Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V roce 2030 už možná lidem nebude dovoleno řídit, věští Ford

„Řízení necháme strojům,“ předpovídá Roelant de Waard, viceprezident evropského Fordu. První auta jezdící bez řidiče podle něj uvidíme v provozu do čtyř let. Jedna z největších světových automobilek zřejmě skončí s výrobou některých modelů, jejichž prodeje už nepřinášejí dřívější zisky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P94e65t71r 45M42i25c17h87a12l 2790104211592

2030? Utopie, naštěstí. Dokonce i sám pán od Fordu přiznává, že autonomní systémy mají problém rozlišit, co se děje na silnici a co už k provozu nepatří. Klasický příklad - dvě báby stojí u přechodu a klábosí. Automat to vyhodnotí, že chtějí přecházet a zastaví. Báby na něj budou mávat, ať jede dál, že přecházet nechtějí. Automat to těžko pochopí a bude stát dál. Stvoří zácpu, v ní se najde jeden "netrpělivý" a na malér je zaděláno. Podobných situací, kdy člověk situaci odhadně a automat nikoliv si umím představit desítky. A dokud nebude existovat skutečná umělá inteligence, pak jsou autonomní auta nesmysl. Jistě, člověk je slabý článek, unaví se, může být nepozorný, udělá chybu, ale pořád má v sobě lidský faktor, který žádný automat nikdy mít nebude, ale kterému se ve vzdálené budoucnosti ta umělá inteligence možná dokáže přiblížit. Rozhodně to ale nebude do roku 2020 ani 2030.

0/0
16.3.2016 12:10

J25a83n 21F62r82o38l31í65k 6976500985714

V roce 2030 přijedou policajti k dopravní nehodě. Tak pane robote předložte mě řidičský průkaz. A který čip tu nehodu zavinil? ;-D

0/0
16.3.2016 17:10

M61i44l68a65n 25K56r58á13l 8243838121981

myslím že ve městech budeme muset řídit dál, mimo město a dálnice budou už řídit automaty.

0/0
17.3.2016 9:16
Foto

L96a74d95i25s67l10a82v 23A93n45t20o95š 7668283458694

Za 14 let, jo? Tak to aby uz zacali utlumovat vyrobu. :-D Kolik lidi by si koupilo auto, ktere nemuzou ridit?

0/0
15.3.2016 23:56

A45l27e45š 50L87i34s78o41v77s66k46ý 9809588222862

Jsou srandovní, takové ty zaručené předpovědi!

Z časopisu ABC - rok 1960:

Až bude tobě, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který už v mnohém nebude podoben dnešku. Budovatelé budou mít k dispozici moderní automatizované závody, zvládnou zemědělské práce průmyslovým způsobem, budou pracovat šest hodin denně. V té době proniknou hluboko do tajů vesmíru. To všechno se promítne do každodenního života: 250 milionů tun oceli ročně, hojnost všech prostředků, městská doprava zdarma, bezplatné stravování ve školních a závodních jídelnách, bydlení v prostorných bytech bez nájemného, levné nebo bezplatné turistické základny atd. To není začátek fantastické povídky našeho časopisu, to je reálný dvacetiletý program Sovětského svazu, o kterém píše, mluví a přemýšlí celý svět. V roce 1980 bude jeho náskok sedminásobný. Je krásné žít v takovém světě! Všichni se musíme přičinit! Učit se a pracovat. I mimo školu ve svých oddílech, kroužcích i ve speciálních kolektivech. Budoucnost potřebuje lidi odvážné, čestné, muže a ženy, kteří umějí žít v kolektivu a pro kolektiv.

+2/0
15.3.2016 23:11

P62e49t51r 96M67i81c72h61a82l 2660954711642

Jo jo, hlavně těch 250 milionů tun oceli. Tanků měli soudruzi vždycky "málo". :-)

0/0
16.3.2016 12:15

J68a71n 49F56r56o74l89í29k 6476910125404

V roce 1970 jsem ve VTM (Věda a technika mládeži) četl článek o tom jak v roce 2000 budou auta kvůli přetížení silnic létat. No mají chlapci už 16 let zpoždění.;-D

0/0
16.3.2016 17:12

M56i60r54e32k 81G47a71j16e21r 5401646879610

"Musíme proto výrazně zapracovat na přístupu prodejců, na on-line službách jako jsou nonstop telefonní konzultace." - Doufám, že jim do příštího autosalonu dojde, že by měli zapracovat na tom, aby řidiči žádné telefonní konzultace nepotřebovali, natož nonstop. Mají se stále co učit od Japonců.

