Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Uřvaná Tatra 603 drtila soupeře na Nürburgringu a pak jela domů

Oficiálně se jmenuje Tatra 603-2 B5 Marathon. V polovině šedesátých let trápila konkurenci na slavném závodu Marathon de la Route a budila pozdvižení unikátním ejektorovým chlazením. A díky synům původního navigátora a jezdce fascinuje i dnes.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A46l26e39x53a27n41d44r 49Š24í63r 5481490463

Předchůdce: legendární Tatra 87 Hanzelky a Zikmunda.

0/0
9.5.2016 15:39

D95a24v90i34d 86Š58a18f18r91á39n92e51k 5907134907183

Jako fajn auto, ale motory jsou něco, co my jsme nikdy moc neuměli.

0/−3
8.5.2016 10:43

Z90d51e89n80ě57k 83R25a75j25s14k53ý 4711636415516

No, mluvíte jako starej mazák. Proč tedy ta tatra vítězila?

+2/0
10.5.2016 6:45

T16o14m14á29š 80V75a98l48d84e76r 7173140109

Super článek. Takový krásný zvuk že byl zakázaný? dle you tube to není hrozné, ale krásné. :-) Při volnoběhu opravdu připomíná letadlo.

+2/0
7.5.2016 14:08

M12a11r54t95i80n 61M49o64t85y46č81k15a 6921227937884

na youtube to možná tak hrozný není.. Ale v reálu to je jiný kafe;-D

0/0
7.5.2016 20:45

T78o48m88á29š 27V22a65l73d85e16r 7783280459

Určitě. Měl jsem hlasitost jako v reálu. Jak jsem zvyklý na jekot tryskáčů, asi jsem tolerantnější. ;-D Ale krása .

0/0
7.5.2016 23:09

K84a78r95e59l 57K45ř11i82v51a96n 6240453935204

Vzal mě pohled do prostoru pro motor. Tolik volného místa, to se dnes nevidí. :-P

+5/0
7.5.2016 11:53

D50a41v86i79d 30Š72a20f43r27á93n38e83k 5657684277833

Taky jsem na to hleděl. Ale dnešní využití prostoru má svoji logiku. Auto přece nemá převážet vzduch.

0/0
8.5.2016 10:40

K52a46r78e34l 94S72e69v83e19r23a 7300112616289

Krasne cteni.

+3/0
7.5.2016 10:40
Foto

P91e43t57r 21K87o51č32i58č61k70a 4439428456367

Z toho co je o ni na YT k nalezeni, ma nejkvalitnejsi obraz i zvuk tohle:

https://www.youtube.com/watch?v=HBiSJWAKSp4

+3/0
6.5.2016 17:04

O47n88d27ř25e86j 23Č20a90p93k90a 6371301273274

Ta huba od ucha k uchu když to prvně nastartuje :-) Nedivím se.

+3/0
6.5.2016 17:19

Z42d88e84n39ě94k 72R71a54j89s96k23ý 4511816215526

Děkujeme.

0/0
10.5.2016 6:54

P83e13t23r 30F10i17l59i48p82o31v35i35č 1925927811150

Naprosto dokonalý tvar karoserie+motor vzadu(naprostá zvláštnost v cizině)=krásná práce českých rukou.Stále obdivuji.R^R^R^

+10/0
6.5.2016 16:08

J68i26ř51í 69E37r98b35e56n 1503644536287

Pardon, proč by měl být motor vzadu v cizině u vozidel z přelomu 50. a 60. let zvláštností? Slyšel jste o vozech VW Brouk, Porsche 911 neb Renault 8? ;-)

+4/0
7.5.2016 0:08

M62a21r84t95i28n 22N14e25b64e64s88k67ý 7976640847732

Všechno vzadu bylo běžné u vozů malých a sportovních. V kategorii "ředitelská limuzína" to byl opravdu unikát.

+1/0
9.5.2016 14:59
Foto

J37i89ř94í 67F28e66i89x 2179943740256

Nechci moc rýpat, ale na fotkách 3 a 5 je St.Hajdušek st. jinde, než říká popiska. :-) Viz podoba fotky č.2, navíc všechny Hajdušky znám...

