Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 80 lety představil Hitler lidový vůz. Jméno mu vymysleli v USA

Volkswagen, tedy lidový vůz, měl ve 30. letech minulého století splnit sen mnoha Němců o vlastnictví pohodlného a dostupného dopravního prostředku. Revolučně pojatý automobil, jehož konstruktér Ferdinand Porsche se nepokrytě inspiroval u československé Tatry, se veřejnosti poprvé představil před 80 lety.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V52i13l38é54m 18P17ř47í30h52o23d57a 2414559273907

Přímým konkurentem byla Škoda Henlein. Maskovací design je dodáván ve dvou provedení – letní a zimní. Jistě vás potěší pevná a neprůstřelná skla. Plyn z výfuku je zaveden přímo na komoru řidiče. Tento systém se již v praxi osvědčil. Rádio je aktivní, a s touto anténou má dvanácterátkrát více pamětí. Najdeme zde alternativní pohon na plyn. Motor je řízen počítadlem. K základní výbavě patří velký výběr palubních zbraní. K nadstandartnímu výbavení patří houfnice neunzig milimetr. Novinkou jsou dost těžké kulomety pod přednímy reflektory. Pro případ tragické nehody je vůz vybaven přímím spalováním. A 365 dalších zlepšení. Nová kulatá Škoda Henlein. Škoda že ji nemáte, ale nevěšte hlavu, Škoda je umřít.;-)

+1/0
17.2.2016 11:31

P98e95t55r 96H90a96n26a 1694490449

Něco tak pokrouceného a šikovně přizpůsobeného svým potřebám výkladu historie co tady dokáže prezentovat Viliam jsem už dlouho nečetl. Alespoň to člověka udržuje v pohotovosti nevěřit ověřit si podstrčená fakta a souvislosti. Toť můj názor, zvedlo mě to ze židle, ale pouštět se do nekonečných a zcela zbytečných debat a přesvědčování se nehodlám.

0/0
17.2.2016 10:48

V77i48l96i18a87m 95N89o14v63a72k 7924987500489

chapu lidi,jako jste vy. Poznacila vas doba a propaganda. Mate ve vsem jasno a tak to taky po valce chteli a udrzuji vas v tom dodnes. Tohle je muj posledni prispevek a proto vam jenom poradim ze bez pravdy se nepohnete ani o krok. Je to jako ve vede. Kdyz budete nakladat se spatnymi fakty tak dostanete spatneho vysledku

0/0
18.2.2016 8:37

L59a57ď46a 44M40a15y90e44r 7672361150437

Dobře si to přečtěte obdivovatelé fauvé, Porscheho a potažmo Škodovky. Je to automobilka která vznikla na přání masového vraha!!!! Nic víc nic míň!!!! A vy co tady prezentujete jak v tom či v tom detajlu liší od Tatry, tak vám zděluji jde o koncepci!!! Což potvrdil i soud!!! Fašisticky konstrukter Porsche ukradl v Kopřivnici celou koncepci a postavil na ní mimo jiné i slavnou 911. Do doby než se spřáhl s Adou něl se svými bizadnostma minimalní úspěchy.

+1/0
17.2.2016 10:23

M80i75c20h35a43l 88F19i39n68s49t21e63r26l66e 7379910533968

Klasické téma ...: Amadeus - Salieri, kdy se tentokrát ten druhý na výsluní dostal až za pomoci někoho třetího a jeho Třetí říše. Nejedná se tedy až tak o génia (opravdu přehnané hodnocení), jako spíš o schopného konstruktéra, který dostal šanci, mimo jiné, i díky (mírně řečeno) schopnosti patolízalsky leštit ty správné kliky...!!! Uveďme konečně věci na správnou míru...

0/0
17.2.2016 22:47

P98a55v16e25l 40R48i79e34d18l 4394867141389

Chytnout to nějaký nějaký slušný designér, třeba ten Tesla se mi líbí, místo čmoudu dát baterku a ostatek nechat tak jak je, na nic nesahat. Byl by to trhák?

