Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Potrápili jsme nový VW Amarok. Šestiválcem dal sbohem downsizingu

Letošní rok je rokem pick-upů. Toyota začne prodávat nový Hilux, Ford inovoval svůj Ranger. A v září přijde na český trh faceliftovaný Volkswagen Amarok. Jeho trumfem bude motor: zatímco soupeři zmenšují objemy i množství válců, u VW udělali přesný opak. Nový amarok tak půjde koupit výhradně se šestiválcem. Už jsme v něm jeli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P90e95t57r 24M58i32c96h95a61l 2720784531632

Za tohle ma VW plus. V takovém autě je čtyřválec málo.

+1/0
27.6.2016 6:45

Š90t17ě95p98á26n 37V82a76n26ě32k 3933729177107

Na jednu stranu konec dieslových motorů, na druhou V6 3.0 v Amaroku. Vypadá to, že nový Amarok se opravdu VW povedl.

+2/0
24.6.2016 22:37

D73a79v39i11d 68R21y84c70h91e27t47s12k53ý 9196551450250

Funkčně je to lepší a ani víc to nežere. Důvod proč není V6 je

1) nesmyslné nároky na náročnost výroby motorů kvůli emisím

2) pokuty pro výrobce za nedodržení evropskou pětiletkou stanoveného množství sodovkového plynu, které nepočítal inženýr, ale ekoterorista

#CZEXIT

+1/0
24.6.2016 14:09


J87a63r19o43m72í52r 27K42r57á49l 4660749734639

Skutečné emise se u V6 a toho "superturba" nijak neliší. Jsou dané jen spotřebou. Liší se jen poměrem jednotlivých složek. A kupodivu ten V6 je na tom lépe.

0/0
24.6.2016 16:05

T51o50m32á33š 26L31u71d20v41í77k 1290247784612

S dvacet let starým Fordem a benzínovým motorem 1.8 Zetec jezdím za 5 litrů. Nějak nevidím ten pokrok.

+1/−1
24.6.2016 14:08

M23a83r72t31i79n 17F15i19l96i65p10c36z22y68k 3201711285953

Tak za prvé za 5 litrů jezdíte jen v mimořádných situacích a za druhé, pokud vím, tak Escort neváží přes 2t, ale jen něco málo přes 1t, Mondeo o něco málo více.

+2/0
24.6.2016 15:35

J28a63r95o60m30í85r 39K24r53á76l 4320409244579

No vždyť ten těžší VW jezdí za víc. On opravdu není moc velký rozdíl mezi spotřebou nějakého nového tříválce a staré 1,6, nebo 1,8. Myslím ve skutečném provozu, ne na papíře.

0/0
24.6.2016 16:07

J73i65ř28í 72S76c45h93w65a57c41h 8538664328886

ten rozdíl tam je a je tím větší, čím více se řidič svým pojetím jízdy (lehkou nohou) blíží metodice NEDC. Naopak se ty rozdíly stírají těžkou nohou na pedálu.

0/0
24.6.2016 18:15

J19a12r98o69m59í32r 94K24r65á62l 4630869914659

Máte pravdu, ta superturba berou v našich kopcích o něco víc. A s těžkou nohou by naši šoféři asi nejezdili pod 7 litrů se starou 1,6.

0/0
25.6.2016 8:17

P63e37t86r 65B51á51č62a 8555496475935

DownsizingRvRvRv

Takze tady jedine R^

+2/0
24.6.2016 14:03

J81o11s62e15f 63T17i63k62v49a14r50t 2770614800

Downsizing spalovacích motorů vůbec není o pokroku, modernizaci nebo nových technologiích, nad kterými tady někteří demagogové onanují a vychvalují do nebes. Je to pouze nutné zlo vyvolané předpisy z Bruselu, kterým se bohužel museli vývojáři a výrobci přizpůsobit.

+2/0
24.6.2016 12:48

J90i62ř58í 10S65c19h89w53a38c12h 8308544868246

demagogové tu onanují nad atmosférami z minulého století....

