Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Uřvaná Tatra 603 drtila soupeře na Nürburgringu a pak jela domů

Oficiálně se jmenuje Tatra 603-2 B5 Marathon. V polovině šedesátých let trápila konkurenci na slavném závodu Marathon de la Route a budila pozdvižení unikátním ejektorovým chlazením. A díky synům původního navigátora a jezdce fascinuje i dnes.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A21l81e75x67a82n75d36r 34Š57í21r 5691780513

Předchůdce: legendární Tatra 87 Hanzelky a Zikmunda.

0/0
9.5.2016 15:39

D80a88v47i70d 32Š50a80f98r15á63n97e83k 5267624697173

Jako fajn auto, ale motory jsou něco, co my jsme nikdy moc neuměli.

0/−3
8.5.2016 10:43

Z84d36e74n25ě58k 76R42a38j20s85k52ý 4981436865786

No, mluvíte jako starej mazák. Proč tedy ta tatra vítězila?

+2/0
10.5.2016 6:45

T75o62m29á52š 13V77a82l25d34e25r 7393400929

Super článek. Takový krásný zvuk že byl zakázaný? dle you tube to není hrozné, ale krásné. :-) Při volnoběhu opravdu připomíná letadlo.

+2/0
7.5.2016 14:08

M37a96r60t35i55n 35M52o57t70y94č34k27a 6281397857954

na youtube to možná tak hrozný není.. Ale v reálu to je jiný kafe;-D

0/0
7.5.2016 20:45

T74o64m49á37š 31V69a72l40d20e69r 7733970569

Určitě. Měl jsem hlasitost jako v reálu. Jak jsem zvyklý na jekot tryskáčů, asi jsem tolerantnější. ;-D Ale krása .

0/0
7.5.2016 23:09

K97a62r39e33l 38K60ř37i69v28a83n 6130553855474

Vzal mě pohled do prostoru pro motor. Tolik volného místa, to se dnes nevidí. :-P

+5/0
7.5.2016 11:53

D65a68v27i57d 51Š39a67f62r30á15n23e73k 5977214647593

Taky jsem na to hleděl. Ale dnešní využití prostoru má svoji logiku. Auto přece nemá převážet vzduch.

0/0
8.5.2016 10:40

K89a85r24e35l 11S31e92v16e57r65a 7860482756129

Krasne cteni.

+3/0
7.5.2016 10:40
Foto

P19e14t91r 19K45o69č91i85č69k51a 4709608956707

Z toho co je o ni na YT k nalezeni, ma nejkvalitnejsi obraz i zvuk tohle:

https://www.youtube.com/watch?v=HBiSJWAKSp4

+3/0
6.5.2016 17:04

O16n80d18ř96e12j 64Č62a97p42k21a 6491541143664

Ta huba od ucha k uchu když to prvně nastartuje :-) Nedivím se.

+3/0
6.5.2016 17:19

Z66d65e25n41ě60k 98R21a16j25s42k33ý 4251826865756

Děkujeme.

0/0
10.5.2016 6:54

P20e42t91r 84F33i24l71i94p45o77v25i15č 1485977211110

Naprosto dokonalý tvar karoserie+motor vzadu(naprostá zvláštnost v cizině)=krásná práce českých rukou.Stále obdivuji.R^R^R^

+10/0
6.5.2016 16:08

J48i66ř36í 33E71r18b58e20n 1513654486237

Pardon, proč by měl být motor vzadu v cizině u vozidel z přelomu 50. a 60. let zvláštností? Slyšel jste o vozech VW Brouk, Porsche 911 neb Renault 8? ;-)

+4/0
7.5.2016 0:08

M51a80r69t13i62n 85N36e95b17e31s87k83ý 7796890157982

Všechno vzadu bylo běžné u vozů malých a sportovních. V kategorii "ředitelská limuzína" to byl opravdu unikát.

+1/0
9.5.2016 14:59
Foto

J68i23ř87í 90F53e47i86x 2479673810366

Nechci moc rýpat, ale na fotkách 3 a 5 je St.Hajdušek st. jinde, než říká popiska. :-) Viz podoba fotky č.2, navíc všechny Hajdušky znám...

