Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tesly jezdí v Hongkongu na uhlí, takže čmoudí víc než benziňáky

Že je čistota provozu u aut do zásuvky velmi pofiderní, si ti, kteří nejsou zaslepeni elektromobilitou, uvědomují. V Číně zažívají elektromobily rozmach, protože ale šedesát procent elektřiny, na kterou jezdí, pochází z tepelných elektráren, je jejich přínos pro ekologii záporný. Spočítali to v Hongkongu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P71e10t26r 37H96a58r28i38p76r15a66s51a79d 93H20a84j31i18č 8633490934787

Četl jsem kritiku onoho výpočtu. Údajně bsahuje několik dost podstatných chyb, které závěry úplně znehodnocují. Například pokud se přepočítá energie potřebná při výrobě baterií, tak se musí vzít v úvahu i energie potřebná při výrobě celého auta a to jak toho elektrického, tak i toho se spalovacím motorem. Pak se to musí rozpočítat na celou dobu životnosti auta, tj. kolik toho najede, než půjde do šrotu (elektromobil může najet pravděpodobně podstatně více protože je méně poruchový, ale je otázka, po kolika km se mění baterie). Výpočet se dá prostě "upravit" tak, aby vyšlo to, co si zrovna ten nebo onen objednal. ;-)

Pokud se týče čínských úřadů, ty z těchto výpočtů vůbec nevycházely. Úředníci vzali v potaz pouze hmotnost auta a jeho velikost a přepočítali to na výkon automobilu se spalovacím motorem. Že při podobném přepočtu by měl elektromobil asi poloviční spotřebu (účinnost celého systému je přiližně dvojnásobná, tj. spotřeba energie je poloviční), nikoho nezajímá. Stejně jako nikoho nezajímá účinnost elektrárny a a vjakém typu elektrárny vlastně byla energie vyrobená.

+3/0
4.5.2016 19:46

J54a80n 70F18r48o21l50í96k 6486580565134

4000 elektroaut v této oblasti je marginální množství, které na ovzduší nemá měřitelný vliv.

0/0
3.5.2016 15:37

V52á93c18l30a82v 95J42e82b20a72v93ý 8240749923986

Snaha o senzacechtivý nadpis pouze ukazuje na omezenost autora. :-/

Doporučuji si sousedův komín zavést do obýváku, aby autor poznal rozdíl mezi výfukem v ulicích města a výfukem vysokého komínu z elektrárny za městem.

+3/−1
3.5.2016 0:58

J60a90r91o33m71í58r 92K54r44á65l 4880199164879

Doporučuji si uvědomit, že životní prostředí na Zemi je jen jedno.

+2/−1
3.5.2016 6:12

T79o66m18á93š 75M50o26r75a11v35č66í17k 3217686813865

Životní prostředí města a zdraví občanů je asi přednější než globální průměrné hodnoty znečištění. Musíte si uvědomit, že průměrně je atmosféra naprosto čistá, kdežto průměrné hodnoty čínských měst jsou vražedné.

+6/0
3.5.2016 8:39

P56a42v54e21l 88O16b56d35r84ž54á59l48e72k 6646924868352

Takže můžeme v bazénu určit část, kde je dovolené močení do vody?

+1/−3
3.5.2016 7:40

T93o39m16á84š 29M98o52r81a83v89č65í65k 3637476333715

Ale tak to ve světě funguje. Lidé se snaží vyhnout rakovině, astmatu a jiným smrtelným nemocem tím, že zředí škodliviny až na bezpečné hodnoty. Co na tom nechápete?

+3/0
3.5.2016 8:45

M57a19r55e63k 93M98a73l20ý 1822198311900

A v čem je ten článek špatný. Ty emise prostě Tesla "vypustí", nepřímo přes výrobu elektrřiny. Tím víc, čím víc se na výrobu elektřiny používá uhlí. Přesně toto je tam zmíněno. A i informace ohledně lokalizace emisí... co se vám nezdá?

"Jejich výhodou je z tohoto pohledu jen lokální snížení množství vypouštěných plynů přímo ve městě. Hongkongský příklad ukazuje, jak se výfuk jen protáhne a vypustí škodliviny někde jinde."

