Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jako jízda ve vaně. Gumy musí v dešti odvést až desítky litrů za sekundu

Na Česko se valí déšť, proto dejte nohu z plynu. A jestli máte sjeté gumy, uberte ještě víc. Za silného deště se při rychlé jízdě musejí pneumatiky vypořádat s obrovským množstvím vody. Podle expertů na dopravní bezpečnost se to dokonce rovná tomu, jako byste jezdili v naplněné vaně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J70a14r80o24s57l61a62v 82L88e72b16e96d72a 3926309247560

Jsem jenom prostý pobíječ much. Může mi prosím někdo vysvětlit

"A znovu pečlivě přeměřte také dezén. S jeho snižující se hloubkou se úměrně prodlužuje brzdná dráha. A to na mokrém i suchém povrchu."

To jako fakt na suchu nižší dezén prodlužuje brzdnou dráhu? Čím by to mělo být?

0/0
30.5.2016 12:02

P91e53t52r 36M79i58c76h70a25l 2350754751702

Bože, to je zase blábol. Pokud je na silnici půl centimetru vody, zpravidla už prší tak intenzivně, že řidič musí zpomalit kvůli snížené viditelnosti. Loni v Bosně jsem zažil takovou průtrž mračen, že na nové dálnici bylo 40 maximum. Rychleji nejel nikdo a kupodivu se nenašel ani žádný exot, který by musel předjíždět.

Druhá věc jsou ta procenta styčné plochy. Kde na tom nesmyslu autor byl? To jako čím víc je ojetá guma a čím jede auto rychleji, tím víc ho někdo nadnáší? A slyšel autor o tom, že při brzdění setrvačná síla působí zvýšení tlaku na nápravy, zvlášť na přední, a že se tím ta styčná plocha naopak zvyšuje?

0/0
14.5.2016 7:52

P92e88t36r 27M77i79c30h27a33l 2970214841492

Jo a to o té vaně, to je skutečná perla. To musel vymyslet někdo z cenzorů. :-)

0/0
14.5.2016 8:05


T46o97m83á19š 29Z69e30m71á11n33e68k 5440898546136

Procenta styčné plochy asi budou souhlasit, jelikož na těch sjetých pneumatikách bude mezi vozovkou a pneumatikou film vody. Při brzdění, pokud dojde ke smyku,voda se začne hrnout do těch kanálků, jelikož se naprosto změní podmínky, kdy původně vozovka, která byla vzhledem k pneumatice v klidu se začne pohybovat. Taky dost záleží na viskozitě kapaliny, tedy znečištění, potažmo teplotě vody. Při teplotách těsně nad nulou budou hydrodynamické síly podstatně vyšší, takže to bude i víc klouzat.

0/0
14.5.2016 10:06

P52e41t36r 85M16i27c78h26a69l 2540244501932

I tak je to nesmysl. Před pár lety jsem tak dojížděl gumy se vzorkem na minimu. Na dálnici stála voda a jel jsem pořád bez problémů 100 - 110 km/h. Kdyby měl ten článek pravdu, tak bych měl styčnou plochu pod 5 procent a dávno bych musel leštit svodidla. Řekl bych, že to autor hodně přehnal.

Pokud guma není schopná odvádět vodu, nedochází k postupnému nadlehčování auta, ale rázově k aquaplaningu.

0/0
14.5.2016 15:52

J39i68ř54í 41S51c40h22w77a85c16h 8168164558976

ten příklad z Bosny je extrém, kterého se zřejmě "polekali" všichni. Existuje, ale mnoho dalších mezistupňů množství vodních srážek, kdy třeba jen hustě prší, na dálnici je třeba "jen" 1-2 milimetry vody, ale třeba v kolejích 2-3 x více a je spousta "šoférů" co si jedou "těch svých 140-150 tacho" jako za sucha.

