Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak se kupovala auta v SSSR: do několikaleté fronty nemohl každý

Uteklo skoro čtvrt století od chvíle, kdy se auta stala pro obyvatele Ruska dostupným zbožím. Už je ale dávno zapomenuto, jak se opatřovala auta za dob Sovětského svazu. Za auto byli tehdy lidé ochotni k čemukoliv a odhalovali při tom ty nejpřízemnější stránky lidské duše.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M52i53c85h38a30l 82M58i63l78l84e69r 9256752729932

ad Petr Fric 19/2 v 12:14, obhajoval delku poradniku poukazovanim jak komplexni byla vyroba auta ve vychodnich statech v 70. letech a tim, ze v Nemecku se v 70. letech take muselo cekat na Porsche 911.

Aby potvrdil, ze to nebyla jen chyba socijaaalizmu, ale ze i po sametu se muselo na ruzne vyrobky cekat, napsal:

"Když sem si např. v roce ́91 kupoval svoji první mikrovlnku (západní produkce - japonsko), tak jsem na ní čekal taky skoro 2 měsíce..."

FYI: V Australii jsme si koupili mikrovlnku znacky Phillips v 1978 rovnou z police v obchode. Modely zn. National (pozdeji prejmenovano na Panasonic) a dalsi byly take bezne ke koupi. Stacilo zajit do obchodu, vybrat a zaplatit a jeden si vezl mikrovlnku japonske ci jine vyroby domu hned. Pokud nektery model nebyl primo v obchode, zaridili objednavku z centralniho skladu dodavatele a byla dovezena za par dnu.

+1/0
17.3.2017 4:24

M63i92c32h17a65l 51M63i89l41l24e19r 9376812519342

to mi pripomina stary for z dob socijaaalizmu.

Prijede americky podnikatel na obchodni navstevu do Moskvy a zavedou ho na navstevu velke tovarny. Pre vchodem na parkovisti stoji jedno auto.

Reditel ho vezme na prohlidku a po skonceni se zepta Americana zda ma nejake otazky.

"Komu patri tovarna?" "Delnikum", hrde odveti reditel.

"Ci je to auto?" "Moje" rekl reditel.

Za nejakou dobu prijede reditel moskevske tovarny na navstevu do USA. Navstivi Americana, ktery ho provede po tovarne. Na parkovisti pred ni je mnoho aut.

Po prohlidce se reditel zepta Americana "Komu patri tovarna?"

American odpovi "mne".

"A komu patri vsechna ta auta?" pokracuje reditel. "Delnikum"

+1/0
17.3.2017 4:10

M79a59r18t81i36n 26N29e71b86e34s96k63ý 7576300617392

Popsaný stav měl za následek i to, že se rozmáhala amatérská stavba různých samochodů, které by jinde nemohly ani vzniknout, natož aby byly puštěny do provozu. SSSR to z důvodu nenasytitelnosti trhu toleroval.

Stavěla se různá přibližovadla na bázi Záporožce, Moskvičů a GAZů, co kdo sehnal.

+2/0
21.2.2017 14:52

M47i85c72h88a82l 98M15i84l13l44e87r 9436742399502

přibližovadla;-D

0/0
17.3.2017 3:58

M43i54l51o12š 27K90o95l23m84a80n 6656153877922

Volha se soukromníkům neprodávala, měli ji jen vysoce postavení komunisti a ředitelé větších podniků. Vzpomínám na Adolfa Borna, který měl jednadvacítku Carevnu. Překrásné a pohodlné auto, mělo to tři rychlosti, na tu trojku se to klidně rozjelo a jelo to jako dnešní automat.

+1/0
19.2.2017 20:23

J63i38ř91í 77L65i88b74e52r 6138480160702

Kdo nežil v ČR za socialismu, ten si nemůže vzpomenout na pořadníky na auta. Sám jsem tátovi stál frontu na Favorita (na číslo pořadí, pak jsme byli cca za třičtvrtě roku vyzváni k zaplacení a vyzvednutí). V NDR to bylo ještě mnohem horší. Ne, už nikdy totalitu.

