Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Elektrický supersport z Číny si vozí turbínu. Spotřeba: 0,18 na sto

S turbínovým pohonem automobilů v historii několik automobilek experimentovalo, ale v praxi žádný návrh neuspěl. Do sériové výroby by tak chtěla turbíny v autech přivést čínská společnost Techrules. Ta představila v Ženevě svůj turbínový supersport s výkonem přes 1000 koní a dojezdem přes 2 000 kilometrů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z15d26e81n86ě11k 52M44o34r34á46v94e28k 5427868468943

Opel Ampera má mechanickou vazbu motoru na kola. Autor by si měl trochu dostudovat.

0/0
7.3.2016 14:21

A29n34d77r85e31j 12M87a22s50a72r72y35k 9410113756940

ja myslim ze nema ... ze spalovaci motor slouzi pouze k dobijeni baterek.

0/0
7.3.2016 14:55

Z16d73e40n52ě89k 56M97o92r16á13v89e95k 5867898728843

To byl původní záměr, ale realita je jiná.

0/0
7.3.2016 15:03


D75r69a34h82o15m39í52r 12S37t69r46o37u78h19a92l 4335708102214

A proč ty turbíny dávno nevyrábí Škoda Plzeň?

0/0
7.3.2016 13:18

P68e55t92r 14O71u35ř84e78d27n22í91č35e59k 1989874

turbiny tohoto druhu vyrabi PBS ve V. Bitesi. Stoji radove milion a vice.

Ale spocitejte si pozadavky a udelejte si vlastni nazor. Nekde je diskrepance...

20 kWh baterie, 740 kW motor. Rekneme , ze napeti baterii bude 1000V, odecteme max vykon turbiny tedy 30 kW, tedy motor na max vykon vyzaduje 710 kW prikon, tedy radove proudy okolo 710A, s ucinnosti 80% /menic + motor/ 880A. Pokud bude implementovana nejnovejsi LTO technologie s az 30C odberu /kratkodobe/, tak baterie budou mit 20-30Ah. Odber by pak byl max 30C, coz je ve specifikacich baterie. Baterie budou vazit cca 357kg. Zivotnost 5-10 tis cyklu.

Delka jizdy v tomto max provozu pri DDO 20%, pak auto muze jet jen na turbinu. Tedy energie je na 1 minutu.. . 16*60/887= 1,08.

0/0
7.3.2016 20:11

O58n70d75r91a 89M76a31r37a25d30a 7200693237964

96tis. otáček je docela zajímavá hodnota... zajímalo by mě, jak to pak bude zatáčet, protože gyroskopický moment bude značný. To vektorování na kolech mi pak přijde, jako nutnost, aby se to vůbec udrželo na silnici, než nějaká super výhoda.

0/0
7.3.2016 10:26

D20r65a35h86o78m14í39r 82S65t61r57o29u59h34a89l 4455438862384

Tak optimální by bylo, kdyby byla osa rotoru kolmo k zemi. Ale to asi nebude pravda. Navíc by to při přidání plynu asi nepříjemně zatáčelo. Už z principu by to chtělo turbíny dvě. Jinak předpokládám, že ji budou mít uloženou příčně a s rotací proti směru jízdy, aby při brždění šel přítlak i na zadní kola. Naopak by se to sice líp rozjíždělo, ale zase na druhou stranu, auto dělají brzdy, že?

0/0
7.3.2016 12:15

P90e59t31r 56O77u20ř43e46d27n76í82č61e65k 1719814

turbina neni propojena do ppohonne soustavy, ale slouzi jajko generator!

0/0
7.3.2016 20:13

D17r55a65h48o80m94í57r 75S15t24r44o69u26h96a47l 4785868332414

A co to má společného s tím, že při sepnutí turbíny do plného výkonu bude mít auto tendenci rotovat?

