Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Spoléhal na autopilota, zemřel. USA řeší první smrt v samořízené Tesle

V samořízeném vozu společnosti Tesla zemřel první člověk. Systém automobilu Model S nerozpoznal kamion na křižovatce. Americké úřady vyšetřují, zda nešlo o selhání techniky. To by znamenalo problém pro novou technologii výrobce elektromobilů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P58a38v18e10l 52K48u32t70i54l 9160896793729

Mě by třeba zajímalo, kolik lidí umře na rakovinu v důsledku toho, že fosilní auta najedou 200mil km. Předci jenom při spálení cca 15mil. litrů fosilních paliv něco vznikne a všichni to dýcháme.

0/0
9.7.2016 11:28

M37i12c16h16a39e11l 44M37e36n19s83i51k 8431366410912

... zatímco ta elektřina do baterek elektromobilů nějak vznikla sama od sebe,

viďte? ;-D

+1/0
9.7.2016 17:12

P77a70v66e12l 98K67u82t95i98l 9760866173809

A zatím co ta nafta a benzín se zrafinoval sám... Víte kolik je na to potřeba elektřiny?

0/0
23.7.2016 20:49

M73i34c95h31a46e17l 55M59e61n72s62i71k 8731866730722

... zatímco ta elektřina do baterek elektromobilů se tak nějak vezme sama od sebe,

viďte? ;-D

0/0
9.7.2016 17:17

P21a55v43e92l 82K49u87t79i15l 9540166173389

Navíc elektřinu lze vyrobit zcela bez emisí, uhelné elektrárny nejsou problém elektromobility, je to pouze zastaralá technologie, tak jako spalovací motor.

0/0
23.7.2016 20:52
Foto

M51a92r62e62k 11C23e62r14n36y 5798806397

200mil km bez vazne nehody? Tak to neni spatna statistika ve srovnani s ridicem typu homo sapiens...

+3/−1
3.7.2016 14:28
Foto

I25v98a92n 24K34o93p70t50a 5657832131677

No zhruba 8.000km na auto. 8 tisíc km dost málo na to dělat závěry a otázka je kolik km to ujelo opravdu jenn na autopilota.

+2/0
4.7.2016 15:51

K91a93r29e50l 25J39o77a13c65h97i19m60s58t21á82l 8466912397256

tak ten byl hodmě naivní ;-D;-D

0/0
3.7.2016 13:21

G27e77o83r56g 73K55o20m82b64e50r53e47c 9354691686811

to nebyl prvni pripad kdy atopilot-Tesla nedobrzdil a narazil do pred nim stojiciho vozu. Akorat ze tentokrate to uz odskakal jeden zivotem a to uz se neututla.

0/−2
2.7.2016 10:06

M71a46r73t57i75n 25K40a16r63á50s80e41k 9868113418348

A co byste chtel tutlat? "autopilot" neni delany na to aby ridil misto cloveka, nebo zas misto nej zvladal kriticke situace a brzdil za nej, je jen lepsi tempomat, ktery si clovek muze zaplnout na dalnici.... to ze si z toho nekteri experti zkouseji delat samoriditelne auto (navzdory itnezivnim varovanim vyrobce, ze to tak opravdu nefunguje), neni problem automobilky, ktery by mela tutlat...

+2/−1
3.7.2016 13:48

T48o16m29á20š 28B47u18r67a 4592886344

Kdepak. Tady, zdá se, narazil vývoj z hlediska implementace na hranice svých možností. Těžko předpokládat, že v myslitelné době bude software - byť sebevíce sofistikovanější - schopen nahradit lidský intelekt s jeho intuicí. A potom je tu také otázka "hardwaru" takového systému: software může být dokonalost sama, avšak pokud různá čidla informují CPU mylně, či dokonce vůbec - je vymalováno. Jako v tomto případě.

Jako nedořešenou otázku bych potom viděl legislativní stav v dané problematice: koho a jak volat k odpovědnosti v případech jako je například tento? Ale také jak řešit běžné denní nehody na silicích?

Zlaté rukonožní řízení.

