Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Wartburg byl dvoutaktní kočár, před 25 lety s ním byl amen

Východoněmecký automobil Wartburg zůstává ve stínu menšího a slavnějšího trabantu, ve své době však těchto celkem majestátních dvoutaktů jezdily i po československých silnicích desetitisíce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L78u23k72á85š 72S98e34d89l33á66č36e70k 1313957277310

Moc se ale nepíše, že tohle auto bylo nebezpečné hlavně pro jeho posádku. Viděl jsem jednu nehodu, kde tohle auto na křižovatce vlivem nedotáčivostí narazilo do světelné značky. Volantová tyč s volantem se po nárazu posunula o půl metru, která uvnitř auta zabila řidiče. Vězte, že to nebyl pěkný pohled. Kdyby se to samé stalo někomu i s tehdejší Škodou 100, řidič by přežil, protože tohle jsem u nabouraných Škodovek nikdy neviděl. Tak že žádná škoda, že tento oil-smradlavý kočár už dávno dojezdil.

0/−3
17.4.2016 1:51

M26a70r20t70i61n 89N50e42b74e72s94k25ý 7386680787402

Š100 mělo převodku řízení mnohem více vpředu, než Wartburg, který ji měl až nad převodovkou, tedy až za motorem, zatímco Škodovky na nápravnici, která byla vlastně prvním tvrdším dílem ve směru nárazu.

0/0
21.4.2016 18:31

J24a67n 52H21u95r31k65a 7580276386517

srazil jsem se s Liazkou a měla rozsypaný předek já jen posunutý roh nárazníku a levý blinkr v pánu dopravák pronesl památnou větu že tyhle tanky už by měli sundat ze silnic wart měl totiž traversový spodek nadvakrát přestužený a poctivou plechařinu....nedávno jsem se otáčel a blb si myslel že je to pomalé auto a zkusil mě přeletět wart neměl kromě výztuhy nárazníku nic a octavavie 4x4 byla zrušena od čumáku k ocasu bokem.. ;-D

0/0
22.4.2016 14:31


Foto

M97i12r51o64s60l10a80v 42S96t35e71i78n66e52r 1295225108153

Na krásu vozidla bude mít skoro každý jiný názor, stejně jako v architektuře. IFA 9, následovník DKW, stejně jako Trabant, ale s jiným architektem, byla ještě auto padesátých let- 3=6 na kufru znamenalo, že tříválcový dvoutakt se vyrovná šestiválcovému čtyřtaktu. V té době to zabíralo, 50 koní byl na tehdejší vozy už slušný výkon.

Wartburg od 1965 byl ovšem dalekosáhle modernizován a měl na vozy ve východním bloku především nesrovnatelný komfort. Uvnitř mnohem prostornější a vynikající výhled z místa řidiče. Prostě zcela jiné auto, než IFA.

+2/0
15.4.2016 19:20

J68i22ř54í 76S39c43h51w62a64c89h 8328234818426

věta "tříválcový dvoutakt se vyrovná šestiválcovému čtyřtaktu" je naprostý nesmysl. V čem? V jakési imaginární hodnotě počtu pracovních cyklů na otáčku, ale v opravdových parametrech? Naprosto žádných! Moje jednoválcová čtyřtaktní sekačka (Honda) na trávu má na volnoběh pravidelnější chod.....šestiválec s 50 koníky? To by zabralo tak někdy okolo roku 1920.....

+1/0
15.4.2016 20:06

M76a18r79t31i71n 25N70e51b83e19s17k10ý 7876940727542

Karoserie vyráběná od 1965 byla opravdu jaksi nadčasová (nabízí se srovnání s tramvají T3 z přibližně stejné doby) s něčím, co nebylo normou ani u jiných značek: prohnutá skla dveří. Fiat (124,125) a Renault (16,12) ze stejné doby to ještě třeba neměly.

Slabinou bylo, že rám končil u zadních kol a kufr již nebyl na rámu, což způsobovalo přetěžováním ohýbání vozu za zadními dveřmi.

0/0
15.4.2016 15:35

J52i12ř52í 58R21a68m38e52š 8346224310182

muj tata mel wartase co se s nim najezdil. v osmdesatych letech ho kupoval od reznika za petatricet tis kc. Byl jsem u toho jak malej spunt. Nekde nejaky statek jelo se jeste s dedou zavreli se na dvore ja cekal venku pred statkem u auta a projizdeli ho na dvorku cili kolecka.

Koupilo se to a hned generalka motoru za pet tis nebot reznik byl prase co povidal tata.

