Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sovětský krasavec vznikl po partyzánsku, toužili po něm i v USA

V tehdejším východním bloku nevzniklo mnoho vozidel, která by si získala obdiv na technologicky vyspělém Západě. Jedním z takových byl futuristicky vypadající minibus ZIL-118, doba a strana mu však nepřála.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J39a88n 94L12u22k26á69š 7217673523932

Ten puvodni je docela hezkej, ten modernizovanej uz ne.

0/0
2.9.2016 11:27

P60a92v78e83l 60M54a68c88h 7392186560828

Tak si udelame shrnuti. Rusove vyrobili za 36 let (1962 az 1998) 88 az 92 minibusu coz je zhruba 3 za rok a to nam nekdo chce namluvit ze si Americane chteli koupit licenci? Co je to proboha za nesmysly.

+3/−5
29.8.2016 23:21

V74l38a14d25i52m83í70r 52K44a57l80n47ý 2711277627

Jak souvisí počet vyrobených kusů se zájmem o licenci?

+6/0
30.8.2016 19:17

P12a36v35e34l 10M54a67c76h 7382676180568

Vseobecne se licence nabizi/kupuje kdyz se nejaky vyrobek skutecne da vyrobit (anglicky manufacturability), dokumentace je k mani, prudentni zajemce se zajima jak dlouho se vyrobek vyrabi a kolik kusu se prodalo (marketability) atd. aby nakonec byl schopny dostat svuj kapital/investment zpet i s profitem. Nikdo nekupuje jak se rika "zajice v pytli". Dobry prehled podminek licencovani je v priloze.

wiki.creativecommons.org/wiki/Considerations_for_licensors_and_licensees#Considerations_for_licensors

+1/−2
30.8.2016 20:23

D12a12v85i53d 21N30e42b21e36s82k21ý 8537681829801

Ford taky nechtěl koupit zajíce v pytli, ale asi se jen bavil o tom, jestli by se do toho pytle mohl podívat. A Rusové řekli, že nemohl.

+3/0
31.8.2016 7:46

J51a26n 44L97u45k88á37š 7157863123812

Ja bych tomu veril. Soudruzi davali pred ekonomickym potencialem prednost planovanemu hospodarstvi.

0/0
2.9.2016 11:21

M31i82l29a69n 37W86e83l74s23e50r 5412718378361

Pro znalce mikrobusu a starsi ctenare: Trochu mi to pripomina ROBUR. Ten se vyrabel myslim v DDR.....

+5/−5
29.8.2016 18:08

M50i84l50a74n 52W24e80l41s70e85r 5342228328201

Proc mi (neviditelni) davate minusy ? Pokud k tomu mate nejake vyhrady, tak je napiste pod muj prispevek. Alespon bude diskuse zajimava. Mozna netusite, co je Robur......

+9/0
29.8.2016 21:55

M20a22r74t79i65n 18J47i20r38o17u23s82e66k 7836185665108

Robur je Dobyvatel. :-)

+2/0
29.8.2016 22:56

J83i72ř69í 18T47o52m64e22š 5592670503502

V DDR se vyráběl podobný trochu větší Robur - menší autobus s tuším dieslovým motorem a ještě trochu menší minibus Barkas ale dvoutakt. Obojí vzhledově dost podobné.

+2/0
31.8.2016 10:32

V58o82j12t73ě60c64h 13M37a66l91ý 5712289121738

Jistá podobnost je i s mikrobusem Nysa. Díky za zajímavý článek.

+1/0
31.8.2016 13:45

V21o67j39t41ě23c56h 62M28a33l37ý 5592499121748

Jistá podobnost je i s mikrobusem Nysa. Díky za zajímavý článek

+1/0
31.8.2016 13:47

J31a24n 52B57á79r68t86a 3580396798

Ten autobus nebo malý náklaďák byl poháněn benzinovým motorem. Vzhledově to bylo docela podobné Avii.

+1/0
31.8.2016 19:42

J91a33n 52M63a72c27h80á97č 3897446773522

Robury měly benzínový motor.

