Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Družice z NDR čmoudila a drnčela. Trabant skončil před 25 lety

Před 25 lety, 30. dubna 1991, sjel z výrobního pásu v saském Cvikově poslední vůz legendární značky Trabant. Lidové a téměř nezničitelné vozítko, které mělo motorizovat tehdejší Německou demokratickou republiku, se začalo vyrábět 7. listopadu 1957, tedy na výročí Velké říjnové socialistické revoluce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

R97o62m80a41n 22K85o67z28e26l 4417766903434

Měli jsme ho - hrůza. Pomalý, hlučný, pořád se kazil a člověk si i musel užívat posměšků, v 90.letech už tím jezdil fakt jen ten, kdo na nic lepšího neměl. Je zajímavé, že podle původních plánů měla jeho výroba skončit už v roce 1967. V roce 1985 se k nám přestal dovážet, hlavně kvůli emisím.

+2/−2
1.5.2016 10:31

M60a29r85t20i64n 92N30e45b10e93s74k16ý 7866240667422

Nevím, co se vám na Trabantu tak stále kazilo, ale musím říci ,že pro mne, coby automechanika byl a Trabant ideální jednoduché auto téměř bez údržby. Tedy vlastně ano, dolévat vodu do ostřikovačů a 2x ročně kouknout do baterie na hladinu ve všech třech článcích.

Pomalý byl, hlučný také, v zimě v něm byla zima, ale pro mladého kluka po vojně s prázdnou kapsou vozítko téměř beznákladové. Asi jsme byli nějak méně nároční, kdo by také v tom slavném socialismu mohl být náročný, že.

0/0
2.5.2016 18:08
Foto

R32o76m51a94n 88K43o62z55e75l 4877796983114

startování dělalo problémy pořád, jinak pamatuju uvolněné lanko plynu, vynechávání jednoho válce, nevracející se sytič, přehřívání motoru, kvůli tomu asi pořád problémy s těsněním pod hlavou....výroba byla prostě odbytá a ve Světě motorů v 60. a 70.letech byly pořád nějaké rady, jak Trabanta trochu přiblížit autu, v dobových testech bylo zdůrazňováno, že Trabanty nelze hodnotit jako jiná auta.....

0/0
2.5.2016 18:24

R60a91d17i74m 43P20o67l22á64š58e74k 9876613629629

Tranant a ostatní tehdejší vozy byly taky svým způsobem ekologické. Trabant uvezl 4 lidi podle techičáku a vážil nějak 600 - 800 kilo.

Dnešní auta, která uvezou 4 lidi, váří tunu a půl až dvě tuny.....

+2/−1
1.5.2016 8:31
Foto

T85o66m16á97š 53D60v83o19ř98á48k 7475716857321

V tom případě nebylo ekologické, ale lehčí...:-)

0/0
1.5.2016 9:08

J64i87ř14í 50S45c98h43w82a98c22h 8798564738196

Trabant sice byl lehký, ale jeho dvoutakt rozhodně nebyl ekologický. Jeho spotřeba při tehdejších průměrných rychlostech byla okolo 7 litrů. Dnešní malá auta s takovou spotřebou nemají problém a to při mnohem vyšších průměrných rychlostech a nebojí se vjet ani na dálnici, kde by Trabi měl při 110 spotřebu asi tak 10 na 100....nemluvě o exhalacích ze spáleného oleje

0/0
1.5.2016 18:37
Foto

R22o91m29a10n 80K10o92z89e31l 4737116563984

To bývalo více, je to dáno i konstrukcí, že dvoutakt měl vždy vyšší spotřebu než čtyřtakt stejného objemu. V příručkách se uváděla spotřeba 7,3 l při 65 km/h, ve městě bral i 10 l.

0/0
1.5.2016 20:22

R17a97d75i93m 72P95o36l41á93š85e83k 9216263639519

Trabant bylo vozidlo jednoznačně preferované kutily. Sice snad hodně rezivěl, ale na druhé straně kostra trabanta byla udělaná převážně z běžných hutních profilů - jacklů. V socialistickém prostředí, kde každý druhý člově uměl svařovat, se tak trabant opravoval velice snadno, stačilo v nejbližším lepším železářství koupit ony jakly. Nebo je ukrást nebo koupit za cenu šrotu od zaměstnavatele. A sehnat svářečku a elektrody. Takový doma opravený trabant se při trochu pečlivé práci nedal rozeznat od továrně vyrobeného a tak bez problémů procházel tehdejší STK.

