Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Automobilová doba kamenná: Oltcit zhmotnil socialistický šlendrián

Zdaleka ne všechny veterány vyvolávají jen pozitivní emoce. Vtip je v tom, že pro sbírání různých rarit vůbec není nutná láska k oné značce. Koupě rozporuplného vozu je sice často nahlížena jako jistý druh perverze, ale zájem o nevšední model převáží a majitel je zpravidla navždy ztracen. A právě takový je také rumunský Oltcit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R51o92b96e65r98t 58L62a54u62e52r 5734390916520

Za socialismu sice bujel socialistický šlendrián a nedostatek snad úplně čehokoliv, co bylo aspoň trošku nějak užitečné, ale na druhé straně ta doba zase v lidech podporovala schopnost improvizace a realizace velkých činů s minimem pomůcek a materiálu.... no....velkých.....občas až bizarních.....Např. osobně jsem znal lékaře, chirurga, který si sám svépomocně do své Volhy vmnotoval naftový motor. Už si nejsem schopen vzpomenout z jakého auta ten nafťák pocházel, matně si jen vzpomínám, že to snad bylo z nějakého socialistického náklaďáku.

No řekněte, koho by něco podobného napadlo dnes, že?:-P

0/0
15.11.2016 6:37

M92i97l54o92s92l89a76v 41P35r51o34c16h80a98z85k49a 7534168656668

Do Volhy se dával Mercedes i Avia.

+1/0
17.11.2016 11:11

M36i42l91a45n 27L45i97n89h26a60r49t 8264366617736

V paměti mi nějak zůstal motor Indenor...?

0/0
18.11.2016 20:25

P79a46v30e66l 58M46e19d66e54k 1400922761625

Zelinářsko-řeznická krátkodobá hitovka :)

0/0
11.11.2016 19:57

D68a23n98i66e72l 35M26u59n16z18a74r 1569908862246

a co Jugo?;-D;-D;-D;-D

0/0
11.11.2016 18:26

T74o11m17á78š 29D34u15š13e33k 1487176292267

Ve Světě motorů blahé paměti psali, jak se při zimním testu zkušený testovací jezdec pokoušel projet zatáčku s pomocí ruční brzdy. Vylétl ze silnice ve směru tečny - ruční brzda ovládá přední kola...

+3/0
10.11.2016 20:41

K75a46r15e34l 68K44o30š13ť61á81l 8527101440245

:-) Jojo a ještě měla ručka extra brzdové destičky, prostě francouzští konstruktéři pustili invenci z uzdy.

+3/0
11.11.2016 13:26
Foto

P72e37t54r 20Š66r59a93i91e53r 9323232572387

V článku a diskusi se to neobjevilo ale pro mladší ročníky: ceny musíte vynásobit 10x až 20x, abyste měli srovnání s dneškem. A to je teda hustý, za takovej vrak. Já bral v Aritmě nějakých 1300 měsíčně, před revolucí o něco víc ...;-) O době čekání v pořadníku na tento model nevím ale rodiče čekali na Trabanta slušnou řádku let (řidičák neměli, byli v pořadníku jen kvůli prodeji pořadí ...) ;-D;-D;-D

+5/0
10.11.2016 9:31
Foto

R63o20m75a28n 65K15o98z83e69l 4137506873564

Naši na trabanta nečekali, asi rok 1980 a pořídili si jej, ačkoli nebyli dobře placeni - máma základní vzdělání, pracovala ve Svitu, táta zámečník. Trabant vydržel jen 13 let, ve srovnání s dnešními auty nemyslitelné, které vypadají po 13 letech jako právě vyjeté z fabriky.

