Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Družice z NDR čmoudila a drnčela. Trabant skončil před 25 lety

Před 25 lety, 30. dubna 1991, sjel z výrobního pásu v saském Cvikově poslední vůz legendární značky Trabant. Lidové a téměř nezničitelné vozítko, které mělo motorizovat tehdejší Německou demokratickou republiku, se začalo vyrábět 7. listopadu 1957, tedy na výročí Velké říjnové socialistické revoluce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

R54o93m32a92n 18K58o71z27e96l 4557616153404

Měli jsme ho - hrůza. Pomalý, hlučný, pořád se kazil a člověk si i musel užívat posměšků, v 90.letech už tím jezdil fakt jen ten, kdo na nic lepšího neměl. Je zajímavé, že podle původních plánů měla jeho výroba skončit už v roce 1967. V roce 1985 se k nám přestal dovážet, hlavně kvůli emisím.

+2/−2
1.5.2016 10:31

M96a67r27t31i75n 59N54e21b29e53s21k57ý 7986630677412

Nevím, co se vám na Trabantu tak stále kazilo, ale musím říci ,že pro mne, coby automechanika byl a Trabant ideální jednoduché auto téměř bez údržby. Tedy vlastně ano, dolévat vodu do ostřikovačů a 2x ročně kouknout do baterie na hladinu ve všech třech článcích.

Pomalý byl, hlučný také, v zimě v něm byla zima, ale pro mladého kluka po vojně s prázdnou kapsou vozítko téměř beznákladové. Asi jsme byli nějak méně nároční, kdo by také v tom slavném socialismu mohl být náročný, že.

0/0
2.5.2016 18:08
Foto

R94o72m27a68n 70K28o71z56e91l 4227586183764

startování dělalo problémy pořád, jinak pamatuju uvolněné lanko plynu, vynechávání jednoho válce, nevracející se sytič, přehřívání motoru, kvůli tomu asi pořád problémy s těsněním pod hlavou....výroba byla prostě odbytá a ve Světě motorů v 60. a 70.letech byly pořád nějaké rady, jak Trabanta trochu přiblížit autu, v dobových testech bylo zdůrazňováno, že Trabanty nelze hodnotit jako jiná auta.....

0/0
2.5.2016 18:24


R19a23d27i81m 63P46o76l60á45š44e44k 9716153349509

Tranant a ostatní tehdejší vozy byly taky svým způsobem ekologické. Trabant uvezl 4 lidi podle techičáku a vážil nějak 600 - 800 kilo.

Dnešní auta, která uvezou 4 lidi, váří tunu a půl až dvě tuny.....

+2/−1
1.5.2016 8:31
Foto

T20o44m18á94š 13D85v11o81ř44á46k 7695786957691

V tom případě nebylo ekologické, ale lehčí...:-)

0/0
1.5.2016 9:08

J39i63ř10í 46S44c20h39w93a75c44h 8268894798596

Trabant sice byl lehký, ale jeho dvoutakt rozhodně nebyl ekologický. Jeho spotřeba při tehdejších průměrných rychlostech byla okolo 7 litrů. Dnešní malá auta s takovou spotřebou nemají problém a to při mnohem vyšších průměrných rychlostech a nebojí se vjet ani na dálnici, kde by Trabi měl při 110 spotřebu asi tak 10 na 100....nemluvě o exhalacích ze spáleného oleje

0/0
1.5.2016 18:37
Foto

R38o81m95a65n 92K31o46z56e13l 4637146893174

To bývalo více, je to dáno i konstrukcí, že dvoutakt měl vždy vyšší spotřebu než čtyřtakt stejného objemu. V příručkách se uváděla spotřeba 7,3 l při 65 km/h, ve městě bral i 10 l.

0/0
1.5.2016 20:22

R41a81d45i93m 67P80o90l15á79š43e35k 9706243209269

Trabant bylo vozidlo jednoznačně preferované kutily. Sice snad hodně rezivěl, ale na druhé straně kostra trabanta byla udělaná převážně z běžných hutních profilů - jacklů. V socialistickém prostředí, kde každý druhý člově uměl svařovat, se tak trabant opravoval velice snadno, stačilo v nejbližším lepším železářství koupit ony jakly. Nebo je ukrást nebo koupit za cenu šrotu od zaměstnavatele. A sehnat svářečku a elektrody. Takový doma opravený trabant se při trochu pečlivé práci nedal rozeznat od továrně vyrobeného a tak bez problémů procházel tehdejší STK.

