Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sovětský krasavec vznikl po partyzánsku, toužili po něm i v USA

V tehdejším východním bloku nevzniklo mnoho vozidel, která by si získala obdiv na technologicky vyspělém Západě. Jedním z takových byl futuristicky vypadající minibus ZIL-118, doba a strana mu však nepřála.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J79a96n 29L27u55k60á67š 7677183903182

Ten puvodni je docela hezkej, ten modernizovanej uz ne.

0/0
2.9.2016 11:27

P12a93v48e28l 88M24a77c86h 7192246370358

Tak si udelame shrnuti. Rusove vyrobili za 36 let (1962 az 1998) 88 az 92 minibusu coz je zhruba 3 za rok a to nam nekdo chce namluvit ze si Americane chteli koupit licenci? Co je to proboha za nesmysly.

+3/−5
29.8.2016 23:21

V93l56a46d88i40m27í19r 76K94a41l84n76ý 2481717437

Jak souvisí počet vyrobených kusů se zájmem o licenci?

+6/0
30.8.2016 19:17

P92a66v38e15l 56M21a31c23h 7762646680628

Vseobecne se licence nabizi/kupuje kdyz se nejaky vyrobek skutecne da vyrobit (anglicky manufacturability), dokumentace je k mani, prudentni zajemce se zajima jak dlouho se vyrobek vyrabi a kolik kusu se prodalo (marketability) atd. aby nakonec byl schopny dostat svuj kapital/investment zpet i s profitem. Nikdo nekupuje jak se rika "zajice v pytli". Dobry prehled podminek licencovani je v priloze.

wiki.creativecommons.org/wiki/Considerations_for_licensors_and_licensees#Considerations_for_licensors

+1/−2
30.8.2016 20:23

D53a68v85i22d 58N69e81b90e90s61k14ý 8307781779721

Ford taky nechtěl koupit zajíce v pytli, ale asi se jen bavil o tom, jestli by se do toho pytle mohl podívat. A Rusové řekli, že nemohl.

+3/0
31.8.2016 7:46

J97a35n 97L17u42k21á75š 7167533263572

Ja bych tomu veril. Soudruzi davali pred ekonomickym potencialem prednost planovanemu hospodarstvi.

0/0
2.9.2016 11:21

M98i30l47a45n 24W74e63l62s49e23r 5512728978641

Pro znalce mikrobusu a starsi ctenare: Trochu mi to pripomina ROBUR. Ten se vyrabel myslim v DDR.....

+5/−5
29.8.2016 18:08

M88i11l60a11n 74W76e11l35s42e53r 5502778398701

Proc mi (neviditelni) davate minusy ? Pokud k tomu mate nejake vyhrady, tak je napiste pod muj prispevek. Alespon bude diskuse zajimava. Mozna netusite, co je Robur......

+9/0
29.8.2016 21:55

M54a20r56t20i16n 15J53i34r91o70u23s67e16k 7136245205588

Robur je Dobyvatel. :-)

+2/0
29.8.2016 22:56

J21i56ř44í 44T56o85m14e92š 5252820323282

V DDR se vyráběl podobný trochu větší Robur - menší autobus s tuším dieslovým motorem a ještě trochu menší minibus Barkas ale dvoutakt. Obojí vzhledově dost podobné.

+2/0
31.8.2016 10:32

V21o12j70t34ě84c32h 78M67a41l26ý 5862579831578

Jistá podobnost je i s mikrobusem Nysa. Díky za zajímavý článek.

+1/0
31.8.2016 13:45

V35o18j13t62ě42c29h 39M39a39l29ý 5272249201748

Jistá podobnost je i s mikrobusem Nysa. Díky za zajímavý článek

+1/0
31.8.2016 13:47

J12a22n 37B51á69r51t12a 3640456778

Ten autobus nebo malý náklaďák byl poháněn benzinovým motorem. Vzhledově to bylo docela podobné Avii.

+1/0
31.8.2016 19:42

J38a86n 79M52a24c28h56á97č 3127556663162

Robury měly benzínový motor.

