Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kamion budoucnosti už jezdí. Nejvíc paliva ušetří aerodynamika

Pět let výzkumu přineslo své výsledky. Koncept kamionu, který vyvíjelo Volvo ve spolupráci se Švédskou agenturou pro energii, má totiž až o 30 procent nižší spotřebu paliva než náklaďáky současné produkce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J27o71z69e54f 44B44e18v21i88l68a53q20u39a 9775219501441

Tak ti teďkom nevím,Karle...5 rokov vyvíjali TOTO ???8-o8-o8-o Veď to "vyvinie" študent designu za pol roka!;-O

0/0
14.6.2016 16:35

P35e28t42r 50A47g17u29l38á90r 4757548650284

No to jistě řidiči v kolonách ocení. Nebo to funguje jen při předepsané rychlosti 90km/h?

0/0
13.6.2016 21:20

J84a43n 21M67a13j58z89n32e84r 1946957126352

máte v odkazu v liště dole na tento článek napsáno "aerodinymický" :)

+2/0
9.6.2016 15:34

J87a47r93o70s94l54a86v 92H85o69r22á51k 8202514405629

Třeba to tak mají schválně. Alespoň na mě to zabralo - klikl jsem na článek jenom proto, že jsem chtěl vědět, co to slovo znamená.:-)

+6/0
9.6.2016 17:31

J67i88ř51í 91K13u34c42h52t35a 6288315279587

Holt, stále se člověk učí něco nového :-/

+1/0
10.6.2016 15:54

V40l31a40s25t59i68m35i67l 95H30n66í72k 6426252311697

Kamery místo zrcátek jsou úlet. Pohled na display místo do zrcátka znamená, že ztratíte prostorové vidění, které zrcadlo zachovává. Musíte změnit souběh očí (koukáte na blízko a ne do dálky). A musíte přeostřit vnitrooční čočky. (Pokud jste mladší 40ti let a ještě vám fungují, jinak si nasadit brýle na blízko :-P). Obyčejné mrknutí do zrcátka je daleko pohodlnější. Pochybuju, že by se řidiči zrcátek vzdali ve prospěch displejů.

+8/−1
8.6.2016 20:48

M56i61c28h36a63l 95T52o13m97á10n54e93k 9677519726

vzdaji, budou mit helmy jak na virtualni realitu, a i dopredu a do boku se budou divat pres kamery :)

0/0
9.6.2016 12:08
Foto

M37a38r61t63i39n 95P90i50š26t72o66r46a 8328788586879

Kamery zůstanou, řidič bude zrušen.

+2/0
13.6.2016 11:10

L13u72b95o73š 10M93a62š62í87n 9279416257148

Pokud si dobře vzpomínám ta skoro to samé jsem viděl v ABC před 30lety.

+1/0
8.6.2016 19:38

O73t66a 25K32r92a38t20k78y 2854359774154

Jinak toto řešení bylo vidět na výstavách o nákladních autech už před pár lety...

0/0
9.6.2016 19:21

V44i54k69t26o73r 72Š54p20i96č81k97a 6928512784

Kdyby nahradili i tahač něčím aerodynamičtějším, mohli se dočkat zajímavějších statistik :/

+3/0
8.6.2016 19:02

J73a75k72u45b 96Ř79í86h76a 4585569432531

V Evropě to zatím není reálné. Jsou pravidla na délku celé soupravy. proto Se snaží kabinu a celý tahač udělat co nejmenší, aby návěs byl co největší. To je také důvod, proč v Evropě nikdy masově nejezdily americké krásky s čumákem.

+3/0
12.6.2016 11:14

P93e67t79r 12Č76e94r89v38e54n33ý 3466889257729

Je třeba říct, že současné metody zásobování nahrávají automobilové dopravě. Obchodníci ani výrobci netvoří skladové zásoby. Vše se dováží metodou just in time, protože do dopravy nejsou započítané náklady např. na zdevastované silnice, automobilové zácpy a přemíru hluku a prachu v okolí hlavních tahů. Jinak by si rozmysleli kolikrát pojedou tam a zase zpátky. A jestli vůbec po silnici nebo nějak jinak;-€

+3/−2
8.6.2016 18:09

J31a28n 31V75á72c72l52a29v62í47k 3422876551899

Mohli by to cerstve pecivo vozit třeba vlakem...

