Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak se kupovala auta v SSSR: do několikaleté fronty nemohl každý

Uteklo skoro čtvrt století od chvíle, kdy se auta stala pro obyvatele Ruska dostupným zbožím. Už je ale dávno zapomenuto, jak se opatřovala auta za dob Sovětského svazu. Za auto byli tehdy lidé ochotni k čemukoliv a odhalovali při tom ty nejpřízemnější stránky lidské duše.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M93i23c31h68a29l 16M92i79l41l44e15r 9856172319492

ad Petr Fric 19/2 v 12:14, obhajoval delku poradniku poukazovanim jak komplexni byla vyroba auta ve vychodnich statech v 70. letech a tim, ze v Nemecku se v 70. letech take muselo cekat na Porsche 911.

Aby potvrdil, ze to nebyla jen chyba socijaaalizmu, ale ze i po sametu se muselo na ruzne vyrobky cekat, napsal:

"Když sem si např. v roce ́91 kupoval svoji první mikrovlnku (západní produkce - japonsko), tak jsem na ní čekal taky skoro 2 měsíce..."

FYI: V Australii jsme si koupili mikrovlnku znacky Phillips v 1978 rovnou z police v obchode. Modely zn. National (pozdeji prejmenovano na Panasonic) a dalsi byly take bezne ke koupi. Stacilo zajit do obchodu, vybrat a zaplatit a jeden si vezl mikrovlnku japonske ci jine vyroby domu hned. Pokud nektery model nebyl primo v obchode, zaridili objednavku z centralniho skladu dodavatele a byla dovezena za par dnu.

+1/0
17.3.2017 4:24

M55i51c88h83a14l 18M86i74l25l23e68r 9156972209662

to mi pripomina stary for z dob socijaaalizmu.

Prijede americky podnikatel na obchodni navstevu do Moskvy a zavedou ho na navstevu velke tovarny. Pre vchodem na parkovisti stoji jedno auto.

Reditel ho vezme na prohlidku a po skonceni se zepta Americana zda ma nejake otazky.

"Komu patri tovarna?" "Delnikum", hrde odveti reditel.

"Ci je to auto?" "Moje" rekl reditel.

Za nejakou dobu prijede reditel moskevske tovarny na navstevu do USA. Navstivi Americana, ktery ho provede po tovarne. Na parkovisti pred ni je mnoho aut.

Po prohlidce se reditel zepta Americana "Komu patri tovarna?"

American odpovi "mne".

"A komu patri vsechna ta auta?" pokracuje reditel. "Delnikum"

+1/0
17.3.2017 4:10

M91a39r21t94i50n 40N59e70b75e23s93k17ý 7706150217772

Popsaný stav měl za následek i to, že se rozmáhala amatérská stavba různých samochodů, které by jinde nemohly ani vzniknout, natož aby byly puštěny do provozu. SSSR to z důvodu nenasytitelnosti trhu toleroval.

Stavěla se různá přibližovadla na bázi Záporožce, Moskvičů a GAZů, co kdo sehnal.

+2/0
21.2.2017 14:52

M45i25c45h30a60l 74M87i29l90l16e47r 9156542609112

přibližovadla;-D

0/0
17.3.2017 3:58

M94i68l73o51š 75K73o22l80m18a95n 6796233707202

Volha se soukromníkům neprodávala, měli ji jen vysoce postavení komunisti a ředitelé větších podniků. Vzpomínám na Adolfa Borna, který měl jednadvacítku Carevnu. Překrásné a pohodlné auto, mělo to tři rychlosti, na tu trojku se to klidně rozjelo a jelo to jako dnešní automat.

+1/0
19.2.2017 20:23

J10i26ř68í 13L44i32b88e61r 6888160270502

Kdo nežil v ČR za socialismu, ten si nemůže vzpomenout na pořadníky na auta. Sám jsem tátovi stál frontu na Favorita (na číslo pořadí, pak jsme byli cca za třičtvrtě roku vyzváni k zaplacení a vyzvednutí). V NDR to bylo ještě mnohem horší. Ne, už nikdy totalitu.

