Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Češi mají špatný zrak a nevědí o tom, 130 tisíc jich nevidí červenou

Na padesát tisíc řidičů středního věku v Česku trpí oční vadou, která je nebezpečná pro řízení auta. Druhé oči potřebuje šest milionů Čechů. O drobnější oční vadě lidé však často ani netuší. Během podzimu a zimy, kdy je horší viditelnost, ale představují velké nebezpečí. Riziko nehody je totiž v zimě patnáctkrát větší.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L76a19d34i90s28l43a61v 35K85a82l24o90u43s 7435496631520

Někdy stačí si vyčistit brýle,umýt okna,mít kapalinu v ostřikovačích,mít v pořádku stěrače a hned 0.5 milionu řidičů bude lépe vidět. Když do toho budou dávat přednost z prava,nelepit se na kufr(to budou ti krátkozrací),než vjedou na hlavní,zastaví,podívají se jestli něco nejede a budou-li se dívat do zpětného zrcátka,a silnice nebudou olepeny hromadami značek ve 4 vrstvách nad sebou,tak ANO,bude líp.

+9/0
20.11.2016 11:36

V83l34a37d55i68s75l39a75v 94B26u24r65y37š27e97k 1389802187974

co stačí a nestačí je jedna věc, ale na faktu, že dobře vidět je základ pro bezpečnou a beznehodovou jízdu, čistění a mytí čehokoli stejně tak jako nelepení na cokoli na tom nemůžou nic změnit, znám lidi, kteří jezdí a nevidí, když jsem se jednoho ptal, jak to dělá, řekl mě, že to řeší tak, že jezdí pomalu, už se za něj ale nikdo nelepí, zabil se při jedné ze svých pomalých jízd

0/0
21.11.2016 11:06

L10a26d41i83s45l31a38v 63K85a29l74o98u30s 7975466141320

Někdy stačí si vyčistit brýle,umýt okna,mít kapalinu v ostřikovačích,mít v pořádku stěrače a hned 0.5 milionu řidičů bude lépe vidět. Když do toho budou dávat přednost z prava,nelepit se na kufr(to budou ti krátkozrací),než vjedou na hlavní,zastaví,podívají se jestli něco nejede a budou-li

0/0
20.11.2016 11:32

P38a83v17e43l 94S24o33b26o47t68k58a 5640254

Nesmysl.

Barvoslepí přeci nedostanou řidičák, na to doktor přijde ;-D

+1/−1
20.11.2016 2:28

J61a61n 35Z50a63p35l51e49t91a34l 4406222525564

Nesmysl. Dostanou, patřím mezi ně...akorát jsem musel absolvovat extra vyšetření u očního se závěrem ve smyslu "základní barevné signály rozeznává".

+2/0
20.11.2016 16:49

M29i27c92h66a89l 23K74r10e96j10č64a 5148116186663

Ten princip dotlaceni k vysetreni a nasledne kontroly dobre vysvetluje vtip:

"Tak pane doktore, co s tim okem je?"

"To nic neni dedo, proste stari se uz hlasi"

"Ano? A ja mam to druhe oko nejake mladsi?"

+2/0
20.11.2016 1:12

J97i61ř78í 98K69o66c22u73r78e43k 6215614815458

Ti, co nemohou zaostřit na palubní desku to mají fakt blbé. Myslím cyklisty - ti totiž žádnou palubní desku nemají. Jak poznají, že nepřekračují rychlost 20 km/h v obytné zóně?

A to oddůvodnění, že 1/4 je nebezpečná, protože 3/4 dioptrie udělá tolik a tolik, -2 dokonce tolik, to je velmi hodnotné. Ale nějak jsme se nedověděli nebezpečnost té 1/4 dioptrie.

+2/0
19.11.2016 23:52

M58i76r31o51s67l13a98v 53S11l68á50m50a 1611633345855

Proto mám cyklokompjůtr s tak velkými číslicemi, že rychlost z něj zjistím ...

0/0
20.11.2016 11:16

L58u34d43v82í93k 72G60a23j81d88o17š52í23k 2335773614922

Přesně tak. 3/4 dioptrie je už tak významná oční vada, že o ní dotyčný samozřejmě moc dobře ví, protože bez brýlí prakticky nevidí.

0/0
21.11.2016 10:16

K63a48r33e42l 62Z43a14c67e53k 7591209571297

8-o

0/0
21.11.2016 20:47

T14o57m49á92š 84M86a28r98t51í85n25e18k 1695772955554

Tak to já občas vidím za volantem i rudě - třeba když mi do cesty vjede jeden z těch pitomců, co na červenou nezastavují. A osobně se nedomnívám, že by to bylo barvoslepostí.

