Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Lexus vsadí na vodík. Plug-in hybridy ani diesely nepřicházejí v úvahu

Vodíkový sedan LF-FC naznačuje, kam se vydá budoucí generace nejhonosnějšího korábu japonské značky. Chystaný Lexus LS to poodhaluje jak z pohledu designu, tak techniky. Představitelé prémiové japonské značky jasně deklarují, že vodík je tou pravou cestou a elektromobily nebo plug-in hybridy u nich nepřipadají v úvahu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J44a73r13o38m32í65r 27K76r36á92l 4640989344809

No a kolik gramů CO2 se vypustí při výrobě toho vodíku ? A jak ho udrží v nádrži ?

0/0
30.3.2016 17:00

M24i65r65e90k 25G96a84j51e55r 5201716249120

Zalezi, kterou formu vyroby pouzijete. Pokud pouzijete k vyrobe slunecniho zareni, tak zadny CO2 se nevypousti. Pokud pouzijete dnes levnejsiho zpusobu vyroby z uhlovodiku, tak nevim, ale domnivam se, ze se take CO2 nevypousti nebo jen velmi malo, urcite mnohem mene nez pri spalovani nafty.

0/0
30.3.2016 17:14

J75a38r25o86m41í41r 90K39r58á28l 4280709284149

Pokud použijete sluneční záření, musíte to zařízení vyrobit. Ono se na poušti samo nezhmotní. A pokud ho budu vyrábět z ropy, pak je celková účinnost o tolik menší, že toho CO2 bude zjevně dost. Sundejte si ty pseudozelené klapky z oší a snažte se vidět souvislosti. Je řada aplikací, kde má vodík, FV panel, nebo palivový článek význam, ale auta to rozhodně nejsou.

0/0
30.3.2016 17:27


M33i86r57e49k 79G69a79j73e35r 5601536939470

S vami se moc diskutovat neda. Nejprve se ptate "kolik gramů CO2 se vypustí při výrobě toho vodíku" a pak argumentujete tim, ze se CO2 produkuje pri vyrobe zarizeni.

Zadne klapky nemam, dokonce ani nemam nazor na to, zda se auta na vodik prosadi nebo ne, ale jsem si jist, ze odbornici v Toyote nejsou placeni za psani argumentu, proc nemuzou nic nic delat, ale za to, co uz udelali.

0/0
30.3.2016 17:37

J54a92r28o92m65í18r 62K51r48á21l 4160329664429

Vy zjevně nechápete, že k té výrobě potřebujete zařízení, že u výroby z ropy nevznikne jen vodík, atd, atd. A pochybuji, že bez masivní podpory (dotací) by se ujalo auto, u kterého je po měsíci v garáži prázdná nádrž a provoz podstatně dražší, než s klasickým palivem.

0/0
30.3.2016 18:15

M51i65r47e46k 29G95a91j61e64r 5961706919540

Podsouváte mi něco, co vůbec netvrdím. Ani nejsem žádný příznivce aut na vodík. Ještě dlouho, možná i napořád bude jejich pořízení a provoz dražší než u jiných aut. Jenom jsem vyvracel vaše chybné argumenty.

0/0
30.3.2016 19:23

J32a12r12o63m43í47r 93K46r46á39l 4350619624649

Pokud nezapočtete všechny vstupy, zákonitě nedojdete k rozumnému výsledku a těžko je můžete použít jako argument.

0/0
30.3.2016 19:34

M62a83r74t51i26n 23K36a38r18á86s23e33k 9968543928378

No jednou z hlavnich nevyhod vyroby z uhlovodiku je prave extremne produkce CO2, vyrabite tam CH4 a H2O CO2 a H2....

+1/0
30.3.2016 17:40

R31o31b73e62r40t 48P46e57l71n84á72ř 3958141354

to ze vznika pri reakci ale neznamena ze de do ovzdusi..