0/0
16.2.2016 20:54

M80i82c62h18a37l 53F47i58n20s40t19e22r19l45e 7829270723778

Autoři článku jsou nepoučitelní - inspirací Porschemu nebyl typ T 97, ale prototyp lidové Tatry V 750,který vznikl řádově několik let před "Broukem". ;-)

+6/0
15.2.2016 20:14

M97i89c70h37a58l 36F64i44n70s55t19e79r79l51e 7649200393798

Opravuji ..., prototyp lidové Tatry V 570...

+2/0
15.2.2016 20:30

P62a58t10r48i16k 48Š88e24b96e13s31t12a 4963162456615

nic proti, ale je to zcela jiný vůz... https://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_V_570#/media/File:V570_initial_design.jpg

0/0
16.2.2016 13:25

Z87d23e67n53ě33k 36K53a91f81k91a 5498392607662

Ta ale vypadá spíš jako kachna než brouk. Zato V 750 je na první pohled z první půlky v podstatě identická.

0/0
17.2.2016 10:10

J57i97ř16í 12E63r24b77e59n 1823314486447

A designérsky to je z velké části okopčená Škoda 932 z roku 1932.

Erwin Komenda tomu jen zakulatil zadek...

0/0
16.2.2016 9:23

M38i61c23h67a57l 12F43i28n62s50t51e85r55l36e 7159170653248

Pletete se..., Wikov 35"Kapka" (1931), Tatra V570 (1932), Jawa (1933) - všechny inspirované vědeckými teoriemi na poli aerodynamiky autora P. Jaraye.

Vámi zmiňovaný prototyp "932" sice existoval, nicméně se nejednalo o aerodynamický automobil, byť koncepce vzduchem chlazeného motoru tu byla. Aerodynamická verze Škody začíná až prototypem "935", prezentovaná až v roce 1935, tedy tři roky po prezentaci prototypu Tatra V 570. Každopádně na rozdíl od Škody Tatra ve světových statistikách figuruje nekompromisně jako první sériový výrobce aerodynamických vozů na světě..., stejně jako druhá nejstarší automobilka na světě !!!;-)

0/0
16.2.2016 22:04

J98i58ř63í 39E55r32b95e93n 1513314826387

Škoda 932 a VW Brouk si jsou podobné až moc na to, aby to byla jen náhoda. Wikov ani Tartu do toho netahejte, to je jiný design..

0/0
18.2.2016 19:24

M40i46c15h88a96l 91F77i23n43s46t94e41r14l16e 7569300563378

Nechci posuzovat měřítko podobnosti - to bývá často založeno jen na subjektivním vnímání každého jedince. To, že spousta projektů dané doby byla ovlivněna propracovanou teorií P. Jaraye v oblasti aerodynamiky je informačně daleko výživnější a podstatnější fakt, než jakýkoliv laický subjektivní pocit...!!!

0/0
18.2.2016 22:15

K18u69r93t 68P32l88a80t98t15i90g 4704638595225

Brouk bylo auyo ktere neprozradilo jak je majitel bohaty ci chudy!!

+1/0
15.2.2016 18:40

V44i34l20i15a79m 66N39o23v38a52k 7804617630319

Velice nekompetentni clanek. Z clanku temer vyplyva, ze vlastne Porsche (ve sve podstate cesky rodak ) udelal kopii Ledwinkova auta z ceske fabriky Tatra. Tak tedy po poradku: Ferdinand Porsche se narodil sice ve Vratislavicich nad Nisou ale to bylo v te dobe rakouske mesto s uplne nemecko-rakouskym obyvatelstvem. To tam chybi. Ledwinka byl dalsi Rakusan z Klosterneuburgu a nepracoval v tovarne Tatra v Koprivnici ale v Nesseldorfer Wagenbau z cehoz po vzniku CSR udelali zavod Tatra Koprivnice. Ledwinka mel tu smulu ze nestihl ze sve nove "vlasti" odjet nacas a tak ho jeho "rodaci" zavreli za "kolaboraci s nacismem". Po propusteni odmitl pracovat v Tatre a v CSR vubec a pracoval v Rakousku.

