Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

České vynálezy pro traktory: pneumatiky nahradí pásy a samy se nahustí

Český výrobce mimosilničních pneumatik Mitas představil dvě zásadní novinky v oblasti traktorových pneumatik. Řešení AirCell míří do výroby a zrychlí huštění pneumatik, pláště PneuTrac pak mohou v některých aplikacích nahradit obvykle používané pásy. Do výroby zamíří do dvou let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D51a24v11i82d 42K28o61s70t41e24l44n29í66k 9285686311

pneumatiky nahradí pásy... Tak co bude nahrazebno? Pásy nebo pneumatiky? Ten 4.pád je potvora, protože je občas shodný s 1.pádem.

+2/−1
6.12.2016 14:12

E44v28z75e89n 92S91o41u87k37u69p 1707704386788

Tohle nemá s klasickými pásy nic společného....

0/0
2.12.2016 12:24

M18i88l49a49n 70W80e29l24s31e31r 5352728118891

Jsem laik a nestacim se divit, co existuje. V lete jsem nedaleko Pisku videl kombajn na pasech. Opravdovych. Neveril jsem vlastnim ocim. Ale jestli se tahle obluda presouva sama po silnici nebo to vozi na podvalniku nevim.

0/0
1.12.2016 22:25

K87a88r67e93l 73V64o56h50n21o59u54t 4198359720237

Tohle? https://www.youtube.com/watch?v=noIW3FWU6CU

0/0
8.12.2016 15:31

M70a57r33t91i32n 35R94u78z94i47c49k16a 1222968506277

"Ty mají v některých aplikacích nahradit obvykle využívané pásy."

To je nekde v pocitacove hre nebo na mobilu?

+2/−1
1.12.2016 14:37

M91i12c53h98a69l 74K96r15e80j38č96a 5388946396453

Farming simulator :-)

+2/0
2.12.2016 18:32

L17a16d52i73s97l43a49v 75T94o18m92m 4298546666528

aplikace - použití, uplatnění, přiložení, přenesení...

0/0
5.12.2016 12:40

J59á98n 93K67o52t65ú36č 2126474728526

"Aplikácia" je pojem, ktorý sa používal dávno pred vznikom počítačov. Napr. aj lieky sa môžu "aplikovať"...

0/0
13.12.2016 12:28

P51a62v35e95l 98S49o58b39o43t63k47a 5980164

Obávám se, že tentokrát se Google Translatoru příliš nedařilo.

+2/0
30.11.2016 23:46

J76i26n16d45ř15i50c30h 40Š61k31o38p12e69k 4525731190145

mitas už není český, jestli si dobře pamatuji, tak ho prodali někdy loni Švédům

0/0
30.11.2016 17:25

P67e78t31r 55D79o24s78t94á68l 1437880219134

Koupí- li Apple Korejci budete ho považovat za korejský? Pro celý svět bude pořád americký jen s rozdílem že ho vlastní Korejci.

+1/−2
30.11.2016 23:35

J15a59r92o26m50í45r 30P30o61p27l42e89r 4293331321364

firma je z té země kam jdou zisky

+1/0
1.12.2016 15:05

J56i74n49d34ř74i83c25h 52Š35k62o47p21e76k 4705601180365

proč ne.

Nokii už dávno nepovažuji za finskou, ale americkou se vším, co znamená vlastnictví Microsoftu

0/0
1.12.2016 19:24

J56a71k45u84b 29Š17a53f87a52n50d46a 7415357561901

1. Nevím, jak chtějí ten vzduch dostat zpátky do toho zásobníku když v pneu je mnohem nižší tlak.

2. Jestli jsem to pochopil správně, musí traktorista po každém vyjetí na silnici obejít traktor a přepustit vzduch. U pole ho zase musí upustit. Už vidím (českého) traktoristu, jak toto pro těch pár set metrů až nějaký ten kilometr dělá. Nebylo by lepší centrální dohušťování a ovládání tlačítkem z kabiny?

+5/0
30.11.2016 8:00

P52e48t92r 93M63a45t29ě88j17ů 5668631135341

K poznámce č.2,to přepouštění se samozřejmě ovládá z kabiny.Avšak,když je pneumatika doplněna systémem AirCell je to mnohem rychlejší,protože kompresor na motoru by tu práci dělal desítky minut...

+4/0
30.11.2016 8:13

J53a58k11u18b 15Š43a57f86a46n16d49a 7315607811341

Proč by to mělo být výrazně rychlejší? A opravdu potřebuje být ta změna tlaku v řádu sekund? K čemu?