0/0
30.3.2016 22:02

R22o84b65e41r39t 76P89e55l53n78á27ř 3928931244

pokud pocitate kolikrat si prdne obsluha tak to asi nejakej gram bude...

0/0
30.3.2016 22:01

M49a19r49t48i52n 18K17a13r87á98s34e23k 9478263788418

No nevim, porad mi prijde jednodussi a logictejsi vyrobit elektrinu, to pres existujici sit dostat do elektromobilu a pak jezdit, nez z elektriny pomerne neefektivnim procesem vyrabet vodik, nasledne ho energeitcky narocnym procesem stlacit nebo zkapalnit, pak prevazet v autech do slozitych a energeticky narocnych cerpacek (ktere zatim neexistuji), a pak cepovat do aut (nasledna premena na elektrinu uz je celkem efektivni).....

Dalsi problemy jako uniky vodiku, krehnuti nadrzi a pod (ktere asi nikdy nepujdou uplne 100% vyresit) ani neresim....

0/0
30.3.2016 13:44

M49i40r33e81k 74G38a66j65e25r 5261476759770

Budu s vami polemizovat. Za prve, Toyota ma spousty skutecnych odborniku, kteri vi, co delaji a navic nedelaji nesmysly jen proto, aby jen formalne vyhoveli evropskym limitum na emise nebezpecneho CO2 (ktery my vydechujeme). Za druhe, vodik muzete pomerne levne vyrabet i v poustnich oblastech (elektrolyzou vodni pary pri vysokych teplotach) a dovazet ho odtamtud misto dovazeni ropy, kterou pak je jeste nutno zpracovavat v rafineriich. Za treti, technologie cerpacich stanic nejen, ze existuje, ale je leta vyzkousena napr. v Kalifornii. Za ctvrte, o jakem krehnuti nadrzi z uhlikovych vlaken mluvite? Pokud jste si to nevymyslel, dejte sem odkaz.

0/0
30.3.2016 16:56

J94a45r46o54m31í18r 62K44r34á52l 4950279194969

Možná Toyota má lepší odborníky, než třeba NASA. Ale proč se s tím tedy nepochlubí ? ;-D

0/0
30.3.2016 17:02

M65i16r25e38k 72G75a21j38e85r 5691226499200

Nevim, jak jste na to prisel. NASA ma odborniky na kosmicke lety, Toyota na auta. To, ze tam i tam pracuji s vodikovymi technologiemi neznamena, ze si konkuruji. Totez bych mohl rici o oceli. Zajima je ovsem pouziti za jinych podminek. Proste jste se snazil byt vtipny, ale nevhodne.

0/0
30.3.2016 17:05

J52a82r32o36m69í41r 34K91r63á87l 4680259184269

Asi Vám nedošlo, že právě NASA má nejlepší odborníky na uchovávání a výrobu vodíku. Už cca 50 let. :-) A jaké jiné podmínky máte na mysli ?

0/0
30.3.2016 17:08

M95i25r86e36k 63G65a40j10e59r 5981866749980

Opravdu si nemyslim, ze by Toyota potrebovala odborniky na vyrobu vodiku a na jeho skladovani v obrovskych nadrzich. Stejne tak Skodovka nepotrebuje odborniky na vyrobu benzinu.

0/0
30.3.2016 17:15

J65a65r58o76m41í80r 96K19r61á11l 4260369854839

No, ono to skladování v malých nádržích se nijak neliší. Jen ty ztráty jsou vetší. Fyzikální zákony plati i tady.

0/0
30.3.2016 17:24

M14i12r28e56k 22G63a58j25e22r 5981426589830

Musim zopakovat svuj prvni argument. Toyota urcite ma odborniky, kteri tomu rozumi a navic to maji lety vyzkousene v realnem provozu v Kalifornii. Evidentne nezamestnava lidi, kteri je budou presvedcovat, ze to nejde (jako jste vy), ale lidi, kteri dokazou problemy resit.