V rukou takového člověka se dal trabant až na motor, pár speciálních dílů a plastovou káru v podstatě úplně celý postavit znova a jako takový měl defakto neomezenou životnost.

Všechny ostatní tehdejší osobní vozy, pokud v nich zhnila kára, musely se opravovat speciálními profily dodávanými mateřskou automobilkou coby náhradní díly. A ty byly za socialismu extrémně nedostatkové a zároveň i hodně drahé. A byly to poměrně tenké plechy, takže na opravu bylo třeba autogen, který se sehnal mnohem hůř než elektrodová svářečka.

Snad s výjimkou některých ruských moskvičů, co jsem ho jednou pomáhal známému "zhoupnout" jeho moskvič kvůli opravě, viděl jsem na něm zespodu něco jako masívní profily L nebo T z 2 - 4 mm silných plechů.

+2/0
1.5.2016 8:29
Foto

T82o17m84á73š 14D19v10o85ř56á27k 7705156327711

Motory generálkovali v Satalicích za pár Kčs:-)

+1/0
1.5.2016 9:16

M97a81r76t44i51n 44N74e10b45e84s82k77ý 7816790977432

Z korozí napadaných dílů se musely kupovat jen prahy ve dveřích, ty nikdo nevytvaroval. Byly však z mizerného "konzervového " plechu". Nosníky jsem ohybal z 2mm plechu - k nezničení.

0/0
2.5.2016 18:11

F26r68a83n38t47i47š65e25k 82S94o96b96o88t47k54a 1347313194320

Mám na něj ty nejkrásnější vzpomínky. Asi proto, že jsem byl mladý študák, když jsem k němu přišel po svém strýci a prožil se mnou sladká léta svobody. Manželce nebyl moc nobl, koupili jsem škodu 120 a to už nebylo ono. Kdo ví, jestli to nebylo tím manželstvím......

+3/0
30.4.2016 20:19
Foto

M87i11c44h80a21l 17N18a16j49m87a30n 7419273156580

Trabant se stal legendou z nouze. Výrazně se prosadil pouze na východních trzích, ale na západě si bohužel neškrtal. Sice nabízel v poměru k celkovým rozměrům velký vnitřní prostor a byl po mechanické stránce jednoduchý, ale to byly jediné výhody.

Tyto výhody nemohli vyvážit spoustu nedostatků (slabý motor, nulovou bezpečnost, vysoká spotřeba, nízký jízdní komfort.....).

+3/−6
30.4.2016 10:28

M83a54r45t48i42n 60N43e20b29e68s48k76ý 7136550467382

Trabant byl pro východní blok skoro totéž, co Citroen 2CV pro Francouze po válce. Jednoduché levné vozidlo pro nemajetné (to jsme byli všichni) s minimální náročností na údržbu, opravitelné neškoleným personálem v jakékoli zámečnické dílně.

0/0
2.5.2016 18:15

P53e60t70r 75M54i25c33h12a26l 2390394591752

Legenda? Není nad to udělat z nouze ctnost.

+3/−8
30.4.2016 9:41

K93a73r65e79l 82V88a69c78h84u70t 9883372669343

NIKDY jsem neslyšel, že by někdo trabantu řekl "družice" ... :-/ ... Zase z nás děláte ovce (které sežerou všechno, co jim novináři předhodí)?8-o ... Chjo!;-€

+10/−2
30.4.2016 7:31

K61a52r68e41l 13V92a50c90h86u66t 9443812399393

A že trabant drnčel, to nemohu posoudit, protože jsem v něm nikdy neseděl. ;-DA ano, čmoudil (malé motocykly, pincky tedy Jawa 20 a 21 taky čmoudily) - jako každý dvoutakt. - Bohužel dnes čmoudí diesely - a to čmoudem o mnoho nebezpečnějším!!! :-(RvRvRv

+7/−3
30.4.2016 7:35

K22a45r25e30l 14V59a53c74h73u20t 9323712579683

Skoro každý druhý Čech má alergii na prach nebo na pyly!! - tedy náběh na astma - no a podívejte se, kolik kolem nás všude jezdí dieselových vozidel a kolik z nich má vybrakovaný filtr pevných částic ... !!!!!![>-]

+3/−3
30.4.2016 7:38

K73a74r98e85l 27V57a98c50h73u70t 9973562819523

Nejenom že lžete, navíc obracíte pozornost čtenářů na to, co bylo - asi PROTO, aby se odvracela pozornost od toho, co JE (právě teď a tady)...

