Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lexus vsadí na vodík. Plug-in hybridy ani diesely nepřicházejí v úvahu

Vodíkový sedan LF-FC naznačuje, kam se vydá budoucí generace nejhonosnějšího korábu japonské značky. Chystaný Lexus LS to poodhaluje jak z pohledu designu, tak techniky. Představitelé prémiové japonské značky jasně deklarují, že vodík je tou pravou cestou a elektromobily nebo plug-in hybridy u nich nepřipadají v úvahu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J85a55r57o70m73í78r 49K74r52á88l 4950689504169

No a kolik gramů CO2 se vypustí při výrobě toho vodíku ? A jak ho udrží v nádrži ?

0/0
30.3.2016 17:00

M98i75r30e37k 23G39a30j56e80r 5391426139930

Zalezi, kterou formu vyroby pouzijete. Pokud pouzijete k vyrobe slunecniho zareni, tak zadny CO2 se nevypousti. Pokud pouzijete dnes levnejsiho zpusobu vyroby z uhlovodiku, tak nevim, ale domnivam se, ze se take CO2 nevypousti nebo jen velmi malo, urcite mnohem mene nez pri spalovani nafty.

0/0
30.3.2016 17:14

J24a73r69o76m70í12r 81K84r53á39l 4530369294749

Pokud použijete sluneční záření, musíte to zařízení vyrobit. Ono se na poušti samo nezhmotní. A pokud ho budu vyrábět z ropy, pak je celková účinnost o tolik menší, že toho CO2 bude zjevně dost. Sundejte si ty pseudozelené klapky z oší a snažte se vidět souvislosti. Je řada aplikací, kde má vodík, FV panel, nebo palivový článek význam, ale auta to rozhodně nejsou.

0/0
30.3.2016 17:27

M97i34r36e67k 50G37a43j13e81r 5921476599610

S vami se moc diskutovat neda. Nejprve se ptate "kolik gramů CO2 se vypustí při výrobě toho vodíku" a pak argumentujete tim, ze se CO2 produkuje pri vyrobe zarizeni.

Zadne klapky nemam, dokonce ani nemam nazor na to, zda se auta na vodik prosadi nebo ne, ale jsem si jist, ze odbornici v Toyote nejsou placeni za psani argumentu, proc nemuzou nic nic delat, ale za to, co uz udelali.

0/0
30.3.2016 17:37

J14a26r25o67m79í64r 75K15r75á27l 4920869644629

Vy zjevně nechápete, že k té výrobě potřebujete zařízení, že u výroby z ropy nevznikne jen vodík, atd, atd. A pochybuji, že bez masivní podpory (dotací) by se ujalo auto, u kterého je po měsíci v garáži prázdná nádrž a provoz podstatně dražší, než s klasickým palivem.

0/0
30.3.2016 18:15

M68i31r92e18k 48G40a94j30e23r 5881156689890

Podsouváte mi něco, co vůbec netvrdím. Ani nejsem žádný příznivce aut na vodík. Ještě dlouho, možná i napořád bude jejich pořízení a provoz dražší než u jiných aut. Jenom jsem vyvracel vaše chybné argumenty.

0/0
30.3.2016 19:23

J41a79r31o26m18í15r 76K68r37á71l 4730719534689

Pokud nezapočtete všechny vstupy, zákonitě nedojdete k rozumnému výsledku a těžko je můžete použít jako argument.

0/0
30.3.2016 19:34

M31a16r42t79i84n 73K74a81r87á84s98e28k 9668763908368

No jednou z hlavnich nevyhod vyroby z uhlovodiku je prave extremne produkce CO2, vyrabite tam CH4 a H2O CO2 a H2....

+1/0
30.3.2016 17:40

R19o97b88e32r95t 82P58e19l87n20á94ř 3348951564

to ze vznika pri reakci ale neznamena ze de do ovzdusi..

