Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Tesly jezdí v Hongkongu na uhlí, takže čmoudí víc než benziňáky

Že je čistota provozu u aut do zásuvky velmi pofiderní, si ti, kteří nejsou zaslepeni elektromobilitou, uvědomují. V Číně zažívají elektromobily rozmach, protože ale šedesát procent elektřiny, na kterou jezdí, pochází z tepelných elektráren, je jejich přínos pro ekologii záporný. Spočítali to v Hongkongu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P63e78t55r 11H41a21j70i84č 1120799528588

Četl jsem kritiku onoho výpočtu. Údajně bsahuje několik dost podstatných chyb, které závěry úplně znehodnocují. Například pokud se přepočítá energie potřebná při výrobě baterií, tak se musí vzít v úvahu i energie potřebná při výrobě celého auta a to jak toho elektrického, tak i toho se spalovacím motorem. Pak se to musí rozpočítat na celou dobu životnosti auta, tj. kolik toho najede, než půjde do šrotu (elektromobil může najet pravděpodobně podstatně více protože je méně poruchový, ale je otázka, po kolika km se mění baterie). Výpočet se dá prostě "upravit" tak, aby vyšlo to, co si zrovna ten nebo onen objednal. ;-)

Pokud se týče čínských úřadů, ty z těchto výpočtů vůbec nevycházely. Úředníci vzali v potaz pouze hmotnost auta a jeho velikost a přepočítali to na výkon automobilu se spalovacím motorem. Že při podobném přepočtu by měl elektromobil asi poloviční spotřebu (účinnost celého systému je přiližně dvojnásobná, tj. spotřeba energie je poloviční), nikoho nezajímá. Stejně jako nikoho nezajímá účinnost elektrárny a a vjakém typu elektrárny vlastně byla energie vyrobená.

+3/0
4.5.2016 19:46

J73a14n 43F79r15o93l91í20k 6486230205624

4000 elektroaut v této oblasti je marginální množství, které na ovzduší nemá měřitelný vliv.

0/0
3.5.2016 15:37

V49á28c11l91a32v 50J34e89b62a24v59ý 8110169863876

Snaha o senzacechtivý nadpis pouze ukazuje na omezenost autora. :-/

Doporučuji si sousedův komín zavést do obýváku, aby autor poznal rozdíl mezi výfukem v ulicích města a výfukem vysokého komínu z elektrárny za městem.

+3/−1
3.5.2016 0:58


J35a82r57o96m64í39r 74K80r48á92l 4660419674679

Doporučuji si uvědomit, že životní prostředí na Zemi je jen jedno.

+2/−1
3.5.2016 6:12

T47o37m49á67š 92M61o23r19a78v62č60í54k 3617956583535

Životní prostředí města a zdraví občanů je asi přednější než globální průměrné hodnoty znečištění. Musíte si uvědomit, že průměrně je atmosféra naprosto čistá, kdežto průměrné hodnoty čínských měst jsou vražedné.

+6/0
3.5.2016 8:39

P42a72v27e16l 66O37b90d26r55ž33á73l46e61k 6986644198652

Takže můžeme v bazénu určit část, kde je dovolené močení do vody?

+1/−3
3.5.2016 7:40

T32o25m86á19š 42M23o35r73a25v14č93í45k 3197766773315

Ale tak to ve světě funguje. Lidé se snaží vyhnout rakovině, astmatu a jiným smrtelným nemocem tím, že zředí škodliviny až na bezpečné hodnoty. Co na tom nechápete?

+3/0
3.5.2016 8:45

M94a59r92e24k 61M11a19l46ý 1332228691860

A v čem je ten článek špatný. Ty emise prostě Tesla "vypustí", nepřímo přes výrobu elektrřiny. Tím víc, čím víc se na výrobu elektřiny používá uhlí. Přesně toto je tam zmíněno. A i informace ohledně lokalizace emisí... co se vám nezdá?

"Jejich výhodou je z tohoto pohledu jen lokální snížení množství vypouštěných plynů přímo ve městě. Hongkongský příklad ukazuje, jak se výfuk jen protáhne a vypustí škodliviny někde jinde."

