Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Auta si v Česku zavolají o pomoc sama, v Praze už systém zafungoval

Pražští hasiči zaznamenali první případ, kdy si je vozidlo po nehodě samo přivolalo na pomoc. Systém automatického nouzového volání e-call se rozjíždí. Záchranáři umí volání o pomoc přijímat, čeká se na rozšíření systému do aut.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P13e77t87r 54Š57v14a38r52c 2838148215170

Někdo dole psal o panu Kadlecovi a jeho jízdě po Vinohradech.

To by mě zajímalo, jak to ten systém vyhodnotí...

Jestli jako hromadnou nehodu, tak to potěš koště ....

+1/0
6.9.2016 14:55

P11a73v67e84l 16M90o34r22a84v32e72c 3942879452138

Tak první použití e-callu zde už máme.

Teď jen čekám na první falešný poplach (děcka si budou hrát v autě když se nic nestane), a hlavně na první zneužití systému pro špehování lidí.

0/0
6.9.2016 7:45

P45a65v35e56l 57R89y48b20a 8631331770679

e-call by měl fungovat tak, že při aktivaci je voláno zpět a při nedostupnosti volaného je vyslána odpovídající pomoc...

0/0
6.9.2016 7:59

P77a66v87e47l 21M45o68r11a57v51e74c 3182679192518

Při jaké aktivaci? Právě aby systém mohl komunikovat hned, bude zapnutý neustále.

0/0
6.9.2016 8:05

P37a25v41e84l 19R90y77b81a 8941931650119

aktivace systému = vyhodnocení příliš velkého přetížení či aktivace pasivních bezpečnostních prvků typu airbag :-) Poté systém začne kontaktovat e-call portál s GPS souřadnicemi a dalšími doplňkovými daty

+1/0
6.9.2016 8:25

P53a77v95e10l 17R49y13b86a 8101481630709

systém jde u některých vozidel aktivovat také SOS tlačítkem manuálně

0/0
6.9.2016 8:26

P46a45v70e93l 76M55o83r29a41v57e62c 3102719542958

Jo, ale systém bude aktivní pořád a pořád bude komunikovat s BTSkami. Analogie: to je jako mít mobil co je pořád zapnutý (komunikuje s BTSkami, dá se vysledovat lokace) a jen když spadne na zem, pošle info "spadl jsem na zem, GPS: 49st,.." - kolik soukromých údajů lze získat už jen z té lokace při "stand-by" módu? Personifikované?

A nezapomeňte: bude to povinné. Každý bude sledován ve vlastním autě. A u nás, u nás se všechno vykecá.

+2/0
6.9.2016 8:30

P71a83v11e85l 92R42y49b68a 8931181470879

aha, už chápu o co vám jde. Reagoval sem na ty děti :-)

tuto otázku si můžete položit při každém zařízení, které komunikuje po datových sítích. Můžeme se tady bavit o systému anonymizace a zabezpečení uchovávání dat. Nicméně já se držím pravidla "dobrý sluha, zlý pán", takže já toto vítám. Je spousta nehod a úmrtí pouze z důvodu včasného neposkytnutí odpovídající pomoci...

Dle vaší teorie by měl člověk zahodit mobil, nepoužívat počítač či bezhotovostní platební styk ;-D

0/0
6.9.2016 8:35

P17a29v55e79l 89M78o70r89a41v45e92c 3622629452128

U mobilu, pocitace apod. si muzu sam nastavit jak moc anonymni chci byt. Kdyz zkusim udelat zasah do "cerne krabicky e-call", dostanu pokutu za neopravneny zasah.

Kdyby aspon SW a HW e-callu byl open source, clovek by vedel jak presne komunikuje, co posila za udaje atd. Ale co vim toto neni v planu. Takze ani nevim jaka citliva data komu kdy proc se posilaji.

0/0
6.9.2016 8:39

P11a80v32e98l 37R32y48b26a 8921661980939

Máte opravdu pocit, že u mobilu a počítače máte možnost? ;-D

...Intel Management Engine, Qualcomm wireless chipset..

0/0
6.9.2016 8:51

P75a37v97e81l 86M57o10r14a38v61e85c 3722679362618

Tak imho IME jde blokovat vhodným firewallem na externím routeru, Qualcomm nevím.

Nebo snad chcete říct, že všechny servery třeba bank reportují data kamsi do Intelu a/nebo je možné je vzdáleně mimo VPN banky přes IME ovládat? To by se secalert v bance asi zbláznili..

