Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bájný dvoutaktní Disk z Brna ožil. Místo převodovky měl lisovaný papír

Po 92 letech od premiéry se na silnici vrátí první sériové auto z brněnské Zbrojovky. Mýtický Disk má na svou dobu jedinečný motor a obejde se bez převodovky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M41i50r88o16s54l33a12v 90S49t91e73i98n41e37r 6848434373125

Tehdejší Ford "Líza" měl planetovou převodovku 1:2, převod se zařadil pásovou brzdou, která zabrzdila vnější věnec.

Můj moped Honda Camino PA50 má řemenový variomat, na motoru i na zadní převodovce jsou řemenice s posuvnou stranou, takže řemen běží na různých průměrech. Stejný systém měly i vozy DAF v Holandsku, tam jsou ovšem rovinky.

Zajímavé by bylo, jak se zvětšila životnost toho variátoru s moderním brzdovým obložením. Klasický dvoukuželový variátor by se jim asi do toho vozu už nevešel. A klínové řemeny tehdy ještě nebyly tak vyvinuté, běžně byly ploché kožené.

0/0
6.10.2016 21:33

J67i83ř52í 51S27c18h52w34a13c51h 8558124308366

pět let.... to muselo dát příšernou práci.... s přitom taková blbost ;-)

+1/0
23.9.2016 23:13

J91a87r66o56s47l75a31v 50P33o50r57t 7959347239685

Jo i Pragovka měla pertinaxový ozubený kola na pohon rozdělovače tuším - taky slepá ulička , ale bez toho se pokrok nedosáhne jinak je to krásná práce .

+2/0
23.9.2016 18:57

P58a34v92e84l 34K10r35o75n88i32k80a 7622295291

A tatrovka (57) měla texgomoidová ozubená rozvodová kola místo řetězu.

0/0
25.9.2016 12:02

J60i44n47d70ř46i17c52h 70H38r95a60d80e27c59k11ý 6925319822382

"tož, hodně ščestí s tém pertinaxem...!"

0/0
26.9.2016 9:22

P65e53t26r 62S26p94a36t66z22i76e33r66e22r 7114302715154

Pěkné auto...asi je dost práce postavit něco co fungovalo před cca sto lety....ale jinak koukám jakou to mělo už tenkrát technologii..na podlaze je přidělaný nějaký moderní přístroj s tlačítky a displejem...:D

+3/−1
23.9.2016 15:16
Foto

J20a34r87o16m25í87r 94K96o33b52e82l74k73a 7944114961345

Asi diagnostika:-)

+1/0
23.9.2016 17:35

M63i75r43o81s30l74a20v 50K40r92á14l 4388489790960

Bomba, pěkný variátor či CVT!

+2/0
23.9.2016 14:14

P86e94t82r 95N94ě32m49e64c 4310653910527

A jak to couvalo? Jen se přehodil disk na druhou stranu kola od motoru, aby se dosáhlo opačného pohybu disku?

+4/0
23.9.2016 12:52

M53a90r47t80i31n 69K86u46ř53í38t33k89a 6587776648835

Přesně tak. Disk se posunul za střed předlohového kola.

+5/0
23.9.2016 14:12

J93i90ř67í 84S72c85h87w78a22c15h 8128124238206

a prakticky by mohl jezdi dozadu stejnou rychlostí jako dopředu ;-)

+4/0
23.9.2016 14:54

M22i25c37h32a66l 59N92o21v82a68k 7609426527581

jako sory ale takovehle reseni je od zakladu a na prvni pohled spatne a navic se dostalo do vyroby ..... proste selhani nejvyssi urovne za ktere bych se stydel a byl rad ze se nevytahuje na svetlo a oni to jeste chvali ... proste totalne vedle

0/−27
23.9.2016 9:52

P70e91t46r 27M66i65c69h40a97l 2170784661132

Chce to dobový pohled.