... proč třeba Saab, Volvo používali ty "nepokrokové" turbobenzíny už spoustu let, když v pohodě mohly využívat "pokrokové" větší atmosférické motory?

Mimochodem já třeba turbobenzíny "nevychvaluji do nebes", já je jen "vytahuji z pekel", kam je posílají svou demagogií z 20 století výše uvedení atmo-fanatici.

+2/−2
24.6.2016 13:28

L80u35m63í62r 61V74i76t31h42a 2197117546102

Nojo, ale něco jiného je nízkotlakým turbem přeplňovaný dvoulitr a a něco jiného je vysokotlakově přeplňovaný litr.

+1/0
24.6.2016 14:02

J34i51ř60í 23S59c34h84w60a88c14h 8558834388146

odkdy downsizing = přeplňovaný litr?

přeplňovaný litr nahrazuje atmo 1.4 - 1.6

přeplňovaný dvoulitr v nahrazuje atmosférický cca 2.5-3.0

není to nic jiného.....

Výsledkem jsou pokaždé dvě varianty s různým objemem ale s obdobným výkonem.

+1/−1
24.6.2016 14:28

P38e71t59r 84Č18e29r48m81á23k 9508865259860

Výsledkem jsou motory ze zcela odlišnými charakteristikami motorů, které nejsou univerzálně záměnné. To že má litrová atmosféra stejnou hodnotu maximálního výkonu neznamená že může nahradit tu atmosférickou 1,6 ve všech aplikacích. Ve fabii to bude bez problému, v octavii jakžtakž, ale třeba passat měl kdysi 1.6 atmo, ale 1.2 TSI už nikdy nedostal (přestože měla papírově větší výkon) a litr se tam taky nepodívá. Protože nejde jenom o papírovou hodnotu maximálního výkonu, ale o celkový průběh, a u těžkého auta prostě objem nahradit nejde.

0/0
24.6.2016 22:14

J13i69ř30í 49S97c20h19w64a11c76h 8888694308126

samozřejmě, že litrový turbo ( ne atmosféra jak jsi napsal ty) může nahradit atmo 1.6 - viz například Ford Mondeo a je to právě proto, že má stejný maximální výkon a dokonce v běžně používaných otáčkách (1500-4000) má dokonce charakteristiku atmo dvoulitru.;-)

0/−1
24.6.2016 22:51

P63e90t31r 17Č78e33r69m47á58k 9828335919350

Přečti si znovu co jsem psal - nejedná se o univerzálně záměnné motory - papírová hodnota nic neříká o tom jak se motor bude chovat v různě velkých a těžkých autech. Proto se v passatu ta 1,2TSI a nyní 1.0TSI neobjevili, a stará 1,6 atmo ano. ;-)

0/0
26.6.2016 20:57

J60i52ř38í 20S35c43h46w80a90c68h 8638574728296

důvod proč Superb, Passat dnes začínají s 1.4/150koní je jejich větší velikost větší hmotnost, tak prostě začínají s motory na 150 koních. A dnes by tam tu 1.6 už taky nedali (dala by tomu na frak i Fabia). To ale nemění nic na tom, že by to auto jelo lépe s 1.0TSI než s tou obstarožní 1.6 protože ty "papírové hodnoty" jsou i skutečné.

0/0
26.6.2016 23:51

P48e37t94r 69Č24e87r27m83á89k 9908425189910

Zase blbě, a hned několikanásobně:

1)Passaty i superby(byť třeba prozatím ne na českém trhu) začínají na 125koních, tedy pouhých 92kw! Což je podlé tvé teorie výkon jako výkon nadosah litru TSI. Resp. pokud dovedu tvou teorii ad absurdum tak začínají na 88kW v TDI (přece výkon jako výkon viď ;-)).

2)Novější generace passatu jsou naopak lehčí než předchůdce, a mají především lepší součinitel odporu vzduchu! Takže přesně obráceně než píšeš.

