Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

CRASHTEST: Dvouapůltunový nepřipoutaný spolujezdec řidiče zabije

Tomuto testu se říká také Stapp test. Americký letecký lékař John Paul Stapp si jako první všiml, že při nehodách aut zahyne víc lidí než v letadlech. A tak se v roce 1954 posadil na raketové saně, aby sám ověřil a ukázal, co se s lidským tělem děje, když podstoupí extrémní zpomalení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M16a97r37c61e88l 17P40a90v88l95í83k 7391584538409

prečo"všetci" automaticky predpokladajú, že je NUTNÉ vyrábať takzvané BEZPEČNÉ automobily?

potomm by museli byť všetky IDENTICKÉ - rovnaký materiál, konštrukcia, hmotnosť, ... - preženiem to - ALEBO všetko trabanty, ALEBO všetko jeden teréňák!

inak je to celé nezmysel.

0/−4
13.10.2016 18:46
Foto

P74ř45e93m27y84s84l 31Č13e17j50p 8218967558426

Příkladem proto je Smart: https://www.youtube.com/watch?v=9iKGfo1wmOM

+2/0
13.10.2016 18:57

M59a15r80i93á80n 23B30e85d90n66á18r79i68k 9671891830138

Dobrá odpověďR^

0/0
13.10.2016 20:13

E50d72a 24D88r77á35b39e35k 7549882223527

vy myslíte, že když se ve stovce čelně srazí dva trabanty a nebo dvě volva tak to vyjde pro posádky nastejno? ;-D

0/0
20.10.2016 21:33

M40a85r10c88e78l 91P50a51v78l53í72k 7451924318729

odpoviem otázkou - prečo by sa mali zraziť?

odpoviem si sám: ak by vedeli, že následky sú 1:1, rozmysleli by si riskovať.

ani vy nenarážate do oproti idúcich ...

0/0
21.10.2016 7:14
Foto

J40i92ř27í 22D32v48o82ř31á22k 5525919860898

Ona i taková dvoulitrová petka položená za zadním sklem dokáže " zázraky " .

+3/0
13.10.2016 17:57

M90a25r55i83á94n 41B11e54d64n49á81r66i10k 9141201980308

Stačí blbě naložené plechy v dodávce a aby řidič dupl na brzdu...

0/0
13.10.2016 20:16

E44d44a 15D88r45á13b80e57k 7289352273627

stačí? co byste chtěl víc? kudlu přiloženou ke krku?

0/0
20.10.2016 21:34

R60a16d57e78k 96P58a91s63t80o29r 3476475766973

Viděl jsem pitomce se Subaru WRX jak měl po nehodě v sedačce spolujezdce který tam naštěstí nebyl zapíchlou polomačetu co vozil na domnělou sebeobranu v kastlíku spolujezdce.

0/0
21.10.2016 8:40

A91l72o57i82s 65S25t30a18r41ý 3919659547552

Zajímavý jak se tady všichni dohadujete o terminoligii a značení (ostatně malé g se pro tíhové zrychlení zcela běžně používá), ale nikoho zatím nenapadlo si přepočítat ty cifry. Už jenom proto, že v závěru článku se tvrdí, že člověk vydrží 40g maximálně zlomek sekundy a přitom předtím se nás snaží přesvědčit, že Stapp přežil 46g po dobu 1.4 s. Mě teda vychází, že z 1000 km/h na nulu během 1.4 s je zhruba 20g (za předpokladu konstantího zpomalování). Pokud jsem někde udělal chybu, prosím o opravu.

+4/0
13.10.2016 14:00

J20i65ř47í 90S59c53h35w39a32c29h 8168924558406

ano průměrné zpomalení je 20 G, chybu jsi nejspíše "udělal" v předpokladu konstatního zpomalení. Někde tam bude špička o vyšší hodnotě. ;-)

0/0
13.10.2016 16:37

V12á71c52l79a33v 68P97í65c13h58a 2363616692780

Určitě byla chyba v předpokladu konstantního zpomalování. Nevím, jak přesně funguje to zastavování ve vodě, ale hydrostatický odpor roste (v tomto případě klesá) s druhou mocninou rychlosti. To znamená, že největší přetížení je na začátku zastavování a postupně klesá.

0/0
13.10.2016 16:58

J94i90ř36í 70S65c66h35w19a34c19h 8808104858486

mírnou komplikací pro průběh zpomalení bylo to, že do té vody nějak zajížděl. Takže se postupně zvyšoval "ponor".

