Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lexus vsadí na vodík. Plug-in hybridy ani diesely nepřicházejí v úvahu

Vodíkový sedan LF-FC naznačuje, kam se vydá budoucí generace nejhonosnějšího korábu japonské značky. Chystaný Lexus LS to poodhaluje jak z pohledu designu, tak techniky. Představitelé prémiové japonské značky jasně deklarují, že vodík je tou pravou cestou a elektromobily nebo plug-in hybridy u nich nepřipadají v úvahu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J86a11r56o52m52í81r 64K23r81á30l 4940549754359

No a kolik gramů CO2 se vypustí při výrobě toho vodíku ? A jak ho udrží v nádrži ?

0/0
30.3.2016 17:00

M40i73r19e36k 82G62a76j98e95r 5531886949300

Zalezi, kterou formu vyroby pouzijete. Pokud pouzijete k vyrobe slunecniho zareni, tak zadny CO2 se nevypousti. Pokud pouzijete dnes levnejsiho zpusobu vyroby z uhlovodiku, tak nevim, ale domnivam se, ze se take CO2 nevypousti nebo jen velmi malo, urcite mnohem mene nez pri spalovani nafty.

0/0
30.3.2016 17:14

J17a39r75o87m89í53r 64K95r24á16l 4900519214789

Pokud použijete sluneční záření, musíte to zařízení vyrobit. Ono se na poušti samo nezhmotní. A pokud ho budu vyrábět z ropy, pak je celková účinnost o tolik menší, že toho CO2 bude zjevně dost. Sundejte si ty pseudozelené klapky z oší a snažte se vidět souvislosti. Je řada aplikací, kde má vodík, FV panel, nebo palivový článek význam, ale auta to rozhodně nejsou.

0/0
30.3.2016 17:27

M20i59r72e18k 86G67a24j59e55r 5361486649480

S vami se moc diskutovat neda. Nejprve se ptate "kolik gramů CO2 se vypustí při výrobě toho vodíku" a pak argumentujete tim, ze se CO2 produkuje pri vyrobe zarizeni.

Zadne klapky nemam, dokonce ani nemam nazor na to, zda se auta na vodik prosadi nebo ne, ale jsem si jist, ze odbornici v Toyote nejsou placeni za psani argumentu, proc nemuzou nic nic delat, ale za to, co uz udelali.

0/0
30.3.2016 17:37

J52a87r15o12m63í56r 60K56r83á16l 4420149114209

Vy zjevně nechápete, že k té výrobě potřebujete zařízení, že u výroby z ropy nevznikne jen vodík, atd, atd. A pochybuji, že bez masivní podpory (dotací) by se ujalo auto, u kterého je po měsíci v garáži prázdná nádrž a provoz podstatně dražší, než s klasickým palivem.

0/0
30.3.2016 18:15

M38i25r67e28k 84G70a82j65e48r 5321446119370

Podsouváte mi něco, co vůbec netvrdím. Ani nejsem žádný příznivce aut na vodík. Ještě dlouho, možná i napořád bude jejich pořízení a provoz dražší než u jiných aut. Jenom jsem vyvracel vaše chybné argumenty.

0/0
30.3.2016 19:23

J16a56r83o48m48í34r 15K22r18á19l 4130369934599

Pokud nezapočtete všechny vstupy, zákonitě nedojdete k rozumnému výsledku a těžko je můžete použít jako argument.

0/0
30.3.2016 19:34

M31a36r53t40i13n 85K56a84r43á86s17e63k 9928643858488

No jednou z hlavnich nevyhod vyroby z uhlovodiku je prave extremne produkce CO2, vyrabite tam CH4 a H2O CO2 a H2....

+1/0
30.3.2016 17:40

R82o66b62e28r53t 98P98e66l92n78á95ř 3978301164

to ze vznika pri reakci ale neznamena ze de do ovzdusi..