+1/0
6.5.2016 14:41

M91i87r97e89k 52H16o48d75o29v85s58k81ý 7114192822954

https://youtu.be/VWdTjwn5yk8

Super reklama na Tatru. :-)

+2/0
6.5.2016 14:11

T19o22m57á88š 86V38a75l10d39e26r 7713500449

Dokonalá pirátská jízda ;-D. Kdo umí, umí...kdo ne, tak čumí :-). Ale pozor , natáčení filmu bylo komunikacích s regulovaným provozem!!:-)

0/0
7.5.2016 14:23

J37a45r90o12s85l12a67v 27P63r83o51c92h15á93z64k17a 3842919422496

Nejkrásnější naše auto.

+17/0
6.5.2016 13:12

R25u46d84o28l67f 14S13t60a60r39y 6818617138

Benzinova nadrz byla nad koleny posadky. Po dosazeni urcite ryclost opustily predni kola vozovku. Tak to bylo i s Tatraplanem.

0/0
6.5.2016 12:40

J92i13ř14í 21E24r55b88e94n 1613884756217

Už se těším, až se tu objeví káleči do vlastního hnízda - třeba Roman Kratochvíl 66764 s poznámkou "Proč je tu článek o obyčejné Tatře?" nebo Michal Horák 64946 tvrdící, že "Tatra vždycky byla hromada šrotu." ;-D

+1/0
6.5.2016 12:33

F47r59a14n36t29i87š73e52k 14B65l71a31ž76e70k 6797735769373

Móóóóóc slušnej VelorexR^R^R^;-D;-D;-D

0/−9
6.5.2016 10:49
Foto

D38a43l19i53b95o56r 87B27a65r82t32o35š 5384820727959

Autora článku musím pochválit, je to jeden z mála článků, které budují a podporují pocit hrdosti na českou skupinu, ...určitě pane Páleníků pište takto dál...a pokud to umíte...pokuste se psát podobné články na podporu pocitu sounáležitosti národů v EU...to bychom moc a moc potřebovali

A pokud je to možné, prosím najděte nějaké podobné věci jako je tato TATRA ALE Z přítomnosti či jen velmi nedávné minulosti...a pište takových článků mnoho.....

+28/0
6.5.2016 9:45
Foto

P72a74v69e91l 55M22a49r20t54i85n35e85k 9405455141963

Teď jsem to přehrál jednomu Anglánovi a překvapil. Jó prej Tatra, to používá armáda. Prej výtečné vozidlo. Spadla mi brada.

+13/0
6.5.2016 9:18

L72u11k70á64š 57T51e29p32l55ý 2554210759

2,5 litrový osmiválec bez tlumiče výfuku , brutal;-D

+13/0
6.5.2016 8:43

L68u37k66a62s 55N90o60v16a23k 4569559393988

Brutal je slaby slovo, slysel sem ji na Legendach, kraval neskutecnej :D

+2/0
6.5.2016 10:12

B13o85h25u69m52i13l 11P63a85l87e59č69e66k 6682151178533

za mě jedině R^, vyděl jsem je na Legendách v Praze, no prostě bomba

+13/0
6.5.2016 8:16

J71i95n47d52ř61i85c47h 75S83r35b 2171699201974

Pánové, klobouček ...

+6/0
6.5.2016 7:50

J17a44n 92D72l32o44u18h77ý 7464919160329

A jak ze funguje to chlazeni? Autor si stim mohl dat vic prace... Ze to vytvari podtlak.... To dela vysavac taky :-D ale celkovy princip v clanku chybi

0/−4
6.5.2016 7:30

L13u98m82í43r 70V55i62t49h95a 2847777846802

To funguje tak, že do ejektorů ústí výfukové potrubí. Ve zúženém místě roste rychlost proudění, tím klesá tlak a do ejektorů se přisává vzduch chladící válce. Aby rychlost proudění spalin byla co největší a tudíž co největší podtlak v ejektoru, výfuky nemají tlumiče. Proto ten kravál.

