Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Uřvaná Tatra 603 drtila soupeře na Nürburgringu a pak jela domů

Oficiálně se jmenuje Tatra 603-2 B5 Marathon. V polovině šedesátých let trápila konkurenci na slavném závodu Marathon de la Route a budila pozdvižení unikátním ejektorovým chlazením. A díky synům původního navigátora a jezdce fascinuje i dnes.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A19l12e14x98a76n21d74r 92Š41í80r 5251900403

Předchůdce: legendární Tatra 87 Hanzelky a Zikmunda.

0/0
9.5.2016 15:39

D71a54v14i47d 97Š93a32f28r17á64n26e85k 5537584957243

Jako fajn auto, ale motory jsou něco, co my jsme nikdy moc neuměli.

0/−3
8.5.2016 10:43

Z98d34e91n27ě67k 60R41a31j61s85k47ý 4801766185726

No, mluvíte jako starej mazák. Proč tedy ta tatra vítězila?

+2/0
10.5.2016 6:45

T17o67m69á97š 20V24a36l93d72e40r 7403960809

Super článek. Takový krásný zvuk že byl zakázaný? dle you tube to není hrozné, ale krásné. :-) Při volnoběhu opravdu připomíná letadlo.

+2/0
7.5.2016 14:08

M98a14r39t98i46n 80M57o74t37y66č39k69a 6641257167934

na youtube to možná tak hrozný není.. Ale v reálu to je jiný kafe;-D

0/0
7.5.2016 20:45

T11o41m58á97š 46V81a43l28d72e84r 7763900659

Určitě. Měl jsem hlasitost jako v reálu. Jak jsem zvyklý na jekot tryskáčů, asi jsem tolerantnější. ;-D Ale krása .

0/0
7.5.2016 23:09

K31a28r56e45l 15K36ř88i55v16a82n 6940183675774

Vzal mě pohled do prostoru pro motor. Tolik volného místa, to se dnes nevidí. :-P

+5/0
7.5.2016 11:53

D68a32v27i62d 49Š97a37f42r70á75n81e74k 5157134967493

Taky jsem na to hleděl. Ale dnešní využití prostoru má svoji logiku. Auto přece nemá převážet vzduch.

0/0
8.5.2016 10:40

K48a43r75e40l 18S92e53v92e72r58a 7830752536949

Krasne cteni.

+3/0
7.5.2016 10:40

P53e71t57r 35K36o44č77i76č18k23a 4969978106937

Z toho co je o ni na YT k nalezeni, ma nejkvalitnejsi obraz i zvuk tohle:

https://www.youtube.com/watch?v=HBiSJWAKSp4

+3/0
6.5.2016 17:04

O95n16d98ř55e83j 40Č11a30p12k64a 6801281833834

Ta huba od ucha k uchu když to prvně nastartuje :-) Nedivím se.

+3/0
6.5.2016 17:19

Z85d18e89n43ě88k 77R12a32j90s39k58ý 4121956765856

Děkujeme.

0/0
10.5.2016 6:54

P49e13t72r 25F76i84l59i61p85o74v59i97č 1475717121510

Naprosto dokonalý tvar karoserie+motor vzadu(naprostá zvláštnost v cizině)=krásná práce českých rukou.Stále obdivuji.R^R^R^

+10/0
6.5.2016 16:08

J43i56ř73í 52E42r77b23e26n 1173874266647

Pardon, proč by měl být motor vzadu v cizině u vozidel z přelomu 50. a 60. let zvláštností? Slyšel jste o vozech VW Brouk, Porsche 911 neb Renault 8? ;-)

+4/0
7.5.2016 0:08

M66a16r38t77i38n 72N15e77b32e17s97k46ý 7146260277212

Všechno vzadu bylo běžné u vozů malých a sportovních. V kategorii "ředitelská limuzína" to byl opravdu unikát.

+1/0
9.5.2016 14:59
Foto

J92i52ř69í 15F64e98i13x 2589143820976

Nechci moc rýpat, ale na fotkách 3 a 5 je St.Hajdušek st. jinde, než říká popiska. :-) Viz podoba fotky č.2, navíc všechny Hajdušky znám...

