Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Neúspěšný trhák Škoda MBX slaví 50 let, v Ženevě chybí

Když dvoudveřové embéčko 10. března 1966 představili světu na autosalonu v Ženevě, nikdo nemohl tušit, že kariéra krásného kupé vezme rychlý konec. Ze Škody 1000 MBX je dnes raritní, velmi ceněný veterán. Krásné auto by expozici Škody v Ženevě slušelo i letos, bohužel tam chybí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S42t28a57n46i27s97l12a38v 38K19r96e46j38c26a48r 6237276473704

Jaká by asi byla dnes studie Škody Fabie MBX, studentů SPŠ automobilní Mladá Boleslav, pokud by našli podporu u svých profesorů. V době Škody 1000 MBX, se dělaly speciály škodovek v dílně Metalexu, tak proč nenavázat něčím podobným na SPŠ.

0/0
14.3.2016 15:10

A40l21e65š 38L69i70s53o80v69s75k91ý 9859638652192

Škoda pak, že stranické usnesení zařízlo vývoj následovníka 1000MB, mohl to být opět vůz světových parametrů, jenže to bylo zrovna v době, kdy se rozhodlo o dovozu žigulíků, okopírovaného výběhového fiata. Konkurence proto musela ze scény.

0/0
14.3.2016 14:03

D11e80n13i15s 86W89i25t64z17k84u 3803351469487

jak může být tohle vůz světových parametrů, když v době kdy první vůz upustil brány továrny, dávali ostatní už motor dopředu a měli i náhon na předek? tohle bylo auto zastaralé koncepce a ne žádný světový parametr

0/0
14.3.2016 16:16

J37i14ř57í 58E49r45b47e31n 1613284756557

"nikdo nemohl tušit, že kariéra krásného kupé vezme rychlý konec" - no, karosáři to nejen tušili, ale i věděli. Embéčko bylo totiž konstruované "na krev" s minimálními rezervami, takže i motory prvních ročníků se pod větší zátěží sypaly, a karosérie byla pevnostně zoufale poddimenzovaná, takže podlahová část taktak stačila udržet čtyřdveřák, ale u dvoudveřáku neměla šanci amusely se přidělávat dodatečné podélníky, aby se to auto doslova nelámalo...

+3/0
13.3.2016 23:02

J53a30r68o61s26l21a82v 71K16o47r42u23b 3422834509940

tu si pozrite originalne promo :) prajem pekny vecer https://www.facebook.com/MAXXRETRO/videos/1161274853900371/

0/0
13.3.2016 20:59

R10i30c83h88a28r44d 30M47i87k37u14l26e72n63k58a 1509857207434

Nádhera!

+1/0
13.3.2016 20:18

V70l43a48d32i63s23l63a76v 30B66u25r45y17š61e95k 1369602977914

když se změní točivý moment, tak se změní i výkon, jen tak pro informaci pana Kodyma

0/0
13.3.2016 17:31

J66i35ř85í 47S23c38h83w77a55c42h 8828824718566

změna maximálního kroutícího momentu někde v oblasti 3000 tisíc otáček nemusí nutně vést ke změně maximálního výkonu v oblasti 5000 otáček, jen tak pro informaci pana Buryška ;-)

+1/0
13.3.2016 22:17

V72l17a33d65i80s61l34a14v 79B53u27r30y21š68e19k 3213676322884

jelikož výkon je součinem několika činitelů a kroutící moment je jedním z nich, je podobné tvrzení asi tak hloupé, jako že součin dvou dvojek je stejný jako součin dvojky a trojky, tak to neni, pokud se v oblasti 3000 otáček změní síla, změni se i výkon, pokud se v 5000 otáčkách nezmění síla, nezmění se ani výkon, tvrzení, že se změnila síla a výkon zůstal stejný je nesmysl, jen tak pro informaci pana Schwacha

+1/0
14.3.2016 7:38

J87i28ř75í 45S57c11h18w35a39c84h 8318864838426

Výkon je součinem dvou činitelů "krouťáku" a "otáček" (krát nějaké konstanty)....

