Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Modrá avia se stala legendou. Byl to dříč, který si užil posměšků

Nákladní vozy z Avie se staly nesmrtelným symbolem československé automobilové dopravy. Získaly titul nejrychlejších aut našich silnic, protože byly často vidět na špici kolony. Ale nadávku "modrý mor" si avie nezaslouží, ve své době totiž odvedly pořádný kus práce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J89a63n 38D55l35o70u17h18ý 8676340743490

Svého času to bylo nejrychlejší auto, vždy bylo v čele kolony... ;-)

0/0
15.6.2016 13:17

L65a96d94i84s20l71a85v 85K49a81l18o49u25s 7475766691320

Já jsem v ní jel jen jednou jako spolujezdec - stísněná kabina. Zato na dálnici mě jednou stíhala upravená AVIA (zřejmě upravený motor i převodovka) a ta mě nakonec asi při 160 předjela.

0/0
9.6.2016 10:47

R92a79d31e94k 49R14a13i94d98a 5857402559

Kvůli takovým článkům se i vyplatí vypínat blokování reklamy. :) R^

0/0
5.6.2016 21:26


R58o88m31a67n 86V58e60s66e88l82ý 2703889370630

krasny článek.. bravo bravo R^R^

+1/0
4.6.2016 23:26

P18a55v87e39l 87J93e47ř85á73b54e53k 7541252914917

Byly doby, kdy se o tato auta řidiči prali. A dostávali je za odměnu, vynikající pracovní úspěchy apod.

Nízko podlaha valníku, poměrně pohodlná kabina a i když bez posilovače, pořád lepší než jiná nákladní auta v našem hospodářství.

Co potom následovalo je mimo tento vůz, ale jen politika tehdejší společnosti, že se auta kvalitně neinovovaly.

+2/0
4.6.2016 22:23

A88l20e84š 54L40i89s91o85v81s38k87ý 9259138422202

Modré auto, ze kterého i dým šel modrý. A děsně to smrdělo, měly asi špatné spalování nebo co.

0/0
4.6.2016 18:03

J19a41n 66F85r95o56l16í68k 6976460175724

Motor poplatný době vzniku konstrukčního řešení. Beznadějně zastaralý.

0/0
8.6.2016 12:12

M24a76r23t42i42n 67N73e98b71e84s43k96ý 7726250697162

On problém byl ve vstřikovací soustavě:

Saviem měl rotační vstřikovací čerpadlo, v zemích RVHP naprosto v hromadném měřítku nevyrobitelné.

Proto Avia dostala řadové čerpadlo podobné čerpadlům pro Zetor.

Navíc celé auto bylo vyvinuto v 50.letech a k nám se dostalo až v letech 70.

0/0
9.6.2016 12:10

J11i98ř77í 44K52o62c44u21r86e39k 6955444815508

konstrukční oddělení letňanské Avie upravilo projekt podle domácích specifik, potřeb a hlavně možností

Poněkud eufeministické, možná by to chtělo rozepsat, jak socialistický průmysl nedokázal to i tamto vyrobit. Třeba přímé vstřikování, které dodával do originálu MAN.

+1/0
4.6.2016 14:56
Foto

J86i18ř32í 26D76v19o67ř95á55k 5565389430488

Při slovu Avie jsem schopen vraždit . Z pohledu mechanika nikdy nekončící oprava . K většině dílů přístup jak k penězům . Třeba výměna baterie , startér se dával většinou jenom na dva šrouby ( měnil se často a na třetí šroub byla potřeba hodně velká trpělivost ) , excentry na brzdách , kardan , přední náprava . Tyto typy měly umřít maximálně v roce 1985 .

+1/0
4.6.2016 9:06

P33a97v69e22l 80J86e10ř67á97b68e72k 7301612414127

Buďte rád, že jste měl práci.

nebýt takových aut, ani byste si tenkrát nezadával.

je ale zajímavé, že jiní mechanici na tato auta rádi vzpomínají. Vše se dalo opravit téměř na koleně. Dnes u moderních lehkých náklaďáků je lepší zavolat servis, než se o nějaké opravy pokoušet.

