Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Ostravě vzniká nový elektrosporťák. Už jezdí, ale zatím nemá karoserii

Tým StudentCar Fakulty metalurgie a materiálového inženýrství Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava staví nový prototyp elektromobilu. Lehký roadster StudentCar SCE bude schopen na jedno nabití ujet až 200 kilometrů a dosáhnout rychlosti okolo 180 kilometrů za hodinu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R57a64d90o65m53í50r 97A66l12b56e20r88t 1746211272959

Konečně něco pozitivního. Kdo si hraje, nezlobí !!!

0/0
6.8.2016 12:36

L25a12d56i76s76l37a62v 96K80a69l43o82u45s 7475136551880

Skoro si troufám říci, že ten skelet bych si uměl spíchnout(svařit) taky.

Akorát ten elektromotor z igráčku , baterie, řízení,...

0/0
4.8.2016 8:29

J23i13ř21í 82S90c60h79w90a55c55h 8938274368516

a ty si snad myslíš, že na kusový rám mají k dispozici nějakou technologii, která poskytne výsledek jako v miliónové sérii?

0/0
4.8.2016 19:31


Foto

J65i48ř28í 69D39v25o28ř10á30k 5125929830828

Podobné články se v novinách objevují od roku asi 1835 .

+1/0
3.8.2016 19:25

L16e25o31p63o53l64d 10P60r17o15k23e34š 8509754857

Před 40 lety šikovní tatíci stavěly podobné elektrokáry pro své děti. S tím rozdílem , že v garáži , za své a s pracně sháněným materiálem.

+1/0
3.8.2016 18:33

J30i80ř67í 79S54c28h76w43a27c76h 8728394698226

jj jen se tomu říkalo minikára a místo elektřiny to využívalo gravitačního zrychlení. ;-)

Který tatík, by před 40 lety postavil pro svoje dítko "podobnou elektrokáru" co udělá 180 km/hod a pak by ho (to dítko) do toho posadil? 8-o

0/0
4.8.2016 19:36

H82o19n88z16a 77T72a74r 3349902494612

Co mám informace tak na VŠB Ostrava jsou dva týmy které experimentují s elektromobily .

Zmíněná Fakulta metalurgie a materiálového inženýrství a Fakulta elektrotechniky a informatiky. Druhá zmíněná už na poli alternativních pohonů experimentuje delší dobu a vlastní několik vozidel Kaipan VoltAge s různými pohony Čistě na Elektřinu nebo Elektřinu s pomocným generátorem, pro prodloužení dojezdu . Mají také funkční prototyp s Vodíkovým palivovým článkem.

0/0
3.8.2016 18:14

L36a89d58i42s15l45a87v 49K42a79l48o43u23s 7395636391800

Ještě to bude chtít katedru Pyrotechniky ;-D

0/0
15.8.2016 11:10

A14n86t79o35n39í48n 33H94r33b27e71k 9128201954895

Tak nějak mi to připomíná Velorexovou tříkolku. Jenomže po šedesáti letech a bez trubek..

0/−1
3.8.2016 17:22

J28a27r27o37s28l11a22v 40H83l89a37d42í44k 6758758768238

Je lepší jak od Tesly ano tak pošlu na vývoj základní kapitál 1000 kč Jinak to nemá smysl lituji.

0/0
3.8.2016 16:54

O43n93d30ř14e68j 36H95a51v35l46í80č28e26k 3460314825571

Trapné. "extrémně složité stroje" je označení pro extrémně jednoduché podvody s prostředky určenými pro výzkum, které je nutné zpětně maskovat. Nulové inovace a výzkum a nákup již existujícího s marží je ošetřen formulací "bez praktického využití".

" není technicky moc komplikovaný" je alibismus pro další podvody.

Maskování neexistujícího studia a lákání na podvodem udělované tituly nesmí chybět.

Zajímavé bude zveřejnění dokumentů a emailů vytvořeních "terčem výhružek" vondrákem, který "vždy jsem s lidmi komunikoval otevřeně" stále pokračuje v podvodech, které nejsou "technicky moc komplikované"

+4/−1
3.8.2016 16:35

S24t94a21n36i20s79l90a55v 95R45o12s15e87c29k56ý 9495589671269

To snad nemůže dostat homologaci pro provoz na pozemních komunikacích.

