Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lidé nechápou autonomní auta. Podpora od „ajťáků“ tomu nepomůže

Jako každá nová technologie mají samořiditelná auta své příznivce a odpůrce. Příznivci se rekrutují hlavně z řad nové generace, která vyrůstá na chytrých telefonech. To, že jsou auta čím dál více IT záležitostí, tomu ještě pomáhá. Jenže tahle slepá podpora pramení i v určité nepochopení a to na více frontách.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J32a82r82o35m83i68r 91H43o39b25l53i27k 1375517735

V dohledné budoucnosti bude potřeba v autě řidič. Když ne na řízení, tak na dohled nad fungováním vozu a právní odpovědnost za případně způsobené škody. Bezšoférovské (a ještě k tomu komerční) fungování může fungovat jen v zabezpečených jízdních koridorech s maxmálním vyloučením náhodných jevů (zvěř, děti, cyklisti, neautonomní auta,...). Použitelné zkušenosti k tomu jsou - letecká i kolejová doprava, omezeně i námořní provoz - tam všude je už roky běžné, že standardní provoz běží autonomně, ale pod dohledem, protože neočekávané nelze naprogramovat.

0/0
1.12.2016 9:12

P23e80t62r 59Š36t10ě53p 2143233810706

Ja jako "ajtak" jsem naopak proti tomu, aby jakykoliv software ridil moje auto, dum nebo zivot - protoze z praxe moc dobre vim, jak mizerne je vetsina SW napsana a jak vyrobci flinkaji podporu a aktualizace svych produktu.

0/0
1.12.2016 9:06

D16a68v30i24d 51M37a11l11i37n87a 1520463510553

Funkci "autonomního letadla" vyzkoušeli už Francouzi na Caravelle v 60 letech. Letadlo dokázalo "samo" odstartovat, uletět trať a zcela zvládlo přistání, bez zásahu pilota. Proč tedy jsou stále v kokpitu letadla piloti? Samozřejmě se jedná o zodpovědnost! Programátoři jsou schopni naprogramovat vozidlo na standartní postupy. Ale jak jsou tyto stroje naprogramovány pro případy krizových situací? To jako napíší posádce "Sorry error - restart"? Jako příklad odpovědnosti bych použil dítě. Je to nevyzpytatelný tvor, který Vám může ve městě kdykoli vběhnout pod kola a potom třeba ani brždění nepomůže a člověk, který nechce způsobit neštěstí to vozidlo raději někam strhne i za cenu třeba nárazu do pevné překážky s rizikem vlastního ohrožení. Jak bude naorogramovaný stroj? Koho ohrozí? Dítě, nebo posádku? A kdo za taková rizika přebere odpovědnost? To už ukazují ty nehody autonomních vozidel dnes. Všichni ti IT experti od nich dávají ruce pryč a nikdo za nic nemůže. Takže Sorry - error.

0/0
1.12.2016 2:58

M51i37c46h75a35l 32H30a98v12l79e51n18a 5729812702187

Jsem trochu z oboru, tak pridam par postrehu:

1) ta technologie je bliz, nez si vetsina lidi mysli, realne za 5-10 let bude dostupna na vetsinu aut (to neznamena, ze bude s oblibou prijimana)

2) alespon v prvnich verzich bude auto spolehat na velmi podrobne mapy, ktere budou prakticky denne aktualizovany, proto jizda za spatnych podminek (dest, mlha, ...) bude vlastne bezpecnejsi (kamery nejsou hlavnim zdrojem informace pro rizeni, krome mapy tam budou i dalsi senzory)

3) asi nejpodstatnejsi vyhodou tech aut (ze socialniho/ekonomickeho hlediska) bude to, ze budou umet jezdit i prazdna, t.j. odjedou si zaparkovat domu, pripadne vyzvednout nekoho dalsiho z rodiny - celkove bude stacit mene aut a nebude potreba parkovat v centrech mest

4) hlavni soucasnou nevyhodou je prilisna konzervativnost (ohleduplnost) algoritmu: pri agresivnejsim stylu jizdy ostatnich prakticky bez sance zapojit se do provozu, stejna cesta trva dele nez lidskemu ridici a podobne, ale i na tom uz se intenzivne pracuje

+1/0
30.11.2016 23:16

M41i55l34a81n 40N14ě90m92e72c 1965750106146

Ze kterého oboru? Z automotive, nebo z IT? Hádám, že z toho druhého.

0/0
30.11.2016 23:40

M97i86l58a41n 59N33ě30m12e95c 1495980106976

Já stejně moc nevěřím tomu, že je to v dohledné době reálné. A že jsou z takové vize nadšení zrovna ajťáci, ve mně tenhle dojem jen posiluje.

