Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jako jízda ve vaně. Gumy musí v dešti odvést až desítky litrů za sekundu

Na Česko se valí déšť, proto dejte nohu z plynu. A jestli máte sjeté gumy, uberte ještě víc. Za silného deště se při rychlé jízdě musejí pneumatiky vypořádat s obrovským množstvím vody. Podle expertů na dopravní bezpečnost se to dokonce rovná tomu, jako byste jezdili v naplněné vaně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J79a12r95o72s50l44a63v 77L83e32b65e32d68a 3696829637670

Jsem jenom prostý pobíječ much. Může mi prosím někdo vysvětlit

"A znovu pečlivě přeměřte také dezén. S jeho snižující se hloubkou se úměrně prodlužuje brzdná dráha. A to na mokrém i suchém povrchu."

To jako fakt na suchu nižší dezén prodlužuje brzdnou dráhu? Čím by to mělo být?

0/0
30.5.2016 12:02

P90e23t97r 18M47i39c98h56a87l 2630164781172

Bože, to je zase blábol. Pokud je na silnici půl centimetru vody, zpravidla už prší tak intenzivně, že řidič musí zpomalit kvůli snížené viditelnosti. Loni v Bosně jsem zažil takovou průtrž mračen, že na nové dálnici bylo 40 maximum. Rychleji nejel nikdo a kupodivu se nenašel ani žádný exot, který by musel předjíždět.

Druhá věc jsou ta procenta styčné plochy. Kde na tom nesmyslu autor byl? To jako čím víc je ojetá guma a čím jede auto rychleji, tím víc ho někdo nadnáší? A slyšel autor o tom, že při brzdění setrvačná síla působí zvýšení tlaku na nápravy, zvlášť na přední, a že se tím ta styčná plocha naopak zvyšuje?

0/0
14.5.2016 7:52

P84e53t46r 79M75i57c22h44a36l 2810974881672

Jo a to o té vaně, to je skutečná perla. To musel vymyslet někdo z cenzorů. :-)

0/0
14.5.2016 8:05

T59o88m18á26š 12Z96e30m34á71n41e19k 5470428716966

Procenta styčné plochy asi budou souhlasit, jelikož na těch sjetých pneumatikách bude mezi vozovkou a pneumatikou film vody. Při brzdění, pokud dojde ke smyku,voda se začne hrnout do těch kanálků, jelikož se naprosto změní podmínky, kdy původně vozovka, která byla vzhledem k pneumatice v klidu se začne pohybovat. Taky dost záleží na viskozitě kapaliny, tedy znečištění, potažmo teplotě vody. Při teplotách těsně nad nulou budou hydrodynamické síly podstatně vyšší, takže to bude i víc klouzat.

0/0
14.5.2016 10:06

P25e62t80r 57M97i75c46h21a84l 2880924351502

I tak je to nesmysl. Před pár lety jsem tak dojížděl gumy se vzorkem na minimu. Na dálnici stála voda a jel jsem pořád bez problémů 100 - 110 km/h. Kdyby měl ten článek pravdu, tak bych měl styčnou plochu pod 5 procent a dávno bych musel leštit svodidla. Řekl bych, že to autor hodně přehnal.

Pokud guma není schopná odvádět vodu, nedochází k postupnému nadlehčování auta, ale rázově k aquaplaningu.

0/0
14.5.2016 15:52

J32i64ř40í 98S29c79h79w19a47c70h 8608184578816

ten příklad z Bosny je extrém, kterého se zřejmě "polekali" všichni. Existuje, ale mnoho dalších mezistupňů množství vodních srážek, kdy třeba jen hustě prší, na dálnici je třeba "jen" 1-2 milimetry vody, ale třeba v kolejích 2-3 x více a je spousta "šoférů" co si jedou "těch svých 140-150 tacho" jako za sucha.

