Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Auta si v Česku zavolají o pomoc sama, v Praze už systém zafungoval

Pražští hasiči zaznamenali první případ, kdy si je vozidlo po nehodě samo přivolalo na pomoc. Systém automatického nouzového volání e-call se rozjíždí. Záchranáři umí volání o pomoc přijímat, čeká se na rozšíření systému do aut.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P50e80t66r 13Š86v18a78r71c 2278808625150

Někdo dole psal o panu Kadlecovi a jeho jízdě po Vinohradech.

To by mě zajímalo, jak to ten systém vyhodnotí...

Jestli jako hromadnou nehodu, tak to potěš koště ....

+1/0
6.9.2016 14:55

P96a86v11e47l 36M24o86r22a30v82e97c 3342729302328

Tak první použití e-callu zde už máme.

Teď jen čekám na první falešný poplach (děcka si budou hrát v autě když se nic nestane), a hlavně na první zneužití systému pro špehování lidí.

0/0
6.9.2016 7:45

P79a45v27e59l 28R27y60b52a 8431581820969

e-call by měl fungovat tak, že při aktivaci je voláno zpět a při nedostupnosti volaného je vyslána odpovídající pomoc...

0/0
6.9.2016 7:59

P91a59v10e42l 34M82o17r52a84v64e86c 3372189692528

Při jaké aktivaci? Právě aby systém mohl komunikovat hned, bude zapnutý neustále.

0/0
6.9.2016 8:05

P37a38v60e82l 14R61y44b58a 8481461450459

aktivace systému = vyhodnocení příliš velkého přetížení či aktivace pasivních bezpečnostních prvků typu airbag :-) Poté systém začne kontaktovat e-call portál s GPS souřadnicemi a dalšími doplňkovými daty

+1/0
6.9.2016 8:25

P55a78v69e50l 94R92y65b14a 8241371320979

systém jde u některých vozidel aktivovat také SOS tlačítkem manuálně

0/0
6.9.2016 8:26

P90a48v46e25l 36M59o61r72a89v18e90c 3982159302328

Jo, ale systém bude aktivní pořád a pořád bude komunikovat s BTSkami. Analogie: to je jako mít mobil co je pořád zapnutý (komunikuje s BTSkami, dá se vysledovat lokace) a jen když spadne na zem, pošle info "spadl jsem na zem, GPS: 49st,.." - kolik soukromých údajů lze získat už jen z té lokace při "stand-by" módu? Personifikované?

A nezapomeňte: bude to povinné. Každý bude sledován ve vlastním autě. A u nás, u nás se všechno vykecá.

+2/0
6.9.2016 8:30

P23a87v97e64l 83R84y46b71a 8171391840269

aha, už chápu o co vám jde. Reagoval sem na ty děti :-)

tuto otázku si můžete položit při každém zařízení, které komunikuje po datových sítích. Můžeme se tady bavit o systému anonymizace a zabezpečení uchovávání dat. Nicméně já se držím pravidla "dobrý sluha, zlý pán", takže já toto vítám. Je spousta nehod a úmrtí pouze z důvodu včasného neposkytnutí odpovídající pomoci...

Dle vaší teorie by měl člověk zahodit mobil, nepoužívat počítač či bezhotovostní platební styk ;-D

0/0
6.9.2016 8:35

P86a23v75e86l 33M23o32r60a16v70e94c 3222339192848

U mobilu, pocitace apod. si muzu sam nastavit jak moc anonymni chci byt. Kdyz zkusim udelat zasah do "cerne krabicky e-call", dostanu pokutu za neopravneny zasah.

Kdyby aspon SW a HW e-callu byl open source, clovek by vedel jak presne komunikuje, co posila za udaje atd. Ale co vim toto neni v planu. Takze ani nevim jaka citliva data komu kdy proc se posilaji.

0/0
6.9.2016 8:39

P82a81v87e61l 58R94y87b45a 8801101480349

Máte opravdu pocit, že u mobilu a počítače máte možnost? ;-D

...Intel Management Engine, Qualcomm wireless chipset..

0/0
6.9.2016 8:51

P42a17v63e10l 52M29o30r76a55v13e93c 3242229802168

Tak imho IME jde blokovat vhodným firewallem na externím routeru, Qualcomm nevím.

Nebo snad chcete říct, že všechny servery třeba bank reportují data kamsi do Intelu a/nebo je možné je vzdáleně mimo VPN banky přes IME ovládat? To by se secalert v bance asi zbláznili..