0/0
1.9.2016 9:12

M78i68l85o90š 72K40o93l65m15a63n 6576653267622

Reaguji nejen na váš příspěvek, ale i na ty co vám odpovídají. S Roburem, Barksem, Nysou a dalšími jsem jezdil, První Robury byly skutečně diesel, ale motory nebyly příliš spolehlivé a říkalo se jim "Pomsta za sudety", další benzinové už byly o něco lepší a vyráběly se v několika verzích. První Barkasy byly 900cm a měly "čumák" jak bylo tehdy běžné v provedení nákladní a uzavřená dodávka, měl jsem oba. Po nich přišly nové s motorem vedle řidiče 1000ccm 50 HP, ty byly už slušné a lepší než naše Š1203. Nysu jsem taky měl, byla vyráběna v Polsku, stejně jako Žuk, obsah 2400ccm, tři rychlosti a nic moc, Nysa a první Žuky měly ještě spodové motory. Tomu co je na obrázku se nepodobalo nic z toho.

+1/0
31.8.2016 21:36

R55a70d29i83m 47P60o59l76á83š60e10k 9526483739989

Když oni všichni ti designéři jezdili na stejné výstavy a nejspíš taky měli předplacen stejné odborné technické časopisy.

Klidně je možné, že v enderáckém Roburu , vyráběly se tuším v lužické Žitavě a byl jsem tam coby na letním táboře v NDR v Lužici na exkurzi, se designem toho mikrobusu inspirovali.

Problém bude asi v tom, že jak v padesátých a šedetátých letech vyvinuli toho Robura, tak až do konce socialismu v NDR nejspíš ani nijak nezdokonalili vyráběné auto ani výrobní provozy.

+1/0
30.8.2016 8:17

M90a28r10t32i55n 54N30e71b10e65s20k91ý 7146820717802

Jsem docela pamětník, Robury znám, jak před "modernizací", tak i po ní, ale podobu tam fakt nevidím. Snad jen to, že je to velké auto na benzín, že autobus od Roburu měl oblá skla do střechy po straně a vzadu, ale tam podobnost končí.

+4/0
30.8.2016 13:26

R25a94d58i12m 93P52o40l35á81š67e27k 9186193179229

Tipuji, po zkušenostech z socialistické výroby, že Rusové nemohli prodat licenci Amíkům, ani kdyby chtěli a potřebovali zoufale dolary.

Dost pravděpodobněm když to jako prototypy stavěli na koleně, nenamáhali se s žádnou techncikou ani výrobní dokumentací a tak neměli co coby licenci prodat.

+5/0
29.8.2016 17:36

J40i51ř26í 40S64c65h47w25a40c10h 8258974218476

je to celkem možné ;-)

+1/0
29.8.2016 20:23

L94u48k84á79š 77A37d71a33m78e49c 3887333570907

Rusové ten potenciál mají, jen měli ve 20. století tu smůlu, že zkusili vybudovat zcela nový politický řád a nevyšlo to. Snad se jim bude v 21. století víc dařit. Třeba ty nejnovější Lady, Gazy a Uazy nevypadají vůbec marně.

+3/−2
29.8.2016 16:49

M29a72r62t53i90n 56N13e78b72e41s54k50ý 7606380217852

Jen to provedení, jako by si to majitel stavěl doma....

+2/−1
30.8.2016 13:29

J63a51n 24L36u69k30á32š 7697333363432

Nejnovejsi Lady zatim nejsou v EURO 6 provedeni k dispozici, tudiz zde ani nejezdi, ale verim, ze u vas je to to nejlepsi, na co se da nasetrit.

0/0
2.9.2016 11:26

M12i79r92o61s24l75a23v 66P48e79t52e45r67k55a 6489446151160

ale jsou a jezdi =)

0/0
2.9.2016 13:17

V45l81a31d72i50m38í13r 68N15o76v91o12t41n31ý 1319320762440

Nevím, mně to přijde na první pohled podivně disproporční, příliš malý podvozek na takovou kraksnu nad ním. Jízdní vlastnosti (zvlášť na ruských "silnicích") musely být dost hrozné.

+2/−1
29.8.2016 13:16

D70u61š61a87n 45R61a96j28n25i71n70e90c 4124742833341

Invencia sovietského človeka je nekonečná ! Mne stačilo , keď sme boli v rafinérii v Riazani a vznikol tam problém s deravým plynovým potrubím . Hrozilo odstavenie rafinérie. Sovieský človek to vymyslel bravúrne . Prišli tesári , urobili bednenie 2x3x3 metre okolo netesnosti. Na chvilu znížili tlak v potrubí a prifrčalo asi 5 rakiet zo špecialným "sibírským" betonom . Zaliali rúru , do rána nechali tuhnúť a ráno sa vyrábalo ďalej ako by sa nič nestalo ! Nevidieť , neverím !

