Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jako jízda ve vaně. Gumy musí v dešti odvést až desítky litrů za sekundu

Na Česko se valí déšť, proto dejte nohu z plynu. A jestli máte sjeté gumy, uberte ještě víc. Za silného deště se při rychlé jízdě musejí pneumatiky vypořádat s obrovským množstvím vody. Podle expertů na dopravní bezpečnost se to dokonce rovná tomu, jako byste jezdili v naplněné vaně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J89a96r82o51s42l60a96v 15L72e79b27e23d96a 3226879907970

Jsem jenom prostý pobíječ much. Může mi prosím někdo vysvětlit

"A znovu pečlivě přeměřte také dezén. S jeho snižující se hloubkou se úměrně prodlužuje brzdná dráha. A to na mokrém i suchém povrchu."

To jako fakt na suchu nižší dezén prodlužuje brzdnou dráhu? Čím by to mělo být?

0/0
30.5.2016 12:02

P26e33t38r 29M92i17c49h68a37l 2610734801142

Bože, to je zase blábol. Pokud je na silnici půl centimetru vody, zpravidla už prší tak intenzivně, že řidič musí zpomalit kvůli snížené viditelnosti. Loni v Bosně jsem zažil takovou průtrž mračen, že na nové dálnici bylo 40 maximum. Rychleji nejel nikdo a kupodivu se nenašel ani žádný exot, který by musel předjíždět.

Druhá věc jsou ta procenta styčné plochy. Kde na tom nesmyslu autor byl? To jako čím víc je ojetá guma a čím jede auto rychleji, tím víc ho někdo nadnáší? A slyšel autor o tom, že při brzdění setrvačná síla působí zvýšení tlaku na nápravy, zvlášť na přední, a že se tím ta styčná plocha naopak zvyšuje?

0/0
14.5.2016 7:52

P78e84t71r 38M75i83c97h13a32l 2760564731602

Jo a to o té vaně, to je skutečná perla. To musel vymyslet někdo z cenzorů. :-)

0/0
14.5.2016 8:05


T76o76m67á31š 81Z47e72m59á30n52e82k 5960968886436

Procenta styčné plochy asi budou souhlasit, jelikož na těch sjetých pneumatikách bude mezi vozovkou a pneumatikou film vody. Při brzdění, pokud dojde ke smyku,voda se začne hrnout do těch kanálků, jelikož se naprosto změní podmínky, kdy původně vozovka, která byla vzhledem k pneumatice v klidu se začne pohybovat. Taky dost záleží na viskozitě kapaliny, tedy znečištění, potažmo teplotě vody. Při teplotách těsně nad nulou budou hydrodynamické síly podstatně vyšší, takže to bude i víc klouzat.

0/0
14.5.2016 10:06

P81e14t98r 33M34i67c11h41a51l 2670454141922

I tak je to nesmysl. Před pár lety jsem tak dojížděl gumy se vzorkem na minimu. Na dálnici stála voda a jel jsem pořád bez problémů 100 - 110 km/h. Kdyby měl ten článek pravdu, tak bych měl styčnou plochu pod 5 procent a dávno bych musel leštit svodidla. Řekl bych, že to autor hodně přehnal.

Pokud guma není schopná odvádět vodu, nedochází k postupnému nadlehčování auta, ale rázově k aquaplaningu.

0/0
14.5.2016 15:52

J93i92ř56í 81S54c42h39w71a11c16h 8798354188546

ten příklad z Bosny je extrém, kterého se zřejmě "polekali" všichni. Existuje, ale mnoho dalších mezistupňů množství vodních srážek, kdy třeba jen hustě prší, na dálnici je třeba "jen" 1-2 milimetry vody, ale třeba v kolejích 2-3 x více a je spousta "šoférů" co si jedou "těch svých 140-150 tacho" jako za sucha.