0/0
30.3.2016 17:29

M79a51r33t33i49n 93K42a68r35á14s20e36k 9438213168448

No ale to ze to funguje nezmena ze je to jasny favorit budoucnosti, elektroauta nejen ze funguji, ale maji i o neolik radu hustejsi infrastrukturu uz dnes, jako bonus ma cerpacku doma tak polovina lidi, a na rozdil o vodikovych aut se ve velkem komercne vyrabi a uspesne prodavaji. Dojezd ma vodikova toyota asi takovy jako tesla, prostor ke zvyseni takdy ale na rozdil od EV moc neni (skladovani vodiku i ucinnost palivoveho clanku je dneska atakuje fyzialni hranice - clanek vyssi ucinnost o moc mit uz nemuze - blizi se ke 100%, nadrze by se pro vetsi kapacitu musely zvetsit), zatimco baterie svou kapacitu a vykonnost rok od roku zlepsuji...

0/0
30.3.2016 17:38

O24n70d10ř76e80j 36Č96a40p52k73a 6201491503534

Dojezd na jednu "nádrž" je trošku důležitější u elektromobilu, který z normální zásuvky nabíjíte celou noc a z rychlonabíječky hodinu, než u vodíkového auta, které natankujete do 5 minut.

0/0
30.3.2016 18:11

J59a44r82o96m27í67r 38K76r75á41l 4530259774979

Jenomže ten vodík z nádrže ubývá i pokud auto nejede. A rozhodně bych ho nechtěl v garáži u domu.

0/0
30.3.2016 18:17

M17i29r77e52k 52G79a96j37e41r 5801126529530

Pokud jde o bezpečnost, tak vychází lépe než auta s potenciálně nebezpečným airbagem od Takaty.

0/0
30.3.2016 19:21

M91a79r74t83i91n 27K81a53r75á52s46e92k 9478163468938

No EV ma mensi nevyhodu, na druhou stranu vodik doma nedobijete nijak (elektro pres noc), rychlonabijecky dneska nabiji do 30 minut v dnes dosptune infrastrukture, vodik dnes tankovat lze v par lokalitach na zemi....

Dnes jsou vodikova auta nepouzitelna, EV tak pro nadsence, nicmene o svetelne roky blize realnemu pouziti jsou podle me EV a to predevsim kvuli uz dnes castecne dotupne infrastrukture, a velmi levnemu rozsirovani infrastruktury, a za dalsi diky mnohonasobne levnejsimu palivu a rovnez diky velkym moznostem pro zlepsovani techonologie baterii (palivove clanky uz moc zlepsit nejde, kapalny vodik taky stlacit nejde)

0/0
30.3.2016 18:21

J67a33r65o57m98í33r 32K94r66á96l 4690559324129

Připadá mi jako nejvýhodnější malý motorgenerátor. Slučuje výhody elektromotoru a operativnost paliva s vysokou zásobou energie a snadnou dostupností. A auta se stejným výkonem by jezdila s třetinovou spotřebou (a tedy i emisemi) a větší spolehlivostí, než dnešní auta. Spíše bych se zaměřil např. na lodě. Tam lze ty obrovské motory nahradit bez větších problémů.

0/0
30.3.2016 18:34

M12a93r73t24i45n 96K10a57r60á96s95e53k 9418763418598

Maly motor generator je spise slepa ulicka - to auto bude vzdy velmi drahe (ma elektro i spalovaci vybavu), a spotrebu nebude mi nijak svetobornou (rozhodne ne tretinovou), neni moc duvodu aby "vase varianta" mela zasadneji odlisnou spotrebu od modernich hybridu...

0/0
30.3.2016 18:38

J14a73r60o42m73í56r 46K94r53á68l 4570799264949

Při srovnání VW Golf s motorem 1,9 TDI vychází spotřeba cca 2 litry. A to je dost rozdíl. Motor je jednodušší a běží v optimálním režimu, odpadá převodovka a je nižší váha. Přibyde alternátor, elektromotor a musí být o něco větší baterka. Celkově to vychází při seriové výrobě levněji. Kolegův syn se tím zabýval pri doktorandském studiu na VŠD v Žilině. Rozdíl od těch "moderních hybridů" je právě v tom optimálním režimu motoru, který nepohání přímo kola.

