Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V roce 2030 už možná lidem nebude dovoleno řídit, věští Ford

„Řízení necháme strojům,“ předpovídá Roelant de Waard, viceprezident evropského Fordu. První auta jezdící bez řidiče podle něj uvidíme v provozu do čtyř let. Jedna z největších světových automobilek zřejmě skončí s výrobou některých modelů, jejichž prodeje už nepřinášejí dřívější zisky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P72e54t48r 52M46i13c13h45a62l 2350354491682

2030? Utopie, naštěstí. Dokonce i sám pán od Fordu přiznává, že autonomní systémy mají problém rozlišit, co se děje na silnici a co už k provozu nepatří. Klasický příklad - dvě báby stojí u přechodu a klábosí. Automat to vyhodnotí, že chtějí přecházet a zastaví. Báby na něj budou mávat, ať jede dál, že přecházet nechtějí. Automat to těžko pochopí a bude stát dál. Stvoří zácpu, v ní se najde jeden "netrpělivý" a na malér je zaděláno. Podobných situací, kdy člověk situaci odhadně a automat nikoliv si umím představit desítky. A dokud nebude existovat skutečná umělá inteligence, pak jsou autonomní auta nesmysl. Jistě, člověk je slabý článek, unaví se, může být nepozorný, udělá chybu, ale pořád má v sobě lidský faktor, který žádný automat nikdy mít nebude, ale kterému se ve vzdálené budoucnosti ta umělá inteligence možná dokáže přiblížit. Rozhodně to ale nebude do roku 2020 ani 2030.

0/0
16.3.2016 12:10

J42a33n 67F26r66o18l42í12k 6376640145944

V roce 2030 přijedou policajti k dopravní nehodě. Tak pane robote předložte mě řidičský průkaz. A který čip tu nehodu zavinil? ;-D

0/0
16.3.2016 17:10

M86i82l13a11n 51K59r67á37l 8573468301621

myslím že ve městech budeme muset řídit dál, mimo město a dálnice budou už řídit automaty.

0/0
17.3.2016 9:16


L77a64d21i23s30l88a21v 40A38n29t67o28š 7818303378824

Za 14 let, jo? Tak to aby uz zacali utlumovat vyrobu. :-D Kolik lidi by si koupilo auto, ktere nemuzou ridit?

0/0
15.3.2016 23:56

A30l10e44š 20L75i66s21o20v94s12k14ý 9489128962292

Jsou srandovní, takové ty zaručené předpovědi!

Z časopisu ABC - rok 1960:

Až bude tobě, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který už v mnohém nebude podoben dnešku. Budovatelé budou mít k dispozici moderní automatizované závody, zvládnou zemědělské práce průmyslovým způsobem, budou pracovat šest hodin denně. V té době proniknou hluboko do tajů vesmíru. To všechno se promítne do každodenního života: 250 milionů tun oceli ročně, hojnost všech prostředků, městská doprava zdarma, bezplatné stravování ve školních a závodních jídelnách, bydlení v prostorných bytech bez nájemného, levné nebo bezplatné turistické základny atd. To není začátek fantastické povídky našeho časopisu, to je reálný dvacetiletý program Sovětského svazu, o kterém píše, mluví a přemýšlí celý svět. V roce 1980 bude jeho náskok sedminásobný. Je krásné žít v takovém světě! Všichni se musíme přičinit! Učit se a pracovat. I mimo školu ve svých oddílech, kroužcích i ve speciálních kolektivech. Budoucnost potřebuje lidi odvážné, čestné, muže a ženy, kteří umějí žít v kolektivu a pro kolektiv.

+2/0
15.3.2016 23:11

P66e24t84r 28M31i31c83h71a34l 2120404281302

Jo jo, hlavně těch 250 milionů tun oceli. Tanků měli soudruzi vždycky "málo". :-)

0/0
16.3.2016 12:15

J14a89n 23F85r77o45l72í26k 6186720255764

V roce 1970 jsem ve VTM (Věda a technika mládeži) četl článek o tom jak v roce 2000 budou auta kvůli přetížení silnic létat. No mají chlapci už 16 let zpoždění.;-D

0/0
16.3.2016 17:12

M95i47r70e90k 92G15a24j25e88r 5531826489850

"Musíme proto výrazně zapracovat na přístupu prodejců, na on-line službách jako jsou nonstop telefonní konzultace." - Doufám, že jim do příštího autosalonu dojde, že by měli zapracovat na tom, aby řidiči žádné telefonní konzultace nepotřebovali, natož nonstop. Mají se stále co učit od Japonců.

