Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

CRASHTEST: Dvouapůltunový nepřipoutaný spolujezdec řidiče zabije

Tomuto testu se říká také Stapp test. Americký letecký lékař John Paul Stapp si jako první všiml, že při nehodách aut zahyne víc lidí než v letadlech. A tak se v roce 1954 posadil na raketové saně, aby sám ověřil a ukázal, co se s lidským tělem děje, když podstoupí extrémní zpomalení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M39a23r59c20e89l 29P94a38v77l77í86k 7201644888499

prečo"všetci" automaticky predpokladajú, že je NUTNÉ vyrábať takzvané BEZPEČNÉ automobily?

potomm by museli byť všetky IDENTICKÉ - rovnaký materiál, konštrukcia, hmotnosť, ... - preženiem to - ALEBO všetko trabanty, ALEBO všetko jeden teréňák!

inak je to celé nezmysel.

0/−4
13.10.2016 18:46
Foto

P19ř87e93m91y91s45l 37Č88e53j11p 8378917508486

Příkladem proto je Smart: https://www.youtube.com/watch?v=9iKGfo1wmOM

+2/0
13.10.2016 18:57

M98a54r82i78á66n 68B59e16d96n41á29r35i34k 9841221520748

Dobrá odpověďR^

0/0
13.10.2016 20:13


E86d50a 98D50r14á38b34e34k 7949932843697

vy myslíte, že když se ve stovce čelně srazí dva trabanty a nebo dvě volva tak to vyjde pro posádky nastejno? ;-D

0/0
20.10.2016 21:33

M65a87r90c13e86l 38P78a42v37l85í31k 7801594808959

odpoviem otázkou - prečo by sa mali zraziť?

odpoviem si sám: ak by vedeli, že následky sú 1:1, rozmysleli by si riskovať.

ani vy nenarážate do oproti idúcich ...

0/0
21.10.2016 7:14
Foto

J59i71ř19í 12D14v40o58ř61á15k 5985499580498

Ona i taková dvoulitrová petka položená za zadním sklem dokáže " zázraky " .

+3/0
13.10.2016 17:57

M53a53r41i73á65n 31B36e75d41n43á31r97i83k 9721421590638

Stačí blbě naložené plechy v dodávce a aby řidič dupl na brzdu...

0/0
13.10.2016 20:16

E76d69a 54D57r37á73b32e83k 7819652343387

stačí? co byste chtěl víc? kudlu přiloženou ke krku?

0/0
20.10.2016 21:34

R39a97d86e88k 30P91a82s41t88o16r 3926595686833

Viděl jsem pitomce se Subaru WRX jak měl po nehodě v sedačce spolujezdce který tam naštěstí nebyl zapíchlou polomačetu co vozil na domnělou sebeobranu v kastlíku spolujezdce.

0/0
21.10.2016 8:40

A40l74o80i15s 56S84t28a54r45ý 3719889937952

Zajímavý jak se tady všichni dohadujete o terminoligii a značení (ostatně malé g se pro tíhové zrychlení zcela běžně používá), ale nikoho zatím nenapadlo si přepočítat ty cifry. Už jenom proto, že v závěru článku se tvrdí, že člověk vydrží 40g maximálně zlomek sekundy a přitom předtím se nás snaží přesvědčit, že Stapp přežil 46g po dobu 1.4 s. Mě teda vychází, že z 1000 km/h na nulu během 1.4 s je zhruba 20g (za předpokladu konstantího zpomalování). Pokud jsem někde udělal chybu, prosím o opravu.

+4/0
13.10.2016 14:00

J26i67ř50í 80S48c70h50w12a14c33h 8208934528506

ano průměrné zpomalení je 20 G, chybu jsi nejspíše "udělal" v předpokladu konstatního zpomalení. Někde tam bude špička o vyšší hodnotě. ;-)

0/0
13.10.2016 16:37

V76á32c86l62a61v 96P67í88c91h19a 2113596762530

Určitě byla chyba v předpokladu konstantního zpomalování. Nevím, jak přesně funguje to zastavování ve vodě, ale hydrostatický odpor roste (v tomto případě klesá) s druhou mocninou rychlosti. To znamená, že největší přetížení je na začátku zastavování a postupně klesá.

0/0
13.10.2016 16:58

J20i52ř51í 27S41c96h85w25a31c64h 8228204978436

mírnou komplikací pro průběh zpomalení bylo to, že do té vody nějak zajížděl. Takže se postupně zvyšoval "ponor".