Předpokládám, že kdyby se procentuálně porovnalo časové období "suchá vozovka" - "děšť" a počty nehod, tak těch za deště bude na jednotku času mnohonásobně více.

A k těm styčným plochám: Čím více sjetá pneu, tím horší odvod vody a tím více se dostává voda mezi pneu a vozovku, vytváří takový "vodní klín" který zmenšuje styčnou plochu. Ano vodní film ve tvaru klínu v podstatě auto nadnáší. Při dalším zvyšování rychlosti se tento "vodní klín" stále více nasouvá pod pneumatiku a stále více ji odděluje od vozovky. Dochází k dalšímu ubývání velikosti styčné plochy, až se překročí hranice, kdy styčná plocha bude nulová a nastává aquaplaning - auto je neřiditelné a minimálně přední kola nebrzdí, takže nemůže nastat ani jejich navýšení zatížení při brždění. Z hlediska rychlosti k tomuto jevu dojde tím dříve čím více vody je na silnici, extrém je třeba velká kaluž, nebo vrstva voda tekoucí přes silnici, a dále tím dříve, čím horší je "odvod vody" pneumatikou, takže třeba horší konstrukce dezénu, nebo už hodně sjetý (mělký) dezén.

Před cca 5 lety byl případ, kdy na celkem rovné silnici 2.třídy se zabil klučina, který vyjel do protisměru v místech, kde ještě hodně dlouho po dešti tekla přes silnici proudem voda ze zaplněného příkopu. A zřejmě tam nejel povolených 90.....

+1/0
14.5.2016 12:04

P91e65t67r 82M87i35c26h73a90l 2710344771312

Jiří, viz moje reakce výše. Jinak s těmi kolejemi máš pravdu, tak k tomu extrému dojít může. Ale to postupné nasouvání vodního klínu pod gumu je nesmysl. Leda že by ten postup trval řádově v desetinách vteřin a máš tam aquaplaning.

A k té Bosně - oni se toho lidi nelekli, jen to prostě rychleji nešlo, protože nebylo vidět.

0/0
14.5.2016 15:59

J67i81ř24í 64S14c28h36w41a41c77h 8368924588426

v tomto případě si stojím za svým ;-)

ještě jeden názorný "hypotetický" příklad:

Jedeš autem po silnici, kde prostě je půlcentimetru vody. Jedeš velmi pomalu 5km/hod, pneumatika všechnu vodu v pohodě vytlačí, styčná plocha je (téměř) 100% jako za sucha. Postupně zrychluješ na 50 - 70 - 100 - 120 - 150 - 200 - 250 km/hod. Ať chceš nebo nechceš nakonec při určité rychlosti (dle kvality pneu a výšky vodního sloupce) dojde k aquaplaningu, tedy stavu, kdy pneumatika není vůbec v kontaktu s vozovkou, tedy styčná plocha je 0%, mezi nimi je totiž voda. K tomuto stavu ale nedochází skokově, ale postupně! Proto ten postupně, se vzrůstající rychlostí vsouvající se, vodní klín. Voda se v těchto rychlých dynamických jevech začíná chovat jako "skoropevný materiál", protože nestačí tak rychle odtéct (skokani z velkých výšek by mohli vyprávět....)

To vede k tomu, že styčná plocha se vzrůstající rychlostí postupně klesá 100% - 90% - 50% - 10% - 5% - 1% - 0%....

+1/0
14.5.2016 23:35

J35i65ř35í 30S78c60h29w85a60c11h 8708364258766

ještě dodám, že v tebou uvedeném příkladu s minimálním vzorkem, výška vodního sloupce vs kvalita vzorku prostě nedospěla k oné hranici, kdy styčná plocha = 0%, ale do 100% (jako za sucha) měla určitě dost daleko....ale auto prostě jelo jakože normálně a dalo se řídit.