0/0
30.3.2016 22:02

R30o64b78e18r87t 86P42e13l41n93á18ř 3538931324

pokud pocitate kolikrat si prdne obsluha tak to asi nejakej gram bude...

0/0
30.3.2016 22:01

M97a51r37t85i41n 28K72a84r49á56s84e72k 9968543698888

No nevim, porad mi prijde jednodussi a logictejsi vyrobit elektrinu, to pres existujici sit dostat do elektromobilu a pak jezdit, nez z elektriny pomerne neefektivnim procesem vyrabet vodik, nasledne ho energeitcky narocnym procesem stlacit nebo zkapalnit, pak prevazet v autech do slozitych a energeticky narocnych cerpacek (ktere zatim neexistuji), a pak cepovat do aut (nasledna premena na elektrinu uz je celkem efektivni).....

Dalsi problemy jako uniky vodiku, krehnuti nadrzi a pod (ktere asi nikdy nepujdou uplne 100% vyresit) ani neresim....

0/0
30.3.2016 13:44

M48i77r34e67k 30G29a19j77e88r 5571336779140

Budu s vami polemizovat. Za prve, Toyota ma spousty skutecnych odborniku, kteri vi, co delaji a navic nedelaji nesmysly jen proto, aby jen formalne vyhoveli evropskym limitum na emise nebezpecneho CO2 (ktery my vydechujeme). Za druhe, vodik muzete pomerne levne vyrabet i v poustnich oblastech (elektrolyzou vodni pary pri vysokych teplotach) a dovazet ho odtamtud misto dovazeni ropy, kterou pak je jeste nutno zpracovavat v rafineriich. Za treti, technologie cerpacich stanic nejen, ze existuje, ale je leta vyzkousena napr. v Kalifornii. Za ctvrte, o jakem krehnuti nadrzi z uhlikovych vlaken mluvite? Pokud jste si to nevymyslel, dejte sem odkaz.

0/0
30.3.2016 16:56

J79a77r11o60m60í66r 59K33r63á15l 4320719794179

Možná Toyota má lepší odborníky, než třeba NASA. Ale proč se s tím tedy nepochlubí ? ;-D

0/0
30.3.2016 17:02

M93i45r89e42k 72G24a91j25e83r 5841736139870

Nevim, jak jste na to prisel. NASA ma odborniky na kosmicke lety, Toyota na auta. To, ze tam i tam pracuji s vodikovymi technologiemi neznamena, ze si konkuruji. Totez bych mohl rici o oceli. Zajima je ovsem pouziti za jinych podminek. Proste jste se snazil byt vtipny, ale nevhodne.

0/0
30.3.2016 17:05

J72a48r37o18m50í68r 14K70r55á34l 4210409934459

Asi Vám nedošlo, že právě NASA má nejlepší odborníky na uchovávání a výrobu vodíku. Už cca 50 let. :-) A jaké jiné podmínky máte na mysli ?

0/0
30.3.2016 17:08

M35i42r54e62k 86G23a34j72e87r 5561846199840

Opravdu si nemyslim, ze by Toyota potrebovala odborniky na vyrobu vodiku a na jeho skladovani v obrovskych nadrzich. Stejne tak Skodovka nepotrebuje odborniky na vyrobu benzinu.

0/0
30.3.2016 17:15

J87a95r92o37m56í72r 93K21r95á54l 4640629664189

No, ono to skladování v malých nádržích se nijak neliší. Jen ty ztráty jsou vetší. Fyzikální zákony plati i tady.

0/0
30.3.2016 17:24

M60i69r34e59k 47G36a87j58e70r 5301966609780

Musim zopakovat svuj prvni argument. Toyota urcite ma odborniky, kteri tomu rozumi a navic to maji lety vyzkousene v realnem provozu v Kalifornii. Evidentne nezamestnava lidi, kteri je budou presvedcovat, ze to nejde (jako jste vy), ale lidi, kteri dokazou problemy resit.

