Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nafta leda do kamen? Oranžový mercedes před 40 roky rozpoutal revoluci

Před čtyřiceti roky zlomil prototyp Mercedes Benz C111 šestnáct rychlostních a vytrvalostních automobilových rekordů během jediné šedesátihodinové jízdy. Proč? Aby světu ukázal, že naftové motory nemusejí pohánět jen nákladní auta a nevýkonné osobní vozy pro šetřílky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J35i58ř77í 27D16v53o65ř66á14k 5445629340928

Jako auto té doby dobrý . Ale jezdit nyní polovina aut se stejným motorem , tak lidstvo už neexistuje .

0/−4
25.11.2016 19:23

P39e21t39r 81N84ě58m16e31č74e30k 1432434742613

W115 240d 3.0, jak je přesné označení jede moc pěkně. Jeden kousek mám ve sbírce V

0/0
25.11.2016 11:24

T42o32m65á86š 20T22a92t73í39č91e45k 5760492440238

Já ho měl. To byl úžasně pohodlný obývák na kolečkách! :-)V

0/0
25.11.2016 17:06

D32a82d83a44k 32P34e75t91r 7961220234868

Jedna ku čtyřiceti?

0/0
27.11.2016 7:21

J31i59n38d44ř83i41c91h 33K44u48c56h51a22ř 4986643808

Já myslím že diesel má před sebou minimálně 10 let, kdy se jeho prodeje budou pohybovat kolem 50%. Lidé stále kupijí větší auta (SUV) a tam je rozdíl ve spotřebě značný. Pokud navíc bude pokračovat tlak na snížení CO2, tak toho se těžko dosáhne při reálně spotřebě 10litrů benzínu na 100km. A nevěřím v to, že elektromobily během 10let budou na takové úrovni, aby spalovací motory výrazněji nahradily

+12/0
25.11.2016 9:11

J46i45ř18í 19S70c18h52w46a58c97h 8518374658406

víceméně v plném proudu je nahrazovaní nafty benzinovými hybridy, které podle současné metodiky a na běžných (tedy kratších) cetách dokáží normy na CO2 splňovat lépe než diesely

0/−1
25.11.2016 9:32

J67i74n96d35ř71i23c11h 57K61u44c57h21a78ř 4836353428

Laboratorní spotřeba ano. Ale reálná je u hybridu úplně stejná jako o nehybridních aut

+5/−2
25.11.2016 9:48

J32i33ř68í 93S54c60h13w13a25c23h 8178904858846

mýlíš se. U hybridu elektřina umožňuje optimalizaci provozu spalovacího motoru (v oblasti s vyšší účinností), takže například i Prius bez možnosti dobíjení ze zásuvky má i v praktickém provozu spotřebu na kterou se žádnej benzín jeho velikosti nedostane a více než zdatně konkuruje dieselům.

http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/439-Prius.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2014&constyear_e=2016&powerunit=2

+4/−2
25.11.2016 10:47

T89o63m66á13š 79L81u54d85v37í51k 1790887834722

Když pojedu konstantně 130 na dálnici tak hybrid bude mít spotřebu vyšší protože sebou tahá další stovky kg baterií a elektromotoru. A když na červenou nebudu brzdit 20 metrů před semaforem ale postupně podřazovat a zpomalovat taky bude mít hybrid vyšší spotřebu protože dobíjení baterií nikdy není tak efektivní aby vyvážilo jízdu při které se nespotřebuje nic. Hybrid má smysl jen u vozidel které musí neustále brzdit, zastavovat a zrychlovat např. městské autobusy. Porsche Panamera hybrid má spotřebu 2,5 litru. Všechny hybridy se momentálně dělají jen proto aby auta bez problémů prošla emisními testy.