V rukou takového člověka se dal trabant až na motor, pár speciálních dílů a plastovou káru v podstatě úplně celý postavit znova a jako takový měl defakto neomezenou životnost.

Všechny ostatní tehdejší osobní vozy, pokud v nich zhnila kára, musely se opravovat speciálními profily dodávanými mateřskou automobilkou coby náhradní díly. A ty byly za socialismu extrémně nedostatkové a zároveň i hodně drahé. A byly to poměrně tenké plechy, takže na opravu bylo třeba autogen, který se sehnal mnohem hůř než elektrodová svářečka.

Snad s výjimkou některých ruských moskvičů, co jsem ho jednou pomáhal známému "zhoupnout" jeho moskvič kvůli opravě, viděl jsem na něm zespodu něco jako masívní profily L nebo T z 2 - 4 mm silných plechů.

+2/0
1.5.2016 8:29
Foto

T68o72m78á23š 16D51v53o61ř49á13k 7855736337821

Motory generálkovali v Satalicích za pár Kčs:-)

+1/0
1.5.2016 9:16

M60a46r41t53i12n 97N21e40b50e58s18k88ý 7546570477702

Z korozí napadaných dílů se musely kupovat jen prahy ve dveřích, ty nikdo nevytvaroval. Byly však z mizerného "konzervového " plechu". Nosníky jsem ohybal z 2mm plechu - k nezničení.

0/0
2.5.2016 18:11

F93r77a20n30t87i39š83e90k 82S65o86b30o94t89k80a 1177673324290

Mám na něj ty nejkrásnější vzpomínky. Asi proto, že jsem byl mladý študák, když jsem k němu přišel po svém strýci a prožil se mnou sladká léta svobody. Manželce nebyl moc nobl, koupili jsem škodu 120 a to už nebylo ono. Kdo ví, jestli to nebylo tím manželstvím......

+3/0
30.4.2016 20:19
Foto

M96i92c26h22a22l 14N37a32j30m14a27n 7969953236780

Trabant se stal legendou z nouze. Výrazně se prosadil pouze na východních trzích, ale na západě si bohužel neškrtal. Sice nabízel v poměru k celkovým rozměrům velký vnitřní prostor a byl po mechanické stránce jednoduchý, ale to byly jediné výhody.

Tyto výhody nemohli vyvážit spoustu nedostatků (slabý motor, nulovou bezpečnost, vysoká spotřeba, nízký jízdní komfort.....).

+3/−6
30.4.2016 10:28

M19a18r62t13i93n 30N61e50b69e46s20k90ý 7456600767112

Trabant byl pro východní blok skoro totéž, co Citroen 2CV pro Francouze po válce. Jednoduché levné vozidlo pro nemajetné (to jsme byli všichni) s minimální náročností na údržbu, opravitelné neškoleným personálem v jakékoli zámečnické dílně.

0/0
2.5.2016 18:15

P31e31t37r 50M76i76c64h97a25l 2590174631852

Legenda? Není nad to udělat z nouze ctnost.

+3/−8
30.4.2016 9:41

K65a68r90e16l 26V79a72c53h63u37t 9983452519563

NIKDY jsem neslyšel, že by někdo trabantu řekl "družice" ... :-/ ... Zase z nás děláte ovce (které sežerou všechno, co jim novináři předhodí)?8-o ... Chjo!;-€

+10/−2
30.4.2016 7:31

K11a23r91e70l 53V13a95c74h67u72t 9113412529643

A že trabant drnčel, to nemohu posoudit, protože jsem v něm nikdy neseděl. ;-DA ano, čmoudil (malé motocykly, pincky tedy Jawa 20 a 21 taky čmoudily) - jako každý dvoutakt. - Bohužel dnes čmoudí diesely - a to čmoudem o mnoho nebezpečnějším!!! :-(RvRvRv

+7/−3
30.4.2016 7:35

K86a44r23e97l 63V14a76c29h83u28t 9793132569663

Skoro každý druhý Čech má alergii na prach nebo na pyly!! - tedy náběh na astma - no a podívejte se, kolik kolem nás všude jezdí dieselových vozidel a kolik z nich má vybrakovaný filtr pevných částic ... !!!!!![>-]

+3/−3
30.4.2016 7:38

K92a38r15e34l 30V88a95c11h66u45t 9203822689923

Nejenom že lžete, navíc obracíte pozornost čtenářů na to, co bylo - asi PROTO, aby se odvracela pozornost od toho, co JE (právě teď a tady)...