Předpokládám, že kdyby se procentuálně porovnalo časové období "suchá vozovka" - "děšť" a počty nehod, tak těch za deště bude na jednotku času mnohonásobně více.

A k těm styčným plochám: Čím více sjetá pneu, tím horší odvod vody a tím více se dostává voda mezi pneu a vozovku, vytváří takový "vodní klín" který zmenšuje styčnou plochu. Ano vodní film ve tvaru klínu v podstatě auto nadnáší. Při dalším zvyšování rychlosti se tento "vodní klín" stále více nasouvá pod pneumatiku a stále více ji odděluje od vozovky. Dochází k dalšímu ubývání velikosti styčné plochy, až se překročí hranice, kdy styčná plocha bude nulová a nastává aquaplaning - auto je neřiditelné a minimálně přední kola nebrzdí, takže nemůže nastat ani jejich navýšení zatížení při brždění. Z hlediska rychlosti k tomuto jevu dojde tím dříve čím více vody je na silnici, extrém je třeba velká kaluž, nebo vrstva voda tekoucí přes silnici, a dále tím dříve, čím horší je "odvod vody" pneumatikou, takže třeba horší konstrukce dezénu, nebo už hodně sjetý (mělký) dezén.

Před cca 5 lety byl případ, kdy na celkem rovné silnici 2.třídy se zabil klučina, který vyjel do protisměru v místech, kde ještě hodně dlouho po dešti tekla přes silnici proudem voda ze zaplněného příkopu. A zřejmě tam nejel povolených 90.....

+1/0
14.5.2016 12:04

P57e42t88r 40M78i93c63h31a27l 2760324491912

Jiří, viz moje reakce výše. Jinak s těmi kolejemi máš pravdu, tak k tomu extrému dojít může. Ale to postupné nasouvání vodního klínu pod gumu je nesmysl. Leda že by ten postup trval řádově v desetinách vteřin a máš tam aquaplaning.

A k té Bosně - oni se toho lidi nelekli, jen to prostě rychleji nešlo, protože nebylo vidět.

0/0
14.5.2016 15:59

J75i44ř26í 62S45c43h78w64a37c95h 8108524638586

v tomto případě si stojím za svým ;-)

ještě jeden názorný "hypotetický" příklad:

Jedeš autem po silnici, kde prostě je půlcentimetru vody. Jedeš velmi pomalu 5km/hod, pneumatika všechnu vodu v pohodě vytlačí, styčná plocha je (téměř) 100% jako za sucha. Postupně zrychluješ na 50 - 70 - 100 - 120 - 150 - 200 - 250 km/hod. Ať chceš nebo nechceš nakonec při určité rychlosti (dle kvality pneu a výšky vodního sloupce) dojde k aquaplaningu, tedy stavu, kdy pneumatika není vůbec v kontaktu s vozovkou, tedy styčná plocha je 0%, mezi nimi je totiž voda. K tomuto stavu ale nedochází skokově, ale postupně! Proto ten postupně, se vzrůstající rychlostí vsouvající se, vodní klín. Voda se v těchto rychlých dynamických jevech začíná chovat jako "skoropevný materiál", protože nestačí tak rychle odtéct (skokani z velkých výšek by mohli vyprávět....)

To vede k tomu, že styčná plocha se vzrůstající rychlostí postupně klesá 100% - 90% - 50% - 10% - 5% - 1% - 0%....

+1/0
14.5.2016 23:35

J71i80ř97í 29S97c25h23w52a98c61h 8378654198386

ještě dodám, že v tebou uvedeném příkladu s minimálním vzorkem, výška vodního sloupce vs kvalita vzorku prostě nedospěla k oné hranici, kdy styčná plocha = 0%, ale do 100% (jako za sucha) měla určitě dost daleko....ale auto prostě jelo jakože normálně a dalo se řídit.