0/0
8.3.2016 13:02

M31i46c87h19a56l 75M44a66c21h15e81k 1104912574779

Pane Vokáči, autore článku, buďte tak laskav a nemíchejte jablka s hruškami. Jednou uvádíte výkon v koních hned nato jiný výkon v kW. Proč z toho děláte guláš a neužíváte platné jednotky? To vám ta minuta převodu nestojí za to, aby článek měl větší vypovídací hodnotu?

0/0
7.3.2016 9:59

D26r44a78h94o15m42í43r 83S26t42r42o49u27h49a79l 4975958382344

Jeden kůň je 1,35kW. Prostě si to přepočítejte na kW s tím, že je tam o třetinu víc kW než koní. Naopak to musíte násobit třemi čtvrtinami.

0/−1
7.3.2016 12:18

P49a44v28e46l 19N71e45v38e45č69e32ř23a52l 6212486794120

Je to přesně naopak. 1 kW je 1,36 ks (HP po americku).

+1/0
7.3.2016 16:22

D98r90a27h97o87m62í71r 75S23t35r27o26u41h17a85l 4715668172434

A jo :-) máte pravdu

0/0
8.3.2016 13:02

M96i96c69h33a68l 14M96a23c92h28e89k 1384772694769

Díky, přepočítat si to umím i bez rady. Ale vadí mě, že už několik desetiletí k tomuto guláši pravě takovíto pisálkové přispívají. Díky nim se budou dvojí hodnoty uvádět snad ještě století. Jednou je stanovena jednotka výkonu watt, tak prosím kilowaty. Ještě že nepíšou jednou kilometry a podruhé míle.

0/0
8.3.2016 1:21

P97a14v20e36l 61N80e56v69e94č45e28ř21a14l 6622456514840

Nějak mi nejde dohromady bilance výkonů a kapacit zdrojů. Kapacita baterií je 20 kWh, výkon elektromotorů 1000 koní (cca 740 kW) a výkon turbogenerátoru 30 kW (staré Š 105 měly cca 36 kW). Tedy při jízdě bude možno využívat 30 kW turbiny a něco z baterie, což se bude muset zase dobít při stání nebo jízdě z kopce. Chci tím naznačit, že pro jízdu by mohl stačit výkon el. motorů do cca 150 kW, protože víc se stejně nedá využít na "nakrmit" turbínkou (a bylo by to lehčí). A uváděná spotřeba naznačuje, že objevili perpetum mobile.

+1/0
6.3.2016 23:39

O14n14d81r15a 39M67a57r92a89d49a 7770563337964

Je to celé podivně nastavené... maximální výkon to může podávat tak necelé 2minuty, pak dojde baterka a výkon spadne na 30kW.

To musí být veliká radost, když se to stane uprostřed přejížděcího manévru.

Zajímavé by bylo znát i maximální možnou ustálenou rychlost pro vyrovnanou energetickou bilanci. Chápu ale že u 30kw prdítka to nebude zrovna parametr k chlubení.

0/0
7.3.2016 11:09

D48r55a63h18o80m60í40r 54S61t50r36o74u86h50a91l 4915598562764

Tak já osobně předpokládám, že tam ty turbínky dají dvě. Jednak kvůli kroutícímu momentu statoru (naklánění auta), jednak kvůli výkonu.

Jinak předpokládám, že tam bude odpočet, jak dlouho budou baterie schopné dodávat energii. Přímé napojení na generátor turbíny podle mne nebude a vše se bude distribuovat přes baterie. Přehnaný odběr by totiž byl schopen turbínu i zastavit.

0/0
7.3.2016 12:23

O14n33d72r86a 71M67a46r61a42d71a 7400773237704

Krouticí moment statoru (respektive jeho změna) je nula nic při daném výkonu a 96tis. otáčkách. Dvě turbíny by teoreticky mohly kompenzovat Coriolisův jev, ale současně znamenají násobně vyšší náklady na výrobu (všechny přípravky se platí 2x, zvlášť pro levý a pravý motor). Toto řešení se ostatně nepoužívá ani u civilních více motorových turbovrtulových letadel, je to prostě drahé. Výjimku tvoří snad některé vojenské speciály.

