Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Modrá avia se stala legendou. Byl to dříč, který si užil posměšků

Nákladní vozy z Avie se staly nesmrtelným symbolem československé automobilové dopravy. Získaly titul nejrychlejších aut našich silnic, protože byly často vidět na špici kolony. Ale nadávku "modrý mor" si avie nezaslouží, ve své době totiž odvedly pořádný kus práce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J60a74n 50D12l22o75u62h18ý 8106520853170

Svého času to bylo nejrychlejší auto, vždy bylo v čele kolony... ;-)

0/0
15.6.2016 13:17

L14a80d95i64s97l32a87v 98K32a38l88o12u83s 7175766921490

Já jsem v ní jel jen jednou jako spolujezdec - stísněná kabina. Zato na dálnici mě jednou stíhala upravená AVIA (zřejmě upravený motor i převodovka) a ta mě nakonec asi při 160 předjela.

0/0
9.6.2016 10:47

R74a59d59e70k 29R62a93i55d17a 5477142989

Kvůli takovým článkům se i vyplatí vypínat blokování reklamy. :) R^

0/0
5.6.2016 21:26


R51o72m81a57n 19V76e89s51e15l71ý 2563389210310

krasny článek.. bravo bravo R^R^

+1/0
4.6.2016 23:26

P72a75v27e72l 33J73e77ř10á32b58e46k 7421532304357

Byly doby, kdy se o tato auta řidiči prali. A dostávali je za odměnu, vynikající pracovní úspěchy apod.

Nízko podlaha valníku, poměrně pohodlná kabina a i když bez posilovače, pořád lepší než jiná nákladní auta v našem hospodářství.

Co potom následovalo je mimo tento vůz, ale jen politika tehdejší společnosti, že se auta kvalitně neinovovaly.

+2/0
4.6.2016 22:23

A44l44e37š 41L90i83s34o88v59s20k35ý 9299838722832

Modré auto, ze kterého i dým šel modrý. A děsně to smrdělo, měly asi špatné spalování nebo co.

0/0
4.6.2016 18:03

J18a53n 98F71r34o82l34í44k 6716850355284

Motor poplatný době vzniku konstrukčního řešení. Beznadějně zastaralý.

0/0
8.6.2016 12:12

M98a13r56t85i27n 52N18e60b50e31s92k76ý 7926400837432

On problém byl ve vstřikovací soustavě:

Saviem měl rotační vstřikovací čerpadlo, v zemích RVHP naprosto v hromadném měřítku nevyrobitelné.

Proto Avia dostala řadové čerpadlo podobné čerpadlům pro Zetor.

Navíc celé auto bylo vyvinuto v 50.letech a k nám se dostalo až v letech 70.

0/0
9.6.2016 12:10

J48i43ř23í 66K74o13c74u73r57e45k 6765354715208

konstrukční oddělení letňanské Avie upravilo projekt podle domácích specifik, potřeb a hlavně možností

Poněkud eufeministické, možná by to chtělo rozepsat, jak socialistický průmysl nedokázal to i tamto vyrobit. Třeba přímé vstřikování, které dodával do originálu MAN.

+1/0
4.6.2016 14:56
Foto

J54i17ř55í 21D47v63o41ř21á31k 5725969550408

Při slovu Avie jsem schopen vraždit . Z pohledu mechanika nikdy nekončící oprava . K většině dílů přístup jak k penězům . Třeba výměna baterie , startér se dával většinou jenom na dva šrouby ( měnil se často a na třetí šroub byla potřeba hodně velká trpělivost ) , excentry na brzdách , kardan , přední náprava . Tyto typy měly umřít maximálně v roce 1985 .

+1/0
4.6.2016 9:06

P98a91v58e50l 40J15e40ř13á86b52e85k 7831852454807

Buďte rád, že jste měl práci.

nebýt takových aut, ani byste si tenkrát nezadával.

je ale zajímavé, že jiní mechanici na tato auta rádi vzpomínají. Vše se dalo opravit téměř na koleně. Dnes u moderních lehkých náklaďáků je lepší zavolat servis, než se o nějaké opravy pokoušet.