+1/0
6.5.2016 14:41

M22i31r89e46k 65H87o47d32o36v28s15k63ý 7824582972584

https://youtu.be/VWdTjwn5yk8

Super reklama na Tatru. :-)

+2/0
6.5.2016 14:11

T66o96m32á69š 85V81a62l13d30e77r 7643430619

Dokonalá pirátská jízda ;-D. Kdo umí, umí...kdo ne, tak čumí :-). Ale pozor , natáčení filmu bylo komunikacích s regulovaným provozem!!:-)

0/0
7.5.2016 14:23

J75a70r44o48s96l44a52v 69P43r50o25c97h62á92z77k77a 3762329132156

Nejkrásnější naše auto.

+17/0
6.5.2016 13:12

R24u59d28o62l28f 53S62t32a41r78y 6688647778

Benzinova nadrz byla nad koleny posadky. Po dosazeni urcite ryclost opustily predni kola vozovku. Tak to bylo i s Tatraplanem.

0/0
6.5.2016 12:40

J45i54ř65í 11E42r14b93e63n 1963904356877

Už se těším, až se tu objeví káleči do vlastního hnízda - třeba Roman Kratochvíl 66764 s poznámkou "Proč je tu článek o obyčejné Tatře?" nebo Michal Horák 64946 tvrdící, že "Tatra vždycky byla hromada šrotu." ;-D

+1/0
6.5.2016 12:33

F30r88a47n20t42i85š36e48k 45B97l82a92ž65e71k 6747405469543

Móóóóóc slušnej VelorexR^R^R^;-D;-D;-D

0/−9
6.5.2016 10:49
Foto

D82a31l62i79b19o39r 54B46a96r63t48o37š 5784150617609

Autora článku musím pochválit, je to jeden z mála článků, které budují a podporují pocit hrdosti na českou skupinu, ...určitě pane Páleníků pište takto dál...a pokud to umíte...pokuste se psát podobné články na podporu pocitu sounáležitosti národů v EU...to bychom moc a moc potřebovali

A pokud je to možné, prosím najděte nějaké podobné věci jako je tato TATRA ALE Z přítomnosti či jen velmi nedávné minulosti...a pište takových článků mnoho.....

+28/0
6.5.2016 9:45
Foto

P84a48v68e68l 43M87a42r76t56i56n17e55k 9685555771543

Teď jsem to přehrál jednomu Anglánovi a překvapil. Jó prej Tatra, to používá armáda. Prej výtečné vozidlo. Spadla mi brada.

+13/0
6.5.2016 9:18

L28u98k17á42š 31T58e23p16l72ý 2874130149

2,5 litrový osmiválec bez tlumiče výfuku , brutal;-D

+13/0
6.5.2016 8:43

L84u65k87a52s 47N28o73v21a91k 4199759773698

Brutal je slaby slovo, slysel sem ji na Legendach, kraval neskutecnej :D

+2/0
6.5.2016 10:12

B12o93h70u70m85i13l 19P30a70l79e31č96e16k 6902381708233

za mě jedině R^, vyděl jsem je na Legendách v Praze, no prostě bomba

+13/0
6.5.2016 8:16

J49i43n79d10ř54i97c42h 10S82r79b 2521729681624

Pánové, klobouček ...

+6/0
6.5.2016 7:50

J21a64n 93D12l83o12u24h62ý 7224349440819

A jak ze funguje to chlazeni? Autor si stim mohl dat vic prace... Ze to vytvari podtlak.... To dela vysavac taky :-D ale celkovy princip v clanku chybi

0/−4
6.5.2016 7:30

L70u27m80í61r 25V64i89t30h38a 2537797626202

To funguje tak, že do ejektorů ústí výfukové potrubí. Ve zúženém místě roste rychlost proudění, tím klesá tlak a do ejektorů se přisává vzduch chladící válce. Aby rychlost proudění spalin byla co největší a tudíž co největší podtlak v ejektoru, výfuky nemají tlumiče. Proto ten kravál.

