Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Elektrický supersport z Číny si vozí turbínu. Spotřeba: 0,18 na sto

S turbínovým pohonem automobilů v historii několik automobilek experimentovalo, ale v praxi žádný návrh neuspěl. Do sériové výroby by tak chtěla turbíny v autech přivést čínská společnost Techrules. Ta představila v Ženevě svůj turbínový supersport s výkonem přes 1000 koní a dojezdem přes 2 000 kilometrů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z26d69e72n93ě30k 81M97o89r77á20v92e42k 5167278678793

Opel Ampera má mechanickou vazbu motoru na kola. Autor by si měl trochu dostudovat.

0/0
7.3.2016 14:21

A33n38d76r44e35j 53M21a57s50a36r66y90k 9840823106100

ja myslim ze nema ... ze spalovaci motor slouzi pouze k dobijeni baterek.

0/0
7.3.2016 14:55

Z94d12e62n50ě54k 26M71o48r90á14v86e30k 5547628628593

To byl původní záměr, ale realita je jiná.

0/0
7.3.2016 15:03

D36r28a53h26o94m37í98r 71S57t25r53o93u24h17a14l 4945198922474

A proč ty turbíny dávno nevyrábí Škoda Plzeň?

0/0
7.3.2016 13:18

P14e64t27r 35O16u66ř38e53d30n66í90č12e87k 1729164

turbiny tohoto druhu vyrabi PBS ve V. Bitesi. Stoji radove milion a vice.

Ale spocitejte si pozadavky a udelejte si vlastni nazor. Nekde je diskrepance...

20 kWh baterie, 740 kW motor. Rekneme , ze napeti baterii bude 1000V, odecteme max vykon turbiny tedy 30 kW, tedy motor na max vykon vyzaduje 710 kW prikon, tedy radove proudy okolo 710A, s ucinnosti 80% /menic + motor/ 880A. Pokud bude implementovana nejnovejsi LTO technologie s az 30C odberu /kratkodobe/, tak baterie budou mit 20-30Ah. Odber by pak byl max 30C, coz je ve specifikacich baterie. Baterie budou vazit cca 357kg. Zivotnost 5-10 tis cyklu.

Delka jizdy v tomto max provozu pri DDO 20%, pak auto muze jet jen na turbinu. Tedy energie je na 1 minutu.. . 16*60/887= 1,08.

0/0
7.3.2016 20:11

O64n66d39r83a 14M66a12r89a91d39a 7720773337834

96tis. otáček je docela zajímavá hodnota... zajímalo by mě, jak to pak bude zatáčet, protože gyroskopický moment bude značný. To vektorování na kolech mi pak přijde, jako nutnost, aby se to vůbec udrželo na silnici, než nějaká super výhoda.

0/0
7.3.2016 10:26

D10r91a20h60o24m57í94r 18S91t46r59o66u82h77a15l 4665228642304

Tak optimální by bylo, kdyby byla osa rotoru kolmo k zemi. Ale to asi nebude pravda. Navíc by to při přidání plynu asi nepříjemně zatáčelo. Už z principu by to chtělo turbíny dvě. Jinak předpokládám, že ji budou mít uloženou příčně a s rotací proti směru jízdy, aby při brždění šel přítlak i na zadní kola. Naopak by se to sice líp rozjíždělo, ale zase na druhou stranu, auto dělají brzdy, že?

0/0
7.3.2016 12:15

P18e52t46r 64O35u88ř79e12d74n35í94č42e87k 1149694

turbina neni propojena do ppohonne soustavy, ale slouzi jajko generator!

0/0
7.3.2016 20:13

D30r73a80h51o72m25í21r 55S73t91r33o46u82h33a84l 4345278172564

A co to má společného s tím, že při sepnutí turbíny do plného výkonu bude mít auto tendenci rotovat?