0/0
30.3.2016 19:02

M56a36r31t72i49n 51K29a33r69á49s93e19k 9728673608558

Doktorandske studium je fajn. Realne si muzete i koupit takove auto (opel ampera/chevy volt) a spotreba v rezimu bez prednabitych baterek je pres 7 litru benzinu a cena zacina na milionu kc... Modrni hybrid ma ten spalovak v dost optimalnim rezimu (je naladeny uplne jinak nez spalivak do bezneho auta)

0/0
30.3.2016 19:09

J90a55r62o17m91í95r 94K88r38á55l 4570779694769

Nojo, ale to je už jiný level. Kluci použili jakýsi japonský turbomotor 55 kW, který na běžnou jízdu stačí a při potřebě akcelerace to bralo z baterky dalších cca 20 kW. Oni chtěli srovnatelná auta a těch 75 kW celkem je srovnatelné z 77 kW u TDI. A po těch kopcích okolo Čadci jezdili opravdu za cca 2 litry. Jen litují, že neměli peníze na patenty, výrobu a atesty. Za těch 20 let mohli mít pár milionů. :-)

0/0
30.3.2016 19:31

M49a30r41t65i50n 69K31a67r36á88s39e79k 9138203488638

Ne ze bych Vam neveril, ale tohle vypada cele velmi nepravdepodobne - dnesni elektricka auta umi jezdit se spotrebou realne kolem 20 kWh na 100km (pokud nejeddite moc rychle po dalnici), benzinove elektrocentraly maji ucinnost pri optimalnim zatizeni cca 0,45 litru benzinu na 1kWh, kdy by to byl diesel a budeme pocitat, ze to automobilky nejak extremne optimalizuji tak by se teoreticky dalo dostat na 0,25 litru na 1 kWh (vyvoj by ale stal nemale penize), tzn pro auto velikosti golfu, jste za prepokladu na spotrebe 5 litru nafty na 100km za velmi optimistickych predpokladu. Na tom jaky vykon to auto bude mit vubec nesejde, na spotrebu pro bezne prumernem provozu to ma minilani vliv...

0/0
30.3.2016 19:38

M83i77r43e97k 76G11a26j18e12r 5601406419440

Chevy Volt už takto jezdí roky. Jen co se výroba zlevní (zatím jsou ty prodeje poměrně malé a tudíž výroba dražší) a nebude se šetřit tolik na interiéru, tak má velkou šanci na rozříření.

0/0
30.3.2016 19:30

J93i93ř51í 63S92c10h72w77a16c27h 8908334328296

Dojezd vodíkového auta je mnohem důležitější. To se nenatankuje u každé samoty....a v kanystru se vodík taky nedá přinést.

Takže dojezd nemůže být malý a pak je tu problém. Nádrž ve vodíkovém autě velikosti Pandy pro nájezd 500 km musí pojmout cca 6 kg vodíku. A tato při současných možnostech musí mít objem cca 280 litrů a váží 130 kg. ;-)

0/0
31.3.2016 15:28

M73a77r22t91i84n 50K73a70r79á43s71e98k 9478133328638

Ja nikde netvrdim ze toyota dela nesmysly.

Nemsylne rypnuti do EU kvuli CO2 snad ani nema cenu resit (EU resi primarne skodlive emise, CO2 se resi jen sekundarne a to spise kvuli importu ropy).

Technologie cerpacich stanic samozrejme existuje a funguje (tvrdim nekde opak?), ale je to nesrovnatelne drazsi nez "stojanek se zasuvkou".

Dovazet vodik z poustnich oblasti je asi urcite mozne a mozna to vyjde i levneji nez lokalni vyroba, ale elektrina primo po drate transportovana do auta nema duvod by drazsi, prave naopak....

