Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Auta si v Česku zavolají o pomoc sama, v Praze už systém zafungoval

Pražští hasiči zaznamenali první případ, kdy si je vozidlo po nehodě samo přivolalo na pomoc. Systém automatického nouzového volání e-call se rozjíždí. Záchranáři umí volání o pomoc přijímat, čeká se na rozšíření systému do aut.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P64e77t14r 82Š84v90a20r45c 2118578875700

Někdo dole psal o panu Kadlecovi a jeho jízdě po Vinohradech.

To by mě zajímalo, jak to ten systém vyhodnotí...

Jestli jako hromadnou nehodu, tak to potěš koště ....

+1/0
6.9.2016 14:55

P78a87v65e50l 61M85o50r89a62v31e29c 3852229152368

Tak první použití e-callu zde už máme.

Teď jen čekám na první falešný poplach (děcka si budou hrát v autě když se nic nestane), a hlavně na první zneužití systému pro špehování lidí.

0/0
6.9.2016 7:45

P78a74v50e73l 96R93y60b77a 8311341170439

e-call by měl fungovat tak, že při aktivaci je voláno zpět a při nedostupnosti volaného je vyslána odpovídající pomoc...

0/0
6.9.2016 7:59


P61a97v60e45l 38M83o86r19a81v95e58c 3702989802708

Při jaké aktivaci? Právě aby systém mohl komunikovat hned, bude zapnutý neustále.

0/0
6.9.2016 8:05

P58a43v58e27l 69R79y63b40a 8701591820909

aktivace systému = vyhodnocení příliš velkého přetížení či aktivace pasivních bezpečnostních prvků typu airbag :-) Poté systém začne kontaktovat e-call portál s GPS souřadnicemi a dalšími doplňkovými daty

+1/0
6.9.2016 8:25

P76a27v19e44l 26R53y52b88a 8911121840899

systém jde u některých vozidel aktivovat také SOS tlačítkem manuálně

0/0
6.9.2016 8:26

P11a35v94e54l 81M26o79r73a25v32e11c 3432719162468

Jo, ale systém bude aktivní pořád a pořád bude komunikovat s BTSkami. Analogie: to je jako mít mobil co je pořád zapnutý (komunikuje s BTSkami, dá se vysledovat lokace) a jen když spadne na zem, pošle info "spadl jsem na zem, GPS: 49st,.." - kolik soukromých údajů lze získat už jen z té lokace při "stand-by" módu? Personifikované?

A nezapomeňte: bude to povinné. Každý bude sledován ve vlastním autě. A u nás, u nás se všechno vykecá.

+2/0
6.9.2016 8:30

P63a97v66e89l 84R55y92b19a 8901711610419

aha, už chápu o co vám jde. Reagoval sem na ty děti :-)

tuto otázku si můžete položit při každém zařízení, které komunikuje po datových sítích. Můžeme se tady bavit o systému anonymizace a zabezpečení uchovávání dat. Nicméně já se držím pravidla "dobrý sluha, zlý pán", takže já toto vítám. Je spousta nehod a úmrtí pouze z důvodu včasného neposkytnutí odpovídající pomoci...

Dle vaší teorie by měl člověk zahodit mobil, nepoužívat počítač či bezhotovostní platební styk ;-D

0/0
6.9.2016 8:35

P26a56v91e77l 56M57o67r26a44v83e18c 3582539792188

U mobilu, pocitace apod. si muzu sam nastavit jak moc anonymni chci byt. Kdyz zkusim udelat zasah do "cerne krabicky e-call", dostanu pokutu za neopravneny zasah.

Kdyby aspon SW a HW e-callu byl open source, clovek by vedel jak presne komunikuje, co posila za udaje atd. Ale co vim toto neni v planu. Takze ani nevim jaka citliva data komu kdy proc se posilaji.

0/0
6.9.2016 8:39

P74a53v26e74l 71R19y16b88a 8891341210109

Máte opravdu pocit, že u mobilu a počítače máte možnost? ;-D

...Intel Management Engine, Qualcomm wireless chipset..

0/0
6.9.2016 8:51

P44a17v25e13l 81M29o83r62a27v32e53c 3542849142898

Tak imho IME jde blokovat vhodným firewallem na externím routeru, Qualcomm nevím.

Nebo snad chcete říct, že všechny servery třeba bank reportují data kamsi do Intelu a/nebo je možné je vzdáleně mimo VPN banky přes IME ovládat? To by se secalert v bance asi zbláznili..