+14/0
19.2.2017 19:55

M91i13c44h91a53l 26M25i22l97l48e95r 9636452149332

jeden cas byla prumerna doba na poradniku 3 roky, pokud nekdo nemel strejcka tlacenku nebo extra poplatek v papirovem sacku

+1/0
17.3.2017 3:59

J44i37ř34í 79L61i27b18e90r 6888780110192

Přesně tak, s tím souhlasím. Nic výše uvedeného jsem neměl.

0/0
18.3.2017 0:23

J37o22s42e79f 67B33a35b81k18a 3450259512637

Volha bylo parádní auto, které si dokázal každý opravit sám a v pohodě;-)

+1/−3
19.2.2017 12:07

R97a58d21o61v29a14n 67S40ý98k53o33r64a 6354655324830

Proč by si proboha učitel, lékař, prodavač, trafikant, kuchařka a další profese měli sami opravovat auto???

+6/0
19.2.2017 12:16

J22ú54l23i51u16s 86M98i65k67u38l39a 9198325242980

Pretože nemali na úplatky pre automechanikov ;-D? Prípadne poradovník v servise bol dlhši než v predajni áut ? Jop, bola to úplne iná doba. No a hlavne v tej dobe sa autá ešte opravovať doma dali - napr. výmenu motoru vo Wartburgu sme s otcom zvládli dvaja, s jedným zdvihákom a pár kľúčmi, za dve hodiny. Dnes je problém vymeniť žiarovku v reflektore.

+8/0
19.2.2017 12:23

R22a81d26o63v68a96n 38S69ý73k43o78r38a 6674195244410

No hlavně že vám to tak vyhovovalo. Prase bradavičnaté se zase rádo válí v bahně.

+2/−7
19.2.2017 12:33

J67ú12l96i95u90s 12M10i56k21u58l55a 9928905742570

Pán Sýkora, skúste niekedy písať do diskusie za triezva. Je to veľká výzva, ale ide to.

+5/0
19.2.2017 21:32

M18i83l54o21š 81K19o11l62m86a83n 6846483187372

Na co jste potřebovali ten zdvihák ? Já to dělal sám, bez zdviháku a netrvalo mi to ani ty dvě hodiny.

0/0
19.2.2017 20:12

J57ú41l56i53u95s 70M16i34k28u17l20a 9818685522200

No jojo, amatéri sme boli :-]

0/0
19.2.2017 21:33
Foto

I50v45a77n 98K84o69p53t23a 5967422321657

Protože to prakticky jinak nešlo. Nešlo o to že by lidi chtěli sami opravovat, prostě museli. Pokud chtěli jezdit.

+2/0
20.2.2017 17:38

V49l20a22d16i62m91i29r 62C27a98r 6483949130500

To byly časy, když jsme měli doma v chlívku krávu a mohl jsem si každé ráno nadojit vlastní mléko ;-)

0/0
19.2.2017 13:32

J83ú65l46i11u98s 49M58i52k45u47l16a 9488325662130

Staré časy sa vracajú - ovce, prasiatka, kravičky zapĺňajú chlieviky. Ale auto si už sami neopravíme....

+1/0
19.2.2017 21:36

I27v58a21n 72P14a66p 9238162

I u nás byly auta na vládní poukaz za babku ale jen pro někoho samozřejmě po 10 letech se ty ojetiny prodali za trojnásobek

+2/0
18.2.2017 21:02

Š11t56e89f49a88n 92F50r95i82č95a 7432858863766

Západní země přijaly Marshallův plán. Marshallův plán, oficiálně Plán evropské obnovy (angl. European Recovery Program) byl plán přijatý Kongresem 3. dubna 1948 s cílem organizovaně zabezpečit americké úsilí pomoci poválečné Evropě. V důsledku odmítnutí zeměmi východního bloku byl plán omezen na západní Evropu. I přesto ještě 15 let po válce byl i na západě patrný nedostatek zboží. Krásně je to vidět v některých italských atd. filmech do r. 1960. Ovšem poté se už dramaticky rychle se začaly projevovat rozdíly, jednak díky investicím, jednak díky výhodám západní tržní ekonomiky a naopak pasivitě východních "plánovitých" ekonomik.

+14/0
18.2.2017 20:33
Foto

M95i42l82a17n 95Č74á73b98e23l68a 6620596989494

Je zvláštní, jak lidé srovnávají výrobu automobilů před cca třiceti lety a dnes s tím, že za nedostatek vozů mohl socialismus. Opravdu tehdy byly výrobní linky plné automatů jako dnes? Lakovny, elektrikáři, motoráři, byly ve stejných podmínkách? Ani první montážní linka Fordu by nestíhala dnešním trendům.

