Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Řidiči neumějí ovládat automat jeepů. Podívejte, kde je problém

Koncern FCA sdružující Fiat s Chryslerem svolává po celém světě ke kontrole více než 1,1 milionu aut. Nešikovnému ovládání automatické převodovky musí řidič věnovat více pozornosti. V Americe už se stalo, že vystoupil a auto odjelo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B81o71h83u23m75i42l 64P56a78l39e73č64e67k 6462261898843

problém těchto automobilů je pouze v jednom jediném prvku a to mezi volantem a sedačkou;-D

0/0
6.5.2016 15:30

M40i98r65o42s82l58a87v 39M87e78d 3544946

Z každé (i té nejjednodušší) věci jde udělat ukrutně složitá bejkárna (připadá mi že konstruktéři a designéři se v tom vyloženě vyžívají).

+1/0
5.5.2016 12:21
Foto

P66a92v65e36l 51F87ü29r56s97t 5802390446633

V Americe si musí automobilky hlavně ohlídat, aby v návodu bylo výslovně uvedeno, že tempomat není autopilot. Byly tam případy, kdy si řidič v jedoucím obytném voze zapnul tempomat a šel si do obytné části vařit kávu. Samozřejmě vůz havaroval. Následný soud pak uznal vinným výrobce vozu, protože nebylo uvedeno v návodu, že se toto nesmí...

Tak se nedivme, že Amíci už neumí ani s automatem ;-D;-D;-D

+4/0
5.5.2016 9:58


D62e17n63i96s 90W21i34t42z48k45u 3953891189977

hele a proč dávají v Česku do návodu k mikrovlnce nebo pračce,že tam nemáš strkat zvířata?

0/−2
5.5.2016 10:05

L22u95k83á87š 62J19a61k21e46š 7176372251577

To už je jen překlad toho amerického návodu ;-)

+5/0
5.5.2016 13:24
Foto

P95a43v85e58l 69F31ü77r30s51t 5342420956663

Protože někteří Američani žijí i v Česku ;-)

+6/0
5.5.2016 14:38

J30o62s28e57f 68K45a42r89f16í60k 7242925756340

Dofám, že mají v návodu, že se nesmí strkat přirození do výfuku. Pokud ne, předpokládám brzo žalobu nějakého amíka s popáleným ptákem;-D

+3/0
5.5.2016 8:04

R12u51d69a 55P68á74s63e37k 6972618865362

Musím dár za pravdu, že toto nové řešení mi nějak nesedí. 18 let jsem jezdil s Explorerem z konce 90-ých, kde byla páka automatu napravo na volantu a jaksi "stále na očích". Tyto novoty asi nejsou pro nás z "Old School".

0/0
5.5.2016 7:42

K68a40r77e70l 70N50o90v95o87t97n91y 2881475909820

Ktery dement tohle ovladani vymyslel?? Kontrola zarazene rychlosti nebo jizdniho rezimu "poslepu" rukou, tj. tak, aby clovek mohl koukat porad na silnici pred sebou, je prece bezna vec. Designer, ktery mi tohle znemozni a bude me nutit koukat na nejake kontrolky nebo displaye na pristrojovce, misto abych se venoval sledovani situace pred sebou, by mel letet na hodinu...

+5/0
5.5.2016 5:18

J67a88n 81T70a64r93a95b75a 4786806779729

BMW používá podobné řešení už léta, Audi také.... a autobusy Karosa z 80. let měly dokonce řazení tlačítkem na přístrojovce... Jestli nebude problém spíš na opačné straně než auto..

+1/0
5.5.2016 7:46

M30a12r92t63i65n 70P42l76o12c21e44k 8881734122796

Taky jsem na to zíral, že to vlastně prezentují jak nějakou převratnou novinku, který se nepovedla.

0/0
5.5.2016 8:26

R45a13d58o80m17í77r 91K95r48u25p90i31č41k72a 9634972890925

To je samozrejme nesmysl. Nikdo to nebude kontrolovat poslepu. Rozdil mezi polohama je asi 2-3cm, to nikdo poslepu stejne nepozna. Daleko rychlejsi, pokud clovek nevi, je se podivat na pristrojovku.

