Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Neúspěšný trhák Škoda MBX slaví 50 let, v Ženevě chybí

Když dvoudveřové embéčko 10. března 1966 představili světu na autosalonu v Ženevě, nikdo nemohl tušit, že kariéra krásného kupé vezme rychlý konec. Ze Škody 1000 MBX je dnes raritní, velmi ceněný veterán. Krásné auto by expozici Škody v Ženevě slušelo i letos, bohužel tam chybí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S36t18a95n60i78s38l40a94v 74K48r25e59j14c89a34r 6977326133484

Jaká by asi byla dnes studie Škody Fabie MBX, studentů SPŠ automobilní Mladá Boleslav, pokud by našli podporu u svých profesorů. V době Škody 1000 MBX, se dělaly speciály škodovek v dílně Metalexu, tak proč nenavázat něčím podobným na SPŠ.

0/0
14.3.2016 15:10

A12l51e41š 22L75i18s48o36v81s61k43ý 9849268232642

Škoda pak, že stranické usnesení zařízlo vývoj následovníka 1000MB, mohl to být opět vůz světových parametrů, jenže to bylo zrovna v době, kdy se rozhodlo o dovozu žigulíků, okopírovaného výběhového fiata. Konkurence proto musela ze scény.

0/0
14.3.2016 14:03

D79e11n95i29s 51W95i25t54z87k45u 3223151979107

jak může být tohle vůz světových parametrů, když v době kdy první vůz upustil brány továrny, dávali ostatní už motor dopředu a měli i náhon na předek? tohle bylo auto zastaralé koncepce a ne žádný světový parametr

0/0
14.3.2016 16:16

J77i77ř74í 11E40r41b40e93n 1953304516407

"nikdo nemohl tušit, že kariéra krásného kupé vezme rychlý konec" - no, karosáři to nejen tušili, ale i věděli. Embéčko bylo totiž konstruované "na krev" s minimálními rezervami, takže i motory prvních ročníků se pod větší zátěží sypaly, a karosérie byla pevnostně zoufale poddimenzovaná, takže podlahová část taktak stačila udržet čtyřdveřák, ale u dvoudveřáku neměla šanci amusely se přidělávat dodatečné podélníky, aby se to auto doslova nelámalo...

+3/0
13.3.2016 23:02

J12a58r42o41s63l97a46v 49K20o33r11u13b 3612514859950

tu si pozrite originalne promo :) prajem pekny vecer https://www.facebook.com/MAXXRETRO/videos/1161274853900371/

0/0
13.3.2016 20:59

R53i75c62h12a49r35d 14M83i68k82u84l80e33n85k14a 1749767217934

Nádhera!

+1/0
13.3.2016 20:18

V66l22a55d80i23s68l57a89v 53B75u70r48y88š55e44k 1499302667484

když se změní točivý moment, tak se změní i výkon, jen tak pro informaci pana Kodyma

0/0
13.3.2016 17:31

J89i75ř54í 58S71c79h23w64a26c34h 8288364358506

změna maximálního kroutícího momentu někde v oblasti 3000 tisíc otáček nemusí nutně vést ke změně maximálního výkonu v oblasti 5000 otáček, jen tak pro informaci pana Buryška ;-)

+1/0
13.3.2016 22:17

V56l29a83d96i93s49l43a91v 45B59u18r96y43š95e35k 3883456832184

jelikož výkon je součinem několika činitelů a kroutící moment je jedním z nich, je podobné tvrzení asi tak hloupé, jako že součin dvou dvojek je stejný jako součin dvojky a trojky, tak to neni, pokud se v oblasti 3000 otáček změní síla, změni se i výkon, pokud se v 5000 otáčkách nezmění síla, nezmění se ani výkon, tvrzení, že se změnila síla a výkon zůstal stejný je nesmysl, jen tak pro informaci pana Schwacha

+1/0
14.3.2016 7:38

J37i30ř28í 21S62c83h10w10a14c41h 8658344498456

Výkon je součinem dvou činitelů "krouťáku" a "otáček" (krát nějaké konstanty)....