0/0
6.9.2016 9:04

P98a62v81e37l 69R71y60b36a 8861341560959

a) blokovat to jistě jde, pokud budete vědět co nebo jít systémem "povoleny pouze známé destinace a porty/služby" ;-). Pokud tedy myslíte HW firewall na úrovni routeru. SW firewall v OS se nechytá :-)

b) ono je jedno jestli Qualcomm nebo Huawei, na této wireless úrovni nemáte šanci už vůbec. A to se nebavíme o statistických datech OS Android a iOS...

Nechci nic takové říct, chci říct, že IME má každý board s Intel CPU, kód je uzavřený a přístup na vlastní síťové karty taky (u externích to tak být nemusí)

0/0
6.9.2016 9:10

P64a37v27e87l 51M52o22r82a35v72e62c 3412219792898

Ano myslel jsem firewall na routeru přes který se PC či notebook připojuje na Internet. Chápu že toto obchází OS (což mi přijde samo o sobě jako prasárna - mimo OS má jít leda tak PoE).

Mobily: no tyto věci jsou jedním z několika důvodů, proč nemám smart phone ale klasický tlačítkový (bez netu apod.). Ať mne špehuje max. mobilní operátor.

0/0
6.9.2016 9:15

R63a16d36o84v67a43n 82D16l38u80g47o66s96z 3726441128736

Pane Ryba, předpokládám a dedukuji, že úmrtím z důvodu včasného neposkytnutí pomoci je myšleno pozdní zjištění havarovaného vozidla jinou osobou. V opačném případě za pozdní poskytnutí první pomoci mohou svědkové události, a to žádný E-Call nezachrání. Imho, neposkytnutí pomoci je trestné. Takže jaká je přesně ta vámi uváděná SPOUSTA? ;-D Napíšu Vám to přesně. Za minulý rok jediná v Beskydech.

Dodnes nikdo nevysvětlil, jak pomůže systém zraněným osobám ve voze k přežití, nebude-li první pomoc poskytnuta fyzický účastníky silničního provozu na místě ihned při jejím zjištění. A věřte, že 99,9 % nehod je ohlášeno ihned v době vzniku nehody na tísňová čísla samotnými svědky události.

Vaše včasné poskytnutí pomoci nezachrání ani slavný E-Call, neposkytne-li první pomoc v prvních minutách jiný člověk.

Celý systém je deklarován tak, aby byl veřejnosti snadno přijat, tedy pod rouškou záchrany lidských životů a zdraví. Nikdo z těch, kdo toto hlásá nikdy neuvedl přesná čísla či statistiky a jak se po zavedení zlepší. Protože taková čísla reálně neexistují a existovat nemohou.

U E-Callu vidím několik potenciálních hrozeb pro státní systém všeobecně, popřípadě pro samotné řidiče, ty převažují nad pseudopozitivem.. Předně v zemi, kde se zavádí presumpce viny (odpovědnost provozovatelé vozidla za přestupek) nemůže mít státní aparát důvěru občanů v budoucí nezneužití. Zneužití, ovšem že zákonné, bude přijato časem, potichu v rámci novelizace silničního zákona. Hypotetický (leč velice pravděpodobně) bude E-Call v budoucnu sloužit policií k získání dat těsně před a při nehodě, což při znalosti dnešních policejních praktik jen při měření rychlosti (opět práce s čísly bez vztahu k okolním veličinám a skutečnostem) bude další nebezpečná zbraň do rukou PČR.

+1/0
6.9.2016 17:57

R65a93d73o79v90a74n 75D36l69u38g93o25s37z 3186731378596

Dalším negativem bude velké procento planých výjezdu k nehodám zejména složkami zdravotnické záchranné služby, které budou vyslány systémem k nehlásícímu se vozidlu a tedy k potenciálnímu, život ohrožujícímu stavu v množství odpovídajícím počtu vozidel, aby se na místě následně zjistilo, že se jednalo o střet s lehkým zraněním. V té době budou posádky chybět u opravdu život ohrožujících stavů někde jinde.

Za mě zbytečně investované peníze, které se měly raději vyčlenit na kvalitní školení řidičů o poskytování první pomoci.

0/0
6.9.2016 17:58
Foto

M80a45t32ě28j 29Č21e96r93n44ý 9815232700747

Pan Ryba jistě myslel aktivaci poplachu. Systém jako takový je samozřejmě aktivní neustále. Bude to pravděpodobně fungovat stejně jako například airbagy. Tam jsou obslužné systémy a veškeré senzory zapnuté od nastartování vozu, ale samotný airbag se aktivuje až při nárazu.

