Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Autofotka týdne: Neúspěšný trhák Škoda MBX slaví 50 let, v Ženevě chybí

Když dvoudveřové embéčko 10. března 1966 představili světu na autosalonu v Ženevě, nikdo nemohl tušit, že kariéra krásného kupé vezme rychlý konec. Ze Škody 1000 MBX je dnes raritní, velmi ceněný veterán. Krásné auto by expozici Škody v Ženevě slušelo i letos, bohužel tam chybí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S26t76a86n83i31s90l65a23v 35K48r82e46j38c40a12r 6497586383474

Jaká by asi byla dnes studie Škody Fabie MBX, studentů SPŠ automobilní Mladá Boleslav, pokud by našli podporu u svých profesorů. V době Škody 1000 MBX, se dělaly speciály škodovek v dílně Metalexu, tak proč nenavázat něčím podobným na SPŠ.

0/0
14.3.2016 15:10

A75l53e89š 49L17i69s92o14v80s80k44ý 9319188122422

Škoda pak, že stranické usnesení zařízlo vývoj následovníka 1000MB, mohl to být opět vůz světových parametrů, jenže to bylo zrovna v době, kdy se rozhodlo o dovozu žigulíků, okopírovaného výběhového fiata. Konkurence proto musela ze scény.

0/0
14.3.2016 14:03

D22e81n11i10s 79W26i28t90z15k41u 3473501649197

jak může být tohle vůz světových parametrů, když v době kdy první vůz upustil brány továrny, dávali ostatní už motor dopředu a měli i náhon na předek? tohle bylo auto zastaralé koncepce a ne žádný světový parametr

0/0
14.3.2016 16:16


J59i17ř82í 18E59r27b88e36n 1373784236387

"nikdo nemohl tušit, že kariéra krásného kupé vezme rychlý konec" - no, karosáři to nejen tušili, ale i věděli. Embéčko bylo totiž konstruované "na krev" s minimálními rezervami, takže i motory prvních ročníků se pod větší zátěží sypaly, a karosérie byla pevnostně zoufale poddimenzovaná, takže podlahová část taktak stačila udržet čtyřdveřák, ale u dvoudveřáku neměla šanci amusely se přidělávat dodatečné podélníky, aby se to auto doslova nelámalo...

+3/0
13.3.2016 23:02

J73a43r95o27s30l48a58v 57K30o56r62u84b 3172694299370

tu si pozrite originalne promo :) prajem pekny vecer https://www.facebook.com/MAXXRETRO/videos/1161274853900371/

0/0
13.3.2016 20:59

R93i31c73h61a22r58d 83M53i85k53u31l85e51n39k43a 1599247237724

Nádhera!

+1/0
13.3.2016 20:18

V16l68a91d38i68s33l59a39v 70B35u50r29y19š93e11k 1929622667384

když se změní točivý moment, tak se změní i výkon, jen tak pro informaci pana Kodyma

0/0
13.3.2016 17:31

J14i25ř58í 52S40c76h27w72a16c90h 8228134708936

změna maximálního kroutícího momentu někde v oblasti 3000 tisíc otáček nemusí nutně vést ke změně maximálního výkonu v oblasti 5000 otáček, jen tak pro informaci pana Buryška ;-)

+1/0
13.3.2016 22:17

V15l37a62d28i23s27l44a33v 21B90u49r45y80š91e84k 3183566562264

jelikož výkon je součinem několika činitelů a kroutící moment je jedním z nich, je podobné tvrzení asi tak hloupé, jako že součin dvou dvojek je stejný jako součin dvojky a trojky, tak to neni, pokud se v oblasti 3000 otáček změní síla, změni se i výkon, pokud se v 5000 otáčkách nezmění síla, nezmění se ani výkon, tvrzení, že se změnila síla a výkon zůstal stejný je nesmysl, jen tak pro informaci pana Schwacha

+1/0
14.3.2016 7:38

J53i47ř57í 32S79c35h23w81a43c90h 8698614118516

Výkon je součinem dvou činitelů "krouťáku" a "otáček" (krát nějaké konstanty)....

