Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Elektrický supersport z Číny si vozí turbínu. Spotřeba: 0,18 na sto

S turbínovým pohonem automobilů v historii několik automobilek experimentovalo, ale v praxi žádný návrh neuspěl. Do sériové výroby by tak chtěla turbíny v autech přivést čínská společnost Techrules. Ta představila v Ženevě svůj turbínový supersport s výkonem přes 1000 koní a dojezdem přes 2 000 kilometrů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z66d67e30n54ě45k 25M49o72r27á22v39e63k 5987838258363

Opel Ampera má mechanickou vazbu motoru na kola. Autor by si měl trochu dostudovat.

0/0
7.3.2016 14:21

A53n30d71r74e26j 67M23a18s54a46r15y86k 9100603656870

ja myslim ze nema ... ze spalovaci motor slouzi pouze k dobijeni baterek.

0/0
7.3.2016 14:55

Z22d25e48n38ě64k 24M57o72r19á35v18e63k 5237448288983

To byl původní záměr, ale realita je jiná.

0/0
7.3.2016 15:03

D91r68a15h11o51m17í82r 50S10t16r46o90u77h44a85l 4275608732744

A proč ty turbíny dávno nevyrábí Škoda Plzeň?

0/0
7.3.2016 13:18

P86e68t75r 97O87u15ř24e11d16n42í15č53e40k 1129854

turbiny tohoto druhu vyrabi PBS ve V. Bitesi. Stoji radove milion a vice.

Ale spocitejte si pozadavky a udelejte si vlastni nazor. Nekde je diskrepance...

20 kWh baterie, 740 kW motor. Rekneme , ze napeti baterii bude 1000V, odecteme max vykon turbiny tedy 30 kW, tedy motor na max vykon vyzaduje 710 kW prikon, tedy radove proudy okolo 710A, s ucinnosti 80% /menic + motor/ 880A. Pokud bude implementovana nejnovejsi LTO technologie s az 30C odberu /kratkodobe/, tak baterie budou mit 20-30Ah. Odber by pak byl max 30C, coz je ve specifikacich baterie. Baterie budou vazit cca 357kg. Zivotnost 5-10 tis cyklu.

Delka jizdy v tomto max provozu pri DDO 20%, pak auto muze jet jen na turbinu. Tedy energie je na 1 minutu.. . 16*60/887= 1,08.

0/0
7.3.2016 20:11

O86n18d91r59a 86M69a17r64a87d64a 7170203817414

96tis. otáček je docela zajímavá hodnota... zajímalo by mě, jak to pak bude zatáčet, protože gyroskopický moment bude značný. To vektorování na kolech mi pak přijde, jako nutnost, aby se to vůbec udrželo na silnici, než nějaká super výhoda.

0/0
7.3.2016 10:26

D46r62a70h53o21m33í91r 17S22t45r92o80u43h66a11l 4915598752574

Tak optimální by bylo, kdyby byla osa rotoru kolmo k zemi. Ale to asi nebude pravda. Navíc by to při přidání plynu asi nepříjemně zatáčelo. Už z principu by to chtělo turbíny dvě. Jinak předpokládám, že ji budou mít uloženou příčně a s rotací proti směru jízdy, aby při brždění šel přítlak i na zadní kola. Naopak by se to sice líp rozjíždělo, ale zase na druhou stranu, auto dělají brzdy, že?

0/0
7.3.2016 12:15

P97e19t67r 23O87u26ř60e21d20n33í97č13e29k 1749504

turbina neni propojena do ppohonne soustavy, ale slouzi jajko generator!

0/0
7.3.2016 20:13

D82r17a77h40o42m74í83r 98S51t73r34o24u82h53a96l 4165288322654

A co to má společného s tím, že při sepnutí turbíny do plného výkonu bude mít auto tendenci rotovat?