Oblast MAXIMÁLNÍHO KROUTÍCÍHO MOMENTU leží v jiné mnohem nižší oblasti otáček než MAXIMÁLNÍ VÝKON!

To je tak těžký z výše uvedeného pochopit, že se zvedl MAXIMÁLNÍ KROUTÍCÍ MOMENT někde v okolí 3000 otáček, ale že v oblasti MAXIMÁLNÍHO VÝKONU (5000 ot) zůstal na stejné úrovni, takže se MAXIMÁLNÍ VÝKON nezměnil?!!!

0/0
14.3.2016 12:35

J97i41ř35í 60S51c35h27w15a97c39h 8948494748466

ještě tedy dodám, že slovo "výkon" použíté v článku znamená v jeho kontextu "maximální výkon".

0/0
14.3.2016 14:43

V26l38a36d87i44s28l96a29v 38B17u30r23y92š48e38k 1599792347674

výkon není součinem nějakých konstant, ale síly působící na dráze a v případě motoru je to trochu složitější, jelikož dráha je kružnice o průměru dvou metrů, takže výkon je součinem krouťáku, Ludolfova čísla, dvojky a otáček za sekundu, myslím, že lidi, kteří tomu zjevně nerozumí by se neměli pouštět do odborných debat a raději by měli volit výrazy, jako že motor byl výkonnější, měl vyšší točivý moment v nižších otáčkách, byl živější, rozhodně by neměli někoho mást, že motor měl vyšší točivý moment, ale měl stejný výkon

0/0
14.3.2016 18:37

J61i45ř64í 10S38c92h57w89a32c32h 8878264228186

ach jo, s tebou je to fakt těžký....

1. 2*pí je co? No přece matematická KONSTANTA!

2. takže je pravdou, přesně to co jsem napsal, že výkon je součin krouťáku a otáček a "nějaké konstanty", která je pro POROVNÁNÍ dvou případů, kde krouťák a otáčky jsou stejné, naprosto nedůležitá, protože výsledný výkon prostě musí být stejný.

3. v článku je věta "....čtyřválec 988 cm3 o výkonu 38 kW (52 k)...." evidentně je řeč o maximálním výkonu, žádný jiný výkon toho, "kdo tomu rozumí" nemůže napadnout

4. takže když následně padne věta: "Výkon motoru o objemu 1107 cm3 se nezměnil...." znamená to opět to, že maximální výkon je opět 38 kW!

a to že někde okolo 3000 otáček místo 24 kW dával 25,5 kW je vyjádřeno následnou větou "Hlavní přínos novinky spočíval v pružnějším záběru (81,4 N.m proti původním 75,5 N.m)....“

0/0
14.3.2016 19:59

V63l82a74d14i76s89l31a47v 77B12u27r39y38š42e77k 1769472597694

2pí je obvod kruhu, ne nějaká konstanta, pokud má motor maximální kroutící moment při 50 otáčkách 81,4 N, tak má maximální výkon při těchto otáčkách 50*2*Pí*81,4, tedy 25 559 W a pokud 75,5 N, tak 23 700 W, jde o maximální dosažitelný výkon v těchto otáčkách, laicky řečeno dosáhne tohoto výkonu při jízdě do kopce na plný plyn v okamžiku, kdy už vozidlo nezrychluje a na otáčkoměru je 3000 otáček, tady spíše jde o to, aby lidi, kteří tomu nerozumí nešířili bludy, to jsem chtěl nesměle naznačit a raději než se zapletou do jim nepochopitelné fyziky volili termíny, že se zvýšením objemu válců došlo i ke zvýšení výkonu, což je pravda, kdybych tomu nerozuměl, tak řeknu, že auto líp táhlo odspoda a nebudu vykládat bludy, že motor má stejný výkon a jen se změnil krouťák

0/0
14.3.2016 20:57

J80i23ř11í 61S38c97h94w85a37c74h 8968504908176

2pí je ve vzorci pro výpočet výkonu konstanta.