+1/0
6.5.2016 14:41

M17i39r67e13k 41H27o82d71o57v52s20k30ý 7174452442674

https://youtu.be/VWdTjwn5yk8

Super reklama na Tatru. :-)

+2/0
6.5.2016 14:11

T33o18m16á74š 72V13a24l47d95e86r 7583180609

Dokonalá pirátská jízda ;-D. Kdo umí, umí...kdo ne, tak čumí :-). Ale pozor , natáčení filmu bylo komunikacích s regulovaným provozem!!:-)

0/0
7.5.2016 14:23

J34a85r42o16s56l91a37v 95P47r63o49c72h49á12z92k62a 3372659392816

Nejkrásnější naše auto.

+17/0
6.5.2016 13:12

R32u86d22o87l46f 62S60t30a90r11y 6588817458

Benzinova nadrz byla nad koleny posadky. Po dosazeni urcite ryclost opustily predni kola vozovku. Tak to bylo i s Tatraplanem.

0/0
6.5.2016 12:40

J16i75ř83í 56E23r18b15e66n 1703584766767

Už se těším, až se tu objeví káleči do vlastního hnízda - třeba Roman Kratochvíl 66764 s poznámkou "Proč je tu článek o obyčejné Tatře?" nebo Michal Horák 64946 tvrdící, že "Tatra vždycky byla hromada šrotu." ;-D

+1/0
6.5.2016 12:33

F63r34a58n49t19i81š52e67k 30B36l12a89ž81e16k 6467945379473

Móóóóóc slušnej VelorexR^R^R^;-D;-D;-D

0/−9
6.5.2016 10:49
Foto

D23a51l25i25b95o54r 14B74a46r87t53o29š 5794670177679

Autora článku musím pochválit, je to jeden z mála článků, které budují a podporují pocit hrdosti na českou skupinu, ...určitě pane Páleníků pište takto dál...a pokud to umíte...pokuste se psát podobné články na podporu pocitu sounáležitosti národů v EU...to bychom moc a moc potřebovali

A pokud je to možné, prosím najděte nějaké podobné věci jako je tato TATRA ALE Z přítomnosti či jen velmi nedávné minulosti...a pište takových článků mnoho.....

+28/0
6.5.2016 9:45
Foto

P18a95v51e10l 25M44a89r92t67i11n82e68k 9105425341243

Teď jsem to přehrál jednomu Anglánovi a překvapil. Jó prej Tatra, to používá armáda. Prej výtečné vozidlo. Spadla mi brada.

+13/0
6.5.2016 9:18

L96u86k81á38š 88T73e89p93l31ý 2104880179

2,5 litrový osmiválec bez tlumiče výfuku , brutal;-D

+13/0
6.5.2016 8:43

L68u64k64a71s 55N38o64v93a55k 4829329723448

Brutal je slaby slovo, slysel sem ji na Legendach, kraval neskutecnej :D

+2/0
6.5.2016 10:12

B34o77h81u52m88i35l 62P93a92l67e30č79e17k 6272821358403

za mě jedině R^, vyděl jsem je na Legendách v Praze, no prostě bomba

+13/0
6.5.2016 8:16

J56i80n28d17ř52i76c61h 74S40r10b 2681689481704

Pánové, klobouček ...

+6/0
6.5.2016 7:50

J85a78n 97D47l46o86u63h15ý 7874489860259

A jak ze funguje to chlazeni? Autor si stim mohl dat vic prace... Ze to vytvari podtlak.... To dela vysavac taky :-D ale celkovy princip v clanku chybi

0/−4
6.5.2016 7:30

L21u46m17í14r 12V79i76t36h43a 2107507916622

To funguje tak, že do ejektorů ústí výfukové potrubí. Ve zúženém místě roste rychlost proudění, tím klesá tlak a do ejektorů se přisává vzduch chladící válce. Aby rychlost proudění spalin byla co největší a tudíž co největší podtlak v ejektoru, výfuky nemají tlumiče. Proto ten kravál.

