Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bájný dvoutaktní Disk z Brna ožil. Místo převodovky měl lisovaný papír

Po 92 letech od premiéry se na silnici vrátí první sériové auto z brněnské Zbrojovky. Mýtický Disk má na svou dobu jedinečný motor a obejde se bez převodovky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M11i49r36o25s75l16a96v 84S53t43e69i53n33e61r 6718884813365

Tehdejší Ford "Líza" měl planetovou převodovku 1:2, převod se zařadil pásovou brzdou, která zabrzdila vnější věnec.

Můj moped Honda Camino PA50 má řemenový variomat, na motoru i na zadní převodovce jsou řemenice s posuvnou stranou, takže řemen běží na různých průměrech. Stejný systém měly i vozy DAF v Holandsku, tam jsou ovšem rovinky.

Zajímavé by bylo, jak se zvětšila životnost toho variátoru s moderním brzdovým obložením. Klasický dvoukuželový variátor by se jim asi do toho vozu už nevešel. A klínové řemeny tehdy ještě nebyly tak vyvinuté, běžně byly ploché kožené.

0/0
6.10.2016 21:33

J62i83ř84í 28S70c76h36w40a87c53h 8598184608106

pět let.... to muselo dát příšernou práci.... s přitom taková blbost ;-)

+1/0
23.9.2016 23:13

J54a41r64o67s75l66a45v 73P38o77r94t 7219897429895

Jo i Pragovka měla pertinaxový ozubený kola na pohon rozdělovače tuším - taky slepá ulička , ale bez toho se pokrok nedosáhne jinak je to krásná práce .

+2/0
23.9.2016 18:57

P55a19v43e31l 58K81r46o22n82i78k58a 7872445281

A tatrovka (57) měla texgomoidová ozubená rozvodová kola místo řetězu.

0/0
25.9.2016 12:02

J52i35n45d82ř69i98c90h 96H13r22a24d90e88c54k16ý 6335599852932

"tož, hodně ščestí s tém pertinaxem...!"

0/0
26.9.2016 9:22

P49e42t44r 26S85p11a28t17z29i80e88r27e78r 7104552845524

Pěkné auto...asi je dost práce postavit něco co fungovalo před cca sto lety....ale jinak koukám jakou to mělo už tenkrát technologii..na podlaze je přidělaný nějaký moderní přístroj s tlačítky a displejem...:D

+3/−1
23.9.2016 15:16
Foto

J59a38r30o42m97í57r 15K30o17b67e91l90k16a 7594294721925

Asi diagnostika:-)

+1/0
23.9.2016 17:35

M93i85r18o19s58l80a51v 90K71r26á24l 4948459890420

Bomba, pěkný variátor či CVT!

+2/0
23.9.2016 14:14

P69e63t72r 30N65ě60m50e83c 4380943780427

A jak to couvalo? Jen se přehodil disk na druhou stranu kola od motoru, aby se dosáhlo opačného pohybu disku?

+4/0
23.9.2016 12:52

M35a26r22t31i68n 53K84u15ř69í76t42k10a 6567786518365

Přesně tak. Disk se posunul za střed předlohového kola.

+5/0
23.9.2016 14:12

J41i90ř35í 70S77c59h31w51a85c97h 8168424538126

a prakticky by mohl jezdi dozadu stejnou rychlostí jako dopředu ;-)

+4/0
23.9.2016 14:54

M78i23c79h47a25l 74N58o93v54a50k 7609836727911

jako sory ale takovehle reseni je od zakladu a na prvni pohled spatne a navic se dostalo do vyroby ..... proste selhani nejvyssi urovne za ktere bych se stydel a byl rad ze se nevytahuje na svetlo a oni to jeste chvali ... proste totalne vedle

0/−27
23.9.2016 9:52

P30e72t72r 86M19i24c51h47a68l 2170644751932

Chce to dobový pohled.

