Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tesla má nový model, rok a půl před startem výroby jich prodala 130 tisíc

Americká automobilka Tesla Motors představila nový elektromobil Model 3, jehož cena bude začínat na 35 tisících dolarů (zhruba 830 tisíc korun). Automobil si již objednalo více než 130 tisíc lidí, ačkoli firma hodlá zahájit jeho dodávky zákazníkům teprve koncem příštího roku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P71e72t64r 43S45k42o29k83a30n 3159279153239

Elektromobily jsou budoucnost. Je to jen otazka lepsich baterii. Podle mne aniz to spolu vylozene souviselo, tak rozvoj pocitacu a mobilu velmi vyrazne v poslednich 15-20 letech pomohl k nastartovani toho vylepsovani baterii z cehoz v pristich letech bude tezit automobilovy prumysl. Kazdopadne je to dobre pro celou Zemi.

+2/0
2.4.2016 20:57

K37a62r51e78l 86B57l43á69h49a 1915226281619

Nechci s jistotou tvrdit, že elektromobily jsou ta největší budoucnost. Ale!

Trochu všichni řešíme co je teď k dispozici, že nejsou nabíječky na každém rohu, jak to udělat, když bydlím v paneláku, jak to udělám, když denně jezdím do Ostravy, že je to auto pořád ještě drahé, že se někomu nelíbí tvar jeho karoserie, atd.

Je potřeba se dívat trochu do budoucnosti a mít představivost.

0/0
2.4.2016 12:48

P60e36t31r 88M67a25r28e34č26e98k 1773721849278

Auto pro eko či normální pozéry . Nic jiného v tom není třeba hledat.

+3/−3
2.4.2016 11:36

T25o14m21á83š 35K53u89c38h30a27ř 3347221748751

Osobně se jako elektroinženýr domnívám, že elektromobily s vestavěnými bateriemi dobíjenými přímo ve voze nakonec nezvítězí. Jednak auta potřebují jezdit právě v době, když svítí slunce a je přebytek například solární elektřiny, takže se z velké části dobíjí elektřinou z uhlí či uranu. Druhak je problém s přenosem takového množství energie. Na jedné straně přecházíme na spotřebiče s příkony jednotky Wattů, a přitom chceme v garáži dobíjet baterii elektromobilu, kde dobít 60kWh baterii Tesla za hodinu znamená odběr 60 kW?, nebo za rozumnějších 6 hodin 10 kW, tedy stejně jako vytápění celého domu? A takle bude chtít dobíjet svá auta celé město?? To asi těžko.

Proto předpokládám, že nakonec zvítězí systém založený na tom, že energie bude převádět a akumulovat přímo například u solárních elektráren. Buď se podaří vyrábět baterie s výrazně vyšší hustotou energie na kg a v elektromobilech se baterie prostě budou místo nabíjení vyměňovat, nebo se takové baterie vyvinout nepodaří a pak to skončí na výrobě vodíku a autech na vodíkový pohon, či na jiné vhodné formě přeměny a akumulace energie.

Na druhou stranu nemám žádný problém s tím, když si lidé, co na to mají, budou elektromobily kupovat a pomohou tak rozvoji těchto technologií, ať už to dopadne jakkoli. Mám ale velký odpor k tomu, když toto dotuje stát.

+4/−2
2.4.2016 2:59

J17a37n 12V25e51s32e23l67ý 5324923822381

Vás bych si teda nenajal. Zjistěte si základní informace:

- 60 kWh je tak na 400 km ježdění, tj. s průměrným nájezdem vozu je to v podmínkách ČR tak na 10 dní.

- Průměrný odběr české domácnosti je okolo 3 000 kWh/rok, tj. přibližně průměrný odběr na úrovni 400 W, ale odběrná místa mají jistič na 25x-100x vyšší odběr. Opravdu si myslíte, že by distribuční soustava nezvládla nějakých 2 500 kWh/rok odběr elektromobilu?

- Typické auto je někde zaparkované >95% času, proč by se muselo nabíjet v noci v garáži? Proč ne třeba přes poledne když je páníček/panička v práci?

- Vodíkový pohon je marná snaha, to už je jednodušší dělat rovnou syntetický methan neboli 97% zemního plynu. Na ten už máte kompletní vybudovanou infrastrukturu včetně velkoskladů.

