Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V roce 2030 už možná lidem nebude dovoleno řídit, věští Ford

„Řízení necháme strojům,“ předpovídá Roelant de Waard, viceprezident evropského Fordu. První auta jezdící bez řidiče podle něj uvidíme v provozu do čtyř let. Jedna z největších světových automobilek zřejmě skončí s výrobou některých modelů, jejichž prodeje už nepřinášejí dřívější zisky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P88e29t97r 80M92i38c56h65a66l 2480914871602

2030? Utopie, naštěstí. Dokonce i sám pán od Fordu přiznává, že autonomní systémy mají problém rozlišit, co se děje na silnici a co už k provozu nepatří. Klasický příklad - dvě báby stojí u přechodu a klábosí. Automat to vyhodnotí, že chtějí přecházet a zastaví. Báby na něj budou mávat, ať jede dál, že přecházet nechtějí. Automat to těžko pochopí a bude stát dál. Stvoří zácpu, v ní se najde jeden "netrpělivý" a na malér je zaděláno. Podobných situací, kdy člověk situaci odhadně a automat nikoliv si umím představit desítky. A dokud nebude existovat skutečná umělá inteligence, pak jsou autonomní auta nesmysl. Jistě, člověk je slabý článek, unaví se, může být nepozorný, udělá chybu, ale pořád má v sobě lidský faktor, který žádný automat nikdy mít nebude, ale kterému se ve vzdálené budoucnosti ta umělá inteligence možná dokáže přiblížit. Rozhodně to ale nebude do roku 2020 ani 2030.

0/0
16.3.2016 12:10

J73a37n 28F89r33o67l62í90k 6156930215734

V roce 2030 přijedou policajti k dopravní nehodě. Tak pane robote předložte mě řidičský průkaz. A který čip tu nehodu zavinil? ;-D

0/0
16.3.2016 17:10

M36i11l83a30n 15K50r50á91l 8373718351381

myslím že ve městech budeme muset řídit dál, mimo město a dálnice budou už řídit automaty.

0/0
17.3.2016 9:16
Foto

L54a77d17i12s61l30a89v 53A15n45t15o47š 7298283618664

Za 14 let, jo? Tak to aby uz zacali utlumovat vyrobu. :-D Kolik lidi by si koupilo auto, ktere nemuzou ridit?

0/0
15.3.2016 23:56

A74l40e82š 35L85i17s66o37v71s44k60ý 9969508942332

Jsou srandovní, takové ty zaručené předpovědi!

Z časopisu ABC - rok 1960:

Až bude tobě, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který už v mnohém nebude podoben dnešku. Budovatelé budou mít k dispozici moderní automatizované závody, zvládnou zemědělské práce průmyslovým způsobem, budou pracovat šest hodin denně. V té době proniknou hluboko do tajů vesmíru. To všechno se promítne do každodenního života: 250 milionů tun oceli ročně, hojnost všech prostředků, městská doprava zdarma, bezplatné stravování ve školních a závodních jídelnách, bydlení v prostorných bytech bez nájemného, levné nebo bezplatné turistické základny atd. To není začátek fantastické povídky našeho časopisu, to je reálný dvacetiletý program Sovětského svazu, o kterém píše, mluví a přemýšlí celý svět. V roce 1980 bude jeho náskok sedminásobný. Je krásné žít v takovém světě! Všichni se musíme přičinit! Učit se a pracovat. I mimo školu ve svých oddílech, kroužcích i ve speciálních kolektivech. Budoucnost potřebuje lidi odvážné, čestné, muže a ženy, kteří umějí žít v kolektivu a pro kolektiv.

+2/0
15.3.2016 23:11

P11e12t89r 44M55i59c60h38a83l 2140674671892

Jo jo, hlavně těch 250 milionů tun oceli. Tanků měli soudruzi vždycky "málo". :-)

0/0
16.3.2016 12:15

J94a45n 10F86r88o82l27í96k 6876980515474

V roce 1970 jsem ve VTM (Věda a technika mládeži) četl článek o tom jak v roce 2000 budou auta kvůli přetížení silnic létat. No mají chlapci už 16 let zpoždění.;-D

0/0
16.3.2016 17:12

M20i79r39e27k 69G91a13j19e22r 5131456389820

"Musíme proto výrazně zapracovat na přístupu prodejců, na on-line službách jako jsou nonstop telefonní konzultace." - Doufám, že jim do příštího autosalonu dojde, že by měli zapracovat na tom, aby řidiči žádné telefonní konzultace nepotřebovali, natož nonstop. Mají se stále co učit od Japonců.

