Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Spoléhal na autopilota, zemřel. USA řeší první smrt v samořízené Tesle

V samořízeném vozu společnosti Tesla zemřel první člověk. Systém automobilu Model S nerozpoznal kamion na křižovatce. Americké úřady vyšetřují, zda nešlo o selhání techniky. To by znamenalo problém pro novou technologii výrobce elektromobilů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P33a95v10e32l 22K70u18t26i18l 9680496853199

Mě by třeba zajímalo, kolik lidí umře na rakovinu v důsledku toho, že fosilní auta najedou 200mil km. Předci jenom při spálení cca 15mil. litrů fosilních paliv něco vznikne a všichni to dýcháme.

0/0
9.7.2016 11:28

M83i58c59h90a89e57l 94M18e63n80s44i43k 8341516350122

... zatímco ta elektřina do baterek elektromobilů nějak vznikla sama od sebe,

viďte? ;-D

+1/0
9.7.2016 17:12

P90a21v47e42l 60K62u85t15i25l 9930306363659

A zatím co ta nafta a benzín se zrafinoval sám... Víte kolik je na to potřeba elektřiny?

0/0
23.7.2016 20:49

M79i56c76h10a17e10l 67M29e31n20s95i22k 8491686240652

... zatímco ta elektřina do baterek elektromobilů se tak nějak vezme sama od sebe,

viďte? ;-D

0/0
9.7.2016 17:17

P87a86v28e82l 23K27u56t11i52l 9580316723539

Navíc elektřinu lze vyrobit zcela bez emisí, uhelné elektrárny nejsou problém elektromobility, je to pouze zastaralá technologie, tak jako spalovací motor.

0/0
23.7.2016 20:52
Foto

M74a94r36e67k 52C82e33r66n43y 5278516667

200mil km bez vazne nehody? Tak to neni spatna statistika ve srovnani s ridicem typu homo sapiens...

+3/−1
3.7.2016 14:28
Foto

I82v68a11n 51K30o21p92t70a 5497372171127

No zhruba 8.000km na auto. 8 tisíc km dost málo na to dělat závěry a otázka je kolik km to ujelo opravdu jenn na autopilota.

+2/0
4.7.2016 15:51

K53a51r62e98l 75J57o58a77c94h75i56m24s69t53á96l 8856902977536

tak ten byl hodmě naivní ;-D;-D

0/0
3.7.2016 13:21

G69e76o25r40g 57K55o59m31b46e38r12e14c 9474871346241

to nebyl prvni pripad kdy atopilot-Tesla nedobrzdil a narazil do pred nim stojiciho vozu. Akorat ze tentokrate to uz odskakal jeden zivotem a to uz se neututla.

0/−2
2.7.2016 10:06

M10a29r33t89i85n 68K72a71r16á22s85e81k 9758243168798

A co byste chtel tutlat? "autopilot" neni delany na to aby ridil misto cloveka, nebo zas misto nej zvladal kriticke situace a brzdil za nej, je jen lepsi tempomat, ktery si clovek muze zaplnout na dalnici.... to ze si z toho nekteri experti zkouseji delat samoriditelne auto (navzdory itnezivnim varovanim vyrobce, ze to tak opravdu nefunguje), neni problem automobilky, ktery by mela tutlat...

+2/−1
3.7.2016 13:48

T50o82m47á35š 37B20u15r53a 4262356214

Kdepak. Tady, zdá se, narazil vývoj z hlediska implementace na hranice svých možností. Těžko předpokládat, že v myslitelné době bude software - byť sebevíce sofistikovanější - schopen nahradit lidský intelekt s jeho intuicí. A potom je tu také otázka "hardwaru" takového systému: software může být dokonalost sama, avšak pokud různá čidla informují CPU mylně, či dokonce vůbec - je vymalováno. Jako v tomto případě.

Jako nedořešenou otázku bych potom viděl legislativní stav v dané problematice: koho a jak volat k odpovědnosti v případech jako je například tento? Ale také jak řešit běžné denní nehody na silicích?

Zlaté rukonožní řízení.