V první řadě bych řekl, že se s tím začíná ze špatného konce. Jestli je to taková brnkačka, proč už třeba nejsou dávno automatizovaná veškerá kolejová vozidla? U těch je to přece řádově jednodušší problém - trasa je předem daná, přesná trajektorie vymezená kolejemi, zbývá jen hlídat rychlost a nenadálé překážky v jízdní dráze a nastavení výhybek.

Dovedu si představit podobný vývoj, jaký už dlouho probíhá u letadel. Dokud jde všechno podle plánu a technika šlape, jak má, je autopilot mnohem přesnější než člověk. Jenže nedokáže řešit nestandardní situace, takže stejně potřebuje velice kvalifikovaný a soustředěný dohled.

Podobně asi zvládne robotické auto skvěle jízdu po dálnici nebo popojíždění v kolonách a po městě. I tak je ale představa "řidiče", který si cestou nerušeně čte, dost naivní.

A navíc, co třeba cena a spolehlivost takových vehiklů? Už teď dokáže celé auto vyřadit z provozu jedna nespokojená krabička, která hlídá některou dílčí funkci. Až to bude mít vlastní mozek napojený na x elektronických senzorů, nelze očekávat nic menšího než pravé peklo.

0/0
30.11.2016 21:54

V36i74l89é68m 95P95ř20í44h24o54d69a 2514509523497

Já to vidím tak, že nejvyšší formou vývoje autonomních vozidel bude veřejná hromadná doprava.;-D

+1/0
30.11.2016 21:27

M87a43r75t97i10n 96V16a39j51s17a74r 5559943286726

Zkušenosti Googlu z provozu jeho testovacích aut jsou takové, že řidiči jsou při prvních jízdách velmi ostražití a autu nedůvěřují. Jakmile ale uvidí, že auto uspokojivě zvládlo pár obtížných situací, karta se obrací a řidiči začínají autu bezmezně věřit. Zejména na základě téhle zkušenosti se proto Google snaží vytvořit technologii, která bude stoprocentně autonomní od samého začátku.

Tesla není autonomní auto, má jen velmi sofistikovaný asistenční systém. A ten první mrtvý řidič doplatil přesně na to rizikové chování, které Google, na rozdíl od Tesly, dokázal u řidičů rozpoznat.

+2/0
30.11.2016 20:57

J58i37r71k94a 89H45o32n31c55ů 2334604261648

A co my, kteří rádi řídíme? My, kteří se prostě jedou jen tak, bez cíle, projet, protože je to zábava?

+4/0
30.11.2016 20:39

J21a60k41u61b 27N89e59b88u74r52k14a 6795627250619

To je stejný jako se silniční cyklistikou. Tu by někdo taky nejraději zrušil, protože to nechápe :)

0/0
30.11.2016 20:48

M96i10l16a73n 22N92ě97m46e90c 1345870376376

Nadšení řidiči vymřou dřív, než se tohle zavede. Už teď je pro spoustu lidí důležitější, jestli se dá na palubní desce dobře šmatlat po pořádně velkém displeji, než jak to celé funguje a jezdí.

0/−1
30.11.2016 22:00

K12a23r79e19l 47B27l64á98h12a 1945926791659

Mám pocit, že až najezdíte dostatečný počet kilometrů, tak vás to přestane také bavit. Každý má tu vzdálenost nastavenou jinak ale každý jí má. No a pro ty, kterým to vydrží moc dlouho by mohly sloužit různé okruhy, na kterých by se dostatečně vyřádili ;-)

0/0
4.12.2016 12:26

J58a31k96u82b 95N46e84b39u31r45k32a 6885617960799

Buď je zavést plošně na vyhrazených komunikacích jako centrálně řízené řešení, nebo to nemá smysl. UI auta nikdy nebude dokonalá a bezchybná v interakci s náhodnými vlivy (chodci, cyklisti, ostatní auta, atd.)

+1/0
30.11.2016 20:36

K31a24r10e35l 59B85l79á59h34a 1235866661409

A vy jste schopen (jako řidič) reagovat na to, když vám někdo vběhne pod kola? Myslím si, že elektronika bude vždycky rychlejší než vy.