0/0
4.6.2016 22:01

M82a51r78t59i25n 72N94e31b65e48s33k37ý 7316100797802

Ono by stačilo něco mezi.

Problém byl v tom, že kabina nebyla sklopná.

Opravdu dělat startér, čerpadlo, pomocné čepy, řazení, to bylo za trest.

Avia s upadlou kardankou byla ozdobou každé fekventovanější silnice.

Ty baterie pod nohama spolujezdce byly v porovnání s ostatním na tomto autě pohodou. (Baterie ve V3S a T138/148 pod sedačkami byly mnohem horší a těžší)

Řazení pod volantem mne ničilo svou nepřesností a má krční páteř nevydržela dlouho řazení lichých rychlostí od sebe.

0/0
9.6.2016 12:18

V55í53ť39a 77K28r26u45t83i76š 1310794485757

Jaké posmesky? Bylo to nejrychlejší vozidlo na našich cestách. V čele každé kolony se řítila Avia...

0/0
4.6.2016 0:00

R52a34d94e76k 56F34o85l90p23r13e61c49h76t

Musíte číst celý článek. Vím, je to dlouhý, mnohdy se to nedá, ale tohle máte už ve druhé větě perexu. A hned ve třetí je ještě něco mnohem horšího.

+4/0
4.6.2016 0:13

P84a54v19e49l 91J79e59ř31á85b14e14k 7881372524727

V době kdy Avie šla do provozu, tak jí mnohý tuzemský náklaďák nestačil. A osobáky - ta tuzemská klasika osobáků Avii někdy i stačila.

Jinými slovy - dívejme se na dobu kdy byla dána do provozu, ne na doby, kdy se na českých silnicích objevily kvalitnější auta

+1/0
4.6.2016 22:05

M60a42r79t88i28n 98N84e98b56e84s95k15ý 7126340317662

Je fakt, že když jsem si mohl vybrat, zda pojedu do Brna pro cca 800kg zásilku 1203 nebo Avií 15, zvítězila Avia.

Rychlejší a pohodlnější.

0/0
9.6.2016 12:20

M47a64r24t64i95n 17W90a75l70l97n83e71r 6745720904510

Nejsem automobilový nadšenec...auta mě ve své podstatě nezajímají...respektive zajímají mě jako prostředek se dostat z bodu A do bodu B. Neonanuji nad nejnovějším Fordem či Subaru, ale tenhle článek jsem si rád přečetlR^ Díky za něj.

+1/0
3.6.2016 14:16

L29u95k63á69š 39M11ü16n95z95b36e19r63g91e33r 2730345794115

Kazda kolona ma svoji Avii.

+3/0
3.6.2016 13:05

J79a67n 69V14e18r45n77e83r 2815367330

Dobrý článek. Přečetl jsem si to se zájmem. Občas jsem s ní popojel. Vzpomínky na startování - jak se klepala kabina a kouř když chytla - jsou stále živé. ;-D

V té době docela fajn auto. Ale na druhou stranu... jako řidič něčeho jiného... když přišel kopec, kolona a na špičce kolony se plazila Avia.

+3/0
3.6.2016 12:33

M24i10l72a22n 31B42a21r81á11k 8704833935848

R^

0/0
3.6.2016 13:24

V62á88c20l94a48v60e43k 90P48e10t48r 2215506493370

Nebo 1203 :-)

+2/0
3.6.2016 14:11

M93i64c30h65a37l 22H23e10j85r49a90l 2595604121479

Avií jsem jel mnohokrát, aviatici docela rádi zastavovali stopařům. V hlavě mi zůstal hlavně jeden malý šlachovitý řidič, cca 50 kg váhy, který po mém nastoupení vytáhl z pod sedačky láhev sklepmistra, na jeden zátah vypil minimálně třetinu, načež prohlásil: "to je ale vedro". Někteří stopaři je neměli rádi, ale pro mě ta pomalá vyhlídková jízda vždycky měla své kouzlo...

+1/0
3.6.2016 12:00

J89a96n 66C98e30l24l60e24r 4939716403834

Královna silnic.

0/0
3.6.2016 11:50

T62o66m80á73š 31B92í10l41ý 2605420887

Legenda, která byla citit na kilometry.