0/−1
3.5.2016 15:10

V75á57c78l96a51v 88M39a80i71x43n98e59r 7915410505331

Problémale neníjen výroba energie, ale hlavně její uskladnění. Výroba baterií je velmi neekologická a způsobuje většízátěž než těžba ropy za celý život auta ...

Čili tesla je velmi neekologická ...

+1/−5
2.5.2016 23:44

V95á79c45l55a95v 25J66e48b71a93v13ý 8300159503856

Pokud k tomu připočtete různé války o ropu a různé ropné havárie, tak je otázka, co je ekologičtější. Navíc peníze za ropu jdou většinou různým kreaturám, takže společenské a civilizační dopady jsou celkem nedozírné. :-P

+3/0
3.5.2016 1:02

P30e53t48r 96H67a34j96i93č 1300469968598

A viděl jste nějaký konkrétní výpočet, nebo je tak plácáte? Dejte sem odkaz. Už několik let se pídím po srovnání, kolik energie je potřeba výrobu elektromobilu a baterie a auta se spalovacím motorem a hlavně po nějakém seriózním výpočtu. Odkaz, který je u tothoto článku skončí zase jen na nějakém konstatování, ale aby tam byly nějaké výpočty, grafy, nebo něco podobného, tak ani náhodou. Připadá mi to celé jako jakýsi hysterický výkřik do tmy...

+4/0
4.5.2016 19:58

P60a60v43e31l 29K59u85t49i52l 9760236903609

Nejen, že výroba baterií není neekologická, jak tu píšete, ale také ji lze recyklovat.

+1/0
7.5.2016 17:58

P89a40v35e56l 84H18a75l30b57i78c16h 6529442816979

Používají v Honkongu počítače? Mají tam klimatizace? Pokud jo, tak by to měli všechno vypnout, protože to vlastně taky "jede" na uhlí. Ten článek zavání stejnou demagogií jako ludistické aktivity pro ničení strojů.

Btw, nedávno se zde objevil článek o objevu článků využívající zlato. Pokud tohle uvedou do praxe, tak v kombinaci s výměnnými články a třeba carsharingem bude emisní stopa tak nízká, že se ropným společnostem protočí panenky z toho, kolik budou muset vypláznout peněz za podobné nízké články jako je tento.

+5/−3
2.5.2016 22:14

J98a85n 25D18v97o64ř16á86k 4383722833697

Klimatizace sice spotřebuje elektřinu a potažmo tak vyprodukuje kysličník uhličitý, ale na rozdíl od elektromobilů o ní nikdo netvrdí opak...

+2/−2
2.5.2016 23:10

T28o10m42á53š 40M57o45r77a92v70č47í44k 3387316383125

A kdo tvrdi o elektromobilech, ze nejezdi na elektrinu? Snad jen pitomci a ti to same muzou tvrdit i o klimatizaci

+2/0
2.5.2016 23:47

J81a36n 78D84v77o86ř50á66k 4613142913957

To asi nikdo, ale o nulových emisích CO2 sám výrobce:

Model S – Your next company car

0% CO2 Emissions

https://www.teslamotors.com/en_EU/corporate

Jsou soudruzi v Tesle pitomci? ;-)

+2/−2
3.5.2016 0:03

T83o52m96á83š 11M47o56r30a24v34č75í94k 3977146153375

Na rozdil od vas soudruhu asi nejsou. Schvalne kolik Tesla produkuje na Islandu nebo na nekterych Kanarskych ostrovech?

+2/−1
3.5.2016 0:11

T48o79m79á75š 35M13o15r11a92v97č91í40k 3587756913355

Aneb i kdyby uváděl hodnoty pro všechny státy světa, stejně může majitel vozu dobíjet ze solárních panelů a pak ty hodnoty stejně nebudou dávat smysl.