0/0
30.3.2016 22:02

R64o91b89e21r60t 39P94e90l40n24á80ř 3318231954

pokud pocitate kolikrat si prdne obsluha tak to asi nejakej gram bude...

0/0
30.3.2016 22:01

M41a84r40t49i35n 69K36a45r73á74s15e31k 9368863478348

No nevim, porad mi prijde jednodussi a logictejsi vyrobit elektrinu, to pres existujici sit dostat do elektromobilu a pak jezdit, nez z elektriny pomerne neefektivnim procesem vyrabet vodik, nasledne ho energeitcky narocnym procesem stlacit nebo zkapalnit, pak prevazet v autech do slozitych a energeticky narocnych cerpacek (ktere zatim neexistuji), a pak cepovat do aut (nasledna premena na elektrinu uz je celkem efektivni).....

Dalsi problemy jako uniky vodiku, krehnuti nadrzi a pod (ktere asi nikdy nepujdou uplne 100% vyresit) ani neresim....

0/0
30.3.2016 13:44

M89i58r63e37k 31G25a72j81e13r 5551536909350

Budu s vami polemizovat. Za prve, Toyota ma spousty skutecnych odborniku, kteri vi, co delaji a navic nedelaji nesmysly jen proto, aby jen formalne vyhoveli evropskym limitum na emise nebezpecneho CO2 (ktery my vydechujeme). Za druhe, vodik muzete pomerne levne vyrabet i v poustnich oblastech (elektrolyzou vodni pary pri vysokych teplotach) a dovazet ho odtamtud misto dovazeni ropy, kterou pak je jeste nutno zpracovavat v rafineriich. Za treti, technologie cerpacich stanic nejen, ze existuje, ale je leta vyzkousena napr. v Kalifornii. Za ctvrte, o jakem krehnuti nadrzi z uhlikovych vlaken mluvite? Pokud jste si to nevymyslel, dejte sem odkaz.

0/0
30.3.2016 16:56

J47a47r32o85m12í34r 17K47r55á71l 4600799294279

Možná Toyota má lepší odborníky, než třeba NASA. Ale proč se s tím tedy nepochlubí ? ;-D

0/0
30.3.2016 17:02

M24i15r39e12k 18G52a16j34e31r 5661856749260

Nevim, jak jste na to prisel. NASA ma odborniky na kosmicke lety, Toyota na auta. To, ze tam i tam pracuji s vodikovymi technologiemi neznamena, ze si konkuruji. Totez bych mohl rici o oceli. Zajima je ovsem pouziti za jinych podminek. Proste jste se snazil byt vtipny, ale nevhodne.

0/0
30.3.2016 17:05

J21a58r46o78m25í44r 19K36r36á82l 4450339614409

Asi Vám nedošlo, že právě NASA má nejlepší odborníky na uchovávání a výrobu vodíku. Už cca 50 let. :-) A jaké jiné podmínky máte na mysli ?

0/0
30.3.2016 17:08

M85i44r85e13k 56G12a96j57e76r 5731536459470

Opravdu si nemyslim, ze by Toyota potrebovala odborniky na vyrobu vodiku a na jeho skladovani v obrovskych nadrzich. Stejne tak Skodovka nepotrebuje odborniky na vyrobu benzinu.

0/0
30.3.2016 17:15

J29a22r25o64m10í37r 18K94r88á19l 4910449454199

No, ono to skladování v malých nádržích se nijak neliší. Jen ty ztráty jsou vetší. Fyzikální zákony plati i tady.

0/0
30.3.2016 17:24

M90i86r31e93k 77G55a22j29e89r 5441636389710

Musim zopakovat svuj prvni argument. Toyota urcite ma odborniky, kteri tomu rozumi a navic to maji lety vyzkousene v realnem provozu v Kalifornii. Evidentne nezamestnava lidi, kteri je budou presvedcovat, ze to nejde (jako jste vy), ale lidi, kteri dokazou problemy resit.