0/0
15.3.2016 22:50
Foto

P16a17v24e11l 98M31a28r48t75i42n35e43k 9725185661773

Opravdu firma budoucnosti. Privezli nam firemni Tranzity a uz jim rezaveji ramy, po 2 tydnech uzivani. Nechce to jet, a vaha auta, ktere ma dovolene 3.5 tuny s nastavbou na sklopku ma vahu 3.1 tuny. Ano, nastavba neni Forda, ale ten zbytek ano. Takze, tohle blaboleni je fantasmagorie.

0/0
15.3.2016 20:25

M35a22r12t48i95n 44H79o30u21b24a 6213631579778

ze by se ford vratil k ramove karoserii? nechce semi verit

ale pokud vam po 2 tydnech neco rezavi, tak jste to jiste uspesne reklamovali

nechce to jet - ja mam zkuenost, ze auto jede podle toho, jaky ma motor vykon.

0/0
15.3.2016 22:41

P90e10t70r 13P81o75s12p95í88š77i32l 4988434466136

Když čtu taková prohlášení, tak si vždy vzpomenu na Katapult a písničku Až se bude psát rok 2006...

+4/0
15.3.2016 17:28

V82l95a83s46t41i86m90i43l 89T85e70n36c92e88r 4830200637890

"V roce 2030 už možná lidem nebude dovoleno řídit, věští Ford". Jistě. Na Mars bude Student agency vypravovat dvě linky denně. A na Měsíc natáhneme 6 místnou klimatizovanou lanovku.

+3/0
15.3.2016 13:03

R97a50d35i72m 68S35v89o74b38o32d34a 9253969116422

kdyz nebude lidem dovoleno ridit, tak cely koncept automobilismu nebude mit smysl.

a urcite to nebude v roku 2030.

+1/0
15.3.2016 11:23

M26a38r28t36i27n 26K90a10r65á80s27e21k 9488193178158

No nevim, pro me je smysl auta ten, ze se diky nemu dostanu vsude mnohem rychleji nez hromadnou dopravou, nebo to ze si muzu zaridit (i kdyz ridim rad)

0/0
15.3.2016 11:56
Foto

L66a68d19i45s95l77a20v 36A58n55t65o57š 7678183748884

Oboje. V prvnim pripade je lepsi si volat taxik.

0/0
15.3.2016 23:57

M69a92r75t59i65n 82K45a72r17á49s68e90k 9518233508658

No mensi problem taxiku je v tom, ze vyjde cca 4x draze nez doprava vlastnim autem....

0/0
16.3.2016 9:05

J30i27ř66í 55K87o65c46u48r28e90k 6775714605428

To je fajn, když najezdíte 15+15 km denně a to tam, kde autobus jede ráno, školák, odpolední školák a 5 "večer". Dávat nějakých 30.000 Kč měsíčně za dopravu do práce? V místech, kde není MHD nejsou ani pražské platy.

0/0
16.3.2016 16:52

Z41b57y15n38ě51k 54B42r57á49z83d32i45l 5375556183289

V roce 2030 se tu bude jezdit na oslech a velbloudech:-/

+4/0
15.3.2016 11:09

J84a44r14d98a 37S50o51k29o10l 1136568361401

Vypadá to že máš lepší odhad nežli odborníci od Fordu R^

0/0
15.3.2016 15:28

M73a15r73t21i73n 17P21e85t23ř71í94k 4332729771821

Jojo... a v roce 2020 už možná lidem nebude dovoleno MYSLET. Je totiž dokázáno, že 1) je to namáhavé a 2) úřední šiml to zvládne za nás ;-DRv

+2/0
15.3.2016 11:05

J33a52r37d89a 40S10o16k42o66l 1616158901161

V autě chci řadit a řídit jinak si ho nechte!!