+10/−2
15.2.2016 18:33

L35u48m75í75r 46V24i22t23h44a 2707247266182

Ledwinka byl šěfkonstruktér vozů Tatra, nikoliv Nesseldorfer Wagenbau. Byl to Sudeťák jak vyšitej. České jméno, německá huba.

+1/−1
15.2.2016 18:43

V97i85l86i51a78m 85N82o95v78a95k 7504497890969

Ledwinka pracoval pro Nesseldorfer Wagenbau. Tak se ten rakousko/nemecky zavod jmenoval. Ten podnik s Ceskou nebo Ceskoslovenskou republikou mel pouze tolik spolecneho ze ho po vzniku CST prejmenovali na Tatra. To jsou historicka fakta. Ledwinka je z Klosterneuburgu coz je prakticky soucast Vidne. Nevim co na nem bylo "sudetackeho". Je dobre byt vlastencem ale jeste lepsi je alespon neco o historii vedet. Kdyz se uz o ni rozhodnete mluvit a psat

+4/−1
15.2.2016 18:53

M94i40c50h87a69l 35F58i72n66s24t94e27r45l98e 7319890483908

Viliam Novak : Pakliže jste detailista, tak byste neměl zapomínat na fakt, že onen závod založil kopřivnický rodák - pan Šustala !!! ;-)

+1/0
15.2.2016 20:10

V63i57l41i36a50m 10N11o75v79a35k 7554517340369

Vim o tom, zavod v te dobe automobily nedelal, to urcite vite vi. Jinak - je mi jasne ze to mate z wikipedie ale tam je taky hodne nepresnosti a na to si treba dat pozor.

0/0
15.2.2016 21:21

M56i26c26h81a92l 82F54i89n59s34t29e72r56l61e 7509820743888

Ale kdepak z Wikipedie..., Tatru a její historii mám jako automobilový designér velmi důkladně nastudovanou hlavně z odborných zdrojů. Pro zajímavost ještě dodám, že H.Ledwinka pracoval u pana Ignáce Šustaly už jako učeň a podílel se na stavbě prvního vozu "Praezident". Málo známou skutečností je, že v Tatře nedělal souvisle celou dobu, ale na čas si odskočil i do rakouského Steyeru, který by se dal v té době považovat za jakousi filiálku Tatry.

+3/0
16.2.2016 4:55

L57u59k85á41š 65A68d88a50m85e92c 6540339260247

Úplně přesně je to tak, že Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft byl roku 1923 přjmenován na Ringhoffer - Tatra

0/0
15.2.2016 18:58

J89i67ř69í 28S82c48h96w65a45c72h 8978164178776

podle "znalce historie" Viliama dnes všichni škodováci pracují u Laurina a Klementa ;-D

+2/0
15.2.2016 20:14

V52i49l35i96a59m 65N93o73v49a24k 7594577910519

ne to urcite ne. Pracuji pro Volkswagen a.g. Jeho sesterskym zavodem je Skoda

0/−1
15.2.2016 21:22

P95a60t45r36i17k 14Š82e87b90e31s10t35a 4913912236225

pro úplnost: nikoli sesterským, ale dceřinným závodem...

+1/0
16.2.2016 13:28

V42i59l61i20a97m 46N67o57v72a59k 7304257270549

Skoda je A.S. takze sestersky

0/−1
16.2.2016 13:56

T67o34m55á54š 68M84a37l71ý 5973126943

Škoda auto a.s. je dceřinná společnost, nikoliv závod.Je ze 100% vlastněna jiným subjektem. Závod nemá právní subjektivitu, je jen organizační složkou nějakého podnikatelského subjektu, je jedno zda akciové společnosti či s.r.o.