+1/−2
2.4.2016 8:17
Foto

M46i96c18h38a35l 79N18a84j58m52a33n 7869113436350

Jenže pro to nabíjení elektromobilu budete potřebovat v době nabíjení poměrně velký příkon. Nebo počítáte, že budete pár dní jezdit a pak pár dní nabíjet nízkým příkonem?

Velký počet novostaveb má dimenzovaný jistič na 3x25A a nejsou vyjímky s jističem 3x16A. Pokud by jste se nechtěl omezovat při ostatních činnostec hpři nabíjení auta (v řádech hodin) je potřeba jistič minimálně 3x32A, spíše 3x40A.

Průměrné auto není určitě zaparkováno 95% času v garáži, ono je třeba zaparkováno na parkovišti tam kde člověk pracuje, nebo třeba na parkovišti u obchodního centra...... A tam těžko někdo bude budovat infrastrukturu pro nabíjení aut, že? (neberu argument, že by to třeba dotoval stát.....).

+2/−1
2.4.2016 10:21

J16a46n 92V67e50s90e16l58ý 5494913492701

Potřebuju nabít svých 30-50 km, tj. max. 10 kwh za noc. Tomu říkáte velký příkon? Na třech fázích je to proud okolo 2A během 12 hodin (od sedmi do sedmi).

Zkušenost ukazuje, že ani instalace nabíjecího sloupku na parkovišti, udělání zásuvek do kandelábru, dobíjecí zásuvky v obchoďácích nebo v práci není nejmenší problém ani technický ani finanční. Naopak, když se to udělá trochu čikovně, je to věc vynášející drobný zisk.

+1/0
2.4.2016 11:51
Foto

M69i75c91h89a53l 61N42a69j61m90a33n 7189943856930

Ten výpočet Vám trošku hapruje.....

A ty zkušenosti jste vzal kde?

On je totiž problém v některých lokalitách vybudovat vůbec nějaká parkovací místa, natož je osazovat sloupky s el. rozvody.

Jen pro informaci, máte představu nákladů na vybudování jednoho nabíjecího sloupku?

0/0
2.4.2016 20:20

P66a32v78e59l 90O63b31d78r41ž26á56l89e69k 6956164128792

Výpočty máte pěkné, ale zapomínáte na pár drobností:

- distribuční soustava je dimenzovaná na nějakou soudobost ... typicky v paneláku má byt jistič 1x20 A ale celá stoupačka je jištěná (a stavěná) tak 120A pojistkami, i když je na jedné fázi těch bytů běžně 30. Nepředpokládá se, že by všichni najednou využili maximum, podle dimenze svého jističe. Což by ale při hromadném nabíjení aut v noci nutně nastalo.

- Nabíjení "když je páníček přes den v práci" zase vůbec nepočítá s tím, že se s autem většinou parkuje kde to jen jde (a třeba i nejde). Firem, které mají pro své zaměstnance vlastní uzavřené parkoviště, s kapacitou, aby se tam vešli všichni, opravdu moc není a i u těch si nedovedu představit jak investují statisíce do infrastruktury, aby si jejich zaměstnanci mohli během práce nabíjet svoje auta?

+1/0
2.4.2016 11:04

J85a87n 68V24e88s76e40l96ý 5574813922451

Hele, to, že lze něco nabíjet špickovým výkonem 100 kW neznamená, že se to tím výkonem opravdu nabíjet musí. Naopak pomalé nabíjení (do domácí nabíjení plně postačují 2 kW) dost svědčí životnosti baterií. A v noci je volného výkonu spousta.

A kdo tvrdí, že si všichni budou házet prodlužku z okna paneláku? V Berlíně třeba přidělali zásuvky na kandelábry. Dobíjíte potom za drobný měsíční paušál.

S Vámi s panem Najmanem je to typické. Kdo chce, hledá možnosti, kdo nechce, hledá výmluvy.

+2/0
2.4.2016 12:01
Foto

M83i12c44h41a94l 29N63a81j68m70a20n 7779223706210

Pan Najman pouze říká, že dnešní elektromobily (Tesla S, Nissan Leaf, Peugeot iOn......) nejsou ještě dostatečně zralé na to, aby se masověji rozšířili. Jejich výhody jsou pouze při specifickém použití, ale pro běžné uživatele to prostě ještě není, Za 10 let to může být úplně jinak.

