Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Družice z NDR čmoudila a drnčela. Trabant skončil před 25 lety

Před 25 lety, 30. dubna 1991, sjel z výrobního pásu v saském Cvikově poslední vůz legendární značky Trabant. Lidové a téměř nezničitelné vozítko, které mělo motorizovat tehdejší Německou demokratickou republiku, se začalo vyrábět 7. listopadu 1957, tedy na výročí Velké říjnové socialistické revoluce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

R30o14m42a63n 10K33o96z72e92l 4877956193434

Měli jsme ho - hrůza. Pomalý, hlučný, pořád se kazil a člověk si i musel užívat posměšků, v 90.letech už tím jezdil fakt jen ten, kdo na nic lepšího neměl. Je zajímavé, že podle původních plánů měla jeho výroba skončit už v roce 1967. V roce 1985 se k nám přestal dovážet, hlavně kvůli emisím.

+2/−2
1.5.2016 10:31

M12a50r80t23i90n 97N81e20b55e28s16k95ý 7826740277382

Nevím, co se vám na Trabantu tak stále kazilo, ale musím říci ,že pro mne, coby automechanika byl a Trabant ideální jednoduché auto téměř bez údržby. Tedy vlastně ano, dolévat vodu do ostřikovačů a 2x ročně kouknout do baterie na hladinu ve všech třech článcích.

Pomalý byl, hlučný také, v zimě v něm byla zima, ale pro mladého kluka po vojně s prázdnou kapsou vozítko téměř beznákladové. Asi jsme byli nějak méně nároční, kdo by také v tom slavném socialismu mohl být náročný, že.

0/0
2.5.2016 18:08
Foto

R30o19m78a58n 45K79o59z36e68l 4167186543274

startování dělalo problémy pořád, jinak pamatuju uvolněné lanko plynu, vynechávání jednoho válce, nevracející se sytič, přehřívání motoru, kvůli tomu asi pořád problémy s těsněním pod hlavou....výroba byla prostě odbytá a ve Světě motorů v 60. a 70.letech byly pořád nějaké rady, jak Trabanta trochu přiblížit autu, v dobových testech bylo zdůrazňováno, že Trabanty nelze hodnotit jako jiná auta.....

0/0
2.5.2016 18:24

R14a14d11i98m 91P86o55l37á14š61e64k 9396233749849

Tranant a ostatní tehdejší vozy byly taky svým způsobem ekologické. Trabant uvezl 4 lidi podle techičáku a vážil nějak 600 - 800 kilo.

Dnešní auta, která uvezou 4 lidi, váří tunu a půl až dvě tuny.....

+2/−1
1.5.2016 8:31
Foto

T36o66m26á58š 78D43v71o78ř27á60k 7975326897531

V tom případě nebylo ekologické, ale lehčí...:-)

0/0
1.5.2016 9:08

J53i84ř88í 36S92c51h24w15a95c90h 8868714108266

Trabant sice byl lehký, ale jeho dvoutakt rozhodně nebyl ekologický. Jeho spotřeba při tehdejších průměrných rychlostech byla okolo 7 litrů. Dnešní malá auta s takovou spotřebou nemají problém a to při mnohem vyšších průměrných rychlostech a nebojí se vjet ani na dálnici, kde by Trabi měl při 110 spotřebu asi tak 10 na 100....nemluvě o exhalacích ze spáleného oleje

0/0
1.5.2016 18:37
Foto

R56o23m29a31n 15K73o10z11e88l 4597746823424

To bývalo více, je to dáno i konstrukcí, že dvoutakt měl vždy vyšší spotřebu než čtyřtakt stejného objemu. V příručkách se uváděla spotřeba 7,3 l při 65 km/h, ve městě bral i 10 l.

0/0
1.5.2016 20:22

R34a82d48i93m 64P64o82l60á76š75e12k 9306323709309

Trabant bylo vozidlo jednoznačně preferované kutily. Sice snad hodně rezivěl, ale na druhé straně kostra trabanta byla udělaná převážně z běžných hutních profilů - jacklů. V socialistickém prostředí, kde každý druhý člově uměl svařovat, se tak trabant opravoval velice snadno, stačilo v nejbližším lepším železářství koupit ony jakly. Nebo je ukrást nebo koupit za cenu šrotu od zaměstnavatele. A sehnat svářečku a elektrody. Takový doma opravený trabant se při trochu pečlivé práci nedal rozeznat od továrně vyrobeného a tak bez problémů procházel tehdejší STK.