K tomu 2x turbína znamená 2x gyroskopický moment. Z tohoto pohledu by dával daleko větší smysl 1 agregát s větším dimenzováním, stejně jako z pohledu hmotnosti a zástavbových rozměrů.

Přímé napojení je samozřejmě nesmysl, ale v případě vybití baterií vám stejně nezbude, než odebírat jenom to, co se do baterií může dodat (sníženo o ztráty systému).

Ukazovat vám to může co chce, ale sportovnější jízdou ,řekněme alpskými autostrádami kdy máte možnost rekuperovat jen minimálně, vám ta šťáva stejně dojde poměrně rychle.

Koncept je to hezký, ale obávám se že to skončí výrobním vzorkem pro pár bohatých nadšenců.

0/0
7.3.2016 12:53

D47r79a64h50o54m63í90r 53S58t52r41o77u64h79a17l 4105978892304

Gyroskopický moment se dá odstranit tím, že motor zavěsíte svisle. Pokud by byl svisle, pak je vhodné dát tam dva. Pokud chcete dát jen jeden, není vhodné dát jej podélně, protože by se auto naklánělo na jednu nebo druhou stranu.

Ale zase na druhou stranu to s gyroskopickým momentem i s tou coriolisovou silou nebude tak strašné, když lítají jednomotorové stihačky, které nemají problém zatáčet. To máte pravdu.

0/0
7.3.2016 13:17

O79n28d72r74a 68M90a49r44a97d97a 7820313717234

Svislé umístění rotoru využívají rotační akumulátory KERS v F1. Problém tohoto řešení by mohl být ten, že při nájezdu vysokou rychlostí na negativní nerovnost "hup dolů" se mi značně odlehčí přední náprava, auto se stane na okamžik neovladatelným a v krajním případě může dojít i ke "vzlétnutí".

Samozřejmě bez znalosti momentu setrvačnosti rotoru je to jen teoretizování. Muselo by se to vyčíslit. Typoval bych ale že největším problémem bude ten gyroskopický moment coriolis bude snesitelný a moment statoru prakticky 0.

Jednomotorová stíhačka se nemusí vejít na silnici a zase na druhou stranu má rotor zcela jiných parametrů. Co si tak matně pamatuju ze školy, tak nám vyprávěli, že rotor z migu (desítky kg) působil do ložisek silami v řádu tun.

0/0
7.3.2016 17:08

J13i48ř69í 37S50c14h91w85a59c74h 8308554938136

30 kW může stačit na stálou rychlost cca 130-140 km/hod, tedy při menší stálé rychlosti (pokud to nebude do kopce) lze dobíjet baterii....

0/0
7.3.2016 11:32

O65n54d42r72a 50M56a43r51a73d15a 7950583147294

To je právě to... jezdit s 1000 koňovým supersportem po dálnici pořád jen 130 musí být neskutečné týrání. :)

Když tomu u Norimberku šlápnu tak pak musím jet 3 hodiny 110, abych si něco naspořil a vyškrábal se do těch kopečků u Insbrucku. :-/

0/0
7.3.2016 13:02

A91n55t74o30n68í63n 60Š41v47i72h56n84o37s 8938677971532

Ještě bych viděl možnost používat k akumulaci el. energie místo aku nějaký vylepšený kondenzátor. Jinak spojení turbína x elektromotor dobré řešení.

0/0
6.3.2016 23:27

J22o96s46e78f 53N65o20v79a25k 5798602736648

Jojo, těsně po druhý světový válce se všichni smáli Japoncům a japonský výrobky nikdo nechtěl. Byly to šmejdy. A teď?

Podobně to vypadá s Čínou. Číňani nás sežerou.

