Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 80 lety představil Hitler lidový vůz. Jméno mu vymysleli v USA

Volkswagen, tedy lidový vůz, měl ve 30. letech minulého století splnit sen mnoha Němců o vlastnictví pohodlného a dostupného dopravního prostředku. Revolučně pojatý automobil, jehož konstruktér Ferdinand Porsche se nepokrytě inspiroval u československé Tatry, se veřejnosti poprvé představil před 80 lety.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V77i24l36é31m 91P35ř48í41h27o19d28a 2284209723557

Přímým konkurentem byla Škoda Henlein. Maskovací design je dodáván ve dvou provedení – letní a zimní. Jistě vás potěší pevná a neprůstřelná skla. Plyn z výfuku je zaveden přímo na komoru řidiče. Tento systém se již v praxi osvědčil. Rádio je aktivní, a s touto anténou má dvanácterátkrát více pamětí. Najdeme zde alternativní pohon na plyn. Motor je řízen počítadlem. K základní výbavě patří velký výběr palubních zbraní. K nadstandartnímu výbavení patří houfnice neunzig milimetr. Novinkou jsou dost těžké kulomety pod přednímy reflektory. Pro případ tragické nehody je vůz vybaven přímím spalováním. A 365 dalších zlepšení. Nová kulatá Škoda Henlein. Škoda že ji nemáte, ale nevěšte hlavu, Škoda je umřít.;-)

+1/0
17.2.2016 11:31

P20e41t73r 86H30a50n30a 1744160379

Něco tak pokrouceného a šikovně přizpůsobeného svým potřebám výkladu historie co tady dokáže prezentovat Viliam jsem už dlouho nečetl. Alespoň to člověka udržuje v pohotovosti nevěřit ověřit si podstrčená fakta a souvislosti. Toť můj názor, zvedlo mě to ze židle, ale pouštět se do nekonečných a zcela zbytečných debat a přesvědčování se nehodlám.

0/0
17.2.2016 10:48

V58i69l82i12a46m 22N42o58v14a90k 7894787880339

chapu lidi,jako jste vy. Poznacila vas doba a propaganda. Mate ve vsem jasno a tak to taky po valce chteli a udrzuji vas v tom dodnes. Tohle je muj posledni prispevek a proto vam jenom poradim ze bez pravdy se nepohnete ani o krok. Je to jako ve vede. Kdyz budete nakladat se spatnymi fakty tak dostanete spatneho vysledku

0/0
18.2.2016 8:37

L24a64ď95a 16M66a49y70e97r 7882211740157

Dobře si to přečtěte obdivovatelé fauvé, Porscheho a potažmo Škodovky. Je to automobilka která vznikla na přání masového vraha!!!! Nic víc nic míň!!!! A vy co tady prezentujete jak v tom či v tom detajlu liší od Tatry, tak vám zděluji jde o koncepci!!! Což potvrdil i soud!!! Fašisticky konstrukter Porsche ukradl v Kopřivnici celou koncepci a postavil na ní mimo jiné i slavnou 911. Do doby než se spřáhl s Adou něl se svými bizadnostma minimalní úspěchy.

+1/0
17.2.2016 10:23

M70i69c80h48a56l 48F29i93n43s64t64e39r80l96e 7849680153818

Klasické téma ...: Amadeus - Salieri, kdy se tentokrát ten druhý na výsluní dostal až za pomoci někoho třetího a jeho Třetí říše. Nejedná se tedy až tak o génia (opravdu přehnané hodnocení), jako spíš o schopného konstruktéra, který dostal šanci, mimo jiné, i díky (mírně řečeno) schopnosti patolízalsky leštit ty správné kliky...!!! Uveďme konečně věci na správnou míru...

0/0
17.2.2016 22:47

P65a40v52e49l 72R64i54e24d18l 4654667591809

Chytnout to nějaký nějaký slušný designér, třeba ten Tesla se mi líbí, místo čmoudu dát baterku a ostatek nechat tak jak je, na nic nesahat. Byl by to trhák?