+3/−25
18.2.2017 20:28

P37e31t97r 83K69n59ě44b53o19r10t 8692598939500

Ale zase tenkrát u škodovky vedly k motoru tři drátky.

+7/0
18.2.2017 20:33

Š32t52e88f80a25n 50F62r77i89č96a 7702488413126

Dírku v chladiči šlo spravit nabroušeným dřevěným kolíkem. Známý vzpomíná, jak s takto zflikovaným chladičem a plným kufrem lahví s vodou na dolévání dojel z dovolené z Bulharska zpět domů.

+2/0
18.2.2017 20:36
Foto

M42i31l85a39n 92Č11á67b61e96l59a 6250376419514

Jenže ten motor - blok, hlava, klika, písty, ojnice, vačka... se muselo nejprve vyrobit. Dnešní automaty jsou jinde než tenkrát.

0/−4
18.2.2017 20:41

P33e82t46r 46K79n32ě76b70o79r80t 8432588869590

Jasně. Já jen, že tenkrát byly ty auta řádově jednodušší.

0/0
18.2.2017 20:48
Foto

M40i11l22a31n 28Č42á21b87e23l40a 6650926819704

To nepopírám. Myslím ovšem, že zatím co se například ventily lapovali do sedel, dnes jsou v montáži bez dalších úprav. Vystružení pouzder pro svislé čepy nevyjímaje.

0/0
18.2.2017 20:52

P54e38t64r 87K18n21ě54b17o59r33t 8672188349700

Ty svislý čepy bylo dílo. Zrovna tenhle týden jsem uklízel v dílně a našel jsem výstružník s vodícím trnem. Tak jsem mladýmu vysvětloval, na co to bylo.

+2/0
18.2.2017 20:59

J51i14ř95í 44S23c18h30w95a46c92h 8188984408456

První Fordovy linky vyráběly násobně více aut než celé Rusko o padesát let později. Ano za nedostatek aut (a nejen aut) mohl ten socialismus a jeho zoufale nízká produktivita....a s automaty to nemá nic společného.

+23/0
18.2.2017 22:09

P68e16t79r 85F50r16i25č 2509266540495

Pěkně vás ominusovali - je vidět, že o tom, co píšete, asi většina minusářů nemá ani ponětí.

Kdybych nebyl z oboru obrábění, taky bych o tom nic nevěděl. Když to vezmu jen z oblasti výroby obráběných součástek, tak třeba dříve (před 30lety) vyrobit připojovací oko pro tzv. duťák (ofic. názvem "dutý šroub") nebo jen samotný duťák byla docela věda a znamenalo to několik výrobních operací na několika strojích (většinou se to dělalo na revolverových soustruzích, ale mnoho sem se jich nadělal i na klasickém soustruhu) - v součtu výrobní čas nebyl určitě pod 30minut/kus. Dnes se to vyrábí na jednom stroji všechny operace a výrobní čas je odhadem cca 5minut. Ale není to jen o strojích - změnily se jak ty stroje, tak obráběcí technologie, řezné materály nástrojů a tím i řezné rychlosti atd. A tohle se měnilo už od 80.let jak na západě, tak tady. Proto větší výroba, proto víc, proto kratší čekací doby.

V 70.letech se na některé typy Porsche 911 čekalo taky 6let.

+1/−8
18.2.2017 23:18

J75o14s33e50f 87N62o20v17á49k 2452182445314

Jo, to tak asi odpovídá - v socialismu bylo vlastnictví normálního auta zhruba takovej luxus, jako mít na západě porsche...

+14/−1
18.2.2017 23:43

G79e73o49r58g 91K71o79m19b79e19r47e53c 9534811676281

to je demagogie ;-D

0/−1
21.2.2017 12:02

J55i10ř87í 50S93c47h14w96a55c57h 8398974908906

správně ho ominusovali.

Pokud výroba toho tvého šroubu trvala 30 minut, tak za dobu než jste vy vyrobili tři tyto šrouby, tak už v roce 1914 u Forda smontovali celý auto (čas montáže 90 minut) a z linky sjíždělo nové auto každý cca 3 minuty a někdo na to musel vyrobit kvanta všech dílů, aby každý tři minuty bylo na nové jedno auto. V roce 1914 bez automatů a s o 60 let staršími technologiemi!

