Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tesla má nový model, rok a půl před startem výroby jich prodala 130 tisíc

Americká automobilka Tesla Motors představila nový elektromobil Model 3, jehož cena bude začínat na 35 tisících dolarů (zhruba 830 tisíc korun). Automobil si již objednalo více než 130 tisíc lidí, ačkoli firma hodlá zahájit jeho dodávky zákazníkům teprve koncem příštího roku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P63e40t31r 61S63k40o39k74a33n 3669929223149

Elektromobily jsou budoucnost. Je to jen otazka lepsich baterii. Podle mne aniz to spolu vylozene souviselo, tak rozvoj pocitacu a mobilu velmi vyrazne v poslednich 15-20 letech pomohl k nastartovani toho vylepsovani baterii z cehoz v pristich letech bude tezit automobilovy prumysl. Kazdopadne je to dobre pro celou Zemi.

+2/0
2.4.2016 20:57

K25a14r55e37l 52B67l54á83h77a 1885476881919

Nechci s jistotou tvrdit, že elektromobily jsou ta největší budoucnost. Ale!

Trochu všichni řešíme co je teď k dispozici, že nejsou nabíječky na každém rohu, jak to udělat, když bydlím v paneláku, jak to udělám, když denně jezdím do Ostravy, že je to auto pořád ještě drahé, že se někomu nelíbí tvar jeho karoserie, atd.

Je potřeba se dívat trochu do budoucnosti a mít představivost.

0/0
2.4.2016 12:48

P10e90t44r 65M21a14r13e98č32e91k 1423871539228

Auto pro eko či normální pozéry . Nic jiného v tom není třeba hledat.

+3/−3
2.4.2016 11:36

T37o28m65á69š 30K31u10c16h34a72ř 3917951838861

Osobně se jako elektroinženýr domnívám, že elektromobily s vestavěnými bateriemi dobíjenými přímo ve voze nakonec nezvítězí. Jednak auta potřebují jezdit právě v době, když svítí slunce a je přebytek například solární elektřiny, takže se z velké části dobíjí elektřinou z uhlí či uranu. Druhak je problém s přenosem takového množství energie. Na jedné straně přecházíme na spotřebiče s příkony jednotky Wattů, a přitom chceme v garáži dobíjet baterii elektromobilu, kde dobít 60kWh baterii Tesla za hodinu znamená odběr 60 kW?, nebo za rozumnějších 6 hodin 10 kW, tedy stejně jako vytápění celého domu? A takle bude chtít dobíjet svá auta celé město?? To asi těžko.

Proto předpokládám, že nakonec zvítězí systém založený na tom, že energie bude převádět a akumulovat přímo například u solárních elektráren. Buď se podaří vyrábět baterie s výrazně vyšší hustotou energie na kg a v elektromobilech se baterie prostě budou místo nabíjení vyměňovat, nebo se takové baterie vyvinout nepodaří a pak to skončí na výrobě vodíku a autech na vodíkový pohon, či na jiné vhodné formě přeměny a akumulace energie.

Na druhou stranu nemám žádný problém s tím, když si lidé, co na to mají, budou elektromobily kupovat a pomohou tak rozvoji těchto technologií, ať už to dopadne jakkoli. Mám ale velký odpor k tomu, když toto dotuje stát.

+4/−2
2.4.2016 2:59

J18a85n 51V82e71s70e39l48ý 5394673552871

Vás bych si teda nenajal. Zjistěte si základní informace:

- 60 kWh je tak na 400 km ježdění, tj. s průměrným nájezdem vozu je to v podmínkách ČR tak na 10 dní.

- Průměrný odběr české domácnosti je okolo 3 000 kWh/rok, tj. přibližně průměrný odběr na úrovni 400 W, ale odběrná místa mají jistič na 25x-100x vyšší odběr. Opravdu si myslíte, že by distribuční soustava nezvládla nějakých 2 500 kWh/rok odběr elektromobilu?

- Typické auto je někde zaparkované >95% času, proč by se muselo nabíjet v noci v garáži? Proč ne třeba přes poledne když je páníček/panička v práci?

- Vodíkový pohon je marná snaha, to už je jednodušší dělat rovnou syntetický methan neboli 97% zemního plynu. Na ten už máte kompletní vybudovanou infrastrukturu včetně velkoskladů.