0/0
16.2.2016 20:54

M71i37c40h50a72l 76F65i44n51s58t94e89r59l98e 7669350683648

Autoři článku jsou nepoučitelní - inspirací Porschemu nebyl typ T 97, ale prototyp lidové Tatry V 750,který vznikl řádově několik let před "Broukem". ;-)

+6/0
15.2.2016 20:14

M11i92c17h54a43l 62F31i96n26s93t41e40r63l36e 7829830923118

Opravuji ..., prototyp lidové Tatry V 570...

+2/0
15.2.2016 20:30

P49a56t22r91i49k 46Š23e80b56e59s22t65a 4863882486115

nic proti, ale je to zcela jiný vůz... https://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_V_570#/media/File:V570_initial_design.jpg

0/0
16.2.2016 13:25

Z64d66e72n26ě92k 77K29a74f60k70a 5128212947672

Ta ale vypadá spíš jako kachna než brouk. Zato V 750 je na první pohled z první půlky v podstatě identická.

0/0
17.2.2016 10:10

J17i74ř15í 65E84r22b51e18n 1523694416627

A designérsky to je z velké části okopčená Škoda 932 z roku 1932.

Erwin Komenda tomu jen zakulatil zadek...

0/0
16.2.2016 9:23

M15i70c83h59a17l 52F91i61n70s25t20e76r17l71e 7369460413788

Pletete se..., Wikov 35"Kapka" (1931), Tatra V570 (1932), Jawa (1933) - všechny inspirované vědeckými teoriemi na poli aerodynamiky autora P. Jaraye.

Vámi zmiňovaný prototyp "932" sice existoval, nicméně se nejednalo o aerodynamický automobil, byť koncepce vzduchem chlazeného motoru tu byla. Aerodynamická verze Škody začíná až prototypem "935", prezentovaná až v roce 1935, tedy tři roky po prezentaci prototypu Tatra V 570. Každopádně na rozdíl od Škody Tatra ve světových statistikách figuruje nekompromisně jako první sériový výrobce aerodynamických vozů na světě..., stejně jako druhá nejstarší automobilka na světě !!!;-)

0/0
16.2.2016 22:04

J44i12ř85í 88E52r46b59e31n 1133354586567

Škoda 932 a VW Brouk si jsou podobné až moc na to, aby to byla jen náhoda. Wikov ani Tartu do toho netahejte, to je jiný design..

0/0
18.2.2016 19:24

M24i13c83h40a71l 57F90i10n63s58t29e42r96l90e 7649380573238

Nechci posuzovat měřítko podobnosti - to bývá často založeno jen na subjektivním vnímání každého jedince. To, že spousta projektů dané doby byla ovlivněna propracovanou teorií P. Jaraye v oblasti aerodynamiky je informačně daleko výživnější a podstatnější fakt, než jakýkoliv laický subjektivní pocit...!!!

0/0
18.2.2016 22:15

K84u15r76t 73P35l38a76t26t28i46g 4104848495655

Brouk bylo auyo ktere neprozradilo jak je majitel bohaty ci chudy!!

+1/0
15.2.2016 18:40

V13i24l11i17a91m 76N10o78v54a40k 7244847820529

Velice nekompetentni clanek. Z clanku temer vyplyva, ze vlastne Porsche (ve sve podstate cesky rodak ) udelal kopii Ledwinkova auta z ceske fabriky Tatra. Tak tedy po poradku: Ferdinand Porsche se narodil sice ve Vratislavicich nad Nisou ale to bylo v te dobe rakouske mesto s uplne nemecko-rakouskym obyvatelstvem. To tam chybi. Ledwinka byl dalsi Rakusan z Klosterneuburgu a nepracoval v tovarne Tatra v Koprivnici ale v Nesseldorfer Wagenbau z cehoz po vzniku CSR udelali zavod Tatra Koprivnice. Ledwinka mel tu smulu ze nestihl ze sve nove "vlasti" odjet nacas a tak ho jeho "rodaci" zavreli za "kolaboraci s nacismem". Po propusteni odmitl pracovat v Tatre a v CSR vubec a pracoval v Rakousku.