+11/0
19.2.2017 0:02

P98e60t71r 57F16r75i65č 2669576530745

Nezlobte se, měl jsem dojem, že máte o jakékoli výrobě čehokoli aspoň ponětí, ale vy vůbec netušíte, o čem je řeč. Takhle smíchat hrušky s jablkama, to se fakt hned tak nevidí. Tušíte vůbec aspoň přibližně, že příprava a výroba komponentů čehokoli (třeba toho auta) jsou řádově desítky procent z výroby a závěrečná montáž je časově jen doslova třesnička na dortu v řádu jednotek procent? Nebo mi snad chcete tvrdit, že v těch vámi uváděných 3 minutách výroby 1 auta značky Ford v roce 1914 je sečtený celkový čas výroby všech potřebných komponentů a ještě k tomu montáž? I když připustím, že dotyčný Ford bylo hodně jednoduchá auto s malým počtem dílů, tak za čas finálního smontování toho auta (3minuty) nevyrobíte byť jen všechny ty šrouby, které jsou na to 1 auto potřeba - a to ani dnes na nejmodernějších strojích! Ono časy výroby jednotlivých dílů se sčítají a to, že pak ty díly někdo sestaví dokupy znamená jen to, že aby to vůbec za nějaký čas mohl sestavit, musí mu to X dalších lidí za součtově Y času taky připravit. Nebo si fakt myslíte, že všichni ty dodavatelé automobilek dělají ve časovém vzduchoprázdnu? Chtěl bych třeba vidět, jak jen motor toho vámi zmiňovaného forda někdo dokázal kompletně smontovat (natož všechny jeho díly kompletně vyrobit) za čas příslušný k poměru motor - auto? Připustme, že motor toho forda je cca 10% toho auta. Pokud celé auto smontovali za 3 minuty, aby sedělo to, co píšete, museli by jen montáž (sestavení) 1ks toho motoru zvládnout za 18sekund! (180sekund montáže celého auta, tj. 10% z toho je 18s!) Myslíte, že je to reálné? Kolik třeba vy dokážete udělat spojů typu "šroub M8 - matice" včetně utažení za těch 18s? 1? 2? A nezapomeňte, že v roce 1914 nic jako mnohomaticové utahovačky jako dnes neexistovaly! Konkrétně u forda se výroba vyvíjela tak, že nejdřív montoval všechna kola na auto včetně matic 1 člověk a postupem času se ta operace dělila - co člověk to kolo, daší pak dávali matice a další utahovali (po jedné)!

+1/−7
19.2.2017 0:48

P40e94t93r 84F95r44i80č 2519886920455

Pokud vás to fakt zajímá a nemělo to být jen trolení, doporučím vám knížku fordova zaměstnance z jeho začátků (začínal s ním na výrobě jeho prvních aut ještě v kůlně jako kluk), kde je to přesně popsané - knížka se jmenuje Automobilový král a kdysi dávno vyšla i v češtině.

0/0
19.2.2017 0:51

J29i92ř36í 42S68c52h13w43a41c80h 8278884208866

ach jo....

napsal jsem jasně, že montáž trvala 90 minut!

To že se z linky sjelo nové auto každý cca tři minuty jen znamená, že na celé lince bylo současně v různé fázi výroby cca 30 aut....;-)

+5/0
19.2.2017 1:20

P80e94t74r 90F61r87i51č 2449746620515

Ano, psal jste o montáži (tzn.sestavení již předtím vyrobených dílů). Ale to stále není celkový výrobní čas jednoho auta, protože výrobní čas jednoho auta je výroba všech dílů od A do Z (od polotovaru do konečné podoby dle výkresu) a pak jejich sestavení do podsestav, pak sestav a nakonec kompletní montáže. Já jsem ale předtím psal o době výrobě výroby pouze jednoho z dílů, což nemá s nějakou finální montáží vůbec nic společného a vy jste mi napsal, že zatímco já nedokázal vyrobit ani jeden díl, ford dokázal smontovat celé auto. Což je doslova nebe a dudy.

