Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tesla má nový model, rok a půl před startem výroby jich prodala 130 tisíc

Americká automobilka Tesla Motors představila nový elektromobil Model 3, jehož cena bude začínat na 35 tisících dolarů (zhruba 830 tisíc korun). Automobil si již objednalo více než 130 tisíc lidí, ačkoli firma hodlá zahájit jeho dodávky zákazníkům teprve koncem příštího roku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P59e14t78r 84S80k19o78k38a73n 3809159773439

Elektromobily jsou budoucnost. Je to jen otazka lepsich baterii. Podle mne aniz to spolu vylozene souviselo, tak rozvoj pocitacu a mobilu velmi vyrazne v poslednich 15-20 letech pomohl k nastartovani toho vylepsovani baterii z cehoz v pristich letech bude tezit automobilovy prumysl. Kazdopadne je to dobre pro celou Zemi.

+2/0
2.4.2016 20:57

K63a83r70e91l 19B98l92á94h55a 1875406271689

Nechci s jistotou tvrdit, že elektromobily jsou ta největší budoucnost. Ale!

Trochu všichni řešíme co je teď k dispozici, že nejsou nabíječky na každém rohu, jak to udělat, když bydlím v paneláku, jak to udělám, když denně jezdím do Ostravy, že je to auto pořád ještě drahé, že se někomu nelíbí tvar jeho karoserie, atd.

Je potřeba se dívat trochu do budoucnosti a mít představivost.

0/0
2.4.2016 12:48

P84e57t60r 57M34a61r37e42č64e68k 1943161829628

Auto pro eko či normální pozéry . Nic jiného v tom není třeba hledat.

+3/−3
2.4.2016 11:36

T77o55m64á24š 31K43u14c64h87a51ř 3647201568891

Osobně se jako elektroinženýr domnívám, že elektromobily s vestavěnými bateriemi dobíjenými přímo ve voze nakonec nezvítězí. Jednak auta potřebují jezdit právě v době, když svítí slunce a je přebytek například solární elektřiny, takže se z velké části dobíjí elektřinou z uhlí či uranu. Druhak je problém s přenosem takového množství energie. Na jedné straně přecházíme na spotřebiče s příkony jednotky Wattů, a přitom chceme v garáži dobíjet baterii elektromobilu, kde dobít 60kWh baterii Tesla za hodinu znamená odběr 60 kW?, nebo za rozumnějších 6 hodin 10 kW, tedy stejně jako vytápění celého domu? A takle bude chtít dobíjet svá auta celé město?? To asi těžko.

Proto předpokládám, že nakonec zvítězí systém založený na tom, že energie bude převádět a akumulovat přímo například u solárních elektráren. Buď se podaří vyrábět baterie s výrazně vyšší hustotou energie na kg a v elektromobilech se baterie prostě budou místo nabíjení vyměňovat, nebo se takové baterie vyvinout nepodaří a pak to skončí na výrobě vodíku a autech na vodíkový pohon, či na jiné vhodné formě přeměny a akumulace energie.

Na druhou stranu nemám žádný problém s tím, když si lidé, co na to mají, budou elektromobily kupovat a pomohou tak rozvoji těchto technologií, ať už to dopadne jakkoli. Mám ale velký odpor k tomu, když toto dotuje stát.

+4/−2
2.4.2016 2:59

J65a75n 42V85e74s81e25l83ý 5814843492861

Vás bych si teda nenajal. Zjistěte si základní informace:

- 60 kWh je tak na 400 km ježdění, tj. s průměrným nájezdem vozu je to v podmínkách ČR tak na 10 dní.

- Průměrný odběr české domácnosti je okolo 3 000 kWh/rok, tj. přibližně průměrný odběr na úrovni 400 W, ale odběrná místa mají jistič na 25x-100x vyšší odběr. Opravdu si myslíte, že by distribuční soustava nezvládla nějakých 2 500 kWh/rok odběr elektromobilu?

- Typické auto je někde zaparkované >95% času, proč by se muselo nabíjet v noci v garáži? Proč ne třeba přes poledne když je páníček/panička v práci?

- Vodíkový pohon je marná snaha, to už je jednodušší dělat rovnou syntetický methan neboli 97% zemního plynu. Na ten už máte kompletní vybudovanou infrastrukturu včetně velkoskladů.