V rukou takového člověka se dal trabant až na motor, pár speciálních dílů a plastovou káru v podstatě úplně celý postavit znova a jako takový měl defakto neomezenou životnost.

Všechny ostatní tehdejší osobní vozy, pokud v nich zhnila kára, musely se opravovat speciálními profily dodávanými mateřskou automobilkou coby náhradní díly. A ty byly za socialismu extrémně nedostatkové a zároveň i hodně drahé. A byly to poměrně tenké plechy, takže na opravu bylo třeba autogen, který se sehnal mnohem hůř než elektrodová svářečka.

Snad s výjimkou některých ruských moskvičů, co jsem ho jednou pomáhal známému "zhoupnout" jeho moskvič kvůli opravě, viděl jsem na něm zespodu něco jako masívní profily L nebo T z 2 - 4 mm silných plechů.

+2/0
1.5.2016 8:29
Foto

T70o35m70á17š 43D54v32o13ř41á75k 7275266537511

Motory generálkovali v Satalicích za pár Kčs:-)

+1/0
1.5.2016 9:16

M95a38r60t20i18n 88N31e57b95e32s16k26ý 7646790467262

Z korozí napadaných dílů se musely kupovat jen prahy ve dveřích, ty nikdo nevytvaroval. Byly však z mizerného "konzervového " plechu". Nosníky jsem ohybal z 2mm plechu - k nezničení.

0/0
2.5.2016 18:11

F11r81a12n78t40i62š88e67k 49S86o12b78o16t27k46a 1487393194790

Mám na něj ty nejkrásnější vzpomínky. Asi proto, že jsem byl mladý študák, když jsem k němu přišel po svém strýci a prožil se mnou sladká léta svobody. Manželce nebyl moc nobl, koupili jsem škodu 120 a to už nebylo ono. Kdo ví, jestli to nebylo tím manželstvím......

+3/0
30.4.2016 20:19
Foto

M47i50c19h24a81l 97N22a38j47m10a26n 7899523666240

Trabant se stal legendou z nouze. Výrazně se prosadil pouze na východních trzích, ale na západě si bohužel neškrtal. Sice nabízel v poměru k celkovým rozměrům velký vnitřní prostor a byl po mechanické stránce jednoduchý, ale to byly jediné výhody.

Tyto výhody nemohli vyvážit spoustu nedostatků (slabý motor, nulovou bezpečnost, vysoká spotřeba, nízký jízdní komfort.....).

+3/−6
30.4.2016 10:28

M73a45r23t74i20n 42N48e92b70e31s85k51ý 7516780847672

Trabant byl pro východní blok skoro totéž, co Citroen 2CV pro Francouze po válce. Jednoduché levné vozidlo pro nemajetné (to jsme byli všichni) s minimální náročností na údržbu, opravitelné neškoleným personálem v jakékoli zámečnické dílně.

0/0
2.5.2016 18:15

P86e55t98r 98M75i90c67h30a79l 2280334501672

Legenda? Není nad to udělat z nouze ctnost.

+3/−8
30.4.2016 9:41

K32a95r59e22l 91V52a11c35h63u97t 9473972579483

NIKDY jsem neslyšel, že by někdo trabantu řekl "družice" ... :-/ ... Zase z nás děláte ovce (které sežerou všechno, co jim novináři předhodí)?8-o ... Chjo!;-€

+10/−2
30.4.2016 7:31

K91a94r55e69l 59V62a41c38h44u53t 9663482829773

A že trabant drnčel, to nemohu posoudit, protože jsem v něm nikdy neseděl. ;-DA ano, čmoudil (malé motocykly, pincky tedy Jawa 20 a 21 taky čmoudily) - jako každý dvoutakt. - Bohužel dnes čmoudí diesely - a to čmoudem o mnoho nebezpečnějším!!! :-(RvRvRv

+7/−3
30.4.2016 7:35

K92a93r90e18l 97V34a47c34h36u39t 9583352839423

Skoro každý druhý Čech má alergii na prach nebo na pyly!! - tedy náběh na astma - no a podívejte se, kolik kolem nás všude jezdí dieselových vozidel a kolik z nich má vybrakovaný filtr pevných částic ... !!!!!![>-]

+3/−3
30.4.2016 7:38

K32a56r61e10l 27V51a74c34h34u57t 9723872359923

Nejenom že lžete, navíc obracíte pozornost čtenářů na to, co bylo - asi PROTO, aby se odvracela pozornost od toho, co JE (právě teď a tady)...