+8/0
25.11.2016 11:16

J61i59ř38í 68S21c26h75w28a67c70h 8848164708926

sice máš pravdu, ale tebou popsané "scénáře", mají ke skutečnosti ještě mnohem dál než NEDC ;-)

+1/0
25.11.2016 11:20

J19i58ř16í 20S71c75h54w92a54c74h 8138534868456

a s tím podřazováním se pleteš, protože jízda "s nulovou spotřebou benzínu" je "dražší" jako zpomalovaní s rekuperací

0/0
25.11.2016 11:23

K94a27t24e64ř76i39n51a 65V83ý48b78o69r19n71á 6950949289

Osobně také pochybuji, že by na delších trasách nějaká rekuperace vyvážila vyšší hmotnost. Výhodou ovšem bude, že hybrid si vystačí s menším, tedy úspornějším motorem, protože výkonnové špičky může dotovat krátkodobě elektromotorem.

0/−1
25.11.2016 12:07

M72i20c60h75a78l 44Š68r27o17u28b67e15k 8624646673380

"A když na červenou nebudu brzdit 20 metrů před semaforem ale postupně podřazovat" ;-D;-D;-D

0/0
25.11.2016 15:41

M39i32c50h56a29l 39Š40r50o53u73b67e40k 8114666823960

Ano, pokud pojedete dlouho 130 na dálnici, pak může být spotřeba u hybridu o něco (málo) vyšší (mám zkušenost s Lexusem NX a Toyotou Yaris). Takže hybrid není vhodný pro cesťáky, co jezdí Praha -Brno a i tam je po velkou část roku iluzorní. Naopak všude jinde prostě hybrid vítězí a obzvláště ve městě dosti drtivě.

+2/0
25.11.2016 15:46

J58o56s40e42f 36Š69o26l81t54e47s 8684218830603

„Postupně zpomalovat a podřazovat před semaforem.“ No to je pěkná blbost! A co asi dělají hybridy? Ty jedou při zpomalování za nic a ještě při zpomalování (rozuměj brzdění) rekuperují! Navíc mají obvykle lepší aerodynamiku. A ano, na dálnici se to projeví, ale i tam už mají hybridy celkem solidní spotřebu, protože využívají motory s atkinsonovým cyklem, který těch 130 udrží s nízkou spotřebou a dynamiku dohání právě tím elektromotorem.

0/0
27.11.2016 0:45

M31i82c21h41a79l 48H54r48u97b43o78š 4190327142765

Nevysiel z toho ten Mercedes CW311, co si zahral vo filme Unos aut? R^

+1/0
25.11.2016 8:55

K38a25r50e45l 70N55o15v34o34t11n68ý 8166678119816

Ano, ten film a to auto nejde zapomenout.

Auto se i vyrábělo: https://en.wikipedia.org/wiki/Isdera_Imperator_108i

0/0
26.11.2016 13:49

B69l29a66h92o52m83í29r 69S85k43o51u19p58ý 8957620268471

"Ne že by ve Stuttgartu v té době už naftové motory do osobních aut nemontovali"

Příkladně zhnojená vazba podmětu s přísudkem..

Že by na tom byli novináři ještě hůř, než středoškoláci??

Viz: http://zpravy.idnes.cz/stredoskolaci-dopadli-v-cestine-i-matematice-hur-nez-zaci-6-trid-pv9-/domaci.aspx?c=A161124_211159_domaci_pas

;-D;-D;-D;-D;-D

+1/−2
25.11.2016 8:34

B21l15a26h31o28m75í22r 14S25k58o85u39p20ý 8427860468251

pardon, nějak jsem v té větě viděl i slovíčko "se"... omlouvám se...

+2/0
25.11.2016 8:36

P73a59v51e39l 61S92e19d54l64á11k 7295451560374

Příště zkuste být trochu více skoupý na slovo a více času věnovat čtení.

+2/0
25.11.2016 12:20

P71e83t31r 93D62o84h59n50a53l 6532879365349

Pozitivní je, že se dovedete omluvit :)

Jinak když už teda budeme češtinářsky rýpat, správný termín je "shoda" podmětu s přísudkem. Vazba fakt ne.