0/0
30.3.2016 17:29

M28a62r80t71i35n 79K95a89r23á21s27e44k 9958533448968

No ale to ze to funguje nezmena ze je to jasny favorit budoucnosti, elektroauta nejen ze funguji, ale maji i o neolik radu hustejsi infrastrukturu uz dnes, jako bonus ma cerpacku doma tak polovina lidi, a na rozdil o vodikovych aut se ve velkem komercne vyrabi a uspesne prodavaji. Dojezd ma vodikova toyota asi takovy jako tesla, prostor ke zvyseni takdy ale na rozdil od EV moc neni (skladovani vodiku i ucinnost palivoveho clanku je dneska atakuje fyzialni hranice - clanek vyssi ucinnost o moc mit uz nemuze - blizi se ke 100%, nadrze by se pro vetsi kapacitu musely zvetsit), zatimco baterie svou kapacitu a vykonnost rok od roku zlepsuji...

0/0
30.3.2016 17:38

O34n93d68ř21e92j 16Č69a54p79k74a 6881351103324

Dojezd na jednu "nádrž" je trošku důležitější u elektromobilu, který z normální zásuvky nabíjíte celou noc a z rychlonabíječky hodinu, než u vodíkového auta, které natankujete do 5 minut.

0/0
30.3.2016 18:11

J80a11r70o65m88í41r 17K46r66á63l 4480299774759

Jenomže ten vodík z nádrže ubývá i pokud auto nejede. A rozhodně bych ho nechtěl v garáži u domu.

0/0
30.3.2016 18:17

M13i58r81e12k 76G31a64j50e93r 5271776229910

Pokud jde o bezpečnost, tak vychází lépe než auta s potenciálně nebezpečným airbagem od Takaty.

0/0
30.3.2016 19:21

M36a91r60t89i70n 89K89a40r26á73s39e63k 9128893878378

No EV ma mensi nevyhodu, na druhou stranu vodik doma nedobijete nijak (elektro pres noc), rychlonabijecky dneska nabiji do 30 minut v dnes dosptune infrastrukture, vodik dnes tankovat lze v par lokalitach na zemi....

Dnes jsou vodikova auta nepouzitelna, EV tak pro nadsence, nicmene o svetelne roky blize realnemu pouziti jsou podle me EV a to predevsim kvuli uz dnes castecne dotupne infrastrukture, a velmi levnemu rozsirovani infrastruktury, a za dalsi diky mnohonasobne levnejsimu palivu a rovnez diky velkym moznostem pro zlepsovani techonologie baterii (palivove clanky uz moc zlepsit nejde, kapalny vodik taky stlacit nejde)

0/0
30.3.2016 18:21

J14a71r72o37m93í50r 30K91r86á57l 4770669394169

Připadá mi jako nejvýhodnější malý motorgenerátor. Slučuje výhody elektromotoru a operativnost paliva s vysokou zásobou energie a snadnou dostupností. A auta se stejným výkonem by jezdila s třetinovou spotřebou (a tedy i emisemi) a větší spolehlivostí, než dnešní auta. Spíše bych se zaměřil např. na lodě. Tam lze ty obrovské motory nahradit bez větších problémů.

0/0
30.3.2016 18:34

M53a86r76t48i80n 53K15a73r77á39s86e45k 9868843528478

Maly motor generator je spise slepa ulicka - to auto bude vzdy velmi drahe (ma elektro i spalovaci vybavu), a spotrebu nebude mi nijak svetobornou (rozhodne ne tretinovou), neni moc duvodu aby "vase varianta" mela zasadneji odlisnou spotrebu od modernich hybridu...

0/0
30.3.2016 18:38

J73a41r76o23m89í54r 15K83r97á84l 4700679134229

Při srovnání VW Golf s motorem 1,9 TDI vychází spotřeba cca 2 litry. A to je dost rozdíl. Motor je jednodušší a běží v optimálním režimu, odpadá převodovka a je nižší váha. Přibyde alternátor, elektromotor a musí být o něco větší baterka. Celkově to vychází při seriové výrobě levněji. Kolegův syn se tím zabýval pri doktorandském studiu na VŠD v Žilině. Rozdíl od těch "moderních hybridů" je právě v tom optimálním režimu motoru, který nepohání přímo kola.