Oblast MAXIMÁLNÍHO KROUTÍCÍHO MOMENTU leží v jiné mnohem nižší oblasti otáček než MAXIMÁLNÍ VÝKON!

To je tak těžký z výše uvedeného pochopit, že se zvedl MAXIMÁLNÍ KROUTÍCÍ MOMENT někde v okolí 3000 otáček, ale že v oblasti MAXIMÁLNÍHO VÝKONU (5000 ot) zůstal na stejné úrovni, takže se MAXIMÁLNÍ VÝKON nezměnil?!!!

0/0
14.3.2016 12:35

J96i45ř34í 95S52c15h80w65a54c41h 8208844848486

ještě tedy dodám, že slovo "výkon" použíté v článku znamená v jeho kontextu "maximální výkon".

0/0
14.3.2016 14:43

V64l50a50d40i63s75l18a80v 65B93u63r97y97š19e16k 1539202397824

výkon není součinem nějakých konstant, ale síly působící na dráze a v případě motoru je to trochu složitější, jelikož dráha je kružnice o průměru dvou metrů, takže výkon je součinem krouťáku, Ludolfova čísla, dvojky a otáček za sekundu, myslím, že lidi, kteří tomu zjevně nerozumí by se neměli pouštět do odborných debat a raději by měli volit výrazy, jako že motor byl výkonnější, měl vyšší točivý moment v nižších otáčkách, byl živější, rozhodně by neměli někoho mást, že motor měl vyšší točivý moment, ale měl stejný výkon

0/0
14.3.2016 18:37

J65i59ř21í 90S64c19h45w78a86c91h 8258224938506

ach jo, s tebou je to fakt těžký....

1. 2*pí je co? No přece matematická KONSTANTA!

2. takže je pravdou, přesně to co jsem napsal, že výkon je součin krouťáku a otáček a "nějaké konstanty", která je pro POROVNÁNÍ dvou případů, kde krouťák a otáčky jsou stejné, naprosto nedůležitá, protože výsledný výkon prostě musí být stejný.

3. v článku je věta "....čtyřválec 988 cm3 o výkonu 38 kW (52 k)...." evidentně je řeč o maximálním výkonu, žádný jiný výkon toho, "kdo tomu rozumí" nemůže napadnout

4. takže když následně padne věta: "Výkon motoru o objemu 1107 cm3 se nezměnil...." znamená to opět to, že maximální výkon je opět 38 kW!

a to že někde okolo 3000 otáček místo 24 kW dával 25,5 kW je vyjádřeno následnou větou "Hlavní přínos novinky spočíval v pružnějším záběru (81,4 N.m proti původním 75,5 N.m)....“

0/0
14.3.2016 19:59

V73l26a91d50i38s97l34a42v 25B79u40r41y54š17e71k 1599112317794

2pí je obvod kruhu, ne nějaká konstanta, pokud má motor maximální kroutící moment při 50 otáčkách 81,4 N, tak má maximální výkon při těchto otáčkách 50*2*Pí*81,4, tedy 25 559 W a pokud 75,5 N, tak 23 700 W, jde o maximální dosažitelný výkon v těchto otáčkách, laicky řečeno dosáhne tohoto výkonu při jízdě do kopce na plný plyn v okamžiku, kdy už vozidlo nezrychluje a na otáčkoměru je 3000 otáček, tady spíše jde o to, aby lidi, kteří tomu nerozumí nešířili bludy, to jsem chtěl nesměle naznačit a raději než se zapletou do jim nepochopitelné fyziky volili termíny, že se zvýšením objemu válců došlo i ke zvýšení výkonu, což je pravda, kdybych tomu nerozuměl, tak řeknu, že auto líp táhlo odspoda a nebudu vykládat bludy, že motor má stejný výkon a jen se změnil krouťák

0/0
14.3.2016 20:57

J53i59ř85í 31S27c95h31w87a49c81h 8698564338916

2pí je ve vzorci pro výpočet výkonu konstanta.