+1/−2
2.4.2016 8:17
Foto

M18i15c92h21a22l 48N98a54j27m65a22n 7289273676910

Jenže pro to nabíjení elektromobilu budete potřebovat v době nabíjení poměrně velký příkon. Nebo počítáte, že budete pár dní jezdit a pak pár dní nabíjet nízkým příkonem?

Velký počet novostaveb má dimenzovaný jistič na 3x25A a nejsou vyjímky s jističem 3x16A. Pokud by jste se nechtěl omezovat při ostatních činnostec hpři nabíjení auta (v řádech hodin) je potřeba jistič minimálně 3x32A, spíše 3x40A.

Průměrné auto není určitě zaparkováno 95% času v garáži, ono je třeba zaparkováno na parkovišti tam kde člověk pracuje, nebo třeba na parkovišti u obchodního centra...... A tam těžko někdo bude budovat infrastrukturu pro nabíjení aut, že? (neberu argument, že by to třeba dotoval stát.....).

+2/−1
2.4.2016 10:21

J93a65n 71V73e24s30e26l90ý 5454493592261

Potřebuju nabít svých 30-50 km, tj. max. 10 kwh za noc. Tomu říkáte velký příkon? Na třech fázích je to proud okolo 2A během 12 hodin (od sedmi do sedmi).

Zkušenost ukazuje, že ani instalace nabíjecího sloupku na parkovišti, udělání zásuvek do kandelábru, dobíjecí zásuvky v obchoďácích nebo v práci není nejmenší problém ani technický ani finanční. Naopak, když se to udělá trochu čikovně, je to věc vynášející drobný zisk.

+1/0
2.4.2016 11:51
Foto

M82i81c87h87a96l 23N41a22j93m22a22n 7599523966390

Ten výpočet Vám trošku hapruje.....

A ty zkušenosti jste vzal kde?

On je totiž problém v některých lokalitách vybudovat vůbec nějaká parkovací místa, natož je osazovat sloupky s el. rozvody.

Jen pro informaci, máte představu nákladů na vybudování jednoho nabíjecího sloupku?

0/0
2.4.2016 20:20

P68a51v73e32l 65O14b77d45r81ž66á93l41e67k 6916244568702

Výpočty máte pěkné, ale zapomínáte na pár drobností:

- distribuční soustava je dimenzovaná na nějakou soudobost ... typicky v paneláku má byt jistič 1x20 A ale celá stoupačka je jištěná (a stavěná) tak 120A pojistkami, i když je na jedné fázi těch bytů běžně 30. Nepředpokládá se, že by všichni najednou využili maximum, podle dimenze svého jističe. Což by ale při hromadném nabíjení aut v noci nutně nastalo.

- Nabíjení "když je páníček přes den v práci" zase vůbec nepočítá s tím, že se s autem většinou parkuje kde to jen jde (a třeba i nejde). Firem, které mají pro své zaměstnance vlastní uzavřené parkoviště, s kapacitou, aby se tam vešli všichni, opravdu moc není a i u těch si nedovedu představit jak investují statisíce do infrastruktury, aby si jejich zaměstnanci mohli během práce nabíjet svoje auta?

+1/0
2.4.2016 11:04

J62a32n 26V71e38s77e24l15ý 5844543972801

Hele, to, že lze něco nabíjet špickovým výkonem 100 kW neznamená, že se to tím výkonem opravdu nabíjet musí. Naopak pomalé nabíjení (do domácí nabíjení plně postačují 2 kW) dost svědčí životnosti baterií. A v noci je volného výkonu spousta.

A kdo tvrdí, že si všichni budou házet prodlužku z okna paneláku? V Berlíně třeba přidělali zásuvky na kandelábry. Dobíjíte potom za drobný měsíční paušál.

S Vámi s panem Najmanem je to typické. Kdo chce, hledá možnosti, kdo nechce, hledá výmluvy.

+2/0
2.4.2016 12:01
Foto

M53i22c30h27a90l 57N48a71j26m92a21n 7149463166300

Pan Najman pouze říká, že dnešní elektromobily (Tesla S, Nissan Leaf, Peugeot iOn......) nejsou ještě dostatečně zralé na to, aby se masověji rozšířili. Jejich výhody jsou pouze při specifickém použití, ale pro běžné uživatele to prostě ještě není, Za 10 let to může být úplně jinak.