0/0
6.3.2016 22:52

V40á91c10l72a92v 14Z98e98l85i39n51k34a 2172680263642

Po marketingové stránce to nepochybně vypadá zajímavě, ale po té technické se obávám, že to bude jen další pokus si ověřit, že spalovací turbíny, jakkoli mají o nějaký ten procentní bod lepší termickou účinnost a jsou obecně i méně náchylné na to, že zrovna nespalují úplně ten správný materiál, se pro pohon automobilů moc nehodí. I když tady je naděje na alespoň částečný úspěch zvýšena v důsledku toho, že turbína může díky možnosti akumulace energie v baterkách běžet v optimálnějším režimu. Čas ukáže, jak to bude se spolehlivostí, náklady na údržbu a tak dále.

0/0
6.3.2016 22:24

L28u48k83á75š 60V82a61ň67u50r47a 1895644503533

S tou spotřebou je to vždy složité. Dělal jsem několik let na motorárně a měření spotřeby je hodně složité. Běžně udávaná spotřeba je většinou laboratorně naměřená minimální spotřeba při simulovaném okruhu. S praxí to nemá nic společného. Vždy se vychází z toho, že po většinu doby jízdy je potřeba jen malá část maximálního výkonu a že maximální výkon se použije jen v cca 5% doby jízdy. Takže kdyby motor dával třeba 10kW a elektromotor 40kW a ve špičce se tedy používalo 50kW s tím, že elektromotor má maximální moment od nulových otáček. Během jízdy by se využíval potřebný výkon 0-30kW, tak motor občas pomůže a občas bude dobíjet baterie. Respektive od 0-10kW se bude využívat výkon i dobíjet baterie, nad 10kW se pojede i na baterie. Až 1/2 doby jízdy se totiž nevyužívá motor a motorem se brzdí nebo běží na volnoběh. Proto se vedle systému start-stop začíná vyvíjet systém vypínání motoru za jízdy.

0/0
6.3.2016 20:21

L83u10k66á81š 42V64a84ň64u10r63a 1975534363673

http://www.mikroturbina.cz/mikroturbina.htm

+1/0
6.3.2016 20:06

V93l54a46d95i92s24l95a40v 76B97u13r56y40š41e32k 1559242447584

komunisti zatím neumějí vyrobit auto standardu kia picanto a dělají machry s plynovýma turbinama v autech, komunističtí pohlaváři jezdí v mercedesech a z lidí dělají blbce

+1/−2
6.3.2016 17:31

M41i55l51o66š 34K36o61h79o63u48t 6294764175561

Oni vyrábí šmejdy, protože si to od nich sociální evropané vždy rádi koupí. Když si připlatíte, dovedou i kvalitu.

0/0
6.3.2016 18:45

V93o73k95o11u92n 70V35l57a53d32i68m77i84r 8332528419538

Kteri evropane? Ktera evropska zeme je dovazi?

0/0
6.3.2016 20:00

L49u63k93á93š 21V51a86ň21u68r41a 1445424903563

V Číně se vyrábí kvalitní vozy, ale také ty nekvalitní a levné. A je otázkou, jaké se du EU dováží.

0/0
6.3.2016 19:53

B30a95r10t46o67l36o54m30ě73j 33K83u12s 2285976551513

Chápu to špatně, nebo pokud vyjedu baterky a pojedu "na turbínu", bude ta spotřeba 4,8 l/100 platit i když budu třeba stát v zácpě, nebo na přejezdu a měla by se tedy správně udávat jako spotřeba na jednotku času? Protože jestli jsem to správně pochopil, bude mít pouze režimy jede a nejede :-)

0/0
6.3.2016 16:56

V37l37a31d93i79s23l22a62v 81B31u18r88y34š39e90k 1259612757474

pojede nepojede, to nechápu, plynové turbíny mají docela dobtou schopnost regulace výkonu, takže by si v zácpě mohla turbina nabít baterky a pak ny sjela s výkonem na nějaké minimum a nebo se zastavit, tak jako letadlo na letišti, taky jede na volnoběh a má malý výkon, pak při startu jedou turbiny naplno, ale jinak to cpát do auta je blbost

+1/0
6.3.2016 17:10

K80a84t86e83ř15i98n29a 89V70ý19b19o32r88n64á 6270139179

Tady je výhoda, že i když budete stát v zácpě, tak je to té turbíně jedno, protože ona v té době jen dobíjí baterie.