+10/−2
15.2.2016 18:33

L90u60m81í31r 73V88i49t53h78a 2497767556632

Ledwinka byl šěfkonstruktér vozů Tatra, nikoliv Nesseldorfer Wagenbau. Byl to Sudeťák jak vyšitej. České jméno, německá huba.

+1/−1
15.2.2016 18:43

V54i38l54i10a77m 18N62o39v81a89k 7564457800239

Ledwinka pracoval pro Nesseldorfer Wagenbau. Tak se ten rakousko/nemecky zavod jmenoval. Ten podnik s Ceskou nebo Ceskoslovenskou republikou mel pouze tolik spolecneho ze ho po vzniku CST prejmenovali na Tatra. To jsou historicka fakta. Ledwinka je z Klosterneuburgu coz je prakticky soucast Vidne. Nevim co na nem bylo "sudetackeho". Je dobre byt vlastencem ale jeste lepsi je alespon neco o historii vedet. Kdyz se uz o ni rozhodnete mluvit a psat

+4/−1
15.2.2016 18:53

M16i59c45h58a49l 55F33i34n67s63t78e21r59l25e 7599440603398

Viliam Novak : Pakliže jste detailista, tak byste neměl zapomínat na fakt, že onen závod založil kopřivnický rodák - pan Šustala !!! ;-)

+1/0
15.2.2016 20:10

V46i22l54i49a10m 40N46o76v29a23k 7194707340849

Vim o tom, zavod v te dobe automobily nedelal, to urcite vite vi. Jinak - je mi jasne ze to mate z wikipedie ale tam je taky hodne nepresnosti a na to si treba dat pozor.

0/0
15.2.2016 21:21

M91i75c43h92a42l 89F37i98n39s30t70e89r31l66e 7589460783468

Ale kdepak z Wikipedie..., Tatru a její historii mám jako automobilový designér velmi důkladně nastudovanou hlavně z odborných zdrojů. Pro zajímavost ještě dodám, že H.Ledwinka pracoval u pana Ignáce Šustaly už jako učeň a podílel se na stavbě prvního vozu "Praezident". Málo známou skutečností je, že v Tatře nedělal souvisle celou dobu, ale na čas si odskočil i do rakouského Steyeru, který by se dal v té době považovat za jakousi filiálku Tatry.

+3/0
16.2.2016 4:55

L38u27k98á67š 68A65d59a15m22e72c 6350209250967

Úplně přesně je to tak, že Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft byl roku 1923 přjmenován na Ringhoffer - Tatra

0/0
15.2.2016 18:58

J38i92ř28í 83S81c65h12w70a12c46h 8828334788196

podle "znalce historie" Viliama dnes všichni škodováci pracují u Laurina a Klementa ;-D

+2/0
15.2.2016 20:14

V19i78l28i82a43m 71N41o17v85a34k 7174777430379

ne to urcite ne. Pracuji pro Volkswagen a.g. Jeho sesterskym zavodem je Skoda

0/−1
15.2.2016 21:22

P76a64t72r29i15k 73Š60e37b47e73s64t23a 4443672246615

pro úplnost: nikoli sesterským, ale dceřinným závodem...

+1/0
16.2.2016 13:28

V84i44l85i49a95m 42N53o52v75a52k 7644317170939

Skoda je A.S. takze sestersky

0/−1
16.2.2016 13:56

T75o14m32á73š 92M46a73l62ý 5283156573

Škoda auto a.s. je dceřinná společnost, nikoliv závod.Je ze 100% vlastněna jiným subjektem. Závod nemá právní subjektivitu, je jen organizační složkou nějakého podnikatelského subjektu, je jedno zda akciové společnosti či s.r.o.

