Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Socialistický trh s auty: Mototechna, Tuzex, čekání a drahota

Zakrátko si připomeneme další výročí pádu totalitního režimu. Podívali jsme se, jaká auta si mohl občan v roce 1989 dopřát a jaké peripetie obnášel jejich nákup.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L15u10k68á75š 26S52e72d37l24á46č98e13k 1873777947230

Devět průměrných platů? Počítal to vůbec ten redaktor? To je 27 000 Kč. Tady je údaj z Č.S.Ú. Průměrná mzda v ČR je 22 533 Kč. Muži dosáhli 24 570 Kč, ženy 20 165 Kč.

0/0
11.11.2016 12:09

M68a37r86t20i89n 85Ž32e18l37i25n14s94k25ý 9128719959482

V podstate souhlasim s clankem co do mensiho vyberu druhu vozidel, vyssi ceny v pomeru ke mzdam i co do technologicke zaostalosti, ac si nemyslim, ze Skoda 120 a Favorit byly na tom az tak spatne, ale to, s cim nesouhlasim, je zpusob srovnavani v pomeru k hrube mzde a nazyvani to srovnavani dostupnosti, jak chapu, vseobecne. 1. Kdyz tak dostupnosti pouze pro zamestnane, protoze dnes na rozdil od minula je zastup nezamestnanych a rekl bych, ze i vetsi podil duchodcu,

2. ac u tech zamestnanych samotnych to podle me take neni uplne pravdive, protoze je mnohem vyssi rozpeti platu, takze to podle me mohlo mit vliv na to, jaka cast zamestnancu ma platy pod prumernou mzdou, a take ceny bydleni se co vim zvedly vic nez inflace, takze driv lidem z platu mela zustat vetsi cast penez nez dnes.

3. Byla i jina auta nez pomalu nejdrazsi Favorit, takze cenu srovnat u nejlevnejsich a ne cenu draheho Favoritu s nejlevnejsim autem dnes.

Zrovna u aut, hlavne kvuli ojetinam, mi neprijde, ze by bylo tak zle, aby se musely pouzivat tyto figle, ale nakonec bychom jeste mohli prijit na to, ze nejlevnejsi auto bylo driv k platu na tom stejne, ne li levnejsi nez dnes (ac kvalitativne logicky hodne pozadu) a to by asi nebyla moc pozitivni zprava.

+3/−2
10.11.2016 20:43
Foto

R70o40m27a91n 49K51o44z72e71l 4137446623354

Naši si pořídili trabanta, nového a přitom byli spíše špatně placeni, matka jen základní vzdělání, pracovala ve Svitu, táta vyučen - zámečník. A trabant vydržel jen 13 let, to je také rozdíl oproti dnešním autům, která po 13 letech vypadají pořád jako nová a nájezd 300 tisíc km nic neznamená. Kdežto u trabantů byla zaručována životnost 80 tisíc km a škodovky o tom nebyly o moc lépe, po 100 tisících už vykazovaly velké opotřebení motoru.

+4/0
10.11.2016 21:06

M68a82r42t70i32n 69Ž22e55l84i25n23s45k66ý 9888379689422

R^

0/0
10.11.2016 21:21

V97l44a36s17t48i16m63i95l 75Š87t44e74c26h24e29r 4731736880444

S tím bych moc nesouhlasil.Nejlepší auta byla v 80-90. letech.Dnes už ne.Měl jsem Corsu rok výroby 97 a jezdí dodnes.Dnes najedete 150-200 tisíc km a je to na odpis (benzín).

0/−5
10.11.2016 21:48
Foto

R21o82m41a48n 36K35o25z55e12l 4777136843554

Průměrný věk aut u nás je 15 let, nejběžnější je Fabia, nejstarším kusům je už 17 let a na vrakáči je nenajdete, kromě havarovaných, protože jsou fakt trvanlivé, proto čekám, že se průměrný věk aut bude zvyšovat.

0/0
10.11.2016 21:54

V45l12a70s46t28i98m61i44l 35Š16t36e92c34h20e19r 4971976250924

To nepopírám.Důvod je prozaický.Lidé nekupují nová auta,neb nemají peníze.Já jsem jediný v okolí,kdo si nové koupil.

