Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

OBRAZEM: Unikátní stodvacítce chybí vzadu motor

Na první pohled je to normální „čtyřoká“ Škoda 120 z konce 70. let, ale na druhý tu něco nesedí: víko kufru se zakusuje do zadního čela, disky kol jsou připevněny třemi šrouby a celý podvozek je nepřirozeně vysoko. A navíc vzadu chybí motor.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M70i55r94o19s27l64a22v 92S35t73e33i73n16e69r 1415275168363

Chladič před kabinou silně zjednodušil topení, stačila klapka u horního okraje a hadice do prostoru pod palubní deskou.

0/0
26.4.2016 13:18

J94a48n 93D94l78o14u71h74ý 7954489610629

Ty srouby v tech nosnych dilech... To kdyby jezdilo po silnici, tak to hnije jedna basen...

0/0
22.4.2016 10:03

J90i44ř60í 68E54r77b61e91n 1963554816957

Je to jen funkční vzorek, na kterém se ověřovaly jízdní vlastnosti při jinak rozložených hmotách v karosérii. On taky po pár letech "zkušebního" provozu byl skutečně poněkud zbědovaný, tohle už je perfektně zrenovovaný stav.

Prototyp, natož sériový výrobek, by to už měly řešené poněkud jinak.

+1/0
22.4.2016 10:37


J54a82n 29U87l72m 7410939676712

ono i ta vnitřní plechařina vypadá jak kdyby to dělal někdo doma v garáži na rychlo...

0/0
22.4.2016 13:30

J15a57n 39K33r74p76e89c 5476513684732

nevim jak prototyp, tak bych to asi nenazval. tech pochybnych montazi je tam spousta. treba uchyceni stabilizatoru doslova bere dech. nechranene palivove vedeni v zazvazadlovem prostoru je taky velice odvazne (spise pro odvazne). nevidim ze by resili vyztuzeni karoserie vpredu kvuli vetsi zatezi a namahani - pokud to nema zastat pouze ta jedna pochybna vzpera pod motorem. tohle by spise vubec nejelo - spise se nedalo ridit.

0/−3
22.4.2016 7:04

J41a72k82u88b 22N47o24v63á65k 8230383490652

Tak jezdilo se s tim, pár fotek jsem našel. Video bohužel ne.

0/0
22.4.2016 7:55

R96o50m94a84n 82Š12e63s53t93á90k 5844859303443

Nebuďte tak přísný. Mohli bychom to nazvat funkční vzorek. Prostě se jen ověřovala možnost zástavby motoru vpředu. V případě rozhodnutí o sériové výrobě by probíhal další vývoj a zkoušky.

+5/0
22.4.2016 8:16

J79i10ř70í 54E54r85b18e64n 1813104406747

Najezdilo to pár desítek tisíc kilometrů v letech 1978-81, ale rozhodnutím vlády se v dalším vývoji této koncepce (podélně loženého motoru v původní tříprostorové karosérii) nepokračovalo a všechny (dost skromné) vývojové síly byly napřeny do projektu Škoda 780 s motorem vpředu napříč v nové dvouprostorové karosérii - ze které se pak vyvinul projekt Škoda 781 - pozdější Favorit.

+1/0
22.4.2016 10:41

P35e26t40r 11M57i75c18h73a36l 2340814151632

... aneb co všechno tady bolševik zazdil.

+1/−1
22.4.2016 0:12

J49i14ř29í 47E81r96b12e90n 1123434636937

No tak zrovna tohle auto je dílem bolševika, ve VVÚ AZNP byla členy strany většina lidí ;-)

0/0
22.4.2016 10:42

P68e82t62r 57M42i67c93h53a18l 2750464231912

Jo, ona to všude možně bývala povinnost. Ale ti stát rozhodně neřídili.

0/0
23.4.2016 12:40

P42e19t77r 56H18a54n27á65č90e14k 3807874261104

Škodovky to byly největší krámy na světě. Vtipů na jejich účet bylo ve světě nespočet.

+3/−12
21.4.2016 22:39

J13i38ř82í 33N82e75u17m88e92i54s26t93e66r 2862605543731

Děkujeme za příspěvek a posíláme pěknou písničku.

+10/0
21.4.2016 22:41

J66i16ř55í 48E87r33b44e93n 1883454376777

Prosím o nějaký argentinský, egyptský či čínský ftip na toto téma.