+7/0
23.9.2016 10:01

J70i44ř70í 46S52c61h67w97a28c30h 8198624758766

v principu to byl velmi jednoduchý (ruční) předchůdce dnešních variátorových převodovek trpící technologickými omezeními na úrovni tehdejší doby

+31/0
23.9.2016 10:19

Z47d45e83n20ě93k 85H38á30j22e34k 6297322380603

Tak on kočár tažený koňmi, s dřevěnýma kolama pobitýma železem taky není žádná výhra. Když navíc všichni víme, že pneumatika plněná vzduchem je lepší.

+8/0
23.9.2016 10:35

M40a54r71t82i49n 79J86a59g83r 8138184312153

Jenže to je právě ono, někdo tenkrát musel přijít, zkusit to a zjistit, že to je nah0vn0. Za 50 let se nám taky budou třeba smát, jak sme mohli bejt tak blbý a zkoušet nacpat obrovský baterky do auta aby dojelo dál jak 500km. Kdo nic nedělá nic nezkazí, že?

+14/0
23.9.2016 10:37

M93i12r52e63k 33T42u46r13e11č84e96k 4703882650502

Jeste drive nez za 50 let se nam budou smat. Vim ze odbocuji, ale i kvuli "smart" telefonum, a jako raritu budou ukazovat s cim jsme telefonovali...

0/0
23.9.2016 13:26

M31a45r27t29i33n 17N66e73b57e35s22k95ý 7896860617802

I slepá ulička je poučením, že tudy se nemá trend ubírat.

Někdo tou uličkou musel jít, aby mohl říci, že tudy ne.

Celý pokrok je o hledání optimálních řešení i za cenu slepých uliček.

Copak to, co je dnes samozřejmostí, napadlo tvůrce hned a rovnou?

Copak si to může vůbec někdo myslet?

Copak řepka v naftě není taky takovou slepou uličkou, a jakej je to byznys....

+6/0
23.9.2016 15:31

J12i71ř80í 43B28o69č70e95k 6899904565386

Dobrá reakce ale jste vedle jak ta jedle. Tento druh přenosu se dodnes používá u vřetenových lisů různých velikostí od jednotek tun po stovky tun tlaku s motory (dříve transmisemi) u kterých se nedájí jednoduše přepnout obrácené otáčky pro jejich velkou setrvačnost a proudovou náročnost při opětovném rozběhu. Třecí disky ale jsou dva na jedné ose a jejich přesouváním se volí smysl otáčení vřetene, životnost slušná, stovky tisíc zdvihů.

+2/0
26.9.2016 17:50

P68e74t22r 59F24i46l37i47p85o87v97i97č 1365377931380

Krása českých mozků a rukou!;-)

+4/−1
23.9.2016 9:41

M21i46l56a25n 49Š14v93a97g18r31o31v61s74k31ý 9392419605388

...z Brna.

+8/0
23.9.2016 10:10

T14o82m23á61š 80T52a59t24í93č23e72k 5810162900758

Ergo moravských! ;-)

+1/0
23.9.2016 20:29

J42i83ř52í 44S40c88h64w79a23c51h 8918244758726

To auto samozřejmě převodovku má.

+5/0
23.9.2016 8:46

S64t58a66n47i97s32l21a24v 58K64r14e65j34c19a80r 6347356243404

Krása minulosti, v porovnání s dneškem. V jednoduchosti je síla úspěchu. Nekopírovat, ale být svůj, to budí obdiv u potomků. Papírovou "převodovku" měli i jiní, např. Fiat NSU 1100!

+7/0
23.9.2016 9:13

J85a41n 46H85r95u29z48a 8494128989207

Papír byl později nahrazen pertinaxem. Známé jsou třeba tzv. čelistníky (tedy automatiké vymezovače vůle brzdových paken na frikčním principu. Obdivoval jsem je třeba na BMW 326 a 327, které jsou konstrukčně někde kolem roku 1925.

+2/0
23.9.2016 11:31

P88e37t82r 50M38i64c16h44a18l 2680634271352

V muzeu jsem ho před par lety viděl. Moc hezký kousek.

+2/0
23.9.2016 7:56

J87i40ř73í 63N55e98u87m25e77i83s89t40e28r 2712695273591

Hloupý nadpis, jako vždy. Ale příběh krásný.

+14/0
23.9.2016 7:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.