0/0
30.3.2016 17:29

M24a84r90t52i98n 64K80a17r77á28s77e48k 9458823498808

No ale to ze to funguje nezmena ze je to jasny favorit budoucnosti, elektroauta nejen ze funguji, ale maji i o neolik radu hustejsi infrastrukturu uz dnes, jako bonus ma cerpacku doma tak polovina lidi, a na rozdil o vodikovych aut se ve velkem komercne vyrabi a uspesne prodavaji. Dojezd ma vodikova toyota asi takovy jako tesla, prostor ke zvyseni takdy ale na rozdil od EV moc neni (skladovani vodiku i ucinnost palivoveho clanku je dneska atakuje fyzialni hranice - clanek vyssi ucinnost o moc mit uz nemuze - blizi se ke 100%, nadrze by se pro vetsi kapacitu musely zvetsit), zatimco baterie svou kapacitu a vykonnost rok od roku zlepsuji...

0/0
30.3.2016 17:38

O77n90d94ř78e61j 64Č48a38p18k57a 6301361273744

Dojezd na jednu "nádrž" je trošku důležitější u elektromobilu, který z normální zásuvky nabíjíte celou noc a z rychlonabíječky hodinu, než u vodíkového auta, které natankujete do 5 minut.

0/0
30.3.2016 18:11

J76a77r57o19m30í52r 54K98r81á58l 4400429914859

Jenomže ten vodík z nádrže ubývá i pokud auto nejede. A rozhodně bych ho nechtěl v garáži u domu.

0/0
30.3.2016 18:17

M86i16r80e78k 35G28a97j23e75r 5551816949770

Pokud jde o bezpečnost, tak vychází lépe než auta s potenciálně nebezpečným airbagem od Takaty.

0/0
30.3.2016 19:21

M63a42r81t51i98n 89K36a62r95á35s77e19k 9458473288728

No EV ma mensi nevyhodu, na druhou stranu vodik doma nedobijete nijak (elektro pres noc), rychlonabijecky dneska nabiji do 30 minut v dnes dosptune infrastrukture, vodik dnes tankovat lze v par lokalitach na zemi....

Dnes jsou vodikova auta nepouzitelna, EV tak pro nadsence, nicmene o svetelne roky blize realnemu pouziti jsou podle me EV a to predevsim kvuli uz dnes castecne dotupne infrastrukture, a velmi levnemu rozsirovani infrastruktury, a za dalsi diky mnohonasobne levnejsimu palivu a rovnez diky velkym moznostem pro zlepsovani techonologie baterii (palivove clanky uz moc zlepsit nejde, kapalny vodik taky stlacit nejde)

0/0
30.3.2016 18:21

J61a24r53o69m23í54r 48K49r75á77l 4630809624479

Připadá mi jako nejvýhodnější malý motorgenerátor. Slučuje výhody elektromotoru a operativnost paliva s vysokou zásobou energie a snadnou dostupností. A auta se stejným výkonem by jezdila s třetinovou spotřebou (a tedy i emisemi) a větší spolehlivostí, než dnešní auta. Spíše bych se zaměřil např. na lodě. Tam lze ty obrovské motory nahradit bez větších problémů.

0/0
30.3.2016 18:34

M75a69r27t26i57n 90K91a94r85á12s89e80k 9128683888798

Maly motor generator je spise slepa ulicka - to auto bude vzdy velmi drahe (ma elektro i spalovaci vybavu), a spotrebu nebude mi nijak svetobornou (rozhodne ne tretinovou), neni moc duvodu aby "vase varianta" mela zasadneji odlisnou spotrebu od modernich hybridu...

0/0
30.3.2016 18:38

J79a50r23o41m38í34r 64K83r25á91l 4150729454189

Při srovnání VW Golf s motorem 1,9 TDI vychází spotřeba cca 2 litry. A to je dost rozdíl. Motor je jednodušší a běží v optimálním režimu, odpadá převodovka a je nižší váha. Přibyde alternátor, elektromotor a musí být o něco větší baterka. Celkově to vychází při seriové výrobě levněji. Kolegův syn se tím zabýval pri doktorandském studiu na VŠD v Žilině. Rozdíl od těch "moderních hybridů" je právě v tom optimálním režimu motoru, který nepohání přímo kola.

