Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Mladší sestra vejtřasky slaví letos 60, vozila uhlí i montéry

Jedním z charakteristických nákladních automobilů socialistického Československa byla Praga S5T. „Espětka“, jak se jí přezdívalo, byla silniční a hospodárnější mladší sestřičkou legendární Pragy V3S.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L78u58b90o80š 50F88i32a40l69a 3894838729661

Tě s tím poklopem, se říkalo Igra

0/0
5.11.2016 22:44
Foto

V96l29a58d10a 25V27a18n17e24k 9513136444668

Ventra, je dodnes královnou Trucktrialu! S5 byla silniční verze, trochu rychlejší, ale na svou dobu průměr.. co se výbavy kabiny a topení týče.. S oběma jsem si před 40lety zajezdil.. Natřepal se, a mrznul v zimě, vařil se v létě.. ;-D

0/0
5.11.2016 18:48

V90í10t25ě20z35s93l50a85v 64S23c89h45m93i48t40t 5210409979603

Proč byla na reklamních prospektech vyfocena s jugoslávskými kabely (viz foto 18)?

#

0/0
5.11.2016 15:30

V28l89a88d29i89m24í98r 64H25r59u36b54ý 1554241597882

A proč ne, zřejmě se to fotilo v nějakém přístavu, asi to mělo evokovat, že splní i exotické úkoly :-).

0/0
5.11.2016 15:51

J17o30s43e95f 43Z86a11h82á39l22k16a 4753859958756

Zdalipak se už nějak pohnula kauza kolem muzea Pragovek p. Příhody?

+4/0
5.11.2016 13:23

M25i90c84h53a76l 70F19r10ý21d69a 1772899593202

Také by mne to zajímalo, jak a hlavně zda už byla vyřešena pozůstalost.

0/0
5.11.2016 20:11

V67á75c84l15a41v 20M77a44l64ý 3724268174589

Espětka, nejméně povedený náklaďák., ještě horší Praga S5T- TN. Vysoká spotřeba, špatná převodovka, tím myslím redukci, na houby topení. U V3Sky to člověk přehlédl, to bylo auto do terénu, které nemělo konkurenci, ale u auta na silnici ne.

+1/−2
5.11.2016 11:40

J16i83ř48í 22E67r49b44e44n 1683124466877

Bavíme se o roce 1956, jo?

V padesátých letech taková Škoda 706 RT byla špičkou v RVHP a v lepší třetině celé Evropy, zatímco valníková S5T byl pořád standardní vůz tehdejší doby (ostatně pro S5T-TN se používaly právě budky LIAZ RT). Pragy S5T byly jen dočasným provizoriem do doby, než se naplno rozjede výroba nových osmitunek LIAZ a třítunek Avia. No a vydrželo to provizorium ve výrobě přes patnáct let :-)

+1/0
7.11.2016 10:57

M79i16c18h73a28e52l 37K90o25n62e36č11n44ý 6752283419609

Na vojně se říkalo: dostaneš pochvalu před nastoupenou jednotkou a nastartovanou V3Skou.;-D Hrozně to řvalo, ale je pravda, že tam kde mělo problém OT , tak Ventra s šípovejma pneu suveréně projela. R^

+11/0
5.11.2016 10:49
Foto

M27i68c46h28a64l 35N61a98j11m38a55n 7249503646390

Tak V3S projela daleko dále než i T148/T813/T815. Ono totiž záleželo hodně na hmotnosti, kdy ta V3S vážila tak 1/3 co jiná technika.

+2/0
5.11.2016 10:52

J95i35ř34í 11E13r26b21e45n 1353904946787

No taky to byla jen třítuna, zatímco ty tatry jsou dvanáctituny...

0/0
7.11.2016 10:59

R82i13c45h49a17r83d 27T10r65e28f33i53l 4531195719880

Přesně, myslím si že průchodnost v terénu má dodneška absolutně špičkovou. Ten podvozek byl vymyšlen geniálně.

+11/0
5.11.2016 11:33
Foto

J23i49ř59í 33D40v74o19ř74á24k 5255489810438

Myslíš ? Opravdu ?

+1/−15
5.11.2016 15:33

M54i32c84h51a57l 62F61r30ý71d95a 1502989213712

Opravdu. I bez rohů...:-)

+4/0
5.11.2016 20:13

S80e80i91d41l 36P24e32t84r 1411711485174

Ano byl, to bezesporu.