+14/0
19.2.2017 19:55

M35i81c31h40a26l 36M98i89l32l33e17r 9856172879452

jeden cas byla prumerna doba na poradniku 3 roky, pokud nekdo nemel strejcka tlacenku nebo extra poplatek v papirovem sacku

+1/0
17.3.2017 3:59

J67i81ř92í 69L24i33b29e96r 6568930780452

Přesně tak, s tím souhlasím. Nic výše uvedeného jsem neměl.

0/0
18.3.2017 0:23

J46o72s77e64f 75B59a24b52k88a 3510599982437

Volha bylo parádní auto, které si dokázal každý opravit sám a v pohodě;-)

+1/−3
19.2.2017 12:07

R74a70d66o64v48a69n 53S58ý13k66o63r67a 6804345774640

Proč by si proboha učitel, lékař, prodavač, trafikant, kuchařka a další profese měli sami opravovat auto???

+6/0
19.2.2017 12:16

J67ú97l21i28u78s 14M20i86k86u43l18a 9518215842530

Pretože nemali na úplatky pre automechanikov ;-D? Prípadne poradovník v servise bol dlhši než v predajni áut ? Jop, bola to úplne iná doba. No a hlavne v tej dobe sa autá ešte opravovať doma dali - napr. výmenu motoru vo Wartburgu sme s otcom zvládli dvaja, s jedným zdvihákom a pár kľúčmi, za dve hodiny. Dnes je problém vymeniť žiarovku v reflektore.

+8/0
19.2.2017 12:23

R39a13d27o63v33a84n 32S85ý36k24o96r76a 6284285614190

No hlavně že vám to tak vyhovovalo. Prase bradavičnaté se zase rádo válí v bahně.

+2/−7
19.2.2017 12:33

J94ú55l70i64u72s 93M41i45k62u52l87a 9598375812660

Pán Sýkora, skúste niekedy písať do diskusie za triezva. Je to veľká výzva, ale ide to.

+5/0
19.2.2017 21:32

M25i94l24o52š 82K37o94l74m46a13n 6736353957922

Na co jste potřebovali ten zdvihák ? Já to dělal sám, bez zdviháku a netrvalo mi to ani ty dvě hodiny.

0/0
19.2.2017 20:12

J77ú95l89i19u24s 88M89i12k89u96l67a 9478545692910

No jojo, amatéri sme boli :-]

0/0
19.2.2017 21:33
Foto

I49v68a43n 48K63o68p93t61a 5127662941527

Protože to prakticky jinak nešlo. Nešlo o to že by lidi chtěli sami opravovat, prostě museli. Pokud chtěli jezdit.

+2/0
20.2.2017 17:38

V72l43a69d97i56m37i70r 37C55a94r 6813409910560

To byly časy, když jsme měli doma v chlívku krávu a mohl jsem si každé ráno nadojit vlastní mléko ;-)

0/0
19.2.2017 13:32

J10ú15l33i50u91s 39M37i36k91u43l81a 9858365592380

Staré časy sa vracajú - ovce, prasiatka, kravičky zapĺňajú chlieviky. Ale auto si už sami neopravíme....

+1/0
19.2.2017 21:36

I42v30a24n 62P85a33p 9168472

I u nás byly auta na vládní poukaz za babku ale jen pro někoho samozřejmě po 10 letech se ty ojetiny prodali za trojnásobek

+2/0
18.2.2017 21:02

Š34t33e77f55a22n 64F78r41i86č53a 7802388123146

Západní země přijaly Marshallův plán. Marshallův plán, oficiálně Plán evropské obnovy (angl. European Recovery Program) byl plán přijatý Kongresem 3. dubna 1948 s cílem organizovaně zabezpečit americké úsilí pomoci poválečné Evropě. V důsledku odmítnutí zeměmi východního bloku byl plán omezen na západní Evropu. I přesto ještě 15 let po válce byl i na západě patrný nedostatek zboží. Krásně je to vidět v některých italských atd. filmech do r. 1960. Ovšem poté se už dramaticky rychle se začaly projevovat rozdíly, jednak díky investicím, jednak díky výhodám západní tržní ekonomiky a naopak pasivitě východních "plánovitých" ekonomik.

+14/0
18.2.2017 20:33
Foto

M12i60l70a11n 79Č14á42b71e64l93a 6870506299454

Je zvláštní, jak lidé srovnávají výrobu automobilů před cca třiceti lety a dnes s tím, že za nedostatek vozů mohl socialismus. Opravdu tehdy byly výrobní linky plné automatů jako dnes? Lakovny, elektrikáři, motoráři, byly ve stejných podmínkách? Ani první montážní linka Fordu by nestíhala dnešním trendům.