+3/0
19.11.2016 22:47

J40a77n 89H88r56u97z25a 8104528959907

130 tis, nevidí červenou a dva miliony zelenou. Zejména sváteční šoféři.;-D

+3/−1
19.11.2016 19:46

J38a25r49o23s50l64a62v 84K58o13m30o48ň 1900434924211

jenže projet červenou na křižovatce je větší problém, než nejet na zelenou ;-D

+2/0
20.11.2016 8:43

M61i18c34h92a64l 17T21o23m80á29n68e71k 9167429486

jak kde a kdy hodne semaforu je proste kvuli prechodu a v 90% casu na nich navic nikdo neni, ja to sice dodrzuji ale nejak nechapu jakou tyhle semafory plni funkci , podle me by meli byt primarne vypnute a aktivovat se jen na tlacitko chodcem, nebo porad zelena pro auta a to same s aktivaci a ne co minutu cervena nekdy i casteji , to same ty radoby zpomalovaci semaforu jinde zase semofaory nezohlednujici dopravu, kde cekate na liduprazdne krizovatce jen protoze nejsou schopni tam dat senzory ci podobne veci, myslim tim hlavne jizdu v noci, to je nekdy peklo

+1/0
20.11.2016 19:35

M49a87r95e88k 83G12a72j73d52a 4163924476512

Ta oprarace očí se vyplatí říká pan primář .... takže reklama

Ale za ty peníze to stojí.

+5/0
19.11.2016 17:52

P19a39v97e55l 63S86o63b91o28t13k35a 5310134

jj, po operaci už vidíte vše jen červené ;-D

+1/0
20.11.2016 2:29

J36o41s31e95f 89U78l25m64a79n 8590940548195

To já v tom mám jasno...jakmile svíti na semaforu horní světlo, tak vím, že je to červená. Když svítí dole, tak vím, že můžu jet.

+3/0
19.11.2016 16:50

M19i87r43o80s85l71a69v 69S13l50á31m23a 1181283775555

"A až 90 procent řidičů vyššího věku není schopno zaostřit na palubní desku bez brýlí" - a rada odborníkova zní jak?8-o Má snad být lepší nasadit si brýle na čtení a nevidět tedy na cestu?:-/ Nebo budou povinné bifokální/multifokální brýle?

+2/0
19.11.2016 16:47

M31i84r69o66s80l74a41v 52B56u26d24a 9312862397782

Proč je tenhle článek v rubrice "auto" to opravdu nechápu8-o Každý rok stejný, víceméně recyklovaný článek na toto téma. Také je mi divné, že by někdo, kdo by měl mít 3/4 dioptrie viděl chodce s rozdílem 100 metrů. Jistě ho vidí také na 200 metrů (já ho tedy vidím i na mnohem větší vzdálenost), jen nevidí tu pihu na tváři,,,obrazně řečeno:-) Z hlediska řízení vozidla bezpředmětné, zato z hlediska lobby optiků výdělečné;-D

+3/−1
19.11.2016 16:46

I13v11a53n 76H74o57l47a27s 5637607438327

> Jistě ho vidí také na 200 metrů (já ho tedy vidím i na mnohem větší vzdálenost

A na jakou mnohem větší vzdálenost tedy V NOCI chodce vidíš?

+2/0
19.11.2016 16:53

M89i10r82o80s59l47a18v 58B74u34d86a 9382432567902

Jo v noci, sypu si popel na hlavu. No tak na 200 metrů jen tak tak.

+1/0
19.11.2016 16:58

J33o69s57e47f 81D73o71l27e22j64š 4517133962823

Hlavně že naše silnice jsou řáně označené, patníky všude, nalajnováno (hlavně krajnice a středové dělicí pruhy) je tak, abychom viděli i za snížené viditelnosti. Zkuste se projet v sousedním Německu v noci či za mlhy a rozdíl je vidět. Takže ten kdo špatně vidí nejsou řidiči. Nejdříve uveďte do řádného stavu vozovky a pak můžete kázat moudra.

+8/−1
19.11.2016 16:07

J66i16ř15í 46E52r50b52e73n 1443634836777

1) co to je "středový dělicí pruh"? Tenhle termín mi v autoškole asi zatajili. Znám "středový dělicí pás", ale to se používá jen na dálnici a kromě olajnování obvykle obsahuje i svodidla a zeleň.