+1/−2
10.11.2016 22:05
Foto

R24o47m33a30n 25K13o86z80e22l 4907176923974

Neřekl bych, podle mne peníze mají, ale také mají jiné priority nebo stejně jako já mají názor, že k čemu nové, když staré dobře slouží. A je fakt, že nad Octavií s litrovým motorem kroutí hlavou, že to už VW fakt blázní.

+1/0
10.11.2016 22:25

M21a58r37e55k 89M81a76l56ý 1342218421110

O tom, jak dostupná (i finančně) byla auta tehdy a jak jsou dpostupná dnes, jasně mluví fakt, že dnes je těch aut mnohem více (i na počet obyvatel) a taky to, že spousta rodin má ty auta dvě, co bylo kdysi takřka nepředstavitelné -teda, myslím u nás a v ostatních zaostalých státech socialistického bloku... protože na západ od našich hranic a za oceánem byla situaci poněkud jiná.

+6/−1
10.11.2016 21:09

M14a46r13t79i86n 90Ž40e96l78i49n30s24k21ý 9808319449972

Dostupnost i kvalita spotrebniho zbozi je dnes samozrejme uplne jinde, to snad nikdo nemuze zpochybnit. Slo mi spis o ten "propocet"... jestli je to vubec nutne... .

+1/0
10.11.2016 21:23

V43l94a49s60t89i28m85i66l 65Š68t57e51c52h67e77r 4751476210854

Kvalita je často dnes bohužel horší.Elektronika jde do kopru.Vše životnost cca 2-3 roky.To samé nářadí.Koupíte brusku a za rok vám odejde.Dělám v barvách a tam to taky není žádná hitparáda.Dříve se natřel plot a vydrželo to 10-12 let.Dnes sotva 4 roky.Vše je takové komfortní a designově vydařené,ale kvalitativně dost mizerné.

0/−3
10.11.2016 22:16

M70a88r27t96i67n 87Ž81e42l18i16n40s78k10ý 9558229359772

Chapu asi na co narazite.

1. Vyrobci sice umi vyrobit kvalitni vyrobky s dlouhodobou trvanlivosti, ale umyslne je konstruuji tak, aby vydrzely pouze omezenou dobu a oni meli zaruceny prijem. Rika se se tomu planovane zastaravani.

2. Prezentace vyrobku je skvela, ale po rozbaleni, seznameni se s vyrobkem clovek zjisti, ze nedostava plne funkcni, materialem a casto ani esteticky hodnotnou vec. Snaha o obelhani zakaznika. I na cene.

3. Snaha o zisk smeruje k postupnemu "redeni", nahrazovani kvalitnich materialu, takze nakonec clovek prijde na to, ze drivejsi standard je dnes vlastne nadstandardem, za ktery si musi priplatit.

4. Nahradni dily casto vubec neexistuji, takze rychle se kazici vyrobky clovek musi vymenovat cele, cim rozdil mezi drivejsi dobou a cenou jejich vyrobku se snizuje, nebo je v neprospech doby dnesni.

... celkove jsem mel ale na mysli spis elektorniku, auta a veci, ktere za komunistu byly nedostupne, technologicky zaostlejsi, dizajnove horsi. Je smutne, ze dnesni system neumi priznat zadnou svou chybu.

0/0
11.11.2016 18:46

D47a60v53i55d 84H92u30r35k71a 3490363961621

Moje zkušenost - v roce 1967 se na mého otce dostala řada a šel si pro Š1000 MB. Zaplatil 47.500 Kčs a před Mototechnou ho postupně oslovili 3 zájemci. Nabízeli 55.000, 58.000 a poslední přihodil na 62.000 korun. Otec samozřejmě neprodal. Dále mám zkušenost, že v někdy kolem 1985 jsme si na výzbu AZNP v novinách objednali š120, Mohli jsme si vybrat barvu, výbavu, doplňky (třeba vyhřívané zadní okno a černou vinyl střechu) a 4 světla vepředu. Od objednání do naší cesty do M. Boleslavi uběhlo 35 dnů. Což je dnes nepředstavitelně krátká doba. Takže to šlo i tehdy.

0/−1
10.11.2016 20:29
Foto

J46i45ř43í 20D58v37o53ř76á52k 5915129450538

Gumičky do stěračů , akumulátory , palivové hadičky , prasátka , klínové řemeny , pneumatiky , rozdělovače , .....