0/0
30.3.2016 19:02

M73a24r48t59i18n 90K28a89r37á80s66e37k 9508793428528

Doktorandske studium je fajn. Realne si muzete i koupit takove auto (opel ampera/chevy volt) a spotreba v rezimu bez prednabitych baterek je pres 7 litru benzinu a cena zacina na milionu kc... Modrni hybrid ma ten spalovak v dost optimalnim rezimu (je naladeny uplne jinak nez spalivak do bezneho auta)

0/0
30.3.2016 19:09

J78a59r95o97m23í67r 31K18r32á21l 4850129334519

Nojo, ale to je už jiný level. Kluci použili jakýsi japonský turbomotor 55 kW, který na běžnou jízdu stačí a při potřebě akcelerace to bralo z baterky dalších cca 20 kW. Oni chtěli srovnatelná auta a těch 75 kW celkem je srovnatelné z 77 kW u TDI. A po těch kopcích okolo Čadci jezdili opravdu za cca 2 litry. Jen litují, že neměli peníze na patenty, výrobu a atesty. Za těch 20 let mohli mít pár milionů. :-)

0/0
30.3.2016 19:31

M27a55r85t22i86n 50K31a93r76á69s88e51k 9698553138878

Ne ze bych Vam neveril, ale tohle vypada cele velmi nepravdepodobne - dnesni elektricka auta umi jezdit se spotrebou realne kolem 20 kWh na 100km (pokud nejeddite moc rychle po dalnici), benzinove elektrocentraly maji ucinnost pri optimalnim zatizeni cca 0,45 litru benzinu na 1kWh, kdy by to byl diesel a budeme pocitat, ze to automobilky nejak extremne optimalizuji tak by se teoreticky dalo dostat na 0,25 litru na 1 kWh (vyvoj by ale stal nemale penize), tzn pro auto velikosti golfu, jste za prepokladu na spotrebe 5 litru nafty na 100km za velmi optimistickych predpokladu. Na tom jaky vykon to auto bude mit vubec nesejde, na spotrebu pro bezne prumernem provozu to ma minilani vliv...

0/0
30.3.2016 19:38

M54i31r40e45k 42G19a74j31e50r 5511166269470

Chevy Volt už takto jezdí roky. Jen co se výroba zlevní (zatím jsou ty prodeje poměrně malé a tudíž výroba dražší) a nebude se šetřit tolik na interiéru, tak má velkou šanci na rozříření.

0/0
30.3.2016 19:30

J31i88ř94í 48S19c34h79w24a62c38h 8218574128886

Dojezd vodíkového auta je mnohem důležitější. To se nenatankuje u každé samoty....a v kanystru se vodík taky nedá přinést.

Takže dojezd nemůže být malý a pak je tu problém. Nádrž ve vodíkovém autě velikosti Pandy pro nájezd 500 km musí pojmout cca 6 kg vodíku. A tato při současných možnostech musí mít objem cca 280 litrů a váží 130 kg. ;-)

0/0
31.3.2016 15:28

M16a55r53t21i27n 30K76a89r54á65s90e41k 9528343458698

Ja nikde netvrdim ze toyota dela nesmysly.

Nemsylne rypnuti do EU kvuli CO2 snad ani nema cenu resit (EU resi primarne skodlive emise, CO2 se resi jen sekundarne a to spise kvuli importu ropy).

Technologie cerpacich stanic samozrejme existuje a funguje (tvrdim nekde opak?), ale je to nesrovnatelne drazsi nez "stojanek se zasuvkou".

Dovazet vodik z poustnich oblasti je asi urcite mozne a mozna to vyjde i levneji nez lokalni vyroba, ale elektrina primo po drate transportovana do auta nema duvod by drazsi, prave naopak....