0/0
14.4.2016 22:00

M46a26x 52Š73a22l89a46m88o44u48n 9901380899966

Dvacet let neměl konkurenci, důkladnost sama - inu Němci...

https://www.youtube.com/watch?v=P5Nlw7rqiCY

+1/0
14.4.2016 21:40

J69a70n 66H32e42l62l67e90r 9448795216

jak přesně myslíte to "neměl konkurenci"? 8-o

0/0
14.4.2016 21:49

M38a82x 65Š48a50l77a46m12o49u43n 9461920639366

:-) Viz odkaz, to je asi otázka na Hanáka...

0/0
14.4.2016 21:50

P75e15t36e65r 18M62o61l29n31á71r 8685814672899

Ono to dymilo hlavne pre špatný olej do dvojtaktov ktorý v tej dobe u nás bol ,M2T , ked sa tam dal kvalitný syntetický olej aký sa dáva aj do motorových pil tak to takmer vôbec nedymilo,no neraz sa stalo že sa do benzínu nalialo čo bolo ,od M6AD až po PP90 a nie v pomere ale o dosť viac aby to mazalo a bolo viac benzínu,aj ked od Rusov z neďalekej základne sme ho kupovali po 200 L sudoch,1L 1Kčs ,nafta išla po 50 halierov tú nikto nechcel,to potom bola hotová dymovnica a - 10 koní dolu z výkonu ale išlo to ;-D

+2/0
14.4.2016 21:27

M87o54j77m34í17r 93V11r60t62o32c94h 2970223902872

Úžasný vůz . Však se na českém , modely přeplněném a mimořádně náročném trhu prosadil. Oproti jiným německým značkám se čtyřtaktními motory. Prostě i zde platí že kdo umí ten umí.

+3/0
14.4.2016 21:25
Foto

M57i36c33h72a67l 16N86a62j63m78a70n 7589763626440

Ohromě vtipné........8-o

0/−1
14.4.2016 21:37

P76e81t95r 78M22i60c87h68a68l 2560414741532

Řekl bych, že to byla hezká ironie.

+2/0
14.4.2016 23:16

L73u42m22í63r 49V38i42t23h41a 2587937316802

Warťas byl pěkný auto. Prostorný, pohodlný, a kombík byl obrovskej! Na svou dobu design parádní, nadčasovej, elegantní i dneska. Až na ten "třítakt s koloběžkou", jak říkával jeden známý v narážce na tříválcový motor a vypínatelnou volnoběžku.

+1/0
14.4.2016 20:47

M67a25r69t37i32n 51N82e98b87e28s25k26ý 7216750957482

Podobný agregát i s tou volnoběžkou jezdil v Saabech , ono to mělo také stejného předchůdce - DKW.

0/0
15.4.2016 15:37
Foto

M64i14c21h73a21l 18N89a46j58m93a37n 7349113626500

Wartburg 353 byl na našem trhu prostorné auto a nabízel relativně dobrou dynamiku díky točivému dvojtaktnímu motoru a nízké hmotnosti. Na druhou stranu neměl zrovna nízkou spotřebu - hodně řidičů jezdilo se spotřebou kolem 10 l/100 km. Navíc bezpečnost při nárazu byla hodně špatná.

0/0
14.4.2016 20:41

M46i84r89e79k 29B52u97c28h19t32í69k 7749534934479

Zhltl i toluen s olejem, kterého jsem měl dostatek. Jen se musely každé tři měsíce měnit palivové hadičky.

0/0
14.4.2016 22:25

V32l26a66d27i91m93í89r 20V16á56c16h79a 9902723579559

Pamatuji si,jak jsem stál celou noc před mototechnou na škodovku a asi za měsíc jsem měl šanci koupit W 353.Neromýšlel jsem se ani minutu a odjezdil jsem s ním dost let k plné spokojenosti.Proti tehdejším škodovkám to byl Mercedes.

0/0
14.4.2016 20:17

J78a36n 84H25e29l21l15e91r 9648875476

už ten zvuk motoru ;-D

0/0
14.4.2016 21:51

M91i64r55e14k 17B43u44c57h52t94í78k 7729714454289

Dam dam dam diri dam dam......

+2/0
14.4.2016 22:26

J37i45ř74í 24D10v65o38ř72á53k 5885819110728

Ve Velkém Meziříčí vede na sjezdovku silnice , která je celkem dost do kopce . Za komančů nebyla v zimě prakticky udržována . Dole stály žigulíky a moskviče ( pokud teda neměly v kufru pár metrů kolejnic ) , potom škodovky ,traboše a varťasy se špatnými šoféry . Dobří šoféři , kteří traboše a varťasy otočili a couvali stáli na parkovišti u sjezdovky .