Otáčky jsou proměnná, krouťák je proměnná.

2pí = 6.28 je KONSTANTA! Nikdy svou hodnotu ve vzorci nezmění je to prostě KONSTANTA! Tečka.

A znovu opakuji, v článku se mluvilo o "maximálním výkonu" a ten se nezměnil, zůstal prostě stejný i když se krouťák u nižších hodnot výkonu změnil....;-)

0/0
14.3.2016 21:40

V24l13a80d41i58s32l43a40v 60B32u63r38y17š37e90k 1939412917324

Výkon motoru o objemu 1107 cm3 se nezměnil. „Hlavní přínos novinky spočíval v pružnějším záběru (81,4 N.m proti původním 75,5 N.m),“

Tak tohle tvrzení podivné rozhodně je, i kdyby se maximální výkon nezměnil, což z toho nevyplývá, tak se rozhodně změnil v oblasti otáček maximálního kroutícího momentu, je potřeba si uvědomit, že auto pohání výkon a ne síla, takže tvrzení ve smyslu že to lepší jede a výkon se nezměnil, jen krouťák nedává smysl

0/0
14.3.2016 22:26

J17i79ř37í 21S37c39h57w71a96c82h 8788444968496

(maximální) výkon (38 kW) se nezměnil....

(maximální) výkon (38 kW) se nezměnil....

(maximální) výkon (38 kW) se nezměnil....

toto si takto alespoň třikrát zopakuj ;-)

znovu opakuji, kdykoliv se v článku mluví o "výkonu motoru" myslí se tím ten maximální, protože jen ten maximální má těch 38 kW, všude mimo maximum je to méně.

Ano obecně to není úplně nejpřesnější vyjádření. Pokud se to vytrhne z kontextu článku, je to velmi nepřesné, ale v kontextu článku je zcela jasné, že se mluví o výkonu maximálním a pak je to opravdu tak, že ač se v "některých otáčkách" krouťák navýšil, tak na maximální výkon to vliv nemělo a ten zůstal stejný, jelikož u výkonového vrcholu krouťák klesá na velikost stejnou jako u litrového motoru.

Má to tedy vliv na "pružnost" motoru a tato se obvykle vyjadřuje udáváním velikosti max. kroutícího momentu a otáčkách, při kterých je dosažen, nikoliv udáváním nějakého "částečného výkonu", který se s otáčkami lineárně mění. A je jasné, že motor, který dosahuje vyššího krouťáku je pružnější, protože v té chvíli je schopen dodat vyšší výkon, nezávisle na tom jaký je výkon maximální.

Proto třeba TSI 1.0 dodávající v okolí 2000-3000 otáček 200Nm má v této oblasti v podstatě stejnou "pružnost" jako 2.0 od Mazdy i když je jeho maximální výkon mnohem menší.

0/0
14.3.2016 23:09

V48l52a94d54i22s97l62a66v 88B88u92r95y55š50e76k 1349482297814

to jako u blbejch, pořád dokola, jestli nějakej motor dokáže rychleji hýbat autem než jinej, tak je to díky tomu, že má vyšší výkon a to i přesto, že maximální výkon mají oba stejný, z tohoto pohledu je celkem jasný, že autor tvrzení o stejném výkonu a jiném momentu síly celou věc nechápe a udělal by líp, kdyby to zamaskoval obecným tvrzením, že nový motor o objemu 1,107 l byl výkonnější i přesto, že maximální výkon dosahoval stejný jako ten starý

0/0
14.3.2016 23:44

J49i73ř61í 30S21c16h11w12a60c66h 8558384918936

(maximální) výkon (38 kW) se nezměnil....