0/0
14.5.2016 23:46

P65e76t82r 16M72i19c53h95a71l 2500114861292

Pokud bych měl styčnou plochu jen 16 procent, tak bych to na té dálnici asi neudržel. A to s tím klínem je nesmysl. Jakmile se voda dostane pod běhoun, tak k aquaplaningu právě dochází náhle. Zažil jsem to naostro i při cvičných jízdách.

0/0
15.5.2016 3:07

J66i59ř86í 40S89c38h91w90a17c64h 8508554278126

16% tě na dálnici, která je v podstatě "rovná" klidně udrží, ale tys mohl mít klidně třeba i 50% a pokud zrovna neděláš něco jako losí test nic nepoznáš.

Samozřejmě, že v praxi k aquaplaningu dojde "pocitově" náhle "skokem", protože v praxi se "náhle" najede do vody, která je třeba během sekundy dvakrát, třikrát "hlubší", Pocitově auto drží a náhle nedrží. Ale to, že auto pocitově drží neznamená, že jeho kontaktní plocha je 100%.

http://www.autolexicon.net/cs/articles/aquaplaning/

+1/0
15.5.2016 13:37

P80e30t22r 92M77i13c59h75a63l 2940304291492

Podle té tabulky jsem tam měl občas jen 6 procent. To je jako bych tam měl gumy z kola. Jenže ty by auto neudržely na dálnici v zatáčce ani za sucha, natož za mokra. Ty obrázky jsou tam taky solidní. To jako vodní klín promáčkne běhoun středem? A guma má kontakt jen okraji a zadní částí styčné plochy? Sorry, ale to asi ne.

0/0
15.5.2016 14:03

J87i38ř93í 83S28c90h41w62a35c72h 8698804968326

za předpokladu, že jsi měl stejné auto stejné gumy (stejný vzorek a stejné opotřebení) a na vozovce bylo stejné množství vody, tak jsi měl občas i 6 procent. Ale asi jsi bylo vše jinak tak jsi tam měl nejspíše více. Ty obrázky jsou nejspíše výsledkem nějakýho výzkumu, takže klidně to tak může vypadat.

Ono třeba taky hodně záleží na tom, jak je pneumatika nahuštěná, takže se klidně může ten klín "promáčknout" nejprve středem....

0/0
15.5.2016 23:15

P84e57t22r 41M60i54c17h71a75l 2580574321832

Kdybych tam měl opravdu jen 6 procent, tak by mi to drželo na rovině, ale ne v zatáčce. A promáčknutí gumy středem se mě netýká, nejezdím na podhuštěných gumách. Co se týká toho vodního klínu, tak ten se dělá před kolem. Jakmile se dostane pod něj, dojde k aquaplaningu a nezkušený řidič má problém.

0/0
16.5.2016 3:22

R68o89b94e90r20t 69S88e14d62l23á79r 4317632

...asi tu pobúrim mnohých, ale ja po dialnici na svojej Impreze jazdím stále rovnako...za sucha aj za mokra...:-P

0/−1
14.5.2016 6:48

J85i49ř54í 56S51c22h80w79a73c27h 8518634698746

90 za deště na dálnici nemůže nikoho pobúrit....;-)

0/0
15.5.2016 23:17

K41a25r62e45l 36V95a17c71h71u40t 9813592209173

To vím už dávno, že za slabného deště je vhodné zmírnit na dálnici aspoň na 120.

Za silnějšího raději na 100 a při ještě silnějším dešti je bezpečná maximálně tak 80ka. - Můj švagr například toho najezdí hodně a když prší (tak nějak normálně, žádný chrsták) tak prý VŽDY zmírňuje na 80ku. Je to jeho osvědčené pravidlo. Jet rychleji je prý vždy velké riziko. :-(

Ovšem při menší průtrži mračen může být i 50 km/h příliš mnoho, a je jedno, zda na dálnici či nedálnici! - Tak bacha, lidi zlatý, život máme jen jeden... ;-)!!R^

+1/0
13.5.2016 21:17
Foto

M28i31c44h41a19l 95N68a67j26m28a16n 7449513136940

Já také dost najezdím. A za deště je samozřejmě důležité přizpůsobit jízdu. Ale zpomalovat při dešti na dálnici na 80 km/h je blbost. Bohužel takových řidičů je poměrně dost a pak jsou schopni dálnici blokovat při rychlosti 70 km/h.

