Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Řidiči neumějí ovládat automat jeepů. Podívejte, kde je problém

Koncern FCA sdružující Fiat s Chryslerem svolává po celém světě ke kontrole více než 1,1 milionu aut. Nešikovnému ovládání automatické převodovky musí řidič věnovat více pozornosti. V Americe už se stalo, že vystoupil a auto odjelo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B88o37h10u30m83i48l 78P17a53l53e47č89e37k 6302441708173

problém těchto automobilů je pouze v jednom jediném prvku a to mezi volantem a sedačkou;-D

0/0
6.5.2016 15:30

M52i59r94o93s31l98a31v 78M77e61d 3804416

Z každé (i té nejjednodušší) věci jde udělat ukrutně složitá bejkárna (připadá mi že konstruktéři a designéři se v tom vyloženě vyžívají).

+1/0
5.5.2016 12:21
Foto

P39a31v80e85l 42F62ü34r64s14t 5692940756433

V Americe si musí automobilky hlavně ohlídat, aby v návodu bylo výslovně uvedeno, že tempomat není autopilot. Byly tam případy, kdy si řidič v jedoucím obytném voze zapnul tempomat a šel si do obytné části vařit kávu. Samozřejmě vůz havaroval. Následný soud pak uznal vinným výrobce vozu, protože nebylo uvedeno v návodu, že se toto nesmí...

Tak se nedivme, že Amíci už neumí ani s automatem ;-D;-D;-D

+4/0
5.5.2016 9:58

D47e60n67i18s 21W39i74t71z73k14u 3703711869677

hele a proč dávají v Česku do návodu k mikrovlnce nebo pračce,že tam nemáš strkat zvířata?

0/−2
5.5.2016 10:05

L38u77k50á16š 86J96a75k23e31š 7656132941677

To už je jen překlad toho amerického návodu ;-)

+5/0
5.5.2016 13:24
Foto

P20a15v13e81l 63F29ü59r82s47t 5632700656313

Protože někteří Američani žijí i v Česku ;-)

+6/0
5.5.2016 14:38

J15o68s65e27f 19K24a55r94f95í85k 7622635186770

Dofám, že mají v návodu, že se nesmí strkat přirození do výfuku. Pokud ne, předpokládám brzo žalobu nějakého amíka s popáleným ptákem;-D

+3/0
5.5.2016 8:04

R67u34d39a 11P14á26s71e64k 6662708325172

Musím dár za pravdu, že toto nové řešení mi nějak nesedí. 18 let jsem jezdil s Explorerem z konce 90-ých, kde byla páka automatu napravo na volantu a jaksi "stále na očích". Tyto novoty asi nejsou pro nás z "Old School".

0/0
5.5.2016 7:42

K52a36r83e89l 24N79o49v64o91t17n57y 2141565889490

Ktery dement tohle ovladani vymyslel?? Kontrola zarazene rychlosti nebo jizdniho rezimu "poslepu" rukou, tj. tak, aby clovek mohl koukat porad na silnici pred sebou, je prece bezna vec. Designer, ktery mi tohle znemozni a bude me nutit koukat na nejake kontrolky nebo displaye na pristrojovce, misto abych se venoval sledovani situace pred sebou, by mel letet na hodinu...

+5/0
5.5.2016 5:18

J72a24n 28T49a27r55a51b91a 4586186619669

BMW používá podobné řešení už léta, Audi také.... a autobusy Karosa z 80. let měly dokonce řazení tlačítkem na přístrojovce... Jestli nebude problém spíš na opačné straně než auto..

+1/0
5.5.2016 7:46

M49a59r50t11i94n 93P12l70o28c20e15k 8711824232526

Taky jsem na to zíral, že to vlastně prezentují jak nějakou převratnou novinku, který se nepovedla.

0/0
5.5.2016 8:26

R85a59d75o35m54í25r 76K98r49u47p30i14č60k11a 9434352810625

To je samozrejme nesmysl. Nikdo to nebude kontrolovat poslepu. Rozdil mezi polohama je asi 2-3cm, to nikdo poslepu stejne nepozna. Daleko rychlejsi, pokud clovek nevi, je se podivat na pristrojovku.