:-(

+1/−6
30.4.2016 7:40

D33a42v24i48d 30N88o76v92o84t46n86ý 2517972815399

Bacha, ať ti nepraskne žilka, jednoduchý člověče :))

+8/−3
30.4.2016 7:50

D72e89n49i55s 39W81i38t67z75k21u 3623671849767

něco mi uniklo? vy se hádate sám se sebou?

+8/0
30.4.2016 8:58

L76u87d80v44í83k 95G50a14j41d82o67š88í10k 2525673474772

To jen pan Vachut sám sebe rozčílil tématem, které si sám předhodil a které s Trabanty vůbec nijak nesouvisí. :-)

+12/0
30.4.2016 9:46
Foto

T90o24m71á92š 54D69v37o38ř21á93k 7745476377661

Si dejte ještě pohlavek.:-)

+1/0
1.5.2016 9:09

R30a90d25i18m 57P16o16l24á85š87e68k 9586653869499

Trabant měl typický zvuk. Asi se na tom vedle motoru podílela i ta plastová karosérie, která rezonovala. Kdyby měl plechovou karosérii pořádně zalakovanou, tak by asi ten zvuk byl jiný, tišší.

0/0
1.5.2016 8:14

S80t85a98n38i42s71l53a23v 83K31r27e52j15c71a11r 6757656143264

Ano, také jsem to nikdy neslyšel. Možná to napsal pisálek s rokem výroby 1990, a chtěl se šéfovi zavděčít. Rozhodně úspěch Trabantů a jejich motorů v té době je jednoznačně nepřekonatelné! Genialita je v jednoduchosti, a tím jeho koncepce motoru rozhodně je, uspěšnost je patrná i v tom v kterých dalších byl tento motor používán. Neslyšel jsem, že by někdo použil ve svém motorovém rogalu motor ze Škodovky nebo Gazu, z trabantíka to bylo běžné.

+7/0
30.4.2016 8:42

R46o97b84i44n 19Ž40i70ž75k37a 2828344956146

Der Trabant JE družice. Je to přímý překlad slova, respektive to překládali ze Sputnika, ale je to furt to samé.

+6/0
30.4.2016 9:12

P49a88v40e18l 74R19e93n93z76a 2767417856408

A proto dali do znaku automobilky písmeno s.

+1/−1
30.4.2016 18:56

M62a10r51t83i22n 12N54e48b50e51s95k50ý 7896960707942

Omyl, pane. S v kruhu znamená VEB Sachsenring Automobil Werke (Zwickau). Takže S jako Sachsenring.

0/0
2.5.2016 18:20

J25a39k58u35b 22P13r26o41k92e10š 6563198312693

Do rogala si ho lidé dávaly protože byl malý, ale jinak na něm nic speciálního nebylo. Ostatně i samotný konstruktér Trabantu, se vyjádřil, že to byla z nouze ctnost. Je o tom natočený pěkný dokument, od rozdělení automobilky po válce na Audi a Trabant, přes problémy s výrobou, dané neschopností socialistického hospodářství dodávat ocel v nějaké normované kvalitě a množství, proto vymysleli duroplastovou karoserii, ale i tak Trabanty trpěli na rozdílnou kvalitu kovových dílů protože někdy měli k dispozici lepši ocel, někdy horší z Ruska a měli zákaz objednávat ze západu.

Pak tam rozebírá jak komunisté udupali následující modely a proto se vyráběl, až do pozdních 80. let, ostatně velice obdobný osud potkal Jawu, která fakticky zkrachovala už v roce 88.

+1/0
30.4.2016 23:00

M30a53r57t78i76n 70C34h53l70e31b51o65u98n 8463435669845

Trabant znamená německy Sputnik, česky tedy něco jako průvodce nebo spolucestovatel. A samozřejmě je to název sovětských družic. Ve starých knížkách, speciálně historických románech let se to používalo i v češtině ve formě " rytíř a jeho trabant" myšleno ten co šel s ním.... No a novinářskou zkratkou je z toho družice, protože novinář si spojil nebo spletl sputnik a družici :-)

+1/0
30.4.2016 21:49

J21a33k98u60b 46P81r60o27k59e83š 6203898212553

Opravdu? Ono Trabant je německy satelit, nebo družice. Takže nejen že řekl, ale navíc asi máte problémy se čtením. :-)

+1/0
30.4.2016 22:51

M45a26r79t30i52n 92N20e29b10e70s71k68ý 7376820567142

Pokud jste neslyšel, že družice se německy řekne Trabant, nebude to chybou novinářů.

