Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Spoléhal na autopilota, zemřel. USA řeší první smrt v samořízené Tesle

V samořízeném vozu společnosti Tesla zemřel první člověk. Systém automobilu Model S nerozpoznal kamion na křižovatce. Americké úřady vyšetřují, zda nešlo o selhání techniky. To by znamenalo problém pro novou technologii výrobce elektromobilů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P21a53v74e15l 59K52u54t97i56l 9630816823429

Mě by třeba zajímalo, kolik lidí umře na rakovinu v důsledku toho, že fosilní auta najedou 200mil km. Předci jenom při spálení cca 15mil. litrů fosilních paliv něco vznikne a všichni to dýcháme.

0/0
9.7.2016 11:28

M16i72c86h53a24e15l 16M78e31n91s76i78k 8391336370402

... zatímco ta elektřina do baterek elektromobilů nějak vznikla sama od sebe,

viďte? ;-D

+1/0
9.7.2016 17:12

P96a35v29e66l 62K41u22t64i84l 9150206413519

A zatím co ta nafta a benzín se zrafinoval sám... Víte kolik je na to potřeba elektřiny?

0/0
23.7.2016 20:49


M48i82c97h74a28e57l 36M48e52n40s89i20k 8871366480642

... zatímco ta elektřina do baterek elektromobilů se tak nějak vezme sama od sebe,

viďte? ;-D

0/0
9.7.2016 17:17

P73a18v14e70l 98K80u45t33i56l 9930626413969

Navíc elektřinu lze vyrobit zcela bez emisí, uhelné elektrárny nejsou problém elektromobility, je to pouze zastaralá technologie, tak jako spalovací motor.

0/0
23.7.2016 20:52
Foto

M43a36r78e67k 23C57e83r71n17y 5398516917

200mil km bez vazne nehody? Tak to neni spatna statistika ve srovnani s ridicem typu homo sapiens...

+3/−1
3.7.2016 14:28
Foto

I16v50a41n 65K34o65p97t85a 5847262901617

No zhruba 8.000km na auto. 8 tisíc km dost málo na to dělat závěry a otázka je kolik km to ujelo opravdu jenn na autopilota.

+2/0
4.7.2016 15:51

K57a78r40e52l 55J82o22a17c93h81i27m74s90t34á12l 8196562137266

tak ten byl hodmě naivní ;-D;-D

0/0
3.7.2016 13:21

G39e73o28r53g 97K33o26m61b21e45r65e15c 9194331686211

to nebyl prvni pripad kdy atopilot-Tesla nedobrzdil a narazil do pred nim stojiciho vozu. Akorat ze tentokrate to uz odskakal jeden zivotem a to uz se neututla.

0/−2
2.7.2016 10:06

M20a41r54t97i88n 85K53a68r88á87s29e30k 9678593888618

A co byste chtel tutlat? "autopilot" neni delany na to aby ridil misto cloveka, nebo zas misto nej zvladal kriticke situace a brzdil za nej, je jen lepsi tempomat, ktery si clovek muze zaplnout na dalnici.... to ze si z toho nekteri experti zkouseji delat samoriditelne auto (navzdory itnezivnim varovanim vyrobce, ze to tak opravdu nefunguje), neni problem automobilky, ktery by mela tutlat...

+2/−1
3.7.2016 13:48

T25o15m80á29š 12B79u50r66a 4122236324

Kdepak. Tady, zdá se, narazil vývoj z hlediska implementace na hranice svých možností. Těžko předpokládat, že v myslitelné době bude software - byť sebevíce sofistikovanější - schopen nahradit lidský intelekt s jeho intuicí. A potom je tu také otázka "hardwaru" takového systému: software může být dokonalost sama, avšak pokud různá čidla informují CPU mylně, či dokonce vůbec - je vymalováno. Jako v tomto případě.

Jako nedořešenou otázku bych potom viděl legislativní stav v dané problematice: koho a jak volat k odpovědnosti v případech jako je například tento? Ale také jak řešit běžné denní nehody na silicích?

Zlaté rukonožní řízení.