0/0
6.5.2016 7:26

V23á10c15l50a15v 61Z19e53l27i30n61k19a 2562650143122

Pan "dizajnér", který tohle vymyslel by měl za takovou hovadinu letět na hodinu a jít dělat něco, na co mentálně stačí. Která hlava cihlou políbená tohle proboha mohla vymyslet? V technice platí zásada, že takzvaný man-machine interface neboli rozhraní člověk-stroj by mělo vždy být konstruováno s ohledem na maximální jednoduchost a jednoznačnost. Čím složitěji probíhá předání informace například o poloze ovládacího prvku, tím větší je šance, že něco selže na zařízení anebo pod tlakem situace udělá chybu lidský činitel. Nerespektování těchto zásad vede k tomu, že havarují chemické provozy nebo jaderné elektrárny, padají letadla anebo v tomto případě ujíždějí zaparkovaná auta.

+12/−1
4.5.2016 23:19

Z64d41e81n82ě17k 51G72o59l10d63b73e89r50g 8696835849325

Z mých zkušeností s automatickou převodovkou po najetí několik desítek tisíc km:

1) U BMW je to vyřešené s "procvaknutím" joysticku o několik pozic v závislosti na zařazené rychlosti, parkovací poloha tlačítkem na vrchní straně joysticku. Nikdy se mi nestalo, že bych špatně zařadil (z boku pojistka pro volbu režimu). Při vypnutí motoru automaticky přeřadí z D na P.

2) Škoda s DSG (a zbytek koncernu) používá klasickou páku, nemám s ní problém ale strašně mě vytáčí režim "S". Rychlosti mi přijdou prostě opačně. Od sebe řadíte nahoru, k sobě dolu. BMW má naopak a přijde mi to logičtější. :-)

0/0
4.5.2016 21:45

J18a69n 23T47a44r54a23b25a 4106966559469

No vidíte, co jedinec, to názor. Mně naopak připadá opačné a nelogické řešení BMW, kde se pákou pohybuje proti pocitu setrvačných sil. Podobné polemiky můžete vést na téma zda u páček pod volantem řadí dolů levá nebo pravá.

K elektronickému voliči automatu: U každého řešení (nakonec i u manuálu, i u pseudomechanického vícepolohového voliče DSG a dalších automatů) lze při absenci mozku opustit auto s běžícím motorem a zařazeným D nebo S nebo R nebo N. Pravdou je, že například Audi v takové situaci spustí hodně hlasitou zvukovou výstrahu v okamžiku kdy pootevřete dveře řidiče a ještě samo zajistí parkovací brzdu, takže tam jistou blbuvzdornost implementovali.

+1/0
5.5.2016 7:55

M40a90r63e10k 58K45l12u52f98a 3558704374546

Na houby, celá automatika. Navíc se prý nedá vyndat klíček, když je zařazen neutrál. To jsou pěkné zhovadilosti. S automatem jsem pár let jezdil, je to někdy příjemné, to se dá uznat, ale i tak preferuji manuální řazení.

+1/0
4.5.2016 21:08

J49a51n 87T29a13r56a45b76a 4856476959909

Nová auta už v mnoha případech klíček nepoužívají.....a manuál mě otravuje, i když jsou i automaty, jejichž konstruktéry bych nejraději nakopal do.....

Ale těch už není tak moc.

+2/0
5.5.2016 7:58

F64i30l86i67p 66V16a53l26d22e69r 1718198894914

To mi připomíná kombinovaný play/pause u webových videopřehrávačů.

Když se zrovna ocitnete offline (video se načítá do bufferu) a snažíte se zrovna něco dělat pomocí play/pause, není zřejmé, jestli ten symbol zrovna znamená aktuální stav, nebo naopak stav, kterého chcete stisknutím docílit.

Na co mít dvě jasná tlačítka, když lze mít jedno kombinované, tj. matoucí?