+1/−2
2.4.2016 8:17
Foto

M18i57c16h33a23l 67N57a71j60m39a86n 7929333446160

Jenže pro to nabíjení elektromobilu budete potřebovat v době nabíjení poměrně velký příkon. Nebo počítáte, že budete pár dní jezdit a pak pár dní nabíjet nízkým příkonem?

Velký počet novostaveb má dimenzovaný jistič na 3x25A a nejsou vyjímky s jističem 3x16A. Pokud by jste se nechtěl omezovat při ostatních činnostec hpři nabíjení auta (v řádech hodin) je potřeba jistič minimálně 3x32A, spíše 3x40A.

Průměrné auto není určitě zaparkováno 95% času v garáži, ono je třeba zaparkováno na parkovišti tam kde člověk pracuje, nebo třeba na parkovišti u obchodního centra...... A tam těžko někdo bude budovat infrastrukturu pro nabíjení aut, že? (neberu argument, že by to třeba dotoval stát.....).

+2/−1
2.4.2016 10:21

J17a11n 94V42e13s27e32l77ý 5764263402941

Potřebuju nabít svých 30-50 km, tj. max. 10 kwh za noc. Tomu říkáte velký příkon? Na třech fázích je to proud okolo 2A během 12 hodin (od sedmi do sedmi).

Zkušenost ukazuje, že ani instalace nabíjecího sloupku na parkovišti, udělání zásuvek do kandelábru, dobíjecí zásuvky v obchoďácích nebo v práci není nejmenší problém ani technický ani finanční. Naopak, když se to udělá trochu čikovně, je to věc vynášející drobný zisk.

+1/0
2.4.2016 11:51
Foto

M36i71c22h79a31l 37N55a60j88m79a15n 7669243326470

Ten výpočet Vám trošku hapruje.....

A ty zkušenosti jste vzal kde?

On je totiž problém v některých lokalitách vybudovat vůbec nějaká parkovací místa, natož je osazovat sloupky s el. rozvody.

Jen pro informaci, máte představu nákladů na vybudování jednoho nabíjecího sloupku?

0/0
2.4.2016 20:20

P42a59v52e28l 28O27b20d64r54ž94á90l26e52k 6126504148372

Výpočty máte pěkné, ale zapomínáte na pár drobností:

- distribuční soustava je dimenzovaná na nějakou soudobost ... typicky v paneláku má byt jistič 1x20 A ale celá stoupačka je jištěná (a stavěná) tak 120A pojistkami, i když je na jedné fázi těch bytů běžně 30. Nepředpokládá se, že by všichni najednou využili maximum, podle dimenze svého jističe. Což by ale při hromadném nabíjení aut v noci nutně nastalo.

- Nabíjení "když je páníček přes den v práci" zase vůbec nepočítá s tím, že se s autem většinou parkuje kde to jen jde (a třeba i nejde). Firem, které mají pro své zaměstnance vlastní uzavřené parkoviště, s kapacitou, aby se tam vešli všichni, opravdu moc není a i u těch si nedovedu představit jak investují statisíce do infrastruktury, aby si jejich zaměstnanci mohli během práce nabíjet svoje auta?

+1/0
2.4.2016 11:04

J79a63n 39V48e82s61e70l62ý 5374183432931

Hele, to, že lze něco nabíjet špickovým výkonem 100 kW neznamená, že se to tím výkonem opravdu nabíjet musí. Naopak pomalé nabíjení (do domácí nabíjení plně postačují 2 kW) dost svědčí životnosti baterií. A v noci je volného výkonu spousta.

A kdo tvrdí, že si všichni budou házet prodlužku z okna paneláku? V Berlíně třeba přidělali zásuvky na kandelábry. Dobíjíte potom za drobný měsíční paušál.

S Vámi s panem Najmanem je to typické. Kdo chce, hledá možnosti, kdo nechce, hledá výmluvy.

+2/0
2.4.2016 12:01
Foto

M31i73c15h56a66l 42N97a70j59m25a72n 7879393616360

Pan Najman pouze říká, že dnešní elektromobily (Tesla S, Nissan Leaf, Peugeot iOn......) nejsou ještě dostatečně zralé na to, aby se masověji rozšířili. Jejich výhody jsou pouze při specifickém použití, ale pro běžné uživatele to prostě ještě není, Za 10 let to může být úplně jinak.

