Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Unikátní stodvacítce chybí vzadu motor

Na první pohled je to normální „čtyřoká“ Škoda 120 z konce 70. let, ale na druhý tu něco nesedí: víko kufru se zakusuje do zadního čela, disky kol jsou připevněny třemi šrouby a celý podvozek je nepřirozeně vysoko. A navíc vzadu chybí motor.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M46i87r78o26s54l15a62v 46S63t64e35i89n78e68r 6368924813705

Chladič před kabinou silně zjednodušil topení, stačila klapka u horního okraje a hadice do prostoru pod palubní deskou.

0/0
26.4.2016 13:18

J44a62n 13D61l33o11u26h79ý 7534849110459

Ty srouby v tech nosnych dilech... To kdyby jezdilo po silnici, tak to hnije jedna basen...

0/0
22.4.2016 10:03

J40i95ř88í 11E59r40b31e96n 1373244426977

Je to jen funkční vzorek, na kterém se ověřovaly jízdní vlastnosti při jinak rozložených hmotách v karosérii. On taky po pár letech "zkušebního" provozu byl skutečně poněkud zbědovaný, tohle už je perfektně zrenovovaný stav.

Prototyp, natož sériový výrobek, by to už měly řešené poněkud jinak.

+1/0
22.4.2016 10:37

J90a54n 49U27l52m 7590509366642

ono i ta vnitřní plechařina vypadá jak kdyby to dělal někdo doma v garáži na rychlo...

0/0
22.4.2016 13:30

J46a77n 52K25r84p64e76c 5986743604772

nevim jak prototyp, tak bych to asi nenazval. tech pochybnych montazi je tam spousta. treba uchyceni stabilizatoru doslova bere dech. nechranene palivove vedeni v zazvazadlovem prostoru je taky velice odvazne (spise pro odvazne). nevidim ze by resili vyztuzeni karoserie vpredu kvuli vetsi zatezi a namahani - pokud to nema zastat pouze ta jedna pochybna vzpera pod motorem. tohle by spise vubec nejelo - spise se nedalo ridit.

0/−3
22.4.2016 7:04

J45a28k33u39b 10N77o19v94á71k 8830423290292

Tak jezdilo se s tim, pár fotek jsem našel. Video bohužel ne.

0/0
22.4.2016 7:55

R15o69m77a61n 98Š36e93s44t73á80k 5924289453843

Nebuďte tak přísný. Mohli bychom to nazvat funkční vzorek. Prostě se jen ověřovala možnost zástavby motoru vpředu. V případě rozhodnutí o sériové výrobě by probíhal další vývoj a zkoušky.

+5/0
22.4.2016 8:16

J73i75ř54í 97E62r63b64e62n 1723314206267

Najezdilo to pár desítek tisíc kilometrů v letech 1978-81, ale rozhodnutím vlády se v dalším vývoji této koncepce (podélně loženého motoru v původní tříprostorové karosérii) nepokračovalo a všechny (dost skromné) vývojové síly byly napřeny do projektu Škoda 780 s motorem vpředu napříč v nové dvouprostorové karosérii - ze které se pak vyvinul projekt Škoda 781 - pozdější Favorit.

+1/0
22.4.2016 10:41

P74e50t55r 64M79i14c57h33a20l 2250864251102

... aneb co všechno tady bolševik zazdil.

+1/−1
22.4.2016 0:12

J48i66ř43í 70E46r40b20e64n 1913444286277

No tak zrovna tohle auto je dílem bolševika, ve VVÚ AZNP byla členy strany většina lidí ;-)

0/0
22.4.2016 10:42

P85e78t65r 63M52i96c56h50a81l 2600524871192

Jo, ona to všude možně bývala povinnost. Ale ti stát rozhodně neřídili.

0/0
23.4.2016 12:40

P10e88t69r 21H74a58n87á39č97e24k 3967314901354

Škodovky to byly největší krámy na světě. Vtipů na jejich účet bylo ve světě nespočet.

+3/−12
21.4.2016 22:39

J89i98ř61í 81N15e36u47m93e34i91s68t67e27r 2402735273861

Děkujeme za příspěvek a posíláme pěknou písničku.

+10/0
21.4.2016 22:41

J23i54ř60í 46E50r50b52e27n 1853404876867

Prosím o nějaký argentinský, egyptský či čínský ftip na toto téma.