0/0
6.9.2016 9:04

P43a18v47e97l 84R22y20b49a 8401701690309

a) blokovat to jistě jde, pokud budete vědět co nebo jít systémem "povoleny pouze známé destinace a porty/služby" ;-). Pokud tedy myslíte HW firewall na úrovni routeru. SW firewall v OS se nechytá :-)

b) ono je jedno jestli Qualcomm nebo Huawei, na této wireless úrovni nemáte šanci už vůbec. A to se nebavíme o statistických datech OS Android a iOS...

Nechci nic takové říct, chci říct, že IME má každý board s Intel CPU, kód je uzavřený a přístup na vlastní síťové karty taky (u externích to tak být nemusí)

0/0
6.9.2016 9:10

P94a49v29e60l 14M61o80r87a13v83e44c 3882339102588

Ano myslel jsem firewall na routeru přes který se PC či notebook připojuje na Internet. Chápu že toto obchází OS (což mi přijde samo o sobě jako prasárna - mimo OS má jít leda tak PoE).

Mobily: no tyto věci jsou jedním z několika důvodů, proč nemám smart phone ale klasický tlačítkový (bez netu apod.). Ať mne špehuje max. mobilní operátor.

0/0
6.9.2016 9:15

R39a42d53o70v65a29n 84D49l41u79g56o59s63z 3156671768866

Pane Ryba, předpokládám a dedukuji, že úmrtím z důvodu včasného neposkytnutí pomoci je myšleno pozdní zjištění havarovaného vozidla jinou osobou. V opačném případě za pozdní poskytnutí první pomoci mohou svědkové události, a to žádný E-Call nezachrání. Imho, neposkytnutí pomoci je trestné. Takže jaká je přesně ta vámi uváděná SPOUSTA? ;-D Napíšu Vám to přesně. Za minulý rok jediná v Beskydech.

Dodnes nikdo nevysvětlil, jak pomůže systém zraněným osobám ve voze k přežití, nebude-li první pomoc poskytnuta fyzický účastníky silničního provozu na místě ihned při jejím zjištění. A věřte, že 99,9 % nehod je ohlášeno ihned v době vzniku nehody na tísňová čísla samotnými svědky události.

Vaše včasné poskytnutí pomoci nezachrání ani slavný E-Call, neposkytne-li první pomoc v prvních minutách jiný člověk.

Celý systém je deklarován tak, aby byl veřejnosti snadno přijat, tedy pod rouškou záchrany lidských životů a zdraví. Nikdo z těch, kdo toto hlásá nikdy neuvedl přesná čísla či statistiky a jak se po zavedení zlepší. Protože taková čísla reálně neexistují a existovat nemohou.

U E-Callu vidím několik potenciálních hrozeb pro státní systém všeobecně, popřípadě pro samotné řidiče, ty převažují nad pseudopozitivem.. Předně v zemi, kde se zavádí presumpce viny (odpovědnost provozovatelé vozidla za přestupek) nemůže mít státní aparát důvěru občanů v budoucí nezneužití. Zneužití, ovšem že zákonné, bude přijato časem, potichu v rámci novelizace silničního zákona. Hypotetický (leč velice pravděpodobně) bude E-Call v budoucnu sloužit policií k získání dat těsně před a při nehodě, což při znalosti dnešních policejních praktik jen při měření rychlosti (opět práce s čísly bez vztahu k okolním veličinám a skutečnostem) bude další nebezpečná zbraň do rukou PČR.

+1/0
6.9.2016 17:57

R47a37d48o10v75a80n 96D69l83u90g71o19s17z 3876681518676

Dalším negativem bude velké procento planých výjezdu k nehodám zejména složkami zdravotnické záchranné služby, které budou vyslány systémem k nehlásícímu se vozidlu a tedy k potenciálnímu, život ohrožujícímu stavu v množství odpovídajícím počtu vozidel, aby se na místě následně zjistilo, že se jednalo o střet s lehkým zraněním. V té době budou posádky chybět u opravdu život ohrožujících stavů někde jinde.

Za mě zbytečně investované peníze, které se měly raději vyčlenit na kvalitní školení řidičů o poskytování první pomoci.

0/0
6.9.2016 17:58
Foto

M49a82t21ě85j 30Č88e24r91n68ý 9965972930147

Pan Ryba jistě myslel aktivaci poplachu. Systém jako takový je samozřejmě aktivní neustále. Bude to pravděpodobně fungovat stejně jako například airbagy. Tam jsou obslužné systémy a veškeré senzory zapnuté od nastartování vozu, ale samotný airbag se aktivuje až při nárazu.