:-(

+1/−6
30.4.2016 7:40

D61a16v55i53d 69N33o42v69o16t38n10ý 2327112665689

Bacha, ať ti nepraskne žilka, jednoduchý člověče :))

+8/−3
30.4.2016 7:50

D26e21n34i77s 98W15i86t90z65k30u 3403121679697

něco mi uniklo? vy se hádate sám se sebou?

+8/0
30.4.2016 8:58

L42u45d20v97í54k 72G29a83j15d64o60š10í62k 2495323104942

To jen pan Vachut sám sebe rozčílil tématem, které si sám předhodil a které s Trabanty vůbec nijak nesouvisí. :-)

+12/0
30.4.2016 9:46
Foto

T50o17m64á17š 46D48v19o36ř86á73k 7245886327391

Si dejte ještě pohlavek.:-)

+1/0
1.5.2016 9:09

R30a73d98i72m 92P88o33l56á93š48e42k 9156683279989

Trabant měl typický zvuk. Asi se na tom vedle motoru podílela i ta plastová karosérie, která rezonovala. Kdyby měl plechovou karosérii pořádně zalakovanou, tak by asi ten zvuk byl jiný, tišší.

0/0
1.5.2016 8:14

S52t47a68n65i35s88l93a13v 61K95r95e10j71c66a97r 6157936823354

Ano, také jsem to nikdy neslyšel. Možná to napsal pisálek s rokem výroby 1990, a chtěl se šéfovi zavděčít. Rozhodně úspěch Trabantů a jejich motorů v té době je jednoznačně nepřekonatelné! Genialita je v jednoduchosti, a tím jeho koncepce motoru rozhodně je, uspěšnost je patrná i v tom v kterých dalších byl tento motor používán. Neslyšel jsem, že by někdo použil ve svém motorovém rogalu motor ze Škodovky nebo Gazu, z trabantíka to bylo běžné.

+7/0
30.4.2016 8:42

R40o35b62i75n 39Ž20i70ž93k23a 2258744416786

Der Trabant JE družice. Je to přímý překlad slova, respektive to překládali ze Sputnika, ale je to furt to samé.

+6/0
30.4.2016 9:12

P91a37v44e36l 55R33e96n49z35a 2697467766958

A proto dali do znaku automobilky písmeno s.

+1/−1
30.4.2016 18:56

M88a61r88t95i43n 47N32e43b86e72s88k70ý 7386540647932

Omyl, pane. S v kruhu znamená VEB Sachsenring Automobil Werke (Zwickau). Takže S jako Sachsenring.

0/0
2.5.2016 18:20

J86a86k64u26b 17P44r32o71k59e70š 6843848142643

Do rogala si ho lidé dávaly protože byl malý, ale jinak na něm nic speciálního nebylo. Ostatně i samotný konstruktér Trabantu, se vyjádřil, že to byla z nouze ctnost. Je o tom natočený pěkný dokument, od rozdělení automobilky po válce na Audi a Trabant, přes problémy s výrobou, dané neschopností socialistického hospodářství dodávat ocel v nějaké normované kvalitě a množství, proto vymysleli duroplastovou karoserii, ale i tak Trabanty trpěli na rozdílnou kvalitu kovových dílů protože někdy měli k dispozici lepši ocel, někdy horší z Ruska a měli zákaz objednávat ze západu.

Pak tam rozebírá jak komunisté udupali následující modely a proto se vyráběl, až do pozdních 80. let, ostatně velice obdobný osud potkal Jawu, která fakticky zkrachovala už v roce 88.

+1/0
30.4.2016 23:00

M25a97r43t31i18n 15C26h81l36e19b45o15u63n 8543645269785

Trabant znamená německy Sputnik, česky tedy něco jako průvodce nebo spolucestovatel. A samozřejmě je to název sovětských družic. Ve starých knížkách, speciálně historických románech let se to používalo i v češtině ve formě " rytíř a jeho trabant" myšleno ten co šel s ním.... No a novinářskou zkratkou je z toho družice, protože novinář si spojil nebo spletl sputnik a družici :-)

+1/0
30.4.2016 21:49

J42a55k54u82b 59P22r78o80k27e66š 6343828762463

Opravdu? Ono Trabant je německy satelit, nebo družice. Takže nejen že řekl, ale navíc asi máte problémy se čtením. :-)

+1/0
30.4.2016 22:51

M57a81r17t72i72n 94N32e55b88e63s15k60ý 7556800127792

Pokud jste neslyšel, že družice se německy řekne Trabant, nebude to chybou novinářů.