0/0
30.3.2016 17:38

J89o38s88e33f 41V94o87s26i20c19k74y 4853767596523

Vodikovy clanek ?? Neni to nahodou ten clanek co vybuchl na Apollu 13 ?

0/0
30.3.2016 12:27

T73o54m81á52š 40Š89t67r55i90g70n32e24r 9171907920621

Vsetko v mene ekologie... Akurat ze 96% vodika na svete sa vyraba z fosilnych paliv (plyn 48%, ropa 30% a uhlie 18%). Len 4% elektrolyzou vody.

+1/0
30.3.2016 11:45

R68o54b52e37r61t 43P98e86l77n88á94ř 3808741744

to je velice dobra poznamka, ale da se predpokladat ze s rozvojem palivovych clanku a fotovoltaiky se to dost zmeni. Pro doplneni dodavam ze ucinnost elektrolyzy taky neni nijak skvela (okolo 70%) a s tim souvisi samozrejme i ucinnost rekuperace.

+1/0
30.3.2016 11:54

J87a92r29o90m97í54r 65K60r91á72l 4310829974619

No a účinnost palivových článků je menší, než spalovacího motoru.

0/0
30.3.2016 17:06

R18o80b80e34r27t 56P16e40l34n31á89ř 3398541934

A to Vam rek kdo? Spalovaci motor ma maximalne 45 (veskutecnosti sotva polovinu), celkova ucinnost ropneho procesu je vsak mnohem ale mnohem mensi. U palivovyho clanku ma celej proces tam a zpet okolo 40. Elektromotor to uz moc nesnizi.

0/0
30.3.2016 21:59

V73í51t 93O85ž80a25n81a 1398938265924

Litr paliva za 150Kč, no nekupte to!

0/0
30.3.2016 11:34

M47i95r18e62k 78G16a78j45e46r 5781966189700

Ne, vasi nabidku opravdu neprijimam. Tam, kde uz auta na vodik muzou tankovat, tak je cena za litr v prepoctu 65 Kc. Muzete se presvedcit zde:

http://www.altfuelprices.com/stations/HY/California/Los-Angeles/

0/0
30.3.2016 17:10

M63a27r68t57i68n 96K10a67r10á70s85e49k 9778443118818

Porad je to pet krat tolik nez benzin....

0/0
30.3.2016 17:47

M79i78r86e63k 40G78a59j96e76r 5541256209930

Jo, to je pravda. Je to více než 4x tolik, co benzín tamtéž. Než klesla cena benzínu téměř na polovinu, tak to bylo 2x až 3x. Na vodíková auta ještě nenastala doba, ale většina technologie je již vyvinuta a prověřena. Pokud se vodík vůbec prosadí, tak to bude trvat ještě desítky let.

0/0
30.3.2016 19:36

R17o25b76e42r33t 32P62e56l34n69á95ř 3258341474

Skoda ze tam neni udaj o celkovy energeticky hustote. Vykon 3kW/kg je hezky cislo, Bezna lipolka to da taky ale nebude se ji to moc dlouho libit, predpokladam ze ty 3kW jsou v tomto pripade trvalej vykon. Ucinek rekuperace je pokud vim u palivovejch clanku sice horsi, ale zase je to schopny pojmout i spickovej vykon pri brzdeni, coz u lipolky nejde.

Ten koncept je hezkej ale je i hodne komplikovanej a technologicky nakladnej.

0/0
30.3.2016 11:05

L35u31k22á10š 70M77a62l66v98i20n53s39k83y 2668704793238

energenticka hustota se týká paliva, ale palivový článek není palivo, je to zazařízení na výrobu energie z dodaného paliva, jinak řečeno, energetická hustota celé soustavy se bude měnit v závislosti na tom jak velkou nádrž výrobce do auta umístí

+1/0
30.3.2016 11:12

R81o89b73e91r55t 19P17e54l21n47á34ř 3558181894

proto pisu energeticka hustota celyho systemu, aby to slo porovnat treba s klasickym elektromobilem. U vodiku je nejvetsi limit samozrejme nadrz. Vodik se totiz narozdil treba od propanbutanu dost spatne zkapalnuje - pokud vim tak je treba asi 100x vetsi tlak. Nadrz pak tvori vetsinu hmotnosti. Proto by me zajimalo kolik Vazi celej system vcetne paliva. Ty uhlikovy nadrze budou asi lehci a v tom bude ten zasadni pokrok...