Nevymysleli jej však v Pragovce ale ve Studebakeru jehož šasi téměř beze změny okopírovali...:-)

0/0
5.11.2016 21:22

J93i70ř34í 91E44r45b66e20n 1953484126947

Ze Studebakeru je jen koncepce, ale konstrukce včetně všech výpočtů a technologické přípravy výroby je čistě československá tvorba AZKG a AZNP.

0/0
7.11.2016 11:00

S55t20a67n35i26s98l59a22v 67K93r38e81j82c87a34r 6587576223594

Ale článek a řeč je o PS5T nikoli o nezmaru V3S !! S5T se opravdu s V3S nedá porovnávat obě ale byly určené každá k jinému účelu. To je stejné jako porovnávat V3S s RNT .

+1/0
6.11.2016 9:33

S46t44a63n91i36s38l36a60v 82K88r25e33j78c84a45r 6317686883164

Nu zkuste porovnat Pra RN a Pra V3S.Pra S5T nikdy nebyla vyvíjena a konstruována jako vojenské vozidlo. Stejně tak nelze srovnávat V3S a T 148, rozdílnost konstrukčních řešení je daná určením. Proto asi také ČSSR se rozhodlo upustit od vývoje 3,5 T a pro průmyslový sektor v té době koupilo francouzskou licenci Renault Saviem . Osobně si nedovedu představit V3S v akci Expedice Lambarene ! A podobných.

0/−1
5.11.2016 11:54

V84á80c59l79a22v 65M87a51l14ý 3204858184979

Praga V3S se zúčastňovala expedic a to velice úspěšně. Nenáročné, bezporuchové vozidlo, jen armáda ho používala přes 50 let a i po roce 2000 udivovala US armádu na misích, svojí průchodností v terénu. V některých zemích, ba i u nás pořád slouží bez problémů.

+7/0
5.11.2016 16:52

P45a11v66e41l 62J82e39ř97á64b25e70k 7961432254527

Nedávno byla reportáž, že s V3S po vlastní ose jeden šílenec dojel do Mongolska či tam někam a zpět.

0/0
5.11.2016 17:16

J45i60ř29í 45N52e72u40m10e65i31s96t13e84r 2342265743741

Tam dneska dojede i Trabant s Maluchem, fyi.

0/0
6.11.2016 19:05
Foto

R89o78m32a21n 52K82o48z39e89l 4507686203614

A V3S do kopce i pěšky předeženete, to prostě netáhne.

0/−5
5.11.2016 11:57

J46a95n 22D51v89o84ř74á42k 4453662443457

Naložte si na hrb tři tuny štěrku a pak to porovnávejte :-)

+10/0
5.11.2016 17:19
Foto

R44o43m58a96n 15K81o89z50e79l 4277216143104

i prázdná prostě nejela....ten motor byl prostě příliš slabý. Stejně jako u Š 1203 se i v dobovém tisku poukazovalo na to, že silnější motor o objemu alespoň 1,5 l je nezbytný.

0/−6
5.11.2016 18:18

J62a22r88o54m12í13r 30K47r28á34l 4840619944489

Slabý ? 8-o V3S byla zkrátka tak zpřevodovaná. Takže i do pěkného krpálu jela stejně rychle jak prázdná, tak i s třemi tunami.

+2/0
6.11.2016 9:25

P51a41v38e33l 44J85e75ř18á33b50e34k 7181592284397

V3S se desetiletí používaly v lesním hospodářství. Náklad smrkové kulatiny se pohyboval okolo 13 - 14 m3. Jeden m3 smrkového syrového dřeva se pohybuje okolo 700kg.

Takže V3S s takovým nákladem vyjela nejeden prudký a táhlý kopec. Jen to trvalo trochu déle, občas si závozník za jízdy v kopci odskočil a auto ještě doběhl.

A srovnávat V3S s Tatrou 148 a podobně nelze. Tatra je několika násobně těžší, má nízký podvozek, Takže na blátě se propadla jako do peřinky.

+6/0
5.11.2016 17:24

J44a35r91o22m87í76r 94K29r40á42l 4460959264199

Na stavbu jsem měl S5T s rukou. Projela všude, kde jsem potřeboval a spotřeba do dvaceti. :-) Pak jsem ji prodal, ale jezdí s ní ten farmář dodnes.