0/0
4.6.2016 22:01

M54a13r71t38i26n 30N96e34b73e56s47k59ý 7486140537302

Ono by stačilo něco mezi.

Problém byl v tom, že kabina nebyla sklopná.

Opravdu dělat startér, čerpadlo, pomocné čepy, řazení, to bylo za trest.

Avia s upadlou kardankou byla ozdobou každé fekventovanější silnice.

Ty baterie pod nohama spolujezdce byly v porovnání s ostatním na tomto autě pohodou. (Baterie ve V3S a T138/148 pod sedačkami byly mnohem horší a těžší)

Řazení pod volantem mne ničilo svou nepřesností a má krční páteř nevydržela dlouho řazení lichých rychlostí od sebe.

0/0
9.6.2016 12:18

V15í19ť23a 20K23r27u26t24i57š 1810824885497

Jaké posmesky? Bylo to nejrychlejší vozidlo na našich cestách. V čele každé kolony se řítila Avia...

0/0
4.6.2016 0:00

R59a95d25e76k 64F50o52l84p98r26e28c36h72t

Musíte číst celý článek. Vím, je to dlouhý, mnohdy se to nedá, ale tohle máte už ve druhé větě perexu. A hned ve třetí je ještě něco mnohem horšího.

+4/0
4.6.2016 0:13

P94a65v43e36l 60J63e54ř47á66b21e47k 7301882374857

V době kdy Avie šla do provozu, tak jí mnohý tuzemský náklaďák nestačil. A osobáky - ta tuzemská klasika osobáků Avii někdy i stačila.

Jinými slovy - dívejme se na dobu kdy byla dána do provozu, ne na doby, kdy se na českých silnicích objevily kvalitnější auta

+1/0
4.6.2016 22:05

M57a80r43t47i18n 84N24e60b31e82s83k63ý 7106450167912

Je fakt, že když jsem si mohl vybrat, zda pojedu do Brna pro cca 800kg zásilku 1203 nebo Avií 15, zvítězila Avia.

Rychlejší a pohodlnější.

0/0
9.6.2016 12:20

M94a83r49t31i59n 80W31a31l29l43n11e92r 6835770564750

Nejsem automobilový nadšenec...auta mě ve své podstatě nezajímají...respektive zajímají mě jako prostředek se dostat z bodu A do bodu B. Neonanuji nad nejnovějším Fordem či Subaru, ale tenhle článek jsem si rád přečetlR^ Díky za něj.

+1/0
3.6.2016 14:16

L23u65k36á28š 81M80ü28n87z80b15e21r53g76e10r 2530125604285

Kazda kolona ma svoji Avii.

+3/0
3.6.2016 13:05

J52a46n 48V15e35r75n59e22r 2275737820

Dobrý článek. Přečetl jsem si to se zájmem. Občas jsem s ní popojel. Vzpomínky na startování - jak se klepala kabina a kouř když chytla - jsou stále živé. ;-D

V té době docela fajn auto. Ale na druhou stranu... jako řidič něčeho jiného... když přišel kopec, kolona a na špičce kolony se plazila Avia.

+3/0
3.6.2016 12:33

M30i75l53a36n 17B49a43r18á86k 8194233655618

R^

0/0
3.6.2016 13:24

V50á54c69l77a54v29e89k 98P42e65t34r 2195366173390

Nebo 1203 :-)

+2/0
3.6.2016 14:11

M60i68c69h62a54l 15H59e38j66r26a68l 2595194931729

Avií jsem jel mnohokrát, aviatici docela rádi zastavovali stopařům. V hlavě mi zůstal hlavně jeden malý šlachovitý řidič, cca 50 kg váhy, který po mém nastoupení vytáhl z pod sedačky láhev sklepmistra, na jeden zátah vypil minimálně třetinu, načež prohlásil: "to je ale vedro". Někteří stopaři je neměli rádi, ale pro mě ta pomalá vyhlídková jízda vždycky měla své kouzlo...

+1/0
3.6.2016 12:00

J18a38n 79C86e63l80l16e81r 4669976823824

Královna silnic.

0/0
3.6.2016 11:50

T87o19m28á26š 79B42í14l56ý 2285490607

Legenda, která byla citit na kilometry.