+9/0
29.8.2016 13:05

J28a29n 97D29r58t29i21n84a 4722536613707

Jezdil jsem do Ruska tesne pred rozpadem svazu. Meli jsme se podilet na vyvoji televiznich prijimacu ktere byli o jednu generaci pred tehdejsim zapadnim standardem (rikalo se tomu postupna digitalizace). Prekvapila me vynikajici uroven ruskych techniku. Moc se nam libilo ze vpodstate kazdy vyvojar mel k sobe "sekretarku" ktere zrejme vybirali na nejake soutezi o volbu miss. Vzali nas do fabriky kde se televize vyrabely, prekvapila nas vyroba prijimacu ktere byly "sto let za opicemi". Ptali jsem se tam nejakeho sefa proc vyrabi takove vykopavky kdyz maji vyvojove oddeleni ktere pracuje na necem co predbiha zapadni svet. Rikal nam ze neni duvod neco menit, vsechno co vyrobi se proda (pry by toho prodal I desetinasobek) - pry na smenny obchod. Ty mi das televizi, ja tobe prase a par metraku brambor. Ti lide byli schopni vymyslet spickove veci, ale ten jejich system to dokonale dusil uz v zarodku.

+20/0
29.8.2016 12:08

D86a50v14i45d 33N26e67b69e45s83k30ý 8427361879401

Chápete, že vývoj něčeho, co je jednu generaci napřed před masovým standardem u sousedů, není dokladem technické vyspělosti, ale spíše zaostalosti?

+2/0
31.8.2016 7:53
Foto

K83a53r43e15l 11B98a66r47t96a13k 9566461505136

Ten starší je hezčí. Jen ta spotřeba musela být smrtící.

+9/0
29.8.2016 12:01

T42o76m59á87š 52V66r53á83b30e85l 8660504663654

O tomto minibusu jsem vůbec nevěděl je v vidět, že i Rusové dokážou udělat krásný a asi i kvalitní vůz stačí aby jim do toho nekecalo vedení komunistické strany a stát a kdyby jim do toho stát nekecal ani poté co ho vyrobili mohlo to být pro ZIL i ziskové auto.

Mimochodem doporucuji http://youtu.be/cHRX_6rBs6M

je to dokument Al-Jazeery o stavu automobilky ZIL a zároveň i drama, to nastává ve chvíli, když si Kreml objedná dvě auta což samozřejmě zaměstnance automobilky co defacto skoro žádná auta už nevyrábí dost vyhodí z konceptu

+3/0
29.8.2016 11:36

J57i82ř24í 98P25a91u32l 3536875107272

Všude na světě se najdou šikovní lidé, co umí vyrobit jeden, dva kousky. Problém nebo umění je vyrábět a prodávat ve velkých seriich. Nedávno jsem kdesi viděl, jaký trhák byla v 60. letech Felicia. Měli o i ní zájem i v USA, ale když americký obchodník vznesl požadavek na dodávku vozů převyšující roční výrobu, tak event. kontrakt skončil ještě dříve než začal.

+9/0
29.8.2016 12:21

T64o85m50á47š 97M36a22c20e32j94k79a 6861642767987

Tak soukromník by se zařídil tak, aby to byl schopen dodat. Postavil továrnu, prodal licece atd. Čehož Strana a vláda schopná nebyla.

+2/0
29.8.2016 14:47

S87t27a98n58i84s25l42a26v 79K40r54e73j32c50a86r 6497536163104

Za Chruščova i Brežněva to v tomto soustátí opravdu nešlo! Je pravdou, že to vzdáleně připomíná známé Latvie, nejen z doby po srpnu 1968. Ale i ze známé Máši a medvěda. A rozhodně tato koncepce je a byla by estetičtější než známé Turisty, jež vozily sovětské kosmonauty na Bajkomur a Československé turisty po sovětských městech.

0/0
29.8.2016 15:46

R52a48d88i97m 78P48o68l23á54š55e35k 9876433219599

Protože měli naplánovanou výrobu a dodávky materiálu pro cokoliv v průměru 5 let dopředu - na každou pětiletku prakticky už v té minulé. Ten plán prošel spoustou úřadů , odhlasovala ho spousta výborů komunistické strany a podepsal spousta předsedů okresu, kraje a dalších papalášů.

Kdyby v něm něco změnili, tak by to obrovské kolečko proběhlo znova.