0/0
30.3.2016 19:02

M21a32r10t19i29n 51K85a63r19á43s31e40k 9938433508578

Doktorandske studium je fajn. Realne si muzete i koupit takove auto (opel ampera/chevy volt) a spotreba v rezimu bez prednabitych baterek je pres 7 litru benzinu a cena zacina na milionu kc... Modrni hybrid ma ten spalovak v dost optimalnim rezimu (je naladeny uplne jinak nez spalivak do bezneho auta)

0/0
30.3.2016 19:09

J63a45r49o49m82í45r 89K26r25á97l 4810929494949

Nojo, ale to je už jiný level. Kluci použili jakýsi japonský turbomotor 55 kW, který na běžnou jízdu stačí a při potřebě akcelerace to bralo z baterky dalších cca 20 kW. Oni chtěli srovnatelná auta a těch 75 kW celkem je srovnatelné z 77 kW u TDI. A po těch kopcích okolo Čadci jezdili opravdu za cca 2 litry. Jen litují, že neměli peníze na patenty, výrobu a atesty. Za těch 20 let mohli mít pár milionů. :-)

0/0
30.3.2016 19:31

M81a47r69t64i27n 63K45a77r64á10s60e20k 9328423918598

Ne ze bych Vam neveril, ale tohle vypada cele velmi nepravdepodobne - dnesni elektricka auta umi jezdit se spotrebou realne kolem 20 kWh na 100km (pokud nejeddite moc rychle po dalnici), benzinove elektrocentraly maji ucinnost pri optimalnim zatizeni cca 0,45 litru benzinu na 1kWh, kdy by to byl diesel a budeme pocitat, ze to automobilky nejak extremne optimalizuji tak by se teoreticky dalo dostat na 0,25 litru na 1 kWh (vyvoj by ale stal nemale penize), tzn pro auto velikosti golfu, jste za prepokladu na spotrebe 5 litru nafty na 100km za velmi optimistickych predpokladu. Na tom jaky vykon to auto bude mit vubec nesejde, na spotrebu pro bezne prumernem provozu to ma minilani vliv...

0/0
30.3.2016 19:38

M60i70r43e50k 30G35a27j62e39r 5741416839920

Chevy Volt už takto jezdí roky. Jen co se výroba zlevní (zatím jsou ty prodeje poměrně malé a tudíž výroba dražší) a nebude se šetřit tolik na interiéru, tak má velkou šanci na rozříření.

0/0
30.3.2016 19:30

J31i69ř92í 23S23c60h82w69a38c25h 8858224858806

Dojezd vodíkového auta je mnohem důležitější. To se nenatankuje u každé samoty....a v kanystru se vodík taky nedá přinést.

Takže dojezd nemůže být malý a pak je tu problém. Nádrž ve vodíkovém autě velikosti Pandy pro nájezd 500 km musí pojmout cca 6 kg vodíku. A tato při současných možnostech musí mít objem cca 280 litrů a váží 130 kg. ;-)

0/0
31.3.2016 15:28

M49a87r71t23i57n 33K65a46r20á59s98e73k 9568293178358

Ja nikde netvrdim ze toyota dela nesmysly.

Nemsylne rypnuti do EU kvuli CO2 snad ani nema cenu resit (EU resi primarne skodlive emise, CO2 se resi jen sekundarne a to spise kvuli importu ropy).

Technologie cerpacich stanic samozrejme existuje a funguje (tvrdim nekde opak?), ale je to nesrovnatelne drazsi nez "stojanek se zasuvkou".

Dovazet vodik z poustnich oblasti je asi urcite mozne a mozna to vyjde i levneji nez lokalni vyroba, ale elektrina primo po drate transportovana do auta nema duvod by drazsi, prave naopak....