0/0
14.5.2016 23:46

P72e74t78r 58M15i50c63h36a84l 2530434901382

Pokud bych měl styčnou plochu jen 16 procent, tak bych to na té dálnici asi neudržel. A to s tím klínem je nesmysl. Jakmile se voda dostane pod běhoun, tak k aquaplaningu právě dochází náhle. Zažil jsem to naostro i při cvičných jízdách.

0/0
15.5.2016 3:07

J88i30ř46í 87S87c25h45w91a49c29h 8578344338776

16% tě na dálnici, která je v podstatě "rovná" klidně udrží, ale tys mohl mít klidně třeba i 50% a pokud zrovna neděláš něco jako losí test nic nepoznáš.

Samozřejmě, že v praxi k aquaplaningu dojde "pocitově" náhle "skokem", protože v praxi se "náhle" najede do vody, která je třeba během sekundy dvakrát, třikrát "hlubší", Pocitově auto drží a náhle nedrží. Ale to, že auto pocitově drží neznamená, že jeho kontaktní plocha je 100%.

http://www.autolexicon.net/cs/articles/aquaplaning/

+1/0
15.5.2016 13:37

P32e45t63r 34M78i34c49h91a61l 2260504471232

Podle té tabulky jsem tam měl občas jen 6 procent. To je jako bych tam měl gumy z kola. Jenže ty by auto neudržely na dálnici v zatáčce ani za sucha, natož za mokra. Ty obrázky jsou tam taky solidní. To jako vodní klín promáčkne běhoun středem? A guma má kontakt jen okraji a zadní částí styčné plochy? Sorry, ale to asi ne.

0/0
15.5.2016 14:03

J94i44ř95í 53S84c16h86w33a31c61h 8728494508726

za předpokladu, že jsi měl stejné auto stejné gumy (stejný vzorek a stejné opotřebení) a na vozovce bylo stejné množství vody, tak jsi měl občas i 6 procent. Ale asi jsi bylo vše jinak tak jsi tam měl nejspíše více. Ty obrázky jsou nejspíše výsledkem nějakýho výzkumu, takže klidně to tak může vypadat.

Ono třeba taky hodně záleží na tom, jak je pneumatika nahuštěná, takže se klidně může ten klín "promáčknout" nejprve středem....

0/0
15.5.2016 23:15

P45e32t55r 30M33i80c71h40a90l 2300284641652

Kdybych tam měl opravdu jen 6 procent, tak by mi to drželo na rovině, ale ne v zatáčce. A promáčknutí gumy středem se mě netýká, nejezdím na podhuštěných gumách. Co se týká toho vodního klínu, tak ten se dělá před kolem. Jakmile se dostane pod něj, dojde k aquaplaningu a nezkušený řidič má problém.

0/0
16.5.2016 3:22

R88o96b68e29r46t 49S12e50d57l53á74r 4717282

...asi tu pobúrim mnohých, ale ja po dialnici na svojej Impreze jazdím stále rovnako...za sucha aj za mokra...:-P

0/−1
14.5.2016 6:48

J46i53ř10í 82S89c84h37w60a13c68h 8158944278656

90 za deště na dálnici nemůže nikoho pobúrit....;-)

0/0
15.5.2016 23:17

K50a63r53e74l 35V29a49c96h36u62t 9413362989483

To vím už dávno, že za slabného deště je vhodné zmírnit na dálnici aspoň na 120.

Za silnějšího raději na 100 a při ještě silnějším dešti je bezpečná maximálně tak 80ka. - Můj švagr například toho najezdí hodně a když prší (tak nějak normálně, žádný chrsták) tak prý VŽDY zmírňuje na 80ku. Je to jeho osvědčené pravidlo. Jet rychleji je prý vždy velké riziko. :-(

Ovšem při menší průtrži mračen může být i 50 km/h příliš mnoho, a je jedno, zda na dálnici či nedálnici! - Tak bacha, lidi zlatý, život máme jen jeden... ;-)!!R^

+1/0
13.5.2016 21:17
Foto

M32i87c78h79a58l 15N44a28j39m17a40n 7429373156840

Já také dost najezdím. A za deště je samozřejmě důležité přizpůsobit jízdu. Ale zpomalovat při dešti na dálnici na 80 km/h je blbost. Bohužel takových řidičů je poměrně dost a pak jsou schopni dálnici blokovat při rychlosti 70 km/h.