+2/−1
2.4.2016 20:24

P21e44t85r 79M91a93r26e16č25e10k 1163971189888

Ten dojezd je trochu problematický , svícení , topení / chlazení ho celkem snižují. A ten příkon prostě bude zapotřebí tak či onak.

0/0
2.4.2016 11:34

J81a59n 66V73e96s47e79l72ý 5874343632211

Pokud vím, tak topení/chlazení v Nissanu Leaf má špičkový výkon 1 kW. Buráky.

0/0
2.4.2016 11:52
Foto

M81i25c13h28a96l 13N20a64j69m84a45n 7469173656900

Prosím o vysvětlení:

Proč není Nissan Leaf schopen v žádném testu při běžném používání ujet na jedno nabití přes 2/3 slibované vzdálenosti?

0/0
2.4.2016 20:26

P37a23v10o22l 64K28u28b55r14a34n 6489270360782

Prečo klasické automobily takisto nedosahujú sľubovaných hodnôt spotreby? Odpoveď je jednoduchá - blbé normy. Podľa EPA (to je americká norma na spotrebu) je to kapánek inak.

0/0
4.4.2016 12:06

P36e64t71r 49M68a60r83e36č63e17k 1313151229358

Vysvětlujte to zeleným lamám ! :-)

+2/0
2.4.2016 11:32

M93i20r60o57s23l94a30v 19B54i14l25k71a 3840375610857

trocha to otočme na bilanciu. priemerný rodinný dom s časťou strechy 70m2 vyhradenej pre fotovoltické panely dodá ročne v podmienka SR/ČR 10MWh elektriny , čo predstavuje pre EV auto so spotrebou 14kwh/100km cca 71 000 km jazdy ročne. A to uvažujeme súčasnú účinnosť fotovoltických panelov okolo 15%. Myslíte,že tento fakt nie je dostačnou hybnou silou na riešenie všetkých problémov o ktorých píšete ? A to nespomínam budovanie špeciálnych solárnych parkovísk, ktoré budú poskytovať elektrinu majoritne so slnka. Aj za cenu dvojitej akumulácie. LiFePO4 baterie majú účinnosť cyklu nabitie-vybitie min.95%. Nehovoriac o tom, že pri rozvoji technologie baterii ,s čím Tesla od začiatku kalkuluje, ľudia budú ochotní mať doma nielen EV ale aj battery bank pre maximálne zbierane elektriny zo svojej strechy.

0/0
2.4.2016 16:53

T12o14m42á15š 80K15u76c36h25a26ř 3227691868821

Jenže průměrný obyvatel střední Evropy nemá k dipozici 70 m2 jižní střechy ani náhodou. A ve vyspělých zemích s milionovými metropolemi je to ještě horší. A o tom, že je zpravidla problém získat jakoukoli možnost zaparkovat, natož u "zásuvky" snad psát nemusím. Umíte si vůbec představit odběr běžného parkoviště pro několik tisíc vozů ve větších městech? To z jejich solární střechy fakt nepokryjete.

Kdybyste můj příspěvek četl pozorně, tak byste věděl že nezpochybňuji například využití solární energie pro pohon aut (naopak je velmi vhodné právě tuto "denní" energii mít možnost takto akumulovat), ale stávající kombinaci těžkých baterií a problematické infrastruktury související se snahou o jejich dobíjení přímo ve voze. Pokud tyto baterie dokážou nahradit např. 20 kg vyměnitelným článkem, tak si to o dobíjení samotných článků třeba i doma ze soláru přímo říká. Zatímco druhý článek máte ve voze a jezdíte. Ale zatím to na takové články nevypadá.

0/0
3.4.2016 11:29

M56i35r37o98s43l16a72v 96B12i31l64k64a 3150825600887

ja za se hovorím o dostatočne silnej "hybnej sile", ktorá tie problémy vyrieši.

aj výmene batérií sa budú venovať nejaká skupina výrobcov, ktorá vsadí práve na to. Každému je však jasné, že sa dávajú na zmysluplnú cestu.

napríklad projekt Gogoro http://www.gogoro.com/ ide týmto smerom už dnes aj keď sa ziatiaľ jedná len o skútre. Ale už dnes !!

0/0
3.4.2016 22:15

P35e75t74r 45N59e50h47a11s22i88l 4382555804854

Teda prozradit na sebe že jste elektroinzenyr a přitom plácat takové nesmysly to je fakt velká odvaha. Od vás bych nechtěl mít zapojeny dům...