+3/0
3.5.2016 8:40

P64a49v92e49l 73H62a43l89b74i18c86h 6569602826869

Pane Dvořák, měříte dvojím metrem. Ano, Tesla udává nulu CO2 vzniklých provozem zákazníka. Nikdo netvrdí, že při výrobě taky žádný nezvnikl. Ale vážně si myslíte, že těch 110g/km co má taková nová Fabka je konečná hodnota? Zaprvý taky nikde neuvádí, kolik se toho spotřebovalo na výrobu, stejně tak jako to nemusí uvádět Tesla.

A stejně tak do všech těch uvedených produkcí není započten CO2, který vznikde když: se musí vytěžit barel ropy, musí se ten barel dopravit obvykle někam na pevninu tankerem (a ten sám o sobě, jak asi nevíte, vyprodukuje za pár dní tolik zplodin, co všechny auta na světě za celý rok), pak se ten barel ropy musí někde zpracovat, vyrobit z něho benzín či nafta, pak se to pořád dopravuje, skladuje a dopravuje až to doteče k hrdlu nádrže vašeho auta.Tohle tam taky není uvedeno, tak proč chcete řešit elektrárny?

Nemyslete si, že nemám rád auta - naopak, řev motoru a vůni benzínu miluju.Ale mám problém s tím, když někdo pokrytecky odsuzuje elektromobily, aniž by o tom cokoliv věděl.

+3/0
3.5.2016 11:38

M72i81c23h28a80l 33F25r69ý80d46a 1942899133552

To je přesně to, co říkám celou dobu. Pánové tankují benzín / naftu ze stromů vedle silnice. Přitom je spočítáno, že výroba 1l benzínu spotřebuje 1.5 kWh el. energie, u nafty je to 1,7 kWh. Rázem je enrgetická bilance provozu vozidla se spal. motorem zcela někde jinde. Elektrárny smrdí, benzín / nafta voní ;-D

+3/0
4.5.2016 10:30

P25e70t48r 42H49a40j57i21č 1640629848468

Mysím vás opravit.Nevím, kde se vzal ten mýtus o produkci exhalací tankerů, ale skutečnost je taková, že ač mají tankery obrovskou spotřebu, tak se na celkových exhalacích v dopravě (pokud vezmeme 100% za základ) podílí lodní doprava spolu s trakčními lokomotivami a dopravou nákladů po silnici cca 25%, letadla tvoří asi 15% (sic!) a zbytek, tj. nějakých 60% jde na osobní dopravu. Jsou to odhady, takže některé zdroje uvádí, že podíl osobní dopravy může být až 75%.

Pokus se to přepočítá na množství energie v palivu obsažené, tak na transport ropy je potřeba 1,5-3,5%. Ropovod je nejvýhodnější, tankery nejméně.

Vůbec nejvíc energie se spotřebuje v rafinériiích. Jde o teplo potřebné k destilaci a krakování a pak také přímá spotřeba elektrické energie potřebná čištění paliva (dělá se to elekrostaticky). Údaje od jiných přispěvatelů do diskuze jsou vcelku přesné (od 0,7kWh/l až po cca 7kWh/l, ale při značném znečištění to může být i více). Celková bilance vychází někde kolem 25-45% energie v palivu obsažené podle kvality suroviny. U hodně nekvalitní suroviny to může být klidně i 25kWh/l (celkově, čili cca 250%) jestli si to dobře pamatuji. To se samozřejmě nedělá. Hnusy se pálí rovnou, čímž se zvyšuje "jenom" produkce CO2.

0/0
8.5.2016 10:56

J89a11k27u25b 58H49e20g20e29n58b45a57r20t 9115484799224

"ač mají tankery obrovskou spotřebu"

Tipoval bych, že tankery budou mít spotřebu relativně malou. Přeci jen jsou to velké nákladní lodě s celkem hustým nákladem, a u těch bude spotřeba na tunokilometr snad nejmenší ze všech současných typů dopravy.

0/0
7.6.2016 2:36

P12e78t72r 39N43e58h47a48s24i21l 4512385614264

Tohl by se mělo vytesat do kamene. Aby to ty ropaci už konečně pochopili. Že by si nejdřív měli zamést před vlastním prahem.