Ano odpor jednak ovlivňovala rychlost a pak i "hloubka ponoru", která na počátku byla "nulová" takže odpor z tohoto atributu minimální.....

Odhadl bych to, že maximum přetížení mohlo být někde mezi první třetinou až polovinou času, tj 0.4 - 0,7 sec

0/0
13.10.2016 17:47

A38l69o56i94s 62S42t77a77r23ý 3849359427972

Těžko dělat jiný předpoklad, když mám k dispozici pouze v článku uvedené hodnoty. Takže pouze reaguji na to, co o těchto hodnotách tvrdí v článku. A protože předpokládám, že jste to zajisté již předtím udělal, tak vám to zde pouze znovu připomenu: "Z tisíce na nulu zpomalil za pouhých 1,4 sekundy, to znamená negativní přetížení 46 g."

0/0
13.10.2016 16:58

V57á77c58l71a47v 20P72í58c93h80a 2673766212520

Jiný předpoklad máte uvedený v mém příspěvku nad Vámi.

0/0
13.10.2016 17:17

J89a17r64o96m48i86r 69F55a63r48e53k 4642243207

Jenže on se odkazuje na článek, kde ta formulace opravdu není nejšťastnější.

Jinak podle různých zdrojů došlo k nejvyššímu přetížení při začátku brždění.

0/0
13.10.2016 17:35

A75l36o85i30s 35S86t15a29r37ý 3929219877312

A vy si vážně myslíte, že mi není a nebylo jasné, že průběh zrychlení samozřejmě konstantí není (tedy že rychlost klesá nelineárně a že tam samořejmě bude nějaká špička)? Ta poznámka o předpokladu konstantnosti je tam podle vás asi proč? Napovím - přesně proto, abych předešel tomu, čemu jsem nakonec nepředešel a o čem se tady musím nesmyslně dohadovat. Takže znova opakuji - jedná se o reakci na tvrzení v článku. Toto tvrzení podle vás vycházelo z jakého předpokladu? Já bych řekl (nic jiného tam totiž nevidím), že nám předhazuje taky ono 'průměrné' zrychlení.

0/0
13.10.2016 17:53

D94a33n93i55e58l 47P62a16n39e44k 6162871122490

Jinak řečeno při rychlosti 1000Km/h a nájezdem do vody se spíše = nárazu do zdi.

0/0
13.10.2016 17:53

J46i83ř65í 18S45c93h95w16a45c21h 8608264278296

ano je to tam napsáno dost nešikovně....

já ještě do úvahy zahrnul věty o způsobu zabrždění do vody, což v podstatě zase vylučuje konstantní průběh negativního zrychlení,

0/0
13.10.2016 20:25

M57a55r29c16e32l 38P27a36v71l88í80k 7811464498739

zrýchlenie je so ŠTVORCOM (druhá mocnina).

0/0
13.10.2016 18:48

M52a58r17t40i86n 74H68o12u66b14a 6403751789708

pretizeni 20g ..... jako 20gramu?? no, nic moc Frantisku Dvoraku

+1/−6
13.10.2016 12:59

V85á98c65l61a23v 90P82í66c50h89a 2283856292570

20g jako dvacetinásobek tíhového zrychlení.

+2/0
13.10.2016 13:07
Foto

P93ř28e64m22y59s66l 71Č68e11j18p 8868427818856

Tak Martin chtěl poukázat na to, že by se možná mělo v článku zobrazit 20G ... místo 20g ...

0/−3
13.10.2016 18:15

K26a49r27e96l 51N57o10v13o80t26n84y 4357814682902

Ovšem zrychlení se ve fyzice udává jako malé a=akcelerace, analogicky tíhové zrychlení je správně g.

0/0
21.10.2016 9:53

T66o49m67á88š 49K54u72c84h75a63ř 3297141238401

Tak se vám to zase povedlo. Nebýt toho nesmyslného nadpisu, tak bych sem nelezl. :-P

+2/0
13.10.2016 12:14

J63i52ř36í 58J11i79r33č50í10k 3878761982922

Je dobré si hlídat, abyste neseděli před nezodpovědným jedincem. Umím si představit, jak to v praxi vypadá. Vzadu se nepoutáme, je to jenom kousek. U předních cestujících dochází tímto k mnohačetným frakturám žeber, které následně pronikají do srdce, plic a dalších orgánů.