Oblast MAXIMÁLNÍHO KROUTÍCÍHO MOMENTU leží v jiné mnohem nižší oblasti otáček než MAXIMÁLNÍ VÝKON!

To je tak těžký z výše uvedeného pochopit, že se zvedl MAXIMÁLNÍ KROUTÍCÍ MOMENT někde v okolí 3000 otáček, ale že v oblasti MAXIMÁLNÍHO VÝKONU (5000 ot) zůstal na stejné úrovni, takže se MAXIMÁLNÍ VÝKON nezměnil?!!!

0/0
14.3.2016 12:35

J72i59ř88í 88S12c93h26w39a41c30h 8158924958176

ještě tedy dodám, že slovo "výkon" použíté v článku znamená v jeho kontextu "maximální výkon".

0/0
14.3.2016 14:43

V72l19a46d31i25s59l81a67v 53B40u87r18y78š52e98k 1749942327394

výkon není součinem nějakých konstant, ale síly působící na dráze a v případě motoru je to trochu složitější, jelikož dráha je kružnice o průměru dvou metrů, takže výkon je součinem krouťáku, Ludolfova čísla, dvojky a otáček za sekundu, myslím, že lidi, kteří tomu zjevně nerozumí by se neměli pouštět do odborných debat a raději by měli volit výrazy, jako že motor byl výkonnější, měl vyšší točivý moment v nižších otáčkách, byl živější, rozhodně by neměli někoho mást, že motor měl vyšší točivý moment, ale měl stejný výkon

0/0
14.3.2016 18:37

J46i77ř94í 58S32c77h29w93a70c87h 8448244518186

ach jo, s tebou je to fakt těžký....

1. 2*pí je co? No přece matematická KONSTANTA!

2. takže je pravdou, přesně to co jsem napsal, že výkon je součin krouťáku a otáček a "nějaké konstanty", která je pro POROVNÁNÍ dvou případů, kde krouťák a otáčky jsou stejné, naprosto nedůležitá, protože výsledný výkon prostě musí být stejný.

3. v článku je věta "....čtyřválec 988 cm3 o výkonu 38 kW (52 k)...." evidentně je řeč o maximálním výkonu, žádný jiný výkon toho, "kdo tomu rozumí" nemůže napadnout

4. takže když následně padne věta: "Výkon motoru o objemu 1107 cm3 se nezměnil...." znamená to opět to, že maximální výkon je opět 38 kW!

a to že někde okolo 3000 otáček místo 24 kW dával 25,5 kW je vyjádřeno následnou větou "Hlavní přínos novinky spočíval v pružnějším záběru (81,4 N.m proti původním 75,5 N.m)....“

0/0
14.3.2016 19:59

V22l27a66d75i84s65l67a81v 89B91u44r58y24š85e46k 1869412557204

2pí je obvod kruhu, ne nějaká konstanta, pokud má motor maximální kroutící moment při 50 otáčkách 81,4 N, tak má maximální výkon při těchto otáčkách 50*2*Pí*81,4, tedy 25 559 W a pokud 75,5 N, tak 23 700 W, jde o maximální dosažitelný výkon v těchto otáčkách, laicky řečeno dosáhne tohoto výkonu při jízdě do kopce na plný plyn v okamžiku, kdy už vozidlo nezrychluje a na otáčkoměru je 3000 otáček, tady spíše jde o to, aby lidi, kteří tomu nerozumí nešířili bludy, to jsem chtěl nesměle naznačit a raději než se zapletou do jim nepochopitelné fyziky volili termíny, že se zvýšením objemu válců došlo i ke zvýšení výkonu, což je pravda, kdybych tomu nerozuměl, tak řeknu, že auto líp táhlo odspoda a nebudu vykládat bludy, že motor má stejný výkon a jen se změnil krouťák

0/0
14.3.2016 20:57

J70i65ř69í 93S23c87h98w46a40c86h 8968644948726

2pí je ve vzorci pro výpočet výkonu konstanta.