0/−3
14.4.2016 17:33

P82e83t28r 51M67i68c64h97a18l 2110504651532

Pokud to někdo se starou škodovkou nevyjel, tak měl levé ruce.

+11/0
14.4.2016 18:33

J29i27ř36í 41D16v51o56ř74á86k 5645289230338

Ty dvoutakty z DDR byly lehký , problém zvedání přední části auta při akceleraci . Na zpátečku se naopak zatížila hnaná náprava . Úzký gumy , které se měly snahu zaříznout .

+1/0
14.4.2016 19:09

P22e18t54r 27M56i74c58h25a17l 2960634321542

Já vím jak se chová auto s předním náhonem. Ale psal jsem něco jiného. Ty staré škodovky s poháněnou zadní nápravou, motorem vzadu a nezávisle zavěšenými koly na tom byly podstatně líp. Nemluvě o tom, že úzké gumy měly taky. Dost podstatným rozdílem bylo taky to, že dopředu se jezdí podstatně líp a pohodlněji než na zpátečku.

+4/0
14.4.2016 23:22

J44o50s71e81f 28V89a47l91a 9850423663313

to, co wartburg nebo trabant jezdil jenom couvanim, byla pro s100 hracka. Na snehu neni nic lepsiho nez motor vzadu a pohon zadni napravy. To vedi i majitele brouku, tatry 8, porsche nebo renaultu 8

+6/0
14.4.2016 21:45

R55a30d52e96k 33D35o90l49e58ž79a23l 2279373430700

Maluch (Fiat 126) taky. Jinak to byl teda dost krám. Ale v tomhle byl motor vzadu dobrej.

0/0
14.4.2016 23:10

P85e83t67r 61M23i95c98h59a41l 2220664541542

No tak 4x4 je určitě lepší, ale je fakt, že tehdy tu taková auta jaksi běžně nebyla k mání. :-)

0/0
14.4.2016 23:25

P83e95t30r 31K21o59s35u29t38a 7727192723376

Pontonova karosérie nepodléhající módním vlivům. Motor pracující na bází náhodných výbuchu. Toť wartburg 353.

+6/0
14.4.2016 17:10

S40t14a85n70i57s63l89a55v 76K16r12e73j14c17a58r 6307916653214

BMW z Eisenachu na socialistickém základě!! Poděkujme sovětské zoně a zbytkům Německých dělníků a zaměstnanců, jež dokázali vytvořit v období politické blokády Wartburga i Trabanta. provozně levné a nezničitelné autíčka. Nakonec v ČR pro někoho populární na cestách po Africe i Jižní Americe. Jak by asi vypadal Wartburg nebýt RA a 2sv?

0/0
14.4.2016 17:23

J67i46ř94í 74D83v92o95ř26á82k 5445659540948

Ale tři válce , tři zapalovací cívky . Které auto to má ?

0/0
14.4.2016 17:36

S52t49a68n68i54s55l50a18v 89K64r37e28j24c28a47r 6557276703174

Nu pokrok nezastavíš. Dnes vám tříválce nabízí většina renomovaných světových automobilek. A do jednoduchosti těchto motorů a ceny by se ty Wartácké vešly dvakrát.

0/0
14.4.2016 20:05

P80e53t61r 68H92o19f20m86a64n67n 6739724415490

1.2HTP?

+2/0
15.4.2016 0:38

M56a78r61t67i89n 61N46e19b69e59s56k40ý 7476640777762

Kupodivu i Saab 95.

0/0
15.4.2016 15:29

M77a37r26c93e46l 23P97a86v98l74í45k 7451634528329

klasika - nevidel, nezažil, neprečítal si, ale "trousí moudra"!

353 komentovali pri predstavení v brne ako elegantnú "simcu";

za autom (jedno či saab, trabi, w žiaden dym nemusel byť, úplne postačovalo dodržať pomer oleja.

a samozrejme sa zabudlo na 311 camping - kombi s oblým zasklením "nákladového priestoru.

+5/0
14.4.2016 16:13

M89a63r86e73k 71H67r93u59b80y 6557432441918

...do ktereho se vesla i almara

0/0
14.4.2016 19:21

P19e46t77r 71T31. 85D89v94o45ř25á55k 4194648623

Přestaňte si všichni nostalgicky lhát do kapsy. Za komárů se vedle toho lidé styděli i zaparkovat, natož si do toho sednout.