0/0
4.12.2016 12:28

V10i27t 19O37t36a62h76a11l 5685440359394

Automatická auta se první prosadí pro automatickou přepravu nákladu (náhrada kamioňáků) - a možná i přestanou prasit při předjíždění na D1. Následně ve formě služby- taxi a MHD.

nejsem tak docela přesvědčen, jestli je vůbec správná cesta autonomní vůz "vlastnit". Spíše se dle mého bude civilizace ubírat formou pronájmu autonomních taxíků bez řidiče. veškeré právní náležitosti bude levněji řešit firma pro celý vozový park a ne soukromá osoba.

Trend (v mnoha oborech) jednoznačně směřuje k užívání věcí jako služeb a ne k jejich vlastnictví.

+5/0
30.11.2016 17:11

J82a86r41o83s49l77a80v 15P23e35l74d41a

Uživatel požádal o vymazání
+4/0
30.11.2016 18:03

R21o69b55i42n 69Ž83i70ž85k20a 2918424806976

A) cílová skupina pronájmu nikdy nebudou lidi, co mají auto jako druhý obývák a potřebujou v něm mít stromeček. Budou to lidi, co potřebují třikrát za rok převézt ikeastolek a čtyřikrát zajet za rodinou do Ledečka. Auto by uživili, ale osobně se jim nevyplatí protože B)

B) Auta stráví většinu času svého života na parkovišti nebo v garáži. Pokud to nemáme vyloženě jako součást povolání, pak se těžko dostaneme nad průměr hodinu vozoprovozu denně. Sdílená auta umožní tohle číslo dost podstatně navýšit a tím snížit náklady na hodinu provozu a tedy i možnou cenu pro koncáka.

.

Myšlenka čištění je docela zajímavá. Asi bych to řešil kamerou, (ideálně takovou, která se zapne pokaždé když auto není obsazené) a možností při příjezdu vozidlo odmítnout nebo ještě lépe při odchodu říct, že vozidlo potřebuje údržbu.

+1/0
30.11.2016 18:32

J98a47n 37K68á50r20n17í97k 6535214877222

Jo, už vidím, jak si ráno půjčuju auto, vleču do něj dvě dětské sedačky, odjedu do školky, školy, práce, a auto vyprázdním, abych to odpoledne zas cpal do jiného auta. Nehledě na to, že skoro všichni pracujeme a vozíme ratolesti do školy zhruba ve stejnou dobu, takže by to byla po ránu asi bitka...

+2/0
30.11.2016 19:22

Ř34e29h40o70ř 76V66l52a91s89á90k 2754124531416

Ano, rodina s dětmi, která používá auto každodenně, opravdu nebude ta společenská skupina, která hromadně přejde na půjčování.

Ale to je zlomeček společnosti. Typický člověk taxikaří dvě děti tak deset až patnáct let svého života.

0/0
30.11.2016 19:46

R56o42b71i21n 42Ž75i33ž85k94a 2668924926876

Souhlasím, že špička bude narvaná (a tedy asi km dražší, jak bych chápal fungování těchhle služeb).

Na druhou stranu proč by dětská sedačka nemohla být součást výbavy těch vozítek?

A proč by koneckonců nemohl provozovatel s tímhle počítat a poslat po příslušných adresách školní svozové mikrobusy - v tomhle případě klidně vybavené dozorem.

Samozřejmě jako cokoliv to není pro každého, ale podle mě to spektrum je širší než by se mohlo zdát.

0/0
30.11.2016 21:49

K15a44r69e44l 12B12l50á78h91a 1935836651599

Jaké půjčování? Objednáte si na internetu přistavení auta na 7:00 před váš dům, včetně 2 dětských sedaček ...

0/0
4.12.2016 12:31

M84a48r36e87k 15M60a44l64ý 1252498141600

Pokud (vašimi slovy) potřebuji "třikrát za rok převézt ikeastolek a čtyřikrát zajet za rodinou do Ledečka", tak si od Ikea půjčím jejich náklaďáček za pár korun (určitě to bude levněji než sdílené auto) a čtyřikrát za rok to přežiju ve vlaku, případně taxi.

Pokud by byla poptávka po sdílených autech (dnes samozřejmě klasická auta, co se musí řídit), tak už tady někdo je a tuto službu poskytuje. Zachytil jsem nějaké náznaky, ale ve větším rozsahu se, myslím, toto zatím neuchytilo. Protože na klasické půjčení je tady pujčovna a ta sdílená auta byla cenově na km provozu dražší než vlastnictví nějakého normálního auta.

+1/0
30.11.2016 19:57

R32o81b76i64n 84Ž38i67ž35k86a 2598964156346

tak ta Ikea byl jen příklad :-)

.

Problém půjčovny: Je drahá, protože její auta také často jen stojí (buď v půjčovně, nebo když je máte půjčené a zrovna je nepoužíváte).