Předpokládám, že kdyby se procentuálně porovnalo časové období "suchá vozovka" - "děšť" a počty nehod, tak těch za deště bude na jednotku času mnohonásobně více.

A k těm styčným plochám: Čím více sjetá pneu, tím horší odvod vody a tím více se dostává voda mezi pneu a vozovku, vytváří takový "vodní klín" který zmenšuje styčnou plochu. Ano vodní film ve tvaru klínu v podstatě auto nadnáší. Při dalším zvyšování rychlosti se tento "vodní klín" stále více nasouvá pod pneumatiku a stále více ji odděluje od vozovky. Dochází k dalšímu ubývání velikosti styčné plochy, až se překročí hranice, kdy styčná plocha bude nulová a nastává aquaplaning - auto je neřiditelné a minimálně přední kola nebrzdí, takže nemůže nastat ani jejich navýšení zatížení při brždění. Z hlediska rychlosti k tomuto jevu dojde tím dříve čím více vody je na silnici, extrém je třeba velká kaluž, nebo vrstva voda tekoucí přes silnici, a dále tím dříve, čím horší je "odvod vody" pneumatikou, takže třeba horší konstrukce dezénu, nebo už hodně sjetý (mělký) dezén.

Před cca 5 lety byl případ, kdy na celkem rovné silnici 2.třídy se zabil klučina, který vyjel do protisměru v místech, kde ještě hodně dlouho po dešti tekla přes silnici proudem voda ze zaplněného příkopu. A zřejmě tam nejel povolených 90.....

+1/0
14.5.2016 12:04

P23e21t37r 41M42i84c25h28a72l 2110504891902

Jiří, viz moje reakce výše. Jinak s těmi kolejemi máš pravdu, tak k tomu extrému dojít může. Ale to postupné nasouvání vodního klínu pod gumu je nesmysl. Leda že by ten postup trval řádově v desetinách vteřin a máš tam aquaplaning.

A k té Bosně - oni se toho lidi nelekli, jen to prostě rychleji nešlo, protože nebylo vidět.

0/0
14.5.2016 15:59

J23i76ř33í 37S18c71h79w11a17c10h 8198284628916

v tomto případě si stojím za svým ;-)

ještě jeden názorný "hypotetický" příklad:

Jedeš autem po silnici, kde prostě je půlcentimetru vody. Jedeš velmi pomalu 5km/hod, pneumatika všechnu vodu v pohodě vytlačí, styčná plocha je (téměř) 100% jako za sucha. Postupně zrychluješ na 50 - 70 - 100 - 120 - 150 - 200 - 250 km/hod. Ať chceš nebo nechceš nakonec při určité rychlosti (dle kvality pneu a výšky vodního sloupce) dojde k aquaplaningu, tedy stavu, kdy pneumatika není vůbec v kontaktu s vozovkou, tedy styčná plocha je 0%, mezi nimi je totiž voda. K tomuto stavu ale nedochází skokově, ale postupně! Proto ten postupně, se vzrůstající rychlostí vsouvající se, vodní klín. Voda se v těchto rychlých dynamických jevech začíná chovat jako "skoropevný materiál", protože nestačí tak rychle odtéct (skokani z velkých výšek by mohli vyprávět....)

To vede k tomu, že styčná plocha se vzrůstající rychlostí postupně klesá 100% - 90% - 50% - 10% - 5% - 1% - 0%....

+1/0
14.5.2016 23:35

J86i77ř90í 29S48c49h93w33a10c56h 8568604498356

ještě dodám, že v tebou uvedeném příkladu s minimálním vzorkem, výška vodního sloupce vs kvalita vzorku prostě nedospěla k oné hranici, kdy styčná plocha = 0%, ale do 100% (jako za sucha) měla určitě dost daleko....ale auto prostě jelo jakože normálně a dalo se řídit.