0/0
15.3.2016 0:39

V53l92a49d36i40s59l43a10v 49B90u48r27y40š83e17k 3943726432584

nezměnil, možný to je, přesto bych to uzavřel tím, čím jsem začal a to je, že výrok, že výkon se nezměnil a motor je pružnější díky vyššímu kroutícímu momentu je nešťastný a ukazuje na neznalost fyziky toho, kdo tohle tvrdí, jelikož změna síly má vždy za následek změnu výkonu a jestliže je motor silnější, tak jen díky vyššímu výkonu, který stejný nezůstal a nic na tom nemůže změnit ani fakt, že maximální dosažitelný výkon 38 kW se údajně nezměnil

0/0
15.3.2016 7:32

J61u57r75a 86D32z83u47r21i94k 7121101420

Na svou dobu pěkné auto. Následující Š.100 už to charizma neměla.

+3/−1
13.3.2016 14:10

C60y11r12i11l 57P36a96v18e69l48k48a 4336692808925

Nechápu důvod tohoto článku. Ženeva má jedno z nejzajímavějších automuzejí pod halou 7, byl jsem tam asi 5x. Ale horní haly Palexpa jsou určeny pro novinky. Pokud ta někdo přitáhne veterána, budiž, ale když to udělají všichni, tak to ztrácí na půvabu.

A když už, nevím proč zrovna MBX, které zajímavé jen tím, že jich udělali málo. Ne, že by nebylo pěkné, ale v mezinárodním kontextu nejde o nich výjimečného. Jako byste chtěli rovnat Ford Capri a Š 110R.

+2/0
13.3.2016 13:19

P75ř26e94m65y93s21l 78Č40u46l76í15k 8270523912470

Pokud si dobře vzpomínám, toto auto měl zpěvák Karel Černoch. A jak tu již Josef Vala napsal, karoserie nebyla dost tuhá a kroutila se.

Pokud jde o krásu karoserie, je třeba to vnímat současně s dobou, kdy byla vyráběna. Tady trochu zaspali dobu, např. R8, se kterou bylo MB1000 srovnáváno, byl už daleko modernější a byl z roku 1962. A pro zajímavost, když jsem poprvé viděl někdy v roce 1965 nového Moskviče 407, tak se mi hodně líbil. A to byl současník MB1000.

+2/0
13.3.2016 13:02

J47i97ř48í 57N87e26u38m82e58i67s74t35e87r 2232195513261

Nepletete si 407 se 408?

0/0
13.3.2016 14:38

P50ř89e71m94y10s45l 16Č31u80l69í65k 8340513192540

No jistě, 408, děkuji. To auto bylo v té době hezké a i palubní deska se mi líbila. Technické parametry a spolehlivost nehodnotím, moskviče jsem nikdy neměl a později se u nás prodávaly bez front, protože kvalita byla bídná.

0/0
13.3.2016 15:45

J26o31s11e49f 83V21a92l76a 9460433453973

udajne se diky nedostatecne konstrukcni tuhosti karoserie ohybala nabo lamala. Ono dvoudverove karoserie vyrabel kde kdo, ale vetsinou jako kabrio, dvoudverova karoserie mela smysl jenom tam, kde nebyl dostatek mista pro 4 dvere ( treba VW Golf I ) nebo prave u kabrioletu. Ale je fakt, ze v zemi, kdy si bezny zamestnanec nemohl vubec dovolit koupit si auto byl kabriolet necim neporilis potrebnym

0/0
13.3.2016 12:23

M29i85c89h27a37l 34N88o75v62á29k 7520479617424

Jistě jezdit s Hitlerovým VW broukem, nebo celou nacistickou značkou v 60. a 70. letech.;-D

Na ulici snové auto asi tak Ford Cortina, později Fiat, žigul a ještě pár zkrachovaných značek.