0/0
15.3.2016 22:50
Foto

P98a88v86e15l 57M87a47r81t81i72n95e92k 9835965911253

Opravdu firma budoucnosti. Privezli nam firemni Tranzity a uz jim rezaveji ramy, po 2 tydnech uzivani. Nechce to jet, a vaha auta, ktere ma dovolene 3.5 tuny s nastavbou na sklopku ma vahu 3.1 tuny. Ano, nastavba neni Forda, ale ten zbytek ano. Takze, tohle blaboleni je fantasmagorie.

0/0
15.3.2016 20:25

M25a96r80t78i56n 21H35o97u71b63a 6283141699348

ze by se ford vratil k ramove karoserii? nechce semi verit

ale pokud vam po 2 tydnech neco rezavi, tak jste to jiste uspesne reklamovali

nechce to jet - ja mam zkuenost, ze auto jede podle toho, jaky ma motor vykon.

0/0
15.3.2016 22:41

P21e21t94r 34P73o36s27p23í36š60i47l 4518944606656

Když čtu taková prohlášení, tak si vždy vzpomenu na Katapult a písničku Až se bude psát rok 2006...

+4/0
15.3.2016 17:28

V44l76a89s83t68i39m57i90l 91T67e24n90c94e88r 4410890667120

"V roce 2030 už možná lidem nebude dovoleno řídit, věští Ford". Jistě. Na Mars bude Student agency vypravovat dvě linky denně. A na Měsíc natáhneme 6 místnou klimatizovanou lanovku.

+3/0
15.3.2016 13:03

R34a61d70i93m 21S43v73o21b54o72d68a 9673609866602

kdyz nebude lidem dovoleno ridit, tak cely koncept automobilismu nebude mit smysl.

a urcite to nebude v roku 2030.

+1/0
15.3.2016 11:23

M70a54r49t90i52n 31K81a26r59á39s88e96k 9468423548968

No nevim, pro me je smysl auta ten, ze se diky nemu dostanu vsude mnohem rychleji nez hromadnou dopravou, nebo to ze si muzu zaridit (i kdyz ridim rad)

0/0
15.3.2016 11:56
Foto

L13a55d59i36s45l73a49v 86A57n93t11o37š 7338393308724

Oboje. V prvnim pripade je lepsi si volat taxik.

0/0
15.3.2016 23:57

M13a57r31t76i86n 26K96a44r73á74s20e33k 9668923818678

No mensi problem taxiku je v tom, ze vyjde cca 4x draze nez doprava vlastnim autem....

0/0
16.3.2016 9:05

J33i89ř52í 17K31o96c62u34r21e94k 6935494755328

To je fajn, když najezdíte 15+15 km denně a to tam, kde autobus jede ráno, školák, odpolední školák a 5 "večer". Dávat nějakých 30.000 Kč měsíčně za dopravu do práce? V místech, kde není MHD nejsou ani pražské platy.

0/0
16.3.2016 16:52

Z88b24y65n49ě20k 87B48r52á69z78d26i38l 5625426263289

V roce 2030 se tu bude jezdit na oslech a velbloudech:-/

+4/0
15.3.2016 11:09

J19a70r76d14a 91S58o64k20o49l 1456638481181

Vypadá to že máš lepší odhad nežli odborníci od Fordu R^

0/0
15.3.2016 15:28

M62a36r54t36i51n 76P56e97t55ř96í87k 4282569671621

Jojo... a v roce 2020 už možná lidem nebude dovoleno MYSLET. Je totiž dokázáno, že 1) je to namáhavé a 2) úřední šiml to zvládne za nás ;-DRv

+2/0
15.3.2016 11:05

J92a65r56d52a 46S72o52k34o69l 1596938351801

V autě chci řadit a řídit jinak si ho nechte!!