+9/0
3.6.2016 11:20

J20o55s89e25f 12V60a85l68a 9790153683563

furgon byl sen kazdeho, kdo se chtel pohybovat po cizich zemich jako turista ( kdyz uz mel to stesti a dostal vyjezdni dolozku) Uprava na obytnak nestala moc, nafta byla za hubicku a s privarenou 400 l-nadrzi pod autem se dalo na jednu nadrz dojet do Spanelska a zpatky) Jenom na dalnicich byla maximalka avie okolo 70/80 km/hod ponekud brzdou. Ale kdo mel zname ( avie se nedala oficialne ani koupit, ani nahradni dily ne ani treba pneumatiky ne) tak byl king.....

+2/0
3.6.2016 11:01
Foto

M95i38c48h52a58l 54N86a12j63m70a31n 7719293486100

V roce 1996 jsme ve firmě vybavovali servisní vozidla. nakupovala se dvě nová auta. Myšlenka byla koupit větší dodávku (Transit, Boxer....) ale vedení firmy trvalo na to, že to bude avie furgon 21t.

Sice to nabídlo více prostoru pro nářadí, ale to byla jediná výhoda. Cestovat v tom skoro po celé evropě byl děs - běs. Maximální rychlost to mělo sice 130 km/h, ale reálně se dalo jet tak 100km/h. Pohiodlí šílené a spotřeba tak kolem 13 -14 l/100km.

Naštěstí nám první avii po roce ukradli a ta druhá po dalším půl roce se začala sypat (najeto 120 tis. km) a pak zůstala stát ve francii s roztrženou převodovku a to byl její konec.

0/0
3.6.2016 11:24

J87o27s15e46f 54V68a77l69a 9400723643133

pisu ne o roce 1996, kdy uz bylo na trhu vsechno, ale o letech tak 1975-1985. Tenkrat proste nebyla alternativa jako Transit - nebylo nic jineho. A mit auto, ktere pri tehdejsi cene nafty jezdilo za hubicku a dalo se v nem spat, varit i vezt lednicku, tak to byl okolo r.1980 opravdu milionarsky luxus. Ze to jelo po silnici cikcak bylo vedlejsi. Jinak jsem jezdil i furgonem/zachrankou pro prevoz nedonosencu. Clovek proste nesmel mit morskou nemoc....

+1/0
3.6.2016 12:05

M30a80r39t13i77n 28Š62t32ě86p40á88n54e12k 3417463953491

Na pomery Lupy velmi dobry clanek, diky.

+1/0
3.6.2016 9:28

T34o28m95á63š 59V96l51a73s67á24k 4874289689176

Jako první jsem si vzpomněl na BEDNABUS, to slovo se mi jako malému strašně líbilo :-)

+1/0
3.6.2016 9:24

V79á93c50l65a30v34e66k 52P52e65t25r 2235566383600

Já tomu říkal AVOBUS, jezdit s tím, to bylo za trest, to už se líp jezdilo s klasickou Avii která měla v bedně sedačky.

0/0
3.6.2016 12:05

T43o22m31á80š 29V16a54v67e49r70k83a 7861390202144

Mýlíte se chlapci oba, to je legendární Babosed! Vozily se s tím báby na pole.

0/0
16.6.2016 15:04

T73o14m27á32š 19V60a61v74e25r71k82a 7801750392474

Pánové mýlíte se oba, to je legendární BABOSED! Vozily se s tím baby na pole :-)

0/0
16.6.2016 15:07

M46i49c23h23a33l 11H66r46u49b11o34š 4350107942465

Za mna super clanok, doma sme mali "samo-domo" karavan :-)

0/0
3.6.2016 9:13

J46i37ř42í 48E91r21b94e33n 1293984816477

Hlavně koncem 80. let to byl křáp, ani ne tak konstrukcí, jako hlavně strašně odbytou výrobou. S tátou jsem byl v létě 1989 jednu valníkovou A31 přebírat kdesi u Hradce - než jsme dojeli těch 80 km do podniku, museli jsme opravovat zámek pravých dveří (na hupech se prostě samy otevřely), čtyřku se podařilo vždy zařadit až na čtvrtý pokus a jen "nahoru" (podřazovat nešla), maximum 80 km/h a kravál od motoru byl taky neuvěřitelný - připadalo mi, že máme rozvodovku s horským převodem...