Otáčky jsou proměnná, krouťák je proměnná.

2pí = 6.28 je KONSTANTA! Nikdy svou hodnotu ve vzorci nezmění je to prostě KONSTANTA! Tečka.

A znovu opakuji, v článku se mluvilo o "maximálním výkonu" a ten se nezměnil, zůstal prostě stejný i když se krouťák u nižších hodnot výkonu změnil....;-)

0/0
14.3.2016 21:40

V66l70a39d80i17s28l47a73v 78B95u14r66y86š28e15k 1189332117134

Výkon motoru o objemu 1107 cm3 se nezměnil. „Hlavní přínos novinky spočíval v pružnějším záběru (81,4 N.m proti původním 75,5 N.m),“

Tak tohle tvrzení podivné rozhodně je, i kdyby se maximální výkon nezměnil, což z toho nevyplývá, tak se rozhodně změnil v oblasti otáček maximálního kroutícího momentu, je potřeba si uvědomit, že auto pohání výkon a ne síla, takže tvrzení ve smyslu že to lepší jede a výkon se nezměnil, jen krouťák nedává smysl

0/0
14.3.2016 22:26

J68i40ř46í 55S57c72h61w95a65c30h 8518134938786

(maximální) výkon (38 kW) se nezměnil....

(maximální) výkon (38 kW) se nezměnil....

(maximální) výkon (38 kW) se nezměnil....

toto si takto alespoň třikrát zopakuj ;-)

znovu opakuji, kdykoliv se v článku mluví o "výkonu motoru" myslí se tím ten maximální, protože jen ten maximální má těch 38 kW, všude mimo maximum je to méně.

Ano obecně to není úplně nejpřesnější vyjádření. Pokud se to vytrhne z kontextu článku, je to velmi nepřesné, ale v kontextu článku je zcela jasné, že se mluví o výkonu maximálním a pak je to opravdu tak, že ač se v "některých otáčkách" krouťák navýšil, tak na maximální výkon to vliv nemělo a ten zůstal stejný, jelikož u výkonového vrcholu krouťák klesá na velikost stejnou jako u litrového motoru.

Má to tedy vliv na "pružnost" motoru a tato se obvykle vyjadřuje udáváním velikosti max. kroutícího momentu a otáčkách, při kterých je dosažen, nikoliv udáváním nějakého "částečného výkonu", který se s otáčkami lineárně mění. A je jasné, že motor, který dosahuje vyššího krouťáku je pružnější, protože v té chvíli je schopen dodat vyšší výkon, nezávisle na tom jaký je výkon maximální.

Proto třeba TSI 1.0 dodávající v okolí 2000-3000 otáček 200Nm má v této oblasti v podstatě stejnou "pružnost" jako 2.0 od Mazdy i když je jeho maximální výkon mnohem menší.

0/0
14.3.2016 23:09

V63l51a29d75i56s59l47a91v 33B90u90r96y18š31e21k 1289342787724

to jako u blbejch, pořád dokola, jestli nějakej motor dokáže rychleji hýbat autem než jinej, tak je to díky tomu, že má vyšší výkon a to i přesto, že maximální výkon mají oba stejný, z tohoto pohledu je celkem jasný, že autor tvrzení o stejném výkonu a jiném momentu síly celou věc nechápe a udělal by líp, kdyby to zamaskoval obecným tvrzením, že nový motor o objemu 1,107 l byl výkonnější i přesto, že maximální výkon dosahoval stejný jako ten starý

0/0
14.3.2016 23:44

J63i91ř14í 35S34c83h33w44a65c50h 8188574538116

(maximální) výkon (38 kW) se nezměnil....