+1/0
3.8.2016 15:57

M75a84r58t90i30n 85L91a64n40c 9225674527151

Dostane. Akorát musí vyrobit ještě jeden a rozsekat ho při crashtestu...

:-)

0/0
3.8.2016 18:44
Foto

J58i85ř60í 80D65v86o33ř24á38k 5585729890938

Ne .ABS , Airbag , kontrola tlaku v pneumatikách , ...........

0/0
3.8.2016 19:27

P45e46t27r 33Č77e67r77m14á17k 9718655139890

Nemusí, pro maloseriovou výrobu platí jiné podmínky, viz. kaipan.

+2/0
3.8.2016 19:43
Foto

M49i27r25o60s42l37a91v 95Z56a11p67l75e83t70a44l 3127465368843

Homologaci dostane, samozřejmě s karoserií :-)

+1/0
3.8.2016 21:01

A10l35e49x 55K46o16u44b10a 6730102504241

"díky modernímu pětiosému obráběcímu centru srovnatelná s technologiemi využívanými při výrobě elektromobilů Tesla"

Protože Tesla vyrábí karoserii na CNC fréze, jasan...

Vždyť to má rám svařovanej z jeklů, srovnávat to s modernim sériově vyráběným autem je jako srovnávat nedělní domácí oběd s večeří ve vyhlášený luxusní restauraci, je to úplně jiná liga.

+5/−1
3.8.2016 15:49
Foto

J94i76ř75í 46D15v98o76ř25á45k 5975979880448

X,Y,Z . Jak se jmenují ty další dvě ?

0/0
3.8.2016 19:29
Foto

M58i56r93o95s43l12a70v 45Z79a13p63l10e71t77a53l 3977365288943

Pokud jsem dobře pochopil, tak to CNC bude obrábět maketu karoserie z hlíny v životní velikosti, není tím myšleno, že CNC bude dělat samotnou karoserii, na to jsou jiné postupy.... Je to škola a učí se postupy používané v automobilkách a takto se prostě karoserie navrhují, nejprve v PC, pak hliněný model v životní velikosti a pak podle toho samotný výrobek.

0/0
3.8.2016 21:07

R15o86b72e98r18t 33P39a13s69t21u49s12z37e60k 1205874581504

Zajímavé, vypadá to jako Kaipan, se kterým VŠB na vývoji elektromobilu pracovala (http://www.kaipan.cz/vize/elektromobil/). O Kaipanu nicméně ve článku skromně ani slovo. Že by se studenti učili i řešit nějaké ty autorsko-právní otázky?

0/0
3.8.2016 14:34

S14t40a97n79i77s24l73a22v 46K42r30e32j27c19a78r 6137836563844

VŠB jako konkurent SPŠ Mladá Boleslav. Kdo bude lepší, Češi nebo Moraváci? Češi oblékají Favorita, možná Moraváci zkusí T 613.

+1/0
3.8.2016 14:02

H57o85n71z13a 98T10a34r 3409102364492

Hezčí by byla 603 - MTX - 903 -JK 2500

Mít tak možnost navštívit archivy v Kopřivnické Tatře. To by se člověk divil .

https://www.youtube.com/watch?v=OOXdlEHsu68

https://www.youtube.com/watch?v=Qd6sogSelxw

https://www.youtube.com/watch?v=ilNmVqKVlao

https://www.youtube.com/watch?v=LIg32m6AYPU

+1/0
3.8.2016 18:37

P60e88t93r 57J32a86v96u34r18e58k 9357945863956

Souhlas, Tatra! Neměl by zájem Czechoslovak Grup do svého průmyslového portfolia? To by bylo parádní, kdyby Ttara zase sjížděla z montážní linky....

0/0
4.8.2016 8:24

P81e46t92r 39B32á33č75a 8635136115645

Elektrosportak je oxymoron.

0/−3
3.8.2016 14:00

J41i36ř97í 78H53o82r72á84k 8966812410

Dobrá práce. Fandím takovým projektům. Remcat, že to nemá automatickou převedovku (teoreticky by pro nižší rychlosti při správnem převodování ji ani nepotřebuje) nebo špatný rám umí každý, ale sestavit něco funkčního a DOKONČIT to, to už ne. Další studenti mohou udělat samostatný projekt, jak to vylepšit.