+2/−6
1.7.2016 21:18

M29a74r61t58i24n 12K71a85r14á75s82e23k 9588323608518

No tady vyvoj rozhodne nenarazil na nejake hranice moznosti. Tady proste narazila lidska blbost, kdyz si nekdo mysli, ze trochu sofistikovanejsi adaptivni tempomat funguje jako autonomni rizeni (opravdu nefunguje, i kdyz v hodne pripadech to auto "umi jet samo" a vyhnout se pripadnym kolizim...

+1/−1
1.7.2016 22:45

T83o10m95á86š 59B85u51r13a 4472476644

Právě tenhle Vámi uvedený moment mám na mysli, když píši o hraniční situaci. Nikoliv z hlediska technického, nýbrž - jak jsem uvedl - z hlediska implementace. Tedy z pohledu uživatelsko-řidičského. Někteří hůře orientovaní jedinci budou prostě mít podvědomou snahu se na takové systémy spoléhat stoprocentně. Ke své vlastní škodě.

+1/0
2.7.2016 0:45

L45u37d28v94í75k 37G43a68j67d92o10š69í43k 2265563514242

Systém podobného typu, na který se nemůžete stoprocentně spolehnout je ovšem větší zlo, než kdyby ve voze žádný takový systém nebyl a řidič by se musel spoléhat jen sám na sebe.

Že se řidič spoléhal je v pořádku. V pořádku není, že to nefungovalo.

+1/−1
2.7.2016 12:24

T60o68m53á11š 17B13u23r32a 4422556394

Ad odstavec prvý: souhlas. Ad druhý: nesouhlas. Je dle mého totiž krajně nebezpečné - jak pro konkrétního řidiče, tak i pro jeho okolí - pokud si tento alespoň podvědomě nepřipouští možnost selhání techniky.

0/−1
2.7.2016 20:22

M28a14r27t41i67n 60K57a34r45á32s81e16k 9558183388188

Jak nafungovalo? Kdyz nekam napalim normalnim autem, tak za to taky muze auto ze samo nezabrzdilo? Tesla autopilot je kombinace par systemu (adaptivni tempomat, protikolizni system, asistence jizdy v pruzich), ktere se bezne pouzivaji i vi jinych autech, jejich ucel je ulohcovat rizeni (tempomat, jizda pruzich) na dlouhych nudnych usecich, pripadne mirnit nasledky nehod, kdyz ridic neco zaspi (protikolizni system, samocinne brzdeni pri nevyhnutne kolizi apod).

I vi jinych autech x krat "selhaly" systemy samocinneho brzdeni, ale nikdo to neresi, protoze ten system je od zacatku delany tak, aby se pokusil v krizi ridici pomoct, ale zaroven se vi, ze to system sam o sobe neumi....

0/0
3.7.2016 13:53

K38a70r76e81l 41K54ř82i52v88a23n 6290233555224

Při prudkém protisvětle řízení předat člověku.

Tenhle autopilot by mě nebavil. Leda snad při extradlouhých jízdách, přes 700 km, třeba Mnichov - Hamburg, nebo přes noc,... možná. :-/

+1/0
1.7.2016 18:38
Foto

J49i66ř98í 35D40v95o25ř27á37k 5885439140618

Ano , návěs je vyroben z plachty a vysokého podvozku . Nemá věci , které dokáží odrážet radarové . Rám , podlaha , kola ,rezerva , tahač .

0/−1
1.7.2016 18:04

P11e41t55r 96Ž88á66k 1457233958123

Tesla v první řadě nemá radar.

0/−4
1.7.2016 18:38
Foto

J58i23ř11í 75D38v97o63ř98á55k 5915889340918

Já to nevím , ale :

Vojtěch Pavlík 54148

Tesla má kameru, GPS, dopředu hledící radar a 12 ultrazvukových senzorů kolem.

Kamera dává obraz, který se používá k rozpoznání značek omezení rychlosti a rozpoznání pruhů na dálnici. Radar dává pouze informaci o jednom nejbližším objektu někde před autem a jeho relativní rychlosti. Ultrazvukové senzory to samé, každý dokáže detekovat pouze vzdálenost nejbližšího objektu a to pouze do vzdálenosti 5m.