.

Na vysvětlenou: nejen v těchto zemích totiž dělaly značce Škoda renomé hlavně náklaďáky LIAZ (typových řad 706 a 100/110) prodávané pod značkou Škoda, a dále škodovácké technologie pro elektrárny, cukrovary, rafinérie...

+1/0
22.4.2016 10:46

P64a68v42e60l 70J65a50n30s77a 2475619711154

tak to je bomba!

+5/0
21.4.2016 22:05

M64i76c51h17a40l 57Z64e80t37e82k 3758402880497

Bohužel, vzhledem k absenci výroby homokinetických kloubů museli ve Škodovce použít přední nápravu z Renaultu. Tudíž by sériová výroba 120tek s předním pohonem vázla na tom, kolik bouraček s kosočtvercem na kapotě by se v ČSSR sehnalo.:-/

Na druhou stranu se musí nechat, že ta škoďárna měla zdvojenou přepážku mezi motorem a kabinou pro posádku. To neměl ani Favorit, a byl to jeden z jeho velkých minusů.

+2/0
21.4.2016 21:38

V58a18c64l28a94v 58M16e68d33e36k 5161552745325

tak nedostatek byl proto, že u nás nebyly na nic potřeba, a proto je nikdo nevyráběl. Ale i tehdy se ve východním bloku vyráběly.

+2/0
21.4.2016 22:37

M95i18r75o91s88l40a85v 73S11i20n55d81e32l16a37r 2845657304812

Byly by potreba, aby se S120 zbavila te strasne kyvne zadni napravy... ale to se stalo az s prichodem Garde a pak S130...

0/−1
21.4.2016 23:02

M26i91r22o23s28l65a22v 97S94i52n25d10e83l82a42r 2835287174832

Ok, rad bych se tedy dozvedel o nejakych vyhodach "kyvky" proti "vlecce", krom ceny...

0/0
22.4.2016 18:49

R50o58m62a83n 17Š53e72s23t36á10k 5414489693853

Cena byl dostatečný argument. Ostatně i dnes by si automobilky pro dolar na vůz nechaly vrtat koleno. :-)

0/0
22.4.2016 22:22

M73i58c39h83a93l 56Z35e75t41e90k 3308842200707

Stodvácy dostaly zadní vlečenou nápravu právě až poté, co se podařilo sehnat dodavatele homokinetických kloubových poloos. Před tím se snažili v AZNP zlepšit ty staré kyvadlové nápravy, resp. odhlučnit to zavěšení u převodovky tím, že převodovku ukotvili do karoserie přes silentbloky. Jenže tenhle způsob zapříčinil nestabilní geometriil zadních kol a tím i chování podvozku za jízdy. Několik zkušebních řidičů na to tenkrát doplpatilo životem.

0/0
22.4.2016 23:32

R98o89m32a18n 77Š81e78s33t62á18k 5144699553523

Dovolím si oponovat:

Škoda 105, 120 a 125 vždycky měly kyvadlovou nápravu. Jedinou výjimkou byl model Škoda 120 LX, který měl pětistupňovou převodovku a úhlovou kyvadlovou (vlečenou) nápravu.

Škoda 130, 135, 136 a Rapid měly úhlovou kyvadlovou (vlečenou) nápravu. Paradoxně v prvních letech výroby měly Š130 problémy s podélnými rameny, které se ohýbaly a zadní kola pak dělaly tzv. áčka. To se sice později řešilo výztuhami, ale úplně se to odstranit nepodařilo, protože podélné a šikmé rameno měly každé jinou osu kývání.

Co se týká jízdních vlastností, "vlečená" náprava samozřejmě byla lepší.

Převodovka s motorem je v jednom bloku, který je od začátku výroby (1976) uložen na 3 silentblocích (2 na motoru, 1 na převodovce). Jestli s tím měli nějaké problémy, nevím.

0/0
23.4.2016 0:30

R85o97m62a14n 54Š23e20s33t12á98k 5334609573733

A ještě doplním: Zatímco Škoda 120 L stála kolem 65 tisíc, Škoda 130 stála přes 80 tisíc a Škoda Rapid dokonce 89 tisíc. Výraz rozdíl v ceně zřejmě také ospravedlnil použití dražší a konstrukčně složitější "vlečené" nápravy. U Š130 a Rapidu jste za vyšší cenu mimo jiné dostali také o něco silnější motor s větším objemem, čtyřpístkové brzdy vpředu a pětistupňovou převodovku (kromě Rapida s motorem 120, který měl čtyřstupňovou převodovku, ale ten se vyráběl jen krátce).