+3/0
6.3.2016 17:12

L20u95k75á17š 83V47a64ň45u27r64a 1955434423683

Těch 4,8 litru je při plném využití výkonu turbíny. Turbíny mají tu nevýhodu, že dlouho nabíhají a dlouho klesají otáčky. Navíc má turbína hodně vysoké otáčky, které se špatně zpřevodovávají. Takže propojení turbíny s elektrickým generátorem je výborně a dost staré řešení. A v kombinaci s baterkami, které by se průběžně dobíjeli a jejich výkon se použil na vykrytí špičkových výkonů je výborné řešení. Má to fungovat tak, že turbína poběží třeba na 1/3 výkonu a průběžně bude dobíjet baterie a zbylý výkon bude použitý na pohon vozu. Pokud bude potřeba větší výkon, odčerpá se z baterií. Vše vychází z toho, že maximální výkon je potřeba jen v cca 5% jízdy a více jak 50% jízdy je potřeba pod 30% maximálního výkonu.

+1/0
6.3.2016 20:03

V49l52a59d74i65s49l52a25v 93B60u33r50y52š71e97k 1299332167354

turbo má nevýhodu, že mu pomalu narůstají otáčky, no já nevím, kam ty lidi na takový blbosti chodí, vždyť to snad je úplně mimo

0/0
7.3.2016 7:59

D82r14a64h98o40m96í47r 32S48t86r44o32u55h37a50l 4695798382894

Tady se bavíme o úplně jiných hodnotách otáček a setrvačnosti. Proč si myslíte, že má turbodmychadlo v autě přepouštěcí ventil? Vlastní setrvačnost turbodmychadla je schopná vytvořit takový rozdíl tlaků, že se turbodmychadlo poškodí.

Stejně tak to je ale i se spalováním na turbíně. Většina energie se zpočátku spotřebuje na roztočení samotné turbíny a teprve potom může dodávat výkon. Efekt výkonu tedy nastupuje se zpožděním. Roztáčení a brždění turbíny lze samozřejmě regulovat alternátorem.

+1/0
7.3.2016 12:41

V61l62a64d93i12s24l82a42v 93B91u47r97y40š88e18k 1589642837524

tohle může říct někdo, kdo snad nikdy neletěl ani letadlem, otáčky plynových turbin i při zatížení dokážou růst mnohem rychleji, než u pístových motorů, rozhodně jejich nevýhoda neni v pomalém nárustu otáček, pokud by někdo chtěl najít nějaké nevýhody, tak je to jejich složitost, tím i cena, dále výstupní teplota plynů, do otáček to jde docela rychle, zeptejte se nějakýho pilota třeba JAS 39 Grippen, jestli mu jde turbina pomalu do otáček a jestli s tím má problémy

0/0
7.3.2016 8:09

D29r77a28h27o14m37í59r 37S77t23r11o11u28h89a43l 4545718282194

F404, z něhož je odvozen motor v Gripenu (RM12), má náběh z volnoběhu na plný výkon 4 sekundy. Motor přitom na sobě nemá žádnou brzdu. Ferrari Enzo zrychlí z nuly na sto za 3,27 sekundy, přitom musí měnit jeden kvalt a zároveň je bržděno svojí vahou.

Vážně mi chcete tvrdit, že motor v autě má pomalejší nástup otáček jak turbína?