0/0
13.3.2016 12:53

P36e16t55r 71Z58a17c57h29r19d65l21a 2686671148568

Tak jsem se díval jaké modely vyráběly značky BMW, Mercedes, Opel, Ford, Fiat, VW, Citroen, Peugeot v roce 1966 a myslím si, že ta hrdost je čistě domácím produktem, protože zahraniční značky dělaly mnohem zajímavější modely. Hůře snad vypadaly jen Reanulty a Fiat 500 :-/

+3/−5
13.3.2016 12:07

M47i86c44h89a52l 38N98o62v42á91k 7950789637864

BMW a Mercedes byly někde úplně jinde. VW a Opel bylo z německa, tak určitě by jste s tím vyjel po čechách 20let po válce...:D

Německé byly populární leda tak Warťasy a Trabanty.

Škodovky patřily stbákům nikoliv normálním lidem, byly to nenáviděné vozy. První milovaný vůz byla až tisícovka.

0/−2
13.3.2016 12:47

P38e49t98r 76Z33a15c67h66r83d29l49a 2946901828248

To co píše je vše pravda. Přesto to nemění nic na věci, že to nebylo ani nejhezčí a ni nejlepší auto z mého pohledu.

0/0
13.3.2016 13:16

P55ř90e25m12y43s58l 54Č24u37l22í86k 8570813252290

Co to píšete z hlouposti, když měl někdo VW brouka, tak s ním v roce 1966, ale i dříve hrdě jezdil. Jestli byly populární tráboši a warťasy? Pokud populárním myslíte jednoduchý, přístupný široké veřejnosti, lidový, tak bych řekl "z nouze ctnost". A škodovky nebyly nenáviděné vozy estébáků, měli je v těch letech i normální lidé, kteří si vyčekali pořadník. A že by tisícovka byl milovaný vůz, když měl přezdívku "TISÍC MALÝCH BOLESTÍ"?

+2/0
13.3.2016 15:56

J70o91s59e76f 34M97i86š67k66o47v70s41k77ý 9238521101878

Určitě zajímavé a hezké auto, ale ve své době nemělo moc šancí. Auto bylo používáno jako dopravní prostředek pro rodinu a v tomhle směru je Škoda MBX nepraktické. Podobně 3koda Felicia byla ve své době nádhérný kabriolet, ale obchodně se příliš neprosadila. Dnes je jiná doba a auto je i výrazem životního stylu event. výše snobismu.živatele.

0/0
13.3.2016 11:40

F40r35a83n35t70i63š46e56k 84T50o64m57á56š 6444238583262

MBX nic moc po stránce tuhosti konstrukce, ale klasická 1000ka se mi osobně líbila

+5/0
13.3.2016 11:18
Foto

T64o72m26á75š 10D84v22o98ř77á19k 3295353106736

Ano, neúspěšný trhák. Nelíbilo se mi to jako nové, a po 50ti letech ani nezačne. Myslím, že Škoda dělala i jiné a hezčí vozy...

+2/0
13.3.2016 10:55

A13l29e89š 84J90a22n64á94č64e73k 3303554376683

Mě se MBX nelíbí, vypadá divně. Škodovka udělala dost hezkých aut tak proč koukat na tuhle divnotu.

+1/0
13.3.2016 10:40

D21e62n67i18s 17W34i85t51z47k78u 3753301399577

protože Dvořák se na tomhle autě zasekl a jiné ho nezajímá, přitom je to šunt a byl to šunt už v době kdy opustil továrnu. já bych se chlubil Rapidem z roku 1934

+2/0
13.3.2016 10:44

L81u25b72o17š 53B51ř30e39z73i86n35a 2632443880561

Myslím, že na snímku č.12 není jeden a tentýž model Škody 1000.

Liší se sloupky B a C , mřížování v zadních blatnících atd...

