Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V Ostravě vzniká nový elektrosporťák. Už jezdí, ale zatím nemá karoserii

Tým StudentCar Fakulty metalurgie a materiálového inženýrství Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava staví nový prototyp elektromobilu. Lehký roadster StudentCar SCE bude schopen na jedno nabití ujet až 200 kilometrů a dosáhnout rychlosti okolo 180 kilometrů za hodinu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R34a89d28o28m85í43r 16A89l28b63e25r53t 1306541952279

Konečně něco pozitivního. Kdo si hraje, nezlobí !!!

0/0
6.8.2016 12:36

L25a68d40i95s42l20a50v 40K79a37l10o14u86s 7795636951760

Skoro si troufám říci, že ten skelet bych si uměl spíchnout(svařit) taky.

Akorát ten elektromotor z igráčku , baterie, řízení,...

0/0
4.8.2016 8:29

J33i78ř12í 86S89c21h51w84a23c28h 8898674328496

a ty si snad myslíš, že na kusový rám mají k dispozici nějakou technologii, která poskytne výsledek jako v miliónové sérii?

0/0
4.8.2016 19:31
Foto

J62i59ř23í 20D24v43o65ř17á23k 5485869480588

Podobné články se v novinách objevují od roku asi 1835 .

+1/0
3.8.2016 19:25

L42e12o12p48o10l29d 76P95r74o92k40e35š 8579884207

Před 40 lety šikovní tatíci stavěly podobné elektrokáry pro své děti. S tím rozdílem , že v garáži , za své a s pracně sháněným materiálem.

+1/0
3.8.2016 18:33

J29i90ř60í 72S56c86h47w53a73c69h 8488624208266

jj jen se tomu říkalo minikára a místo elektřiny to využívalo gravitačního zrychlení. ;-)

Který tatík, by před 40 lety postavil pro svoje dítko "podobnou elektrokáru" co udělá 180 km/hod a pak by ho (to dítko) do toho posadil? 8-o

0/0
4.8.2016 19:36

H64o62n98z50a 61T18a82r 3209782884472

Co mám informace tak na VŠB Ostrava jsou dva týmy které experimentují s elektromobily .

Zmíněná Fakulta metalurgie a materiálového inženýrství a Fakulta elektrotechniky a informatiky. Druhá zmíněná už na poli alternativních pohonů experimentuje delší dobu a vlastní několik vozidel Kaipan VoltAge s různými pohony Čistě na Elektřinu nebo Elektřinu s pomocným generátorem, pro prodloužení dojezdu . Mají také funkční prototyp s Vodíkovým palivovým článkem.

0/0
3.8.2016 18:14

L55a53d86i65s82l84a66v 53K55a86l31o87u23s 7905716931580

Ještě to bude chtít katedru Pyrotechniky ;-D

0/0
15.8.2016 11:10

A38n78t61o66n65í78n 20H40r40b83e94k 9808361184215

Tak nějak mi to připomíná Velorexovou tříkolku. Jenomže po šedesáti letech a bez trubek..

0/−1
3.8.2016 17:22

J71a35r11o42s60l86a90v 84H81l18a63d39í42k 6748858598898

Je lepší jak od Tesly ano tak pošlu na vývoj základní kapitál 1000 kč Jinak to nemá smysl lituji.

0/0
3.8.2016 16:54

O23n34d81ř10e37j 80H88a74v76l35í51č10e70k 3720284775201

Trapné. "extrémně složité stroje" je označení pro extrémně jednoduché podvody s prostředky určenými pro výzkum, které je nutné zpětně maskovat. Nulové inovace a výzkum a nákup již existujícího s marží je ošetřen formulací "bez praktického využití".

" není technicky moc komplikovaný" je alibismus pro další podvody.

Maskování neexistujícího studia a lákání na podvodem udělované tituly nesmí chybět.

Zajímavé bude zveřejnění dokumentů a emailů vytvořeních "terčem výhružek" vondrákem, který "vždy jsem s lidmi komunikoval otevřeně" stále pokračuje v podvodech, které nejsou "technicky moc komplikované"

+4/−1
3.8.2016 16:35

S25t87a88n38i43s70l47a93v 78R57o12s49e76c65k53ý 9335159661129

To snad nemůže dostat homologaci pro provoz na pozemních komunikacích.