0/0
29.8.2016 17:26

M25a33r65e70k 10H67r79u69b18y 6317272951668

Podobným systémem dnes funguje EU či stavba dálnic ;-)

+1/0
29.8.2016 22:24

J46i10ř53í 91K47o21c70u98r44e77k 6205604165758

A když přišel pan Vichtrle s kontaktní čočkou, tak se k tomu strana neuměla postavit: V plánu takový objev nebyl.

+1/0
30.8.2016 12:14

J73a12r34o84m29í84r 87P38e36t34l30a49c38h 2514792185373

Když uvalil západ na Rusko sankce, mohl by Putin projekt obnovit a začín s novou výrobou. Mohou mát v Rusku i vlastní projekty, nemusí jen v Togliati vyrábět licenční Dacie Logan a vydávat je za žigulíky ;-D

0/0
29.8.2016 11:33

T69o27m50á27š 87V18r34á43b50e73l 8480544333304

Pod Bo Anderssonem měla Lada šanci nakonec Lada Vesta a XRAY nejsou špatná auta na Ladu dokonce skvělá auta, nicméně Lada má nyní opět ruské vedení a vše se vrací do starých kolejí.

0/0
29.8.2016 11:42

T91o89m17á73š 93C44h28r91a21s46t60n21ý 2251644221893

Ruské vedení tak není, Bo Anderssona nahradil Nicolas Maure, exředitel Dacia.

http://www.wsj.com/articles/renault-nissan-name-nicolas-maure-as-new-ceo-at-russias-avtovaz-1458039592

+1/0
29.8.2016 12:28

J30o69s92e96f 11V32a45l58a 9320843463753

neverim, ze AvtoVAZ je jeste pod kontrolou Renaulta. Pokud prece jenom ano. pak takovy strategicky podnik Rusko bud znarodni (jako s McD) nebo jinak dostane pod vladni kontrolu. Putin nema zajem, aby mu Francouzi koukali pod poklicku ve strategicke vyrobe aut.

0/0
29.8.2016 19:45

T93o51m47á63š 87V78a95l28d45e61r 7723440439

zajímavý názor.

0/0
29.8.2016 22:30

J35a97r57o16s50l57a23v 27Č84a60n57ě33k 8627376938878

Takový Ruský Volkswagen pro hipiky.

+7/0
29.8.2016 11:23
Foto

K83a37r45e21l 43B55a44r51t18a73k 9606761435936

To je přesné.

0/0
29.8.2016 12:02

J12i34ř40í 34Z66ý88k20a 9599733771940

ačkoliv nejsem rusofil, tak bych asi i vyměnil svou hippies VW dodávku za toho ZILa v předfaceliftu. Fakt se mi to líbí R^

+3/−1
29.8.2016 12:21

D27u80š33a61n 12R39a55j42n89i50n73e87c 4164972233641

A kde by si ju kúpil ? Veď to nebola ani skušobná seria / ani 100 kusov vyrobených na kolene/ a sovietskému človeku došiel dych , tak ako veľakrát pred a aj potom !

+1/0
29.8.2016 13:08

P70e97t48r 49Č66e18r27m63á31k 9388965699310

Koupit se dá všechno, na aukcích se objevují automobily vyrobené i v daleko menších počtech, je to jen otázka peněz...

0/0
29.8.2016 18:12

J94i27ř84í 46S64c59h27w70a83c21h 8578464878606

pokud ještě nějaký kousek existuje, tak by rozhodně nebyl za cenu (coby výměna) VW Transporter T1 natož pozdějších generací...Zýka má tuším T2. ;-)

0/0
29.8.2016 20:30

P21e82t65r 46Č59e90r95m93á71k 9178955779400

Nikdo taky nepíše že to bude stát stejně jako tuctová t2;-)

0/0
30.8.2016 16:58

P84a75v33e14l 92V80a52c92e87k 1220752985511

Ne pro hippiky, ale pro sčastlivyje.

0/0
30.8.2016 7:10

D39a27n67i72e70l 63S56c27h12a23c53h70e77r30l 3945300633688

Kdo někdy pracoval v Rusku nebo CCCP a zažil jejich ''pracovní mentalitu'' ničemu se nediví....Se vůbec divím, že se ten stát nerozpadl ještě...

+10/0
29.8.2016 10:42

J13i57ř81í 54S73c22h58w61a57c80h 8878664318116

ale on se rozpadl ;-)

+2/0
29.8.2016 20:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.