Systém autopilot je určen pouze k usnadnění řízení v provozu na dálnici, kde je schopen pomocí kamery a GPS se udržet v pruhu a pomocí radaru si držet odstup od vozidla před sebou.

Není určen k řízení na silnici, kde jsou křižovatky - není na to dostatečně senzoricky ani softwarově vybaven.

Pokud byla kamera oslepena sluncem, a na křižovatce vjel do dráhy vozu návěs kamionu, který z boku může mít téměř nulový radarový odraz (plachta radar neodráží, americké kamiony mívají vysoké podvozky), není až takovým překvapením, že systém autopilota nezareagoval.

Co přesně se stalo a proč se dozvíme až Tesla zanalyzuje data ze záznamů ve vozidle.

+32/0

+1/0
1.7.2016 19:05

T48o19m94á41š 15B78u57r75a 4152136564

Jinými slovy chcete říci: firma Tesla - zdá se - hraje tak trochu habaďůru na potenciální kupce svých produktů. To co vydává za autopilota, tedy zcela samostatného řidiče schopného řešit veškeré myslitelné situace v provozu, v tomto slova smyslu autopilotem není. Spíše by se mohlo jednat o jakýsi sofistikovanější adaptivní tempomat - tak jak se to pojmenovává například zde v Evropě.

Rozuměl jsem Vám dobře?

+1/0
1.7.2016 21:27

M28a52r42t30i39n 87K62a72r40á71s67e30k 9608483498218

Ano, "Tesla Autopilot" je marketingkovy nazev systemu, ktery dneska umi fungovat jako hodne sofistikovany adaptivni tempomat.

Zatim se v zadnem pripade nejedna o zarizeni schopne ridit bezpecne auto bez zasahu ridice, tesla to pravidelne zduraznuje, je to popsane v navodu a snad i ridic vzdy pri jeho aktivaci musi potvrdit, ze bere na vedomi, ze auto stale musi sam ridit.....

Ono podobne veci jako tesla umi i luxusnejsi auta jinych automobilek (v podstate je to jen adaptivni tempomat a system pro jizdu v pruzich), jen se tomu rika jinak...

+3/0
1.7.2016 22:50

J34a42n 24F60r28o79l12í66k 6446250365734

Auto není letadlo a na rozhodování máte často zlomky vteřiny. Pokud bych měl být ve střehu a čekat co automat nezvládl byl by to větší stres i riziko a raději bych si to odřídit sám.

+3/0
2.7.2016 12:11

T55o75m51á20š 73B88u51r94a 4822136804

Moje řeč. S elektronickými prvky je to jako s živly (oheň, voda): dobrý sluha, zlý pán. Nejsem zcela proti computerizaci motorových vozidel - ale všeho s mírou. Svou platnost má dle mého třeba řízení chodu motoru, nebo například podvozku. To ano. Ale takové "vychytávky" jako kamery, radary a pod. jsou k ničemu. Nehledě na to, že průměrně dobrý řidič chce mít z řízení vozu také požitek, ne-li to právě především a nemá rád když mu do ovládání vozu kecá stádo jedniček a nul.

+1/0
2.7.2016 20:32

J75a89k31u88b 76H21e44g48e64n62b68a83r86t 9635174729254

Jenže takové plně autonomní zařízení se nikdy nenazývalo "autopilot". Autopilot je zařízení, které v letadle drží kurs, výšku a rychlost. Tedy drží letadlo v letovém koridoru. Tedy dělá to, co teslí systém na dálnici.

0/0
7.8.2016 11:25

H71o66n40z17a 98T84a61r 3949322124662

Nesouhlas

https://www.youtube.com/watch?v=gOvGeMZhPEg

0/0
1.7.2016 19:20
Foto

J91i64ř62í 57D27v68o97ř87á60k 5495939670598

Teslu moc nesleduji , ale tohle byla minimálně druhá havárie , selhání systému , o které vím . A ten " oslnivý " počet km bez nehod ? Není to v palcích ?