+3/−25
18.2.2017 20:28

P52e97t71r 42K46n28ě10b43o54r14t 8132588469310

Ale zase tenkrát u škodovky vedly k motoru tři drátky.

+7/0
18.2.2017 20:33

Š27t16e93f71a84n 60F91r22i57č83a 7712458453546

Dírku v chladiči šlo spravit nabroušeným dřevěným kolíkem. Známý vzpomíná, jak s takto zflikovaným chladičem a plným kufrem lahví s vodou na dolévání dojel z dovolené z Bulharska zpět domů.

+2/0
18.2.2017 20:36
Foto

M28i45l83a56n 69Č89á89b66e18l37a 6390396719644

Jenže ten motor - blok, hlava, klika, písty, ojnice, vačka... se muselo nejprve vyrobit. Dnešní automaty jsou jinde než tenkrát.

0/−4
18.2.2017 20:41

P42e69t67r 34K98n38ě22b28o71r70t 8432348729670

Jasně. Já jen, že tenkrát byly ty auta řádově jednodušší.

0/0
18.2.2017 20:48
Foto

M46i79l29a88n 43Č38á96b19e59l84a 6230616739564

To nepopírám. Myslím ovšem, že zatím co se například ventily lapovali do sedel, dnes jsou v montáži bez dalších úprav. Vystružení pouzder pro svislé čepy nevyjímaje.

0/0
18.2.2017 20:52

P26e13t15r 76K32n61ě82b85o28r38t 8742768299280

Ty svislý čepy bylo dílo. Zrovna tenhle týden jsem uklízel v dílně a našel jsem výstružník s vodícím trnem. Tak jsem mladýmu vysvětloval, na co to bylo.

+2/0
18.2.2017 20:59

J16i70ř38í 97S28c56h42w45a69c92h 8598524758976

První Fordovy linky vyráběly násobně více aut než celé Rusko o padesát let později. Ano za nedostatek aut (a nejen aut) mohl ten socialismus a jeho zoufale nízká produktivita....a s automaty to nemá nic společného.

+23/0
18.2.2017 22:09

P41e69t25r 49F53r98i65č 2979246270305

Pěkně vás ominusovali - je vidět, že o tom, co píšete, asi většina minusářů nemá ani ponětí.

Kdybych nebyl z oboru obrábění, taky bych o tom nic nevěděl. Když to vezmu jen z oblasti výroby obráběných součástek, tak třeba dříve (před 30lety) vyrobit připojovací oko pro tzv. duťák (ofic. názvem "dutý šroub") nebo jen samotný duťák byla docela věda a znamenalo to několik výrobních operací na několika strojích (většinou se to dělalo na revolverových soustruzích, ale mnoho sem se jich nadělal i na klasickém soustruhu) - v součtu výrobní čas nebyl určitě pod 30minut/kus. Dnes se to vyrábí na jednom stroji všechny operace a výrobní čas je odhadem cca 5minut. Ale není to jen o strojích - změnily se jak ty stroje, tak obráběcí technologie, řezné materály nástrojů a tím i řezné rychlosti atd. A tohle se měnilo už od 80.let jak na západě, tak tady. Proto větší výroba, proto víc, proto kratší čekací doby.

V 70.letech se na některé typy Porsche 911 čekalo taky 6let.

+1/−8
18.2.2017 23:18

J66o89s23e27f 46N12o24v98á32k 2412402655164

Jo, to tak asi odpovídá - v socialismu bylo vlastnictví normálního auta zhruba takovej luxus, jako mít na západě porsche...

+14/−1
18.2.2017 23:43

G90e44o58r96g 56K72o41m62b67e32r43e52c 9404421166131

to je demagogie ;-D

0/−1
21.2.2017 12:02

J78i62ř70í 72S98c14h38w21a77c79h 8798414168726

správně ho ominusovali.

Pokud výroba toho tvého šroubu trvala 30 minut, tak za dobu než jste vy vyrobili tři tyto šrouby, tak už v roce 1914 u Forda smontovali celý auto (čas montáže 90 minut) a z linky sjíždělo nové auto každý cca 3 minuty a někdo na to musel vyrobit kvanta všech dílů, aby každý tři minuty bylo na nové jedno auto. V roce 1914 bez automatů a s o 60 let staršími technologiemi!

