Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kamion budoucnosti už jezdí. Nejvíc paliva ušetří aerodynamika

Pět let výzkumu přineslo své výsledky. Koncept kamionu, který vyvíjelo Volvo ve spolupráci se Švédskou agenturou pro energii, má totiž až o 30 procent nižší spotřebu paliva než náklaďáky současné produkce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J14o28z25e89f 70B64e49v20i84l96a87q82u73a 9965279451211

Tak ti teďkom nevím,Karle...5 rokov vyvíjali TOTO ???8-o8-o8-o Veď to "vyvinie" študent designu za pol roka!;-O

0/0
14.6.2016 16:35

P23e22t62r 97A54g86u78l13á57r 4257698310754

No to jistě řidiči v kolonách ocení. Nebo to funguje jen při předepsané rychlosti 90km/h?

0/0
13.6.2016 21:20

J50a69n 39M43a85j43z45n23e57r 1606847176342

máte v odkazu v liště dole na tento článek napsáno "aerodinymický" :)

+2/0
9.6.2016 15:34

J97a77r63o58s34l67a60v 75H75o94r11á49k 8582404465859

Třeba to tak mají schválně. Alespoň na mě to zabralo - klikl jsem na článek jenom proto, že jsem chtěl vědět, co to slovo znamená.:-)

+6/0
9.6.2016 17:31

J23i49ř79í 87K18u56c28h53t39a 6218825109977

Holt, stále se člověk učí něco nového :-/

+1/0
10.6.2016 15:54

V65l60a76s89t30i88m10i49l 98H90n11í70k 6106732731387

Kamery místo zrcátek jsou úlet. Pohled na display místo do zrcátka znamená, že ztratíte prostorové vidění, které zrcadlo zachovává. Musíte změnit souběh očí (koukáte na blízko a ne do dálky). A musíte přeostřit vnitrooční čočky. (Pokud jste mladší 40ti let a ještě vám fungují, jinak si nasadit brýle na blízko :-P). Obyčejné mrknutí do zrcátka je daleko pohodlnější. Pochybuju, že by se řidiči zrcátek vzdali ve prospěch displejů.

+8/−1
8.6.2016 20:48

M92i36c12h98a36l 44T21o15m29á25n50e58k 9197289226

vzdaji, budou mit helmy jak na virtualni realitu, a i dopredu a do boku se budou divat pres kamery :)

0/0
9.6.2016 12:08
Foto

M84a60r77t19i43n 33P59i38š51t45o45r24a 8578788276179

Kamery zůstanou, řidič bude zrušen.

+2/0
13.6.2016 11:10

L81u53b24o46š 84M80a10š70í30n 9489716707148

Pokud si dobře vzpomínám ta skoro to samé jsem viděl v ABC před 30lety.

+1/0
8.6.2016 19:38

O47t50a 39K79r77a26t19k31y 2644409154434

Jinak toto řešení bylo vidět na výstavách o nákladních autech už před pár lety...

0/0
9.6.2016 19:21

V97i60k62t89o30r 62Š35p11i18č68k15a 6938812374

Kdyby nahradili i tahač něčím aerodynamičtějším, mohli se dočkat zajímavějších statistik :/

+3/0
8.6.2016 19:02

J13a59k16u88b 94Ř60í87h33a 4135939152431

V Evropě to zatím není reálné. Jsou pravidla na délku celé soupravy. proto Se snaží kabinu a celý tahač udělat co nejmenší, aby návěs byl co největší. To je také důvod, proč v Evropě nikdy masově nejezdily americké krásky s čumákem.

+3/0
12.6.2016 11:14

P78e62t17r 84Č27e23r19v12e85n29ý 3476799107849

Je třeba říct, že současné metody zásobování nahrávají automobilové dopravě. Obchodníci ani výrobci netvoří skladové zásoby. Vše se dováží metodou just in time, protože do dopravy nejsou započítané náklady např. na zdevastované silnice, automobilové zácpy a přemíru hluku a prachu v okolí hlavních tahů. Jinak by si rozmysleli kolikrát pojedou tam a zase zpátky. A jestli vůbec po silnici nebo nějak jinak;-€

+3/−2
8.6.2016 18:09

J46a68n 95V78á45c45l97a50v22í59k 3252756451539

Mohli by to cerstve pecivo vozit třeba vlakem...