0/0
16.2.2016 20:50

F81r41a53n27t29i37š73e91k 33L49u71p90í92n41e43k 8201306526622

99, jedno procento ma myslim stat a taky pravo kdykoliv vw zw skody vysoupnout.

0/0
17.2.2016 0:07

T18o39m29á52š 97M60a90l69ý 5733776873

Děkuji za upřesnění, Nevěděl jsem to.Děkuji, teď vím víc.R^

0/0
17.2.2016 15:05

P31e26t79r 91Č24e11r10m34á55k 9248905389820

Škodováci pro VW a.g. zcela jistě nepracují ;-)

0/0
16.2.2016 17:09

V54i13l22i38a42m 59N36o52v20a65k 7964287610879

a pro koho prosim Vas?

0/0
16.2.2016 17:51

L54a66ď38a 66M98a24y45e27r 7552201110277

to vypovídá o všem zhazovat Tatru to vám šlo vždy ale slušné auto vyrobit nikdy!!! HTP forever nebo simply clever?

0/0
17.2.2016 10:30

J42a19n 94P95r47i27c10h46y97s93t47a62l 8371248503

Vy jste prispevek pana Novaka zrejme nepochopil. To byla jedna a ta sama fabrika. Vozy Tatra se vyrabely v Nesseldorfer Wagenbau / Kopřivnické vozovce do roku 1923. kdy se podnik stal soucasti smichovskeho koncernu Ringhoffer a od te doby se fabrika jmenovala Ringhoffer-Tatra AG.

+2/0
15.2.2016 19:02

J44i21ř60í 82S73c61h22w54a66c27h 8578904238476

tak pokud je článek o něčem co se dělo ve 30-letech tak už to bylo cca 20 let po vzniku ČSR takže to o "Nesseldorfer Wagenbau" je trochu mimo, protože se ta fabrika už asi 15 let jmenovala Ringhoffer-Tatra....máš to celý domotaný, zvláště ten pojem Ledwinkovi "nové vlasti" je z hlediska historických událostí poněkud absurdní.

A už jen jméno Ledwinka napovídá, že to byl původem Rakušan "jak poleno" ;-D

0/0
15.2.2016 18:57

V36i57l11i37a25m 26N26o57v23a27k 7784277250899

to zas vase jmeno je uplne ukazkovo ceske. Cela CSR trvala 20 let a Ledwinka byl zamestnan v Nesseldorfer Wagenbau jeste za Rakouska. Pro Ledwinku byla urcite CSR novou vlasti - byl totiz Rakusan. A taky jim zustal. Myslim ze domotany to mate vy. Bez znalosti historie se diskutuje hodne tezko to chapu

0/−1
15.2.2016 19:34

G60e29o75r39g 84K73o11m16b94e36r37e64c 9304641376781

Cela CSR trvala 20 let 8-o8-o

Vznik 1918 a teprve v roce 1960 to byla CSSR

tedy o chlup vic nez tech 20 let :-P

Jedine co by jeste stalo za zminku je ze to bylo taky RCS

+1/−2
15.2.2016 19:50

V89i36l85i98a70m 46N46o35v21a96k 7344857960429

Myslim ze v letech 1939 az 1945 CSR neexistovala. Nebo jo?

+1/0
15.2.2016 21:24

J13i55ř46í 31E93r47b50e27n 1153494456297

Fakticky ne, formálně ano poté, co byla anulována Mnichovská dohoda a velmoci začali pohlížet na naši vlast jako na okupované Československo, ne jako na součást Německé říše...