0/0
15.3.2016 22:50
Foto

P92a71v85e27l 97M16a15r95t69i17n10e48k 9585515681503

Opravdu firma budoucnosti. Privezli nam firemni Tranzity a uz jim rezaveji ramy, po 2 tydnech uzivani. Nechce to jet, a vaha auta, ktere ma dovolene 3.5 tuny s nastavbou na sklopku ma vahu 3.1 tuny. Ano, nastavba neni Forda, ale ten zbytek ano. Takze, tohle blaboleni je fantasmagorie.

0/0
15.3.2016 20:25

M49a95r97t36i82n 16H91o56u39b21a 6843971699888

ze by se ford vratil k ramove karoserii? nechce semi verit

ale pokud vam po 2 tydnech neco rezavi, tak jste to jiste uspesne reklamovali

nechce to jet - ja mam zkuenost, ze auto jede podle toho, jaky ma motor vykon.

0/0
15.3.2016 22:41

P31e78t53r 90P63o37s78p39í54š35i39l 4708514446626

Když čtu taková prohlášení, tak si vždy vzpomenu na Katapult a písničku Až se bude psát rok 2006...

+4/0
15.3.2016 17:28

V78l38a86s86t31i17m35i80l 25T19e70n36c72e24r 4590840687290

"V roce 2030 už možná lidem nebude dovoleno řídit, věští Ford". Jistě. Na Mars bude Student agency vypravovat dvě linky denně. A na Měsíc natáhneme 6 místnou klimatizovanou lanovku.

+3/0
15.3.2016 13:03

R95a38d79i62m 85S86v76o32b52o94d49a 9433169646292

kdyz nebude lidem dovoleno ridit, tak cely koncept automobilismu nebude mit smysl.

a urcite to nebude v roku 2030.

+1/0
15.3.2016 11:23

M90a74r61t75i50n 57K32a28r54á23s60e80k 9178883408238

No nevim, pro me je smysl auta ten, ze se diky nemu dostanu vsude mnohem rychleji nez hromadnou dopravou, nebo to ze si muzu zaridit (i kdyz ridim rad)

0/0
15.3.2016 11:56

L63a88d63i26s73l17a26v 51A10n20t97o64š 7398403818134

Oboje. V prvnim pripade je lepsi si volat taxik.

0/0
15.3.2016 23:57

M16a17r80t49i97n 18K27a71r72á19s35e48k 9358163688428

No mensi problem taxiku je v tom, ze vyjde cca 4x draze nez doprava vlastnim autem....

0/0
16.3.2016 9:05

J21i80ř85í 54K51o47c54u83r58e19k 6755404585678

To je fajn, když najezdíte 15+15 km denně a to tam, kde autobus jede ráno, školák, odpolední školák a 5 "večer". Dávat nějakých 30.000 Kč měsíčně za dopravu do práce? V místech, kde není MHD nejsou ani pražské platy.

0/0
16.3.2016 16:52

Z87b24y41n56ě73k 10B17r90á25z54d70i91l 5535646813769

V roce 2030 se tu bude jezdit na oslech a velbloudech:-/

+4/0
15.3.2016 11:09

J26a92r50d65a 52S57o53k37o61l 1676618961901

Vypadá to že máš lepší odhad nežli odborníci od Fordu R^

0/0
15.3.2016 15:28

M87a42r86t23i15n 30P20e17t77ř41í67k 4342309651411

Jojo... a v roce 2020 už možná lidem nebude dovoleno MYSLET. Je totiž dokázáno, že 1) je to namáhavé a 2) úřední šiml to zvládne za nás ;-DRv

+2/0
15.3.2016 11:05

J88a12r80d91a 81S88o91k24o39l 1696138941161

V autě chci řadit a řídit jinak si ho nechte!!