+2/0
9.6.2016 13:43

K54a73r57e68l 83W85a83t72z93k32o 9516907847786

Vlak do každé vesnice. ;-D;-D;-D

+1/0
11.6.2016 15:52

J50a82n 22N36o87v19á24k 9295378344585

Vagón do každé rodiny! ;-D;-D;-D

+1/0
13.6.2016 12:07

K69a45r38e50l 57W69a50t77z65k57o 9216717777946

Kupé pro každého člena rodiny. ;-D;-D;-D

0/0
13.6.2016 16:23

M23i11c73h74a73l 36G53r60e28g98o38r 8466874860352

Opravdu? Co třeba silniční daň z paliva? Nebo úspora energie při výstavbě a vytápění nových skladů? Bez efektivní dopravy bychom žili ve středověku.

+1/0
13.6.2016 21:45

M39a35r46t33i20n 23V50e54j31m46o61l10a 1233281313398

To není pravda.

Ze spotřební daně na benzín/naftu, silniční daně a mýta se vybere cca 130 mld. korun.

Zpět do silnic se však dává jen okolo 30 mld.

Takže si každý sakra rozmyslí zbytečné cesty, čas na cestě a další náklady - a samozřejmě vše promítne do ceny která není nijak dotovaná a přesto se to vyplatí.

Kuriózní je, že se z toho ještě doplácí na vlaky asi 20 mld. které jsou sami osobě naprosto neživotaschopné.

Navíc když se člověk podívá jakou ohromnou infrastrukturu železnice potřebuje. (to nejsou jen koleje, ale sloupy pro elektřinou podél celé tratě, elektrické vedení, zabezpečení, nádraží, překladiště, přejezdy, podjezdy, tunely, mosty atd.) Toto všechno se musí vyrobit a složitě udržovat. Tak zjistíte že provoz železnice je proti silnici neuvěřitelně neekologický a neefektivní.

Just in time je jeden z největších ekologických přínosů vůbec. Nemusíte stavět sklady, vytápět je, chladit, udržovat, zabírat zemědělskou půdu, zabezpečovat. manipulovat 2 x se zbožím atd.

0/0
15.6.2016 9:37

P21e43t40r 74Č17e50r53v62e96n14ý 3196269387229

Víte jak omezit spotřebu současných kamionů o 30% bez dodatečných nákladů? No přece omezením jejich provozu o 30%;-D

+1/−1
8.6.2016 18:02

M20a80r63t51i35n 32N73e48b67e81s72k55ý 7516380217352

Takže o 30% snížíte i svou vlastní spotřebu, třeba potravin a spotřebního zboží? Do vaší prodejny vedou koleje?

+5/0
9.6.2016 11:46

P39a41v96e69l 26Ř13a57p22e28k 7882806829355

"Kamion budoucnosti"

Doufám, že v budoucnosti už žádné kamiony nebudou a zboží se bude dopravovat způsobem, který nebude tolik zatěžovat okolí.

+5/−1
8.6.2016 12:13
Foto

M15i13c33h26a19l 35N79a46j70m92a98n 7649713746580

A ten způsob je jaký?

+6/0
8.6.2016 14:57

P12e60t97r 25Č51e70r73v77e29n68ý 3946179337519

Pro malé zásilky drony, pro střední vlaky a pro ty největší přece lodě:-) A to nemluvím o variantách, jako je potrubní pošta;-)

0/−6
8.6.2016 18:01

V33l46a50s89t22i62m77i48l 39H41n12í40k 6886672471977

Nic nemůže zatížit okolí víc, než drony. Navrhuju poslíčky pěší nebo na kolech.

+4/0
8.6.2016 20:27

M14a54r37t98i20n 66N89e64b41e64s40k35ý 7146570247282

Navrhuji využít nezaměstnané na donášku zboží do prodejen a patřičný počet úředníků, kteří je budou hlídat, aby to nerozkradli. To už je tak blbé, že by se to mohlo ujmout.