+8/0
4.5.2016 20:18

F34i81l41i33p 62V97a84l92d93e13r 1358958964504

Mimochodem k řadicí páce: Filozofie joysticku mohla i tak trochu za pád letu AF 447. Jakmile nemá člověk *přímo* od řídicí páky zpětnou vazbu, je to na pendrek. Ale bohužel "joystick je in".

A na co v autě zatěžovat jinak nevyužívanou pohybovou soustavu/hmatové vjemy, když lze řidiči přitížit na nejvíce zatěžovaném smyslu - zrakovém.

Ergonimie je přece OUT! :-)

+8/0
4.5.2016 20:34

F19i69l53i52p 67V18a92l25d25e84r 1418488274204

oprava: ergonomie

0/0
4.5.2016 20:41

D41a79n78i77e38l 21K32r63a45u62s 4831963152714

Jo, kdyz je vadne spojeni mezi volantem a sedadlem, nemuze to nikdy dobre dopadnout. ;)

+3/−5
4.5.2016 20:09

J35a82n 41T70a19r13a17b52a 4256296519809

Máte naprostou pravdu. Jenže vadných spojení je nezanedbatelné množství a konstruktér s tím musí počítat. Nebo vy byste na dveře pomocné školy nechal nainstalovat elektronický zámek s povinným 28místným zámkem vyžadujícím kód obsahující nejméně 3 malá, 4 velká písmena, dvě číslice a tři speciální znaky a žádný z nich nesměl být použit dvakrát?

0/0
5.5.2016 8:02

T97o19m66á55š 90T24ř79í73s60k24a 7335566664855

Osvětlené módy na páce, světýlka jako kráva na přístrojovce a stěžují si že neví co mají zařazeno :D S automatem jezdím taky. Mám klasickou manuální páku. Kupodivu i tak občas zapomenu přeřadit ze zpátečky na D nebo naopak. Pochybuji že v tomhle případě jim pomůže manuální páka. Jinak jakým způsobem může řidič pohmatem u automatu zjistit co je zařazeno? Kraviny typu "nerozjede se při otevřených dveřích". Dobře. Takže když mám poruchu, stojím někde nebezpečně na dálnici tak si v rychlosti to auto ani na neutrál pár metrů neodtlačím abych nestudoval manuál kde co je potřeba vypnout? :D

+2/−3
4.5.2016 19:49

D27e55n33i90s 67W69i12t31z88k41u 3523701399247

za 20 let se mi nestalo, že bych zapomněl přeřadit z R na D a naopak

+1/0
4.5.2016 20:10

E13d88a 63D59r36á57b22e23k 7959882703697

samozřejmě že pomůže, páka je pokaždé v jiné poloze, takže pohmatem to snadno zjistíte podobně jako u klasické převodovky... joystick s nutností optické kontroly je krok zpět

+2/0
4.5.2016 20:39

V26e40r20o21n59i84k14a 33M84a60r28t34í60n80k77o76v29á 1353123300

Pokud dobře rozumím, tak nově mi auto samo odjede až potom, co zabouchnu dveře? Šikulové :-D

+14/0
4.5.2016 17:28

M83a65r70t71i59n 73V30o19j72á14č58e44k 9303977531706

spíš bych věřil tomu ,že si borci neuvědomí co tam mají nakvedláno a vystupují a přitom nemají parkovací mod ,ale něco jiného ...živě si představuju borec zaparkuje třeba na zpátečku otvírá dveře ,noha z brzdy a výstup a auto popojede a vyválí ho

+1/0
4.5.2016 19:15

E20d76a 80D67r65á15b38e52k 7699392973557

možná si to borci prostě neověří pohledem na páku nebo přístrojovku, což je nová "povinnost a nutnost" u těchto rádoby "lepších" systémů

+4/0
4.5.2016 20:40

M78i45r92e70k 85G49a84j60e69r 5481616849640

Myslim, ze ta auta, o ktera se jedna, pouzivaji klicek v zapalovani. Ten ale nejde vyndat, dokud nedaji rychlostni paku do polohy P. Takze jde jen o pripady, kdy vystupuji a maji stale klicek v zapalovani. To neni dobry postup.