+12/0
6.5.2016 8:06

L64u98m56í46r 68V38i30t25h81a 2887967336212

podobný princip navrhoval kdysi Václav Král pro vozy Formule 1. Bylo to v době, kdy přišel Brabham s "vysavačem". V principu to byl chladič s ventilátorem umístěný vodorovně. Ventilátor nasával chladící vzduch z pod auta a tím vytvářel pod autem podtlak. Auto se "přicuclo" k silnici. Ale problém byl ten, že ventilátor nasával i prach a kamínky z asfaltu a házel je na piloty vozů za Brabhamem. Tak jim to zakázali. Ze stejného důvodu se neprosadil ani Králův návrh, který byl lepší v tom, že nepotřeboval ten ventilátor a ušetřil tak výkon motoru.

Nakonet se tenkrát prosadila koncepce "wingcars", tedy auta s profilem obráceného křídla. To ale nemělo ten správný efekt při zrychlování, zejména v menší rychlosti, protože podtlak byl malý. U ejektoru závisel podtlak na kinetické energii výfukových plynů, která je tím větší, čím "plnější" je plyn :-)

+15/0
6.5.2016 8:18

M85a97r53t85i32n 24L16a51c23o 7403846298

Myslím, že hlavný dôvod zákazu "ventilátorov" neboli kamienky a nečistoty z vozovky. Ak si dobre spomínam, išlo o to, že auto aj pri malom nadskočení na nerovnosti stratilo "podtlak" a doslova vzlietlo. Presne tak, akoby sa mu dnes odtrhli prítlačné krídla, ktoré ho k zemi tlačia.

+1/0
6.5.2016 12:39

L67u28m37í86r 91V92i82t41h86a 2287217936342

To nebyl důvod zákazu ventilátorů, ale sukýnek - pohyblivých lišt kopírujícících vozovku a udržujících pod vozem podtlak. Ty se uplatnily hlavně u wingcars, kde podtlak byl malý a bylo třeba jej pod autem "zavřít". Ventilátory zakázali dávno předtím.

+1/0
9.5.2016 7:55

M67i53c80h70a15l 27F33r25ý55d36a 1692149563642

Primárním cílem ventilátoru u BT 46 nebylo chlazení, ale právě ten přísavný efekt. Proud horkého vzduchu, kamínků, prachu a žmolků pneumatik byl taktickým doplňkovým efektem, který znemožňoval soupeřům přiblížit se k tomuto vozu zezadu a díky tomu bylo předjíždění tohoto vozu velice obtížné. Stejně tak, pokud naopak jezdec na BT 46 někoho předjel, tak jej okamžitě zasypal proudem bor*elu z trati a ten předjetý rychle sundával nohu z plynu.

0/0
6.5.2016 13:01

O39n98d78ř11e13j 59Č45a23p23k72a 6671571213134

Oficiálně to samozřejmě chladič byl (a opravdu byl, jen ten větrák byl trošku předimenzovaný). Ventilátory čistě pro ovlivnění aerodynamiky už byly zakázané (s "přísavkou" přišel už Chaparral 2J dávno před Brabhamem), ale u ventilátoru chlazení nebylo v pravidlech žádné omezení co se týká výkonu a toho, odkud má brát vzduch :-)

+1/0
6.5.2016 15:24

J52i66ř70í 66T92o39m41e73š 5642940283902

Ušetří výkon ventilátoru, dnešní auta to šetří náporovým chlazením vpředu.

0/0
13.5.2016 8:22

J94a98n 73C55i25g85l74e58r 7258401910514

To je symfonie! Až mě zamrazilo... R^

+20/0
6.5.2016 7:21

J88a76n 13K70o51v71á35č 7262309645197

Tak hodně štěstí s tém pertynaxem ;-)

+30/0
6.5.2016 6:58

P22e55t40r 87M16a70r35š56á21l40e45k 9655162814499

Nádherný zvuk.

+23/0
6.5.2016 6:48

M18i72c39h30a18l 52S92v24o51b17o63d81a 1579331133765

R^

+14/0
6.5.2016 6:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.