0/0
1.9.2016 9:12

M54i30l36o37š 93K94o64l77m46a11n 6256113617442

Reaguji nejen na váš příspěvek, ale i na ty co vám odpovídají. S Roburem, Barksem, Nysou a dalšími jsem jezdil, První Robury byly skutečně diesel, ale motory nebyly příliš spolehlivé a říkalo se jim "Pomsta za sudety", další benzinové už byly o něco lepší a vyráběly se v několika verzích. První Barkasy byly 900cm a měly "čumák" jak bylo tehdy běžné v provedení nákladní a uzavřená dodávka, měl jsem oba. Po nich přišly nové s motorem vedle řidiče 1000ccm 50 HP, ty byly už slušné a lepší než naše Š1203. Nysu jsem taky měl, byla vyráběna v Polsku, stejně jako Žuk, obsah 2400ccm, tři rychlosti a nic moc, Nysa a první Žuky měly ještě spodové motory. Tomu co je na obrázku se nepodobalo nic z toho.

+1/0
31.8.2016 21:36

R76a28d70i32m 15P33o19l98á60š30e33k 9206633609199

Když oni všichni ti designéři jezdili na stejné výstavy a nejspíš taky měli předplacen stejné odborné technické časopisy.

Klidně je možné, že v enderáckém Roburu , vyráběly se tuším v lužické Žitavě a byl jsem tam coby na letním táboře v NDR v Lužici na exkurzi, se designem toho mikrobusu inspirovali.

Problém bude asi v tom, že jak v padesátých a šedetátých letech vyvinuli toho Robura, tak až do konce socialismu v NDR nejspíš ani nijak nezdokonalili vyráběné auto ani výrobní provozy.

+1/0
30.8.2016 8:17

M78a51r21t39i52n 70N96e36b53e40s92k62ý 7746110557312

Jsem docela pamětník, Robury znám, jak před "modernizací", tak i po ní, ale podobu tam fakt nevidím. Snad jen to, že je to velké auto na benzín, že autobus od Roburu měl oblá skla do střechy po straně a vzadu, ale tam podobnost končí.

+4/0
30.8.2016 13:26

R37a62d20i82m 14P78o28l22á72š29e45k 9306743169709

Tipuji, po zkušenostech z socialistické výroby, že Rusové nemohli prodat licenci Amíkům, ani kdyby chtěli a potřebovali zoufale dolary.

Dost pravděpodobněm když to jako prototypy stavěli na koleně, nenamáhali se s žádnou techncikou ani výrobní dokumentací a tak neměli co coby licenci prodat.

+5/0
29.8.2016 17:36

J84i10ř27í 36S31c72h88w32a90c15h 8318434788736

je to celkem možné ;-)

+1/0
29.8.2016 20:23

L40u55k34á59š 74A11d81a11m49e36c 3747713920267

Rusové ten potenciál mají, jen měli ve 20. století tu smůlu, že zkusili vybudovat zcela nový politický řád a nevyšlo to. Snad se jim bude v 21. století víc dařit. Třeba ty nejnovější Lady, Gazy a Uazy nevypadají vůbec marně.

+3/−2
29.8.2016 16:49

M79a51r61t15i77n 34N31e77b73e82s28k10ý 7636730877902

Jen to provedení, jako by si to majitel stavěl doma....

+2/−1
30.8.2016 13:29

J97a57n 84L43u97k88á89š 7957253413692

Nejnovejsi Lady zatim nejsou v EURO 6 provedeni k dispozici, tudiz zde ani nejezdi, ale verim, ze u vas je to to nejlepsi, na co se da nasetrit.

0/0
2.9.2016 11:26

M12i98r77o10s56l10a94v 15P20e62t68e37r10k49a 6189776591750

ale jsou a jezdi =)

0/0
2.9.2016 13:17

V55l11a28d36i61m44í75r 24N17o82v80o62t71n19ý 1629910612740

Nevím, mně to přijde na první pohled podivně disproporční, příliš malý podvozek na takovou kraksnu nad ním. Jízdní vlastnosti (zvlášť na ruských "silnicích") musely být dost hrozné.

+2/−1
29.8.2016 13:16

D74u15š28a52n 62R77a81j79n45i87n56e42c 4584802223451

Invencia sovietského človeka je nekonečná ! Mne stačilo , keď sme boli v rafinérii v Riazani a vznikol tam problém s deravým plynovým potrubím . Hrozilo odstavenie rafinérie. Sovieský človek to vymyslel bravúrne . Prišli tesári , urobili bednenie 2x3x3 metre okolo netesnosti. Na chvilu znížili tlak v potrubí a prifrčalo asi 5 rakiet zo špecialným "sibírským" betonom . Zaliali rúru , do rána nechali tuhnúť a ráno sa vyrábalo ďalej ako by sa nič nestalo ! Nevidieť , neverím !