0/0
15.11.2016 17:48

L65i21b22o29r 64K77u83n20s41t 9740773389495

Jeden můj známý se vydal v devadesátých letech s tímto autem do Francie k rodině. No a co čert nechtěl, zadřel se mu tam motor. Naštěstí mu jeho rodina pomohla a koupili nový motor od citroenu a dojeli v pořádku domů. ;-D

+3/0
9.11.2016 11:51

Z69d31ě82n92e81k 20C20h16r66i92s85t63i86a94n 44T40e13s34á14r31e20k 2928821788343

Oltcit - někdo mi hned druhý den po zakoupení odtrhl znak Oltcitu a zbyl tam znak Citroenu, když jsem někam přijel, tak ho všichni obdivovali. Záviděli mi ho i sousedi, jednou jsme sedli do auta a zdálo se nám, že jsme nějak nízko - všechny 4 pneumatiky byly propíchlé, jindy mi někdo ukradl obě zadní skupinová světla, tak jsem jezdil bez nich, občas někdo obešel auto s klíčem. Moje máma, když nasedala dozadu, tak si tam vždycky lehla, bylo to tak měkké, příjemné. Do auta jsem vzal i celou válendu. Byla s tím autem zábava.

+3/0
8.11.2016 20:19
Foto

Z67d44e72n28e31k 44P96f88e26i44f77e10r 4752309408

Ten článek je velmi podivný. Neodborný a předem zaměřený na znectění Oltcitu. A hlavně plný pověstí a báchorek. Samozřejmě Oltcit nebyl žádný Mercedes, ale na svou dobu a na naše poměry velmi elegantní a v mnoha ohledech spolehlivé auto. Po odchytání některých socialistických šlendriánů jako vlhnoucí kabely, neseřízený karburátor apod. Vzpomeňte, kolik takových "drobností" kazilo život majitelům Škodovek. Najezdili jsme s ním mnoho tisíc km a dodnes vzpomínáme v dobrém.

Parkoval venku a ani v tuhých mrazech nevyžadoval velkou péči. Stačilo nastoupit a otočit klíčkem (vzduchem chlazený a jednoduchý motor). Oproti ostatní konkurenci v ČSSR působil "francozský" vnitřek jako zjevení. Ale to jste milý autore článku zřejmně ještě chodil do školky (pokud vůbec).

+4/−1
7.11.2016 17:50

P76ř49e98m28y36s65l 76H82r48o79m37a50d73a 2174396768481

se mi líbí to nadužívání výrazu "socialistický šlendrián" ;-) zvláště, když si člověk vzpomene na dieselgate či telefony Samsung:-/

+1/−4
9.11.2016 8:24

P14a68v24e74l 47S87e44d57l87á73k 3700596668391

Oltcit měl hodně problémů a rozhodně tu neměl takové "servisní zázemí" jako škodovky. Taky škoda 120 v roce 1985 bylo jiné auto než v roce 1975, tak je otázka jestli srovnáváte srovnatelné.

0/0
15.11.2016 14:59
Foto

R36o13m72a53n 69K93o63z51e67l 4897606333474

U mého Oltcita ta zpátečka byla opravdu vedle čtyřky, tak nevím, co to měli za kus a spotřeba v létě i pod 7 litrů se dala.

0/0
15.11.2016 17:53

J92a93n 33M81a85j67z39n94e17r 1166647396612

"osvědčit nejednu slabou stránku" - tohle slovní spojení nedává smysl, spíše "projevit slabou stránku" nebo "odhalit". To je podobné, jako velmi používané "díky havárii nestihli schůzku" apod (místo "vinou havárie")

+10/0
6.11.2016 13:09

J63i70ř47í 90S16t33e81j49s10k46a10l 8622689828833

Koupil jsem nový. Jezdil jsem s tím rok. První problém byla spotřeba, jezdilo to přes deset. Druhý problém byly přední tlumiče. Za rok jsem s tím na cestách do Něecka najel 50.000 km a pak prodal. Nic z popisovaného se neprojevilo. Na tehdejší dobu hezký interiér a na tak malé auto, pro dva velmi pohodlné.

+2/0
4.11.2016 23:03

J61a10r33o24m23í49r 50P63o64p90l83e90r 4373431291964

Když tady pomluvili i Žiguli 1200, tak vám nevěřím ani toto.