Otáčky jsou proměnná, krouťák je proměnná.

2pí = 6.28 je KONSTANTA! Nikdy svou hodnotu ve vzorci nezmění je to prostě KONSTANTA! Tečka.

A znovu opakuji, v článku se mluvilo o "maximálním výkonu" a ten se nezměnil, zůstal prostě stejný i když se krouťák u nižších hodnot výkonu změnil....;-)

0/0
14.3.2016 21:40

V15l38a65d62i55s13l43a46v 23B66u61r81y97š64e25k 1229542847384

Výkon motoru o objemu 1107 cm3 se nezměnil. „Hlavní přínos novinky spočíval v pružnějším záběru (81,4 N.m proti původním 75,5 N.m),“

Tak tohle tvrzení podivné rozhodně je, i kdyby se maximální výkon nezměnil, což z toho nevyplývá, tak se rozhodně změnil v oblasti otáček maximálního kroutícího momentu, je potřeba si uvědomit, že auto pohání výkon a ne síla, takže tvrzení ve smyslu že to lepší jede a výkon se nezměnil, jen krouťák nedává smysl

0/0
14.3.2016 22:26

J55i41ř93í 62S31c46h16w81a13c92h 8728804618366

(maximální) výkon (38 kW) se nezměnil....

(maximální) výkon (38 kW) se nezměnil....

(maximální) výkon (38 kW) se nezměnil....

toto si takto alespoň třikrát zopakuj ;-)

znovu opakuji, kdykoliv se v článku mluví o "výkonu motoru" myslí se tím ten maximální, protože jen ten maximální má těch 38 kW, všude mimo maximum je to méně.

Ano obecně to není úplně nejpřesnější vyjádření. Pokud se to vytrhne z kontextu článku, je to velmi nepřesné, ale v kontextu článku je zcela jasné, že se mluví o výkonu maximálním a pak je to opravdu tak, že ač se v "některých otáčkách" krouťák navýšil, tak na maximální výkon to vliv nemělo a ten zůstal stejný, jelikož u výkonového vrcholu krouťák klesá na velikost stejnou jako u litrového motoru.

Má to tedy vliv na "pružnost" motoru a tato se obvykle vyjadřuje udáváním velikosti max. kroutícího momentu a otáčkách, při kterých je dosažen, nikoliv udáváním nějakého "částečného výkonu", který se s otáčkami lineárně mění. A je jasné, že motor, který dosahuje vyššího krouťáku je pružnější, protože v té chvíli je schopen dodat vyšší výkon, nezávisle na tom jaký je výkon maximální.

Proto třeba TSI 1.0 dodávající v okolí 2000-3000 otáček 200Nm má v této oblasti v podstatě stejnou "pružnost" jako 2.0 od Mazdy i když je jeho maximální výkon mnohem menší.

0/0
14.3.2016 23:09

V32l32a13d22i23s91l56a36v 44B10u43r10y56š98e39k 1709242297224

to jako u blbejch, pořád dokola, jestli nějakej motor dokáže rychleji hýbat autem než jinej, tak je to díky tomu, že má vyšší výkon a to i přesto, že maximální výkon mají oba stejný, z tohoto pohledu je celkem jasný, že autor tvrzení o stejném výkonu a jiném momentu síly celou věc nechápe a udělal by líp, kdyby to zamaskoval obecným tvrzením, že nový motor o objemu 1,107 l byl výkonnější i přesto, že maximální výkon dosahoval stejný jako ten starý

0/0
14.3.2016 23:44

J22i45ř75í 20S75c43h26w48a30c40h 8528504858106

(maximální) výkon (38 kW) se nezměnil....