0/0
6.9.2016 9:04

P12a78v89e17l 45R14y46b28a 8641741960899

a) blokovat to jistě jde, pokud budete vědět co nebo jít systémem "povoleny pouze známé destinace a porty/služby" ;-). Pokud tedy myslíte HW firewall na úrovni routeru. SW firewall v OS se nechytá :-)

b) ono je jedno jestli Qualcomm nebo Huawei, na této wireless úrovni nemáte šanci už vůbec. A to se nebavíme o statistických datech OS Android a iOS...

Nechci nic takové říct, chci říct, že IME má každý board s Intel CPU, kód je uzavřený a přístup na vlastní síťové karty taky (u externích to tak být nemusí)

0/0
6.9.2016 9:10

P31a20v66e11l 53M44o57r33a19v29e79c 3352389692268

Ano myslel jsem firewall na routeru přes který se PC či notebook připojuje na Internet. Chápu že toto obchází OS (což mi přijde samo o sobě jako prasárna - mimo OS má jít leda tak PoE).

Mobily: no tyto věci jsou jedním z několika důvodů, proč nemám smart phone ale klasický tlačítkový (bez netu apod.). Ať mne špehuje max. mobilní operátor.

0/0
6.9.2016 9:15

R89a51d98o70v88a66n 29D14l19u10g27o75s94z 3966881598376

Pane Ryba, předpokládám a dedukuji, že úmrtím z důvodu včasného neposkytnutí pomoci je myšleno pozdní zjištění havarovaného vozidla jinou osobou. V opačném případě za pozdní poskytnutí první pomoci mohou svědkové události, a to žádný E-Call nezachrání. Imho, neposkytnutí pomoci je trestné. Takže jaká je přesně ta vámi uváděná SPOUSTA? ;-D Napíšu Vám to přesně. Za minulý rok jediná v Beskydech.

Dodnes nikdo nevysvětlil, jak pomůže systém zraněným osobám ve voze k přežití, nebude-li první pomoc poskytnuta fyzický účastníky silničního provozu na místě ihned při jejím zjištění. A věřte, že 99,9 % nehod je ohlášeno ihned v době vzniku nehody na tísňová čísla samotnými svědky události.

Vaše včasné poskytnutí pomoci nezachrání ani slavný E-Call, neposkytne-li první pomoc v prvních minutách jiný člověk.

Celý systém je deklarován tak, aby byl veřejnosti snadno přijat, tedy pod rouškou záchrany lidských životů a zdraví. Nikdo z těch, kdo toto hlásá nikdy neuvedl přesná čísla či statistiky a jak se po zavedení zlepší. Protože taková čísla reálně neexistují a existovat nemohou.

U E-Callu vidím několik potenciálních hrozeb pro státní systém všeobecně, popřípadě pro samotné řidiče, ty převažují nad pseudopozitivem.. Předně v zemi, kde se zavádí presumpce viny (odpovědnost provozovatelé vozidla za přestupek) nemůže mít státní aparát důvěru občanů v budoucí nezneužití. Zneužití, ovšem že zákonné, bude přijato časem, potichu v rámci novelizace silničního zákona. Hypotetický (leč velice pravděpodobně) bude E-Call v budoucnu sloužit policií k získání dat těsně před a při nehodě, což při znalosti dnešních policejních praktik jen při měření rychlosti (opět práce s čísly bez vztahu k okolním veličinám a skutečnostem) bude další nebezpečná zbraň do rukou PČR.

+1/0
6.9.2016 17:57

R84a38d61o52v59a31n 10D19l37u79g79o81s97z 3636781748876

Dalším negativem bude velké procento planých výjezdu k nehodám zejména složkami zdravotnické záchranné služby, které budou vyslány systémem k nehlásícímu se vozidlu a tedy k potenciálnímu, život ohrožujícímu stavu v množství odpovídajícím počtu vozidel, aby se na místě následně zjistilo, že se jednalo o střet s lehkým zraněním. V té době budou posádky chybět u opravdu život ohrožujících stavů někde jinde.

Za mě zbytečně investované peníze, které se měly raději vyčlenit na kvalitní školení řidičů o poskytování první pomoci.

0/0
6.9.2016 17:58
Foto

M55a75t64ě13j 17Č32e12r15n56ý 9115362680617

Pan Ryba jistě myslel aktivaci poplachu. Systém jako takový je samozřejmě aktivní neustále. Bude to pravděpodobně fungovat stejně jako například airbagy. Tam jsou obslužné systémy a veškeré senzory zapnuté od nastartování vozu, ale samotný airbag se aktivuje až při nárazu.

