyšitej. České jméno, německá huba.

+1/−1
15.2.2016 18:43

V44i76l79i88a67m 27N32o31v11a21k 7124617440809

Ledwinka pracoval pro Nesseldorfer Wagenbau. Tak se ten rakousko/nemecky zavod jmenoval. Ten podnik s Ceskou nebo Ceskoslovenskou republikou mel pouze tolik spolecneho ze ho po vzniku CST prejmenovali na Tatra. To jsou historicka fakta. Ledwinka je z Klosterneuburgu coz je prakticky soucast Vidne. Nevim co na nem bylo "sudetackeho". Je dobre byt vlastencem ale jeste lepsi je alespon neco o historii vedet. Kdyz se uz o ni rozhodnete mluvit a psat

+4/−1
15.2.2016 18:53

M41i93c52h39a28l 79F62i43n95s77t88e96r79l59e 7259740603408

Viliam Novak : Pakliže jste detailista, tak byste neměl zapomínat na fakt, že onen závod založil kopřivnický rodák - pan Šustala !!! ;-)

+1/0
15.2.2016 20:10

V60i71l92i16a71m 31N49o41v10a38k 7834707600229

Vim o tom, zavod v te dobe automobily nedelal, to urcite vite vi. Jinak - je mi jasne ze to mate z wikipedie ale tam je taky hodne nepresnosti a na to si treba dat pozor.

0/0
15.2.2016 21:21

M89i39c77h74a32l 73F71i46n46s91t46e60r19l14e 7829360523228

Ale kdepak z Wikipedie..., Tatru a její historii mám jako automobilový designér velmi důkladně nastudovanou hlavně z odborných zdrojů. Pro zajímavost ještě dodám, že H.Ledwinka pracoval u pana Ignáce Šustaly už jako učeň a podílel se na stavbě prvního vozu "Praezident". Málo známou skutečností je, že v Tatře nedělal souvisle celou dobu, ale na čas si odskočil i do rakouského Steyeru, který by se dal v té době považovat za jakousi filiálku Tatry.

+3/0
16.2.2016 4:55

L24u32k12á28š 15A79d63a90m66e35c 6730899210557

Úplně přesně je to tak, že Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft byl roku 1923 přjmenován na Ringhoffer - Tatra

0/0
15.2.2016 18:58

J46i87ř67í 95S87c64h62w69a11c81h 8968704418106

podle "znalce historie" Viliama dnes všichni škodováci pracují u Laurina a Klementa ;-D

+2/0
15.2.2016 20:14

V84i12l49i63a77m 73N66o76v84a46k 7264637510299

ne to urcite ne. Pracuji pro Volkswagen a.g. Jeho sesterskym zavodem je Skoda

0/−1
15.2.2016 21:22

P54a66t65r82i10k 78Š34e44b24e71s79t16a 4343552366235

pro úplnost: nikoli sesterským, ale dceřinným závodem...

+1/0
16.2.2016 13:28

V62i52l20i61a19m 69N64o41v89a35k 7524967330899

Skoda je A.S. takze sestersky

0/−1
16.2.2016 13:56

T31o31m87á76š 32M84a28l55ý 5503866433

Škoda auto a.s. je dceřinná společnost, nikoliv závod.Je ze 100% vlastněna jiným subjektem. Závod nemá právní subjektivitu, je jen organizační složkou nějakého podnikatelského subjektu, je jedno zda akciové společnosti či s.r.o.

0/0
16.2.2016 20:50

F29r29a48n84t52i39š51e14k 14L40u90p17í24n16e90k 8231556306902

99, jedno procento ma myslim stat a taky pravo kdykoliv vw zw skody vysoupnout.

0/0
17.2.2016 0:07

T19o69m13á33š 45M36a19l11ý 5653156903

Děkuji za upřesnění, Nevěděl jsem to.Děkuji, teď vím víc.R^

0/0
17.2.2016 15:05

P74e74t86r 76Č89e23r24m54á56k 9168335579480

Škodováci pro VW a.g. zcela jistě nepracují ;-)

0/0
16.2.2016 17:09

V47i90l78i82a72m 91N92o20v40a44k 7944297730979

a pro koho prosim Vas?

0/0
16.2.2016 17:51

L57a74ď82a 35M27a68y76e30r 7892511190247

to vypovídá o všem zhazovat Tatru to vám šlo vždy ale slušné auto vyrobit nikdy!!! HTP forever nebo simply clever?

0/0
17.2.2016 10:30

J26a48n 67P53r10i94c54h58y76s38t13a61l 8611288233

Vy jste prispevek pana Novaka zrejme nepochopil. To byla jedna a ta sama fabrika. Vozy Tatra se vyrabely v Nesseldorfer Wagenbau / Kopřivnické vozovce do roku 1923. kdy se podnik stal soucasti smichovskeho koncernu Ringhoffer a od te doby se fabrika jmenovala Ringhoffer-Tatra AG.

+2/0
15.2.2016 19:02

J21i91ř12í 94S82c79h82w79a58c37h 8428354108726

tak pokud je článek o něčem co se dělo ve 30-letech tak už to bylo cca 20 let po vzniku ČSR takže to o "Nesseldorfer Wagenbau" je trochu mimo, protože se ta fabrika už asi 15 let jmenovala Ringhoffer-Tatra....máš to celý domotaný, zvláště ten pojem Ledwinkovi "nové vlasti" je z hlediska historických událostí poněkud absurdní.