+12/0
6.5.2016 8:06

L38u11m31í73r 60V92i47t60h76a 2347677556942

podobný princip navrhoval kdysi Václav Král pro vozy Formule 1. Bylo to v době, kdy přišel Brabham s "vysavačem". V principu to byl chladič s ventilátorem umístěný vodorovně. Ventilátor nasával chladící vzduch z pod auta a tím vytvářel pod autem podtlak. Auto se "přicuclo" k silnici. Ale problém byl ten, že ventilátor nasával i prach a kamínky z asfaltu a házel je na piloty vozů za Brabhamem. Tak jim to zakázali. Ze stejného důvodu se neprosadil ani Králův návrh, který byl lepší v tom, že nepotřeboval ten ventilátor a ušetřil tak výkon motoru.

Nakonet se tenkrát prosadila koncepce "wingcars", tedy auta s profilem obráceného křídla. To ale nemělo ten správný efekt při zrychlování, zejména v menší rychlosti, protože podtlak byl malý. U ejektoru závisel podtlak na kinetické energii výfukových plynů, která je tím větší, čím "plnější" je plyn :-)

+15/0
6.5.2016 8:18

M17a50r59t58i79n 56L69a67c67o 7383246798

Myslím, že hlavný dôvod zákazu "ventilátorov" neboli kamienky a nečistoty z vozovky. Ak si dobre spomínam, išlo o to, že auto aj pri malom nadskočení na nerovnosti stratilo "podtlak" a doslova vzlietlo. Presne tak, akoby sa mu dnes odtrhli prítlačné krídla, ktoré ho k zemi tlačia.

+1/0
6.5.2016 12:39

L38u45m93í39r 51V81i76t27h70a 2207537636642

To nebyl důvod zákazu ventilátorů, ale sukýnek - pohyblivých lišt kopírujícících vozovku a udržujících pod vozem podtlak. Ty se uplatnily hlavně u wingcars, kde podtlak byl malý a bylo třeba jej pod autem "zavřít". Ventilátory zakázali dávno předtím.

+1/0
9.5.2016 7:55

M94i85c58h23a89l 71F55r21ý63d28a 1982119743542

Primárním cílem ventilátoru u BT 46 nebylo chlazení, ale právě ten přísavný efekt. Proud horkého vzduchu, kamínků, prachu a žmolků pneumatik byl taktickým doplňkovým efektem, který znemožňoval soupeřům přiblížit se k tomuto vozu zezadu a díky tomu bylo předjíždění tohoto vozu velice obtížné. Stejně tak, pokud naopak jezdec na BT 46 někoho předjel, tak jej okamžitě zasypal proudem bor*elu z trati a ten předjetý rychle sundával nohu z plynu.

0/0
6.5.2016 13:01

O55n83d22ř77e52j 50Č27a89p35k79a 6321611543394

Oficiálně to samozřejmě chladič byl (a opravdu byl, jen ten větrák byl trošku předimenzovaný). Ventilátory čistě pro ovlivnění aerodynamiky už byly zakázané (s "přísavkou" přišel už Chaparral 2J dávno před Brabhamem), ale u ventilátoru chlazení nebylo v pravidlech žádné omezení co se týká výkonu a toho, odkud má brát vzduch :-)

+1/0
6.5.2016 15:24

J19i10ř76í 97T77o80m61e84š 5582240143732

Ušetří výkon ventilátoru, dnešní auta to šetří náporovým chlazením vpředu.

0/0
13.5.2016 8:22

J28a93n 78C32i14g67l94e69r 7238981700194

To je symfonie! Až mě zamrazilo... R^

+20/0
6.5.2016 7:21

J77a19n 18K20o72v79á70č 7492549655857

Tak hodně štěstí s tém pertynaxem ;-)

+30/0
6.5.2016 6:58

P83e94t46r 55M45a44r54š16á23l10e70k 9875412404209

Nádherný zvuk.

+23/0
6.5.2016 6:48

M74i58c43h60a59l 86S95v19o13b17o66d62a 1239491463935

R^

+14/0
6.5.2016 6:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.