Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Uřvaná Tatra 603 drtila soupeře na Nürburgringu a pak jela domů

Oficiálně se jmenuje Tatra 603-2 B5 Marathon. V polovině šedesátých let trápila konkurenci na slavném závodu Marathon de la Route a budila pozdvižení unikátním ejektorovým chlazením. A díky synům původního navigátora a jezdce fascinuje i dnes.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A35l49e89x33a14n58d38r 33Š36í73r 5341740703

Předchůdce: legendární Tatra 87 Hanzelky a Zikmunda.

9.5.2016 15:39

D79a57v62i17d 13Š31a61f70r85á90n91e68k 5967644337283

Jako fajn auto, ale motory jsou něco, co my jsme nikdy moc neuměli.

8.5.2016 10:43

Z84d31e40n36ě59k 61R95a22j76s34k37ý 4361826815636

No, mluvíte jako starej mazák. Proč tedy ta tatra vítězila?

10.5.2016 6:45


T58o83m83á50š 81V14a62l34d78e14r 7713630639

Super článek. Takový krásný zvuk že byl zakázaný? dle you tube to není hrozné, ale krásné. :-) Při volnoběhu opravdu připomíná letadlo.

7.5.2016 14:08

M97a40r45t60i73n 98M17o88t12y43č43k30a 6941657947354

na youtube to možná tak hrozný není.. Ale v reálu to je jiný kafe;-D

7.5.2016 20:45

T95o33m44á13š 19V37a20l23d80e82r 7463790679

Určitě. Měl jsem hlasitost jako v reálu. Jak jsem zvyklý na jekot tryskáčů, asi jsem tolerantnější. ;-D Ale krása .

7.5.2016 23:09

K15a57r55e89l 41K58ř77i93v91a74n 6190813565694

Vzal mě pohled do prostoru pro motor. Tolik volného místa, to se dnes nevidí. :-P

7.5.2016 11:53

D80a49v16i60d 19Š96a39f52r18á47n29e60k 5887134347473

Taky jsem na to hleděl. Ale dnešní využití prostoru má svoji logiku. Auto přece nemá převážet vzduch.

8.5.2016 10:40

K91a26r69e18l 43S37e85v74e15r33a 7460572126419

Krasne cteni.

7.5.2016 10:40

P68e92t36r 80K50o42č40i75č84k70a 4709758156477

Z toho co je o ni na YT k nalezeni, ma nejkvalitnejsi obraz i zvuk tohle:

https://www.youtube.com/watch?v=HBiSJWAKSp4

6.5.2016 17:04

O51n22d96ř87e89j 66Č37a26p65k85a 6601461223304

Ta huba od ucha k uchu když to prvně nastartuje :-) Nedivím se.

6.5.2016 17:19

Z85d13e72n92ě93k 16R16a60j66s62k31ý 4831146615506

Děkujeme.

10.5.2016 6:54

P84e46t72r 61F79i37l63i21p48o69v21i73č 1405757701940

Naprosto dokonalý tvar karoserie+motor vzadu(naprostá zvláštnost v cizině)=krásná práce českých rukou.Stále obdivuji.R^R^R^

6.5.2016 16:08

J88i94ř28í 54E98r67b97e82n 1213404446607

Pardon, proč by měl být motor vzadu v cizině u vozidel z přelomu 50. a 60. let zvláštností? Slyšel jste o vozech VW Brouk, Porsche 911 neb Renault 8? ;-)

7.5.2016 0:08

M40a35r68t82i33n 64N25e11b23e73s60k49ý 7586490617532

Všechno vzadu bylo běžné u vozů malých a sportovních. V kategorii "ředitelská limuzína" to byl opravdu unikát.

9.5.2016 14:59
Foto

J34i93ř42í 30F89e91i36x 2949183430946

Nechci moc rýpat, ale na fotkách 3 a 5 je St.Hajdušek st. jinde, než říká popiska. :-) Viz podoba fotky č.2, navíc všechny Hajdušky znám...