0/0
1.7.2016 17:59
Foto

V62o41j50t53ě18c59h 55P21a41v34l36í83k 5244291364948

Počtem km bez nehod se chlubí Google, nikoli Tesla. Většina Tesel se řídí normálně, poloautonomní řízení je balíček navíc.

0/0
1.7.2016 22:30

M63a39r23t79i92n 94K56a13r23á72s54e39k 9798883118528

Havarie tesly nebyla nikdy zpusobena selhanim systemu autopilot, ale tuposti ridice, ktery si mysli, ze adaptivni tempomat a system pro kontrolu jizdy v pruzich bude ridit za nej, coz zatim zdaleka neumi (stejne jako u jinych automobilek, jejichz auta umi podobne kousky) a tesla to ridicum zduraznuje pravidelne njeruznejsimi kanaly a v posledni dobe se autopilot sam omezi ve chvili kdy zjistit ze se ridic nevenuje rizeni...

+1/0
1.7.2016 22:52

L40u44d53v69í70k 80G11a37j54d63o78š90í17k 2275463794962

No víte, pokud takové auto řídíte a automatický systém udělá v provozu 1 000x to co má, tak se nemůžete divit, že řidič se po tísíciprvé na systém spoléhá.

Vy byste jednal nejspíš stejně.

+2/0
2.7.2016 12:33

M45a30r14t50i96n 87B80a39r23t97e54k 5807631141233

Stále je to pouze testovací verze a řidič musí celou dobu dávat pozor a být schopný převzít řízení. Tenhle řidič se díval na film. Viníkem je každopádně řidič náklaďáku který nedal přednost

+3/0
1.7.2016 17:44

T87o56m86á78š 98B31u54r65a 4502416504

Je otázkou, zda-li tuto nehodu zavinil či spoluzavinil řidič kamionu, nebo je alespoň částečná spoluvina na straně řidiče Tesly. Ovšem o to tu tak dalece dle mého nejde.

Jako podstatnější vidím fakt přístupu producenta (TESLA) ke svým potencionálním zákazníkům: sděluje on jim - co se týká užitných vlastností svých produktů - všechno na rovinu? Tzn. neuvádí je tak trochu v omyl, když v nich vzbuzuje dojem, že usednout do jejich produktu opatřeného "autopilotem", znamená zároveň být ZCELA osvobozen od řidičské práce?

0/0
1.7.2016 21:44
Foto

V79o95j12t31ě58c67h 41P51a33v12l32í53k 5184881864298

Ne, v propagačních materiálech i v návodu je velmi jasně řečeno, co auto umí a neumí.

+1/0
1.7.2016 22:31

T38o40m31á40š 52B41u29r33a 4742756224

Děkuji za informaci - beru ji na vědomí.

Ovšem takový ten marketingový imidž, kdy sice potencionální zákazník formálně o všech souvislostech informován je, ale z hlediska propagace daného produktu je vytvářen jakýsi nekonkrétní informační opar o spolehlivosti a stoprocentní dokonalosti daného výrobku tu - jako ostatně u veškerého jiného zboží - podle mého producentem úmyslně vytvářen je. A v tom spatřuji pro méně přemýšlivé jedince jistou míru nebezpečí.

0/0
2.7.2016 0:54

M76i73c91h21a24l 62R77e59j50z17e81k 5546227615401

Jednoznacne pri odbocovani vlevo nesmi ohrozit ani omezit. Jednoznacne vina kamionu.

0/0
2.7.2016 18:24

T38o46m74á78š 22B85u86r16a 4902876894

Teoreticky máte samozřejmě pravdu.

Ovšem nám zde není známo, zda vůbec šlo o nedání přednosti: ten kamióňák Teslu vidět mohl s tím, že je dostatečně vzdálená, takže o nějaké poskytování přednosti z jeho subjektivního hlediska jít vůbec nemuselo. Nehledě na to, že ani o místních podmínkách (členitost terénu, výhled, atd...) není ve výchozím článku zmínky. Pročež bych nebyl tak rigorózní.