+11/0
19.2.2017 0:02

P82e42t47r 82F19r87i92č 2749636640295

Nezlobte se, měl jsem dojem, že máte o jakékoli výrobě čehokoli aspoň ponětí, ale vy vůbec netušíte, o čem je řeč. Takhle smíchat hrušky s jablkama, to se fakt hned tak nevidí. Tušíte vůbec aspoň přibližně, že příprava a výroba komponentů čehokoli (třeba toho auta) jsou řádově desítky procent z výroby a závěrečná montáž je časově jen doslova třesnička na dortu v řádu jednotek procent? Nebo mi snad chcete tvrdit, že v těch vámi uváděných 3 minutách výroby 1 auta značky Ford v roce 1914 je sečtený celkový čas výroby všech potřebných komponentů a ještě k tomu montáž? I když připustím, že dotyčný Ford bylo hodně jednoduchá auto s malým počtem dílů, tak za čas finálního smontování toho auta (3minuty) nevyrobíte byť jen všechny ty šrouby, které jsou na to 1 auto potřeba - a to ani dnes na nejmodernějších strojích! Ono časy výroby jednotlivých dílů se sčítají a to, že pak ty díly někdo sestaví dokupy znamená jen to, že aby to vůbec za nějaký čas mohl sestavit, musí mu to X dalších lidí za součtově Y času taky připravit. Nebo si fakt myslíte, že všichni ty dodavatelé automobilek dělají ve časovém vzduchoprázdnu? Chtěl bych třeba vidět, jak jen motor toho vámi zmiňovaného forda někdo dokázal kompletně smontovat (natož všechny jeho díly kompletně vyrobit) za čas příslušný k poměru motor - auto? Připustme, že motor toho forda je cca 10% toho auta. Pokud celé auto smontovali za 3 minuty, aby sedělo to, co píšete, museli by jen montáž (sestavení) 1ks toho motoru zvládnout za 18sekund! (180sekund montáže celého auta, tj. 10% z toho je 18s!) Myslíte, že je to reálné? Kolik třeba vy dokážete udělat spojů typu "šroub M8 - matice" včetně utažení za těch 18s? 1? 2? A nezapomeňte, že v roce 1914 nic jako mnohomaticové utahovačky jako dnes neexistovaly! Konkrétně u forda se výroba vyvíjela tak, že nejdřív montoval všechna kola na auto včetně matic 1 člověk a postupem času se ta operace dělila - co člověk to kolo, daší pak dávali matice a další utahovali (po jedné)!

+1/−7
19.2.2017 0:48

P72e93t58r 60F59r23i68č 2719676880345

Pokud vás to fakt zajímá a nemělo to být jen trolení, doporučím vám knížku fordova zaměstnance z jeho začátků (začínal s ním na výrobě jeho prvních aut ještě v kůlně jako kluk), kde je to přesně popsané - knížka se jmenuje Automobilový král a kdysi dávno vyšla i v češtině.

0/0
19.2.2017 0:51

J36i85ř53í 29S71c58h92w28a60c63h 8828874898376

ach jo....

napsal jsem jasně, že montáž trvala 90 minut!

To že se z linky sjelo nové auto každý cca tři minuty jen znamená, že na celé lince bylo současně v různé fázi výroby cca 30 aut....;-)

+5/0
19.2.2017 1:20

P78e56t10r 68F30r69i74č 2779966450485

Ano, psal jste o montáži (tzn.sestavení již předtím vyrobených dílů). Ale to stále není celkový výrobní čas jednoho auta, protože výrobní čas jednoho auta je výroba všech dílů od A do Z (od polotovaru do konečné podoby dle výkresu) a pak jejich sestavení do podsestav, pak sestav a nakonec kompletní montáže. Já jsem ale předtím psal o době výrobě výroby pouze jednoho z dílů, což nemá s nějakou finální montáží vůbec nic společného a vy jste mi napsal, že zatímco já nedokázal vyrobit ani jeden díl, ford dokázal smontovat celé auto. Což je doslova nebe a dudy.