+1/−1
3.11.2016 22:43

K18a24r17e39l 92L13a76n82č37a50r97i91č 7567328290274

U Olcitu stačilo dodělat několik odbytých věcí po rumunech.

U mne byla zpočátku vysoká spotřeba způsobena neodstraněnou šponou v hlavním vzušníku I.okruhu karburátoru, většími otvory obou hlavních trysek (neodpovídaly vyraženým číslům). stačilo je zacínovat o znovu přesně vyvrtat. Spotřebu jsem pak měl 5l/100km mimo město i ve městě. Bez poruchy pak nalítal 120 tis. km.

Kufr byl velký hlavně na šířku, nevadily podběhy a tlumiče jako u škodovek, a navíc neměl práh.

Vzduchem chlazený motor topí dobře a hned, to jen pisálci používají vtipné bonmoty. Bylo by dobré, aby si to sami vyzkoušeli (předpokládám, že jsou schopni objevit případně spadlou přívodní hadici topného vzduchu)

Jízdní vlastnosti na rumunských gumách a mokru byly sebevražedné, stačilo je vyměnit za Barumky.

Známy měl Olcita z konce dodávek a ten se opravdu rozpadal už při dovozu na vagonu a dříve než můj skončil zkorodovaný ve šrotu.

Do Ocitu se montoval i dvouválec z Kachny - jeden z nejspolehlivějších motorů.

Mimochodem by mne zajímalo proč se kachny k nám nikdy nedovážely (asi by pak škodovky málokdo chtěl) a také se ignorovaly v odborném tisku.

+9/−1
1.11.2016 19:46

J84i54ř43í 17M81a50t25ě22j 5234164827108

Já jsem tedy nic nepájel, trysky byly původní a se spotřebou jsem byl někde kolem 7 litrů. Pravda, nesmělo být vlhko. Pak nepomohl ani éter vstříknutý injekční stříkačkou přímo do karburátoru :-)

0/0
2.11.2016 7:15

L32u42k54á15š 80S48e90d48l60á52č90e57k 1333497857720

Jóóó slavný Oltcit. ;-D Pamatuji si tenkrát za socíku, jak si ho jeden můj známý koupil jako nový a byl celý šťastný. A za půl roku jsem se ho znovu zeptal na to, jak to jezdí. Na to mi odpověděl" Tu skurven... krabici jsem prodal a jsem zase šťastný člověk".;-D;-D;-D

+4/−2
31.10.2016 23:19

J51a57n 16H41o71r66k15ý 2816106226255

Jo, měl jsem ho. Asi tři měsíce.

Přijel jsem do servisu: když je vlhko, tak nestartuje.

No a?, zeptal se technik. Opravit, odvětil jsem.

Ale to není chyba, dí ten dobrý muž, to je vlastnost.

+16/−1
31.10.2016 21:23

R67i97c94h25a85r30d 75P60r94ů95š91a 7212182418793

Chci poznamenat, že na kvalitě (i pověsti) Oltcitu se především výrazně podepsalo, Rumunsko odpustí, Rumunsko. První série byly skutečně montovány z francouzských dílů a věřím tomu, že jsme nebyli jedinými uživateli těchto šťastnějších kusů. Co přišlo poté byla opravdu zřejmě již katastrofa. Náš červený Oltcit byl zakoupen zjara 1988, prodán v roce 2004, najeto přes 120 tis km. V posledních letech sloužil jako druhé auto v rodině a já se na něm naučil řídit. Samozřejmě měl řadu neduhů, ale které auto té doby je nemělo (a nevyžadovalo od svého majitele, aby byl tak trochu automechanikem). Později jsme měli štěstí na kvalitní servis a znalého člověka, po generálce motoru a výměně elektrických kabelů v roce 2000 došlo k výraznému oživení vozu- vysokootáčkový motor přímo sváděl k živé a sportovní jízdě. Spotřebu nikdy neměl vysokou, jak se všude píše- v létě kolem 6,0l/100km, v zimě snad o něco víc.