0/0
8.3.2016 13:02

M25i41c62h36a83l 71M44a55c30h82e95k 1144702624239

Pane Vokáči, autore článku, buďte tak laskav a nemíchejte jablka s hruškami. Jednou uvádíte výkon v koních hned nato jiný výkon v kW. Proč z toho děláte guláš a neužíváte platné jednotky? To vám ta minuta převodu nestojí za to, aby článek měl větší vypovídací hodnotu?

0/0
7.3.2016 9:59

D57r40a85h70o91m15í95r 95S72t71r12o52u95h77a88l 4115778342404

Jeden kůň je 1,35kW. Prostě si to přepočítejte na kW s tím, že je tam o třetinu víc kW než koní. Naopak to musíte násobit třemi čtvrtinami.

0/−1
7.3.2016 12:18

P88a38v67e46l 95N79e38v68e90č72e76ř87a62l 6832696754530

Je to přesně naopak. 1 kW je 1,36 ks (HP po americku).

+1/0
7.3.2016 16:22

D47r55a25h51o28m44í88r 63S81t28r48o77u40h80a28l 4785398722844

A jo :-) máte pravdu

0/0
8.3.2016 13:02

M88i92c88h90a63l 45M15a33c94h83e49k 1674362114459

Díky, přepočítat si to umím i bez rady. Ale vadí mě, že už několik desetiletí k tomuto guláši pravě takovíto pisálkové přispívají. Díky nim se budou dvojí hodnoty uvádět snad ještě století. Jednou je stanovena jednotka výkonu watt, tak prosím kilowaty. Ještě že nepíšou jednou kilometry a podruhé míle.

0/0
8.3.2016 1:21

P62a31v19e88l 70N93e77v81e24č60e89ř89a60l 6902586184320

Nějak mi nejde dohromady bilance výkonů a kapacit zdrojů. Kapacita baterií je 20 kWh, výkon elektromotorů 1000 koní (cca 740 kW) a výkon turbogenerátoru 30 kW (staré Š 105 měly cca 36 kW). Tedy při jízdě bude možno využívat 30 kW turbiny a něco z baterie, což se bude muset zase dobít při stání nebo jízdě z kopce. Chci tím naznačit, že pro jízdu by mohl stačit výkon el. motorů do cca 150 kW, protože víc se stejně nedá využít na "nakrmit" turbínkou (a bylo by to lehčí). A uváděná spotřeba naznačuje, že objevili perpetum mobile.

+1/0
6.3.2016 23:39

O20n83d85r59a 57M64a60r15a22d20a 7920793427594

Je to celé podivně nastavené... maximální výkon to může podávat tak necelé 2minuty, pak dojde baterka a výkon spadne na 30kW.

To musí být veliká radost, když se to stane uprostřed přejížděcího manévru.

Zajímavé by bylo znát i maximální možnou ustálenou rychlost pro vyrovnanou energetickou bilanci. Chápu ale že u 30kw prdítka to nebude zrovna parametr k chlubení.

0/0
7.3.2016 11:09

D21r75a93h28o95m68í50r 12S90t21r21o74u39h73a55l 4545428462744

Tak já osobně předpokládám, že tam ty turbínky dají dvě. Jednak kvůli kroutícímu momentu statoru (naklánění auta), jednak kvůli výkonu.

Jinak předpokládám, že tam bude odpočet, jak dlouho budou baterie schopné dodávat energii. Přímé napojení na generátor turbíny podle mne nebude a vše se bude distribuovat přes baterie. Přehnaný odběr by totiž byl schopen turbínu i zastavit.

0/0
7.3.2016 12:23

O26n57d51r25a 85M14a66r58a82d57a 7830833127814

Krouticí moment statoru (respektive jeho změna) je nula nic při daném výkonu a 96tis. otáčkách. Dvě turbíny by teoreticky mohly kompenzovat Coriolisův jev, ale současně znamenají násobně vyšší náklady na výrobu (všechny přípravky se platí 2x, zvlášť pro levý a pravý motor). Toto řešení se ostatně nepoužívá ani u civilních více motorových turbovrtulových letadel, je to prostě drahé. Výjimku tvoří snad některé vojenské speciály.