+2/−1
2.4.2016 20:24

P13e81t73r 30M79a64r50e96č30e80k 1663391739588

Ten dojezd je trochu problematický , svícení , topení / chlazení ho celkem snižují. A ten příkon prostě bude zapotřebí tak či onak.

0/0
2.4.2016 11:34

J27a80n 58V79e63s38e54l73ý 5234763432751

Pokud vím, tak topení/chlazení v Nissanu Leaf má špičkový výkon 1 kW. Buráky.

0/0
2.4.2016 11:52
Foto

M84i54c68h20a21l 35N32a56j21m33a21n 7339283256120

Prosím o vysvětlení:

Proč není Nissan Leaf schopen v žádném testu při běžném používání ujet na jedno nabití přes 2/3 slibované vzdálenosti?

0/0
2.4.2016 20:26

P24a10v46o34l 27K73u22b98r22a61n 6339810760742

Prečo klasické automobily takisto nedosahujú sľubovaných hodnôt spotreby? Odpoveď je jednoduchá - blbé normy. Podľa EPA (to je americká norma na spotrebu) je to kapánek inak.

0/0
4.4.2016 12:06

P39e67t95r 85M13a79r95e38č19e68k 1403161279478

Vysvětlujte to zeleným lamám ! :-)

+2/0
2.4.2016 11:32

M93i69r35o61s47l35a40v 72B76i52l26k11a 3710555560577

trocha to otočme na bilanciu. priemerný rodinný dom s časťou strechy 70m2 vyhradenej pre fotovoltické panely dodá ročne v podmienka SR/ČR 10MWh elektriny , čo predstavuje pre EV auto so spotrebou 14kwh/100km cca 71 000 km jazdy ročne. A to uvažujeme súčasnú účinnosť fotovoltických panelov okolo 15%. Myslíte,že tento fakt nie je dostačnou hybnou silou na riešenie všetkých problémov o ktorých píšete ? A to nespomínam budovanie špeciálnych solárnych parkovísk, ktoré budú poskytovať elektrinu majoritne so slnka. Aj za cenu dvojitej akumulácie. LiFePO4 baterie majú účinnosť cyklu nabitie-vybitie min.95%. Nehovoriac o tom, že pri rozvoji technologie baterii ,s čím Tesla od začiatku kalkuluje, ľudia budú ochotní mať doma nielen EV ale aj battery bank pre maximálne zbierane elektriny zo svojej strechy.

0/0
2.4.2016 16:53

T86o52m54á80š 81K64u24c47h24a45ř 3167841898771

Jenže průměrný obyvatel střední Evropy nemá k dipozici 70 m2 jižní střechy ani náhodou. A ve vyspělých zemích s milionovými metropolemi je to ještě horší. A o tom, že je zpravidla problém získat jakoukoli možnost zaparkovat, natož u "zásuvky" snad psát nemusím. Umíte si vůbec představit odběr běžného parkoviště pro několik tisíc vozů ve větších městech? To z jejich solární střechy fakt nepokryjete.

Kdybyste můj příspěvek četl pozorně, tak byste věděl že nezpochybňuji například využití solární energie pro pohon aut (naopak je velmi vhodné právě tuto "denní" energii mít možnost takto akumulovat), ale stávající kombinaci těžkých baterií a problematické infrastruktury související se snahou o jejich dobíjení přímo ve voze. Pokud tyto baterie dokážou nahradit např. 20 kg vyměnitelným článkem, tak si to o dobíjení samotných článků třeba i doma ze soláru přímo říká. Zatímco druhý článek máte ve voze a jezdíte. Ale zatím to na takové články nevypadá.

0/0
3.4.2016 11:29

M92i21r56o74s14l52a36v 71B44i51l44k65a 3900535690127

ja za se hovorím o dostatočne silnej "hybnej sile", ktorá tie problémy vyrieši.

aj výmene batérií sa budú venovať nejaká skupina výrobcov, ktorá vsadí práve na to. Každému je však jasné, že sa dávajú na zmysluplnú cestu.

napríklad projekt Gogoro http://www.gogoro.com/ ide týmto smerom už dnes aj keď sa ziatiaľ jedná len o skútre. Ale už dnes !!

0/0
3.4.2016 22:15

P18e50t81r 61N80e86h60a45s65i38l 4542865474124

Teda prozradit na sebe že jste elektroinzenyr a přitom plácat takové nesmysly to je fakt velká odvaha. Od vás bych nechtěl mít zapojeny dům...