+1/0
3.8.2016 15:57

M36a21r44t53i22n 66L82a61n48c 9835214457441

Dostane. Akorát musí vyrobit ještě jeden a rozsekat ho při crashtestu...

:-)

0/0
3.8.2016 18:44
Foto

J60i32ř58í 97D69v60o78ř62á44k 5155579320868

Ne .ABS , Airbag , kontrola tlaku v pneumatikách , ...........

0/0
3.8.2016 19:27

P35e98t68r 96Č76e65r16m26á51k 9978805439760

Nemusí, pro maloseriovou výrobu platí jiné podmínky, viz. kaipan.

+2/0
3.8.2016 19:43
Foto

M70i59r19o97s20l67a22v 66Z87a53p16l55e62t53a86l 3487915158853

Homologaci dostane, samozřejmě s karoserií :-)

+1/0
3.8.2016 21:01

A30l34e41x 82K91o50u16b55a 6390282194341

"díky modernímu pětiosému obráběcímu centru srovnatelná s technologiemi využívanými při výrobě elektromobilů Tesla"

Protože Tesla vyrábí karoserii na CNC fréze, jasan...

Vždyť to má rám svařovanej z jeklů, srovnávat to s modernim sériově vyráběným autem je jako srovnávat nedělní domácí oběd s večeří ve vyhlášený luxusní restauraci, je to úplně jiná liga.

+5/−1
3.8.2016 15:49
Foto

J77i63ř91í 88D29v52o45ř94á89k 5205299460558

X,Y,Z . Jak se jmenují ty další dvě ?

0/0
3.8.2016 19:29
Foto

M62i50r23o21s28l76a58v 91Z94a23p52l39e75t27a56l 3137225828473

Pokud jsem dobře pochopil, tak to CNC bude obrábět maketu karoserie z hlíny v životní velikosti, není tím myšleno, že CNC bude dělat samotnou karoserii, na to jsou jiné postupy.... Je to škola a učí se postupy používané v automobilkách a takto se prostě karoserie navrhují, nejprve v PC, pak hliněný model v životní velikosti a pak podle toho samotný výrobek.

0/0
3.8.2016 21:07

R78o29b38e91r70t 64P67a95s56t20u94s20z14e93k 1375384101914

Zajímavé, vypadá to jako Kaipan, se kterým VŠB na vývoji elektromobilu pracovala (http://www.kaipan.cz/vize/elektromobil/). O Kaipanu nicméně ve článku skromně ani slovo. Že by se studenti učili i řešit nějaké ty autorsko-právní otázky?

0/0
3.8.2016 14:34

S43t20a51n60i41s81l49a49v 58K52r35e87j90c77a36r 6817676353334

VŠB jako konkurent SPŠ Mladá Boleslav. Kdo bude lepší, Češi nebo Moraváci? Češi oblékají Favorita, možná Moraváci zkusí T 613.

+1/0
3.8.2016 14:02

H57o52n56z59a 80T12a81r 3989132474442

Hezčí by byla 603 - MTX - 903 -JK 2500

Mít tak možnost navštívit archivy v Kopřivnické Tatře. To by se člověk divil .

https://www.youtube.com/watch?v=OOXdlEHsu68

https://www.youtube.com/watch?v=Qd6sogSelxw

https://www.youtube.com/watch?v=ilNmVqKVlao

https://www.youtube.com/watch?v=LIg32m6AYPU

+1/0
3.8.2016 18:37

P48e87t56r 20J77a71v95u28r86e55k 9527305153256

Souhlas, Tatra! Neměl by zájem Czechoslovak Grup do svého průmyslového portfolia? To by bylo parádní, kdyby Ttara zase sjížděla z montážní linky....

0/0
4.8.2016 8:24

P69e67t29r 27B82á32č36a 8115156515495

Elektrosportak je oxymoron.

0/−3
3.8.2016 14:00

J86i59ř69í 57H59o82r46á12k 8246142460

Dobrá práce. Fandím takovým projektům. Remcat, že to nemá automatickou převedovku (teoreticky by pro nižší rychlosti při správnem převodování ji ani nepotřebuje) nebo špatný rám umí každý, ale sestavit něco funkčního a DOKONČIT to, to už ne. Další studenti mohou udělat samostatný projekt, jak to vylepšit.