+2/−6
1.7.2016 21:18

M64a39r37t50i77n 86K73a18r88á26s23e83k 9218233428748

No tady vyvoj rozhodne nenarazil na nejake hranice moznosti. Tady proste narazila lidska blbost, kdyz si nekdo mysli, ze trochu sofistikovanejsi adaptivni tempomat funguje jako autonomni rizeni (opravdu nefunguje, i kdyz v hodne pripadech to auto "umi jet samo" a vyhnout se pripadnym kolizim...

+1/−1
1.7.2016 22:45

T42o67m19á51š 40B12u47r28a 4242516304

Právě tenhle Vámi uvedený moment mám na mysli, když píši o hraniční situaci. Nikoliv z hlediska technického, nýbrž - jak jsem uvedl - z hlediska implementace. Tedy z pohledu uživatelsko-řidičského. Někteří hůře orientovaní jedinci budou prostě mít podvědomou snahu se na takové systémy spoléhat stoprocentně. Ke své vlastní škodě.

+1/0
2.7.2016 0:45

L73u13d85v84í33k 20G85a12j64d85o63š17í32k 2975843274492

Systém podobného typu, na který se nemůžete stoprocentně spolehnout je ovšem větší zlo, než kdyby ve voze žádný takový systém nebyl a řidič by se musel spoléhat jen sám na sebe.

Že se řidič spoléhal je v pořádku. V pořádku není, že to nefungovalo.

+1/−1
2.7.2016 12:24

T37o92m85á45š 85B79u97r26a 4292866854

Ad odstavec prvý: souhlas. Ad druhý: nesouhlas. Je dle mého totiž krajně nebezpečné - jak pro konkrétního řidiče, tak i pro jeho okolí - pokud si tento alespoň podvědomě nepřipouští možnost selhání techniky.

0/−1
2.7.2016 20:22

M46a24r85t30i14n 82K87a33r64á15s37e81k 9558363788678

Jak nafungovalo? Kdyz nekam napalim normalnim autem, tak za to taky muze auto ze samo nezabrzdilo? Tesla autopilot je kombinace par systemu (adaptivni tempomat, protikolizni system, asistence jizdy v pruzich), ktere se bezne pouzivaji i vi jinych autech, jejich ucel je ulohcovat rizeni (tempomat, jizda pruzich) na dlouhych nudnych usecich, pripadne mirnit nasledky nehod, kdyz ridic neco zaspi (protikolizni system, samocinne brzdeni pri nevyhnutne kolizi apod).

I vi jinych autech x krat "selhaly" systemy samocinneho brzdeni, ale nikdo to neresi, protoze ten system je od zacatku delany tak, aby se pokusil v krizi ridici pomoct, ale zaroven se vi, ze to system sam o sobe neumi....

0/0
3.7.2016 13:53

K20a69r33e33l 90K74ř53i41v78a64n 6490743865664

Při prudkém protisvětle řízení předat člověku.

Tenhle autopilot by mě nebavil. Leda snad při extradlouhých jízdách, přes 700 km, třeba Mnichov - Hamburg, nebo přes noc,... možná. :-/

+1/0
1.7.2016 18:38
Foto

J97i46ř73í 70D26v44o81ř80á29k 5975429790888

Ano , návěs je vyroben z plachty a vysokého podvozku . Nemá věci , které dokáží odrážet radarové . Rám , podlaha , kola ,rezerva , tahač .

0/−1
1.7.2016 18:04

P67e80t65r 17Ž77á75k 1207743918383

Tesla v první řadě nemá radar.

0/−4
1.7.2016 18:38
Foto

J21i42ř14í 45D31v79o38ř94á30k 5355289400668

Já to nevím , ale :

Vojtěch Pavlík 54148

Tesla má kameru, GPS, dopředu hledící radar a 12 ultrazvukových senzorů kolem.

Kamera dává obraz, který se používá k rozpoznání značek omezení rychlosti a rozpoznání pruhů na dálnici. Radar dává pouze informaci o jednom nejbližším objektu někde před autem a jeho relativní rychlosti. Ultrazvukové senzory to samé, každý dokáže detekovat pouze vzdálenost nejbližšího objektu a to pouze do vzdálenosti 5m.

