Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Bájný dvoutaktní Disk z Brna ožil. Místo převodovky měl lisovaný papír

Po 92 letech od premiéry se na silnici vrátí první sériové auto z brněnské Zbrojovky. Mýtický Disk má na svou dobu jedinečný motor a obejde se bez převodovky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M91i15r80o11s33l92a94v 12S48t73e42i97n35e42r 1725135408263

Tehdejší Ford "Líza" měl planetovou převodovku 1:2, převod se zařadil pásovou brzdou, která zabrzdila vnější věnec.

Můj moped Honda Camino PA50 má řemenový variomat, na motoru i na zadní převodovce jsou řemenice s posuvnou stranou, takže řemen běží na různých průměrech. Stejný systém měly i vozy DAF v Holandsku, tam jsou ovšem rovinky.

Zajímavé by bylo, jak se zvětšila životnost toho variátoru s moderním brzdovým obložením. Klasický dvoukuželový variátor by se jim asi do toho vozu už nevešel. A klínové řemeny tehdy ještě nebyly tak vyvinuté, běžně byly ploché kožené.

0/0
6.10.2016 21:33

J42i10ř12í 19S17c73h44w41a25c76h 8798614388406

pět let.... to muselo dát příšernou práci.... s přitom taková blbost ;-)

+1/0
23.9.2016 23:13

J56a72r63o55s66l82a38v 74P21o40r95t 7859937859575

Jo i Pragovka měla pertinaxový ozubený kola na pohon rozdělovače tuším - taky slepá ulička , ale bez toho se pokrok nedosáhne jinak je to krásná práce .

+2/0
23.9.2016 18:57


P74a62v36e50l 59K77r27o24n88i66k16a 7672355671

A tatrovka (57) měla texgomoidová ozubená rozvodová kola místo řetězu.

0/0
25.9.2016 12:02

J61i39n44d42ř26i64c34h 39H63r95a66d80e10c83k35ý 6385559442142

"tož, hodně ščestí s tém pertinaxem...!"

0/0
26.9.2016 9:22

P83e52t23r 33S93p54a12t81z60i33e59r80e88r 7514272465764

Pěkné auto...asi je dost práce postavit něco co fungovalo před cca sto lety....ale jinak koukám jakou to mělo už tenkrát technologii..na podlaze je přidělaný nějaký moderní přístroj s tlačítky a displejem...:D

+3/−1
23.9.2016 15:16
Foto

J68a44r43o17m40í59r 73K68o43b91e52l59k61a 7584324731505

Asi diagnostika:-)

+1/0
23.9.2016 17:35

M69i42r31o75s47l74a44v 63K49r14á34l 4508329760250

Bomba, pěkný variátor či CVT!

+2/0
23.9.2016 14:14

P41e22t14r 60N88ě11m12e91c 4880733220657

A jak to couvalo? Jen se přehodil disk na druhou stranu kola od motoru, aby se dosáhlo opačného pohybu disku?

+4/0
23.9.2016 12:52

M60a63r24t55i89n 45K54u43ř86í85t12k10a 6117516648795

Přesně tak. Disk se posunul za střed předlohového kola.

+5/0
23.9.2016 14:12

J96i25ř46í 69S50c82h26w40a81c83h 8978154158926

a prakticky by mohl jezdi dozadu stejnou rychlostí jako dopředu ;-)

+4/0
23.9.2016 14:54

M27i51c96h52a67l 47N18o91v29a88k 7429746227481

jako sory ale takovehle reseni je od zakladu a na prvni pohled spatne a navic se dostalo do vyroby ..... proste selhani nejvyssi urovne za ktere bych se stydel a byl rad ze se nevytahuje na svetlo a oni to jeste chvali ... proste totalne vedle

0/−27
23.9.2016 9:52

P32e40t48r 33M50i48c76h43a83l 2760204261762

Chce to dobový pohled.