Článek samotný je napsán příliš jednoduše a neinformovaně, samozřejmě že jízdní vlastnosti a bezpečnost tohoto auta nelze hodnotit dnešníma očima! Uvědomte si, co v té době jezdilo na silnicích a jaká změna tohle byla. Žádný vůz dnes nevyvolá na ulici tolik pozornosti jako v roce 1988 Oltcit (nebo později samozřejmě i Š-Favorit). Bylo to skutečně auto, za kterým se lidé otáčeli, a které neslo první stopy západních vozů (nový tvar, zajímavý interiér, otáčkoměr, digitální hodiny, velký zavazadlový prostor, kotoučové brzdy, ale třeba i klasické citroeňácké disky kol). Zmíněné nedostatky jako charakteristický zvuk vzduchem chlazeného motoru, zveličované naklánění v zatáčkách, měkké sedačky nebo rezerva umístěná v motorovém prostoru, snad ani není třeba komentovat. Byla jiná doba, spousta věcí se dělala jinak a jistě to nebylo jediné auto s těmito vlastnostmi. Oltcit samozřejmě časem rezavěl, nad zadními koly i jinde, ale intenzita koroze nebyla větší než u o generaci novější Škody Felicia (o níž se říká, že měla nazrzlé páté dveře již na reklamním prospektu).

To, že někom

+15/0
31.10.2016 11:14

D65a41n63i84e83l 41T63s52c69h64e10r50n38a65y 2365712149682

No ona Skodovka s motorem i pohonem vzadu mela neco do sebe, hlavne v zime. Bohuzel se s ni muselo umet jezdit. Jinak Olcit byla opravdu katastrofa na koleckach, Ale znam clovicka, co jeje prekopal na Fr dily, a najednou to bylo dobre auticko

+2/0
31.10.2016 7:58

R33a32d49a64n 37K14u37b56a88n90t 1753580469960

Když přijela manželka a chtěl jsem dát dětem pusu, smrděly benzínem.

Horký karburátor neměl ten nalisovaný nátrubek na benzinovou hadici pevný.

Vrchol byl, když tomu vypadla benzinová hadice na Synkáči. Už jsme ho nikdy neviděl.

Závady: potkané ventily díky originál RO řemenům. Kouslé kolo, rozpadlé ložisko. Zima, netopí, klapka se kousla. Nepéruje zadní torzní náprava, poskakuje. Sedačka za jízdy praskla a položila řidiče.

+4/0
30.10.2016 1:50

J10i90ř11í 73B28r25o38ž 5829145552347

Kolega si jej koupil krátce, po té, co jej začala k nám dovážet Mototechna. Během prvního půl roku jezdil s vozem pouze 6 týdnů. Za tu dobu mu potkaly ventily s písty vinou přeskočení řetězu, zkroutily se mu kotouče brzd a stačila tak zreznout tubkapota, že rez byla skrz lak! Po půl roku Mototechna uznala, že vůz je zmetek a vrátila kolegovi peníze. Podobnou zkušenost měl jiný kolega s jednou z posledních dovezených Dácií, byl rád, že se jí po dvou letech zbavil, takový to byl klump.

+4/0
29.10.2016 21:07

J60a84n 78M47a93j67z33n87e52r 1846187396102

řetěz asi ne :-)

0/0
6.11.2016 13:14

J14i58n56d36ř52i71c75h 21B28u12c49h46t64a 6622536873400

"Viděl jste jaké stršné vozy měli za Františka Jozefa?" povídal Laurin Klementovi. "Tuhle jsem s jedním takovým jel, no co Vám budu povídat." Ono to mělo jen takové obruče a to tvrdé dřevěné sedadlo! A do Vídně byste jel týden! No, to víte, Bachův absolutismus, co byste čekal?" ;-D

+37/−1
27.10.2016 21:05

Z49d28e93n39ě76k 29R57a18j93s32k52ý 4691936225916

R^;-D

+3/0
28.10.2016 7:52
Foto

L61a10d68i69s68l11a40v 41S78t23r41n81a39d 7114391154788

R^;-D

+2/0
28.10.2016 12:16

J98a21n 44W89a44c69l37a39v 7974275577498

Když už o něčem píšu, nejdříve si to nastuduji. Dacia v Rumunsku nebyl jen R12, ale ještě před tím také starší 1100ccm R6. K nám se nedovážela.