0/0
30.3.2016 17:38

J80o33s82e71f 86V74o50s42i44c75k87y 4343257206823

Vodikovy clanek ?? Neni to nahodou ten clanek co vybuchl na Apollu 13 ?

0/0
30.3.2016 12:27

T43o52m13á28š 77Š39t34r84i48g57n75e33r 9131167650101

Vsetko v mene ekologie... Akurat ze 96% vodika na svete sa vyraba z fosilnych paliv (plyn 48%, ropa 30% a uhlie 18%). Len 4% elektrolyzou vody.

+1/0
30.3.2016 11:45

R53o80b14e37r84t 24P24e64l22n18á45ř 3388951614

to je velice dobra poznamka, ale da se predpokladat ze s rozvojem palivovych clanku a fotovoltaiky se to dost zmeni. Pro doplneni dodavam ze ucinnost elektrolyzy taky neni nijak skvela (okolo 70%) a s tim souvisi samozrejme i ucinnost rekuperace.

+1/0
30.3.2016 11:54

J78a71r31o48m38í33r 55K16r45á95l 4840359944639

No a účinnost palivových článků je menší, než spalovacího motoru.

0/0
30.3.2016 17:06

R20o81b96e29r47t 68P92e88l86n14á64ř 3188841294

A to Vam rek kdo? Spalovaci motor ma maximalne 45 (veskutecnosti sotva polovinu), celkova ucinnost ropneho procesu je vsak mnohem ale mnohem mensi. U palivovyho clanku ma celej proces tam a zpet okolo 40. Elektromotor to uz moc nesnizi.

0/0
30.3.2016 21:59

V27í85t 22O49ž13a96n56a 1908628165654

Litr paliva za 150Kč, no nekupte to!

0/0
30.3.2016 11:34

M44i89r11e35k 67G90a78j17e68r 5851266699940

Ne, vasi nabidku opravdu neprijimam. Tam, kde uz auta na vodik muzou tankovat, tak je cena za litr v prepoctu 65 Kc. Muzete se presvedcit zde:

http://www.altfuelprices.com/stations/HY/California/Los-Angeles/

0/0
30.3.2016 17:10

M32a55r97t96i45n 64K11a82r13á68s84e59k 9288663428338

Porad je to pet krat tolik nez benzin....

0/0
30.3.2016 17:47

M73i56r89e33k 48G63a59j76e61r 5631616789290

Jo, to je pravda. Je to více než 4x tolik, co benzín tamtéž. Než klesla cena benzínu téměř na polovinu, tak to bylo 2x až 3x. Na vodíková auta ještě nenastala doba, ale většina technologie je již vyvinuta a prověřena. Pokud se vodík vůbec prosadí, tak to bude trvat ještě desítky let.

0/0
30.3.2016 19:36

R61o71b65e30r22t 66P76e91l29n27á71ř 3788461434

Skoda ze tam neni udaj o celkovy energeticky hustote. Vykon 3kW/kg je hezky cislo, Bezna lipolka to da taky ale nebude se ji to moc dlouho libit, predpokladam ze ty 3kW jsou v tomto pripade trvalej vykon. Ucinek rekuperace je pokud vim u palivovejch clanku sice horsi, ale zase je to schopny pojmout i spickovej vykon pri brzdeni, coz u lipolky nejde.

Ten koncept je hezkej ale je i hodne komplikovanej a technologicky nakladnej.

0/0
30.3.2016 11:05

L78u98k53á23š 28M97a63l56v45i52n29s27k14y 2348644383938

energenticka hustota se týká paliva, ale palivový článek není palivo, je to zazařízení na výrobu energie z dodaného paliva, jinak řečeno, energetická hustota celé soustavy se bude měnit v závislosti na tom jak velkou nádrž výrobce do auta umístí

+1/0
30.3.2016 11:12

R49o86b42e27r48t 98P24e80l75n42á76ř 3578751134

proto pisu energeticka hustota celyho systemu, aby to slo porovnat treba s klasickym elektromobilem. U vodiku je nejvetsi limit samozrejme nadrz. Vodik se totiz narozdil treba od propanbutanu dost spatne zkapalnuje - pokud vim tak je treba asi 100x vetsi tlak. Nadrz pak tvori vetsinu hmotnosti. Proto by me zajimalo kolik Vazi celej system vcetne paliva. Ty uhlikovy nadrze budou asi lehci a v tom bude ten zasadni pokrok...