0/0
14.5.2016 23:46

P14e90t38r 58M38i87c66h42a24l 2430524461772

Pokud bych měl styčnou plochu jen 16 procent, tak bych to na té dálnici asi neudržel. A to s tím klínem je nesmysl. Jakmile se voda dostane pod běhoun, tak k aquaplaningu právě dochází náhle. Zažil jsem to naostro i při cvičných jízdách.

0/0
15.5.2016 3:07

J79i15ř20í 28S22c78h91w37a50c81h 8818114508956

16% tě na dálnici, která je v podstatě "rovná" klidně udrží, ale tys mohl mít klidně třeba i 50% a pokud zrovna neděláš něco jako losí test nic nepoznáš.

Samozřejmě, že v praxi k aquaplaningu dojde "pocitově" náhle "skokem", protože v praxi se "náhle" najede do vody, která je třeba během sekundy dvakrát, třikrát "hlubší", Pocitově auto drží a náhle nedrží. Ale to, že auto pocitově drží neznamená, že jeho kontaktní plocha je 100%.

http://www.autolexicon.net/cs/articles/aquaplaning/

+1/0
15.5.2016 13:37

P88e76t75r 79M57i32c53h96a26l 2710594891732

Podle té tabulky jsem tam měl občas jen 6 procent. To je jako bych tam měl gumy z kola. Jenže ty by auto neudržely na dálnici v zatáčce ani za sucha, natož za mokra. Ty obrázky jsou tam taky solidní. To jako vodní klín promáčkne běhoun středem? A guma má kontakt jen okraji a zadní částí styčné plochy? Sorry, ale to asi ne.

0/0
15.5.2016 14:03

J35i54ř62í 57S76c12h71w23a27c88h 8388434808566

za předpokladu, že jsi měl stejné auto stejné gumy (stejný vzorek a stejné opotřebení) a na vozovce bylo stejné množství vody, tak jsi měl občas i 6 procent. Ale asi jsi bylo vše jinak tak jsi tam měl nejspíše více. Ty obrázky jsou nejspíše výsledkem nějakýho výzkumu, takže klidně to tak může vypadat.

Ono třeba taky hodně záleží na tom, jak je pneumatika nahuštěná, takže se klidně může ten klín "promáčknout" nejprve středem....

0/0
15.5.2016 23:15

P97e62t18r 55M56i86c90h76a64l 2470634931232

Kdybych tam měl opravdu jen 6 procent, tak by mi to drželo na rovině, ale ne v zatáčce. A promáčknutí gumy středem se mě netýká, nejezdím na podhuštěných gumách. Co se týká toho vodního klínu, tak ten se dělá před kolem. Jakmile se dostane pod něj, dojde k aquaplaningu a nezkušený řidič má problém.

0/0
16.5.2016 3:22

R33o82b88e48r67t 32S14e66d81l86á34r 4157982

...asi tu pobúrim mnohých, ale ja po dialnici na svojej Impreze jazdím stále rovnako...za sucha aj za mokra...:-P

0/−1
14.5.2016 6:48

J78i82ř70í 87S46c46h76w75a55c43h 8178254128126

90 za deště na dálnici nemůže nikoho pobúrit....;-)

0/0
15.5.2016 23:17

K82a58r88e25l 93V81a87c47h40u37t 9493692219753

To vím už dávno, že za slabného deště je vhodné zmírnit na dálnici aspoň na 120.

Za silnějšího raději na 100 a při ještě silnějším dešti je bezpečná maximálně tak 80ka. - Můj švagr například toho najezdí hodně a když prší (tak nějak normálně, žádný chrsták) tak prý VŽDY zmírňuje na 80ku. Je to jeho osvědčené pravidlo. Jet rychleji je prý vždy velké riziko. :-(

Ovšem při menší průtrži mračen může být i 50 km/h příliš mnoho, a je jedno, zda na dálnici či nedálnici! - Tak bacha, lidi zlatý, život máme jen jeden... ;-)!!R^

+1/0
13.5.2016 21:17
Foto

M89i25c75h83a50l 57N18a18j15m76a10n 7269273476760

Já také dost najezdím. A za deště je samozřejmě důležité přizpůsobit jízdu. Ale zpomalovat při dešti na dálnici na 80 km/h je blbost. Bohužel takových řidičů je poměrně dost a pak jsou schopni dálnici blokovat při rychlosti 70 km/h.