.

Problém půjčovny + sharingu: Auto nemáte před barákem, ale někde na druhém konci města. Půjčovna vám je ještě může přivézt, ale znamená to zaplatit cestu dvěma zaměstnancům.

.

A pokud jde o cenu na km, i dneska je půjčovna levnější - do určitého počtu kilometrů. Jde o to tohle číslo zvednout :-)

0/0
30.11.2016 21:44

M25a27r15e15k 67M37a21l75ý 1772608821800

A myslíte, že carsharing odstraní tyto problémy? Dostupnost auta ihned a kdy chci, cenu...?

Koukněte na car sharing tady:

https://www.car4way.cz/

Např. cena za 160 km cestu na rodinný výlet na 12 hodin (v rámci jednoho dne) vychází cena Rapidu 1474 KČ! Takové náklady na km nemám ani se svým Volvem S80 a to je jiná kategorie :-) Myslíte, že když přijdou nová autonomní auta, tak bude cena oproti vlastnictví příznivější? Nemyslím. Nebo... možná tak pro 5-10 procent lidí, kteří auto nepotřebují. Otázka je, jestli to bude zajímavé provozovat. Uvidíme...

+2/0
1.12.2016 9:28

K43a43r21e25l 32B30l16á11h18a 1245516521739

Všechno bude jenom otázkou ceny a tím poptávky. Pokud cena za sdílení auta bude ekonomicky výhodná, tak se toto řešení prosadí. V dnešní době si půjčit auto je ekonomicky nevýhodné.

0/0
4.12.2016 12:33

M67a77r66e60k 54M26a20l25ý 1212378981600

Přesně tak,uvidíme...

0/0
4.12.2016 14:48

Ř82e80h16o92ř 45V98l60a70s62á75k 2234254811236

Tak jasně že to bude postupné. A ti více srostlí se svým autem, kteří ho používají často, se ho nezbaví.

Ovšem naopak sváteční řidič z města s drahým parkováním, ten zlevnění a zpohodlnění půjčoven ocení a dá jim rád přednost.

0/0
30.11.2016 18:34

M91a28r48e72k 70M10a93l88ý 1552108211250

A co brání těm svátečním řidičům z města s drahým parkováním už dnes, aby se těch aut zbavili a namísto toho si vždy při potřebě auta půjčili auto z půjčovny? Těch už je dnes dost...

+1/0
30.11.2016 19:59

K93a79r76e87l 97B43l59á53h69a 1545916841359

Podle mne je to zatím 1) nepohodlné 2) drahé 3) nejisté (na poslední chvíli nemusíte sehnat vhodné auto

0/0
4.12.2016 12:35

M10a59r34e34k 93M17a65l66ý 1642698201130

Přesně tak. A už dnes existuje i car sharing a ten taky toto neřeší. Nevím jestli to v budoucnu bude lepší, car sharing bude zřejmě vždy o kompromisech, jako nouzovka a přepravní potřeby nesplní tak, jako vlastnictví auta. Ale nechám se překvapit.

0/0
4.12.2016 14:50

L95u42d29v82í93k 81G71a42j90d39o16š78í76k 2495233654572

To je vzdálená budoucnost, kdy budou auta bez autonomního řízení zakázána v provozu. Tomu bude muset předcházet nějakých 30 let, kdy auta bez autonomního řízení bude zakázáno vyrábět a prodávat.

Čili nemyslím, že se toho dožijete. :-)

0/0
30.11.2016 19:05

Ř88e97h20o82ř 16V15l40a82s85á59k 2664914411106

Ono to asi nebude nikdy. Tedy mimo dálnice. Když smí na silnici v zásadě nepředvídatelný kočár tažený koňmi, kteří se mohou kdykoliv splašit...

Dálnice, to je jiná.

0/0
30.11.2016 19:47

M96a15r54t17i14n 53H74o91r14á78k 9293779214

Já si myslím, že část populace by mohla v budoucnsoti skutečně auto používat jako službu.

Zda všichni, to se mi jeví ještě jako daleká budoucnost.

0/0
30.11.2016 22:16
Foto

J60a23k50u87b 12M35e83l78z20o53c21h 6645425315772

Ti, co hodně pracujou, to určitě oceněj, protože ušetřit třeba hodinu dvě denně, může pro ně znamenat víc času na rodinu, zábavu nebo třeba odpočinek. Navíc bude ještě dlouho trvat, než to bude natolik autonomní, že už tam nebude ani volant a nepůjde to přepnout z "autonomního" režimu jen na "asistenční" mód ...