0/−1
13.5.2016 22:12
Foto

P72a52v37e50l 94M56a87r10t77i53n35e55k 9235765241743

Kazde auto a jine podminky = jina rychlost. Pokud je pro nekoho bezpecnych 70 a vy do nej navalite, bude to jen vase blbost. S C1 nepojedu stovkou, ale se svym Foresterem klidne 120. Budete si muset poridit soukrome dalnice.

+2/0
13.5.2016 23:16

T91o11m73a61s 51K82w20o53l72e15k 4739974440385

pneumatika odvede 35 litru vody za sekundu ? nekdo to asi popletl ;-)

0/0
13.5.2016 19:46

T90o53m13a76s 97K86w54o19l25e59k 4409314660865

pri 120 km/h se kolo otoci cca 50 krat za sekundu (obvod pneu je cca 65 cm )

tech 35 l je teoreticky asi mozne ......

0/−1
13.5.2016 19:53
Foto

M83i50c54h89a11l 52N24a42j77m51a52n 7889423826770

Obvod pneu je přes 2 metry..........

....takže ten Váš výpočet moc nesedí. To kolo se otočí při 120 km/h tak 15x za vteřinu.

0/0
13.5.2016 22:08

J88i82ř88í 65S48c62h81w51a46c77h 8378304828856

je v podstatě jedno, kolikrát se to kolo otočí, důležitá je jen rychlost a z ní odvozená vzdálenost, ujetá za jednu sekundu.

Při 130 km/hod je to 36,1 m.

361 dm x 2 dm x 0,05 dm = 36 dm3 tedy 36 litrů

ovšem platí to jen pro dvě přední kola, zadní kola už vytlačují jen malý zlomek této hodnoty, takže to násobení čtyřmi v článku je poněkud nadhodnoceno...;-).

+4/0
14.5.2016 3:35

R23o31b30e26r33t 69S31e60d83l96á90r 4247572

p Schwach presne ako píšete, zadné kolesá v daždi pri priamej jazde idú po úplne inom podklade než predné R^

+1/0
14.5.2016 6:52

P75e61t33r 19M53i70c40h35a76l 2510654271342

S tou zadní nápravou máš pravdu, byť rozchod kol na nápravách nebývá úplně stejný. Stačí ale mírná zatáčka a na zadní kola čeká stejná porce vody jako na přední.

............

Jo, a u traktoru to taky neplatí, ani na rovině. :-)

+1/0
14.5.2016 8:00

K12a97r17e21l 73J32a40n56k63ů 1294316727194

Na Cesko se vali dest - POZOR NA POVODNE ;-D;-D;-D

0/−1
13.5.2016 16:28

P23e55t38r 98B91á74č34a 8145156885225

Kolik tahle PR vyrobc epneu stoji?

Pohadka o zimnich nezabrala koukam.

0/−1
13.5.2016 15:42

K68a82r58e51l 60V46a79c64h98u97t 9673332529713

Vždy se najde nějaký machr, který potvrzení známých skutečností rád a dokonce ochotně zaplatí životem... ;-D;-) ... tak jen do toho!

0/0
13.5.2016 21:19
Foto

M32i67c82h11a21l 41N12a45j44m57a84n 7969763586900

Je důležité udělat osvětu. Minulý článek o velkém nebezpečí při dojíždění zimních pneu nezabral. Tak musíme všem vnutit, že pneu, která má vzorek pod 5 mm je na mokru nepoužitelná.