+2/−6
1.7.2016 21:18

M49a91r71t18i36n 44K39a95r65á66s17e66k 9108133538338

No tady vyvoj rozhodne nenarazil na nejake hranice moznosti. Tady proste narazila lidska blbost, kdyz si nekdo mysli, ze trochu sofistikovanejsi adaptivni tempomat funguje jako autonomni rizeni (opravdu nefunguje, i kdyz v hodne pripadech to auto "umi jet samo" a vyhnout se pripadnym kolizim...

+1/−1
1.7.2016 22:45

T44o68m76á55š 32B31u32r62a 4632506984

Právě tenhle Vámi uvedený moment mám na mysli, když píši o hraniční situaci. Nikoliv z hlediska technického, nýbrž - jak jsem uvedl - z hlediska implementace. Tedy z pohledu uživatelsko-řidičského. Někteří hůře orientovaní jedinci budou prostě mít podvědomou snahu se na takové systémy spoléhat stoprocentně. Ke své vlastní škodě.

+1/0
2.7.2016 0:45

L86u89d24v79í73k 60G56a32j78d44o14š58í46k 2465283504232

Systém podobného typu, na který se nemůžete stoprocentně spolehnout je ovšem větší zlo, než kdyby ve voze žádný takový systém nebyl a řidič by se musel spoléhat jen sám na sebe.

Že se řidič spoléhal je v pořádku. V pořádku není, že to nefungovalo.

+1/−1
2.7.2016 12:24

T42o25m46á31š 82B85u69r83a 4482786884

Ad odstavec prvý: souhlas. Ad druhý: nesouhlas. Je dle mého totiž krajně nebezpečné - jak pro konkrétního řidiče, tak i pro jeho okolí - pokud si tento alespoň podvědomě nepřipouští možnost selhání techniky.

0/−1
2.7.2016 20:22

M27a69r18t53i85n 45K52a15r50á85s43e16k 9528803748878

Jak nafungovalo? Kdyz nekam napalim normalnim autem, tak za to taky muze auto ze samo nezabrzdilo? Tesla autopilot je kombinace par systemu (adaptivni tempomat, protikolizni system, asistence jizdy v pruzich), ktere se bezne pouzivaji i vi jinych autech, jejich ucel je ulohcovat rizeni (tempomat, jizda pruzich) na dlouhych nudnych usecich, pripadne mirnit nasledky nehod, kdyz ridic neco zaspi (protikolizni system, samocinne brzdeni pri nevyhnutne kolizi apod).

I vi jinych autech x krat "selhaly" systemy samocinneho brzdeni, ale nikdo to neresi, protoze ten system je od zacatku delany tak, aby se pokusil v krizi ridici pomoct, ale zaroven se vi, ze to system sam o sobe neumi....

0/0
3.7.2016 13:53

K40a19r40e19l 14K79ř18i29v47a13n 6760133135534

Při prudkém protisvětle řízení předat člověku.

Tenhle autopilot by mě nebavil. Leda snad při extradlouhých jízdách, přes 700 km, třeba Mnichov - Hamburg, nebo přes noc,... možná. :-/

+1/0
1.7.2016 18:38
Foto

J95i34ř80í 67D14v18o36ř59á72k 5105929220988

Ano , návěs je vyroben z plachty a vysokého podvozku . Nemá věci , které dokáží odrážet radarové . Rám , podlaha , kola ,rezerva , tahač .

0/−1
1.7.2016 18:04

P36e98t19r 92Ž50á18k 1967393738173

Tesla v první řadě nemá radar.

0/−4
1.7.2016 18:38
Foto

J69i83ř47í 61D88v15o81ř67á48k 5115969890188

Já to nevím , ale :

Vojtěch Pavlík 54148

Tesla má kameru, GPS, dopředu hledící radar a 12 ultrazvukových senzorů kolem.

Kamera dává obraz, který se používá k rozpoznání značek omezení rychlosti a rozpoznání pruhů na dálnici. Radar dává pouze informaci o jednom nejbližším objektu někde před autem a jeho relativní rychlosti. Ultrazvukové senzory to samé, každý dokáže detekovat pouze vzdálenost nejbližšího objektu a to pouze do vzdálenosti 5m.

