Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Bájný dvoutaktní Disk z Brna ožil. Místo převodovky měl lisovaný papír

Po 92 letech od premiéry se na silnici vrátí první sériové auto z brněnské Zbrojovky. Mýtický Disk má na svou dobu jedinečný motor a obejde se bez převodovky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M27i73r64o33s53l39a25v 20S75t81e30i80n21e15r 1595985868123

Tehdejší Ford "Líza" měl planetovou převodovku 1:2, převod se zařadil pásovou brzdou, která zabrzdila vnější věnec.

Můj moped Honda Camino PA50 má řemenový variomat, na motoru i na zadní převodovce jsou řemenice s posuvnou stranou, takže řemen běží na různých průměrech. Stejný systém měly i vozy DAF v Holandsku, tam jsou ovšem rovinky.

Zajímavé by bylo, jak se zvětšila životnost toho variátoru s moderním brzdovým obložením. Klasický dvoukuželový variátor by se jim asi do toho vozu už nevešel. A klínové řemeny tehdy ještě nebyly tak vyvinuté, běžně byly ploché kožené.

0/0
6.10.2016 21:33

J78i45ř31í 41S61c86h82w89a60c17h 8938574358306

pět let.... to muselo dát příšernou práci.... s přitom taková blbost ;-)

+1/0
23.9.2016 23:13

J24a77r67o78s63l69a98v 32P55o96r96t 7689837879345

Jo i Pragovka měla pertinaxový ozubený kola na pohon rozdělovače tuším - taky slepá ulička , ale bez toho se pokrok nedosáhne jinak je to krásná práce .

+2/0
23.9.2016 18:57


P21a74v15e33l 63K88r23o47n84i22k76a 7492635771

A tatrovka (57) měla texgomoidová ozubená rozvodová kola místo řetězu.

0/0
25.9.2016 12:02

J17i25n28d55ř10i66c43h 46H79r44a26d12e56c88k34ý 6435929132932

"tož, hodně ščestí s tém pertinaxem...!"

0/0
26.9.2016 9:22

P65e49t42r 88S33p70a40t10z40i81e66r85e29r 7454532485804

Pěkné auto...asi je dost práce postavit něco co fungovalo před cca sto lety....ale jinak koukám jakou to mělo už tenkrát technologii..na podlaze je přidělaný nějaký moderní přístroj s tlačítky a displejem...:D

+3/−1
23.9.2016 15:16
Foto

J78a22r82o31m89í73r 93K69o16b61e42l34k22a 7504294731555

Asi diagnostika:-)

+1/0
23.9.2016 17:35

M96i38r73o36s93l84a68v 65K12r64á23l 4588969650120

Bomba, pěkný variátor či CVT!

+2/0
23.9.2016 14:14

P50e52t64r 79N30ě72m74e74c 4480283260197

A jak to couvalo? Jen se přehodil disk na druhou stranu kola od motoru, aby se dosáhlo opačného pohybu disku?

+4/0
23.9.2016 12:52

M96a75r27t40i46n 22K73u48ř25í73t54k84a 6377236648875

Přesně tak. Disk se posunul za střed předlohového kola.

+5/0
23.9.2016 14:12

J19i79ř21í 19S94c39h82w69a85c48h 8528824318626

a prakticky by mohl jezdi dozadu stejnou rychlostí jako dopředu ;-)

+4/0
23.9.2016 14:54

M35i17c76h74a70l 89N83o33v75a45k 7329276867751

jako sory ale takovehle reseni je od zakladu a na prvni pohled spatne a navic se dostalo do vyroby ..... proste selhani nejvyssi urovne za ktere bych se stydel a byl rad ze se nevytahuje na svetlo a oni to jeste chvali ... proste totalne vedle

0/−27
23.9.2016 9:52

P96e78t52r 16M17i86c64h68a17l 2170234671912

Chce to dobový pohled.