Měl byste si zopakovat ohmův zákon než něco takového vypustite do světa.

0/0
4.4.2016 12:31

P29e54t82e98r 58M15o54l96n50á14r 8305254182139

Auto na baterky som mal keď som mal 7 rokou a vždy som bol sklamaný keď sa vybili baterky,možno v budúcnosti bude fajn mať auto na baterky,ale pri súčasnej cene a výdrže batérií je to o ničom,za 500 000 sa dá kúpiť slušné auto a netreba riešiť nabíjanie,dojazd a batérie ,tých 300 000 ostane na PHM ,a rád by som videl čo stojí výmena batérií ,mám obavy že to bude polovica ceny auta

+1/−1
1.4.2016 22:41

Z46d25e72n69ě76k 21H37a64n13z37l 1951166592214

U nás je průměrné stáří vozidel 14let.Tohle bych vůbec neresil.

+2/0
1.4.2016 21:37

J18i74ř96í 49J34e41z32d88i81n91s94k64ý 8568202103769

Jen doplním, že je zarezervováno již 200000...

+1/0
1.4.2016 20:27

M40a65r77t57i97n 49D65u83f20e35k 3742637508544

Tedy Tesla získala právě 200 000 000 Eur

0/0
1.4.2016 20:39

V12í52ť54a 43K87r74u16t80i90š 1750804565437

Takže ti (současní) poslední svoje auto uvidí v roce 2020 ...

0/0
1.4.2016 21:02

J80a74n 22V64e26s64e35l96ý 5404373122221

Co jsem četl, tak plán je v té době jich produkoval minimálně 500 000ks/rok.

0/0
2.4.2016 8:18

J67a19r22o38s97l66a67v 47L36e89b51e19d23a 3316349707590

Hezký auto. Budou to dělat i v kombíku? :-)

+1/0
1.4.2016 17:59

M73i11r75e51k 16G83a19j97e70r 5581976249570

Nebudou, nevyplatitl by se.

0/0
1.4.2016 18:22

P70e24t52r 31S29p64a93t51z91i19e23r18e16r 7904322125504

cena je už pěkná...ale stále mne odrazuje to, že když v zimě po mrazivé noci kdy bude -20...přijdu do Tesly, zapnu topení, výhřev sedaček, světla, radio a budu chtít jet, tak baterka bude tak promrzlá, že když bych při plném nabití ujel 50 km tak bych byl rád....takže stále k ničemu...ale to je problém všeho co má baterii.

+5/−2
1.4.2016 17:49

M93i39r64e46k 65G35a35j69e61r 5351136409370

Chce to vytápěnou garáž nebo bydlet v Kaliforni nebo na Floridě, tedy tam, kde budou i prodeje nejvyšší.

+2/0
1.4.2016 18:23

M18a68r32t78i28n 37D66u91f11e69k 3752177818914

Jeden z nejvyšších prodejů Tesly je Norsko

+1/0
1.4.2016 20:41

A62d42a98m 92K85ř94i29v63s68k59ý 1203144880273

Jenže v Norsku je dotuje stát.

0/−1
1.4.2016 22:05

M60a67r39t89i20n 63D10u53f85e37k 3712947448584

Právě jste popsal... jen své představy...:-)

+1/0
1.4.2016 20:40

E91r69i87c39h 83L43o71r37m62a41n 9262454175537

.. tiez som v 90 rokoch neveril ze po nete je mozne prepravovat obsah ;-D

+2/0
1.4.2016 17:30

E10r72i67c23h 48L49o40r43m39a84n 9952274905197

boze .. obsah - video stream som mal na mysli - je piatok :D

+1/0
1.4.2016 17:31

E56r70i30c90h 59L70o71r97m70a80n 9302554545327

drzim palce, dneskom sme sa posunuli o poriadny krok dopredu !

+2/0
1.4.2016 17:29

M14a97r73t74i55n 55K53a22r69á58s56e94k 9278573408128

Celkem pekne a na danou tridu aut i za pouzitelnou cenu. Bohuzel do EV dostupneho pro masy i v trochu chudsich zemi (CR a spol) je jeste hooodne dlouha cesta...