+3/0
10.11.2016 19:59

J57a59r37o77s50l96a55v 52P96o98r59t 7419247149345

V 86tém jsem koupil jetou ladu1300s , po roce jsem ji prodal za stejnej peníz - to je dneska scifi .

+2/0
10.11.2016 16:04

J75i41n25d42ř15i21c52h 93Š43k66o44p62e97k 4335701180615

jeden z důvodů je ten, že většina věcí je dnes brána jako spotřební, tomu odpovídá i hodnota

0/0
10.11.2016 18:51
Foto

J53i48ř48í 72D75v43o70ř85á10k 5175929470448

Jeden z důvodů je ten , že v mototechnách byl prach a znudění prodavači , kteří uměli říct jenom : Nemáme , zeptejte se za týden .

+1/0
10.11.2016 20:02

M59a27r22e49k 51M76a59l85ý 1122478451160

Nesmysl. Ta cena byla způsobena nedostatkem těch aut.V civilizovaném světě na západ od našich hranic se nic takového nedělo... že byste koupil auto a za rok jej prodal za stejnou cenu. Absurdně pokřivený trh to byl.

+4/0
10.11.2016 21:12

J43i44n83d61ř91i53c73h 38Š51k78o70p64e84k 4135651800715

nesmysl je tvrzení rádobyodborníků a rádobyekonomů, že nové auto pro opuštění autosalónu ztrácí cca čtvrtinu až třetinu hodnoty.

Tohle je nesmysl, jednak k tomu není žádný důvod a jednak taková auta nejsou na trhu,takže pokles ceny je vylhaný

0/0
11.11.2016 6:52

M29a21r44e10k 94M32a84l44ý 1842828281410

Nesmysl to není, můžeme se bavit o konkrétním poklesu, ale je tam vždy.

Ostatně, takové auto si koupit můžete, jsou to skladovky nebo předváděcí vozy, které mají na tacho jenom pár km. Cena oproti novému je výrazně nižší u obou těch aut, i když např. záruka na takový vůz vám začne běžet až okamžikem nákupu. Takže kupujete prakticky nový vůz, ale s výraznou slevou.

Ne, opravdu ten pokles ceny není vylhaný.

0/0
11.11.2016 9:21

M11a66r46e11k 36F68l10e35k11a47č 1256485724158

Naši si řekli v uterý že by teda nějaké to auto mohli koupit, V sobotu jsme se už vozili v krásné škodě 105L s posilovačem brzd.

Jeden známej doktor, co si ji objednal, se dostal nějak k západnímu modelu a tento nám přenechal, takže jsme si auto vyzvedli ve Zlíně přímo na prodejně:)

0/0
10.11.2016 16:01

T18o47m51á84š 66M72a93c14e40j28k34a 6701432497617

A ten západní model se lišil v čem?

0/0
10.11.2016 16:58

M76a56r68e90k 19F19l76e13k28a83č 1756955804458

Bylo myšleno k západnímu autu, blbě jsem se vyjádřil

0/0
10.11.2016 17:39

J27i72ř29í 60K31o26c75u95r43e96k 6615674175628

Srovnání s US autem z roku 82:

+ posilovač brzd a volantu samozřejmost

+ vstřikování, jeden vstřikovač na válec (srovnej s karburátorem)

+ klimatizace samozřejmost

+ deformační zóna až po motor

+ autorádio

+ okna v elektrice

+ kožené sedáky

+ pravé zrcátko

+ cyklovač stěračů

+4/0
10.11.2016 15:25

J15i82ř11í 96K65o85c49u70r67e79k 6815944975708

se Škodou 120:

- cyklovač stěračů pouze za příplatek v luxusní verzi nebo DoDo

- zpětné zrcátko pouze levé, ale chromované ;-D

- rozpálená černá koženka

- za příplatek ruční stahování zadních oken

- autorádio možno DoDo

- deformační zóna až po motor (tedy vč. kabiny)

- nematizaci klimáme

- karburátor bez volnoběžky, warťas ji měl...

- přehřívající se přední kotouče, posilovač brzd - žhavá novinka

+2/0
10.11.2016 15:28

R48o66s82t95i96s32l94a10v 60C51a81h27a 8455111590352

120 mela i prave, ale az pozdeji. V roce 1987 urcite ano. Ale plastove! :D

A taky skvele topila, hlavne v lete, pokud clovek nechtel uvarit motor.