+2/−1
2.4.2016 20:24

P12e19t38r 50M34a34r20e74č97e79k 1453901549258

Ten dojezd je trochu problematický , svícení , topení / chlazení ho celkem snižují. A ten příkon prostě bude zapotřebí tak či onak.

0/0
2.4.2016 11:34

J48a63n 87V70e80s92e33l37ý 5874443672551

Pokud vím, tak topení/chlazení v Nissanu Leaf má špičkový výkon 1 kW. Buráky.

0/0
2.4.2016 11:52
Foto

M82i62c74h17a72l 15N84a89j20m46a64n 7299133416930

Prosím o vysvětlení:

Proč není Nissan Leaf schopen v žádném testu při běžném používání ujet na jedno nabití přes 2/3 slibované vzdálenosti?

0/0
2.4.2016 20:26

P70a94v27o26l 18K72u60b83r27a92n 6529480170212

Prečo klasické automobily takisto nedosahujú sľubovaných hodnôt spotreby? Odpoveď je jednoduchá - blbé normy. Podľa EPA (to je americká norma na spotrebu) je to kapánek inak.

0/0
4.4.2016 12:06

P63e54t50r 78M52a40r85e46č20e44k 1763441719618

Vysvětlujte to zeleným lamám ! :-)

+2/0
2.4.2016 11:32

M72i55r24o64s95l12a23v 89B32i24l64k23a 3880905780887

trocha to otočme na bilanciu. priemerný rodinný dom s časťou strechy 70m2 vyhradenej pre fotovoltické panely dodá ročne v podmienka SR/ČR 10MWh elektriny , čo predstavuje pre EV auto so spotrebou 14kwh/100km cca 71 000 km jazdy ročne. A to uvažujeme súčasnú účinnosť fotovoltických panelov okolo 15%. Myslíte,že tento fakt nie je dostačnou hybnou silou na riešenie všetkých problémov o ktorých píšete ? A to nespomínam budovanie špeciálnych solárnych parkovísk, ktoré budú poskytovať elektrinu majoritne so slnka. Aj za cenu dvojitej akumulácie. LiFePO4 baterie majú účinnosť cyklu nabitie-vybitie min.95%. Nehovoriac o tom, že pri rozvoji technologie baterii ,s čím Tesla od začiatku kalkuluje, ľudia budú ochotní mať doma nielen EV ale aj battery bank pre maximálne zbierane elektriny zo svojej strechy.

0/0
2.4.2016 16:53

T56o96m21á39š 35K29u71c76h64a34ř 3817171508761

Jenže průměrný obyvatel střední Evropy nemá k dipozici 70 m2 jižní střechy ani náhodou. A ve vyspělých zemích s milionovými metropolemi je to ještě horší. A o tom, že je zpravidla problém získat jakoukoli možnost zaparkovat, natož u "zásuvky" snad psát nemusím. Umíte si vůbec představit odběr běžného parkoviště pro několik tisíc vozů ve větších městech? To z jejich solární střechy fakt nepokryjete.

Kdybyste můj příspěvek četl pozorně, tak byste věděl že nezpochybňuji například využití solární energie pro pohon aut (naopak je velmi vhodné právě tuto "denní" energii mít možnost takto akumulovat), ale stávající kombinaci těžkých baterií a problematické infrastruktury související se snahou o jejich dobíjení přímo ve voze. Pokud tyto baterie dokážou nahradit např. 20 kg vyměnitelným článkem, tak si to o dobíjení samotných článků třeba i doma ze soláru přímo říká. Zatímco druhý článek máte ve voze a jezdíte. Ale zatím to na takové články nevypadá.

0/0
3.4.2016 11:29

M46i65r41o73s46l17a57v 74B13i44l59k89a 3970355230567

ja za se hovorím o dostatočne silnej "hybnej sile", ktorá tie problémy vyrieši.

aj výmene batérií sa budú venovať nejaká skupina výrobcov, ktorá vsadí práve na to. Každému je však jasné, že sa dávajú na zmysluplnú cestu.

napríklad projekt Gogoro http://www.gogoro.com/ ide týmto smerom už dnes aj keď sa ziatiaľ jedná len o skútre. Ale už dnes !!

0/0
3.4.2016 22:15

P38e72t55r 86N29e22h30a82s69i92l 4662675674834

Teda prozradit na sebe že jste elektroinzenyr a přitom plácat takové nesmysly to je fakt velká odvaha. Od vás bych nechtěl mít zapojeny dům...