0/−1
13.5.2016 22:12
Foto

P48a81v33e64l 29M31a17r92t71i40n33e20k 9405525431473

Kazde auto a jine podminky = jina rychlost. Pokud je pro nekoho bezpecnych 70 a vy do nej navalite, bude to jen vase blbost. S C1 nepojedu stovkou, ale se svym Foresterem klidne 120. Budete si muset poridit soukrome dalnice.

+2/0
13.5.2016 23:16
Foto

T76o34m10a84s 40K67w32o73l53e93k 4739524210245

pneumatika odvede 35 litru vody za sekundu ? nekdo to asi popletl ;-)

0/0
13.5.2016 19:46
Foto

T76o64m50a69s 90K55w25o15l91e53k 4819314140535

pri 120 km/h se kolo otoci cca 50 krat za sekundu (obvod pneu je cca 65 cm )

tech 35 l je teoreticky asi mozne ......

0/−1
13.5.2016 19:53
Foto

M27i47c76h65a71l 38N33a91j26m61a45n 7809583586200

Obvod pneu je přes 2 metry..........

....takže ten Váš výpočet moc nesedí. To kolo se otočí při 120 km/h tak 15x za vteřinu.

0/0
13.5.2016 22:08

J34i57ř64í 80S57c62h67w68a70c60h 8868324708426

je v podstatě jedno, kolikrát se to kolo otočí, důležitá je jen rychlost a z ní odvozená vzdálenost, ujetá za jednu sekundu.

Při 130 km/hod je to 36,1 m.

361 dm x 2 dm x 0,05 dm = 36 dm3 tedy 36 litrů

ovšem platí to jen pro dvě přední kola, zadní kola už vytlačují jen malý zlomek této hodnoty, takže to násobení čtyřmi v článku je poněkud nadhodnoceno...;-).

+4/0
14.5.2016 3:35

R56o13b19e63r77t 56S16e26d18l80á82r 4897832

p Schwach presne ako píšete, zadné kolesá v daždi pri priamej jazde idú po úplne inom podklade než predné R^

+1/0
14.5.2016 6:52

P48e87t33r 20M95i65c93h66a95l 2270494551892

S tou zadní nápravou máš pravdu, byť rozchod kol na nápravách nebývá úplně stejný. Stačí ale mírná zatáčka a na zadní kola čeká stejná porce vody jako na přední.

............

Jo, a u traktoru to taky neplatí, ani na rovině. :-)

+1/0
14.5.2016 8:00

K58a77r16e14l 83J16a62n59k69ů 1584366277804

Na Cesko se vali dest - POZOR NA POVODNE ;-D;-D;-D

0/−1
13.5.2016 16:28

P12e14t18r 48B83á97č67a 8785296805465

Kolik tahle PR vyrobc epneu stoji?

Pohadka o zimnich nezabrala koukam.

0/−1
13.5.2016 15:42

K49a90r65e76l 74V59a85c68h17u87t 9973372209143

Vždy se najde nějaký machr, který potvrzení známých skutečností rád a dokonce ochotně zaplatí životem... ;-D;-) ... tak jen do toho!

0/0
13.5.2016 21:19
Foto

M95i75c37h34a78l 38N96a92j25m63a88n 7589573426510

Je důležité udělat osvětu. Minulý článek o velkém nebezpečí při dojíždění zimních pneu nezabral. Tak musíme všem vnutit, že pneu, která má vzorek pod 5 mm je na mokru nepoužitelná.

