Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kamion budoucnosti už jezdí. Nejvíc paliva ušetří aerodynamika

Pět let výzkumu přineslo své výsledky. Koncept kamionu, který vyvíjelo Volvo ve spolupráci se Švédskou agenturou pro energii, má totiž až o 30 procent nižší spotřebu paliva než náklaďáky současné produkce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J18o93z22e10f 31B51e69v66i53l30a40q87u79a 9555919911931

Tak ti teďkom nevím,Karle...5 rokov vyvíjali TOTO ???8-o8-o8-o Veď to "vyvinie" študent designu za pol roka!;-O

0/0
14.6.2016 16:35

P57e71t98r 35A24g16u12l83á83r 4167668270254

No to jistě řidiči v kolonách ocení. Nebo to funguje jen při předepsané rychlosti 90km/h?

0/0
13.6.2016 21:20

J60a32n 20M60a52j17z88n65e62r 1466637426592

máte v odkazu v liště dole na tento článek napsáno "aerodinymický" :)

+2/0
9.6.2016 15:34

J38a76r83o50s75l29a39v 22H37o79r93á87k 8192254465459

Třeba to tak mají schválně. Alespoň na mě to zabralo - klikl jsem na článek jenom proto, že jsem chtěl vědět, co to slovo znamená.:-)

+6/0
9.6.2016 17:31

J31i26ř51í 94K31u19c81h80t58a 6298785499267

Holt, stále se člověk učí něco nového :-/

+1/0
10.6.2016 15:54

V60l91a31s64t27i60m57i80l 65H72n90í44k 6866912851397

Kamery místo zrcátek jsou úlet. Pohled na display místo do zrcátka znamená, že ztratíte prostorové vidění, které zrcadlo zachovává. Musíte změnit souběh očí (koukáte na blízko a ne do dálky). A musíte přeostřit vnitrooční čočky. (Pokud jste mladší 40ti let a ještě vám fungují, jinak si nasadit brýle na blízko :-P). Obyčejné mrknutí do zrcátka je daleko pohodlnější. Pochybuju, že by se řidiči zrcátek vzdali ve prospěch displejů.

+8/−1
8.6.2016 20:48

M16i43c70h38a24l 85T97o42m48á96n94e48k 9537649336

vzdaji, budou mit helmy jak na virtualni realitu, a i dopredu a do boku se budou divat pres kamery :)

0/0
9.6.2016 12:08
Foto

M87a77r34t83i10n 41P26i57š93t59o49r60a 8778148856329

Kamery zůstanou, řidič bude zrušen.

+2/0
13.6.2016 11:10

L89u93b28o23š 45M78a86š85í74n 9939886267308

Pokud si dobře vzpomínám ta skoro to samé jsem viděl v ABC před 30lety.

+1/0
8.6.2016 19:38

O65t19a 37K11r49a13t66k61y 2174859974884

Jinak toto řešení bylo vidět na výstavách o nákladních autech už před pár lety...

0/0
9.6.2016 19:21

V75i78k73t35o29r 38Š61p74i14č53k35a 6518862184

Kdyby nahradili i tahač něčím aerodynamičtějším, mohli se dočkat zajímavějších statistik :/

+3/0
8.6.2016 19:02

J89a47k19u15b 52Ř10í37h38a 4505229582381

V Evropě to zatím není reálné. Jsou pravidla na délku celé soupravy. proto Se snaží kabinu a celý tahač udělat co nejmenší, aby návěs byl co největší. To je také důvod, proč v Evropě nikdy masově nejezdily americké krásky s čumákem.

+3/0
12.6.2016 11:14

P10e29t69r 81Č18e30r33v59e12n17ý 3226489737609

Je třeba říct, že současné metody zásobování nahrávají automobilové dopravě. Obchodníci ani výrobci netvoří skladové zásoby. Vše se dováží metodou just in time, protože do dopravy nejsou započítané náklady např. na zdevastované silnice, automobilové zácpy a přemíru hluku a prachu v okolí hlavních tahů. Jinak by si rozmysleli kolikrát pojedou tam a zase zpátky. A jestli vůbec po silnici nebo nějak jinak;-€

+3/−2
8.6.2016 18:09

J63a54n 60V64á12c59l61a94v75í24k 3972796541879

Mohli by to cerstve pecivo vozit třeba vlakem...

