Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Modrá avia se stala legendou. Byl to dříč, který si užil posměšků

Nákladní vozy z Avie se staly nesmrtelným symbolem československé automobilové dopravy. Získaly titul nejrychlejších aut našich silnic, protože byly často vidět na špici kolony. Ale nadávku "modrý mor" si avie nezaslouží, ve své době totiž odvedly pořádný kus práce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J79a62n 37D36l21o11u63h43ý 8556930123620

Svého času to bylo nejrychlejší auto, vždy bylo v čele kolony... ;-)

0/0
15.6.2016 13:17

L15a13d59i93s14l23a21v 95K22a32l13o70u71s 7775796161760

Já jsem v ní jel jen jednou jako spolujezdec - stísněná kabina. Zato na dálnici mě jednou stíhala upravená AVIA (zřejmě upravený motor i převodovka) a ta mě nakonec asi při 160 předjela.

0/0
9.6.2016 10:47

R43a18d26e53k 13R32a38i69d40a 5717442209

Kvůli takovým článkům se i vyplatí vypínat blokování reklamy. :) R^

0/0
5.6.2016 21:26

R28o12m35a19n 69V44e34s24e20l54ý 2143959190730

krasny článek.. bravo bravo R^R^

+1/0
4.6.2016 23:26

P57a59v66e64l 43J31e57ř65á21b84e84k 7191122804307

Byly doby, kdy se o tato auta řidiči prali. A dostávali je za odměnu, vynikající pracovní úspěchy apod.

Nízko podlaha valníku, poměrně pohodlná kabina a i když bez posilovače, pořád lepší než jiná nákladní auta v našem hospodářství.

Co potom následovalo je mimo tento vůz, ale jen politika tehdejší společnosti, že se auta kvalitně neinovovaly.

+2/0
4.6.2016 22:23

A34l73e50š 76L85i93s29o76v60s11k43ý 9559908652872

Modré auto, ze kterého i dým šel modrý. A děsně to smrdělo, měly asi špatné spalování nebo co.

0/0
4.6.2016 18:03

J14a30n 43F38r73o78l12í74k 6386230615614

Motor poplatný době vzniku konstrukčního řešení. Beznadějně zastaralý.

0/0
8.6.2016 12:12

M90a49r33t60i42n 52N92e84b80e62s29k33ý 7796370817152

On problém byl ve vstřikovací soustavě:

Saviem měl rotační vstřikovací čerpadlo, v zemích RVHP naprosto v hromadném měřítku nevyrobitelné.

Proto Avia dostala řadové čerpadlo podobné čerpadlům pro Zetor.

Navíc celé auto bylo vyvinuto v 50.letech a k nám se dostalo až v letech 70.

0/0
9.6.2016 12:10

J62i10ř75í 65K10o32c80u64r74e72k 6165514315978

konstrukční oddělení letňanské Avie upravilo projekt podle domácích specifik, potřeb a hlavně možností

Poněkud eufeministické, možná by to chtělo rozepsat, jak socialistický průmysl nedokázal to i tamto vyrobit. Třeba přímé vstřikování, které dodával do originálu MAN.

+1/0
4.6.2016 14:56
Foto

J22i62ř33í 41D38v36o37ř50á11k 5125969790178

Při slovu Avie jsem schopen vraždit . Z pohledu mechanika nikdy nekončící oprava . K většině dílů přístup jak k penězům . Třeba výměna baterie , startér se dával většinou jenom na dva šrouby ( měnil se často a na třetí šroub byla potřeba hodně velká trpělivost ) , excentry na brzdách , kardan , přední náprava . Tyto typy měly umřít maximálně v roce 1985 .

+1/0
4.6.2016 9:06

P51a11v20e58l 46J95e96ř22á38b46e94k 7611672684687

Buďte rád, že jste měl práci.

nebýt takových aut, ani byste si tenkrát nezadával.

je ale zajímavé, že jiní mechanici na tato auta rádi vzpomínají. Vše se dalo opravit téměř na koleně. Dnes u moderních lehkých náklaďáků je lepší zavolat servis, než se o nějaké opravy pokoušet.