+12/0
6.5.2016 8:06

L69u52m69í61r 45V87i40t32h35a 2597407916652

podobný princip navrhoval kdysi Václav Král pro vozy Formule 1. Bylo to v době, kdy přišel Brabham s "vysavačem". V principu to byl chladič s ventilátorem umístěný vodorovně. Ventilátor nasával chladící vzduch z pod auta a tím vytvářel pod autem podtlak. Auto se "přicuclo" k silnici. Ale problém byl ten, že ventilátor nasával i prach a kamínky z asfaltu a házel je na piloty vozů za Brabhamem. Tak jim to zakázali. Ze stejného důvodu se neprosadil ani Králův návrh, který byl lepší v tom, že nepotřeboval ten ventilátor a ušetřil tak výkon motoru.

Nakonet se tenkrát prosadila koncepce "wingcars", tedy auta s profilem obráceného křídla. To ale nemělo ten správný efekt při zrychlování, zejména v menší rychlosti, protože podtlak byl malý. U ejektoru závisel podtlak na kinetické energii výfukových plynů, která je tím větší, čím "plnější" je plyn :-)

+15/0
6.5.2016 8:18

M19a73r19t73i59n 28L54a87c52o 7693696238

Myslím, že hlavný dôvod zákazu "ventilátorov" neboli kamienky a nečistoty z vozovky. Ak si dobre spomínam, išlo o to, že auto aj pri malom nadskočení na nerovnosti stratilo "podtlak" a doslova vzlietlo. Presne tak, akoby sa mu dnes odtrhli prítlačné krídla, ktoré ho k zemi tlačia.

+1/0
6.5.2016 12:39

L26u43m29í81r 95V53i59t97h28a 2427497746382

To nebyl důvod zákazu ventilátorů, ale sukýnek - pohyblivých lišt kopírujícících vozovku a udržujících pod vozem podtlak. Ty se uplatnily hlavně u wingcars, kde podtlak byl malý a bylo třeba jej pod autem "zavřít". Ventilátory zakázali dávno předtím.

+1/0
9.5.2016 7:55

M11i11c92h15a36l 65F62r61ý39d17a 1732639423562

Primárním cílem ventilátoru u BT 46 nebylo chlazení, ale právě ten přísavný efekt. Proud horkého vzduchu, kamínků, prachu a žmolků pneumatik byl taktickým doplňkovým efektem, který znemožňoval soupeřům přiblížit se k tomuto vozu zezadu a díky tomu bylo předjíždění tohoto vozu velice obtížné. Stejně tak, pokud naopak jezdec na BT 46 někoho předjel, tak jej okamžitě zasypal proudem bor*elu z trati a ten předjetý rychle sundával nohu z plynu.

0/0
6.5.2016 13:01

O91n28d89ř47e19j 94Č80a91p91k94a 6261911723654

Oficiálně to samozřejmě chladič byl (a opravdu byl, jen ten větrák byl trošku předimenzovaný). Ventilátory čistě pro ovlivnění aerodynamiky už byly zakázané (s "přísavkou" přišel už Chaparral 2J dávno před Brabhamem), ale u ventilátoru chlazení nebylo v pravidlech žádné omezení co se týká výkonu a toho, odkud má brát vzduch :-)

+1/0
6.5.2016 15:24

J22i52ř46í 59T91o52m42e77š 5232130833222

Ušetří výkon ventilátoru, dnešní auta to šetří náporovým chlazením vpředu.

0/0
13.5.2016 8:22

J98a40n 12C86i67g25l29e89r 7418241560784

To je symfonie! Až mě zamrazilo... R^

+20/0
6.5.2016 7:21

J36a67n 87K57o60v23á52č 7632639265577

Tak hodně štěstí s tém pertynaxem ;-)

+30/0
6.5.2016 6:58

P49e22t91r 80M53a78r22š33á76l56e48k 9215672354839

Nádherný zvuk.

+23/0
6.5.2016 6:48

M73i12c58h35a53l 52S23v65o24b47o88d53a 1619841563425

R^

+14/0
6.5.2016 6:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.