+2/0
9.6.2016 13:43

K57a47r38e61l 75W90a37t42z14k32o 9456147277366

Vlak do každé vesnice. ;-D;-D;-D

+1/0
11.6.2016 15:52

J15a82n 35N69o41v91á45k 9815768844205

Vagón do každé rodiny! ;-D;-D;-D

+1/0
13.6.2016 12:07

K98a75r15e52l 55W83a37t74z44k12o 9636777607716

Kupé pro každého člena rodiny. ;-D;-D;-D

0/0
13.6.2016 16:23

M82i32c31h50a37l 28G96r41e35g88o92r 8876374480622

Opravdu? Co třeba silniční daň z paliva? Nebo úspora energie při výstavbě a vytápění nových skladů? Bez efektivní dopravy bychom žili ve středověku.

+1/0
13.6.2016 21:45

M51a74r69t53i51n 76V24e32j88m58o48l17a 1393821343518

To není pravda.

Ze spotřební daně na benzín/naftu, silniční daně a mýta se vybere cca 130 mld. korun.

Zpět do silnic se však dává jen okolo 30 mld.

Takže si každý sakra rozmyslí zbytečné cesty, čas na cestě a další náklady - a samozřejmě vše promítne do ceny která není nijak dotovaná a přesto se to vyplatí.

Kuriózní je, že se z toho ještě doplácí na vlaky asi 20 mld. které jsou sami osobě naprosto neživotaschopné.

Navíc když se člověk podívá jakou ohromnou infrastrukturu železnice potřebuje. (to nejsou jen koleje, ale sloupy pro elektřinou podél celé tratě, elektrické vedení, zabezpečení, nádraží, překladiště, přejezdy, podjezdy, tunely, mosty atd.) Toto všechno se musí vyrobit a složitě udržovat. Tak zjistíte že provoz železnice je proti silnici neuvěřitelně neekologický a neefektivní.

Just in time je jeden z největších ekologických přínosů vůbec. Nemusíte stavět sklady, vytápět je, chladit, udržovat, zabírat zemědělskou půdu, zabezpečovat. manipulovat 2 x se zbožím atd.

0/0
15.6.2016 9:37

P14e74t97r 57Č68e24r41v49e65n22ý 3676509267599

Víte jak omezit spotřebu současných kamionů o 30% bez dodatečných nákladů? No přece omezením jejich provozu o 30%;-D

+1/−1
8.6.2016 18:02

M67a55r88t21i91n 36N92e34b18e94s67k98ý 7426900887212

Takže o 30% snížíte i svou vlastní spotřebu, třeba potravin a spotřebního zboží? Do vaší prodejny vedou koleje?

+5/0
9.6.2016 11:46

P67a58v11e47l 87Ř22a39p89e93k 7372436309865

"Kamion budoucnosti"

Doufám, že v budoucnosti už žádné kamiony nebudou a zboží se bude dopravovat způsobem, který nebude tolik zatěžovat okolí.

+5/−1
8.6.2016 12:13
Foto

M38i19c73h16a38l 90N91a27j27m89a96n 7579783656120

A ten způsob je jaký?

+6/0
8.6.2016 14:57

P89e68t80r 49Č59e54r54v18e49n78ý 3706549267989

Pro malé zásilky drony, pro střední vlaky a pro ty největší přece lodě:-) A to nemluvím o variantách, jako je potrubní pošta;-)

0/−6
8.6.2016 18:01

V27l63a91s71t47i79m85i92l 92H14n10í95k 6926492671137

Nic nemůže zatížit okolí víc, než drony. Navrhuju poslíčky pěší nebo na kolech.

+4/0
8.6.2016 20:27

M88a19r56t36i98n 34N55e93b69e41s82k10ý 7346370667462

Navrhuji využít nezaměstnané na donášku zboží do prodejen a patřičný počet úředníků, kteří je budou hlídat, aby to nerozkradli. To už je tak blbé, že by se to mohlo ujmout.