0/0
15.3.2016 0:39

V71l17a64d63i88s57l53a52v 30B48u23r64y65š74e52k 3743536122264

nezměnil, možný to je, přesto bych to uzavřel tím, čím jsem začal a to je, že výrok, že výkon se nezměnil a motor je pružnější díky vyššímu kroutícímu momentu je nešťastný a ukazuje na neznalost fyziky toho, kdo tohle tvrdí, jelikož změna síly má vždy za následek změnu výkonu a jestliže je motor silnější, tak jen díky vyššímu výkonu, který stejný nezůstal a nic na tom nemůže změnit ani fakt, že maximální dosažitelný výkon 38 kW se údajně nezměnil

0/0
15.3.2016 7:32

J34u31r25a 71D46z92u50r72i35k 7121351820

Na svou dobu pěkné auto. Následující Š.100 už to charizma neměla.

+3/−1
13.3.2016 14:10

C82y43r52i17l 58P14a62v70e88l24k20a 4486822858215

Nechápu důvod tohoto článku. Ženeva má jedno z nejzajímavějších automuzejí pod halou 7, byl jsem tam asi 5x. Ale horní haly Palexpa jsou určeny pro novinky. Pokud ta někdo přitáhne veterána, budiž, ale když to udělají všichni, tak to ztrácí na půvabu.

A když už, nevím proč zrovna MBX, které zajímavé jen tím, že jich udělali málo. Ne, že by nebylo pěkné, ale v mezinárodním kontextu nejde o nich výjimečného. Jako byste chtěli rovnat Ford Capri a Š 110R.

+2/0
13.3.2016 13:19

P28ř67e69m23y74s63l 54Č37u76l49í91k 8920263942170

Pokud si dobře vzpomínám, toto auto měl zpěvák Karel Černoch. A jak tu již Josef Vala napsal, karoserie nebyla dost tuhá a kroutila se.

Pokud jde o krásu karoserie, je třeba to vnímat současně s dobou, kdy byla vyráběna. Tady trochu zaspali dobu, např. R8, se kterou bylo MB1000 srovnáváno, byl už daleko modernější a byl z roku 1962. A pro zajímavost, když jsem poprvé viděl někdy v roce 1965 nového Moskviče 407, tak se mi hodně líbil. A to byl současník MB1000.

+2/0
13.3.2016 13:02

J79i26ř27í 23N39e80u32m31e45i25s49t48e54r 2442165143321

Nepletete si 407 se 408?

0/0
13.3.2016 14:38

P62ř17e39m53y67s42l 21Č17u29l87í25k 8390193212690

No jistě, 408, děkuji. To auto bylo v té době hezké a i palubní deska se mi líbila. Technické parametry a spolehlivost nehodnotím, moskviče jsem nikdy neměl a později se u nás prodávaly bez front, protože kvalita byla bídná.

0/0
13.3.2016 15:45

J54o93s17e39f 31V65a71l80a 9470453473763

udajne se diky nedostatecne konstrukcni tuhosti karoserie ohybala nabo lamala. Ono dvoudverove karoserie vyrabel kde kdo, ale vetsinou jako kabrio, dvoudverova karoserie mela smysl jenom tam, kde nebyl dostatek mista pro 4 dvere ( treba VW Golf I ) nebo prave u kabrioletu. Ale je fakt, ze v zemi, kdy si bezny zamestnanec nemohl vubec dovolit koupit si auto byl kabriolet necim neporilis potrebnym

0/0
13.3.2016 12:23

M58i23c16h81a41l 43N86o69v62á87k 7760359587834

Jistě jezdit s Hitlerovým VW broukem, nebo celou nacistickou značkou v 60. a 70. letech.;-D

Na ulici snové auto asi tak Ford Cortina, později Fiat, žigul a ještě pár zkrachovaných značek.