+2/0
9.6.2016 13:43

K38a85r96e36l 72W78a14t73z18k29o 9866187647966

Vlak do každé vesnice. ;-D;-D;-D

+1/0
11.6.2016 15:52

J55a37n 85N56o71v75á60k 9645108844835

Vagón do každé rodiny! ;-D;-D;-D

+1/0
13.6.2016 12:07

K89a33r40e30l 47W23a31t14z60k52o 9566967727196

Kupé pro každého člena rodiny. ;-D;-D;-D

0/0
13.6.2016 16:23

M21i98c22h98a44l 66G18r74e96g91o75r 8896694220932

Opravdu? Co třeba silniční daň z paliva? Nebo úspora energie při výstavbě a vytápění nových skladů? Bez efektivní dopravy bychom žili ve středověku.

+1/0
13.6.2016 21:45

M34a37r10t23i45n 48V47e82j36m93o97l81a 1573211503578

To není pravda.

Ze spotřební daně na benzín/naftu, silniční daně a mýta se vybere cca 130 mld. korun.

Zpět do silnic se však dává jen okolo 30 mld.

Takže si každý sakra rozmyslí zbytečné cesty, čas na cestě a další náklady - a samozřejmě vše promítne do ceny která není nijak dotovaná a přesto se to vyplatí.

Kuriózní je, že se z toho ještě doplácí na vlaky asi 20 mld. které jsou sami osobě naprosto neživotaschopné.

Navíc když se člověk podívá jakou ohromnou infrastrukturu železnice potřebuje. (to nejsou jen koleje, ale sloupy pro elektřinou podél celé tratě, elektrické vedení, zabezpečení, nádraží, překladiště, přejezdy, podjezdy, tunely, mosty atd.) Toto všechno se musí vyrobit a složitě udržovat. Tak zjistíte že provoz železnice je proti silnici neuvěřitelně neekologický a neefektivní.

Just in time je jeden z největších ekologických přínosů vůbec. Nemusíte stavět sklady, vytápět je, chladit, udržovat, zabírat zemědělskou půdu, zabezpečovat. manipulovat 2 x se zbožím atd.

0/0
15.6.2016 9:37

P63e76t45r 72Č62e61r30v43e75n19ý 3916419647399

Víte jak omezit spotřebu současných kamionů o 30% bez dodatečných nákladů? No přece omezením jejich provozu o 30%;-D

+1/−1
8.6.2016 18:02

M76a11r37t79i32n 52N42e60b33e70s37k72ý 7286100617192

Takže o 30% snížíte i svou vlastní spotřebu, třeba potravin a spotřebního zboží? Do vaší prodejny vedou koleje?

+5/0
9.6.2016 11:46

P96a33v49e37l 98Ř54a96p58e41k 7132936339145

"Kamion budoucnosti"

Doufám, že v budoucnosti už žádné kamiony nebudou a zboží se bude dopravovat způsobem, který nebude tolik zatěžovat okolí.

+5/−1
8.6.2016 12:13
Foto

M52i17c82h52a58l 92N70a12j34m68a17n 7959403156170

A ten způsob je jaký?

+6/0
8.6.2016 14:57

P98e44t60r 67Č34e78r84v52e13n65ý 3846789517949

Pro malé zásilky drony, pro střední vlaky a pro ty největší přece lodě:-) A to nemluvím o variantách, jako je potrubní pošta;-)

0/−6
8.6.2016 18:01

V75l37a28s38t18i25m86i83l 23H35n39í59k 6836372251527

Nic nemůže zatížit okolí víc, než drony. Navrhuju poslíčky pěší nebo na kolech.

+4/0
8.6.2016 20:27

M96a92r46t96i24n 79N44e69b53e28s98k13ý 7276670787502

Navrhuji využít nezaměstnané na donášku zboží do prodejen a patřičný počet úředníků, kteří je budou hlídat, aby to nerozkradli. To už je tak blbé, že by se to mohlo ujmout.