+2/0
15.3.2016 10:29

R48o31m10a26n 70Š48e76s30t60á27k 5224969613783

Nechápu, proč se nám automobilka Ford snaží vnutit představu, že řídit vlastní auto je fuj. Přitom pro lidi, co nechtějí řídit nebo nechtějí vlastnit auto a stačí jím sdílení dopravního prostředku s jinými, už alternativa existuje. Říká se jí autobus.

+1/0
15.3.2016 10:09
Foto

J10a17r50o58s65l17a86v 62R51e88z65n60i89k 1169672907435

Autobus je jedna cast toho celeho systemu. Me se libi jak to popisuje - kombinace sdilene auto na tech par poslednich mil (pujcovna to resi dobre, jen dostupnost mimo letiste muze byt horsi), autobus na delsi, pak clovek sedne do letadla a znovu to same, ale v opacnem gardu. Zaroven nejak nemuzu vlastnit 10 aut dle dane potreby. Nedavno jsem jel do IKEA, zena chtela skrin - kdyz jsem uvidel tu dvoumetrovou krabici, tak jsem vedel, ze se nevejde. Ale na 98% nam ta velikost staci, na to 1% bych si vzal vetsi. A pak fakt o vikendu, proc si neudelat radost a vzit si na dalsi procento trebas Mustanga... Zcela neprakticke na denni jezdeni. Jo a ted auto stoji 8 hodin pred officem - mist k parkovani tolik neni, mohlo by nekde jinde jezdit.

0/−1
15.3.2016 10:20

R85o29m14a61n 82Š54e62s57t96á73k 5364219263353

Já Vám rozumím, že Vám by to třeba takhle vyhovovalo. Ale proč mně (automobilky a jiní) nutí svou představu o dopravě. Moje představa je, že skříň z Ikea si odvezu na půjčeném přívěsném vozíku (nebo si zaplatím, aby mi to někdo přivezl), o víkendu se svezu autem, které mám doma, a nevadí mi, že během pracovního dne mé auto stojí před firmou.

+2/0
15.3.2016 10:42

M51i29c11h14a57l 49K97r75e23j82č86í 1526980191303

Ve chvíli, kdy bude počítač řídit spolehlivěji než člověk, stane se člověk rizikovým faktorem a nebezpečím pro společnost a tudíž může být jeho účast na řízení vozidla zakázána.

0/0
15.3.2016 11:46

R88o21m22a73n 63Š70e17s95t27á20k 5114819673313

Vycházíte z předpokladu, že každý člověk, který řídí auto, je pro společnost nebezpečný. Počet řidičů v ČR je asi 6,5 milionu, ročně (2015) se stane asi 93 000 dopravních nehod. Předpokládejme, že viníkem dopravní nehody je pokaždé jiný řidič. Opravdu si myslíte, že je kvůli 1,4 % řidičů, kteří zavinili dopravní nehodu, nutné zakázat řízení i zbývajícím 98,6 % řidičů, kteří jezdí bez nehod?

+1/0
15.3.2016 13:55

J30i66ř58í 88K16o20c96u41r18e93k 6635314695938

Áno a necháme řidit i cyklisty, ketří často nejen že neznají pravidla provozu?

0/0
16.3.2016 16:56

V61l42a80d50i15s18l98a96v 23B38u38r82y52š20e79k 3243466362344

automobilka Ford vychází z reality a to že automobilismus se neřídí tím co lidé chtějí a co nechtějí, tak například když se budete ptát lidí, jestli chtějí třeba emisní normu euro 6, tak vám většina řekne, že nechtějí a přesto zavedena je, prostě vyjde zákon, že od 1.1.2098 nesmí jet auto řízené řidičem a nikdo se vás nebude ptát co vy chcete a co vy nechcete, tak to jei teď

+2/0
15.3.2016 10:48

R21o51m75a89n 34Š88e17s48t30á88k 5914169153803

A jaký názor máte? Chcete zakázat lidem řízení nebo ne?