0/−1
13.5.2016 22:12
Foto

P38a62v34e29l 83M60a85r14t77i49n51e77k 9485275471513

Kazde auto a jine podminky = jina rychlost. Pokud je pro nekoho bezpecnych 70 a vy do nej navalite, bude to jen vase blbost. S C1 nepojedu stovkou, ale se svym Foresterem klidne 120. Budete si muset poridit soukrome dalnice.

+2/0
13.5.2016 23:16
Foto

T63o85m88a37s 25K89w34o46l21e30k 4329334450445

pneumatika odvede 35 litru vody za sekundu ? nekdo to asi popletl ;-)

0/0
13.5.2016 19:46
Foto

T91o91m44a22s 97K10w17o16l24e87k 4469834100405

pri 120 km/h se kolo otoci cca 50 krat za sekundu (obvod pneu je cca 65 cm )

tech 35 l je teoreticky asi mozne ......

0/−1
13.5.2016 19:53
Foto

M16i36c95h11a91l 65N76a56j48m76a69n 7479373866170

Obvod pneu je přes 2 metry..........

....takže ten Váš výpočet moc nesedí. To kolo se otočí při 120 km/h tak 15x za vteřinu.

0/0
13.5.2016 22:08

J63i37ř62í 67S43c56h59w42a36c28h 8478434568706

je v podstatě jedno, kolikrát se to kolo otočí, důležitá je jen rychlost a z ní odvozená vzdálenost, ujetá za jednu sekundu.

Při 130 km/hod je to 36,1 m.

361 dm x 2 dm x 0,05 dm = 36 dm3 tedy 36 litrů

ovšem platí to jen pro dvě přední kola, zadní kola už vytlačují jen malý zlomek této hodnoty, takže to násobení čtyřmi v článku je poněkud nadhodnoceno...;-).

+4/0
14.5.2016 3:35

R11o90b41e88r92t 39S83e34d31l41á79r 4667452

p Schwach presne ako píšete, zadné kolesá v daždi pri priamej jazde idú po úplne inom podklade než predné R^

+1/0
14.5.2016 6:52

P53e67t52r 59M71i29c97h60a59l 2820254651832

S tou zadní nápravou máš pravdu, byť rozchod kol na nápravách nebývá úplně stejný. Stačí ale mírná zatáčka a na zadní kola čeká stejná porce vody jako na přední.

............

Jo, a u traktoru to taky neplatí, ani na rovině. :-)

+1/0
14.5.2016 8:00

K56a93r68e81l 54J31a29n85k47ů 1844376587434

Na Cesko se vali dest - POZOR NA POVODNE ;-D;-D;-D

0/−1
13.5.2016 16:28

P56e32t39r 16B30á87č76a 8215156745835

Kolik tahle PR vyrobc epneu stoji?

Pohadka o zimnich nezabrala koukam.

0/−1
13.5.2016 15:42

K68a74r23e57l 19V50a17c25h32u19t 9823892649483

Vždy se najde nějaký machr, který potvrzení známých skutečností rád a dokonce ochotně zaplatí životem... ;-D;-) ... tak jen do toho!

0/0
13.5.2016 21:19
Foto

M85i57c46h58a16l 81N24a11j37m72a75n 7319523626370

Je důležité udělat osvětu. Minulý článek o velkém nebezpečí při dojíždění zimních pneu nezabral. Tak musíme všem vnutit, že pneu, která má vzorek pod 5 mm je na mokru nepoužitelná.