:-(

+1/−6
30.4.2016 7:40

D82a77v23i48d 16N40o49v72o34t73n16ý 2617732175769

Bacha, ať ti nepraskne žilka, jednoduchý člověče :))

+8/−3
30.4.2016 7:50

D93e30n79i30s 92W31i23t90z44k95u 3213801229947

něco mi uniklo? vy se hádate sám se sebou?

+8/0
30.4.2016 8:58

L50u58d16v13í70k 32G90a42j19d33o51š38í34k 2125743214212

To jen pan Vachut sám sebe rozčílil tématem, které si sám předhodil a které s Trabanty vůbec nijak nesouvisí. :-)

+12/0
30.4.2016 9:46
Foto

T95o34m42á95š 76D76v75o61ř58á60k 7645326137191

Si dejte ještě pohlavek.:-)

+1/0
1.5.2016 9:09

R28a68d59i39m 32P56o55l70á45š54e13k 9876693969519

Trabant měl typický zvuk. Asi se na tom vedle motoru podílela i ta plastová karosérie, která rezonovala. Kdyby měl plechovou karosérii pořádně zalakovanou, tak by asi ten zvuk byl jiný, tišší.

0/0
1.5.2016 8:14

S92t88a87n69i84s10l84a86v 61K54r81e38j36c19a72r 6397766863294

Ano, také jsem to nikdy neslyšel. Možná to napsal pisálek s rokem výroby 1990, a chtěl se šéfovi zavděčít. Rozhodně úspěch Trabantů a jejich motorů v té době je jednoznačně nepřekonatelné! Genialita je v jednoduchosti, a tím jeho koncepce motoru rozhodně je, uspěšnost je patrná i v tom v kterých dalších byl tento motor používán. Neslyšel jsem, že by někdo použil ve svém motorovém rogalu motor ze Škodovky nebo Gazu, z trabantíka to bylo běžné.

+7/0
30.4.2016 8:42

R41o19b64i51n 44Ž87i63ž49k63a 2968504726886

Der Trabant JE družice. Je to přímý překlad slova, respektive to překládali ze Sputnika, ale je to furt to samé.

+6/0
30.4.2016 9:12

P63a17v67e75l 43R43e34n28z83a 2717777776738

A proto dali do znaku automobilky písmeno s.

+1/−1
30.4.2016 18:56

M27a43r36t81i72n 20N82e76b19e82s33k45ý 7356950457442

Omyl, pane. S v kruhu znamená VEB Sachsenring Automobil Werke (Zwickau). Takže S jako Sachsenring.

0/0
2.5.2016 18:20

J33a63k13u19b 48P30r54o64k71e11š 6533858172903

Do rogala si ho lidé dávaly protože byl malý, ale jinak na něm nic speciálního nebylo. Ostatně i samotný konstruktér Trabantu, se vyjádřil, že to byla z nouze ctnost. Je o tom natočený pěkný dokument, od rozdělení automobilky po válce na Audi a Trabant, přes problémy s výrobou, dané neschopností socialistického hospodářství dodávat ocel v nějaké normované kvalitě a množství, proto vymysleli duroplastovou karoserii, ale i tak Trabanty trpěli na rozdílnou kvalitu kovových dílů protože někdy měli k dispozici lepši ocel, někdy horší z Ruska a měli zákaz objednávat ze západu.

Pak tam rozebírá jak komunisté udupali následující modely a proto se vyráběl, až do pozdních 80. let, ostatně velice obdobný osud potkal Jawu, která fakticky zkrachovala už v roce 88.

+1/0
30.4.2016 23:00

M88a32r29t69i68n 98C78h32l85e96b83o51u96n 8173375819485

Trabant znamená německy Sputnik, česky tedy něco jako průvodce nebo spolucestovatel. A samozřejmě je to název sovětských družic. Ve starých knížkách, speciálně historických románech let se to používalo i v češtině ve formě " rytíř a jeho trabant" myšleno ten co šel s ním.... No a novinářskou zkratkou je z toho družice, protože novinář si spojil nebo spletl sputnik a družici :-)

+1/0
30.4.2016 21:49

J48a23k74u64b 77P23r80o26k11e18š 6393908122913

Opravdu? Ono Trabant je německy satelit, nebo družice. Takže nejen že řekl, ale navíc asi máte problémy se čtením. :-)

+1/0
30.4.2016 22:51

M52a65r69t85i56n 22N13e92b43e19s69k97ý 7686660867582

Pokud jste neslyšel, že družice se německy řekne Trabant, nebude to chybou novinářů.