0/0
4.6.2016 22:01

M84a68r46t51i63n 81N49e65b98e47s98k55ý 7776220987732

Ono by stačilo něco mezi.

Problém byl v tom, že kabina nebyla sklopná.

Opravdu dělat startér, čerpadlo, pomocné čepy, řazení, to bylo za trest.

Avia s upadlou kardankou byla ozdobou každé fekventovanější silnice.

Ty baterie pod nohama spolujezdce byly v porovnání s ostatním na tomto autě pohodou. (Baterie ve V3S a T138/148 pod sedačkami byly mnohem horší a těžší)

Řazení pod volantem mne ničilo svou nepřesností a má krční páteř nevydržela dlouho řazení lichých rychlostí od sebe.

0/0
9.6.2016 12:18

V68í29ť25a 38K62r64u24t69i55š 1340854835267

Jaké posmesky? Bylo to nejrychlejší vozidlo na našich cestách. V čele každé kolony se řítila Avia...

0/0
4.6.2016 0:00

R37a79d69e66k 67F64o41l64p55r26e34c12h45t

Musíte číst celý článek. Vím, je to dlouhý, mnohdy se to nedá, ale tohle máte už ve druhé větě perexu. A hned ve třetí je ještě něco mnohem horšího.

+4/0
4.6.2016 0:13

P20a21v46e50l 29J10e39ř72á36b42e52k 7401162304547

V době kdy Avie šla do provozu, tak jí mnohý tuzemský náklaďák nestačil. A osobáky - ta tuzemská klasika osobáků Avii někdy i stačila.

Jinými slovy - dívejme se na dobu kdy byla dána do provozu, ne na doby, kdy se na českých silnicích objevily kvalitnější auta

+1/0
4.6.2016 22:05

M76a94r39t95i65n 49N71e66b39e87s19k56ý 7666180227122

Je fakt, že když jsem si mohl vybrat, zda pojedu do Brna pro cca 800kg zásilku 1203 nebo Avií 15, zvítězila Avia.

Rychlejší a pohodlnější.

0/0
9.6.2016 12:20

M89a36r26t53i13n 32W14a14l85l54n52e10r 6465260364610

Nejsem automobilový nadšenec...auta mě ve své podstatě nezajímají...respektive zajímají mě jako prostředek se dostat z bodu A do bodu B. Neonanuji nad nejnovějším Fordem či Subaru, ale tenhle článek jsem si rád přečetlR^ Díky za něj.

+1/0
3.6.2016 14:16

L44u86k86á59š 86M37ü45n95z48b53e17r61g20e52r 2710635244395

Kazda kolona ma svoji Avii.

+3/0
3.6.2016 13:05

J62a14n 88V76e51r54n89e34r 2205217950

Dobrý článek. Přečetl jsem si to se zájmem. Občas jsem s ní popojel. Vzpomínky na startování - jak se klepala kabina a kouř když chytla - jsou stále živé. ;-D

V té době docela fajn auto. Ale na druhou stranu... jako řidič něčeho jiného... když přišel kopec, kolona a na špičce kolony se plazila Avia.

+3/0
3.6.2016 12:33

M70i29l22a61n 56B21a79r31á61k 8244613895298

R^

0/0
3.6.2016 13:24

V14á59c25l52a93v42e81k 88P85e17t63r 2315716673450

Nebo 1203 :-)

+2/0
3.6.2016 14:11

M42i68c62h27a34l 10H76e33j93r98a63l 2415914421619

Avií jsem jel mnohokrát, aviatici docela rádi zastavovali stopařům. V hlavě mi zůstal hlavně jeden malý šlachovitý řidič, cca 50 kg váhy, který po mém nastoupení vytáhl z pod sedačky láhev sklepmistra, na jeden zátah vypil minimálně třetinu, načež prohlásil: "to je ale vedro". Někteří stopaři je neměli rádi, ale pro mě ta pomalá vyhlídková jízda vždycky měla své kouzlo...

+1/0
3.6.2016 12:00

J24a10n 23C69e71l90l38e47r 4409766383174

Královna silnic.

0/0
3.6.2016 11:50

T84o22m58á39š 83B53í43l87ý 2915610447

Legenda, která byla citit na kilometry.