0/0
6.9.2016 14:36

P11a64v55e95l 88M57o29r60a68v57e62c 3972569212958

To ano, ale airbagy nekomunikují non-stop s GSM sítí a neposílají tam bůhvíjaké informace (myslím při "standby módu", ne při havárii) :)

0/0
6.9.2016 15:44

M79i88c21h17a76l 52L28e47n87c 5721547677518

Ve videu říkáte, že to budou muset mít všechna vozidla od roku 2015. To už jsme asi trochu prošvihli, ne? :-/;-D

+1/0
5.9.2016 18:52

M11a80r75e95k 14Š38o94r82f 9607876360989

Bonzovací systém pro špiclování od pojišťoven a vybírání pokut už se nám hezky rozlejzá... :-/ Rv

+7/−5
5.9.2016 18:07

D92a15v50i36d 98R88y49c98h12e84t91s53k78ý 9566261380200

Kdo chce mít v autě systém jehož instalace a aktivace je státem vynucována, obsahuje GPS, mikrofon a datové připojení na státní instituce? A fízluje při nehodách? I kdyby to nebyl odposlech a sledování rovnou, požadavky to 100% technicky splňuje a čeká to jen na nějakého progresivního Humla, Tržila nebo nějakého vysove postaveného estébáka. Rv[>-];-O

+9/−1
5.9.2016 17:50

D86a53v87i75d 52R64y64c29h66e24t94s33k68ý 9796951160650

Tzv. "slušným občanům, co nemají co skrývat" předem říkám, že paralelu s odposloucháváním mobilu neberu, protože pokud mi to stojí za malou námahu, mohu mít mobil, jehož odposlouchávání je nemožné. Nikdo mi nemůže nařídit abych ho prodal a koupil si nějaký hacknutý od PČR.

+8/0
5.9.2016 17:53

P50e52t39r 96N87e69s68v75a96d31b34a 2594675926509

Samozřejmě na každého trolla jako jsi ty připadá jiny troll který s ním vstává a celý den skeduje kam jede, co tam dělá s kým to tsm dělá..... ty wole jak s touhle nemocí můžeš žít?

+1/−2
5.9.2016 20:35

O50n94d84ř44e71j 44Č73a47p35k40a 6751301683134

Zrovna tohle asi v 99% případů vážně nehrozí. Spíš bych čekal to, že po pár aktualizacích, když někde na rovince uprostřed polí předjedete trošku svižnějším tempem náklaďák, bude vás druhý den čekat na poště složenka za správní delikt... výkon a paměť na něco takového ta krabička IMHO má a aktualizace na dálku bez zásahu a vědomí uživatele podporuje.

+2/0
6.9.2016 16:32

P95e29t51r 11N49e58s37v67a50d21b55a 2664515926969

Stejně tak nehrozí ani kontrola rychlosti....

0/−1
6.9.2016 19:37

R70a77d26o29v19a88n 95D45l31u67g39o19s76z 3186381848736

Informace se sbírají pro budoucí potřebu vy trolle, nikoliv pro aktuální sledování. ;-D;-D;-D

0/0
6.9.2016 18:02

P49e33t95r 80N74e32s98v52a39d93b37a 2434515746729

Pokud nejsi zmetek není důvod něco sbírat že?

0/0
6.9.2016 19:36

M94i31l16a30n 85V33o32t80a37v88a 5424336411302

super. Hned prověřím, jestli přijímají i můj systém. To to trvalo

0/0
5.9.2016 17:35

L51u93b10o87š 58H84o75l70í96k 5287480312900

Do čeho budete zkušebně narážet? Případně kdy a kde, abych se tam nepřipletl...;-)

+2/0
5.9.2016 17:54

D75a46v31i72d 36P45r33a87ž89á84k 6154142462606

Jestli on není ten policajt Kadlec, co to každou chvíli zkušebně vráží do aut na Vinohradech

+2/0
5.9.2016 17:58

M89i72l49a53n 79V15o51t51a44v51a 5664806761542

Narazovy spinac funguje i v ruce, ale mamlasum jako ty asi nema cena vyprávět o testování komunikačního protokolu. Ale ty ses spis pokoušel o infantilni mladeznicky vtip a ono je to jen trapne, co. Ale neboj, par slabomyslných urcite oslovis ;-)

0/−1
6.9.2016 2:32

P55a10v24e53l 49R11y59b53a 8901641530429

když machruju, tak si alespoň ujasním pojmy. Samozřejmě žádný "nárazový spínač" tam není, ale jednotka je vybavena tříosým senzorem přetížení a CAN-BUS komunikací s jednotkami automobilu, tak aby byl rozpoznán nouzový stav (aktivace airbagů) ;-)

+3/0
6.9.2016 8:03

M55i25l47a56n 48V96o85t45a31v89a 5904756961852

vím, že chceš být zajímavý, ale té tříosé jednotce přetížení se říká nárazový spínač ;-D také neříkáme pasivní infračervený senzor, ale jednoduše detektor pohybu ;-)

0/−1
6.9.2016 9:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.