Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

CRASHTEST: Dvouapůltunový nepřipoutaný spolujezdec řidiče zabije

Tomuto testu se říká také Stapp test. Americký letecký lékař John Paul Stapp si jako první všiml, že při nehodách aut zahyne víc lidí než v letadlech. A tak se v roce 1954 posadil na raketové saně, aby sám ověřil a ukázal, co se s lidským tělem děje, když podstoupí extrémní zpomalení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M88a25r51c60e85l 51P87a45v11l58í79k 7581614418419

prečo"všetci" automaticky predpokladajú, že je NUTNÉ vyrábať takzvané BEZPEČNÉ automobily?

potomm by museli byť všetky IDENTICKÉ - rovnaký materiál, konštrukcia, hmotnosť, ... - preženiem to - ALEBO všetko trabanty, ALEBO všetko jeden teréňák!

inak je to celé nezmysel.

0/−4
13.10.2016 18:46
Foto

P41ř54e69m10y44s24l 84Č93e56j44p 8578577168806

Příkladem proto je Smart: https://www.youtube.com/watch?v=9iKGfo1wmOM

+2/0
13.10.2016 18:57

M40a49r33i46á17n 88B51e33d30n14á39r77i58k 9891121440788

Dobrá odpověďR^

0/0
13.10.2016 20:13

E36d76a 63D21r45á32b89e37k 7739392573147

vy myslíte, že když se ve stovce čelně srazí dva trabanty a nebo dvě volva tak to vyjde pro posádky nastejno? ;-D

0/0
20.10.2016 21:33

M50a92r40c39e29l 28P39a35v25l34í51k 7981174348649

odpoviem otázkou - prečo by sa mali zraziť?

odpoviem si sám: ak by vedeli, že následky sú 1:1, rozmysleli by si riskovať.

ani vy nenarážate do oproti idúcich ...

0/0
21.10.2016 7:14
Foto

J69i66ř65í 93D90v21o65ř31á79k 5525689930278

Ona i taková dvoulitrová petka položená za zadním sklem dokáže " zázraky " .

+3/0
13.10.2016 17:57

M42a19r42i59á92n 29B78e20d98n47á38r71i71k 9181621120358

Stačí blbě naložené plechy v dodávce a aby řidič dupl na brzdu...

0/0
13.10.2016 20:16

E63d13a 21D66r29á70b18e44k 7659912843717

stačí? co byste chtěl víc? kudlu přiloženou ke krku?

0/0
20.10.2016 21:34

R59a86d59e33k 22P92a16s90t91o15r 3876555536703

Viděl jsem pitomce se Subaru WRX jak měl po nehodě v sedačce spolujezdce který tam naštěstí nebyl zapíchlou polomačetu co vozil na domnělou sebeobranu v kastlíku spolujezdce.

0/0
21.10.2016 8:40

A28l36o32i28s 12S12t29a54r87ý 3649829597222

Zajímavý jak se tady všichni dohadujete o terminoligii a značení (ostatně malé g se pro tíhové zrychlení zcela běžně používá), ale nikoho zatím nenapadlo si přepočítat ty cifry. Už jenom proto, že v závěru článku se tvrdí, že člověk vydrží 40g maximálně zlomek sekundy a přitom předtím se nás snaží přesvědčit, že Stapp přežil 46g po dobu 1.4 s. Mě teda vychází, že z 1000 km/h na nulu během 1.4 s je zhruba 20g (za předpokladu konstantího zpomalování). Pokud jsem někde udělal chybu, prosím o opravu.

+4/0
13.10.2016 14:00

J47i34ř24í 36S36c92h48w48a60c77h 8478594258566

ano průměrné zpomalení je 20 G, chybu jsi nejspíše "udělal" v předpokladu konstatního zpomalení. Někde tam bude špička o vyšší hodnotě. ;-)

0/0
13.10.2016 16:37

V21á42c58l25a64v 22P58í51c81h22a 2473896822520

Určitě byla chyba v předpokladu konstantního zpomalování. Nevím, jak přesně funguje to zastavování ve vodě, ale hydrostatický odpor roste (v tomto případě klesá) s druhou mocninou rychlosti. To znamená, že největší přetížení je na začátku zastavování a postupně klesá.

0/0
13.10.2016 16:58

J15i97ř94í 50S61c79h67w65a77c77h 8618614158326

mírnou komplikací pro průběh zpomalení bylo to, že do té vody nějak zajížděl. Takže se postupně zvyšoval "ponor".