0/0
21.5.2016 15:44

J59a42k44u43b 23H52e64g87e55n79b91a36r66t 9345904319484

"a ten sám o sobě, jak asi nevíte, vyprodukuje za pár dní tolik zplodin, co všechny auta na světě za celý rok"

Pozor, to se týkalo emisí síry, nikoli CO2. Vtip je v tom, že ta síra, co se čístí z benzínu, aby nám to nesmrdělo ve městech, vlastně končí v námořním palivu.

(A ani tak nebylo o tom, že jeden tanker vyprodukuje za pár dní tolik oxidů síry, co dvě miliardy aut za rok, ale o tom, že šestnáct největších kontejnerových lodí za rok vyprodukuje tolik oxidů síry, co dvě miliardy aut za tentýž rok. Chtělo by to si věci lépe pamatovat, nemyslíte? ;-))

0/0
7.6.2016 2:44

P91a77v98e61l 83K22u16t55i52l 9790756443389

A kolik je potřeba té špinavé elekřiny na těžbu a rafinaci ropy? U rafinace to víme v celku přesně - aby vzniklo 6l benzínu, je potřeba 7,2kWh (na tu ujede EV 45km)

Při spalování uhlí ale vzniká i telo, které se použije na vytápění.

Mimochodem soudruh z Tesla Motors má i druhou firmu s názvem Solar City. A ta pokryje spotřebu všech Tesel na světě.

Netuším, proč je neschopnost, nebo spíše nechuť ekologičteji vyrobit elektřinu dávána za vinu elektrickým autům. Naftu a benzín vyrábíme ekologicky?

+3/0
7.5.2016 17:55

E67m81i67l 41M84i24n75á67ř 7340379569247

A když do elektromobilu dáte palivový článek, kde máte pak výfuk?

Normálně v autě, ale jde z něj pára. No a druhý výfuk, tam, kde vyrábí vodík.

Jenže čistý elektromobil je o svobodě volby, kde si budu nabíjet. Nezávislost na ropných a řepkových magnátech.

Devastace krajiny solárními poli nebo větrníky je o dost menší než těžbou uhlí nebo pěstováním řepky.

+2/0
2.5.2016 20:10

M32a91r47t17i91n 22K57l91u72v59á60n61e64k 9752308373863

eh?

0/−1
3.5.2016 8:29

M70a71r88e53k 27P21o20s68p34í48c75h55a79l 1664490526470

My máme jádro. Viva Temelín

+1/−1
2.5.2016 19:41

J60a29n 67V48e60s66e28l51ý 5654173302151

Podle toho petrolheada, který ten článek psal, se elektřina pro české elektromobily vyrábí výhradně v Tušimicích.

+2/0
2.5.2016 20:38

J76i19ř93í 47S79c62h64w67a69c15h 8798374488666

Tušimice 2 nemají komín a exhalace jsou asi 20x menší než u elektrárny 30 let staré.....;-)

+2/0
2.5.2016 22:49

T72o80m45á91š 91M20o19r26a24v10č69í48k 3207146693115

Jo, ta rekonstrukce se povedla. Je to taky jedna z nejefektivnejsich elektraren v CR.

0/0
3.5.2016 0:01

M61a13r89t62i56n 39L81a18c10h14n84i83t 5774557484404

Zatím to ekologické není, ale věřím, že se jednou bude elektřina vyrábět ve fúzním reaktoru, takže ty peníze investované do vývoje elektromobilů nejsou vyhozené. Zásoby ropy a uhlí nejsou neomezené.

+2/0
2.5.2016 19:18

J98a92n 93V46e16s72e25l19ý 5944593932931

Myslíte ten velmi spolehlivý fúzní reaktor v bezpečné vzdálenosti 150 milionů kilometrů? Tam je třeba jen doladit sběrače energie, zatím se dost progresivně jeví vrtule a FV panely.

+7/0
2.5.2016 20:40

J77a41n 52D59v96o67ř53á76k 4473842203437

Vrtule a FV panely se jeví progresivně? V ČR?

To jsou věci po dvou deci. :-)

+2/−1
2.5.2016 23:11

Z98d37e91n87ě35k 34M48o68r60á38v48e27k 5207338948873

Než přijde fúzní reaktor, tak budou ještě množivé reaktory a to není zase taková hudba budoucnosti. Jejich stavbu víceméně brzdí levné palivo do klasických atomovek.