A mohu se zeptat, jak je to ovládáno z kabiny? To ovládání snad musí být složitější než dofukování přímo. A také, jak se tlakuje ten zásobník? Jde to také centrálně nebo je nutné ty gumy občas obejít a dohustit ručně?

0/0
30.11.2016 8:54

O46n83d26r78a 70M94a71r82a76d95a 7720173667634

Kompresor traktoru má relativně malý výkon a plnit velkoobjemové flotační pneumatiky na silniční tlak může vzít klidně půl hodiny. Na to se vám traktorista vykašle a raději bude z pole spěchat domů a ničit pneu za desítky tisíc.

Zatímco s tímto se zásobník dohušťuje centrálně během práce na poli zatímco pneu zůstává měkká. Po ukončení práce aktivuje traktorista bezdrátový ventil, který přepustí tlak ze zásobníku do pneumatiky a za možná minutu může pokračovat na silnici. COž?

+8/0
30.11.2016 9:17

J78a31k25u81b 98Š39a51f41a40n96d77a 7685547451971

OK. To chápu. Ale zajímá mě, jak je to udělané. Píšete, že ventil je bezdrátový. Takže musí být nějak vyřešeno (radiové?) spojení s každou pneumatikou, musí tam být ten ventil, musí být možno regulovat tlak (řídí ho jen ten ventil - tedy přepínáte mezi dvěma pevně danými tlaky - nebo je to řízeno centrálně z kabiny a musíte mít zpětný kanál na měření tlaku?). Jak je ten ventil napájen?

A mají tedy traktory centrální rozvod vzduchu do kol? Pokud ano, musí s tím přece počítat vzduchová soustava, ne? A pokud ne, zase potřebuji zpětnou indikaci, že v pneu zásobníku je nízký tlak a že musím ta kola obejít s hadicí. A jestli píšete, že kompresor má malý výkon tak naplnění všech 4 zásobníků bude nějakou dobu trvat (kdy nemohu s tím traktorem jet).

Mě nějak vychází, že nejlepší by bylo zvětšit objem stlačeného vzduchu přímo v traktoru.

Já to nechci jen kritizovat, jen mě zajímá, jak to je opravdu technicky udělané a zda to opravdu nejde řešit nějak lépe.

0/0
30.11.2016 9:25

O70n42d81r21a 81M14a89r86a92d17a 7610693807144

Tento konkrétní systém neznám nicméně technologicky v tom problém nevidím. Traktor samozřejmě musí být vybaven systémem centrálního dohušťování. Ovládání ventilů (včetně monitoringu) se dá levně a spolehlivě zajistit na otevřenných standardech (Bluetooth-low energy, Zigbee) nebo nějaký jiný průmyslový.

Dobíjení jednotky v kole se dá zajistit na základě jeho otáčení. Ostatně takové senzory tlaku si můžete pořídit již dnes http://old.parkujeme.cz/produkt/indikator-tlaku-a-teploty-pneumatik

Samozřejmě namontovat si do traktoru odpovídající vzduchojem je rovněž řešení (vezměme však v potaz velikost a operační tlak), ale Mitas nedělá traktory, ale gumy a toto řešení jde naroubovat i na starší traktor bez větších zásahů. Což vidím jako největší výhodu. Další výhodu vidím v tom, že pokud s podhuštěnou pneumatikou najedete na hranu, tak vnitřní zásobník může zabránit proražení.

+4/0
30.11.2016 10:19

P45a97v75e92l 18J25e89ř66á31b31e40k 7911162864487

Ta technologie plnění byla hodně tajná, ale provalila se.

je to prosté.

V pneumatice je jeden "hadí" člověk, který pozná podle zvuku pneumatik, po jakém povrchu kolo jede, a podle toho pneumatiky buď upouští a nebo dofukuje.

Do pneumatiky leze přes ventilek.

Pokud mi to nevěříte, tak se podívejte na traktorová kola a na ventilky. uvidíte, že je dvou dílný. Do širšího tělesa ventilku je vložen menší o standardních rozměrech.

0/0
30.11.2016 17:52
Foto

M19a25r59t73i22n 44P24i60š34t62o73r90a 8378178306399

Díky za vysvětlení.

Ze zmínek v článku: "Díky speciálnímu přepouštěcímu mechanismu" a "Tlak lze také přepustit zpět z pneumatiky do AirCell." se zdálo, jako by šlo jen přepouštěním zvyšovat tlak. Ale nezazněly tam podstatné informace, že tlak v pneumatice se po vjetí na pole rychle sníží vypuštěním do otevřeného prostoru. A při vyjetí z pole rychle zvýší přepuštěním z AirCell do pnematiky. Přičemž v AirCell byl vyšší tlak získán už před vyjetím velkým kompresorem nebo během práce na poli kompresorem traktoru.