+9/0
3.6.2016 11:20

J64o29s36e35f 31V52a39l11a 9880553333913

furgon byl sen kazdeho, kdo se chtel pohybovat po cizich zemich jako turista ( kdyz uz mel to stesti a dostal vyjezdni dolozku) Uprava na obytnak nestala moc, nafta byla za hubicku a s privarenou 400 l-nadrzi pod autem se dalo na jednu nadrz dojet do Spanelska a zpatky) Jenom na dalnicich byla maximalka avie okolo 70/80 km/hod ponekud brzdou. Ale kdo mel zname ( avie se nedala oficialne ani koupit, ani nahradni dily ne ani treba pneumatiky ne) tak byl king.....

+2/0
3.6.2016 11:01
Foto

M62i18c12h95a53l 14N31a31j49m94a92n 7919203446690

V roce 1996 jsme ve firmě vybavovali servisní vozidla. nakupovala se dvě nová auta. Myšlenka byla koupit větší dodávku (Transit, Boxer....) ale vedení firmy trvalo na to, že to bude avie furgon 21t.

Sice to nabídlo více prostoru pro nářadí, ale to byla jediná výhoda. Cestovat v tom skoro po celé evropě byl děs - běs. Maximální rychlost to mělo sice 130 km/h, ale reálně se dalo jet tak 100km/h. Pohiodlí šílené a spotřeba tak kolem 13 -14 l/100km.

Naštěstí nám první avii po roce ukradli a ta druhá po dalším půl roce se začala sypat (najeto 120 tis. km) a pak zůstala stát ve francii s roztrženou převodovku a to byl její konec.

0/0
3.6.2016 11:24

J78o87s57e54f 68V61a65l57a 9490443653173

pisu ne o roce 1996, kdy uz bylo na trhu vsechno, ale o letech tak 1975-1985. Tenkrat proste nebyla alternativa jako Transit - nebylo nic jineho. A mit auto, ktere pri tehdejsi cene nafty jezdilo za hubicku a dalo se v nem spat, varit i vezt lednicku, tak to byl okolo r.1980 opravdu milionarsky luxus. Ze to jelo po silnici cikcak bylo vedlejsi. Jinak jsem jezdil i furgonem/zachrankou pro prevoz nedonosencu. Clovek proste nesmel mit morskou nemoc....

+1/0
3.6.2016 12:05

M93a10r75t49i60n 60Š30t94ě31p80á57n89e83k 3707403933681

Na pomery Lupy velmi dobry clanek, diky.

+1/0
3.6.2016 9:28

T35o44m25á85š 82V60l23a40s11á63k 4394969599616

Jako první jsem si vzpomněl na BEDNABUS, to slovo se mi jako malému strašně líbilo :-)

+1/0
3.6.2016 9:24

V60á87c95l36a31v72e55k 42P40e88t49r 2475966393670

Já tomu říkal AVOBUS, jezdit s tím, to bylo za trest, to už se líp jezdilo s klasickou Avii která měla v bedně sedačky.

0/0
3.6.2016 12:05

T70o97m31á70š 87V24a10v49e31r21k49a 7621180582954

Mýlíte se chlapci oba, to je legendární Babosed! Vozily se s tím báby na pole.

0/0
16.6.2016 15:04

T90o97m70á29š 95V11a86v43e19r30k23a 7921130362454

Pánové mýlíte se oba, to je legendární BABOSED! Vozily se s tím baby na pole :-)

0/0
16.6.2016 15:07

M44i62c82h71a40l 65H17r35u70b47o60š 4470747252805

Za mna super clanok, doma sme mali "samo-domo" karavan :-)

0/0
3.6.2016 9:13

J20i47ř82í 43E97r51b76e77n 1433654826647

Hlavně koncem 80. let to byl křáp, ani ne tak konstrukcí, jako hlavně strašně odbytou výrobou. S tátou jsem byl v létě 1989 jednu valníkovou A31 přebírat kdesi u Hradce - než jsme dojeli těch 80 km do podniku, museli jsme opravovat zámek pravých dveří (na hupech se prostě samy otevřely), čtyřku se podařilo vždy zařadit až na čtvrtý pokus a jen "nahoru" (podřazovat nešla), maximum 80 km/h a kravál od motoru byl taky neuvěřitelný - připadalo mi, že máme rozvodovku s horským převodem...