Ano odpor jednak ovlivňovala rychlost a pak i "hloubka ponoru", která na počátku byla "nulová" takže odpor z tohoto atributu minimální.....

Odhadl bych to, že maximum přetížení mohlo být někde mezi první třetinou až polovinou času, tj 0.4 - 0,7 sec

0/0
13.10.2016 17:47

A47l47o27i60s 45S19t37a61r10ý 3899939117742

Těžko dělat jiný předpoklad, když mám k dispozici pouze v článku uvedené hodnoty. Takže pouze reaguji na to, co o těchto hodnotách tvrdí v článku. A protože předpokládám, že jste to zajisté již předtím udělal, tak vám to zde pouze znovu připomenu: "Z tisíce na nulu zpomalil za pouhých 1,4 sekundy, to znamená negativní přetížení 46 g."

0/0
13.10.2016 16:58

V85á96c48l35a55v 93P97í76c61h50a 2203116292690

Jiný předpoklad máte uvedený v mém příspěvku nad Vámi.

0/0
13.10.2016 17:17

J45a14r27o70m98i59r 27F64a27r20e87k 4242513287

Jenže on se odkazuje na článek, kde ta formulace opravdu není nejšťastnější.

Jinak podle různých zdrojů došlo k nejvyššímu přetížení při začátku brždění.

0/0
13.10.2016 17:35

A58l81o98i18s 64S75t41a17r58ý 3329839617592

A vy si vážně myslíte, že mi není a nebylo jasné, že průběh zrychlení samozřejmě konstantí není (tedy že rychlost klesá nelineárně a že tam samořejmě bude nějaká špička)? Ta poznámka o předpokladu konstantnosti je tam podle vás asi proč? Napovím - přesně proto, abych předešel tomu, čemu jsem nakonec nepředešel a o čem se tady musím nesmyslně dohadovat. Takže znova opakuji - jedná se o reakci na tvrzení v článku. Toto tvrzení podle vás vycházelo z jakého předpokladu? Já bych řekl (nic jiného tam totiž nevidím), že nám předhazuje taky ono 'průměrné' zrychlení.

0/0
13.10.2016 17:53

D91a53n49i49e97l 94P97a35n42e40k 6532881832140

Jinak řečeno při rychlosti 1000Km/h a nájezdem do vody se spíše = nárazu do zdi.

0/0
13.10.2016 17:53

J86i46ř31í 69S38c82h19w62a20c31h 8608294298606

ano je to tam napsáno dost nešikovně....

já ještě do úvahy zahrnul věty o způsobu zabrždění do vody, což v podstatě zase vylučuje konstantní průběh negativního zrychlení,

0/0
13.10.2016 20:25

M80a37r84c63e49l 36P42a13v67l28í44k 7741124298639

zrýchlenie je so ŠTVORCOM (druhá mocnina).

0/0
13.10.2016 18:48

M82a72r74t33i32n 51H32o54u45b46a 6393881639708

pretizeni 20g ..... jako 20gramu?? no, nic moc Frantisku Dvoraku

+1/−6
13.10.2016 12:59

V39á86c87l72a46v 15P22í78c72h60a 2973506472200

20g jako dvacetinásobek tíhového zrychlení.

+2/0
13.10.2016 13:07
Foto

P87ř66e69m63y74s87l 18Č12e96j45p 8558857568156

Tak Martin chtěl poukázat na to, že by se možná mělo v článku zobrazit 20G ... místo 20g ...

0/−3
13.10.2016 18:15

K43a40r94e89l 95N72o77v64o72t44n24y 4407894462662

Ovšem zrychlení se ve fyzice udává jako malé a=akcelerace, analogicky tíhové zrychlení je správně g.

0/0
21.10.2016 9:53

T61o54m59á89š 34K14u97c35h51a32ř 3927161648971

Tak se vám to zase povedlo. Nebýt toho nesmyslného nadpisu, tak bych sem nelezl. :-P

+2/0
13.10.2016 12:14

J79i70ř49í 69J66i92r25č55í64k 3198521292912

Je dobré si hlídat, abyste neseděli před nezodpovědným jedincem. Umím si představit, jak to v praxi vypadá. Vzadu se nepoutáme, je to jenom kousek. U předních cestujících dochází tímto k mnohačetným frakturám žeber, které následně pronikají do srdce, plic a dalších orgánů.