Ano odpor jednak ovlivňovala rychlost a pak i "hloubka ponoru", která na počátku byla "nulová" takže odpor z tohoto atributu minimální.....

Odhadl bych to, že maximum přetížení mohlo být někde mezi první třetinou až polovinou času, tj 0.4 - 0,7 sec

0/0
13.10.2016 17:47

A66l57o83i67s 86S54t18a22r39ý 3499279467632

Těžko dělat jiný předpoklad, když mám k dispozici pouze v článku uvedené hodnoty. Takže pouze reaguji na to, co o těchto hodnotách tvrdí v článku. A protože předpokládám, že jste to zajisté již předtím udělal, tak vám to zde pouze znovu připomenu: "Z tisíce na nulu zpomalil za pouhých 1,4 sekundy, to znamená negativní přetížení 46 g."

0/0
13.10.2016 16:58

V95á52c11l88a46v 20P95í43c61h82a 2963976442880

Jiný předpoklad máte uvedený v mém příspěvku nad Vámi.

0/0
13.10.2016 17:17

J63a13r17o35m83i33r 37F78a13r37e44k 4922683547

Jenže on se odkazuje na článek, kde ta formulace opravdu není nejšťastnější.

Jinak podle různých zdrojů došlo k nejvyššímu přetížení při začátku brždění.

0/0
13.10.2016 17:35

A32l24o26i71s 23S75t88a25r51ý 3199889157732

A vy si vážně myslíte, že mi není a nebylo jasné, že průběh zrychlení samozřejmě konstantí není (tedy že rychlost klesá nelineárně a že tam samořejmě bude nějaká špička)? Ta poznámka o předpokladu konstantnosti je tam podle vás asi proč? Napovím - přesně proto, abych předešel tomu, čemu jsem nakonec nepředešel a o čem se tady musím nesmyslně dohadovat. Takže znova opakuji - jedná se o reakci na tvrzení v článku. Toto tvrzení podle vás vycházelo z jakého předpokladu? Já bych řekl (nic jiného tam totiž nevidím), že nám předhazuje taky ono 'průměrné' zrychlení.

0/0
13.10.2016 17:53

D69a51n65i62e57l 59P85a24n39e37k 6212281722190

Jinak řečeno při rychlosti 1000Km/h a nájezdem do vody se spíše = nárazu do zdi.

0/0
13.10.2016 17:53

J42i81ř61í 49S91c37h74w82a27c26h 8408874898476

ano je to tam napsáno dost nešikovně....

já ještě do úvahy zahrnul věty o způsobu zabrždění do vody, což v podstatě zase vylučuje konstantní průběh negativního zrychlení,

0/0
13.10.2016 20:25

M61a96r46c78e59l 51P19a60v70l80í45k 7191684188839

zrýchlenie je so ŠTVORCOM (druhá mocnina).

0/0
13.10.2016 18:48

M88a59r94t12i78n 81H68o57u48b22a 6453211859338

pretizeni 20g ..... jako 20gramu?? no, nic moc Frantisku Dvoraku

+1/−6
13.10.2016 12:59

V48á32c68l68a47v 61P42í89c41h68a 2313106812210

20g jako dvacetinásobek tíhového zrychlení.

+2/0
13.10.2016 13:07
Foto

P79ř14e82m68y66s97l 38Č66e45j85p 8218657928486

Tak Martin chtěl poukázat na to, že by se možná mělo v článku zobrazit 20G ... místo 20g ...

0/−3
13.10.2016 18:15

K97a66r23e40l 32N37o31v58o75t50n31y 4557514972282

Ovšem zrychlení se ve fyzice udává jako malé a=akcelerace, analogicky tíhové zrychlení je správně g.

0/0
21.10.2016 9:53

T36o79m78á10š 56K76u43c38h76a53ř 3877941818851

Tak se vám to zase povedlo. Nebýt toho nesmyslného nadpisu, tak bych sem nelezl. :-P

+2/0
13.10.2016 12:14

J82i57ř80í 68J92i91r74č54í90k 3778541882312

Je dobré si hlídat, abyste neseděli před nezodpovědným jedincem. Umím si představit, jak to v praxi vypadá. Vzadu se nepoutáme, je to jenom kousek. U předních cestujících dochází tímto k mnohačetným frakturám žeber, které následně pronikají do srdce, plic a dalších orgánů.