To je jako kdybychom vedli debatu o malování místnosti a zatímco já bych tvrdil, že to umím za 30minut, vy byste říkal, že to malování bude trvat 5hodin a já vám tvrdil, že jste pomalý. Já za 30minut (ale bez přípravy), zatímco vy byste tu přípravu počítal. Mmch to je přesně příklad z praxe - samotné malování trvá chviličku, ale příprava je 80 - 90% celkového času práce.

Do podrobností vývoje např. třískového obrábění za posledních cca 30let zacházet nebudu, ale pro vaši představu - před 30lety se z plechu vysekávali složitější tvary na klasických lisech - co úder, to nějaký kus tvaru. Strašná práce. Pak přišlo vysekávání pomocí CNC lisů - už ne jednotlivé díly X krát polohovat - rychlost výroby cca 20 násobná oproti klasice. Pak nastoupilo vypalování CNC laserem - hotové vypálené tvary dílů z toho padají jak papíry z tiskárny. Rychlost proti klasice nesrovnatelná. A tohle vše proběhlo jen od roku cca 1995 - u nás i na západě. Předtím byla ta produktivita téměř stejná tam i tady - tyhle technologie prostě nebyly nikde. Jediný rozdíl, který byl, byl v to, že u nás se před r. 89 postavila fabrika velká tak, aby se nejelo na dluh (systém mohu si koupit pouze to, na co mám). Takže mnoho věcí šlo pomaleji na svět - až se na to vydělalo, tak to bylo. Dnes se na všechno naberou úvěry a když se to nepovede, tak se to nechá zbankrotovat. Co je lepší nechť si rozhodne každý sám.

0/−6
19.2.2017 2:03

D19a21v58i23d 58N55o12v96o62t40n78ý 2317732175239

Stále evidentně vůbec netušíte, o čem pan Schwach vlastně píše.

+5/0
19.2.2017 11:47

P63e24t22r 92F23r16i82č 2979256480165

Nezlobte se, ale ono to je celé tak trochu mimo. Např. roční produkce škodovky před r. ́89 byla cca 200.000 aut a nestačilo to, produkce automobilky LADA před koncem Sovětského svazu byla největší na světě a "žigulíků" taky bylo všude málo. Ono tzv. dostatkovost (včetně čekacích dob) se taky tvoří občas uměle a celkem nesouvisí s produkcí. Platilo to v minulosti jak u aut (např. 1 člověk zapsaný v několika pořadnících - typicky období začátků výroby Favoritů, Samar atd.), tak třeba u náhradních dílů (v určitém období byl problém sehnat třeba gumičky do stěračů, ale každý motorista jich měl doma ve skříni 10 ks, kdyby je "náhodou" potřeboval). Dnes to takhle vypadá u některých mobilních telefonů a pod.. Když sem si např. v roce ́91 kupoval svoji první mikrovlnku (západní produkce - japonsko), tak jsem na ní čekal taky skoro 2 měsíce...

0/−4
19.2.2017 12:14

R60a36d15o92v84a27n 72S89ý58k41o54r30a 6824355244910

Věřte ovšem, že na západ od našich hranic byly těch mikrovlnek plné pulty.

+5/0
19.2.2017 12:20

P56e55t12r 73F11r83i48č 2349376310815

A víte, že vám nevěřím? Tyhle pohádky můžete vypravovat tak mladým do cca 30let věku (v současnosti), co to nepamatují (jsem ročník ́61, takže v 55 už na všechno taky neskáču ;-).

Tu mikrovlnku jsem si totiž sháněl přímo v tom Německu - u nás to obchodníci neuměli sehnat vůbec. 3x sem si kvůli tomu do toho Německa udělat výlet se známým, co tam jezdil pro auta - všude je nabízeli pouze na objednání. Uspěl jsem nakonec až po těch 2 měsících díky tomu tam bydlícímu Čechovi, který sháněl tam ta auta. Podotýkám, že to byla ta nejobyčejnější mikrovlnka, žádný Hitech.

Ono těch pohádek o dokonalém západu se tady vypravuje mraky, skutečnost byl ale občas trochu jiná. Když sem byl v r. ́96 pracovat 2 měsíce pro českou firmu v německém Nodrhornu (cca 50.000 město u holandských hranic), čekalo mne docela překvapení - otevírací doba obchodů jak u nás před rokem ́89 (8-17, obchoďák byl jen jeden smíšený a OBI a otvíračku měly oba 8-18, pouze v úterý 8-20, v sobotu 8-12 a to bylo všechno, největší šok byl ale vlak - kolega chtěl jet kousek po Německu za rodinou a když jsme přišli na nádraží, tak jsme se dozvěděli, že tam žádný osobní vlak nejezdí - nejbližší nádraží pro osobní dopravu je 15km...