0/0
15.3.2016 10:52

V11l84a30d77i92s86l14a10v 59B72u95r56y34š69e90k 3323196962494

já jsem liberál, nikomu bych nic nezakazoval, bohužel pochybuju, že se mě na to bude někdo kdo to rozhodne ptát, nikdy se mě na při žádným omezení svobody nikdo neptal na to co si o tom myslím a automobilka Ford prostě předpokládá, že se to nezmění, nic jinýho bych v tom nehledal

+5/0
15.3.2016 11:13

D92a40v21i19d 31V11i35k68t80o74r84a 9714624485587

Nu což, totalita se pomalu blíží nejen na silnicích...

+1/0
15.3.2016 11:44

V62l12a41d92i56s44l27a16v 69B73u15r13y20š24e60k 3263886412434

totalita na silnicích byla u nás vždycky

+1/0
15.3.2016 11:49

J18a33n 75J24a38n54e83č89e63k 9160293600856

"Nedávno jsem slyšel hodně zajímavou věc: v roce 2030 už lidem nebude povoleno řídit..."

Čistá utopie, naštěstí ;-)

+2/0
15.3.2016 10:03
Foto

J35a33r43o32s51l44a21v 77R40e91z62n55i29k 1689412227465

Bohuzel to bude trvat mnohem dyl - protoze to bude vyzadovat upravu infrastruktury a tam to jde extremne pomalu... Ale snad se toho jeste doziju.

0/−3
15.3.2016 10:22

R56a78d11i87m 42S54v52o87b80o76d67a 9123829966462

ja doufam ze ne

+4/0
15.3.2016 11:24

J97i89ř74í 64K39o69c62u81r22e82k 6325974515798

To jo, všecky vesnické silničky. A nedejbože, když se na silnici objeví Dorota Piškunová s dvoukolákem, jak veze krmení králíkům. A sama ho řídí.

0/0
16.3.2016 16:59

J16a13k49u78b 85F75e36i97f40a16r 7649129196149

Nesmysl. Ve Fordu asi moc hulí. I kdyby se podařilo do onoho roku vybudovat (alespoň v celé EU) takovou (nejen) komunikační infrastrukturu, aby mohly vozy s poloautomatickým nebo autonomním řízení do běžného provozu, bude to stále velmi diskutabilní, protože by se v provozu potkávala s vozy tradičními. To by muselo dojít k jejich zakázání, co je vlastně legislativně nemožné.

+2/−1
15.3.2016 8:29

R86a41d75i51m 59D17r13b40o86h64l53a44v 5721806643887

No tak nějak.

A hlavně kdo by nesl odpovědnost za nehody a způsobená zranění a úmrtí? Jak toto mají ve Fordu vyřešené?

0/0
15.3.2016 9:24

M51i79c87h57a20l 24N84o88v10á74k 7470559207674

Ale nesmysl, ty auta už jezdí po cestě, např. Tesla, BMW 7,X, Mercedes i Audi nejvyšší modely, nyní tuto výbavu dává do aut i Ford, který v autosalonu představil právě model, který to zvládá.

0/0
15.3.2016 10:39

J60a89k90u75b 15F85e83i91f91a86r 7779959986619

jenže to se pořád jedná o více či méně pokročilé jízdní asistenty, nikoli o autonomní řízení. To testuje třeba google a naposledy jeho Lexus přehlédl autobus.

0/0
15.3.2016 11:38

M46i19c33h76a89l 36N74o76v46á65k 7680239607214

Tito asistenti, o kterých mluvíte za vás celou odřídí a vám stačí jen držet ruce na volantu. A teď si představte, že po roce 2030 tito asistenti budou nevypínatelní. Takže jak? Budete řídit, nebo nebudete moct řídit sám?;-D

0/0
16.3.2016 6:34

M61i17r37e25k 81G76a50j67e55r 5711156269430

Nikoliv. Netřeba zakazovat stávající auta. To je naprosto chybný argument a očividně falešný. Stejně jako povinnost připoutat se byla platila vždy jen ve voze, které má bezpečnostní pásy.

