Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Sovětský krasavec vznikl po partyzánsku, toužili po něm i v USA

V tehdejším východním bloku nevzniklo mnoho vozidel, která by si získala obdiv na technologicky vyspělém Západě. Jedním z takových byl futuristicky vypadající minibus ZIL-118, doba a strana mu však nepřála.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J38a51n 55L75u66k78á88š 7977893423122

Ten puvodni je docela hezkej, ten modernizovanej uz ne.

0/0
2.9.2016 11:27

P60a49v40e57l 68M81a39c62h 7962416240548

Tak si udelame shrnuti. Rusove vyrobili za 36 let (1962 az 1998) 88 az 92 minibusu coz je zhruba 3 za rok a to nam nekdo chce namluvit ze si Americane chteli koupit licenci? Co je to proboha za nesmysly.

+3/−5
29.8.2016 23:21

V63l34a18d32i60m48í65r 59K83a37l15n13ý 2491847487

Jak souvisí počet vyrobených kusů se zájmem o licenci?

+6/0
30.8.2016 19:17


P38a85v74e10l 24M16a25c55h 7922846920378

Vseobecne se licence nabizi/kupuje kdyz se nejaky vyrobek skutecne da vyrobit (anglicky manufacturability), dokumentace je k mani, prudentni zajemce se zajima jak dlouho se vyrobek vyrabi a kolik kusu se prodalo (marketability) atd. aby nakonec byl schopny dostat svuj kapital/investment zpet i s profitem. Nikdo nekupuje jak se rika "zajice v pytli". Dobry prehled podminek licencovani je v priloze.

wiki.creativecommons.org/wiki/Considerations_for_licensors_and_licensees#Considerations_for_licensors

+1/−2
30.8.2016 20:23

D83a24v70i47d 71N95e37b10e21s42k69ý 8667461519751

Ford taky nechtěl koupit zajíce v pytli, ale asi se jen bavil o tom, jestli by se do toho pytle mohl podívat. A Rusové řekli, že nemohl.

+3/0
31.8.2016 7:46

J52a75n 22L34u53k28á96š 7897333213652

Ja bych tomu veril. Soudruzi davali pred ekonomickym potencialem prednost planovanemu hospodarstvi.

0/0
2.9.2016 11:21

M24i40l57a18n 61W39e74l55s38e74r 5682658668411

Pro znalce mikrobusu a starsi ctenare: Trochu mi to pripomina ROBUR. Ten se vyrabel myslim v DDR.....

+5/−5
29.8.2016 18:08

M53i56l48a26n 52W14e42l76s63e49r 5132268728671

Proc mi (neviditelni) davate minusy ? Pokud k tomu mate nejake vyhrady, tak je napiste pod muj prispevek. Alespon bude diskuse zajimava. Mozna netusite, co je Robur......

+9/0
29.8.2016 21:55

M83a65r27t79i23n 60J39i22r69o62u34s18e37k 7706955475768

Robur je Dobyvatel. :-)

+2/0
29.8.2016 22:56

J16i55ř66í 22T74o49m51e16š 5672600803622

V DDR se vyráběl podobný trochu větší Robur - menší autobus s tuším dieslovým motorem a ještě trochu menší minibus Barkas ale dvoutakt. Obojí vzhledově dost podobné.

+2/0
31.8.2016 10:32

V92o67j58t22ě11c86h 54M19a50l85ý 5532799231438

Jistá podobnost je i s mikrobusem Nysa. Díky za zajímavý článek.

+1/0
31.8.2016 13:45

V77o62j28t95ě15c15h 67M12a35l19ý 5272109711898

Jistá podobnost je i s mikrobusem Nysa. Díky za zajímavý článek

+1/0
31.8.2016 13:47

J77a38n 17B91á77r41t17a 3690656588

Ten autobus nebo malý náklaďák byl poháněn benzinovým motorem. Vzhledově to bylo docela podobné Avii.

+1/0
31.8.2016 19:42

J24a68n 18M92a67c65h68á23č 3417606153732

Robury měly benzínový motor.