0/0
15.3.2016 0:39

V55l75a41d22i10s41l91a80v 29B95u93r29y31š89e16k 3513426772524

nezměnil, možný to je, přesto bych to uzavřel tím, čím jsem začal a to je, že výrok, že výkon se nezměnil a motor je pružnější díky vyššímu kroutícímu momentu je nešťastný a ukazuje na neznalost fyziky toho, kdo tohle tvrdí, jelikož změna síly má vždy za následek změnu výkonu a jestliže je motor silnější, tak jen díky vyššímu výkonu, který stejný nezůstal a nic na tom nemůže změnit ani fakt, že maximální dosažitelný výkon 38 kW se údajně nezměnil

0/0
15.3.2016 7:32

J68u49r89a 56D22z36u77r96i52k 7351941900

Na svou dobu pěkné auto. Následující Š.100 už to charizma neměla.

+3/−1
13.3.2016 14:10

C58y57r10i11l 33P96a57v24e87l29k40a 4266782258565

Nechápu důvod tohoto článku. Ženeva má jedno z nejzajímavějších automuzejí pod halou 7, byl jsem tam asi 5x. Ale horní haly Palexpa jsou určeny pro novinky. Pokud ta někdo přitáhne veterána, budiž, ale když to udělají všichni, tak to ztrácí na půvabu.

A když už, nevím proč zrovna MBX, které zajímavé jen tím, že jich udělali málo. Ne, že by nebylo pěkné, ale v mezinárodním kontextu nejde o nich výjimečného. Jako byste chtěli rovnat Ford Capri a Š 110R.

+2/0
13.3.2016 13:19

P22ř36e41m78y96s73l 97Č27u59l64í29k 8290843312440

Pokud si dobře vzpomínám, toto auto měl zpěvák Karel Černoch. A jak tu již Josef Vala napsal, karoserie nebyla dost tuhá a kroutila se.

Pokud jde o krásu karoserie, je třeba to vnímat současně s dobou, kdy byla vyráběna. Tady trochu zaspali dobu, např. R8, se kterou bylo MB1000 srovnáváno, byl už daleko modernější a byl z roku 1962. A pro zajímavost, když jsem poprvé viděl někdy v roce 1965 nového Moskviče 407, tak se mi hodně líbil. A to byl současník MB1000.

+2/0
13.3.2016 13:02

J49i55ř33í 15N44e70u31m88e82i54s83t63e63r 2482185733761

Nepletete si 407 se 408?

0/0
13.3.2016 14:38

P95ř79e64m70y20s56l 97Č26u60l40í49k 8450143762710

No jistě, 408, děkuji. To auto bylo v té době hezké a i palubní deska se mi líbila. Technické parametry a spolehlivost nehodnotím, moskviče jsem nikdy neměl a později se u nás prodávaly bez front, protože kvalita byla bídná.

0/0
13.3.2016 15:45

J91o53s78e83f 91V72a79l84a 9900463583333

udajne se diky nedostatecne konstrukcni tuhosti karoserie ohybala nabo lamala. Ono dvoudverove karoserie vyrabel kde kdo, ale vetsinou jako kabrio, dvoudverova karoserie mela smysl jenom tam, kde nebyl dostatek mista pro 4 dvere ( treba VW Golf I ) nebo prave u kabrioletu. Ale je fakt, ze v zemi, kdy si bezny zamestnanec nemohl vubec dovolit koupit si auto byl kabriolet necim neporilis potrebnym

0/0
13.3.2016 12:23

M23i20c43h77a51l 90N51o32v15á66k 7730389987354

Jistě jezdit s Hitlerovým VW broukem, nebo celou nacistickou značkou v 60. a 70. letech.;-D

Na ulici snové auto asi tak Ford Cortina, později Fiat, žigul a ještě pár zkrachovaných značek.