0/0
25.11.2016 19:26

V42l40a74d11i64s72l42a32v 12B73u18r59y21š16e76k 1639732927684

ať se píše o čemkoli, tak v diskuzi nikdy nechybí komunista a jazykovědec, tuhle jeden jazykovědec nemohl za žádnou cenu pochopit, že renault se v některých případech může napsat s malým r

+3/0
25.11.2016 8:42

P68e30t24r 54A88g47u33l60á65r 4327168970504

Majitelé neudržovaných nafťáků jsou důvodem, proč musím každý den zapínat vnitřní vetilační okruh. Stát nebo jet za vylágrovaným nafťákem je za trest. Měli by jim na potkání brát osvědčení o způsobilosti.

+10/−5
25.11.2016 8:26

V35l67a75d24i88s10l63a72v 23B15u68r19y23š44e50k 1779822867784

to je pravda, ale silniční vagabund dokáže zamořit vzduch jakýmkoli motorem, jde spíš o to, že si z nějakého důvodu silniční vagabundi oblíbili práně motory vznětové

0/−1
25.11.2016 8:31

V60l29a66d14i28s84l85a62v 40B21u75r98y95š75e66k 1339532407614

dnešní diesely dosáhly zřejmě svého technického vrcholu, stejně tak, jako kdysi parní lokomotiva, měl jsem motor 2,0 TDCi 110 kW od PSA, můžu říct, že fungoval naprosto perfektně, možná už tak dobrej motor mít nikdy nebudu, najel jsem s ním 100 tisíc kilometrů, spotřeba 6 litrů, prodal jsem ho, nerad jezdím do servisu a tak když mu končila záruka, šel, koupil jsem 1,4 turbo, přímovstřik, taky 112 kW, ale co se týká jízdních vlastností, tak nesahá naftě ani po kotníky, do kopce to netáhne i přesto, že jde o 250 kg lehčí auto, spotřeba na stejných trasách lehce pod 8 litrů, z hlediska uživatele je rozhodně lepší nafta, benzín je pro mě ale podstatně levnější záležitost, takže je to těžká volba, ne že bych si naftu nemohl dovolit, ale z principu nerad utrácím peníze, takže asi tak

0/−3
25.11.2016 8:25

J73i73ř38í 94S55c25h54w45a74c13h 8818814828456

tvrzení, že ten benzíňák do kopce netáhne, není obecně zcela pravdivé. Má poněkud jinou charakteristiku než diesel, takže netáhne stejně při stejných otáčkách, tedy je potřeba se přizpůsobit způsobem řazení. Tam kde nafta dává potřebný výkon již například při 2000 otáčkách je potřeba turbobenzín vytočit (podřazením) na 2600 a atmo-benzín třeba i na 3000 a pak dodají stejný výkon tedy potáhnou stejně.

+7/−1
25.11.2016 9:28

J37i46ř31í 67K63r57á39t13k46ý 3330602464

Ovšem za cenu výrazně vyšší spotřeby.

+5/0
25.11.2016 9:48

J15i72ř42í 56S20c96h47w30a22c14h 8318334218876

tak samozřejmě, to je dáno "principem" a účinností těchto "principů"....

spotřebu bych nenazval výrazně vyšší, je o něco vyšší,. Na druhou stranu má benzín nižší pořizovací a servisní náklady takže pokud někdo nenajede alespoň 30 tisíc ročně (a nejde o nějaké extra velké auto), tak se mu diesel moc nevyplatí.

+4/0
25.11.2016 10:59

J72o49s20e58f 58Š39o92l63t68e39s 8444658880823

Ovšem tady nastupuje problém toho, že nafta má v litru o docela značné množství více energie než benzín.