0/0
5.11.2016 10:43
Foto

R58o96m12a65n 40K58o22z56e82l 4347376903394

Měl ji pán o pár domů vedle, to bylo vždycky řevu, než se vůbec rozjela, motor měl hrozně ječivý zvuk. A v mém dětství občas k vidění byla, zvláště v té typický modré barvě.

0/0
5.11.2016 10:01

M70i64c46h51a83l 89F13r92ý42d71a 1722279533312

Ječel větrák, ne motor

+3/0
5.11.2016 20:15

V10á94c85l47a68v 65M59a35l48ý 3674768114159

Pamatuji na vojně jsme tam dávali před větrák plíšky, aby pískaly. Bylo to jak Štuka při náletu.;-D

+1/0
7.11.2016 10:29
Foto

M81i61c10h64a31l 58N15a39j82m87a57n 7559923336760

V galerii ještě chybí verze S5T-TN (silniční tahač) ,která byla osazena trambusovou kabinou ze Škody 706 RT.

0/0
5.11.2016 8:57
Foto

T85o34m83á21š 18D57v26o69ř44á65k 7705416147321

Bitte

http://www.liaz.cz/praga_s5t.php

+1/0
5.11.2016 9:23
Foto

M96i68c50h77a17l 51N92a76j50m23a21n 7239483216470

První verze S5T-TN vypadala takto: http://www.severoceskadopravni.cz/files/images/11/6597_afoto1_1.jpg

Ale tato verze vznikala jen jako prototyp a dále možná jen v pár kusech.

Pak už byla použita trambusová budka - to bylo nádherné auto, dnes je snad jen jediný dochovaný exemplář.....

+2/0
5.11.2016 9:51

J40i53ř45í 87N72e10u64m55e67i52s88t22e26r 2442925893541

Když už jsme u těch budek, na Pragy V3/S5 sázeli ke konci i budky z Avie.

0/0
5.11.2016 12:20

J82a42n 23D47v78o47ř51á39k 4103442203717

Ano a vypadalo to, slušně řečeno otřesně.

0/0
5.11.2016 17:21
Foto

M96i69c46h78a39l 89N29a81j67m13a66n 7509103976880

Ano, ale nikdy ne seriově. Vzniklo pár prototypů s touto kabinou v rámci modernizace, ale do výroby se to nedostalo.

Během nevýrobních modernizací (bez účasti výrobce) bylo pak několik desítek kusů osazeno kabinou avia ve VOP Přelouč.

+2/0
5.11.2016 18:44
Foto

M94i34c58h82a60l 68N38a80j35m73a67n 7919123156870

Pětitunka byla hezké auto, ale bohužel trošinku zapadlo v historii.

Dneska je to nádherný veterán.

+1/0
5.11.2016 8:52

L37e89o91š 57N97a16v20r81á35t24i20l 9313510255915

snimek 18... mozna je to polsky prospekt, ale snimek je z Jugoslavie

+3/0
5.11.2016 8:07

R22a49d89e52k 26F80o26l83p51r43e26c44h72t

Díky, máte pravdu, teď na to koukám - zkoriguji.

0/0
5.11.2016 11:00
Foto

M20i47c87h23a93l 39N22a74j91m12a91n 7779233976430

Teoreticky může být snímek i z polska a ty kabely jsou prostě dovezené z jugoslávie.....

0/0
5.11.2016 11:06

M71i39c27h22a87l 22H33e76b49e84d34a 3706537488585

Úžasný auto, přesně na takový jsem si v 18 dělal papíry na náklaďák. A měla i ten poklop nad spolujezdcem.

+2/0
5.11.2016 6:54

J41a63r42o98m44í47r 10K26r90á38l 4500109204579

Také jsem ho měl s poklopem. Mělo to své výhody. Hlavně v létě.

0/0
5.11.2016 10:44

L21i39b28o46r 53P53e33t31r37á31š 6485439978129

já mám taky es pětku

+2/0
5.11.2016 5:13

P88e32t85r 73T25. 59D47v58o78ř78á59k 4434558473

Když koukám na ty fotky, těžko můžu uvěřit, že ta s5 je vodotěsná.

0/0
5.11.2016 6:51

J87a70r87o11m75í65r 19K66r86á27l 4980249374139

;-D Nebyla. Ale co nateklo, zas jinudy odteklo.

+7/0
5.11.2016 10:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.