+4/0
9.6.2016 11:48

J56a93n 47V56á57c73l58a22v79í62k 3312666231209

Co cimrmanovska delostrelecka posta?

+5/0
9.6.2016 13:44

J80a15n 40N31o63v49á78k 9335418654555

Když si nechám dovézt pračku nebo lednici, je to malá střední nebo velká zásilka? ;-D

0/0
13.6.2016 12:08

J85a58n 57L31á52n43i80k 7261824831940

no podstatné je, aby Vám ji přivezli domů vlakem nebo nejhůře na kole.

0/0
14.6.2016 11:07

I30r90e49n39a 94P24l28a56c44h33e51t30k82o35v93á 3824934730497

Měli jsme na firmě pana šoféra co jezdil pod 25litru nafty na 100km a pak spoustu dalších, kteří se ani nepřiblížili k 27 litrový hranici s to jezdili s lehčím nákladem. Když máte těžkou nohu, aerodynamika nezmůže nic

+2/0
7.6.2016 15:23
Foto

M32i62c81h10a71l 25N10a90j37m29a49n 7499393366850

To je ale objev ;-D.

+6/0
7.6.2016 15:28

P84e48t80r33a 54D64v14o83ř30á32k44o37v74á 1950574601869

Pan šofér asi neměl pro naftu odbyt, jako ostaní;-)

+19/0
8.6.2016 13:08

L52u43k60á41š 48O90u77t24ě93ř32i90c37k94ý 7832214937

Kvízová pro autora popisků k fotkám... JAKÝ JE ROZDÍL MEZI PRÍVĚSEM A NÁVĚSEM? Protože v tomto případě se rozhodně o PŘÍVĚS nejedná... 😃

+6/0
7.6.2016 14:39

D96a49n55i11e69l 29K83r28i77š60k77a 5378877350948

Pokud by kamion měl čumák a ne trambusovou kabinu šel by udělat ještě aerodynamičtější. Bohužel by se tím asi neúměrně zvětšil potřebný prostor pro zatáčení soupravy.

+6/−1
7.6.2016 12:07
Foto

M79i67c61h96a95l 74N53a46j57m13a19n 7599413236560

Prostor pro zatáčení by to mělo úplně stejný, protože celkové rozměry soupravy a uspořádání podvozku by bylo totožné. Jen by se o délku čumáku zkrátil prostor pro náklad - a to je ten hlavní problém.

+3/−1
7.6.2016 14:23
Foto

J35i47ř32í 43D77v55o12ř58á27k 5325589420638

Mají delší rozvor .

0/0
7.6.2016 16:27

P22e50t35r 67M37a21r68š42o86u24n 5285528136966

kamiony jsou celé krabice, aby byl co nejdelší prostor pro náklad. tuším, že jsem někde četl, že je dána celková délka vozidla. Takže pokud by to šlo, dělali by výrobci nejraději kabinu dlouhou třeba jen 20cm a firmy zaměstnávali placatý řidiče ;-)

+2/0
8.6.2016 1:37

P97e60t69r 52Š14i30l34h39a14n 7548572497773

"nově vyvinuté pneumatiky s nižším valivým odporem"

Proč už je nevyvinuli dřív?

+1/−10
7.6.2016 12:02

M19i44c73h46a42l 89T58a44l61s82k90ý 7148128870928

protože se dnes jezdí na těch z roku 1923.

Proč nebyl televize už v 17. století? Proč nebyl nový suberb v roce 1975?

Proč pokládáte tak stupidní otázku?