der

Trabant

trabant, tělesný strážce, družice, Měsíc, satelit, souputník

https://translate.google.cz/?hl=cs&tab=wT#cs/de/dru%C5%BEice

0/0
2.5.2016 18:17

M55a77r78t18i42n 40B51ř44e33z54i16n88a 8518965690922

Dokument o výrobě Trabantů.

https://www.youtube.com/watch?v=zf6UIuJTnDg

+1/0
30.4.2016 6:55

D32e83n19i35s 27W51i32t66z95k14u 3913211109147

proletěl jsem to jenom v rychlosti, ale celkem pěkná linka, až na tu špínu a tmu, ale ta byla za totáče všude. když to srovnám s výrobou Multicar v Plzni, tak je to o pár levelů víš ;-)

+1/0
30.4.2016 7:13

S72t71a93n59i24s39l37a81v 15K93r31e14j77c46a90r 6767916823204

Je škoda, že na jednoduchost trabantí koncepce, se po roce 1990, žádná německá firma nepostavila. Nejde o VW a Mercedesa, to mohou být luxusní auta pro majetnější. Ale levné lidové jednoduché vozidlo jako byl trabant nebo NSU, bez zbytečností, neexistuje. Je to příležitost pro Asiaty a nejen Čínany.

+2/0
30.4.2016 8:50

S19t81a71n18i88s16l29a98v 12K68r49e25j48c43a17r 6207486863304

Je dobře, že Česká pošta a servisní organizace jsou dnes tak bohaté, že kupují luxus před praktičností. Československo bylo ve službách obyvatelstvu Trabantíky zaplaveno. A nájezd motorů u těchto firem byl opravdu obdivuhodný. A to čmoudění, benzín se všeobecně používal olovnatý, a na pultech a v domácnostech se nakupovalo a konzumovalo i alejové ovoce od silnic. A vidíte, že by to Klausovi,Zemanovi, nebo Rathovi nějak ublížilo?

+1/0
30.4.2016 8:59

R98a68d82i94m 11P14o40l95á46š54e30k 9146363989389

Olovo je těžký kov. Největší kontaminace olovem v okolí silnic bývala do výšky metru až metru a půl a do vzdálenosti 10 - 15 metrů. Nejvíc kontaminovány byly tedy plodiny, které rostly na krajích pole hned u silnice. Ovoce, které rostlo ve větší výšce bylo kontaminováno mnohem méně.

Ale obrovský rozdíl byl v intenzitě provozu. Od 8 - 10 večer po 4 - 6 hodinu ráno byly tehdy silnice prakticky prázdné. Ráno byla 1 - 2 hodinová špička, jak lidi jezdili do práce, odpoledne 1 - 2 hodiny , jak jezdili z práce.

Dneska je provoz na silnicích v noci zhruba stejně intenzívní jak otehdy byla špička provozu. A přes den je provoz 2 - 4 x itenzívnější.

0/0
1.5.2016 8:38

D88e94n90i98s 85W69i18t20z37k79u 3463541159647

otázka zní, co si pod tím představujete? já bych asi něco levného s cenou do 150 tis nového nechtěl ani pro tchýni

0/−3
30.4.2016 9:02
Foto

J43i38ř80í 38D14v62o20ř49á97k 5765169840758

Někde jsem četl , že třeba Renault vyrábí pro asijské trhy auto za zhruba 100 000 Kč . Samozřejmě nemá airbag , ABS, hlídání tlaku v kolech ...... . Motor přeplňovaný dvouválcový dvoutakt ( na vývoji se podílela i ČVUT ) . Není to na závody , není to pro nikoho z nájezdem 30 000 km a víc. Ale nemalé procento lidí najede ročně pět , deset tisíc , jezdí kolem kostelní věže . Proč ne auto za 100 000 Kč ?

+4/0
30.4.2016 9:13

D33e62n56i47s 44W88i48t15z27k24u 3563871439387

to je právě ono, že to nemá ani airbag. je rozdíl bourat v Evropě, kde je velké procento pravděpodobnosti, že mě smete něco většího nebo stejně velkého, než bourat v Asii s ťuk-ťukem

+2/0
30.4.2016 9:27

J60i72ř66í 30B66o84č89e81k 6219904335976

te o tom píše, byla trochu jiná doba, auta byla jiná.

0/0
30.4.2016 18:43

J93a75k78u55b 91P32r78o84k41e85š 6743328982203

Na Trabanta nenavázali už soudruzi v 60. letech, ve Zwickau měli dokonce prototyp nového modelu. Po revoluci už to bylo beznadějně zastaralé auto. Dneska byste v tom bourat rozhodně nechtěl a to ani s cyklistou.

0/−1
30.4.2016 23:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.