Systém autopilot je určen pouze k usnadnění řízení v provozu na dálnici, kde je schopen pomocí kamery a GPS se udržet v pruhu a pomocí radaru si držet odstup od vozidla před sebou.

Není určen k řízení na silnici, kde jsou křižovatky - není na to dostatečně senzoricky ani softwarově vybaven.

Pokud byla kamera oslepena sluncem, a na křižovatce vjel do dráhy vozu návěs kamionu, který z boku může mít téměř nulový radarový odraz (plachta radar neodráží, americké kamiony mívají vysoké podvozky), není až takovým překvapením, že systém autopilota nezareagoval.

Co přesně se stalo a proč se dozvíme až Tesla zanalyzuje data ze záznamů ve vozidle.

+32/0

+1/0
1.7.2016 19:05

T34o83m75á65š 61B80u46r39a 4252906804

Jinými slovy chcete říci: firma Tesla - zdá se - hraje tak trochu habaďůru na potenciální kupce svých produktů. To co vydává za autopilota, tedy zcela samostatného řidiče schopného řešit veškeré myslitelné situace v provozu, v tomto slova smyslu autopilotem není. Spíše by se mohlo jednat o jakýsi sofistikovanější adaptivní tempomat - tak jak se to pojmenovává například zde v Evropě.

Rozuměl jsem Vám dobře?

+1/0
1.7.2016 21:27

M81a30r38t20i36n 94K16a24r31á26s21e82k 9668563478538

Ano, "Tesla Autopilot" je marketingkovy nazev systemu, ktery dneska umi fungovat jako hodne sofistikovany adaptivni tempomat.

Zatim se v zadnem pripade nejedna o zarizeni schopne ridit bezpecne auto bez zasahu ridice, tesla to pravidelne zduraznuje, je to popsane v navodu a snad i ridic vzdy pri jeho aktivaci musi potvrdit, ze bere na vedomi, ze auto stale musi sam ridit.....

Ono podobne veci jako tesla umi i luxusnejsi auta jinych automobilek (v podstate je to jen adaptivni tempomat a system pro jizdu v pruzich), jen se tomu rika jinak...

+3/0
1.7.2016 22:50

J89a42n 54F20r12o46l89í83k 6186730515444

Auto není letadlo a na rozhodování máte často zlomky vteřiny. Pokud bych měl být ve střehu a čekat co automat nezvládl byl by to větší stres i riziko a raději bych si to odřídit sám.

+3/0
2.7.2016 12:11

T58o36m77á54š 92B65u78r67a 4762716404

Moje řeč. S elektronickými prvky je to jako s živly (oheň, voda): dobrý sluha, zlý pán. Nejsem zcela proti computerizaci motorových vozidel - ale všeho s mírou. Svou platnost má dle mého třeba řízení chodu motoru, nebo například podvozku. To ano. Ale takové "vychytávky" jako kamery, radary a pod. jsou k ničemu. Nehledě na to, že průměrně dobrý řidič chce mít z řízení vozu také požitek, ne-li to právě především a nemá rád když mu do ovládání vozu kecá stádo jedniček a nul.

+1/0
2.7.2016 20:32

J53a94k81u67b 90H23e11g18e19n24b36a55r96t 9705804779444

Jenže takové plně autonomní zařízení se nikdy nenazývalo "autopilot". Autopilot je zařízení, které v letadle drží kurs, výšku a rychlost. Tedy drží letadlo v letovém koridoru. Tedy dělá to, co teslí systém na dálnici.

0/0
7.8.2016 11:25

H40o54n11z62a 52T70a65r 3939482664892

Nesouhlas

https://www.youtube.com/watch?v=gOvGeMZhPEg

0/0
1.7.2016 19:20
Foto

J10i76ř78í 76D27v11o10ř24á30k 5775979690178

Teslu moc nesleduji , ale tohle byla minimálně druhá havárie , selhání systému , o které vím . A ten " oslnivý " počet km bez nehod ? Není to v palcích ?