+1/0
27.11.2016 0:48

V32l70a36d15i44s18l19a81v 12B28u92r84y43š62e32k 1329252977564

ale to je mě jasný, fyziku znám dobře, mě je jasný, že při 4000 otáčkách bude turbobenzín táhnout do kopce dobrě, mluvím o komfortu, diesel při 2000 otáčkách nepoznal, že jede do kopce, benzín vypadá, že se mu nechce, jde o komfort, nepokládám za komfortní podřazovat do kopce, přidávat v kopci plyn, modlit se, ať to zabere, s dieslem a točivým momentem 400 N při 1800 otáčkách je jízda o něčem jiném

+4/−1
25.11.2016 11:11

J74i83ř88í 92S87c73h30w53a50c13h 8138214548176

tak pokud jsi začal o "komfortu", tak na druhou stranu je benzín o zcela jiném komfortu, co se týká chodu, zvuku (ticha), vibrací......oproti tomu se mi nějaká nutnost občas podřadit, jeví jako dost nepodstatná ;-)

+2/−2
25.11.2016 11:29

V64l96a50d77i25s87l13a78v 89B46u90r65y73š94e40k 1419452247464

tak vzhledm k tomu, že mám přímé srovnání, tak ti můžu říct, že co jsem měl ve fordu 2,0 TDCi, tak jel potichu, bez vibrací, možná za cenu dvouhmoty a motor běžel velmi kultivovaně za každé venkovní teploty, od nastartování běžel jako hodinky, nemůžu ale obecně mluvit za všechny diesly, co se týká benzínu, tak mě překvapila stará bolest benzínů se kterou si zřejmě ani nejmodernější technika vstřikování neporadila a to je nepříjemně nekultivovaný běh studeného motoru, škytání, cukání, tohle zřejmě nějak souvisí s nízkým točivým momentem při nízkých otáčkách, ale bohužel, ani nad 2000 ot to není lepší, spíš horší, vyjíždím ráno na jedničku asi 50 m do kopce, pak 50 a křižovatka, pak znovu, takže pořád jedna dvě tři a je to utrpení, diesel neměl nejmenší problém, jinak že jsou dnešní diesly hlučnější než benzín je mítus

+2/0
25.11.2016 11:55

J18i24ř97í 42S77c48h40w23a64c67h 8778974178476

škytání, cukání? Buď tam máš nějaký problém a reklamoval bych to. Nebo svým návykem na předchozí diesel ten nový benzín krutě podtáčíš, pokud se s ním snažíš jezdit za studena do kopce vytočeným pod 1500 otáček.

I moderní dýzl je hlučnější a méně kultivovaný než moderní benzín a to zejména za studena. Zatím jsem nenarazil na dýzl, který bych byl ochoten si "splést" s benzínem.

+2/−1
25.11.2016 12:14

V76l78a64d81i53s98l19a53v 95B92u52r11y31š10e35k 1239192667884

reklamace je ztráta času, podívají se na diagnostiku a vyhodí mě, jedu na jedničku 1800- 2000 otáček, kdy auto škytá za studena nejmíň, tak samozřejmě kdybych mohl normálně jet a nemusel v úzkých ulicích dvacítkou dávat přednost z prava a kličkovat mezi auty, tak by to asi bylo dobrý, myslím že tohle dělají benzíny obecně, směs je hodně bohatá, benzín se na studených stěnách válce sráží, řídící jednotka má problémy udržet motor v chodu, přídá paliva a zase ubere, měl jsem benzínů asi 12 nových a vždycky to bylo to stejné, dýzl funguje trochu jinak, tak pocit hluku je individuální, mě celkem dýzl uchu lahodil, krmil jsem ho Vervou a na dálnici nebylo nic slyšet, hodně asi záleží na ceně, nějakej dýzl v meganu nebo nedej bože dusteru může být skutečně hrůza, to souhlasím, že pak asi raději benzín

0/0
25.11.2016 15:55

V74í45ť92a 65K63r71u38t84i74š 1470204215477

Doporučuji používat VIF, auto pak líp startuje a chod je i při studeném motoru mnohem klidnější a vyrovnanější. Teď už mám doma sice taky přímovstřiky, které jsou tichoučké, takže v tomto parametru prakticky nic slyšitelně nepoznám, ale u minulé generace motorů byl rozdíl jednoznačně rozeznatelný a už první ranní start po natankování mne upozornil, že jsem tam aditivum zapomněl nalít.