0/0
13.3.2016 12:53

P88e83t40r 81Z52a78c76h21r70d20l68a 2336801138258

Tak jsem se díval jaké modely vyráběly značky BMW, Mercedes, Opel, Ford, Fiat, VW, Citroen, Peugeot v roce 1966 a myslím si, že ta hrdost je čistě domácím produktem, protože zahraniční značky dělaly mnohem zajímavější modely. Hůře snad vypadaly jen Reanulty a Fiat 500 :-/

+3/−5
13.3.2016 12:07

M93i73c33h61a32l 83N15o27v61á97k 7540629537664

BMW a Mercedes byly někde úplně jinde. VW a Opel bylo z německa, tak určitě by jste s tím vyjel po čechách 20let po válce...:D

Německé byly populární leda tak Warťasy a Trabanty.

Škodovky patřily stbákům nikoliv normálním lidem, byly to nenáviděné vozy. První milovaný vůz byla až tisícovka.

0/−2
13.3.2016 12:47

P35e79t50r 84Z66a83c95h54r19d93l79a 2566111498328

To co píše je vše pravda. Přesto to nemění nic na věci, že to nebylo ani nejhezčí a ni nejlepší auto z mého pohledu.

0/0
13.3.2016 13:16

P18ř27e19m47y17s20l 91Č49u76l75í50k 8820653772830

Co to píšete z hlouposti, když měl někdo VW brouka, tak s ním v roce 1966, ale i dříve hrdě jezdil. Jestli byly populární tráboši a warťasy? Pokud populárním myslíte jednoduchý, přístupný široké veřejnosti, lidový, tak bych řekl "z nouze ctnost". A škodovky nebyly nenáviděné vozy estébáků, měli je v těch letech i normální lidé, kteří si vyčekali pořadník. A že by tisícovka byl milovaný vůz, když měl přezdívku "TISÍC MALÝCH BOLESTÍ"?

+2/0
13.3.2016 15:56

J97o26s32e54f 44M40i28š48k24o29v29s49k64ý 9398811751828

Určitě zajímavé a hezké auto, ale ve své době nemělo moc šancí. Auto bylo používáno jako dopravní prostředek pro rodinu a v tomhle směru je Škoda MBX nepraktické. Podobně 3koda Felicia byla ve své době nádhérný kabriolet, ale obchodně se příliš neprosadila. Dnes je jiná doba a auto je i výrazem životního stylu event. výše snobismu.živatele.

0/0
13.3.2016 11:40

F65r93a53n79t44i24š46e56k 42T39o73m18á25š 6114408763342

MBX nic moc po stránce tuhosti konstrukce, ale klasická 1000ka se mi osobně líbila

+5/0
13.3.2016 11:18
Foto

T94o63m33á56š 14D91v89o78ř94á28k 3875703376206

Ano, neúspěšný trhák. Nelíbilo se mi to jako nové, a po 50ti letech ani nezačne. Myslím, že Škoda dělala i jiné a hezčí vozy...

+2/0
13.3.2016 10:55

A93l10e67š 26J70a33n13á63č11e84k 3963114116543

Mě se MBX nelíbí, vypadá divně. Škodovka udělala dost hezkých aut tak proč koukat na tuhle divnotu.

+1/0
13.3.2016 10:40

D39e97n27i87s 71W39i43t28z51k36u 3613121639117

protože Dvořák se na tomhle autě zasekl a jiné ho nezajímá, přitom je to šunt a byl to šunt už v době kdy opustil továrnu. já bych se chlubil Rapidem z roku 1934

+2/0
13.3.2016 10:44

L48u95b58o84š 15B28ř78e18z57i83n68a 2522313410611

Myslím, že na snímku č.12 není jeden a tentýž model Škody 1000.

Liší se sloupky B a C , mřížování v zadních blatnících atd...