+8/0
13.10.2016 11:39

P37e42t47r 20B56ü39r47g19e15r 4417656457710

Termíny:

opakem zrychleni je zpomalení,

opakem zpoždění je náskok

;-)

Fyzikální jev popsaný v článku odpovídá učebnici základní školy a měl by býti na této úrovni srozumitelný, nikoli matoucí

+2/0
13.10.2016 10:34

J63a37r45o85m43i41r 48F71a92r92e49k 4862583157

Nesouhlasim. Pokud se ohanite ucebnici, pak byste mel vedet, ze zrychleni je vektor (tudiz je dana velikost a smer). Zpomaleni je neexistujici fyzikalni velicina a laicky vyjadruje pouze to, ze zrychleni pusobi proti smeru pohybu (dochazi ke snizeni rychlosti).

P.S. Jen rypu......

+4/0
13.10.2016 10:41

K52a80r88e11l 55N67o55v15o95t39n43y 4417644442762

Ano akcelerace a opak decelerace, že? Pak dle Horníčka jogurt a opak je negurt nebo gurt? Ani nerýpu jen se směji.

0/0
21.10.2016 9:56

M76a25r25t32i31n 38V47o19j14á43č22e49k 9583447491966

trochu bordel v pojmech ne ? těžko se z 80kg težkého spolujezdce stane 2500kg spolujezdec....váha(kg) se přeci nemění jen síla

0/−4
13.10.2016 10:21

M32a96r34t94i37n 25N40o20v77o25t57n40ý 7163515120765

Hmotnost nezávisí na tíhovém zrychlení, váha ano. Na měsíci bude mít osoba hmotnost 60kg, ale bude vážit jen 10kg.

+5/0
13.10.2016 10:24

V14á93c26l76a33v 64P36í76c15h70a 2833666432270

Už jsem to tady psal, je důležité rozlišovat hmotnost a tíhu (zastaralý výraz váha se již ve fyzice nepoužívá). Na Měsíci i na Zemi bude mít daná osoba hmotnost 60 kg. Na Zemi bude působit tíhou 600 N, na Měsíci 100 N.

0/0
13.10.2016 10:44

M95a70r56t41i20n 43N40o48v48o60t83n15ý 7533155800165

Chtěl jsem to napsat trochu bližší formou k fyzikou nepolíbených lidí. Ale i tak dík za upřesnění.

+2/0
13.10.2016 10:46

J12i61ř40í 44S45c64h27w71a72c67h 8708574888666

váha je silové působení tělesa v gravitačním poli. Na Zemi tedy vlivem gravitačního zrychlení G. Měla by se tedy správně vyjadřovat v newtonech.

Pokud tedy zaokrouhlím G na 10 m/s2, tak nepřipoutaný spolujezdec při hmotnosti 80 kg (ta se nijak nemění) při zpomalení 35G působí na sedadlo před sebou "váhou" (silou) 80*10*35 = 28000 newtonů. ;-)

+1/0
13.10.2016 10:55

M40a72r76e60k 28M85a83l73ý 1412688461640

Slovo "váha" bych nahradil slovem "tíha" a pak je to naprosto správně ;-)

0/−1
13.10.2016 13:46
Foto

V54o64j91t28ě20c31h 94P97a68v31l36í97k 5814411524838

No není, protože zpomalení při nárazu auta není způsobeno gravitačním polem a nejde tedy o tíhu (ano o váhu). ;-)

+1/0
20.10.2016 18:53
Foto

V68o52j72t82ě59c81h 29P21a38v92l85í93k 5324381304708

(ani o váhu).

+1/0
20.10.2016 18:54
Foto

P96a79v19e62l 79P54o56k48o61r89n96ý 2196464770772

Škoda počítá s tím, že průměrný obézní Čech má 80 kg?

Kdysi spadlo letadlo, tam myslím počítali s tím, že průměrná hmotnost pasažérů je 70 kg a pak plné letadlo daleko těžších pasažérů pak prostě spadlo.

A pamatuji, jak u nás policie jednou kontrovala hmotnost aut a našla jich celkem dost přetížených.