To je jako kdybychom vedli debatu o malování místnosti a zatímco já bych tvrdil, že to umím za 30minut, vy byste říkal, že to malování bude trvat 5hodin a já vám tvrdil, že jste pomalý. Já za 30minut (ale bez přípravy), zatímco vy byste tu přípravu počítal. Mmch to je přesně příklad z praxe - samotné malování trvá chviličku, ale příprava je 80 - 90% celkového času práce.

Do podrobností vývoje např. třískového obrábění za posledních cca 30let zacházet nebudu, ale pro vaši představu - před 30lety se z plechu vysekávali složitější tvary na klasických lisech - co úder, to nějaký kus tvaru. Strašná práce. Pak přišlo vysekávání pomocí CNC lisů - už ne jednotlivé díly X krát polohovat - rychlost výroby cca 20 násobná oproti klasice. Pak nastoupilo vypalování CNC laserem - hotové vypálené tvary dílů z toho padají jak papíry z tiskárny. Rychlost proti klasice nesrovnatelná. A tohle vše proběhlo jen od roku cca 1995 - u nás i na západě. Předtím byla ta produktivita téměř stejná tam i tady - tyhle technologie prostě nebyly nikde. Jediný rozdíl, který byl, byl v to, že u nás se před r. 89 postavila fabrika velká tak, aby se nejelo na dluh (systém mohu si koupit pouze to, na co mám). Takže mnoho věcí šlo pomaleji na svět - až se na to vydělalo, tak to bylo. Dnes se na všechno naberou úvěry a když se to nepovede, tak se to nechá zbankrotovat. Co je lepší nechť si rozhodne každý sám.

0/−6
19.2.2017 2:03

D19a47v82i30d 28N81o91v14o21t73n57ý 2577812115499

Stále evidentně vůbec netušíte, o čem pan Schwach vlastně píše.

+5/0
19.2.2017 11:47

P55e90t16r 36F54r43i94č 2779706320415

Nezlobte se, ale ono to je celé tak trochu mimo. Např. roční produkce škodovky před r. ́89 byla cca 200.000 aut a nestačilo to, produkce automobilky LADA před koncem Sovětského svazu byla největší na světě a "žigulíků" taky bylo všude málo. Ono tzv. dostatkovost (včetně čekacích dob) se taky tvoří občas uměle a celkem nesouvisí s produkcí. Platilo to v minulosti jak u aut (např. 1 člověk zapsaný v několika pořadnících - typicky období začátků výroby Favoritů, Samar atd.), tak třeba u náhradních dílů (v určitém období byl problém sehnat třeba gumičky do stěračů, ale každý motorista jich měl doma ve skříni 10 ks, kdyby je "náhodou" potřeboval). Dnes to takhle vypadá u některých mobilních telefonů a pod.. Když sem si např. v roce ́91 kupoval svoji první mikrovlnku (západní produkce - japonsko), tak jsem na ní čekal taky skoro 2 měsíce...

0/−4
19.2.2017 12:14

R91a21d88o65v15a26n 78S51ý73k23o53r19a 6224795614680

Věřte ovšem, že na západ od našich hranic byly těch mikrovlnek plné pulty.

+5/0
19.2.2017 12:20

P18e44t74r 45F35r21i72č 2869726380515

A víte, že vám nevěřím? Tyhle pohádky můžete vypravovat tak mladým do cca 30let věku (v současnosti), co to nepamatují (jsem ročník ́61, takže v 55 už na všechno taky neskáču ;-).

Tu mikrovlnku jsem si totiž sháněl přímo v tom Německu - u nás to obchodníci neuměli sehnat vůbec. 3x sem si kvůli tomu do toho Německa udělat výlet se známým, co tam jezdil pro auta - všude je nabízeli pouze na objednání. Uspěl jsem nakonec až po těch 2 měsících díky tomu tam bydlícímu Čechovi, který sháněl tam ta auta. Podotýkám, že to byla ta nejobyčejnější mikrovlnka, žádný Hitech.

Ono těch pohádek o dokonalém západu se tady vypravuje mraky, skutečnost byl ale občas trochu jiná. Když sem byl v r. ́96 pracovat 2 měsíce pro českou firmu v německém Nodrhornu (cca 50.000 město u holandských hranic), čekalo mne docela překvapení - otevírací doba obchodů jak u nás před rokem ́89 (8-17, obchoďák byl jen jeden smíšený a OBI a otvíračku měly oba 8-18, pouze v úterý 8-20, v sobotu 8-12 a to bylo všechno, největší šok byl ale vlak - kolega chtěl jet kousek po Německu za rodinou a když jsme přišli na nádraží, tak jsme se dozvěděli, že tam žádný osobní vlak nejezdí - nejbližší nádraží pro osobní dopravu je 15km...