+2/0
15.3.2016 10:29

R47o20m98a36n 21Š82e78s48t43á70k 5694489613823

Nechápu, proč se nám automobilka Ford snaží vnutit představu, že řídit vlastní auto je fuj. Přitom pro lidi, co nechtějí řídit nebo nechtějí vlastnit auto a stačí jím sdílení dopravního prostředku s jinými, už alternativa existuje. Říká se jí autobus.

+1/0
15.3.2016 10:09
Foto

J32a91r21o53s12l73a72v 94R19e94z60n97i30k 1899902507135

Autobus je jedna cast toho celeho systemu. Me se libi jak to popisuje - kombinace sdilene auto na tech par poslednich mil (pujcovna to resi dobre, jen dostupnost mimo letiste muze byt horsi), autobus na delsi, pak clovek sedne do letadla a znovu to same, ale v opacnem gardu. Zaroven nejak nemuzu vlastnit 10 aut dle dane potreby. Nedavno jsem jel do IKEA, zena chtela skrin - kdyz jsem uvidel tu dvoumetrovou krabici, tak jsem vedel, ze se nevejde. Ale na 98% nam ta velikost staci, na to 1% bych si vzal vetsi. A pak fakt o vikendu, proc si neudelat radost a vzit si na dalsi procento trebas Mustanga... Zcela neprakticke na denni jezdeni. Jo a ted auto stoji 8 hodin pred officem - mist k parkovani tolik neni, mohlo by nekde jinde jezdit.

0/−1
15.3.2016 10:20

R82o35m29a23n 30Š38e30s10t79á55k 5554409213533

Já Vám rozumím, že Vám by to třeba takhle vyhovovalo. Ale proč mně (automobilky a jiní) nutí svou představu o dopravě. Moje představa je, že skříň z Ikea si odvezu na půjčeném přívěsném vozíku (nebo si zaplatím, aby mi to někdo přivezl), o víkendu se svezu autem, které mám doma, a nevadí mi, že během pracovního dne mé auto stojí před firmou.

+2/0
15.3.2016 10:42

M29i16c59h91a47l 57K58r91e42j74č24í 1896400601843

Ve chvíli, kdy bude počítač řídit spolehlivěji než člověk, stane se člověk rizikovým faktorem a nebezpečím pro společnost a tudíž může být jeho účast na řízení vozidla zakázána.

0/0
15.3.2016 11:46

R57o57m52a30n 65Š65e36s62t27á12k 5624909533323

Vycházíte z předpokladu, že každý člověk, který řídí auto, je pro společnost nebezpečný. Počet řidičů v ČR je asi 6,5 milionu, ročně (2015) se stane asi 93 000 dopravních nehod. Předpokládejme, že viníkem dopravní nehody je pokaždé jiný řidič. Opravdu si myslíte, že je kvůli 1,4 % řidičů, kteří zavinili dopravní nehodu, nutné zakázat řízení i zbývajícím 98,6 % řidičů, kteří jezdí bez nehod?

+1/0
15.3.2016 13:55

J28i26ř63í 96K51o40c91u69r97e52k 6915544895928

Áno a necháme řidit i cyklisty, ketří často nejen že neznají pravidla provozu?

0/0
16.3.2016 16:56

V54l98a39d96i68s25l31a96v 12B20u55r87y92š52e42k 3883836662154

automobilka Ford vychází z reality a to že automobilismus se neřídí tím co lidé chtějí a co nechtějí, tak například když se budete ptát lidí, jestli chtějí třeba emisní normu euro 6, tak vám většina řekne, že nechtějí a přesto zavedena je, prostě vyjde zákon, že od 1.1.2098 nesmí jet auto řízené řidičem a nikdo se vás nebude ptát co vy chcete a co vy nechcete, tak to jei teď

+2/0
15.3.2016 10:48

R68o23m57a60n 91Š88e30s91t86á59k 5984389213743

A jaký názor máte? Chcete zakázat lidem řízení nebo ne?