+1/−2
3.8.2016 13:47

J38i69ř85í 90F16r58á47n36e31k 8896841162275

ja remcam, ze to prevodovku ma ;-D

+1/0
3.8.2016 15:38

P63a40v10e76l 12V72i96t85v92a91r 7892599976549

Eh jo jasně, vyhodit a začít znova. Tohle vypadá spíš jako projekt ze SPŠE.

0/0
3.8.2016 19:36
Foto

H64o74n62z19a 89T24r49u17s33i52n40a 9270270250766

Jak vidím s čím přicházejí naši "inženýři" tak začínám mít celkem strach jít k "doktorovi"...

+3/0
3.8.2016 13:34
Foto

P78e74t55r 30P80r24o23c82h94á82z33k83a 3552456762954

Od základu špatná koncepce. Naprosto nevhodný rám s profilů místo trubek. Tam kde patří ohyb je svár. Koncepce mechanická převodovka a elektromotor se snad nehodí ani ke studiu natož k jízdě. Nevhodné rozložení hmotnosti.Nevím, ale pokud vysoká škola jde do takto hloupě navrženého projektu, pak by snad ani vysokou školou neměla být nazývaná. To učni dokáží postavit lepší káru.To to je tak na úrovni toho Afričana co si to sbastlil doma na dvoře se všeho co našel.Rv

+8/−2
3.8.2016 13:27

M41a18r13t82i60n 68M79a94r90u76s55i17n56e46c 3849555804185

Ale zas, kde inde mozte postavit auto, ktore je koncepcne zle, a skumat ako sa to prejavuje a preco.

+1/0
3.8.2016 16:47

J23o27s44e39f 26Š39o50l91t66e36s 8654408930713

Převodovka mi tam vůbec nevadí. Nepotřebujete spojku, stačí synchronizace a můžete v klidu řadit. Navíc to bude nějaký dvoukvalt, čisté pro dosažení uváděné rychlosti 180 km/h. Tesla vysokou rychlost řeší dvěma motory, tady to jaksi úplně nejde.

0/0
4.8.2016 19:29
Foto

P55e56t98r 18P23r42o25c20h93á60z38k14a 3682156352584

Proč si komplikovat život převodovkou když jde použít bez potíží elektronické řízení otáček a výkonu. Stálý převod lze realizovat na rozvodovce. I ta by mohla být zbytečná, pokud by se použil motor v každém kole. Tam je však problém s hmotností, tedy přesněji s neodpruženou hmotností, ale i to je v dnešní době už řešitelné. Od VŠ bych čekal nadčasové řešení a ne něco na úrovni amatéra v garáži.

+1/0
4.8.2016 19:35

J97o77s12e46f 31Š58o60l11t90e72s 8414678110523

Psali, že jim šlo o náklady. A ty se nejlépe stahují pomocí ověřených a jednoduchých řešení. Asynchronní střídavý motor je prostě se všemi těmi udělátky dost drahý, i když věřím, že ho zde možná použili, ono z druhé ruky se už použít dají. Ale musíte vzít v úvahu, že asi nemá zrovna moc vysoký výkon a tak se hodí ho zpřevodovat dvoukvaltem. Jednoduše na normální ježdění bude stále zařazena jednička a na dálnici tam šupnete dvojku. A tohle vám elektronické řízení nezachrání, protože motor vydrží jenom určitý počet otáček a pak se rozletí, respektive ztrácí výkon a plýtvá energií. Použití BLDC motorů je možné, ale zrovna skvěle to jezdit nebude, navíc jsou ty motory dost neskladné.

0/0
4.8.2016 21:14
Foto

P38e60t81r 83P61r98o46c75h41á48z92k13a 3322836112224

Vysoká škola by měla být nositelem technologie, ne dělat něco levně a jako. Právě moderní vývoj elektroniky, řídících systémů i když s počátku drahých posune tuto technologii dál. To, co poskládali není ani provozně nijak levné, není to nic objevného a v jejich provedení je to na hranici bezpečnosti. Při nejlepší snaze by to nemělo šanci na homologaci. Ta však u prototypů není důležitá. Důležité je vést ty mladé k něčemu novému, lepšímu a ne skládat něco s kousků jen proto, že je to levné.