0/0
5.12.2016 14:31

T57o47m95á42š 31K83u60c38h54a41ř 3487211518281

1. Nijak. Jen klasickým nahuštěním kompresorem. Je to jen zásobník tlaku pro rychlé dohuštění, nic víc. Např. po orbé, před tím, než najede na silnici.

0/0
30.11.2016 8:47

M57a86r14e41k 72P32o72s42p58í44š32i23l 2595595421

Škoda že Mitas nedělá i pneu pro osobní auta.

Hned bych od nich koupil.

0/0
30.11.2016 7:28

M20a57r22t68i17n 64K44r50á71t94k55ý 3476574325114

Pás má od pneumatiky nezpochybnitelnou výhodu v tom, že traktor pak nezhutňuje tolik půdu a ta může vsakovat více vody... to asi tato pneumatika nezmění.

+3/0
30.11.2016 6:54

P61e86t29r 89M53a55t84ě23j26ů 5508231785951

Pás má také nevýhody-pořizovací cena,provozní náklady,spotřeba nafty.Bavíme se o rozdílu v desítkách až stovkách procent...

+2/−1
30.11.2016 8:25
Foto

V12o37j32t12e21c62h 44P83á14n57i97k 23S45r42. 5451261844247

Ale Martin má pravdu. Pásy jsou od toho, aby zvětšili dotykovou plochu traktoru a na nic jiného. Je jasné, že to není zadara!

+5/0
30.11.2016 8:43

A19d56a81m 44Ž93í69d16e86k 8955952415703

Ale to ten nový plášť proti pneumatice přece vylepšuje...

+1/−1
30.11.2016 13:51

P54a38v67e41l 23S48o92b44o83t23k48a 5960144

víte, co je to styčná plocha??

nevíte, že?

http://mechanizaceweb.cz/bezici-pas-nekonecne-moznosti-tahove-sily-2/

0/0
30.11.2016 23:48

M87a16r54t20i19n 67N38e11b41e65s95k61ý 7186670267252

Takže si to shrňme:

Ano, je to kompromis mezi pásem a pneumatikou.

Má to vyšší trakční schopnost a vyprostitelnost, než normální traktorová pneumatika.

Nemá to výhodu velké plochy a tím minimálního tlaku na podklad, takže se oproti pásu snadněji zaboří, ale ve srovnání s klasickou pneu se vyhrabe snáz. Ale tím pádem více zatěžuje obdělávanou půdu.

Je to levnější, než pásy.

Má to menší spotřebu paliva.

Smí to na silnici.

Je to kompromis a jako kompromis to musí být bráno.

+2/0
1.12.2016 14:46

O24n65d13r22a 58M29a40r80a31d93a 7520803107114

Nejsou pneumatiky, jako pneumatiky. Nízkotlaké flotační pneumatiky se podhustí natolik, že násobně zvýší styčnou plochu s podložkou, teda sníží tlak na půdu. Nejen, že se tím výrazně snižuje hutnění, ale snižuje se i spotřeba při průjezdu měkkým terénem.

Jen taková perlička http://auto.idnes.cz/traktor-po-vode-pneumatiky-mitas-dq3-/automoto.aspx?c=A160916_122351_automoto_fdv

+4/0
30.11.2016 9:06

P70a59v77e55l 87S24o94b77o37t67k39a 5390884

jako pás?

To asi ne, že?

0/0
30.11.2016 23:49
Foto

M41a16r32t55i31n 77P30i28š19t35o47r84a 8578348326269

Jako pás ne, ale píše, že "násobně", tj. je to významné. Takže poměr ploch nízkotlaká pneumatika / tvrdé kolo může být významnější poměr než pás / nízkotlaká pneumatika.

0/0
5.12.2016 14:37

M65i86c37h10a69l 15F28r15ý30d52a 1312479863972

Pás má na rozdíl od pneumatiky také jednu dosti výraznou nevýhodu v tom, že se při jízdě velice rychle opotřebovává, doslova mizí před očima.

+4/0
30.11.2016 10:57

M73a82r69t86i33n 57K75u71ř74í60t81k90a 6457226918975

Myslím, že jízda po rovině mu zas tak moc nevadí, ale to tření v zatáčkách mu dává zabrat.

0/−1
30.11.2016 12:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.