K tomu 2x turbína znamená 2x gyroskopický moment. Z tohoto pohledu by dával daleko větší smysl 1 agregát s větším dimenzováním, stejně jako z pohledu hmotnosti a zástavbových rozměrů.

Přímé napojení je samozřejmě nesmysl, ale v případě vybití baterií vám stejně nezbude, než odebírat jenom to, co se do baterií může dodat (sníženo o ztráty systému).

Ukazovat vám to může co chce, ale sportovnější jízdou ,řekněme alpskými autostrádami kdy máte možnost rekuperovat jen minimálně, vám ta šťáva stejně dojde poměrně rychle.

Koncept je to hezký, ale obávám se že to skončí výrobním vzorkem pro pár bohatých nadšenců.

0/0
7.3.2016 12:53

D10r77a24h65o71m62í48r 80S17t92r74o48u82h35a86l 4595678762564

Gyroskopický moment se dá odstranit tím, že motor zavěsíte svisle. Pokud by byl svisle, pak je vhodné dát tam dva. Pokud chcete dát jen jeden, není vhodné dát jej podélně, protože by se auto naklánělo na jednu nebo druhou stranu.

Ale zase na druhou stranu to s gyroskopickým momentem i s tou coriolisovou silou nebude tak strašné, když lítají jednomotorové stihačky, které nemají problém zatáčet. To máte pravdu.

0/0
7.3.2016 13:17

O14n25d12r68a 60M18a23r39a20d67a 7540173367184

Svislé umístění rotoru využívají rotační akumulátory KERS v F1. Problém tohoto řešení by mohl být ten, že při nájezdu vysokou rychlostí na negativní nerovnost "hup dolů" se mi značně odlehčí přední náprava, auto se stane na okamžik neovladatelným a v krajním případě může dojít i ke "vzlétnutí".

Samozřejmě bez znalosti momentu setrvačnosti rotoru je to jen teoretizování. Muselo by se to vyčíslit. Typoval bych ale že největším problémem bude ten gyroskopický moment coriolis bude snesitelný a moment statoru prakticky 0.

Jednomotorová stíhačka se nemusí vejít na silnici a zase na druhou stranu má rotor zcela jiných parametrů. Co si tak matně pamatuju ze školy, tak nám vyprávěli, že rotor z migu (desítky kg) působil do ložisek silami v řádu tun.

0/0
7.3.2016 17:08

J92i39ř95í 40S87c70h83w36a44c50h 8588494478316

30 kW může stačit na stálou rychlost cca 130-140 km/hod, tedy při menší stálé rychlosti (pokud to nebude do kopce) lze dobíjet baterii....

0/0
7.3.2016 11:32

O40n70d32r88a 16M37a96r65a97d18a 7630573587334

To je právě to... jezdit s 1000 koňovým supersportem po dálnici pořád jen 130 musí být neskutečné týrání. :)

Když tomu u Norimberku šlápnu tak pak musím jet 3 hodiny 110, abych si něco naspořil a vyškrábal se do těch kopečků u Insbrucku. :-/

0/0
7.3.2016 13:02

A37n23t61o84n47í39n 88Š94v90i29h79n15o72s 8778797611202

Ještě bych viděl možnost používat k akumulaci el. energie místo aku nějaký vylepšený kondenzátor. Jinak spojení turbína x elektromotor dobré řešení.

0/0
6.3.2016 23:27

J20o69s90e97f 49N44o65v10a98k 5208362416868

Jojo, těsně po druhý světový válce se všichni smáli Japoncům a japonský výrobky nikdo nechtěl. Byly to šmejdy. A teď?

Podobně to vypadá s Čínou. Číňani nás sežerou.