+6/0
13.5.2016 14:07

J87i21ř39í 96S68c63h92w49a84c83h 8198724678206

článek spíše naznačuje, že když prší, tak je potřeba "odlehčit" nohu na plynu a to tím více, čím více prší (a je tedy více vody na silnici) a čím více se blíží hloubka vzorku k hraničním 1,6 mm.

A já bych ještě přidal, že je dobré si uvědomit, že jenom fakt, že silnice je mokrá, může být příčinou toho, že auto drží na silnici jen cca poloviční třecí síly oproti těm na suchu....;-)

+2/−1
13.5.2016 14:57

J91i13ř75í 97S44c87h31w40a53c50h 8518494568746

"fyzik" bača prostě nevěří, že na mokru to víc klouže....;-D

+2/0
13.5.2016 16:12

P11e86t25r 12M52i27c28h75a68l 2400504491122

On má svůj Playstaion vždycky doma v suchu. :-)

0/0
14.5.2016 8:02

P36e51t49r 68S65p38á82l32e59n23ý 3605227549298

Já vidím problém spíše v tom, že gumy často neodvadi desítky litrů vody, ale řídí. To způsobuje více problémů na silnicích.

+8/0
13.5.2016 13:42

M57i67c87h54a29l 17F27r47ý97d68a 1162299503902

Pane Spálený, řídí řidič a ne pneumatiky. Ty zajišťují kontakt s vozovkou a aby tam ten kontakt vůbec mohl být, tak je nejprve nutné z toho prostoru dostat tu vodu pryč.

+1/0
13.5.2016 14:30

J26i44ř44í 57K94l84i94m87e13š 9801851204739

Tak si prostě přesedni ;-D

+1/0
13.5.2016 14:34

M52a51r73t64i89n 96S97v70o18b79o85d30a 7415847876532

No on pan Spálený podle mne chtěl říci spíš asi toto:

(moje interpretace): "Problém GUM není ani tak v tom, kolik odvádí či neodvádí vody, ale spíše v tom, že kolikrát taky ŘÍDÍ..."

Možno dodat, že je to myšleno jako vtip a to přesně ve smyslu, co jste (Vy, pane Frýda) napsal - "řídí ŘIDIČ"...;-D

Místo slova "řídí" by asi bylo lepší napsat "sedí na místě řidiče" - asi by tak ten vtip více lidí pochopilo...

0/0
13.5.2016 14:39

M80i62c45h87a90l 16F25r77ý13d27a 1692339693632

GUMA není guma, ale dobrý;-D

0/0
13.5.2016 14:47
Foto

P17e67t18r 43P74r95o33c14h26á32z51k30a 3182646582364

Samozřejmě, čím novější pneumatika tím lepší, o tom není pochyb, ale je třeba se zamyslet i nad ekonomikou provozu a stylem jízdy. Za chvilku by člověk musel gumu měnit už při 6mm.

+7/0
13.5.2016 13:41

K62a10r17e44l 32V28a49c32h81u46t 9363942609713

Tak jistě - když víte, že už pneu nejsou nejnovější, tak rozumný člověk za deště jede pomaleji než s pneu úplně novými ... ;-) ...no a nerozumní holt bourají.

0/0
13.5.2016 21:21

P37e73t10r 53T72y27č22k97a 6195912299762

Ja jednou zkousel gumy na okruhu a i ty s minimalnim vzorkem odvadeli vodu v pohode. Neprijemne byly az gumy bez vzorku.

+3/0
13.5.2016 13:04

O46n23d45ř70e97j 59Č28a76p63k68a 6261341413874

Ono to jejich "mokro" bude znamenat průtrž mračen, že to pomalu nezvládají ani stěrače. A pak už ten vzorek poznat asi bude (na druhou stranu v takových podmínkách snad ubere každý, kdo má v hlavě alespoň pár mozkových buněk).

+4/0
13.5.2016 14:35

K28a85r60e37l 69J37a52n53k93ů 1774296637914

bu bu bu

+4/−6
13.5.2016 12:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.