0/0
15.3.2016 10:52

V43l18a28d71i65s31l37a10v 30B23u53r51y62š46e48k 3373186682344

já jsem liberál, nikomu bych nic nezakazoval, bohužel pochybuju, že se mě na to bude někdo kdo to rozhodne ptát, nikdy se mě na při žádným omezení svobody nikdo neptal na to co si o tom myslím a automobilka Ford prostě předpokládá, že se to nezmění, nic jinýho bych v tom nehledal

+5/0
15.3.2016 11:13

D31a78v95i47d 47V17i48k32t44o46r13a 9814444235597

Nu což, totalita se pomalu blíží nejen na silnicích...

+1/0
15.3.2016 11:44

V44l23a27d27i44s76l67a91v 43B16u50r36y82š53e58k 3513396132714

totalita na silnicích byla u nás vždycky

+1/0
15.3.2016 11:49

J53a64n 21J79a34n57e82č15e65k 9830203710176

"Nedávno jsem slyšel hodně zajímavou věc: v roce 2030 už lidem nebude povoleno řídit..."

Čistá utopie, naštěstí ;-)

+2/0
15.3.2016 10:03
Foto

J48a86r13o23s90l50a89v 70R62e85z61n41i96k 1809642787845

Bohuzel to bude trvat mnohem dyl - protoze to bude vyzadovat upravu infrastruktury a tam to jde extremne pomalu... Ale snad se toho jeste doziju.

0/−3
15.3.2016 10:22

R94a72d77i71m 69S93v32o43b92o69d61a 9713119186332

ja doufam ze ne

+4/0
15.3.2016 11:24

J44i42ř86í 95K49o45c59u87r23e10k 6895774595488

To jo, všecky vesnické silničky. A nedejbože, když se na silnici objeví Dorota Piškunová s dvoukolákem, jak veze krmení králíkům. A sama ho řídí.

0/0
16.3.2016 16:59

J37a75k27u35b 80F87e47i92f44a78r 7919809786979

Nesmysl. Ve Fordu asi moc hulí. I kdyby se podařilo do onoho roku vybudovat (alespoň v celé EU) takovou (nejen) komunikační infrastrukturu, aby mohly vozy s poloautomatickým nebo autonomním řízení do běžného provozu, bude to stále velmi diskutabilní, protože by se v provozu potkávala s vozy tradičními. To by muselo dojít k jejich zakázání, co je vlastně legislativně nemožné.

+2/−1
15.3.2016 8:29

R80a37d98i60m 76D38r95b63o93h68l38a49v 5441836643717

No tak nějak.

A hlavně kdo by nesl odpovědnost za nehody a způsobená zranění a úmrtí? Jak toto mají ve Fordu vyřešené?

0/0
15.3.2016 9:24

M79i25c72h94a64l 93N43o45v30á29k 7850519977174

Ale nesmysl, ty auta už jezdí po cestě, např. Tesla, BMW 7,X, Mercedes i Audi nejvyšší modely, nyní tuto výbavu dává do aut i Ford, který v autosalonu představil právě model, který to zvládá.

0/0
15.3.2016 10:39

J13a68k65u61b 17F84e11i38f11a31r 7519739816579

jenže to se pořád jedná o více či méně pokročilé jízdní asistenty, nikoli o autonomní řízení. To testuje třeba google a naposledy jeho Lexus přehlédl autobus.

0/0
15.3.2016 11:38

M95i41c53h62a38l 72N98o75v17á83k 7420869937624

Tito asistenti, o kterých mluvíte za vás celou odřídí a vám stačí jen držet ruce na volantu. A teď si představte, že po roce 2030 tito asistenti budou nevypínatelní. Takže jak? Budete řídit, nebo nebudete moct řídit sám?;-D

0/0
16.3.2016 6:34

M39i57r51e53k 65G85a65j69e82r 5811766789690

Nikoliv. Netřeba zakazovat stávající auta. To je naprosto chybný argument a očividně falešný. Stejně jako povinnost připoutat se byla platila vždy jen ve voze, které má bezpečnostní pásy.