0/0
15.3.2016 22:55

J41a21n 36P66e29k47a 5793133263

Svět se v Brusel obrací.

+7/−1
15.3.2016 8:13

V82l55a67d41i71s60l38a53v 65B80u18r93y64š26e20k 3403406402474

jednou budou auta řídit stroje, to asi jo, ale v době, kdy polovina aut u nás je stará více jak 20 let, mají karburátory, nemají ani ABS a v případě nehody jejich posádka nedostane šanci na přežití, tak představa že budou za 14 let řídit auta počítače je úsměvná, nejdříve to bude v USA, my bysme mohli počítat s tím, že to bude u nás tak 30 let po nich, tedy nejdříve tak za 80 let, ale nespíše později, největší překážkou bude přesvěčit staromilce, aby vyměnili svoji felicii r.v. 1999, kterou potřebují na přepravu do Lídla a k lékaři za nový auto

0/0
15.3.2016 8:01

J85i97ř71í 68Z61ý21k92a 9109953961230

tak ono to není o staromilectví, ale s nákupen nového, resp. novějšího auta je spojeno několik překážek.

První je cena. Kde vzít 300t Kč na nové auto, když je život člověka zatížen více jak 50% daní?

Druhou překážkou jsou provozní náklady ... pokud toho "staromilce" stojí staré auto provozně 15t Kč/rok (bez phm), těžko ho přesvědčit, že každoročně přijde o 30t Kč jen na ztrátě hodnoty a k tomu musí ještě připočíst cenu dražšího servisu a vyššího pojištění.

Třetí překážka - co vybrat, aby to bylo spolehlivé alespoň tak, jako to staré auto. Vždyť ty dnešní pixly mají kolikrát problémy se dožít 100t km bez fatálních závad. Kdyby to bylo jen o selhávajících čidlech atp., ale odchází i motory, turba a převodovky tím, jak se vše neustále "optimalizuje" (rozuměj ošizuje). Že ty fatální závady postihuje 1 auto ze 100? To je sakra blbá loterie.

0/0
15.3.2016 9:31

V51l54a94d28i75s26l87a24v 56B12u87r51y55š32e70k 3743986482744

to je všechno pravda, jen je potřeba ještě dodat, že kdyby nebyli lidé zatíženi 50 % daní, tak by nedostali důchod, museli by si na operaci půjčit a na auto by neměli úplně stejně, jako teď, na faktu, že u nás nebudou povinně jezdit auta bez řediče ještě víc jak 100 let to celkem nic nemění

0/0
15.3.2016 10:39

M38a74r80t97i93n 31H28o38u57b10a 6413301899678

ale nesmysl.

USA neni jen tech par velkych mest na pobrezi atlantiku a pacifiku. jsou to takeobrovkse prosotry uvnitr us, kde maji infrastrukturu a zastaralost techniky podobne te nasi

0/0
15.3.2016 22:49

M67i19c48h42a52l 33N20o44v43á27k 7950409137524

Je to velice pravděpodobné z hlediska bezpečnosti. Když vynalezli ABS netrvalo dlouho, kdy to uvedli jako POVINNOST do všech vozů cca do 15let. Když se zadařilo spustit ESP netrvalo víc než 10let aby tuto výbavu měly povinně všechny vozidla od roku 2014.

Dneska některá auta už umí sama řídit a tedy mám dojem, když to bude optimální a nic se extra nestane, že ten člověk může mít pravdu.

0/0
15.3.2016 8:01

V92l44a33d77i52s93l18a70v 94B32u33r52y75š77e22k 3853816302894

povinost však platila jen do nových aut, ten člověk říká, že by auta bez řidiče za 15 let nemohla jezdit, jenže auta bez ABS dnes běžně jezdí a zakázána nejsou, takže asi mít pravdu nebude

0/0
15.3.2016 8:04

M57i34c13h41a27l 97N17o54v48á16k 7230879547884

Takoví lidi nemají představu o realitě a zajímají je pouze nové výrobky. A mám dojem, že na nové výrobky vyrobené v roce 2030 to se může vztahovat.

0/0
15.3.2016 8:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.