0/0
8.3.2016 13:02

M42i33c37h93a56l 64M94a71c80h96e88k 1474882614689

Pane Vokáči, autore článku, buďte tak laskav a nemíchejte jablka s hruškami. Jednou uvádíte výkon v koních hned nato jiný výkon v kW. Proč z toho děláte guláš a neužíváte platné jednotky? To vám ta minuta převodu nestojí za to, aby článek měl větší vypovídací hodnotu?

0/0
7.3.2016 9:59

D26r28a83h81o44m25í33r 34S68t71r23o91u46h37a65l 4365908842954

Jeden kůň je 1,35kW. Prostě si to přepočítejte na kW s tím, že je tam o třetinu víc kW než koní. Naopak to musíte násobit třemi čtvrtinami.

0/−1
7.3.2016 12:18

P18a18v58e79l 83N82e76v79e22č27e54ř84a86l 6342306834800

Je to přesně naopak. 1 kW je 1,36 ks (HP po americku).

+1/0
7.3.2016 16:22

D87r43a50h30o27m98í12r 34S84t51r12o35u53h40a62l 4555148652604

A jo :-) máte pravdu

0/0
8.3.2016 13:02

M18i68c13h96a60l 48M53a21c50h26e38k 1144212164819

Díky, přepočítat si to umím i bez rady. Ale vadí mě, že už několik desetiletí k tomuto guláši pravě takovíto pisálkové přispívají. Díky nim se budou dvojí hodnoty uvádět snad ještě století. Jednou je stanovena jednotka výkonu watt, tak prosím kilowaty. Ještě že nepíšou jednou kilometry a podruhé míle.

0/0
8.3.2016 1:21

P54a13v50e55l 86N90e58v76e58č97e35ř76a86l 6732236324400

Nějak mi nejde dohromady bilance výkonů a kapacit zdrojů. Kapacita baterií je 20 kWh, výkon elektromotorů 1000 koní (cca 740 kW) a výkon turbogenerátoru 30 kW (staré Š 105 měly cca 36 kW). Tedy při jízdě bude možno využívat 30 kW turbiny a něco z baterie, což se bude muset zase dobít při stání nebo jízdě z kopce. Chci tím naznačit, že pro jízdu by mohl stačit výkon el. motorů do cca 150 kW, protože víc se stejně nedá využít na "nakrmit" turbínkou (a bylo by to lehčí). A uváděná spotřeba naznačuje, že objevili perpetum mobile.

+1/0
6.3.2016 23:39

O30n64d33r71a 28M39a52r69a77d55a 7890833677234

Je to celé podivně nastavené... maximální výkon to může podávat tak necelé 2minuty, pak dojde baterka a výkon spadne na 30kW.

To musí být veliká radost, když se to stane uprostřed přejížděcího manévru.

Zajímavé by bylo znát i maximální možnou ustálenou rychlost pro vyrovnanou energetickou bilanci. Chápu ale že u 30kw prdítka to nebude zrovna parametr k chlubení.

0/0
7.3.2016 11:09

D96r23a46h58o17m52í62r 19S72t27r19o35u48h62a22l 4755348752124

Tak já osobně předpokládám, že tam ty turbínky dají dvě. Jednak kvůli kroutícímu momentu statoru (naklánění auta), jednak kvůli výkonu.

Jinak předpokládám, že tam bude odpočet, jak dlouho budou baterie schopné dodávat energii. Přímé napojení na generátor turbíny podle mne nebude a vše se bude distribuovat přes baterie. Přehnaný odběr by totiž byl schopen turbínu i zastavit.

0/0
7.3.2016 12:23

O15n73d90r50a 57M82a83r20a13d27a 7220133857734

Krouticí moment statoru (respektive jeho změna) je nula nic při daném výkonu a 96tis. otáčkách. Dvě turbíny by teoreticky mohly kompenzovat Coriolisův jev, ale současně znamenají násobně vyšší náklady na výrobu (všechny přípravky se platí 2x, zvlášť pro levý a pravý motor). Toto řešení se ostatně nepoužívá ani u civilních více motorových turbovrtulových letadel, je to prostě drahé. Výjimku tvoří snad některé vojenské speciály.