+7/−22
14.4.2016 15:47

J79a89n 86H11u72r15k16a 7340496826777

mělo být mínus takové kecy naopak v Koutech stály západní fára v kopci s kouřícími motory a Warťas jen vesele šustil vzhůru serpentýnama a ještě si ho mnohokrát kolegové v cizině půjčovali v Itálii Španělsku a blbli jako malí

+1/0
14.4.2016 18:19

J14a15n 20H43e65l23l90e79r 9638945886

tak výborně ... na cestu do hor se to hodilo. ale je fakt, že v Praze jsme se nebožákým spolužákám s warťasem posmívali ;-D

0/−1
14.4.2016 21:54

M37i67c72h41a66l 41Z94e28t70e28k 3618122400797

Bohužel nevyšla snaha o kooperaci NDR a ČSSR, kdy by Škoda dodávala Němcům 4taktnímotory a Němci nám komponenty pro přední pohon. Nejen díky tomu se tak dlouho udržely ve výrobě stodvácy s dost neperspektivní koncepcí motoru za zadními koly.

+6/0
14.4.2016 15:45

M89a67r41t70i85n 13N22e38b88e53s81k84ý 7836120587412

On ten DDR pohon předních kol nebyl zas tak nic dokonalého a hlavně NEBYL to homokinetický kloub. Proto měl prototyp Škodovky se vším vpředu nápravy Renault/Dacia. Navíc RVHP byla strašný moloch a politická rozhodnutí dělnických kádrů zabila mnoho dobrých myšlenek.

0/0
21.4.2016 18:49

J27a83n 98K83u10r58d43í10k 3731494

Trabant s lidskou tváří

+2/0
14.4.2016 14:59

M92i54c63h16a85l 52K18r12e85j32č32a 5478916196853

No na zacatku 90tych let jsem slysel v zakrute skvelou haluz - pry se Wartburgu rikalo "Mercedes vychodu". ;-D

No majitele byli vetsinou stastni, ze ho maji a svou spolecenskou funkci si dobre odkroutil, ale ten primer byl bozi ...;-D

+4/−1
14.4.2016 14:28

M25i38c83h86a83l 55Z20e26t22e85k 3438272400947

Pro řadového Němce z NDR byl Warťas opravdu něco jako luxusní MB pro zápaďáka. Na Trabanta se čekalo v pořadníku cca 10 let, na Wartburga mnohem déle.

+9/0
14.4.2016 15:46

S88t19a97n70i21s63l29a82v 34K47r95e41j75c98a71r 6197946463164

A jak to bylo v ČSSR? To dědové dnešním adolescentům ani nevyprávějí! V dnešní době kdy se ti prodejci a bazáristi podbízejí jen aby prodali. A na běžnou opravu Moskviče, Varšavy nebo Trabanta stačila stodola+eprozín +výtisk Rudého Práva.

+3/0
14.4.2016 17:34
Foto

M73i24r43o14s25l85a64v 46S43t47e92i98n19e89r 1705895428233

Můj švakr si opravil Moskviče, prorezavělé práhy vylil betonem, ten už nerezaví!

0/0
17.4.2016 16:09

S48t31a97n32i95s55l59a49v 87K23r43e26j49c76a48r 6807346313744

Omyl Mercedes východu byla Volha 24!! Wartburg byl jednoduchým kolegou Trabanta podobně jako v ČSSR byla Tatra 603 a Škoda Spartak.

+1/0
14.4.2016 17:29

M75i93c54h35a98l 81K48r85e53j95č32a 5858376816753

Ja to v tom poradu slysel takto. Tenkrat se bavili i o dvou vs. ctyrtaktnich wart. ap.

0/−1
14.4.2016 19:38

S80t96a83n75i91s46l57a65v 45K75r32e10j30c53a32r 6707196463684

Nemýlím-li se tak wartáci čtyřtakty se nestihly prosadit, doběhlo je sjednocení. Všichni víme, jak to bylo v 89-90 roce. Ceny poláku,lad, trabantů i wartáků včetně volh šla na třetinu a bazarovky ze západu naopak na neskutečné ceny. Hlad po nedosažitelném se u občanů projevil. To byla zlatá doba bez povinného STK!!

0/0
14.4.2016 20:16

J67a47n 54H75u71r32k23a 7160726956917

jo jediné vozidlo které kdy odvezlo 6 speleologů i s kompletní výbavou a televizním vybavením...nikdy mě nenechalo v žádném terénu a podmínkách v Evropě na holičkách a náhradní díl se za pár korun našel na každé dědině...díky za ty zážitky skvělý a jednoduchý přibližovadlo...;-DR^

+18/0
14.4.2016 13:20





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.