0/0
6.3.2016 22:52

V75á39c22l59a97v 31Z87e72l12i17n41k45a 2792130183102

Po marketingové stránce to nepochybně vypadá zajímavě, ale po té technické se obávám, že to bude jen další pokus si ověřit, že spalovací turbíny, jakkoli mají o nějaký ten procentní bod lepší termickou účinnost a jsou obecně i méně náchylné na to, že zrovna nespalují úplně ten správný materiál, se pro pohon automobilů moc nehodí. I když tady je naděje na alespoň částečný úspěch zvýšena v důsledku toho, že turbína může díky možnosti akumulace energie v baterkách běžet v optimálnějším režimu. Čas ukáže, jak to bude se spolehlivostí, náklady na údržbu a tak dále.

0/0
6.3.2016 22:24

L63u29k85á45š 96V53a86ň66u35r87a 1785954843473

S tou spotřebou je to vždy složité. Dělal jsem několik let na motorárně a měření spotřeby je hodně složité. Běžně udávaná spotřeba je většinou laboratorně naměřená minimální spotřeba při simulovaném okruhu. S praxí to nemá nic společného. Vždy se vychází z toho, že po většinu doby jízdy je potřeba jen malá část maximálního výkonu a že maximální výkon se použije jen v cca 5% doby jízdy. Takže kdyby motor dával třeba 10kW a elektromotor 40kW a ve špičce se tedy používalo 50kW s tím, že elektromotor má maximální moment od nulových otáček. Během jízdy by se využíval potřebný výkon 0-30kW, tak motor občas pomůže a občas bude dobíjet baterie. Respektive od 0-10kW se bude využívat výkon i dobíjet baterie, nad 10kW se pojede i na baterie. Až 1/2 doby jízdy se totiž nevyužívá motor a motorem se brzdí nebo běží na volnoběh. Proto se vedle systému start-stop začíná vyvíjet systém vypínání motoru za jízdy.

0/0
6.3.2016 20:21

L28u62k63á13š 52V50a92ň22u79r58a 1735464173623

http://www.mikroturbina.cz/mikroturbina.htm

+1/0
6.3.2016 20:06

V59l61a68d41i56s98l45a90v 50B94u88r32y51š55e34k 1199522907874

komunisti zatím neumějí vyrobit auto standardu kia picanto a dělají machry s plynovýma turbinama v autech, komunističtí pohlaváři jezdí v mercedesech a z lidí dělají blbce

+1/−2
6.3.2016 17:31

M63i87l78o81š 76K59o67h17o51u48t 6364714605451

Oni vyrábí šmejdy, protože si to od nich sociální evropané vždy rádi koupí. Když si připlatíte, dovedou i kvalitu.

0/0
6.3.2016 18:45

V34o16k72o29u46n 48V84l12a37d21i67m23i30r 8982478879708

Kteri evropane? Ktera evropska zeme je dovazi?

0/0
6.3.2016 20:00

L16u81k58á53š 73V79a79ň91u80r88a 1915924513233

V Číně se vyrábí kvalitní vozy, ale také ty nekvalitní a levné. A je otázkou, jaké se du EU dováží.

0/0
6.3.2016 19:53

B32a38r85t26o48l60o89m15ě51j 12K60u60s 2665236621393

Chápu to špatně, nebo pokud vyjedu baterky a pojedu "na turbínu", bude ta spotřeba 4,8 l/100 platit i když budu třeba stát v zácpě, nebo na přejezdu a měla by se tedy správně udávat jako spotřeba na jednotku času? Protože jestli jsem to správně pochopil, bude mít pouze režimy jede a nejede :-)

0/0
6.3.2016 16:56

V68l68a62d77i30s89l12a91v 60B36u92r36y65š59e92k 1189852977454

pojede nepojede, to nechápu, plynové turbíny mají docela dobtou schopnost regulace výkonu, takže by si v zácpě mohla turbina nabít baterky a pak ny sjela s výkonem na nějaké minimum a nebo se zastavit, tak jako letadlo na letišti, taky jede na volnoběh a má malý výkon, pak při startu jedou turbiny naplno, ale jinak to cpát do auta je blbost

+1/0
6.3.2016 17:10

K84a43t81e98ř36i80n11a 39V55ý91b23o23r66n39á 6500309329

Tady je výhoda, že i když budete stát v zácpě, tak je to té turbíně jedno, protože ona v té době jen dobíjí baterie.