0/0
15.3.2016 22:55

J50a24n 50P52e90k21a 5843483883

Svět se v Brusel obrací.

+7/−1
15.3.2016 8:13

V75l32a22d34i18s36l60a80v 29B30u90r47y97š52e78k 3973176942914

jednou budou auta řídit stroje, to asi jo, ale v době, kdy polovina aut u nás je stará více jak 20 let, mají karburátory, nemají ani ABS a v případě nehody jejich posádka nedostane šanci na přežití, tak představa že budou za 14 let řídit auta počítače je úsměvná, nejdříve to bude v USA, my bysme mohli počítat s tím, že to bude u nás tak 30 let po nich, tedy nejdříve tak za 80 let, ale nespíše později, největší překážkou bude přesvěčit staromilce, aby vyměnili svoji felicii r.v. 1999, kterou potřebují na přepravu do Lídla a k lékaři za nový auto

0/0
15.3.2016 8:01

J85i59ř12í 58Z60ý65k41a 9509743181230

tak ono to není o staromilectví, ale s nákupen nového, resp. novějšího auta je spojeno několik překážek.

První je cena. Kde vzít 300t Kč na nové auto, když je život člověka zatížen více jak 50% daní?

Druhou překážkou jsou provozní náklady ... pokud toho "staromilce" stojí staré auto provozně 15t Kč/rok (bez phm), těžko ho přesvědčit, že každoročně přijde o 30t Kč jen na ztrátě hodnoty a k tomu musí ještě připočíst cenu dražšího servisu a vyššího pojištění.

Třetí překážka - co vybrat, aby to bylo spolehlivé alespoň tak, jako to staré auto. Vždyť ty dnešní pixly mají kolikrát problémy se dožít 100t km bez fatálních závad. Kdyby to bylo jen o selhávajících čidlech atp., ale odchází i motory, turba a převodovky tím, jak se vše neustále "optimalizuje" (rozuměj ošizuje). Že ty fatální závady postihuje 1 auto ze 100? To je sakra blbá loterie.

0/0
15.3.2016 9:31

V50l80a29d40i40s77l38a19v 12B61u55r86y31š51e71k 3713546822264

to je všechno pravda, jen je potřeba ještě dodat, že kdyby nebyli lidé zatíženi 50 % daní, tak by nedostali důchod, museli by si na operaci půjčit a na auto by neměli úplně stejně, jako teď, na faktu, že u nás nebudou povinně jezdit auta bez řediče ještě víc jak 100 let to celkem nic nemění

0/0
15.3.2016 10:39

M92a22r41t15i46n 62H31o58u74b93a 6493781549828

ale nesmysl.

USA neni jen tech par velkych mest na pobrezi atlantiku a pacifiku. jsou to takeobrovkse prosotry uvnitr us, kde maji infrastrukturu a zastaralost techniky podobne te nasi

0/0
15.3.2016 22:49

M76i27c62h27a55l 18N39o71v79á16k 7880939857664

Je to velice pravděpodobné z hlediska bezpečnosti. Když vynalezli ABS netrvalo dlouho, kdy to uvedli jako POVINNOST do všech vozů cca do 15let. Když se zadařilo spustit ESP netrvalo víc než 10let aby tuto výbavu měly povinně všechny vozidla od roku 2014.

Dneska některá auta už umí sama řídit a tedy mám dojem, když to bude optimální a nic se extra nestane, že ten člověk může mít pravdu.

0/0
15.3.2016 8:01

V58l25a10d18i75s81l77a18v 28B63u24r61y82š11e14k 3963926982214

povinost však platila jen do nových aut, ten člověk říká, že by auta bez řidiče za 15 let nemohla jezdit, jenže auta bez ABS dnes běžně jezdí a zakázána nejsou, takže asi mít pravdu nebude

0/0
15.3.2016 8:04

M94i84c95h16a90l 50N52o84v10á62k 7210959667334

Takoví lidi nemají představu o realitě a zajímají je pouze nové výrobky. A mám dojem, že na nové výrobky vyrobené v roce 2030 to se může vztahovat.

0/0
15.3.2016 8:26





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.