0/−1
3.5.2016 15:10

V77á12c46l41a79v 81M26a38i75x11n36e43r 7125390145261

Problémale neníjen výroba energie, ale hlavně její uskladnění. Výroba baterií je velmi neekologická a způsobuje většízátěž než těžba ropy za celý život auta ...

Čili tesla je velmi neekologická ...

+1/−5
2.5.2016 23:44

V89á68c30l17a35v 75J25e55b47a32v40ý 8940659953116

Pokud k tomu připočtete různé války o ropu a různé ropné havárie, tak je otázka, co je ekologičtější. Navíc peníze za ropu jdou většinou různým kreaturám, takže společenské a civilizační dopady jsou celkem nedozírné. :-P

+3/0
3.5.2016 1:02

P20e77t61r 14H80a52r34i84p81r31a94s95a56d 81H22a61j64i93č 8563290234887

A viděl jste nějaký konkrétní výpočet, nebo je tak plácáte? Dejte sem odkaz. Už několik let se pídím po srovnání, kolik energie je potřeba výrobu elektromobilu a baterie a auta se spalovacím motorem a hlavně po nějakém seriózním výpočtu. Odkaz, který je u tothoto článku skončí zase jen na nějakém konstatování, ale aby tam byly nějaké výpočty, grafy, nebo něco podobného, tak ani náhodou. Připadá mi to celé jako jakýsi hysterický výkřik do tmy...

+4/0
4.5.2016 19:58

P24a64v11e86l 90K93u57t50i30l 9710796983259

Nejen, že výroba baterií není neekologická, jak tu píšete, ale také ji lze recyklovat.

+1/0
7.5.2016 17:58

P65a50v34e32l 72H65a83l47b84i40c78h 6689722346699

Používají v Honkongu počítače? Mají tam klimatizace? Pokud jo, tak by to měli všechno vypnout, protože to vlastně taky "jede" na uhlí. Ten článek zavání stejnou demagogií jako ludistické aktivity pro ničení strojů.

Btw, nedávno se zde objevil článek o objevu článků využívající zlato. Pokud tohle uvedou do praxe, tak v kombinaci s výměnnými články a třeba carsharingem bude emisní stopa tak nízká, že se ropným společnostem protočí panenky z toho, kolik budou muset vypláznout peněz za podobné nízké články jako je tento.

+5/−3
2.5.2016 22:14

J74a11n 18D75v87o31ř62á95k 4133932613397

Klimatizace sice spotřebuje elektřinu a potažmo tak vyprodukuje kysličník uhličitý, ale na rozdíl od elektromobilů o ní nikdo netvrdí opak...

+2/−2
2.5.2016 23:10

T36o40m10á32š 26M56o66r56a20v40č70í83k 3637396503385

A kdo tvrdi o elektromobilech, ze nejezdi na elektrinu? Snad jen pitomci a ti to same muzou tvrdit i o klimatizaci

+2/0
2.5.2016 23:47

J34a31n 28D28v69o86ř74á29k 4623132213937

To asi nikdo, ale o nulových emisích CO2 sám výrobce:

Model S – Your next company car

0% CO2 Emissions

https://www.teslamotors.com/en_EU/corporate

Jsou soudruzi v Tesle pitomci? ;-)

+2/−2
3.5.2016 0:03

T12o54m30á38š 21M35o56r16a84v17č62í21k 3167766593445

Na rozdil od vas soudruhu asi nejsou. Schvalne kolik Tesla produkuje na Islandu nebo na nekterych Kanarskych ostrovech?

+2/−1
3.5.2016 0:11

T39o34m22á57š 79M34o71r81a74v43č69í48k 3657806683235

Aneb i kdyby uváděl hodnoty pro všechny státy světa, stejně může majitel vozu dobíjet ze solárních panelů a pak ty hodnoty stejně nebudou dávat smysl.