+1/0
25.11.2016 16:59

A82n28t95o25n74í59n 91S24v36o64b27o14d89a 3764273409872

máme několik moderních benzínových koncernových aut a žádné neškytá, žena drtí automat běžně pod 1500 otáček (nemá turbo, obsah 1400 ccm), jede plynule, krásně hladce i za studena ( parkuje ale v podzemkách)

0/0
25.11.2016 17:52

V51l58a21d19i42s11l83a22v 10B19u24r24y44š15e85k 1819142277134

se studeným motorem pojedete do kopce na jedničku a auto pojede pořád stejně, tomu prostě nevěřím, diesel jo, ale benzím bude zrychlovat, zpomalovat, někdy se bude zdát že zastaví, pak se musí vyšlápnou spojka, je tu ještě jedna možnost, že to žena nepozná a nebo se rozjede a zrychluje, to já bohužel nemůžu

0/0
26.11.2016 8:11

A14n19t47o59n74í73n 47S79v74o60b73o94d21a 3534853959602

Vyjíždí z druhého podzemního patra a mezi patry spirála jako na parkovišti Ruzyň, tedy pomalu a točit, čtečka čipu je v stoupání, kde se čeká na otevření vrat, bez problému

0/0
26.11.2016 9:54

V10l38a50d26i22s12l73a49v 76B10u91r59y41š32e85k 1589242367774

divný, studený benzíňáky většinou nedokáží udržet stejnou rychlost při nižší rychlosti, škrtící klapka přívodu vzduch se snaží najít nejvhodnější polohu, bohatost směsi kolísá, řídící jednotka musí chránit katalyzátor, a tohle všechno je doprovázeno nepříjemnou změnou točivého momentu, kterou nemůže řidič ovlivnit, tohle musí probíhat u každého benzíňáku, tak asi se to inženýrům povedlo, já teda takový štěstí nemám, ale není to nic s čím by se nadalo žít

0/0
26.11.2016 17:59
Foto

J13i97ř45í 44D94v30o18ř60á36k 5235139690578

Škytání , cukání ??????? Omezit zbytkový alkohol . Nebudeš škytat , nebudeš sebou cukat .

+1/0
25.11.2016 19:20
Foto

M18i34r80o74s76l85a90v 16S72t19e97i72n54e30r 6438384863465

W123 jsem měl dva, 200D a 240D. 200D byl opravdu slabý (55 HP) a rezavěl už na prospektu. Po 3 letech jsem převzal 240D, to byl už pětiválec a ten už držel tempo s tehdejšími vozy na benzin. Ten už nerezavěl.

Následující W124 250D a 250DT už byly prvním typem E-třídy, velmi prostorný byl ten kombík a hlavně, za 10 roků mu zrezavěl jenom zadní hrnec výfuku, jinak odolával i soli.

Můj první turbo byl W210 E270CDIT, ten s 170 koňmi většině benziňáků snadno ukázal svoji záď. To bylo první opravdu komfortní auto na dlouhé cesty.

Bohužel však, ekologové prosadili nový lak bez rozpouštědel, výsledek byl, že ten model nadprůměrně korodoval. Po 13 letech se mi utrhla horní opěra předního péra, v Sušici na přejezdu to levé péro vyskočilo, museli jsme se nechat poprvé za 20 roků s Mercedesem nechat odtáhnout. Všechny diesly od Mercedesa táhly s 380 tisíci km na tachometru jako první den, na motorech nebo převodovkách nikdy nic nebylo.

2013 jsem přešel na Škodovku, zatím vše OK, nerezaví ale spotřebu má stejnou, jako ten velký E270CDI kombík. Mezi 5 a 6 litry.

Pohodlí, jako ve W210 dnes najdete už jenom v S-klasse, nová E-klasse je uvnitř zřetelně menší.