0/0
13.3.2016 9:52

D34e56n62i91s 65W88i21t60z42k43u 3473391609817

nevidím jediný důvod proč by měli vystavovat a chlubit se, že byli doby, kdy navrhnout jeden model trvalo 10 let.

+2/−17
13.3.2016 9:19

J12a84n 48M80a87l79ý 1815529884958

Tak pro někoho, koho zajímá čistě jenom auto to nepochopitelné je. Že vy v tom vidíte jenom tu dobu je váš problém.

+11/0
13.3.2016 9:50

D94e22n32i22s 38W72i68t70z64k39u 3733151229687

pro někoho, koho zajímá auto je to k smíchu, že model, který měl vyjet v roce 55, vyjel až v roce 65, zastaralý křáp

0/−8
13.3.2016 10:32

M43i59c16h27a17l 32N80o60v89á58k 7420659687874

Díky digitální technologii v roce 2006 trvalo dostat auto do seriové výroby přes 4 roky.

0/0
13.3.2016 11:45

D47e51n83i70s 48W96i72t78z34k34u 3113251719607

ve škodě? to je dost možný, třeba Mustang byl hotový taky za 4 roky, ale mluvíme samozřejmě o jiném přístupu automobilky. zřejmě nebýt socializmu, tak i to MB vyjede dřív, ale kde nic není, ani smrt nebere

0/−1
13.3.2016 12:07

M29i87c88h87a62l 31N54o61v47á82k 7780839557784

Většinou všude...

Socialismus v roce 65 byl úplně na ústupu...

0/0
13.3.2016 12:29

D12e86n73i81s 35W69i88t34z32k61u 3943611439487

myslet si můžeš co chceš, ale 4 roky na uvedení modelu na trh, se považuje za standardní čas už od 70 let, když to nestíháš, tak máš prostě zastaralý pekáč a to platí i pro supersporty a nejvyšší třídu

0/0
13.3.2016 13:45

M81i96c78h44a27l 96N22o77v79á10k 7430189647854

4 roky uvedení modelu na trh od 70.let? Chápete vy vůbec jak se dneska dělá auto?

Značka je jen obyčejná montovna, inovaci si kupujete od jiných firem, nejznámější je např. Bosch. Takže i kdyby jste říkal co chcete, čas uvedení na trh vzhledem k modernizaci vůbec nehraje roli, je to jen o kupování licencí na výrobky, jste úplně mimo...;-D

+1/0
13.3.2016 14:08

D14e10n91i63s 50W92i75t46z60k29u 3893121709947

hm a co jako? když to Bosch nemá, tak to tam těžko dám, nikdo nebude z novým modelem čekat až Bosch z něčím přijde. koukni někdy jak se auta vyrábí, já kdysi auta vyráběl a nějakou dobu jsem se motal i ve vývoji, je to sice 20 let zpět, ale ty zkušenosti tam jsou

0/0
13.3.2016 14:38

M64i36c92h10a87l 16N78o49v13á44k 7660589657344

Když to Bosch nemá, tak to v evropě neuvedete na trh, leda tak v americe nebo v Asii...;-D

0/0
13.3.2016 14:42

M47i26c15h13a29l 31N68o40v20á49k 7710459467594

Vy máte kulový zkušenosti, nevíte nic o monopolu a další politice v ovládání trhu s motorismem, proč si vůbec myslíte, že nás tu nezahltí Čína.

Klidně by zde mohli dovážet 50let starou konstrukce, nikoliv, protože i když na autě pracují 10let, model vozidla musí odpovídat NEJNOVĚJŠÍM normám v době uvedení na trh...;-D

0/0
13.3.2016 14:45

M53i25c35h27a22l 52N16o43v30á58k 7170639957574

10let je doba v dnešní době pro supersporty a nejvyšší třídy taky je to potom zastaralý křáp?

0/0
13.3.2016 12:30

D96e91n36i51s 39W85i80t73z95k67u 3743421679617

tak to ani náhodou

0/0
13.3.2016 13:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.