+4/0
9.6.2016 11:48

J75a27n 10V35á14c84l41a85v26í95k 3752766491639

Co cimrmanovska delostrelecka posta?

+5/0
9.6.2016 13:44

J60a15n 49N45o88v61á97k 9885988924175

Když si nechám dovézt pračku nebo lednici, je to malá střední nebo velká zásilka? ;-D

0/0
13.6.2016 12:08

J97a12n 16L96á84n68i65k 7461634291740

no podstatné je, aby Vám ji přivezli domů vlakem nebo nejhůře na kole.

0/0
14.6.2016 11:07

I48r42e98n14a 77P69l20a13c58h78e53t16k79o76v59á 1876474146480

Měli jsme na firmě pana šoféra co jezdil pod 25litru nafty na 100km a pak spoustu dalších, kteří se ani nepřiblížili k 27 litrový hranici s to jezdili s lehčím nákladem. Když máte těžkou nohu, aerodynamika nezmůže nic

+2/0
7.6.2016 15:23
Foto

M86i28c17h27a15l 82N34a88j40m36a19n 7409853436850

To je ale objev ;-D.

+6/0
7.6.2016 15:28

P65e17t46r84a 83D37v77o95ř44á38k54o94v35á 1290354801279

Pan šofér asi neměl pro naftu odbyt, jako ostaní;-)

+19/0
8.6.2016 13:08

L41u24k42á56š 41O24u92t30ě52ř80i79c75k48ý 7482674717

Kvízová pro autora popisků k fotkám... JAKÝ JE ROZDÍL MEZI PRÍVĚSEM A NÁVĚSEM? Protože v tomto případě se rozhodně o PŘÍVĚS nejedná... 😃

+6/0
7.6.2016 14:39

D93a21n52i50e61l 30K20r18i31š72k87a 5608867980698

Pokud by kamion měl čumák a ne trambusovou kabinu šel by udělat ještě aerodynamičtější. Bohužel by se tím asi neúměrně zvětšil potřebný prostor pro zatáčení soupravy.

+6/−1
7.6.2016 12:07
Foto

M14i54c90h97a70l 10N38a34j92m52a63n 7419553976290

Prostor pro zatáčení by to mělo úplně stejný, protože celkové rozměry soupravy a uspořádání podvozku by bylo totožné. Jen by se o délku čumáku zkrátil prostor pro náklad - a to je ten hlavní problém.

+3/−1
7.6.2016 14:23
Foto

J94i89ř85í 33D41v17o82ř39á64k 5215139340358

Mají delší rozvor .

0/0
7.6.2016 16:27

P68e35t42r 42M52a21r74š30o56u49n 5965708646866

kamiony jsou celé krabice, aby byl co nejdelší prostor pro náklad. tuším, že jsem někde četl, že je dána celková délka vozidla. Takže pokud by to šlo, dělali by výrobci nejraději kabinu dlouhou třeba jen 20cm a firmy zaměstnávali placatý řidiče ;-)

+2/0
8.6.2016 1:37

P58e97t96r 87Š64i20l11h76a97n 7738632677613

"nově vyvinuté pneumatiky s nižším valivým odporem"

Proč už je nevyvinuli dřív?

+1/−10
7.6.2016 12:02

M31i25c35h85a66l 75T13a64l66s20k31ý 7878438320978

protože se dnes jezdí na těch z roku 1923.

Proč nebyl televize už v 17. století? Proč nebyl nový suberb v roce 1975?

Proč pokládáte tak stupidní otázku?