der

Trabant

trabant, tělesný strážce, družice, Měsíc, satelit, souputník

https://translate.google.cz/?hl=cs&tab=wT#cs/de/dru%C5%BEice

0/0
2.5.2016 18:17

M78a96r36t25i44n 84B32ř19e83z70i95n60a 8278855230632

Dokument o výrobě Trabantů.

https://www.youtube.com/watch?v=zf6UIuJTnDg

+1/0
30.4.2016 6:55

D58e74n16i48s 28W26i90t73z73k90u 3333371879767

proletěl jsem to jenom v rychlosti, ale celkem pěkná linka, až na tu špínu a tmu, ale ta byla za totáče všude. když to srovnám s výrobou Multicar v Plzni, tak je to o pár levelů víš ;-)

+1/0
30.4.2016 7:13

S54t76a70n54i14s22l63a95v 20K59r93e70j46c80a95r 6587126233564

Je škoda, že na jednoduchost trabantí koncepce, se po roce 1990, žádná německá firma nepostavila. Nejde o VW a Mercedesa, to mohou být luxusní auta pro majetnější. Ale levné lidové jednoduché vozidlo jako byl trabant nebo NSU, bez zbytečností, neexistuje. Je to příležitost pro Asiaty a nejen Čínany.

+2/0
30.4.2016 8:50

S18t20a61n76i18s85l62a16v 62K50r53e61j94c30a16r 6267286893724

Je dobře, že Česká pošta a servisní organizace jsou dnes tak bohaté, že kupují luxus před praktičností. Československo bylo ve službách obyvatelstvu Trabantíky zaplaveno. A nájezd motorů u těchto firem byl opravdu obdivuhodný. A to čmoudění, benzín se všeobecně používal olovnatý, a na pultech a v domácnostech se nakupovalo a konzumovalo i alejové ovoce od silnic. A vidíte, že by to Klausovi,Zemanovi, nebo Rathovi nějak ublížilo?

+1/0
30.4.2016 8:59

R81a11d98i61m 64P55o53l57á79š19e76k 9246883199799

Olovo je těžký kov. Největší kontaminace olovem v okolí silnic bývala do výšky metru až metru a půl a do vzdálenosti 10 - 15 metrů. Nejvíc kontaminovány byly tedy plodiny, které rostly na krajích pole hned u silnice. Ovoce, které rostlo ve větší výšce bylo kontaminováno mnohem méně.

Ale obrovský rozdíl byl v intenzitě provozu. Od 8 - 10 večer po 4 - 6 hodinu ráno byly tehdy silnice prakticky prázdné. Ráno byla 1 - 2 hodinová špička, jak lidi jezdili do práce, odpoledne 1 - 2 hodiny , jak jezdili z práce.

Dneska je provoz na silnicích v noci zhruba stejně intenzívní jak otehdy byla špička provozu. A přes den je provoz 2 - 4 x itenzívnější.

0/0
1.5.2016 8:38

D79e66n91i10s 61W68i51t16z11k54u 3663971989497

otázka zní, co si pod tím představujete? já bych asi něco levného s cenou do 150 tis nového nechtěl ani pro tchýni

0/−3
30.4.2016 9:02

J40i64ř76í 68D38v40o55ř18á58k 5955309630378

Někde jsem četl , že třeba Renault vyrábí pro asijské trhy auto za zhruba 100 000 Kč . Samozřejmě nemá airbag , ABS, hlídání tlaku v kolech ...... . Motor přeplňovaný dvouválcový dvoutakt ( na vývoji se podílela i ČVUT ) . Není to na závody , není to pro nikoho z nájezdem 30 000 km a víc. Ale nemalé procento lidí najede ročně pět , deset tisíc , jezdí kolem kostelní věže . Proč ne auto za 100 000 Kč ?

+4/0
30.4.2016 9:13

D81e95n84i36s 64W51i24t49z48k33u 3283381139407

to je právě ono, že to nemá ani airbag. je rozdíl bourat v Evropě, kde je velké procento pravděpodobnosti, že mě smete něco většího nebo stejně velkého, než bourat v Asii s ťuk-ťukem

+2/0
30.4.2016 9:27

J93i97ř16í 97B57o54č17e49k 6549984555596

te o tom píše, byla trochu jiná doba, auta byla jiná.

0/0
30.4.2016 18:43

J77a33k71u17b 94P78r97o40k68e19š 6253288112553

Na Trabanta nenavázali už soudruzi v 60. letech, ve Zwickau měli dokonce prototyp nového modelu. Po revoluci už to bylo beznadějně zastaralé auto. Dneska byste v tom bourat rozhodně nechtěl a to ani s cyklistou.

0/−1
30.4.2016 23:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.