0/0
5.5.2016 3:41

M94a59r80t11i83n 14N62e36r16m65u51t 9537447648789

Ale je to postup běžný - často vystupuji z auta a nechám motor běžet, třeba když zavírám bránu

0/0
8.5.2016 13:18

D36e28n11i29s 74W73i39t37z20k87u 3573791229917

vzhledem k tomu že je tu elektronické řazení, tak se to při otevřených dveří přepne na P. až to budete konstruovat vy, tak pak to teprve hrozí

+1/0
4.5.2016 20:12

J11a71n 25S94v13a70g55r 5573503857357

Kdo by ocekaval, ze by ridic mel davat pozor. Fu!8-o

+3/−2
4.5.2016 16:49

E45d28a 71D78r50á26b51e84k 7169342513467

pokud řidiči nový systém přidělává práci navíc, tak někteří řidiči by raději, kdyby jim těch povinností buď ubylo, nebo alespoň nepřibývalo, myslím že to je legitimní požadavek :-)

+3/0
4.5.2016 20:41

J41o20s89e64f 32Š69o23l35t33e50s 8444158930363

Nejlíp to má řešené BMW i3. Tam není klasický automat, který se rozjede po puštění brzdy. Tam je to jak pouťové autíčko, tedy naprosto blbuvzdorné.

0/0
4.5.2016 15:41

D57a40v92i32d 77L76a25n93c 3398541662570

Není to problém voliče, ale jen nepozornosti. Už se mi taky podařilo u klasického automatu z auta vystoupit se zařazeným D, ale díky zatáhnutí ruční brzdy se nerozjelo.. Prostě jsem se ve spěchu nepodíval, tady je to to samé, změny nepomůžou je to o lidech..

+6/−1
4.5.2016 14:58

L68u70d16v94í15k 67G58a34j82d84o23š16í33k 2865363594122

Ano, je to v lidech.

Jenže technika se musí podřizovat člověku. Nikoliv člověk technice. Takže špatně je ten ovladač, protože lidé s ním neumí. :-)

+8/0
4.5.2016 15:25

R93o83b66e84r24t 67P20r91a82ž55á73k 4318476795440

Proboha, co máte za auto, že jste vystoupil při zařazeným D?

0/0
4.5.2016 18:09

J97a73r10o51s29l37a44v 76P56l68a52c71h27e85t98k89a 7506646906449

Tak vystoupit se da... bez klicku.

+1/0
4.5.2016 19:15

E70d10a 72D54r12á94b13e31k 7219832133457

ten nový volič vyžaduje více pozornosti než normální šaltr (musíte pohledem zkontrolovat co svítí na páce nebo na přístrojovce)

problém je tedy v konkrítních případech v řidiči, že neudělal vše, co po něm nový systém navíc vyžaduje, principiálně je ale špatně ten nový systém jako celek, protože řidiči přidělává práci navíc a chyby navíc trestá nehodami

+2/0
4.5.2016 20:43

D77e17n59i85s 83W40i73t59z16k20u 3253701959917

nikdo z automatářů nekouká,co mu signalizuje za rychlost,je tu u nás automatika jako třeba světla. tohle se jim zrovna moc nepovedlo

+3/−1
4.5.2016 13:40

L15u83d64v33í65k 55G44a72j97d10o55š49í33k 2335233644712

Na druhou stranu na volič chmatáte na začátku jízdy a pak až na konci. Takže věnovat trochu pozornosti zas tolik nestojí.

To ovšem neznamená, že to je dobře navrženo. Pokud je možné navrhnout systém, který nevyžaduje pozornost žádnou, tak je tohle špatně.

+1/0
4.5.2016 15:29

D65e17n66i49s 78W49i13t65z34k27u 3843631889567

to je stejný jako na světla a přesto každý z nás už vystoupil z auta a zjistil že nechal rozsvíceno

+2/0
4.5.2016 15:57

O82t16a13k97a47r 55D59e47y88l 2692149195585

Světla- dám na ,,A,, a více se o ně nestarám, pokud nemám ,,A,, při otevření dveří to na mne píská,bliká.....snad jedině ,,parkovačky. a AT- myslím, že klíček jde vyndat jen na P, tak nevystupovat z auta s nastartovaným motorem, ale stejně, pokud dám nohu z brzdy auto se rozjíždí- tak přeci nebudu vystupovat. Musím vyzkoušet :) Ale stává se mi, že nechám zapnuté stěrače /při senzoru/ což nevadí, ale leknu se když zapnu klíček a stěrače přejedou 1x po suchém skle.