Měl byste si zopakovat ohmův zákon než něco takového vypustite do světa.

0/0
4.4.2016 12:31

P71e86t70e59r 47M98o88l16n83á38r 8225194412789

Auto na baterky som mal keď som mal 7 rokou a vždy som bol sklamaný keď sa vybili baterky,možno v budúcnosti bude fajn mať auto na baterky,ale pri súčasnej cene a výdrže batérií je to o ničom,za 500 000 sa dá kúpiť slušné auto a netreba riešiť nabíjanie,dojazd a batérie ,tých 300 000 ostane na PHM ,a rád by som videl čo stojí výmena batérií ,mám obavy že to bude polovica ceny auta

+1/−1
1.4.2016 22:41

Z64d88e22n24ě11k 61H88a32n26z51l 1511326182134

U nás je průměrné stáří vozidel 14let.Tohle bych vůbec neresil.

+2/0
1.4.2016 21:37

J11i89ř29í 37J62e81z61d88i96n41s66k55ý 8728652853849

Jen doplním, že je zarezervováno již 200000...

+1/0
1.4.2016 20:27

M81a22r41t75i84n 64D53u58f36e14k 3172977588454

Tedy Tesla získala právě 200 000 000 Eur

0/0
1.4.2016 20:39

V46í47ť98a 83K67r86u69t85i32š 1750634975917

Takže ti (současní) poslední svoje auto uvidí v roce 2020 ...

0/0
1.4.2016 21:02

J85a47n 78V36e42s29e19l83ý 5764453462241

Co jsem četl, tak plán je v té době jich produkoval minimálně 500 000ks/rok.

0/0
2.4.2016 8:18

J15a91r55o49s50l85a13v 41L86e18b28e67d58a 3876369917440

Hezký auto. Budou to dělat i v kombíku? :-)

+1/0
1.4.2016 17:59

M74i41r91e27k 76G83a71j13e38r 5521986659580

Nebudou, nevyplatitl by se.

0/0
1.4.2016 18:22

P97e67t72r 50S47p77a85t18z86i38e48r91e10r 7404972385504

cena je už pěkná...ale stále mne odrazuje to, že když v zimě po mrazivé noci kdy bude -20...přijdu do Tesly, zapnu topení, výhřev sedaček, světla, radio a budu chtít jet, tak baterka bude tak promrzlá, že když bych při plném nabití ujel 50 km tak bych byl rád....takže stále k ničemu...ale to je problém všeho co má baterii.

+5/−2
1.4.2016 17:49

M38i86r31e75k 57G77a87j36e77r 5101206749180

Chce to vytápěnou garáž nebo bydlet v Kaliforni nebo na Floridě, tedy tam, kde budou i prodeje nejvyšší.

+2/0
1.4.2016 18:23

M93a85r63t13i45n 25D38u15f87e69k 3422467178684

Jeden z nejvyšších prodejů Tesly je Norsko

+1/0
1.4.2016 20:41

A50d78a98m 97K62ř26i98v13s17k65ý 1283104380323

Jenže v Norsku je dotuje stát.

0/−1
1.4.2016 22:05

M22a60r55t19i60n 19D50u22f23e98k 3292327298554

Právě jste popsal... jen své představy...:-)

+1/0
1.4.2016 20:40

E52r32i27c39h 42L48o81r47m17a66n 9732664495537

.. tiez som v 90 rokoch neveril ze po nete je mozne prepravovat obsah ;-D

+2/0
1.4.2016 17:30

E16r63i15c81h 98L39o11r80m14a24n 9462774465377

boze .. obsah - video stream som mal na mysli - je piatok :D

+1/0
1.4.2016 17:31

E28r53i87c12h 16L58o90r92m65a97n 9762184755697

drzim palce, dneskom sme sa posunuli o poriadny krok dopredu !

+2/0
1.4.2016 17:29

M37a38r79t27i70n 67K73a15r41á54s65e79k 9128453678218

Celkem pekne a na danou tridu aut i za pouzitelnou cenu. Bohuzel do EV dostupneho pro masy i v trochu chudsich zemi (CR a spol) je jeste hooodne dlouha cesta...