0/0
16.2.2016 20:50

F63r57a13n95t33i73š12e59k 37L80u10p95í80n53e58k 8911876626562

99, jedno procento ma myslim stat a taky pravo kdykoliv vw zw skody vysoupnout.

0/0
17.2.2016 0:07

T83o66m69á45š 62M74a79l47ý 5323386843

Děkuji za upřesnění, Nevěděl jsem to.Děkuji, teď vím víc.R^

0/0
17.2.2016 15:05

P70e61t59r 25Č43e88r64m60á48k 9858275649890

Škodováci pro VW a.g. zcela jistě nepracují ;-)

0/0
16.2.2016 17:09

V73i67l38i73a10m 20N91o48v18a50k 7274377920219

a pro koho prosim Vas?

0/0
16.2.2016 17:51

L49a30ď53a 36M79a31y51e20r 7482451650207

to vypovídá o všem zhazovat Tatru to vám šlo vždy ale slušné auto vyrobit nikdy!!! HTP forever nebo simply clever?

0/0
17.2.2016 10:30

J69a37n 36P23r70i66c12h78y71s94t46a15l 8461228453

Vy jste prispevek pana Novaka zrejme nepochopil. To byla jedna a ta sama fabrika. Vozy Tatra se vyrabely v Nesseldorfer Wagenbau / Kopřivnické vozovce do roku 1923. kdy se podnik stal soucasti smichovskeho koncernu Ringhoffer a od te doby se fabrika jmenovala Ringhoffer-Tatra AG.

+2/0
15.2.2016 19:02

J46i61ř20í 41S86c49h76w24a39c94h 8598474438486

tak pokud je článek o něčem co se dělo ve 30-letech tak už to bylo cca 20 let po vzniku ČSR takže to o "Nesseldorfer Wagenbau" je trochu mimo, protože se ta fabrika už asi 15 let jmenovala Ringhoffer-Tatra....máš to celý domotaný, zvláště ten pojem Ledwinkovi "nové vlasti" je z hlediska historických událostí poněkud absurdní.

A už jen jméno Ledwinka napovídá, že to byl původem Rakušan "jak poleno" ;-D

0/0
15.2.2016 18:57

V62i29l91i18a89m 49N64o22v93a79k 7594357230489

to zas vase jmeno je uplne ukazkovo ceske. Cela CSR trvala 20 let a Ledwinka byl zamestnan v Nesseldorfer Wagenbau jeste za Rakouska. Pro Ledwinku byla urcite CSR novou vlasti - byl totiz Rakusan. A taky jim zustal. Myslim ze domotany to mate vy. Bez znalosti historie se diskutuje hodne tezko to chapu

0/−1
15.2.2016 19:34

G54e83o48r89g 67K84o15m57b37e13r78e69c 9924221966281

Cela CSR trvala 20 let 8-o8-o

Vznik 1918 a teprve v roce 1960 to byla CSSR

tedy o chlup vic nez tech 20 let :-P

Jedine co by jeste stalo za zminku je ze to bylo taky RCS

+1/−2
15.2.2016 19:50

V21i28l67i40a18m 74N53o96v55a71k 7794337660409

Myslim ze v letech 1939 az 1945 CSR neexistovala. Nebo jo?

+1/0
15.2.2016 21:24

J81i60ř35í 37E69r54b55e69n 1793574436157

Fakticky ne, formálně ano poté, co byla anulována Mnichovská dohoda a velmoci začali pohlížet na naši vlast jako na okupované Československo, ne jako na součást Německé říše...