+3/0
25.11.2016 7:53

P96e27t18r 91N61ě64m93e55č94e13k 1512474362723

W123 240d rozhodně pětiválec nebyl. Pětiválec byl pouze 300d nebo potom ve W124 250D ;-)

0/0
25.11.2016 11:26
Foto

M40i44r50o16s51l21a81v 37S44t70e39i88n46e70r 6498104743325

W123 se vyráběl jako čtyřválec 200D, 220D, 240D nebo pětiválec 300D.

Můj 240D měl šílených 72 koní, ale obytný přívěs vytáhl na dvojku třeba i na Korenjsko Sedlo- o dva roky později se tam už s přívěsem nesmělo. Ale z Innsbrucku na Brenner starou silnicí jsme jezdili s přívěsem suverénně, tam se neplatilo. Také to později ale zakázali.

Tyhle motory žijí dodnes v Unimogu, to je zemědělská verze Mercedesa.

0/0
25.11.2016 13:21
Foto

T49o75m15á51š 48D25v72o25ř80á30k 3895873646356

Tak do kamen možná, ale určitě také do traktorů. ;-)

+3/−2
25.11.2016 7:03

J81a34k42u20b 78M36e85l75í64š68e82k 6476625722276

Naftová znouzecnost stále patří do kamen a i tam je to hnus.

+11/−7
25.11.2016 2:28

J32i15n94d37ř28i97c59h 67Š88k94o34p43e35k 4395601470555

když nafta do kamen, tak benzin do zapalovače a budeme chodit pěšky nebo jezdit na kole

+8/−1
25.11.2016 7:04

T15o14m16á22š 38L39u30d47v45í72k 1210467674112

Víte že elektřina se běžně vyrábí z mnoha ještě větších hnusů než je nafta?

+4/0
25.11.2016 11:22
Foto

M62i98r97o58s25l93a59v 46S37t32e66i52n25e53r 6928604453135

V naftě není ani tetraetyl olova, ani rozpustidla jako benzol, xylol, aceton, které musí zvyšovat oktanové číslo. Spálená nafta vyfukuje jenom uhlík s trochou síry, která je ovšem i v benzinu.

Studené motory v Praze v zimě ty rozpustidla špatně spalují, lidi to musí dýchat. Diesel má už dost dlouho filtr na jemný prach, je mnohem méně nebezpečný, než benzin s jeho příměsemi.

+2/0
25.11.2016 13:28

J31i37ř41í 57J65u15r92s75a 4734886815344

Pane Steiner já Vás mám rád a Vaše příspěvky často plusuju, ale teď pravdu nemáte. Kdy jste to psal? Dnes v benzínu tetraetylolovo už nenajdete, benzol, xylol a aceton se z celé té benzinové směsi spalují vlastně nejlépe. Spálená nafta vyfukuje uhlík v tak škodlivé formě malých částeček, že jej běžné filtry nezachytí. Ne, diesel není mnohem méně nebezpečný. To jenom dosavadní normy obsah některých zplodin nesledovaly.

0/−1
25.11.2016 17:45
Foto

M48i31r30o92s71l43a37v 80S45t52e94i68n76e83r 6548844243755

Já nikdy ty emise neměřil, umím měřit jenom radioaktivitu. Ale mám nos a vím, jak smrdí xylol nebo benzol. Když jdete ráno po ulici, cítíte ten smrad, zda smrdí i ty zplodiny hoření, nevím.

Tetraetyl byl zakázán už v šedesátých letech, také se už žádné olovo v ovoci ze stromů vedle silnice nenajde. Kadmium, které se však najde, pochází z pneumatik, je to velká část toho velmi jemného prachu na komunikacích. Pneumatiky mají ovšem všechna vozidla.

Pokud čtete mé příspěvky, najdete tam i moje názory na logistiku. Nejméně škodí doprava po kolejích, tam ještě počítačová optimalizace nepronikla. Snad k tomu v dohledné době dojde, ulehčilo by to život v obcích, kudy se dopravuje opravdu všechno i přes náměstí.

0/0
26.11.2016 11:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.