Lépe by to tedy rozhodně nejelo, jelo by to právě tragicky (což teda nutno uznat v passatu jela i ta 1,6) a spotřeba by byla vesmírná - a jelikož smysl nasazování těchto mikromotorů je jenom a pouze v tom aby byla papírově dle metodiky nedc vykázána nižší spotřeba resp. emise, tak proto tam prostě není. Když se ve fabii nahrazovala 1,6 1,2TSI tak měla naprosto identické zrychlení, tedy žádný posun v dynamice nenastal, ovšem na válcích to vykazovalo nižší spotřebu, proto se tam dostala.

0/0
29.6.2016 18:01

J26o64s20e46f 25T15i84k57v22a72r66t 2630354820

Nikdo neřeší atmosféru vs. přeplňování, ty ale prostě nechápeš.. Celkem by mi zajímalo kolik ti je let, kolik s čím si najezdil a jaká je tvoje profese. Tvoje příspěvky jsou totiž absolutně mimo realitu.

+1/0
24.6.2016 14:29

J30i72ř32í 67S59c15h14w31a20c63h 8228184148176

a v čem konkrétně nemám pravdu? V čem konkrétně jsem jako "mimo realitu?"

+1/−1
24.6.2016 15:23

J75a61r46o76m26í51r 30K25r79á31l 4480519864709

Pokud chci srovnávat, vezmu si výkazy firemních aut a srovnám spotřebu a náklady na servis. Cca 25 aut od Passata z roku 1988 do Pola z roku 2015. A ty starší vycházejí v obou kriteriích lépe. Ten Passat 1,8 se vejde i při těch couračkách po okolí do 8 litrů, o dost lehčí Polo sotva do 7.

0/0
24.6.2016 16:13

J35i64ř37í 15S88c15h95w21a67c33h 8828124878946

bohužel taková srovnání mohou "klamat tělem", různí řidiči, různé způsoby využívání dají různé hodnoty pro srovnání.....

Dva různí řidiči ve stejných autech mohou mít klidně spotřebu rozdílnou o 2 litry a "spolehlivost" mohou ovlivnit zrovna tak.

0/0
24.6.2016 17:24

J54a56k34u16b 11F77e80i60f35a89r 7469839626149

nejvíc klamou především papírové hodnoty udávané výrobci. Výkon a kr.moment většinou sedí, avšak spotřeba je naprosto mimo reálnému provozu. A nikdo také nepřizná, že "litrová" turba mají naprosto jinou životnost než atmo 1.6 nebo 2.0, která podle nahrazují.

+1/0
24.6.2016 17:44

J92a10r28o17m27í42r 94K54r35á16l 4290979204649

Naopak - jsou to různí řidiči s různým stylem jízdy, a tedy je tento vzorek více vypovídající, než nějaký zkušební řidič, co ví, jak se vejít do limitu. :-)

0/0
25.6.2016 8:19

J93a22r92o23m62í34r 69K32r96á41l 4500199894749

Porovnejte si výkony a hlavně spolehlivost těch lehce přeplňovaných motorů s dnešními.

+1/0
24.6.2016 16:09

P38e47t68r 14Č52e91r28m66á15k 9758845559980

Pořád si pleteš downsizing a přeplňování. To co se používalo už před 40ti lety byl normální motor (tedy základ více či méně z atmosférické verze) doplněný o přeplňování, které zabíralo až v otáčkách a maximální výkon byl tedy dostupný až vysoko, a motor rozhodně nesloužil jako náhrada ale coby špička nabídky která doplňovala ty standartní atmosféry.

Downsizing je něco zcela jiného - motory které jsou od začátku stavěné jako přeplńované, které disponují přímým vstřikování paliva - to je ta zásadní věc! -výsledkem je tedy motor který už má průběh výkonu i momentu který je použitelný i v nižších otáčkách a je tedy relativně schopen nahradit atmosférickou jednotku o větším objemu.

Pokud si někdo myslí že je jedno z jakého motoru je ten papírově udávaný výkon získaný, je to blbec.