A už jen jméno Ledwinka napovídá, že to byl původem Rakušan "jak poleno" ;-D

0/0
15.2.2016 18:57

V63i65l61i23a94m 70N13o67v30a29k 7784797160539

to zas vase jmeno je uplne ukazkovo ceske. Cela CSR trvala 20 let a Ledwinka byl zamestnan v Nesseldorfer Wagenbau jeste za Rakouska. Pro Ledwinku byla urcite CSR novou vlasti - byl totiz Rakusan. A taky jim zustal. Myslim ze domotany to mate vy. Bez znalosti historie se diskutuje hodne tezko to chapu

0/−1
15.2.2016 19:34

G56e79o37r76g 50K39o73m68b37e33r94e12c 9344461716691

Cela CSR trvala 20 let 8-o8-o

Vznik 1918 a teprve v roce 1960 to byla CSSR

tedy o chlup vic nez tech 20 let :-P

Jedine co by jeste stalo za zminku je ze to bylo taky RCS

+1/−2
15.2.2016 19:50

V29i21l74i98a49m 95N77o61v88a63k 7574597770169

Myslim ze v letech 1939 az 1945 CSR neexistovala. Nebo jo?

+1/0
15.2.2016 21:24

J34i79ř21í 61E59r79b56e36n 1803524926367

Fakticky ne, formálně ano poté, co byla anulována Mnichovská dohoda a velmoci začali pohlížet na naši vlast jako na okupované Československo, ne jako na součást Německé říše...

+1/0
16.2.2016 9:26

V87i21l82i30a11m 74N44o35v26a54k 7434437830379

To zas nemate pravdu. CSR se zmenila na Protektorat Cechy a Morava a Slovenskou republiku. To jsou fakty. Mnichovska dohoda NEBYLA o odtrzeni nemeckych okresu od CSR ale o technickem provedeni tohoto odtrzeni, ktere CSR odsouhlasila jiz predtim. To se u CS historiku nespomina, ale Mnichovska dohoda je taky dostupna v arichvech tak si to muzete nastudovat. Anulovanim MD nedoslo k uznani CSR. Rozdeleni CSR uznali VSECHNY mocnosti - na Zapade ty, ktere se ucastnili Mnichovske dohody a na vychode ta, ktera okamzite uznala Slovenskou republiku.

0/−1
16.2.2016 13:54

M67i61l77a10n 43B95í17l48e69k 5474529551

Územní změny musel podle ústavy ČSR schválit parlament - což se nestalo. Nečtěte tolik toho Krystlíka;-)

0/0
16.2.2016 19:22

V39i47l88i18a59m 25N28o92v68a95k 7184947360689

Krystlika jsem videl v TV ale necetl jsem od neho nic. Mnichovska dohoda je volne pristupna v archivu VHU v Praze. Tu dohodu jsem cetl. Je to presne tak jak jsem vam to napsal. Parlament nic neodsouhlasoval a vlada CSR po dohode s l.Runcimanem odsouhlasila odstoupeni pohranicnich uzemi. Benes abdikoval a odjel do Velke Britanie jiz jako soukroma osoba. MD byla o technickem reseni prevzeti uzemi s nemeckou vetsinou. Toto jsou fakta. Pak je jeste prostor na legendy. Legendy sice pohladi srdce ale jinak z nich neni nic

0/−1
17.2.2016 8:02

M48i93l84a32n 15B76í36l42e35k 5224919951

Zkuste trochu číst a přemýšlet. Právě proto, že čs. parlament nic neodsouhlasil, je dohoda neplatná. Čs. vláda ani prezident neměli podle čs. ústavy jakékoli oprávnění dělat územní změny.

+2/0
17.2.2016 9:09

P25e34t74r 20H20a48n34a 1934350749

to je hodně přehnaný a pokroucený. Vy vůbec umíte věci přizpůsobit k obrazu svému.Rv

0/0
17.2.2016 10:35

J86i73ř97í 13S95c93h28w18a46c58h 8178744988976

a v době vzniku té "nové vlasti" (1918) už Ledwinka údajně kolaboroval s nacismem a nestačil zavčas odjet, tak tomu říkám znalost historie ;-D;-D;-D

0/0
15.2.2016 20:04

V52i42l78i13a61m 53N24o83v41a32k 7814917790759

Ja jsem nenapsal ze Ledwinka kolaboroval s nacionalnim socialismem. Ja si totiz myslim ze to vubec neni pravda. Mysleli si to retribucni soudy v CSR po roce 1945. Ja tady nedavam lekce historie - na to tady neni prostor. Jedine o co mi jde je to aby lidi premysleli a ne pouze cetli hlouposti a pak to prenaseli dal. Jestli to neni uplne jasne tak je mi lito

0/0
15.2.2016 21:28

L10u92k70a61s 57N38o54v60a38k 4789119493678

Brouk se v D prodaval i v 90-tych letech, ale uz ne v dealerstvich vw.

0/0
15.2.2016 18:00

E37v18a 95H11a95s25n37í61k13o73v34á 1944811426174

Hitler, Porsche... už začínám věřit, že se společnost fašizuje. Kladně mluvit o náckovi, to by se ještě před rokem nesmělo. ;-D

0/−11
15.2.2016 17:23

M70a45r59t80i20n 86S85y63k65o37r97a 5989145819796

Předpokládám že to je sarkasmus.

+8/0
15.2.2016 17:44

K31a74r16e92l 85M14e39n82c23l 3646707794973

???

+1/0
15.2.2016 18:08

J96i54ř33í 95S34c79h35w42a96c68h 8418964908586

jasněěěě, ......co majitel auta z Německa to fašista! ;-D

a kdo se někdy napil piva to potencionální fašista! ;-D

+4/0
15.2.2016 18:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.