0/0
6.5.2016 7:26

V77á70c92l94a44v 35Z28e15l24i79n55k53a 2922960623232

Pan "dizajnér", který tohle vymyslel by měl za takovou hovadinu letět na hodinu a jít dělat něco, na co mentálně stačí. Která hlava cihlou políbená tohle proboha mohla vymyslet? V technice platí zásada, že takzvaný man-machine interface neboli rozhraní člověk-stroj by mělo vždy být konstruováno s ohledem na maximální jednoduchost a jednoznačnost. Čím složitěji probíhá předání informace například o poloze ovládacího prvku, tím větší je šance, že něco selže na zařízení anebo pod tlakem situace udělá chybu lidský činitel. Nerespektování těchto zásad vede k tomu, že havarují chemické provozy nebo jaderné elektrárny, padají letadla anebo v tomto případě ujíždějí zaparkovaná auta.

+12/−1
4.5.2016 23:19

Z59d71e30n98ě69k 93G38o16l54d47b74e48r11g 8136475229545

Z mých zkušeností s automatickou převodovkou po najetí několik desítek tisíc km:

1) U BMW je to vyřešené s "procvaknutím" joysticku o několik pozic v závislosti na zařazené rychlosti, parkovací poloha tlačítkem na vrchní straně joysticku. Nikdy se mi nestalo, že bych špatně zařadil (z boku pojistka pro volbu režimu). Při vypnutí motoru automaticky přeřadí z D na P.

2) Škoda s DSG (a zbytek koncernu) používá klasickou páku, nemám s ní problém ale strašně mě vytáčí režim "S". Rychlosti mi přijdou prostě opačně. Od sebe řadíte nahoru, k sobě dolu. BMW má naopak a přijde mi to logičtější. :-)

0/0
4.5.2016 21:45

J94a94n 40T85a50r68a32b62a 4126636219499

No vidíte, co jedinec, to názor. Mně naopak připadá opačné a nelogické řešení BMW, kde se pákou pohybuje proti pocitu setrvačných sil. Podobné polemiky můžete vést na téma zda u páček pod volantem řadí dolů levá nebo pravá.

K elektronickému voliči automatu: U každého řešení (nakonec i u manuálu, i u pseudomechanického vícepolohového voliče DSG a dalších automatů) lze při absenci mozku opustit auto s běžícím motorem a zařazeným D nebo S nebo R nebo N. Pravdou je, že například Audi v takové situaci spustí hodně hlasitou zvukovou výstrahu v okamžiku kdy pootevřete dveře řidiče a ještě samo zajistí parkovací brzdu, takže tam jistou blbuvzdornost implementovali.

+1/0
5.5.2016 7:55

M93a32r92e68k 27K22l90u77f89a 3328824424856

Na houby, celá automatika. Navíc se prý nedá vyndat klíček, když je zařazen neutrál. To jsou pěkné zhovadilosti. S automatem jsem pár let jezdil, je to někdy příjemné, to se dá uznat, ale i tak preferuji manuální řazení.

+1/0
4.5.2016 21:08

J50a95n 60T78a14r20a41b42a 4986966129319

Nová auta už v mnoha případech klíček nepoužívají.....a manuál mě otravuje, i když jsou i automaty, jejichž konstruktéry bych nejraději nakopal do.....

Ale těch už není tak moc.

+2/0
5.5.2016 7:58

F37i19l13i96p 46V67a40l26d65e59r 1258818794824

To mi připomíná kombinovaný play/pause u webových videopřehrávačů.

Když se zrovna ocitnete offline (video se načítá do bufferu) a snažíte se zrovna něco dělat pomocí play/pause, není zřejmé, jestli ten symbol zrovna znamená aktuální stav, nebo naopak stav, kterého chcete stisknutím docílit.

Na co mít dvě jasná tlačítka, když lze mít jedno kombinované, tj. matoucí?