+3/0
3.5.2016 8:40

P44a71v54e65l 20H42a72l37b82i43c52h 6269682166229

Pane Dvořák, měříte dvojím metrem. Ano, Tesla udává nulu CO2 vzniklých provozem zákazníka. Nikdo netvrdí, že při výrobě taky žádný nezvnikl. Ale vážně si myslíte, že těch 110g/km co má taková nová Fabka je konečná hodnota? Zaprvý taky nikde neuvádí, kolik se toho spotřebovalo na výrobu, stejně tak jako to nemusí uvádět Tesla.

A stejně tak do všech těch uvedených produkcí není započten CO2, který vznikde když: se musí vytěžit barel ropy, musí se ten barel dopravit obvykle někam na pevninu tankerem (a ten sám o sobě, jak asi nevíte, vyprodukuje za pár dní tolik zplodin, co všechny auta na světě za celý rok), pak se ten barel ropy musí někde zpracovat, vyrobit z něho benzín či nafta, pak se to pořád dopravuje, skladuje a dopravuje až to doteče k hrdlu nádrže vašeho auta.Tohle tam taky není uvedeno, tak proč chcete řešit elektrárny?

Nemyslete si, že nemám rád auta - naopak, řev motoru a vůni benzínu miluju.Ale mám problém s tím, když někdo pokrytecky odsuzuje elektromobily, aniž by o tom cokoliv věděl.

+3/0
3.5.2016 11:38

M91i37c40h89a38l 90F63r24ý76d81a 1482629763652

To je přesně to, co říkám celou dobu. Pánové tankují benzín / naftu ze stromů vedle silnice. Přitom je spočítáno, že výroba 1l benzínu spotřebuje 1.5 kWh el. energie, u nafty je to 1,7 kWh. Rázem je enrgetická bilance provozu vozidla se spal. motorem zcela někde jinde. Elektrárny smrdí, benzín / nafta voní ;-D

+3/0
4.5.2016 10:30

P17e50t14r 48H49a76r43i32p93r34a95s61a83d 73H46a80j55i23č 8673310774217

Mysím vás opravit.Nevím, kde se vzal ten mýtus o produkci exhalací tankerů, ale skutečnost je taková, že ač mají tankery obrovskou spotřebu, tak se na celkových exhalacích v dopravě (pokud vezmeme 100% za základ) podílí lodní doprava spolu s trakčními lokomotivami a dopravou nákladů po silnici cca 25%, letadla tvoří asi 15% (sic!) a zbytek, tj. nějakých 60% jde na osobní dopravu. Jsou to odhady, takže některé zdroje uvádí, že podíl osobní dopravy může být až 75%.

Pokus se to přepočítá na množství energie v palivu obsažené, tak na transport ropy je potřeba 1,5-3,5%. Ropovod je nejvýhodnější, tankery nejméně.

Vůbec nejvíc energie se spotřebuje v rafinériiích. Jde o teplo potřebné k destilaci a krakování a pak také přímá spotřeba elektrické energie potřebná čištění paliva (dělá se to elekrostaticky). Údaje od jiných přispěvatelů do diskuze jsou vcelku přesné (od 0,7kWh/l až po cca 7kWh/l, ale při značném znečištění to může být i více). Celková bilance vychází někde kolem 25-45% energie v palivu obsažené podle kvality suroviny. U hodně nekvalitní suroviny to může být klidně i 25kWh/l (celkově, čili cca 250%) jestli si to dobře pamatuji. To se samozřejmě nedělá. Hnusy se pálí rovnou, čímž se zvyšuje "jenom" produkce CO2.

0/0
8.5.2016 10:56

J34a89k39u32b 80H57e76g82e70n78b94a71r75t 9915484769294

"ač mají tankery obrovskou spotřebu"

Tipoval bych, že tankery budou mít spotřebu relativně malou. Přeci jen jsou to velké nákladní lodě s celkem hustým nákladem, a u těch bude spotřeba na tunokilometr snad nejmenší ze všech současných typů dopravy.

0/0
7.6.2016 2:36

P39e77t68r 43N16e92h76a16s88i76l 4942365354944

Tohl by se mělo vytesat do kamene. Aby to ty ropaci už konečně pochopili. Že by si nejdřív měli zamést před vlastním prahem.