K tomu 2x turbína znamená 2x gyroskopický moment. Z tohoto pohledu by dával daleko větší smysl 1 agregát s větším dimenzováním, stejně jako z pohledu hmotnosti a zástavbových rozměrů.

Přímé napojení je samozřejmě nesmysl, ale v případě vybití baterií vám stejně nezbude, než odebírat jenom to, co se do baterií může dodat (sníženo o ztráty systému).

Ukazovat vám to může co chce, ale sportovnější jízdou ,řekněme alpskými autostrádami kdy máte možnost rekuperovat jen minimálně, vám ta šťáva stejně dojde poměrně rychle.

Koncept je to hezký, ale obávám se že to skončí výrobním vzorkem pro pár bohatých nadšenců.

0/0
7.3.2016 12:53

D40r22a78h72o36m64í25r 87S66t55r60o54u19h14a13l 4165658782654

Gyroskopický moment se dá odstranit tím, že motor zavěsíte svisle. Pokud by byl svisle, pak je vhodné dát tam dva. Pokud chcete dát jen jeden, není vhodné dát jej podélně, protože by se auto naklánělo na jednu nebo druhou stranu.

Ale zase na druhou stranu to s gyroskopickým momentem i s tou coriolisovou silou nebude tak strašné, když lítají jednomotorové stihačky, které nemají problém zatáčet. To máte pravdu.

0/0
7.3.2016 13:17

O17n64d17r33a 31M95a10r34a68d52a 7160543157164

Svislé umístění rotoru využívají rotační akumulátory KERS v F1. Problém tohoto řešení by mohl být ten, že při nájezdu vysokou rychlostí na negativní nerovnost "hup dolů" se mi značně odlehčí přední náprava, auto se stane na okamžik neovladatelným a v krajním případě může dojít i ke "vzlétnutí".

Samozřejmě bez znalosti momentu setrvačnosti rotoru je to jen teoretizování. Muselo by se to vyčíslit. Typoval bych ale že největším problémem bude ten gyroskopický moment coriolis bude snesitelný a moment statoru prakticky 0.

Jednomotorová stíhačka se nemusí vejít na silnici a zase na druhou stranu má rotor zcela jiných parametrů. Co si tak matně pamatuju ze školy, tak nám vyprávěli, že rotor z migu (desítky kg) působil do ložisek silami v řádu tun.

0/0
7.3.2016 17:08

J48i73ř32í 10S96c60h48w47a89c84h 8348944968376

30 kW může stačit na stálou rychlost cca 130-140 km/hod, tedy při menší stálé rychlosti (pokud to nebude do kopce) lze dobíjet baterii....

0/0
7.3.2016 11:32

O73n16d98r20a 55M33a30r66a74d14a 7550513407634

To je právě to... jezdit s 1000 koňovým supersportem po dálnici pořád jen 130 musí být neskutečné týrání. :)

Když tomu u Norimberku šlápnu tak pak musím jet 3 hodiny 110, abych si něco naspořil a vyškrábal se do těch kopečků u Insbrucku. :-/

0/0
7.3.2016 13:02

A90n29t24o49n15í49n 12Š64v39i83h64n81o14s 8678277271472

Ještě bych viděl možnost používat k akumulaci el. energie místo aku nějaký vylepšený kondenzátor. Jinak spojení turbína x elektromotor dobré řešení.

0/0
6.3.2016 23:27

J90o87s71e51f 69N36o90v50a26k 5978572856178

Jojo, těsně po druhý světový válce se všichni smáli Japoncům a japonský výrobky nikdo nechtěl. Byly to šmejdy. A teď?

Podobně to vypadá s Čínou. Číňani nás sežerou.