+8/0
4.5.2016 20:18

F89i56l44i63p 72V21a97l10d98e71r 1718828974524

Mimochodem k řadicí páce: Filozofie joysticku mohla i tak trochu za pád letu AF 447. Jakmile nemá člověk *přímo* od řídicí páky zpětnou vazbu, je to na pendrek. Ale bohužel "joystick je in".

A na co v autě zatěžovat jinak nevyužívanou pohybovou soustavu/hmatové vjemy, když lze řidiči přitížit na nejvíce zatěžovaném smyslu - zrakovém.

Ergonimie je přece OUT! :-)

+8/0
4.5.2016 20:34

F79i17l94i34p 90V46a89l13d87e80r 1538648524254

oprava: ergonomie

0/0
4.5.2016 20:41

D29a89n80i77e98l 30K30r84a97u44s 4341893322364

Jo, kdyz je vadne spojeni mezi volantem a sedadlem, nemuze to nikdy dobre dopadnout. ;)

+3/−5
4.5.2016 20:09

J19a41n 34T62a68r87a45b58a 4646896899429

Máte naprostou pravdu. Jenže vadných spojení je nezanedbatelné množství a konstruktér s tím musí počítat. Nebo vy byste na dveře pomocné školy nechal nainstalovat elektronický zámek s povinným 28místným zámkem vyžadujícím kód obsahující nejméně 3 malá, 4 velká písmena, dvě číslice a tři speciální znaky a žádný z nich nesměl být použit dvakrát?

0/0
5.5.2016 8:02

T91o86m68á62š 19T18ř68í81s79k19a 7905926834765

Osvětlené módy na páce, světýlka jako kráva na přístrojovce a stěžují si že neví co mají zařazeno :D S automatem jezdím taky. Mám klasickou manuální páku. Kupodivu i tak občas zapomenu přeřadit ze zpátečky na D nebo naopak. Pochybuji že v tomhle případě jim pomůže manuální páka. Jinak jakým způsobem může řidič pohmatem u automatu zjistit co je zařazeno? Kraviny typu "nerozjede se při otevřených dveřích". Dobře. Takže když mám poruchu, stojím někde nebezpečně na dálnici tak si v rychlosti to auto ani na neutrál pár metrů neodtlačím abych nestudoval manuál kde co je potřeba vypnout? :D

+2/−3
4.5.2016 19:49

D32e93n19i59s 10W10i23t63z93k56u 3553901949637

za 20 let se mi nestalo, že bych zapomněl přeřadit z R na D a naopak

+1/0
4.5.2016 20:10

E79d70a 34D89r87á65b38e42k 7269442353267

samozřejmě že pomůže, páka je pokaždé v jiné poloze, takže pohmatem to snadno zjistíte podobně jako u klasické převodovky... joystick s nutností optické kontroly je krok zpět

+2/0
4.5.2016 20:39

V31e49r56o98n49i41k77a 91M65a50r49t15í88n88k29o38v92á 1223173280

Pokud dobře rozumím, tak nově mi auto samo odjede až potom, co zabouchnu dveře? Šikulové :-D

+14/0
4.5.2016 17:28

M22a14r12t18i83n 10V15o28j47á88č77e73k 9343837781726

spíš bych věřil tomu ,že si borci neuvědomí co tam mají nakvedláno a vystupují a přitom nemají parkovací mod ,ale něco jiného ...živě si představuju borec zaparkuje třeba na zpátečku otvírá dveře ,noha z brzdy a výstup a auto popojede a vyválí ho

+1/0
4.5.2016 19:15

E16d93a 16D24r22á13b97e38k 7319292103977

možná si to borci prostě neověří pohledem na páku nebo přístrojovku, což je nová "povinnost a nutnost" u těchto rádoby "lepších" systémů

+4/0
4.5.2016 20:40

M45i10r49e14k 37G16a13j26e47r 5471256499360

Myslim, ze ta auta, o ktera se jedna, pouzivaji klicek v zapalovani. Ten ale nejde vyndat, dokud nedaji rychlostni paku do polohy P. Takze jde jen o pripady, kdy vystupuji a maji stale klicek v zapalovani. To neni dobry postup.