+7/0
23.9.2016 10:01

J37i52ř89í 44S13c78h16w88a86c62h 8408104818636

v principu to byl velmi jednoduchý (ruční) předchůdce dnešních variátorových převodovek trpící technologickými omezeními na úrovni tehdejší doby

+31/0
23.9.2016 10:19

Z66d42e62n71ě44k 76H33á23j40e85k 6557472660833

Tak on kočár tažený koňmi, s dřevěnýma kolama pobitýma železem taky není žádná výhra. Když navíc všichni víme, že pneumatika plněná vzduchem je lepší.

+8/0
23.9.2016 10:35

M34a31r17t20i91n 35J68a69g88r 8508184332733

Jenže to je právě ono, někdo tenkrát musel přijít, zkusit to a zjistit, že to je nah0vn0. Za 50 let se nám taky budou třeba smát, jak sme mohli bejt tak blbý a zkoušet nacpat obrovský baterky do auta aby dojelo dál jak 500km. Kdo nic nedělá nic nezkazí, že?

+14/0
23.9.2016 10:37

M71i88r55e71k 22T33u70r49e89č93e41k 4173472700482

Jeste drive nez za 50 let se nam budou smat. Vim ze odbocuji, ale i kvuli "smart" telefonum, a jako raritu budou ukazovat s cim jsme telefonovali...

0/0
23.9.2016 13:26

M65a36r13t12i95n 52N31e53b98e68s64k14ý 7396530127752

I slepá ulička je poučením, že tudy se nemá trend ubírat.

Někdo tou uličkou musel jít, aby mohl říci, že tudy ne.

Celý pokrok je o hledání optimálních řešení i za cenu slepých uliček.

Copak to, co je dnes samozřejmostí, napadlo tvůrce hned a rovnou?

Copak si to může vůbec někdo myslet?

Copak řepka v naftě není taky takovou slepou uličkou, a jakej je to byznys....

+6/0
23.9.2016 15:31

J26i96ř19í 49B87o19č77e45k 6549414245636

Dobrá reakce ale jste vedle jak ta jedle. Tento druh přenosu se dodnes používá u vřetenových lisů různých velikostí od jednotek tun po stovky tun tlaku s motory (dříve transmisemi) u kterých se nedájí jednoduše přepnout obrácené otáčky pro jejich velkou setrvačnost a proudovou náročnost při opětovném rozběhu. Třecí disky ale jsou dva na jedné ose a jejich přesouváním se volí smysl otáčení vřetene, životnost slušná, stovky tisíc zdvihů.

+2/0
26.9.2016 17:50

P41e66t11r 68F60i96l80i42p78o95v98i13č 1315977611390

Krása českých mozků a rukou!;-)

+4/−1
23.9.2016 9:41

M15i85l98a11n 34Š66v38a14g50r27o26v21s37k44ý 9462909235768

...z Brna.

+8/0
23.9.2016 10:10

T52o67m94á89š 65T91a96t80í51č76e34k 5330762210438

Ergo moravských! ;-)

+1/0
23.9.2016 20:29

J11i44ř81í 83S22c39h92w66a58c14h 8498684148906

To auto samozřejmě převodovku má.

+5/0
23.9.2016 8:46

S95t32a21n58i35s71l26a27v 64K41r25e85j46c65a95r 6177506763324

Krása minulosti, v porovnání s dneškem. V jednoduchosti je síla úspěchu. Nekopírovat, ale být svůj, to budí obdiv u potomků. Papírovou "převodovku" měli i jiní, např. Fiat NSU 1100!

+7/0
23.9.2016 9:13

J39a27n 33H50r11u27z48a 8244548539557

Papír byl později nahrazen pertinaxem. Známé jsou třeba tzv. čelistníky (tedy automatiké vymezovače vůle brzdových paken na frikčním principu. Obdivoval jsem je třeba na BMW 326 a 327, které jsou konstrukčně někde kolem roku 1925.

+2/0
23.9.2016 11:31

P17e85t47r 88M78i31c44h60a64l 2170434841762

V muzeu jsem ho před par lety viděl. Moc hezký kousek.

+2/0
23.9.2016 7:56

J44i53ř35í 12N87e62u80m37e19i77s29t62e78r 2672795433481

Hloupý nadpis, jako vždy. Ale příběh krásný.

+14/0
23.9.2016 7:11





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.