+2/0
15.3.2016 10:29

R85o37m47a97n 15Š26e74s78t57á33k 5634479963413

Nechápu, proč se nám automobilka Ford snaží vnutit představu, že řídit vlastní auto je fuj. Přitom pro lidi, co nechtějí řídit nebo nechtějí vlastnit auto a stačí jím sdílení dopravního prostředku s jinými, už alternativa existuje. Říká se jí autobus.

+1/0
15.3.2016 10:09
Foto

J70a72r18o75s63l71a67v 94R57e75z66n95i39k 1679712167595

Autobus je jedna cast toho celeho systemu. Me se libi jak to popisuje - kombinace sdilene auto na tech par poslednich mil (pujcovna to resi dobre, jen dostupnost mimo letiste muze byt horsi), autobus na delsi, pak clovek sedne do letadla a znovu to same, ale v opacnem gardu. Zaroven nejak nemuzu vlastnit 10 aut dle dane potreby. Nedavno jsem jel do IKEA, zena chtela skrin - kdyz jsem uvidel tu dvoumetrovou krabici, tak jsem vedel, ze se nevejde. Ale na 98% nam ta velikost staci, na to 1% bych si vzal vetsi. A pak fakt o vikendu, proc si neudelat radost a vzit si na dalsi procento trebas Mustanga... Zcela neprakticke na denni jezdeni. Jo a ted auto stoji 8 hodin pred officem - mist k parkovani tolik neni, mohlo by nekde jinde jezdit.

0/−1
15.3.2016 10:20

R68o25m15a10n 84Š33e96s27t55á13k 5144749283733

Já Vám rozumím, že Vám by to třeba takhle vyhovovalo. Ale proč mně (automobilky a jiní) nutí svou představu o dopravě. Moje představa je, že skříň z Ikea si odvezu na půjčeném přívěsném vozíku (nebo si zaplatím, aby mi to někdo přivezl), o víkendu se svezu autem, které mám doma, a nevadí mi, že během pracovního dne mé auto stojí před firmou.

+2/0
15.3.2016 10:42

M51i43c68h44a68l 57K84r50e29j47č89í 1796710401193

Ve chvíli, kdy bude počítač řídit spolehlivěji než člověk, stane se člověk rizikovým faktorem a nebezpečím pro společnost a tudíž může být jeho účast na řízení vozidla zakázána.

0/0
15.3.2016 11:46

R86o16m16a50n 72Š93e31s90t40á84k 5494219583183

Vycházíte z předpokladu, že každý člověk, který řídí auto, je pro společnost nebezpečný. Počet řidičů v ČR je asi 6,5 milionu, ročně (2015) se stane asi 93 000 dopravních nehod. Předpokládejme, že viníkem dopravní nehody je pokaždé jiný řidič. Opravdu si myslíte, že je kvůli 1,4 % řidičů, kteří zavinili dopravní nehodu, nutné zakázat řízení i zbývajícím 98,6 % řidičů, kteří jezdí bez nehod?

+1/0
15.3.2016 13:55

J68i63ř29í 38K11o24c61u70r32e12k 6585744275958

Áno a necháme řidit i cyklisty, ketří často nejen že neznají pravidla provozu?

0/0
16.3.2016 16:56

V66l19a15d60i65s17l68a95v 96B34u55r78y29š51e37k 3583296462364

automobilka Ford vychází z reality a to že automobilismus se neřídí tím co lidé chtějí a co nechtějí, tak například když se budete ptát lidí, jestli chtějí třeba emisní normu euro 6, tak vám většina řekne, že nechtějí a přesto zavedena je, prostě vyjde zákon, že od 1.1.2098 nesmí jet auto řízené řidičem a nikdo se vás nebude ptát co vy chcete a co vy nechcete, tak to jei teď

+2/0
15.3.2016 10:48

R41o59m82a70n 50Š69e25s56t25á83k 5134919973753

A jaký názor máte? Chcete zakázat lidem řízení nebo ne?