+6/0
13.5.2016 14:07

J92i29ř95í 18S93c51h89w72a88c94h 8278494668736

článek spíše naznačuje, že když prší, tak je potřeba "odlehčit" nohu na plynu a to tím více, čím více prší (a je tedy více vody na silnici) a čím více se blíží hloubka vzorku k hraničním 1,6 mm.

A já bych ještě přidal, že je dobré si uvědomit, že jenom fakt, že silnice je mokrá, může být příčinou toho, že auto drží na silnici jen cca poloviční třecí síly oproti těm na suchu....;-)

+2/−1
13.5.2016 14:57

J20i55ř31í 85S36c68h16w50a13c93h 8568204328486

"fyzik" bača prostě nevěří, že na mokru to víc klouže....;-D

+2/0
13.5.2016 16:12

P11e66t63r 68M30i73c15h77a71l 2250574291422

On má svůj Playstaion vždycky doma v suchu. :-)

0/0
14.5.2016 8:02

P94e93t15r 93S91p44á71l33e12n62ý 3205507899838

Já vidím problém spíše v tom, že gumy často neodvadi desítky litrů vody, ale řídí. To způsobuje více problémů na silnicích.

+8/0
13.5.2016 13:42

M51i26c11h60a83l 28F51r70ý32d41a 1572299923672

Pane Spálený, řídí řidič a ne pneumatiky. Ty zajišťují kontakt s vozovkou a aby tam ten kontakt vůbec mohl být, tak je nejprve nutné z toho prostoru dostat tu vodu pryč.

+1/0
13.5.2016 14:30

J42i82ř16í 37K16l35i21m56e96š 9981641754609

Tak si prostě přesedni ;-D

+1/0
13.5.2016 14:34

M24a98r13t52i28n 39S88v63o60b69o63d73a 7105907336712

No on pan Spálený podle mne chtěl říci spíš asi toto:

(moje interpretace): "Problém GUM není ani tak v tom, kolik odvádí či neodvádí vody, ale spíše v tom, že kolikrát taky ŘÍDÍ..."

Možno dodat, že je to myšleno jako vtip a to přesně ve smyslu, co jste (Vy, pane Frýda) napsal - "řídí ŘIDIČ"...;-D

Místo slova "řídí" by asi bylo lepší napsat "sedí na místě řidiče" - asi by tak ten vtip více lidí pochopilo...

0/0
13.5.2016 14:39

M72i46c71h51a14l 90F28r55ý81d43a 1632729943282

GUMA není guma, ale dobrý;-D

0/0
13.5.2016 14:47
Foto

P11e94t17r 67P37r71o28c88h38á89z13k13a 3802236522634

Samozřejmě, čím novější pneumatika tím lepší, o tom není pochyb, ale je třeba se zamyslet i nad ekonomikou provozu a stylem jízdy. Za chvilku by člověk musel gumu měnit už při 6mm.

+7/0
13.5.2016 13:41

K16a44r87e83l 33V62a92c33h55u32t 9803562699843

Tak jistě - když víte, že už pneu nejsou nejnovější, tak rozumný člověk za deště jede pomaleji než s pneu úplně novými ... ;-) ...no a nerozumní holt bourají.

0/0
13.5.2016 21:21

P74e25t67r 41T67y67č65k42a 6635612539832

Ja jednou zkousel gumy na okruhu a i ty s minimalnim vzorkem odvadeli vodu v pohode. Neprijemne byly az gumy bez vzorku.

+3/0
13.5.2016 13:04

O17n81d48ř10e19j 14Č13a28p37k28a 6841211943484

Ono to jejich "mokro" bude znamenat průtrž mračen, že to pomalu nezvládají ani stěrače. A pak už ten vzorek poznat asi bude (na druhou stranu v takových podmínkách snad ubere každý, kdo má v hlavě alespoň pár mozkových buněk).

+4/0
13.5.2016 14:35

K12a83r21e14l 89J70a28n52k24ů 1864446487554

bu bu bu

+4/−6
13.5.2016 12:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.