0/0
21.5.2016 15:44

J55a86k94u26b 23H18e26g95e85n54b20a62r27t 9655224979534

"a ten sám o sobě, jak asi nevíte, vyprodukuje za pár dní tolik zplodin, co všechny auta na světě za celý rok"

Pozor, to se týkalo emisí síry, nikoli CO2. Vtip je v tom, že ta síra, co se čístí z benzínu, aby nám to nesmrdělo ve městech, vlastně končí v námořním palivu.

(A ani tak nebylo o tom, že jeden tanker vyprodukuje za pár dní tolik oxidů síry, co dvě miliardy aut za rok, ale o tom, že šestnáct největších kontejnerových lodí za rok vyprodukuje tolik oxidů síry, co dvě miliardy aut za tentýž rok. Chtělo by to si věci lépe pamatovat, nemyslíte? ;-))

0/0
7.6.2016 2:44

P42a77v93e38l 52K18u77t28i96l 9620256903799

A kolik je potřeba té špinavé elekřiny na těžbu a rafinaci ropy? U rafinace to víme v celku přesně - aby vzniklo 6l benzínu, je potřeba 7,2kWh (na tu ujede EV 45km)

Při spalování uhlí ale vzniká i telo, které se použije na vytápění.

Mimochodem soudruh z Tesla Motors má i druhou firmu s názvem Solar City. A ta pokryje spotřebu všech Tesel na světě.

Netuším, proč je neschopnost, nebo spíše nechuť ekologičteji vyrobit elektřinu dávána za vinu elektrickým autům. Naftu a benzín vyrábíme ekologicky?

+3/0
7.5.2016 17:55

E81m56i45l 83M48i83n79á75ř 7350679129437

A když do elektromobilu dáte palivový článek, kde máte pak výfuk?

Normálně v autě, ale jde z něj pára. No a druhý výfuk, tam, kde vyrábí vodík.

Jenže čistý elektromobil je o svobodě volby, kde si budu nabíjet. Nezávislost na ropných a řepkových magnátech.

Devastace krajiny solárními poli nebo větrníky je o dost menší než těžbou uhlí nebo pěstováním řepky.

+2/0
2.5.2016 20:10

M90a23r32t52i75n 20K93l90u33v62á57n41e65k 9132778273973

eh?

0/−1
3.5.2016 8:29

M26a55r11e15k 16P72o63s27p42í27c37h27a77l 1174200906940

My máme jádro. Viva Temelín

+1/−1
2.5.2016 19:41

J60a94n 54V74e31s51e31l98ý 5564283982141

Podle toho petrolheada, který ten článek psal, se elektřina pro české elektromobily vyrábí výhradně v Tušimicích.

+2/0
2.5.2016 20:38

J45i15ř62í 77S18c22h10w38a84c49h 8688354428926

Tušimice 2 nemají komín a exhalace jsou asi 20x menší než u elektrárny 30 let staré.....;-)

+2/0
2.5.2016 22:49

T65o72m54á54š 47M49o69r51a82v71č32í94k 3137786153585

Jo, ta rekonstrukce se povedla. Je to taky jedna z nejefektivnejsich elektraren v CR.

0/0
3.5.2016 0:01

M53a63r23t24i81n 31L64a10c97h96n89i66t 5744547844484

Zatím to ekologické není, ale věřím, že se jednou bude elektřina vyrábět ve fúzním reaktoru, takže ty peníze investované do vývoje elektromobilů nejsou vyhozené. Zásoby ropy a uhlí nejsou neomezené.

+2/0
2.5.2016 19:18

J87a58n 64V35e11s72e60l63ý 5574923322891

Myslíte ten velmi spolehlivý fúzní reaktor v bezpečné vzdálenosti 150 milionů kilometrů? Tam je třeba jen doladit sběrače energie, zatím se dost progresivně jeví vrtule a FV panely.

+7/0
2.5.2016 20:40

J54a23n 18D31v32o35ř94á14k 4223272213447

Vrtule a FV panely se jeví progresivně? V ČR?