0/0
15.3.2016 10:52

V35l34a30d79i87s54l50a49v 72B66u94r82y32š94e20k 3423726822214

já jsem liberál, nikomu bych nic nezakazoval, bohužel pochybuju, že se mě na to bude někdo kdo to rozhodne ptát, nikdy se mě na při žádným omezení svobody nikdo neptal na to co si o tom myslím a automobilka Ford prostě předpokládá, že se to nezmění, nic jinýho bych v tom nehledal

+5/0
15.3.2016 11:13

D47a85v46i83d 48V64i90k49t60o52r22a 9934414565127

Nu což, totalita se pomalu blíží nejen na silnicích...

+1/0
15.3.2016 11:44

V93l27a16d78i41s91l84a91v 85B26u75r66y47š30e46k 3823206302804

totalita na silnicích byla u nás vždycky

+1/0
15.3.2016 11:49

J59a89n 87J49a81n24e95č14e89k 9960603710626

"Nedávno jsem slyšel hodně zajímavou věc: v roce 2030 už lidem nebude povoleno řídit..."

Čistá utopie, naštěstí ;-)

+2/0
15.3.2016 10:03
Foto

J35a30r10o92s35l93a50v 29R62e92z59n66i72k 1969532297245

Bohuzel to bude trvat mnohem dyl - protoze to bude vyzadovat upravu infrastruktury a tam to jde extremne pomalu... Ale snad se toho jeste doziju.

0/−3
15.3.2016 10:22

R69a11d73i60m 96S21v15o76b34o64d44a 9863949946352

ja doufam ze ne

+4/0
15.3.2016 11:24

J53i22ř40í 27K29o52c56u26r78e60k 6965964385828

To jo, všecky vesnické silničky. A nedejbože, když se na silnici objeví Dorota Piškunová s dvoukolákem, jak veze krmení králíkům. A sama ho řídí.

0/0
16.3.2016 16:59

J19a26k52u84b 75F37e58i97f12a38r 7189949256109

Nesmysl. Ve Fordu asi moc hulí. I kdyby se podařilo do onoho roku vybudovat (alespoň v celé EU) takovou (nejen) komunikační infrastrukturu, aby mohly vozy s poloautomatickým nebo autonomním řízení do běžného provozu, bude to stále velmi diskutabilní, protože by se v provozu potkávala s vozy tradičními. To by muselo dojít k jejich zakázání, co je vlastně legislativně nemožné.

+2/−1
15.3.2016 8:29

R39a16d41i66m 97D33r23b59o65h36l98a70v 5221846933987

No tak nějak.

A hlavně kdo by nesl odpovědnost za nehody a způsobená zranění a úmrtí? Jak toto mají ve Fordu vyřešené?

0/0
15.3.2016 9:24

M10i24c76h93a25l 47N90o12v29á66k 7760549207124

Ale nesmysl, ty auta už jezdí po cestě, např. Tesla, BMW 7,X, Mercedes i Audi nejvyšší modely, nyní tuto výbavu dává do aut i Ford, který v autosalonu představil právě model, který to zvládá.

0/0
15.3.2016 10:39

J18a34k37u55b 86F72e28i39f97a14r 7699589606269

jenže to se pořád jedná o více či méně pokročilé jízdní asistenty, nikoli o autonomní řízení. To testuje třeba google a naposledy jeho Lexus přehlédl autobus.

0/0
15.3.2016 11:38

M84i14c24h72a14l 12N37o93v27á31k 7840909247394

Tito asistenti, o kterých mluvíte za vás celou odřídí a vám stačí jen držet ruce na volantu. A teď si představte, že po roce 2030 tito asistenti budou nevypínatelní. Takže jak? Budete řídit, nebo nebudete moct řídit sám?;-D

0/0
16.3.2016 6:34

M47i40r56e67k 49G62a27j73e43r 5651976319790

Nikoliv. Netřeba zakazovat stávající auta. To je naprosto chybný argument a očividně falešný. Stejně jako povinnost připoutat se byla platila vždy jen ve voze, které má bezpečnostní pásy.