+7/0
27.10.2016 9:31

D33a51n34i89e57l 84T63s92c83h29e38r18n85a25y 2265442469282

Taky jeste R8, ta se dovazela a nebyla vubec spatna

+1/0
31.10.2016 8:00

B17l63a26ž72e70j 81M77o12t26y40č41k39a 8697827825910

ta byla velice srandovní;-)

0/−1
31.10.2016 18:56
Foto

M55i70r17o91s80l26a75v 22S94t79e82i35n13e29r 6528914913795

Oltcitův vzor, dóšvó (2CV) jsem měl, s tím silnějším motůrkem a na svoji dobu to bylo praktické auto. Tenoučký plech se dal vytlačit do původní formy prsty, trubičky karoserie byly velmi lehké. Dva lidi to auto zvedli a postavili z příkopu zpět na cestu.

Velká kola byla výhodou na poli, po strništi to autíčko uhánělo.

Následovaly dražší a těžší modely, ale to už nebylo ono. I ten Oltcit má na sobě moc váhy. Příbuznost k 2CV je zřejmá, přední bubnové brzdy sedí přímo na hnací jednotce a jsou tak stále pěkně předehřáté- nikdy to moc nebrzdilo.

+5/−1
26.10.2016 20:08

K20a92r32e59l 80K52o21š55ť67á33l 8617531590545

Vůbec nevíte, o čem mluvíte, Oltcit měl vpředu robustní kotouče s vnitřním chlazením, vzadu taky kotouče. Brzdy sice bez posilovače, ale brzdily opravdu dobře. S vypnutým motorem na neutrál jsem s tím sjel z Pusteven do Trojanovic úplně bez problému.

+3/0
28.10.2016 10:46

I35v92a69n 54B37a53ž46a90n87t 1141772895979

Brzdy u převodovky v rumunském pojetí byly katastrofou. Pronikající olej s gufera rozvodovky neustále přimazával destičky a další segmenty na ruční brzdu a hlavně ničení kloubů poloos bržděním, to opravdu u jiného socdem vozidla nehrozilo. Mlácení předních čepů i při přejetí příčné bílé čáry u křižovatky, volné uchycení torzních tyčí přední nápravy za účelem učetření dvou stahovacích šroubů objímky tisícihranu /závit pro šroub tam byl připraven/ a o elektrice ani nemluvím. Jediné, co bylo u tohoto auta výhodné, že jste na něj dostali půjčku a po prodeji jste měli hotové peníze na koupi čehokoliv lepšího.

0/0
4.11.2016 9:01

K51a97r95e86l 48K46o88š72ť88á69l 8947891630795

Tipnu si, že jste měl už rumunskou převodovku, tam bylo možné fakt všechno. Francouzské poloosy běžně přežily životnost celého auta, taky byly dost robustní, u těch rumunských nevím. Čepy se řešily přelisováním gumové části z Favorita, pak už se závada neopakovala. Uchycení torzních tyčí bylo taky řešitelné, jak nakonec popisujete, ale nevzpomínám si, že by to byla nějak častá závada. Mimochodem, stabilizátor přední nápravy se ve Škodě objevil až u Felicie a ještě jen pro koncernové motory, sériově byl až ve Fabii a krátká životnost jeho spojovacích tyček (takzvaných kostí) je notoricky známá. Vysoká servisní náročnost byla typická pro celý komunistický vozový park té doby, pozitivně vyčnívaly snad jen původní typy žigulíků.