+8/0
13.10.2016 11:39

P92e91t98r 11B52ü92r70g17e98r 4877336127550

Termíny:

opakem zrychleni je zpomalení,

opakem zpoždění je náskok

;-)

Fyzikální jev popsaný v článku odpovídá učebnici základní školy a měl by býti na této úrovni srozumitelný, nikoli matoucí

+2/0
13.10.2016 10:34

J52a16r89o91m69i31r 55F71a65r78e25k 4602293957

Nesouhlasim. Pokud se ohanite ucebnici, pak byste mel vedet, ze zrychleni je vektor (tudiz je dana velikost a smer). Zpomaleni je neexistujici fyzikalni velicina a laicky vyjadruje pouze to, ze zrychleni pusobi proti smeru pohybu (dochazi ke snizeni rychlosti).

P.S. Jen rypu......

+4/0
13.10.2016 10:41

K96a94r60e43l 44N68o93v54o16t58n39y 4117174632552

Ano akcelerace a opak decelerace, že? Pak dle Horníčka jogurt a opak je negurt nebo gurt? Ani nerýpu jen se směji.

0/0
21.10.2016 9:56

M86a10r42t69i77n 69V23o98j21á13č61e36k 9313707461376

trochu bordel v pojmech ne ? těžko se z 80kg težkého spolujezdce stane 2500kg spolujezdec....váha(kg) se přeci nemění jen síla

0/−4
13.10.2016 10:21

M44a73r76t20i86n 12N90o37v50o21t18n46ý 7953465630715

Hmotnost nezávisí na tíhovém zrychlení, váha ano. Na měsíci bude mít osoba hmotnost 60kg, ale bude vážit jen 10kg.

+5/0
13.10.2016 10:24

V25á69c58l25a69v 72P28í63c37h27a 2903306442570

Už jsem to tady psal, je důležité rozlišovat hmotnost a tíhu (zastaralý výraz váha se již ve fyzice nepoužívá). Na Měsíci i na Zemi bude mít daná osoba hmotnost 60 kg. Na Zemi bude působit tíhou 600 N, na Měsíci 100 N.

0/0
13.10.2016 10:44

M89a92r78t37i67n 64N78o28v80o20t89n54ý 7663865410725

Chtěl jsem to napsat trochu bližší formou k fyzikou nepolíbených lidí. Ale i tak dík za upřesnění.

+2/0
13.10.2016 10:46

J86i12ř66í 64S88c67h97w30a66c85h 8578164468686

váha je silové působení tělesa v gravitačním poli. Na Zemi tedy vlivem gravitačního zrychlení G. Měla by se tedy správně vyjadřovat v newtonech.

Pokud tedy zaokrouhlím G na 10 m/s2, tak nepřipoutaný spolujezdec při hmotnosti 80 kg (ta se nijak nemění) při zpomalení 35G působí na sedadlo před sebou "váhou" (silou) 80*10*35 = 28000 newtonů. ;-)

+1/0
13.10.2016 10:55

M48a62r20e58k 90M72a87l16ý 1532838441560

Slovo "váha" bych nahradil slovem "tíha" a pak je to naprosto správně ;-)

0/−1
13.10.2016 13:46
Foto

V15o78j96t88ě62c38h 19P69a40v58l56í57k 5544321384888

No není, protože zpomalení při nárazu auta není způsobeno gravitačním polem a nejde tedy o tíhu (ano o váhu). ;-)

+1/0
20.10.2016 18:53
Foto

V68o69j43t22ě41c33h 13P52a85v28l33í31k 5234941394788

(ani o váhu).

+1/0
20.10.2016 18:54
Foto

P58a45v82e62l 72P60o17k60o27r82n39ý 2386924780982

Škoda počítá s tím, že průměrný obézní Čech má 80 kg?

Kdysi spadlo letadlo, tam myslím počítali s tím, že průměrná hmotnost pasažérů je 70 kg a pak plné letadlo daleko těžších pasažérů pak prostě spadlo.

A pamatuji, jak u nás policie jednou kontrovala hmotnost aut a našla jich celkem dost přetížených.