+7/0
23.9.2016 10:01

J57i54ř97í 68S90c26h61w48a47c18h 8618514748136

v principu to byl velmi jednoduchý (ruční) předchůdce dnešních variátorových převodovek trpící technologickými omezeními na úrovni tehdejší doby

+31/0
23.9.2016 10:19

Z85d13e75n85ě76k 51H17á71j17e95k 6467742440973

Tak on kočár tažený koňmi, s dřevěnýma kolama pobitýma železem taky není žádná výhra. Když navíc všichni víme, že pneumatika plněná vzduchem je lepší.

+8/0
23.9.2016 10:35

M66a10r68t61i13n 96J36a78g77r 8758414112353

Jenže to je právě ono, někdo tenkrát musel přijít, zkusit to a zjistit, že to je nah0vn0. Za 50 let se nám taky budou třeba smát, jak sme mohli bejt tak blbý a zkoušet nacpat obrovský baterky do auta aby dojelo dál jak 500km. Kdo nic nedělá nic nezkazí, že?

+14/0
23.9.2016 10:37

M37i59r70e90k 63T42u82r78e64č41e30k 4453252840842

Jeste drive nez za 50 let se nam budou smat. Vim ze odbocuji, ale i kvuli "smart" telefonum, a jako raritu budou ukazovat s cim jsme telefonovali...

0/0
23.9.2016 13:26

M47a11r32t25i80n 63N81e47b48e10s48k76ý 7766170357982

I slepá ulička je poučením, že tudy se nemá trend ubírat.

Někdo tou uličkou musel jít, aby mohl říci, že tudy ne.

Celý pokrok je o hledání optimálních řešení i za cenu slepých uliček.

Copak to, co je dnes samozřejmostí, napadlo tvůrce hned a rovnou?

Copak si to může vůbec někdo myslet?

Copak řepka v naftě není taky takovou slepou uličkou, a jakej je to byznys....

+6/0
23.9.2016 15:31

J54i75ř26í 78B22o45č15e82k 6429604285116

Dobrá reakce ale jste vedle jak ta jedle. Tento druh přenosu se dodnes používá u vřetenových lisů různých velikostí od jednotek tun po stovky tun tlaku s motory (dříve transmisemi) u kterých se nedájí jednoduše přepnout obrácené otáčky pro jejich velkou setrvačnost a proudovou náročnost při opětovném rozběhu. Třecí disky ale jsou dva na jedné ose a jejich přesouváním se volí smysl otáčení vřetene, životnost slušná, stovky tisíc zdvihů.

+2/0
26.9.2016 17:50

P67e48t25r 86F21i50l41i75p53o25v29i71č 1555227311900

Krása českých mozků a rukou!;-)

+4/−1
23.9.2016 9:41

M24i64l16a71n 39Š41v75a69g98r16o72v11s95k48ý 9822309445798

...z Brna.

+8/0
23.9.2016 10:10

T78o98m83á60š 64T36a75t58í54č38e56k 5530332980238

Ergo moravských! ;-)

+1/0
23.9.2016 20:29

J23i67ř76í 54S56c71h36w72a55c87h 8158764398796

To auto samozřejmě převodovku má.

+5/0
23.9.2016 8:46

S14t42a98n37i75s43l31a16v 63K98r79e94j80c85a46r 6227556813734

Krása minulosti, v porovnání s dneškem. V jednoduchosti je síla úspěchu. Nekopírovat, ale být svůj, to budí obdiv u potomků. Papírovou "převodovku" měli i jiní, např. Fiat NSU 1100!

+7/0
23.9.2016 9:13

J86a81n 80H15r74u87z17a 8514368389727

Papír byl později nahrazen pertinaxem. Známé jsou třeba tzv. čelistníky (tedy automatiké vymezovače vůle brzdových paken na frikčním principu. Obdivoval jsem je třeba na BMW 326 a 327, které jsou konstrukčně někde kolem roku 1925.

+2/0
23.9.2016 11:31

P58e58t45r 78M50i94c57h26a57l 2650914171142

V muzeu jsem ho před par lety viděl. Moc hezký kousek.

+2/0
23.9.2016 7:56

J77i74ř60í 90N49e35u42m41e32i13s52t96e33r 2372335483671

Hloupý nadpis, jako vždy. Ale příběh krásný.

+14/0
23.9.2016 7:11





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.