6.5.2016 14:41

M84i78r73e77k 68H95o28d60o18v43s51k90ý 7174212542934

https://youtu.be/VWdTjwn5yk8

Super reklama na Tatru. :-)

6.5.2016 14:11

T74o31m66á14š 49V27a46l38d85e46r 7123400499

Dokonalá pirátská jízda ;-D. Kdo umí, umí...kdo ne, tak čumí :-). Ale pozor , natáčení filmu bylo komunikacích s regulovaným provozem!!:-)

7.5.2016 14:23

J43a41r86o24s30l29a25v 44P98r81o79c62h30á10z45k89a 3512519232786

Nejkrásnější naše auto.

6.5.2016 13:12

R46u41d30o86l75f 89S44t60a37r48y 6828597268

Benzinova nadrz byla nad koleny posadky. Po dosazeni urcite ryclost opustily predni kola vozovku. Tak to bylo i s Tatraplanem.

6.5.2016 12:40

J29i68ř98í 20E13r91b89e35n 1783404316847

Už se těším, až se tu objeví káleči do vlastního hnízda - třeba Roman Kratochvíl 66764 s poznámkou "Proč je tu článek o obyčejné Tatře?" nebo Michal Horák 64946 tvrdící, že "Tatra vždycky byla hromada šrotu." ;-D

6.5.2016 12:33

F34r86a96n45t92i94š93e60k 27B69l96a98ž66e36k 6547385799823

Móóóóóc slušnej VelorexR^R^R^;-D;-D;-D

6.5.2016 10:49
Foto

D71a43l96i12b14o80r 76B89a41r47t30o87š 5214620887659

Autora článku musím pochválit, je to jeden z mála článků, které budují a podporují pocit hrdosti na českou skupinu, ...určitě pane Páleníků pište takto dál...a pokud to umíte...pokuste se psát podobné články na podporu pocitu sounáležitosti národů v EU...to bychom moc a moc potřebovali

A pokud je to možné, prosím najděte nějaké podobné věci jako je tato TATRA ALE Z přítomnosti či jen velmi nedávné minulosti...a pište takových článků mnoho.....

6.5.2016 9:45
Foto

P90a65v56e63l 91M54a86r65t64i12n97e12k 9205465651443

Teď jsem to přehrál jednomu Anglánovi a překvapil. Jó prej Tatra, to používá armáda. Prej výtečné vozidlo. Spadla mi brada.

6.5.2016 9:18

L95u97k56á59š 50T36e84p91l63ý 2264140619

2,5 litrový osmiválec bez tlumiče výfuku , brutal;-D

6.5.2016 8:43

L22u95k80a85s 46N76o70v63a72k 4329289783878

Brutal je slaby slovo, slysel sem ji na Legendach, kraval neskutecnej :D

6.5.2016 10:12

B20o46h48u77m77i87l 31P11a64l53e25č64e41k 6152491398713

za mě jedině R^, vyděl jsem je na Legendách v Praze, no prostě bomba

6.5.2016 8:16

J70i37n38d81ř13i52c15h 26S26r73b 2681939801324

Pánové, klobouček ...

6.5.2016 7:50

J75a37n 79D62l26o47u53h85ý 7474269390219

A jak ze funguje to chlazeni? Autor si stim mohl dat vic prace... Ze to vytvari podtlak.... To dela vysavac taky :-D ale celkovy princip v clanku chybi

6.5.2016 7:30

L41u37m69í80r 44V64i24t43h59a 2577517596372

To funguje tak, že do ejektorů ústí výfukové potrubí. Ve zúženém místě roste rychlost proudění, tím klesá tlak a do ejektorů se přisává vzduch chladící válce. Aby rychlost proudění spalin byla co největší a tudíž co největší podtlak v ejektoru, výfuky nemají tlumiče. Proto ten kravál.