0/0
5.5.2016 3:41

M59a53r76t72i74n 79N15e20r55m31u97t 9157927158199

Ale je to postup běžný - často vystupuji z auta a nechám motor běžet, třeba když zavírám bránu

0/0
8.5.2016 13:18

D16e73n86i63s 98W16i81t47z48k73u 3463271809627

vzhledem k tomu že je tu elektronické řazení, tak se to při otevřených dveří přepne na P. až to budete konstruovat vy, tak pak to teprve hrozí

+1/0
4.5.2016 20:12

J35a68n 77S65v86a61g59r 5313653567487

Kdo by ocekaval, ze by ridic mel davat pozor. Fu!8-o

+3/−2
4.5.2016 16:49

E94d86a 89D78r51á97b44e11k 7929192723607

pokud řidiči nový systém přidělává práci navíc, tak někteří řidiči by raději, kdyby jim těch povinností buď ubylo, nebo alespoň nepřibývalo, myslím že to je legitimní požadavek :-)

+3/0
4.5.2016 20:41

J60o49s29e77f 15Š37o97l38t62e34s 8574298610303

Nejlíp to má řešené BMW i3. Tam není klasický automat, který se rozjede po puštění brzdy. Tam je to jak pouťové autíčko, tedy naprosto blbuvzdorné.

0/0
4.5.2016 15:41

D49a15v53i59d 84L18a40n24c 3148291902670

Není to problém voliče, ale jen nepozornosti. Už se mi taky podařilo u klasického automatu z auta vystoupit se zařazeným D, ale díky zatáhnutí ruční brzdy se nerozjelo.. Prostě jsem se ve spěchu nepodíval, tady je to to samé, změny nepomůžou je to o lidech..

+6/−1
4.5.2016 14:58

L96u75d11v26í86k 52G62a18j27d25o67š83í53k 2925663274852

Ano, je to v lidech.

Jenže technika se musí podřizovat člověku. Nikoliv člověk technice. Takže špatně je ten ovladač, protože lidé s ním neumí. :-)

+8/0
4.5.2016 15:25

R70o39b70e26r30t 57P39r56a43ž33á64k 4308456455100

Proboha, co máte za auto, že jste vystoupil při zařazeným D?

0/0
4.5.2016 18:09

J85a46r40o31s36l46a46v 14P66l53a13c33h46e68t15k91a 7506226386429

Tak vystoupit se da... bez klicku.

+1/0
4.5.2016 19:15

E88d30a 51D75r27á71b68e52k 7289962863807

ten nový volič vyžaduje více pozornosti než normální šaltr (musíte pohledem zkontrolovat co svítí na páce nebo na přístrojovce)

problém je tedy v konkrítních případech v řidiči, že neudělal vše, co po něm nový systém navíc vyžaduje, principiálně je ale špatně ten nový systém jako celek, protože řidiči přidělává práci navíc a chyby navíc trestá nehodami

+2/0
4.5.2016 20:43

D78e67n96i16s 61W45i89t48z33k34u 3133711279347

nikdo z automatářů nekouká,co mu signalizuje za rychlost,je tu u nás automatika jako třeba světla. tohle se jim zrovna moc nepovedlo

+3/−1
4.5.2016 13:40

L91u86d37v41í24k 17G17a12j20d65o94š64í14k 2645773934842

Na druhou stranu na volič chmatáte na začátku jízdy a pak až na konci. Takže věnovat trochu pozornosti zas tolik nestojí.

To ovšem neznamená, že to je dobře navrženo. Pokud je možné navrhnout systém, který nevyžaduje pozornost žádnou, tak je tohle špatně.

+1/0
4.5.2016 15:29

D68e66n31i53s 78W71i98t39z15k31u 3893191639267

to je stejný jako na světla a přesto každý z nás už vystoupil z auta a zjistil že nechal rozsvíceno

+2/0
4.5.2016 15:57

O78t57a92k79a80r 24D86e81y79l 2732769575415

Světla- dám na ,,A,, a více se o ně nestarám, pokud nemám ,,A,, při otevření dveří to na mne píská,bliká.....snad jedině ,,parkovačky. a AT- myslím, že klíček jde vyndat jen na P, tak nevystupovat z auta s nastartovaným motorem, ale stejně, pokud dám nohu z brzdy auto se rozjíždí- tak přeci nebudu vystupovat. Musím vyzkoušet :) Ale stává se mi, že nechám zapnuté stěrače /při senzoru/ což nevadí, ale leknu se když zapnu klíček a stěrače přejedou 1x po suchém skle.