0/0
6.9.2016 14:36

P26a37v98e28l 39M47o24r95a89v35e45c 3192909162228

To ano, ale airbagy nekomunikují non-stop s GSM sítí a neposílají tam bůhvíjaké informace (myslím při "standby módu", ne při havárii) :)

0/0
6.9.2016 15:44

M76i43c65h19a58l 33L45e84n31c 5371437757538

Ve videu říkáte, že to budou muset mít všechna vozidla od roku 2015. To už jsme asi trochu prošvihli, ne? :-/;-D

+1/0
5.9.2016 18:52

M67a93r80e41k 54Š56o67r28f 9987986180559

Bonzovací systém pro špiclování od pojišťoven a vybírání pokut už se nám hezky rozlejzá... :-/ Rv

+7/−5
5.9.2016 18:07

D97a21v66i48d 42R91y83c11h15e86t31s14k78ý 9156641670140

Kdo chce mít v autě systém jehož instalace a aktivace je státem vynucována, obsahuje GPS, mikrofon a datové připojení na státní instituce? A fízluje při nehodách? I kdyby to nebyl odposlech a sledování rovnou, požadavky to 100% technicky splňuje a čeká to jen na nějakého progresivního Humla, Tržila nebo nějakého vysove postaveného estébáka. Rv[>-];-O

+9/−1
5.9.2016 17:50

D63a42v17i19d 79R30y45c67h51e38t58s61k65ý 9196241650200

Tzv. "slušným občanům, co nemají co skrývat" předem říkám, že paralelu s odposloucháváním mobilu neberu, protože pokud mi to stojí za malou námahu, mohu mít mobil, jehož odposlouchávání je nemožné. Nikdo mi nemůže nařídit abych ho prodal a koupil si nějaký hacknutý od PČR.

+8/0
5.9.2016 17:53

P49e77t46r 73N64e88s11v82a69d65b87a 2924205506779

Samozřejmě na každého trolla jako jsi ty připadá jiny troll který s ním vstává a celý den skeduje kam jede, co tam dělá s kým to tsm dělá..... ty wole jak s touhle nemocí můžeš žít?

+1/−2
5.9.2016 20:35

O62n63d41ř93e53j 22Č89a11p85k28a 6951341413724

Zrovna tohle asi v 99% případů vážně nehrozí. Spíš bych čekal to, že po pár aktualizacích, když někde na rovince uprostřed polí předjedete trošku svižnějším tempem náklaďák, bude vás druhý den čekat na poště složenka za správní delikt... výkon a paměť na něco takového ta krabička IMHO má a aktualizace na dálku bez zásahu a vědomí uživatele podporuje.

+2/0
6.9.2016 16:32

P56e34t64r 93N63e48s53v27a36d27b68a 2524305786479

Stejně tak nehrozí ani kontrola rychlosti....

0/−1
6.9.2016 19:37

R75a11d63o45v47a21n 87D56l60u34g26o94s64z 3556711778696

Informace se sbírají pro budoucí potřebu vy trolle, nikoliv pro aktuální sledování. ;-D;-D;-D

0/0
6.9.2016 18:02

P14e57t37r 92N40e67s55v55a23d24b19a 2234675366539

Pokud nejsi zmetek není důvod něco sbírat že?

0/0
6.9.2016 19:36

M47i79l16a80n 29V33o77t37a19v23a 5764466131232

super. Hned prověřím, jestli přijímají i můj systém. To to trvalo

0/0
5.9.2016 17:35

L37u32b70o70š 95H73o60l73í88k 5477170322760

Do čeho budete zkušebně narážet? Případně kdy a kde, abych se tam nepřipletl...;-)

+2/0
5.9.2016 17:54

D91a64v73i42d 50P20r57a67ž21á18k 6904712872846

Jestli on není ten policajt Kadlec, co to každou chvíli zkušebně vráží do aut na Vinohradech

+2/0
5.9.2016 17:58

M34i59l65a31n 54V77o19t20a10v81a 5904966651572

Narazovy spinac funguje i v ruce, ale mamlasum jako ty asi nema cena vyprávět o testování komunikačního protokolu. Ale ty ses spis pokoušel o infantilni mladeznicky vtip a ono je to jen trapne, co. Ale neboj, par slabomyslných urcite oslovis ;-)

0/−1
6.9.2016 2:32

P72a29v41e91l 80R25y54b59a 8261581120149

když machruju, tak si alespoň ujasním pojmy. Samozřejmě žádný "nárazový spínač" tam není, ale jednotka je vybavena tříosým senzorem přetížení a CAN-BUS komunikací s jednotkami automobilu, tak aby byl rozpoznán nouzový stav (aktivace airbagů) ;-)

+3/0
6.9.2016 8:03

M61i12l79a63n 59V61o15t12a71v88a 5644876511112

vím, že chceš být zajímavý, ale té tříosé jednotce přetížení se říká nárazový spínač ;-D také neříkáme pasivní infračervený senzor, ale jednoduše detektor pohybu ;-)

0/−1
6.9.2016 9:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.