+18/0
7.6.2016 12:46

J60o17s24e34f 52H14á60j65e62k 6168370429622

Proč už dávno nepoužíváme warpový pohon? :-)

+13/0
7.6.2016 13:06

J82a46n 80K20r86i43e59g96l22e77r 4851617535616

ja bych skocil rovnou na warp 5, protoze warp 4 je uz zastaraly ;-D

+3/0
7.6.2016 21:52

V45o76j77t47a 12Š42e41f77l95e40r 7325962723576

Na rozdíl od pánů vám odpovím, protože celá tahle pneumatika je jen marketingový nesmysl, z kategorie moderních EU aut, které jezdí na 1.5l a v reálně žerou i trávu kolem silnice. Můžete mít pneumatiku s malým odporem, ale ta nebude držet stupu a bude problém na ní zabrzdit, nebo můžete mít pneumatiku s dobrými jízdními a brzdnými vlastnostmi, ale ta zase nebude mít malý odpor při jízdě, obojí je technicky nesmysl. to je celé. Valivý odpor pneumatiky dělá směs z které je vyrobena, její stupeň nahuštění a vzorek, na vzorek se můžete vybodnout, ale nesmíte pak jezdit na vodě, pneumatiku můžete nahustit více, tím snížit styčnou plochu, ale auto pak bude blbě brzdit a nebude mít požadovanou astabilitu. atd.

+16/0
7.6.2016 14:38

S78t21a40n14i57s95l61a25v 12C80h26y68t38r94a 3484393377729

A pak tu nemáme docela důežité informace. Kolik taková guma stojí a kolik se na ní najede km. Tohle ale nějaký výzkum vůbec neřeší. Dopravce ale ano.

Jinak musím s panem Šeflerem plně souhlasit.

+6/0
7.6.2016 15:01

J97i51ř24í 87S83c67h35w98a30c15h 8498504868896

není to žádný marketingový nesmysl, je to konstrukce pneu, která upřednostňuje (vylepšuje) jeden parametr na úkor jiných parametrů, které jsou zase o něco horší (sám to následně popisuješ). Ty pneumatiky samozřejmě nějak brzdí, nějak drží na silnici, sice o něco hůř ale brzdí a drží. Jsou tam rozdíly stejně jako třeba mezi lacinou Barumkou a drahou Michelinkou první drží hůře druha lépe....;-)

0/0
7.6.2016 16:23
Foto

J69i11ř28í 10D47v80o14ř57á10k 5305749950318

Před asi patnácti lety jsem řešil zvýšenou spotřebu u nákladních aut jednoho zákazníka . Ve finále to bylo přezutím na jinou " levnější " značku . Sice to byl nárust asi o deset , patnáct procent , ale asi deset aut , spotřeba kolem třiceti , a zhruba stodvacet tisíc km na jedno auto za rok . To už je vcelku balík . Minimálně pro toho dopravce .

0/0
7.6.2016 17:18

J43i14ř45í 38K65o12c59u98r30e43k 6895364715788

Proč vůbec bartři Mišelinové vyvíjeli pneumatiku, když to mohl udělat někdo jiný mnohem dřív?

+1/0
7.6.2016 15:36

J57i74ř56í 74K60a92r36o97u36b 5764472912554

Že jo, třeba pan John Boyd Dunlop .

0/0
12.6.2016 18:35

A68l49o51i93s 23S87t46a90r94ý 3849759837482

Koukám, že se bude dozadu pěkně naskakovat a bude tam i klid na práci.

+19/0
7.6.2016 11:50

J37a90r49o67s38l73a74v 12L55e82b53e54d23a 3136939447760

Že se s tím pářou, když Björk stejně všechna auta zakáže ;-D

+13/0
7.6.2016 11:47

V68o89j73t55a 90Š59e78f49l76e48r 7355862623886

Já bych měl takový nápad , přináší mnohem vyšší úspory.

Podle EU se na poli za Lidlem pěstuje řepka a brambory pro Lidl se pěstují na poli v Egyptě. co to změnit a místo řepkového svinstva zasadit brambory, nebudou se muset vozit z Egypta a úspora paliva bude obrovská zvláště pokud další ušetřím tím, že nebudu pěstovat to řepkové svinstvo. Celkem zde mám ušetřeno spoustu tunokilometru a jediný výzkum mi zabral cca 10s.Podstatou výzkumu bylo , konstatování faktu, že EU a ČR ovládli ti nejhloupější z nás.

+55/−2
7.6.2016 11:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.