0/0
1.4.2016 16:16

P42a65v51e62l 80N91o20v35á84k 2455817122122

tak dokud nebude jednak konkurence a druhak investice do technologie - hlavně baterií, jejich možnosti rychlonabíjení a jejich stanic dobíjecích, tak cena dolů půjde pomalu. Další špatnost je, že alespoň v ČR co jsem slyšel, chtějí dotovat elektroauta jen pro firmy. Kdyby byla dotace i jen 10%, tak bych rozhodně koupil Teslu 3 než třeba tuctovku Octavii apod.

0/0
1.4.2016 16:49
Foto

M85i91c91h94a18l 39N41a21j31m70a44n 7649443116710

Jak se začnou míchat dotace do kteréhokoli oblasti vede to jen o pokřivení trhu. Dotace totiž dokáže z nekonkurenceschopného výrobku udělat dočasně konkurenceschopný. Ale ty dotace se musejí z něčeho zaplatit - bohužel v dost případech "speciální" daní právě na ty konkurenceschopné výrobky, které se obejdou bez dotací.

+7/−1
1.4.2016 17:00
Foto

J43i64ř53í 23D66v67o48ř64á13k 5905519220868

Chybí ti 83 000 kč na nové auto ? Nebo jenom dobrý pocit z dotace ?

0/0
1.4.2016 17:13

M48i89r20e73k 50G19a82j65e63r 5101186289980

Jen hlupák by si kupoval auto za všechny své peníze. Kdybych měl za auto dát 50% úspor nebo 60%, tak volím těch 50% a nebude to proto, že bych dalších 10% neměl. Jinak to nemá nic společného s dotacemi. Osobně jsem zásadně proti nim.

0/0
1.4.2016 18:29
Foto

J90i21ř93í 16D96v46o89ř47á90k 5305919680448

Pořizovací cena a hodnota auta jsou hodně moc rozdílné pojmy .

0/0
1.4.2016 18:33

P44a47v37e88l 13O65b27d53r72ž40á60l70e24k 6346274168792

Souhlasím...

Pořizovací cena je číslo, podle kterého jednoduše ze všech aut vyberu ta, na které mám.

Hodnota je soft-kritérium, pomocí kterého z té množiny cenově dostupných vyberu to nejlepší.

0/0
1.4.2016 22:03

M63a44r94t67i76n 36K70a96r92á15s31e49k 9568693278148

Jakoze kdyz by v zakladu stala 1,1 mega misto 1,2 mega tak si ji koupit misto octavie, ktera stoji tretinu?

+1/0
1.4.2016 23:00
Foto

M16i74c45h38a74l 96N52a10j55m27a79n 7429443826210

Pěkné, je to takový průkopník a posel z blízké budoucnosti.

Bohužel zatím jsou elektromobily pro masovější využití nepoužitelné. A ekonomická výhodnost zatím také není u nich patrná.

+2/−5
1.4.2016 16:10

L72u41k20á65š 56Š73l76e67h20o66f90e20r 1603949145259

Povídejte, proč je dojezd 350 km nepoužitelný? Cenově je model 3 srovnatelný s konkurencí v daném segmentu...

+2/−1
1.4.2016 16:12

M70a42r66t17i59n 81K77a15r66á91s93e22k 9588563378618

Pro specificke pouziti OK, jako masovka ne. Auto se kterym nedojete ani z Ostravy do Prahy (ani z Olomouce) po dalnici neni neco, co by bylomasove pouzitelne (a to jsme u tesly za cenu od 1,2 mega nahoru, levnejsi EV neujede ani Praha Brno)...

Cenove s primou konkurenci to jde, ale konkurence neni masovka, ta je o tridu nize....

+1/−1
1.4.2016 16:18

E19r92i58k 18D45r13a70g40o39m17i34r70e82c86k90ý 2151513127199

pokud bude po cestě rychlonabíječka, tak dojedete. Dát se během cesty dvacetiminutovou pauzu není vůbec naškodu

+2/0
1.4.2016 17:11
Foto

M98i77c75h61a90l 62N15a98j63m78a64n 7189633386380

Správně použité slovíčko "pokud". A co když nebude? (Nyní třeba na trase Praha - Ostrava není).

0/0
1.4.2016 17:21

K10a67r46e94l 79B67l71á35h77a 1525566161319

Pokud se elektromobily rozšíří, tak by mohla být nabíječka na každém rohu.

0/0
2.4.2016 12:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.