Houpat můžete zkusit, ale přehupovat už ne ;-)

0/−4
19.2.2017 12:55

D53a42v81i92d 49N35o50v20o68t71n28ý 2627672915769

Srandu si nejspíš děláte vy. V Rakousku v r. 1990 mikrovlnek a friťáků v každém elektru i na malém městě plno. Houpáte leda vy.

+3/0
19.2.2017 13:28

P83e69t13r 27F91r82i45č 2309246250115

Rakousko netuším, byl jsem tam jednou na 1 den ve Vídni tuším v ́93. Je fakt, že v ́90 si bývalý soused z Rakouska, kde by na černo místo dovolené dělat, friťák přivezl. Jak ho kupoval (či sháněl) netuším, u nás doma se tehdy řešilo, jestli friťák či mikrovlnka, padlo rozhodnutí mikrovlnka, tak jsem sháněl mikrovlnku. A v Německu, protože tam jsem se měl jak levně dostat a je to jen cca 100km na hranice. Rakousko mám hodně z ruky - na hranice do Břeclavi cca 240km, ale zase do Polska to mám cca 400m :-P

No nic, jsme mimo téma - přišel jsem sem kvůli starým autům, přesněji technice a dostupnost jakéhokoli zboží tam nebo někde jinde mi byla vždycky tam nějak ukradená - když sem něco chtěl, tak sem si to časem vždycky legálně sehnal. Nepopírám, že výhoda byla a je umět řemeslo - hodně věcí bylo a je jednodušší udělat než koupit.

Na tohle téma končím - nemám na to ani chuť ani čas.

0/−3
19.2.2017 14:10

M24i96c27h75a63l 53H42o39r15s23k31y 2682206366290

:-Pmy sme mikrovlnku kupovali v od kotva cca 88 roce hitachi. posílám odkaz na stránku z katalogu quelle 1986 a měli jich dost;-D

http://blog.achtziger-forum.de/2016/10/16/kuechengeraete-quelle-katalog-1986/

0/0
17.3.2017 0:30

J40i35ř27í 96S74c12h27w72a52c79h 8208884678476

shrnu tuto poměrně sice obsáhlou ale neplodnou diskuzi:

Ono je úplně jedno jak dlouho jaká operace trvá, podstatné je to, že na "západě" vždy stíhali vyrábět dříve a rychleji než v RVHP

Ano na "západě" občas taky něco není/nebylo a na něco se občas musí a muselo čekat. Jsou to hlavně novinky, nebo prudké výkyvy v poptávce, kdy najednou výrobek chce mnoho spotřebitelů a ono to chvilku trvá/trvalo než se ty kvanta kusů vyrobí. Ale v 70-80. letech byly pulty na západě plné zboží, prostě to tak bylo, přesně tak jak to dnes vidíme u nás. U nás to tehdy bylo mnohem horší (v sortimentu tak desetina), ale v "CCCP" to byla téměř katastrofa. Byl jsem tam v roce 1983 a v jedné velké samoobluze v Moskvě to vydadalo tak , že regály nebyly prázdné ale v cca 10m dlouhém regále byly slovy DVA nebo TŘI druhy zboží, něčeho co nikdo nekupoval ale bylo naplánováno, že se to musí vyrábět....

Příčina toho všeho nebyla to, že nebyly roboti a automatická výroba, příčinou toho bylo to, že RVHP se zavřelo za železnou oponu a začalo zaostávat v technologiích, produktivitě výroby, kvalitu managementu ovlivňovalii politické zásahy, vyrábělo se dle plánu ve kterém byla spousta chyb, na které se většinou, pokud vůbec, reagovalo jednou za pět let.....

Toto a mnoho dalšího způsobovalo nedostatek "téměř všeho", "korupce" prodavačů ze stranu zákazníků byla na denním pořádku.

Tedy to že dnes jsou plné obchody rozhodně není o tom, že dnes máme ty roboty....