Systém autopilot je určen pouze k usnadnění řízení v provozu na dálnici, kde je schopen pomocí kamery a GPS se udržet v pruhu a pomocí radaru si držet odstup od vozidla před sebou.

Není určen k řízení na silnici, kde jsou křižovatky - není na to dostatečně senzoricky ani softwarově vybaven.

Pokud byla kamera oslepena sluncem, a na křižovatce vjel do dráhy vozu návěs kamionu, který z boku může mít téměř nulový radarový odraz (plachta radar neodráží, americké kamiony mívají vysoké podvozky), není až takovým překvapením, že systém autopilota nezareagoval.

Co přesně se stalo a proč se dozvíme až Tesla zanalyzuje data ze záznamů ve vozidle.

+32/0

+1/0
1.7.2016 19:05

T65o21m54á97š 48B21u36r53a 4432326924

Jinými slovy chcete říci: firma Tesla - zdá se - hraje tak trochu habaďůru na potenciální kupce svých produktů. To co vydává za autopilota, tedy zcela samostatného řidiče schopného řešit veškeré myslitelné situace v provozu, v tomto slova smyslu autopilotem není. Spíše by se mohlo jednat o jakýsi sofistikovanější adaptivní tempomat - tak jak se to pojmenovává například zde v Evropě.

Rozuměl jsem Vám dobře?

+1/0
1.7.2016 21:27

M86a34r11t87i39n 10K93a38r85á14s68e35k 9938633528848

Ano, "Tesla Autopilot" je marketingkovy nazev systemu, ktery dneska umi fungovat jako hodne sofistikovany adaptivni tempomat.

Zatim se v zadnem pripade nejedna o zarizeni schopne ridit bezpecne auto bez zasahu ridice, tesla to pravidelne zduraznuje, je to popsane v navodu a snad i ridic vzdy pri jeho aktivaci musi potvrdit, ze bere na vedomi, ze auto stale musi sam ridit.....

Ono podobne veci jako tesla umi i luxusnejsi auta jinych automobilek (v podstate je to jen adaptivni tempomat a system pro jizdu v pruzich), jen se tomu rika jinak...

+3/0
1.7.2016 22:50

J97a71n 23F48r32o12l69í21k 6196380645824

Auto není letadlo a na rozhodování máte často zlomky vteřiny. Pokud bych měl být ve střehu a čekat co automat nezvládl byl by to větší stres i riziko a raději bych si to odřídit sám.

+3/0
2.7.2016 12:11

T30o57m15á28š 54B79u43r42a 4492386114

Moje řeč. S elektronickými prvky je to jako s živly (oheň, voda): dobrý sluha, zlý pán. Nejsem zcela proti computerizaci motorových vozidel - ale všeho s mírou. Svou platnost má dle mého třeba řízení chodu motoru, nebo například podvozku. To ano. Ale takové "vychytávky" jako kamery, radary a pod. jsou k ničemu. Nehledě na to, že průměrně dobrý řidič chce mít z řízení vozu také požitek, ne-li to právě především a nemá rád když mu do ovládání vozu kecá stádo jedniček a nul.

+1/0
2.7.2016 20:32

J91a49k24u71b 40H70e56g12e23n49b49a22r15t 9215304339754

Jenže takové plně autonomní zařízení se nikdy nenazývalo "autopilot". Autopilot je zařízení, které v letadle drží kurs, výšku a rychlost. Tedy drží letadlo v letovém koridoru. Tedy dělá to, co teslí systém na dálnici.

0/0
7.8.2016 11:25

H25o71n33z55a 79T46a33r 3679582874902

Nesouhlas

https://www.youtube.com/watch?v=gOvGeMZhPEg

0/0
1.7.2016 19:20
Foto

J60i24ř23í 83D15v32o98ř75á91k 5405229180958

Teslu moc nesleduji , ale tohle byla minimálně druhá havárie , selhání systému , o které vím . A ten " oslnivý " počet km bez nehod ? Není to v palcích ?