0/0
6.9.2016 14:36

P35a29v69e51l 49M98o17r73a40v30e98c 3612619862488

To ano, ale airbagy nekomunikují non-stop s GSM sítí a neposílají tam bůhvíjaké informace (myslím při "standby módu", ne při havárii) :)

0/0
6.9.2016 15:44

M32i21c45h47a10l 17L50e22n93c 5331777157598

Ve videu říkáte, že to budou muset mít všechna vozidla od roku 2015. To už jsme asi trochu prošvihli, ne? :-/;-D

+1/0
5.9.2016 18:52

M46a12r29e73k 50Š75o53r59f 9227556230789

Bonzovací systém pro špiclování od pojišťoven a vybírání pokut už se nám hezky rozlejzá... :-/ Rv

+7/−5
5.9.2016 18:07

D66a24v25i54d 65R51y55c45h62e82t45s64k87ý 9676531830170

Kdo chce mít v autě systém jehož instalace a aktivace je státem vynucována, obsahuje GPS, mikrofon a datové připojení na státní instituce? A fízluje při nehodách? I kdyby to nebyl odposlech a sledování rovnou, požadavky to 100% technicky splňuje a čeká to jen na nějakého progresivního Humla, Tržila nebo nějakého vysove postaveného estébáka. Rv[>-];-O

+9/−1
5.9.2016 17:50

D74a27v71i93d 57R36y37c10h34e20t85s42k88ý 9196641310680

Tzv. "slušným občanům, co nemají co skrývat" předem říkám, že paralelu s odposloucháváním mobilu neberu, protože pokud mi to stojí za malou námahu, mohu mít mobil, jehož odposlouchávání je nemožné. Nikdo mi nemůže nařídit abych ho prodal a koupil si nějaký hacknutý od PČR.

+8/0
5.9.2016 17:53

P42e92t35r 66N37e81s32v69a96d63b66a 2644855816319

Samozřejmě na každého trolla jako jsi ty připadá jiny troll který s ním vstává a celý den skeduje kam jede, co tam dělá s kým to tsm dělá..... ty wole jak s touhle nemocí můžeš žít?

+1/−2
5.9.2016 20:35

O68n52d46ř37e51j 84Č19a86p87k53a 6411401683134

Zrovna tohle asi v 99% případů vážně nehrozí. Spíš bych čekal to, že po pár aktualizacích, když někde na rovince uprostřed polí předjedete trošku svižnějším tempem náklaďák, bude vás druhý den čekat na poště složenka za správní delikt... výkon a paměť na něco takového ta krabička IMHO má a aktualizace na dálku bez zásahu a vědomí uživatele podporuje.

+2/0
6.9.2016 16:32

P73e72t80r 43N28e35s60v58a49d47b45a 2494335606719

Stejně tak nehrozí ani kontrola rychlosti....

0/−1
6.9.2016 19:37

R70a45d47o38v64a72n 45D72l36u79g83o33s15z 3466221958506

Informace se sbírají pro budoucí potřebu vy trolle, nikoliv pro aktuální sledování. ;-D;-D;-D

0/0
6.9.2016 18:02

P62e65t33r 89N84e31s67v56a69d20b13a 2984915116609

Pokud nejsi zmetek není důvod něco sbírat že?

0/0
6.9.2016 19:36

M58i25l27a18n 92V12o14t39a37v10a 5534626431112

super. Hned prověřím, jestli přijímají i můj systém. To to trvalo

0/0
5.9.2016 17:35

L54u21b36o50š 94H86o67l37í81k 5847240792800

Do čeho budete zkušebně narážet? Případně kdy a kde, abych se tam nepřipletl...;-)

+2/0
5.9.2016 17:54

D93a62v42i73d 44P77r33a73ž89á29k 6144132472576

Jestli on není ten policajt Kadlec, co to každou chvíli zkušebně vráží do aut na Vinohradech

+2/0
5.9.2016 17:58

M36i94l89a40n 67V33o54t25a97v75a 5574956241922

Narazovy spinac funguje i v ruce, ale mamlasum jako ty asi nema cena vyprávět o testování komunikačního protokolu. Ale ty ses spis pokoušel o infantilni mladeznicky vtip a ono je to jen trapne, co. Ale neboj, par slabomyslných urcite oslovis ;-)

0/−1
6.9.2016 2:32

P31a42v41e92l 22R31y20b76a 8941361190849

když machruju, tak si alespoň ujasním pojmy. Samozřejmě žádný "nárazový spínač" tam není, ale jednotka je vybavena tříosým senzorem přetížení a CAN-BUS komunikací s jednotkami automobilu, tak aby byl rozpoznán nouzový stav (aktivace airbagů) ;-)

+3/0
6.9.2016 8:03

M19i37l63a91n 31V47o56t38a40v41a 5914536561552

vím, že chceš být zajímavý, ale té tříosé jednotce přetížení se říká nárazový spínač ;-D také neříkáme pasivní infračervený senzor, ale jednoduše detektor pohybu ;-)

0/−1
6.9.2016 9:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.