.

Na vysvětlenou: nejen v těchto zemích totiž dělaly značce Škoda renomé hlavně náklaďáky LIAZ (typových řad 706 a 100/110) prodávané pod značkou Škoda, a dále škodovácké technologie pro elektrárny, cukrovary, rafinérie...

+1/0
22.4.2016 10:46

P77a80v68e25l 67J90a24n34s52a 2635469831534

tak to je bomba!

+5/0
21.4.2016 22:05

M25i33c40h24a87l 40Z15e45t40e23k 3818702600257

Bohužel, vzhledem k absenci výroby homokinetických kloubů museli ve Škodovce použít přední nápravu z Renaultu. Tudíž by sériová výroba 120tek s předním pohonem vázla na tom, kolik bouraček s kosočtvercem na kapotě by se v ČSSR sehnalo.:-/

Na druhou stranu se musí nechat, že ta škoďárna měla zdvojenou přepážku mezi motorem a kabinou pro posádku. To neměl ani Favorit, a byl to jeden z jeho velkých minusů.

+2/0
21.4.2016 21:38

V15a48c39l93a40v 79M20e25d72e56k 5771972955465

tak nedostatek byl proto, že u nás nebyly na nic potřeba, a proto je nikdo nevyráběl. Ale i tehdy se ve východním bloku vyráběly.

+2/0
21.4.2016 22:37

M30i31r13o68s70l93a71v 10S14i78n10d14e32l42a46r 2675867534172

Byly by potreba, aby se S120 zbavila te strasne kyvne zadni napravy... ale to se stalo az s prichodem Garde a pak S130...

0/−1
21.4.2016 23:02

M74i19r85o22s69l16a14v 43S10i59n82d45e89l43a67r 2255197204222

Ok, rad bych se tedy dozvedel o nejakych vyhodach "kyvky" proti "vlecce", krom ceny...

0/0
22.4.2016 18:49

R10o65m52a15n 43Š59e92s35t56á77k 5774159693333

Cena byl dostatečný argument. Ostatně i dnes by si automobilky pro dolar na vůz nechaly vrtat koleno. :-)

0/0
22.4.2016 22:22

M90i30c36h43a18l 42Z62e65t60e71k 3498302430207

Stodvácy dostaly zadní vlečenou nápravu právě až poté, co se podařilo sehnat dodavatele homokinetických kloubových poloos. Před tím se snažili v AZNP zlepšit ty staré kyvadlové nápravy, resp. odhlučnit to zavěšení u převodovky tím, že převodovku ukotvili do karoserie přes silentbloky. Jenže tenhle způsob zapříčinil nestabilní geometriil zadních kol a tím i chování podvozku za jízdy. Několik zkušebních řidičů na to tenkrát doplpatilo životem.

0/0
22.4.2016 23:32

R69o63m27a37n 56Š74e53s50t32á14k 5514629763793

Dovolím si oponovat:

Škoda 105, 120 a 125 vždycky měly kyvadlovou nápravu. Jedinou výjimkou byl model Škoda 120 LX, který měl pětistupňovou převodovku a úhlovou kyvadlovou (vlečenou) nápravu.

Škoda 130, 135, 136 a Rapid měly úhlovou kyvadlovou (vlečenou) nápravu. Paradoxně v prvních letech výroby měly Š130 problémy s podélnými rameny, které se ohýbaly a zadní kola pak dělaly tzv. áčka. To se sice později řešilo výztuhami, ale úplně se to odstranit nepodařilo, protože podélné a šikmé rameno měly každé jinou osu kývání.

Co se týká jízdních vlastností, "vlečená" náprava samozřejmě byla lepší.

Převodovka s motorem je v jednom bloku, který je od začátku výroby (1976) uložen na 3 silentblocích (2 na motoru, 1 na převodovce). Jestli s tím měli nějaké problémy, nevím.