0/0
1.7.2016 17:59
Foto

V87o25j69t24ě46c83h 93P78a64v71l19í92k 5584631684818

Počtem km bez nehod se chlubí Google, nikoli Tesla. Většina Tesel se řídí normálně, poloautonomní řízení je balíček navíc.

0/0
1.7.2016 22:30

M65a82r49t19i42n 87K38a43r26á23s38e29k 9888213668298

Havarie tesly nebyla nikdy zpusobena selhanim systemu autopilot, ale tuposti ridice, ktery si mysli, ze adaptivni tempomat a system pro kontrolu jizdy v pruzich bude ridit za nej, coz zatim zdaleka neumi (stejne jako u jinych automobilek, jejichz auta umi podobne kousky) a tesla to ridicum zduraznuje pravidelne njeruznejsimi kanaly a v posledni dobe se autopilot sam omezi ve chvili kdy zjistit ze se ridic nevenuje rizeni...

+1/0
1.7.2016 22:52

L82u18d85v64í98k 48G72a79j33d29o51š30í64k 2295463494432

No víte, pokud takové auto řídíte a automatický systém udělá v provozu 1 000x to co má, tak se nemůžete divit, že řidič se po tísíciprvé na systém spoléhá.

Vy byste jednal nejspíš stejně.

+2/0
2.7.2016 12:33

M92a51r31t79i30n 66B53a97r55t85e27k 5947821211453

Stále je to pouze testovací verze a řidič musí celou dobu dávat pozor a být schopný převzít řízení. Tenhle řidič se díval na film. Viníkem je každopádně řidič náklaďáku který nedal přednost

+3/0
1.7.2016 17:44

T87o10m17á93š 64B30u18r84a 4582296674

Je otázkou, zda-li tuto nehodu zavinil či spoluzavinil řidič kamionu, nebo je alespoň částečná spoluvina na straně řidiče Tesly. Ovšem o to tu tak dalece dle mého nejde.

Jako podstatnější vidím fakt přístupu producenta (TESLA) ke svým potencionálním zákazníkům: sděluje on jim - co se týká užitných vlastností svých produktů - všechno na rovinu? Tzn. neuvádí je tak trochu v omyl, když v nich vzbuzuje dojem, že usednout do jejich produktu opatřeného "autopilotem", znamená zároveň být ZCELA osvobozen od řidičské práce?

0/0
1.7.2016 21:44
Foto

V22o33j19t96ě76c79h 45P76a67v41l46í61k 5384201394778

Ne, v propagačních materiálech i v návodu je velmi jasně řečeno, co auto umí a neumí.

+1/0
1.7.2016 22:31

T80o52m89á67š 87B41u51r22a 4702646264

Děkuji za informaci - beru ji na vědomí.

Ovšem takový ten marketingový imidž, kdy sice potencionální zákazník formálně o všech souvislostech informován je, ale z hlediska propagace daného produktu je vytvářen jakýsi nekonkrétní informační opar o spolehlivosti a stoprocentní dokonalosti daného výrobku tu - jako ostatně u veškerého jiného zboží - podle mého producentem úmyslně vytvářen je. A v tom spatřuji pro méně přemýšlivé jedince jistou míru nebezpečí.

0/0
2.7.2016 0:54

M41i57c43h32a62l 66R96e56j56z31e75k 5496507365511

Jednoznacne pri odbocovani vlevo nesmi ohrozit ani omezit. Jednoznacne vina kamionu.

0/0
2.7.2016 18:24

T74o82m58á88š 77B25u82r76a 4272266704

Teoreticky máte samozřejmě pravdu.

Ovšem nám zde není známo, zda vůbec šlo o nedání přednosti: ten kamióňák Teslu vidět mohl s tím, že je dostatečně vzdálená, takže o nějaké poskytování přednosti z jeho subjektivního hlediska jít vůbec nemuselo. Nehledě na to, že ani o místních podmínkách (členitost terénu, výhled, atd...) není ve výchozím článku zmínky. Pročež bych nebyl tak rigorózní.