0/0
15.3.2016 22:55

J69a25n 71P34e66k86a 5743263243

Svět se v Brusel obrací.

+7/−1
15.3.2016 8:13

V52l13a50d17i74s24l17a15v 70B94u57r88y91š67e57k 3123186962974

jednou budou auta řídit stroje, to asi jo, ale v době, kdy polovina aut u nás je stará více jak 20 let, mají karburátory, nemají ani ABS a v případě nehody jejich posádka nedostane šanci na přežití, tak představa že budou za 14 let řídit auta počítače je úsměvná, nejdříve to bude v USA, my bysme mohli počítat s tím, že to bude u nás tak 30 let po nich, tedy nejdříve tak za 80 let, ale nespíše později, největší překážkou bude přesvěčit staromilce, aby vyměnili svoji felicii r.v. 1999, kterou potřebují na přepravu do Lídla a k lékaři za nový auto

0/0
15.3.2016 8:01

J20i70ř58í 74Z81ý32k67a 9779543961270

tak ono to není o staromilectví, ale s nákupen nového, resp. novějšího auta je spojeno několik překážek.

První je cena. Kde vzít 300t Kč na nové auto, když je život člověka zatížen více jak 50% daní?

Druhou překážkou jsou provozní náklady ... pokud toho "staromilce" stojí staré auto provozně 15t Kč/rok (bez phm), těžko ho přesvědčit, že každoročně přijde o 30t Kč jen na ztrátě hodnoty a k tomu musí ještě připočíst cenu dražšího servisu a vyššího pojištění.

Třetí překážka - co vybrat, aby to bylo spolehlivé alespoň tak, jako to staré auto. Vždyť ty dnešní pixly mají kolikrát problémy se dožít 100t km bez fatálních závad. Kdyby to bylo jen o selhávajících čidlech atp., ale odchází i motory, turba a převodovky tím, jak se vše neustále "optimalizuje" (rozuměj ošizuje). Že ty fatální závady postihuje 1 auto ze 100? To je sakra blbá loterie.

0/0
15.3.2016 9:31

V14l48a22d32i87s52l26a42v 87B13u66r37y94š13e72k 3903766572244

to je všechno pravda, jen je potřeba ještě dodat, že kdyby nebyli lidé zatíženi 50 % daní, tak by nedostali důchod, museli by si na operaci půjčit a na auto by neměli úplně stejně, jako teď, na faktu, že u nás nebudou povinně jezdit auta bez řediče ještě víc jak 100 let to celkem nic nemění

0/0
15.3.2016 10:39

M32a57r88t75i16n 53H92o38u68b84a 6173451619188

ale nesmysl.

USA neni jen tech par velkych mest na pobrezi atlantiku a pacifiku. jsou to takeobrovkse prosotry uvnitr us, kde maji infrastrukturu a zastaralost techniky podobne te nasi

0/0
15.3.2016 22:49

M52i89c18h75a69l 78N14o84v75á18k 7940529437634

Je to velice pravděpodobné z hlediska bezpečnosti. Když vynalezli ABS netrvalo dlouho, kdy to uvedli jako POVINNOST do všech vozů cca do 15let. Když se zadařilo spustit ESP netrvalo víc než 10let aby tuto výbavu měly povinně všechny vozidla od roku 2014.

Dneska některá auta už umí sama řídit a tedy mám dojem, když to bude optimální a nic se extra nestane, že ten člověk může mít pravdu.

0/0
15.3.2016 8:01

V70l18a40d89i30s39l74a69v 25B72u16r78y93š23e56k 3573806672154

povinost však platila jen do nových aut, ten člověk říká, že by auta bez řidiče za 15 let nemohla jezdit, jenže auta bez ABS dnes běžně jezdí a zakázána nejsou, takže asi mít pravdu nebude

0/0
15.3.2016 8:04

M28i51c22h63a25l 17N78o20v46á81k 7800809627204

Takoví lidi nemají představu o realitě a zajímají je pouze nové výrobky. A mám dojem, že na nové výrobky vyrobené v roce 2030 to se může vztahovat.

0/0
15.3.2016 8:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.