Houpat můžete zkusit, ale přehupovat už ne ;-)

0/−4
19.2.2017 12:55

D49a45v35i22d 42N73o52v94o75t91n69ý 2557602575829

Srandu si nejspíš děláte vy. V Rakousku v r. 1990 mikrovlnek a friťáků v každém elektru i na malém městě plno. Houpáte leda vy.

+3/0
19.2.2017 13:28

P57e80t19r 92F39r67i97č 2239366520225

Rakousko netuším, byl jsem tam jednou na 1 den ve Vídni tuším v ́93. Je fakt, že v ́90 si bývalý soused z Rakouska, kde by na černo místo dovolené dělat, friťák přivezl. Jak ho kupoval (či sháněl) netuším, u nás doma se tehdy řešilo, jestli friťák či mikrovlnka, padlo rozhodnutí mikrovlnka, tak jsem sháněl mikrovlnku. A v Německu, protože tam jsem se měl jak levně dostat a je to jen cca 100km na hranice. Rakousko mám hodně z ruky - na hranice do Břeclavi cca 240km, ale zase do Polska to mám cca 400m :-P

No nic, jsme mimo téma - přišel jsem sem kvůli starým autům, přesněji technice a dostupnost jakéhokoli zboží tam nebo někde jinde mi byla vždycky tam nějak ukradená - když sem něco chtěl, tak sem si to časem vždycky legálně sehnal. Nepopírám, že výhoda byla a je umět řemeslo - hodně věcí bylo a je jednodušší udělat než koupit.

Na tohle téma končím - nemám na to ani chuť ani čas.

0/−3
19.2.2017 14:10

M74i15c75h86a79l 64H62o45r32s54k32y 2282216566400

:-Pmy sme mikrovlnku kupovali v od kotva cca 88 roce hitachi. posílám odkaz na stránku z katalogu quelle 1986 a měli jich dost;-D

http://blog.achtziger-forum.de/2016/10/16/kuechengeraete-quelle-katalog-1986/

0/0
17.3.2017 0:30

J39i48ř10í 85S98c51h26w27a35c67h 8258444918246

shrnu tuto poměrně sice obsáhlou ale neplodnou diskuzi:

Ono je úplně jedno jak dlouho jaká operace trvá, podstatné je to, že na "západě" vždy stíhali vyrábět dříve a rychleji než v RVHP

Ano na "západě" občas taky něco není/nebylo a na něco se občas musí a muselo čekat. Jsou to hlavně novinky, nebo prudké výkyvy v poptávce, kdy najednou výrobek chce mnoho spotřebitelů a ono to chvilku trvá/trvalo než se ty kvanta kusů vyrobí. Ale v 70-80. letech byly pulty na západě plné zboží, prostě to tak bylo, přesně tak jak to dnes vidíme u nás. U nás to tehdy bylo mnohem horší (v sortimentu tak desetina), ale v "CCCP" to byla téměř katastrofa. Byl jsem tam v roce 1983 a v jedné velké samoobluze v Moskvě to vydadalo tak , že regály nebyly prázdné ale v cca 10m dlouhém regále byly slovy DVA nebo TŘI druhy zboží, něčeho co nikdo nekupoval ale bylo naplánováno, že se to musí vyrábět....

Příčina toho všeho nebyla to, že nebyly roboti a automatická výroba, příčinou toho bylo to, že RVHP se zavřelo za železnou oponu a začalo zaostávat v technologiích, produktivitě výroby, kvalitu managementu ovlivňovalii politické zásahy, vyrábělo se dle plánu ve kterém byla spousta chyb, na které se většinou, pokud vůbec, reagovalo jednou za pět let.....

Toto a mnoho dalšího způsobovalo nedostatek "téměř všeho", "korupce" prodavačů ze stranu zákazníků byla na denním pořádku.

Tedy to že dnes jsou plné obchody rozhodně není o tom, že dnes máme ty roboty....