Ono je také možné, že řidič Tesly se plně nevěnoval řízení a tudíž nemohl adekvátně reagovat na vznikající situaci. Jestliže by tomu tak bylo, pak by z toho koukala spoluvina jak vyšitá. Ale nechal bych to na místních policajtech.

0/0
2.7.2016 20:48

M90a42r96t50i88n 69N28e39r94m75u54t 9897457658129

Nedal přednost? Vždyť mohl začít odbočování ještě než auto na hlavní bylo v dohledu. Nevjel mu do cesty, to naopak autopilot nezareagoval na překážku.

0/0
13.7.2016 22:13

P97e97t38r 46K96n34ě89b63o70r10t 8922788109670

TESLA. TEchnicky SLAbá.

+1/−10
1.7.2016 17:31

M86a38r36t18i26n 64B48a22r52t82e91k 5907511601463

Možná ta česká

+3/0
1.7.2016 17:39

M58a46r16t90i82n 59N77e88r36m48u77t 9477597158599

ne, je to Technika Slaboproudá

0/0
13.7.2016 22:10

M47i19r81o79s57l68a62v 16M85e86r22e70ď59a 7591984465290

Zaznelo veľa názorov že úplne autonómne vozidlá nemajú budúcnosť. Podľa mňa môžu raz brázdiť kludne cesty po celom svete ale len za predpokladu že elektronikou budú ovládané všetky autá. Kombinácia proste fungovať nemôže. Človek je skrátka nevypočitatelný. Ako by sa zachovali autonómne vozidlá keby sa oproti nim na dialnici vyrúti auto v protismere ako prednedávnom tá pani.

0/−4
1.7.2016 16:36

E40d26a 61D28r23á30b40e15k 7809512493957

jak? poslali by si dozadu zprávu o vozidle v protisměru, všichni by během pár vteřin zajeli ke krajnici a nechali paní volnou cestu až... do Prahy nebo nevim kam jela ;-D líbí?

+3/0
1.7.2016 16:44

J55i15ř88í 23S15c63h61w74a89c41h 8328384168116

tak stačilo by snad uvolnit levý pruh ne? ;-)

0/0
1.7.2016 21:40

T20o41m20a81s 43H31a59b64a41l95a 8527835574763

Možno :-)

0/0
4.8.2016 15:57

R58a51d51o67m52í74r 75G14r78y48g98a94r 4668505754554

Ještě že se ten řidič neřidič zabil pouze sám....

+1/0
1.7.2016 16:21

J67a83k68u71b 78F72e62i16f75a44r 7269169156929

V dnešní době, kdo nechce řídit, ať si pořídí řidiče, jede taxíkem nebo nějakým hromadným prostředkem.

+1/−2
1.7.2016 16:11

E55d64a 86D16r16á15b72e59k 7589432483137

jistě, kdyby jel taxíkem tak se mu to stát nemůže R^

+5/0
1.7.2016 16:34

Z64d74e64n36ě26k 65W18e76r18n46h77a51r14t 6987915182288

Problém je v tom, kdo za takovou nehodu odpovídá, tedy kdo bude platit odškodnění a náhrady škody. To totiž v případě automatického řízení vůbec není jasné a bude se to muset vyřešit, než se tyhle vozy dostanou do běžného provozu. U řidiče je to jasné, ale auto nelze odsoudit a nejsem si jistý, jestli výrobce bude ochoten nést plnou odpovědnost za všechny své vozy.

+1/0
1.7.2016 15:53

Z48d19e10n49ě52k 32W42e85r89n41h38a77r26t 6787695792698

Takže se dá čekat dlouhá právnická tahanice, která by docela dobře mohla automatické vozy zcela zabít.

0/0
1.7.2016 15:54

P53e23t95r 75N94e73h83a71s17i65l 4322585374894

Tady je to naprosto jasné. Současný systém není plně robotické řízení každý uživatel Tesly to ví a při řízení odpovídá za situaci jen a pouze řidič!

Současná verze autopilota je pouze asistent který umí řídit pouze z části sám.

+3/0
1.7.2016 17:48





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.