0/0
24.6.2016 22:05

J10i30ř27í 86S12c66h26w65a23c95h 8328314378436

já si nic nepletu. Jen si nehraju na nějaká slovíčka či škatulky. Ty staré přeplňované motory měly velká turbodmuchadla trpěly obrovskou turbodírou.

Dne je to všechno odladěno, proměnná geometrie lopatek, malé + velké dmychadlo, kompresor + dmychadlo a je úplně jedno jestli se jedná o malý turbomotor, který někomu do škatulky s názvem downsizing zapadá, nebo o motor větší, který někomu do té škatulky nezapadá i když úplně stejně může být nahrazen motorem ještě větším bez turba.

0/0
24.6.2016 23:02

P69e13t86r 66Č17e51r29m25á87k 9478255559280

Ale pleteš a zásadně, to že nerozumíš pojmům a snažíš se bagatelizovat je toho jen dalším důkazem.

To že jsou downsizingové motory konstruované jinak než běžné přeplňované je fakt, a je dobře že si to alespoň uvědomuješ, prvotní krok k tomu pochopit rozdíl mezi downsizingem a přeplňováním. R^

0/0
26.6.2016 21:04

J46i36ř17í 27S38c17h34w69a11c79h 8548474528736

tak ty rozdíly by mne opravdu zajímaly. Ale konkrétně!

Čím se v principu tak zásadně liší nové turbo 6-válce v Porsche 911, které tak krásně zapadají do škatulky "downsizing", od oturbeného pětiválce v Audi RS3 který do škatulky downsizing nezapadá?

Počet válců a objem není samozřejmě principiální rozdíl.

0/0
26.6.2016 23:34

P18e25t51r 45Č82e24r57m57á63k 9278195769130

Opět projev nepochopení celé věci - proč není nasazení 2,5TFSI v A3 downsizing jsme probrali už minule - jedná se naopak o největší jednotku která se kdy do sportovních verzí A3 dostala. Přestože má jen jedno turbo, tak jeho nastavení není downsizingové - tedy že by bylo menší a muselo by se roztáčet hned po rozjezdu aby zakrylo deficit kubatury nebo válců, ale je velké a plně využívá té luxusní kubatury kterou doplňuje a graduje tak výkon v celém spektru otáček. Což je také důvod proč se zatím do jiných (tedy větších modelů) nedostal, přestože papírovým výkonem by tam v klidu mohl být. Naproti tomu nové motory porsche důsledkem downsizingu jsou, byť velmi mírného - snížení kubatury je nižší než u běžné downsizingových jednotek, a turba jsou zde už 2x ;-)

0/0
29.6.2016 18:32

P79e83t42r 78K70o56n47í78č39e16k 8774932235125

Ta RZ na titulní fotce je zajímavá, taky to tam vidíte? ;-D;-D

0/0
24.6.2016 9:57

Z73d67e33n42ě28k 64F77i20b10i46c12h 4427409694870

Z pár let se výrobci proberou a začnou montovat do velkých aut šestiválce...jako před downsizingem ;-D malej tří/čtyřválec drženej neustále pod krkem prostě není tak dobrý, jako velký šestiválec, který se jen líně převaluje :-)

+10/0
24.6.2016 8:44

J71i88ř18í 61S14c54h84w68a10c82h 8908144938786

nikdo nikde nenahradil šestiválec tříválcem.

To auto s tímto motorem jede lépe, nikoliv proto, že má více válců, ale proto, že má větší výkon než minulé verze. A proto například Superb s 280 koníky jede mnohem lépe než Amarok i když má jen 4 válce, ale ty dávají větší výkon (a ještě je mnohem lehčí) a nikdo ho pod krkem držet nemusí ;-)

0/−6
24.6.2016 9:48

J19o72s51e68f 21N83o88v40a84k 5898212346688

Dva motory s podobným výkonem, jeden čtyřválec, jeden šeštiválec. Ten druhej bude vždycky kultivovanější.

Kdo tvrddí opak, nikdy s žádným šestiválcem nejezdil....

+3/0
24.6.2016 9:58

M83i95c76h38a25l 77K89r67á26s69n41ý 5191575871982

A co takhle V8.