2) až budeme do infrastruktury vkládat takové peníze jako Němci (a tolik let jako oni) a až investoři, projektanti i stavitelé začnou bezvýhradně dodržovat technické normy namísto jejich obcházení, pak bude nepochybně i na českých silnicích technické vybavení v mnohem lepším stavu. Liberecký kraj třeba při rekonstrukcích silnic trvá na komplexním řešení, od zemního tělesa (včetně propustků) až po poslední patník.

3) to, že máme mnohé silnice ve špatném stavu, nikoho neopravňuje se na ně vymlouvat, když on sám kašle na předpisy a sedá za volant v objektivně nevyhovujícím zdravotním stavu. Což krátkozrakost nepochybně je.

+1/−1
19.11.2016 21:57

J80i14ř77í 23K25o43c27u66r23e57k 6155234605588

1) common sense: Podélná čára plná/přerušovaná. Zajímavé, že na "patníky", "nalajnováno" "krajnice" jste zvládl.

Mimochodem, když budu požadovat splnění normových požadavků na vodorovné značení aleposň an silnici první třídy, tak si mám trhnout? Když bude chybět značka konec obce, tak je to taky vpořádku, nejsou peníze, plaťte daně a pokuty?

+2/0
20.11.2016 0:09

M28i81c70h26a17l 43K20o74z17d28e80r90k90a 4160475581

No, s tím lajnováním to není až tak jednoznačné...

Třeba Francouzi schválně na silnicích třetí třídy často ani nemalují krajnici a doprostřed namalují jen takovou tenoučkou čárkovanou nebo čerchovanou lajničku. Na perfektně nalajnované silnici si totiž řidič často ani neuvědomí jak špatně vidí. Když tam tu čáru nemá, tak mu jednoduše nezbývá než zpomalit na takovou rychlost, z níž dokáže zabrzdit na vzdálenosti, na jakou vidí.

0/0
22.11.2016 16:17

J34o92s63e13f 91N67á49d97b48ě18l84a 3405695196102

Včera jsem málem srazil srnku, byl to pořádný macek.. Ve tmě mi vběhla před auto. Stihl jsem to ubrzdit a vyhnout se jí jenom díky tomu, že v noci na té rozbité moravské okresce raději jezdím 70 km/h a ostatní mě automaticky předjíždějí superychlostmi, kde 90 km/h je nejspíš ta nejnižší...

+4/0
19.11.2016 14:10

Z91d85e92n32ě70k 13N27e55č49a67s 2151952582425

Tak to jsme na tom stejně.

+1/0
19.11.2016 13:53

J33i51n21d28ř63i32c22h 58Š56k65o60p41e72k 4765981570795

nesmysl, červenou nevidí mnohem větší procento řidičů, stačí se podívat, kolik lidí jezdí na červenou (přes přejezd, v křižovatce atd)

+34/0
19.11.2016 11:33

J15a96n 27C87h15l97u83b76n55a 9175460232450

Ještě bych přidal oblíbený sport projíždět červenou před přechodem pro chodce.

+5/0
19.11.2016 13:34

T86o70m90á64š 25Z65e73m21a15n 3865878424395

Už jste někdy opravdu viděl řidiče projet červenou?

Nemyslím projetí rudnoucí oranžové.. Já asi ještě ne, chození na červenou je poněkud častější..

+1/−4
19.11.2016 15:40

J36i70n38d40ř49i56c91h 86Š10k97o41p54e28k 4535361510185

ano, jízda na červenou se nechá vidět vcelku pravidelně

+6/0
19.11.2016 16:12

M24i75l45a20n 78V88i50k 1177615433823

Téměř v každém "vláčku", který projíždí na zelenou, to ti poslední už nějak nestihnou - nebo jsou ti "barvoslepí na červenou".

+1/0
20.11.2016 16:32

A67n98t20o38n54í74n 70S22e47b24e66r89a 7303588850729

Já i když vidím dobře, tak v noci nejezdím. Není to nic příjemného.

+10/−1
19.11.2016 10:42

O58n20d96ř22e46j 69F96r72a22n95c 4289571818

Já to naopak upřednostňuji. Ale mluvím teda o dlouhých cestách po dálnicích či širokých hlavních silnicích.

+2/0
19.11.2016 13:25

J87i32r87k23a 18H28o10n87c12ů 2984524811248

Já jezdím v noci rád. Je klid. Ovšem je jasné, že nejedu stejně rychle jako ve dne.

+4/0
19.11.2016 14:50

J13i92ř56í 84K24o61c92u26r90e96k 6645304465978

Mě se jezdí líp, je menší provoz, větší klid, líp se soustředím na sledování silnici před sebou. Asi to bude něco s příjmením ...