0/0
23.4.2016 0:30

R56o64m31a53n 23Š22e97s23t41á80k 5104779583433

A ještě doplním: Zatímco Škoda 120 L stála kolem 65 tisíc, Škoda 130 stála přes 80 tisíc a Škoda Rapid dokonce 89 tisíc. Výraz rozdíl v ceně zřejmě také ospravedlnil použití dražší a konstrukčně složitější "vlečené" nápravy. U Š130 a Rapidu jste za vyšší cenu mimo jiné dostali také o něco silnější motor s větším objemem, čtyřpístkové brzdy vpředu a pětistupňovou převodovku (kromě Rapida s motorem 120, který měl čtyřstupňovou převodovku, ale ten se vyráběl jen krátce).

0/0
23.4.2016 0:36

R14o80m64a23n 26Š81e64s92t60á49k 5574949793493

A ještě jsem zapomněl na Garde, které také mělo "vlečenou" nápravu a čtyřstupňovou převodovku. Tak a teď už to je snad všechno. :-)

0/0
23.4.2016 0:38

M96i32r90o55s64l82a19v 95S49i94n16d31e21l56a32r 2455377784252

A v roce 82 se Garde vyrabelo s hridelema Lobro, ktere mely prirubu na obou koncich na rozdil od pozdejsiho provedeni. :-)

0/0
23.4.2016 21:24

J20i46ř51í 48E38r45b93e24n 1633144816957

No a pak tu byly ještě různé zákaznické kombinace. My jsme v září 1988 kupovali v Boleslavi 120 L s pětikvaltem a s otáčkoměrem, ale s obyčejnou nápravou. Strejda kupoval o měsíc dřív ve Vrchlabí 120 L s pětikvaltem, bez otáčkoměru, ale s vlečenou nápravou. Taky to jeho auto bylo podstatně tišší, i když tady hrála roli i rozdílná kvalita práce v jednotlivých závodech.

0/0
23.4.2016 8:24

R28o41m57a25n 19Š89e54s22t75á34k 5174409683163

To Vaše auto byla Škoda 125 L, strejdovo auto byla Škoda 120 LX.

0/0
23.4.2016 19:09

J94i69ř18í 70E25r22b78e78n 1693134556827

Jste vedle jak ta jedle, protože:

- v srpnu a září 1988 se 120 LX (motor LS na čtyřkvaltu) už půldruhého roku nevyráběly, 125 L (motor L na pětikvaltu) přišel do výroby až v říjnu 1988

- my i strejda jsme tankovali Speciál 90, ne Super 95

- a co je nejpodstatnější, obě auta měla ten typ 120 L přímo napsaný na štítku, na faktuře i v techničáku ;-)

0/0
24.4.2016 22:58

J62i19ř70í 67E54r91b67e98n 1873884636407

Pardon, LX mělo samozřejmě pětikvalt a vlečku, nicméně strejdovo auto byla regulérní L.

0/0
24.4.2016 22:59

M23i55r82o66s49l84a38v 20S79i31n50d33e16l92a87r 2685267484712

4q prevodovka ma na pricce dva silentbloky...

0/0
23.4.2016 21:18

M54i68r35o36s44l50a17v 78S25i72n69d28e16l16a76r 2575687394222

To sice nechaly, ale pokud to zakaznik zaplati, da se to.

Cena byl taky duvod, proc ta vlecka je spis takova "polovlecka", ale alespon se s tim lip jezdi(lo) a hezky se to servisuje.

0/0
23.4.2016 21:16

M39i83c73h45a13l 40Z68e46t60e61k 3138972810487

Vyráběli je v DDR, protože měli licenci od Frantíků. Ale výroba stačila sotva pokrýt požadavky automobilky v Eisenachu. Češi se snažili navázat s Němci spolupráci, protože ti naopak neuměli vyrobit kvalitní 4taktní motor. Škoda 760 měla mít přední pohon. Od Giugiara pak karoserii. Díky komunistickým obstrukcím k tomu ale nikdy nedošlo.

Stodváca měla od 760ky alespoň některé tvary - např. boční ponton + dveře nebo interiér.

+1/0
22.4.2016 7:52

J26i18ř70í 86E28r47b25e41n 1163224466197

Popište prosím ty "komunistické obstrukce". Podle mě to byla prostá řevnivost, nevraživost a neschopnost se domluvit kvůli "poměřování pindíků" mezi Eisenachem a Zwickau. Takže Němci až s dvouletým zpožděním oznámili Čechoslovákům, že další spolupráci s ČSSR odpískali, takže jsme začali moderní automobil s předním náhonem vyvíjet sami právě až od roku 1978 jak v AZNP, tak v BAZ i v ÚVMV.