+18/0
7.6.2016 12:46

J48o50s88e61f 75H30á33j41e67k 6328480249332

Proč už dávno nepoužíváme warpový pohon? :-)

+13/0
7.6.2016 13:06

J91a37n 67K78r84i59e53g15l30e62r 4391947615316

ja bych skocil rovnou na warp 5, protoze warp 4 je uz zastaraly ;-D

+3/0
7.6.2016 21:52

V91o87j75t98a 31Š87e13f38l56e84r 7115912403976

Na rozdíl od pánů vám odpovím, protože celá tahle pneumatika je jen marketingový nesmysl, z kategorie moderních EU aut, které jezdí na 1.5l a v reálně žerou i trávu kolem silnice. Můžete mít pneumatiku s malým odporem, ale ta nebude držet stupu a bude problém na ní zabrzdit, nebo můžete mít pneumatiku s dobrými jízdními a brzdnými vlastnostmi, ale ta zase nebude mít malý odpor při jízdě, obojí je technicky nesmysl. to je celé. Valivý odpor pneumatiky dělá směs z které je vyrobena, její stupeň nahuštění a vzorek, na vzorek se můžete vybodnout, ale nesmíte pak jezdit na vodě, pneumatiku můžete nahustit více, tím snížit styčnou plochu, ale auto pak bude blbě brzdit a nebude mít požadovanou astabilitu. atd.

+16/0
7.6.2016 14:38

S82t67a63n28i61s79l72a39v 51C51h13y83t77r91a 3274863587669

A pak tu nemáme docela důežité informace. Kolik taková guma stojí a kolik se na ní najede km. Tohle ale nějaký výzkum vůbec neřeší. Dopravce ale ano.

Jinak musím s panem Šeflerem plně souhlasit.

+6/0
7.6.2016 15:01

J23i97ř41í 53S90c32h27w36a30c62h 8798814768916

není to žádný marketingový nesmysl, je to konstrukce pneu, která upřednostňuje (vylepšuje) jeden parametr na úkor jiných parametrů, které jsou zase o něco horší (sám to následně popisuješ). Ty pneumatiky samozřejmě nějak brzdí, nějak drží na silnici, sice o něco hůř ale brzdí a drží. Jsou tam rozdíly stejně jako třeba mezi lacinou Barumkou a drahou Michelinkou první drží hůře druha lépe....;-)

0/0
7.6.2016 16:23
Foto

J28i55ř32í 62D98v21o43ř80á58k 5615459340958

Před asi patnácti lety jsem řešil zvýšenou spotřebu u nákladních aut jednoho zákazníka . Ve finále to bylo přezutím na jinou " levnější " značku . Sice to byl nárust asi o deset , patnáct procent , ale asi deset aut , spotřeba kolem třiceti , a zhruba stodvacet tisíc km na jedno auto za rok . To už je vcelku balík . Minimálně pro toho dopravce .

0/0
7.6.2016 17:18

J46i19ř20í 21K69o35c44u77r41e65k 6395764405108

Proč vůbec bartři Mišelinové vyvíjeli pneumatiku, když to mohl udělat někdo jiný mnohem dřív?

+1/0
7.6.2016 15:36

J34i59ř19í 58K69a74r20o64u32b 5694632862474

Že jo, třeba pan John Boyd Dunlop .

0/0
12.6.2016 18:35

A32l42o49i78s 18S65t36a79r27ý 3209519197552

Koukám, že se bude dozadu pěkně naskakovat a bude tam i klid na práci.

+19/0
7.6.2016 11:50

J41a24r85o88s91l84a68v 20L18e31b48e12d75a 3596849817850

Že se s tím pářou, když Björk stejně všechna auta zakáže ;-D

+13/0
7.6.2016 11:47

V49o56j81t87a 21Š45e91f86l31e20r 7135302173496

Já bych měl takový nápad , přináší mnohem vyšší úspory.

Podle EU se na poli za Lidlem pěstuje řepka a brambory pro Lidl se pěstují na poli v Egyptě. co to změnit a místo řepkového svinstva zasadit brambory, nebudou se muset vozit z Egypta a úspora paliva bude obrovská zvláště pokud další ušetřím tím, že nebudu pěstovat to řepkové svinstvo. Celkem zde mám ušetřeno spoustu tunokilometru a jediný výzkum mi zabral cca 10s.Podstatou výzkumu bylo , konstatování faktu, že EU a ČR ovládli ti nejhloupější z nás.

+55/−2
7.6.2016 11:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.