+1/0
20.11.2016 0:13

P12a47v26e57l 56J23o40n58á91š 5781755229395

Aha, tak proto jezdí tolik lidí na červenou....

+8/0
19.11.2016 10:19

M84i84r56o20s53l39a32v 66M13e25d 3364816

Ano, i já jsem prozřel - vždycky jsem si myslel, že lidé projíždějící křižovatku a nebo železniční přejezd na červenou jsou arogantní a vědomě riskující kusy hovězího a oni jsou přitom nemocní.;-)

+16/0
19.11.2016 11:35

P65a64v65e96l 34B32ř91e71z30i97n50a 2842503941685

Napadla mě úplně stejná myšlenka. Jen ta věková skupina je o dost širší, řekl bych, že "nemoc" projíždění červené jde napříč věkovými skupinami. Ignoranti jsou v každém věku stejní.

+4/0
19.11.2016 14:02

L83a53d11i76s19l12a32v 17K40a44l86o20u89s 7235416971310

Barvoslepí na červenou nejezdí.Kdysi byla nějaká reportáž. kde se tato problematika probírala. Výsledek:dávají si prý mnohem větší pozor, a vědí, že to dolní světlo je zelená a horní červená. Tak nevím, asi to bude něčím jiným, že by spěchali ?

0/0
21.11.2016 11:14

J89a75n 89P57a73v61e66l 8553832508186

Nejlepší kombinace je déšť+šero (tma)+chodec v tmavém oblečení+auto zaparkované 0,5 m před přechodem.

+29/0
19.11.2016 10:00

T86o44m70á68š 57Z69e48m22a12n 3475278784435

Pokud nejede nic v protisměru, tak to není tak hrozné..

0/0
19.11.2016 20:31

J56i34ř62í 47K22o11c57u88r98e28k 6945744155218

Ještě lepší je nestřízlivý chodec vedoucí neosvětlené kolo mezi sebou a příkopou na čerstvém asfaltě a k tomu blikání dálkovýma od protijedoucího.

Flash granát by nebyl? Děkuji těm, kterým to dojde a přepnou na obrysovky a zpátky.

+1/0
20.11.2016 0:17

Z19d90e43n31e34k 61N23a30j95m72a27n 1614303746

Popravdě také trpím částečnou barvoslepostí. Červenou a zelenou na semaforu poznám, ale když jsem byl na lékařské prohlídce, kde mi dávali ty kuličky s čísly, tak jsem nebyl schopen určit. A lasergame je pro mě noční můra, když týmy jsou rozděleny na červené a zelené

+2/0
19.11.2016 9:48

M28i95l83a72n 96V56i11t49o98u28l 2432814913298

Jak jste na tom z rozeznávání brev zjistíte, když si zadáte, otestujzrak.com

+3/0
19.11.2016 11:37

Z86d26e75n93e52k 58N39a30j68m26a91n 1274293366

Tento test jsem si dělal a věděl jsem 2/10. Když to moje lékařka zjistila, tak mi ukázala dětský barevný míček a musel jsem ji říkat barvy na míčku;-D Nicméně s červenou a zelenou v dopravě problémy nemám ani při zhoršených světelných podmínek

+1/0
19.11.2016 12:32

J37o88s30e59f 80N82á70d13b43ě32l76a 3575195686912

Hmmm, zkusil jsem to, mám prý zrak jako tygr..., bez chyby...,ale nepřipadám si tak, a hlavně při noční jízdě. Jaký zrak mají ti, co v tom chyby dělali... Teď se pomalu přestávám divit chování některých řidičů. Oni to prostě VIDÍ JINAK.

+2/0
19.11.2016 14:05

J24a86n 52M68e93r42t79a 3962320191708

Je otázkou, co ten test vlastně zjistí. I když člověk nepozná odstín, tak se barva může lišit v jasu. Každý monitor zobrazuje barvy trochu jinak, takže ten jas se může lišit, i když teoreticky by se lišit neměl. Nebo naopak monitor nedokáže vykreslit barvy dostatečně přesně. U LCD se to dá hodně ošulit natáčením monitoru, člověk dá skóre klidně o deset vyšší. Popravdě nevím, čím konkrétně je to způsobeno.

+3/0
19.11.2016 14:25

M44i96r36o67s79l78a37v 74B22u19d97a 9832112187582

Tak jsem si dal ten test. Jsem jestřáb a vidím červa z koruny stromu;-D Skóre 29R^

+2/0
19.11.2016 16:56

M83a81r52t26i94n 48K69o38v53á38ř 2491570349926

Díky za odkaz.

Tak na to ještě nejsem tak špatně - bez chyby.

+1/0
19.11.2016 17:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.