+1/0
3.6.2016 9:00

P22a49v74e30l 95J23e84ř75á85b78e45k 7281402824717

S horským převodem jste skutečně to auto mohli mít. Záleželo co kupující chtěl - někdo potřeboval rychlé auto, tak mu tam dali šlapky a řetěz a on si šlapal jak potřeboval jet rychle.

0/0
4.6.2016 22:10

L10a80d45i62s21l27a37v 20K74v20a69s37n93i67č83k49a 1163567103945

Kolik by jich asi tak jezdilo, kdyby si zákazníci mohli před koupí vybrat ?

+3/−3
3.6.2016 8:54
Foto

M85i94c27h64a34l 89N49a93j40m12a63n 7139243796750

V letech 1970 - 1980 určitě hodně. To byla avie velice konkurenceschopná i proti západní konkurenci. Ale pak už by to byla bída......

+3/0
3.6.2016 8:59

M96a96r13e70k 46F83l39e10k19a35č 1846895174128

...a v Uherském Brodě se montovaly na AVIE plošiny

+1/0
3.6.2016 8:48

J39i39ř71í 39E87r85b14e63n 1803384316777

Nejenom na Avie, ale i na Škody 706 RT/MT, LIAZy 100, Pragy S5T a podobně...

+1/0
3.6.2016 8:53

S42t78a72n56i66s23l24a90v 86K51r13e84j63c20a55r 6947176383494

Trochu si pletete pojmy. Reanault Saviem, byl lehkým užitkovým vozidlem právě mezi Škodou 1203 a Pragou V3S. Jeho volba licence, právě byla z důvodů absence podobného výrobce. Tatry, Liazky i Pragovky byly pro národní hospodářství v kategorii 5t a výše. Je to podobné, jako dnes TPCA zaplnuje prostor výroby malých městských vozidel, jež ani Škodovka v hlavním plánu nemá. Avie byla v kategorii 1,5-3 t, až později se z ní udělala i 5t.

0/0
3.6.2016 10:06

J98i41n91d11ř71i91c72h 36Š93k71o42p26e73k 4495681510595

V3S byla 3 t, ale vojenská

0/0
3.6.2016 10:40

V37l62a68d71a 75S25i24m87o36n85i75k 3769393193565

Trojka neznamá ve zkratce tonáž ..

0/0
3.6.2016 12:29

J51i88n31d45ř49i77c10h 63Š92k85o30p29e53k 4345381450935

ano, proto se to jmenuje vojenský třínunový speciál

+1/0
3.6.2016 13:15

V68l95a66d53a 68S76i33m26o76n22i45k 3169953593635

Bavíme se tu o srovnání silničních vozidel - V3S užitečná hmotnost na silnici neco málo přes 5t , 3t platí pro terén.

0/0
3.6.2016 14:18

I62v85a73n 84P27e33t11r81í37k 4974753844

Nie to vozidlo sa volá vojenský trojnápravový speciál.

+2/−1
4.6.2016 5:20

J95i69ř62í 97Č49e80r17n42ý 6518123820218

Vejtřaska byla 3 tuna v terénu, na silnici 5,5 tuny.

0/0
3.6.2016 13:01

J97i29n72d64ř63i57c95h 36Š65k66o67p59e52k 4275701670235

to nic nemění na tom, že to byl primárně terénní automobil pro armádu, zatímco Praga S5 byla primárně civilní pro silniční provoz

+2/0
3.6.2016 13:17

V39á55c92l90a77v30e16k 58P47e65t25r 2515316213830

Jaké pojmy? Přečtěte si to ještě jednou a pořádně o čem se ti dva baví ... jo a nebylo to 5 tun, ale 5,9t .....

0/0
3.6.2016 12:10

P90e73t29r 14V37a26n72ě50k 0

Uživatel požádal o vymazání
0/0
3.6.2016 12:27

M78i58c88h39a12l 13H54o32r20s49k29y 2212566886290

škoda citigo --- 50% prodeje minivozů v čr

0/0
4.6.2016 22:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.