+9/0
29.8.2016 13:05

J48a84n 67D83r71t25i64n80a 4852876323387

Jezdil jsem do Ruska tesne pred rozpadem svazu. Meli jsme se podilet na vyvoji televiznich prijimacu ktere byli o jednu generaci pred tehdejsim zapadnim standardem (rikalo se tomu postupna digitalizace). Prekvapila me vynikajici uroven ruskych techniku. Moc se nam libilo ze vpodstate kazdy vyvojar mel k sobe "sekretarku" ktere zrejme vybirali na nejake soutezi o volbu miss. Vzali nas do fabriky kde se televize vyrabely, prekvapila nas vyroba prijimacu ktere byly "sto let za opicemi". Ptali jsem se tam nejakeho sefa proc vyrabi takove vykopavky kdyz maji vyvojove oddeleni ktere pracuje na necem co predbiha zapadni svet. Rikal nam ze neni duvod neco menit, vsechno co vyrobi se proda (pry by toho prodal I desetinasobek) - pry na smenny obchod. Ty mi das televizi, ja tobe prase a par metraku brambor. Ti lide byli schopni vymyslet spickove veci, ale ten jejich system to dokonale dusil uz v zarodku.

+20/0
29.8.2016 12:08

D10a96v27i47d 56N55e12b84e70s37k57ý 8647571799631

Chápete, že vývoj něčeho, co je jednu generaci napřed před masovým standardem u sousedů, není dokladem technické vyspělosti, ale spíše zaostalosti?

+2/0
31.8.2016 7:53

K40a35r60e50l 32B81a59r73t23a17k 9926901125886

Ten starší je hezčí. Jen ta spotřeba musela být smrtící.

+9/0
29.8.2016 12:01

T62o71m76á89š 58V51r44á90b38e93l 8110344193594

O tomto minibusu jsem vůbec nevěděl je v vidět, že i Rusové dokážou udělat krásný a asi i kvalitní vůz stačí aby jim do toho nekecalo vedení komunistické strany a stát a kdyby jim do toho stát nekecal ani poté co ho vyrobili mohlo to být pro ZIL i ziskové auto.

Mimochodem doporucuji http://youtu.be/cHRX_6rBs6M

je to dokument Al-Jazeery o stavu automobilky ZIL a zároveň i drama, to nastává ve chvíli, když si Kreml objedná dvě auta což samozřejmě zaměstnance automobilky co defacto skoro žádná auta už nevyrábí dost vyhodí z konceptu

+3/0
29.8.2016 11:36

J76i56ř20í 28P23a45u10l 3496595367812

Všude na světě se najdou šikovní lidé, co umí vyrobit jeden, dva kousky. Problém nebo umění je vyrábět a prodávat ve velkých seriich. Nedávno jsem kdesi viděl, jaký trhák byla v 60. letech Felicia. Měli o i ní zájem i v USA, ale když americký obchodník vznesl požadavek na dodávku vozů převyšující roční výrobu, tak event. kontrakt skončil ještě dříve než začal.

+9/0
29.8.2016 12:21

T16o28m46á53š 33M49a61c20e81j80k73a 6841872677307

Tak soukromník by se zařídil tak, aby to byl schopen dodat. Postavil továrnu, prodal licece atd. Čehož Strana a vláda schopná nebyla.

+2/0
29.8.2016 14:47

S22t94a44n31i55s30l56a49v 23K45r59e82j72c87a52r 6617326273624

Za Chruščova i Brežněva to v tomto soustátí opravdu nešlo! Je pravdou, že to vzdáleně připomíná známé Latvie, nejen z doby po srpnu 1968. Ale i ze známé Máši a medvěda. A rozhodně tato koncepce je a byla by estetičtější než známé Turisty, jež vozily sovětské kosmonauty na Bajkomur a Československé turisty po sovětských městech.

0/0
29.8.2016 15:46

R76a44d25i54m 84P70o61l72á98š77e95k 9826353409559

Protože měli naplánovanou výrobu a dodávky materiálu pro cokoliv v průměru 5 let dopředu - na každou pětiletku prakticky už v té minulé. Ten plán prošel spoustou úřadů , odhlasovala ho spousta výborů komunistické strany a podepsal spousta předsedů okresu, kraje a dalších papalášů.

Kdyby v něm něco změnili, tak by to obrovské kolečko proběhlo znova.