0/0
1.7.2016 17:59
Foto

V65o41j29t31ě79c79h 82P21a87v43l37í32k 5704771104338

Počtem km bez nehod se chlubí Google, nikoli Tesla. Většina Tesel se řídí normálně, poloautonomní řízení je balíček navíc.

0/0
1.7.2016 22:30

M25a72r52t56i20n 17K42a45r59á38s94e69k 9658573668418

Havarie tesly nebyla nikdy zpusobena selhanim systemu autopilot, ale tuposti ridice, ktery si mysli, ze adaptivni tempomat a system pro kontrolu jizdy v pruzich bude ridit za nej, coz zatim zdaleka neumi (stejne jako u jinych automobilek, jejichz auta umi podobne kousky) a tesla to ridicum zduraznuje pravidelne njeruznejsimi kanaly a v posledni dobe se autopilot sam omezi ve chvili kdy zjistit ze se ridic nevenuje rizeni...

+1/0
1.7.2016 22:52

L83u92d95v21í50k 44G23a67j82d78o22š42í51k 2545563324102

No víte, pokud takové auto řídíte a automatický systém udělá v provozu 1 000x to co má, tak se nemůžete divit, že řidič se po tísíciprvé na systém spoléhá.

Vy byste jednal nejspíš stejně.

+2/0
2.7.2016 12:33

M89a14r14t55i23n 95B57a98r83t71e51k 5837221551403

Stále je to pouze testovací verze a řidič musí celou dobu dávat pozor a být schopný převzít řízení. Tenhle řidič se díval na film. Viníkem je každopádně řidič náklaďáku který nedal přednost

+3/0
1.7.2016 17:44

T76o94m47á76š 80B88u82r80a 4592836734

Je otázkou, zda-li tuto nehodu zavinil či spoluzavinil řidič kamionu, nebo je alespoň částečná spoluvina na straně řidiče Tesly. Ovšem o to tu tak dalece dle mého nejde.

Jako podstatnější vidím fakt přístupu producenta (TESLA) ke svým potencionálním zákazníkům: sděluje on jim - co se týká užitných vlastností svých produktů - všechno na rovinu? Tzn. neuvádí je tak trochu v omyl, když v nich vzbuzuje dojem, že usednout do jejich produktu opatřeného "autopilotem", znamená zároveň být ZCELA osvobozen od řidičské práce?

0/0
1.7.2016 21:44
Foto

V41o93j98t93ě15c80h 72P69a74v52l61í84k 5704951484218

Ne, v propagačních materiálech i v návodu je velmi jasně řečeno, co auto umí a neumí.

+1/0
1.7.2016 22:31

T66o72m70á83š 69B32u81r64a 4552166784

Děkuji za informaci - beru ji na vědomí.

Ovšem takový ten marketingový imidž, kdy sice potencionální zákazník formálně o všech souvislostech informován je, ale z hlediska propagace daného produktu je vytvářen jakýsi nekonkrétní informační opar o spolehlivosti a stoprocentní dokonalosti daného výrobku tu - jako ostatně u veškerého jiného zboží - podle mého producentem úmyslně vytvářen je. A v tom spatřuji pro méně přemýšlivé jedince jistou míru nebezpečí.

0/0
2.7.2016 0:54

M50i20c17h33a54l 71R49e64j62z10e89k 5666707215511

Jednoznacne pri odbocovani vlevo nesmi ohrozit ani omezit. Jednoznacne vina kamionu.

0/0
2.7.2016 18:24

T79o86m25á19š 76B79u42r76a 4262186874

Teoreticky máte samozřejmě pravdu.

Ovšem nám zde není známo, zda vůbec šlo o nedání přednosti: ten kamióňák Teslu vidět mohl s tím, že je dostatečně vzdálená, takže o nějaké poskytování přednosti z jeho subjektivního hlediska jít vůbec nemuselo. Nehledě na to, že ani o místních podmínkách (členitost terénu, výhled, atd...) není ve výchozím článku zmínky. Pročež bych nebyl tak rigorózní.