0/0
30.3.2016 17:38

J51o32s60e83f 43V40o67s96i18c80k18y 4893327556563

Vodikovy clanek ?? Neni to nahodou ten clanek co vybuchl na Apollu 13 ?

0/0
30.3.2016 12:27

T38o44m54á77š 74Š66t61r83i59g37n83e58r 9431237480141

Vsetko v mene ekologie... Akurat ze 96% vodika na svete sa vyraba z fosilnych paliv (plyn 48%, ropa 30% a uhlie 18%). Len 4% elektrolyzou vody.

+1/0
30.3.2016 11:45

R62o62b12e72r63t 61P11e46l18n29á74ř 3148751254

to je velice dobra poznamka, ale da se predpokladat ze s rozvojem palivovych clanku a fotovoltaiky se to dost zmeni. Pro doplneni dodavam ze ucinnost elektrolyzy taky neni nijak skvela (okolo 70%) a s tim souvisi samozrejme i ucinnost rekuperace.

+1/0
30.3.2016 11:54

J74a24r64o12m70í39r 12K51r41á68l 4890479104569

No a účinnost palivových článků je menší, než spalovacího motoru.

0/0
30.3.2016 17:06

R58o81b34e82r69t 76P55e37l29n81á92ř 3768421174

A to Vam rek kdo? Spalovaci motor ma maximalne 45 (veskutecnosti sotva polovinu), celkova ucinnost ropneho procesu je vsak mnohem ale mnohem mensi. U palivovyho clanku ma celej proces tam a zpet okolo 40. Elektromotor to uz moc nesnizi.

0/0
30.3.2016 21:59

V68í55t 91O56ž17a44n61a 1688928405524

Litr paliva za 150Kč, no nekupte to!

0/0
30.3.2016 11:34

M19i11r21e30k 43G81a25j60e54r 5871366939900

Ne, vasi nabidku opravdu neprijimam. Tam, kde uz auta na vodik muzou tankovat, tak je cena za litr v prepoctu 65 Kc. Muzete se presvedcit zde:

http://www.altfuelprices.com/stations/HY/California/Los-Angeles/

0/0
30.3.2016 17:10

M44a98r69t47i94n 81K19a93r95á94s81e85k 9758433408648

Porad je to pet krat tolik nez benzin....

0/0
30.3.2016 17:47

M93i88r87e93k 40G60a74j43e16r 5841106769250

Jo, to je pravda. Je to více než 4x tolik, co benzín tamtéž. Než klesla cena benzínu téměř na polovinu, tak to bylo 2x až 3x. Na vodíková auta ještě nenastala doba, ale většina technologie je již vyvinuta a prověřena. Pokud se vodík vůbec prosadí, tak to bude trvat ještě desítky let.

0/0
30.3.2016 19:36

R87o28b41e60r10t 22P17e74l23n73á21ř 3318581224

Skoda ze tam neni udaj o celkovy energeticky hustote. Vykon 3kW/kg je hezky cislo, Bezna lipolka to da taky ale nebude se ji to moc dlouho libit, predpokladam ze ty 3kW jsou v tomto pripade trvalej vykon. Ucinek rekuperace je pokud vim u palivovejch clanku sice horsi, ale zase je to schopny pojmout i spickovej vykon pri brzdeni, coz u lipolky nejde.

Ten koncept je hezkej ale je i hodne komplikovanej a technologicky nakladnej.

0/0
30.3.2016 11:05

L16u38k44á66š 48M84a94l59v97i48n10s60k82y 2338354413198

energenticka hustota se týká paliva, ale palivový článek není palivo, je to zazařízení na výrobu energie z dodaného paliva, jinak řečeno, energetická hustota celé soustavy se bude měnit v závislosti na tom jak velkou nádrž výrobce do auta umístí

+1/0
30.3.2016 11:12

R81o41b77e18r75t 49P34e75l30n32á89ř 3808241754

proto pisu energeticka hustota celyho systemu, aby to slo porovnat treba s klasickym elektromobilem. U vodiku je nejvetsi limit samozrejme nadrz. Vodik se totiz narozdil treba od propanbutanu dost spatne zkapalnuje - pokud vim tak je treba asi 100x vetsi tlak. Nadrz pak tvori vetsinu hmotnosti. Proto by me zajimalo kolik Vazi celej system vcetne paliva. Ty uhlikovy nadrze budou asi lehci a v tom bude ten zasadni pokrok...