+9/0
3.6.2016 11:20

J39o63s96e61f 96V81a48l74a 9930983883493

furgon byl sen kazdeho, kdo se chtel pohybovat po cizich zemich jako turista ( kdyz uz mel to stesti a dostal vyjezdni dolozku) Uprava na obytnak nestala moc, nafta byla za hubicku a s privarenou 400 l-nadrzi pod autem se dalo na jednu nadrz dojet do Spanelska a zpatky) Jenom na dalnicich byla maximalka avie okolo 70/80 km/hod ponekud brzdou. Ale kdo mel zname ( avie se nedala oficialne ani koupit, ani nahradni dily ne ani treba pneumatiky ne) tak byl king.....

+2/0
3.6.2016 11:01
Foto

M45i72c60h51a70l 94N43a16j15m22a28n 7519693116850

V roce 1996 jsme ve firmě vybavovali servisní vozidla. nakupovala se dvě nová auta. Myšlenka byla koupit větší dodávku (Transit, Boxer....) ale vedení firmy trvalo na to, že to bude avie furgon 21t.

Sice to nabídlo více prostoru pro nářadí, ale to byla jediná výhoda. Cestovat v tom skoro po celé evropě byl děs - běs. Maximální rychlost to mělo sice 130 km/h, ale reálně se dalo jet tak 100km/h. Pohiodlí šílené a spotřeba tak kolem 13 -14 l/100km.

Naštěstí nám první avii po roce ukradli a ta druhá po dalším půl roce se začala sypat (najeto 120 tis. km) a pak zůstala stát ve francii s roztrženou převodovku a to byl její konec.

0/0
3.6.2016 11:24

J34o77s86e80f 53V88a65l15a 9650403843953

pisu ne o roce 1996, kdy uz bylo na trhu vsechno, ale o letech tak 1975-1985. Tenkrat proste nebyla alternativa jako Transit - nebylo nic jineho. A mit auto, ktere pri tehdejsi cene nafty jezdilo za hubicku a dalo se v nem spat, varit i vezt lednicku, tak to byl okolo r.1980 opravdu milionarsky luxus. Ze to jelo po silnici cikcak bylo vedlejsi. Jinak jsem jezdil i furgonem/zachrankou pro prevoz nedonosencu. Clovek proste nesmel mit morskou nemoc....

+1/0
3.6.2016 12:05

M27a42r73t57i44n 87Š71t81ě84p81á57n36e79k 3187703933941

Na pomery Lupy velmi dobry clanek, diky.

+1/0
3.6.2016 9:28

T57o91m48á78š 39V78l72a18s74á20k 4624649299706

Jako první jsem si vzpomněl na BEDNABUS, to slovo se mi jako malému strašně líbilo :-)

+1/0
3.6.2016 9:24

V85á64c38l12a30v18e94k 85P76e21t65r 2965626953110

Já tomu říkal AVOBUS, jezdit s tím, to bylo za trest, to už se líp jezdilo s klasickou Avii která měla v bedně sedačky.

0/0
3.6.2016 12:05

T98o95m61á84š 95V93a46v89e48r35k92a 7941280652254

Mýlíte se chlapci oba, to je legendární Babosed! Vozily se s tím báby na pole.

0/0
16.6.2016 15:04

T63o17m74á29š 92V17a19v32e16r64k91a 7361820532914

Pánové mýlíte se oba, to je legendární BABOSED! Vozily se s tím baby na pole :-)

0/0
16.6.2016 15:07

M61i67c16h20a21l 23H60r65u33b18o10š 4670437652405

Za mna super clanok, doma sme mali "samo-domo" karavan :-)

0/0
3.6.2016 9:13

J68i68ř91í 81E91r10b81e98n 1883364796137

Hlavně koncem 80. let to byl křáp, ani ne tak konstrukcí, jako hlavně strašně odbytou výrobou. S tátou jsem byl v létě 1989 jednu valníkovou A31 přebírat kdesi u Hradce - než jsme dojeli těch 80 km do podniku, museli jsme opravovat zámek pravých dveří (na hupech se prostě samy otevřely), čtyřku se podařilo vždy zařadit až na čtvrtý pokus a jen "nahoru" (podřazovat nešla), maximum 80 km/h a kravál od motoru byl taky neuvěřitelný - připadalo mi, že máme rozvodovku s horským převodem...