0/0
1.9.2016 9:12

M52i49l64o75š 56K34o65l32m13a83n 6866823287722

Reaguji nejen na váš příspěvek, ale i na ty co vám odpovídají. S Roburem, Barksem, Nysou a dalšími jsem jezdil, První Robury byly skutečně diesel, ale motory nebyly příliš spolehlivé a říkalo se jim "Pomsta za sudety", další benzinové už byly o něco lepší a vyráběly se v několika verzích. První Barkasy byly 900cm a měly "čumák" jak bylo tehdy běžné v provedení nákladní a uzavřená dodávka, měl jsem oba. Po nich přišly nové s motorem vedle řidiče 1000ccm 50 HP, ty byly už slušné a lepší než naše Š1203. Nysu jsem taky měl, byla vyráběna v Polsku, stejně jako Žuk, obsah 2400ccm, tři rychlosti a nic moc, Nysa a první Žuky měly ještě spodové motory. Tomu co je na obrázku se nepodobalo nic z toho.

+1/0
31.8.2016 21:36

R56a45d86i44m 12P69o92l61á46š90e45k 9596193679539

Když oni všichni ti designéři jezdili na stejné výstavy a nejspíš taky měli předplacen stejné odborné technické časopisy.

Klidně je možné, že v enderáckém Roburu , vyráběly se tuším v lužické Žitavě a byl jsem tam coby na letním táboře v NDR v Lužici na exkurzi, se designem toho mikrobusu inspirovali.

Problém bude asi v tom, že jak v padesátých a šedetátých letech vyvinuli toho Robura, tak až do konce socialismu v NDR nejspíš ani nijak nezdokonalili vyráběné auto ani výrobní provozy.

+1/0
30.8.2016 8:17

M57a85r39t39i72n 63N63e52b23e65s60k44ý 7986350207842

Jsem docela pamětník, Robury znám, jak před "modernizací", tak i po ní, ale podobu tam fakt nevidím. Snad jen to, že je to velké auto na benzín, že autobus od Roburu měl oblá skla do střechy po straně a vzadu, ale tam podobnost končí.

+4/0
30.8.2016 13:26

R30a19d48i91m 21P77o54l26á12š13e58k 9866273839209

Tipuji, po zkušenostech z socialistické výroby, že Rusové nemohli prodat licenci Amíkům, ani kdyby chtěli a potřebovali zoufale dolary.

Dost pravděpodobněm když to jako prototypy stavěli na koleně, nenamáhali se s žádnou techncikou ani výrobní dokumentací a tak neměli co coby licenci prodat.

+5/0
29.8.2016 17:36

J74i56ř64í 58S35c10h52w88a98c91h 8818434308466

je to celkem možné ;-)

+1/0
29.8.2016 20:23

L19u58k62á20š 79A60d38a98m28e60c 3457183840227

Rusové ten potenciál mají, jen měli ve 20. století tu smůlu, že zkusili vybudovat zcela nový politický řád a nevyšlo to. Snad se jim bude v 21. století víc dařit. Třeba ty nejnovější Lady, Gazy a Uazy nevypadají vůbec marně.

+3/−2
29.8.2016 16:49

M69a60r14t64i95n 80N49e68b51e70s61k59ý 7296660597912

Jen to provedení, jako by si to majitel stavěl doma....

+2/−1
30.8.2016 13:29

J28a94n 20L94u65k92á10š 7337163143592

Nejnovejsi Lady zatim nejsou v EURO 6 provedeni k dispozici, tudiz zde ani nejezdi, ale verim, ze u vas je to to nejlepsi, na co se da nasetrit.

0/0
2.9.2016 11:26

M45i57r46o97s88l91a67v 75P39e41t76e77r34k64a 6699886211490

ale jsou a jezdi =)

0/0
2.9.2016 13:17

V28l10a19d41i68m67í26r 22N73o27v14o67t13n40ý 1889760892330

Nevím, mně to přijde na první pohled podivně disproporční, příliš malý podvozek na takovou kraksnu nad ním. Jízdní vlastnosti (zvlášť na ruských "silnicích") musely být dost hrozné.

+2/−1
29.8.2016 13:16

D92u33š62a69n 37R97a82j62n86i28n41e69c 4104332213221

Invencia sovietského človeka je nekonečná ! Mne stačilo , keď sme boli v rafinérii v Riazani a vznikol tam problém s deravým plynovým potrubím . Hrozilo odstavenie rafinérie. Sovieský človek to vymyslel bravúrne . Prišli tesári , urobili bednenie 2x3x3 metre okolo netesnosti. Na chvilu znížili tlak v potrubí a prifrčalo asi 5 rakiet zo špecialným "sibírským" betonom . Zaliali rúru , do rána nechali tuhnúť a ráno sa vyrábalo ďalej ako by sa nič nestalo ! Nevidieť , neverím !