0/0
6.3.2016 22:52

V39á60c94l34a77v 42Z70e89l29i46n31k37a 2672400933592

Po marketingové stránce to nepochybně vypadá zajímavě, ale po té technické se obávám, že to bude jen další pokus si ověřit, že spalovací turbíny, jakkoli mají o nějaký ten procentní bod lepší termickou účinnost a jsou obecně i méně náchylné na to, že zrovna nespalují úplně ten správný materiál, se pro pohon automobilů moc nehodí. I když tady je naděje na alespoň částečný úspěch zvýšena v důsledku toho, že turbína může díky možnosti akumulace energie v baterkách běžet v optimálnějším režimu. Čas ukáže, jak to bude se spolehlivostí, náklady na údržbu a tak dále.

0/0
6.3.2016 22:24

L28u81k86á54š 21V17a32ň93u46r17a 1665424113193

S tou spotřebou je to vždy složité. Dělal jsem několik let na motorárně a měření spotřeby je hodně složité. Běžně udávaná spotřeba je většinou laboratorně naměřená minimální spotřeba při simulovaném okruhu. S praxí to nemá nic společného. Vždy se vychází z toho, že po většinu doby jízdy je potřeba jen malá část maximálního výkonu a že maximální výkon se použije jen v cca 5% doby jízdy. Takže kdyby motor dával třeba 10kW a elektromotor 40kW a ve špičce se tedy používalo 50kW s tím, že elektromotor má maximální moment od nulových otáček. Během jízdy by se využíval potřebný výkon 0-30kW, tak motor občas pomůže a občas bude dobíjet baterie. Respektive od 0-10kW se bude využívat výkon i dobíjet baterie, nad 10kW se pojede i na baterie. Až 1/2 doby jízdy se totiž nevyužívá motor a motorem se brzdí nebo běží na volnoběh. Proto se vedle systému start-stop začíná vyvíjet systém vypínání motoru za jízdy.

0/0
6.3.2016 20:21

L98u19k43á64š 77V32a13ň41u41r23a 1295964513153

http://www.mikroturbina.cz/mikroturbina.htm

+1/0
6.3.2016 20:06

V47l97a32d19i32s47l23a67v 34B66u84r48y86š12e83k 1949632327854

komunisti zatím neumějí vyrobit auto standardu kia picanto a dělají machry s plynovýma turbinama v autech, komunističtí pohlaváři jezdí v mercedesech a z lidí dělají blbce

+1/−2
6.3.2016 17:31

M44i22l38o58š 96K38o81h21o25u50t 6554414905201

Oni vyrábí šmejdy, protože si to od nich sociální evropané vždy rádi koupí. Když si připlatíte, dovedou i kvalitu.

0/0
6.3.2016 18:45

V79o87k97o18u44n 33V77l70a84d51i18m97i92r 8822268389568

Kteri evropane? Ktera evropska zeme je dovazi?

0/0
6.3.2016 20:00

L27u65k73á65š 69V35a69ň73u22r92a 1655124513833

V Číně se vyrábí kvalitní vozy, ale také ty nekvalitní a levné. A je otázkou, jaké se du EU dováží.

0/0
6.3.2016 19:53

B20a52r56t75o32l94o95m54ě87j 62K66u51s 2525166871403

Chápu to špatně, nebo pokud vyjedu baterky a pojedu "na turbínu", bude ta spotřeba 4,8 l/100 platit i když budu třeba stát v zácpě, nebo na přejezdu a měla by se tedy správně udávat jako spotřeba na jednotku času? Protože jestli jsem to správně pochopil, bude mít pouze režimy jede a nejede :-)

0/0
6.3.2016 16:56

V88l38a97d21i98s24l35a45v 24B28u72r47y70š21e84k 1149822987344

pojede nepojede, to nechápu, plynové turbíny mají docela dobtou schopnost regulace výkonu, takže by si v zácpě mohla turbina nabít baterky a pak ny sjela s výkonem na nějaké minimum a nebo se zastavit, tak jako letadlo na letišti, taky jede na volnoběh a má malý výkon, pak při startu jedou turbiny naplno, ale jinak to cpát do auta je blbost

+1/0
6.3.2016 17:10

K87a49t35e49ř16i60n30a 21V84ý12b13o83r27n66á 6330629769

Tady je výhoda, že i když budete stát v zácpě, tak je to té turbíně jedno, protože ona v té době jen dobíjí baterie.