0/0
24.6.2016 10:07

L32u59m37í59r 83V41i90t73h60a 2737297856982

Šestiválec má kultivovanější chod než V8. Hlavně řadový. Je to dáno úhly pootočení ojničních uložení na klice. Ta jsou vzájmně pootočena o 120°, čímž je zajištěno, že v každém okamžiku v motoru pálí "1,5 válce". Motor tolik nepulzuje. V8 jede jako 2 čtyřválce, a to kvůli dynamickému vyvážení. Kdyby se pootočila uložení ojnic o 90°, motor by měl sklon vibrovat v podélné ose.

+1/0
24.6.2016 10:25

J40a14n 27K49o78n85v11a72l33i53n75k36a 5130201921125

Naprosto přesně. R6 jsou nejklutivovanější stroje. Jeden mám pod kapotou :-)

0/0
24.6.2016 11:42

T19o58m63á95š 89Z17e34m62a61n 3505368924315

Kultivovanost jsou 2 různé věci:

a) absence vibrací - vyváženost motoru

b) rozhložení pracovních cyklů v otáčce motoru - plynulost tahu

a) je lepší I6 než V8

b) čím víc válců, tím lépe.

0/0
24.6.2016 18:09

L25u64m95í90r 90V36i21t51h90a 2407707856352

Koukám, že výkon je Vaše mantra. Jenomže auto nežene dopředu výkon, ale točivý moment. A ten má u většího objemu bez přeplňování nebo jen s nizkotlakým přeplňováním mnohem lepší průběh.

+2/0
24.6.2016 10:38

J98i15ř60í 33S79c31h96w70a51c24h 8648894188326

přeplňovaný motor má vždy větší krouťák (a lepší průběh) než atmosféra (stejného principu) o stejném maximálním výkonu. Opakuji O STEJNÉM či SROVNATELNÉM maximálním výkonu. Proto je naprostý nesmysl třeba srovnávat atmo třílitr nebo i dvoulitr s turbo litrem.

A samozřejmě, že auto popohání krouťák ale nikoliv jen tak sám o sobě ale krouťák při nějakých otáčkách a to je prostě VÝKON!

0/−1
24.6.2016 10:50

L78u64m87í38r 59V18i50t17h88a 2797447226822

Přeplňovaný motor nikdy nebude mít lepší průběh točivého momentu, protože je závislý na tom přeplňování. Bude mít strmější křivku a v nižších otáčkách bude mít horší charakteristiky.

Ale to není podstatné. Podstatné je to, že čím nabroušenější motor, tím menší životnost. Jezděte se se svým přplňovaným motorem z mixéru, ale budete potřebovat každé 3 roky nový. A ten starý neprodáte, nikdo si nekoupí vyběhanou rujnu.

+1/0
24.6.2016 11:32

J80i60ř27í 28S91c19h64w18a29c11h 8378694148946

1. nemám přeplňovaný motor

2. Spousta přeplňovaných motorů jezdí mnohem déle, než 3 roky

3. Spousta ojetých přeplňovaných motorů se běžně prodává a lidi to kupují

4. 99.5% dýzlů v bazarech jsou dnes přeplňované....a některé mají za sebou i 20 let....

5. Před 80 lety měl 2.5litrový motor cca 70 koní, jak je možné, že před 20 lety měl takový motor dvojnásobný výkon a přitom se po 50kkm nerozpadl? 8-o

0/0
24.6.2016 11:50

L60u73m49í40r 11V82i13t41h85a 2137117216772

Pořád pletete dohromady přeplňování a downsizing.

Měl jsem spoukromého Escorta, komůrkovou 1,8 TD bez mezichladiče. Dávalo to 73 koní. V práci jsme shodou okolností měli dodávku Escort se stejným motorem, ale bez turba (55 koní), a zároveň kombíka se stejným motorem, ale s turbem a mezichladičem (90 koní).