+1/0
11.11.2016 13:21

M35a57r51t60i50n 29P37u10c20h59o96l64t 8485424297

Ty moje první auto dostal jsem ho od rodičů k 18tinám nový ještě se zpátečkou místo 5 a co to auto zažilo a vydrželo to se jen tak nevidí měl jsem štěstí na opraváře z servisu v Kadani on byl v Rumunsku na školení před prodejem takže já měl klid je pravda že spoustu dílu na opravy nahrazoval věcmi c Čech po nějaký úpravě takže až na korozi dobrý výborný s tou korozí každý jaro kilo kytu a byli

+4/0
26.10.2016 18:24

P15e28t81r 89B53u69r56d70a 3450225169697

S Oltcitem jsem jezdil "pod 6" i já, otec kolem 5,5 l/100 km. Pravdou ale je, že po čerstvém ukončení autoškoly jsem atakoval i 17. Měli jsme v něm ještě "většinově francouzský" motor s originálním 2stupňovým karburátorem Solex, doplněný o konrolku otevření 2. stupně (pak to žralo i trávu u silnice). Zrychlení bylo i proti Favoritu dobré, se Š105 nesrovnatelné. Brzdové destičky na předku se daly vyměnit za 5 minut. Topení jsme vylepšili sklopnými lamelami nezi maskou a vstupem vzduchu s ovládáním táhlem z místa řidiče. Chudáka Otíka nakonec sežral rez.

+10/0
26.10.2016 15:47

P81e45t32r 73C63e72r72n20y 7422458522368

Jo Oltcit! Letel jsem si pro nej do Presova letadlem. Pocit to byl nadhernej cestou tamv letadle TU 134 susenky Bebe a teply caj nebo kava a před přistánímcucave bonbony. Zadne kontroly no proste volnost a svoboda. Cestou z Presova pres Beskydy frcelnadherne. Spotreba kolem 8l. V Praze po 700km vsak jiz přivystupovani zacala povrzavad zadni naprava. Na tu pak v servisu muselprijet Garant z Rumunska. Nakydali tam hodne vaseliny a bylo hotovo tak na 10 tis km. Kdyz jsem jel v r. 1987 z Mnichova tak u Cukraku bylo venku -15°C a v Olcitovi jsem měl asi -2°C. Musel jsem zvolnit tak na 60km/h a pak jsem vyhnal teplotu na + 7°C. Studený vzduch on nemel rad. Ale uz tenkrat mel tzv. vzduchove stelovani pomoci papundeklového krytu rozmeru 50x60cm a ten jsem rucne zasunul pred chladic a razem zacal topit ovšem jen tak do 0°C pak jedine se omotat dekama a frčet dal. V 10 tis. km t.j po 6 měsících bylyvyžloutlé paraboly a pastorek starteru občas při startu nazapadaval. Tak jsemzaradil rychlost trochu cuknul s autem, ozubena kolecka si sedla a bylo. Take občas cukal anechtel do otáček. Byl v servisu na tuto zavadu asi 3x, ale nakonec jsem se nastval, vyndal rozdelovac,který ovšem byl dole u převodovky. A co jsem nenasel? Kablik od kladivka bylproklepany a tak to palilo trochu na kostru. Toto vse jsem vychytal a nakonec po 2 letech ve 30tis km prodal kamaradovi i s novym radiemSHARP za 57 tis Kčs. POZOR ten s nim najel 220 tis km./vozil koberce/. Po letech jiz sice jiz bez znamek laku a se spotřebou 1l oleje tak na500 km ale jezdil!!!

Pri jednesrazce se zvíretem na pravy blatnik srnec nemohl prezit, protože Oltcit mel plech 0,75mm. Jsou to krasne vzpomínky. To vam zadnyitalsky ani nemecky auto nemůže dat.

