Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Družice z NDR čmoudila a drnčela. Trabant skončil před 25 lety

Před 25 lety, 30. dubna 1991, sjel z výrobního pásu v saském Cvikově poslední vůz legendární značky Trabant. Lidové a téměř nezničitelné vozítko, které mělo motorizovat tehdejší Německou demokratickou republiku, se začalo vyrábět 7. listopadu 1957, tedy na výročí Velké říjnové socialistické revoluce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

R22o11m29a39n 53K15o27z17e49l 4137176653504

Měli jsme ho - hrůza. Pomalý, hlučný, pořád se kazil a člověk si i musel užívat posměšků, v 90.letech už tím jezdil fakt jen ten, kdo na nic lepšího neměl. Je zajímavé, že podle původních plánů měla jeho výroba skončit už v roce 1967. V roce 1985 se k nám přestal dovážet, hlavně kvůli emisím.

+2/−2
1.5.2016 10:31

M14a12r37t30i90n 22N12e62b13e50s52k45ý 7906780567542

Nevím, co se vám na Trabantu tak stále kazilo, ale musím říci ,že pro mne, coby automechanika byl a Trabant ideální jednoduché auto téměř bez údržby. Tedy vlastně ano, dolévat vodu do ostřikovačů a 2x ročně kouknout do baterie na hladinu ve všech třech článcích.

Pomalý byl, hlučný také, v zimě v něm byla zima, ale pro mladého kluka po vojně s prázdnou kapsou vozítko téměř beznákladové. Asi jsme byli nějak méně nároční, kdo by také v tom slavném socialismu mohl být náročný, že.

0/0
2.5.2016 18:08
Foto

R54o94m72a73n 47K34o79z72e22l 4557636243254

startování dělalo problémy pořád, jinak pamatuju uvolněné lanko plynu, vynechávání jednoho válce, nevracející se sytič, přehřívání motoru, kvůli tomu asi pořád problémy s těsněním pod hlavou....výroba byla prostě odbytá a ve Světě motorů v 60. a 70.letech byly pořád nějaké rady, jak Trabanta trochu přiblížit autu, v dobových testech bylo zdůrazňováno, že Trabanty nelze hodnotit jako jiná auta.....

0/0
2.5.2016 18:24


R65a18d42i30m 86P59o33l98á83š64e55k 9286353209729

Tranant a ostatní tehdejší vozy byly taky svým způsobem ekologické. Trabant uvezl 4 lidi podle techičáku a vážil nějak 600 - 800 kilo.

Dnešní auta, která uvezou 4 lidi, váří tunu a půl až dvě tuny.....

+2/−1
1.5.2016 8:31
Foto

T98o48m40á13š 63D13v98o59ř71á73k 7705566577821

V tom případě nebylo ekologické, ale lehčí...:-)

0/0
1.5.2016 9:08

J34i27ř48í 64S38c33h76w40a88c37h 8648414878466

Trabant sice byl lehký, ale jeho dvoutakt rozhodně nebyl ekologický. Jeho spotřeba při tehdejších průměrných rychlostech byla okolo 7 litrů. Dnešní malá auta s takovou spotřebou nemají problém a to při mnohem vyšších průměrných rychlostech a nebojí se vjet ani na dálnici, kde by Trabi měl při 110 spotřebu asi tak 10 na 100....nemluvě o exhalacích ze spáleného oleje

0/0
1.5.2016 18:37
Foto

R62o52m86a87n 10K79o88z56e10l 4447876143914

To bývalo více, je to dáno i konstrukcí, že dvoutakt měl vždy vyšší spotřebu než čtyřtakt stejného objemu. V příručkách se uváděla spotřeba 7,3 l při 65 km/h, ve městě bral i 10 l.

0/0
1.5.2016 20:22

R19a93d88i82m 94P29o10l33á92š81e56k 9786623899739

Trabant bylo vozidlo jednoznačně preferované kutily. Sice snad hodně rezivěl, ale na druhé straně kostra trabanta byla udělaná převážně z běžných hutních profilů - jacklů. V socialistickém prostředí, kde každý druhý člově uměl svařovat, se tak trabant opravoval velice snadno, stačilo v nejbližším lepším železářství koupit ony jakly. Nebo je ukrást nebo koupit za cenu šrotu od zaměstnavatele. A sehnat svářečku a elektrody. Takový doma opravený trabant se při trochu pečlivé práci nedal rozeznat od továrně vyrobeného a tak bez problémů procházel tehdejší STK.