+7/0
23.9.2016 10:01

J68i67ř26í 66S84c33h43w26a18c61h 8358204158906

v principu to byl velmi jednoduchý (ruční) předchůdce dnešních variátorových převodovek trpící technologickými omezeními na úrovni tehdejší doby

+31/0
23.9.2016 10:19

Z82d18e98n33ě40k 43H38á17j29e67k 6847452570493

Tak on kočár tažený koňmi, s dřevěnýma kolama pobitýma železem taky není žádná výhra. Když navíc všichni víme, že pneumatika plněná vzduchem je lepší.

+8/0
23.9.2016 10:35

M81a27r30t53i98n 56J33a53g65r 8118754192183

Jenže to je právě ono, někdo tenkrát musel přijít, zkusit to a zjistit, že to je nah0vn0. Za 50 let se nám taky budou třeba smát, jak sme mohli bejt tak blbý a zkoušet nacpat obrovský baterky do auta aby dojelo dál jak 500km. Kdo nic nedělá nic nezkazí, že?

+14/0
23.9.2016 10:37

M42i62r40e20k 16T61u73r86e31č97e82k 4483332730602

Jeste drive nez za 50 let se nam budou smat. Vim ze odbocuji, ale i kvuli "smart" telefonum, a jako raritu budou ukazovat s cim jsme telefonovali...

0/0
23.9.2016 13:26

M48a57r81t49i74n 93N43e90b40e81s21k58ý 7666380517972

I slepá ulička je poučením, že tudy se nemá trend ubírat.

Někdo tou uličkou musel jít, aby mohl říci, že tudy ne.

Celý pokrok je o hledání optimálních řešení i za cenu slepých uliček.

Copak to, co je dnes samozřejmostí, napadlo tvůrce hned a rovnou?

Copak si to může vůbec někdo myslet?

Copak řepka v naftě není taky takovou slepou uličkou, a jakej je to byznys....

+6/0
23.9.2016 15:31

J57i30ř34í 95B54o88č56e77k 6839824615596

Dobrá reakce ale jste vedle jak ta jedle. Tento druh přenosu se dodnes používá u vřetenových lisů různých velikostí od jednotek tun po stovky tun tlaku s motory (dříve transmisemi) u kterých se nedájí jednoduše přepnout obrácené otáčky pro jejich velkou setrvačnost a proudovou náročnost při opětovném rozběhu. Třecí disky ale jsou dva na jedné ose a jejich přesouváním se volí smysl otáčení vřetene, životnost slušná, stovky tisíc zdvihů.

+2/0
26.9.2016 17:50

P28e47t14r 74F81i71l14i18p28o36v43i24č 1975707981380

Krása českých mozků a rukou!;-)

+4/−1
23.9.2016 9:41

M93i13l17a57n 79Š10v34a27g97r76o16v58s10k14ý 9652909415838

...z Brna.

+8/0
23.9.2016 10:10

T92o76m45á75š 93T33a42t78í31č86e20k 5970822890288

Ergo moravských! ;-)

+1/0
23.9.2016 20:29

J83i79ř75í 13S78c27h22w86a75c14h 8658554178246

To auto samozřejmě převodovku má.

+5/0
23.9.2016 8:46

S70t52a81n23i97s15l60a57v 36K22r33e46j31c13a40r 6877786323684

Krása minulosti, v porovnání s dneškem. V jednoduchosti je síla úspěchu. Nekopírovat, ale být svůj, to budí obdiv u potomků. Papírovou "převodovku" měli i jiní, např. Fiat NSU 1100!

+7/0
23.9.2016 9:13

J81a30n 84H24r38u14z54a 8794898699707

Papír byl později nahrazen pertinaxem. Známé jsou třeba tzv. čelistníky (tedy automatiké vymezovače vůle brzdových paken na frikčním principu. Obdivoval jsem je třeba na BMW 326 a 327, které jsou konstrukčně někde kolem roku 1925.

+2/0
23.9.2016 11:31

P38e77t35r 64M60i44c37h83a83l 2830674351532

V muzeu jsem ho před par lety viděl. Moc hezký kousek.

+2/0
23.9.2016 7:56

J62i78ř41í 95N19e56u87m35e42i86s35t93e85r 2372535183531

Hloupý nadpis, jako vždy. Ale příběh krásný.

+14/0
23.9.2016 7:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.