0/0
30.3.2016 11:20

M48a15r41e34k 75J64a53n53e42č40k50a 1257656883921

Nejrozumnější palivo budoucnosti, jenom to bude ještě nějaký čas trvat, než se tomu podaří vychytat mouchy. Snad to ale bude dříve než nastoupí éra nedodělků na bídné baterky.

0/−1
30.3.2016 10:50

M48a95r85t53i56n 24K34a60r55á79s21e15k 9558593398388

Podle me spise palivo na dve veci....

Kdyz vyrobite 4 kwh v elektrarne, tak pres draty, nabijecku a baterku se dostanou cca 3kWh skutecne prace auta.

Kdyz budete vyrabet vodik, tak tu cvrtinu ztratite hned pri jeho vyrobe, ale pak ho musite jeste natlakovat, prevazet, chladit, drzet v provozu cerpaci stanici apod a nakonec dostanete realne prace kolik, 1 kWh? 2kWh (to spise ne), takze ciste energeticky to vyjde na minimalne dovjnasobnou spotrebu oproti EV. Vetsi rozsireni je velky problem (EV si muze tak 50% lidi nabijet doma, vodik nikdo), taky postavit dobijeci stojan stoji par korun, zatimco postavit distribucni soustavu na vodik je cenove o par radu jinde...

0/0
30.3.2016 15:18

M21i89r29e14k 33G52a42j94e25r 5681376569430

Nemate pravdu. Ztraty na prenos elektricke energie na velke vzdalenosti jsou obrovske. Jakmile je ta vzdalenost v tisicich km, tak uz se to silne nevyplati. Nafta nebo ropa se dovazi na takove vzdalenosti denne. Stejne tak se muze vozit vodik, pokud by vyrostlo hodne fabrik na premenu slunecni energie na energii vodiku v polopoustnich oblastech.

0/0
30.3.2016 17:21

M50a39r52t28i60n 72K51a48r11á61s75e23k 9548853538638

No ale elektrina se vyrabi zpravidla lokalne ne? (ja mam treba nejblizsi elektrarnu asi 20 km od baraku a ne tisice kilometru). Prechod na domaci zdroje namisto ropy z pochybnych oblasti jsem bral jako velke plus do budoucna. Mimochodem v CR se vyrabi dost elektriny na to aby na ni jezdily vsechny osobaky, ktere maji dneska spalovaci motor a jeste bychom porad neco malo vyvazeli. Pokud se podarilo optimalizovat site na smart grid a zajistit nocni dobijeni aut, tak by CR uzivila i dvojnasobek automobilu co ma dnes, pri stavajici kapacite elektraren.

Proc vozit vodik z afirky, kdyz muzeme jezdit na mistni elektrinu?

0/0
30.3.2016 17:31

M58i97r93e13k 12G39a35j46e83r 5691956629900

Naprosto s vami souhlasim. Proto take u nas budou jezdit spise auta na elektrinu nez auta na vodik. Uvedomte si ale, o cem je clanek. Neni o provozovani vodikovych aut v Cechach.

0/0
30.3.2016 17:39

M38a86r85t76i26n 14K50a67r86á94s86e86k 9888193388528

Clanek je o tom, ze toytoa chce nadale vyrabet benzinaky a veri v budoucnost vodiku, cemuze jsem ja oponoval tim, ze mi prijde logictejsi vyuzit primo elektrinu a vestim tak vetsi budoucnost EV...

0/0
30.3.2016 17:45





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.