der

Trabant

trabant, tělesný strážce, družice, Měsíc, satelit, souputník

https://translate.google.cz/?hl=cs&tab=wT#cs/de/dru%C5%BEice

0/0
2.5.2016 18:17

M52a39r59t81i65n 85B63ř50e89z47i91n97a 8598715870322

Dokument o výrobě Trabantů.

https://www.youtube.com/watch?v=zf6UIuJTnDg

+1/0
30.4.2016 6:55

D55e81n91i31s 55W85i65t89z77k97u 3663971779477

proletěl jsem to jenom v rychlosti, ale celkem pěkná linka, až na tu špínu a tmu, ale ta byla za totáče všude. když to srovnám s výrobou Multicar v Plzni, tak je to o pár levelů víš ;-)

+1/0
30.4.2016 7:13

S89t27a50n83i92s28l32a35v 16K85r41e81j64c50a71r 6167106823924

Je škoda, že na jednoduchost trabantí koncepce, se po roce 1990, žádná německá firma nepostavila. Nejde o VW a Mercedesa, to mohou být luxusní auta pro majetnější. Ale levné lidové jednoduché vozidlo jako byl trabant nebo NSU, bez zbytečností, neexistuje. Je to příležitost pro Asiaty a nejen Čínany.

+2/0
30.4.2016 8:50

S78t33a93n24i21s45l66a72v 69K14r67e28j64c71a52r 6577746573744

Je dobře, že Česká pošta a servisní organizace jsou dnes tak bohaté, že kupují luxus před praktičností. Československo bylo ve službách obyvatelstvu Trabantíky zaplaveno. A nájezd motorů u těchto firem byl opravdu obdivuhodný. A to čmoudění, benzín se všeobecně používal olovnatý, a na pultech a v domácnostech se nakupovalo a konzumovalo i alejové ovoce od silnic. A vidíte, že by to Klausovi,Zemanovi, nebo Rathovi nějak ublížilo?

+1/0
30.4.2016 8:59

R78a69d10i30m 74P15o89l73á31š24e28k 9706963839159

Olovo je těžký kov. Největší kontaminace olovem v okolí silnic bývala do výšky metru až metru a půl a do vzdálenosti 10 - 15 metrů. Nejvíc kontaminovány byly tedy plodiny, které rostly na krajích pole hned u silnice. Ovoce, které rostlo ve větší výšce bylo kontaminováno mnohem méně.

Ale obrovský rozdíl byl v intenzitě provozu. Od 8 - 10 večer po 4 - 6 hodinu ráno byly tehdy silnice prakticky prázdné. Ráno byla 1 - 2 hodinová špička, jak lidi jezdili do práce, odpoledne 1 - 2 hodiny , jak jezdili z práce.

Dneska je provoz na silnicích v noci zhruba stejně intenzívní jak otehdy byla špička provozu. A přes den je provoz 2 - 4 x itenzívnější.

0/0
1.5.2016 8:38

D98e23n94i12s 38W47i36t54z62k31u 3483671759207

otázka zní, co si pod tím představujete? já bych asi něco levného s cenou do 150 tis nového nechtěl ani pro tchýni

0/−3
30.4.2016 9:02
Foto

J21i92ř95í 58D35v13o33ř77á13k 5285199310718

Někde jsem četl , že třeba Renault vyrábí pro asijské trhy auto za zhruba 100 000 Kč . Samozřejmě nemá airbag , ABS, hlídání tlaku v kolech ...... . Motor přeplňovaný dvouválcový dvoutakt ( na vývoji se podílela i ČVUT ) . Není to na závody , není to pro nikoho z nájezdem 30 000 km a víc. Ale nemalé procento lidí najede ročně pět , deset tisíc , jezdí kolem kostelní věže . Proč ne auto za 100 000 Kč ?

+4/0
30.4.2016 9:13

D45e58n50i42s 69W44i59t71z39k61u 3723281369527

to je právě ono, že to nemá ani airbag. je rozdíl bourat v Evropě, kde je velké procento pravděpodobnosti, že mě smete něco většího nebo stejně velkého, než bourat v Asii s ťuk-ťukem

+2/0
30.4.2016 9:27

J24i47ř98í 36B47o23č62e19k 6319314225716

te o tom píše, byla trochu jiná doba, auta byla jiná.

0/0
30.4.2016 18:43

J79a80k30u20b 76P91r17o75k90e95š 6213878782323

Na Trabanta nenavázali už soudruzi v 60. letech, ve Zwickau měli dokonce prototyp nového modelu. Po revoluci už to bylo beznadějně zastaralé auto. Dneska byste v tom bourat rozhodně nechtěl a to ani s cyklistou.

0/−1
30.4.2016 23:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.