V rukou takového člověka se dal trabant až na motor, pár speciálních dílů a plastovou káru v podstatě úplně celý postavit znova a jako takový měl defakto neomezenou životnost.

Všechny ostatní tehdejší osobní vozy, pokud v nich zhnila kára, musely se opravovat speciálními profily dodávanými mateřskou automobilkou coby náhradní díly. A ty byly za socialismu extrémně nedostatkové a zároveň i hodně drahé. A byly to poměrně tenké plechy, takže na opravu bylo třeba autogen, který se sehnal mnohem hůř než elektrodová svářečka.

Snad s výjimkou některých ruských moskvičů, co jsem ho jednou pomáhal známému "zhoupnout" jeho moskvič kvůli opravě, viděl jsem na něm zespodu něco jako masívní profily L nebo T z 2 - 4 mm silných plechů.

+2/0
1.5.2016 8:29
Foto

T30o91m48á35š 79D31v29o82ř45á15k 7245686457711

Motory generálkovali v Satalicích za pár Kčs:-)

+1/0
1.5.2016 9:16

M74a60r75t37i52n 87N82e87b91e75s37k94ý 7376670637132

Z korozí napadaných dílů se musely kupovat jen prahy ve dveřích, ty nikdo nevytvaroval. Byly však z mizerného "konzervového " plechu". Nosníky jsem ohybal z 2mm plechu - k nezničení.

0/0
2.5.2016 18:11

F91r80a79n64t63i28š86e19k 51S12o44b73o95t44k68a 1497773134200

Mám na něj ty nejkrásnější vzpomínky. Asi proto, že jsem byl mladý študák, když jsem k němu přišel po svém strýci a prožil se mnou sladká léta svobody. Manželce nebyl moc nobl, koupili jsem škodu 120 a to už nebylo ono. Kdo ví, jestli to nebylo tím manželstvím......

+3/0
30.4.2016 20:19
Foto

M45i50c63h92a54l 12N55a40j71m96a36n 7439463936530

Trabant se stal legendou z nouze. Výrazně se prosadil pouze na východních trzích, ale na západě si bohužel neškrtal. Sice nabízel v poměru k celkovým rozměrům velký vnitřní prostor a byl po mechanické stránce jednoduchý, ale to byly jediné výhody.

Tyto výhody nemohli vyvážit spoustu nedostatků (slabý motor, nulovou bezpečnost, vysoká spotřeba, nízký jízdní komfort.....).

+3/−6
30.4.2016 10:28

M39a86r72t17i13n 21N56e82b56e72s32k29ý 7696140667852

Trabant byl pro východní blok skoro totéž, co Citroen 2CV pro Francouze po válce. Jednoduché levné vozidlo pro nemajetné (to jsme byli všichni) s minimální náročností na údržbu, opravitelné neškoleným personálem v jakékoli zámečnické dílně.

0/0
2.5.2016 18:15

P92e92t93r 66M68i32c40h12a61l 2520814451552

Legenda? Není nad to udělat z nouze ctnost.

+3/−8
30.4.2016 9:41

K57a56r41e28l 64V71a71c22h44u66t 9263902219753

NIKDY jsem neslyšel, že by někdo trabantu řekl "družice" ... :-/ ... Zase z nás děláte ovce (které sežerou všechno, co jim novináři předhodí)?8-o ... Chjo!;-€

+10/−2
30.4.2016 7:31

K30a46r98e43l 83V87a50c63h20u27t 9333482719113

A že trabant drnčel, to nemohu posoudit, protože jsem v něm nikdy neseděl. ;-DA ano, čmoudil (malé motocykly, pincky tedy Jawa 20 a 21 taky čmoudily) - jako každý dvoutakt. - Bohužel dnes čmoudí diesely - a to čmoudem o mnoho nebezpečnějším!!! :-(RvRvRv

+7/−3
30.4.2016 7:35

K78a24r18e53l 87V59a25c69h70u75t 9863672209373

Skoro každý druhý Čech má alergii na prach nebo na pyly!! - tedy náběh na astma - no a podívejte se, kolik kolem nás všude jezdí dieselových vozidel a kolik z nich má vybrakovaný filtr pevných částic ... !!!!!![>-]

+3/−3
30.4.2016 7:38

K46a60r75e11l 95V60a27c66h94u36t 9893342789373

Nejenom že lžete, navíc obracíte pozornost čtenářů na to, co bylo - asi PROTO, aby se odvracela pozornost od toho, co JE (právě teď a tady)...