Jakže se to tehdy říkalo (už si to nepamatuju celé):

Zázraky socialismu:

V obchodech nic není, ale každý nakonec všechno sežene.

Každý krade ale nikde nic nechybí.... :-(

+5/0
19.2.2017 13:57

D36a49v98i56d 28N21o35v19o54t74n10ý 2867142475439

Zázraky socialismu:

1. Všichni mají práci.

2. I když všichni mají práci, nikdo nic nedělá.

3. I když nikdo nic nedělá, plán se plní na 105 %.

4. I když se plán plní na 105 %, nikde nic není.

5. I když nikde nic není, všichni všechno mají.

6. I když všichni všechno mají, všichni kradou.

7. I když všichni kradou, nikde nic nechybí.

:-)

+7/0
19.2.2017 14:06

J54i64ř89í 94S33c71h18w10a82c89h 8838264318246

díky, ano to jsem měl na mysli ;-)

0/0
19.2.2017 15:34

P57e90t11r 61F28r25i55č 2839426700375

Jj, ukončíme to. Místo debaty o starých autech případně o jejich technice se to zvrhlo do politiky - ne, opravdu nemám chuť ani čas se tímhle zabývat, jdu se věnovat raději těm starým autům fyzicky.

0/−4
19.2.2017 14:19

J72i22ř24í 91S87c30h36w26a85c48h 8428754448126

bohužel, řešit výkonnost socialistického autoprůmyslu a průmyslu obecně a přitom odmítat vliv politiky, která se dotýkala téměř všeho, je něco jako nasazovat si klapky na oči....a pak docházet k poněkud mylným závěrům....

+4/0
19.2.2017 18:24

I56g40o26r 36H47r28u37s44o34v37s53k84y 2389239453800

ano, na porsche sa cakalo. ale cakalo sa aj na obycajne auta? odpoviete?

0/0
19.2.2017 11:11

P35e48t44r 21F89r11i80č 2379706740905

Zcela upřímně přiznám, že to, jak bylo co se týká čekání na nákup vozů u západních značek netuším - tuhle info budete muset shánět někde jinde, u někoho jiného. Informaci o čekací době na zmiňované Porsche (už si ani přesně nepamatuju, o který typ se přesně jednalo, tuším ale že to byla nějaká Targa a že tenkrát uváděná cena byla 64.000DM) pochází z nějakého testu (ano, naši novináři i kdysi testovali různé vozy západní produkce) časopisu Svět motorů z cca poloviny 70.let.

Velmi se omlouvám, ale poměrně slušný přehled o produkci co se týká automobilové techniky mám cca do roku 1977, kdy jsem to jako kluk sledoval velmi pečlivě (ač se někdy tvrdí opak, výskyt všech možných i světových značek aut u nás byl v té době poměrně velmi široký - namátkou zde jezdily i vozy značek Hillman, Simca, různé Renaulty, Austin, Chrysler, o Fiatech, Opelech a dalších známých asi netřeba mluvit). Pak už můj zájem trochu upadl (z časových důvodů) a už sem to sledoval jen poměrně povrchně, ze západní produkce se zaměřením spíš na netypické vozy (ne sporťáky) jako Citroen CX, některé typy tzv. amerických křižníků a pod. Nikdy jsem ale nesledoval, jestli třeba v Německu se na nějaké auto čekalo či nečekalo - nezajímalo mne to. Takže o tom vůbec přehled nemám.

S začátkem mé legální (ano, jezdil jsem i po silnicích se vším možným - auta osobní i nákladní, stavební stroje - už cca od svých 10let, tj. cca od roku ́70) řidičské praxe v roce ́80 jsem se zajímal už jen převážně o vozy, se kterými jsem měl možnost jezdit (již jinde zmiňovaný Moskvič 408, pak FIAT 127 (r.v. 1975) a následně koupě svého prvního auta a tím si splnění svého snu z dětství - Wartburga 353 v r. ́85. Od té doby

se můj zájem zaměřil na tuto značku, k info o situaci na autotrhu NDR jsem se dostal právě přes tato auta. Po r. ́89 se můj zájem stočil na mapování tzv. východní autoprodukce (v rodině přibyla první LADA), opět ale s určitými omezeními (např. o škodovce řady 100 a novější toho už taky moc nevím).

0/−2
19.2.2017 11:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.