+1/0
16.2.2016 9:26

V62i73l98i59a95m 61N29o44v37a52k 7404267280249

To zas nemate pravdu. CSR se zmenila na Protektorat Cechy a Morava a Slovenskou republiku. To jsou fakty. Mnichovska dohoda NEBYLA o odtrzeni nemeckych okresu od CSR ale o technickem provedeni tohoto odtrzeni, ktere CSR odsouhlasila jiz predtim. To se u CS historiku nespomina, ale Mnichovska dohoda je taky dostupna v arichvech tak si to muzete nastudovat. Anulovanim MD nedoslo k uznani CSR. Rozdeleni CSR uznali VSECHNY mocnosti - na Zapade ty, ktere se ucastnili Mnichovske dohody a na vychode ta, ktera okamzite uznala Slovenskou republiku.

0/−1
16.2.2016 13:54

M81i50l27a87n 48B24í19l61e33k 5804279971

Územní změny musel podle ústavy ČSR schválit parlament - což se nestalo. Nečtěte tolik toho Krystlíka;-)

0/0
16.2.2016 19:22

V69i89l37i71a30m 45N62o51v82a71k 7354617100719

Krystlika jsem videl v TV ale necetl jsem od neho nic. Mnichovska dohoda je volne pristupna v archivu VHU v Praze. Tu dohodu jsem cetl. Je to presne tak jak jsem vam to napsal. Parlament nic neodsouhlasoval a vlada CSR po dohode s l.Runcimanem odsouhlasila odstoupeni pohranicnich uzemi. Benes abdikoval a odjel do Velke Britanie jiz jako soukroma osoba. MD byla o technickem reseni prevzeti uzemi s nemeckou vetsinou. Toto jsou fakta. Pak je jeste prostor na legendy. Legendy sice pohladi srdce ale jinak z nich neni nic

0/−1
17.2.2016 8:02

M66i62l15a59n 24B30í13l79e64k 5104989271

Zkuste trochu číst a přemýšlet. Právě proto, že čs. parlament nic neodsouhlasil, je dohoda neplatná. Čs. vláda ani prezident neměli podle čs. ústavy jakékoli oprávnění dělat územní změny.

+2/0
17.2.2016 9:09

P11e30t20r 10H50a27n41a 1974900399

to je hodně přehnaný a pokroucený. Vy vůbec umíte věci přizpůsobit k obrazu svému.Rv

0/0
17.2.2016 10:35

J17i64ř32í 93S62c76h40w20a24c65h 8868764578566

a v době vzniku té "nové vlasti" (1918) už Ledwinka údajně kolaboroval s nacismem a nestačil zavčas odjet, tak tomu říkám znalost historie ;-D;-D;-D

0/0
15.2.2016 20:04

V56i72l66i96a94m 89N34o36v71a13k 7444417400829

Ja jsem nenapsal ze Ledwinka kolaboroval s nacionalnim socialismem. Ja si totiz myslim ze to vubec neni pravda. Mysleli si to retribucni soudy v CSR po roce 1945. Ja tady nedavam lekce historie - na to tady neni prostor. Jedine o co mi jde je to aby lidi premysleli a ne pouze cetli hlouposti a pak to prenaseli dal. Jestli to neni uplne jasne tak je mi lito

0/0
15.2.2016 21:28

L30u17k29a12s 80N36o55v49a37k 4299669353488

Brouk se v D prodaval i v 90-tych letech, ale uz ne v dealerstvich vw.

0/0
15.2.2016 18:00

E54v84a 43H39a33s72n63í53k77o60v44á 1134101156794

Hitler, Porsche... už začínám věřit, že se společnost fašizuje. Kladně mluvit o náckovi, to by se ještě před rokem nesmělo. ;-D

0/−11
15.2.2016 17:23

M91a29r59t31i46n 57S88y17k45o84r94a 5309115179446

Předpokládám že to je sarkasmus.

+8/0
15.2.2016 17:44

K46a39r68e51l 78M51e38n72c20l 3676757384523

???

+1/0
15.2.2016 18:08

J55i84ř97í 79S31c74h56w18a69c45h 8888904648776

jasněěěě, ......co majitel auta z Německa to fašista! ;-D

a kdo se někdy napil piva to potencionální fašista! ;-D

+4/0
15.2.2016 18:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.