+6/0
13.5.2016 14:07

J88i72ř50í 28S84c23h79w18a71c75h 8958774228356

článek spíše naznačuje, že když prší, tak je potřeba "odlehčit" nohu na plynu a to tím více, čím více prší (a je tedy více vody na silnici) a čím více se blíží hloubka vzorku k hraničním 1,6 mm.

A já bych ještě přidal, že je dobré si uvědomit, že jenom fakt, že silnice je mokrá, může být příčinou toho, že auto drží na silnici jen cca poloviční třecí síly oproti těm na suchu....;-)

+2/−1
13.5.2016 14:57

J34i72ř42í 73S66c44h39w39a61c98h 8928694678466

"fyzik" bača prostě nevěří, že na mokru to víc klouže....;-D

+2/0
13.5.2016 16:12

P50e81t87r 97M54i87c43h45a42l 2710784351162

On má svůj Playstaion vždycky doma v suchu. :-)

0/0
14.5.2016 8:02

P48e74t82r 20S14p11á74l13e98n43ý 3565847289968

Já vidím problém spíše v tom, že gumy často neodvadi desítky litrů vody, ale řídí. To způsobuje více problémů na silnicích.

+8/0
13.5.2016 13:42

M59i21c50h34a25l 55F42r67ý88d86a 1962329333912

Pane Spálený, řídí řidič a ne pneumatiky. Ty zajišťují kontakt s vozovkou a aby tam ten kontakt vůbec mohl být, tak je nejprve nutné z toho prostoru dostat tu vodu pryč.

+1/0
13.5.2016 14:30

J88i40ř69í 94K40l37i89m63e77š 9881881674919

Tak si prostě přesedni ;-D

+1/0
13.5.2016 14:34

M43a51r48t41i22n 36S90v83o33b90o47d62a 7795737806842

No on pan Spálený podle mne chtěl říci spíš asi toto:

(moje interpretace): "Problém GUM není ani tak v tom, kolik odvádí či neodvádí vody, ale spíše v tom, že kolikrát taky ŘÍDÍ..."

Možno dodat, že je to myšleno jako vtip a to přesně ve smyslu, co jste (Vy, pane Frýda) napsal - "řídí ŘIDIČ"...;-D

Místo slova "řídí" by asi bylo lepší napsat "sedí na místě řidiče" - asi by tak ten vtip více lidí pochopilo...

0/0
13.5.2016 14:39

M94i22c80h77a82l 24F67r72ý60d54a 1892169943422

GUMA není guma, ale dobrý;-D

0/0
13.5.2016 14:47
Foto

P61e45t57r 62P98r25o50c55h84á94z42k18a 3642486322414

Samozřejmě, čím novější pneumatika tím lepší, o tom není pochyb, ale je třeba se zamyslet i nad ekonomikou provozu a stylem jízdy. Za chvilku by člověk musel gumu měnit už při 6mm.

+7/0
13.5.2016 13:41

K60a63r19e78l 81V76a17c89h19u28t 9823742799673

Tak jistě - když víte, že už pneu nejsou nejnovější, tak rozumný člověk za deště jede pomaleji než s pneu úplně novými ... ;-) ...no a nerozumní holt bourají.

0/0
13.5.2016 21:21

P45e83t87r 90T39y12č14k26a 6735652449492

Ja jednou zkousel gumy na okruhu a i ty s minimalnim vzorkem odvadeli vodu v pohode. Neprijemne byly az gumy bez vzorku.

+3/0
13.5.2016 13:04

O36n84d44ř74e59j 29Č50a29p92k36a 6961261603844

Ono to jejich "mokro" bude znamenat průtrž mračen, že to pomalu nezvládají ani stěrače. A pak už ten vzorek poznat asi bude (na druhou stranu v takových podmínkách snad ubere každý, kdo má v hlavě alespoň pár mozkových buněk).

+4/0
13.5.2016 14:35

K37a67r53e79l 42J74a75n27k58ů 1584296737194

bu bu bu

+4/−6
13.5.2016 12:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.