0/0
13.3.2016 12:53

P11e32t61r 43Z16a15c16h38r77d10l50a 2986741108968

Tak jsem se díval jaké modely vyráběly značky BMW, Mercedes, Opel, Ford, Fiat, VW, Citroen, Peugeot v roce 1966 a myslím si, že ta hrdost je čistě domácím produktem, protože zahraniční značky dělaly mnohem zajímavější modely. Hůře snad vypadaly jen Reanulty a Fiat 500 :-/

+3/−5
13.3.2016 12:07

M44i58c16h31a94l 44N57o16v81á42k 7970749337984

BMW a Mercedes byly někde úplně jinde. VW a Opel bylo z německa, tak určitě by jste s tím vyjel po čechách 20let po válce...:D

Německé byly populární leda tak Warťasy a Trabanty.

Škodovky patřily stbákům nikoliv normálním lidem, byly to nenáviděné vozy. První milovaný vůz byla až tisícovka.

0/−2
13.3.2016 12:47

P90e15t40r 13Z72a80c70h57r84d12l40a 2716521838378

To co píše je vše pravda. Přesto to nemění nic na věci, že to nebylo ani nejhezčí a ni nejlepší auto z mého pohledu.

0/0
13.3.2016 13:16

P81ř90e43m22y69s65l 52Č28u29l37í88k 8660733542600

Co to píšete z hlouposti, když měl někdo VW brouka, tak s ním v roce 1966, ale i dříve hrdě jezdil. Jestli byly populární tráboši a warťasy? Pokud populárním myslíte jednoduchý, přístupný široké veřejnosti, lidový, tak bych řekl "z nouze ctnost". A škodovky nebyly nenáviděné vozy estébáků, měli je v těch letech i normální lidé, kteří si vyčekali pořadník. A že by tisícovka byl milovaný vůz, když měl přezdívku "TISÍC MALÝCH BOLESTÍ"?

+2/0
13.3.2016 15:56

J73o17s40e14f 78M18i44š68k70o37v25s73k10ý 9308291641718

Určitě zajímavé a hezké auto, ale ve své době nemělo moc šancí. Auto bylo používáno jako dopravní prostředek pro rodinu a v tomhle směru je Škoda MBX nepraktické. Podobně 3koda Felicia byla ve své době nádhérný kabriolet, ale obchodně se příliš neprosadila. Dnes je jiná doba a auto je i výrazem životního stylu event. výše snobismu.živatele.

0/0
13.3.2016 11:40

F15r31a54n59t16i41š21e39k 34T61o22m83á45š 6914138823402

MBX nic moc po stránce tuhosti konstrukce, ale klasická 1000ka se mi osobně líbila

+5/0
13.3.2016 11:18
Foto

T50o65m64á21š 79D58v73o55ř74á50k 3415493786276

Ano, neúspěšný trhák. Nelíbilo se mi to jako nové, a po 50ti letech ani nezačne. Myslím, že Škoda dělala i jiné a hezčí vozy...

+2/0
13.3.2016 10:55

A97l17e33š 93J68a33n16á24č10e98k 3923484826813

Mě se MBX nelíbí, vypadá divně. Škodovka udělala dost hezkých aut tak proč koukat na tuhle divnotu.

+1/0
13.3.2016 10:40

D56e86n91i33s 69W26i89t77z97k17u 3923511959857

protože Dvořák se na tomhle autě zasekl a jiné ho nezajímá, přitom je to šunt a byl to šunt už v době kdy opustil továrnu. já bych se chlubil Rapidem z roku 1934

+2/0
13.3.2016 10:44

L59u65b69o96š 84B82ř93e85z37i67n18a 2232173440511

Myslím, že na snímku č.12 není jeden a tentýž model Škody 1000.

Liší se sloupky B a C , mřížování v zadních blatnících atd...