+1/−2
3.8.2016 13:47

J41i79ř98í 64F84r48á48n76e15k 8316501442205

ja remcam, ze to prevodovku ma ;-D

+1/0
3.8.2016 15:38

P43a61v80e30l 24V18i46t82v15a70r 7892229356699

Eh jo jasně, vyhodit a začít znova. Tohle vypadá spíš jako projekt ze SPŠE.

0/0
3.8.2016 19:36
Foto

H36o72n15z27a 90T21r33u36s48i27n27a 9460870620376

Jak vidím s čím přicházejí naši "inženýři" tak začínám mít celkem strach jít k "doktorovi"...

+3/0
3.8.2016 13:34
Foto

P45e27t45r 25P59r24o96c11h26á87z16k66a 3622356182194

Od základu špatná koncepce. Naprosto nevhodný rám s profilů místo trubek. Tam kde patří ohyb je svár. Koncepce mechanická převodovka a elektromotor se snad nehodí ani ke studiu natož k jízdě. Nevhodné rozložení hmotnosti.Nevím, ale pokud vysoká škola jde do takto hloupě navrženého projektu, pak by snad ani vysokou školou neměla být nazývaná. To učni dokáží postavit lepší káru.To to je tak na úrovni toho Afričana co si to sbastlil doma na dvoře se všeho co našel.Rv

+8/−2
3.8.2016 13:27

M51a59r77t21i14n 10M13a59r33u86s17i22n62e12c 3769295824555

Ale zas, kde inde mozte postavit auto, ktore je koncepcne zle, a skumat ako sa to prejavuje a preco.

+1/0
3.8.2016 16:47

J69o52s53e96f 74Š55o39l70t88e39s 8834538690103

Převodovka mi tam vůbec nevadí. Nepotřebujete spojku, stačí synchronizace a můžete v klidu řadit. Navíc to bude nějaký dvoukvalt, čisté pro dosažení uváděné rychlosti 180 km/h. Tesla vysokou rychlost řeší dvěma motory, tady to jaksi úplně nejde.

0/0
4.8.2016 19:29
Foto

P39e18t75r 86P19r51o32c44h23á84z90k72a 3162846482244

Proč si komplikovat život převodovkou když jde použít bez potíží elektronické řízení otáček a výkonu. Stálý převod lze realizovat na rozvodovce. I ta by mohla být zbytečná, pokud by se použil motor v každém kole. Tam je však problém s hmotností, tedy přesněji s neodpruženou hmotností, ale i to je v dnešní době už řešitelné. Od VŠ bych čekal nadčasové řešení a ne něco na úrovni amatéra v garáži.

+1/0
4.8.2016 19:35

J20o85s82e17f 65Š65o64l54t83e32s 8814438210733

Psali, že jim šlo o náklady. A ty se nejlépe stahují pomocí ověřených a jednoduchých řešení. Asynchronní střídavý motor je prostě se všemi těmi udělátky dost drahý, i když věřím, že ho zde možná použili, ono z druhé ruky se už použít dají. Ale musíte vzít v úvahu, že asi nemá zrovna moc vysoký výkon a tak se hodí ho zpřevodovat dvoukvaltem. Jednoduše na normální ježdění bude stále zařazena jednička a na dálnici tam šupnete dvojku. A tohle vám elektronické řízení nezachrání, protože motor vydrží jenom určitý počet otáček a pak se rozletí, respektive ztrácí výkon a plýtvá energií. Použití BLDC motorů je možné, ale zrovna skvěle to jezdit nebude, navíc jsou ty motory dost neskladné.

0/0
4.8.2016 21:14
Foto

P74e78t26r 17P81r54o36c88h20á41z32k34a 3392676152124

Vysoká škola by měla být nositelem technologie, ne dělat něco levně a jako. Právě moderní vývoj elektroniky, řídících systémů i když s počátku drahých posune tuto technologii dál. To, co poskládali není ani provozně nijak levné, není to nic objevného a v jejich provedení je to na hranici bezpečnosti. Při nejlepší snaze by to nemělo šanci na homologaci. Ta však u prototypů není důležitá. Důležité je vést ty mladé k něčemu novému, lepšímu a ne skládat něco s kousků jen proto, že je to levné.