0/0
30.11.2016 16:44

T48o74m66á87š 25L46u11d98v57í70k 1110147434472

Někdo snídá a do si čistí zuby a ještě se u toho sprchuje aby byl v práci brzo ráno a mohl mít odpoledne volno. Pak stráví 8 hodin v práci a má celé odpoledne volno. A někdo tu samou práci udělá za 2 hodiny a má volno celý den.

0/−1
30.11.2016 17:15
Foto

J19a18k57u31b 35M29e39l74z93o34c69h 6625605315472

A co z toho jako vyplývá???

0/0
30.11.2016 17:25

T65o90m67á52š 75L44u42d76v24í44k 1720517154922

Že ti co hodně pracují by měli spíš zefektivnit svou pracovní dobu než tu nepracovní? Lepší bude v práci strávit méně času než v práci odpočívat.

0/−1
30.11.2016 17:36
Foto

J65a75k15u54b 14M25e28l50z11o81c98h 6395815825982

Ty asi vůbec nemáš ponětí o tom, co to je hodně pracovat. Já tu nemluvím o lidech, co předstírají práci, ale o těch, co skutečně pracují třeba i 16 hodin denně ...

0/0
30.11.2016 17:48

T45o49m11á67š 31L43u36d38v62í38k 1540537414522

Právě lidé co předstírají práci pracují nejdéle. Jednou se třeba dopracujete k 24 hodinám denně.

0/−1
30.11.2016 17:51
Foto

J76a31k14u20b 33M91e52l69z33o77c48h 6485305515652

Ty asi pracuješ někde na úřadě, co?

0/0
30.11.2016 19:31

Ř83e53h10o15ř 48V60l15a28s96á73k 2504884541116

To je úplně irelevantní. Ať už trávím prací dvě hodiny denně nebo dvanáct hodin denně, tak co nejméně z toho zbytku chci trávit kroucením volantem na přecpaných silnicích.

+1/0
30.11.2016 18:37

M44a79r33e75k 79M77a13l60ý 1892618411420

A nutí vás někdo "kroutit volantem"? Nevím teda, kde bydlíte, ale snad tam jezdí MHD, vlak, taxi...

0/0
30.11.2016 20:02

F61r95a10n62t82i82š30e20k 65M63o13r64a85v50e42c 8507794432

To je zase otázka komfortu, času a peněz.

0/0
30.11.2016 21:13
Foto

J53a24k48u19b 42M25e17l15z67o55c64h 6315695275832

To je zase argumentace, bych blil ... já třeba jedu do práce většinou tak půl hodiny, MHD by mi to trvalo 1:42 hod, takže buď jedu denně hodinu autem nebo 3,5 hodiny sockou a to je začátek i konec mojí cesty v těsný blízkosti Prahy. Dál od měst to bude ještě horší ... a to nepočítám cesty za zákazníkama, na pobočky a další místa, kde něco potřebuju zařídit. Kdyby za mě řídilo auto, tak zvládnu udělat mnohem víc práce a budu mít víc času na děti, zábavu, sport, odpočinek, ...

0/0
2.12.2016 14:00

M94a51r24e42k 86M98a55l13ý 1302108351190

Vždyť já taky všude jezdím autem... to byla reakce na Vlasáka, že si stěžuje, že tráví spoustu času "kroucením volantem na přecpaných silnicích." Tak jsem mu řekl, že nemusí, že může použít MHD. Já budu raději kroutit volantem. Co se vám na mé reakci nezdá???

0/0
3.12.2016 21:59

K70a44r87e53l 84B92l84á77h40a 1355826771549

V mnoha případech je použití MHD nepohodlné nebo nevhodné.

0/0
4.12.2016 12:36

M86a78r94e32k 76M14a18l81ý 1302418241700

Ano, já taky všude jezdím aute. Ale nestěžuji si pak, že musím kroutit volantem. Něco za něco.

0/0
4.12.2016 14:51

J16a82r78d60a 64S57o31k31o37l 1376298811521

Jsem rád že žijí v době kdy mohu řídit auto.V

+15/−1
30.11.2016 16:30
Foto

J25a40r14o42s71l73a20v 34R14e78z23n87i58k 1929522407755

A ja doufam, ze se doziji doby, kdy to delat nebudu muset :). (Ne, taxik neni odpoved).

+2/−1
30.11.2016 16:40

F71r40a40n76t90i93š41e10k 65B65l40a50ž19e39k 6797135249983

Každej jsme nějakej:-)

+1/0
30.11.2016 17:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.