Jakže se to tehdy říkalo (už si to nepamatuju celé):

Zázraky socialismu:

V obchodech nic není, ale každý nakonec všechno sežene.

Každý krade ale nikde nic nechybí.... :-(

+5/0
19.2.2017 13:57

D51a31v98i69d 30N97o47v28o88t21n15ý 2927252345379

Zázraky socialismu:

1. Všichni mají práci.

2. I když všichni mají práci, nikdo nic nedělá.

3. I když nikdo nic nedělá, plán se plní na 105 %.

4. I když se plán plní na 105 %, nikde nic není.

5. I když nikde nic není, všichni všechno mají.

6. I když všichni všechno mají, všichni kradou.

7. I když všichni kradou, nikde nic nechybí.

:-)

+7/0
19.2.2017 14:06

J34i62ř96í 45S98c37h58w23a49c52h 8708584868496

díky, ano to jsem měl na mysli ;-)

0/0
19.2.2017 15:34

P29e63t30r 69F31r80i33č 2339586900575

Jj, ukončíme to. Místo debaty o starých autech případně o jejich technice se to zvrhlo do politiky - ne, opravdu nemám chuť ani čas se tímhle zabývat, jdu se věnovat raději těm starým autům fyzicky.

0/−4
19.2.2017 14:19

J91i21ř59í 87S80c16h36w91a88c11h 8158274978926

bohužel, řešit výkonnost socialistického autoprůmyslu a průmyslu obecně a přitom odmítat vliv politiky, která se dotýkala téměř všeho, je něco jako nasazovat si klapky na oči....a pak docházet k poněkud mylným závěrům....

+4/0
19.2.2017 18:24

I85g92o17r 59H27r58u49s59o77v68s56k83y 2329929533140

ano, na porsche sa cakalo. ale cakalo sa aj na obycajne auta? odpoviete?

0/0
19.2.2017 11:11

P11e14t16r 86F16r26i98č 2359676460445

Zcela upřímně přiznám, že to, jak bylo co se týká čekání na nákup vozů u západních značek netuším - tuhle info budete muset shánět někde jinde, u někoho jiného. Informaci o čekací době na zmiňované Porsche (už si ani přesně nepamatuju, o který typ se přesně jednalo, tuším ale že to byla nějaká Targa a že tenkrát uváděná cena byla 64.000DM) pochází z nějakého testu (ano, naši novináři i kdysi testovali různé vozy západní produkce) časopisu Svět motorů z cca poloviny 70.let.

Velmi se omlouvám, ale poměrně slušný přehled o produkci co se týká automobilové techniky mám cca do roku 1977, kdy jsem to jako kluk sledoval velmi pečlivě (ač se někdy tvrdí opak, výskyt všech možných i světových značek aut u nás byl v té době poměrně velmi široký - namátkou zde jezdily i vozy značek Hillman, Simca, různé Renaulty, Austin, Chrysler, o Fiatech, Opelech a dalších známých asi netřeba mluvit). Pak už můj zájem trochu upadl (z časových důvodů) a už sem to sledoval jen poměrně povrchně, ze západní produkce se zaměřením spíš na netypické vozy (ne sporťáky) jako Citroen CX, některé typy tzv. amerických křižníků a pod. Nikdy jsem ale nesledoval, jestli třeba v Německu se na nějaké auto čekalo či nečekalo - nezajímalo mne to. Takže o tom vůbec přehled nemám.

S začátkem mé legální (ano, jezdil jsem i po silnicích se vším možným - auta osobní i nákladní, stavební stroje - už cca od svých 10let, tj. cca od roku ́70) řidičské praxe v roce ́80 jsem se zajímal už jen převážně o vozy, se kterými jsem měl možnost jezdit (již jinde zmiňovaný Moskvič 408, pak FIAT 127 (r.v. 1975) a následně koupě svého prvního auta a tím si splnění svého snu z dětství - Wartburga 353 v r. ́85. Od té doby

se můj zájem zaměřil na tuto značku, k info o situaci na autotrhu NDR jsem se dostal právě přes tato auta. Po r. ́89 se můj zájem stočil na mapování tzv. východní autoprodukce (v rodině přibyla první LADA), opět ale s určitými omezeními (např. o škodovce řady 100 a novější toho už taky moc nevím).

0/−2
19.2.2017 11:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.