+5/0
10.11.2016 15:32

K57a51r69e50l 22M11a74z97a24č 3597773126619

Vy jste ale experti! Výše je uveden model 82 - chromové zrcátko, což je těsně před mezitypem s plastovým nárazníkem ale s blinkry. V roce 1984 přišel tzv, model M, který měl velkoplošné blikače vedle světel a plastová zrcátka, širší karoserii a pod. A model 105 S r. 84 měl myslím také jen levé zrcadlo.

0/−2
10.11.2016 16:44

R79o49s30t76i35s94l39a78v 70C19a39h20a 8815501550832

Co mate za problem? Kocourek mluvi o Skode 120..... Takze upresneni jednotlivych modelu je fajn, ale nijak nevyvraci, ze stodvaca mela od jiste doby leve i prave zrcatko.

+1/0
10.11.2016 16:51

K67a13r69e17l 54M88a47z56a11č 3967533806319

Co tak ostře frajere

0/−3
10.11.2016 17:58
Foto

J98i18ř44í 32D58v88o11ř77á24k 5345349400628

Jako deformační zóna byla navržena i genitálně umístněná rezerva .

0/0
10.11.2016 19:47

P78a80v59e21l 12M28i34k51u40l90a 6738423536357

Neznám "karburátor bez volnoběžky". Wartburg 353 Tourist jsem vlastnil a volnoběžka nebyla v karburaci, ale v převodovce. Pokud jste měl Škodu 120 a motor Vám nedržel volnoběh, stačilo karburátor vyčistit nebo jen seřídit. :-)

+2/0
11.11.2016 8:59

A59n82t29o34n96í85n 96Š48v20i31h74n59o90s 8668817891882

Lžete! V r. 1977 kupovaný Trabant již měl cyklovač stěračů a ostřikovač. Jinak ani u vozů ze západu nebylo normální v žádném případě v roce 82 posilovač řízení, jednobodové vstřikování, klimatizace, el. okna!

0/−2
11.11.2016 19:36

Z45d82e23n35ě67k 74M50á85č51a62l96a 1563765539570

Jo, naše krásná Lada 1500, která dala na zadek všem tehdy u nás dostupným autům a se kterou jsme tahali obytný přívěs na dovolené do Jugoslávie - cesty tehdy trvala 3 dny přes Maďarsko. To byla kára snů a těžkej kočkolap. V roce 1988 jsme koupili Ladu 2107, který jsem říkal Mercedes východu. Mohu ale říct, že ta už nejela tak dobře, jako stará dobrá Lada 1500. 2107 stála 85.000 Kč a tatík dával 10.000 Kč na pivo, aby ji dostal.....

+2/−1
10.11.2016 15:21

V26l44a74s27t41i14m98i42l 76Š81t41e48c89h37e68r 4421846580104

Co vím,tak Ladovky měli a do Jugoslávie jezdili jen kovaní soudruzi.Asi bych se tím nechlubil.Rv

+1/−2
10.11.2016 21:58

J84i96ř70í 22H34a24v53á82č20e44k 1443500623

Takže to vezmu obráceně, jestliže stála škodovka na počet platů stejně jako porsche v německu, byli tu lidé tedy hodně bohatí:-)

0/0
10.11.2016 15:20

R53o30s11t74i31s16l71a56v 40C83a79h58a 8855421120952

no jede to? Jede! Tak asi jo ;-)

0/0
10.11.2016 15:26
Foto

J23i92ř64í 71D28v52o72ř29á73k 5625929260598

Má to motor vzadu , má .

+2/0
10.11.2016 19:49

T25o32m42á47š 89M84a45c16e67j66k63a 6511382377657

Možná by nebylo špatné napsat kolik platů potřeboval na nějakou srovnatelnou popelnici v.r. '89 průměrně vydělávající Němec (západní) či Rakušák. pokud by si to teda koupil jako jediné auto do rodiny, či by to neměl jen na popojíždění ze statku do města na nákup.