+1/0
7.3.2016 13:10

V62l83a56d63i52s39l10a88v 13B43u46r78y85š84e36k 1189222427454

já vám nic netvrdím, tak jednak výkon a otáčky jsou dvě různé věci, které sice spolu souvisí, ale není to jedno a to stejné, pak předpokládám, že to Číňanům bude fungovat tak, že turbina pojede v nějakých provozních konstantních otáčkách, bude řízena regulátorem otáček a generátor bude podle potřeby dodávat energii do motorů a baterií, takže při stejných otáčkách se bude měnit výkon změnou točivého momentu, pojede to stejně jako pojede plynová turbina v elktrizační soustavě při ostrovním provozu, naprosto stejnej princip, takže z hlediska provozu je celkem jedno, jestli se na ty provozní otáčky dostane pomaleji, než by se tam dostal motor z ferrari, sednete do auta, natočíte turbinu, ta se vám dostane na provozní otáčky třeba za půl minuty a pak už ji bude jen řídicí systém zatěžovat podle potřeby a když zastavíte v cíli, tak ji zase vypnete

0/0
7.3.2016 15:23

P60e66t51r 85O15u29ř91e90d28n18í96č44e46k 1399544

ucinnost spalovaci turbiny neni zrovna nejlepsi, i kdyz jede v konstatnich otackach. Vyzaduje navic pomocne systemy. Ucinnost je o to horsi, cim je vykon nizsi.

pri prepoctu je to tak 17l/100km

0/0
6.3.2016 16:47

K31a67r72e23l 74V86a13c48h55u93t 9403432259263

V titulku stojí 0,18 na sto. 8-o ... Ale po přečtení je jasné leda tak: "Zlatý voči"! ;-D

0/0
6.3.2016 16:42

J90a80n 30F21r35o67l52í20k 6966500445594

Pokud má turbína Techrules výkon 30 kW a spotřebu 4,8 l/100 km + potřebu 20 kW baterií a elektromotorů tak má 10 let starý benzinový litrový motor Toyota výkon 51 kW se spotřebou 4,7 1/100 km a nepotřebuje k tomu ani sadu bateríí ani elektromotory takže je auto lehčí a má menší emise. Kde je jaký pokrok?;-D

0/0
6.3.2016 15:29

J48a81r79o16m97i10r 48F40a62r67e45k 4982663577

Ten okamzity vykon, ktery mate k dispozici, to je ten pokrok. Bohuzel, zatim nic vic......

0/0
6.3.2016 15:39

J56i27ř95í 91S74c85h76w73a36c36h 8758334208706

tento systém je schopný akumulovat energii, takže je schopen podat výkon v několika násobcích Toyoty 51kW aniž by to svedlo spotřebu nad spotřebu Toyoty, což se o čistě motorovém řešení říci nedá.....

0/0
6.3.2016 15:41

J12i20ř69í 31S78c25h48w30a68c49h 8958404938846

svedlo = zvedlo ;-)

0/0
6.3.2016 15:42

K62a33t44e31ř53i76n20a 35V24ý15b75o58r82n73á 6540539399

Pokrok je v tom, že tady máte k dispozici 1000 koní. To ten váš litrový motor Toyota asi nenabízel. :)

0/0
6.3.2016 16:07

V74o88k77o38u52n 97V23l29a51d19i36m58i56r 8942438909908

Hm, 1000 koni, neni to nahodou Babylon?

0/0
6.3.2016 16:23

K21a13t90e54ř78i42n60a 76V95ý63b55o30r41n73á 6750249199

1000 koní může být klidně i Damašek.

0/0
6.3.2016 16:46

V31o50k26o56u20n 34V30l11a11d67i83m76i67r 8202418669908

Ale tech 4,7 l/100 km je udaj vyrobce. jJ mel jednu takovou Toyotu se stejnym udajem o spotrebe, ovsem ta se pohybovala ve skutecnosti tesne pod hranici 8 l/100 km.

0/0
6.3.2016 16:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.