Ono je také možné, že řidič Tesly se plně nevěnoval řízení a tudíž nemohl adekvátně reagovat na vznikající situaci. Jestliže by tomu tak bylo, pak by z toho koukala spoluvina jak vyšitá. Ale nechal bych to na místních policajtech.

0/0
2.7.2016 20:48

M87a25r98t62i54n 79N44e31r11m54u14t 9737497158819

Nedal přednost? Vždyť mohl začít odbočování ještě než auto na hlavní bylo v dohledu. Nevjel mu do cesty, to naopak autopilot nezareagoval na překážku.

0/0
13.7.2016 22:13

P88e62t38r 40K25n48ě92b15o81r61t 8442548809480

TESLA. TEchnicky SLAbá.

+1/−10
1.7.2016 17:31

M23a40r72t43i47n 67B44a12r75t85e53k 5477951321763

Možná ta česká

+3/0
1.7.2016 17:39

M35a77r76t10i24n 86N51e60r77m33u65t 9157637648179

ne, je to Technika Slaboproudá

0/0
13.7.2016 22:10

M72i41r30o90s38l20a66v 16M15e12r15e12ď19a 7891444925710

Zaznelo veľa názorov že úplne autonómne vozidlá nemajú budúcnosť. Podľa mňa môžu raz brázdiť kludne cesty po celom svete ale len za predpokladu že elektronikou budú ovládané všetky autá. Kombinácia proste fungovať nemôže. Človek je skrátka nevypočitatelný. Ako by sa zachovali autonómne vozidlá keby sa oproti nim na dialnici vyrúti auto v protismere ako prednedávnom tá pani.

0/−4
1.7.2016 16:36

E67d37a 15D60r30á67b39e87k 7459172163387

jak? poslali by si dozadu zprávu o vozidle v protisměru, všichni by během pár vteřin zajeli ke krajnici a nechali paní volnou cestu až... do Prahy nebo nevim kam jela ;-D líbí?

+3/0
1.7.2016 16:44

J82i12ř36í 38S44c64h62w19a84c64h 8708294748706

tak stačilo by snad uvolnit levý pruh ne? ;-)

0/0
1.7.2016 21:40

T96o14m96a17s 66H16a64b38a98l12a 8447485434523

Možno :-)

0/0
4.8.2016 15:57
Foto

R84a83d31o81m82í13r 77G73r69y46g56a79r 4598375104474

Ještě že se ten řidič neřidič zabil pouze sám....

+1/0
1.7.2016 16:21

J62a44k63u25b 70F32e30i38f51a77r 7389809676879

V dnešní době, kdo nechce řídit, ať si pořídí řidiče, jede taxíkem nebo nějakým hromadným prostředkem.

+1/−2
1.7.2016 16:11

E94d90a 79D77r86á12b81e66k 7519102103597

jistě, kdyby jel taxíkem tak se mu to stát nemůže R^

+5/0
1.7.2016 16:34

Z57d26e56n38ě16k 27W74e64r48n28h77a21r32t 6567415522528

Problém je v tom, kdo za takovou nehodu odpovídá, tedy kdo bude platit odškodnění a náhrady škody. To totiž v případě automatického řízení vůbec není jasné a bude se to muset vyřešit, než se tyhle vozy dostanou do běžného provozu. U řidiče je to jasné, ale auto nelze odsoudit a nejsem si jistý, jestli výrobce bude ochoten nést plnou odpovědnost za všechny své vozy.

+1/0
1.7.2016 15:53

Z12d44e89n78ě78k 66W77e92r56n55h42a94r61t 6437135672548

Takže se dá čekat dlouhá právnická tahanice, která by docela dobře mohla automatické vozy zcela zabít.

0/0
1.7.2016 15:54

P74e90t32r 33N13e73h41a49s20i82l 4682335454434

Tady je to naprosto jasné. Současný systém není plně robotické řízení každý uživatel Tesly to ví a při řízení odpovídá za situaci jen a pouze řidič!

Současná verze autopilota je pouze asistent který umí řídit pouze z části sám.

+3/0
1.7.2016 17:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.