Měl byste si zopakovat ohmův zákon než něco takového vypustite do světa.

0/0
4.4.2016 12:31

P79e14t95e83r 26M41o24l59n98á61r 8515954402459

Auto na baterky som mal keď som mal 7 rokou a vždy som bol sklamaný keď sa vybili baterky,možno v budúcnosti bude fajn mať auto na baterky,ale pri súčasnej cene a výdrže batérií je to o ničom,za 500 000 sa dá kúpiť slušné auto a netreba riešiť nabíjanie,dojazd a batérie ,tých 300 000 ostane na PHM ,a rád by som videl čo stojí výmena batérií ,mám obavy že to bude polovica ceny auta

+1/−1
1.4.2016 22:41

Z13d59e49n21ě31k 41H65a33n44z21l 1171216752864

U nás je průměrné stáří vozidel 14let.Tohle bych vůbec neresil.

+2/0
1.4.2016 21:37

J61i42ř93í 83J67e56z49d78i83n11s85k75ý 8718922603259

Jen doplním, že je zarezervováno již 200000...

+1/0
1.4.2016 20:27

M45a96r97t51i69n 75D84u77f15e68k 3642477488724

Tedy Tesla získala právě 200 000 000 Eur

0/0
1.4.2016 20:39

V49í15ť34a 13K82r22u10t18i12š 1560764565207

Takže ti (současní) poslední svoje auto uvidí v roce 2020 ...

0/0
1.4.2016 21:02

J69a37n 29V55e88s60e51l59ý 5914743772871

Co jsem četl, tak plán je v té době jich produkoval minimálně 500 000ks/rok.

0/0
2.4.2016 8:18

J19a71r27o97s89l50a79v 24L46e62b22e35d66a 3686579417320

Hezký auto. Budou to dělat i v kombíku? :-)

+1/0
1.4.2016 17:59

M95i89r49e23k 97G38a67j45e41r 5441906589220

Nebudou, nevyplatitl by se.

0/0
1.4.2016 18:22

P97e55t41r 37S15p34a90t46z83i57e86r15e40r 7554902665434

cena je už pěkná...ale stále mne odrazuje to, že když v zimě po mrazivé noci kdy bude -20...přijdu do Tesly, zapnu topení, výhřev sedaček, světla, radio a budu chtít jet, tak baterka bude tak promrzlá, že když bych při plném nabití ujel 50 km tak bych byl rád....takže stále k ničemu...ale to je problém všeho co má baterii.

+5/−2
1.4.2016 17:49

M62i93r81e11k 59G51a81j96e69r 5581286689320

Chce to vytápěnou garáž nebo bydlet v Kaliforni nebo na Floridě, tedy tam, kde budou i prodeje nejvyšší.

+2/0
1.4.2016 18:23

M15a47r78t54i14n 10D37u21f36e29k 3362977158524

Jeden z nejvyšších prodejů Tesly je Norsko

+1/0
1.4.2016 20:41

A64d64a21m 33K36ř88i50v77s57k94ý 1283254530813

Jenže v Norsku je dotuje stát.

0/−1
1.4.2016 22:05

M85a33r36t30i87n 65D87u64f10e91k 3752467628434

Právě jste popsal... jen své představy...:-)

+1/0
1.4.2016 20:40

E35r81i54c81h 32L53o75r54m14a92n 9172454945257

.. tiez som v 90 rokoch neveril ze po nete je mozne prepravovat obsah ;-D

+2/0
1.4.2016 17:30

E96r11i95c18h 81L22o66r54m43a13n 9702834645987

boze .. obsah - video stream som mal na mysli - je piatok :D

+1/0
1.4.2016 17:31

E76r55i32c44h 22L14o25r24m69a45n 9692714585417

drzim palce, dneskom sme sa posunuli o poriadny krok dopredu !

+2/0
1.4.2016 17:29

M56a81r25t94i57n 52K69a83r94á74s49e53k 9608233258108

Celkem pekne a na danou tridu aut i za pouzitelnou cenu. Bohuzel do EV dostupneho pro masy i v trochu chudsich zemi (CR a spol) je jeste hooodne dlouha cesta...