0/0
1.4.2016 16:16

P57a43v18e79l 66N13o52v37á88k 2135257872202

tak dokud nebude jednak konkurence a druhak investice do technologie - hlavně baterií, jejich možnosti rychlonabíjení a jejich stanic dobíjecích, tak cena dolů půjde pomalu. Další špatnost je, že alespoň v ČR co jsem slyšel, chtějí dotovat elektroauta jen pro firmy. Kdyby byla dotace i jen 10%, tak bych rozhodně koupil Teslu 3 než třeba tuctovku Octavii apod.

0/0
1.4.2016 16:49
Foto

M27i78c91h79a20l 87N47a25j69m68a69n 7679893246180

Jak se začnou míchat dotace do kteréhokoli oblasti vede to jen o pokřivení trhu. Dotace totiž dokáže z nekonkurenceschopného výrobku udělat dočasně konkurenceschopný. Ale ty dotace se musejí z něčeho zaplatit - bohužel v dost případech "speciální" daní právě na ty konkurenceschopné výrobky, které se obejdou bez dotací.

+7/−1
1.4.2016 17:00
Foto

J84i45ř89í 26D86v34o53ř21á38k 5735339690268

Chybí ti 83 000 kč na nové auto ? Nebo jenom dobrý pocit z dotace ?

0/0
1.4.2016 17:13

M32i83r61e87k 17G12a88j27e75r 5751856579570

Jen hlupák by si kupoval auto za všechny své peníze. Kdybych měl za auto dát 50% úspor nebo 60%, tak volím těch 50% a nebude to proto, že bych dalších 10% neměl. Jinak to nemá nic společného s dotacemi. Osobně jsem zásadně proti nim.

0/0
1.4.2016 18:29
Foto

J93i77ř51í 37D68v78o65ř36á67k 5295429560968

Pořizovací cena a hodnota auta jsou hodně moc rozdílné pojmy .

0/0
1.4.2016 18:33

P94a19v93e55l 89O93b11d23r71ž58á40l95e44k 6306974848112

Souhlasím...

Pořizovací cena je číslo, podle kterého jednoduše ze všech aut vyberu ta, na které mám.

Hodnota je soft-kritérium, pomocí kterého z té množiny cenově dostupných vyberu to nejlepší.

0/0
1.4.2016 22:03

M83a12r18t83i44n 35K44a61r86á74s21e31k 9538423338288

Jakoze kdyz by v zakladu stala 1,1 mega misto 1,2 mega tak si ji koupit misto octavie, ktera stoji tretinu?

+1/0
1.4.2016 23:00
Foto

M38i46c61h59a56l 42N38a60j61m83a83n 7949473746760

Pěkné, je to takový průkopník a posel z blízké budoucnosti.

Bohužel zatím jsou elektromobily pro masovější využití nepoužitelné. A ekonomická výhodnost zatím také není u nich patrná.

+2/−5
1.4.2016 16:10

L51u64k18á88š 46Š22l75e96h33o91f71e86r 1843269775469

Povídejte, proč je dojezd 350 km nepoužitelný? Cenově je model 3 srovnatelný s konkurencí v daném segmentu...

+2/−1
1.4.2016 16:12

M23a77r19t68i18n 75K41a68r59á83s79e47k 9828743868288

Pro specificke pouziti OK, jako masovka ne. Auto se kterym nedojete ani z Ostravy do Prahy (ani z Olomouce) po dalnici neni neco, co by bylomasove pouzitelne (a to jsme u tesly za cenu od 1,2 mega nahoru, levnejsi EV neujede ani Praha Brno)...

Cenove s primou konkurenci to jde, ale konkurence neni masovka, ta je o tridu nize....

+1/−1
1.4.2016 16:18

E57r24i59k 47D69r46a84g52o60m93i96r50e67c95k26ý 2831643607909

pokud bude po cestě rychlonabíječka, tak dojedete. Dát se během cesty dvacetiminutovou pauzu není vůbec naškodu

+2/0
1.4.2016 17:11
Foto

M32i59c88h60a72l 28N93a21j36m53a66n 7309913336210

Správně použité slovíčko "pokud". A co když nebude? (Nyní třeba na trase Praha - Ostrava není).

0/0
1.4.2016 17:21

K13a15r77e94l 70B36l58á61h54a 1585386701319

Pokud se elektromobily rozšíří, tak by mohla být nabíječka na každém rohu.

0/0
2.4.2016 12:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.