0/0
13.3.2016 9:52

D47e58n12i90s 44W48i96t10z98k97u 3963751759577

nevidím jediný důvod proč by měli vystavovat a chlubit se, že byli doby, kdy navrhnout jeden model trvalo 10 let.

+2/−17
13.3.2016 9:19

J40a64n 68M69a11l24ý 1155369214958

Tak pro někoho, koho zajímá čistě jenom auto to nepochopitelné je. Že vy v tom vidíte jenom tu dobu je váš problém.

+11/0
13.3.2016 9:50

D81e74n30i49s 43W29i29t17z12k65u 3133761589217

pro někoho, koho zajímá auto je to k smíchu, že model, který měl vyjet v roce 55, vyjel až v roce 65, zastaralý křáp

0/−8
13.3.2016 10:32

M28i61c51h95a59l 86N17o51v13á59k 7260289987814

Díky digitální technologii v roce 2006 trvalo dostat auto do seriové výroby přes 4 roky.

0/0
13.3.2016 11:45

D30e26n56i21s 46W16i18t69z28k57u 3653781779897

ve škodě? to je dost možný, třeba Mustang byl hotový taky za 4 roky, ale mluvíme samozřejmě o jiném přístupu automobilky. zřejmě nebýt socializmu, tak i to MB vyjede dřív, ale kde nic není, ani smrt nebere

0/−1
13.3.2016 12:07

M73i19c54h63a16l 57N51o48v72á18k 7750349877404

Většinou všude...

Socialismus v roce 65 byl úplně na ústupu...

0/0
13.3.2016 12:29

D71e70n32i24s 29W46i86t85z19k90u 3393511139577

myslet si můžeš co chceš, ale 4 roky na uvedení modelu na trh, se považuje za standardní čas už od 70 let, když to nestíháš, tak máš prostě zastaralý pekáč a to platí i pro supersporty a nejvyšší třídu

0/0
13.3.2016 13:45

M39i79c18h27a77l 92N15o62v22á51k 7400809537474

4 roky uvedení modelu na trh od 70.let? Chápete vy vůbec jak se dneska dělá auto?

Značka je jen obyčejná montovna, inovaci si kupujete od jiných firem, nejznámější je např. Bosch. Takže i kdyby jste říkal co chcete, čas uvedení na trh vzhledem k modernizaci vůbec nehraje roli, je to jen o kupování licencí na výrobky, jste úplně mimo...;-D

+1/0
13.3.2016 14:08

D45e22n28i76s 97W56i34t51z58k41u 3123861109627

hm a co jako? když to Bosch nemá, tak to tam těžko dám, nikdo nebude z novým modelem čekat až Bosch z něčím přijde. koukni někdy jak se auta vyrábí, já kdysi auta vyráběl a nějakou dobu jsem se motal i ve vývoji, je to sice 20 let zpět, ale ty zkušenosti tam jsou

0/0
13.3.2016 14:38

M33i63c54h92a14l 78N78o94v25á69k 7620779657684

Když to Bosch nemá, tak to v evropě neuvedete na trh, leda tak v americe nebo v Asii...;-D

0/0
13.3.2016 14:42

M38i58c96h46a75l 73N68o49v95á57k 7240309907654

Vy máte kulový zkušenosti, nevíte nic o monopolu a další politice v ovládání trhu s motorismem, proč si vůbec myslíte, že nás tu nezahltí Čína.

Klidně by zde mohli dovážet 50let starou konstrukce, nikoliv, protože i když na autě pracují 10let, model vozidla musí odpovídat NEJNOVĚJŠÍM normám v době uvedení na trh...;-D

0/0
13.3.2016 14:45

M80i35c95h54a38l 16N15o39v28á43k 7270209907734

10let je doba v dnešní době pro supersporty a nejvyšší třídy taky je to potom zastaralý křáp?

0/0
13.3.2016 12:30

D48e54n71i83s 23W40i52t80z68k39u 3673121159317

tak to ani náhodou

0/0
13.3.2016 13:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.