+1/0
16.2.2016 9:26

V90i87l38i29a56m 52N24o74v68a41k 7674827400789

To zas nemate pravdu. CSR se zmenila na Protektorat Cechy a Morava a Slovenskou republiku. To jsou fakty. Mnichovska dohoda NEBYLA o odtrzeni nemeckych okresu od CSR ale o technickem provedeni tohoto odtrzeni, ktere CSR odsouhlasila jiz predtim. To se u CS historiku nespomina, ale Mnichovska dohoda je taky dostupna v arichvech tak si to muzete nastudovat. Anulovanim MD nedoslo k uznani CSR. Rozdeleni CSR uznali VSECHNY mocnosti - na Zapade ty, ktere se ucastnili Mnichovske dohody a na vychode ta, ktera okamzite uznala Slovenskou republiku.

0/−1
16.2.2016 13:54

M40i50l43a94n 14B80í89l96e31k 5284449641

Územní změny musel podle ústavy ČSR schválit parlament - což se nestalo. Nečtěte tolik toho Krystlíka;-)

0/0
16.2.2016 19:22

V52i51l72i50a48m 19N95o13v83a64k 7674357250379

Krystlika jsem videl v TV ale necetl jsem od neho nic. Mnichovska dohoda je volne pristupna v archivu VHU v Praze. Tu dohodu jsem cetl. Je to presne tak jak jsem vam to napsal. Parlament nic neodsouhlasoval a vlada CSR po dohode s l.Runcimanem odsouhlasila odstoupeni pohranicnich uzemi. Benes abdikoval a odjel do Velke Britanie jiz jako soukroma osoba. MD byla o technickem reseni prevzeti uzemi s nemeckou vetsinou. Toto jsou fakta. Pak je jeste prostor na legendy. Legendy sice pohladi srdce ale jinak z nich neni nic

0/−1
17.2.2016 8:02

M19i90l71a49n 92B51í96l89e24k 5144359841

Zkuste trochu číst a přemýšlet. Právě proto, že čs. parlament nic neodsouhlasil, je dohoda neplatná. Čs. vláda ani prezident neměli podle čs. ústavy jakékoli oprávnění dělat územní změny.

+2/0
17.2.2016 9:09

P53e62t24r 93H65a20n84a 1904980729

to je hodně přehnaný a pokroucený. Vy vůbec umíte věci přizpůsobit k obrazu svému.Rv

0/0
17.2.2016 10:35

J12i27ř91í 57S86c36h94w74a82c18h 8788754718986

a v době vzniku té "nové vlasti" (1918) už Ledwinka údajně kolaboroval s nacismem a nestačil zavčas odjet, tak tomu říkám znalost historie ;-D;-D;-D

0/0
15.2.2016 20:04

V35i80l34i91a67m 61N36o67v25a63k 7654437880889

Ja jsem nenapsal ze Ledwinka kolaboroval s nacionalnim socialismem. Ja si totiz myslim ze to vubec neni pravda. Mysleli si to retribucni soudy v CSR po roce 1945. Ja tady nedavam lekce historie - na to tady neni prostor. Jedine o co mi jde je to aby lidi premysleli a ne pouze cetli hlouposti a pak to prenaseli dal. Jestli to neni uplne jasne tak je mi lito

0/0
15.2.2016 21:28

L97u56k49a33s 37N45o87v53a57k 4449649693938

Brouk se v D prodaval i v 90-tych letech, ale uz ne v dealerstvich vw.

0/0
15.2.2016 18:00

E49v31a 27H15a76s90n24í68k84o84v92á 1334471456444

Hitler, Porsche... už začínám věřit, že se společnost fašizuje. Kladně mluvit o náckovi, to by se ještě před rokem nesmělo. ;-D

0/−11
15.2.2016 17:23

M12a38r90t52i47n 15S75y35k67o54r48a 5359205809336

Předpokládám že to je sarkasmus.

+8/0
15.2.2016 17:44

K89a36r96e66l 86M45e96n58c88l 3526737304233

???

+1/0
15.2.2016 18:08

J56i10ř89í 10S53c51h28w53a22c32h 8888734948586

jasněěěě, ......co majitel auta z Německa to fašista! ;-D

a kdo se někdy napil piva to potencionální fašista! ;-D

+4/0
15.2.2016 18:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.