încă o dată mulțumesc prietenilor din România ;-D

+34/0
26.10.2016 9:10

P70e70t50r 86C46e88r82n97y 7562538832518

povrzavat samozrejme a za ty chybejici mezery se omlouvam text jsem okopiroval z mailu co je poslal kamaradum.

+1/0
26.10.2016 9:12

M23i10l20a20n 78Š86v16a47g43r59o54v63s87k84ý 9422919745318

Já jsem jel pro něj taky do Prešova. Měl jsem stříbrnou metalízu. Byl jsem velice spokojen, dodnes na něj vzpomínám.

+2/0
26.10.2016 17:37

M85i68c74h54a29l 81F29i68n33s55t39e18r23l38e 7619790603638

Za mých časů, pokud kdokoliv psal o jakékoliv značce, psala se vždy s velkým písmenem na začátku - název firmy. Nevím, nakolik pravopis postoupil dnes (?), nicméně mne udivuje v tomto článku, že jednou se autor omezí na malé, jednou na velké písmeno. Nejde mi v prvosledu ani až tak o nynější pravopis - jakož o princip, kdy ten, kdo píše, nebo rozhoduje, danou firmu nezaložil, tudíž nemá nárok na rozhodnutí, danou firmu označí malým, či velkým písmenem. Pro mne platí, že název firmy se označuje vždy velkým písmenem - je v tom logika !!!

+2/−1
25.10.2016 22:28

M61a62r41t55i39n 15J91a20n25o86u98š61e56k 7901328341666

http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=4335

+1/0
26.10.2016 7:07

J25a76n 67C80e37l90l19e62r 4599186353464

Logika v tom je, zvlášť jestli máte akvárko.

+3/−2
28.10.2016 10:05

F26i12l17i34p 78S39o22k88o40l 2380681610

Ne ne, slova jako olcity, škodovky se píše s malým začátečním písmenem.

Továrna Škoda samozřejmě s velkým, a Škoda 120L také s velkým, protože je to jméno, název, nebo úřední označení.

Pokud ale mluvíme o wartburgu, ladovce, žigulíku nebo moskviči, je to vždy s malým písmenem.

+3/0
29.10.2016 20:36

J18i65ř42í 69S71t98r47á84n87s70k46ý 4131917819334

Na to, že ho de facto vyvíjel Citroen, to byl křáp, už když to sjelo z linky...

A pro remcaly níže - motor na favoritu nevyvíjel VW, nýbrž sama škoda (koncepčně ze Š120, ale s upraveným sáním, karburátorem a dalšíma věcma), pomáhalo jí akorát Porsche s uložením motoru a nájmem větrného tunelu. Dokonce i přední náhon si škodovka vyvinula sama... Jo, a design to opravdu mělo italský, ale to v té době dělal běžně jak Citroen (autor tohohle hnusu), tak i třeba Peugeot nebo Renault. A jízdní vlastnosti, koukněte se pánové třeba na starej Top Gear a pak se ozývejte. BTW., už francouz vymyslel , jak vyrobit blok tlakovým litím hliníku, nebo jede furt podle škodováckýho patentu ze šedesátých let? ;-D;-D

+3/0
25.10.2016 20:44

V71l32a92s78t95i65m73i97l 83T91e36n76c60e20r 4440350857170

A Škoda 120 měla motor koncepčně převzatý z kterého modelu? Někdy z padesátých let - nechce se mi gúglit. A mimochodem i Oltcit beru jako takovou modernější "Kachnu 2CV". A nebyl to křáp.

+2/−4
25.10.2016 20:55

D15a72d71a58k 48P89e60t69r 7501570554648

A byl to křáp, motor olejnička s praskajícím rozvodovým řemenem.

+1/0
25.10.2016 21:04

V13l41a96s16t50i66m47i59l 72T94e43n66c57e76r 4450320867730

Nebyl, nebyl. A budu se hádat do krvi, protože jsem takové hodné autíčko doma měl a dodnes nedám na něj dopustit. Viz níže.

+3/−1
25.10.2016 21:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.