0/0
1.4.2016 16:16

P47a29v82e91l 88N15o26v61á22k 2605137922842

tak dokud nebude jednak konkurence a druhak investice do technologie - hlavně baterií, jejich možnosti rychlonabíjení a jejich stanic dobíjecích, tak cena dolů půjde pomalu. Další špatnost je, že alespoň v ČR co jsem slyšel, chtějí dotovat elektroauta jen pro firmy. Kdyby byla dotace i jen 10%, tak bych rozhodně koupil Teslu 3 než třeba tuctovku Octavii apod.

0/0
1.4.2016 16:49
Foto

M81i48c45h51a94l 94N11a56j87m67a69n 7509333846480

Jak se začnou míchat dotace do kteréhokoli oblasti vede to jen o pokřivení trhu. Dotace totiž dokáže z nekonkurenceschopného výrobku udělat dočasně konkurenceschopný. Ale ty dotace se musejí z něčeho zaplatit - bohužel v dost případech "speciální" daní právě na ty konkurenceschopné výrobky, které se obejdou bez dotací.

+7/−1
1.4.2016 17:00
Foto

J49i46ř63í 71D62v56o30ř68á33k 5395589630928

Chybí ti 83 000 kč na nové auto ? Nebo jenom dobrý pocit z dotace ?

0/0
1.4.2016 17:13

M20i78r95e39k 19G80a11j88e67r 5141256709290

Jen hlupák by si kupoval auto za všechny své peníze. Kdybych měl za auto dát 50% úspor nebo 60%, tak volím těch 50% a nebude to proto, že bych dalších 10% neměl. Jinak to nemá nic společného s dotacemi. Osobně jsem zásadně proti nim.

0/0
1.4.2016 18:29
Foto

J15i46ř72í 94D34v28o63ř91á75k 5735209650388

Pořizovací cena a hodnota auta jsou hodně moc rozdílné pojmy .

0/0
1.4.2016 18:33

P23a28v91e25l 81O70b65d52r91ž93á56l90e54k 6936754668472

Souhlasím...

Pořizovací cena je číslo, podle kterého jednoduše ze všech aut vyberu ta, na které mám.

Hodnota je soft-kritérium, pomocí kterého z té množiny cenově dostupných vyberu to nejlepší.

0/0
1.4.2016 22:03

M56a95r66t47i84n 10K63a86r65á62s39e73k 9558853308648

Jakoze kdyz by v zakladu stala 1,1 mega misto 1,2 mega tak si ji koupit misto octavie, ktera stoji tretinu?

+1/0
1.4.2016 23:00
Foto

M97i25c71h75a48l 22N98a88j57m49a93n 7809103766370

Pěkné, je to takový průkopník a posel z blízké budoucnosti.

Bohužel zatím jsou elektromobily pro masovější využití nepoužitelné. A ekonomická výhodnost zatím také není u nich patrná.

+2/−5
1.4.2016 16:10

L19u96k98á16š 72Š18l42e56h80o16f25e28r 1833989885619

Povídejte, proč je dojezd 350 km nepoužitelný? Cenově je model 3 srovnatelný s konkurencí v daném segmentu...

+2/−1
1.4.2016 16:12

M29a11r14t34i39n 77K51a75r80á57s53e48k 9958513238918

Pro specificke pouziti OK, jako masovka ne. Auto se kterym nedojete ani z Ostravy do Prahy (ani z Olomouce) po dalnici neni neco, co by bylomasove pouzitelne (a to jsme u tesly za cenu od 1,2 mega nahoru, levnejsi EV neujede ani Praha Brno)...

Cenove s primou konkurenci to jde, ale konkurence neni masovka, ta je o tridu nize....

+1/−1
1.4.2016 16:18

E84r62i62k 46D46r88a30g57o35m16i39r28e66c16k82ý 2691733507149

pokud bude po cestě rychlonabíječka, tak dojedete. Dát se během cesty dvacetiminutovou pauzu není vůbec naškodu

+2/0
1.4.2016 17:11
Foto

M28i79c74h32a84l 67N31a64j96m36a83n 7129423206720

Správně použité slovíčko "pokud". A co když nebude? (Nyní třeba na trase Praha - Ostrava není).

0/0
1.4.2016 17:21

K14a90r24e36l 98B82l63á25h13a 1805526451459

Pokud se elektromobily rozšíří, tak by mohla být nabíječka na každém rohu.

0/0
2.4.2016 12:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.