+8/0
13.10.2016 11:39

P25e82t94r 74B40ü88r98g20e51r 4477736927460

Termíny:

opakem zrychleni je zpomalení,

opakem zpoždění je náskok

;-)

Fyzikální jev popsaný v článku odpovídá učebnici základní školy a měl by býti na této úrovni srozumitelný, nikoli matoucí

+2/0
13.10.2016 10:34

J71a76r42o31m86i38r 94F88a50r62e41k 4982333677

Nesouhlasim. Pokud se ohanite ucebnici, pak byste mel vedet, ze zrychleni je vektor (tudiz je dana velikost a smer). Zpomaleni je neexistujici fyzikalni velicina a laicky vyjadruje pouze to, ze zrychleni pusobi proti smeru pohybu (dochazi ke snizeni rychlosti).

P.S. Jen rypu......

+4/0
13.10.2016 10:41

K21a42r98e67l 11N71o54v78o69t91n67y 4537734342402

Ano akcelerace a opak decelerace, že? Pak dle Horníčka jogurt a opak je negurt nebo gurt? Ani nerýpu jen se směji.

0/0
21.10.2016 9:56

M53a11r87t83i17n 43V60o72j67á66č89e70k 9973357411426

trochu bordel v pojmech ne ? těžko se z 80kg težkého spolujezdce stane 2500kg spolujezdec....váha(kg) se přeci nemění jen síla

0/−4
13.10.2016 10:21

M42a41r64t41i97n 18N47o16v90o73t27n97ý 7713385290835

Hmotnost nezávisí na tíhovém zrychlení, váha ano. Na měsíci bude mít osoba hmotnost 60kg, ale bude vážit jen 10kg.

+5/0
13.10.2016 10:24

V31á64c20l19a39v 20P49í59c76h81a 2353986442810

Už jsem to tady psal, je důležité rozlišovat hmotnost a tíhu (zastaralý výraz váha se již ve fyzice nepoužívá). Na Měsíci i na Zemi bude mít daná osoba hmotnost 60 kg. Na Zemi bude působit tíhou 600 N, na Měsíci 100 N.

0/0
13.10.2016 10:44

M83a79r43t59i35n 21N41o68v97o54t91n50ý 7773255690435

Chtěl jsem to napsat trochu bližší formou k fyzikou nepolíbených lidí. Ale i tak dík za upřesnění.

+2/0
13.10.2016 10:46

J74i94ř37í 70S85c76h69w31a32c12h 8308254818316

váha je silové působení tělesa v gravitačním poli. Na Zemi tedy vlivem gravitačního zrychlení G. Měla by se tedy správně vyjadřovat v newtonech.

Pokud tedy zaokrouhlím G na 10 m/s2, tak nepřipoutaný spolujezdec při hmotnosti 80 kg (ta se nijak nemění) při zpomalení 35G působí na sedadlo před sebou "váhou" (silou) 80*10*35 = 28000 newtonů. ;-)

+1/0
13.10.2016 10:55

M36a22r16e56k 90M42a27l37ý 1772928721880

Slovo "váha" bych nahradil slovem "tíha" a pak je to naprosto správně ;-)

0/−1
13.10.2016 13:46
Foto

V95o22j64t47ě69c71h 43P16a47v60l13í16k 5214971134738

No není, protože zpomalení při nárazu auta není způsobeno gravitačním polem a nejde tedy o tíhu (ano o váhu). ;-)

+1/0
20.10.2016 18:53
Foto

V38o13j18t21ě52c26h 32P65a38v70l68í78k 5104571674588

(ani o váhu).

+1/0
20.10.2016 18:54
Foto

P76a22v86e73l 18P67o64k60o53r47n24ý 2886614130502

Škoda počítá s tím, že průměrný obézní Čech má 80 kg?

Kdysi spadlo letadlo, tam myslím počítali s tím, že průměrná hmotnost pasažérů je 70 kg a pak plné letadlo daleko těžších pasažérů pak prostě spadlo.

A pamatuji, jak u nás policie jednou kontrovala hmotnost aut a našla jich celkem dost přetížených.