+3/0
6.3.2016 17:12

L39u72k92á42š 36V93a65ň22u67r62a 1485914193513

Těch 4,8 litru je při plném využití výkonu turbíny. Turbíny mají tu nevýhodu, že dlouho nabíhají a dlouho klesají otáčky. Navíc má turbína hodně vysoké otáčky, které se špatně zpřevodovávají. Takže propojení turbíny s elektrickým generátorem je výborně a dost staré řešení. A v kombinaci s baterkami, které by se průběžně dobíjeli a jejich výkon se použil na vykrytí špičkových výkonů je výborné řešení. Má to fungovat tak, že turbína poběží třeba na 1/3 výkonu a průběžně bude dobíjet baterie a zbylý výkon bude použitý na pohon vozu. Pokud bude potřeba větší výkon, odčerpá se z baterií. Vše vychází z toho, že maximální výkon je potřeba jen v cca 5% jízdy a více jak 50% jízdy je potřeba pod 30% maximálního výkonu.

+1/0
6.3.2016 20:03

V74l68a77d77i95s85l69a36v 96B29u59r55y98š47e23k 1359962247384

turbo má nevýhodu, že mu pomalu narůstají otáčky, no já nevím, kam ty lidi na takový blbosti chodí, vždyť to snad je úplně mimo

0/0
7.3.2016 7:59

D69r78a22h14o13m57í49r 26S85t67r27o61u47h45a50l 4485538882614

Tady se bavíme o úplně jiných hodnotách otáček a setrvačnosti. Proč si myslíte, že má turbodmychadlo v autě přepouštěcí ventil? Vlastní setrvačnost turbodmychadla je schopná vytvořit takový rozdíl tlaků, že se turbodmychadlo poškodí.

Stejně tak to je ale i se spalováním na turbíně. Většina energie se zpočátku spotřebuje na roztočení samotné turbíny a teprve potom může dodávat výkon. Efekt výkonu tedy nastupuje se zpožděním. Roztáčení a brždění turbíny lze samozřejmě regulovat alternátorem.

+1/0
7.3.2016 12:41

V54l43a61d13i75s73l81a79v 93B28u97r42y65š34e62k 1489722617634

tohle může říct někdo, kdo snad nikdy neletěl ani letadlem, otáčky plynových turbin i při zatížení dokážou růst mnohem rychleji, než u pístových motorů, rozhodně jejich nevýhoda neni v pomalém nárustu otáček, pokud by někdo chtěl najít nějaké nevýhody, tak je to jejich složitost, tím i cena, dále výstupní teplota plynů, do otáček to jde docela rychle, zeptejte se nějakýho pilota třeba JAS 39 Grippen, jestli mu jde turbina pomalu do otáček a jestli s tím má problémy

0/0
7.3.2016 8:09

D74r29a55h69o82m68í78r 66S22t20r58o98u68h46a45l 4695948172744

F404, z něhož je odvozen motor v Gripenu (RM12), má náběh z volnoběhu na plný výkon 4 sekundy. Motor přitom na sobě nemá žádnou brzdu. Ferrari Enzo zrychlí z nuly na sto za 3,27 sekundy, přitom musí měnit jeden kvalt a zároveň je bržděno svojí vahou.

Vážně mi chcete tvrdit, že motor v autě má pomalejší nástup otáček jak turbína?