0/0
4.5.2016 16:51

D40e44n17i49s 45W51i47t59z62k38u 3523361439617

tak na mě takhle pípal už Chrysler vyrobený v roce 93, ale předtím jsem měl evropské pekáče u kterých žádná signalizace zapnutých světel nebyla. tady je problém, že místo P tam lidi hodí N, protože když chcete P musíte na nějakou dobu podržet páku, kdo jí podrží o trošku méně, má smůlu. senzor používám jenom na dálnici nebo prudkém dešti

0/0
4.5.2016 17:10

O67t40a38k58a19r 18D53e71y42l 2292359745185

Jasně, u senzoru- samozřejmě v dešti, ale zajedu do garáže, stěrače přestanou stírat a tu chvíli zapomenu, že jsou puštěný :) Asi mluvíte po řazení joystickem nebo páčka u volantu MB, to jsem nikdy neměl, dokonce můj poslední automat- 8 kvalt je klasika. Nevyužívám ani shift, sport málokdy. Chr . jsem měl několik, Voyagerů s řazením pod /za/ volantem i Pacificu 6 kvalt.

0/0
4.5.2016 20:33

K21a28t28e95ř44i68n90a 72V30ý27b76o48r22n51á 6950309779

Dešťový senzor funguje (Alfa) pouze po manuálním zapnutí stěračů.

0/0
4.5.2016 21:42

I60g71o13r 93G91o16t59t21w94a11l14d 6687118860241

tak tak ... "Parking" úplně od sebe, "Drive" úplně k sobě, zpátečka o jedno pod "P", to je zažitá klasika; dále volitelné "manuální" řazení => řadicí páku do strany a tam zase od sebe / k sobě; v rámci blbuvzdornosti nelze vypnout zapalování se zařazeným stupněm (tj. přístrojovka nezhasne na D/R) a při otevření dveří se zapnutou přístrojovkou se to rozpíská jak lokomotiva - to je klasika, na které není důvod příliš měnit. Osobně mi přišel pohodlnější jen volič rychlosti pod volantem v Mercedesu E (zvlášť, když byl volant vpravo pro jízdu ve Velké Británii ... řadící páka na levé ruce by mi asi hodně nesedla)

+1/0
4.5.2016 16:35

F70r42a36n41t44i41š17e66k 52S87o46b23o61t19k95a 1667563514640

Ti vývojáři se úplně zbláznili! Místo obyčejné páky automatu se čtyřmi zářezy značícími co chci s převodovkou dělat, tam dali podle "nových módních trendů" joystick s kvedláním do kruhu s možností na obrazovce sledovat, kde vlastně jste. Automatické zabrzdění či automatický neutrál při sundání nohy z plynu neexistuje No prostě zhovadilost - a pak se diví!

+14/−4
4.5.2016 12:37

T68o62m71á23š 28Ž21i67t84n49ý 6661850141281

Souhlas. V tomto případě kombinace stupidity vývojáře a uživatele (průměrný amík)

Řazení má být jasné i po hmatu, ne abych musel někde na palubce nebo páce hledat co tam je zrovna narvaný. Něco takovýho bych si nikdy nekoupil, obtěžovalo by me to. Na druhou stranu když už si někdo koupí takovou ptákovinu, tak si holt musí dávat větší pozor a prostě si na to navyknout.

+11/0
4.5.2016 13:14

D39e61n77i78s 25W64i84t46z52k14u 3593161559917

co je to za blbost "Automatické zabrzdění či automatický neutrál při sundání nohy z plynu neexistuje"?člověče víte vůbec jak automat funguje nebo jak se s ním jezdí?evidentně to absolutně netušíte,ale máte potřebu vyjádřit svůj hloupý názor

+2/−4
4.5.2016 16:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.