Otázka, pokud přetížené auto, např. obézními Čechy způsobí nehodu, včas nezabrzdí, bude to vina řidiče? Určitě! Když mají mít řidič ve Francii povinně tester na alkohol, proč u nás nemít povinně v autě váhu?:-)

+2/−3
13.10.2016 9:20
Foto

T78o44m23á63š 48C89h64r77a53s94t41n81ý 2411104741373

Rozkydlí jsou mrtví tak či onak, s těmi se nepočítá.

+2/0
13.10.2016 9:23

J45a56r44o84m26i10r 29F44a52r60e97k 4772183767

Tak pokud se dobre pamatuji, v letectvi se uvazuje hmotnost pasazera 75kg, vychazi to ze statistik. Pak se taky nejak zpracuje hmotnost zavazadel. A samozrejme muze dojit k vyjimecnym situacim, kdy je letadlo plne obsazeno lidmi miricimi na sraz tloustiku.

0/0
13.10.2016 10:31
Foto

P66a92v44e59l 96P63o29k54o21r27n54ý 2276324150642

A zrovna tak může být auto obsazené "lidmi miricimi na sraz tloustiku. " :-)

0/0
13.10.2016 10:38

J42a56r37o80m68i42r 47F56a36r16e79k 4162183687

Jasny :)

Ciste teoreticky ma kazdy vuz maximalni povolenou hmotnost. tudiz by se mel ridic pred kazdou jizdou presvedcit, ze ji neprekracuje.

P.S. S temi alkoholtestery to neni tak jasne, znamy si ted dela ve Francii ridicak. V autoskole trvali na tom, ze alkoholtester je casti povinne vybavy. Dotazoval se i na Gendarmerie, tam mu zase rekli, ze to neni pravda, ze dane narizeni uz neplati. V kazdem pripade, mam v aute alkoholtestery dva, ovsem absolutne netusim kde. A policie jej nikdy nevyzadovala :)

+1/−1
13.10.2016 10:44

S41t54a14n31i34s27l10a34v 64K15r45e49j89c42a45r 6917746943134

Ano, a to by měl mít i na paměti při přepravě věcí v kufru vozidla! Je zjištěno, že pokud jedinec ve vozidle převáží věcné břemeno o váze sedmdesáti pěti kilo v kufru vozidla( a u dnešních kutilů, to není nic neobvyklého) tak nepřivázaný náklad z kufru dokáže i snadno překonat zadní opěradlo sedáku a vřítit se do prostoru pro cestující. a řidiče. A kolik se vám vejde do kufru superbu obkladaček nebo dlaždic s váhou stokolového tchána ?

0/0
13.10.2016 12:24

J77a63r19o25s57l69a88v 34L55e86b32e89d83a 3226459517850

Tak holt by měl jet pomaleji. Nedávno jsem takhle převážel 400 kg dřevěných briket - a přes 90 km/h jsem fakt nešel :-)

0/0
13.10.2016 15:45

P98a22v11e79l 46J42o32n72á75š 5331915569245

Což takhle při podobné přeprave pozamykat pásy na zadních sedačkách?

+2/0
13.10.2016 19:20

E89d24a 14D21r15á90b76e44k 7889722643387

no pokud tam nesedí lidi tak je to dobrý nápad, pokud sedí tak s tím víc neuděláte

0/0
20.10.2016 21:41

J74o78s76e82f 54Š64e77m95e92l15í75k 7819111970277

Váhu ne, stačí když bude mít kolektivní smlouvu ve francouzštiině.

+1/0
13.10.2016 10:41

O76l92d84ř93i64c41h 97Š72t41ě74p78á10n40e60k 7182636336374

A k čemu , že tento článek je?

Krom toho, že ŠKODA testuje skelet nějaká Octávie , což mě stejně vůbec nezajímá, v článku není nic zajímavého.

+1/−6
13.10.2016 8:42

J24i17ř66í 52S95c91h77w36a78c28h 8968184388396

že by k tomu, abys (pokud jsi vůbec řidič) vyžadoval bezpodmínečné připoutání toho, co vezeš za sebou na zadním sedadle?

+3/−1
13.10.2016 11:01

S13t92a59n67i94s87l70a72v 43K80r14e50j78c85a76r 6647426963214

Stačí si zopakovat vyhlášku a bodový sazebník pokut! Ano policie každý týden načapá volnomyšlenkáře, jež používání bezpečnostních pásů nerespektují. Je spousta řidičů, kteří si čidlo nezapnutých pásů odpojují. Je to na každém a na policii a pojištovně!!

0/−2
13.10.2016 12:16





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.