- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Devět průměrných platů? Počítal to vůbec ten redaktor? To je 27 000 Kč. Tady je údaj z Č.S.Ú. Průměrná mzda v ČR je 22 533 Kč. Muži dosáhli 24 570 Kč, ženy 20 165 Kč.
V podstate souhlasim s clankem co do mensiho vyberu druhu vozidel, vyssi ceny v pomeru ke mzdam i co do technologicke zaostalosti, ac si nemyslim, ze Skoda 120 a Favorit byly na tom az tak spatne, ale to, s cim nesouhlasim, je zpusob srovnavani v pomeru k hrube mzde a nazyvani to srovnavani dostupnosti, jak chapu, vseobecne. 1. Kdyz tak dostupnosti pouze pro zamestnane, protoze dnes na rozdil od minula je zastup nezamestnanych a rekl bych, ze i vetsi podil duchodcu,
2. ac u tech zamestnanych samotnych to podle me take neni uplne pravdive, protoze je mnohem vyssi rozpeti platu, takze to podle me mohlo mit vliv na to, jaka cast zamestnancu ma platy pod prumernou mzdou, a take ceny bydleni se co vim zvedly vic nez inflace, takze driv lidem z platu mela zustat vetsi cast penez nez dnes.
3. Byla i jina auta nez pomalu nejdrazsi Favorit, takze cenu srovnat u nejlevnejsich a ne cenu draheho Favoritu s nejlevnejsim autem dnes.
Zrovna u aut, hlavne kvuli ojetinam, mi neprijde, ze by bylo tak zle, aby se musely pouzivat tyto figle, ale nakonec bychom jeste mohli prijit na to, ze nejlevnejsi auto bylo driv k platu na tom stejne, ne li levnejsi nez dnes (ac kvalitativne logicky hodne pozadu) a to by asi nebyla moc pozitivni zprava.
Naši si pořídili trabanta, nového a přitom byli spíše špatně placeni, matka jen základní vzdělání, pracovala ve Svitu, táta vyučen - zámečník. A trabant vydržel jen 13 let, to je také rozdíl oproti dnešním autům, která po 13 letech vypadají pořád jako nová a nájezd 300 tisíc km nic neznamená. Kdežto u trabantů byla zaručována životnost 80 tisíc km a škodovky o tom nebyly o moc lépe, po 100 tisících už vykazovaly velké opotřebení motoru.
Moje zkušenost - v roce 1967 se na mého otce dostala řada a šel si pro Š1000 MB. Zaplatil 47.500 Kčs a před Mototechnou ho postupně oslovili 3 zájemci. Nabízeli 55.000, 58.000 a poslední přihodil na 62.000 korun. Otec samozřejmě neprodal. Dále mám zkušenost, že v někdy kolem 1985 jsme si na výzbu AZNP v novinách objednali š120, Mohli jsme si vybrat barvu, výbavu, doplňky (třeba vyhřívané zadní okno a černou vinyl střechu) a 4 světla vepředu. Od objednání do naší cesty do M. Boleslavi uběhlo 35 dnů. Což je dnes nepředstavitelně krátká doba. Takže to šlo i tehdy.
Gumičky do stěračů , akumulátory , palivové hadičky , prasátka , klínové řemeny , pneumatiky , rozdělovače , .....
V 86tém jsem koupil jetou ladu1300s , po roce jsem ji prodal za stejnej peníz - to je dneska scifi .
jeden z důvodů je ten, že většina věcí je dnes brána jako spotřební, tomu odpovídá i hodnota
Naši si řekli v uterý že by teda nějaké to auto mohli koupit, V sobotu jsme se už vozili v krásné škodě 105L s posilovačem brzd.
Jeden známej doktor, co si ji objednal, se dostal nějak k západnímu modelu a tento nám přenechal, takže jsme si auto vyzvedli ve Zlíně přímo na prodejně:)
A ten západní model se lišil v čem?
Srovnání s US autem z roku 82:
+ posilovač brzd a volantu samozřejmost
+ vstřikování, jeden vstřikovač na válec (srovnej s karburátorem)
+ klimatizace samozřejmost
+ deformační zóna až po motor
+ autorádio
+ okna v elektrice
+ kožené sedáky
+ pravé zrcátko
+ cyklovač stěračů
se Škodou 120:
- cyklovač stěračů pouze za příplatek v luxusní verzi nebo DoDo
- zpětné zrcátko pouze levé, ale chromované
- rozpálená černá koženka
- za příplatek ruční stahování zadních oken
- autorádio možno DoDo
- deformační zóna až po motor (tedy vč. kabiny)
- nematizaci klimáme
- karburátor bez volnoběžky, warťas ji měl...
- přehřívající se přední kotouče, posilovač brzd - žhavá novinka
Jo, naše krásná Lada 1500, která dala na zadek všem tehdy u nás dostupným autům a se kterou jsme tahali obytný přívěs na dovolené do Jugoslávie - cesty tehdy trvala 3 dny přes Maďarsko. To byla kára snů a těžkej kočkolap. V roce 1988 jsme koupili Ladu 2107, který jsem říkal Mercedes východu. Mohu ale říct, že ta už nejela tak dobře, jako stará dobrá Lada 1500. 2107 stála 85.000 Kč a tatík dával 10.000 Kč na pivo, aby ji dostal.....
Co vím,tak Ladovky měli a do Jugoslávie jezdili jen kovaní soudruzi.Asi bych se tím nechlubil.
Takže to vezmu obráceně, jestliže stála škodovka na počet platů stejně jako porsche v německu, byli tu lidé tedy hodně bohatí
Možná by nebylo špatné napsat kolik platů potřeboval na nějakou srovnatelnou popelnici v.r. '89 průměrně vydělávající Němec (západní) či Rakušák. pokud by si to teda koupil jako jediné auto do rodiny, či by to neměl jen na popojíždění ze statku do města na nákup.