Otázka, pokud přetížené auto, např. obézními Čechy způsobí nehodu, včas nezabrzdí, bude to vina řidiče? Určitě! Když mají mít řidič ve Francii povinně tester na alkohol, proč u nás nemít povinně v autě váhu?:-)

+2/−3
13.10.2016 9:20

T51o72m71á11š 62C26h38r44a51s89t80n10ý 2151414921723

Rozkydlí jsou mrtví tak či onak, s těmi se nepočítá.

+2/0
13.10.2016 9:23

J19a81r16o22m73i42r 70F83a40r39e42k 4602203107

Tak pokud se dobre pamatuji, v letectvi se uvazuje hmotnost pasazera 75kg, vychazi to ze statistik. Pak se taky nejak zpracuje hmotnost zavazadel. A samozrejme muze dojit k vyjimecnym situacim, kdy je letadlo plne obsazeno lidmi miricimi na sraz tloustiku.

0/0
13.10.2016 10:31
Foto

P47a78v97e36l 96P30o60k60o42r88n55ý 2286984630442

A zrovna tak může být auto obsazené "lidmi miricimi na sraz tloustiku. " :-)

0/0
13.10.2016 10:38

J64a37r76o89m66i98r 52F73a90r69e64k 4202723947

Jasny :)

Ciste teoreticky ma kazdy vuz maximalni povolenou hmotnost. tudiz by se mel ridic pred kazdou jizdou presvedcit, ze ji neprekracuje.

P.S. S temi alkoholtestery to neni tak jasne, znamy si ted dela ve Francii ridicak. V autoskole trvali na tom, ze alkoholtester je casti povinne vybavy. Dotazoval se i na Gendarmerie, tam mu zase rekli, ze to neni pravda, ze dane narizeni uz neplati. V kazdem pripade, mam v aute alkoholtestery dva, ovsem absolutne netusim kde. A policie jej nikdy nevyzadovala :)

+1/−1
13.10.2016 10:44

S58t15a32n64i10s28l23a78v 57K44r23e28j67c53a20r 6847626923814

Ano, a to by měl mít i na paměti při přepravě věcí v kufru vozidla! Je zjištěno, že pokud jedinec ve vozidle převáží věcné břemeno o váze sedmdesáti pěti kilo v kufru vozidla( a u dnešních kutilů, to není nic neobvyklého) tak nepřivázaný náklad z kufru dokáže i snadno překonat zadní opěradlo sedáku a vřítit se do prostoru pro cestující. a řidiče. A kolik se vám vejde do kufru superbu obkladaček nebo dlaždic s váhou stokolového tchána ?

0/0
13.10.2016 12:24

J57a39r54o96s46l57a73v 82L54e16b47e39d25a 3926329287600

Tak holt by měl jet pomaleji. Nedávno jsem takhle převážel 400 kg dřevěných briket - a přes 90 km/h jsem fakt nešel :-)

0/0
13.10.2016 15:45

P26a91v43e63l 58J34o58n83á89š 5601745469725

Což takhle při podobné přeprave pozamykat pásy na zadních sedačkách?

+2/0
13.10.2016 19:20

E76d28a 15D16r20á22b47e15k 7189752293947

no pokud tam nesedí lidi tak je to dobrý nápad, pokud sedí tak s tím víc neuděláte

0/0
20.10.2016 21:41

J93o69s64e50f 43Š25e51m97e57l80í65k 7499561650947

Váhu ne, stačí když bude mít kolektivní smlouvu ve francouzštiině.

+1/0
13.10.2016 10:41

O89l48d22ř97i88c92h 92Š41t10ě66p48á74n26e22k 7492136546384

A k čemu , že tento článek je?

Krom toho, že ŠKODA testuje skelet nějaká Octávie , což mě stejně vůbec nezajímá, v článku není nic zajímavého.

+1/−6
13.10.2016 8:42

J55i81ř15í 62S88c29h95w33a13c56h 8348294578346

že by k tomu, abys (pokud jsi vůbec řidič) vyžadoval bezpodmínečné připoutání toho, co vezeš za sebou na zadním sedadle?

+3/−1
13.10.2016 11:01

S54t72a89n48i23s84l79a82v 94K79r70e57j11c25a84r 6587826643524

Stačí si zopakovat vyhlášku a bodový sazebník pokut! Ano policie každý týden načapá volnomyšlenkáře, jež používání bezpečnostních pásů nerespektují. Je spousta řidičů, kteří si čidlo nezapnutých pásů odpojují. Je to na každém a na policii a pojištovně!!

0/−2
13.10.2016 12:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.