Ono je také možné, že řidič Tesly se plně nevěnoval řízení a tudíž nemohl adekvátně reagovat na vznikající situaci. Jestliže by tomu tak bylo, pak by z toho koukala spoluvina jak vyšitá. Ale nechal bych to na místních policajtech.

0/0
2.7.2016 20:48

M98a13r18t22i43n 47N97e11r31m58u66t 9297177238319

Nedal přednost? Vždyť mohl začít odbočování ještě než auto na hlavní bylo v dohledu. Nevjel mu do cesty, to naopak autopilot nezareagoval na překážku.

0/0
13.7.2016 22:13

P41e84t21r 75K16n10ě71b28o52r94t 8492458389980

TESLA. TEchnicky SLAbá.

+1/−10
1.7.2016 17:31

M18a43r90t24i66n 71B45a55r50t65e51k 5677681891923

Možná ta česká

+3/0
1.7.2016 17:39

M22a66r18t95i55n 48N57e65r49m12u86t 9377847658279

ne, je to Technika Slaboproudá

0/0
13.7.2016 22:10

M92i12r69o12s23l25a75v 14M49e50r84e84ď44a 7541344475410

Zaznelo veľa názorov že úplne autonómne vozidlá nemajú budúcnosť. Podľa mňa môžu raz brázdiť kludne cesty po celom svete ale len za predpokladu že elektronikou budú ovládané všetky autá. Kombinácia proste fungovať nemôže. Človek je skrátka nevypočitatelný. Ako by sa zachovali autonómne vozidlá keby sa oproti nim na dialnici vyrúti auto v protismere ako prednedávnom tá pani.

0/−4
1.7.2016 16:36

E81d35a 39D37r41á49b81e60k 7599762513227

jak? poslali by si dozadu zprávu o vozidle v protisměru, všichni by během pár vteřin zajeli ke krajnici a nechali paní volnou cestu až... do Prahy nebo nevim kam jela ;-D líbí?

+3/0
1.7.2016 16:44

J78i44ř60í 89S33c72h49w96a66c75h 8768464628676

tak stačilo by snad uvolnit levý pruh ne? ;-)

0/0
1.7.2016 21:40

T54o70m62a23s 20H25a63b55a54l59a 8357885604623

Možno :-)

0/0
4.8.2016 15:57
Foto

R86a51d62o47m33í91r 70G16r33y93g20a81r 4838505744154

Ještě že se ten řidič neřidič zabil pouze sám....

+1/0
1.7.2016 16:21

J57a92k74u73b 93F21e96i46f66a36r 7579339886119

V dnešní době, kdo nechce řídit, ať si pořídí řidiče, jede taxíkem nebo nějakým hromadným prostředkem.

+1/−2
1.7.2016 16:11

E64d43a 21D86r19á25b23e38k 7229692953487

jistě, kdyby jel taxíkem tak se mu to stát nemůže R^

+5/0
1.7.2016 16:34

Z46d68e12n38ě40k 23W80e49r11n41h24a85r67t 6757535252808

Problém je v tom, kdo za takovou nehodu odpovídá, tedy kdo bude platit odškodnění a náhrady škody. To totiž v případě automatického řízení vůbec není jasné a bude se to muset vyřešit, než se tyhle vozy dostanou do běžného provozu. U řidiče je to jasné, ale auto nelze odsoudit a nejsem si jistý, jestli výrobce bude ochoten nést plnou odpovědnost za všechny své vozy.

+1/0
1.7.2016 15:53

Z96d43e47n26ě31k 38W76e69r96n40h58a91r28t 6807145762548

Takže se dá čekat dlouhá právnická tahanice, která by docela dobře mohla automatické vozy zcela zabít.

0/0
1.7.2016 15:54

P73e38t44r 37N94e44h51a49s10i33l 4292345284434

Tady je to naprosto jasné. Současný systém není plně robotické řízení každý uživatel Tesly to ví a při řízení odpovídá za situaci jen a pouze řidič!

Současná verze autopilota je pouze asistent který umí řídit pouze z části sám.

+3/0
1.7.2016 17:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.