0/0
30.3.2016 11:20

M92a66r82e55k 49J33a49n96e90č24k91a 1237546693571

Nejrozumnější palivo budoucnosti, jenom to bude ještě nějaký čas trvat, než se tomu podaří vychytat mouchy. Snad to ale bude dříve než nastoupí éra nedodělků na bídné baterky.

0/−1
30.3.2016 10:50

M43a74r37t11i26n 36K60a29r59á79s84e72k 9468853318158

Podle me spise palivo na dve veci....

Kdyz vyrobite 4 kwh v elektrarne, tak pres draty, nabijecku a baterku se dostanou cca 3kWh skutecne prace auta.

Kdyz budete vyrabet vodik, tak tu cvrtinu ztratite hned pri jeho vyrobe, ale pak ho musite jeste natlakovat, prevazet, chladit, drzet v provozu cerpaci stanici apod a nakonec dostanete realne prace kolik, 1 kWh? 2kWh (to spise ne), takze ciste energeticky to vyjde na minimalne dovjnasobnou spotrebu oproti EV. Vetsi rozsireni je velky problem (EV si muze tak 50% lidi nabijet doma, vodik nikdo), taky postavit dobijeci stojan stoji par korun, zatimco postavit distribucni soustavu na vodik je cenove o par radu jinde...

0/0
30.3.2016 15:18

M80i41r58e62k 44G58a84j41e87r 5961586719490

Nemate pravdu. Ztraty na prenos elektricke energie na velke vzdalenosti jsou obrovske. Jakmile je ta vzdalenost v tisicich km, tak uz se to silne nevyplati. Nafta nebo ropa se dovazi na takove vzdalenosti denne. Stejne tak se muze vozit vodik, pokud by vyrostlo hodne fabrik na premenu slunecni energie na energii vodiku v polopoustnich oblastech.

0/0
30.3.2016 17:21

M13a93r38t66i47n 11K15a74r40á49s51e73k 9178123708758

No ale elektrina se vyrabi zpravidla lokalne ne? (ja mam treba nejblizsi elektrarnu asi 20 km od baraku a ne tisice kilometru). Prechod na domaci zdroje namisto ropy z pochybnych oblasti jsem bral jako velke plus do budoucna. Mimochodem v CR se vyrabi dost elektriny na to aby na ni jezdily vsechny osobaky, ktere maji dneska spalovaci motor a jeste bychom porad neco malo vyvazeli. Pokud se podarilo optimalizovat site na smart grid a zajistit nocni dobijeni aut, tak by CR uzivila i dvojnasobek automobilu co ma dnes, pri stavajici kapacite elektraren.

Proc vozit vodik z afirky, kdyz muzeme jezdit na mistni elektrinu?

0/0
30.3.2016 17:31

M85i63r74e84k 42G60a63j90e35r 5981576439480

Naprosto s vami souhlasim. Proto take u nas budou jezdit spise auta na elektrinu nez auta na vodik. Uvedomte si ale, o cem je clanek. Neni o provozovani vodikovych aut v Cechach.

0/0
30.3.2016 17:39

M14a67r63t20i25n 65K51a28r35á45s80e55k 9748403888848

Clanek je o tom, ze toytoa chce nadale vyrabet benzinaky a veri v budoucnost vodiku, cemuze jsem ja oponoval tim, ze mi prijde logictejsi vyuzit primo elektrinu a vestim tak vetsi budoucnost EV...

0/0
30.3.2016 17:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.