+4/0
9.6.2016 11:48

J74a36n 96V50á78c87l24a28v33í85k 3182316181499

Co cimrmanovska delostrelecka posta?

+5/0
9.6.2016 13:44

J50a68n 10N16o72v48á81k 9365248404675

Když si nechám dovézt pračku nebo lednici, je to malá střední nebo velká zásilka? ;-D

0/0
13.6.2016 12:08

J73a20n 19L22á69n26i43k 7831644321860

no podstatné je, aby Vám ji přivezli domů vlakem nebo nejhůře na kole.

0/0
14.6.2016 11:07

I86r46e64n82a 74P23l21a15c58h36e29t13k59o97v96á 1546284966230

Měli jsme na firmě pana šoféra co jezdil pod 25litru nafty na 100km a pak spoustu dalších, kteří se ani nepřiblížili k 27 litrový hranici s to jezdili s lehčím nákladem. Když máte těžkou nohu, aerodynamika nezmůže nic

+2/0
7.6.2016 15:23
Foto

M95i38c75h67a78l 12N57a16j51m34a65n 7859623636310

To je ale objev ;-D.

+6/0
7.6.2016 15:28

P45e33t96r35a 70D31v65o14ř48á70k59o20v24á 1250964451709

Pan šofér asi neměl pro naftu odbyt, jako ostaní;-)

+19/0
8.6.2016 13:08

L14u36k57á20š 77O84u79t26ě16ř68i80c91k49ý 7652484377

Kvízová pro autora popisků k fotkám... JAKÝ JE ROZDÍL MEZI PRÍVĚSEM A NÁVĚSEM? Protože v tomto případě se rozhodně o PŘÍVĚS nejedná... 😃

+6/0
7.6.2016 14:39

D62a72n56i92e36l 91K93r91i89š15k17a 5678867410198

Pokud by kamion měl čumák a ne trambusovou kabinu šel by udělat ještě aerodynamičtější. Bohužel by se tím asi neúměrně zvětšil potřebný prostor pro zatáčení soupravy.

+6/−1
7.6.2016 12:07
Foto

M15i63c61h58a15l 52N52a59j52m79a28n 7119493726630

Prostor pro zatáčení by to mělo úplně stejný, protože celkové rozměry soupravy a uspořádání podvozku by bylo totožné. Jen by se o délku čumáku zkrátil prostor pro náklad - a to je ten hlavní problém.

+3/−1
7.6.2016 14:23
Foto

J81i31ř32í 56D50v68o13ř19á77k 5205449670158

Mají delší rozvor .

0/0
7.6.2016 16:27

P69e26t92r 84M96a62r27š40o90u60n 5955838126306

kamiony jsou celé krabice, aby byl co nejdelší prostor pro náklad. tuším, že jsem někde četl, že je dána celková délka vozidla. Takže pokud by to šlo, dělali by výrobci nejraději kabinu dlouhou třeba jen 20cm a firmy zaměstnávali placatý řidiče ;-)

+2/0
8.6.2016 1:37

P75e74t34r 51Š31i37l18h82a84n 7218452727153

"nově vyvinuté pneumatiky s nižším valivým odporem"

Proč už je nevyvinuli dřív?

+1/−10
7.6.2016 12:02

M95i84c50h24a46l 47T81a42l59s94k31ý 7478328410718

protože se dnes jezdí na těch z roku 1923.

Proč nebyl televize už v 17. století? Proč nebyl nový suberb v roce 1975?

Proč pokládáte tak stupidní otázku?