0/0
23.4.2016 0:36

R26o71m63a31n 42Š12e23s45t76á33k 5694879173493

A ještě jsem zapomněl na Garde, které také mělo "vlečenou" nápravu a čtyřstupňovou převodovku. Tak a teď už to je snad všechno. :-)

0/0
23.4.2016 0:38

M94i31r79o34s11l82a89v 42S37i25n39d95e59l74a86r 2325837264332

A v roce 82 se Garde vyrabelo s hridelema Lobro, ktere mely prirubu na obou koncich na rozdil od pozdejsiho provedeni. :-)

0/0
23.4.2016 21:24

J14i16ř89í 53E81r36b52e39n 1493314396437

No a pak tu byly ještě různé zákaznické kombinace. My jsme v září 1988 kupovali v Boleslavi 120 L s pětikvaltem a s otáčkoměrem, ale s obyčejnou nápravou. Strejda kupoval o měsíc dřív ve Vrchlabí 120 L s pětikvaltem, bez otáčkoměru, ale s vlečenou nápravou. Taky to jeho auto bylo podstatně tišší, i když tady hrála roli i rozdílná kvalita práce v jednotlivých závodech.

0/0
23.4.2016 8:24

R66o16m69a37n 80Š29e98s58t74á82k 5834449473903

To Vaše auto byla Škoda 125 L, strejdovo auto byla Škoda 120 LX.

0/0
23.4.2016 19:09

J46i51ř47í 58E53r48b53e63n 1123434156767

Jste vedle jak ta jedle, protože:

- v srpnu a září 1988 se 120 LX (motor LS na čtyřkvaltu) už půldruhého roku nevyráběly, 125 L (motor L na pětikvaltu) přišel do výroby až v říjnu 1988

- my i strejda jsme tankovali Speciál 90, ne Super 95

- a co je nejpodstatnější, obě auta měla ten typ 120 L přímo napsaný na štítku, na faktuře i v techničáku ;-)

0/0
24.4.2016 22:58

J96i96ř57í 53E50r21b96e80n 1723884886467

Pardon, LX mělo samozřejmě pětikvalt a vlečku, nicméně strejdovo auto byla regulérní L.

0/0
24.4.2016 22:59

M16i13r84o66s58l30a32v 55S16i89n89d11e90l90a76r 2905897124142

4q prevodovka ma na pricce dva silentbloky...

0/0
23.4.2016 21:18

M36i32r13o32s12l11a30v 42S72i46n65d28e56l61a10r 2525507634852

To sice nechaly, ale pokud to zakaznik zaplati, da se to.

Cena byl taky duvod, proc ta vlecka je spis takova "polovlecka", ale alespon se s tim lip jezdi(lo) a hezky se to servisuje.

0/0
23.4.2016 21:16

M14i80c20h58a70l 16Z16e56t61e59k 3438162890697

Vyráběli je v DDR, protože měli licenci od Frantíků. Ale výroba stačila sotva pokrýt požadavky automobilky v Eisenachu. Češi se snažili navázat s Němci spolupráci, protože ti naopak neuměli vyrobit kvalitní 4taktní motor. Škoda 760 měla mít přední pohon. Od Giugiara pak karoserii. Díky komunistickým obstrukcím k tomu ale nikdy nedošlo.

Stodváca měla od 760ky alespoň některé tvary - např. boční ponton + dveře nebo interiér.

+1/0
22.4.2016 7:52

J84i62ř23í 12E80r81b65e38n 1873584186497

Popište prosím ty "komunistické obstrukce". Podle mě to byla prostá řevnivost, nevraživost a neschopnost se domluvit kvůli "poměřování pindíků" mezi Eisenachem a Zwickau. Takže Němci až s dvouletým zpožděním oznámili Čechoslovákům, že další spolupráci s ČSSR odpískali, takže jsme začali moderní automobil s předním náhonem vyvíjet sami právě až od roku 1978 jak v AZNP, tak v BAZ i v ÚVMV.