+1/0
3.6.2016 9:00

P54a75v73e87l 80J96e22ř51á49b12e65k 7971182524947

S horským převodem jste skutečně to auto mohli mít. Záleželo co kupující chtěl - někdo potřeboval rychlé auto, tak mu tam dali šlapky a řetěz a on si šlapal jak potřeboval jet rychle.

0/0
4.6.2016 22:10

L60a67d37i83s10l32a47v 31K36v94a23s83n10i79č74k16a 1373227343335

Kolik by jich asi tak jezdilo, kdyby si zákazníci mohli před koupí vybrat ?

+3/−3
3.6.2016 8:54
Foto

M84i30c63h34a93l 55N84a43j56m26a51n 7789363116730

V letech 1970 - 1980 určitě hodně. To byla avie velice konkurenceschopná i proti západní konkurenci. Ale pak už by to byla bída......

+3/0
3.6.2016 8:59

M55a92r75e21k 74F70l75e50k49a59č 1706275384648

...a v Uherském Brodě se montovaly na AVIE plošiny

+1/0
3.6.2016 8:48

J11i84ř33í 12E24r81b35e44n 1513634456977

Nejenom na Avie, ale i na Škody 706 RT/MT, LIAZy 100, Pragy S5T a podobně...

+1/0
3.6.2016 8:53

S52t74a50n61i66s67l58a11v 48K14r63e66j40c57a73r 6547926583534

Trochu si pletete pojmy. Reanault Saviem, byl lehkým užitkovým vozidlem právě mezi Škodou 1203 a Pragou V3S. Jeho volba licence, právě byla z důvodů absence podobného výrobce. Tatry, Liazky i Pragovky byly pro národní hospodářství v kategorii 5t a výše. Je to podobné, jako dnes TPCA zaplnuje prostor výroby malých městských vozidel, jež ani Škodovka v hlavním plánu nemá. Avie byla v kategorii 1,5-3 t, až později se z ní udělala i 5t.

0/0
3.6.2016 10:06

J15i34n71d38ř87i85c76h 50Š77k71o40p21e49k 4765331160395

V3S byla 3 t, ale vojenská

0/0
3.6.2016 10:40

V52l96a83d29a 65S70i96m52o83n84i96k 3609253943855

Trojka neznamá ve zkratce tonáž ..

0/0
3.6.2016 12:29

J76i19n52d48ř98i69c26h 88Š37k78o71p33e96k 4365911350295

ano, proto se to jmenuje vojenský třínunový speciál

+1/0
3.6.2016 13:15

V17l96a30d85a 28S10i18m50o51n72i27k 3889333653925

Bavíme se tu o srovnání silničních vozidel - V3S užitečná hmotnost na silnici neco málo přes 5t , 3t platí pro terén.

0/0
3.6.2016 14:18

I73v79a95n 54P89e55t96r85í13k 4964243134

Nie to vozidlo sa volá vojenský trojnápravový speciál.

+2/−1
4.6.2016 5:20

J86i70ř68í 88Č74e78r79n87ý 6658293980618

Vejtřaska byla 3 tuna v terénu, na silnici 5,5 tuny.

0/0
3.6.2016 13:01

J74i46n64d61ř82i98c41h 42Š27k55o32p61e16k 4735871420955

to nic nemění na tom, že to byl primárně terénní automobil pro armádu, zatímco Praga S5 byla primárně civilní pro silniční provoz

+2/0
3.6.2016 13:17

V20á36c48l96a83v70e52k 15P16e13t21r 2165786203750

Jaké pojmy? Přečtěte si to ještě jednou a pořádně o čem se ti dva baví ... jo a nebylo to 5 tun, ale 5,9t .....

0/0
3.6.2016 12:10

P19e29t82r 97V62a37n38ě76k 5653964600548

Nepleťte si užitečné zatížení a celkovou hmotnost.

0/0
3.6.2016 12:27

M37i50c43h51a27l 73H23o77r86s13k50y 2482976676760

škoda citigo --- 50% prodeje minivozů v čr

0/0
4.6.2016 22:11





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.