+3/0
6.3.2016 17:12

L73u53k72á21š 38V31a40ň18u76r33a 1165274513803

Těch 4,8 litru je při plném využití výkonu turbíny. Turbíny mají tu nevýhodu, že dlouho nabíhají a dlouho klesají otáčky. Navíc má turbína hodně vysoké otáčky, které se špatně zpřevodovávají. Takže propojení turbíny s elektrickým generátorem je výborně a dost staré řešení. A v kombinaci s baterkami, které by se průběžně dobíjeli a jejich výkon se použil na vykrytí špičkových výkonů je výborné řešení. Má to fungovat tak, že turbína poběží třeba na 1/3 výkonu a průběžně bude dobíjet baterie a zbylý výkon bude použitý na pohon vozu. Pokud bude potřeba větší výkon, odčerpá se z baterií. Vše vychází z toho, že maximální výkon je potřeba jen v cca 5% jízdy a více jak 50% jízdy je potřeba pod 30% maximálního výkonu.

+1/0
6.3.2016 20:03

V46l69a17d63i51s48l12a58v 14B47u92r23y59š21e25k 1879302147864

turbo má nevýhodu, že mu pomalu narůstají otáčky, no já nevím, kam ty lidi na takový blbosti chodí, vždyť to snad je úplně mimo

0/0
7.3.2016 7:59

D31r36a18h55o60m75í21r 13S18t97r83o95u15h67a60l 4315468562584

Tady se bavíme o úplně jiných hodnotách otáček a setrvačnosti. Proč si myslíte, že má turbodmychadlo v autě přepouštěcí ventil? Vlastní setrvačnost turbodmychadla je schopná vytvořit takový rozdíl tlaků, že se turbodmychadlo poškodí.

Stejně tak to je ale i se spalováním na turbíně. Většina energie se zpočátku spotřebuje na roztočení samotné turbíny a teprve potom může dodávat výkon. Efekt výkonu tedy nastupuje se zpožděním. Roztáčení a brždění turbíny lze samozřejmě regulovat alternátorem.

+1/0
7.3.2016 12:41

V69l20a38d70i93s67l72a44v 17B80u95r61y45š84e23k 1639592197604

tohle může říct někdo, kdo snad nikdy neletěl ani letadlem, otáčky plynových turbin i při zatížení dokážou růst mnohem rychleji, než u pístových motorů, rozhodně jejich nevýhoda neni v pomalém nárustu otáček, pokud by někdo chtěl najít nějaké nevýhody, tak je to jejich složitost, tím i cena, dále výstupní teplota plynů, do otáček to jde docela rychle, zeptejte se nějakýho pilota třeba JAS 39 Grippen, jestli mu jde turbina pomalu do otáček a jestli s tím má problémy

0/0
7.3.2016 8:09

D60r12a75h37o97m49í16r 63S95t18r91o60u92h50a73l 4545268202974

F404, z něhož je odvozen motor v Gripenu (RM12), má náběh z volnoběhu na plný výkon 4 sekundy. Motor přitom na sobě nemá žádnou brzdu. Ferrari Enzo zrychlí z nuly na sto za 3,27 sekundy, přitom musí měnit jeden kvalt a zároveň je bržděno svojí vahou.

Vážně mi chcete tvrdit, že motor v autě má pomalejší nástup otáček jak turbína?