0/0
29.8.2016 17:26

M25a87r53e24k 15H36r84u71b96y 6397862891788

Podobným systémem dnes funguje EU či stavba dálnic ;-)

+1/0
29.8.2016 22:24

J46i92ř38í 22K62o69c14u53r76e78k 6895454845688

A když přišel pan Vichtrle s kontaktní čočkou, tak se k tomu strana neuměla postavit: V plánu takový objev nebyl.

+1/0
30.8.2016 12:14

J83a49r45o49m76í57r 42P42e37t73l77a12c57h 2504592535573

Když uvalil západ na Rusko sankce, mohl by Putin projekt obnovit a začín s novou výrobou. Mohou mát v Rusku i vlastní projekty, nemusí jen v Togliati vyrábět licenční Dacie Logan a vydávat je za žigulíky ;-D

0/0
29.8.2016 11:33

T55o82m71á93š 62V83r66á69b71e69l 8510714203734

Pod Bo Anderssonem měla Lada šanci nakonec Lada Vesta a XRAY nejsou špatná auta na Ladu dokonce skvělá auta, nicméně Lada má nyní opět ruské vedení a vše se vrací do starých kolejí.

0/0
29.8.2016 11:42

T34o68m50á25š 87C56h92r47a22s31t14n60ý 2101474841673

Ruské vedení tak není, Bo Anderssona nahradil Nicolas Maure, exředitel Dacia.

http://www.wsj.com/articles/renault-nissan-name-nicolas-maure-as-new-ceo-at-russias-avtovaz-1458039592

+1/0
29.8.2016 12:28

J55o12s27e35f 41V89a12l96a 9890863603813

neverim, ze AvtoVAZ je jeste pod kontrolou Renaulta. Pokud prece jenom ano. pak takovy strategicky podnik Rusko bud znarodni (jako s McD) nebo jinak dostane pod vladni kontrolu. Putin nema zajem, aby mu Francouzi koukali pod poklicku ve strategicke vyrobe aut.

0/0
29.8.2016 19:45

T16o84m72á89š 65V63a13l76d88e98r 7433650109

zajímavý názor.

0/0
29.8.2016 22:30

J61a45r58o71s57l33a66v 32Č86a11n94ě68k 8927486918778

Takový Ruský Volkswagen pro hipiky.

+7/0
29.8.2016 11:23

K48a28r97e68l 41B64a16r45t41a69k 9436831815906

To je přesné.

0/0
29.8.2016 12:02

J66i13ř82í 69Z41ý38k65a 9479273391370

ačkoliv nejsem rusofil, tak bych asi i vyměnil svou hippies VW dodávku za toho ZILa v předfaceliftu. Fakt se mi to líbí R^

+3/−1
29.8.2016 12:21

D25u82š97a70n 93R96a70j63n83i20n59e25c 4674412293801

A kde by si ju kúpil ? Veď to nebola ani skušobná seria / ani 100 kusov vyrobených na kolene/ a sovietskému človeku došiel dych , tak ako veľakrát pred a aj potom !

+1/0
29.8.2016 13:08

P51e36t26r 62Č32e48r14m20á37k 9648205789600

Koupit se dá všechno, na aukcích se objevují automobily vyrobené i v daleko menších počtech, je to jen otázka peněz...

0/0
29.8.2016 18:12

J49i81ř80í 79S39c14h48w32a47c69h 8758464238276

pokud ještě nějaký kousek existuje, tak by rozhodně nebyl za cenu (coby výměna) VW Transporter T1 natož pozdějších generací...Zýka má tuším T2. ;-)

0/0
29.8.2016 20:30

P16e56t53r 66Č11e98r18m84á94k 9898225749910

Nikdo taky nepíše že to bude stát stejně jako tuctová t2;-)

0/0
30.8.2016 16:58

P44a92v60e65l 42V60a84c32e70k 1760442865111

Ne pro hippiky, ale pro sčastlivyje.

0/0
30.8.2016 7:10

D25a41n29i87e55l 86S85c35h86a13c80h20e52r76l 3615400953848

Kdo někdy pracoval v Rusku nebo CCCP a zažil jejich ''pracovní mentalitu'' ničemu se nediví....Se vůbec divím, že se ten stát nerozpadl ještě...

+10/0
29.8.2016 10:42

J89i27ř38í 56S87c54h19w19a13c62h 8428824858756

ale on se rozpadl ;-)

+2/0
29.8.2016 20:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.