0/0
10.11.2016 15:14

M86a41r75e38k 21F80l24e30k51a85č 1906355774378

Ono je krásné srovnání mezi tehdejším platem a cenou vozu. Dobré je taky připomenou kolik se dalo z toho platu ušetřit tehdy a kolik se dá ušetřit z platu nyní

+1/0
10.11.2016 15:12

R55o56s52t78i40s80l67a57v 25C47a52h26a 8595161340962

No vzhldem k tomu, ze se tehdy spousta veci koupit nedala, tak se dalo asi usetrit vic, ale o to horsi pak bylo, kdyz konecne neco prislo, ledncika, pracka, kolo, mrazak..... V relaci k platum to stalo nekolikanasobek toho, co dnes....

No mycky u nas nebyly i kdyz na zapade byly v te dobe uz bezne.

+5/0
10.11.2016 15:18

M17a75r24e45k 62F86l31e27k86a48č 1446175214958

Tak to je druhá stránka věci, že nic nebylo,ale na uplatky muselo být vždycky

0/0
10.11.2016 15:21

R14o93s20t38i40s21l17a98v 58C96a83h29a 8825591890672

dodnes si pamatuju takove absurdity jako poradnik na predplatne ABC na nasi poste......8-o

Vemte si, ze predplatne zajistuje vydavateli pravidelny odbyt. Cena neni urcena nabidkou a poptavkou, takze neni nutne drzet nizky naklad kvuli luxusnosti. Co by za to dneska nekteri vydavatele dali.....

+1/0
10.11.2016 15:24

M63a63r23e26k 87F83l58e62k91a91č 1686305614528

Muj tatík byl učitel v autoškola, takže každej prošel jeho rukama, A během jízd byla nuda, od lidí se dozvěděl kdo co zrovna je, kde co bude a tak, no a během těch jízd si to všechno polítal, dodneška vidím jak přivezl dva pytle hajzlpapíru a já to nesl po tmě do sklepa ;-D

+1/0
10.11.2016 15:28
Foto

J42i32ř49í 14D51v47o32ř49á77k 5935849100768

Předplatné ABC ? To bylo něco , jako yeti . Všichni o tom mluvili , ale skoro nikdo to neviděl .

+1/0
10.11.2016 19:53

R65o48s77t67i48s67l95a79v 79C53a96h78a 8255201610742

Muj kamos jo. Ale jeho mati delala na poste :)

0/0
10.11.2016 20:15
Foto

J48i29ř47í 77D96v53o51ř95á42k 5545489300418

Ani to vždy nestačilo .

0/0
10.11.2016 20:19

M23a45r32e12k 82M80a96l52ý 1232118811930

Jeden ročník jsem ABC měl, na každé číslo jsem se těšil a lepil jsem si z něho ty vystřihovánky, super. A by byly trvanlivější, nakonec se stříkaly lakem na vlasy. Nejlépe Lybar... ono vlastně ani jiný nebyl :-)

Ale popravdě, nepamatuji jak jsem se k tomu dostal.

0/0
10.11.2016 21:15

A55n61t51o94n16í72n 31Š22v87i13h54n65o62s 8978677931352

ABC jsem si kupoval volně v trafice v 70 letech.

0/0
11.11.2016 19:41

J70i15ř22í 57Č58e48r39m61á55k 5220365798767

Vzpomínám si, jak jsme někdy ve druhé polovině 80.let kupovali první barevnou televizi. Táta dostal echo, že v Kotvě jim přijdou. V mrazu jsme tam pak na střídačku stepovali v dlouhé frontě celou noc, abychom si ráno, jako jedni ze šťastných mohli za 15 000 Kčs koupit "vysněnou barvu" v podobě Color Orava 425.

I tady je to srovnání cena/plat naprosto astronomické, když uvážím, že za 15 000 dnešních kaček se dá koupit televize, která je oproti tamté jako z jiné planety. Nebo z druhé strany, zkuste si představit, že dnes budete celou noc stát v mrazu frontu proto, abyste ráno mohli vypláznout 120 litrů za telku se skleněnou obrazovkou o úhlopříčce 55 cm. :-)

+1/0
10.11.2016 15:45

R94o15s46t95i13s97l89a54v 46C48a74h97a 8295351420762

Tata ji jel koupit na Slovensko (jsem z Vysociny). Tam s timhle problemy nemeli......

Ale zase si predstavte, ze vezete neco tak drahyho na zahradce auta..... Nevim, co by delal, kdyby zaclo prset.....

0/0
10.11.2016 15:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.