+1/0
7.3.2016 13:10

V47l60a92d12i75s95l37a11v 31B60u29r54y95š70e36k 1949972677444

já vám nic netvrdím, tak jednak výkon a otáčky jsou dvě různé věci, které sice spolu souvisí, ale není to jedno a to stejné, pak předpokládám, že to Číňanům bude fungovat tak, že turbina pojede v nějakých provozních konstantních otáčkách, bude řízena regulátorem otáček a generátor bude podle potřeby dodávat energii do motorů a baterií, takže při stejných otáčkách se bude měnit výkon změnou točivého momentu, pojede to stejně jako pojede plynová turbina v elktrizační soustavě při ostrovním provozu, naprosto stejnej princip, takže z hlediska provozu je celkem jedno, jestli se na ty provozní otáčky dostane pomaleji, než by se tam dostal motor z ferrari, sednete do auta, natočíte turbinu, ta se vám dostane na provozní otáčky třeba za půl minuty a pak už ji bude jen řídicí systém zatěžovat podle potřeby a když zastavíte v cíli, tak ji zase vypnete

0/0
7.3.2016 15:23

P11e71t54r 60O19u48ř97e87d45n67í93č21e68k 1469484

ucinnost spalovaci turbiny neni zrovna nejlepsi, i kdyz jede v konstatnich otackach. Vyzaduje navic pomocne systemy. Ucinnost je o to horsi, cim je vykon nizsi.

pri prepoctu je to tak 17l/100km

0/0
6.3.2016 16:47

K21a23r98e18l 72V60a12c21h14u41t 9453882469633

V titulku stojí 0,18 na sto. 8-o ... Ale po přečtení je jasné leda tak: "Zlatý voči"! ;-D

0/0
6.3.2016 16:42

J31a24n 77F56r58o75l96í74k 6166410925374

Pokud má turbína Techrules výkon 30 kW a spotřebu 4,8 l/100 km + potřebu 20 kW baterií a elektromotorů tak má 10 let starý benzinový litrový motor Toyota výkon 51 kW se spotřebou 4,7 1/100 km a nepotřebuje k tomu ani sadu bateríí ani elektromotory takže je auto lehčí a má menší emise. Kde je jaký pokrok?;-D

0/0
6.3.2016 15:29

J96a48r65o63m66i18r 84F58a32r25e81k 4972583717

Ten okamzity vykon, ktery mate k dispozici, to je ten pokrok. Bohuzel, zatim nic vic......

0/0
6.3.2016 15:39

J49i69ř43í 56S77c13h19w51a81c45h 8798434228876

tento systém je schopný akumulovat energii, takže je schopen podat výkon v několika násobcích Toyoty 51kW aniž by to svedlo spotřebu nad spotřebu Toyoty, což se o čistě motorovém řešení říci nedá.....

0/0
6.3.2016 15:41

J72i23ř48í 92S76c78h33w15a71c48h 8778774808616

svedlo = zvedlo ;-)

0/0
6.3.2016 15:42

K14a98t97e95ř57i10n14a 57V15ý71b84o25r34n86á 6960839279

Pokrok je v tom, že tady máte k dispozici 1000 koní. To ten váš litrový motor Toyota asi nenabízel. :)

0/0
6.3.2016 16:07

V86o73k72o70u59n 12V42l14a81d91i26m63i71r 8172108349388

Hm, 1000 koni, neni to nahodou Babylon?

0/0
6.3.2016 16:23

K88a76t46e80ř46i63n87a 67V65ý43b31o90r63n97á 6270739649

1000 koní může být klidně i Damašek.

0/0
6.3.2016 16:46

V59o90k16o87u43n 49V94l62a53d28i21m40i50r 8102768259988

Ale tech 4,7 l/100 km je udaj vyrobce. jJ mel jednu takovou Toyotu se stejnym udajem o spotrebe, ovsem ta se pohybovala ve skutecnosti tesne pod hranici 8 l/100 km.

0/0
6.3.2016 16:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.