+1/0
3.6.2016 9:00

P15a19v46e34l 78J38e12ř33á43b72e25k 7851122174667

S horským převodem jste skutečně to auto mohli mít. Záleželo co kupující chtěl - někdo potřeboval rychlé auto, tak mu tam dali šlapky a řetěz a on si šlapal jak potřeboval jet rychle.

0/0
4.6.2016 22:10

L76a31d83i35s60l79a78v 34K54v48a36s47n35i50č25k93a 1233517633615

Kolik by jich asi tak jezdilo, kdyby si zákazníci mohli před koupí vybrat ?

+3/−3
3.6.2016 8:54
Foto

M37i13c75h55a96l 97N70a12j72m21a55n 7469843536280

V letech 1970 - 1980 určitě hodně. To byla avie velice konkurenceschopná i proti západní konkurenci. Ale pak už by to byla bída......

+3/0
3.6.2016 8:59

M12a44r73e30k 66F35l84e90k84a51č 1896755824288

...a v Uherském Brodě se montovaly na AVIE plošiny

+1/0
3.6.2016 8:48

J78i12ř44í 47E54r39b73e54n 1373374626197

Nejenom na Avie, ale i na Škody 706 RT/MT, LIAZy 100, Pragy S5T a podobně...

+1/0
3.6.2016 8:53

S75t60a42n92i89s61l80a32v 23K58r48e30j95c35a52r 6217896133164

Trochu si pletete pojmy. Reanault Saviem, byl lehkým užitkovým vozidlem právě mezi Škodou 1203 a Pragou V3S. Jeho volba licence, právě byla z důvodů absence podobného výrobce. Tatry, Liazky i Pragovky byly pro národní hospodářství v kategorii 5t a výše. Je to podobné, jako dnes TPCA zaplnuje prostor výroby malých městských vozidel, jež ani Škodovka v hlavním plánu nemá. Avie byla v kategorii 1,5-3 t, až později se z ní udělala i 5t.

0/0
3.6.2016 10:06

J31i86n83d93ř19i21c97h 39Š24k53o56p16e45k 4665571590335

V3S byla 3 t, ale vojenská

0/0
3.6.2016 10:40

V57l91a60d37a 93S60i15m29o62n23i51k 3299863623635

Trojka neznamá ve zkratce tonáž ..

0/0
3.6.2016 12:29

J33i31n41d31ř91i65c33h 80Š91k32o66p77e65k 4515121620475

ano, proto se to jmenuje vojenský třínunový speciál

+1/0
3.6.2016 13:15

V75l28a62d97a 52S77i36m36o78n73i55k 3969553193365

Bavíme se tu o srovnání silničních vozidel - V3S užitečná hmotnost na silnici neco málo přes 5t , 3t platí pro terén.

0/0
3.6.2016 14:18

I90v92a81n 24P35e36t66r66í34k 4204683154

Nie to vozidlo sa volá vojenský trojnápravový speciál.

+2/−1
4.6.2016 5:20

J37i81ř49í 76Č60e59r13n53ý 6678983650808

Vejtřaska byla 3 tuna v terénu, na silnici 5,5 tuny.

0/0
3.6.2016 13:01

J52i15n94d23ř90i77c83h 45Š22k39o86p71e69k 4875371210185

to nic nemění na tom, že to byl primárně terénní automobil pro armádu, zatímco Praga S5 byla primárně civilní pro silniční provoz

+2/0
3.6.2016 13:17

V60á38c86l82a72v97e53k 38P96e94t46r 2525656683900

Jaké pojmy? Přečtěte si to ještě jednou a pořádně o čem se ti dva baví ... jo a nebylo to 5 tun, ale 5,9t .....

0/0
3.6.2016 12:10

P36e11t70r 30V41a53n74ě56k 5363324920968

Nepleťte si užitečné zatížení a celkovou hmotnost.

0/0
3.6.2016 12:27

M93i76c17h72a32l 91H45o17r70s77k97y 2792166506830

škoda citigo --- 50% prodeje minivozů v čr

0/0
4.6.2016 22:11





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.