:-(

+1/−6
30.4.2016 7:40

D19a42v83i80d 83N30o57v34o49t91n52ý 2487732505329

Bacha, ať ti nepraskne žilka, jednoduchý člověče :))

+8/−3
30.4.2016 7:50

D89e89n94i37s 34W92i48t50z45k79u 3613721429627

něco mi uniklo? vy se hádate sám se sebou?

+8/0
30.4.2016 8:58

L42u51d90v98í96k 13G75a48j95d43o41š10í36k 2285913304222

To jen pan Vachut sám sebe rozčílil tématem, které si sám předhodil a které s Trabanty vůbec nijak nesouvisí. :-)

+12/0
30.4.2016 9:46
Foto

T40o68m42á54š 44D47v84o15ř85á86k 7515926847551

Si dejte ještě pohlavek.:-)

+1/0
1.5.2016 9:09

R95a64d84i97m 55P72o86l10á17š69e57k 9476143389369

Trabant měl typický zvuk. Asi se na tom vedle motoru podílela i ta plastová karosérie, která rezonovala. Kdyby měl plechovou karosérii pořádně zalakovanou, tak by asi ten zvuk byl jiný, tišší.

0/0
1.5.2016 8:14

S89t72a12n49i45s29l72a16v 44K49r31e78j67c37a69r 6307146583584

Ano, také jsem to nikdy neslyšel. Možná to napsal pisálek s rokem výroby 1990, a chtěl se šéfovi zavděčít. Rozhodně úspěch Trabantů a jejich motorů v té době je jednoznačně nepřekonatelné! Genialita je v jednoduchosti, a tím jeho koncepce motoru rozhodně je, uspěšnost je patrná i v tom v kterých dalších byl tento motor používán. Neslyšel jsem, že by někdo použil ve svém motorovém rogalu motor ze Škodovky nebo Gazu, z trabantíka to bylo běžné.

+7/0
30.4.2016 8:42

R35o24b49i75n 97Ž44i65ž44k14a 2578564876736

Der Trabant JE družice. Je to přímý překlad slova, respektive to překládali ze Sputnika, ale je to furt to samé.

+6/0
30.4.2016 9:12

P96a14v77e27l 93R54e80n27z68a 2737217956168

A proto dali do znaku automobilky písmeno s.

+1/−1
30.4.2016 18:56

M36a66r37t11i34n 17N26e35b69e97s30k52ý 7966890867922

Omyl, pane. S v kruhu znamená VEB Sachsenring Automobil Werke (Zwickau). Takže S jako Sachsenring.

0/0
2.5.2016 18:20

J58a66k67u50b 85P22r33o33k21e72š 6253838602313

Do rogala si ho lidé dávaly protože byl malý, ale jinak na něm nic speciálního nebylo. Ostatně i samotný konstruktér Trabantu, se vyjádřil, že to byla z nouze ctnost. Je o tom natočený pěkný dokument, od rozdělení automobilky po válce na Audi a Trabant, přes problémy s výrobou, dané neschopností socialistického hospodářství dodávat ocel v nějaké normované kvalitě a množství, proto vymysleli duroplastovou karoserii, ale i tak Trabanty trpěli na rozdílnou kvalitu kovových dílů protože někdy měli k dispozici lepši ocel, někdy horší z Ruska a měli zákaz objednávat ze západu.

Pak tam rozebírá jak komunisté udupali následující modely a proto se vyráběl, až do pozdních 80. let, ostatně velice obdobný osud potkal Jawu, která fakticky zkrachovala už v roce 88.

+1/0
30.4.2016 23:00

M45a31r81t53i63n 48C74h40l46e60b81o47u39n 8753765919855

Trabant znamená německy Sputnik, česky tedy něco jako průvodce nebo spolucestovatel. A samozřejmě je to název sovětských družic. Ve starých knížkách, speciálně historických románech let se to používalo i v češtině ve formě " rytíř a jeho trabant" myšleno ten co šel s ním.... No a novinářskou zkratkou je z toho družice, protože novinář si spojil nebo spletl sputnik a družici :-)

+1/0
30.4.2016 21:49

J37a55k56u69b 53P67r97o25k49e72š 6783448662653

Opravdu? Ono Trabant je německy satelit, nebo družice. Takže nejen že řekl, ale navíc asi máte problémy se čtením. :-)

+1/0
30.4.2016 22:51

M40a23r45t74i18n 79N81e16b35e71s22k44ý 7856960327722

Pokud jste neslyšel, že družice se německy řekne Trabant, nebude to chybou novinářů.