+1/0
2.5.2016 22:05

J87a79r67o95m44í87r 40K67r60á34l 4860199114719

Spíše politika. :-/

0/0
3.5.2016 6:14

Z92d24e81n59ě46k 78M80o36r82á69v21e35k 5427488918343

No politika brzdí jádro celkově, je to blbost pálit plyn a uhlí na elektřinu. Ale množivé reaktory jsou už dnes víceméně reálná věc, která je odsunuta na později opravdu tím levným palivem do klasických atomovek.

0/0
3.5.2016 11:11

R49a73d72e65k 87Č66e26r23v98e21n95k33a 5364111474392

tři po sobě jdoucí články o Číně 8-o to je nějaký znamení?

+1/0
2.5.2016 17:44

D67o87m44i34n44i59k 85H25e17r61z96á97n 1849195543

Hongkong na uhlí? A v něm jezdí tesly? V

0/0
2.5.2016 17:37

S90t75a36n84i23s45l45a83v 36R96o68s60e35c81k57ý 9985819321819

A tak to platí všude, navíc emise při výrobě.

+3/−1
2.5.2016 17:13

V66i53l14é67m 89P88ř86í56h57o35d69a 2284389893667

Může mi někdo, kdo má v oblibě termín "komín za městem, tam to nevadí" vysvětlit, kam se ty exhalace ztrácí?

+1/−3
2.5.2016 16:45

V15í56t 10O25ž33a92n31a 1148188365744

rozptýlí se a rozředí se v prostoru, třeba v HongKongu jich polovina odchází nad oceán.

+5/0
2.5.2016 16:51

J98a60n 43V58e62s25e74l13ý 5514113862181

A velký kus se vymyje mokrou depozicí. Takže sice nakonec okyselí životní prostředí, ale nestihne dráždit dýchací cesty a být zdrojem fotochemického smogu.

+3/0
2.5.2016 20:52

M45a95r35t88i86n 58L65a77n40g 9705685763

Vo vysokom statickom komíne môžeš používať podstatne lepšie filtre ako v malom výfuku auta ktoré si ho navyše musí voziť so sebou.

+3/−1
2.5.2016 17:48

J10a97n 65V97e87s45e49l94ý 5404243882361

Doporučil bych libovolná skripta z ochrany ovzduší.

+1/0
2.5.2016 20:50

A98n72t53o52n34í47n 64S28e48b63e29r97a 7143448550519

Nejekoloičtější je můj děda. Ten si před 40 roky koupil auto se slabým benznínovým motorem. Emise nízké už z principu. A jezdí s tím jen o víkendu.

Jiní ta tu dobu těch aut zničili třeba deset.

+4/0
2.5.2016 15:44

Z57d44e37n91ě65k 58M63o59r76á24v15e61k 5907778318163

Ale ono ani nemusí být nějak extra slabé, stačí když je udělané dobře a je trvanlivé, pak je to příznivé pro ekologii víc než nějaké šrotovné placené státem na nákup novějších aut, které stále méně vydrží.

+4/0
2.5.2016 16:14

J98i74ř87í 84S22c35h15w32a13c57h 8618444458106

Emise nízké už z principu? 40 let staré auto "smrdí" jak 10 (možná i 20) moderních s trojnásobným výkonem dohromady. Znám to dost důvěrně. V ulici mám dva "maniaky", co občas okolo projedou něčí asi tak starým a je to cítit opravdu "fest " a hodně dlouho

+1/0
2.5.2016 23:01

R83o11m93a52n 81P79o60l44á56č49e19k 5936759205

Za to moderní turbobenziny jsou naprosto zdraví neškodlivé ;-D. Hlavně když se nějak zapomělo na filtry pevných částic

0/−1
2.5.2016 23:44

M41a13r36t70i42n 23K97l38u55v69á39n32e38k 9152888183963

Filtre pevnych castic na benzine?

0/−1
3.5.2016 8:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.