+18/0
7.6.2016 12:46

J30o35s47e54f 30H92á38j83e35k 6888160599312

Proč už dávno nepoužíváme warpový pohon? :-)

+13/0
7.6.2016 13:06

J84a15n 56K22r90i66e41g89l75e23r 4571127685696

ja bych skocil rovnou na warp 5, protoze warp 4 je uz zastaraly ;-D

+3/0
7.6.2016 21:52

V79o52j85t29a 88Š65e86f57l47e65r 7255782753216

Na rozdíl od pánů vám odpovím, protože celá tahle pneumatika je jen marketingový nesmysl, z kategorie moderních EU aut, které jezdí na 1.5l a v reálně žerou i trávu kolem silnice. Můžete mít pneumatiku s malým odporem, ale ta nebude držet stupu a bude problém na ní zabrzdit, nebo můžete mít pneumatiku s dobrými jízdními a brzdnými vlastnostmi, ale ta zase nebude mít malý odpor při jízdě, obojí je technicky nesmysl. to je celé. Valivý odpor pneumatiky dělá směs z které je vyrobena, její stupeň nahuštění a vzorek, na vzorek se můžete vybodnout, ale nesmíte pak jezdit na vodě, pneumatiku můžete nahustit více, tím snížit styčnou plochu, ale auto pak bude blbě brzdit a nebude mít požadovanou astabilitu. atd.

+16/0
7.6.2016 14:38

S58t61a17n86i25s96l36a12v 82C39h80y90t51r95a 3174763457849

A pak tu nemáme docela důežité informace. Kolik taková guma stojí a kolik se na ní najede km. Tohle ale nějaký výzkum vůbec neřeší. Dopravce ale ano.

Jinak musím s panem Šeflerem plně souhlasit.

+6/0
7.6.2016 15:01

J59i22ř84í 96S16c98h50w71a73c47h 8498414428246

není to žádný marketingový nesmysl, je to konstrukce pneu, která upřednostňuje (vylepšuje) jeden parametr na úkor jiných parametrů, které jsou zase o něco horší (sám to následně popisuješ). Ty pneumatiky samozřejmě nějak brzdí, nějak drží na silnici, sice o něco hůř ale brzdí a drží. Jsou tam rozdíly stejně jako třeba mezi lacinou Barumkou a drahou Michelinkou první drží hůře druha lépe....;-)

0/0
7.6.2016 16:23
Foto

J54i81ř37í 67D35v42o14ř41á67k 5965229150378

Před asi patnácti lety jsem řešil zvýšenou spotřebu u nákladních aut jednoho zákazníka . Ve finále to bylo přezutím na jinou " levnější " značku . Sice to byl nárust asi o deset , patnáct procent , ale asi deset aut , spotřeba kolem třiceti , a zhruba stodvacet tisíc km na jedno auto za rok . To už je vcelku balík . Minimálně pro toho dopravce .

0/0
7.6.2016 17:18

J47i68ř79í 79K11o79c64u66r90e24k 6525614665248

Proč vůbec bartři Mišelinové vyvíjeli pneumatiku, když to mohl udělat někdo jiný mnohem dřív?

+1/0
7.6.2016 15:36

J51i58ř86í 70K49a25r36o18u23b 5374802442404

Že jo, třeba pan John Boyd Dunlop .

0/0
12.6.2016 18:35

A53l91o25i72s 91S77t61a80r91ý 3929459687752

Koukám, že se bude dozadu pěkně naskakovat a bude tam i klid na práci.

+19/0
7.6.2016 11:50

J75a33r39o39s75l11a20v 90L55e53b95e56d96a 3786299347410

Že se s tím pářou, když Björk stejně všechna auta zakáže ;-D

+13/0
7.6.2016 11:47

V97o45j70t36a 72Š50e27f32l73e10r 7855322573236

Já bych měl takový nápad , přináší mnohem vyšší úspory.

Podle EU se na poli za Lidlem pěstuje řepka a brambory pro Lidl se pěstují na poli v Egyptě. co to změnit a místo řepkového svinstva zasadit brambory, nebudou se muset vozit z Egypta a úspora paliva bude obrovská zvláště pokud další ušetřím tím, že nebudu pěstovat to řepkové svinstvo. Celkem zde mám ušetřeno spoustu tunokilometru a jediný výzkum mi zabral cca 10s.Podstatou výzkumu bylo , konstatování faktu, že EU a ČR ovládli ti nejhloupější z nás.

+55/−2
7.6.2016 11:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.