0/0
5.8.2016 20:46

J48i53ř31í 73S29c97h70w62a43c73h 8538304128856

to je jako tvrdit, že student medicíny by měl už během studia dělat transplantaci srdce a ne jen "jako" ale "doopravdy"..... ;-)

+1/0
5.8.2016 21:17

J68i87ř33í 49S19c22h55w97a12c93h 8878304748506

jste fakt borec, poznat jen tak z několika fotek, že to je velmi špatné. Zvláště využití fotopixelů místo váhy, pro přesné "stanovení" hmotnosti připadající na obě nápravy mě fascinuje. ;-)

0/0
5.8.2016 21:35
Foto

P83e41t36r 95P49r80o82c37h21á46z54k76a 3182636722184

Na základní odhad ty obrázky stačí. Každý, kdo v životě něco postavil a nebo se u podobných staveb pohyboval to dokáže odhadnout. Hlavně zvolený materiál rámu je absolutně nevhodný.

0/0
7.8.2016 19:03

J10i16ř86í 33S71c44h11w88a58c91h 8558494518376

no o "materiálu" nikde není ani slovo a z fotek se materiál těžko hádá, ale asi máte na mysli profily, ze kterých je svařený rám....

celkem, by mě zajímalo pár konkrétních argumentů, proč je ten zvolený "materiál" tak "absolutně nevhodný".

0/0
7.8.2016 20:13
Foto

P85e97t33r 29P77r12o47c56h79á30z13k41a 3762856942424

Na rozdil od trubek,ktete se pouzivaji na vyrobu ramu jd to jen obycejne zelezo s mensi pevnosti.Spousta spoju je misto ohybu resena svarovanim.Dalsi zdroj problemu.Trubka pri dtejnem rozmeru bude mit mensi hmotnost,vetsi pevnost.Myslim samozrrjme kvalitni trubku.Treba Columbus a podobne.Jakel se hodi tak doma na stavbu treba malotrktoru a pofobne.Dneska sice nektere firmy delaji ovalne profily,ale jedna se spise o splostelou trubku.Jednou pri stavbe ramu pro autokros jsme na jednom miste pouzili jakel a i mdyz to nebylo extra namahane misto uz pri tteningu se to ohlo a pak zlomilo.Po nahradr trubkou bylo po.potizich.Urcite by se dalo jmenovat i vic duvodu,ale tohle snad staci.

0/0
8.8.2016 10:04

J13i91ř34í 92S92c81h43w50a78c49h 8398464478576

všechno co uvádite, je jen problém jak je vše dimenzováno, ano trubka z kvalitního materiálu vydrží více než stejná trubka či jekl z méně kvalitního materiálu, ale větší trubka či jekl z "bláta" může vydržet klidně více. Takže rám z jeklu může být těžší a to bude jeho jediná nevýhoda. Pokud se nehoní za minimální váhou, tak jim to může být jedno. Pokud jsou svary kvalitní nemusí znamenat žádný problém. Nakonec i ohýbaný rám se někde musí posvařovat, že. Ano, jekl není ideální profil, ale "absolutně nevhodný" bych ho rozhodně nenazýval.

0/0
8.8.2016 13:23

J35i42ř84í 82F59r55á52n88e85k 8706691522355

Zaprve, hrozne me zajima spojeni manualni prevodovka a elektromotor - bud je to chyba v clanku ci abslutni konstrukcni nesmysl.

Zadruhe, celkem se divim, ze do neceho takto "nepokrokoveho" (nevsimam si zadne inovace) investuje skola nemale penize, zatimco ostatni obory stradaji.

+12/−2
3.8.2016 12:55

J65i30ř40í 66N24o93v25á87k 8637242573

Proč by nešla spojit nějaká manuální převodovka s elektromotorem? Předpokládám, že účelem je zvýšení dojezdu, kdy převodovka drží elektromotor v nižších otáčkách a ten tedy neodebírá takový proud.

+1/−1
3.8.2016 15:06

J44i14ř63í 81F50r38á71n11e19k 8326941692565

Prevodovka je v aute primarne proto, ze spalovaci/vznetovy motor ma nejlepsi vykon/tocivy moment v urcitem spektru otacek - toho se dosahuje optimalizaci prevodu (rychlosti) tak, aby bylo vyuziti pohonu co nejucinnejsi.