0/0
22.4.2016 10:54

M71i43r48o89s48l36a36v 14S97i33n25d73e41l25a94r 2545677824382

Mne by zajimalo, z ceho je ten vnitrni homokineticky kloub u prevodovky....

0/0
21.4.2016 23:03

M40i74c57h70a98l 85Z49e69t80e29k 3758922610497

Ve staré klasické stodváce? Tam byly v poloose na dvou čepech tzv. kameny vložené v pouzdře, kterým otáčel diferenciál ve skříni. Takový poloviční homokineťák. U kola žádný kloub nebyl, proto mělo proměnlivý sklon v závislosti na zatížení vozidla (jako např. Tatry 148).;-)

Problém byl, že se měnila velikost styčné plochy kola s vozovkou v závislosti na zatížení auta nebo např. při projíždění zatáčkou různými rychlostmi.

+1/0
22.4.2016 7:49

M31i44r72o18s71l21a17v 78S85i71n60d46e49l69a64r 2865217694142

To je mi znamo... mel jsem na mysli auto z clanku :-)

0/0
22.4.2016 18:48

J30i77ř73í 23E71r48b13e97n 1653554846327

Ta zdvojená přepážka byla součástí už původní karosérie, proto ji tam nechali :-)

0/0
22.4.2016 22:25

M40i63c33h20a80l 31Z46e95t71e31k 3608882850207

Jistě, ale Favorit ji neměl kvůli hloupě navrženému radiátoru topení. Přitom dvojitá příčka je základ, aby do kabiny nepronikal hluk a pachy od hnacího agregátu. Jednoduchou stěnou se to odizolovat nedá...

0/0
22.4.2016 23:26

V62á46c79l15a92v 18E15n87d40l71e57r 5309114684689

no třeba by Škůdka pár let po sametové revoluci koupila VW :)

0/0
21.4.2016 21:25

K22a50r33e11l 49N30o81v26ý 4599829653739

chladič za motorem;-D;-D;-D;-D

+1/−8
21.4.2016 20:19

J73o41s97e27f 83B36a61b84k66a 3280609612757

A proč ne pane Nový. Jak je i v článku připomenuto měla to i jiná auta. Vy by jste se asi divil i tomu, že třeba Tatra 603 neměla chladič vůbec;-)

+5/0
21.4.2016 21:07

J26a51n 32U60l62m 7590299766372

nebo Porsche

0/0
22.4.2016 13:32

M58i79c36h87a46l 88Z80e29t30e31k 3378432410557

Tak vzhledem k výkonu motoru to asi nevadilo.

0/0
21.4.2016 21:40

V41a54c72l93a49v 83M11e93d88e71k 5341322775585

to opravdu v historii automobilů není nic vyjímečného. Problém by byl spíš to, že od něj není odvod teplého vzduchu.

0/0
21.4.2016 22:35

J64i95ř32í 45E96r46b81e28n 1893954886717

Japato? Pod vozem nefouká? Kam si myslíte, že se odvádí teplý vzduch od chladičů umístěných před motorem? :-)

0/0
22.4.2016 10:56

M14i46r97o39s34l41a83v 95S89i16n88d65e79l92a35r 2645897644622

Je to spis demonstrator nez prototyp, na rozdil od jinych verzi S120 s motorem vpredu.

0/0
21.4.2016 19:43

R23o20b31e64r33t 97P90e46l94n72á23ř 3648761144

Skoda ze uz se dneska takovy krasny kary nevyrabjej...

+4/−2
21.4.2016 18:54

P76a78v64e95l 59Ž46e92r48n81í67č58e17k 9652642146212

8-o8-o8-o

+4/−1
21.4.2016 19:06

J27a37k34u42b 74N60o81v81á74k 8400433930882

Je to bomba. Jen proc se ta predni kapota mela zvedat zrovna takhle neprakticky?

+1/0
21.4.2016 18:48

M32a76r51t21i61n 13K23u69ř68í40t28k69a 6747386638155

Kdyby ta kapota měla panty vzadu a za jízdy se náhodou otevřela, tak by to nebylo dobré. A protože tehdy zámky nebyly tak dobré, byly panty vpředu jako u Žigula, nebo na boku.

0/−1
21.4.2016 19:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.