Otázka, pokud přetížené auto, např. obézními Čechy způsobí nehodu, včas nezabrzdí, bude to vina řidiče? Určitě! Když mají mít řidič ve Francii povinně tester na alkohol, proč u nás nemít povinně v autě váhu?:-)

+2/−3
13.10.2016 9:20

T42o98m15á87š 95C63h15r72a44s80t88n26ý 2441104751393

Rozkydlí jsou mrtví tak či onak, s těmi se nepočítá.

+2/0
13.10.2016 9:23

J10a64r10o11m32i89r 14F23a94r33e30k 4682833207

Tak pokud se dobre pamatuji, v letectvi se uvazuje hmotnost pasazera 75kg, vychazi to ze statistik. Pak se taky nejak zpracuje hmotnost zavazadel. A samozrejme muze dojit k vyjimecnym situacim, kdy je letadlo plne obsazeno lidmi miricimi na sraz tloustiku.

0/0
13.10.2016 10:31
Foto

P73a59v24e98l 61P33o32k42o74r43n73ý 2456284970642

A zrovna tak může být auto obsazené "lidmi miricimi na sraz tloustiku. " :-)

0/0
13.10.2016 10:38

J40a14r60o24m67i18r 81F76a75r64e52k 4932903927

Jasny :)

Ciste teoreticky ma kazdy vuz maximalni povolenou hmotnost. tudiz by se mel ridic pred kazdou jizdou presvedcit, ze ji neprekracuje.

P.S. S temi alkoholtestery to neni tak jasne, znamy si ted dela ve Francii ridicak. V autoskole trvali na tom, ze alkoholtester je casti povinne vybavy. Dotazoval se i na Gendarmerie, tam mu zase rekli, ze to neni pravda, ze dane narizeni uz neplati. V kazdem pripade, mam v aute alkoholtestery dva, ovsem absolutne netusim kde. A policie jej nikdy nevyzadovala :)

+1/−1
13.10.2016 10:44

S72t42a46n87i33s16l38a12v 44K48r52e17j67c89a66r 6377856713164

Ano, a to by měl mít i na paměti při přepravě věcí v kufru vozidla! Je zjištěno, že pokud jedinec ve vozidle převáží věcné břemeno o váze sedmdesáti pěti kilo v kufru vozidla( a u dnešních kutilů, to není nic neobvyklého) tak nepřivázaný náklad z kufru dokáže i snadno překonat zadní opěradlo sedáku a vřítit se do prostoru pro cestující. a řidiče. A kolik se vám vejde do kufru superbu obkladaček nebo dlaždic s váhou stokolového tchána ?

0/0
13.10.2016 12:24

J58a64r28o69s53l26a12v 91L82e47b44e19d38a 3406499127100

Tak holt by měl jet pomaleji. Nedávno jsem takhle převážel 400 kg dřevěných briket - a přes 90 km/h jsem fakt nešel :-)

0/0
13.10.2016 15:45

P37a57v93e90l 35J38o69n21á71š 5591495919205

Což takhle při podobné přeprave pozamykat pásy na zadních sedačkách?

+2/0
13.10.2016 19:20

E38d76a 24D32r36á58b58e80k 7669612103717

no pokud tam nesedí lidi tak je to dobrý nápad, pokud sedí tak s tím víc neuděláte

0/0
20.10.2016 21:41

J66o38s49e97f 21Š57e37m44e85l72í76k 7789731690817

Váhu ne, stačí když bude mít kolektivní smlouvu ve francouzštiině.

+1/0
13.10.2016 10:41

O58l83d31ř14i54c48h 49Š12t73ě19p11á94n23e21k 7142686236834

A k čemu , že tento článek je?

Krom toho, že ŠKODA testuje skelet nějaká Octávie , což mě stejně vůbec nezajímá, v článku není nic zajímavého.

+1/−6
13.10.2016 8:42

J64i42ř10í 72S77c17h39w37a64c51h 8148464538616

že by k tomu, abys (pokud jsi vůbec řidič) vyžadoval bezpodmínečné připoutání toho, co vezeš za sebou na zadním sedadle?

+3/−1
13.10.2016 11:01

S87t75a32n81i40s95l27a59v 26K35r75e87j19c61a24r 6337806143634

Stačí si zopakovat vyhlášku a bodový sazebník pokut! Ano policie každý týden načapá volnomyšlenkáře, jež používání bezpečnostních pásů nerespektují. Je spousta řidičů, kteří si čidlo nezapnutých pásů odpojují. Je to na každém a na policii a pojištovně!!

0/−2
13.10.2016 12:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.