der

Trabant

trabant, tělesný strážce, družice, Měsíc, satelit, souputník

https://translate.google.cz/?hl=cs&tab=wT#cs/de/dru%C5%BEice

0/0
2.5.2016 18:17

M57a91r74t22i43n 46B30ř54e68z39i94n25a 8188915150852

Dokument o výrobě Trabantů.

https://www.youtube.com/watch?v=zf6UIuJTnDg

+1/0
30.4.2016 6:55

D77e61n65i96s 66W96i42t34z30k96u 3423201939457

proletěl jsem to jenom v rychlosti, ale celkem pěkná linka, až na tu špínu a tmu, ale ta byla za totáče všude. když to srovnám s výrobou Multicar v Plzni, tak je to o pár levelů víš ;-)

+1/0
30.4.2016 7:13

S87t26a19n23i11s65l98a80v 68K18r49e86j81c42a66r 6477686153264

Je škoda, že na jednoduchost trabantí koncepce, se po roce 1990, žádná německá firma nepostavila. Nejde o VW a Mercedesa, to mohou být luxusní auta pro majetnější. Ale levné lidové jednoduché vozidlo jako byl trabant nebo NSU, bez zbytečností, neexistuje. Je to příležitost pro Asiaty a nejen Čínany.

+2/0
30.4.2016 8:50

S53t14a89n81i23s80l52a16v 95K59r77e48j63c57a36r 6147746273754

Je dobře, že Česká pošta a servisní organizace jsou dnes tak bohaté, že kupují luxus před praktičností. Československo bylo ve službách obyvatelstvu Trabantíky zaplaveno. A nájezd motorů u těchto firem byl opravdu obdivuhodný. A to čmoudění, benzín se všeobecně používal olovnatý, a na pultech a v domácnostech se nakupovalo a konzumovalo i alejové ovoce od silnic. A vidíte, že by to Klausovi,Zemanovi, nebo Rathovi nějak ublížilo?

+1/0
30.4.2016 8:59

R80a21d50i89m 45P55o83l64á40š42e53k 9606883919329

Olovo je těžký kov. Největší kontaminace olovem v okolí silnic bývala do výšky metru až metru a půl a do vzdálenosti 10 - 15 metrů. Nejvíc kontaminovány byly tedy plodiny, které rostly na krajích pole hned u silnice. Ovoce, které rostlo ve větší výšce bylo kontaminováno mnohem méně.

Ale obrovský rozdíl byl v intenzitě provozu. Od 8 - 10 večer po 4 - 6 hodinu ráno byly tehdy silnice prakticky prázdné. Ráno byla 1 - 2 hodinová špička, jak lidi jezdili do práce, odpoledne 1 - 2 hodiny , jak jezdili z práce.

Dneska je provoz na silnicích v noci zhruba stejně intenzívní jak otehdy byla špička provozu. A přes den je provoz 2 - 4 x itenzívnější.

0/0
1.5.2016 8:38

D21e12n30i78s 49W18i84t22z93k89u 3853931689447

otázka zní, co si pod tím představujete? já bych asi něco levného s cenou do 150 tis nového nechtěl ani pro tchýni

0/−3
30.4.2016 9:02
Foto

J75i45ř16í 68D29v50o67ř27á98k 5255639470988

Někde jsem četl , že třeba Renault vyrábí pro asijské trhy auto za zhruba 100 000 Kč . Samozřejmě nemá airbag , ABS, hlídání tlaku v kolech ...... . Motor přeplňovaný dvouválcový dvoutakt ( na vývoji se podílela i ČVUT ) . Není to na závody , není to pro nikoho z nájezdem 30 000 km a víc. Ale nemalé procento lidí najede ročně pět , deset tisíc , jezdí kolem kostelní věže . Proč ne auto za 100 000 Kč ?

+4/0
30.4.2016 9:13

D41e65n16i24s 32W64i98t27z92k60u 3233381829587

to je právě ono, že to nemá ani airbag. je rozdíl bourat v Evropě, kde je velké procento pravděpodobnosti, že mě smete něco většího nebo stejně velkého, než bourat v Asii s ťuk-ťukem

+2/0
30.4.2016 9:27

J98i47ř68í 65B15o75č78e28k 6479624745936

te o tom píše, byla trochu jiná doba, auta byla jiná.

0/0
30.4.2016 18:43

J33a87k45u66b 24P19r29o66k26e93š 6943748322563

Na Trabanta nenavázali už soudruzi v 60. letech, ve Zwickau měli dokonce prototyp nového modelu. Po revoluci už to bylo beznadějně zastaralé auto. Dneska byste v tom bourat rozhodně nechtěl a to ani s cyklistou.

0/−1
30.4.2016 23:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.