0/0
4.5.2016 16:51

D20e96n40i35s 70W38i49t43z15k94u 3793221259387

tak na mě takhle pípal už Chrysler vyrobený v roce 93, ale předtím jsem měl evropské pekáče u kterých žádná signalizace zapnutých světel nebyla. tady je problém, že místo P tam lidi hodí N, protože když chcete P musíte na nějakou dobu podržet páku, kdo jí podrží o trošku méně, má smůlu. senzor používám jenom na dálnici nebo prudkém dešti

0/0
4.5.2016 17:10

O11t19a85k27a92r 55D48e26y16l 2202839955795

Jasně, u senzoru- samozřejmě v dešti, ale zajedu do garáže, stěrače přestanou stírat a tu chvíli zapomenu, že jsou puštěný :) Asi mluvíte po řazení joystickem nebo páčka u volantu MB, to jsem nikdy neměl, dokonce můj poslední automat- 8 kvalt je klasika. Nevyužívám ani shift, sport málokdy. Chr . jsem měl několik, Voyagerů s řazením pod /za/ volantem i Pacificu 6 kvalt.

0/0
4.5.2016 20:33

K97a86t86e57ř76i31n40a 87V42ý73b94o28r80n24á 6810729619

Dešťový senzor funguje (Alfa) pouze po manuálním zapnutí stěračů.

0/0
4.5.2016 21:42

I23g66o64r 84G84o72t92t56w83a11l91d 6937898300501

tak tak ... "Parking" úplně od sebe, "Drive" úplně k sobě, zpátečka o jedno pod "P", to je zažitá klasika; dále volitelné "manuální" řazení => řadicí páku do strany a tam zase od sebe / k sobě; v rámci blbuvzdornosti nelze vypnout zapalování se zařazeným stupněm (tj. přístrojovka nezhasne na D/R) a při otevření dveří se zapnutou přístrojovkou se to rozpíská jak lokomotiva - to je klasika, na které není důvod příliš měnit. Osobně mi přišel pohodlnější jen volič rychlosti pod volantem v Mercedesu E (zvlášť, když byl volant vpravo pro jízdu ve Velké Británii ... řadící páka na levé ruce by mi asi hodně nesedla)

+1/0
4.5.2016 16:35

F73r58a50n56t28i47š12e90k 84S49o68b45o89t97k21a 1407653524540

Ti vývojáři se úplně zbláznili! Místo obyčejné páky automatu se čtyřmi zářezy značícími co chci s převodovkou dělat, tam dali podle "nových módních trendů" joystick s kvedláním do kruhu s možností na obrazovce sledovat, kde vlastně jste. Automatické zabrzdění či automatický neutrál při sundání nohy z plynu neexistuje No prostě zhovadilost - a pak se diví!

+14/−4
4.5.2016 12:37

T96o27m40á93š 23Ž23i92t11n92ý 6291470931511

Souhlas. V tomto případě kombinace stupidity vývojáře a uživatele (průměrný amík)

Řazení má být jasné i po hmatu, ne abych musel někde na palubce nebo páce hledat co tam je zrovna narvaný. Něco takovýho bych si nikdy nekoupil, obtěžovalo by me to. Na druhou stranu když už si někdo koupí takovou ptákovinu, tak si holt musí dávat větší pozor a prostě si na to navyknout.

+11/0
4.5.2016 13:14

D52e53n53i31s 73W35i54t24z20k75u 3793451259377

co je to za blbost "Automatické zabrzdění či automatický neutrál při sundání nohy z plynu neexistuje"?člověče víte vůbec jak automat funguje nebo jak se s ním jezdí?evidentně to absolutně netušíte,ale máte potřebu vyjádřit svůj hloupý názor

+2/−4
4.5.2016 16:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.