0/0
30.3.2016 11:20

M71a80r47e68k 15J70a28n60e91č29k37a 1307926593491

Nejrozumnější palivo budoucnosti, jenom to bude ještě nějaký čas trvat, než se tomu podaří vychytat mouchy. Snad to ale bude dříve než nastoupí éra nedodělků na bídné baterky.

0/−1
30.3.2016 10:50

M38a83r49t81i64n 39K88a79r14á40s87e20k 9908273628158

Podle me spise palivo na dve veci....

Kdyz vyrobite 4 kwh v elektrarne, tak pres draty, nabijecku a baterku se dostanou cca 3kWh skutecne prace auta.

Kdyz budete vyrabet vodik, tak tu cvrtinu ztratite hned pri jeho vyrobe, ale pak ho musite jeste natlakovat, prevazet, chladit, drzet v provozu cerpaci stanici apod a nakonec dostanete realne prace kolik, 1 kWh? 2kWh (to spise ne), takze ciste energeticky to vyjde na minimalne dovjnasobnou spotrebu oproti EV. Vetsi rozsireni je velky problem (EV si muze tak 50% lidi nabijet doma, vodik nikdo), taky postavit dobijeci stojan stoji par korun, zatimco postavit distribucni soustavu na vodik je cenove o par radu jinde...

0/0
30.3.2016 15:18

M78i82r71e37k 78G45a64j29e69r 5901306499570

Nemate pravdu. Ztraty na prenos elektricke energie na velke vzdalenosti jsou obrovske. Jakmile je ta vzdalenost v tisicich km, tak uz se to silne nevyplati. Nafta nebo ropa se dovazi na takove vzdalenosti denne. Stejne tak se muze vozit vodik, pokud by vyrostlo hodne fabrik na premenu slunecni energie na energii vodiku v polopoustnich oblastech.

0/0
30.3.2016 17:21

M80a54r56t73i35n 91K47a50r98á59s46e82k 9118423378278

No ale elektrina se vyrabi zpravidla lokalne ne? (ja mam treba nejblizsi elektrarnu asi 20 km od baraku a ne tisice kilometru). Prechod na domaci zdroje namisto ropy z pochybnych oblasti jsem bral jako velke plus do budoucna. Mimochodem v CR se vyrabi dost elektriny na to aby na ni jezdily vsechny osobaky, ktere maji dneska spalovaci motor a jeste bychom porad neco malo vyvazeli. Pokud se podarilo optimalizovat site na smart grid a zajistit nocni dobijeni aut, tak by CR uzivila i dvojnasobek automobilu co ma dnes, pri stavajici kapacite elektraren.

Proc vozit vodik z afirky, kdyz muzeme jezdit na mistni elektrinu?

0/0
30.3.2016 17:31

M60i36r42e38k 24G57a46j30e31r 5691926289290

Naprosto s vami souhlasim. Proto take u nas budou jezdit spise auta na elektrinu nez auta na vodik. Uvedomte si ale, o cem je clanek. Neni o provozovani vodikovych aut v Cechach.

0/0
30.3.2016 17:39

M21a72r18t49i31n 33K84a40r45á65s35e24k 9648793328358

Clanek je o tom, ze toytoa chce nadale vyrabet benzinaky a veri v budoucnost vodiku, cemuze jsem ja oponoval tim, ze mi prijde logictejsi vyuzit primo elektrinu a vestim tak vetsi budoucnost EV...

0/0
30.3.2016 17:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.