6.5.2016 8:06

L42u95m72í60r 70V57i41t69h71a 2917877136352

podobný princip navrhoval kdysi Václav Král pro vozy Formule 1. Bylo to v době, kdy přišel Brabham s "vysavačem". V principu to byl chladič s ventilátorem umístěný vodorovně. Ventilátor nasával chladící vzduch z pod auta a tím vytvářel pod autem podtlak. Auto se "přicuclo" k silnici. Ale problém byl ten, že ventilátor nasával i prach a kamínky z asfaltu a házel je na piloty vozů za Brabhamem. Tak jim to zakázali. Ze stejného důvodu se neprosadil ani Králův návrh, který byl lepší v tom, že nepotřeboval ten ventilátor a ušetřil tak výkon motoru.

Nakonet se tenkrát prosadila koncepce "wingcars", tedy auta s profilem obráceného křídla. To ale nemělo ten správný efekt při zrychlování, zejména v menší rychlosti, protože podtlak byl malý. U ejektoru závisel podtlak na kinetické energii výfukových plynů, která je tím větší, čím "plnější" je plyn :-)

6.5.2016 8:18

M85a23r34t27i51n 89L64a73c40o 7723886558

Myslím, že hlavný dôvod zákazu "ventilátorov" neboli kamienky a nečistoty z vozovky. Ak si dobre spomínam, išlo o to, že auto aj pri malom nadskočení na nerovnosti stratilo "podtlak" a doslova vzlietlo. Presne tak, akoby sa mu dnes odtrhli prítlačné krídla, ktoré ho k zemi tlačia.

6.5.2016 12:39

L91u33m39í65r 88V25i79t38h13a 2877147566222

To nebyl důvod zákazu ventilátorů, ale sukýnek - pohyblivých lišt kopírujícících vozovku a udržujících pod vozem podtlak. Ty se uplatnily hlavně u wingcars, kde podtlak byl malý a bylo třeba jej pod autem "zavřít". Ventilátory zakázali dávno předtím.

9.5.2016 7:55

M85i54c81h78a71l 64F77r92ý40d39a 1372309353402

Primárním cílem ventilátoru u BT 46 nebylo chlazení, ale právě ten přísavný efekt. Proud horkého vzduchu, kamínků, prachu a žmolků pneumatik byl taktickým doplňkovým efektem, který znemožňoval soupeřům přiblížit se k tomuto vozu zezadu a díky tomu bylo předjíždění tohoto vozu velice obtížné. Stejně tak, pokud naopak jezdec na BT 46 někoho předjel, tak jej okamžitě zasypal proudem bor*elu z trati a ten předjetý rychle sundával nohu z plynu.

6.5.2016 13:01

O98n68d71ř68e64j 98Č71a25p65k18a 6391151123714

Oficiálně to samozřejmě chladič byl (a opravdu byl, jen ten větrák byl trošku předimenzovaný). Ventilátory čistě pro ovlivnění aerodynamiky už byly zakázané (s "přísavkou" přišel už Chaparral 2J dávno před Brabhamem), ale u ventilátoru chlazení nebylo v pravidlech žádné omezení co se týká výkonu a toho, odkud má brát vzduch :-)

6.5.2016 15:24

J33i95ř82í 34T30o69m38e13š 5202900613112

Ušetří výkon ventilátoru, dnešní auta to šetří náporovým chlazením vpředu.

13.5.2016 8:22

J33a77n 98C92i98g38l68e89r 7498381430254

To je symfonie! Až mě zamrazilo... R^

6.5.2016 7:21

J44a90n 23K24o39v26á70č 7412589755307

Tak hodně štěstí s tém pertynaxem ;-)

6.5.2016 6:58

P17e42t53r 94M15a69r70š64á61l77e13k 9975482474669

Nádherný zvuk.

6.5.2016 6:48





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.