0/0
22.4.2016 10:54

M12i44r27o39s45l29a39v 14S19i87n79d32e32l94a75r 2145567274222

Mne by zajimalo, z ceho je ten vnitrni homokineticky kloub u prevodovky....

0/0
21.4.2016 23:03

M74i86c79h88a97l 15Z69e50t90e95k 3978772610987

Ve staré klasické stodváce? Tam byly v poloose na dvou čepech tzv. kameny vložené v pouzdře, kterým otáčel diferenciál ve skříni. Takový poloviční homokineťák. U kola žádný kloub nebyl, proto mělo proměnlivý sklon v závislosti na zatížení vozidla (jako např. Tatry 148).;-)

Problém byl, že se měnila velikost styčné plochy kola s vozovkou v závislosti na zatížení auta nebo např. při projíždění zatáčkou různými rychlostmi.

+1/0
22.4.2016 7:49

M92i38r34o29s31l26a83v 68S77i38n37d37e48l63a32r 2715207844882

To je mi znamo... mel jsem na mysli auto z clanku :-)

0/0
22.4.2016 18:48

J10i71ř32í 32E54r28b33e74n 1773474176217

Ta zdvojená přepážka byla součástí už původní karosérie, proto ji tam nechali :-)

0/0
22.4.2016 22:25

M20i28c33h39a66l 51Z84e34t10e37k 3168192500617

Jistě, ale Favorit ji neměl kvůli hloupě navrženému radiátoru topení. Přitom dvojitá příčka je základ, aby do kabiny nepronikal hluk a pachy od hnacího agregátu. Jednoduchou stěnou se to odizolovat nedá...

0/0
22.4.2016 23:26

V69á66c15l28a29v 85E23n88d60l37e69r 5159784104979

no třeba by Škůdka pár let po sametové revoluci koupila VW :)

0/0
21.4.2016 21:25

K51a15r30e69l 27N27o19v24ý 4349649303359

chladič za motorem;-D;-D;-D;-D

+1/−8
21.4.2016 20:19

J59o87s72e64f 23B81a91b58k65a 3680599282317

A proč ne pane Nový. Jak je i v článku připomenuto měla to i jiná auta. Vy by jste se asi divil i tomu, že třeba Tatra 603 neměla chladič vůbec;-)

+5/0
21.4.2016 21:07

J96a30n 67U94l68m 7610719836362

nebo Porsche

0/0
22.4.2016 13:32

M58i31c84h48a32l 43Z60e51t80e62k 3978592620107

Tak vzhledem k výkonu motoru to asi nevadilo.

0/0
21.4.2016 21:40

V87a71c56l33a85v 50M41e81d55e12k 5471302955515

to opravdu v historii automobilů není nic vyjímečného. Problém by byl spíš to, že od něj není odvod teplého vzduchu.

0/0
21.4.2016 22:35

J28i64ř13í 58E50r33b39e50n 1793734586587

Japato? Pod vozem nefouká? Kam si myslíte, že se odvádí teplý vzduch od chladičů umístěných před motorem? :-)

0/0
22.4.2016 10:56

M97i23r86o96s29l71a44v 30S78i33n22d37e84l43a93r 2755757824102

Je to spis demonstrator nez prototyp, na rozdil od jinych verzi S120 s motorem vpredu.

0/0
21.4.2016 19:43

R12o46b19e33r25t 58P49e18l39n70á47ř 3918811744

Skoda ze uz se dneska takovy krasny kary nevyrabjej...

+4/−2
21.4.2016 18:54

P37a52v27e94l 58Ž81e75r84n75í71č94e52k 9752722176382

8-o8-o8-o

+4/−1
21.4.2016 19:06

J63a73k96u72b 56N21o88v89á70k 8470783620142

Je to bomba. Jen proc se ta predni kapota mela zvedat zrovna takhle neprakticky?

+1/0
21.4.2016 18:48

M58a41r40t39i62n 57K89u76ř79í27t10k33a 6267696468375

Kdyby ta kapota měla panty vzadu a za jízdy se náhodou otevřela, tak by to nebylo dobré. A protože tehdy zámky nebyly tak dobré, byly panty vpředu jako u Žigula, nebo na boku.

0/−1
21.4.2016 19:37





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.