+9/0
29.8.2016 13:05

J66a85n 58D36r26t77i39n71a 4792926573357

Jezdil jsem do Ruska tesne pred rozpadem svazu. Meli jsme se podilet na vyvoji televiznich prijimacu ktere byli o jednu generaci pred tehdejsim zapadnim standardem (rikalo se tomu postupna digitalizace). Prekvapila me vynikajici uroven ruskych techniku. Moc se nam libilo ze vpodstate kazdy vyvojar mel k sobe "sekretarku" ktere zrejme vybirali na nejake soutezi o volbu miss. Vzali nas do fabriky kde se televize vyrabely, prekvapila nas vyroba prijimacu ktere byly "sto let za opicemi". Ptali jsem se tam nejakeho sefa proc vyrabi takove vykopavky kdyz maji vyvojove oddeleni ktere pracuje na necem co predbiha zapadni svet. Rikal nam ze neni duvod neco menit, vsechno co vyrobi se proda (pry by toho prodal I desetinasobek) - pry na smenny obchod. Ty mi das televizi, ja tobe prase a par metraku brambor. Ti lide byli schopni vymyslet spickove veci, ale ten jejich system to dokonale dusil uz v zarodku.

+20/0
29.8.2016 12:08

D73a72v46i45d 87N78e64b27e26s64k40ý 8807431849151

Chápete, že vývoj něčeho, co je jednu generaci napřed před masovým standardem u sousedů, není dokladem technické vyspělosti, ale spíše zaostalosti?

+2/0
31.8.2016 7:53
Foto

K39a93r42e56l 13B43a91r28t32a89k 9416961765556

Ten starší je hezčí. Jen ta spotřeba musela být smrtící.

+9/0
29.8.2016 12:01

T33o97m57á14š 34V37r23á54b93e33l 8220534553944

O tomto minibusu jsem vůbec nevěděl je v vidět, že i Rusové dokážou udělat krásný a asi i kvalitní vůz stačí aby jim do toho nekecalo vedení komunistické strany a stát a kdyby jim do toho stát nekecal ani poté co ho vyrobili mohlo to být pro ZIL i ziskové auto.

Mimochodem doporucuji http://youtu.be/cHRX_6rBs6M

je to dokument Al-Jazeery o stavu automobilky ZIL a zároveň i drama, to nastává ve chvíli, když si Kreml objedná dvě auta což samozřejmě zaměstnance automobilky co defacto skoro žádná auta už nevyrábí dost vyhodí z konceptu

+3/0
29.8.2016 11:36

J50i30ř28í 54P82a91u34l 3426845607112

Všude na světě se najdou šikovní lidé, co umí vyrobit jeden, dva kousky. Problém nebo umění je vyrábět a prodávat ve velkých seriich. Nedávno jsem kdesi viděl, jaký trhák byla v 60. letech Felicia. Měli o i ní zájem i v USA, ale když americký obchodník vznesl požadavek na dodávku vozů převyšující roční výrobu, tak event. kontrakt skončil ještě dříve než začal.

+9/0
29.8.2016 12:21

T32o39m79á28š 23M96a47c67e49j69k40a 6411332387597

Tak soukromník by se zařídil tak, aby to byl schopen dodat. Postavil továrnu, prodal licece atd. Čehož Strana a vláda schopná nebyla.

+2/0
29.8.2016 14:47

S77t26a48n48i32s89l89a46v 32K80r69e23j51c93a62r 6987646713534

Za Chruščova i Brežněva to v tomto soustátí opravdu nešlo! Je pravdou, že to vzdáleně připomíná známé Latvie, nejen z doby po srpnu 1968. Ale i ze známé Máši a medvěda. A rozhodně tato koncepce je a byla by estetičtější než známé Turisty, jež vozily sovětské kosmonauty na Bajkomur a Československé turisty po sovětských městech.

0/0
29.8.2016 15:46

R33a14d82i74m 74P20o25l16á86š54e79k 9886853309539

Protože měli naplánovanou výrobu a dodávky materiálu pro cokoliv v průměru 5 let dopředu - na každou pětiletku prakticky už v té minulé. Ten plán prošel spoustou úřadů , odhlasovala ho spousta výborů komunistické strany a podepsal spousta předsedů okresu, kraje a dalších papalášů.

Kdyby v něm něco změnili, tak by to obrovské kolečko proběhlo znova.