To jsou věci po dvou deci. :-)

+2/−1
2.5.2016 23:11

Z18d54e56n49ě58k 13M75o37r86á83v16e54k 5247788578803

Než přijde fúzní reaktor, tak budou ještě množivé reaktory a to není zase taková hudba budoucnosti. Jejich stavbu víceméně brzdí levné palivo do klasických atomovek.

+1/0
2.5.2016 22:05

J13a58r66o87m97í74r 54K83r87á68l 4430489594799

Spíše politika. :-/

0/0
3.5.2016 6:14

Z36d70e47n30ě27k 55M26o21r15á53v27e94k 5137708178633

No politika brzdí jádro celkově, je to blbost pálit plyn a uhlí na elektřinu. Ale množivé reaktory jsou už dnes víceméně reálná věc, která je odsunuta na později opravdu tím levným palivem do klasických atomovek.

0/0
3.5.2016 11:11

R16a53d77e24k 11Č63e59r32v45e42n98k72a 5614881684362

tři po sobě jdoucí články o Číně 8-o to je nějaký znamení?

+1/0
2.5.2016 17:44

D77o16m56i45n16i93k 60H11e63r91z52á22n 1709135713

Hongkong na uhlí? A v něm jezdí tesly? V

0/0
2.5.2016 17:37

S83t75a33n62i89s70l44a78v 72R20o24s83e84c56k53ý 9585269841899

A tak to platí všude, navíc emise při výrobě.

+3/−1
2.5.2016 17:13

V26i95l23é71m 56P22ř91í76h59o19d20a 2474619413707

Může mi někdo, kdo má v oblibě termín "komín za městem, tam to nevadí" vysvětlit, kam se ty exhalace ztrácí?

+1/−3
2.5.2016 16:45

V24í95t 37O36ž78a65n42a 1378838345914

rozptýlí se a rozředí se v prostoru, třeba v HongKongu jich polovina odchází nad oceán.

+5/0
2.5.2016 16:51

J19a75n 54V20e42s36e37l80ý 5864743702141

A velký kus se vymyje mokrou depozicí. Takže sice nakonec okyselí životní prostředí, ale nestihne dráždit dýchací cesty a být zdrojem fotochemického smogu.

+3/0
2.5.2016 20:52

M75a49r96t93i83n 68L61a72n62g 9525235413

Vo vysokom statickom komíne môžeš používať podstatne lepšie filtre ako v malom výfuku auta ktoré si ho navyše musí voziť so sebou.

+3/−1
2.5.2016 17:48

J56a31n 88V15e33s83e68l38ý 5464643132261

Doporučil bych libovolná skripta z ochrany ovzduší.

+1/0
2.5.2016 20:50

A31n49t76o83n19í80n 54S94e53b91e60r85a 7813718570679

Nejekoloičtější je můj děda. Ten si před 40 roky koupil auto se slabým benznínovým motorem. Emise nízké už z principu. A jezdí s tím jen o víkendu.

Jiní ta tu dobu těch aut zničili třeba deset.

+4/0
2.5.2016 15:44

Z32d61e39n66ě61k 23M62o20r46á32v56e12k 5157428668213

Ale ono ani nemusí být nějak extra slabé, stačí když je udělané dobře a je trvanlivé, pak je to příznivé pro ekologii víc než nějaké šrotovné placené státem na nákup novějších aut, které stále méně vydrží.

+4/0
2.5.2016 16:14

J46i79ř71í 44S91c77h63w81a96c27h 8868644698136

Emise nízké už z principu? 40 let staré auto "smrdí" jak 10 (možná i 20) moderních s trojnásobným výkonem dohromady. Znám to dost důvěrně. V ulici mám dva "maniaky", co občas okolo projedou něčí asi tak starým a je to cítit opravdu "fest " a hodně dlouho

+1/0
2.5.2016 23:01

R33o61m35a11n 16P84o34l45á63č18e85k 5656469855

Za to moderní turbobenziny jsou naprosto zdraví neškodlivé ;-D. Hlavně když se nějak zapomělo na filtry pevných částic

0/−1
2.5.2016 23:44

M33a51r89t21i34n 49K49l11u98v23á75n53e97k 9572688433353

Filtre pevnych castic na benzine?

0/−1
3.5.2016 8:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.