V pripade elektromotoru je prubeh tociveho momentu v podstate linearni, tudiz neni nutno pridavat konstrukcne tezsi a slozitejsi system - obzvlaste v pripade, bavime-li se o sportovnim voze, kde se ocekava, ze kroutak bude ponekud vyssi a v tu chvili musite premyslet nad silnejsi = tezsi prevodovkou.

Kazde kilo navic ubira vozidle na dojezdu, zhorsuje jizdni vlastnosti a v neposledni rade takoveto reseni zveda vyslednou vyrobni cenu, coz u studenskeho vozidla, hadam, neni kyzeny jev.

Odber a restrikce otacek se da resit softwarove, ma-li to miti takovy ucel, tak se odbornici z VSB kapke minuli...

+3/0
3.8.2016 15:18

J92i35ř48í 88N24o16v63á33k 8497552773

Není potřeba vysvětlovat, k čemu je v běžném autě převodovka a jak funguje elektromotor. ;-) Já vím, že otáčky elektromotoru se dají omezit i jinak, ale jak chceš potom dosáhnout nějaké větší rychlosti? Nechci tady něja teoretizovat. Já jen vím, že v praxi se toto spojení používá a stačí se podívat třeba k výrobci elektromotocyklů Brammo.

+1/0
3.8.2016 15:27

J30i47ř81í 25F52r32á68n70e27k 8366481552905

Inu, jednoduse - v realnem case manipuluji s nastavenou restrikci bud programem v ECU ci jakkoliv manualne, treba tlacitky na volantu, nebo padly pod nim.

Ja vim, ze existuji aplikace, ale v ponekud jinych oborech, resp. pro jiny ucel nez "Ekologicka sportovni jizda pro mlade" - tak totiz cil tohoto projektu chapu.

Staci se podivat na Teslu, Porsche a podobne, kteri maji urcite vetsi zkusenosti & prostredky - vsichni absence prevodovky vyuzivaji ve svuj prospech, nechapu proto smysl v tomto pripade :-)

+1/0
3.8.2016 15:33

J70i47ř57í 97N68o43v13á69k 8607832733

Jasně, aplikace u sportovní e-motorky je úplně jiný obor... :)

Nemá smysl sem tahat Teslu nebo Porsche. Tam jsou použité technologie jistě trochu jinde, než zde. Důvod k tomu jistě měli a mně i dává smysl. Tečka.

+1/0
3.8.2016 15:46

J87i54ř35í 73F57r60á34n93e58k 8856611122555

U sportovni Off-Road motorky, kde to dava smysl, takze ano...

Ja se s Vami nehodlal prit, na tecku ci osvetleni duvodu by mi pripadne mel odpovedet nekdo zasveceny, nemyslite? :-P

0/0
3.8.2016 15:54

J56i57ř86í 63N34o51v29á54k 8797562283

Tak pokud je Brammo Empulse, podle Tebe offroad motorka...

+1/0
3.8.2016 16:08

J75i58ř64í 63F15r51á18n69e63k 8186371962955

Nevyznam se v portfoliu Brammo, proto cerpam z wiki, kde se o prevodovce pise u modelu pro MC:

In May 2011, Brammo announced two new models of electric motorcycle, the Engage and the Encite. The Engage is a full-sized dirtbike, available in both motorcross (offroad) and supermoto (onroad, mostly) variants. The Encite MMX Pro, the smaller of the two bikes, was described as a more hardcore racing version. Along with the announcement of the two bikes came the announcement that the company had partnered with SMRE, an Engineering and Design firm based in Umbertide, Italy. SMRE had designed the mechatronic six-speed gearbox that the new bikes, in prototype form, were using.[21]

0/0
3.8.2016 16:18

J93i23ř66í 12N53o95v15á19k 8457112513

Nechme to být. Jinak Empuls má šestistupňovou převodovku a je to silniční stroj. Já jen narážel na to, že jsi spojení elektromotoru a převodovky nazval "konstrukčním nesmyslem". Společnost Brammo má s výrobou elektromotorů a baterií dost zkušeností na to, aby věděli, co dělají. Stejně tak na VŠB určitě měli k použití racionální důvod.

+2/0
3.8.2016 16:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.