0/0
29.8.2016 17:26

M42a55r26e46k 22H77r41u49b43y 6957412371348

Podobným systémem dnes funguje EU či stavba dálnic ;-)

+1/0
29.8.2016 22:24

J26i55ř17í 41K76o61c83u35r72e42k 6735724225748

A když přišel pan Vichtrle s kontaktní čočkou, tak se k tomu strana neuměla postavit: V plánu takový objev nebyl.

+1/0
30.8.2016 12:14

J82a59r77o11m79í36r 31P49e30t52l48a34c41h 2554722435413

Když uvalil západ na Rusko sankce, mohl by Putin projekt obnovit a začín s novou výrobou. Mohou mát v Rusku i vlastní projekty, nemusí jen v Togliati vyrábět licenční Dacie Logan a vydávat je za žigulíky ;-D

0/0
29.8.2016 11:33

T78o77m86á80š 70V98r72á57b19e68l 8690164813824

Pod Bo Anderssonem měla Lada šanci nakonec Lada Vesta a XRAY nejsou špatná auta na Ladu dokonce skvělá auta, nicméně Lada má nyní opět ruské vedení a vše se vrací do starých kolejí.

0/0
29.8.2016 11:42

T72o48m64á66š 65C82h28r40a56s96t93n15ý 2851874371363

Ruské vedení tak není, Bo Anderssona nahradil Nicolas Maure, exředitel Dacia.

http://www.wsj.com/articles/renault-nissan-name-nicolas-maure-as-new-ceo-at-russias-avtovaz-1458039592

+1/0
29.8.2016 12:28

J52o78s10e97f 42V93a43l86a 9120883773373

neverim, ze AvtoVAZ je jeste pod kontrolou Renaulta. Pokud prece jenom ano. pak takovy strategicky podnik Rusko bud znarodni (jako s McD) nebo jinak dostane pod vladni kontrolu. Putin nema zajem, aby mu Francouzi koukali pod poklicku ve strategicke vyrobe aut.

0/0
29.8.2016 19:45

T31o27m62á79š 23V69a65l60d92e90r 7153760579

zajímavý názor.

0/0
29.8.2016 22:30

J60a47r39o83s75l92a85v 68Č80a41n27ě37k 8817836408548

Takový Ruský Volkswagen pro hipiky.

+7/0
29.8.2016 11:23
Foto

K30a78r63e93l 49B12a35r78t41a35k 9726271715756

To je přesné.

0/0
29.8.2016 12:02

J59i87ř93í 31Z83ý43k95a 9569273221840

ačkoliv nejsem rusofil, tak bych asi i vyměnil svou hippies VW dodávku za toho ZILa v předfaceliftu. Fakt se mi to líbí R^

+3/−1
29.8.2016 12:21

D51u62š45a30n 62R85a87j80n30i47n69e36c 4234622203441

A kde by si ju kúpil ? Veď to nebola ani skušobná seria / ani 100 kusov vyrobených na kolene/ a sovietskému človeku došiel dych , tak ako veľakrát pred a aj potom !

+1/0
29.8.2016 13:08

P14e14t43r 66Č23e50r19m65á67k 9488865629550

Koupit se dá všechno, na aukcích se objevují automobily vyrobené i v daleko menších počtech, je to jen otázka peněz...

0/0
29.8.2016 18:12

J20i33ř31í 45S81c63h60w71a42c20h 8728864398906

pokud ještě nějaký kousek existuje, tak by rozhodně nebyl za cenu (coby výměna) VW Transporter T1 natož pozdějších generací...Zýka má tuším T2. ;-)

0/0
29.8.2016 20:30

P54e21t27r 67Č17e31r32m61á52k 9238775279380

Nikdo taky nepíše že to bude stát stejně jako tuctová t2;-)

0/0
30.8.2016 16:58

P21a36v64e93l 46V10a27c73e37k 1450142775801

Ne pro hippiky, ale pro sčastlivyje.

0/0
30.8.2016 7:10

D56a82n41i70e32l 93S35c21h28a20c56h30e29r55l 3345870713788

Kdo někdy pracoval v Rusku nebo CCCP a zažil jejich ''pracovní mentalitu'' ničemu se nediví....Se vůbec divím, že se ten stát nerozpadl ještě...

+10/0
29.8.2016 10:42

J31i13ř46í 32S60c16h55w77a49c38h 8728804838806

ale on se rozpadl ;-)

+2/0
29.8.2016 20:32





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.