0/0
5.8.2016 20:46

J70i44ř66í 18S38c87h37w56a50c95h 8958974278506

to je jako tvrdit, že student medicíny by měl už během studia dělat transplantaci srdce a ne jen "jako" ale "doopravdy"..... ;-)

+1/0
5.8.2016 21:17

J10i57ř18í 51S31c76h31w84a53c35h 8218314458636

jste fakt borec, poznat jen tak z několika fotek, že to je velmi špatné. Zvláště využití fotopixelů místo váhy, pro přesné "stanovení" hmotnosti připadající na obě nápravy mě fascinuje. ;-)

0/0
5.8.2016 21:35
Foto

P53e28t35r 76P10r78o11c96h11á92z24k50a 3332356422644

Na základní odhad ty obrázky stačí. Každý, kdo v životě něco postavil a nebo se u podobných staveb pohyboval to dokáže odhadnout. Hlavně zvolený materiál rámu je absolutně nevhodný.

0/0
7.8.2016 19:03

J13i48ř58í 90S48c44h93w80a61c33h 8898854898406

no o "materiálu" nikde není ani slovo a z fotek se materiál těžko hádá, ale asi máte na mysli profily, ze kterých je svařený rám....

celkem, by mě zajímalo pár konkrétních argumentů, proč je ten zvolený "materiál" tak "absolutně nevhodný".

0/0
7.8.2016 20:13
Foto

P95e16t51r 73P13r31o69c28h97á47z48k13a 3552246362794

Na rozdil od trubek,ktete se pouzivaji na vyrobu ramu jd to jen obycejne zelezo s mensi pevnosti.Spousta spoju je misto ohybu resena svarovanim.Dalsi zdroj problemu.Trubka pri dtejnem rozmeru bude mit mensi hmotnost,vetsi pevnost.Myslim samozrrjme kvalitni trubku.Treba Columbus a podobne.Jakel se hodi tak doma na stavbu treba malotrktoru a pofobne.Dneska sice nektere firmy delaji ovalne profily,ale jedna se spise o splostelou trubku.Jednou pri stavbe ramu pro autokros jsme na jednom miste pouzili jakel a i mdyz to nebylo extra namahane misto uz pri tteningu se to ohlo a pak zlomilo.Po nahradr trubkou bylo po.potizich.Urcite by se dalo jmenovat i vic duvodu,ale tohle snad staci.

0/0
8.8.2016 10:04

J53i95ř51í 88S32c72h72w54a24c18h 8338544258756

všechno co uvádite, je jen problém jak je vše dimenzováno, ano trubka z kvalitního materiálu vydrží více než stejná trubka či jekl z méně kvalitního materiálu, ale větší trubka či jekl z "bláta" může vydržet klidně více. Takže rám z jeklu může být těžší a to bude jeho jediná nevýhoda. Pokud se nehoní za minimální váhou, tak jim to může být jedno. Pokud jsou svary kvalitní nemusí znamenat žádný problém. Nakonec i ohýbaný rám se někde musí posvařovat, že. Ano, jekl není ideální profil, ale "absolutně nevhodný" bych ho rozhodně nenazýval.

0/0
8.8.2016 13:23

J87i25ř16í 69F95r17á98n59e31k 8216931832495

Zaprve, hrozne me zajima spojeni manualni prevodovka a elektromotor - bud je to chyba v clanku ci abslutni konstrukcni nesmysl.

Zadruhe, celkem se divim, ze do neceho takto "nepokrokoveho" (nevsimam si zadne inovace) investuje skola nemale penize, zatimco ostatni obory stradaji.

+12/−2
3.8.2016 12:55

J20i52ř45í 87N79o53v80á79k 8937442113

Proč by nešla spojit nějaká manuální převodovka s elektromotorem? Předpokládám, že účelem je zvýšení dojezdu, kdy převodovka drží elektromotor v nižších otáčkách a ten tedy neodebírá takový proud.

+1/−1
3.8.2016 15:06

J18i32ř43í 95F58r93á96n25e13k 8316581332955

Prevodovka je v aute primarne proto, ze spalovaci/vznetovy motor ma nejlepsi vykon/tocivy moment v urcitem spektru otacek - toho se dosahuje optimalizaci prevodu (rychlosti) tak, aby bylo vyuziti pohonu co nejucinnejsi.