Bez turba to byl úplně šílenej motor. Nejelo to, rachtalo, jak se to vytočilo nad 1200 otáček, totálně to zvadlo. Tak tam strčili turbo a hned to bylo lepší. Do těch 1200 se to chovalo zhruba stejně, ale pak zabralo turbo a bylo to hodně cítit. Motor s mezichladičem už byl jinak otryskovanej, nebral tolik odspoda, ale ve vyšších otáčkách zase táhnul líp. Ale pořád to byla 1,8 diesel.

Byl to stavebně poměrně velký motor, všude spousta materiálu, o který se mohly opírat velké síly působící na klikovou hřídel, ložiska i blok. Proto mu to přeplňování nemohlo ublížit. Prostě když postavíš most s nosností 50 tun a zatížíš ho 20 tunami, pořád máš 30 tun rezervu.

U downsizingu je to přesně obráceně. Myšlenkový postup je takový: Jestliže u dodávky stačilo 55 koní, potom tam dáme přeplňovanou pětiistovku, která bude mít šedesát. A když jí přiturbíme ještě jednou, dostane 100 koní, to bude žihadlo! Jenomže u v tom základu je to most na 20 tun zatížený 20 tunami. Motůrek je to malinkej, není tam materiál, o který by se tsíly mohli opřít. A když to ještě víc nabrousí, prostě ten most přetíží. A ten samozřejmě nevydrží.

+4/0
24.6.2016 12:22

J84i91ř25í 80S87c67h47w26a20c33h 8958714798526

to je tvůj zásadní omyl (a nejen tvůj), že si myslíš, že se vezme motor ze Škody 120 s 50 koníky, přifoukne se turbem a máme tu motor se 100 koníky...ano takový motor by moc nevydržel....

jenže mezitím ale proběhl nějaký vývoj a to jakv konstrukci tak v materiálech a most co před 30 lety vydržel 20 tun dnes klidně vydrží 60 tun i když jako vypadá skoro stejně. ;-)

0/−1
24.6.2016 12:32

L24u59m63í59r 67V54i23t89h42a 2497487426382

Ale prosím Vás, kdybyste měl aspoň trochu přehled o strojírenství, věděl byste, že kovové materiály ve strojírenství už jsou sto let pořád stejné a budou stejné i dál. Jediné, co se mění, je efektivita jejich výroby a zpracování.

Ocelový most, který před sto lety udržel 20 tun, dneska udrží stejných 20 tun a bude vypadat úplně stejně.

Co si myslíte, že je downsizing? Kdyby se vzal motor ze stodvacítky a přifouknul se turbem, tak by to ještě nebylo tak hrozný. Horší je, že se ten motor rozřízne napůl a pak se teprve nafoukne pořádným turbem nebo dvěma.

+2/0
24.6.2016 14:00

J79i49ř73í 24S26c80h41w79a25c14h 8298494128666

Ano ....prostě "železo" je furt "železo", že....;-D

A na konstrukci a výrobu dvou tříválců stačí jeden šestiválec a dobrá pilka ;-D

Rv

No comment!

+1/−1
24.6.2016 14:09

J78a49r50o52m68í31r 39K88r81á32l 4520439664639

Materiály jsou stále stejné a konstrukce vlastně také. Stále je to spalovaci motor s písty, ojnicemi a klikovkou. A pokud se musíte vejít do rozumné ceny, musíte ho zkrátka někde ošidit.

+1/0
24.6.2016 16:16

J94i58ř74í 42S54c38h67w75a46c19h 8798904478726

Tak to bych chtěl vidět, jak před 50 lety ze "stejných" materiálu někdo udělá za rozumnou cenu vstřikovací čerpadlo a vstřiky na 200 MPa s takovou životností jakou mají dnes....nebo to "zatracované" turbodmychadlo....

0/0
24.6.2016 18:34

J97a54r43o20m65í86r 44K49r91á96l 4780219974899

OK. Tak napište, jaké "supermateriály" se v posledních letech objevily. :-) O žádných, z kterých by se dalo dělat za srovnatelnou cenu nevím.

0/0
25.6.2016 8:22





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.