+1/0
7.3.2016 13:10

V46l40a30d77i54s96l87a35v 61B37u84r95y76š85e89k 1249422977734

já vám nic netvrdím, tak jednak výkon a otáčky jsou dvě různé věci, které sice spolu souvisí, ale není to jedno a to stejné, pak předpokládám, že to Číňanům bude fungovat tak, že turbina pojede v nějakých provozních konstantních otáčkách, bude řízena regulátorem otáček a generátor bude podle potřeby dodávat energii do motorů a baterií, takže při stejných otáčkách se bude měnit výkon změnou točivého momentu, pojede to stejně jako pojede plynová turbina v elktrizační soustavě při ostrovním provozu, naprosto stejnej princip, takže z hlediska provozu je celkem jedno, jestli se na ty provozní otáčky dostane pomaleji, než by se tam dostal motor z ferrari, sednete do auta, natočíte turbinu, ta se vám dostane na provozní otáčky třeba za půl minuty a pak už ji bude jen řídicí systém zatěžovat podle potřeby a když zastavíte v cíli, tak ji zase vypnete

0/0
7.3.2016 15:23

P78e43t95r 16O69u69ř44e29d39n94í30č63e67k 1419964

ucinnost spalovaci turbiny neni zrovna nejlepsi, i kdyz jede v konstatnich otackach. Vyzaduje navic pomocne systemy. Ucinnost je o to horsi, cim je vykon nizsi.

pri prepoctu je to tak 17l/100km

0/0
6.3.2016 16:47

K25a32r53e50l 11V71a94c42h26u39t 9373232819223

V titulku stojí 0,18 na sto. 8-o ... Ale po přečtení je jasné leda tak: "Zlatý voči"! ;-D

0/0
6.3.2016 16:42

J78a32n 13F70r30o38l40í49k 6346600185204

Pokud má turbína Techrules výkon 30 kW a spotřebu 4,8 l/100 km + potřebu 20 kW baterií a elektromotorů tak má 10 let starý benzinový litrový motor Toyota výkon 51 kW se spotřebou 4,7 1/100 km a nepotřebuje k tomu ani sadu bateríí ani elektromotory takže je auto lehčí a má menší emise. Kde je jaký pokrok?;-D

0/0
6.3.2016 15:29

J77a57r39o41m72i26r 64F78a69r66e69k 4902963117

Ten okamzity vykon, ktery mate k dispozici, to je ten pokrok. Bohuzel, zatim nic vic......

0/0
6.3.2016 15:39

J82i11ř78í 75S42c56h62w16a60c72h 8268914468126

tento systém je schopný akumulovat energii, takže je schopen podat výkon v několika násobcích Toyoty 51kW aniž by to svedlo spotřebu nad spotřebu Toyoty, což se o čistě motorovém řešení říci nedá.....

0/0
6.3.2016 15:41

J66i75ř96í 92S42c89h93w47a12c84h 8658204578126

svedlo = zvedlo ;-)

0/0
6.3.2016 15:42

K52a21t61e21ř73i28n55a 39V69ý58b27o61r56n71á 6960669249

Pokrok je v tom, že tady máte k dispozici 1000 koní. To ten váš litrový motor Toyota asi nenabízel. :)

0/0
6.3.2016 16:07

V79o79k62o22u93n 68V76l57a16d17i45m97i93r 8192328979598

Hm, 1000 koni, neni to nahodou Babylon?

0/0
6.3.2016 16:23

K63a48t20e15ř28i27n56a 36V15ý48b74o80r42n32á 6490459699

1000 koní může být klidně i Damašek.

0/0
6.3.2016 16:46

V84o39k94o89u57n 51V84l62a66d21i19m41i75r 8482948629968

Ale tech 4,7 l/100 km je udaj vyrobce. jJ mel jednu takovou Toyotu se stejnym udajem o spotrebe, ovsem ta se pohybovala ve skutecnosti tesne pod hranici 8 l/100 km.

0/0
6.3.2016 16:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.