0/0
13.3.2016 9:52

D63e22n86i19s 89W73i28t63z49k25u 3183101179387

nevidím jediný důvod proč by měli vystavovat a chlubit se, že byli doby, kdy navrhnout jeden model trvalo 10 let.

+2/−17
13.3.2016 9:19

J35a86n 75M80a19l38ý 1505439324508

Tak pro někoho, koho zajímá čistě jenom auto to nepochopitelné je. Že vy v tom vidíte jenom tu dobu je váš problém.

+11/0
13.3.2016 9:50

D97e98n61i10s 64W65i61t12z82k43u 3563531809647

pro někoho, koho zajímá auto je to k smíchu, že model, který měl vyjet v roce 55, vyjel až v roce 65, zastaralý křáp

0/−8
13.3.2016 10:32

M85i94c85h46a15l 57N68o73v92á77k 7970419317474

Díky digitální technologii v roce 2006 trvalo dostat auto do seriové výroby přes 4 roky.

0/0
13.3.2016 11:45

D35e34n22i22s 77W63i67t90z73k66u 3623841589567

ve škodě? to je dost možný, třeba Mustang byl hotový taky za 4 roky, ale mluvíme samozřejmě o jiném přístupu automobilky. zřejmě nebýt socializmu, tak i to MB vyjede dřív, ale kde nic není, ani smrt nebere

0/−1
13.3.2016 12:07

M96i34c94h77a43l 94N26o32v42á63k 7950269927394

Většinou všude...

Socialismus v roce 65 byl úplně na ústupu...

0/0
13.3.2016 12:29

D34e67n31i65s 34W40i64t57z18k43u 3403121109287

myslet si můžeš co chceš, ale 4 roky na uvedení modelu na trh, se považuje za standardní čas už od 70 let, když to nestíháš, tak máš prostě zastaralý pekáč a to platí i pro supersporty a nejvyšší třídu

0/0
13.3.2016 13:45

M14i21c79h52a72l 19N27o94v53á12k 7630879527184

4 roky uvedení modelu na trh od 70.let? Chápete vy vůbec jak se dneska dělá auto?

Značka je jen obyčejná montovna, inovaci si kupujete od jiných firem, nejznámější je např. Bosch. Takže i kdyby jste říkal co chcete, čas uvedení na trh vzhledem k modernizaci vůbec nehraje roli, je to jen o kupování licencí na výrobky, jste úplně mimo...;-D

+1/0
13.3.2016 14:08

D12e79n58i80s 46W74i60t48z97k41u 3283341269427

hm a co jako? když to Bosch nemá, tak to tam těžko dám, nikdo nebude z novým modelem čekat až Bosch z něčím přijde. koukni někdy jak se auta vyrábí, já kdysi auta vyráběl a nějakou dobu jsem se motal i ve vývoji, je to sice 20 let zpět, ale ty zkušenosti tam jsou

0/0
13.3.2016 14:38

M75i86c43h12a91l 25N14o38v51á26k 7730309307174

Když to Bosch nemá, tak to v evropě neuvedete na trh, leda tak v americe nebo v Asii...;-D

0/0
13.3.2016 14:42

M71i77c62h69a52l 21N48o15v63á81k 7300639527524

Vy máte kulový zkušenosti, nevíte nic o monopolu a další politice v ovládání trhu s motorismem, proč si vůbec myslíte, že nás tu nezahltí Čína.

Klidně by zde mohli dovážet 50let starou konstrukce, nikoliv, protože i když na autě pracují 10let, model vozidla musí odpovídat NEJNOVĚJŠÍM normám v době uvedení na trh...;-D

0/0
13.3.2016 14:45

M72i80c21h53a83l 10N62o76v25á29k 7840609917964

10let je doba v dnešní době pro supersporty a nejvyšší třídy taky je to potom zastaralý křáp?

0/0
13.3.2016 12:30

D51e16n64i72s 54W40i40t35z62k65u 3643721309377

tak to ani náhodou

0/0
13.3.2016 13:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.