V pripade elektromotoru je prubeh tociveho momentu v podstate linearni, tudiz neni nutno pridavat konstrukcne tezsi a slozitejsi system - obzvlaste v pripade, bavime-li se o sportovnim voze, kde se ocekava, ze kroutak bude ponekud vyssi a v tu chvili musite premyslet nad silnejsi = tezsi prevodovkou.

Kazde kilo navic ubira vozidle na dojezdu, zhorsuje jizdni vlastnosti a v neposledni rade takoveto reseni zveda vyslednou vyrobni cenu, coz u studenskeho vozidla, hadam, neni kyzeny jev.

Odber a restrikce otacek se da resit softwarove, ma-li to miti takovy ucel, tak se odbornici z VSB kapke minuli...

+3/0
3.8.2016 15:18

J85i27ř29í 80N92o73v39á93k 8477322613

Není potřeba vysvětlovat, k čemu je v běžném autě převodovka a jak funguje elektromotor. ;-) Já vím, že otáčky elektromotoru se dají omezit i jinak, ale jak chceš potom dosáhnout nějaké větší rychlosti? Nechci tady něja teoretizovat. Já jen vím, že v praxi se toto spojení používá a stačí se podívat třeba k výrobci elektromotocyklů Brammo.

+1/0
3.8.2016 15:27

J12i78ř29í 53F10r43á95n93e79k 8146611732735

Inu, jednoduse - v realnem case manipuluji s nastavenou restrikci bud programem v ECU ci jakkoliv manualne, treba tlacitky na volantu, nebo padly pod nim.

Ja vim, ze existuji aplikace, ale v ponekud jinych oborech, resp. pro jiny ucel nez "Ekologicka sportovni jizda pro mlade" - tak totiz cil tohoto projektu chapu.

Staci se podivat na Teslu, Porsche a podobne, kteri maji urcite vetsi zkusenosti & prostredky - vsichni absence prevodovky vyuzivaji ve svuj prospech, nechapu proto smysl v tomto pripade :-)

+1/0
3.8.2016 15:33

J12i11ř37í 23N78o80v28á61k 8297482123

Jasně, aplikace u sportovní e-motorky je úplně jiný obor... :)

Nemá smysl sem tahat Teslu nebo Porsche. Tam jsou použité technologie jistě trochu jinde, než zde. Důvod k tomu jistě měli a mně i dává smysl. Tečka.

+1/0
3.8.2016 15:46

J61i34ř10í 85F30r15á17n69e98k 8816931792735

U sportovni Off-Road motorky, kde to dava smysl, takze ano...

Ja se s Vami nehodlal prit, na tecku ci osvetleni duvodu by mi pripadne mel odpovedet nekdo zasveceny, nemyslite? :-P

0/0
3.8.2016 15:54

J53i24ř69í 35N64o52v91á33k 8537542773

Tak pokud je Brammo Empulse, podle Tebe offroad motorka...

+1/0
3.8.2016 16:08

J91i45ř25í 24F66r14á10n82e39k 8266911742435

Nevyznam se v portfoliu Brammo, proto cerpam z wiki, kde se o prevodovce pise u modelu pro MC:

In May 2011, Brammo announced two new models of electric motorcycle, the Engage and the Encite. The Engage is a full-sized dirtbike, available in both motorcross (offroad) and supermoto (onroad, mostly) variants. The Encite MMX Pro, the smaller of the two bikes, was described as a more hardcore racing version. Along with the announcement of the two bikes came the announcement that the company had partnered with SMRE, an Engineering and Design firm based in Umbertide, Italy. SMRE had designed the mechatronic six-speed gearbox that the new bikes, in prototype form, were using.[21]

0/0
3.8.2016 16:18

J19i73ř74í 96N90o73v91á18k 8307622693

Nechme to být. Jinak Empuls má šestistupňovou převodovku a je to silniční stroj. Já jen narážel na to, že jsi spojení elektromotoru a převodovky nazval "konstrukčním nesmyslem". Společnost Brammo má s výrobou elektromotorů a baterií dost zkušeností na to, aby věděli, co dělají. Stejně tak na VŠB určitě měli k použití racionální důvod.

+2/0
3.8.2016 16:29





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.